SNüipepsrampen in oorlogstijd ▼VISSER&VISSER ümmm. ms OCHTËRIDMEEL (aflevering 9) mm m ^iM^ ^-,Rotterdam. Juf Mariska bezoekt 'haar' kinderen op haar huwelijksdag Wetjes en Weetjes Onderneming man failliet, woning op naam van vrouw valt in faillissementsboedel Oud papier Nieuwe-Tonge EiiAriDEn-niELws ïesdmfijft Maarten Bezuijen te Schie- jeny^in pe Nederlandse koopvaardij en de^leepÜoten van L. Smit Co's Internatio nale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn ontkomen van een aanval van de Duitsers, maar ook schepen die niet meer terug kwamen en met man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de vijand vanuit de lucht en van onder water. Foto's zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen fotoarchief van Maarten Bezuijen. Kota Nopan Maasdam Conclusie ACCOUNTANTS BELASTINGADVISEURS Langkoeas 90 jaar geleden Antirevo lutionair Orgaan J. JANSEN Voorstraat SOMMELSDIJK Petten Dassen Boorden fokken Bébé- Jurkjes Schoi tjes Kapjes Truitjes enz. Corsetten Schorten Dameskragen en Kousen. Rulma Sort@ering DAWIESHANDWERKEi. EEM ZEER VOORNAME ZAAKt^,:^^!:^^^ A. POLDER Zn. Draineurs DIRKSLAND. Geenbê'terOPVÖkVOÊR vooru^^ N.V HoUandsehe Me^ksuikerfabriek te Uitgeest Draag esn Windsor 8ril of„K8@Lock" PincsNez N. V. Magazijn Fijenoord PLAAISEÜJiC ilEüWI ^ARKTBEHJGHTEi. Publikatie van de Vereniging Streekmuseum, Kerkstraat, Sommelsdijk. E.BI. PAGINA 7 \RIJDAG 16JULI 2010 liet iiiol(jrs( liip "Kota Ndpaii" behoorde eveneens toe aan de N.V. Rotterdanische Lloyd en werd op 17 augustus 194I door de Duitsers overmees terd en in beslag genomen. Volgens een rapport van ]H maart 1942 zijn de 'M) opva- 1 enden in november 1941 in Bcjrdeaux door de Duitsers aan land gezet en naar Cux- Itaven gebratlit. Op 2>i maart 1942 door de Duitse Kriegs- marine in beheer gegeven aan rederij F. Laeisz en uitgerust en beladen als blokkadebreker en naar Ziiidoost-Azië gevaren en onder de naam 'Karin" gebracht. Op 'iO december 1942 in .Singapore aangeko men en daar als eerste Duitse blokkadebreker geltwt. Iben vertrokken met materiaal voor de Duitse oorlogsvoering naar West-Frankrijk en in de Zuid- Atlantisdie Oceaan aange houden door de US Kruiser "Savannah" en de Destroyers "Livermore" en "F^berlè". Het s< hip werd toen dcior de 'eigen Diiit.se' bemanning vernietigd. Het op stoom varende vracht/ passagiersschip Maasdam van de N.V. Holland Amerika lijn te Rotterdam, verliet op I 1 juni 1941 New York met bestem ming Liveipool. Als ttissenha- ven werd Halifax aangedaan, vanwaar op 16 juni weer werd vertrokketi. Na vertrek kwam de Maasdam in dikke mist terecht, maar tnen tnoest door (radar had men natuurlijk nog niet en het kompas was toen het onmisbare kleinood). Op "Wetjes en Weetjes" is een rubriek waarin aandacht wordt besteed aan wetgeving, fiscaliteiten, sociale vraagstul<l<en, arbeidsproblemen e.d. Problemen, vragen en onderwerpen kunnen door de lezers worden aangedragen bij de redactie. Op 27 januaii 2010 heelt de rechtbank Arnhem een uitspraak gedaan waaruit weer eens blijkt dat allten de woning op naam van de vrouw zetten niet voldoende is om buiten liet laillissement van de onderneming van de man Ie blijven aks men gehuwd is op huwelijkse vooi- Wiiardt-n. In deze zaak gaat het om een echtpaai, gehuwd buiten gemeenschap van goederen. De vrouw had tot septem ber 200(i geen eigen inkometi. Op 5 april 2002 heelt zij voor 163.361 een woning gekocht en gehnantierd met een hypothecaire geldlening van 124.113 en de opbrengst uit verkoop van haar appartement. De man is ondernemer, maar de zaken gaan slecht. Met ingang vati .september 2006 gaan man (l'ulltime) en vrouw (parttime) werken bij een horeeaonderneming. De hypotheek werd betaald van de rekening van de vrouw waar ook het salaris op werd gestort. De man is op 29 juli 2008 failliet verklaard. De cura tor legde op 20 november 2008 beslag op de woning. Volgens het echtpaar valt de woning echter niet in de bcjedel van het faillissement. De curator stelt zich op hel standpunt dat de inkom sten van de man mede zijn aangewend voor de betaling van de hypotheeklasten en de woning niet uit,sluitend is gefinancierd met privémiddelen van de vrouw. Het huis valt dus, krachtens artikel (il l-"aillis.scmentswet, volledig in het faillissement van de man. De rechtbank oordeelt dat mevrouw niet inet beschei den heeft bewezen dat de woning geheel is betaald met haar eigen geld. Bovendien betaalde haar man vanaf september '2006 mee aati de lasten van de hypotheek (waar\an zij overigens Ijeide schuldenaar waren) door (overmaking van salaris op de rekening waarvan zij de rente van de hypotheek betaalde. Daarnaast moet wor den aangenotnen dat de man tot 2006 meebetaalde omdat dè vrouw destijds zelf geen inkomsten had en de man de enige kostwinner vati het gezin was. De recht- iKink verklaarde derhalxe dat het huis volledig in de faillissementboedel valt. Bij faillissement van de ondernemer valt de woning van de echtgenoot toch in het faillissement als de onderne mer, direct dan wel indirect, heeft bijgedragen aan de liuaticiering van deze woning. Dm de woning op naam stond van de vrouw en juridisch via de huwelijkse voor waarden ook echt van haar was, helpt dan niet. De bewijslast dat de woning geheel is gefinancierd door de echtgenoot van de ondertiemer ligt bij de echtgenoot. Zorg dus voor stevig bewijsmateriaal om te voorkotnen dat u dit ook overkomt. Zeker in deze tijden van crisis! Mk A./.f. 'i'/iii (It'll Bt'rge Paitnvr De rubriek 'Wetjes en Weetjes' komt tot stand in samenwerking met Visser Visser Accountants/Belas tingadviseurs te Apeldoorn, Barendrecht, Barneveld, Dordrecht, Gouda, Middelharnis en Oud-Beijerland. Hoewel uiterste zorg is besteed aan de inhoud, aan vaardt de redactie geen enkele aansprakelijkheid voor onvolledigheid of onjuistheid of voor de gevol gen daarvan. 26 juni 1941 werd de aanwe zigheid van vijandelijke duik boten geiapporteerd en werd aan alle bemanningsleden de order 'Stand-by' gegeven. Op die zelfde dag, 's avonds om 23.45 uut, werd de Maasdam getroffen door een torpedo aan bakboord zijde, ter hoogte \'an ruim II. Een halve iriinuut daarna werd het schip, dat op de zelfde hoogte naast de Maasdam in konvocji HX 133 meevoer, door een voltreffer geraakt en met groot geweld vernietigd. De wrakstukken van dat schip kwamen met geweld op de al beschadigde Maasdam terecht en veroor zaakte veel schade aan boord. Reddingboot I en de motor- reddingbcjot werden dusdanig be.schadigd, dat deze onbruik baar waren. Ook het reddings- \'lol in het xoorwant werd vernietigd. De machine werd onmiddellijk stop gezet en het bleek heel spoedig dat het vcxirschip al snel begon te zin ken. In (jverleg niel de eeiste stuurman en de eerste machi nist werd besloten het schip te verlaten. Deze opdracht werd in snel tempo uitgevoerd. Drie leddingboten waren al vol en van het schip verwijderd en de vierde boot lag nog langszij om 'laatkotners' nog op te pikken. De kapitein verliet als laatste het schip, de golven spoelden toen al over het vocjrdek heen. Op een onverwacht moment begon de laatste sloep water te maken en eiikele personen spoelden uil de reddingboot en zwommen naar een vlak bij gelegen Notjrse tanker. De bemanning van die tanker namen ook de overige men sen uit de zinkende .sloep aan boord en lieten ook hun red dingboten te water om verder hulp te bieden. In totaal wer den 44 opvarenden van de Maasdam aan boord van de tanker genomen (29 beman ningsleden en 15 passagiers). Later werd ook bekend dat nog 28 overlevenden door een ander Noois schip zijn opge pikt, waaronder 7 verpleeg sters. Op 4 juli 1941 werden de schipbieukelingen in Avon- itiouth aan de wal gezet. Twee viouwelijke passagiers, die behoorden tot de ambulance afdeling, zijn bij de ondergang van de Maasdam verdronken. Het op stoom varende vracht/ passagiersschip Maasdam (3) werd in 1921 gebouwd bij scheepswerf Fijenoord, was 141,98 meter lang, 17,68 meter breed, had een diep gang van 12,19 meter en mat 8811 BRT. De Maasdam was uitgerust met een Jfjhn Brown turbine met een vermogen van 4200 APK. Het schip was uitgerust met Ie klas, 2e klas en 3e klas hutten voor respectievelijk 14, 174 en 802 passagiers en verder een bemanning van 89 koppen. De Maasdam was eigenlijk besteld als vrachtschip, doch tijdens de bouw gewijzigd tot vracht/ passagiersschip. In 1935 werd de accommodatie voor passa giers drastisch verminderd tot 28 personen en de bemanning werd teruggebracht tot 57 man. De hutten bij de 'Dum my Funnel' werden verwij derd. Ook de dummy schoor steen werd eraf gehaald. (De Dummy Funnel is de tweede (achterste) schoorsteen die echt geen dienst deed, maar uitsluitend meer status aan het schip gaf, het was nu 'een twee-pijper',MB). Op 26 juni 1941 werd de Maasdam getorpedeerd door de 564, daarbij \'ielen 2 slathtolfers. Het stoomschip Langkoeas behoorde ook toe aan de N.V. Rotrerdamsche Lloyd te Rot terdam. Dit schip werd op 2 januaii 1942 in de Oost-Indi sche wateren getorpedeerd en lot zinken gebracht. \an de bemanning van 94 koppen werd er slechts 3 gered. Het stoomschip Langkoeas"werd gebouwd in 1930 onder, de naam Stassf'un, voor reke ning van Hapagg-Lloyd te Hamburg, bij de scheepswerf 'Bremer Vulkan' in Vegesack en was lang: 145,30 meter en breed: 19,20 meieren had een diepgang van 8,70 meter en mat7395 BRT en was uitge rust met 4 stoomturbines van Blohm Voss. De Stassfurt werd op 10 mei 1940 door de Nederlandse Regering te Tjilaljap in beslag genomen en aan de Rotter danische Lloyd in beheer gegeven en herdoopt in Lang koeas. Op 21 januari 1942, tijdens de reis van Soerabaja naar het Midden-Oosten in de Java Zee ten Westen van Bav\'ean (80 mijl ten noorden van Soerabaja), werd het door de Japanse duikboot I 58 tot zinken gebracht. De torpedo was in de machinekamer cjnt- ploft en de 12 man die bene den hun werk deden, moeten opslag zijn gedood. De beman ning in de reddingboten werd later nog aangevallen door de onderzeeër, die het schip had getorpedeerd. Met machine geweren werd de aanval op de opvarenden geopend en velen stierven door geweervuur van de Japanners. De onderzee boot kwam op nog geen 100 meter afstand van de sloep, waar de 4e machinist nog in lag. Hij werd letterlijk uit de reddingboot geschoten en sprong (overboord. De onder zeeër kwam heel dicht bij de machinist; hij zwom naar de duikbofjt toe en hield zich vast aan het voorduikroer van de duikboot. In het nu volgende relaas dat we hebben overge- iiomen uit het boek van K.W.L. Bezemer 'De Geschiedenis an de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog', wil ik hier veislag doen van tie ernstige, gebeurtenis zoals die op zee bij de Langkoeas plaats vond. 4e machinist De Mul: "A^ö enige minuten aan het aan liet voorduikroer te hebben gehan gen, kwamen de matrozen van de Japanse duikboot I $S en sleurden mij naar binnen. Onder bedreiging van een revoher werd ik naar de toren geduwd. Ik voelde intussen hevige pijn aan het linkerbeen, zodat ik nanivelijks kon lojyen. Bij lie romniandotoren gekomen mg ik een Chinese matroos en een Javaanse bediende van de Lang koeas staan, die zich evenals ik aan de onderzeeër hadden vastgehou den en door de Japanners, want il: herkende hen nu in hel donker aan hun uniform en het kaki platte pet je, omhoog waren getrokken. Mei stomj>en en slagen werden ivij bij de commandant gebracht, die mij onder allerlei be/lreigiiigen i'er- hoorde. Toen hij echter merkle dal ik niet de gezagi'nerder icns van de Langkoeas en h(r,'nidien geen enkele aanwijzing wilde geven die voor hem van nut kon zijyi, mom pelde hij zoiels van 'you go home' en opeens werd ik vast gegrepen, er volgde een slomp en een Irap in mijn rechterzij en met een smak lag ik weer overboord. Een minimi later werden de Chinees en de Javaan mij nagegooid en zo lagen wij op 2 januari 1942 opnieuw in de Java-zee". De Langkoeas was inmiddels gezonken en de onderzeeër verdween. De drie o]3varen- den trachtten bij elkaar te blij ven, maar De Mul verloor de anderen uit het oog. Als door een wonder wist hij een vlot te bemachtigen en ook de ande re twee konden later worden im II ZONDER AANDACHT levert U tegen Cotcurreereiade prijzen. om z|n land te draineeren, eerst hetielve lulvemit te waterpassen. Teneinde leker te zjn dat zulks goed geschied, wende men zicli tot ondergeteeken- den welke liet draineerwerk al meer dan 30 jaren met succes tiebbea uitge voerd, en te allen tijde bereid en In staat de noodige inlichting te verstrekken. Teven.s leveren wij Ie kwaliteit OR* INEERBUIZEN met kragen. Teneinde van tgdige levering en uitvoering der draineering vcriekerd te t%a Is spoedige bestelling leer gewcnscht. Minzaam aanbevelend, 17462 DAN DAT VAN DE Voeder aan Uwe VOLWASSEN HOENDERS ons het beste en goedkoopste krachtvoer. Verkrilabaar bijJ. QROKNEVELD, NoordvUet 53, MAAS- SLUIS; L. NBLIS'SF, NIEUWE TON GE. met MENISCUS GLA.ZBN Gemakkelijk, Elegant, Doelmatig. in Goud, Doub'é on Nikkel VAN DER TAKSTRAAT 8 Nadruk verboden. ^■«.^^wuv^j- SOMMELSDIJK Een rund vaa dewed. M. V. d. D. brak zi]n poot, waardoor het dier moest worden aigemaakt. M. B. moest zich wegens bloedvergifti ging aan zijn hand, onder geneeskundige behandeling stellen, Woensdagmorgen had op de kaai alhier een vechtparig plaats, waarbg nog al ern stige klappen vielen. De Eilandenbank te Middelharnis ge vestigd heeft overgenomen een leening groot f 50 000 Middelharnis (6o/°), 130 000 Sommels- dflk (60/"). Inschrilvlngen worden Ingewacht 99, V» De volgende personen zijn tot het vol gen van het onderwfls in de Ambachtschool te Middelharnis toegelaten: P. v. d. Doel, H, van Erkel, WHolleman, A.KDape,J,Spee, en J. Vis, HERKINOEN. De politieverordening is thans voor deze gemeente in dien zin ge wijzigd dat niet Donderdags doch Zaterdags voormiddags het dorp moet worden schoon geveegd. De spekprïzen z?n door den slager alhier, betreffende alle soorten met 5 cent per pond verhoogd. L1 week werd door een tweetal ion- eeus ni.'L. V., ea A, V., reeds een bad ge nomen, hoewel zeer zeker niet met genoegen. Ze waren per ongeluk In de kaai terecht gekomen en wisten zichzelf gelukkig te redden. Thans, d. w. z, na 29 April is doot de Brandstoff=ncommissie op bon la Iffer ïomerrantsoenkaatt verkrflgbaar gesteld 75 K G éierkolea 4 f 3,30. Ook kunnen daar v-o^i gascokes worden verkregen waarvoor alsdan aangifte moet worden gedaan. MELISSANT Voor de iDges=hfeven militle- nlichtleen van deze gemeente, lichting 1M-!1 zal de keuringsraad op 16 Juni des voorm n uu? ztmng houden indeOpenbateSchool °'Xs"/agavond 12 uur arriveerden de arbeiders dil in Rotterdam aan de havens hadden sewerkt Uit deze gemeente bedroeg het aantal ongeveer 50 SOMMELSDIJK. Op de 28 dezer gehouden markt waren aangevoerd: 16 kalf- en melk koeien, 27 magere ossen,-«tieren en guste, koelen, 18 vette ossen en koeien, 34 pinken. 13 graskaiveren, 1 geit, 18 magere varkens,; 75 biggen. De prïzen varieerden tusschen vette koelen f 650 A f 700,2-iarige runderen, f 350 a f 450, kalfvaarzen f 450 i f 500. l"- Imitt runderen f 225 J f 300, kalveren f 100 a f 125 De handel was vliig. Verkocht wer-^ den 70 runderen 13 kalveren. opgepikt, na uren in het water op kurken reddingvesten te hebben gelegen. Deze opva renden werden later opgepikt, in Bauean aan land gebracht en in de hoofd.stad Sang- Kapoera in het ziekenhuis opgenomen. (Bawean bevond zich begin januari 1942 nog in Nederlandse handen.) N'adat de mannen \\aren opgenomen in het ziekenhuis werd pas bekend dat de Langkoeas ten onder was gegaan en ook het onmenselijke optreden van onderzeeboot commandant Kitamura van de I 58, Dit was voor de Langkoeas haar eerste reis onder Nederlandse \'lag. 91 op\'arenden verloren bij deze ramp het le\en. Slechts 3 werden gered. .Miia.vliii. Kola NoJMin. Langkoeas In Nieuwe-Tonge zal woensdag 21 juli het oud papier weer wor den opgehaald voor de Hervormde gemeente. Gelieve het papier vóór 18.00 uur goed gebimdeld aan de kant van de weg te zetten. OUDDORP - Vorige week vrijdag, een mooie zomerdag, trouwde juf Mariska Mierop met haar Aixl Duine uit Tho- len. Juf Mariska is 5 jaar werk zaam bij de Stichting Kinder opvang Het Speelhüüs. Haar grote wens was om op haar trouwdag ook even bij 'haar' kindeien langs te gaan. En daar was inderdaad even tijd voor. Mariska's collega's had den de kinderen al een paar weken lang op het bezoek van het bruidspaar. Haar groep, 'de Tuimelaar', omvat kinde ren in de leeftijd van 0-4 jaar en daarin is van alles OAer het thema 'trouwen' behandeld. natuurlijk uitgaande van de leeftijd en de bijbehorende belevingswereld van de kinde ren. Met z'n allen hebben ze de ontvangst van Mariska en Ard feestelijk voorbereid. De jongens met hun zelfgeknul- selde stropdassen en de meis jes met hun feesthoeden. Er zijn zelfs kinderen uit de groep 'getrouwd' en daar is een prachtige dvd van gemaakt als cadeau voor Mariska en Ard. Het bruidspaar is in Tholen gaan wonen, maar gelukkig voor de kinderen blijft Mariska als pedagogisch medewerker werkzaam bij Het Speeihiiüs.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 7