Meditatia
Buurtrommelmarkt ondanks regen
groot succes
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Welgelegen wordt bouwrijp gemaakt
BeroepingS'
WERK
EIIAt1DEl1.niEUW5
EN
SARSIESJSS
GOEDEREEDE - Op 17
december 2009 stelde de
gemeenteraad van Goede-
reede het bestemmings
plan vast voor de bouw van
113 woningen in het plan
Welgelegen in Ouddorp.
De fase van het bouwrijp
maken is op 13 juli gestart
door wethouder F.J. Tol
lenaar. Hij legde, met wat
hulp, de eerste afvoerbui
zen in de grond.
Wie kan dan zalig worden?
Deweg
der kleine
mensen
PACiINA 10
WOENSDAG 21 JULI 2010
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antivoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
CAMEUAPÜOBLeEM
Tien jaar geleden heb ik twee came-
liaplantjes in de tuin gezet. Ze zijn
flink gegroeid maar er zitten amper
knopjes aan. Weet u wat ik hier aan
moet doen?
Antwoord: Als bij Camelias de
knopzetting te wensen over
laat, ligt dat soms aan de stand
plaats. Het is van belang dat
ze op een beschutte, lichtbe-
schaduwde plaats staan, waar
ze beschut zijn tegen koude
wind en vorst. Daarbij moet de
bodem absoluut vrij van kalk
zijn. Lichte grond kan wor
den verbeterd met bladaarde
of tuinturf. In het voorjaar
wordt de aarde rondom de
planten bedekt met vochti_^e
tuinturf, stalmest of compost.
Uitgebloeide bloemen worden
afgesneden om zaadvorming
(die toekomstige knopzetting
verminderen zou) tegen te
gaan. Ook in zachte winters
is bescherming nodig om te
voorkomen dat knoppen door
nachtvorst worden beschadigd.
Afdekken met plastic! Kruisen
de takken worden teruggesne-
den voordat de knoppen zich
openen, maar een jaarlijkse
snoeibeurt is niet nodig.
KAHUL GISRAN
Jaren geleden kreeg ik een boekje
cadeau geschreven door Kahlil
Gihran. Ik vind dit een bijzonder
mens, daarom wil ik graag wat
meer van hem weten.
Antwoord: Khalil Gibran
(1883-1931) was een Libanees-
Amerikaanse schrijver, dichter,
filosoof en artiest. Hij werd
geboren in Bsharri, Uibanon,
in 1883 en stierf op 10 april
1931 in New York. In 1885
emigreerde hij met zijn ouders
naar Boston in de USA. Daarna
studeerde hij Arabische litera
tuur in Beiroet (Libanon). In
1904 hield Gibran zijn eerste
kunstexpositie in Boston. Van
1908 tot 1910 studeerde hij
kunst bij August Rodin. Hij
vestigde zich uiteindelijk in
New York in 1912, waar hij
zich helemaal wijdde aan het
.schrijven en schilderen. Zijn
vroege werken waren in het
Arabisch geschreven maar
vanaf 1918 publiceerde hij het
meest in het Engels. Veel Ara
bisch sprekenden die bekend
zijn met zijn werk beschouwen
hem als het genie van zijn tijd,
maar zijn faam en invloed ver
spreidde zich ver buiten het
Nabije Oosten. Zijn tekenin
gen en schilderijen werden in
de grootste hoofdsteden van
de wereld tentoongesteld. In
1920 stichtte hij een vereni
ging voor Arabische schrijvers.
'De Profeet' is wel zijn meest
bekende boek, het bestaat uit
26 poëtische essays en is ver
taald in meer dan 20 talen.
Korte inhoud van dit boek: de
Profeet, die 12 jaar lang in een
vreemde stad had gewoond,
staat op het punt aan boord
van een schip te gaan dat hem
naar huis zal brengen. Hij
wordt echter tegengehouden
door een groep mensen die
hij dan de mysteriën van het
leven leert. Velen vinden in dit
boek en in zijn andere werken
een uitdrukking van de diep
ste impulsen van het hart en
de geest van de mens. Enkele
andere boeken van hem: On
the threshold, 1907; Daily
bread, 1910; Jesus, the son of
man, 1928; The earth gods,
1931; Garden of the prophet,
1933 en The death of the prop
het, 1933.
Wat zijn barbiesjes in de uitdruk
king naar de barbiesjes gaan?
Antwoord: Het vreemde
woord komt van Berbice, dit
was het vroegere naast Suri
name gelegen Brits-Guyana.
Voordat de Engelsen daar
kwamen behoorde het tot onze
West-Indische Gompagnie. Er
heerste daar een moordend kli
maat, het werken op de planta
ges was er zeer ongezond, het
was daar dus niet bepaald goed
toeven. Variaties op de door u
aangehaalde uitdrukking zijn:
iemand naar de barbiesjes
wensen (dus zo ongeveer als
naar de Mokerhei wensen. Hij
gaat naar de Barrebiesjes hij
gaat om zeep. Hij is naar de
Barbiesjes hij is dood.
Wethouder Tollenaar legt de eerste afvoerbuizen, als start van het bouwrijp maken van plan 'Welgelegen'.
Welgelegen ligt tussen de
Havenweg, de Waterweg, de
Bosweg en het Smalle Einde in
Ouddorp. Het plan voorziet in
113 koop- en huurwoningen.
Het gaat hierbij om starterswo
ningen, rijwoningen, vrijstaan
de woningen en twee-onder
een-kap woningen.
Na het leggen van de eerste
afvoerbuizen ging aannemer
Kuipers uit Strijen aan de slag
met het bouwrijp maken van de
locatie. De bouw van de eerste
woningen begint waarschijnlijk
in oktober van dit jaar. Wet
houder Tollenaar verrichtte
het zware werk met plezier:
"In de gemeente Goedereede
bestaat een grote behoefte aan
de woningen. Ik ben dan ook
blij dat het bouwrijp maken
van Welgelegen voortvarend
wordt opgepakt".
Meer informatie over het
bouwproject is te vinden op de
website van de gemeente Goe
dereede.
PROT. KERK IN NED.
Beroepen: te Amsterdam
(wijkgem. Oranjekerk), kandi
daat J. Heuvelink te Amster
dam, die dit beroep heeft
aangenomen; te Dirkshorn
(gerefds. G. Labots te Hoe
velaken, die dit beroep heeft
aangenomen; te Geesteren
(Gld) (herv.), kandidaat A.A.
van den Berg te Gouda, die dit
beroep heeft aangenomen; te
Opende en Kornhorn (herv.-
geref combinatie) kandidaat
A. Vriend te Utrecht; te Over-
schie (50%), ds. W.M. de Boer
te Zoetermeer, die dit beroep
heeft aangenomen; te Putten
(herv. wijkgem. Zuid Andre-
askerk), ds. W. Gugler te Mar
ken; te Vlaardingen (wijkge-
meente Gentrum-West), ds. H.
ten Napel te Londen (Neder
landse kerk, Austin Friars), die
dit beroep heeft aangenomen;
te Zwijndrecht (herv. wijkge-
meente De Hoeksteen), kan
didaat A.T. Metz-Brink te Rot
terdam, die dit beroep heeft
aangenomen.
Aangenomen: naar Bergschen-
hoek (herv.), ds. A.D.L. Ter-
louw te Ermelo; naar Elspeet
(herv.), ds. M. van Kooten te
Scherpenisse; het beroep van
de Generale Synode (voor de
arbeid t.d.v. Jeugdwerk Prot.
Kerk; JOP), kandidaat J.E.
Schelling te Papendrecht; naar
Hilversum (Centrum), ds.
WH.T Moehn te Oldebroek;
naar Rijswijk (NB; herv.), ds.
D.M. Heikoop te Bedum en
Onderdendam; naar Soest
(herv. wijkgem. van bijz. aard;
33,3%), ds. C. van Sliedregt te
Nunspeet.
Bedankt: voor Goes (De
Levensbron), ds. T.E. van
Spanje te Reeuwijk (herv.);
voor Overberg (herv. wijkge-
meente), ds. M.P.D. Barth te
Schalkwijk-'t Goy en Werkho
ven; voor Sliedrecht (herv. wijk
3) en voor Wilnis (herv.), ds. J.
Brouwer te Epe; voor Veen,
ds. M. Klaassen te Hedel;
voor Zoetermeer (Oudekerk-
gemeente), ds. J. Meerte'ns te
Nieuw Loosdrecht.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen: te Boven-Hardinx-
veld en te Sirjansland, kandi
daat G. Kater te Kruiningen;
te Harskamp, Resteren en te
Nederhemert, ds. H. Zweistra
te Elspeet
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Hoek, kandidaat
A.G.N. Geertsema te IJssel-
muiden; te Schildwolde (wijk
West), ds. M.O. ten Brink te
Roodeschool.
Aangenomen: iraar Nijkerk
(West), ds. M.J.G. Blok te
Utrecht-Centrum; naar Nun
speet (Kruiskerk), ds. A.W.
Beute te Kampen, die bedank
te voor Heerde.
Bedankt: voor Pretoria (Zuid-
Afrika, Vrye Gereformeerde
Kerk), ds. J.J. Drijfhout te 't
Harde; voor Urk, ds. H.S.
Wiersma te Spakenburg-
Noord; voor Zeewolde, ds.
M.J.C. Blok te Utrecht-Cen
trum.
CHR. GEREE KERKEN
Bedankt: voor Enschede-Oost,
ds. H. de Bruijne te Utrecht-
Centrum.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Oostkapelle, ds.
L. Terlouw te Barendrecht.
En die dit hoorden, zeiden: Wie kan dan zalig worden? (Lukas 18:26)
De discipelen zijn er getuige
van geweest. Het had indruk
op hen gemaakt. Een overste
van de Joden, jong nog en rijk
zelfs, had zich voor hun Mees
ter neergebogen. Zijn vraag
was goed. Het adres van zijn
vraag was ook goed: de Heere
Jezus. "Wat doende zal ik het
eeuwige leven beërven?" Ze
hebben misschien wel gedacht
dat hij aan de kring van de dis
cipelen toegevoegd zou wor
den. Zoveel indruk maakte hij
op hen.
Maar ach, wat was het anders
gegaan. Toen de Heere Jezus
hem de proef op de som nam,
viel hij door de mand. Hij ging
bedroefd weg. De prijs was te
hoog. Hij moest erkennen:
zahg worden kan alleen in
het volgen van deze Jezus. En
Hem volgen betekent alles ver
liezen, alles gewillig verliezen.
Maar dat was teveel gevraagd.
Hij had vóór het stellen van
zijn vraag de kosten niet o ver
rekend. En nu vertrekt hij. Van
de Heere Jezus weg. Van de
Zaligmaker weg. En daarom
zal hij de zaligheid niet beër
ven.
De discipelen zijn aangeslagen.
Ze zeggen tot elkaar: "Maar
wie kan dan zalig worden?! Als
deze niet kan ingaan, wie dan
wel?" In hun vraag is het ant
woord begrepen. Zonder dat
ze het onder woorden bren
gen, erkennen ze: "Wij niet.
AJs we daarnaar zien, dan kun
nen wij niet zalig worden."
Let wel: dat zeggen de disci
pelen! Die bevoorrechte man
nen, die zoveel gunsten had
den genoten. Maar ze kunnen
het er niet mee doen. Ze besef
fen: al die bemoeienissen en
zegeningen zijn niet genoeg.
Er is ineer nodig. Nodig is een
gerechtigheid, overvloediger
dan die van de Schriftgeleer
den en van alle rijke jongelin
gen. Maar hoe zullen we daar
over beschikken? Hoe zullen
we dan zalig worden? Ze heb
ben er iets van begrepen Wie
God is. En ze hebben er ook
iets van geleerd wie zij zelf zijn.
"Als u mijn ongerechdgheid
gadeslaat, wie zal bestaan?" Is
er nog een middel?
De Heere Jezus heeft er een
antwoord op. Ja, daartoe is Hij
de Middelaar, gekomen om
te zoeken en zalig te maken
wat verloren is. Het behoeftig
volk in hunne noden, in hun
ellende en pijn, gans hulpeloos
tot Hem gevloden, zal Hij ten
Redder zijn. Dat is nu het lief
ste dat Hij doet: als de goede
Herder verloren schapen zoe
ken en vinden en hen zalig
maken. Daarom heeft Hij een
antwoord op hun ontredderde
vraag. "De dingen die onmo
gelijk zijn bij de mensen, zijn
mogelijk bij God!" Let wel, de
Heere Jezus zegt allereerst dat
het ook inderdaad onmogelijk
is. Vanuit de mens is er geen
behoud. De weg tot het para
dijs is geblokkeerd. Denk eens
aan die twee engelen met hun
uitgetrokken zwaard... Onmo
gelijk! Jazeker, bij de mensen.
Maar bij God zijn alle dingen
mogelijk. Zelfs dat een verlo
ren mens zalig wordt.
"God rechtvaardigt de godde-
lozen. Ja, hoe zondiger, ellen
diger en bedrukter iemand is,
hoe gewilliger Christus is om
hem aan te nemen en te hel
pen. Dan zie ik geen reden
waarom de meest verloren
zondaar om zijn zonden afge
schrikt zou moeten worden
van te geloven in de naam van
Jezus Christus. Ja, iaat ik meer
zeggen: hoe groter iemands
zondert zijn, hoe meer moest
hij zich haasten om tot Christus
te komen en met David te zeg
gen: Om Uws Naams wil, Hee
re, zo vergeef mijn ongerech
tigheid" [Fsher]. Welgelukzalig
is het volk dat dit geklank kent.
Ds. J.M.J. Kieviet
MIDDELHARNIS - Een paar
jaar geleden ontstond bij een
bewoonster van de Prinses
Marijkestraat uit Middelhar
nis het idee om samen met
haar buren een rommelmarkt
te organiseren. Een rommel
markt met als doel weer wat
ruimte te creëren op zolder en
tevens de buren beter te leren
kennen. Ze had niet voorzien
dat haar idee uit zou groeien
tot een groot opgezette rom
melmarkt. Thans is de rom
melmarkt een jaarlijks terug
kerend evenement voor de
gehele buurt waarbij buren
van diverse leeftijden en ach
tergronden prettig met elkaar
omgaan en zich daar persoon
lijk ook voor inzetten. Vorige
maand was het de vierde keer
dat de Prinses Marijkestraat
van Middelharnis vol stond
met handelswaar. De rommel
markt beperkte zich niet alleen
tot de i'riiLses Marijkestraat,
want ook op het schoolplein
van D'n Tuun was het een
drukte van jewelste. Ondanks
de regen, kwamen vele mensen
uit Middelharnis en daarbinten
af op de handelswaar van deze
buurtbewoners en was het een
gezellige drukte. Veelvuldig
klonk over straat "Volgend jaar
toch wel weer rommelmarkt?"
Of "Super, dat buurtbewoners
het initiatief tonen met hun-
buren een team te vormen om
de sfeer in de buurt te verbe
teren". De buurtbewoners van
de Prinses Marijkestraat en
de omliggende straten kijken
terug op een geslaagde dag en
hopen volgend jaar wederom
'Van Rommelzolder tot Straat
verkoop' te kunnen organise
ren.
■93-
P.A. de Rover
Hoevele jaren reeds is het vergeefs
geweest, het roepen van hen, die posi
tief Christelijk onderwijs begeerden
voor hun kinderen?! Een school met de
Bijbel, wijl in de volksschool de Bijbel
een verboden boek was. En dat in het
land, waar de godsvrucht een tempel en
de vrijheid een kerk bouwde, om met
de dichter Potgieter te spreken. Hoe
vele jaren reeds hebben ze gestreden
en geleden, de mannen en vrouwen,
die slechts wilden, dat aan de kinderen
des Verbonds de Bijbelse Geschiedenis
sen werden verteld naar Gods gebod en
waar gebeden werd uit innige drang des
harten in het geloof in het verzoenend
lijden en sterven van Jezus Christus,
Gods Zoon. Meester Lankmoed weet
er van te spreken. Ook hem heeft deze
begeerte eens brodeloos gemaakt en dat
in het land, waar de vrijheid schone tra
ditie geworden was. Voor zijn deur heeft
men eens een brandstapel opgericht en
de sterke arrn heeft hem gedwongen
zijn post te verlaten. Wonderlijk! Ter
wijl in de landen rondom, in Engeland,
Schotland, Pruisen, Saksen, Zwitserland,
Zweden, de Verenigde Staten van Noord
Amerika, de Bijbel op school regel, neen
voorschrift was, duldt het 'verdraagza
me' liberalisme hier Gods Woord niet op
de lijst van voorgeschreven boeken voor
de school. En toch zijn ze gekomen, de
scholen met de Bijbel, de scholen, waar
het gehele onderwijs doortrokken is
van 's Heeren Geest, de scholen, waar
de meester vrijuit spreken kan van de
grote werken Gods. Ze moesten komen,
want Gods Geest laat zich niet dwingen
en verdringen door menselijke spits
vondigheden en al of niet bedekte haat.
Zware offers moesten ze brengen, de
ouders, die voor hun kinderen verlang
den opvoeding in Gods Geest. Zij moes
ten en moeten nog medewerken aan de
bloei van het openbaar onderwijs en hun
eigen scholen geheel zelf onderhouden.
De strijd was zeer ongelijk, maar ze hiel
den vol, de vrienden van de school met
de Bijbel. Ze werden en worden nog
gescholden, gesmaad, verguisd. Ze wer
den aan de honger overgegeven, maar
ze hielden vol. Hun nering, hun kleine
handel ging te gronde, maar ze hielden
vol. De kleine inensen, de naamlozen
(maar groten en niet naamlozen voor
God!), zij streden en strijden de onge
lijke strijd. En het aantal hunner scho
len groeide... En nu, in de lente van
het jaar 1878, in het jaargetijde, waarin
het jonge leven, dat snakt naar vrijheid
en frisse groei zijn kluisters verbreekt
en juichend uitbarst in veelkleurige
bloei, nu dreigt het jonge, frisse leven
in schoolland, dat bloeien wil tot Gods
eer, ingekluisterd, verstikt te worden.
Reeds eenmaal was dit geschied, nu
twee en twintig jaar geleden, toen een
minister het Christelijk karakter geheel
aan de school ontnemen wilde. Toen
was het volk in verzet gekomen en had
in een smeekschrift de koning gevraagd
zulk een wetsontwerp niet te tekenen.
En Willem III had niet gedoogd, dat
zijn volk ontkerstend worden zou. Nu
dreigt weer hetzelfde gevaar. Het vorig
jaar is hij minister geworden; mr. Kap-
peyne van de Coppello, de man, die op
4 december 1874 de beruchte woorden
sprak: "Welnu, dan moet de ininderheid
maar worden onderdrukt, want dan is
zij de vlieg, die de ganse zalf bederft en
heeft zij in onze maatschappij geen recht
van bestaan." Die vlieg, die de ganse
zalf bederft en die in onze maatschap
pij geen recht van bestaan heeft, dat
zijn degenen, die Christelijk onderwijs
begeren voor hun kinderen; die willen:
een school met de Bijbel. Kappeyne van
de Coppello, in dezelfde kamerzitting
kreeg hij antwoord. Het was Dr. Kuy-
per, die sprak: "Kwam dan ook ooit de
dag, waarop aan deze ministeriële tafel
een regering plaats nam, die Kappeyne's
program als regeringsprogram aankon
digde, zeggende, dat ze desnoods de
minderheden onderdrukken en de vlieg
doden zou, die de bereide zalf bederven
kon, ik zou haar toeroepen: Neem dan
ook uit het wapenschild der Nederlan
den weg de Leeuw, het beeld der fier
ste vrijheid; en stel ervoor in de plaats
de Adelaar met het lam in de klauw,
het beeld der tirannie." Kappeyne van
de Coppello, dë keiharde liberaal, de
begaafde en scherpzinnige advocaat, hij
is nu minister van Binnenlandse Zaken
en enige weken geleden, toen de ijzige
vorst van het noorden de teugels van
het natuurbewind overgeven moest in
de zachte handen van de lente, is hij
met zijn wetsontwerp tot herziening der
Lager Onderwijswet gekomen. Hij heeft
een geduchte tegenstander gevonden in
hem, die reeds vier jaar geleden hem
striemend terecht wees, in Dr. Abraham
Kuyper Dominee Kuyper, de geniale,
de veelzijdige, wiens woord weerklank
vindt in bedrukte zielen, die hoop doet
gloren in het hart der kleine mensen, de
man, die twee jaar geleden de veldheers
staf overnam uit de stervende handen
van mr. Groen van Prinsterer, heeft in
De Standaard te wapen geroepen. Hij
spreekt de taal der kleine luyden. Hij is
hunner één. Hij trekt de lijnen fors en
scherp recht. Hij schrijft zijn spranke
lende driestarren, zijn klare hoofdarti
kelen in zijn blad, dat door de bedrukten
gelezen, gespeld wordt. Hij zal het worg-
koord ontrukken aan de hand van de
worgen.zo God het wil. Zijn Te wapen
vindt weerklank. Nog vóór de lente-
inaand ten einde is wenden de Christe
lijk Gereformeerden zich met een adres
tot Zijne Majesteit de koning, waarin
zij smeken "de nieuwe dreigende druk
ener overmachtige staatsconcurrentie,
eventueel kracht van wet te onthouden
en die niet toe te laten op de erve onzer
vaderen, onzer martelaren voor gods
dienstige en burgerlijke vrijheid. Sire!,
zo zeggen ze in hun smeekschrift, hier
worden op algemene kosten gebouwen
van vermakelijkheid opgericht; daar
worden de schoolgelden te laag gesteld
of opgeheven, als een Christelijke school
wordt opgericht; ginds maken de kosten
van staatsonderwijs juist de gemeente
lijke omslag uit; op menige plaats moe
ten de laagste en middelste klassen der
burgerij soms het grootste deel opbren
gen van de onkosten voor Middelbaar
en Hoger Onderwijs, waarvan alleen de
hoogste standen genieten. Wij vragen
Uwe Majesteit ootmoedig: is het niet
reeds jaren tijd, dat al dergelijke onge
rechtigheden van het liberalisme onmo
gelijk worden gemaakt? Sire, doe het nu,
opdat de dreigende toorn des Heeren
over de verdrukking van een getrouw
deel Uwer onderdanen, van Neder
land afgewend en Uw koninkrijk door
gerechtigheid verhoogd worde." Het
machtigste wapen van Gods kinderen is
het gebed. Door de hoofdcommissie der
Vereniging voor Christelijk-Nationaal
Schoolonderwijs wordt ons Christenvolk
opgeroepen om bij de Almachtige zijn
hulp te zoeken. Begin april wordt een
algemene bidstond gehouden.
Te wapen! In de Tweede Kamer wordt
door de Anti-revolutionaire kamerleden
gezamenlijk een Nota ingediend, waarin
geprotesteerd wordt tegen de worgwet.
De Nota eindigt met de woorden: 'In
Naam van Hem, in Wiens kracht zij,
ook tegenover een overgrote meerder
heid, onbeschroomd durven optreden
tot handhaving van het recht der Natie
op waarachtige vrijheid van onderwijs,
tekenen zij tegen de bij dit wetsontwerp
voorgestelde regeling van het Volkson
derwijs protest aan'.
{Wordt vervolgd)