SNüipepsrampen in oorlogstijd
▼VISSER&VISSER
ümmm.
ms
OCHTËRIDMEEL
(aflevering 9)
mm m ^iM^
^-,Rotterdam.
Juf Mariska bezoekt 'haar'
kinderen op haar
huwelijksdag
Wetjes en Weetjes
Onderneming man failliet,
woning op naam van vrouw
valt in faillissementsboedel
Oud papier Nieuwe-Tonge
EiiAriDEn-niELws
ïesdmfijft Maarten Bezuijen te Schie-
jeny^in pe Nederlandse koopvaardij
en de^leepÜoten van L. Smit Co's Internatio
nale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna
hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn
ontkomen van een aanval van de Duitsers, maar
ook schepen die niet meer terug kwamen en met
man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de
vijand vanuit de lucht en van onder water. Foto's
zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen
fotoarchief van Maarten Bezuijen.
Kota Nopan
Maasdam
Conclusie
ACCOUNTANTS
BELASTINGADVISEURS
Langkoeas
90 jaar geleden
Antirevo lutionair
Orgaan
J. JANSEN Voorstraat SOMMELSDIJK
Petten
Dassen
Boorden
fokken
Bébé-
Jurkjes
Schoi tjes
Kapjes
Truitjes enz.
Corsetten
Schorten
Dameskragen
en Kousen.
Rulma Sort@ering DAWIESHANDWERKEi.
EEM ZEER VOORNAME ZAAKt^,:^^!:^^^
A. POLDER Zn. Draineurs DIRKSLAND.
Geenbê'terOPVÖkVOÊR vooru^^
N.V HoUandsehe Me^ksuikerfabriek te Uitgeest
Draag esn Windsor 8ril
of„K8@Lock" PincsNez
N. V. Magazijn Fijenoord
PLAAISEÜJiC ilEüWI
^ARKTBEHJGHTEi.
Publikatie van de Vereniging Streekmuseum, Kerkstraat, Sommelsdijk.
E.BI.
PAGINA 7
\RIJDAG 16JULI 2010
liet iiiol(jrs( liip "Kota Ndpaii"
behoorde eveneens toe aan
de N.V. Rotterdanische Lloyd
en werd op 17 augustus 194I
door de Duitsers overmees
terd en in beslag genomen.
Volgens een rapport van ]H
maart 1942 zijn de 'M) opva-
1 enden in november 1941 in
Bcjrdeaux door de Duitsers
aan land gezet en naar Cux-
Itaven gebratlit. Op 2>i maart
1942 door de Duitse Kriegs-
marine in beheer gegeven aan
rederij F. Laeisz en uitgerust
en beladen als blokkadebreker
en naar Ziiidoost-Azië gevaren
en onder de naam 'Karin"
gebracht. Op 'iO december
1942 in .Singapore aangeko
men en daar als eerste Duitse
blokkadebreker geltwt. Iben
vertrokken met materiaal voor
de Duitse oorlogsvoering naar
West-Frankrijk en in de Zuid-
Atlantisdie Oceaan aange
houden door de US Kruiser
"Savannah" en de Destroyers
"Livermore" en "F^berlè". Het
s< hip werd toen dcior de 'eigen
Diiit.se' bemanning vernietigd.
Het op stoom varende vracht/
passagiersschip Maasdam van
de N.V. Holland Amerika lijn
te Rotterdam, verliet op I 1 juni
1941 New York met bestem
ming Liveipool. Als ttissenha-
ven werd Halifax aangedaan,
vanwaar op 16 juni weer werd
vertrokketi. Na vertrek kwam
de Maasdam in dikke mist
terecht, maar tnen tnoest door
(radar had men natuurlijk nog
niet en het kompas was toen
het onmisbare kleinood). Op
"Wetjes en Weetjes" is een rubriek waarin aandacht wordt
besteed aan wetgeving, fiscaliteiten, sociale vraagstul<l<en,
arbeidsproblemen e.d. Problemen, vragen en onderwerpen
kunnen door de lezers worden aangedragen bij de redactie.
Op 27 januaii 2010 heelt de rechtbank Arnhem een
uitspraak gedaan waaruit weer eens blijkt dat allten de
woning op naam van de vrouw zetten niet voldoende is
om buiten liet laillissement van de onderneming van de
man Ie blijven aks men gehuwd is op huwelijkse vooi-
Wiiardt-n.
In deze zaak gaat het om een echtpaai, gehuwd buiten
gemeenschap van goederen. De vrouw had tot septem
ber 200(i geen eigen inkometi. Op 5 april 2002 heelt
zij voor 163.361 een woning gekocht en gehnantierd
met een hypothecaire geldlening van 124.113 en de
opbrengst uit verkoop van haar appartement.
De man is ondernemer, maar de zaken gaan slecht. Met
ingang vati .september 2006 gaan man (l'ulltime) en
vrouw (parttime) werken bij een horeeaonderneming.
De hypotheek werd betaald van de rekening van de
vrouw waar ook het salaris op werd gestort.
De man is op 29 juli 2008 failliet verklaard. De cura
tor legde op 20 november 2008 beslag op de woning.
Volgens het echtpaar valt de woning echter niet in de
bcjedel van het faillissement.
De curator stelt zich op hel standpunt dat de inkom
sten van de man mede zijn aangewend voor de betaling
van de hypotheeklasten en de woning niet uit,sluitend is
gefinancierd met privémiddelen van de vrouw. Het huis
valt dus, krachtens artikel (il l-"aillis.scmentswet, volledig
in het faillissement van de man.
De rechtbank oordeelt dat mevrouw niet inet beschei
den heeft bewezen dat de woning geheel is betaald met
haar eigen geld. Bovendien betaalde haar man vanaf
september '2006 mee aati de lasten van de hypotheek
(waar\an zij overigens Ijeide schuldenaar waren) door
(overmaking van salaris op de rekening waarvan zij de
rente van de hypotheek betaalde. Daarnaast moet wor
den aangenotnen dat de man tot 2006 meebetaalde
omdat dè vrouw destijds zelf geen inkomsten had en de
man de enige kostwinner vati het gezin was. De recht-
iKink verklaarde derhalxe dat het huis volledig in de
faillissementboedel valt.
Bij faillissement van de ondernemer valt de woning van
de echtgenoot toch in het faillissement als de onderne
mer, direct dan wel indirect, heeft bijgedragen aan de
liuaticiering van deze woning. Dm de woning op naam
stond van de vrouw en juridisch via de huwelijkse voor
waarden ook echt van haar was, helpt dan niet. De
bewijslast dat de woning geheel is gefinancierd door de
echtgenoot van de ondertiemer ligt bij de echtgenoot.
Zorg dus voor stevig bewijsmateriaal om te voorkotnen
dat u dit ook overkomt. Zeker in deze tijden van crisis!
Mk A./.f. 'i'/iii (It'll Bt'rge
Paitnvr
De rubriek 'Wetjes en Weetjes' komt tot stand in
samenwerking met Visser Visser Accountants/Belas
tingadviseurs te Apeldoorn, Barendrecht, Barneveld,
Dordrecht, Gouda, Middelharnis en Oud-Beijerland.
Hoewel uiterste zorg is besteed aan de inhoud, aan
vaardt de redactie geen enkele aansprakelijkheid
voor onvolledigheid of onjuistheid of voor de gevol
gen daarvan.
26 juni 1941 werd de aanwe
zigheid van vijandelijke duik
boten geiapporteerd en werd
aan alle bemanningsleden de
order 'Stand-by' gegeven. Op
die zelfde dag, 's avonds om
23.45 uut, werd de Maasdam
getroffen door een torpedo
aan bakboord zijde, ter hoogte
\'an ruim II. Een halve iriinuut
daarna werd het schip, dat
op de zelfde hoogte naast de
Maasdam in konvocji HX 133
meevoer, door een voltreffer
geraakt en met groot geweld
vernietigd. De wrakstukken
van dat schip kwamen met
geweld op de al beschadigde
Maasdam terecht en veroor
zaakte veel schade aan boord.
Reddingboot I en de motor-
reddingbcjot werden dusdanig
be.schadigd, dat deze onbruik
baar waren. Ook het reddings-
\'lol in het xoorwant werd
vernietigd. De machine werd
onmiddellijk stop gezet en
het bleek heel spoedig dat het
vcxirschip al snel begon te zin
ken. In (jverleg niel de eeiste
stuurman en de eerste machi
nist werd besloten het schip te
verlaten. Deze opdracht werd
in snel tempo uitgevoerd. Drie
leddingboten waren al vol en
van het schip verwijderd en de
vierde boot lag nog langszij om
'laatkotners' nog op te pikken.
De kapitein verliet als laatste
het schip, de golven spoelden
toen al over het vocjrdek heen.
Op een onverwacht moment
begon de laatste sloep water
te maken en eiikele personen
spoelden uil de reddingboot
en zwommen naar een vlak
bij gelegen Notjrse tanker.
De bemanning van die tanker
namen ook de overige men
sen uit de zinkende .sloep aan
boord en lieten ook hun red
dingboten te water om verder
hulp te bieden. In totaal wer
den 44 opvarenden van de
Maasdam aan boord van de
tanker genomen (29 beman
ningsleden en 15 passagiers).
Later werd ook bekend dat
nog 28 overlevenden door een
ander Noois schip zijn opge
pikt, waaronder 7 verpleeg
sters. Op 4 juli 1941 werden
de schipbieukelingen in Avon-
itiouth aan de wal gezet. Twee
viouwelijke passagiers, die
behoorden tot de ambulance
afdeling, zijn bij de ondergang
van de Maasdam verdronken.
Het op stoom varende vracht/
passagiersschip Maasdam
(3) werd in 1921 gebouwd
bij scheepswerf Fijenoord,
was 141,98 meter lang, 17,68
meter breed, had een diep
gang van 12,19 meter en mat
8811 BRT. De Maasdam was
uitgerust met een Jfjhn Brown
turbine met een vermogen van
4200 APK.
Het schip was uitgerust met Ie
klas, 2e klas en 3e klas hutten
voor respectievelijk 14, 174 en
802 passagiers en verder een
bemanning van 89 koppen. De
Maasdam was eigenlijk besteld
als vrachtschip, doch tijdens
de bouw gewijzigd tot vracht/
passagiersschip. In 1935 werd
de accommodatie voor passa
giers drastisch verminderd tot
28 personen en de bemanning
werd teruggebracht tot 57
man. De hutten bij de 'Dum
my Funnel' werden verwij
derd. Ook de dummy schoor
steen werd eraf gehaald. (De
Dummy Funnel is de tweede
(achterste) schoorsteen die
echt geen dienst deed, maar
uitsluitend meer status aan
het schip gaf, het was nu 'een
twee-pijper',MB).
Op 26 juni 1941 werd de
Maasdam getorpedeerd door
de 564, daarbij \'ielen 2
slathtolfers.
Het stoomschip Langkoeas
behoorde ook toe aan de N.V.
Rotrerdamsche Lloyd te Rot
terdam. Dit schip werd op 2
januaii 1942 in de Oost-Indi
sche wateren getorpedeerd
en lot zinken gebracht. \an
de bemanning van 94 koppen
werd er slechts 3 gered. Het
stoomschip Langkoeas"werd
gebouwd in 1930 onder, de
naam Stassf'un, voor reke
ning van Hapagg-Lloyd te
Hamburg, bij de scheepswerf
'Bremer Vulkan' in Vegesack
en was lang: 145,30 meter en
breed: 19,20 meieren had een
diepgang van 8,70 meter en
mat7395 BRT en was uitge
rust met 4 stoomturbines van
Blohm Voss.
De Stassfurt werd op 10 mei
1940 door de Nederlandse
Regering te Tjilaljap in beslag
genomen en aan de Rotter
danische Lloyd in beheer
gegeven en herdoopt in Lang
koeas. Op 21 januari 1942,
tijdens de reis van Soerabaja
naar het Midden-Oosten in
de Java Zee ten Westen van
Bav\'ean (80 mijl ten noorden
van Soerabaja), werd het door
de Japanse duikboot I 58 tot
zinken gebracht. De torpedo
was in de machinekamer cjnt-
ploft en de 12 man die bene
den hun werk deden, moeten
opslag zijn gedood. De beman
ning in de reddingboten werd
later nog aangevallen door de
onderzeeër, die het schip had
getorpedeerd. Met machine
geweren werd de aanval op de
opvarenden geopend en velen
stierven door geweervuur van
de Japanners. De onderzee
boot kwam op nog geen 100
meter afstand van de sloep,
waar de 4e machinist nog in
lag. Hij werd letterlijk uit de
reddingboot geschoten en
sprong (overboord. De onder
zeeër kwam heel dicht bij de
machinist; hij zwom naar de
duikbofjt toe en hield zich vast
aan het voorduikroer van de
duikboot. In het nu volgende
relaas dat we hebben overge-
iiomen uit het boek van K.W.L.
Bezemer 'De Geschiedenis an
de Nederlandse Koopvaardij
in de Tweede Wereldoorlog',
wil ik hier veislag doen van tie
ernstige, gebeurtenis zoals die
op zee bij de Langkoeas plaats
vond.
4e machinist De Mul:
"A^ö enige minuten aan het aan
liet voorduikroer te hebben gehan
gen, kwamen de matrozen van de
Japanse duikboot I $S en sleurden
mij naar binnen. Onder bedreiging
van een revoher werd ik naar de
toren geduwd. Ik voelde intussen
hevige pijn aan het linkerbeen,
zodat ik nanivelijks kon lojyen.
Bij lie romniandotoren gekomen
mg ik een Chinese matroos en een
Javaanse bediende van de Lang
koeas staan, die zich evenals ik aan
de onderzeeër hadden vastgehou
den en door de Japanners, want il:
herkende hen nu in hel donker aan
hun uniform en het kaki platte pet
je, omhoog waren getrokken. Mei
stomj>en en slagen werden ivij bij
de commandant gebracht, die mij
onder allerlei be/lreigiiigen i'er-
hoorde. Toen hij echter merkle dal
ik niet de gezagi'nerder icns van
de Langkoeas en h(r,'nidien geen
enkele aanwijzing wilde geven die
voor hem van nut kon zijyi, mom
pelde hij zoiels van 'you go home'
en opeens werd ik vast gegrepen,
er volgde een slomp en een Irap
in mijn rechterzij en met een smak
lag ik weer overboord. Een minimi
later werden de Chinees en de
Javaan mij nagegooid en zo lagen
wij op 2 januari 1942 opnieuw in
de Java-zee".
De Langkoeas was inmiddels
gezonken en de onderzeeër
verdween. De drie o]3varen-
den trachtten bij elkaar te blij
ven, maar De Mul verloor de
anderen uit het oog. Als door
een wonder wist hij een vlot te
bemachtigen en ook de ande
re twee konden later worden
im II
ZONDER AANDACHT
levert U tegen Cotcurreereiade prijzen.
om z|n land te draineeren, eerst hetielve lulvemit te waterpassen. Teneinde
leker te zjn dat zulks goed geschied, wende men zicli tot ondergeteeken-
den welke liet draineerwerk al meer dan 30 jaren met succes tiebbea uitge
voerd, en te allen tijde bereid en In staat de noodige inlichting te verstrekken.
Teven.s leveren wij Ie kwaliteit OR* INEERBUIZEN met kragen.
Teneinde van tgdige levering en uitvoering der draineering vcriekerd te
t%a Is spoedige bestelling leer gewcnscht. Minzaam aanbevelend, 17462
DAN DAT VAN DE
Voeder aan Uwe VOLWASSEN HOENDERS ons
het beste en goedkoopste krachtvoer.
Verkrilabaar bijJ. QROKNEVELD, NoordvUet 53, MAAS-
SLUIS; L. NBLIS'SF, NIEUWE TON GE.
met MENISCUS GLA.ZBN
Gemakkelijk, Elegant, Doelmatig.
in Goud, Doub'é on Nikkel
VAN DER TAKSTRAAT 8
Nadruk verboden. ^■«.^^wuv^j-
SOMMELSDIJK Een rund vaa dewed. M.
V. d. D. brak zi]n poot, waardoor het dier
moest worden aigemaakt.
M. B. moest zich wegens bloedvergifti
ging aan zijn hand, onder geneeskundige
behandeling stellen,
Woensdagmorgen had op de kaai alhier
een vechtparig plaats, waarbg nog al ern
stige klappen vielen.
De Eilandenbank te Middelharnis ge
vestigd heeft overgenomen een leening groot
f 50 000 Middelharnis (6o/°), 130 000 Sommels-
dflk (60/"). Inschrilvlngen worden Ingewacht
99, V»
De volgende personen zijn tot het vol
gen van het onderwfls in de Ambachtschool
te Middelharnis toegelaten: P. v. d. Doel,
H, van Erkel, WHolleman, A.KDape,J,Spee,
en J. Vis,
HERKINOEN. De politieverordening is
thans voor deze gemeente in dien zin ge
wijzigd dat niet Donderdags doch Zaterdags
voormiddags het dorp moet worden schoon
geveegd.
De spekprïzen z?n door den slager
alhier, betreffende alle soorten met 5 cent
per pond verhoogd.
L1 week werd door een tweetal ion-
eeus ni.'L. V., ea A, V., reeds een bad ge
nomen, hoewel zeer zeker niet met genoegen.
Ze waren per ongeluk In de kaai terecht
gekomen en wisten zichzelf gelukkig te
redden.
Thans, d. w. z, na 29 April is doot de
Brandstoff=ncommissie op bon la Iffer
ïomerrantsoenkaatt verkrflgbaar gesteld 75
K G éierkolea 4 f 3,30. Ook kunnen daar
v-o^i gascokes worden verkregen waarvoor
alsdan aangifte moet worden gedaan.
MELISSANT Voor de iDges=hfeven militle-
nlichtleen van deze gemeente, lichting 1M-!1
zal de keuringsraad op 16 Juni des voorm
n uu? ztmng houden indeOpenbateSchool
°'Xs"/agavond 12 uur arriveerden de
arbeiders dil in Rotterdam aan de havens
hadden sewerkt Uit deze gemeente bedroeg
het aantal ongeveer 50
SOMMELSDIJK. Op de 28 dezer gehouden
markt waren aangevoerd: 16 kalf- en melk
koeien, 27 magere ossen,-«tieren en guste,
koelen, 18 vette ossen en koeien, 34 pinken.
13 graskaiveren, 1 geit, 18 magere varkens,;
75 biggen.
De prïzen varieerden tusschen
vette koelen f 650 A f 700,2-iarige runderen,
f 350 a f 450, kalfvaarzen f 450 i f 500. l"-
Imitt runderen f 225 J f 300, kalveren f 100
a f 125 De handel was vliig. Verkocht wer-^
den 70 runderen 13 kalveren.
opgepikt, na uren in het water
op kurken reddingvesten te
hebben gelegen. Deze opva
renden werden later opgepikt,
in Bauean aan land gebracht
en in de hoofd.stad Sang-
Kapoera in het ziekenhuis
opgenomen. (Bawean bevond
zich begin januari 1942 nog in
Nederlandse handen.) N'adat
de mannen \\aren opgenomen
in het ziekenhuis werd pas
bekend dat de Langkoeas ten
onder was gegaan en ook het
onmenselijke optreden van
onderzeeboot commandant
Kitamura van de I 58, Dit was
voor de Langkoeas haar eerste
reis onder Nederlandse \'lag.
91 op\'arenden verloren bij
deze ramp het le\en. Slechts 3
werden gered.
.Miia.vliii.
Kola NoJMin.
Langkoeas
In Nieuwe-Tonge zal woensdag 21 juli het oud papier weer wor
den opgehaald voor de Hervormde gemeente. Gelieve het papier
vóór 18.00 uur goed gebimdeld aan de kant van de weg te zetten.
OUDDORP - Vorige week
vrijdag, een mooie zomerdag,
trouwde juf Mariska Mierop
met haar Aixl Duine uit Tho-
len. Juf Mariska is 5 jaar werk
zaam bij de Stichting Kinder
opvang Het Speelhüüs. Haar
grote wens was om op haar
trouwdag ook even bij 'haar'
kindeien langs te gaan. En
daar was inderdaad even tijd
voor. Mariska's collega's had
den de kinderen al een paar
weken lang op het bezoek van
het bruidspaar. Haar groep,
'de Tuimelaar', omvat kinde
ren in de leeftijd van 0-4 jaar
en daarin is van alles OAer het
thema 'trouwen' behandeld.
natuurlijk uitgaande van de
leeftijd en de bijbehorende
belevingswereld van de kinde
ren. Met z'n allen hebben ze
de ontvangst van Mariska en
Ard feestelijk voorbereid. De
jongens met hun zelfgeknul-
selde stropdassen en de meis
jes met hun feesthoeden. Er
zijn zelfs kinderen uit de groep
'getrouwd' en daar is een
prachtige dvd van gemaakt als
cadeau voor Mariska en Ard.
Het bruidspaar is in Tholen
gaan wonen, maar gelukkig
voor de kinderen blijft Mariska
als pedagogisch medewerker
werkzaam bij Het Speeihiiüs.