Scootmobiel voor Ophelia Vervolg verhaal RAAD Bewoners van Zorgcentrum Geldershof genieten van nieuw zonnehoekje Ds. G. van Meijeren nam afscheid van de Hervormde Gemeente van Dirksland MET EiiAnDEn-niEuws MAANONRUST DOEKEN IN ÜOEKEN? EEN SftUG TF VER EMEITENPR081EEM Wie of wat was Brammetje? Informatie avond Epilepsie bij kinderen 'God is verblijdend en verbijsterend. DIRKSLAND - Zondag ochtend was er in de Her vormde Kerk van Dirks land de afscheidsdienst van ds. G. van Meijeren. Na bijna zeven jaar pre dikant te zijn geweest in Dirksland heeft ds. Van Meijeren een beroep aan genomen als interim-pre dikant in dienst van de PKN. Oordeel Verblijdend en verbijsterend Toespraken R\G1\A5 VRIJDAG 3 SEPTEMBER 2010 [)eze. vraag- en anlwoordrubneh staal geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op veleYlei gebied kunt u sturen aan: Redaetie Eüanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de Imkerlmvenhoek Vragenruhiiek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending rompleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Ik ki'ii ii'iniuul die. ook wanneer zij niets weel van de iiiaaiistand, altijd hij i'olle maan onregelmatig en zeer iiii rustig slaajit. Wat is de verkla- liiig? En komt dit missrliieii alleen hij vrouwen voor? Antwoord: Met cIc iii;i;in.stiui(l zich zoLi clil vt-rscliijnsel \(ilm.-ns «-11 onderzoek niets Ie nKiken liebijen. Deze zgn. \c)llernaans.slapel(;osheitl koml alleen vooi' vanaf do leeftijd \\aarop men snapt wat de voile maan is en weet wanneer die lei iifrkeert! Overigens zijn er vele voorbeelden van suggestie en de invloed daarvan op ons gestel en ons gedrag bekend. Dat juist de maan liet object is \'aii fleze suggestie is niet zo verwonderlijk. De maan is liet dielitstbijzijnde hemelliehaam, was voorwerp van aanbidding en verering en Omgeven met een stortvloed van bijgeloof. Dal de maan invloed zou lieb- \)vu op ons lithaain leidde men vroeger al uit het feit dat de menstruatie bij de vrouw gewoonlijk optreedt met tus sentijden van 2!S dagen. Ook kende men de maanzieken, mensen die aan toevallen leden en daarin was soms een perio dic ileit te vinden flie aan de schijngestalten van de maand deden denken. Maar al is dit alles goed verklaarbaar, een verband met de maan en haar werking is er niet. Ik moet dl ie jaar naar hel Iniilen- land. Kan ik mijn schilderijen zo lang m dekens of zakken in een drot^e kelder bewaren Antwoord: Beslist niet in flekens gewikkeld in \(ii)nis- zakken steken en die dichtplak- ken, zoals een blijkbaar ondes kundige kennis beweerde. Er moet lucht tu.ssen circuleren! .Schimmel ontstaat het eerst in vochtige ruimten, maar ook een kinkdrogc bevvaarplaats is niet ideaal. In het algemeen is een constante relatieve voch- ligheidsgraad tussen 40 en (iO';; hel beste. Het is verstan dig een rekje Ie maken, waarin uw schilderijen zo 'n 10 cm van de grond en in elk geval los van elkaar neergezet kunnen worden. Het is dan bij tussen- lijdse controle ook gemakke lijker eens een |janeel of doek tevoorschijn te halen. Tegen hel stof kunt u een laken over liet gevulde rek hangen. Laat de zijkanten open en zorg er \'jor, dat er geen grote tem peratuurwisselingen plaatsvin den. Ook moet er gelet worden op rook, vocht, schimmel en ongedierte. (Jj> een lezing hoorde ik dat de uit drukking 'Een brug te ver' al voor de oorlog bestond. Is dat zo? Ikzelf heb die uitdrukking echter destijds nooit gehoord. Antwoord: In het gezagheb bende Spreekwoordenboek der Nederlandse taal van HJ. Haarbomc van Voor de oor log komt deze uitdrukking, waarmee bedoeld wordt iets dal voorlopig nog niet moge lijk of haalbaar is, niet voor Ook in Engelstalige spreek- woordenboeken is de uitdruk king niet te vinden. Algemeen wordt aangenomen dat de uit drukking is ontstaan door de uitspraak van de geallieeide generaal Fredrick Browning gericht tot veldmaarschalk Montgomery: "But sir, we may be going a bridge too far" Hoe eii met wal bestrijdt men engerlingen in een gazon Een beslrijdingsmiddelenjabrikanl wist het niet. U misschien wel? Antwoord: Ook in de vak- boeken is geen doeltreffende bestrijding van engerlingen of emelten (larven van langpoot- muggeii) te vinden. Ze zitten twee ii drie jaar in de grond voordat ze zich verpoppen. De lieste oplossing" is nog om veel vuldig met een prikrol over het gras te gaan om zoveel moge lijk emelten te vernietigen. Ilegelmatig beregenen van de grasmat verhoogt de uitwer king, maar 100% resultaat kan niet verzekerd worden. DIRK.SLAXD - .Mgelopen week hebben de bewoners van Geldershof een nieuw terras in gebruik genomen. Het terras is gelegen aan de voorkant van Zorgcentrum C^eldersliol waar de iiele dag de zon schijnt. .\l langere tijtl bestond de behoel- le aan een extra terras, maar het ontbrak aan de financiële middelen bij het zorgcentriim. .Slichtint? \'rienden van Gel- der.shof heeft van de opbrengs ten \aii de rommelmarkt het nieuwe terras geluiancierd. 1 let terras werd geopend door bewoonster Mw. Cioedegebuur Zij onthulde het naambordje met de naam 't Zunnehoekje dat geschilderd is door Mw. \an Splunder Na de onthul ling werd er gezellig gekletst en geborreld door bewoners en personeel. L iteraard op het nieuwe terras, maar ook in de opgezette partytent kon men gezellig naborrelen. Di/e lent is ook gefinancierd door .Stich ting Vrienden van (ieldershof De tent kan men bij de jaarlijk se verkoping gebruiken om er bijvoorbeeld kraampjes in te plaatsen. De bewoners waren zowel met het terras als met de lent erg content en hopen er \eelvuldig gebruik van te kun nen maken. De utO 11111/ fi/i!i l/n ///i^/// (joereese (kil. Onlangs was ik in de gelegen heid om een kort reisje met de SL 3 van de fa. 't Mannetje te mogen doen. Onderweg, bij het verlaten en binnenkomen van het Goereese Gat, passeer den we de uiterton. .Als landrot werd me door Jan 't Mannetje en Kees Sinke al vlug uitgelegd dat uiterton betekent dat clit het laatste (uiterste) baken is van de vaargeul \anuit de kust is. Dit was me dan ook direct duidelijk. .Nu zullen maar weinig van de Cioereese vissers het woord uiterton gebruiken, want dit laatst baken vanuit het Goe reese Ciat wordt dcior de vis sers 'Bramme'ie' genoemd. Op mijn vraag wie of wat 'Bram metje' was, waar de uiterton naar genocimd, bleef men het antwoord achterwege. "Stel maar een vraag aan het Eilan- den-Nieuws", zo was de raad. Want vissers zijn wel bekend met de vele verhalen rondom 'Bramme'ie', maar v(5or de waarheid kon niet worden ingestaan. Daarom stellen we 'de vraag aan Eilanden-Nieuws', maar nu niet aan de samenstellers van de rubriek Raad en Daad, die uit het oosten des lands komen en waarschijnlijk wei nig over Brammetje kunnen xeitellen. Maar we spelen de bal dcjcjr naar de lezers. Dus wie - misschien van de üud-vissers? - weet waar de naam Brammetje vandaan komt en weet wellicht wie Brammetje was... Ook veiiia- len rondom Brammetje zijn van harte welkom. Als er reacties komenhouden we graag de lezers op de hoog te. Reacties kunnen gestuurd worden naar de redactie \an Eilanden-Nieuws. Per email: a c;l r i a n d e r I a a n e i I a n d e n - nieuws.nl of per post: Post bus 8, 3240 .\A Middelharnis. (Tekst en folii: Adri viin der Laan) DIRKSLAND-- Epilepsie Ver eniging Nederfand (EVN) organiseert dinsdag 7 septem ber in het \'an Weel-Betliesda Ziekenhuis te Dirksland een informatieavond over het onderwerp 'Epilepsie bij kin deren'. Er zal aandacht wor den besteed aan koortsstuipen bij jonge kindereti, epilepsie en schoolgaande kinderen en over het werk dat de cpilepsie- consulent doet en waarmee hij/ zij de gezinnen bij kan staan. De zaal gaat open om 18.30 uur, c;le a\ond begint om 19.00 uur. Door Adri van der Laan De tekst voor de preek koos ds. Van Meijeren uit psalm 46. Het elfde vers: 'Laat afweet dat Ik Crod ben'. Naar aanleiding van de schrift lezing uit l'salm 46 verdui delijkte ds. Van Meijeren dat men in Israël voor twee din gen bang was: Dat de bergen 'waarop de aarde rust' zullen ivegzinkcn "dat de chaos wint, en alles instort". Het tweede is dat de volken zich gaan roeren: Politieke instabiliteit andere verschrikkingen eii een angst aanjagend scenario. Ze wor den in psalm 46 Ijeschreven als nachtmerries. Ds. Van Meije ren onderstreepte de actua liteit van de psalm met door trekken naar de tegenwoordi ge "waarin de svstemen waar op ons ecosysteem is gebouwd, wankelen, hij noemde verder het optreden van resistente bacteriën, de crises in politieke onzekerheid en angst die heel diep in de .samenlexing hebben postgevat. Verder wees hij ook op het persocjnlijkheid, waar ziekte, eenzaamheid kunnen zijn en nog meer "dingen die ons bang maken". Maar, aldus ds. \'an Meijeren het 'gedurf- cle' in Psalm 46 is dat de dich ter zegt: 'al wankelt de aarde en stortende bergen in zee, al woeden de volken en stort het hele politieke bestel in... \Vij zullen niet vrezen. .M schudt mijn leven op haar grondves ten, ik zal niet bang zijn. "Gewaagde woorden, hoe krijg je ze uit je pen, hoe duifje ze te zingen?" Zo vroeg ds. Van .Meijeren zich al. "Dat durft deze dichter omdat hij God kent". Psalm 46 weet van 'Gcxl met ons'. Over dit God met ons zegt psalm 46 twee dingen. In de psalm wordt gesproken ü\er de rivier die de stad van God verblijdt. Jeruzalem kent gecii rivier, maar wel de Gigon-bron die hetzelfde heet als de in de Tuin van Eden genoemde stro men die Gigon heet. "We zien geen rivier met het blote cjog. Maar God ZOelf is de levens ader. Zijn aanwezigheid is vei- blijdencl. In psalm 46 is nog een ander beeld 'Komt aan schouwt de daden des Heren; die verwoestingen cjp aarde aanricht'. Ciod is bezig vrede te stichting en Zijn Rijk te laten komen, maar dat doet Hij door ver woestingen heen: wagens worden verfjrand, bogen kapot gemaakt. De menselijke maclitmiddelen gaan er aan. "In Ciods komen, in het wan kelen van de systemen van deze wereld, ligt ook oordeel besloten. Daar zijn wij zelf ook in betrokken. .Als God oordeelt blijf ik niet buiten schot". Ds. \'an Meijeren noemc:le God 'verblijdend en verbijsterend' en "waar zie je dit scherpen en dieper dan in Jezus C.hristus? In Jezus komen de twee lijnen samen. Jezus is de bron van le\enc:l water Gekomen om ons het ware leven te schen ken. Verljlijdend. Verkwik kend. Verheugend. Maar er is ook hetverliijsterende "want de weg van Jezus voert naar het kruis". "Maar vi;i Golgotlia gaat fiet door het oordeel heen over mijn zware schuld. Maar zo wcjrdt wel het vrederijk geopend. Een wonderlijke ver bijsterende weg. Maar ook een weg om je eindeloos over te verheugd". De sclieidend predikant riep zijn toehoorders om eens echt stil (wat laat afin de tekst bete kent) te worden: al die stem men, al dat rumoer al die stress. Laat je niet betoveren door al die machten die indruk prcjberen te maken... en weet dat Ik God ben. En al wankelt alles in het leven, het blijft staan dat Ik God ben. een 'ïbcvlücht, een Sterkte en een vaste Burcht. Ds. Van Meijeren sprak de hocjp uit dat het bij hem om die God is gegaan in de afgelopen zeven jaar Aan het eind van de dienst was er een aantal toespraken. Gon- snlent Ds. D. Hoolwerf sprak namens de classis en de werk gemeenschap. Hij wees erop dat ds. Van Meijeren altijd oog gehad heeft voor het boven plaatselijke dit kwam ook tot uiting in zijn contacten in de classis en de werkgemeen schap. 'Rustig doordacht en ter zake doende', zo omschreef hij het optreden \an Meijeriuk. Hij dankte hem voor de goede contacten. Burgemeester Stoop van Dirks land ging in zijn toespraak in over 'wat kerk en overheid elkaar te zeggen hebben', dit levert nogal eens problemen op, wat zowel aan de overheid als aan de kerken kan liggen. Dit sombere beeld gaat niet op voor de gemeente Dirks land. Hij dankte voor de wij ze waarop er in de afgelopen zeven jaar is samengewerkt in Ijijvoorbeeld de regelmatige overleggen. Ook waren er goe de contacten met ingrijijende gebeurtenissen. "We konden elkaar wat zeggen en tot een hand- en voet zijn". \'erder zijn er ook persoonlijke en v riend- ■scliappclijke banden opge bouwd (ook tussen het predi- kants- en burgemeestersgezin) Adieu, Gode bevolen, aldus de groet van burgemeester Stoo]). Namens de kerkenraad sprak scriba 11. Bestman. De ker- keniaad dankbaai' dat Aan Meijeren naar Dirksland ook dankbaar dat de kerkscheu ring buiten de deuren bleef er was ook de verbouwing van Onder de Wiek, maar ook het belangrijkste was de verkon diging van het wooid. "Dank voor alles wat is gedaan". Op verzoek zong de gemeente de vertrekkende predikant en zijn gezin de zegenbede uil psalm 134:7 toe. SOMMELSDIJK - Acti viteitencentrum Ophelia in Sommelsdijk beschikt sinds kort over een extra scootmobiel die beschik baar is gesteld door de leverancier van aanpas singen Jeremiasse te Mid delharnis. "Wij zijn hier echt heel blij mee'", vertelt Rianne Terlouw, locatie hoofd van Ophelia. "Dit geeft zoveel meer moge lijkheden voor onze cliën ten en medewerkers." Ophelia ontvangt dagelijks 15 tot 20 mensen met een licha melijke handicap en/of niet aangeboren hersenletsel. "De mensen die Ophelia bezoeken hebben dusdanige beperkin gen dat zij niet kunnen wer ken of deel kunnen nemen aan onbegeleit:le activiteiten. In Ophelia bieden we ze mogelijk heden op het gebied van crea tieve, computer- en bewegings- aetiviteiten. Elders in het dorp is ons gnjenproject Ruitenboer, waar cliënten tunnen werken in de tuin. Ook is het prettig dat cliënten hier lotgenoten kunnen ontmoeten. Voor som mige cliënten is het nodig om er even met een scootmobiel er op uit te gaan. Niet iedereen beschikt daarover. Het aanbod van Jeremiasse kwam dan ook als geroepen. Ophelia is één van de locaties van de Gemiva-SVG Crroep die mensen met een handicap Of) de folii de heer de te/'//-,/' iiji /te sc/ioliii/ihiel. de heer van der I '/■/•r. ii/evi: L. K/e/jl d/' l//i'r I'. /'/in il/i/ Berp. ondersteunt. De kosten van de dagbesteding betaalt de AWBZ als daarvoor een indicatie is. "Het is jammer dat hierop bezuinigd wordt, we kijken met angst en vi ezen uit naar nog meer bezuinigingen", vertelt 4érlouvv. "Dankzij dagbeste ding kunnen mensen met een lichamelijke handicap of men sen die blijvend beperkingen hebben overgehouden aan een hersenbeschadiging blijven deelnemen aan de samenle ving. Voor hen is een buurthuis of verenigingswerk geen alter natief. Met ondersteuning van onze begeleiders ontwikkelen zij soms vaardigheden, waar van ze soms zelf niet wisten dat ze die hebben. Ook biedt dagbesteding de mogelijkheid voor de partner om even de zorg thuis niet te hebben. Veel van onze cliënten komen twee of drie dagen per week, dat geeft thuis voldoende lucht om tcjch samen oud te worden." 99 - "fn de volksschool van het Koninkrijk Pruisen wendt niet slechts de Bijbel geëerd, maar zeer uitvoerig onderwijs gegeven in de Bijbelse geschiedenis en worden zelfs de Lutlierse catectüsmus en iiet Lutherse kerkfieci onderwezen. In de sclioolwet daar staat onder andere: 'De volksschool ontvangt kinderen, die recht hebben op al de genademiddelen, die van God verordend zijn. opdat ze deze met bewustheid in zich zouden opne men en voor de strijd van het praktische leven worden voorbereid. De onderwij zer moet daarom die hogere wijding bezitten, die hem recht geeft, het Woord van CUiristus op de lippen te nemen: Laat de kinderkens tot Mij komen, want derzulken is het Koninkrijk Gods. De onderwijzer moet de Bijljelse geschiede nis beschouwen als het terrein waarop de \'olksschoo! zich te bewegen heeft, om haar taak te kunnen vervullen. Zes volle uren moeten wekelijks aan godsdienst onderwijs besteed worden. In de regel de eerste uren van elke dag'. Zelfs wordt daar de onderwijzer vermaand 'dat hij moet toezien dat hijzelf het leven van boete en genade uit zijn eigen hart niet vervreemde, om met en voor zijn kin deren in waarheid te kunnen bidden. Gartjan komt op dreef Nu kan hij weer betogen. "Ziet u, juffrouw Maartje, hoe heel anders is het daar dan bij ons. Er is geen kerkenraad, die dit voorschrijft, maar de Schoolwet. \'eigelijk hiermee nu eens onze schoolwetgeving en het voorstel Kappevne. In andere landen is hel net zo. In de republiek der Ver enigde Staten van Noord-.Vmerika heet het, dat eerst godsvrucht, daarna zede lijkheid en ten derde kennis onmisbaar zijn voor elk volk om goed geregeerd te worden en gelukkig te leven en dat met dat doel het schoolwezen moet worden bevorderd. Grondslag voor het onder wijs is de 'gemengde school met de Bij bel'. De morgenlessen op alle openbare scholen worden daar geopend met het voorlezen van een deel der Schrift. Van geen enkele school of geen enkel insti tuut in dit land onder wat naam of litef ook, mag de Bijbel geweerd worden. Ik beu bang, dat ik u vermoei met al deze opsommingen, juffrouw Maartje en mis schien uw vader ook. Ik zou u hetzelfde kunnen verhalen van het Koninkrijk Wurtemberg. het Koninkrijk Saksen, de republiek Zwitserland, waar de openbaie school ook niet \an de overheid is, maar van de burgerij. Waarom worden ook hier niet alle scholen onderhouden door 's Rijks schatkist en... alle onderwijzers in werkelijke dienst daaruit bezoldigd?" "U vermoeit mij niet met uw betoog, meester, en vader, dunkt mij. ook niet. U moest zelf naar de minister gaan, om hem dat te zeggen." "Dat kunnen meer geleerde mannen beter dan ik, juffrouw Maartje en De Standaard schrijft er dag aan dag over. De minister weet dit alles ook. maar het zal niet baten." "Dan naar de koning", zegt het mefsje. "Dat is ons doel en daarvoor gaan we handtekenin gen verzamelen. De geweldige organisa- lor van dit alles is Dr Kuvper, de hoofdre dacteur van De Standaard, de opvolger van Mr Groen van Prinsterer, een man, die weet wat hij wil." Reeds het volgende ogenblik heeft Gartjan spijt, dat hij de naam van Kuyper genoemd heeft. Want -Vgines komt uit zijn zwijgende houding en bromt: "Kom me niet aan boord met die Kuvper, jonge man. Die staat gelijk niet Domela Nieuwenhuis. de rebel." loch moet Gartjan de geniale leider van hel vertrapte Ghristelijke volksdeel ver dedigen. .\lles in hem komt in opstand tegen de uitspraak van Agines: Kuyper een rebel. En wellicht zou hij nu te werk ^ijn gegaan evenals zijn vader vroeger, die ook zijn Trompenaaid botvierde en met de vuist op de tafel sloeg, als daar niet Maartje gezeten had. Ze maakt een sussend gebaar met de hand en schudt het hoofd. Haar ogen zeggen: niet doen. Gartjan. 't Gesprek is ogenschijnlijk vast gelopen. De oude Agines vervalt weer in zijn zwijgen. Gartjan kijkt vragend naar Maartje. Die weet ook niet goed hoe ze het gesprek weer op gang moet brengen. Jammer, dat Gartjan de naam Kuyper genoemd heeft. Ze is v anmorgen tven bij vrouw Machteld binnengewipt en heeft om wat nummers van De Stan daard gevraagd, ten einde Gartjan van avond te kunnen helpen. Maar nu heeft hij het bedorven. Ze had nog een stille hoop dat haar vader Gartjan misschien toch ter wille zou zijn. Maar nu... -AJs de beide mannen blijven zwijgen, vraagt ze: "Nog een kom koffie?" 'Jonge man", zegt .Agines, als Maartje de koffie heeft inge schonken, "ik heb gehoord, datje goed speelt. Hier staat een orgef. Laatje eens horen." Gartjan schrikt. En ook Maartje is niet helemaal gerust op wat er nu gaat komen. Maar de loon in de stem van de oude is heel anders, dan het gelirom van zoeven, "üw dochter speelt beter dan ik. Van der Plas, laat die het doen", zegt Gartjan glimlachend. "Mijn dochter hoor ik iedere dag. Jou niel", zegt Agines. "^Ms u het wilt", zegt Gartjan, die dolgraag achter het mooie orgel gaat zitten. Gart jan speelt en Maartje staat bij hem en zingt... Weer musiceren ze samen. Weer zijn er ogenblikken van hoog genot. Agi nes ziet hen beiden scherp aan. Wat gaat er om in hem? Hij is oud. Hij leeft niet lang meer. ,Als hij dood is, zal Maartje alleen staan in het leven. Nog steeds is er niet de man gekomen, aan wie hij haai' zou willen afstaan. Aan dit Trompenjong misschien? Agines weet, dat zij elkaar genegen zijn. Zijn geest gaat terug. Hij ziet weer de vader van deze jongen voor zich staan. Hij heeft hem eens dwars gezeten. Waarom? Om een kerkelijke kwestie. Die Wil lem Tromp was een flinke kerel, door en door betrouwbaar en eerlijk. En zijn rouw was een flink wijf Ze kwamen alle bei uit een goed nest. Deze kreupele jon gen ook. Zie eens, hoe ze geheel opgaan in eikaars spel. Hoor, hoe lief ze zingt, zijn Maartje. Die twee zijn op elkaar afgestemd. En toch, nee.... De dochter van Agines, de steunpilaar van de Grote kerk, met dit afgesi heiden jong. nee. En 't zal immers ook arnioei zijn later Zijn kreupelheid zal het hem niet doen. Die heeft hij overwonnen. Maar, nee! "t Is genog", zegt .Agines. En dan: "Hoor es, jonge man, ik heb twee dingen tegen je: ten eerste, dat je Kuyper niet verdedigd hebt en ten tweede, dat je afgescheiden bent..." "Dat eerste is de schuld van uw dochter", zegt Gartjan met een ondeu gende twinkeling in zijn ogen. "Dat zag ik", antwoordt Agines, "en daaruit blijkt, datje al onder de plak van een vrouw zit, die je nog maar amper kent. Dat deugt niet." "Ik ben het niet helemaal met u eens, wat die plak betreft. Het kan ook een daad van wijs beleid geweest zijn", vindt Gartjan. "Mooi gezegd, jonge man. Ik wilde maar zeggen, dat de dochter van .Agines een Van der Plas is, zoals jij een Tromp bent, vat je?" "Ik vat het", zegt Gartjan. "En wat het tweede betreft: ik ben Christelijk Gereformeerd en ik bfijf het. En mocht ik ooit een huwe- iijlc sfuiten, dan zal mijn vrouw hel ook zijn of worden. Ik zou geen godsdien stige tweespalt in mijn gezin dulden." "Weer goed gezegd, jonge man; er zijn al genoeg gezinnen kapot gegaan aan wat jij de godsdienstige tweespalt noemt. In het gezin van mijn dochter zou ik later die tweespalt niet dulden." "Dat bete kent...?" vraagt Gartjan. "Dat betekent. krek wat ik zeg. We praten er niet meer ovei;" Hij vervalt weer in zijn gebruike lijk zwijgen, de oude Agines. Wordt veivohd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 5