Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD Oranjeverenigingen nemen cheques in ontvangst Wordt vervuld! O.b.s. 'De Westhoek' wint ontwerpwedstrijd Goereese Wielerweken EN U EIUVnCEn-tllELWS WET DE 80DEMPR0CSDURS HOSSELEN Schouwse en Duitse jeugdorkesten in Zeeland Verhuurproject elektrische scooter De weg der kleine mensen Hoofdstuk 9 Ontwakend volk PAGINA, \RljDAC; 16JULI 2010 Df'ze 'maag- g» anÜuoordrubriek staal geheel ten dienste van de kzer die er kqsleniuos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunl u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieiiws, Postbus H, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen xvorden door deskundigen beaniiuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending (ompleel mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Wat /5 vergelelieii met een gewone juridisclie pnice.dure, een Iwdem- priirediiiy? Antwoord: We beginnen met lici kon geding. Dit is een spoedeisende en koitduiende reclitszaak bij de president van de rechlbank. Het is niet geiii lit op een definitieve bcsictluing van de (reclit)strijd, doch is er voor bedoeld om heel snel een v(«)rlopige maatregel van de reeliter ie verkrijgen. f)m tot een definitief oordeel over het aanhangig gemaakte meningsverschil te kunnen komen, moet er een andere procedure v\orden gevoerd - die Ier ondersclieiding van hel kort geding - b(xlem|)rocediire woiflt genoemd. Vaak loopt de rechter die het kort geding behandell in zijn oordeel al sterk vooniif op het proces waarin, evt. na het horen van deskundigen en na uitvoeriger bestudering, lot een deliiiilieve beslissing moet worden geko men. .Soms vinden de partijen hel daarom na een vonnis in kon geding niet meer nodigde bodemprocedure voort te zet ten. Er zijn verschillende soor ten bodemprocedures. Ook de duur ervan kan sterk verschil len. Zij hangt o.a. af' van de ingewikkeldheid van een zaak en of door één van de partijen tegen een vonnis van de rech ter hoger beroep kan worden ingesield. Een procedure bij de civiele rechter kan minimaal een halfjaar veigen, maximaal enige jaren. HORTENSIAVEÜHUIZING lil sepletiil)er gaan ive ivrhuizeii. We ivillen echter giaag onze mimie hortensia's meenemen. Hoe kunnen we dit liet hesie ainiixddien Antwoord: De hortensia's kunt u zonder al te veel problemen verplaatsen als u ze verhuist met een llinke kluit. Het ver dient aanbeveling om ze enige weken van Ie voren rondom goed los te steken. Na het ver- planlen goed water geven. Hortensia's groeien hel beste op een wat vochtige, kalkvrije bodem. Vo(jral cle groolbla- dige zijn in hun sas met een wat beschaduwde plaats. .Als er later een geelverkleuring in het blad ontstaat en als er stilstand in de groei optreedt, kunt u bijmesten met beendermeel of 10 gr. ijzersulfaat, opgelost in 4,5 1. water. Om een evenwich tig bloeiende plant te krijgen verdient het aanbeveling om de einrfknoppen van de ste vige scheuten te verwijderen, de twee eronder liggende ogen worden dan gedwongen om uit te groeien. MURPHYSLAW Je hoort wel eens over de Wet van Murphw Wie was deze Murpin en wal hi'doell men met deze wet? Antwoord: Ed jVIurphy was een .Amerikaanse vliegtuigin genieur die in 1949 spottend o\er een technicus opmerkte dat deze alles wat hij lout kon doen, ook daadwerkelijk ver keerd deed. De manager van het project gaf die uitspraak de titel Murphvs law en sindsdien wordt cle wet gebruikt als waar schuwing of als constatering achteraf dat alles wat fout kan gaan, ook een keer fout gaat en wel op het meest ongelegen moment. /ii een kmntenarlihel kwam ik hel woiird hosselen legen. Wal belehriil dit nu eigenlijk? Antwoord: Het kostte ons enige moeite om de betekenis te ach terhalen. Met hosselen bedoelt men het verrichten van die handelingen die samenhangen met hel gebruik van heroïne, zoals stelen, zwerven, e.d. (;()EDEREEDE - Op 19 en 20 maart deed de gemeente (ioedereede mee aan de lan delijke actie NL Doet. NL Doet is een aclie die vrijwilligers in de .schijnwerpers zet en men sen oproept om in Nederland een dag vrijwillig te werken op plaatsen waar dal nodig is. Een aantal werknemers van cle gemeente Goedereede stak met plezier de handen uit de mouwen. De gemeente beloon de de vrijwillige inzet door chec]nes be.scbikiiaar te stellen voor een goed doel. De bur gemeester, wethoudeis, raads leden en medewerkers van de gemeente voerden tijdens NL Doel diverse werkzaamheden uit. Voor de vrijwillig gewerkte uren mochten zij een goed doel kiezen waaraan de cheques geschonken zouden worden. Ze kozen voor de Oranjever enigingen in de gemeente. Op 10 juni ontvingen de Oran jeverenigingen van Goeder- eede, Ouddorp en Stellendam allen een checjue uit handen \an wethouder Feller. Op cle foto v.l.n.r: de heer J.G.R.Ci. Vlbrechts (beleidsondersteu nend medcïverker cluster Maatschappelijke Ondersteu ning gemeente Goedereede), me\rouw G. Tanis' (Oranjever eniging Ouddorp), mevrouv. H.F.D. Geven (beleidsmede werker cluster maatschappe lijke ondersteuning gemeente Cioedereede), mevrouw D. Nuij (Vereniging Oranjefeest Stellendam), de heer P. Feller (wethouder gemeente Goe dereede), mevrouw C. Hoek- Verduijn (Oranjevereniging Cioedereede) en mevrouw A. Visser (Oranjevereniging Goe dereede). I-Iet Schouws Jeugdorkest geeft drie concerten, samen het een Duits Jeugdorkest uit Kornwestheim (Did.). Het ope ningsconcert vindt plaats in de Grote Kerk te Veere op vrijdag 23 juli. Op zaterdag 24 juli is er een matineeconcert in de Nieuwe Kerk te Zierikzee en 's avonds het slotconcert in de Grote- of Sint-Nicolaaskerk te Brouwersha\en. Op het pro gramma staat populair/klas sieke muziek. Traditioneel geeft het Schouws Jeugdorkest onder leiding van dirigent en organist Marien Stouten een zomerconcert in de Grote of Sint Nicolaaskerk te Brou wershaven. Sinds enkele jaren luistert ook de Duitse dirigente Renate Eckhardt naar dit con- ceit en werden er contacten gelegd die resulteerden in een uitnodiging om in Duitsland een aantal concerten te geven, samen met het jeugdorkest van Renate Eckhardt. In de zomer van 2009 is het Schouws Jeugdorkest naar Duitsland geweest en is er een muzikale band is cjntstaan tussen Schou- wen-Duiveland en Kornwest heim. Dit jaar komen de Duitse orkestleden naar Nederland vocjr de drie concerten. Beide orkest treden zowel gezamen lijk als afzonderlijk op. Ook zijn er diverse solistische bij dragen. De muziektempel in Veere is op 23 juli hel decor voor het openingsconcert, aan vang 20.OO uur. Het matinee concert op zaterdagmiddag 24 juli is in het kader van de serie matineeconcerten van de Nieuwe kerk in Zierikzee. Dit concert begint om 15.30 uur en is gratis toegankelijk. Het slot concert is op zaterdagavond 24 juli, aanvang 20.00 uur, in de Grote of Sint-Nicolaaskerk in Brouwershaven. Voor de avondconcerten bedraagt de toegangsprijs 5, kinderen onder de 12 jaar belalen 2. -OUDDORP - De Vereniging van eigenaren en exploitan ten recreatieondernemingen Goeree-Overflakkee en de Brouwersdam (VEERO) geeft woensdag 21 juli het startsein \'oor het Go-elektro verhuur project van elektiMsche scocjter. Deze happening \indt plaats op het park De Klepperstee in Ouddorp. .tio-elektro is een initiatief van de VEERO in samenwerkiirg met Webego, gemeente Gciedereede, Rabo bank Goeree-Overflakkee, de VVV's te Ondorp en Middel harnis en A.J. van der Vlugt. Het behelst een activiteit waar maatschappij en milieu baat bij heeft, aldus cle initiatiefne mers. De gemeente Goeder eede en het Rabobank stimu leringsfonds verstrekken een projectsubsidie. Webego zal de scooters verhuren in samen werking met genoemde V\'V- kantoren en de ondenremers. De scooters kunnen dagelijks worden opgehaald en tertig- gebiacht. Webego verzorgt onderhoud en service. Doel van het project is om door mid del van een aanbieden van een nieuw recreatief prociluct de naamsbekendheid van Go te verhogen. Wurdl niet drunken in wijn. waarin overdaad is. maar wordt vervuld met de G(W7.'(Efeze5:I8). •Ais de apostel Paulus in de ge\angenis in Rome verblijft, is hij zijn oude gemeente Efeze niet vergeten. Hij schrijft een brief aan haar. Een brief waar in de genade van de Heere wcjrdt geroemd. Denk aan de hoge inzet: "Gezegend zij de (>od en Vader van onze Heere Jezus Christus, die ons geze gend heeft met alle geestelijke zegening in de hemel in Chris tus" (1:3). Maar niet minder schrijft Paulus scherpe en con crete vermaniirgen. Hij roept de Efeziërs op tot navolging. 'Zijl dan navolgers Gods, als geliefde kinderen" (5:1). Vroe ger waren zij heidenen, vreem delingen \an cle verbonden der belofte. Ze waren zonder Christus, "geen hoop hebben de, zonder God in de wereld." Dat waren ze. Maar nu zijn ze door Ciods genade "medebur gers en huisgenoten Gods" geworden (2:19). Die adeldom biengt een verplichting mee! De eis tot levensheiliging fcjr- nuileert de apostel in de tekst die hierboven staat. "Wordt niet dronken in wijn..." Het vorige leven van velen in de gemeente kenmerkte zich door allerlei heidense gebrui ken. Hel was een le\'en waarin men opging in onérmaaltijden en drinkgelagen. Kennelijk is het de apostel ter ore geko men dat er bij menigeen niet zcneel veranderd is in hun levenspraktijk. Hoewel ze nu de naam van Christus belijden. Maar zal dat kunnen samen gaan met het aan de hand houden van allerlei oude zon den? Met het opnieuw vallen in allerlei \erleidingen? Met het welbewust gaan in wegen die van de Heere en Zijn dienst alw ijken? Het antwoord van de apostel iaat aan duidelijkheid niets te wensen over: het kan niet en het mag niet. Het zal in de gemeente van Christus geen plaats mogen hebben. "Wordt niet dronken in wijn. waarin overdaad is!" Het woord dat de apostel hier gebruikt duidt op heilloos heid, reddeloosheid. Een leven van wijn en dronkenschap, een leven van \ersla\ing. leidt tot een leven zonder heil, zon der toekomst. Het is een leven zonder band. Los van God en doorgaans cjok los an de naas te. Niet te combineren met een leven in de vreze des Heeren. Het behoeft niet perse^ sterke drank te zijn waaraan een mens verslaafd is. Elke afgo derij is verslavend. Namaak- goden zijn het (Tim Keiler). Of het nu geld, seks of macht is. invloed. :imbitie of geldings drang. '.Afgoderij is: in de plaats \an de enige ware God, die Zich in Zijn Woord geopen baard heeft, of naast Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens Zijn vertrou wen zet", aldus de catechis mus. Wel, dan komt het heel dichtbij. Het is alle godsdienst buiten de ware godsdienst. Het is elk geloof buiten het ware geloof Het is elk vertrouwen buiten het door de Heilige Geest gewerkte vertrouwen. Het kan dus ook mijn eigenwil- lige godsdienst zijn, mijn opti mistisch zelfbeeld waarmee ik het op de been houd. De Heilige Geest is de Geest van de vervulling. Tegenover het vol zijn met wijn staat het vol zijn met de Heilige Geest. Op de grote Pinksterdag wer den ze allen vervuld met de Heilige Geest. De honderd en twintig eerst en daarna de drie duizend. Enkele dagen later nog eens enkele duizenden. ,\ls je vervuld wordt met de Heilige Geest, wat gebeurt er dan? Dan ben je vol van Ciod. Vol \an de drie-enige God. De Heilige Cieest maakt vol. Vol van de liefde an Christus. En vol van de liefde tot C!hris- tus. Waar de Heilige Ck'csi werkt, daar komt CIrristus in hel middelpunt. De Geest, gekomen zijnde, zou immers niet van Zichzelf spreken. Hij zou van C^hristus getuigen. Hij zal het uit hei Mijne nemen, zo had de Heere Jezus gezegd, en Hij zal het ti \erkündigen. Hij vervult de leegte van een mensenhart met wat van God en Christus is. Aan een andere gemeente heelt Paulus er ook \an getuigd. Dan betrekt hij er zelfs Zijn eigen bevinding bij. "Mijn God zal naar Zijn rijkdom vervullen al uw nood druft, in heerlijkheid, door Christus Jezus" (Fil. 4:19). Het kan niet missen: dat is het ver- ullende werk van de Heilige Geest. Dat werk wordt zicht baar in de binnenkamer en in de praktijk van het dagelijkse leven. Laat het duidelijk zijn: deze vermaning van de apostel staat in de gebiedende wijs. Het gaat hier dus om een bevel, een opdracht. Tegelijkertijd staat het werkwoord in de passieve vorm: "wordt vervuld..." We ervullen niet onszelf, maar we wc)rden vervuld. Het is geheel hel werk van de Heere. Maar tegelijkertijd is het een appèl op mijn eigen verantwoorde lijkheid. Hoe \erhouden zich de elementen van deze para dox? Ik citeer wat ik ergens las: "Laat ons kanalen graven \an gebeden, waardoor de stromen kunnen vloeien - \an de troon an hei Lam om onze \ermoeide en matte zielen te verkwikken." Het gebed van Augustinus: "Heere, geef wat U eist, en eis dan wat Gij wilt!" Heere. vervul Mij met Uw Geest. Niet alleen andeien, maar cjok mij... Ds.J.M.J. Kieviet t, rv^r GOEDEREEDE - De gemeen te Goedereede organiseerde een c:)ntwerpwedstrijd naar aanleiding van de Goereese Wielerweken die plaatsvon den van I mei tot en met 10 juli. De deelnemers van deze wedstrijd waren de groepen 5 en 6 van de basisscholen in de gemeente Goedereede. De opdracht was het beschildcTcn van een dranghekdoek met het thema 'Heel Goedereede Fietst!' ledere groep maakte gezamenlijk een origineel ont werp van een dranghekdoek \c_)or de Goereese Wielerwe ken. De groep met het meest originele ontwerp won de wed strijd. De beschilderde doe ken werden gebruikt tijdens de Goereese Wielerweken om de verschillende evenementen aan te kleden. Een wedstrijd is geen wedstrijd zonder win naar. Groep 5 van o.b.s. De Westhoek te Ouddorp maakte het meest originele ontwerp en won de wedstrijd. Alle leerlin gen van groep 5 out\ingen op 2iS juni \an wethouder Feller van de gemeente Goedereede een bidon met het logo van de (ioereese Wielerweken en een sleutelhanger van de Tour de France. En met elkaar gingen ze, mét hun ontwerp, op de foto in de klas. -92- P.A. de Rover "Geloof jij. Tromp, dat ik een gemak kelijk leven heb? Ieder heeft zijn eigen moeilijkheden, de één in zijn huwe lijksleven, de ander op een ander ter rein des le\'ens. En in de grond van de zaak is ieder eenzaam. Maar met Jezus aan boord is die eenzaamheid door broken. Kom voor God in de schuld. Tromp, en God steekt je Zijn redden de hand toe. Ik zal je in mijn gebed gedenken." Dirk weet, dat dit geen smoesje is. Hij heeft dominee's gebed gehoord. Zou de man, die in de ber gen een gids tot Christus bracht, ook voor Dirk Tromp niet een leidsman ten leven kunnen zijn? Lizebeth komt uit het vooronder met twee kommen kof fie. "Voor de schippers", zegt ze, als ze dominee aan 't roer ziet staan. "Dank je. Betje", zegt dominee. "Hoe is 't met mevrouw?" "Goed, dominee. Ze is opgekomen." "Dan ga ik in het vooronder kijken en jij helpt je broer hier aan 't roer" Lizebeth begrijpt de wenk. Dominee gaat in 't gebed, zoals hij iedere mor gen pleegt te doen. Het eenvoudig, maar onwrikbaar geloof is de kiacht. de onweerstaanbare kracht van domi nee Ktivper. Is het geloof niet een kracht, die zelfs de wereld overwint? In het geloof bidt hij, smeekt hij, draagt hij Dirk Tromp op aan de troon der genade. Terzelfdertijd staat Dirk Tromp aan het roer \'an de Vertrouwen. Naast hem staat Lizebeth. Ze zwijgen beiden... Als de morgen zich loswikkelt uit grau we nevels, liggen de schuiten in één der grachten van Amsterdam. Domi nee heeft een noodwoning gehuurd, maar nrag die niet betrekken. .Als hij bij Dirk achterop staat en ziet naar de bedrijvigheid op de kade, komt een heer naar de 'Vertrouwen'. Betje kent meneer FIov\' wel, hij kwam wel vaker bij dominee. Dirk legt de loopplank iiit en meneer Hovv komt aair boord. "Goeden morgen, dominee", groet hij. "Welkom in .Amsterdam. En gaat de ontscheping spoedig beginnen?" "Helaas. Hovv", zegt dominee, "we kunnen niet naar de wal. We mogen onze woning niet betrekken." ".Wat!" zegt meneer Hovy. "Niet betrekken. Maar u kunt toch met uw patiënten niet in een bedompte schuit blijven? En dan in deze tijei van het jaai". Ontvangt de stedemaagd van ,Am- sterdam haar grote biuger op deze wij ze? Dat gebeurt niet. Ik ga persoonlijk naar de Ijurgemecster. A'andaag krijgt u verlof. En ik zal mijn vrou^v waar schuwen dat ze u een welkome versna- peiing bereidt, 't Is ongehoord!" Dominee glimlacht. "Ik hoop dat u succes hebt, Hovy", zegt hij. Hovv gaat. „Daar gaat een van mijn trouwste medestrijdeis. Tromp", zegt hij tegen Dirk. "Zulk een aanhankelijk heid maakt het hart warm." Des middags komt mevrouw Hoxx met een pan heerlijke soep en voor de kor te dag zich inbedt in de lange nacht. heeft dominee Kuvper verlof om zijn noodwoning te betrekken. De grootste periode in dominee's leven is aange broken. Hier in de hoofdstad zal hij de beste jaren van zijn leven doorbrengen. Hier zal zijn genie zich ontplooien in rusteloze, ongeëvenaarde strijd. Hier zal hij worden: Abraham, de geweldi ge, in Ciods kracht, door ongeschokt, kinderlijk-eenvoudig geloof Vleester Gartjan is veiliefd geworden, verliefd op Maartje van der Plas. Niet, dat hij ertoe ox'ergegaan is, haar zijn liefde te verklaren. C) nee, hij is maar een hinkelepink en Maartje is een gezonde, sterke, jonge vrouw^ en... zij is de dochter van Agines, de oude, de gevreesde, een der steunpilaren van de Grote kerk. Daar moet je niet min over denken. Maartje is nog vrij, dat wel, en zij is hem ook niet ongenegen, dat heeft hij wel gemerkt. Zij weigert zijn verzen niet en er is tussen hen, wat je met een def tig woord 'zielenverw antschap' noemt, althans in de muzikale sfeer, maar verder? Ciartjans boezem blaakt voor haar. zoals een dichter dat zou zeggen, maar., een aanzoek, praat er niet van. (^'iirtjan moet tevreden zijn, als hij zo itti en dan met haar mag musiceren. maar of hij zo lang te\reden zal kun nen blijven? Gartjan ziet Maartje overdag, als hij vertelt in de school. Dan luistert ze mee en hij vertelt mooier dan ooit. Hij ziet haar 's avonds, als hij gebogen is over zijn boek. Haar beeltenis staat op iedere bladzij. Als hij naar buiten ziet, naar de wes- terhemel, waar de zon schoon slapen gaat in een bed van roze woikendotjes en dekens \'an puur purper, dan ziet hij haar gaan langs de Krinkeldewin- keldijk, waar verliefden plegen te wan delen, tot de lucht vol stenen is en de bronzen maan groot opklimt van de horizon in het Oosten. Dan ziet hij haar daar gaan en hij gaat naast haar, zwijgend, want voelend haar liefde- tedere nabijheid. Hij ziet haar naast zich in zijn boot, want in een zeilboot kan hij somwijlen toegeven aan de lokstem der rivier, de stem, die nooit geheel en voorgoed zvvijgt in hem, die op het water gebo ren en getogen is. Hij stuurt, Gartjan, dwars door windvlagen en golfl^onken heen en zij zit naast hem, ombriest van wind, ombruist van water. Op haar wangen is een frisse blos; haar ogen zien overmoedigl achend de krui\ende golven komen. Zij is één stuk dappere, tintelende, blije jeugd. En hij. Cxartjan, moet dichten: Samen door de wildste golven, van het wildste levenstij, samen door de ruigte varen, ik bij u en gij bij mij! Maar daar weet zij niets van. Hij gaat om zo te zeggen met Maartje naar bed en staat met haar cjp. Zelfs daar dicht hij van, maar die verzen ziet zij niet. Meester Lankmoed, Gartjans pleegva der, de door het levensleed milcil gewor den grijze, hij ziet wel de verandering, die zich voltrekt in Gartjans wezen. En hij vreest, meester Lankmoed. want hij bemint zijn pleegzoon zeer. Gart jan en Maartje van Agines, nee, het kan niet, het kan nooit. Hoogstens een schone vriendschap, een samen genie ten van het schone in cle muziek, maar verder...? En ook die vriendschap zal niet blijven kunnen: verlangen twee jonge harten soms niet meer dan dat? Wie gelooft aan durende vriendschap, enkel vriendschap tussen een jongen en een meisje? Het jonge hart vraagt meer, zoals ook de natuur meer vraagt dan een schoon bloeien naast elkander. De lente gaat over cle landen. Met onstuimige drift breekt het nieuwe leven zich baan op zoele voorjaarsda gen, in milde Meinachten. In Gartjan groeit het verlangen. Mees ter Lankmoed ziet het in zijn ogen, die vaak afwezig staren. Het doet hem leed om de jongen. Hij zoekt naar iets anders voor hem, iets dat hem geheel in beslag zal nemen. En zie, dit ande re komt en... geheel buiten Meester Lankmoed om. (Wordt ven'nigd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 5