Vervolg verhaal RAAD DAAD Bijeenkomst over 'De betekenis van de Heilige Doop' Een zoekende Zaligmaker Beroepings- Dirigent Willem Meyboom viert jubileum WERK Ophalen oud papier Goedereede EIÜMlDEn-niEUWS .*a EN KOEKOEK Hoogtepunt Deweg der kleine mensen PAC;iNA12 WOENSDAC; 4 AUGUSTUS 201(1 Deze vraag- en aniwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen ivorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. VUILE BLIKKEN Wij hebben een paar vuilhlikhen van koper Ze zijn al oud. Maar er zitten wat vlekken op, groenig van kleur. Het is wat ingevreten, zo lijkt het. Met koperpoets gaat het er niet af. Mijn vraag is of ik die vlekken er nog af kan krijgen of onziclü- haar kan maken. Antwoord: Eciit koper slaat eerst groen uit door oxida tie, maar als dat kopergroen niet op tijd met de gebruike lijke poetsniiddelen verwijderd wordt, dan mengen zich stof en ander vuil in die oxidatielaag en wordt de oppervlakte zwart. Dat kan met die plekken op uw vuilblik ook wel het geval zijn. Maak het blik eerst schoon met heet sodawater van circa 900 Celsius, dus niet kokend heet. Neem een oud borsteltje om alles af te borstelen. De vlekken zullen waarschijnlijk snel ver wijderd zijn. Lukt dat niet, dan moet u het metaal afspoelen met een deciliter water waarin twee theelepels zoutzuur zijn gedaan. (Dat spat flink, dus pas op met dat bijtend zuur voor uw ogen, huid, kleding en meubilair en verdun het door dat zoutzuur voorzichtig in water te druppelen en nooit andersom!). Na de onderdom peling in 't zuur snel naspoelen met schoon water. Waar is de koekoek gebleven? Vroe ger hoorde ik de koekoek veel meer dan tegenwoordig. Komt dit soms omdat deze vogel zijn ei meestal in het nest van een zane^iorrel Uirt? Antwoord: De koekoek is een rusteloze zwerver. Hij komt schuw en nerveus over. Ieder een kent zijn roep, maar slechts weinigen zien hem in levende lijve. Toch is het geen angst die ten grondslag ligt aan die schijnbare nervositeit. Het is de voedselkeuze. De koekoek voedt zich uitsluitend met grote, harige rupsen en, waar deze niet voorhanden zijn, met sprinkhanen. Beide prooi diersoorten komen dikwijls in kleine gebieden in grote aan tallen voor. De koekoek trekt noodgedwongen van plek naar plek, waarbij hij soms flinke afstanden moet afleggen. Daar waar hij zijn favoriete rupsen vindt, zal hij een poosje blijven om vervolgens een nieuw rup sengebied te gaan zoeken. Dit rusteloze roncldolen is er waar schijnlijk de oorzaak van dat hij zich er niet toe kan zetten een eigen nest te bouwen en zelf zorg te dragen voor het groot brengen van zijn nageslacht. ZEEPVLEKKEN In mijn natuurstenen vloer zit ten vlekken, veroorzaakt door zeep(spetters). Weet u een middel om ze eruit te krijeen Antwoord: U schrijft niet hoe uw vloer is afgewerkt en wat de steensoort is. Wij raden u aan om eerst navraag te doen bij een vloerenbedrijf In het alge meen kunt u de vlekken op de volgende manier te lijf gaan: probeer eerst met een neutrale allesreiniger, of een .sopje met babyshampoo. Werkt dit niet probeer dan de roest te verwij deren met citroenzum-, dat in blokjes bij de drogist te koop is. Werkt ook dit niet probeer het dan eens voorzichtig met verdund bleekwater, goed met water naspoelen. Zo nodig kunt u een minder verdunde oplossing nemen. In het uiter ste geval bent u aangewezen op paardenmiddelen als het gevaarlijke zoutzuur. Laat de drogist eerst een verdunning klaarmaken en experimenteer daar niet zelf mee. Zulke zuren kunnen het steen doen verkleu ren, probeer het daarom eerst uit op een onopvallend plekje. Zoutzuur is een gemeen goed je, wees er dus erg voorzichtig mee. Neem een oude borstel voor dit werkje en spoel de behandelde plek goed na met schoon water. Ten slotte geven we hier nog een oud middel tje dat goed bij marmer werkt, mogelijk ook bij natuursteen. Maak een papje van benzine en krijt en leg dit in een dikke laag op de vlek. Leg er een stukje plastic op om het te snelle ver dampen tegen te gaan. Als het droog is de poeder wegwassen en de plek opwrijven. Weder om eerst uitproberen op een onopvallend plekje. Succes! WAARIN GOUVEN HORLOGE Ik heb een gouden horloge, een Ponliac van ca. 30 jaar oud. Wat is die nu ongeveer waard? Antwoord: Dit is nauwelijks te zeggen. De waarde hangt mede af van het goudgehalte (het aantal karaats). Op Markt plaats.nl staan gouden hor loges te koop vaiaaf ongeveer 100,- De waarde kunt u het beste laten taxeren bij een hor- logewinkel. GEVAARLIJK GAS Is koolmonoxide te ruiken of krijgt men er een vieze smaak van in de mond? Antwoord: Het verraderlijke van koolmonoxide is dat je het niet kunt zien of ruiken en het de luchtwegen niet irriteert. Hierdoor kan het de rode bloedlichaampjes onge merkt aantasten. De CO bindt zich met de hemoglobine (Hb) en de rode bloedlichaampjes kunnen dan geen zuurstof meer naar onze weefsels over brengen. Men voelt dan eerst hoofdpijn, ziet niet zo best meer, wordt misselijk, gaat braken en/of hijgen, of raakt al eerder bewusteloos. Het beste meetinstrumentje is dus ons hoofd. Bovendien moeten we ons verstand gebruiken en nooit de afvoer afsluiten, als t. «- 1 i zich nog ga.s,sen in de brandstof .71/1 /if'l/p (kunnen) vormen. Een hoop lYX O LA/ 1/ 1/lA^ V C gloeiende kolen heelt een hoge warmtegraad en ze houdt die ook terdege vast. Daarom is een kolenkachel veel gevaarlij ker, althans in dit opzicht, dan een andere warmtebron. Het vegen van schoorstenen is ten minste één maal per jaar ver plicht, mede ter voorkoming van schoorsteenbrand, stookt u dagelijks hout, dan is twee maal per jaar aan te bevelen 'Haast u, en kom af wam Ik moet heden in uw huis blijven. Lukas 19: 5b HOE LANG VLIEGEN DE VOKTERS? Bestaan er werkelijk vliegende dok ters in Australië? En wanneer werd met die medische hulp door de lucht begonnen? Antwoord: Voor de eerste wereldoorlog al, in 1912, orga niseerde een priester John Flynn (1880 1951) een team missionarissen die in de dun bevolkte gebieden van Australi te paard en per kameel mensen gingen helpen. In 1914 kregen ze de beschikking over enkele auto's. In 1928 werd de Areal Medical Service opgericht die met radioapparatuur genees kundige adviezen en hulp bood. 7ben er een vliegtuig ter beschikking kwam en een beter communicatienet met plaatselijke zenders hulp van de centrale post in Cloncurry kon inroepen, kwam er steeds meer werk voor 'vliegende dokters' en de geestelijke en sociale hulpverleners. MEUBELS ONTWASSEN' Hoe kan ik oude waslagen van meubelen afpoetsen? Antwoord: Als die wrijfwas nog zacht is, kunt u met oude lap pen of keukenpapier al veel wegvegen. Aangekoekte was en vuil kunt u weghalen door het hout af te nemen met een lap die in terpentine gedrenkt is. Pas op als u de oorspronkelijke kleur bereikt, want terpentine kan de evt. aanwezige laklaag, vernis, verf of beits aantasten. Een restantje was moet u voor zichtig met een enkele druppel op een schone doek weghalen. HANDEN IN THAAR Ik laat mijn haar al 3 O jaar door de zelfde kapper permanenten, maar de laatste maanden lukt er niks meer. Hoe kan dat? Antwoord: Uw kapper gebruikt geen nieuwe mid delen of andere methode, dus vermoedelijk is uw lichamelijke gesteldheid de oorzaak van het 'onwillig' geworden haar. Bij het klimmen der jaren hou den vele kapsels immers niet meer zo goed als voorheen. Ook bepaalde ziekten en som mige medicijnen kunnen van invloed zijn. Raadpleeg daar om ook uw huisarts eens hier- GEREFORMEERDE GEMEENIEN IN NED. Bedankt: voor Kruiningen, ds. A. Geuze te Gouda. Vorige week stonden we stil bij de tollenaar Levi die door de Heere Jezus met een kracht dadige roepstem uit het tol huis werd geroepen. Die twee woorden 'Volg Mij' hebben zijn leven radicaal veranderd. Levi werd van een tollenaar een vol geling van de Heere Jezus. Misschien weet u ervan dat het soms maar enkele woorden zijn die naar binnen slaan en door de werking van Gods Geest een totale ommekeer te weeg bren gen. Zulke woorden zijn onver getelijk. Vandaag gaat het opnieuw over een tollenaar die cloor de Heere Jezus geroepen wordt. Zacheüs is niet zomaar een tol lenaar, maar een overste der tollenaren. Hij is gesteld over andere tollenaren en daarom in de ogen van zijn volksgeno ten nog slechter dan gewone tollenaren. Verder vermeldt Gods Woord dat hij rijk was. Het werk in dienst van de Romeinen had hem heel wat opgeleverd. Deze man zocht Jezus te zien, wie Hij was. Wat dreef Zache üs tot Jezus? Was het enkel nieuwsgierigheid? Veel over Hem gehoord en nu wil hij Hem ook wel efens zien. Dan kwam hij goed terecht. Kwa men er maar meer mensen uit nieuwsgierigheid naar de kerk. In de werkplaats van de Heili ge Geest kunnen immers won deren gebeuren. Wulfert Floor schrijft ergens van een onker kelijke man in Engeland, die alleen naar de kerk ging om het inooie zingen te horen. Maar tijdens die ene kerkgang werd hij door het Woord geraakt in z'n hart en kon daarna op de zondag niet meer thuis blijven. Uit wat Zacheüs er voor over heeft om Jezus te zien, blijkt wel dat het veel meer dan nieuws gierigheid was. Omdat hij klein van persoon is, wordt het zicht op Jezus belemmerd en van wege zijn functie zet geen mens een voet op zij. Deze overste der tollenaren loopt dan voor de schare uit en khmt in een wilde vijgenboom. Vanwege de korte stam en de laaghangende takken was de boom geschikt om in te klimmen en achter de grote bladeren kon hij zich voor de mensen verschuilen. Nood maakt vindingrijk. Zijn verlangen om Jezus te zien is zo sterk dat hij zich niet bekom mert om zijn waardigheid. De reden dat Zacheüs Jezus zocht te zien, wie Hij was, ligt enkel en alleen in de zoekende Zaligmaker. Het gaat in deze bekende geschiedenis uitein delijk niet over een zoekende Zacheüs, maar over een zoe kende Zaligmaker. EerZacheüs Jezus zocht, zocht God Hem. Zo is het altijd. Straks zal de Heere Jezus ook zeggen dat de Zoons des mensen gekomen is om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was. In Gods Woord worden we met alle klem opgeroepen om de Heere te zoeken, terwijl Hij te vinden is. Maar een ieder die vanwege eigen rampzaligheid de Zaligmaker gaat zoeken en Hem uit genade inag vinden, zal belijden met Johannes: 'Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening van onze zonden.' Zijn opzoekende zon daarsliefde maakt zondaren werkelijk zoekende. Bij de ontmoeting tussen Jezus en Zacheüs is het treffend dat volgens vers 5 Jezus Zacheüs ziet zitten in de vijgenboom. Uiteraard heeft Zacheüs de Heere Jezus ook gezien, maar het belangrijkste is in Gods Woord opgetekend. Jezus ziet hem en noemt hem bij zijn naam: 'Zacheüs, haast u en kom af' Lieflijk, krachtig en dringend roept de Zaligmaker. Er is haast bij. Haast u om uws levens wil. Uitstel is levensge vaarlijk. De roepstem van de Zaligma ker komt vanuit dit gedeelte ook tot u, jou en mij: 'Haast u en kom af.' Kom af uit uw boom van hoogmoed en goede werken, die u beklom. Kom af van de hoogte van je eigenge rechtigheid. Kom van die troon af en verneder je aan Mijn voe ten. Haast u, wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde. Ook als u na ontvangen genade die nederig plaats weer hebt verlaten en u toch wel wat beter voelt dan airderen: 'Haast u, en kom af.' Dat roept Hij, Die daar staat in de laagte. Zo diep heeft de Zoon van God Zich willen ver nederen. Ja, Zijn weg is nog dieper gegaan als we denken aan de weg van Zijn lijden en sterven om zo de diepst geval len zondaar te kunnen reefden. De Heere Jezus geeft ook aan waarom Zacheüs haastig uit de boom moet komen: 'want Ik moet heden in uw huis blijven.' De Gast nodigt Zichzelf. Hij wacht niet op een'uitnodiging van Zacheüs. Zou deze tolle naar ooit gedurfd hebben om de Heere Jezus in zijn woning uit te nodigen? Waardig is hij dat in ieder geval niet. Maar terwijl iedereen het betreden van zo'n tollenaarswoniug mijdt, zegt Hij: 'Ik moet heden in uw huis blijven.' Niet Ik wil, maar Ik moet. De Heere Jezus vervult als Zaligmaker de raad Gods. Het is een godde lijk moeten. Wat een wonder, dat Hij zo'n woning wil bin nengaan, dat hij in zo'n zon- daarshart wil wonen! Als Hij heden in ons huis wil komen, is er dan plaats? Kan Hij onder ons dak verkeren? Is Hij in alle vertrekken welkom? Of moet er dan eerst een hele boel opgeruiiTid worden? Nu zegt de Heere Jezus tegen Zacheüs niet: Ik moet heden in uw huis zijn, maar blijven. Niet voor een half uur, niet voor een uur, maar voor altijd. Na enige tijd zal de Heere Jezus weer vertrekken, maar Hij laat Zacheüs nooit meer los. Zijn koiTist brengt een levenslange verandering met zich mee. Als de Heere in ons leven komt door Woord en Geest, blijft dat niet onopgemerkt. Dat wordt zichtbaar in de vruchten. Dan leeft er maar één begeert in het hart: 'Heere, wat wilt Gij dat Ik doen zal?' Ja, dan is het ook in ons huis en leven te zien, dat Hij het daar voor het zeggen heeft gekregen. Nog zoekt de Zaligmaker zon daren en roept ernstig en wel gemeend: 'Haast u, eir kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven!' Geloof dan Zijn hell en troostrijk woord! Ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk MIDDELHARNIS - De 7e juni was het 25 jaar gele den dat Willem Meyboom, als opvolger van de legen darische Gerrit Zoon, mannenkoor Ons Koor als dirigent kwam versterken. Daarnaast was Willem Meyboom dit jaar ook 25 jaar als dirigent verbon den aan het vrouwenkoor Toonkunst. Deze feiten zijn herdacht op de gezamenlijke feestavond van de beide koren op 2 juli 2010. Op deze avond werd Willem toegesproken door de voorzitters van de beide koren. Hierbij werd duidelijk dat Wil lem voor de ontwikkeling van beide koren een belangrijke rol heeft gespeeld. Genoemd wer den de zangersdagen, festivals, cd-opnames en concertreizen welke onder zijn muzikale lei ding werden gemaakt met als afsluiting de jubileumconcert reis die dit jaar, gezamenlijk met een aantal leden van het dameskoor, werd gemaakt. Een hoogtepunt gedurende deze 25 jaar was de deelname aan het KNZV concours in Zutphen (2003). Hierbij werd de 2 e prijs in de halve finale bereikt met daarbij een eer volle vermelding. Namens elk koor werd Willem de speld voor 25 jaar trouwe dienst met de daarbij behorende oorkon- NIEUWE-TONGE - Het regiobestuur van de Gere formeerde Bond organi seert een thema-avond op woensdag 25 augustus in Hervormde Centrum Elim, Zuiddijk 19 in Nieu- we-Tonge. Om 19.30 uur zal de avond geopend worden door de voor zitter van de regionale afdeling, ds. E. de Mots uit Goedereede. Prof dr. W. Verboom zal deze avond een referaat houden, met als titel, 'De betekenis van de Heiige Doop'. In onze tijd is de doop volop in discussie. In het bijzonder de kinderdoop. Wal zegt de Schrift hierover? Wat de belij denis? Wat is de zegen en wat het appel van het gedoopt zijn? Hoe leren we uit de doop te leven? Deze en andere indrin gende vragen komen aan de orde. "Hopelijk kunnen we elkaar hierin tot een hand en een voet zijn", aldus het regio bestuur. In de koffiepauze is er een boekentafel aanwezig en na de pauze is er uitgebreid gele genheid om vragen te stellen. Deze avond staat de deur vanaf 19.00 uur open en wordt u ont vangen met koffie of thee. De bijeenkomst wordt beëindigd om 21.45 uur. "Alle gemeenteleden en ove rige belangstellenden van Goe- ree Overflakkee zijn van harte welkom op deze avond. Vooral jongeren wordt gevraagd te komen. Het gaat ook jullie aan. Vraagt u, als lid, ook anderen om met u mee te gaan! De toe gang is vrij. Wel wordt er een collecte gehouden ter bestrij ding van de kosten". Dirigent Willem Meyboom werd in hei zonnetje des overhandigd/opgespeld. Ook werd namens de beide koren een gezamenlijk cadeau overhandigd waarbij Willen nogmaals werd bedankt voor de wijze waarop hij gedurende 25 jaar leiding heeft gegeven aan de beide koren. Na het bedankwoord van Willem is er onder het genot van eten en drinken nog uitgebreid gesproken over het wel en wee van de beide koren. De Stichting Koninklijke Fan fare ApoUo te Goedereede haalt a.s. zaterdag weer oud papier en huishoudelijk kar ton op in Goedereede en Goe dereede Havenhoofd. Gelieve het papier vóór 8.30 uur goed gebundeld gereed te zetten. 95- P.A.iieRimr "Wat verstaat gij onder positief Christe lijk onderwijs?" interrumpeert Ds Van Manen op vriendelijke toon. "Daaron der versta ik onderwijs, dat geheel door trokken is van de Geest Gods." "Dat is een rekbaar begrip, meester Tromp. Doortrokken van de Geest Gods. Onze hele westerse cultuur is doortrokken van de Geest Gods. Als in onze samenleving iemand steelt en dus zondigt tegen de Geest Gods, dan komt hij in de gevange nis. Gartjan voelt, dat zo zijn verzoek niet aan bod komt. Hij is niet gekomen om met Ds Van Manen te debatteren. Een weinig geprikkeld zegt hij: "Inderdaad, dominee, en dat is goed. Maar als iemand Jezus Christus loochent als de Zoon van God, dan blijft hij vrij rondlopen." Ds Van Manen schiet in een lach. "Mees ter Tromp", zegt hij, "als u dat wilt, dan moet u groot-inquisiteur worden." Even is er zelfverwijt in Ciartjan. Hij heeft zich laten gaan. Zijn impulsieve natuin- heeft hem parten gespeeld. Hoe moet hij weer op gang komen? Ds Van Manen helpt hem. "Meester Tromp", zegt hij, "ik heb u zo-even geïnterrumpeerd. Dat was maar om positie te bepalen. Gaat u door." "De wetsvoordracht-Kappeyne", herneemt Gartjan, "vormt een ernstige bedreiging voor ons positief Christe lijk onderwijs. Als dit wetsvoorstel wet wordt, en dat is welhaast zeker, dan is de kans groot, dat de Christelijke scholen te gronde gaan. Zij zullen onmogelijk de concurrentie tegen de openbare school kunnen volhouden. De openbare school toch wordt uit de openbare middelen betaald. De schpol met de Bijbel wordt geheel in stand gehouden op kosten van de ouders. Hoewel dit al onrecht is, dat zij, die Christelijk onderwijs voor hun kinderen begeren, aldus trachtende hun doopbelofte na te komen, eerst moeten betalen om de neutrale school in stand te houden en dan bovendien hun eigen school moeten bekostigen, hoewel'dii reeds onrecht is, stelt het wetsontwerp- Kappeyne zulke hoge eisen aan de schoolgebouwen en het aantal onderwij zers in de school, dat de scholen met de Bijbel op de duur daaraan niet kunnen voldoen. Zal dus dit wetsontwerp aange nomen worden, dan zijn onze Christe lijke scholen gedoemd te verdwijnen. En dan zal ons volk van positief Christelijk onderwijs verstoken zijn." Tot zover heeft Ds Van Manen Gartjan rustig aangehoord. In zijn ogen is een tinteling van geamuseerdheid. Laat die jonge, afgescheiden meester maar es praten. Hij weet er alles van. Hij leest het Handelsblad en is dus op de hoogte. .AJs Gartjan even zwijgt, als om de uitw^er- kmg zijner woorden te verkennen, zegt hij: "Gij zegt, dat ons volk, gij bedoelt de kinderen van ons volk, van positief Christelijk onderwijs verstoken zullen zijn, meester Tromp. Maar is dat zo? Op een der openbare scholen alhier worden wel degelijk de Bijbelse verhalen verteld Er wordt ook begonnen en geëindigd met gebed. Wat wilt gij nu nog meei "Maar op die school wordt terstond het gebed gestaakt en het vertellen der Bij belse geschiedenissen, als maar één vader van een leerling dit wenst, of als er een Jood tot onderwijzer benoemd wordt of een Roomse bijvoorbeeld." "Wij moeten verdraagzaam zijn jegens ieder, meester Tromp." "Behalve jegens hen, die Gods Woord een ereplaats willen geven in de school, zegt minister Kappeyne. Heeft hij ons niet vergeleken bij de vlieg, die de zalf des apothekers stinken doet? En heeft hij niet gezegd, dat die vlieg dan doodgedrukt moet worden? Is hij het niet, die in dit verband gezegd heeft, dat de minderheid dan maar onderdrukt nioet worden, want dat die geen recht van bestaan heeft in onze maatschappij? Is dat verdraagzaamheid, dominee?" "Ik denk, dat minister Kappeyne zich toen even heeft laten gaan, meester Tromp." "Een man, die zulk een verantwoorde lijke positie bekleedt, behoort zich niet zo onverdraagzaam te laten gaan, domi nee. Ds Kuyper heeft hem toen terecht gewezen." "Ds Kuyper", herhaalt Ds Van Manen, en er is kennelijk minachting in i\m stem. "Een onverdraagzaam, een zijdig man, een drijver. Als hij minister was, maar hij wordt het nooit, meester Tromp, dan kregen we de toestand van Geneve terug, dat zuchtte onder de tvrannie van Calvijn, die voorschreef hoeveel dienstboden er in een gezin mochten zijn, hoeveel ringen iemand mocht dragen, hoeveel bezoek een kraamvrouw mocht ontvangen en hoe ze gekleed moest zijn. Kortom, dan kre gen we calvinistische inquisitie. Dan was het met de vrijheid in ons goede vader land gedaan." Ds Van Manen is scher per geworden in zijn spreken en Gart jan loopt rood aan. "U zult niet in twijfel trekken, dominee, hoeveel goeds Calvijn in Geneve gedaan heeft en hoeveel het Westerse Christendom aan hem te dan ken heeft. De inwoners van Geneve wer den door Ds Farel verscheurende wol ven genoemd en Calvijn heeft er lamme ren van gemaakt." "Een verscheurende wolf, die het zei en de lammeren hebben Calvijn weggejaagd", schampert Ds Van Manen. "Ik begrijp niet, hoe een dienaar van Christus zo over de Hervormers van Geneve kan spreken", zegt Gartjan met een lichte trilling in zijn stem. Even vlamt toorn op in de ogen van Ds Van Manen. Die starre orthodoxie! Hij beheerst zich echter en antwoordt: "Gij spreekt naar dat u geleerd is, jonge man, ik volg de zuivere rede, mijn kri tisch verstand." "Een rede, die troebel is als slootwater bij de snoekenjacht en een verstand, dat verduisterd is door de zonde. Gods eeuwig onfeilbaar Woord is de beste wegwijzer, dominee." "Mees ter Tromp, gij kwaamt hier om over het volkspetitionnement te spreken, heb ik het goed geraden?" "Precies, dominee, we moeten een plaatselijk comité vor men, om zoveel mogelijk handtekenin gen te verzamelen." "Uw beroep op mij zal tevergeefs zijn, meester Tromp. En wel om de volgende redenen: Ik vind. dat men het jonge kind niet met gods dienst moet lastig vallen. Het begrijpt van de Bijbelverhalen niets. Wat begrij pen wij, volwassenen, er eigenlijk van? Voorts vind ik, dat de openbare school de nationale eenheid en verdraagzaam heid bevordert. Als we de verschillende secten in ons land maar scholen lieten stichten, die gelijke rechten hadden als de openbare school, dan was er geen einde aan de scheuring en splitsing en dan kwam onze nationale eenheid zeer in gevaar. Bovendien was de verdraag zaamheid ten enenmale zoek, want de verschillende scholen en schooltjes leef den permanent op voet van oorlog met elkaar. Tenslotte: als we dit alles lieten betijen, wat zou dat niet aan de schatkist kosten? Meester Tromp, de scheuring en splitsing op kerkelijk terrein is al droe vig genoeg en zeker niet naar de wil van Jezus, de volmaakte mens. Die scheuring en splitsing is de vloek van het Calvinis me. Rome kent dit niet en het Luthera nisme ook niet. Als nu die splitsing ook doorzet in de school, dan beleven we het, dat in een dorp als het onze weldra drie, vier verschillende sekteschooltjes naast elkaar gesticht worden, die allen een bloedloos bestaan lijden en waarin de kinderen van het ene schooltje tegen die van het andere opgezet worden. Waar blijft dan de eenheid en de ver draagzaamheid? En waar moet het Ireen met die arme kinderzieltjes?" Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 12