Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Oranjeverenigingen nemen cheques
in ontvangst
Wordt vervuld!
O.b.s. 'De Westhoek' wint ontwerpwedstrijd
Goereese Wielerweken
EN U
EIUVnCEn-tllELWS
WET
DE 80DEMPR0CSDURS
HOSSELEN
Schouwse en
Duitse
jeugdorkesten
in Zeeland
Verhuurproject
elektrische
scooter
De weg
der kleine
mensen
Hoofdstuk 9
Ontwakend volk
PAGINA,
\RljDAC; 16JULI 2010
Df'ze 'maag- g» anÜuoordrubriek staal geheel ten dienste van de
kzer die er kqsleniuos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunl u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieiiws,
Postbus H, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen xvorden door deskundigen
beaniiuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
(ompleel mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Wat /5 vergelelieii met een gewone
juridisclie pnice.dure, een Iwdem-
priirediiiy?
Antwoord: We beginnen met
lici kon geding. Dit is een
spoedeisende en koitduiende
reclitszaak bij de president van
de rechlbank. Het is niet geiii lit
op een definitieve bcsictluing
van de (reclit)strijd, doch is
er voor bedoeld om heel snel
een v(«)rlopige maatregel
van de reeliter ie verkrijgen.
f)m tot een definitief oordeel
over het aanhangig gemaakte
meningsverschil te kunnen
komen, moet er een andere
procedure v\orden gevoerd -
die Ier ondersclieiding van hel
kort geding - b(xlem|)rocediire
woiflt genoemd. Vaak loopt
de rechter die het kort geding
behandell in zijn oordeel al
sterk vooniif op het proces
waarin, evt. na het horen van
deskundigen en na uitvoeriger
bestudering, lot een deliiiilieve
beslissing moet worden geko
men. .Soms vinden de partijen
hel daarom na een vonnis in
kon geding niet meer nodigde
bodemprocedure voort te zet
ten. Er zijn verschillende soor
ten bodemprocedures. Ook de
duur ervan kan sterk verschil
len. Zij hangt o.a. af' van de
ingewikkeldheid van een zaak
en of door één van de partijen
tegen een vonnis van de rech
ter hoger beroep kan worden
ingesield. Een procedure bij
de civiele rechter kan minimaal
een halfjaar veigen, maximaal
enige jaren.
HORTENSIAVEÜHUIZING
lil sepletiil)er gaan ive ivrhuizeii.
We ivillen echter giaag onze mimie
hortensia's meenemen. Hoe kunnen
we dit liet hesie ainiixddien
Antwoord: De hortensia's kunt
u zonder al te veel problemen
verplaatsen als u ze verhuist
met een llinke kluit. Het ver
dient aanbeveling om ze enige
weken van Ie voren rondom
goed los te steken. Na het ver-
planlen goed water geven.
Hortensia's groeien hel beste
op een wat vochtige, kalkvrije
bodem. Vo(jral cle groolbla-
dige zijn in hun sas met een
wat beschaduwde plaats. .Als er
later een geelverkleuring in het
blad ontstaat en als er stilstand
in de groei optreedt, kunt u
bijmesten met beendermeel of
10 gr. ijzersulfaat, opgelost in
4,5 1. water. Om een evenwich
tig bloeiende plant te krijgen
verdient het aanbeveling om
de einrfknoppen van de ste
vige scheuten te verwijderen,
de twee eronder liggende ogen
worden dan gedwongen om uit
te groeien.
MURPHYSLAW
Je hoort wel eens over de Wet van
Murphw Wie was deze Murpin en
wal hi'doell men met deze wet?
Antwoord: Ed jVIurphy was
een .Amerikaanse vliegtuigin
genieur die in 1949 spottend
o\er een technicus opmerkte
dat deze alles wat hij lout kon
doen, ook daadwerkelijk ver
keerd deed. De manager van
het project gaf die uitspraak de
titel Murphvs law en sindsdien
wordt cle wet gebruikt als waar
schuwing of als constatering
achteraf dat alles wat fout kan
gaan, ook een keer fout gaat
en wel op het meest ongelegen
moment.
/ii een kmntenarlihel kwam ik hel
woiird hosselen legen. Wal belehriil
dit nu eigenlijk?
Antwoord: Het kostte ons enige
moeite om de betekenis te ach
terhalen. Met hosselen bedoelt
men het verrichten van die
handelingen die samenhangen
met hel gebruik van heroïne,
zoals stelen, zwerven, e.d.
(;()EDEREEDE - Op 19 en
20 maart deed de gemeente
(ioedereede mee aan de lan
delijke actie NL Doet. NL Doet
is een aclie die vrijwilligers in
de .schijnwerpers zet en men
sen oproept om in Nederland
een dag vrijwillig te werken
op plaatsen waar dal nodig is.
Een aantal werknemers van
cle gemeente Goedereede stak
met plezier de handen uit de
mouwen. De gemeente beloon
de de vrijwillige inzet door
chec]nes be.scbikiiaar te stellen
voor een goed doel. De bur
gemeester, wethoudeis, raads
leden en medewerkers van de
gemeente voerden tijdens NL
Doel diverse werkzaamheden
uit. Voor de vrijwillig gewerkte
uren mochten zij een goed doel
kiezen waaraan de cheques
geschonken zouden worden.
Ze kozen voor de Oranjever
enigingen in de gemeente. Op
10 juni ontvingen de Oran
jeverenigingen van Goeder-
eede, Ouddorp en Stellendam
allen een checjue uit handen
\an wethouder Feller. Op cle
foto v.l.n.r: de heer J.G.R.Ci.
Vlbrechts (beleidsondersteu
nend medcïverker cluster
Maatschappelijke Ondersteu
ning gemeente Goedereede),
me\rouw G. Tanis' (Oranjever
eniging Ouddorp), mevrouv.
H.F.D. Geven (beleidsmede
werker cluster maatschappe
lijke ondersteuning gemeente
Cioedereede), mevrouw D.
Nuij (Vereniging Oranjefeest
Stellendam), de heer P. Feller
(wethouder gemeente Goe
dereede), mevrouw C. Hoek-
Verduijn (Oranjevereniging
Cioedereede) en mevrouw A.
Visser (Oranjevereniging Goe
dereede).
I-Iet Schouws Jeugdorkest
geeft drie concerten, samen
het een Duits Jeugdorkest uit
Kornwestheim (Did.). Het ope
ningsconcert vindt plaats in de
Grote Kerk te Veere op vrijdag
23 juli. Op zaterdag 24 juli is
er een matineeconcert in de
Nieuwe Kerk te Zierikzee en
's avonds het slotconcert in de
Grote- of Sint-Nicolaaskerk te
Brouwersha\en. Op het pro
gramma staat populair/klas
sieke muziek. Traditioneel
geeft het Schouws Jeugdorkest
onder leiding van dirigent en
organist Marien Stouten een
zomerconcert in de Grote of
Sint Nicolaaskerk te Brou
wershaven. Sinds enkele jaren
luistert ook de Duitse dirigente
Renate Eckhardt naar dit con-
ceit en werden er contacten
gelegd die resulteerden in een
uitnodiging om in Duitsland
een aantal concerten te geven,
samen met het jeugdorkest
van Renate Eckhardt. In de
zomer van 2009 is het Schouws
Jeugdorkest naar Duitsland
geweest en is er een muzikale
band is cjntstaan tussen Schou-
wen-Duiveland en Kornwest
heim. Dit jaar komen de Duitse
orkestleden naar Nederland
vocjr de drie concerten. Beide
orkest treden zowel gezamen
lijk als afzonderlijk op. Ook
zijn er diverse solistische bij
dragen. De muziektempel in
Veere is op 23 juli hel decor
voor het openingsconcert, aan
vang 20.OO uur. Het matinee
concert op zaterdagmiddag
24 juli is in het kader van de
serie matineeconcerten van de
Nieuwe kerk in Zierikzee. Dit
concert begint om 15.30 uur en
is gratis toegankelijk. Het slot
concert is op zaterdagavond
24 juli, aanvang 20.00 uur, in
de Grote of Sint-Nicolaaskerk
in Brouwershaven. Voor de
avondconcerten bedraagt de
toegangsprijs 5, kinderen
onder de 12 jaar belalen 2.
-OUDDORP - De Vereniging
van eigenaren en exploitan
ten recreatieondernemingen
Goeree-Overflakkee en de
Brouwersdam (VEERO) geeft
woensdag 21 juli het startsein
\'oor het Go-elektro verhuur
project van elektiMsche scocjter.
Deze happening \indt plaats
op het park De Klepperstee
in Ouddorp. .tio-elektro is een
initiatief van de VEERO in
samenwerkiirg met Webego,
gemeente Gciedereede, Rabo
bank Goeree-Overflakkee, de
VVV's te Ondorp en Middel
harnis en A.J. van der Vlugt.
Het behelst een activiteit waar
maatschappij en milieu baat
bij heeft, aldus cle initiatiefne
mers. De gemeente Goeder
eede en het Rabobank stimu
leringsfonds verstrekken een
projectsubsidie. Webego zal de
scooters verhuren in samen
werking met genoemde V\'V-
kantoren en de ondenremers.
De scooters kunnen dagelijks
worden opgehaald en tertig-
gebiacht. Webego verzorgt
onderhoud en service. Doel
van het project is om door mid
del van een aanbieden van een
nieuw recreatief prociluct de
naamsbekendheid van Go te
verhogen.
Wurdl niet drunken in wijn. waarin overdaad is. maar wordt vervuld met de
G(W7.'(Efeze5:I8).
•Ais de apostel Paulus in de
ge\angenis in Rome verblijft,
is hij zijn oude gemeente Efeze
niet vergeten. Hij schrijft een
brief aan haar. Een brief waar
in de genade van de Heere
wcjrdt geroemd. Denk aan de
hoge inzet: "Gezegend zij de
(>od en Vader van onze Heere
Jezus Christus, die ons geze
gend heeft met alle geestelijke
zegening in de hemel in Chris
tus" (1:3). Maar niet minder
schrijft Paulus scherpe en con
crete vermaniirgen. Hij roept
de Efeziërs op tot navolging.
'Zijl dan navolgers Gods, als
geliefde kinderen" (5:1). Vroe
ger waren zij heidenen, vreem
delingen \an cle verbonden
der belofte. Ze waren zonder
Christus, "geen hoop hebben
de, zonder God in de wereld."
Dat waren ze. Maar nu zijn ze
door Ciods genade "medebur
gers en huisgenoten Gods"
geworden (2:19). Die adeldom
biengt een verplichting mee!
De eis tot levensheiliging fcjr-
nuileert de apostel in de tekst
die hierboven staat. "Wordt
niet dronken in wijn..."
Het vorige leven van velen in
de gemeente kenmerkte zich
door allerlei heidense gebrui
ken. Hel was een le\'en waarin
men opging in onérmaaltijden
en drinkgelagen. Kennelijk is
het de apostel ter ore geko
men dat er bij menigeen niet
zcneel veranderd is in hun
levenspraktijk. Hoewel ze nu
de naam van Christus belijden.
Maar zal dat kunnen samen
gaan met het aan de hand
houden van allerlei oude zon
den? Met het opnieuw vallen
in allerlei \erleidingen? Met
het welbewust gaan in wegen
die van de Heere en Zijn dienst
alw ijken? Het antwoord van de
apostel iaat aan duidelijkheid
niets te wensen over: het kan
niet en het mag niet. Het zal
in de gemeente van Christus
geen plaats mogen hebben.
"Wordt niet dronken in wijn.
waarin overdaad is!" Het
woord dat de apostel hier
gebruikt duidt op heilloos
heid, reddeloosheid. Een leven
van wijn en dronkenschap,
een leven van \ersla\ing. leidt
tot een leven zonder heil, zon
der toekomst. Het is een leven
zonder band. Los van God en
doorgaans cjok los an de naas
te. Niet te combineren met een
leven in de vreze des Heeren.
Het behoeft niet perse^ sterke
drank te zijn waaraan een
mens verslaafd is. Elke afgo
derij is verslavend. Namaak-
goden zijn het (Tim Keiler).
Of het nu geld, seks of macht
is. invloed. :imbitie of geldings
drang. '.Afgoderij is: in de
plaats \an de enige ware God,
die Zich in Zijn Woord geopen
baard heeft, of naast Hem, iets
anders verzinnen of hebben,
waarop de mens Zijn vertrou
wen zet", aldus de catechis
mus. Wel, dan komt het heel
dichtbij. Het is alle godsdienst
buiten de ware godsdienst. Het
is elk geloof buiten het ware
geloof Het is elk vertrouwen
buiten het door de Heilige
Geest gewerkte vertrouwen.
Het kan dus ook mijn eigenwil-
lige godsdienst zijn, mijn opti
mistisch zelfbeeld waarmee ik
het op de been houd.
De Heilige Geest is de Geest
van de vervulling. Tegenover
het vol zijn met wijn staat het
vol zijn met de Heilige Geest.
Op de grote Pinksterdag wer
den ze allen vervuld met de
Heilige Geest. De honderd en
twintig eerst en daarna de drie
duizend. Enkele dagen later
nog eens enkele duizenden.
,\ls je vervuld wordt met de
Heilige Geest, wat gebeurt er
dan? Dan ben je vol van Ciod.
Vol \an de drie-enige God.
De Heilige Cieest maakt vol.
Vol van de liefde an Christus.
En vol van de liefde tot C!hris-
tus. Waar de Heilige Ck'csi
werkt, daar komt CIrristus in
hel middelpunt. De Geest,
gekomen zijnde, zou immers
niet van Zichzelf spreken. Hij
zou van C^hristus getuigen. Hij
zal het uit hei Mijne nemen,
zo had de Heere Jezus gezegd,
en Hij zal het ti \erkündigen.
Hij vervult de leegte van een
mensenhart met wat van God
en Christus is. Aan een andere
gemeente heelt Paulus er ook
\an getuigd. Dan betrekt hij
er zelfs Zijn eigen bevinding
bij. "Mijn God zal naar Zijn
rijkdom vervullen al uw nood
druft, in heerlijkheid, door
Christus Jezus" (Fil. 4:19). Het
kan niet missen: dat is het ver-
ullende werk van de Heilige
Geest. Dat werk wordt zicht
baar in de binnenkamer en in
de praktijk van het dagelijkse
leven.
Laat het duidelijk zijn: deze
vermaning van de apostel staat
in de gebiedende wijs. Het gaat
hier dus om een bevel, een
opdracht. Tegelijkertijd staat
het werkwoord in de passieve
vorm: "wordt vervuld..." We
ervullen niet onszelf, maar we
wc)rden vervuld. Het is geheel
hel werk van de Heere. Maar
tegelijkertijd is het een appèl
op mijn eigen verantwoorde
lijkheid. Hoe \erhouden zich
de elementen van deze para
dox? Ik citeer wat ik ergens
las: "Laat ons kanalen graven
\an gebeden, waardoor de
stromen kunnen vloeien - \an
de troon an hei Lam om onze
\ermoeide en matte zielen te
verkwikken." Het gebed van
Augustinus: "Heere, geef wat
U eist, en eis dan wat Gij wilt!"
Heere. vervul Mij met Uw
Geest. Niet alleen andeien,
maar cjok mij...
Ds.J.M.J. Kieviet
t, rv^r
GOEDEREEDE - De gemeen
te Goedereede organiseerde
een c:)ntwerpwedstrijd naar
aanleiding van de Goereese
Wielerweken die plaatsvon
den van I mei tot en met 10
juli. De deelnemers van deze
wedstrijd waren de groepen
5 en 6 van de basisscholen in
de gemeente Goedereede. De
opdracht was het beschildcTcn
van een dranghekdoek met
het thema 'Heel Goedereede
Fietst!' ledere groep maakte
gezamenlijk een origineel ont
werp van een dranghekdoek
\c_)or de Goereese Wielerwe
ken. De groep met het meest
originele ontwerp won de wed
strijd. De beschilderde doe
ken werden gebruikt tijdens
de Goereese Wielerweken om
de verschillende evenementen
aan te kleden. Een wedstrijd
is geen wedstrijd zonder win
naar. Groep 5 van o.b.s. De
Westhoek te Ouddorp maakte
het meest originele ontwerp en
won de wedstrijd. Alle leerlin
gen van groep 5 out\ingen op
2iS juni \an wethouder Feller
van de gemeente Goedereede
een bidon met het logo van de
(ioereese Wielerweken en een
sleutelhanger van de Tour de
France. En met elkaar gingen
ze, mét hun ontwerp, op de
foto in de klas.
-92-
P.A. de Rover
"Geloof jij. Tromp, dat ik een gemak
kelijk leven heb? Ieder heeft zijn eigen
moeilijkheden, de één in zijn huwe
lijksleven, de ander op een ander ter
rein des le\'ens. En in de grond van de
zaak is ieder eenzaam. Maar met Jezus
aan boord is die eenzaamheid door
broken. Kom voor God in de schuld.
Tromp, en God steekt je Zijn redden
de hand toe. Ik zal je in mijn gebed
gedenken." Dirk weet, dat dit geen
smoesje is. Hij heeft dominee's gebed
gehoord. Zou de man, die in de ber
gen een gids tot Christus bracht, ook
voor Dirk Tromp niet een leidsman ten
leven kunnen zijn? Lizebeth komt uit
het vooronder met twee kommen kof
fie. "Voor de schippers", zegt ze, als ze
dominee aan 't roer ziet staan. "Dank
je. Betje", zegt dominee. "Hoe is 't met
mevrouw?"
"Goed, dominee. Ze is opgekomen."
"Dan ga ik in het vooronder kijken en
jij helpt je broer hier aan 't roer"
Lizebeth begrijpt de wenk. Dominee
gaat in 't gebed, zoals hij iedere mor
gen pleegt te doen. Het eenvoudig,
maar onwrikbaar geloof is de kiacht.
de onweerstaanbare kracht van domi
nee Ktivper. Is het geloof niet een
kracht, die zelfs de wereld overwint? In
het geloof bidt hij, smeekt hij, draagt
hij Dirk Tromp op aan de troon der
genade.
Terzelfdertijd staat Dirk Tromp aan het
roer \'an de Vertrouwen. Naast hem
staat Lizebeth. Ze zwijgen beiden...
Als de morgen zich loswikkelt uit grau
we nevels, liggen de schuiten in één
der grachten van Amsterdam. Domi
nee heeft een noodwoning gehuurd,
maar nrag die niet betrekken. .Als hij
bij Dirk achterop staat en ziet naar de
bedrijvigheid op de kade, komt een
heer naar de 'Vertrouwen'. Betje kent
meneer FIov\' wel, hij kwam wel vaker
bij dominee. Dirk legt de loopplank
iiit en meneer Hovv komt aair boord.
"Goeden morgen, dominee", groet
hij. "Welkom in .Amsterdam. En gaat
de ontscheping spoedig beginnen?"
"Helaas. Hovv", zegt dominee, "we
kunnen niet naar de wal. We mogen
onze woning niet betrekken."
".Wat!" zegt meneer Hovy. "Niet
betrekken. Maar u kunt toch met uw
patiënten niet in een bedompte schuit
blijven? En dan in deze tijei van het
jaai". Ontvangt de stedemaagd van ,Am-
sterdam haar grote biuger op deze wij
ze? Dat gebeurt niet. Ik ga persoonlijk
naar de Ijurgemecster. A'andaag krijgt
u verlof. En ik zal mijn vrou^v waar
schuwen dat ze u een welkome versna-
peiing bereidt, 't Is ongehoord!"
Dominee glimlacht. "Ik hoop dat u
succes hebt, Hovy", zegt hij.
Hovv gaat. „Daar gaat een van mijn
trouwste medestrijdeis. Tromp", zegt
hij tegen Dirk. "Zulk een aanhankelijk
heid maakt het hart warm."
Des middags komt mevrouw Hoxx met
een pan heerlijke soep en voor de kor
te dag zich inbedt in de lange nacht.
heeft dominee Kuvper verlof om zijn
noodwoning te betrekken. De grootste
periode in dominee's leven is aange
broken. Hier in de hoofdstad zal hij de
beste jaren van zijn leven doorbrengen.
Hier zal zijn genie zich ontplooien in
rusteloze, ongeëvenaarde strijd. Hier
zal hij worden: Abraham, de geweldi
ge, in Ciods kracht, door ongeschokt,
kinderlijk-eenvoudig geloof
Vleester Gartjan is veiliefd geworden,
verliefd op Maartje van der Plas. Niet,
dat hij ertoe ox'ergegaan is, haar zijn
liefde te verklaren. C) nee, hij is maar
een hinkelepink en Maartje is een
gezonde, sterke, jonge vrouw^ en... zij
is de dochter van Agines, de oude, de
gevreesde, een der steunpilaren van
de Grote kerk. Daar moet je niet min
over denken.
Maartje is nog vrij, dat wel, en zij is hem
ook niet ongenegen, dat heeft hij wel
gemerkt. Zij weigert zijn verzen niet en
er is tussen hen, wat je met een def
tig woord 'zielenverw antschap' noemt,
althans in de muzikale sfeer, maar
verder? Ciartjans boezem blaakt voor
haar. zoals een dichter dat zou zeggen,
maar., een aanzoek, praat er niet van.
(^'iirtjan moet tevreden zijn, als hij zo
itti en dan met haar mag musiceren.
maar of hij zo lang te\reden zal kun
nen blijven?
Gartjan ziet Maartje overdag, als hij
vertelt in de school. Dan luistert ze
mee en hij vertelt mooier dan ooit. Hij
ziet haar 's avonds, als hij gebogen is
over zijn boek. Haar beeltenis staat op
iedere bladzij.
Als hij naar buiten ziet, naar de wes-
terhemel, waar de zon schoon slapen
gaat in een bed van roze woikendotjes
en dekens \'an puur purper, dan ziet
hij haar gaan langs de Krinkeldewin-
keldijk, waar verliefden plegen te wan
delen, tot de lucht vol stenen is en de
bronzen maan groot opklimt van de
horizon in het Oosten. Dan ziet hij
haar daar gaan en hij gaat naast haar,
zwijgend, want voelend haar liefde-
tedere nabijheid.
Hij ziet haar naast zich in zijn boot,
want in een zeilboot kan hij somwijlen
toegeven aan de lokstem der rivier, de
stem, die nooit geheel en voorgoed
zvvijgt in hem, die op het water gebo
ren en getogen is. Hij stuurt, Gartjan,
dwars door windvlagen en golfl^onken
heen en zij zit naast hem, ombriest van
wind, ombruist van water. Op haar
wangen is een frisse blos; haar ogen
zien overmoedigl achend de krui\ende
golven komen. Zij is één stuk dappere,
tintelende, blije jeugd. En hij. Cxartjan,
moet dichten: Samen door de wildste
golven, van het wildste levenstij, samen
door de ruigte varen, ik bij u en gij bij
mij!
Maar daar weet zij niets van. Hij gaat
om zo te zeggen met Maartje naar bed
en staat met haar cjp. Zelfs daar dicht
hij van, maar die verzen ziet zij niet.
Meester Lankmoed, Gartjans pleegva
der, de door het levensleed milcil gewor
den grijze, hij ziet wel de verandering,
die zich voltrekt in Gartjans wezen. En
hij vreest, meester Lankmoed. want
hij bemint zijn pleegzoon zeer. Gart
jan en Maartje van Agines, nee, het
kan niet, het kan nooit. Hoogstens een
schone vriendschap, een samen genie
ten van het schone in cle muziek, maar
verder...? En ook die vriendschap zal
niet blijven kunnen: verlangen twee
jonge harten soms niet meer dan dat?
Wie gelooft aan durende vriendschap,
enkel vriendschap tussen een jongen
en een meisje? Het jonge hart vraagt
meer, zoals ook de natuur meer vraagt
dan een schoon bloeien naast elkander.
De lente gaat over cle landen. Met
onstuimige drift breekt het nieuwe
leven zich baan op zoele voorjaarsda
gen, in milde Meinachten.
In Gartjan groeit het verlangen. Mees
ter Lankmoed ziet het in zijn ogen,
die vaak afwezig staren. Het doet hem
leed om de jongen. Hij zoekt naar iets
anders voor hem, iets dat hem geheel
in beslag zal nemen. En zie, dit ande
re komt en... geheel buiten Meester
Lankmoed om.
(Wordt ven'nigd)