Kerkdiensten
Twee fractievoorzitters weg uit de Kamer
De boodschap van Goede Vrijdag (2)
Beroepings-
Eerste Paasdag, zondag 4 april
Tweede Paasdag, maandag 5 april
Spullen
gevraagd voor
Buutennaven-
markt
Goede Vrijdagdiensten
EIIAnDEII-niEUWS
WERK
IC Kennisquiz weer een succes
EiüvnDEn-riiEuws
Wel en niet in rep en roer
Een letter maar wel groot
verschil
Reeds na twee jaar
Ruim tevoren
aangekondigd
Wederzijds gedachtegoed
Drs. W. Chr. Hovius
Principieel anders
Snel vergeten
(nagekomen)
PAGINA 2
VRIJDAG 2 APRIL 2010
Ethiek
De artikelen in de verschillen
de dagbladen maakten er geen
geheim van: in de Socialistische
Partij brak grote onrust uit na
en over het abrupte en niet te
voorziene vertrek van de frac
tievoorzitter Agnes Kant uit de
Tweede Kamer, vanwege de zo
slechte resultaten voor die par
tij bij de verkiezingen voor de
gemeenteraad op 3 maart jl.
Niet vanwege die verkiezingen
maar wel door de val van hel
kabinet en de koinende verkie
zingen voor de Tweede Kamer
komt ook het vertrek van de
heer Van der Vlies van de
Staatkundig Gereformeerde
Partij eenjaar eerder dan afge
sproken. Daarover is die partij
niet in beroering geraakt.
Merkwaardig is dat deze beide
hierboven genoenrde partijen
in de aanduiding maar een let
ter verschil vertonen. We heb
ben het immers over de SP en
de SGP. De beide 'essen' staan
reeds voor geheel verschil
lende begrippen: Socialistisch
en Staatkundig. Echter de G
als middelste letter in de SGP
maakt het verschil onover
brugbaar, gebezigd ter aandui
ding van Gereformeerd. In de
volksmond geldt de eerste par
tij als heel links en de tweede
juist als uiterst rechts. Maar
dat is slechts heel oppervlakkig
beschouwd. De beginselen van
beide partijen zijn mijlen ver
van elkaar verwijderd.
Agnes Kant zet reeds na twee
jaar het voorzitterschap van
de fractie opzij. Dit is voor
deze politica op zich best triest,
Natuurlijk, de vorige voorzit
ter, Marijnissen, te moeten
opvolgen was en is een lood
zware klus. Dat begreep ieder.
Ze neemt hel te verrichten
werk in de politiek uiterst seri
eus, en dat geven vriend en vij
and haar zonder meer na. Ze
was gedreven, maar ontbrak
het haar wellicht aan het ver-
iriogen om op zijn tijd ook te
kunnen relativeren? Kon er bij
haar in de kamer en bij spee
ches nu nooit een lachje aP Ze
maakte zo'n verbeten en grim
mige indruk, juist heel anders
dan haat voorganger, die iets
van het 'Brabantse' had. En
dat blijkbaar velen aansprak
en op hem stemden? De uitslag
van de op 3 maart gehouden
verkiezingen verliep voor deze
partij met rampzalige gevol
gen.
Tegenover haar heengaan
staat het vertrek van de nes
tor van de Tweede Kamer er
heel anders voor Ruim tevo
ren heeft hij aangegeven dal
hij de fractie zou leiden tot aan
de verkiezingen die voor het
jaar 2011 op de lijst stonden.
'De wijze kent zijn tijd' luidt
een bekend gezegde. Het is
een heilige kunst die goed te
weten. Veel jaren zat de heer
Van der Vlies in het parle
ment en God heeft in hem veel
goeds voor zijn partij gegeven.
In toenemende mate was hij
ook het geweten van de Twee
de Kamer. En zijn opvolger, de
heer Van der Staaij, lijkt mij
goed ingewerkt.
Het gedachtegoed van de SP
en de SGP is principieel geheel
verschillend van elkaar. Ooit
heeft Agnes Kant zelf geuit, dat
zij totaal niets met de SGP had
als het om concrete daden ging
in de politiek. De SGP woord
voerder zou veel te weinig
politieke oplossingen of maat
regelen voorstellen. Maar dat
neemt niet weg dat zij erkende
wel respect voor hem te heb
ben. Dat bleek nog niet zo lang
geleden bij het debat over de
in ons land heersende finan
ciële crisis. Een zin haakte bij
haar vast toen de heer Van der
Vlies zei dat 'de markt geen
behoefte heeft aan behoeftigen
zonder koopkracht'. Daar kon
en wilde zij van ganser harte
mee instemmen zelfs! En dat er
soms heel verrassend overeen
komsten tussen beide partijen
kunnen zijn, gaf ze toe. Maar
direct kwam cle opinerking er
overheen dat de SGP veeleer
en veel meer morele voorstel
len doet dan politieke en dat
vond ze ei-g jammer.
Duidelijk is dat ook in ethisch
opzicht voor de praktijk van
het leven deze beide partijen
en hun vertegenwoordigers
vaak diametraal tegenover
elkaar stonden en staan.
De G in de SGP staat voor
Gereformeerd, ook het bedrij
ven van staatkunde. Deze par
lij gaat uit van en richt zich op
het Woord van Clod als basis
en richtlijn. De SP heeft haar
grondslag in niet-religieuze
maar wel heel maatschappij
kritische uitgangspunten, die
gericht zijn op solidariteit en
gelijkwaardigheid. De SGP
ziet de mens als door God, de
Schepper, gemaakt tot Zijn eer
en tot welzijn van de mede
schepselen. De SP komt er
voor uit de mens te zien als
product van en geinaakt door
de omstandigheclen. En dat is
in principieel opzicht een niet
met elkaar te verbinden uit
gangspunt voor overleggen en
daadkrachtig handelen.
yVtgetreden en verdwenen
politici kunneir snel vergeten
worden, -zeker wanneer hun
optreden kort was. Maar het
laatste woord over beide van
het Tweede Kamerwerk schei
dende politici zal nog wel niet
gesproken zijn, denkt u niet?
OUDÜORP
Herv. Gem. 9.30 uur kand.
B. van Leeuwen en 18.00 tutr
ds. L. de Wit - Hersteld Herv.
Gem. Dorpslienden: 9.30 uur ds.
H. Lassche en 18.30 uur ds. H.
Juffer; Ehen-Huëzer: 9.30 uur
kand. M. Diepenveen en 18.30
uur ds. H. Lassche - Geref.
Kerk 9.00 en 10.30 uur br.
K. Baas en 18.30 uur ds. G.G.
Kant, belijdenisdienst - Oer.
Gem. 9.30 en 18.30 uur lees-
dienst - Doopsgezinde Gem.
9.30 uur ds. J. Sinink, met gos
pelkoor, 11.15 uur Duitstalige
dienst, Pfarrer Gerhard Geric-
ke 19.30 uur ds. J. Smink, met
gospelkoor,
GOEDEREEDE
Herv. Gem. 9.45 uur ds. E.
de Mots en 18.30 uur ds. HJ.
van der Veen - Hersteld Herv.
Gem.9.30 uur ds. J.W. van
Estrik en 18.00 uur ds. J. Kop
pelaar.
STELLENDAM
Herv. Gem. 9.45 uur ds. D,
Hoolwerf en 17,00 uur kand.
K.M. Teeuw - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur ds. W.M. van
der Linden, belijdenisdienst
en 18.00 uur kand. L. Kroone-
nian - Geref. Kerk 9.45 uur ds.
t'..G. Kant, belijdeni.sdienst en
18.30 uur dhr K. Baas.
MELISSANT
Hersteld Herv. Gem. 10.00
uur leesdieiist en 18.00 uur ds.
W.M. van der Linden - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. R van Dijk -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLVND
Herv. Gem. 10.00 uur ds. G.
van Meijeren en 18.00 uur
kand. G. Lugthart - Ger. Gem.
10.00 uur en 18.00 uur ds. J.
Schipper - Ziekenhuis 14.30
uur ds. A. van Wijk.
HERKINGEN
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
HJ.T. Lubbers, 14.00 uur
Paasfeestviering zondags
school en 18.()0 uur ds. HJ.
Lam - Hersteld Herv. Gem.
9.30 urn- ds. A. van Wijk en
18.00 uur kand. M. Diepeveen
- Ger. Gem. 10.00 uur en 18,00
uur stud, S. Maljaars.
SOMMELSDIJK
Herv. Gem. 10.00 uur kand. O.
Lugthart en 18.00 uur ds. W.
Westland - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds. D. Siebelink -
Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur ds. G.J. Blanken en 16.30
uur ds. C. Oorschot - Exo
dus 6.15 uur ds. L.J. Lingen,
dageraadsdienst en 10.00 uur
ds. F.A.H.A. de Kok - Remon
strantse Gem. 10.00 uur ds.
J.F. Klijnsma - CAMA Gem.
11.00 uur dhr. K. van Holten,
gezinsdienst.
MIDDELHARNIS
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.
Harkema, belijdenisdienst en
18.00 uur ds. T.W. van Ben-
nekom - Geref. Kerk 6.15 uur
Dageraadsdienst in de Exodus-
kerk en 10.00 uur ds. L.J. Lin
gen en 17.00 uur geen dienst
- Ger. Gem. 9.30 eii 18.00 uur
ds. P Blok - Chr. Geref. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas
- Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30
uur ds. D.J. van Diggele, bed.
H.A. en 17.00 uur ds. M. van
Leeuwen.
NIEUWE-TONGE
Herv. Gem. 9.30 uur ds. L.
Wülschleger en 18.00 uur
ds. H.J.T. Lubbers - Hersteld
Herv. Gera. 9.30 uur ds. HJ.
Boer en 17.30 uur kand. G.A.
van de Brink - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst en 14.30 uur ds.
E. Bakker
OUDE-TONGE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. PM.
van 't Hof, 14.00 uur Paasvie
ring zondagsschool en 18.00
uur ds. F.J.M, van Veldhui
zen - Ger. Gem. 10.00 uur uur
leesdienst en 14.30 uur ds. E.
Bakker - Evangelie Gemeente
Flakkee 10.00 uur dhr. IIJ.P
Scheermeijer.
STAD aan 't HARINGVLIET
Herv. Gem. 9.45 uur ds. HJ.
Gatsburg en 18.00 uur kand.
A. Slabbekoorn - Geref. Kerk
10.00 uur ds. NJ.A. van Exel
en 18.00 uur dhr. J. Anninga -
Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst
eir 15.00 uur stud. S. Maljaars.
DEN BOMMEL
Herv. Gem. 9.45 uur kand. L.J.
Walhout en 18.00 uur ds. PM.
van 't Hof- Geref. Kerk 10.00
uur ds. W.A. Boer en 18-.00 uur
ds. AJ. Krol.
OOLLGENSPLAAT
Herv. Gem. 9,15 uur ds, H,G.
van der Ziel, belijdenisdienst
en 18.00 uur ds. D. Breure -
Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. C. Oorschot en 18.00 uur
ds. A. van Wijk - Geref. Kerk
9.30 uur ds. B J. Oldenhuis en
18.00 uur dhr. PA. de Jongh -
Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00
uur leesdienst.
L.4NGSTRAAT
Herv. Gem. 9.45 uur'kand.
RB. de Groot.
OUDDORP
Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.C.
de Groot - Hersteld Herv.
Gem. Dorpslienden: 9.30 uur
ds. H. Lassche - Ger. Gem. 9.30
uur leesdienst - Doopsgezinde
Gem. 10.00 uur Paassameii-
zang, ds. J, Smink.
GOEDEREEDE
Herv. Gem, 9.30 uur ds. E. de
Mots - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur ds. J.W. van Estrik.
STELLENDAM
Herv. Gem. 9.30 uur ds. D.
Hoolwerf - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. W.M. van
der Linden.
MELISSANT
Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. C. Oorschot - Ger. Gem.
9.30 uur leesdienst - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND
Herv. Gem. 15.00 uur in
Vroonlande, bed. H.A. ds. J.
Willemsenen 19.00 uur in kerk
bed. H.A. ds. G. van Meijeren
- Ger. Gem. 10.00 uur, ds. J.
Schipper, belijdenisdienst.
HERKINGEN
Herv. Gem. 9.30 uur ds. PM.
van 't Hof - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk
- Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur
leesdienst,
SOMMELSDIJK
Herv. Gem. 9.30 uur ds. G.C:.
de Jong - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur ds. AJ, Britstra,
MIDDELHARNIS
Herv. Gem, 9,00 uur ds, H.
Harkema - Ger. Gem. 9.30 uur
leesdienst - Chr. Geref. Kerk
9.30 uur ds. A. Hoekman.
NIEUWE-TONGE
Herv. Gem. 9.30 uur ds. C.
Molenaar - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur onbekend - Ger.
Gem. 10.00 uur ds. V. Blok.
OLDE-TONGE
Herv. Gem. 9.30 uur kand.
M.K. Teeuw - Evangelie
Gemeente Flakkee 20.00 uur
dhr. H. Scheermeijer.
STAD aan 't HARINGVLIET
Herv. Gem. 10.00 uur ds. L.D.
Burger.
DEN BOMMEL
Herv. Gem. 9.30 uur Paasvie
ring zondagsschool en jeugd.
OOLTGENSPLAAT
Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.G.
van der Ziel - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. Kot.
STELLENDAM - Op zaterdag
24 april a.s. organiseert de acti
viteitencommissie van de Her
steld Hervormde Gemeente
van Stellendam voor de eerste
keer eeir Buutenhavenmarkt
op het terrein naast de vis-
afslag te Stellendain. Hier
voor worden nog roinmel-
marktspulleii gevraagd, die
ingeleverd kunnen worden
op maandag 19, dinsdag 20
en woensdag 21 april a.s. van
18.30-20.30 uur in de loods
van de gebroeders Brinkman
aan de buitenhaven (Mr. Snij
derweg) te Stellendam. Grote
spullen/meubels worden niet
aangenomen.
In Stellendam wordt half april
een flyer verspreid met uit
gebreide informatie over de
Buutenhavenmarkt en welke
activiteiten er zijn.
MELISSANT - Gereformeerde
Gemeente in Ned. 19.00 uur
leesdienst.
OUDDORP - Doopsgezinde
Gemeente 19.30 uur, ds. J.
Smink, bed. H.A.
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave; uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8,3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187) 471020
E-mail: info@eilandennieuws.nl
Tarief per mm e 0,43. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zakelijke advertenties;
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten: maandag 17.00 uur
en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg
van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Bladmanager: GertVerweij, tel. (06) 50448359
Advertentie-verkoop: e-mail: gertverweij@eilandennieuws.nl
REDACTIE
hoofdredacteur: J.Villerius, tel.(0187)471022
e-mail: redactie@eilandennieuws.nl
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
PROT. KERK IN NED.
Beroepen: te Soinmelsdijk
(herv.), ds. A.L. van Zwet te
Woudenberg (herv.).
'Aangenomen: naar Goudri-
aan-Ottoland (herv.), kandi
daat W.P Vermeulen te Gouda;
naar Hoevelaken-Stoutenburg
en Achterveld (herv.), kandi
daat J.M. Molenaar te Lun-
teren, die bedankte voor de
overige op hem uitgebrachte
beroepen; naar Siddeburen-
Steendam-Tjucheirt (herv.), ds,
W. van der Wind te Onstwed-
de; naar Sommelsdijk (g.v. De
Samaritaan), ds. J. de Jong te
Nieuw-Beijerland.
Bedankt: voor Goes (her
vormd, De Levensbron), ds.
H. Westerhout te Harderwijk.
Beroepbaar: kandidaat J.A.A.
Meter, Geulhemmerberg 17,
3825 CA Amersfoort. Tel.
06-29403717. E-niail: meter-
tje@hotmail.com; kandi
daat J.H. Brederoo-Reitsma,
Koperwiek 24, 3853 DS Erme-
lo. Tel. 0341-842032. E-niail:
j.h.brederoo@upcmail.nl;
kandidaat J.W. van Dijk, Herik
45, 1273 AX Huizen. Tel. 020-
7739457. E-mail: vandijkjw@
gmail.coiTi; kandidaat D.
Schinkelshoek, Nieuwekamp
6, 3512 KP Utrecht. Tel. 030-
2319352. E-mail: dick@schin-
kelshoek.nl.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Zuidlaren, ds, H,
Prins te Mussel.
Aangenomen: naar Almere-
West, ds. E.J. Meijer te Leens.
NED. GEREE KERKEN
Aangenomen: naar IJsselmtii-
den, ds. H.G. Schaeffer te Hee
renveen.
CHR. GEREE KERKEN
Aangenomen: naar Almere
(NGK/CGK), ds. P van Dol
deren te Noordscheschut, die
bedankte voor Hardenberg
(Sjaloomkerk) en voor Lisse
(CGK/NGK); naar Emmen, ds.
G. Huisman te Onstwedde.
Naar Kerkwerve, G.J. Capel-
len te Heerde.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Boskoop, cis.
M. Karens te W'erkendam; tt*
Groningen en te Utrecht, ds,
L. Terlouw te Barendrecht;
te Hoogeveen, ds. W.J. Karels
te Hardinxveld-Giessendani.
die bedankte voor Leerdam:
te Puttershoek en te Ritf
derkerk-Slikkerveer, ds. I'
Mulder te Krimpen aan den
IJssel; te Rhenen, ds. C. Son-
nevelt te Lethbridge (Can.);
te Rotterdam-Centrum, ds.
J. Schipper te Dirksland; te
Rotterdam-Zuidwijk, ds. C.G.
Vreugdenhil te Vlissingen; ic
Wolphaartsdijk, ds. P. Melis u
Veen.
Bedankt: voor Ermelo, ds. A.
Schot te Nunspeet; voor Kat
wijk aan Zee, ds. A.J, Gunst te
Nieuwerkerk; voor Ouddorp,
ds, GJ,N. Moens te Melis
kerke; voor Scheveningen, ds,
W. Silfliout te Capelle aan den
IJssel-Middelwatering.
GEREE GEM. IN
NEDERLAND.
Beroepen: te Monarch (Alber
ta, Canada), ds. A. Geuze te
Gouda; te Rijssen, ds. J. Roos
te Barneveld.
Bedankt: voor Geldermalsen
en voor Nieuwerkerk aan den
IJss.el, ds. A. Schukink te Brui-
nisse.
Wat is geloven?
Ten derde wil ik ti aanwijzen
hoe u deel krijgt aan de wel
daad van Gods liefde en de
zaligheid van Christus. Er staat
in de Bijbel dat iedereen die
gelooft, niet verloren zal gaan.
Dit punt is uiterst belangrijk.
Ciod heeft de wereld liefge
had. Hij heeft Zijn Zoon gege
ven "tot een Zaligmaker der
wereld" (1 Johannes 4:14). En
toch weten we uit de Bijbel dat
vele mensen in deze wereld
nooit de hemel bereiken.
Hier is dan kennelijk toch een
beperking. Inderdaad, hier is
de poort nauw en de weg smal.
Niet iedereen uit het hele men
selijke geslacht deelt in de eeu
wige weldaden van C^hristus.
Wie dan wel? Christus en Zijn
weldaden zijn alleen voor
degenen die geloven. Dat
woord betekent in het Nieuwe
Testament eenvoudig 'vertrou
wen'. Vertrouwen en geloven
is dus hetzelfde. Dit is duide
lijk en onmiskenbaar in de
Bijbel te vinden. Degenen die
niet vertrouwen of geloven in
Hem, hebben dus geen deel
aan Hem. Zonder geloof is
er geen zaligheid. We mogen
zeker niet veronderstellen dat
er mensen zalig worden alleen
vanwege het feit dat Christus in
het vlees gekomen is, of omdat
Hij nu in de hemel is. Ook
het kerklidmaatschap geeft
iemand geen deel aan Christus.
Al deze dingen zijn volstrekt
nutteloos voor ons als wij niet
geloven. Zonder geloof of ver
trouwen van onze kant, zullen
al deze dingen tezamen onze
ziel niet redden. Wij moeten
een persoonlijk geloof hebben
in Christus, een persoonlijke
omgang met Hem, anders zijn
we voor eeuwig verloren. Het
is volkomen onjuist en onbij
bels om te stellen dat Chris
tus in ieder mens is. Christus
wordt ongetwijfeld iedereen
aangeboden, maar Hij is niet
in iedereen. Hij woont alleen
in de harten van degenen die
geloof hebben en helaas heeft
niet iedereen dat. Wie niet in
de Zoon van CJod gelooft, is nog
in Zijn zonden. "De toorn Gods
blijft op Hem". "Die niet zal
geloofd hebben, zal verdoemd
worden", zegt de Heere Jezus
(Christus in woorderi waarin
dit vreselijk onderscheid dui
delijk aan de dag treedt. Maar
Christus en ai Zijn weldaden
zijn het eigendom van ieder
mensenkind dat gelooft. Ieder
die gelooft in de Zoon van God
en zijn ziel aan Hem toever
trouwt, ontvangt vergeving van
zonden en vrijspraak van de
eeuwige straf die anders wacht.
Zijn zonden, hoeveel het er
ook waren, worden direct weg
genomen door Christus' dier
baar bloed. Zijn ziel, hoe schul
dig zij ook is, wordt onmid
dellijk bekleed met Christus'
volmaakte gerechtigheid. Het
maakt niets uit wat hij in het
verleden geweest is. Hij kan de
ergste zonden gedaan hebben
die men zich kan voorstellen.
Zijn verleden kan vele zwarte
bladzijden tellen. Maar gelooft
hij in de Zoon van God? Dat is
de vraag waar het om gaat. Als
hij gelooft, is hij gerechtvaar
digd (verzoend) van alle din
gen voor het aangezicht van
God. Het geeft helemaal niet
dat hij niets mee kan brengen
om zichzelf bij God aan te beve
len, geen goede werken, geen
verbete-ringen, geen bekering
en verandering van leven.
Maar gelooft hij in C:hristus?
Met andere woorden: Vlucht
hij tot Hem en vertrouwt hij
op Hem? Dat is de vraag waar
het om gaat. Als dat zo is, wordt
hij om Christus' wil door God
rechtvaardig gerekend.
Maar wat is dit geloof, dat zo
ongelooflijk belangrijk is? Wat
is de natuur en de aard van
dit geloof dat een mens zulke
verbazende voorrechten geeft?
Dat is een belangrijke vraag.
Er is niets geheimzinnigs of
moeilijks aan het zaligmakende
geloof Het is juist de enorme
eenvoud van het rechtvaardi
gend geloof waardoor duizen
den juist ten val komen.
Het geloof in Clhiistus is méér
dan een verstandelijk toesteni-
men of geloven inet het hoofd.
Want dal doen de duivelen
ook. We kuinien geloven dat
er een goddelijk Persoon is
Die Jezu.s' Christus heet en zo'n
achttien honderd jaar geleden
leefde, stierf en weer opstond
en toch nooit zó geloven dat we
zalig worden. Natuurlijk moet
er enige kennis zijn voordat
we kunnen geloven. Er is geen
ware godsdienst te vinden in
onkunde. Maar kennis alleen
is niet het zaligmakende geloof
Het geloof in Christus is ook
meer dan wat gevoelens rond
Christus. Dit is vaak niet meer
dan een tijdelijke opwinding
die spoedig weer over gaat.
We kunnen geraakt zijn in het
geweten en ons aangetrokken
voelen door het Evangelie.
Maar gevoel alleen is nog geen
geloof
Het ware geloof in Christus is
het vluchten tot en volkomeir
vertrouwen van het hart dat
overtuigd is van zonde en over
treding tegen God zijn Maker.
op C^hristus als een volkomen
Zaliginaker. Het is de gecombi
neerde daad van de hele mens,
zijn hart, hoofd, geweten en
wil. Het is in het begin vaak zo
zwak en flauw dat degene die
het heeft er niet van kan wor
den overtuigd dat hij het bezit.
En toch kan dit geloof - net als
het leven in een pasgeboren
kind - echt, reddend en waar
zijn. Op het moment dat het
geweten overtuigd is van zon
de, het hoofd ziet op Christus
als de Enige Die kan redden,
het hart zich vastklemt aan de
hand die Christus in Zijn nodi
gende Evangelie uitgestoken
houdt, op dat moment is het
zaligmakende geloof er. Op dat
moment gelooft een mens. En
mag hij ook weten een uitver
korene van God te zijn.
Het ware geloof in C^hristus is
zo ontzettend belangrijk dat
de Heilige Geest er in de Bij
bel vele beelden voor gebruikt
heeft om het te beschrijven. De
Heere kent de traagheid van
een mens om geestelijke zaken
te begrijpen. Daarom gebruikt
de Heere meerdere vormen om
het zo duidelijk mogelijk uit te
drukken. Wie niet begrijpt wat
"geloven" inhoudt als het hem
op één manier wordt beschre
ven, begrijpt het misschien op
een andere manier,
(1) Geloven is het komen van
de ziel tot Christus. De Hee
re Jezus zegt: "Die tot Mij
komt zal geenszins hongeren"
(Johannes 6:35). "Komt her
waarts tot Mij, allen die ver
moeid en belast zijt, en Ik zal
u rust geven" (Matth. 11:28).
Christus is de Almachtige
Vriend, Advocaat en Arts. Alle
zondaren die hulp nodig heb
ben, wordt bevolen tot Hem
te gaan. De gelovige komt tot
Hem door het geloof en wordt
gered.
(2) Geloven is het zich vast
klemmen van de ziel aan Chris
tus. Paulus zegt: "wij namelijk,
die de toevlucht genomen heb
ben, om de voorgestelde hoop
vast te houden" (Hebreeën
6:18). Christus is de ahrtachtige
hand van genade, die Ciod van
uit de hemel heeft uitgestoken
naar verloren zondaren die op
het punt staan onder te gaan.
De gelovige klemt zich aan die
hand vast door het geloof en
wordt zo verlost van de hel.
(3) Geloven is de daad waar
door de ziel zichzelf in bewa
ring geeft aan Christus. Pau-
lus zegt: "Hij is machtig, mijn
pand, bij Hem weggelegd,
te bewaren tot dien dag" (2
Timotheüs 1:12). Christus is
aangesteld tot beschermer en
bewaarder van zielen. Het is
Zijn taak oin alles wat aan Zijn
zorgen is toevertrouwd voor de
zonde, de dood, de hel en de
duivel te bewaren. De gelovige
geeft zijn ziel in handen van de
Almachtige Schatbewaarder.
Op die manier is hij verzekerd
tegen verlies tot in eeuwigheid.
Hij vertrouwt zichzelf aan Hem
toe en is veilig.
(4) Tenslotte is geloven ook een
zien op C;hristus. De apostel
Paulus be.schrijft de heiligen als
"ziende op den overste Leids
man en Voleinder des geloofs,
Jezus" (Hebreeën 12:2). De
nodiging van het Woord is,
"Wendt u naar Mij toe, woidl
behouden" (Jesaja 45:22). In
de Engelse tekst staat hier:
"Ziet op Mij" in plaats van
"Wendt u naar Mij toe". De
zondaar die door het geloof op
Hem ziet, heeft leven, gezond
heid en geestelijke kracht.
Niet één van deze uitdrukkin
gen veronderstelt iels geheim
zinnigs, groots, of verdienste-
lijks in de daad van het geloven
Alle beelden beschrijven hel als
iets dat binnen het bereik ligt
van de zwakste zondaar en
binnen het begripsvermogeii
valt van de meest onwetende
en ongeleerde mens. Laten
we een ogenblik toegeven dat
iemand zegt dat hij niet kan
begrijpen wal het geloof in
Christus is. Laat hem dan eens
letten op één van bovenge
noemde uitdrukkingen waai-
mee het geloof in de Bijbei
wordt beschreven. Hij moet
beslist toegeven dat komen
tot Christus, zien op Christus,
de ziel in bewaring geven bij
Christus, zich vastklemmen
aan Christus, allemaal eenvou
dige begrippen zijn. Laat hem
vervolgens ook bedenken dat
het komen, zien en toevertrou
wen van de ziel aan Christus
andere woorden voor geloven
zijn. Houd vast aan de grote
waarheid dat het zaligmakende
geloof niets anders is dan een
vluchten tot en een eenvoti-
dig vertrouwen in Christus.
Houd vast dat alleen het geloof
rechtvaardigt en dat het enige
wat u nodig hebt om deel aan
C^hristus te krijgen dit geloof
is. Het geloof is ongetwijfeld
niet de enige genadegave die
in het hart van een ware chris
ten gevonden wordt. Maar
alleen het geloof geeft hem een
aandeel in (Christus. Waardeer
die leer als de bijzondere .schat
van het Christendom. Als u
haar loslaat of er iets aan toe
voegt, komt er een einde aan
de innerlijke vrede. Acht deze
leer hoog vanwege de geschikt
heid voor de behoeften van
een van God afgevallen mens.
Het brengt het heil binnen het
bereik van de laagste en slecht
ste zondaar. Het vraagt geen
goede werken, gerechtigheid,
verdiensten, goedheid of waar
digheid van hein. Het eist niets
van een mens. Het berooft hem
van alle verontschuldigingen.
Het laat ook geen reden over
voor wanhoop. Zijn zonden
kunnen als scharlaken geweest
zijn. Maar gelooft hij? Dan is er
hoop. Acht deze leer hoog voor
zijn heerlijke eenvoud. Het
brengt het eeuwige leven bij
de armen, de onwetenden en
ongeletterden. Het vraagt geen
lange belijdenis van orthodoxe
leerstellingen. Het vraagt geen
enorme hoeveelheid hoofd
kennis of een vertrouwd zijn
met geloofsartikelen en belij
denissen. Komt iemand met al
zijn onkunde als een zondaar
tot C;hristus? Vertrouwt Hij
zich geheel aan Hem toe voor
zijn redding? Gelooft hij? Dan
is er hoop. Maar acht deze leer
nog het meest hoog vanwege
de reikwijdte van het aanbod.
Het gaat niet over "uitverko
renen" die geloven, de rijken
die geloven, de nette inensen
die geloven, of de man van een
bepaalde richting in de kerk
die gelooft. Van hen wordt
niet gezegd, dat zij alleen
zalig zullen worden. Neen, er
wordt een veel breder woord
gebruikt: "een iegelijk die
gelooft, zal niet verloren gaan."
Het maakt niet uit wie hij in het
verleden geweest is, wat zijn
naam, status of nationaliteit is,
welke kerkelijke achtergrond
hij heeft. "Een iegelijk die
gelooft" zal niet verloren gaan.
Dit is het Evangelie - de bood
schap van Kerst, maar ook van
Goede Vrijdag.
J.C. Ryle (1816-1900)
SOMMELSDIJK - Vrijdag
avond 26 maart hield Stichting
Kinderhulp Ci'oeree-Overflak-
kee de IC-kennisquiz weer in
't Prieel van Recreatiecentrum
De Slaver. Om 19.00 uur gaf
Carin van Buren, bestuurslid
van genoemde Stichting, het
startsein. De vragen kwamen
in drie ronden voorbij, in totaal
waren er 100 vragen, variërend
van Muziek, Algemeen, Reke
nen, Dictee, Taal, Spelling en
een aantal overige onderwer
pen. Maar allemaal vragen die
de kinderen ook kregen bij de
Cito-toets die onlangs gehou
den werd. Rond 22.00 uur was'
de laatste ronde afgelopen en
werd er koortsachtig geteld om
te bepalen wie de meeste vra
gen goed had. De eerste prijs
werd gewonnen door Sara
Poslhuma; zij won de laptop
met toebehoren, ter beschik
king gesteld door IC Auto
matisering. De tweede prijs
was voor Nienke Padmos; zij
won de Nintendo Wii Sports,
ter beschikking gesteld door
taxibedrijf Visbeen. En Nino
Reus won de derde prijs, een
portable DVD-speler. Het was
weer een succesvolle avond. In
totaal werd er 1.300 opge
haald, welk bedrag volledig ter
beschikking wordt gesteld voor
het aanschaffen van twee klim-
loestellen voor twee opvang-
gezinnen op Goeree Over-
flakkee. Stichting Kinderhulp
Goeree-Overflakkee is heel
blij met deze mooie opbrengst
en hoopt dal de kinderen veel
plezier mogen beleven aan
hun gewonnen prijzen en in
de opvanggezinnen aan de te
plaatsen speeltoestellen.