Meditatia Buurtrommelmarkt ondanks regen groot succes Vervolg verhaal RAAD DAAD Welgelegen wordt bouwrijp gemaakt BeroepingS' WERK EIIAt1DEl1.niEUW5 EN SARSIESJSS GOEDEREEDE - Op 17 december 2009 stelde de gemeenteraad van Goede- reede het bestemmings plan vast voor de bouw van 113 woningen in het plan Welgelegen in Ouddorp. De fase van het bouwrijp maken is op 13 juli gestart door wethouder F.J. Tol lenaar. Hij legde, met wat hulp, de eerste afvoerbui zen in de grond. Wie kan dan zalig worden? Deweg der kleine mensen PACiINA 10 WOENSDAG 21 JULI 2010 Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antivoord in deze rubriek worden gepubliceerd. CAMEUAPÜOBLeEM Tien jaar geleden heb ik twee came- liaplantjes in de tuin gezet. Ze zijn flink gegroeid maar er zitten amper knopjes aan. Weet u wat ik hier aan moet doen? Antwoord: Als bij Camelias de knopzetting te wensen over laat, ligt dat soms aan de stand plaats. Het is van belang dat ze op een beschutte, lichtbe- schaduwde plaats staan, waar ze beschut zijn tegen koude wind en vorst. Daarbij moet de bodem absoluut vrij van kalk zijn. Lichte grond kan wor den verbeterd met bladaarde of tuinturf. In het voorjaar wordt de aarde rondom de planten bedekt met vochti_^e tuinturf, stalmest of compost. Uitgebloeide bloemen worden afgesneden om zaadvorming (die toekomstige knopzetting verminderen zou) tegen te gaan. Ook in zachte winters is bescherming nodig om te voorkomen dat knoppen door nachtvorst worden beschadigd. Afdekken met plastic! Kruisen de takken worden teruggesne- den voordat de knoppen zich openen, maar een jaarlijkse snoeibeurt is niet nodig. KAHUL GISRAN Jaren geleden kreeg ik een boekje cadeau geschreven door Kahlil Gihran. Ik vind dit een bijzonder mens, daarom wil ik graag wat meer van hem weten. Antwoord: Khalil Gibran (1883-1931) was een Libanees- Amerikaanse schrijver, dichter, filosoof en artiest. Hij werd geboren in Bsharri, Uibanon, in 1883 en stierf op 10 april 1931 in New York. In 1885 emigreerde hij met zijn ouders naar Boston in de USA. Daarna studeerde hij Arabische litera tuur in Beiroet (Libanon). In 1904 hield Gibran zijn eerste kunstexpositie in Boston. Van 1908 tot 1910 studeerde hij kunst bij August Rodin. Hij vestigde zich uiteindelijk in New York in 1912, waar hij zich helemaal wijdde aan het .schrijven en schilderen. Zijn vroege werken waren in het Arabisch geschreven maar vanaf 1918 publiceerde hij het meest in het Engels. Veel Ara bisch sprekenden die bekend zijn met zijn werk beschouwen hem als het genie van zijn tijd, maar zijn faam en invloed ver spreidde zich ver buiten het Nabije Oosten. Zijn tekenin gen en schilderijen werden in de grootste hoofdsteden van de wereld tentoongesteld. In 1920 stichtte hij een vereni ging voor Arabische schrijvers. 'De Profeet' is wel zijn meest bekende boek, het bestaat uit 26 poëtische essays en is ver taald in meer dan 20 talen. Korte inhoud van dit boek: de Profeet, die 12 jaar lang in een vreemde stad had gewoond, staat op het punt aan boord van een schip te gaan dat hem naar huis zal brengen. Hij wordt echter tegengehouden door een groep mensen die hij dan de mysteriën van het leven leert. Velen vinden in dit boek en in zijn andere werken een uitdrukking van de diep ste impulsen van het hart en de geest van de mens. Enkele andere boeken van hem: On the threshold, 1907; Daily bread, 1910; Jesus, the son of man, 1928; The earth gods, 1931; Garden of the prophet, 1933 en The death of the prop het, 1933. Wat zijn barbiesjes in de uitdruk king naar de barbiesjes gaan? Antwoord: Het vreemde woord komt van Berbice, dit was het vroegere naast Suri name gelegen Brits-Guyana. Voordat de Engelsen daar kwamen behoorde het tot onze West-Indische Gompagnie. Er heerste daar een moordend kli maat, het werken op de planta ges was er zeer ongezond, het was daar dus niet bepaald goed toeven. Variaties op de door u aangehaalde uitdrukking zijn: iemand naar de barbiesjes wensen (dus zo ongeveer als naar de Mokerhei wensen. Hij gaat naar de Barrebiesjes hij gaat om zeep. Hij is naar de Barbiesjes hij is dood. Wethouder Tollenaar legt de eerste afvoerbuizen, als start van het bouwrijp maken van plan 'Welgelegen'. Welgelegen ligt tussen de Havenweg, de Waterweg, de Bosweg en het Smalle Einde in Ouddorp. Het plan voorziet in 113 koop- en huurwoningen. Het gaat hierbij om starterswo ningen, rijwoningen, vrijstaan de woningen en twee-onder een-kap woningen. Na het leggen van de eerste afvoerbuizen ging aannemer Kuipers uit Strijen aan de slag met het bouwrijp maken van de locatie. De bouw van de eerste woningen begint waarschijnlijk in oktober van dit jaar. Wet houder Tollenaar verrichtte het zware werk met plezier: "In de gemeente Goedereede bestaat een grote behoefte aan de woningen. Ik ben dan ook blij dat het bouwrijp maken van Welgelegen voortvarend wordt opgepakt". Meer informatie over het bouwproject is te vinden op de website van de gemeente Goe dereede. PROT. KERK IN NED. Beroepen: te Amsterdam (wijkgem. Oranjekerk), kandi daat J. Heuvelink te Amster dam, die dit beroep heeft aangenomen; te Dirkshorn (gerefds. G. Labots te Hoe velaken, die dit beroep heeft aangenomen; te Geesteren (Gld) (herv.), kandidaat A.A. van den Berg te Gouda, die dit beroep heeft aangenomen; te Opende en Kornhorn (herv.- geref combinatie) kandidaat A. Vriend te Utrecht; te Over- schie (50%), ds. W.M. de Boer te Zoetermeer, die dit beroep heeft aangenomen; te Putten (herv. wijkgem. Zuid Andre- askerk), ds. W. Gugler te Mar ken; te Vlaardingen (wijkge- meente Gentrum-West), ds. H. ten Napel te Londen (Neder landse kerk, Austin Friars), die dit beroep heeft aangenomen; te Zwijndrecht (herv. wijkge- meente De Hoeksteen), kan didaat A.T. Metz-Brink te Rot terdam, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Bergschen- hoek (herv.), ds. A.D.L. Ter- louw te Ermelo; naar Elspeet (herv.), ds. M. van Kooten te Scherpenisse; het beroep van de Generale Synode (voor de arbeid t.d.v. Jeugdwerk Prot. Kerk; JOP), kandidaat J.E. Schelling te Papendrecht; naar Hilversum (Centrum), ds. WH.T Moehn te Oldebroek; naar Rijswijk (NB; herv.), ds. D.M. Heikoop te Bedum en Onderdendam; naar Soest (herv. wijkgem. van bijz. aard; 33,3%), ds. C. van Sliedregt te Nunspeet. Bedankt: voor Goes (De Levensbron), ds. T.E. van Spanje te Reeuwijk (herv.); voor Overberg (herv. wijkge- meente), ds. M.P.D. Barth te Schalkwijk-'t Goy en Werkho ven; voor Sliedrecht (herv. wijk 3) en voor Wilnis (herv.), ds. J. Brouwer te Epe; voor Veen, ds. M. Klaassen te Hedel; voor Zoetermeer (Oudekerk- gemeente), ds. J. Meerte'ns te Nieuw Loosdrecht. HERSTELD HERV KERK Beroepen: te Boven-Hardinx- veld en te Sirjansland, kandi daat G. Kater te Kruiningen; te Harskamp, Resteren en te Nederhemert, ds. H. Zweistra te Elspeet GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Hoek, kandidaat A.G.N. Geertsema te IJssel- muiden; te Schildwolde (wijk West), ds. M.O. ten Brink te Roodeschool. Aangenomen: iraar Nijkerk (West), ds. M.J.G. Blok te Utrecht-Centrum; naar Nun speet (Kruiskerk), ds. A.W. Beute te Kampen, die bedank te voor Heerde. Bedankt: voor Pretoria (Zuid- Afrika, Vrye Gereformeerde Kerk), ds. J.J. Drijfhout te 't Harde; voor Urk, ds. H.S. Wiersma te Spakenburg- Noord; voor Zeewolde, ds. M.J.C. Blok te Utrecht-Cen trum. CHR. GEREE KERKEN Bedankt: voor Enschede-Oost, ds. H. de Bruijne te Utrecht- Centrum. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Oostkapelle, ds. L. Terlouw te Barendrecht. En die dit hoorden, zeiden: Wie kan dan zalig worden? (Lukas 18:26) De discipelen zijn er getuige van geweest. Het had indruk op hen gemaakt. Een overste van de Joden, jong nog en rijk zelfs, had zich voor hun Mees ter neergebogen. Zijn vraag was goed. Het adres van zijn vraag was ook goed: de Heere Jezus. "Wat doende zal ik het eeuwige leven beërven?" Ze hebben misschien wel gedacht dat hij aan de kring van de dis cipelen toegevoegd zou wor den. Zoveel indruk maakte hij op hen. Maar ach, wat was het anders gegaan. Toen de Heere Jezus hem de proef op de som nam, viel hij door de mand. Hij ging bedroefd weg. De prijs was te hoog. Hij moest erkennen: zahg worden kan alleen in het volgen van deze Jezus. En Hem volgen betekent alles ver liezen, alles gewillig verliezen. Maar dat was teveel gevraagd. Hij had vóór het stellen van zijn vraag de kosten niet o ver rekend. En nu vertrekt hij. Van de Heere Jezus weg. Van de Zaligmaker weg. En daarom zal hij de zaligheid niet beër ven. De discipelen zijn aangeslagen. Ze zeggen tot elkaar: "Maar wie kan dan zalig worden?! Als deze niet kan ingaan, wie dan wel?" In hun vraag is het ant woord begrepen. Zonder dat ze het onder woorden bren gen, erkennen ze: "Wij niet. AJs we daarnaar zien, dan kun nen wij niet zalig worden." Let wel: dat zeggen de disci pelen! Die bevoorrechte man nen, die zoveel gunsten had den genoten. Maar ze kunnen het er niet mee doen. Ze besef fen: al die bemoeienissen en zegeningen zijn niet genoeg. Er is ineer nodig. Nodig is een gerechtigheid, overvloediger dan die van de Schriftgeleer den en van alle rijke jongelin gen. Maar hoe zullen we daar over beschikken? Hoe zullen we dan zalig worden? Ze heb ben er iets van begrepen Wie God is. En ze hebben er ook iets van geleerd wie zij zelf zijn. "Als u mijn ongerechdgheid gadeslaat, wie zal bestaan?" Is er nog een middel? De Heere Jezus heeft er een antwoord op. Ja, daartoe is Hij de Middelaar, gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Het behoeftig volk in hunne noden, in hun ellende en pijn, gans hulpeloos tot Hem gevloden, zal Hij ten Redder zijn. Dat is nu het lief ste dat Hij doet: als de goede Herder verloren schapen zoe ken en vinden en hen zalig maken. Daarom heeft Hij een antwoord op hun ontredderde vraag. "De dingen die onmo gelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij God!" Let wel, de Heere Jezus zegt allereerst dat het ook inderdaad onmogelijk is. Vanuit de mens is er geen behoud. De weg tot het para dijs is geblokkeerd. Denk eens aan die twee engelen met hun uitgetrokken zwaard... Onmo gelijk! Jazeker, bij de mensen. Maar bij God zijn alle dingen mogelijk. Zelfs dat een verlo ren mens zalig wordt. "God rechtvaardigt de godde- lozen. Ja, hoe zondiger, ellen diger en bedrukter iemand is, hoe gewilliger Christus is om hem aan te nemen en te hel pen. Dan zie ik geen reden waarom de meest verloren zondaar om zijn zonden afge schrikt zou moeten worden van te geloven in de naam van Jezus Christus. Ja, iaat ik meer zeggen: hoe groter iemands zondert zijn, hoe meer moest hij zich haasten om tot Christus te komen en met David te zeg gen: Om Uws Naams wil, Hee re, zo vergeef mijn ongerech tigheid" [Fsher]. Welgelukzalig is het volk dat dit geklank kent. Ds. J.M.J. Kieviet MIDDELHARNIS - Een paar jaar geleden ontstond bij een bewoonster van de Prinses Marijkestraat uit Middelhar nis het idee om samen met haar buren een rommelmarkt te organiseren. Een rommel markt met als doel weer wat ruimte te creëren op zolder en tevens de buren beter te leren kennen. Ze had niet voorzien dat haar idee uit zou groeien tot een groot opgezette rom melmarkt. Thans is de rom melmarkt een jaarlijks terug kerend evenement voor de gehele buurt waarbij buren van diverse leeftijden en ach tergronden prettig met elkaar omgaan en zich daar persoon lijk ook voor inzetten. Vorige maand was het de vierde keer dat de Prinses Marijkestraat van Middelharnis vol stond met handelswaar. De rommel markt beperkte zich niet alleen tot de i'riiLses Marijkestraat, want ook op het schoolplein van D'n Tuun was het een drukte van jewelste. Ondanks de regen, kwamen vele mensen uit Middelharnis en daarbinten af op de handelswaar van deze buurtbewoners en was het een gezellige drukte. Veelvuldig klonk over straat "Volgend jaar toch wel weer rommelmarkt?" Of "Super, dat buurtbewoners het initiatief tonen met hun- buren een team te vormen om de sfeer in de buurt te verbe teren". De buurtbewoners van de Prinses Marijkestraat en de omliggende straten kijken terug op een geslaagde dag en hopen volgend jaar wederom 'Van Rommelzolder tot Straat verkoop' te kunnen organise ren. ■93- P.A. de Rover Hoevele jaren reeds is het vergeefs geweest, het roepen van hen, die posi tief Christelijk onderwijs begeerden voor hun kinderen?! Een school met de Bijbel, wijl in de volksschool de Bijbel een verboden boek was. En dat in het land, waar de godsvrucht een tempel en de vrijheid een kerk bouwde, om met de dichter Potgieter te spreken. Hoe vele jaren reeds hebben ze gestreden en geleden, de mannen en vrouwen, die slechts wilden, dat aan de kinderen des Verbonds de Bijbelse Geschiedenis sen werden verteld naar Gods gebod en waar gebeden werd uit innige drang des harten in het geloof in het verzoenend lijden en sterven van Jezus Christus, Gods Zoon. Meester Lankmoed weet er van te spreken. Ook hem heeft deze begeerte eens brodeloos gemaakt en dat in het land, waar de vrijheid schone tra ditie geworden was. Voor zijn deur heeft men eens een brandstapel opgericht en de sterke arrn heeft hem gedwongen zijn post te verlaten. Wonderlijk! Ter wijl in de landen rondom, in Engeland, Schotland, Pruisen, Saksen, Zwitserland, Zweden, de Verenigde Staten van Noord Amerika, de Bijbel op school regel, neen voorschrift was, duldt het 'verdraagza me' liberalisme hier Gods Woord niet op de lijst van voorgeschreven boeken voor de school. En toch zijn ze gekomen, de scholen met de Bijbel, de scholen, waar het gehele onderwijs doortrokken is van 's Heeren Geest, de scholen, waar de meester vrijuit spreken kan van de grote werken Gods. Ze moesten komen, want Gods Geest laat zich niet dwingen en verdringen door menselijke spits vondigheden en al of niet bedekte haat. Zware offers moesten ze brengen, de ouders, die voor hun kinderen verlang den opvoeding in Gods Geest. Zij moes ten en moeten nog medewerken aan de bloei van het openbaar onderwijs en hun eigen scholen geheel zelf onderhouden. De strijd was zeer ongelijk, maar ze hiel den vol, de vrienden van de school met de Bijbel. Ze werden en worden nog gescholden, gesmaad, verguisd. Ze wer den aan de honger overgegeven, maar ze hielden vol. Hun nering, hun kleine handel ging te gronde, maar ze hielden vol. De kleine inensen, de naamlozen (maar groten en niet naamlozen voor God!), zij streden en strijden de onge lijke strijd. En het aantal hunner scho len groeide... En nu, in de lente van het jaar 1878, in het jaargetijde, waarin het jonge leven, dat snakt naar vrijheid en frisse groei zijn kluisters verbreekt en juichend uitbarst in veelkleurige bloei, nu dreigt het jonge, frisse leven in schoolland, dat bloeien wil tot Gods eer, ingekluisterd, verstikt te worden. Reeds eenmaal was dit geschied, nu twee en twintig jaar geleden, toen een minister het Christelijk karakter geheel aan de school ontnemen wilde. Toen was het volk in verzet gekomen en had in een smeekschrift de koning gevraagd zulk een wetsontwerp niet te tekenen. En Willem III had niet gedoogd, dat zijn volk ontkerstend worden zou. Nu dreigt weer hetzelfde gevaar. Het vorig jaar is hij minister geworden; mr. Kap- peyne van de Coppello, de man, die op 4 december 1874 de beruchte woorden sprak: "Welnu, dan moet de ininderheid maar worden onderdrukt, want dan is zij de vlieg, die de ganse zalf bederft en heeft zij in onze maatschappij geen recht van bestaan." Die vlieg, die de ganse zalf bederft en die in onze maatschap pij geen recht van bestaan heeft, dat zijn degenen, die Christelijk onderwijs begeren voor hun kinderen; die willen: een school met de Bijbel. Kappeyne van de Coppello, in dezelfde kamerzitting kreeg hij antwoord. Het was Dr. Kuy- per, die sprak: "Kwam dan ook ooit de dag, waarop aan deze ministeriële tafel een regering plaats nam, die Kappeyne's program als regeringsprogram aankon digde, zeggende, dat ze desnoods de minderheden onderdrukken en de vlieg doden zou, die de bereide zalf bederven kon, ik zou haar toeroepen: Neem dan ook uit het wapenschild der Nederlan den weg de Leeuw, het beeld der fier ste vrijheid; en stel ervoor in de plaats de Adelaar met het lam in de klauw, het beeld der tirannie." Kappeyne van de Coppello, dë keiharde liberaal, de begaafde en scherpzinnige advocaat, hij is nu minister van Binnenlandse Zaken en enige weken geleden, toen de ijzige vorst van het noorden de teugels van het natuurbewind overgeven moest in de zachte handen van de lente, is hij met zijn wetsontwerp tot herziening der Lager Onderwijswet gekomen. Hij heeft een geduchte tegenstander gevonden in hem, die reeds vier jaar geleden hem striemend terecht wees, in Dr. Abraham Kuyper Dominee Kuyper, de geniale, de veelzijdige, wiens woord weerklank vindt in bedrukte zielen, die hoop doet gloren in het hart der kleine mensen, de man, die twee jaar geleden de veldheers staf overnam uit de stervende handen van mr. Groen van Prinsterer, heeft in De Standaard te wapen geroepen. Hij spreekt de taal der kleine luyden. Hij is hunner één. Hij trekt de lijnen fors en scherp recht. Hij schrijft zijn spranke lende driestarren, zijn klare hoofdarti kelen in zijn blad, dat door de bedrukten gelezen, gespeld wordt. Hij zal het worg- koord ontrukken aan de hand van de worgen.zo God het wil. Zijn Te wapen vindt weerklank. Nog vóór de lente- inaand ten einde is wenden de Christe lijk Gereformeerden zich met een adres tot Zijne Majesteit de koning, waarin zij smeken "de nieuwe dreigende druk ener overmachtige staatsconcurrentie, eventueel kracht van wet te onthouden en die niet toe te laten op de erve onzer vaderen, onzer martelaren voor gods dienstige en burgerlijke vrijheid. Sire!, zo zeggen ze in hun smeekschrift, hier worden op algemene kosten gebouwen van vermakelijkheid opgericht; daar worden de schoolgelden te laag gesteld of opgeheven, als een Christelijke school wordt opgericht; ginds maken de kosten van staatsonderwijs juist de gemeente lijke omslag uit; op menige plaats moe ten de laagste en middelste klassen der burgerij soms het grootste deel opbren gen van de onkosten voor Middelbaar en Hoger Onderwijs, waarvan alleen de hoogste standen genieten. Wij vragen Uwe Majesteit ootmoedig: is het niet reeds jaren tijd, dat al dergelijke onge rechtigheden van het liberalisme onmo gelijk worden gemaakt? Sire, doe het nu, opdat de dreigende toorn des Heeren over de verdrukking van een getrouw deel Uwer onderdanen, van Neder land afgewend en Uw koninkrijk door gerechtigheid verhoogd worde." Het machtigste wapen van Gods kinderen is het gebed. Door de hoofdcommissie der Vereniging voor Christelijk-Nationaal Schoolonderwijs wordt ons Christenvolk opgeroepen om bij de Almachtige zijn hulp te zoeken. Begin april wordt een algemene bidstond gehouden. Te wapen! In de Tweede Kamer wordt door de Anti-revolutionaire kamerleden gezamenlijk een Nota ingediend, waarin geprotesteerd wordt tegen de worgwet. De Nota eindigt met de woorden: 'In Naam van Hem, in Wiens kracht zij, ook tegenover een overgrote meerder heid, onbeschroomd durven optreden tot handhaving van het recht der Natie op waarachtige vrijheid van onderwijs, tekenen zij tegen de bij dit wetsontwerp voorgestelde regeling van het Volkson derwijs protest aan'. {Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 10