Ds. Lassche nam afscheid van Hersteld Hervormd Ouddorp in een drukbezochte dienst Vijf Vervolg verhaal RAAD U DAAD generaties dames.... EIÜVt1DEt1-t1IEIJW5 EN VERS OF BUK ZONNEAUERGie? EEN BLAUWE BEGUN niJGLES SUCCESSIERECHTEN DE GOOiSE MATRAS HVCopjubi- leumdag Schreeuw om Leven Op zaterdag 11 septem ber viert de Stichting Schreeuw om Leven dat zij 25 jaar bestaat. Tijdens een wervelende familie dag staat dit jubileum centraal. Ook Stichting HVC presenteert zich tijdens deze dag, samen met onder meer Opera tie Mobilisatie, het Israël Platform, Bond tegen het Vloeken en de werkgroep Schepping en Evolutie. Het thema is 'Vier het leven!'. dr. P.P. Job Cursus binnen huisadvies "Werkvakanties meer gericht op wederzijdse contacten" EDE - Mensen in Oost- Europa vinden dat tijdens jongerenwerkvakanties er meer aandacht Geschon ken wordt aan het sociale contact, waarbij de Neder landse drang om tot hel pen wat meer op de ach tergrond komt. Dat con cludeert Jasper Lensen, student Godsdienst, Pas toraal Werk van de Chris telijke Hogeschool Ede. Hij schreef in opdracht van Stichting Hulp Oost- Europa een scriptie over het onderwerp: 'De meer waarde van werkvakanties voor Oost-Europa'. Het goddeloze zoekt Hij" 'En de zee was niet meer' OUDDORP - Zondagmid dag nam ds. H. Lassche in een druk bezochte kerk dienst - die in de sporthal van de Dorpstienden werd gehouden - afscheid van de Hersteld Hervormde gemeente. Na een ver bintenis van vijfjaar aan de gemeente van Oud dorp nam ds. Lassche een beroep aan naar de Her steld Hervormde Reho- both gemeente inRijssen. Bedwongen zee De zee te niet gedaan Toespraak Veel goede contacten Intrede Met de komst van Laura Blok waren er van deze eüandelijke familie vijf generaties van vrouwen op rij: hieronder volgende de namen en de woonplaatsen: Vooraan, van links naar rechts: Aria Koppenaal- van Koppen uit Ooltgens- plaat, Mw. J.K. van Kop- pen-Santifort uit Ouddorp, Laura Blok uit Amersfoort; Achteraan van links naar rechts: Woutrielle Blok-de Vogel uit Amersfoort, José de Vogel-Koppenaal tiit Melissant. Dew^ der kleine mensen Hoofdstuk 12 Agines, de oude PA(;INA6 VRIjDAC; 27 AUC;i'STL",S 2010 Deze vraag- en anlwoardrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uiv vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubnek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. We hebben gelezen dat liet eten van vis, zoals haring en makreel, gezond is en dat zal ook wel zo zijn. Maar nu eet viijn man bijna dage lijks haring uU blik. Dat kan toch niet gezond zijn met al die sauzen zoals tomatensaus, barbecuesaus, enz. En de makreel zit in zon nebloemolie. Ook eet hij veel zure haring. Is het eten van haring en makreel ml l)lik gezond? Antwoord: Inderdaad is het eten van vette vis gezond. In de sausen kunnen echter aller lei toevoegingen zitten zoals kleur- en smaakstoffen en extra zout. Er gaat niets boven verse vis, direct van de visijoer. Zonnebloemolie is op zich niet ongezond omdat hier veel onverzadigde vetten inzitten. Zure haring is even gezond als zoute vis. Elk jaar als dt op wintersport ga (naar Frankrijk, op een hoogte tussen de 2000 en 3000 m.) heb ik de eerste dagen last van dikke ogen en soms een keel opgezet en gevoelig/pijnlijk gezicht. Na twee of drie dagen trekt hei langzaam xueg. Heeft dit iets met het i'ersciül in luchtdruk te maken, of is dd ver schijnsel anderszins te verklaren? Antwoord: Mogelijk worden deze vervelende verschijnselen veroorzaakt door de UV-stra- ling. De zonkracht - dat is de intensiteit van UV-straling - is niet overal gelijk. In de bergen kan de zonkracht tot twee keer zo sterk zijn als op zeeniveau door de schonere lucht, omdat er minder stofdeeltjes in de lucht zijn die een deel van de UV-straling tegenhouden. Op 2000 meter hoogte is de stra ling zon 30 procent sterker dan op zeeniveau. Ook kan de weerkaatsing van de zon op de sneeuw een rol spelen. Gebruikt u medicijnen? Bij het gebruik van bepaalde medi cijnen kan de huid gevoeliger worden voor zonlicht. Het medicijn komt in de huidcellen terecht en veroorzaakt daar samen met UV een huidreac tie. Dat is een lichtovergevoe- ligheidsrcactie, en die kan zich voordoen bij elk huidtype. In Vlaamse hoeken kuicüii ik een 'blauwe begijn' en o.a. 'blauwe bliksem' legen.' Wat bedoelde de schrijver daar mi mee? Antwoord: Een begijn was vroeger een lid van bepaalde vrije kloostervergaderingen, die in de zuidelijke Nederlan den ontstonden. Verder is dat woord gebruikt voor weduwen en ongehuwde vrouwen die wel als geestelijke zuster wilden leven, doch zonder de klooster gelofte af te leggen. In tegen stelling tot de kloosterzusters met de witte kappen en/of kle- tling, die als maagden door het leven moesten gaan, werden publieke vrouwen in 't zuiden 'blauwe begijnen' genoemd. Blauw werd trouwens in allerlei ongunstige betekenis sen gebruikt. Blauwe bliksem was een slappe meelpap die in water i.p.v. witte melk was gekookt, blauwe boon een sta len kogel, een blauwtje lopen afgewezen worden, een blauwe meid een inlandse, blauwe boodschappen uitvluchten of smoesjes, blauwe bloempjes iemand iets op de mouw- spelden, er blauw afkomen vergeefs moeite doen, blauw zien dronken zijn, blauwe plaatjes zijn pornografische foto's, een blauwe maandag was de maandag voor de vas- teri'^Tt-aarop niet gewerkt werd en later een zeer kort of weinig geslaagd dienstverband, enz. Hoe kan ik een parelketting repare ren met knoopjes er Ibissen? Antwoord: Kies een sterk snoer. maar soepel genoeg om er klei ne knoopjes in te kunnen leg gen die juist groot genoeg zijn om elke parel op zijn plaats te houden. Het moeilijkste is ech ter t)m al die knopen op regel matige afstanden, even ver van elkaar te leggen, zodat uw parels in volgorde van grootte en netjes over dat snoer ver deeld komen te hangen. Dat is een kwestie van eerst even oefenen en mogelijk een aan tal malen opnieuw beginnen, alvorens u dat precisiewerk goed in de vingers hebt. Wanneer er bij een erfenis sprake is van een te verkopen pand, wordt successie betaald over de gelaxeerde waarde. Indien de werkelijke ver deling, inclusief de verkoop van dal pand, pas jaren erna plaats vindt en de verkoopopbrengst afwijkt van de getaxeerde waarde, worden er dan nog successierech ten over het verschil nageheven of lerugbetaald? Antwoord: De aangifte suc- cessieiecht moet worden inge diend binnen een door de fiscus vastgestelde termijn, die nooit korter is dan acht maanden na het overlijden. In een aantal gevallen kan deze termijn worden verlengd, o.a. als bij een onbeheerde nalaten schap nog geen vereffenaar is aangesteld. Uit uw brief kun nen wij niet opmaken of er hier sprake van is, noch weten wij uiteraard niet of er ter zake afspraken zijn gemaakt met de Belastingdienst. In het alge-, meen moet de aangifte succes sierecht dus ingediend worden binnen acht maanden na het overlijden en gebaseerd zijn op de waarde van de vermogens bestanddelen op de dag van het overlijden. De uitdrukking 'Gooische matras' wordt nogal eens genoemd. Wat betekent deze uitdrukking eigen lijk? Antwoord: Deze uitdrukking is afkomstig van de cineast, journalist en filmproducent Jan Vrijman. Hij gebruikte dit in een stukje in het letterkun dig tijdschrift 'Podium', geti teld 'Niet te geloven'. Bedoeld wordt het Nederlandse radio- en televisiewereldje waarin iedereen elkaar kent, ook de intieme omstandigheden. Naar men beweerd zouden daar los se zeden heersen, maar daar doen we verder geen uitspra ken over. Het belooft een familiedag voor het hele gezin te worderi, waarbij omzien naar minder bedeelden centraal staat. Er zijn tientallen kramen, boei ende sprekers en leuke activi teiten zoals bowlen. Directeur Jan Bor van Stichting HVC vertelt: "We gaan iets gewel digs beleven op 11 september en w-e nodigen dan ook ieder een uit om naar de familiedag te komen." Onder andere dr. RP. Job uit India, bestuurslid van HVC, zal spreken, maar ook Lazarus Yeghnazar uit Irak. Ook oud- Tweede-Kamerlid voor de SGP ir. B. van der Vlies en evange list Feike ter Velde hopen een bijdrage te leveren. Muziek en koorzang ontbreken niet, evenals een goede catering. Directeur Bor: "Er is dus alle reden om deze familiedag te bezoeken, welkom!" OUDE-TONGE - De SWO organiseert vanaf 14 septein- ber een cursus binnenhuisad vies op de dinsdagavond. De cursus bestaat uit 5 lessen van 20.00 uur tot 22.00 uur. De cursus wordt gegeven in het Infocentrum ('t Punt), Bern- hardstraat 27 in Oude-Tonge. De data van de eerste cursus: 14, 21 en 28 september, 05 en 12 oktober. Bij voldoende belangstelling wordt ook een tweede cursus georganiseerd op de woensdagavond. De data zijn 27 oktober, 03, 10, 17 en 24 november. De kosten zijn 40,- voor 5 lessen. U kunt zich aanmelden bij de SWO, tel: 641344 of via e-mail tsr@s-w-o.nl "Veel jongeren in Nederland willen naar Oost-Emopa met de gedachte om daar arme mensen te helpen. Wij zijn immers rijk. De mensen daar hebben geen geld. Daarbij komt dat we in Nederland denken dat ze in Oost-Europa veel van ons kunnen lei-en. We vergeten dan dat er andersom ook verwachtingen zijn, maar die liggen vaak op een heel ander \lak. Het versterken van de onderünge contacten en het bouwen aan relaties staan centraal. De verschillen in ver wachtingen kunnen voor ver velende situaties zorgen als er onvoldoende wordt gecommu niceerd. Met name de verschil len in culturen zorgen nogal eens voor botsingen." Volgens Jasper is het goed dat bij de voorbereidingen van werkvakanties meer aan dacht wordt geschonken aan het belang van samenwerking en diepgang van contacten. "Stichting Hulp Oost-Europa zal ook de jongeren daarop nog meer moeten toerusten." Hij ziet ook kansen om jongeren uit Nederland en Oost-Europa met elkaar te laten samenwer ken. Lensen: "Waarom wordt een VakantieBijbelClub in Roe menië of een werkproject in Hongarije georganiseerd door alleen Nederlandse jongeren? Betrek mensen uit Oost-Euro pa, met name jongeren, bij de activiteiten. Deel je beweegre den waarom je die reis riaar Oost-Europa maakt. Vertel over de voorbereidingen en de inspanningen die gepleegd zijn om het geld bij elkaar te halen. Voor zijn onderzoek interview dejasper Lensen verschillende mensen in Nederland en Roe menië die ervaring hebben met de organisatie van werkvakan ties. "|)ijnnj1re^ gt'lj^'iirteni^ dat nj)g niet lana-geleden de dorp(il<£rk nioest'wfrden verlaten..Jn «jn .1...-1J?...i I, Door: Adri van der Laan De schriftlezing voor zijn afscheidspreek had ds. Lassche gekozen uit Openbaringen 21:1-12, een gedeelte dat han delt over 'De nieuwe hemel en de nieuwe aarde'. De tekst voor de preek was het laatste gedeel te uit het derde vers: 'En de zee was niet meer'. De scheidend predikant had zijn preek in drie punten ver deeld: 1. Eeti rusteloze zee; 2. Bedwongen zee; 3. Teniet gedane zee De meer dan duizend hoor ders tijdens de dienst werden er op gewezen dat Johannes in Openlïaringen de heerlijkheid zag van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde "het gaat over de totale en radicale triomf die de kerk ten deel zal vallen en aan sluit op het laatste oordeel", aldus ds. Lassche. De predikant wees op de band die Otjddorp heeft met de zee et dorp is er door omringd en de zee geeft een bron van inkom sten voor Ouddorp en verder heeft de zee ook een transport functie voor de vele goederen die er over vervoerd worden. Maar naast de vele voorde len die de zee heeft haalde de predikant ook de "ontzettende dreiging" die er van de zee uitgaat, aan. De rusteloze zee. die nooit tot rust komt en hier vergeleek hij goddeloze mens mee. Een mens die nooit rust vindt. "Bent u ook zo onrus tig?" Zo luidde de \raag van de predikant aan de gemeente. Hij wees echter wel op de rust die gevonden kan worden in God: "Onrustig is ons hart tot het rust vindt u", zo citeerde ds. Lassche met instemming de kerkvader Augustinus. Toch moest ds. Lassche er op wijzen dat er buiten God ook 'rustig' geleefd wordt, zoals de verloren zoon die rustig leefde tot hij onrustig werd gemaakt. "Ik wens u die onrust toe, zodat u last gaat krijgen van uw schuld, zodat je Hem gaat zoeken die de grote rustaan- brenger is". Verder benadrukte de predi kant dat "we zelf deze zee nooit kunnen overwinnen". In het tweede pimt van de pre diking - een bedwongen zee - benadrukte de predikant dat er echter wel Een is die de zee kan bedwingen. Hij noemde de voorbeelden uit de Bijbel, waarin Jezus de zee stilde en er zelfs op wandelde. Waar in Hij toonde dat alle elementen aan Hem onderworpen waren. De Heilige Geest is ook bij machte om zondaren in de rust te bren gen. Hij wist dat er mensen in de gemeente zijn die zeggen dat "God wel andere mensen kan bekeren maar mij niet", of "ik ga wel naar de kerk maar ik laat me niet bekeren". Maar, zo kon ds. Lassche zijn gehoor verzekeren "het goddeloze zoekt hij en die boodschap heb ik proberen te brengen". "Wendt u tot Hem eir wordt behouden", zo klonk de oproep tijdens de afscheidsdienst. Een oproep waardoor God ook de zee van 'het zondigen' kan bedwingen. En uiteindelijk wordt deze zee 'te niet gedaan', zo luidde het derde punt van de preek. Ds Lassche benadrukte het feit dat "deze bedeling zal ophou den" en het oordeel daar zal zijn. Er zullen dan twee wegen zijn of men wordt geworpen in het vuur of men gaat naar de troon van God. "Voor altijd bij de Heere te mogen zijn, is dat nu uw begeerte?" zo luidde de indringende vraag van de .scheidend predikant. Ds Lassche wees de gemeente in ernst erop dat er een tijd komt "dat Gods Kind het leven zat is", en waar dan uitge zien wordt naar dat God "mij opneemt". 'De zee was niet meer', wijst er volgens de predikant op dat de kloof tussen hemel en aarde wordt overbrugd omdat God in Zijn Zoon naar de aarde is gekomen om het leven te bren gen. Na tfe preek werd er één toe spraak gehouden en wel door ouderling A.J. Nelis. Hij was terug in de geschiedenis gegaan en wel 240 jaar. In 1770 toen werd afscheid genomen van ds. Daniel van den Hoek, wegens vertrek naar de Hervormde gemeente van Waarde. Deze predikant was als - evenals ds. Lassche - als kandidaat naar Ouddorp gekomen. "Maar, hier houdt de vergelijking op", aldus ouderling Nelis. Hij had berekend dat die predikant uit de 18e eeuw en zijn zeven voorgangers veel langer aan de gemeente van Ouddorp ver bonden waren gebleven dan ds. Lassche: gemiddeld zestien jaar en vier maanden. Ouderling Nelis stond stil bij de vijf jaar dat ds. Lassche aan de Hersteld Hervormde gemeente van Ouddorp ver bonden is geweest. "Er is veel gebeurd", zo moest de heer Nelis constateren. Hij doelde hiermee ondermeer op de scheuring van-2004, die ds. Lassche niet in Ouddorp had meegemaakt), maar waarvan hij terdege met de gevolgen van deze scheuring te maken heeft gekregen. Hij noemde de verschillende processen en de dankwoard '\>tefsf-oudeilmg Nelif^dwgOÉtlc jfrhyWingen die er tussen de kerken'Vaacl en de predrkj^^ijji gewecs't. jWer- der riep iSj^sgemeeiite op'^m ook de kerKenraad te%teur/!en, nu er een herderloos tijdperk aanbreekt. Op verzoek van ouderling Nelis werd ds. Lassche doen de aanwezigen staande Psalm 121:4 toegezongen. Ds. Las.sche verzekerde dat het alscheid ook hem met wee moed ver\ulde op de dag voor hij naar Rijssen vertrekt. Hij was onder de indruk gekomen van de vele goede contacten die er rondom zijn afscheid waren geweest, dit bleek ook tijdens de al eerder gehouden afscheidsavond. Hij dankte een ieder dan ook heel harte lijk hiervoor. In zijn afscheids woord legde ds. Lassche uit dat - toen het beroep uit Rijs sen op hem was uitgebracht - hij bepaald werd bij de tekst van de prediking "en de zee was niet meer". Hij voelde zich daardoor geleid dat hij de zee de rug toe moest keren en te vertrekken naar Rijssen. De vertrekkende predikant zal donderdag 2 september zijn intrede houden in zijn nieuwe standplaats, de Hersteld Her vormde Gemeente in Rijssen. Dit vindt plaats met een beves- tigingsdienst in de Westerkerk om 14.30 uur. Bevestiger is dr. R de Vries, hersteld her vormd predikant in Waar der De intrede dienst van ds. Lassche in Rijssen volgt in de avonddienst om 19.30 uur. In de vacature van ds.Lassche in Ouddorp hoopt de kerkenraad na de zomervakantie meer invulling te kuilHten giÉVten. Voor een op hem üii'^êBifffiht beroep heeft onlangs ds. C:M. Buijs bedankt. 98- De wassende maan wandelt door een kudde blanke schapenwolkjes, als Gart- jan de volgende avond weer op het oorlogspad gaat. Hier en daar trilt een petroleumlichtje in een lantaarn: geel vuurvlindertje in dofzilveren schemer Het huis van Agines staat aan de binnen kant van de dijk, iets hoger dan de kruin. Hij is'een wijs man, Agines. Hij weet, dat van tijd tot tijd de dijk gehoogd wordt; en had hij zijn huis dieper gebouwd, het zou op de duur onder de kruin van de dijk staan en het uitzicht ging teloor. Dat uitzicht is de trots van Agines en zijn huis. Hij ziet de rivier in de wisseling der seizoenen; machtig worstelend onder storm; vredig glijdend in effen gang bij stil weer; inachteloos zich overgevend, als de vorst van de winter komt; brullend boeien brekend, als de vorst gaat. Hij ziet hoe de stoom langzaam maar zeker de zeilvaart terugdringt en er is geen stoute fantasie nodig om te voorspellen dat eenmaal de zeilvaart geworgd zal zijn. Hij ziet hoe de schepen geleidelijk groter worden en het ijzer steeds groter overwinningen maakt op het hout. Hij ziet over de vlakke uiterwaarden aan de Zuidzijde der rivier tot aan verre horizon, waar enkele bomen slechts de scheidingslijn van aarde en hemel bre ken. Des zomers werken daar de hooiers in roodbaaien hemd en blauwe onder broek, vurige stipjes in de mateloze wijd heid van geelgroen. Des winters is het een metaalgrauwe watervlakte, als het bovenwater de uiterwaarden blank zet. Dan hebben die uiterwaarden kame leonallures, als de rivier zelve. Grijs zijn ze onder lage, grijze lucht; blauw onder hoogblauwe vrieslucht; rood onder gloeiing van de avondhemel, als de scheidende zon de dunne wolkve- gen in brand zet. Nu, in de avond, is het huis van Agines blind. De luiken zijn gesloten. Gartjan licht de klink van de buitendeur en roept: "Vollek!" Een bin nendeur wordt geopend en een stem antwoordt: "Kom er maar in!" Gartjan herkent die stem. Tegelijk is Maartje zelf in de ruime gang, waar een oliepitje een spaarzaam licht verspreidt. "Meester Tromp", zegt ze, "goeden avond. Wat voert u hierheen?" In haar stem is goed- gespeelde verwondering. "Ik wilde uw vader spreken", zegt hij. Nu zit Gartjan in de ruiine kamer van Agines' huis. De lamp boven de tafel verspreidt een hel- dergeel licht. Onderaan die lamp hangt een figuurtje in de vorm van een bootje, kleurig omhaakt door vrouwenhand. Dit bootje fungeert als lekbakje, want de lamp zweet door; bij tijd en wijle druipt een oliedruppel in het bootje. Aan de kap van de lamp hangen glasstaafje.s in groen en geel. Op de tafel onder de lamp staat een ruikertje voorjaarsbloe- men in een kristallen vaasje. Aan de wand tegenover Gartjan hangt een tekst in een lijst. 'Heere, dat Uw ogen open zijn dag en nacht over dit huis', leest hij. In de hoek van de kamer staat een fraai huisorgel. Het is geopend en laat zestien registers zien. Over de toetsen ligt een kunstig bewerkte loper. Naast het orgel staat een muziekstandaard. Gartjan heeft de kamer in zich opgenomen. Het is de kamer van iemand die geld heeft verdiend, maar die eenvoudig is geble ven. In een leunstoel, dicht bij de tafel, zit Agines. Zijn vest, met de dikke, zilve ren horlogeketting, hangt los over zijn donker boezeroen. Zijn kousevoeten. rusten op de ovenklep van het fornuis, waarin een schepje natte kolen smeult. Des avonds is het wat kil voor de oude man. Agines draagt een klein zijden pet je met een korte klep. Onder het petje uit springen wat zilverwitte haartjes. Zij geven iets levendigs aan het oude hoofd. In het gelaat van de oude hebben weer en wincl hun gioeven gekerfd. Die groe ven zijn dieper, nu het lamplicht vanbo ven er langs valt. Vanonder zware wenk brauwen zien scherpgrijze ogen naar Gartjan. Die ogen zijn niet verdonkerd door ouderdom. Daar zit hij, Agines, de handelaar in hoepels en hout, die jaren geleden Willem Tromp dreigde met "armoe lijden tot hij er blauw van zag en scheel van honger", omdat Willem en zijn Annemie in verzet kwam tegen de dooppraktijk van de dominee. En tegen over hem, Gartjan, de kreupele zoon van diezelfde Willem en Annemie, kreu pel, zij 't indirect, door Agines' schuld. Een ogenblik zien ze elkander aan: Agi nes keurend dat Trompenjong, Gartjan peilend de oude. Over haar handwerkje heen ziet Maartje naar beiden, schijn baar onbewogen. Als de stilte wat lang duurt, staat ze op en vraagt: "Een kom koffie, meester?" "Gaarne, juffrouw Maartje", zegt Gartjan. "Vader ook?" "Zeker, kind." Gartjan hoort een won dere innigheid in de stem van de oude. Die stem is echter koel, als hij tot Gartjan zegt: "Wat is het doel van je komst, jon geman?" Gartjan moet even een aarze ling overwinnen. Dan begint hij: "Zoals gij weet. Van der Plas, zijn er grote din gen aanstaande, betreffende onze scho len. Minister Kappeyne heeft de Kamers een wetsvoorstel doen toekomen, dat ons met vrees vervult. Als dit voorstel wet wordt, en dit zal menselijkerwijs gespro ken gebeuren, dan worden onze scho len met ondergang bedreigd. Wij zullen dan niet meer kunnen concurreren met de openbare school, eenvoudig, omdat ons de middelen daartoe ontbreken." Maartje heeft een kom koffie ingeschon ken en een stuk koek daarbij gelegd. Nu luistert ze inet stille verwondering naar het keurig pleidooi van Gartjan voor het behoud van de school met de Bijbel. Als hij geëindigd is met het ver zoek om Agines' medewerking door het beschikbaar stellen van'het lokaal achter de kerk ter tekening der lijsten voor het petitionnement, valt er een lange stilte. Agines kijkt naar de vloer en hult zich in ondoorgrondelijk zwijgen. Gartjan ziet van de oude naar Maartje. Even trekt hij de wenkbrauwen op, alsof hij zeggen wil: Wat nu? Zij verbreekt de stilte. "Als het allemaal waar is, wat gij zegt, mees ter, dan staan uw scholen er slecht voor. Maar hoe is dat dan in andere landen? Is het in dit opzicht in ons land zoveel slechter dan in het buitenland?" Er is verrassing in de blik, waarmee Gartjan haar aanziet na deze vraag. Omdat Agi nes nog steeds blijft zwijgen, grijpt hij gretig de gelegenheid aan, die zij hem schijnbaar zo achteloos biedt. "In het buitenland kent men deze moeilijkhe den niet, juffrouw", zegt hij. "Daar is de staatsschool een positief Christelijke school, heel anders dan bij ons. In Enge land zei de minister van onderwijs nog kort geleden dat het een openlijk schan daal zou zijn, indien het Boek, dat de grondslag van geheel onze godsdienst is, onder de boeken zou behoren, die men uit de school zou bannen. Dat is een heel andere toon dan die van onze minister In Engeland zijn drieërlei scholen bij de wet erkend: geheel vrije scholen, open bare scholen van overheidswege opge richt en openbare scholen door parti culieren onderhouden. Op alle scholen is daar de leus: de Bijbel op de school. En iedere school wordt daar opgericht en bestuurd door een schoolbestuur, gekozen door de ouders. Ook de open bare school is daar dus van de ouders en niet van het gemeentebestuur, zoals hier. Voor Schotland en Canada geldt precies hetzelfde." Wordt venmlgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 6