Meditatie 'Hie-uWs uit ({e- Pitrtnsttt Vervolg verhaal «1^ .- '-^ RAAD Nll^ Bewijs van Nederlanderschap uitgereikt Zonsopgang tAET EiuvriDEri-niELws STSKSBUNt) HYSTSRie BLOEMBOLLENTEELT NU REMBRANDTS GEBOORTEPLAATS Landelijk muziekdiploma voor leerlingen 'Amicitia' Zeer tevreden Intern examen Kerkdiensten Gereformeerde Gemeenten 'k DIERENBELANG ^'"^f HOEKSCHE WAARD De weg der kleine JÊÊL mensen i-U;iNA5 \'RIjDAC; Ui APRIL 2010 l)n>' vnifig- f-n antwoord) ubriek slaat gehed ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uio vragen op velerlei gebied kunt u staren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linker/jovenhoek ■Vragenrubriek' vermeld. De vragen luorden door deskundigen henntiiioord en zullen binnen enkele weken na de inzending roinpleel mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Is \li'ki'hiiii(l erger dim hltiidf Wal IS ■.lelie f Antwoord: Sicke dook vcKjr hel eerste in \ó?A 'm onze taal op. Sleke is veivvant aan stok ij] stokdocjl, stokstiji en stik in stikdonker. Van dergelijke voorvoegsels gaat voor het laalgevoel een versterkende werking iiif, het geelt niet /o/.eer de mate van blindlieid aan, maar kan gebruikt wor den als xolslagen Ijliiul. Een afgeleide uitdrukking: je moet wel stekeblind zijn om dat niet Ie /ien. II: hom hl-I hei^rij) li^\lerii' iiiel meer li'i^eii oi lic liuiiligc lileraliiiii: lii'slaiil (lil ziehlebeeld iiiel mirr nf heel hel ini /nidersï Antwoord: l' begrijpl dat hel kader \an een viagein iibi iek niet toeslaat hel verst hijiisel hysterie uitvoerig te belian- delen, hiervoor verwijzen wij u naar de literatiuir liierovei die tl in ccn bibliotheek kuni vinden. Hysterie is een begiip uil de psythialrie dat nau welijks meer wordt gebruikt omdat ieflereen ei' iets anders onder verstaat. Met hel woord hysterie wtjrdt doorgaans een psythisthe aandoening of een gemoedst(.)estand aangeduid. Meestal wordt het verlies van de zelfbeheersing bedoeld of' een ernstige vorm van angst. Het is tegenwoordig meer een algemene term en woiflt niet gebruikt voor een speci fiek ziektebeeld. De term weid voor het eerst gebruikt door de (.riekse geneesheer Hippocra tes (460-375 v. C;hr.) die dacht dat de oorzaak in de baarmoe der iag omdat hysterie vooral bij vr(.)iiwen voorkomt (h\s- lera is tlrieks voor baarmoe der). Het woord hysterie komt tegenwoordig nog voor in mas- saliysterie, een vorm van angst of paniek die bij een groep men.sen optreedt. In engere zin doelt men met het woord hysterie wel op paniekstoor nis, somalbrme stoornissen (in het bijzonder conversiesloor- nis) ol'di.s.sociatieve stoornissen (\oornamelijk bij motori.sche problemen en dissocial ieve convulsies). line hun hel diil je legemn)i>rdig ril veel gebieden hluembollenvel- deii ziel, terwijl ive l<ich vroeger op .school leerden dat de hloenihol- lenleell alleen op de geestgronden moge lijk was? Antwoord: Het \vas niet zo dat Moeger de bollenteelt uitslui- lend plaatvond op de geest gronden. Zo teelde men al ruim 50 jaar geleden bloembol len in Lauwersland (Friesland). De bloembollenteelt groeide enorm, in de afgelopen 20 jaar is de oppervlakte gebruikt voor de bollenteelt bijna veidub- beld. Hieicloor is cle bollenteelt veranderd van een ambaclite- lijke in een industriële bollen teelt. Daarfloor zijn de traditio nele bollengebieden, de geesl- gnjnflen dus, minder geschikt gewoiden voor deze huidige grootschalige en industriële teeltmethoden. Er is gewoon te weinig plek om vanuit de bin- nenduinrand" de hele wereld van bloembollen te voorzien. Met hezanden kan de teelt van bollen overal plaatsvinden, niet alleen in de binvienduin- rand.C-leestgronden bestaan uit duinzand dat vermengd is met van elders aangevoerde klei en/of'veen. Geest komt tiii het Friese woord gaast, dat zand betekent. Is Rembrandt nu werhelijk in Lei- den geboren t Ik hoorde dal hij in een molen geboren ;o» zijn. Antwoord: Er wordl wel beweeid dat Rembrandt het levenslicht zag in de molen (al'geheeld op de bankbiljetten van 1000 gulden van destijds) van Koudekerk. Deze molen stond echter niet in Koude kerk maar aan de andere kant van de Oude Rijn, in Hazers- woude. Waarschijnlijker is dal Rembrandt Ier wereld kwam in een huis in de Weddesteeg van zijn ouders. I)|RK.S1.,\,\|) - Op donder- dagochlend iS april ontving tie heer Heder .Sinisterra (iarcia, winuMHi in Dirksland, het natti- ralisatiecerlilieaal uit handen \an burgemeester S. .Stoop. De heer Sinisterra Clarcia heeft liieiniee ollicieel het Neder landerschap verkregen. Vijl' jaar geleden \luchttc hij uit ('olonibia. Zijn wouw e\i twee kinderen kwamen enkele jaren later naar Nederland en zullen daarom pas volgend jaar door natiualisalie Nederlander kun nen wolden. Naast het ceriiü- caat ontving de heer Sinisterra (iarcia een Nederlandse vlag, met stok en wimpel. Op de foto de heer en mevrouw Sinisterra (larcia en burgemeester Stoop. DIRKSLAND - Twee leer lingen van Muziekvereni ging Amicitia in Dirks land hebben met succes het landelijk muziekexa- men afgelegd. Het gaat om Gerdine van den Boogert (13) en Monique Wierenga (12). De eerste speelt bugel, de tweede trompet. Beiden hebben het A-diploma behaald. Het landelijk examen wordt uitgevoerd onder auspiciën van Unisono en de landelij ke muziekorganisaties FKM. KNFM en NFCM en is erkend door het Platform voor Ama teurkunst (R\K). Dit staal gelijk aan de examens van de muziekscholen. Hel examen bestond uit twee delen: theorie en praktijk. Het theorie-examen is afgenomen op 6 maart en het praktijkexa men op 27 maart. De docent van Gerdine en Monicjue, Ralf Goddrie, was bij de muziekexamens aanwe zig en kon niet anders dan zeer tevreden zijn over de resulta ten van zijn leerlingen. .Amicitia heeft alle expertise in huis om op te leiden. Er wordt deskundig les gegeven aan leerlingen op alle soorten instrumenten, van sopraan saxofoon tot trombone. Ook op het gebied van slagwerk zijn er deskundigen. Karel Machielse (cS), .\rjan Madady (10) en Joris van den Boogert (9) hebben op 29 maart hun intern examen gedaan in het muziekgebouw van Amicitia aan de Nijver- lieidsweg te Dirksland. Hel examen bestond uit een the orie- en een praktijkgedeelte. Na de positieve uitslag kregen de drie jonge muzikanten hun trommel mee om thuis op de te kunnen oefenen. Vóór het examen gebeurde dit op een iiiuismatje. .Alle drie gaan ver der om het volgende examen te halen. Ook mogen ze nu, naast de lessen, aansluiten bij de slagwerkgroep, die op dins dagavond (van 19.30 tot 21.,'i0 uur) repeteert. De jury bestond uit twee leden van de slagwerkgroep, die alle bei ruim 12 jaar lid zijn van de slagwerkgroep: Gert jan xaii Valen en Ronald Lenstra. De docent van Karel, Arjan en Joris, Marian Orgers, was bij de muziekexamens aanwezig en was ook zeer content mci de behaalde resultaten. MELISSANT - Dinsdag 20 april, 19.30 uur, ds. GJ. Baan. NIELAVE-TONGE - Dinsdag 20 april, 19.30 uur, ds. H Meliis. SIAD .AAN 'T HARING- \'LIET - Dinsdag 20 april, 19.30 uur. ds. C. van Krimpen, kwamen zij lol lui graf. als de zon ojigiiig. (Markus 1 ü:2b) Bent u of jij een ochtendmens? Lén die voor dag en dauw- uil de veren is? Dan hebt u grote kans getuige te zijn van «n prachdge zonsopgang. Hel klimmen \an de zon aan de horizon is een indrukwek kend gebeuren. Het kondigt een nieuwe dag aan, als een .geschenk uit Gods hand. Het kan ook best zijn dat het ons helemaal niet interesseert. Ol dat we er, om welke reden dan ook, helemaal niet op let- len. Nou, daarin staan we op 'leze morgen dan niet alleen. \\ani hier had een aantal vrou wen die vroege morgen ook geen aandacht \'oor. Maar de schrij\er Markus vcs- lïgl daar wel nadrukkel'ijk de aandacht op. Hij vertelt ons dat de vrouwen bij het graf kwamen toen de zon opging. Dat lijkt maar een bijkomstig heid in de Paasgeschiedenis, een onbelangrijk detail. Maar dan doen we het werk van de Heilige Geest, de Auteur van de Bijbel, tekort. Hij vraagt niet zonder reden ook bijzon- fiere aandacht voor de weers gesteldheid. Dil is niet alleen bij Markus te inden maar ook bij de andere E\angelisten. Het is ons mis schien nooit zo opgevallen, maar allen schrijven over de lijd. Matlheüs heeft het over 'laat na de sabbath, toen het begon te lichten.' Lukas schrijft er 'zeer vroeg in de morgen stond.' En Johannes rept van het tegenovergestelde: 'vroeg, toen het nog duister was,' 1ol maar liefst vier keer toe wordt er iets over de Schep ping geschreven op Paasmor- gen. Dal doet de Bijbel alleen iiiaar als er iets bijzonders aan de hand is. Of om ergens nadrukkelijk de aandacht op te vestigen of voor te vragetr. Om IC onderstrepen dat het niet ziiinaar iets is, we lezen er ook \an in het Oude Testament, Bij Lot en Jakob. Bij Lol lezen we nadat hij is weggevlucht uit Sodom en Goniorra: 'De zon ging op boven de aarde, als Lot te Zoar inkwam' (Gen, 19:23). Na de worsteling van Jakob met de Heere bij de Jabbok lezen we: 'En de zon rees hem op, als hij door Pniël gegaan was' (Gen'. 32: 3Ia). Op Paasmorgen is die zon er ook in al zijn majesteit en pracht! En we begrijpen wel dat dat verband houdt niet het bijzondere van deze dag. Het is de Opstandingsdag - de dag van de Paasvorst Die verrees uit het graH De dag die een nieuwe morgen, een nieuw begin aankondigtl De dag die de Heere Jezus aankondigt als de Overwinnaar over dood en grafl En dat gebeurt allemaal heel nauwkeurig, heel precies. Het lijkt wel of Markus exact het verloop van de tijd heeft bij gehouden. Hij begint in vers I met: 'en als de sabbat voorbij gegaan was' (Mark. 16: Ia). In vers 2 lezen we van 'zeer vroeg daarna 'op de eerste dag der week'. Vervolgens de beschrij ving van de zonsopgang en in vers 9 weer zo precies: En als Jezus opgestaan was, des mor gens vroeg'(Mark. 16:9a). Het wemelt ook van de tijds aanduidingen op de Paasmor gen. Het zal ermee te maken hebben de Opstanding met feiten te staven. Iedereen weet dat wij de Opstanding van Jezus uit het graf niet kun nen bewijzen. Niemand is erbij geweest toen Jezus op die eer ste dag van de week opstond. Maar liet is wel historisch te staven; het heeft in de lijd plaatsgevonden. Het doet een beetje denken aan een getuigenonderzoek na een misdrijf. Er vindt dan niet alleen sporenonderzoek plaats maar ook verhoor van mensen. Tot in detail wordt sjevraasjd wat mensen vvaar en wanneer gezien hebben. En ook, hoe laat het toen was - het draagt allemaal bij aan een scherper beeld. Om de toedracht \an een misdrijf te achterhalen en vooral daders op te sporen. Zo moeten we het hier uu <iok lezen bij de Opstanding van de Heere Jezus. -Al die gegevens, die tijdsaanduidingen, dragen bij aan een beeld van die eerste dag. De Opstanding is weliswaar niet te bewijzen maar heeft wel in de tijd plaatsgevonden. Het is geeir verzinsel of - zoals ds. Nico ter Linden ergens zegt: een peptalk. 'Een peptalk om het christenleven vol te hou den' - geen feil maar ficliel Nee. het heeft werkelijk, his torisch, in de tijd, plaatsgevon den! En Markus laat dan ook weten dat Gods Schepping er even eens in meedoet! Want als de vrouwen bij hel graf komen, is de zon al opgegaan. Het is niet bewolkt die Paasmorgen, niet regenachtig of somber. Maar de zon staat die morgen al te stralen aan een wolkenloze hemel! Niet als een toevallige samenloop van omstandighe den maar als Gods eigen werk! Want is het ons wel eens opge vallen dat de Schepping bij elk heilsfeil meedoet? ik bedoel: bij elke gebeurtenis van de hemel, speelt het een of andere rol. De geboorte van de Heere Jezus, vond in de nacht plaats, weten we uit Lukas 2. Een ster in het Oosten werd gebruikt om Wij zen uit het Oosten de weg te wijzen. Tijdens Goede Vrijdag was de Schepping helemaal in rep en roer. Midden op de dag werd het pikdonker, de zon werd verduisterd. Er was een grote aardbeving, iets dat juist in de Stille Week ook in Italië plaatsvond. Pasen bepaalt ons niet alleen bij cle zonsopgang maar eveneens bij een aard beving. Pinksteren vertelt van een geluid, gelijk als van een geweldige gedreven wind. Met Hemelvaart is er een wolk die Jezus onttrekt aan het gezichi van Zijn discipelen. En straks, bij de wederkomst, zijn er niet alleen de tekeiren in de Schep ping, Maar zullen ook de wol ken weer een rol spelen. De Heere Jezus zal als de Zoon des mensen komen op de wol ken van de hemel. En dat met ■grote krachl en heerlijkheid' (Matth. 24:30). Zien we dat C'.ods Schepping altijd op de één of andere manier meedoet?! Om aan dacht Ie vragen voor Gods grote daden en Gods grote werken? t)m te wijzen op hel bijzondere van de gebeurtenis sen die plaatsvinden? Vooral: om aauflachl te vragen voor de Persoon en hel werk van de Zoon? De Schepping doet ook mee in het onderwijs van de mens (NGB Artikel' 2)! Zoals de opgaande zon op de eerste dag van de week, de eerste Paas dag, dat ook doet. Aandacht V ragen voor het grote en heer lijke wonder van deze dag: De Opstanding van de Heere en Heiland Jezus Ghristus. Opdat alle (zonjlidit op Hem valt! Maar... je moet er wel oog en aandacht voor hebben, je moet het wel zien. En dat is iets waar de vrouwen deze morgen zeker geen oog voor hebben. Zij leven echt nog in hel donker, in de duisternis en het donker van Goede Vrijdag. Het licht van de Opstandingsmorgen is bepaald nog niet doorgebro ken. Tegengesteld aan de sfeer in de Schepping, vuil diepe droefheid hun harten. Daar over volgende week meer. Ds. E. de Mots, Goedereede ^i* i* i* i* i* K* i* ^•t i* ^t ^m i* V» i* i* K* C« i« C« 'S.* n<* n* <Sf* 'fi <1* 4* «üf* V 9S 9i •t *t 9S *i •g ^t K* *y K* K* *I* K* K* K» K* K* K* In de Dierenslee wacht de hond Rodan al bijna eenjaar op een nieuwe baas. Er beeft zich in al die tijd nog steeds niemand vo<n- hem gemeld, daarom zetten we Rodan nog maar eens in het zonnetje. Want Rodan begint de moed zo langzamerhand een beetje te laten zakken en wordt steeds treuriger. Hij wil zo graag weer een eigen baas om z'ii leventje mee te delen. Het is ook niet STICHTING zo makkelijk een passende baas te vinden, want Rodan accepteert niet zomaar ieder een als baas. Hij vindt je leuk of hij vindt je niet leuk, zo werkt het met Rodan. Maar als hel wél klikt met Rodan. dan gaal hij ook voor je en heb je een heel lieve hond aan hem. Rodan is een kruising Anatolische Herder, een gecastix-erde reu van 9 jaar oud. Hel is een rustige hond, hij kan goed alleen thuis blijven, loopt netjes mee aan de lijn, luistert ook redelijk goed, al kan hij zo af en toe wel eens een beetje eigenzin nig zijn. Wat andere honden betreft kan Rodan het over het algeirieen goed vinden mei teefjes, maar niet met andere reuen. Tegen het gezelschap van kallen heeft hij geen bezwaar. Rodan kan bij kinderen vanaf IO jaar. Wilt u Rodan weer een kans geven en hem een gezellig thuis bieden, kom dan eens naar het asiel om te kijken of het klikt met hem. Hij verdient het echt om weer een lieve baas te krijgen en een beetje plezier in zijn leven. Voor de juiste baas is Rodan echt een geweldige hond. Hond findan. U kunt dierenasiel De Dierenslee vinden aan de C»roene Kryiisweg 14a te Numans- dorp. Tel. 0186 65515(). Openingstijden maandag t/nr zaterdag van 11.00-16.00 uur. Website www.dierenslee.nl. 79- X P.A.dcRoïer - Ji^-i^ï' w^a 1 Ecu hoge blos kleurt haar wangen. Het staat haar oneindig lief. Het ontroert meester (iarijan tol op cle bodem zij ner ziel. "Het is een niotji orgel, moe der Machteld", zegt Maarlje. "Een mooi orgel en een mooi moment", zegt meester Ciarljan. "Nu moet Kors leren spelen en ik hatl Maartje willen vragen hem les te geven, maar..", aarzelt Machteld. "Ik vind, dal meester hem les moet geven", zegt Maartje. "Die heelt hem ook op school." En zij denkt er achter aan: die kan het lesgeld beter gebruiken dan ik. Meester Garljan vindt, dat Maarlje de eerste rechten lieeh, maar zij blijft op haar stuk slaan. Kors in zijn donker hoekje, beeft. Moe der roept hem. „Waarom kruip je zo weg, jongen.Meester herinnert zich opeens, waarom hij hier kwam. "Ik heb een appeltje mei hem te schillen, moe der", zegt hij. maar hij ziel geen kans nu boos te worden. "Morgen zal ik hem eens onderhanden nemen." Kors hoort aan de klank van meesters stem, dal hel loslopen zal, Maartje moet gaan en ook meester Garljan heeft nog 'l een en ander te doen. Over de donkere dijk gaan ze samen, zij zwijgend, hij zoe kend naar een lief-woord, dat hij wel vindt, maar niet zeggen durft. Die avond zit meester Gartjan lang op zijn kaïner. Vóór hem ligi een boek, maar hij ziet geen woorden. Hij ziet.... Maartje. En zij? Zo was de eerste nadere keiinisnuiking. In meester Gartjans hart is een vreemd verlangen geboren, een verlangen, dat hij tol dusver niet kende. Dit verlangen maakt hem tol dichter. Hij heeft gevoel voor rliMhmiek; hij heeft gevoel voor woordkeus; hij heeft behoefte om dit wondere verlangen te uiten. En op een goede dag komt hij er toe dit te uiten op de volgende wijze: Melodie. O. dut innige, zielvolle, slepende ruisen van orgelmuziek in haar schoonheid ;o teer Dat verre versteiven, dal luidere bruisen: hel zingt mij van liefde: dit min ik zozeer Zo dicht hij. meester Garljan, zeggend uit zijn groot verlangen. Wal hem nog nooit overkomen is, gebeurt nu: hij kan 's avonds lang wakker liggen en,,., hij heeft een geheim voor meester Lank- moed. Het verlangen groeit, groeit uit tot een heimwee: het heimwee, dat dorst naar gemeenschap. In zijn slapeloze uren ziel hij Maartje. Ze buigt zich over hem; zij neemt zijn hoofd in haar handen; zij drukt een kus op zijn voorhoofd. En hij dicht weer: Mijn ziel zinki in een .sfeer van hloemen- blauw, dooravvcn mei zacht-rood. de beminden. beparcld met der jeugd kri.stallen dauw. Dichten moet hij, (iartjan, dichten voor Maartje. Zij wordt hem het svmbool van alles wat mooi is en lief en zacht: Ik wou, dat ik een heel klein kindje was en Moeder tegen je zei, ik vlijde mr zuchikeiis op je school ('Il alles in me ivas blij. Dit dichten was een daad. Want hij was aangeraakt door het wondere wezen, dat liefde heel. Maar de daad van zijn dichten is hem dra niet voldoende nteer. Zij, Maartje, moet welen hoe zijn hart verlangt. En op een goede dag gaal Kors van Mach teld met een brief van meester Gartjan naar juffrouw Maarlje. In die briefstaal een vers, waarboven meester geschre ven heeft: Melodie. De volgende dag al is er het antwoord van Maarlje. Mees ter Lankmoed heeft zelf haar briefje in ontvangst genomen en overhandigt het Gartjan. Hij heeft wel gezien, dal er iets in hel wezen van zijn pleegzoon veran derd is. Hij glimlacht, als hij ziet, dat Gartjan ietwat schuw het briefje bij zich steekt, ongeopend. Zijn vermoeden is zekerheid geworden. Want liefde ver raadt zich dra aan wie opmerkzaam ziel. ■Je mag hel gerust hier lezen, mijn jon gen, ik weel er al van". Zegt hij, en de klank van zijn slem is zeer mild. Wie veel gelezen heeft, kan veel begrijpen en.... vergeven. Een lichte blos vleugt over Gartjans gelaal. Hij opent het briefje en leest; 'Kom Zondagavond op hel orgel in onze kerk, Maaitje'. Blijde verrassing en.... bedenking. Een ogenblik aarzelt Gartjan. Hoe zal zijn oude pleegvader hierop reageren? Garljan weel, wat de Hervormden Meester Lankmoed aangedaan hebben, vroeger. Hoe zij hem brodeloos hebben gemaakt, omdat hij geen afstand wilde doen van het echte Christelijke gebed en de Bijbelse geschiedenissen in de school. En toch, waarom zou hij een geheim hebben voor die nobele pleeg vader, die hem zozeer lieflieeft? Hij overhandigt meester Lankmoed hel brielje. Die leest en ziet hem dan aan. "Garljan. mijn jongen, ik weel hoezeer je hart muziek bemint. Ik weel. hoezeer je hart uilgaal naar al wal lieflijk is en wel luidt. Ik weel ook, dal dit lieflijk voor jou een voller betekenis kreeg, sinds je Maartje van der Plas bij vrouw Machteld ontmoette. Ga gerust, mijn jongen, laat ze horen daar in de oude vaderlandse kerk wal lieflijk is. Mis schien, ik zal het wel niet meer bele ven, misschien komt ze eens van haar dwaalweg terug en staat ook bij haar onze Heiland weer in het middelpunt als Gods Zoon. Ga gerust, mijn jongen, maar blijf je Heiland trouw en weet, dat nu cle grote strijd in je leven begint. Maartje is een goed meisje. Gartjan, een lief meisje, een kunstzinnig meisje en... een flinke vrouw. Wat zij wil, zal ze najagen met al de kracht van haar sterke natuur, want zij is een dochter van Agines en jans Kraayeveld, twee wilsslerke mensen. Wal dit betreft, lijkt ze op je moeder. Als zij jou wil, mijn jongen, zal ze je gebrek niet achten en zal ze zich ook op kerkelijk terrein voe gen naar jouw wil. .Maar ik vrees voor .Agines, Gartjan. En dat zal strijd geven. Maar dit is niet erg. Karakters worden gesmeed in de strijd...." Gartjan is van de ene verrassing in de andere geval len. Hoe heeft zijn oude pleegvader hem doorzien. "Ik wilde niet, dal er een geheim was tussen u en mij", zegt hij zacht en zonder op te zien, "maar ik wilde eerst welen..." „'t Is goed, mijn jongen; het egoïsme der liefde wil zijn geheim zo lang mogelijk bewaren, f'^it blanke kleed is spoedig besmeurd. Ga daarom zondag niet openlijk, maar als in het verborgen. Alevel zal moeite genoeg je deel zijn. En.... haar deel. Want als er ook in haar hart niet was een stil verlangen naar jou, ze zou je dit briefje niet geschreven hebben. Wees voorzichtig, Gartjan, en hondje hoofd koel. Jij bent een man, jij moet de sterk ste zijn; dit in oprechtheid voor God. Dankbaar ziel Gartjan zijn pleegvader aan. Hoe vele malen had die niet reeds begiajpend naast hem gestaan. Had hij hem niet reeds begrijpend getroost, nu reeds ruim tien jaar geleden, toen zijn verlangen naar de rivier streed tegen de stem, die hem riep naar de school?! (wordl vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 5