EIIAtlDEr-niEIJWS Ook een dienstverlenend bedrijf in de Rotterdamse haven is de Koninklijke Roei ers Vereeniging Eendracht. Een organisa tie die al 115 jaar bestaat. Geroeid wordt er al lang niet meer. Integendeel. Het zou zelfs wel eens een van de meest innova tieve organisaties in de haven kunnen zijn. De Koninklijke Roeiers Vereeniging Een dracht heeft onlangs een nieuw type vaar tuig in dienst gesteld, daarover meer in dit artikel. Ook internationaal Ontwikkelingen Nieuw en razendsnel Veiligheid PA(;iNA 8 VRIJDAG 14 MEI 2010 Nieuwbouw voor KRV 'Eendracht' De Koninklijke Roeiers Ver eeniging Eendracht is een van de oudste organisaties in de Rotterdamse haven; ze werd in 1895 opgericht. De roeiers zijn de schakel tus sen het zeeschip en de wal, ze zorgen ervoor dat zeeschepen veilig worden afgemeerd in de Rotterdamse haven. De Koninklijke Roeiers Vereeni ging Eendracht is een unieke organisatie, al van de oprich- dng af is het een vereniging waarbij de leden op gelijke voet samenwerken. In de beginjaresr waren de boten nog eigendom van de indivi duele leden, maar dat is niet meer zo. Vorige eeuw waren er meer roeiersverenigingen in Rotterdam. In 1919 vond er echter een fusie plaats met de andere verenigingen, Fairplay en Exelsior. Een jaar eerder had al een fusie plaats gevonden tussen Rotterdam Boatman. Door de jaren heen zijn er taken bijgekomen en afge vallen. Tot 1919 had men ook een aantal sleepboten in dienst, de Eendracht 1 l/ni 11Deze w erden met de fusie afgestoten. Men ging zich geheel toeleggen op het afme ren en los maken van zeesche pen. Langzaam maar zeker wer den de roeiboten vervangen door motorboten. De laatste roeiboten werden in 1951 in dienst gesteld. Inmiddels is het een moderne organisatie die voorop loopt in Europa in de ontwikkelingen binnen het afmeren van schepen en het ontwerpen van gespecialiseer de schepen. Ontwikkelingen die door de grote praktijkken nis van de leden en de korte lijnen binnen de organisatie in de nieuwbouw van schepen en in nieuwe methoden wordt doorgevoerd. Bovendien verzorgt men zelfde opleidin gen voor de nieuwe aspirant leden. Er zijn drie rayons; Waalha ven, Botlek en Europoort. Ook Moerdijk en Dordrecht vallen onder het werkgebied van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendacht. 65 personen zijn 24 uur per dag oproepbaar om op elk moment, waar ook in de regio, ingezet te kunnen worden. Men heeft vaste con tracten met diverse bedrijven, waaronder de Rotterdamse loodsdienst, District Rijmond voor het vervoer van de lood sen naar of van de zeesche pen. Men verzorgt transport van goederen en onderdelen en faciliteert bedrijven die reparaties aan schepen moe ten verrichten. Ook wordt de Koninklijke Roeiers Vereeni ging Eendracht ingezet bij calamiteitenbestrijding en ze ondersteuitt de havendienst met bijvoorbeeld het uitvaren van olieschermen. Minder bekend is dat de Koninklijke Roeiers Vereeni ging Eendracht ook internati onaal haar diensten verleend. Het komt regelmatig voor dat men gecontracteerd wordt voor een moeilijk karwei, waar Df emle van de Iwee nieuw gebouwde loodsentendm van de Koninklijke Roeim Vereeniging Eendracht, die met een melheid van ca. 60 km/uur over de Nieuzue Rotterdamse waterweg varen om de loodsen te vervoeren. In 20 minuten varen deze schepen vanaf de Waalhaven in Rotterdam naar de Europoort-Maasvlakte. Een recordtijd die met auto's nimmer wordt gehaald. ook ter wereld. Onlangs werd in Afrika een booreiland op één van de zware ladingsche- pen van Dockwise geladen, geen ongebruikelijke klus voor 'roeiers' om hierbij te assisteren. Naast deze werkzaamhe den verzorgt men ook al jaren het onderhoud en de aanpassingen van de eigen vloot. Sinds 2005 heeft men bij het kantoor in de Waal haven een eigen werf Daar worden door Merwelands de boten gebouwd of casco's afgebouwd. Ook reparaties worden in eigen beheer uit gevoerd. De boten van de Koninklijke Roeiers Vereeni ging Eendracht zijn door de vereniging zelf ontworpen. Ook bouwt men op de eigen werf boten voor o.a. de roei ers van Hamburg, Antwer pen, Gent en Amsterdam. Er bestaat trouwens nauw contact tussen de roeiersverenigingen in Europa via het internatio naal samenwerkingsverband De nieuwe reddingboot 'Frans Hogeiüind'van de Koninklijkke Nederlandse Redding Maatschappij, en df nieuwe loodsentender van de Koninklijke Roeiers Ver eeniging Eendracht, deKRVE59, hebben veel overeenkomsten met elkaar Hier liggen beide schepen bij de bouwwerf Habbeke Shipyard in Volendam. De KRVE 58 brengt op de rivier de loods aanboord van een binnenkomend zeeschip, snel en doelgericht. 'European Boatman Associa tion'. Op de werf verzorgt men ook het onderhoud van vaartui gen van diverse bedrijven waaronder de loodsdienst en het havenbedrijf De werf is een SO/SO?^ samenwerkings verband met de scheepswerf 'Merwelairds', die in 2005 vanuit Hardinxveld naar de locatie aan de Waalhaven is verhuisd. Op de werf wor den de schepen in- en uit het water getild met een 80 ton's zware loopkraan. Door de ontwikkelingen in de scheepvaart en havensleep- vaart hebben óók de roeiers behoefte aan steeds sterkere en snellere schepen. Men begeeft zich tussen wal en schip om steeds zwaardere trossen over te nemen terwijl de steeds sterker wordende sleepboten de enorme tankers en containerschepen tegen de wal of lospier drukken. Ook de aanleg van de nieuwe Maasvlakte 2 en de LPG terminal vraagt om nieuwe en zwaardere schepen. Om de vooruitgang bij te blijven heeft men door de jaren heen nieuwe methoden en steeds betere schepen ontwikkeld. Enkele van die ontwikkelingen zijn de hydraulische trossen- klem en de hydraulische win- chauto. De laatste is bestemd om de zwaardere trossen aan land te trekken. Men rijdt met de winchauto naar de kade waar het schip moeten worden afgemeerd. De vlet vaart de tros naar de wal en met behulp van de winchauto wordt de tros aan de wal vast gemaakt. Met de steeds groter wordende schepen en zwaar dere trossen is het gebruik van de winchauto geen over bodige luxe. De winchauto is een Mercedes pic-up met een plat laadplafeau waarop een hydraulische winch met een trekkracht van 1,2 ton is gemonteerd (met een maxi mum van zeven ton). Een geheel nieuwe ontwikke ling is de Shore Tension. Dit naar aanleiding van een aantal incidenten van de afgelopen jaren waarbij schepen op drift zijn geraakt en schade hebben veroorzaakt. De havendienst kwam met het verzoek een methode te ontwikkelen die dit zou kunnen voorkomen. Het bestuur van de Konink lijke Roeiers Vereeniging Eendracht heeft met de Shore Tension een systeem bedacht waarbij de trossen van grote zeeschepen onder extreme weersomstandigheden onder de zelfde druk te houden. Ze is vergelijkbaar met een grote zuiger die de meertros altijd onder een gelijkmatige span ning houdt, ook met getijver- schil, storm of aflandige wind. De kans dat de trossen nu nog breken is nihil. De Shore Ten sion is een energieloos systeem en kan met eigen vervoer naar de plaats van bestemming worden gebracht (zie ook www.shoretension.nl). Momenteel heeft men een vloot van 60 vaartuigen, 31 winchauto" s en 9 taxivoertui gen. Het merendeel van de vloot zijn vletten van ca. 10,50 x 3,24 meter en zijn uitgerust met een 170 pk John Deere dieselmotor; hierdoor is het mogelijk altijd een reserve motor in de werkplaats achter de hand te hebben. De appa ratuur op de boten is tegen woordig gestekkerd, alles kan direct worden vervangen. Langzaamaan worden de boten uitgerust met LED verlichting; zuinig en milieu bewust. De nieuwste aanwinst van de KRVE, en misschien wel het meest geavanceerde schip in de Rotterdamse haven is op dit moment is de KRVE 58. Ze werd door De Vries Lentsch in samenwerking met de Koninklijke Roeiers Vereeni ging Eendracht ontwikkeld. Projectmanager, Cierrit van der Burg, heeft samen niet zijn team er een bijzonder schip van gemaakt. Het casco komt van Habbeke ShipYard in Volendam, het is afge bouwd door de roeiers zelf De geheel uit aluminium ver vaardigde boot is opmerkelijk strak van lijn. Vanwege haar taak, waarbij ze per dag zo'n 100 maal in aanraking komt met schepen, kapotte scheep-sladders, uit stekende moeren, steunen, stukken draadijzer, ruw beton, enz., is ze uitgerust met een door het bestuur speciaal ont wikkelde, zeer sterke kunst stof fender die dit moeiteloos kan weerstaan. Deze fender is uniek in zijn soort en geeft naast de bescherming ook nog zoveel extra drijfvermogen dat de boten blijven drijven, zelfs als de kuip vol met water staat. Bovendien zijn ze hier door zelfrichtend! De boten worden gestuurd vanuit een Shockwave stuur stoel met daaromheen gepo sitioneerd alle benodigde geavanceerde navigatie- en communicatiemiddelen. Ze zijn uitgerust met hoogfre quent rader van 48 omwen telingen, gestabiliseerd met 3x GPS. Er is een nacht-/ warmtebeeldcamera waardoor er ook bij mist en onder brug gen goed beeld is. Naast de stuurman is er plaats voor vier passagiers, ook in sliockwave stoelen. De KRVE 58 wordt voortge stuwd door een Rolls Roys Kamewa waterjet, die er 1.000 liter water per seconde uit gooit, genoeg voor een snel heid van 33 knopen, ofwel dik 61 kilometer per uur. Met deze snelheid is men in staat de files te ontlopen en binnen 20 minuten vanuit de Waal haven in de Europort te zijn. Ondanks de snelheid geeft dit systeem de mogelijkheid om binnen de eigen scheepslengte tol stilstand te komen of 180 270 graden te draaien. De waterjet wordt aangedreven door een bijzondere keuze, een 'low revs, high torque' John Deere 2175SFM75 die selmotor van 500 pk 455 kW. De afmetingen zijn 10,50 x 2,94 X 0,75 (geladen dg) meter. Voor de veiligheid, om bij voorbeeld uitglijden aan boord te voorkomen, kan hel dek worden verwarmd; hier voor beschikt het schip over een 1OKVA generator, die tevens de klimaalbeheersing- unit binnen de stuurhut van stroom voorziet. De KRVE 58 wordt o.a. gebruikt om loodsen van en naar schepen te brengen. Volgens Gerrit van der Burg heeft de KRVE 58 zich in een paar maanden bewezen als een betrouwbare tender door altijd vaarklaar te zijn en men sen en materiaal binnen lutte le minuten van oost naar west of in Rotterdam te brengen. Het succes heeft ertoe geleid dat onlangs haar zuster, de KRVE 59, in dienst kon wor den gesteld en er inmiddels een derde boot in aanbouw is. Hoewel we hier spreken over roeiers zullen in het Rotter damse niet veel organisaties te vinden zijn die zo innovatief zijn. En ik geloof zeker dat deze vereniging, al met haar 115 jaren georganiseerd op basis van gelijke beloning en zonder hiërarchie, haar tijd nog steeds ver vooruit is. Wij wensen de Koninklijke Roei ers Vereeniging Eendracht inet de KRVE 58 en de KRVE 59 haar bemanning een behouden vaart. Neem gerust eens een kijkje op www.krve.nl. Onder dankzegging aan Ton van Hoorn en Cock Peterse. Schiedam, Maarten Bezuijen De KRVE 59 ligt klaar voor de ingebruikname. Deproefvaart van de KRVE 58, met op de achtergrond de inmiddels beroemde ss 'Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 8