Meditatie
'Hie-uWs uit ({e- Pitrtnsttt
Vervolg
verhaal
«1^ .- '-^
RAAD
Nll^
Bewijs van Nederlanderschap uitgereikt
Zonsopgang
tAET
EiuvriDEri-niELws
STSKSBUNt)
HYSTSRie
BLOEMBOLLENTEELT
NU
REMBRANDTS
GEBOORTEPLAATS
Landelijk
muziekdiploma
voor leerlingen
'Amicitia'
Zeer tevreden
Intern examen
Kerkdiensten
Gereformeerde
Gemeenten
'k
DIERENBELANG ^'"^f
HOEKSCHE
WAARD
De weg
der kleine
JÊÊL mensen
i-U;iNA5
\'RIjDAC; Ui APRIL 2010
l)n>' vnifig- f-n antwoord) ubriek slaat gehed ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uio vragen op
velerlei gebied kunt u staren aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linker/jovenhoek
■Vragenrubriek' vermeld. De vragen luorden door deskundigen
henntiiioord en zullen binnen enkele weken na de inzending
roinpleel mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Is \li'ki'hiiii(l erger dim hltiidf Wal
IS ■.lelie f
Antwoord: Sicke dook vcKjr
hel eerste in \ó?A 'm onze taal
op. Sleke is veivvant aan stok
ij] stokdocjl, stokstiji en stik
in stikdonker. Van dergelijke
voorvoegsels gaat voor het
laalgevoel een versterkende
werking iiif, het geelt niet
/o/.eer de mate van blindlieid
aan, maar kan gebruikt wor
den als xolslagen Ijliiul. Een
afgeleide uitdrukking: je moet
wel stekeblind zijn om dat niet
Ie /ien.
II: hom hl-I hei^rij) li^\lerii' iiiel meer
li'i^eii oi lic liuiiligc lileraliiiii:
lii'slaiil (lil ziehlebeeld iiiel mirr nf
heel hel ini /nidersï
Antwoord: l' begrijpl dat hel
kader \an een viagein iibi iek
niet toeslaat hel verst hijiisel
hysterie uitvoerig te belian-
delen, hiervoor verwijzen wij
u naar de literatiuir liierovei
die tl in ccn bibliotheek kuni
vinden. Hysterie is een begiip
uil de psythialrie dat nau
welijks meer wordt gebruikt
omdat ieflereen ei' iets anders
onder verstaat. Met hel woord
hysterie wtjrdt doorgaans een
psythisthe aandoening of een
gemoedst(.)estand aangeduid.
Meestal wordt het verlies van
de zelfbeheersing bedoeld of'
een ernstige vorm van angst.
Het is tegenwoordig meer
een algemene term en woiflt
niet gebruikt voor een speci
fiek ziektebeeld. De term weid
voor het eerst gebruikt door de
(.riekse geneesheer Hippocra
tes (460-375 v. C;hr.) die dacht
dat de oorzaak in de baarmoe
der iag omdat hysterie vooral
bij vr(.)iiwen voorkomt (h\s-
lera is tlrieks voor baarmoe
der). Het woord hysterie komt
tegenwoordig nog voor in mas-
saliysterie, een vorm van angst
of paniek die bij een groep
men.sen optreedt. In engere
zin doelt men met het woord
hysterie wel op paniekstoor
nis, somalbrme stoornissen (in
het bijzonder conversiesloor-
nis) ol'di.s.sociatieve stoornissen
(\oornamelijk bij motori.sche
problemen en dissocial ieve
convulsies).
line hun hel diil je legemn)i>rdig
ril veel gebieden hluembollenvel-
deii ziel, terwijl ive l<ich vroeger
op .school leerden dat de hloenihol-
lenleell alleen op de geestgronden
moge lijk was?
Antwoord: Het \vas niet zo dat
Moeger de bollenteelt uitslui-
lend plaatvond op de geest
gronden. Zo teelde men al
ruim 50 jaar geleden bloembol
len in Lauwersland (Friesland).
De bloembollenteelt groeide
enorm, in de afgelopen 20 jaar
is de oppervlakte gebruikt voor
de bollenteelt bijna veidub-
beld. Hieicloor is cle bollenteelt
veranderd van een ambaclite-
lijke in een industriële bollen
teelt. Daarfloor zijn de traditio
nele bollengebieden, de geesl-
gnjnflen dus, minder geschikt
gewoiden voor deze huidige
grootschalige en industriële
teeltmethoden. Er is gewoon te
weinig plek om vanuit de bin-
nenduinrand" de hele wereld
van bloembollen te voorzien.
Met hezanden kan de teelt van
bollen overal plaatsvinden,
niet alleen in de binvienduin-
rand.C-leestgronden bestaan uit
duinzand dat vermengd is met
van elders aangevoerde klei
en/of'veen. Geest komt tiii het
Friese woord gaast, dat zand
betekent.
Is Rembrandt nu werhelijk in Lei-
den geboren t Ik hoorde dal hij in
een molen geboren ;o» zijn.
Antwoord: Er wordl wel
beweeid dat Rembrandt het
levenslicht zag in de molen
(al'geheeld op de bankbiljetten
van 1000 gulden van destijds)
van Koudekerk. Deze molen
stond echter niet in Koude
kerk maar aan de andere kant
van de Oude Rijn, in Hazers-
woude. Waarschijnlijker is dal
Rembrandt Ier wereld kwam in
een huis in de Weddesteeg van
zijn ouders.
I)|RK.S1.,\,\|) - Op donder-
dagochlend iS april ontving tie
heer Heder .Sinisterra (iarcia,
winuMHi in Dirksland, het natti-
ralisatiecerlilieaal uit handen
\an burgemeester S. .Stoop. De
heer Sinisterra Clarcia heeft
liieiniee ollicieel het Neder
landerschap verkregen. Vijl'
jaar geleden \luchttc hij uit
('olonibia. Zijn wouw e\i twee
kinderen kwamen enkele jaren
later naar Nederland en zullen
daarom pas volgend jaar door
natiualisalie Nederlander kun
nen wolden. Naast het ceriiü-
caat ontving de heer Sinisterra
(iarcia een Nederlandse vlag,
met stok en wimpel. Op de foto
de heer en mevrouw Sinisterra
(larcia en burgemeester Stoop.
DIRKSLAND - Twee leer
lingen van Muziekvereni
ging Amicitia in Dirks
land hebben met succes
het landelijk muziekexa-
men afgelegd. Het gaat
om Gerdine van den
Boogert (13) en Monique
Wierenga (12). De eerste
speelt bugel, de tweede
trompet. Beiden hebben
het A-diploma behaald.
Het landelijk examen wordt
uitgevoerd onder auspiciën
van Unisono en de landelij
ke muziekorganisaties FKM.
KNFM en NFCM en is erkend
door het Platform voor Ama
teurkunst (R\K). Dit staal
gelijk aan de examens van de
muziekscholen.
Hel examen bestond uit twee
delen: theorie en praktijk. Het
theorie-examen is afgenomen
op 6 maart en het praktijkexa
men op 27 maart.
De docent van Gerdine en
Monicjue, Ralf Goddrie, was
bij de muziekexamens aanwe
zig en kon niet anders dan zeer
tevreden zijn over de resulta
ten van zijn leerlingen.
.Amicitia heeft alle expertise
in huis om op te leiden. Er
wordt deskundig les gegeven
aan leerlingen op alle soorten
instrumenten, van sopraan
saxofoon tot trombone. Ook
op het gebied van slagwerk zijn
er deskundigen.
Karel Machielse (cS), .\rjan
Madady (10) en Joris van
den Boogert (9) hebben op
29 maart hun intern examen
gedaan in het muziekgebouw
van Amicitia aan de Nijver-
lieidsweg te Dirksland. Hel
examen bestond uit een the
orie- en een praktijkgedeelte.
Na de positieve uitslag kregen
de drie jonge muzikanten hun
trommel mee om thuis op de
te kunnen oefenen. Vóór het
examen gebeurde dit op een
iiiuismatje. .Alle drie gaan ver
der om het volgende examen
te halen. Ook mogen ze nu,
naast de lessen, aansluiten bij
de slagwerkgroep, die op dins
dagavond (van 19.30 tot 21.,'i0
uur) repeteert.
De jury bestond uit twee leden
van de slagwerkgroep, die alle
bei ruim 12 jaar lid zijn van de
slagwerkgroep: Gert jan xaii
Valen en Ronald Lenstra.
De docent van Karel, Arjan en
Joris, Marian Orgers, was bij
de muziekexamens aanwezig
en was ook zeer content mci
de behaalde resultaten.
MELISSANT - Dinsdag 20
april, 19.30 uur, ds. GJ. Baan.
NIELAVE-TONGE - Dinsdag
20 april, 19.30 uur, ds. H Meliis.
SIAD .AAN 'T HARING-
\'LIET - Dinsdag 20 april,
19.30 uur. ds. C. van Krimpen,
kwamen zij lol lui graf. als de zon ojigiiig. (Markus 1 ü:2b)
Bent u of jij een ochtendmens?
Lén die voor dag en dauw-
uil de veren is? Dan hebt u
grote kans getuige te zijn van
«n prachdge zonsopgang.
Hel klimmen \an de zon aan
de horizon is een indrukwek
kend gebeuren. Het kondigt
een nieuwe dag aan, als een
.geschenk uit Gods hand.
Het kan ook best zijn dat het
ons helemaal niet interesseert.
Ol dat we er, om welke reden
dan ook, helemaal niet op let-
len. Nou, daarin staan we op
'leze morgen dan niet alleen.
\\ani hier had een aantal vrou
wen die vroege morgen ook
geen aandacht \'oor.
Maar de schrij\er Markus vcs-
lïgl daar wel nadrukkel'ijk de
aandacht op. Hij vertelt ons
dat de vrouwen bij het graf
kwamen toen de zon opging.
Dat lijkt maar een bijkomstig
heid in de Paasgeschiedenis,
een onbelangrijk detail. Maar
dan doen we het werk van de
Heilige Geest, de Auteur van
de Bijbel, tekort. Hij vraagt
niet zonder reden ook bijzon-
fiere aandacht voor de weers
gesteldheid.
Dil is niet alleen bij Markus te
inden maar ook bij de andere
E\angelisten. Het is ons mis
schien nooit zo opgevallen,
maar allen schrijven over de
lijd. Matlheüs heeft het over
'laat na de sabbath, toen het
begon te lichten.' Lukas schrijft
er 'zeer vroeg in de morgen
stond.' En Johannes rept van
het tegenovergestelde: 'vroeg,
toen het nog duister was,'
1ol maar liefst vier keer toe
wordt er iets over de Schep
ping geschreven op Paasmor-
gen. Dal doet de Bijbel alleen
iiiaar als er iets bijzonders
aan de hand is. Of om ergens
nadrukkelijk de aandacht op te
vestigen of voor te vragetr. Om
IC onderstrepen dat het niet
ziiinaar iets is, we lezen er ook
\an in het Oude Testament,
Bij Lot en Jakob. Bij Lol lezen
we nadat hij is weggevlucht uit
Sodom en Goniorra: 'De zon
ging op boven de aarde, als Lot
te Zoar inkwam' (Gen, 19:23).
Na de worsteling van Jakob
met de Heere bij de Jabbok
lezen we: 'En de zon rees hem
op, als hij door Pniël gegaan
was' (Gen'. 32: 3Ia).
Op Paasmorgen is die zon
er ook in al zijn majesteit en
pracht! En we begrijpen wel
dat dat verband houdt niet het
bijzondere van deze dag. Het
is de Opstandingsdag - de dag
van de Paasvorst Die verrees
uit het graH De dag die een
nieuwe morgen, een nieuw
begin aankondigtl De dag die
de Heere Jezus aankondigt als
de Overwinnaar over dood en
grafl
En dat gebeurt allemaal heel
nauwkeurig, heel precies. Het
lijkt wel of Markus exact het
verloop van de tijd heeft bij
gehouden. Hij begint in vers I
met: 'en als de sabbat voorbij
gegaan was' (Mark. 16: Ia). In
vers 2 lezen we van 'zeer vroeg
daarna 'op de eerste dag der
week'. Vervolgens de beschrij
ving van de zonsopgang en in
vers 9 weer zo precies: En als
Jezus opgestaan was, des mor
gens vroeg'(Mark. 16:9a).
Het wemelt ook van de tijds
aanduidingen op de Paasmor
gen. Het zal ermee te maken
hebben de Opstanding met
feiten te staven. Iedereen weet
dat wij de Opstanding van
Jezus uit het graf niet kun
nen bewijzen. Niemand is erbij
geweest toen Jezus op die eer
ste dag van de week opstond.
Maar liet is wel historisch te
staven; het heeft in de lijd
plaatsgevonden.
Het doet een beetje denken
aan een getuigenonderzoek na
een misdrijf. Er vindt dan niet
alleen sporenonderzoek plaats
maar ook verhoor van mensen.
Tot in detail wordt sjevraasjd
wat mensen vvaar en wanneer
gezien hebben. En ook, hoe
laat het toen was - het draagt
allemaal bij aan een scherper
beeld. Om de toedracht \an
een misdrijf te achterhalen en
vooral daders op te sporen.
Zo moeten we het hier uu <iok
lezen bij de Opstanding van de
Heere Jezus. -Al die gegevens,
die tijdsaanduidingen, dragen
bij aan een beeld van die eerste
dag.
De Opstanding is weliswaar
niet te bewijzen maar heeft wel
in de tijd plaatsgevonden. Het
is geeir verzinsel of - zoals ds.
Nico ter Linden ergens zegt:
een peptalk. 'Een peptalk om
het christenleven vol te hou
den' - geen feil maar ficliel
Nee. het heeft werkelijk, his
torisch, in de tijd, plaatsgevon
den!
En Markus laat dan ook weten
dat Gods Schepping er even
eens in meedoet! Want als de
vrouwen bij hel graf komen, is
de zon al opgegaan. Het is niet
bewolkt die Paasmorgen, niet
regenachtig of somber. Maar
de zon staat die morgen al te
stralen aan een wolkenloze
hemel! Niet als een toevallige
samenloop van omstandighe
den maar als Gods eigen werk!
Want is het ons wel eens opge
vallen dat de Schepping bij elk
heilsfeil meedoet? ik bedoel: bij
elke gebeurtenis van de hemel,
speelt het een of andere rol. De
geboorte van de Heere Jezus,
vond in de nacht plaats, weten
we uit Lukas 2. Een ster in het
Oosten werd gebruikt om Wij
zen uit het Oosten de weg te
wijzen. Tijdens Goede Vrijdag
was de Schepping helemaal in
rep en roer. Midden op de dag
werd het pikdonker, de zon
werd verduisterd. Er was een
grote aardbeving, iets dat juist
in de Stille Week ook in Italië
plaatsvond. Pasen bepaalt ons
niet alleen bij cle zonsopgang
maar eveneens bij een aard
beving. Pinksteren vertelt van
een geluid, gelijk als van een
geweldige gedreven wind. Met
Hemelvaart is er een wolk die
Jezus onttrekt aan het gezichi
van Zijn discipelen. En straks,
bij de wederkomst, zijn er niet
alleen de tekeiren in de Schep
ping, Maar zullen ook de wol
ken weer een rol spelen. De
Heere Jezus zal als de Zoon
des mensen komen op de wol
ken van de hemel. En dat met
■grote krachl en heerlijkheid'
(Matth. 24:30).
Zien we dat C'.ods Schepping
altijd op de één of andere
manier meedoet?! Om aan
dacht Ie vragen voor Gods
grote daden en Gods grote
werken? t)m te wijzen op hel
bijzondere van de gebeurtenis
sen die plaatsvinden? Vooral:
om aauflachl te vragen voor
de Persoon en hel werk van de
Zoon?
De Schepping doet ook mee
in het onderwijs van de mens
(NGB Artikel' 2)! Zoals de
opgaande zon op de eerste dag
van de week, de eerste Paas
dag, dat ook doet. Aandacht
V ragen voor het grote en heer
lijke wonder van deze dag: De
Opstanding van de Heere en
Heiland Jezus Ghristus. Opdat
alle (zonjlidit op Hem valt!
Maar... je moet er wel oog en
aandacht voor hebben, je moet
het wel zien. En dat is iets waar
de vrouwen deze morgen zeker
geen oog voor hebben. Zij
leven echt nog in hel donker,
in de duisternis en het donker
van Goede Vrijdag. Het licht
van de Opstandingsmorgen is
bepaald nog niet doorgebro
ken. Tegengesteld aan de sfeer
in de Schepping, vuil diepe
droefheid hun harten. Daar
over volgende week meer.
Ds. E. de Mots, Goedereede
^i* i* i* i* i* K* i* ^•t i* ^t ^m i* V» i* i* K* C« i« C«
'S.* n<* n* <Sf* 'fi <1* 4* «üf*
V 9S 9i •t *t 9S *i •g ^t
K* *y K* K* *I* K* K* K» K* K* K*
In de Dierenslee wacht de hond Rodan al
bijna eenjaar op een nieuwe baas. Er beeft
zich in al die tijd nog steeds niemand vo<n-
hem gemeld, daarom zetten we Rodan
nog maar eens in het zonnetje. Want
Rodan begint de moed zo langzamerhand
een beetje te laten zakken en wordt steeds
treuriger. Hij wil zo graag weer een eigen
baas om z'ii leventje mee te delen.
Het is ook niet
STICHTING zo makkelijk
een passende
baas te vinden,
want Rodan
accepteert niet
zomaar ieder
een als baas. Hij
vindt je leuk of
hij vindt je niet
leuk, zo werkt
het met Rodan.
Maar als hel wél klikt met Rodan. dan
gaal hij ook voor je en heb je een heel lieve
hond aan hem.
Rodan is een kruising Anatolische Herder,
een gecastix-erde reu van 9 jaar oud. Hel
is een rustige hond, hij kan goed alleen
thuis blijven, loopt netjes mee aan de
lijn, luistert ook redelijk goed, al kan hij
zo af en toe wel eens een beetje eigenzin
nig zijn. Wat andere honden betreft kan
Rodan het over het algeirieen goed vinden
mei teefjes, maar niet met andere reuen.
Tegen het gezelschap van kallen heeft hij
geen bezwaar. Rodan kan bij kinderen
vanaf IO jaar.
Wilt u Rodan weer een kans geven en hem
een gezellig thuis bieden, kom dan eens
naar het asiel om te kijken of het klikt met
hem. Hij verdient het echt om weer een
lieve baas te krijgen en een beetje plezier
in zijn leven. Voor de juiste baas is Rodan
echt een geweldige hond.
Hond findan.
U kunt dierenasiel De Dierenslee vinden
aan de C»roene Kryiisweg 14a te Numans-
dorp. Tel. 0186 65515(). Openingstijden
maandag t/nr zaterdag van 11.00-16.00
uur. Website www.dierenslee.nl.
79-
X
P.A.dcRoïer
- Ji^-i^ï' w^a 1
Ecu hoge blos kleurt haar wangen. Het
staat haar oneindig lief. Het ontroert
meester (iarijan tol op cle bodem zij
ner ziel. "Het is een niotji orgel, moe
der Machteld", zegt Maarlje. "Een
mooi orgel en een mooi moment", zegt
meester Ciarljan.
"Nu moet Kors leren spelen en ik
hatl Maartje willen vragen hem les te
geven, maar..", aarzelt Machteld. "Ik
vind, dal meester hem les moet geven",
zegt Maartje. "Die heelt hem ook op
school." En zij denkt er achter aan: die
kan het lesgeld beter gebruiken dan ik.
Meester Garljan vindt, dat Maarlje de
eerste rechten lieeh, maar zij blijft op
haar stuk slaan.
Kors in zijn donker hoekje, beeft. Moe
der roept hem. „Waarom kruip je zo
weg, jongen.Meester herinnert zich
opeens, waarom hij hier kwam. "Ik heb
een appeltje mei hem te schillen, moe
der", zegt hij. maar hij ziel geen kans
nu boos te worden. "Morgen zal ik hem
eens onderhanden nemen." Kors hoort
aan de klank van meesters stem, dal hel
loslopen zal, Maartje moet gaan en ook
meester Garljan heeft nog 'l een en
ander te doen. Over de donkere dijk
gaan ze samen, zij zwijgend, hij zoe
kend naar een lief-woord, dat hij wel
vindt, maar niet zeggen durft.
Die avond zit meester Gartjan lang op
zijn kaïner. Vóór hem ligi een boek,
maar hij ziet geen woorden. Hij ziet....
Maartje. En zij?
Zo was de eerste nadere keiinisnuiking.
In meester Gartjans hart is een vreemd
verlangen geboren, een verlangen, dat
hij tol dusver niet kende. Dit verlangen
maakt hem tol dichter. Hij heeft gevoel
voor rliMhmiek; hij heeft gevoel voor
woordkeus; hij heeft behoefte om dit
wondere verlangen te uiten. En op een
goede dag komt hij er toe dit te uiten
op de volgende wijze:
Melodie.
O. dut innige, zielvolle, slepende ruisen
van orgelmuziek in haar schoonheid ;o teer
Dat verre versteiven, dal luidere bruisen:
hel zingt mij van liefde: dit min ik zozeer
Zo dicht hij. meester Garljan, zeggend
uit zijn groot verlangen. Wal hem nog
nooit overkomen is, gebeurt nu: hij kan
's avonds lang wakker liggen en,,., hij
heeft een geheim voor meester Lank-
moed.
Het verlangen groeit, groeit uit tot een
heimwee: het heimwee, dat dorst naar
gemeenschap. In zijn slapeloze uren
ziel hij Maartje. Ze buigt zich over hem;
zij neemt zijn hoofd in haar handen; zij
drukt een kus op zijn voorhoofd. En hij
dicht weer:
Mijn ziel zinki in een .sfeer van hloemen-
blauw,
dooravvcn mei zacht-rood. de beminden.
beparcld met der jeugd kri.stallen dauw.
Dichten moet hij, (iartjan, dichten voor
Maartje. Zij wordt hem het svmbool
van alles wat mooi is en lief en zacht:
Ik wou, dat ik een heel klein kindje was
en Moeder tegen je zei,
ik vlijde mr zuchikeiis op je school
('Il alles in me ivas blij.
Dit dichten was een daad. Want hij was
aangeraakt door het wondere wezen,
dat liefde heel.
Maar de daad van zijn dichten is hem
dra niet voldoende nteer. Zij, Maartje,
moet welen hoe zijn hart verlangt. En
op een goede dag gaal Kors van Mach
teld met een brief van meester Gartjan
naar juffrouw Maarlje. In die briefstaal
een vers, waarboven meester geschre
ven heeft: Melodie. De volgende dag al
is er het antwoord van Maarlje. Mees
ter Lankmoed heeft zelf haar briefje in
ontvangst genomen en overhandigt het
Gartjan. Hij heeft wel gezien, dal er iets
in hel wezen van zijn pleegzoon veran
derd is. Hij glimlacht, als hij ziet, dat
Gartjan ietwat schuw het briefje bij zich
steekt, ongeopend. Zijn vermoeden is
zekerheid geworden. Want liefde ver
raadt zich dra aan wie opmerkzaam
ziel.
■Je mag hel gerust hier lezen, mijn jon
gen, ik weel er al van". Zegt hij, en de
klank van zijn slem is zeer mild. Wie
veel gelezen heeft, kan veel begrijpen
en.... vergeven. Een lichte blos vleugt
over Gartjans gelaal. Hij opent het
briefje en leest; 'Kom Zondagavond op
hel orgel in onze kerk, Maaitje'.
Blijde verrassing en.... bedenking. Een
ogenblik aarzelt Gartjan. Hoe zal zijn
oude pleegvader hierop reageren?
Garljan weel, wat de Hervormden
Meester Lankmoed aangedaan hebben,
vroeger. Hoe zij hem brodeloos hebben
gemaakt, omdat hij geen afstand wilde
doen van het echte Christelijke gebed
en de Bijbelse geschiedenissen in de
school. En toch, waarom zou hij een
geheim hebben voor die nobele pleeg
vader, die hem zozeer lieflieeft? Hij
overhandigt meester Lankmoed hel
brielje. Die leest en ziet hem dan aan.
"Garljan. mijn jongen, ik weel hoezeer
je hart muziek bemint. Ik weel. hoezeer
je hart uilgaal naar al wal lieflijk is en
wel luidt. Ik weel ook, dal dit lieflijk
voor jou een voller betekenis kreeg,
sinds je Maartje van der Plas bij vrouw
Machteld ontmoette. Ga gerust, mijn
jongen, laat ze horen daar in de oude
vaderlandse kerk wal lieflijk is. Mis
schien, ik zal het wel niet meer bele
ven, misschien komt ze eens van haar
dwaalweg terug en staat ook bij haar
onze Heiland weer in het middelpunt
als Gods Zoon. Ga gerust, mijn jongen,
maar blijf je Heiland trouw en weet,
dat nu cle grote strijd in je leven begint.
Maartje is een goed meisje. Gartjan,
een lief meisje, een kunstzinnig meisje
en... een flinke vrouw. Wat zij wil, zal
ze najagen met al de kracht van haar
sterke natuur, want zij is een dochter
van Agines en jans Kraayeveld, twee
wilsslerke mensen. Wal dit betreft, lijkt
ze op je moeder. Als zij jou wil, mijn
jongen, zal ze je gebrek niet achten en
zal ze zich ook op kerkelijk terrein voe
gen naar jouw wil. .Maar ik vrees voor
.Agines, Gartjan. En dat zal strijd geven.
Maar dit is niet erg. Karakters worden
gesmeed in de strijd...." Gartjan is van
de ene verrassing in de andere geval
len. Hoe heeft zijn oude pleegvader
hem doorzien. "Ik wilde niet, dal er
een geheim was tussen u en mij", zegt
hij zacht en zonder op te zien, "maar ik
wilde eerst welen..." „'t Is goed, mijn
jongen; het egoïsme der liefde wil zijn
geheim zo lang mogelijk bewaren, f'^it
blanke kleed is spoedig besmeurd. Ga
daarom zondag niet openlijk, maar
als in het verborgen. Alevel zal moeite
genoeg je deel zijn. En.... haar deel.
Want als er ook in haar hart niet was
een stil verlangen naar jou, ze zou je dit
briefje niet geschreven hebben. Wees
voorzichtig, Gartjan, en hondje hoofd
koel. Jij bent een man, jij moet de sterk
ste zijn; dit in oprechtheid voor God.
Dankbaar ziel Gartjan zijn pleegvader
aan. Hoe vele malen had die niet reeds
begiajpend naast hem gestaan. Had hij
hem niet reeds begrijpend getroost, nu
reeds ruim tien jaar geleden, toen zijn
verlangen naar de rivier streed tegen
de stem, die hem riep naar de school?!
(wordl vervolgd)