EIIAtlDEr-niEIJWS
Ook een dienstverlenend bedrijf in de
Rotterdamse haven is de Koninklijke Roei
ers Vereeniging Eendracht. Een organisa
tie die al 115 jaar bestaat. Geroeid wordt
er al lang niet meer. Integendeel. Het zou
zelfs wel eens een van de meest innova
tieve organisaties in de haven kunnen zijn.
De Koninklijke Roeiers Vereeniging Een
dracht heeft onlangs een nieuw type vaar
tuig in dienst gesteld, daarover meer in dit
artikel.
Ook internationaal
Ontwikkelingen
Nieuw en razendsnel
Veiligheid
PA(;iNA 8
VRIJDAG 14 MEI 2010
Nieuwbouw voor
KRV 'Eendracht'
De Koninklijke Roeiers Ver
eeniging Eendracht is een
van de oudste organisaties
in de Rotterdamse haven; ze
werd in 1895 opgericht. De
roeiers zijn de schakel tus
sen het zeeschip en de wal, ze
zorgen ervoor dat zeeschepen
veilig worden afgemeerd in
de Rotterdamse haven. De
Koninklijke Roeiers Vereeni
ging Eendracht is een unieke
organisatie, al van de oprich-
dng af is het een vereniging
waarbij de leden op gelijke
voet samenwerken. In de
beginjaresr waren de boten
nog eigendom van de indivi
duele leden, maar dat is niet
meer zo. Vorige eeuw waren
er meer roeiersverenigingen
in Rotterdam. In 1919 vond
er echter een fusie plaats
met de andere verenigingen,
Fairplay en Exelsior. Een jaar
eerder had al een fusie plaats
gevonden tussen Rotterdam
Boatman.
Door de jaren heen zijn er
taken bijgekomen en afge
vallen. Tot 1919 had men
ook een aantal sleepboten in
dienst, de Eendracht 1 l/ni
11Deze w erden met de fusie
afgestoten. Men ging zich
geheel toeleggen op het afme
ren en los maken van zeesche
pen.
Langzaam maar zeker wer
den de roeiboten vervangen
door motorboten. De laatste
roeiboten werden in 1951 in
dienst gesteld. Inmiddels is
het een moderne organisatie
die voorop loopt in Europa in
de ontwikkelingen binnen het
afmeren van schepen en het
ontwerpen van gespecialiseer
de schepen. Ontwikkelingen
die door de grote praktijkken
nis van de leden en de korte
lijnen binnen de organisatie
in de nieuwbouw van schepen
en in nieuwe methoden wordt
doorgevoerd. Bovendien
verzorgt men zelfde opleidin
gen voor de nieuwe aspirant
leden.
Er zijn drie rayons; Waalha
ven, Botlek en Europoort.
Ook Moerdijk en Dordrecht
vallen onder het werkgebied
van de Koninklijke Roeiers
Vereeniging Eendacht. 65
personen zijn 24 uur per
dag oproepbaar om op elk
moment, waar ook in de
regio, ingezet te kunnen
worden. Men heeft vaste con
tracten met diverse bedrijven,
waaronder de Rotterdamse
loodsdienst, District Rijmond
voor het vervoer van de lood
sen naar of van de zeesche
pen. Men verzorgt transport
van goederen en onderdelen
en faciliteert bedrijven die
reparaties aan schepen moe
ten verrichten. Ook wordt de
Koninklijke Roeiers Vereeni
ging Eendracht ingezet bij
calamiteitenbestrijding en ze
ondersteuitt de havendienst
met bijvoorbeeld het uitvaren
van olieschermen.
Minder bekend is dat de
Koninklijke Roeiers Vereeni
ging Eendracht ook internati
onaal haar diensten verleend.
Het komt regelmatig voor dat
men gecontracteerd wordt
voor een moeilijk karwei, waar
Df emle van de Iwee nieuw gebouwde loodsentendm van de Koninklijke Roeim Vereeniging Eendracht, die met een melheid van ca. 60 km/uur over de Nieuzue
Rotterdamse waterweg varen om de loodsen te vervoeren. In 20 minuten varen deze schepen vanaf de Waalhaven in Rotterdam naar de Europoort-Maasvlakte.
Een recordtijd die met auto's nimmer wordt gehaald.
ook ter wereld. Onlangs werd
in Afrika een booreiland op
één van de zware ladingsche-
pen van Dockwise geladen,
geen ongebruikelijke klus
voor 'roeiers' om hierbij te
assisteren.
Naast deze werkzaamhe
den verzorgt men ook al
jaren het onderhoud en de
aanpassingen van de eigen
vloot. Sinds 2005 heeft men
bij het kantoor in de Waal
haven een eigen werf Daar
worden door Merwelands
de boten gebouwd of casco's
afgebouwd. Ook reparaties
worden in eigen beheer uit
gevoerd. De boten van de
Koninklijke Roeiers Vereeni
ging Eendracht zijn door de
vereniging zelf ontworpen.
Ook bouwt men op de eigen
werf boten voor o.a. de roei
ers van Hamburg, Antwer
pen, Gent en Amsterdam. Er
bestaat trouwens nauw contact
tussen de roeiersverenigingen
in Europa via het internatio
naal samenwerkingsverband
De nieuwe reddingboot 'Frans Hogeiüind'van de Koninklijkke Nederlandse Redding Maatschappij, en df nieuwe loodsentender van de Koninklijke Roeiers Ver
eeniging Eendracht, deKRVE59, hebben veel overeenkomsten met elkaar Hier liggen beide schepen bij de bouwwerf Habbeke Shipyard in Volendam.
De KRVE 58 brengt op de rivier de loods aanboord van een binnenkomend zeeschip, snel en doelgericht.
'European Boatman Associa
tion'.
Op de werf verzorgt men ook
het onderhoud van vaartui
gen van diverse bedrijven
waaronder de loodsdienst en
het havenbedrijf De werf is
een SO/SO?^ samenwerkings
verband met de scheepswerf
'Merwelairds', die in 2005
vanuit Hardinxveld naar de
locatie aan de Waalhaven is
verhuisd. Op de werf wor
den de schepen in- en uit het
water getild met een 80 ton's
zware loopkraan.
Door de ontwikkelingen in de
scheepvaart en havensleep-
vaart hebben óók de roeiers
behoefte aan steeds sterkere
en snellere schepen. Men
begeeft zich tussen wal en
schip om steeds zwaardere
trossen over te nemen terwijl
de steeds sterker wordende
sleepboten de enorme tankers
en containerschepen tegen
de wal of lospier drukken.
Ook de aanleg van de nieuwe
Maasvlakte 2 en de LPG
terminal vraagt om nieuwe
en zwaardere schepen. Om
de vooruitgang bij te blijven
heeft men door de jaren heen
nieuwe methoden en steeds
betere schepen ontwikkeld.
Enkele van die ontwikkelingen
zijn de hydraulische trossen-
klem en de hydraulische win-
chauto. De laatste is bestemd
om de zwaardere trossen aan
land te trekken. Men rijdt
met de winchauto naar de
kade waar het schip moeten
worden afgemeerd. De vlet
vaart de tros naar de wal en
met behulp van de winchauto
wordt de tros aan de wal vast
gemaakt. Met de steeds groter
wordende schepen en zwaar
dere trossen is het gebruik
van de winchauto geen over
bodige luxe. De winchauto
is een Mercedes pic-up met
een plat laadplafeau waarop
een hydraulische winch met
een trekkracht van 1,2 ton is
gemonteerd (met een maxi
mum van zeven ton).
Een geheel nieuwe ontwikke
ling is de Shore Tension. Dit
naar aanleiding van een aantal
incidenten van de afgelopen
jaren waarbij schepen op drift
zijn geraakt en schade hebben
veroorzaakt. De havendienst
kwam met het verzoek een
methode te ontwikkelen die
dit zou kunnen voorkomen.
Het bestuur van de Konink
lijke Roeiers Vereeniging
Eendracht heeft met de Shore
Tension een systeem bedacht
waarbij de trossen van grote
zeeschepen onder extreme
weersomstandigheden onder
de zelfde druk te houden. Ze
is vergelijkbaar met een grote
zuiger die de meertros altijd
onder een gelijkmatige span
ning houdt, ook met getijver-
schil, storm of aflandige wind.
De kans dat de trossen nu nog
breken is nihil. De Shore Ten
sion is een energieloos systeem
en kan met eigen vervoer naar
de plaats van bestemming
worden gebracht (zie ook
www.shoretension.nl).
Momenteel heeft men een
vloot van 60 vaartuigen, 31
winchauto" s en 9 taxivoertui
gen.
Het merendeel van de vloot
zijn vletten van ca. 10,50 x
3,24 meter en zijn uitgerust
met een 170 pk John Deere
dieselmotor; hierdoor is het
mogelijk altijd een reserve
motor in de werkplaats achter
de hand te hebben. De appa
ratuur op de boten is tegen
woordig gestekkerd, alles kan
direct worden vervangen.
Langzaamaan worden de
boten uitgerust met LED
verlichting; zuinig en milieu
bewust.
De nieuwste aanwinst van de
KRVE, en misschien wel het
meest geavanceerde schip in
de Rotterdamse haven is op
dit moment is de KRVE 58. Ze
werd door De Vries Lentsch
in samenwerking met de
Koninklijke Roeiers Vereeni
ging Eendracht ontwikkeld.
Projectmanager, Cierrit van
der Burg, heeft samen niet
zijn team er een bijzonder
schip van gemaakt. Het casco
komt van Habbeke ShipYard
in Volendam, het is afge
bouwd door de roeiers zelf
De geheel uit aluminium ver
vaardigde boot is opmerkelijk
strak van lijn.
Vanwege haar taak, waarbij
ze per dag zo'n 100 maal in
aanraking komt met schepen,
kapotte scheep-sladders, uit
stekende moeren, steunen,
stukken draadijzer, ruw beton,
enz., is ze uitgerust met een
door het bestuur speciaal ont
wikkelde, zeer sterke kunst
stof fender die dit moeiteloos
kan weerstaan. Deze fender
is uniek in zijn soort en geeft
naast de bescherming ook nog
zoveel extra drijfvermogen
dat de boten blijven drijven,
zelfs als de kuip vol met water
staat. Bovendien zijn ze hier
door zelfrichtend!
De boten worden gestuurd
vanuit een Shockwave stuur
stoel met daaromheen gepo
sitioneerd alle benodigde
geavanceerde navigatie- en
communicatiemiddelen. Ze
zijn uitgerust met hoogfre
quent rader van 48 omwen
telingen, gestabiliseerd met
3x GPS. Er is een nacht-/
warmtebeeldcamera waardoor
er ook bij mist en onder brug
gen goed beeld is. Naast de
stuurman is er plaats voor vier
passagiers, ook in sliockwave
stoelen.
De KRVE 58 wordt voortge
stuwd door een Rolls Roys
Kamewa waterjet, die er 1.000
liter water per seconde uit
gooit, genoeg voor een snel
heid van 33 knopen, ofwel
dik 61 kilometer per uur. Met
deze snelheid is men in staat
de files te ontlopen en binnen
20 minuten vanuit de Waal
haven in de Europort te zijn.
Ondanks de snelheid geeft dit
systeem de mogelijkheid om
binnen de eigen scheepslengte
tol stilstand te komen of 180
270 graden te draaien. De
waterjet wordt aangedreven
door een bijzondere keuze,
een 'low revs, high torque'
John Deere 2175SFM75 die
selmotor van 500 pk 455
kW. De afmetingen zijn 10,50
x 2,94 X 0,75 (geladen dg)
meter.
Voor de veiligheid, om bij
voorbeeld uitglijden aan
boord te voorkomen, kan hel
dek worden verwarmd; hier
voor beschikt het schip over
een 1OKVA generator, die
tevens de klimaalbeheersing-
unit binnen de stuurhut van
stroom voorziet.
De KRVE 58 wordt o.a.
gebruikt om loodsen van en
naar schepen te brengen.
Volgens Gerrit van der Burg
heeft de KRVE 58 zich in een
paar maanden bewezen als
een betrouwbare tender door
altijd vaarklaar te zijn en men
sen en materiaal binnen lutte
le minuten van oost naar west
of in Rotterdam te brengen.
Het succes heeft ertoe geleid
dat onlangs haar zuster, de
KRVE 59, in dienst kon wor
den gesteld en er inmiddels
een derde boot in aanbouw is.
Hoewel we hier spreken over
roeiers zullen in het Rotter
damse niet veel organisaties te
vinden zijn die zo innovatief
zijn. En ik geloof zeker dat
deze vereniging, al met haar
115 jaren georganiseerd op
basis van gelijke beloning en
zonder hiërarchie, haar tijd
nog steeds ver vooruit is. Wij
wensen de Koninklijke Roei
ers Vereeniging Eendracht
inet de KRVE 58 en de KRVE
59 haar bemanning een
behouden vaart.
Neem gerust eens een kijkje
op www.krve.nl.
Onder dankzegging aan Ton van
Hoorn en Cock Peterse.
Schiedam, Maarten Bezuijen
De KRVE 59 ligt klaar voor de ingebruikname.
Deproefvaart van de KRVE 58, met op de achtergrond de inmiddels beroemde ss 'Rotterdam