Scootmobiel voor Ophelia
Vervolg
verhaal
RAAD
Bewoners van Zorgcentrum Geldershof
genieten van nieuw zonnehoekje
Ds. G. van Meijeren nam afscheid van de Hervormde
Gemeente van Dirksland
MET
EiiAnDEn-niEuws
MAANONRUST
DOEKEN IN ÜOEKEN?
EEN SftUG TF VER
EMEITENPR081EEM
Wie of wat was
Brammetje?
Informatie
avond
Epilepsie bij
kinderen
'God is verblijdend en verbijsterend.
DIRKSLAND - Zondag
ochtend was er in de Her
vormde Kerk van Dirks
land de afscheidsdienst
van ds. G. van Meijeren.
Na bijna zeven jaar pre
dikant te zijn geweest in
Dirksland heeft ds. Van
Meijeren een beroep aan
genomen als interim-pre
dikant in dienst van de
PKN.
Oordeel
Verblijdend en
verbijsterend
Toespraken
R\G1\A5
VRIJDAG 3 SEPTEMBER 2010
[)eze. vraag- en anlwoordrubneh staal geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
veleYlei gebied kunt u sturen aan: Redaetie Eüanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de Imkerlmvenhoek
Vragenruhiiek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
rompleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Ik ki'ii ii'iniuul die. ook wanneer zij
niets weel van de iiiaaiistand, altijd
hij i'olle maan onregelmatig en zeer
iiii rustig slaajit. Wat is de verkla-
liiig? En komt dit missrliieii alleen
hij vrouwen voor?
Antwoord: Met cIc iii;i;in.stiui(l
zich zoLi clil vt-rscliijnsel
\(ilm.-ns «-11 onderzoek niets
Ie nKiken liebijen. Deze zgn.
\c)llernaans.slapel(;osheitl koml
alleen vooi' vanaf do leeftijd
\\aarop men snapt wat de voile
maan is en weet wanneer die
lei iifrkeert! Overigens zijn er
vele voorbeelden van suggestie
en de invloed daarvan op ons
gestel en ons gedrag bekend.
Dat juist de maan liet object
is \'aii fleze suggestie is niet zo
verwonderlijk. De maan is liet
dielitstbijzijnde hemelliehaam,
was voorwerp van aanbidding
en verering en Omgeven met
een stortvloed van bijgeloof.
Dal de maan invloed zou lieb-
\)vu op ons lithaain leidde
men vroeger al uit het feit dat
de menstruatie bij de vrouw
gewoonlijk optreedt met tus
sentijden van 2!S dagen. Ook
kende men de maanzieken,
mensen die aan toevallen leden
en daarin was soms een perio
dic ileit te vinden flie aan de
schijngestalten van de maand
deden denken. Maar al is dit
alles goed verklaarbaar, een
verband met de maan en haar
werking is er niet.
Ik moet dl ie jaar naar hel Iniilen-
land. Kan ik mijn schilderijen zo
lang m dekens of zakken in een
drot^e kelder bewaren
Antwoord: Beslist niet in
flekens gewikkeld in \(ii)nis-
zakken steken en die dichtplak-
ken, zoals een blijkbaar ondes
kundige kennis beweerde. Er
moet lucht tu.ssen circuleren!
.Schimmel ontstaat het eerst in
vochtige ruimten, maar ook
een kinkdrogc bevvaarplaats is
niet ideaal. In het algemeen is
een constante relatieve voch-
ligheidsgraad tussen 40 en
(iO';; hel beste. Het is verstan
dig een rekje Ie maken, waarin
uw schilderijen zo 'n 10 cm van
de grond en in elk geval los
van elkaar neergezet kunnen
worden. Het is dan bij tussen-
lijdse controle ook gemakke
lijker eens een |janeel of doek
tevoorschijn te halen. Tegen
hel stof kunt u een laken over
liet gevulde rek hangen. Laat
de zijkanten open en zorg er
\'jor, dat er geen grote tem
peratuurwisselingen plaatsvin
den. Ook moet er gelet worden
op rook, vocht, schimmel en
ongedierte.
(Jj> een lezing hoorde ik dat de uit
drukking 'Een brug te ver' al voor
de oorlog bestond. Is dat zo? Ikzelf
heb die uitdrukking echter destijds
nooit gehoord.
Antwoord: In het gezagheb
bende Spreekwoordenboek
der Nederlandse taal van HJ.
Haarbomc van Voor de oor
log komt deze uitdrukking,
waarmee bedoeld wordt iets
dal voorlopig nog niet moge
lijk of haalbaar is, niet voor
Ook in Engelstalige spreek-
woordenboeken is de uitdruk
king niet te vinden. Algemeen
wordt aangenomen dat de uit
drukking is ontstaan door de
uitspraak van de geallieeide
generaal Fredrick Browning
gericht tot veldmaarschalk
Montgomery: "But sir, we may
be going a bridge too far"
Hoe eii met wal bestrijdt men
engerlingen in een gazon Een
beslrijdingsmiddelenjabrikanl wist
het niet. U misschien wel?
Antwoord: Ook in de vak-
boeken is geen doeltreffende
bestrijding van engerlingen of
emelten (larven van langpoot-
muggeii) te vinden. Ze zitten
twee ii drie jaar in de grond
voordat ze zich verpoppen. De
lieste oplossing" is nog om veel
vuldig met een prikrol over het
gras te gaan om zoveel moge
lijk emelten te vernietigen.
Ilegelmatig beregenen van de
grasmat verhoogt de uitwer
king, maar 100% resultaat kan
niet verzekerd worden.
DIRK.SLAXD - .Mgelopen
week hebben de bewoners van
Geldershof een nieuw terras in
gebruik genomen. Het terras
is gelegen aan de voorkant van
Zorgcentrum C^eldersliol waar
de iiele dag de zon schijnt. .\l
langere tijtl bestond de behoel-
le aan een extra terras, maar
het ontbrak aan de financiële
middelen bij het zorgcentriim.
.Slichtint? \'rienden van Gel-
der.shof heeft van de opbrengs
ten \aii de rommelmarkt het
nieuwe terras geluiancierd.
1 let terras werd geopend door
bewoonster Mw. Cioedegebuur
Zij onthulde het naambordje
met de naam 't Zunnehoekje
dat geschilderd is door Mw.
\an Splunder Na de onthul
ling werd er gezellig gekletst
en geborreld door bewoners
en personeel. L iteraard op het
nieuwe terras, maar ook in de
opgezette partytent kon men
gezellig naborrelen. Di/e lent
is ook gefinancierd door .Stich
ting Vrienden van (ieldershof
De tent kan men bij de jaarlijk
se verkoping gebruiken om er
bijvoorbeeld kraampjes in te
plaatsen. De bewoners waren
zowel met het terras als met de
lent erg content en hopen er
\eelvuldig gebruik van te kun
nen maken.
De utO 11111/ fi/i!i l/n ///i^///
(joereese (kil.
Onlangs was ik in de gelegen
heid om een kort reisje met de
SL 3 van de fa. 't Mannetje te
mogen doen. Onderweg, bij
het verlaten en binnenkomen
van het Goereese Gat, passeer
den we de uiterton. .Als landrot
werd me door Jan 't Mannetje
en Kees Sinke al vlug uitgelegd
dat uiterton betekent dat clit
het laatste (uiterste) baken is
van de vaargeul \anuit de kust
is. Dit was me dan ook direct
duidelijk.
.Nu zullen maar weinig van de
Cioereese vissers het woord
uiterton gebruiken, want dit
laatst baken vanuit het Goe
reese Ciat wordt dcior de vis
sers 'Bramme'ie' genoemd. Op
mijn vraag wie of wat 'Bram
metje' was, waar de uiterton
naar genocimd, bleef men het
antwoord achterwege. "Stel
maar een vraag aan het Eilan-
den-Nieuws", zo was de raad.
Want vissers zijn wel bekend
met de vele verhalen rondom
'Bramme'ie', maar v(5or de
waarheid kon niet worden
ingestaan.
Daarom stellen we 'de vraag
aan Eilanden-Nieuws', maar
nu niet aan de samenstellers
van de rubriek Raad en Daad,
die uit het oosten des lands
komen en waarschijnlijk wei
nig over Brammetje kunnen
xeitellen. Maar we spelen de
bal dcjcjr naar de lezers.
Dus wie - misschien van de
üud-vissers? - weet waar de
naam Brammetje vandaan
komt en weet wellicht wie
Brammetje was... Ook veiiia-
len rondom Brammetje zijn
van harte welkom.
Als er reacties komenhouden
we graag de lezers op de hoog
te.
Reacties kunnen gestuurd
worden naar de redactie \an
Eilanden-Nieuws. Per email:
a c;l r i a n d e r I a a n e i I a n d e n -
nieuws.nl of per post: Post
bus 8, 3240 .\A Middelharnis.
(Tekst en folii: Adri viin der Laan)
DIRKSLAND-- Epilepsie Ver
eniging Nederfand (EVN)
organiseert dinsdag 7 septem
ber in het \'an Weel-Betliesda
Ziekenhuis te Dirksland een
informatieavond over het
onderwerp 'Epilepsie bij kin
deren'. Er zal aandacht wor
den besteed aan koortsstuipen
bij jonge kindereti, epilepsie
en schoolgaande kinderen en
over het werk dat de cpilepsie-
consulent doet en waarmee hij/
zij de gezinnen bij kan staan.
De zaal gaat open om 18.30
uur, c;le a\ond begint om 19.00
uur.
Door Adri van der Laan
De tekst voor de preek koos ds.
Van Meijeren uit psalm 46. Het
elfde vers: 'Laat afweet dat Ik
Crod ben'.
Naar aanleiding van de schrift
lezing uit l'salm 46 verdui
delijkte ds. Van Meijeren dat
men in Israël voor twee din
gen bang was: Dat de bergen
'waarop de aarde rust' zullen
ivegzinkcn "dat de chaos wint,
en alles instort". Het tweede is
dat de volken zich gaan roeren:
Politieke instabiliteit andere
verschrikkingen eii een angst
aanjagend scenario. Ze wor
den in psalm 46 Ijeschreven als
nachtmerries. Ds. Van Meije
ren onderstreepte de actua
liteit van de psalm met door
trekken naar de tegenwoordi
ge "waarin de svstemen waar
op ons ecosysteem is gebouwd,
wankelen, hij noemde verder
het optreden van resistente
bacteriën, de crises in politieke
onzekerheid en angst die heel
diep in de .samenlexing hebben
postgevat. Verder wees hij ook
op het persocjnlijkheid, waar
ziekte, eenzaamheid kunnen
zijn en nog meer "dingen die
ons bang maken". Maar, aldus
ds. \'an Meijeren het 'gedurf-
cle' in Psalm 46 is dat de dich
ter zegt: 'al wankelt de aarde
en stortende bergen in zee, al
woeden de volken en stort het
hele politieke bestel in... \Vij
zullen niet vrezen. .M schudt
mijn leven op haar grondves
ten, ik zal niet bang zijn.
"Gewaagde woorden, hoe krijg
je ze uit je pen, hoe duifje ze
te zingen?" Zo vroeg ds. Van
.Meijeren zich al. "Dat durft
deze dichter omdat hij God
kent". Psalm 46 weet van 'Gcxl
met ons'. Over dit God met ons
zegt psalm 46 twee dingen. In
de psalm wordt gesproken ü\er
de rivier die de stad van God
verblijdt. Jeruzalem kent gecii
rivier, maar wel de Gigon-bron
die hetzelfde heet als de in de
Tuin van Eden genoemde stro
men die Gigon heet. "We zien
geen rivier met het blote cjog.
Maar God ZOelf is de levens
ader. Zijn aanwezigheid is vei-
blijdencl. In psalm 46 is nog
een ander beeld 'Komt aan
schouwt de daden des Heren;
die verwoestingen cjp aarde
aanricht'.
Ciod is bezig vrede te stichting
en Zijn Rijk te laten komen,
maar dat doet Hij door ver
woestingen heen: wagens
worden verfjrand, bogen
kapot gemaakt. De menselijke
maclitmiddelen gaan er aan.
"In Ciods komen, in het wan
kelen van de systemen van
deze wereld, ligt ook oordeel
besloten. Daar zijn wij zelf ook
in betrokken. .Als God oordeelt
blijf ik niet buiten schot".
Ds. \'an Meijeren noemc:le God
'verblijdend en verbijsterend'
en "waar zie je dit scherpen en
dieper dan in Jezus C.hristus?
In Jezus komen de twee lijnen
samen. Jezus is de bron van
le\enc:l water Gekomen om
ons het ware leven te schen
ken. Verljlijdend. Verkwik
kend. Verheugend. Maar er is
ook hetverliijsterende "want
de weg van Jezus voert naar
het kruis".
"Maar vi;i Golgotlia gaat fiet
door het oordeel heen over
mijn zware schuld. Maar
zo wcjrdt wel het vrederijk
geopend. Een wonderlijke ver
bijsterende weg. Maar ook een
weg om je eindeloos over te
verheugd".
De sclieidend predikant riep
zijn toehoorders om eens echt
stil (wat laat afin de tekst bete
kent) te worden: al die stem
men, al dat rumoer al die
stress. Laat je niet betoveren
door al die machten die indruk
prcjberen te maken... en weet
dat Ik God ben.
En al wankelt alles in het leven,
het blijft staan dat Ik God ben.
een 'ïbcvlücht, een Sterkte
en een vaste Burcht. Ds. Van
Meijeren sprak de hocjp uit
dat het bij hem om die God is
gegaan in de afgelopen zeven
jaar
Aan het eind van de dienst was
er een aantal toespraken. Gon-
snlent Ds. D. Hoolwerf sprak
namens de classis en de werk
gemeenschap. Hij wees erop
dat ds. Van Meijeren altijd oog
gehad heeft voor het boven
plaatselijke dit kwam ook tot
uiting in zijn contacten in de
classis en de werkgemeen
schap. 'Rustig doordacht en ter
zake doende', zo omschreef hij
het optreden \an Meijeriuk.
Hij dankte hem voor de goede
contacten.
Burgemeester Stoop van Dirks
land ging in zijn toespraak in
over 'wat kerk en overheid
elkaar te zeggen hebben', dit
levert nogal eens problemen
op, wat zowel aan de overheid
als aan de kerken kan liggen.
Dit sombere beeld gaat niet
op voor de gemeente Dirks
land. Hij dankte voor de wij
ze waarop er in de afgelopen
zeven jaar is samengewerkt in
Ijijvoorbeeld de regelmatige
overleggen. Ook waren er goe
de contacten met ingrijijende
gebeurtenissen. "We konden
elkaar wat zeggen en tot een
hand- en voet zijn". \'erder zijn
er ook persoonlijke en v riend-
■scliappclijke banden opge
bouwd (ook tussen het predi-
kants- en burgemeestersgezin)
Adieu, Gode bevolen, aldus de
groet van burgemeester Stoo]).
Namens de kerkenraad sprak
scriba 11. Bestman. De ker-
keniaad dankbaai' dat Aan
Meijeren naar Dirksland ook
dankbaar dat de kerkscheu
ring buiten de deuren bleef
er was ook de verbouwing van
Onder de Wiek, maar ook het
belangrijkste was de verkon
diging van het wooid. "Dank
voor alles wat is gedaan". Op
verzoek zong de gemeente de
vertrekkende predikant en zijn
gezin de zegenbede uil psalm
134:7 toe.
SOMMELSDIJK - Acti
viteitencentrum Ophelia
in Sommelsdijk beschikt
sinds kort over een extra
scootmobiel die beschik
baar is gesteld door de
leverancier van aanpas
singen Jeremiasse te Mid
delharnis. "Wij zijn hier
echt heel blij mee'", vertelt
Rianne Terlouw, locatie
hoofd van Ophelia. "Dit
geeft zoveel meer moge
lijkheden voor onze cliën
ten en medewerkers."
Ophelia ontvangt dagelijks 15
tot 20 mensen met een licha
melijke handicap en/of niet
aangeboren hersenletsel. "De
mensen die Ophelia bezoeken
hebben dusdanige beperkin
gen dat zij niet kunnen wer
ken of deel kunnen nemen aan
onbegeleit:le activiteiten. In
Ophelia bieden we ze mogelijk
heden op het gebied van crea
tieve, computer- en bewegings-
aetiviteiten. Elders in het dorp
is ons gnjenproject Ruitenboer,
waar cliënten tunnen werken
in de tuin. Ook is het prettig
dat cliënten hier lotgenoten
kunnen ontmoeten. Voor som
mige cliënten is het nodig om
er even met een scootmobiel er
op uit te gaan. Niet iedereen
beschikt daarover. Het aanbod
van Jeremiasse kwam dan ook
als geroepen.
Ophelia is één van de locaties
van de Gemiva-SVG Crroep
die mensen met een handicap
Of) de folii de heer de te/'//-,/' iiji /te sc/ioliii/ihiel. de heer van der I '/■/•r. ii/evi: L. K/e/jl d/' l//i'r I'. /'/in il/i/
Berp.
ondersteunt. De kosten van de
dagbesteding betaalt de AWBZ
als daarvoor een indicatie is.
"Het is jammer dat hierop
bezuinigd wordt, we kijken met
angst en vi ezen uit naar nog
meer bezuinigingen", vertelt
4érlouvv. "Dankzij dagbeste
ding kunnen mensen met een
lichamelijke handicap of men
sen die blijvend beperkingen
hebben overgehouden aan een
hersenbeschadiging blijven
deelnemen aan de samenle
ving. Voor hen is een buurthuis
of verenigingswerk geen alter
natief. Met ondersteuning van
onze begeleiders ontwikkelen
zij soms vaardigheden, waar
van ze soms zelf niet wisten
dat ze die hebben. Ook biedt
dagbesteding de mogelijkheid
voor de partner om even de
zorg thuis niet te hebben. Veel
van onze cliënten komen twee
of drie dagen per week, dat
geeft thuis voldoende lucht om
tcjch samen oud te worden."
99 -
"fn de volksschool van het Koninkrijk
Pruisen wendt niet slechts de Bijbel
geëerd, maar zeer uitvoerig onderwijs
gegeven in de Bijbelse geschiedenis en
worden zelfs de Lutlierse catectüsmus en
iiet Lutherse kerkfieci onderwezen. In de
sclioolwet daar staat onder andere: 'De
volksschool ontvangt kinderen, die recht
hebben op al de genademiddelen, die
van God verordend zijn. opdat ze deze
met bewustheid in zich zouden opne
men en voor de strijd van het praktische
leven worden voorbereid. De onderwij
zer moet daarom die hogere wijding
bezitten, die hem recht geeft, het Woord
van CUiristus op de lippen te nemen:
Laat de kinderkens tot Mij komen, want
derzulken is het Koninkrijk Gods. De
onderwijzer moet de Bijljelse geschiede
nis beschouwen als het terrein waarop de
\'olksschoo! zich te bewegen heeft, om
haar taak te kunnen vervullen. Zes volle
uren moeten wekelijks aan godsdienst
onderwijs besteed worden. In de regel
de eerste uren van elke dag'. Zelfs wordt
daar de onderwijzer vermaand 'dat hij
moet toezien dat hijzelf het leven van
boete en genade uit zijn eigen hart niet
vervreemde, om met en voor zijn kin
deren in waarheid te kunnen bidden.
Gartjan komt op dreef Nu kan hij weer
betogen. "Ziet u, juffrouw Maartje, hoe
heel anders is het daar dan bij ons. Er
is geen kerkenraad, die dit voorschrijft,
maar de Schoolwet. \'eigelijk hiermee
nu eens onze schoolwetgeving en het
voorstel Kappevne. In andere landen
is hel net zo. In de republiek der Ver
enigde Staten van Noord-.Vmerika heet
het, dat eerst godsvrucht, daarna zede
lijkheid en ten derde kennis onmisbaar
zijn voor elk volk om goed geregeerd te
worden en gelukkig te leven en dat met
dat doel het schoolwezen moet worden
bevorderd. Grondslag voor het onder
wijs is de 'gemengde school met de Bij
bel'. De morgenlessen op alle openbare
scholen worden daar geopend met het
voorlezen van een deel der Schrift. Van
geen enkele school of geen enkel insti
tuut in dit land onder wat naam of litef
ook, mag de Bijbel geweerd worden. Ik
beu bang, dat ik u vermoei met al deze
opsommingen, juffrouw Maartje en mis
schien uw vader ook. Ik zou u hetzelfde
kunnen verhalen van het Koninkrijk
Wurtemberg. het Koninkrijk Saksen, de
republiek Zwitserland, waar de openbaie
school ook niet \an de overheid is, maar
van de burgerij. Waarom worden ook
hier niet alle scholen onderhouden door
's Rijks schatkist en... alle onderwijzers
in werkelijke dienst daaruit bezoldigd?"
"U vermoeit mij niet met uw betoog,
meester, en vader, dunkt mij. ook niet.
U moest zelf naar de minister gaan, om
hem dat te zeggen." "Dat kunnen meer
geleerde mannen beter dan ik, juffrouw
Maartje en De Standaard schrijft er dag
aan dag over. De minister weet dit alles
ook. maar het zal niet baten." "Dan naar
de koning", zegt het mefsje. "Dat is ons
doel en daarvoor gaan we handtekenin
gen verzamelen. De geweldige organisa-
lor van dit alles is Dr Kuvper, de hoofdre
dacteur van De Standaard, de opvolger
van Mr Groen van Prinsterer, een man,
die weet wat hij wil." Reeds het volgende
ogenblik heeft Gartjan spijt, dat hij de
naam van Kuyper genoemd heeft. Want
-Vgines komt uit zijn zwijgende houding
en bromt: "Kom me niet aan boord met
die Kuvper, jonge man. Die staat gelijk
niet Domela Nieuwenhuis. de rebel."
loch moet Gartjan de geniale leider van
hel vertrapte Ghristelijke volksdeel ver
dedigen. .\lles in hem komt in opstand
tegen de uitspraak van Agines: Kuyper
een rebel. En wellicht zou hij nu te werk
^ijn gegaan evenals zijn vader vroeger,
die ook zijn Trompenaaid botvierde en
met de vuist op de tafel sloeg, als daar
niet Maartje gezeten had. Ze maakt een
sussend gebaar met de hand en schudt
het hoofd. Haar ogen zeggen: niet doen.
Gartjan. 't Gesprek is ogenschijnlijk vast
gelopen. De oude Agines vervalt weer
in zijn zwijgen. Gartjan kijkt vragend
naar Maartje. Die weet ook niet goed
hoe ze het gesprek weer op gang moet
brengen. Jammer, dat Gartjan de naam
Kuyper genoemd heeft. Ze is v anmorgen
tven bij vrouw Machteld binnengewipt
en heeft om wat nummers van De Stan
daard gevraagd, ten einde Gartjan van
avond te kunnen helpen. Maar nu heeft
hij het bedorven. Ze had nog een stille
hoop dat haar vader Gartjan misschien
toch ter wille zou zijn. Maar nu... -AJs de
beide mannen blijven zwijgen, vraagt ze:
"Nog een kom koffie?" 'Jonge man", zegt
.Agines, als Maartje de koffie heeft inge
schonken, "ik heb gehoord, datje goed
speelt. Hier staat een orgef. Laatje eens
horen." Gartjan schrikt. En ook Maartje
is niet helemaal gerust op wat er nu gaat
komen. Maar de loon in de stem van de
oude is heel anders, dan het gelirom van
zoeven, "üw dochter speelt beter dan
ik. Van der Plas, laat die het doen", zegt
Gartjan glimlachend. "Mijn dochter hoor
ik iedere dag. Jou niel", zegt Agines. "^Ms
u het wilt", zegt Gartjan, die dolgraag
achter het mooie orgel gaat zitten. Gart
jan speelt en Maartje staat bij hem en
zingt... Weer musiceren ze samen. Weer
zijn er ogenblikken van hoog genot. Agi
nes ziet hen beiden scherp aan. Wat gaat
er om in hem? Hij is oud. Hij leeft niet
lang meer. ,Als hij dood is, zal Maartje
alleen staan in het leven. Nog steeds is er
niet de man gekomen, aan wie hij haai'
zou willen afstaan.
Aan dit Trompenjong misschien? Agines
weet, dat zij elkaar genegen zijn. Zijn
geest gaat terug. Hij ziet weer de vader
van deze jongen voor zich staan. Hij
heeft hem eens dwars gezeten. Waarom?
Om een kerkelijke kwestie. Die Wil
lem Tromp was een flinke kerel, door
en door betrouwbaar en eerlijk. En zijn
rouw was een flink wijf Ze kwamen alle
bei uit een goed nest. Deze kreupele jon
gen ook. Zie eens, hoe ze geheel opgaan
in eikaars spel. Hoor, hoe lief ze zingt,
zijn Maartje. Die twee zijn op elkaar
afgestemd. En toch, nee.... De dochter
van Agines, de steunpilaar van de Grote
kerk, met dit afgesi heiden jong. nee. En
't zal immers ook arnioei zijn later Zijn
kreupelheid zal het hem niet doen. Die
heeft hij overwonnen. Maar, nee! "t Is
genog", zegt .Agines. En dan: "Hoor es,
jonge man, ik heb twee dingen tegen je:
ten eerste, dat je Kuyper niet verdedigd
hebt en ten tweede, dat je afgescheiden
bent..." "Dat eerste is de schuld van uw
dochter", zegt Gartjan met een ondeu
gende twinkeling in zijn ogen. "Dat zag
ik", antwoordt Agines, "en daaruit blijkt,
datje al onder de plak van een vrouw zit,
die je nog maar amper kent. Dat deugt
niet." "Ik ben het niet helemaal met u
eens, wat die plak betreft. Het kan ook
een daad van wijs beleid geweest zijn",
vindt Gartjan. "Mooi gezegd, jonge man.
Ik wilde maar zeggen, dat de dochter
van .Agines een Van der Plas is, zoals jij
een Tromp bent, vat je?" "Ik vat het",
zegt Gartjan. "En wat het tweede betreft:
ik ben Christelijk Gereformeerd en ik
bfijf het. En mocht ik ooit een huwe-
iijlc sfuiten, dan zal mijn vrouw hel ook
zijn of worden. Ik zou geen godsdien
stige tweespalt in mijn gezin dulden."
"Weer goed gezegd, jonge man; er zijn al
genoeg gezinnen kapot gegaan aan wat
jij de godsdienstige tweespalt noemt. In
het gezin van mijn dochter zou ik later
die tweespalt niet dulden." "Dat bete
kent...?" vraagt Gartjan. "Dat betekent.
krek wat ik zeg. We praten er niet meer
ovei;" Hij vervalt weer in zijn gebruike
lijk zwijgen, de oude Agines.
Wordt veivohd