Kerkdiensten Twee fractievoorzitters weg uit de Kamer De boodschap van Goede Vrijdag (2) Beroepings- Eerste Paasdag, zondag 4 april Tweede Paasdag, maandag 5 april Spullen gevraagd voor Buutennaven- markt Goede Vrijdagdiensten EIIAnDEII-niEUWS WERK IC Kennisquiz weer een succes EiüvnDEn-riiEuws Wel en niet in rep en roer Een letter maar wel groot verschil Reeds na twee jaar Ruim tevoren aangekondigd Wederzijds gedachtegoed Drs. W. Chr. Hovius Principieel anders Snel vergeten (nagekomen) PAGINA 2 VRIJDAG 2 APRIL 2010 Ethiek De artikelen in de verschillen de dagbladen maakten er geen geheim van: in de Socialistische Partij brak grote onrust uit na en over het abrupte en niet te voorziene vertrek van de frac tievoorzitter Agnes Kant uit de Tweede Kamer, vanwege de zo slechte resultaten voor die par tij bij de verkiezingen voor de gemeenteraad op 3 maart jl. Niet vanwege die verkiezingen maar wel door de val van hel kabinet en de koinende verkie zingen voor de Tweede Kamer komt ook het vertrek van de heer Van der Vlies van de Staatkundig Gereformeerde Partij eenjaar eerder dan afge sproken. Daarover is die partij niet in beroering geraakt. Merkwaardig is dat deze beide hierboven genoenrde partijen in de aanduiding maar een let ter verschil vertonen. We heb ben het immers over de SP en de SGP. De beide 'essen' staan reeds voor geheel verschil lende begrippen: Socialistisch en Staatkundig. Echter de G als middelste letter in de SGP maakt het verschil onover brugbaar, gebezigd ter aandui ding van Gereformeerd. In de volksmond geldt de eerste par tij als heel links en de tweede juist als uiterst rechts. Maar dat is slechts heel oppervlakkig beschouwd. De beginselen van beide partijen zijn mijlen ver van elkaar verwijderd. Agnes Kant zet reeds na twee jaar het voorzitterschap van de fractie opzij. Dit is voor deze politica op zich best triest, Natuurlijk, de vorige voorzit ter, Marijnissen, te moeten opvolgen was en is een lood zware klus. Dat begreep ieder. Ze neemt hel te verrichten werk in de politiek uiterst seri eus, en dat geven vriend en vij and haar zonder meer na. Ze was gedreven, maar ontbrak het haar wellicht aan het ver- iriogen om op zijn tijd ook te kunnen relativeren? Kon er bij haar in de kamer en bij spee ches nu nooit een lachje aP Ze maakte zo'n verbeten en grim mige indruk, juist heel anders dan haat voorganger, die iets van het 'Brabantse' had. En dat blijkbaar velen aansprak en op hem stemden? De uitslag van de op 3 maart gehouden verkiezingen verliep voor deze partij met rampzalige gevol gen. Tegenover haar heengaan staat het vertrek van de nes tor van de Tweede Kamer er heel anders voor Ruim tevo ren heeft hij aangegeven dal hij de fractie zou leiden tot aan de verkiezingen die voor het jaar 2011 op de lijst stonden. 'De wijze kent zijn tijd' luidt een bekend gezegde. Het is een heilige kunst die goed te weten. Veel jaren zat de heer Van der Vlies in het parle ment en God heeft in hem veel goeds voor zijn partij gegeven. In toenemende mate was hij ook het geweten van de Twee de Kamer. En zijn opvolger, de heer Van der Staaij, lijkt mij goed ingewerkt. Het gedachtegoed van de SP en de SGP is principieel geheel verschillend van elkaar. Ooit heeft Agnes Kant zelf geuit, dat zij totaal niets met de SGP had als het om concrete daden ging in de politiek. De SGP woord voerder zou veel te weinig politieke oplossingen of maat regelen voorstellen. Maar dat neemt niet weg dat zij erkende wel respect voor hem te heb ben. Dat bleek nog niet zo lang geleden bij het debat over de in ons land heersende finan ciële crisis. Een zin haakte bij haar vast toen de heer Van der Vlies zei dat 'de markt geen behoefte heeft aan behoeftigen zonder koopkracht'. Daar kon en wilde zij van ganser harte mee instemmen zelfs! En dat er soms heel verrassend overeen komsten tussen beide partijen kunnen zijn, gaf ze toe. Maar direct kwam cle opinerking er overheen dat de SGP veeleer en veel meer morele voorstel len doet dan politieke en dat vond ze ei-g jammer. Duidelijk is dat ook in ethisch opzicht voor de praktijk van het leven deze beide partijen en hun vertegenwoordigers vaak diametraal tegenover elkaar stonden en staan. De G in de SGP staat voor Gereformeerd, ook het bedrij ven van staatkunde. Deze par lij gaat uit van en richt zich op het Woord van Clod als basis en richtlijn. De SP heeft haar grondslag in niet-religieuze maar wel heel maatschappij kritische uitgangspunten, die gericht zijn op solidariteit en gelijkwaardigheid. De SGP ziet de mens als door God, de Schepper, gemaakt tot Zijn eer en tot welzijn van de mede schepselen. De SP komt er voor uit de mens te zien als product van en geinaakt door de omstandigheclen. En dat is in principieel opzicht een niet met elkaar te verbinden uit gangspunt voor overleggen en daadkrachtig handelen. yVtgetreden en verdwenen politici kunneir snel vergeten worden, -zeker wanneer hun optreden kort was. Maar het laatste woord over beide van het Tweede Kamerwerk schei dende politici zal nog wel niet gesproken zijn, denkt u niet? OUDÜORP Herv. Gem. 9.30 uur kand. B. van Leeuwen en 18.00 tutr ds. L. de Wit - Hersteld Herv. Gem. Dorpslienden: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. H. Juffer; Ehen-Huëzer: 9.30 uur kand. M. Diepenveen en 18.30 uur ds. H. Lassche - Geref. Kerk 9.00 en 10.30 uur br. K. Baas en 18.30 uur ds. G.G. Kant, belijdenisdienst - Oer. Gem. 9.30 en 18.30 uur lees- dienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Sinink, met gos pelkoor, 11.15 uur Duitstalige dienst, Pfarrer Gerhard Geric- ke 19.30 uur ds. J. Smink, met gospelkoor, GOEDEREEDE Herv. Gem. 9.45 uur ds. E. de Mots en 18.30 uur ds. HJ. van der Veen - Hersteld Herv. Gem.9.30 uur ds. J.W. van Estrik en 18.00 uur ds. J. Kop pelaar. STELLENDAM Herv. Gem. 9.45 uur ds. D, Hoolwerf en 17,00 uur kand. K.M. Teeuw - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W.M. van der Linden, belijdenisdienst en 18.00 uur kand. L. Kroone- nian - Geref. Kerk 9.45 uur ds. t'..G. Kant, belijdeni.sdienst en 18.30 uur dhr K. Baas. MELISSANT Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur leesdieiist en 18.00 uur ds. W.M. van der Linden - Geref. Kerk 9.30 uur ds. R van Dijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLVND Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur kand. G. Lugthart - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis 14.30 uur ds. A. van Wijk. HERKINGEN Herv. Gem. 10.00 uur ds. HJ.T. Lubbers, 14.00 uur Paasfeestviering zondags school en 18.()0 uur ds. HJ. Lam - Hersteld Herv. Gem. 9.30 urn- ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand. M. Diepeveen - Ger. Gem. 10.00 uur en 18,00 uur stud, S. Maljaars. SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur kand. O. Lugthart en 18.00 uur ds. W. Westland - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. D. Siebelink - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. G.J. Blanken en 16.30 uur ds. C. Oorschot - Exo dus 6.15 uur ds. L.J. Lingen, dageraadsdienst en 10.00 uur ds. F.A.H.A. de Kok - Remon strantse Gem. 10.00 uur ds. J.F. Klijnsma - CAMA Gem. 11.00 uur dhr. K. van Holten, gezinsdienst. MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema, belijdenisdienst en 18.00 uur ds. T.W. van Ben- nekom - Geref. Kerk 6.15 uur Dageraadsdienst in de Exodus- kerk en 10.00 uur ds. L.J. Lin gen en 17.00 uur geen dienst - Ger. Gem. 9.30 eii 18.00 uur ds. P Blok - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30 uur ds. D.J. van Diggele, bed. H.A. en 17.00 uur ds. M. van Leeuwen. NIEUWE-TONGE Herv. Gem. 9.30 uur ds. L. Wülschleger en 18.00 uur ds. H.J.T. Lubbers - Hersteld Herv. Gera. 9.30 uur ds. HJ. Boer en 17.30 uur kand. G.A. van de Brink - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. E. Bakker OUDE-TONGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. PM. van 't Hof, 14.00 uur Paasvie ring zondagsschool en 18.00 uur ds. F.J.M, van Veldhui zen - Ger. Gem. 10.00 uur uur leesdienst en 14.30 uur ds. E. Bakker - Evangelie Gemeente Flakkee 10.00 uur dhr. IIJ.P Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET Herv. Gem. 9.45 uur ds. HJ. Gatsburg en 18.00 uur kand. A. Slabbekoorn - Geref. Kerk 10.00 uur ds. NJ.A. van Exel en 18.00 uur dhr. J. Anninga - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst eir 15.00 uur stud. S. Maljaars. DEN BOMMEL Herv. Gem. 9.45 uur kand. L.J. Walhout en 18.00 uur ds. PM. van 't Hof- Geref. Kerk 10.00 uur ds. W.A. Boer en 18-.00 uur ds. AJ. Krol. OOLLGENSPLAAT Herv. Gem. 9,15 uur ds, H,G. van der Ziel, belijdenisdienst en 18.00 uur ds. D. Breure - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Geref. Kerk 9.30 uur ds. B J. Oldenhuis en 18.00 uur dhr. PA. de Jongh - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur leesdienst. L.4NGSTRAAT Herv. Gem. 9.45 uur'kand. RB. de Groot. OUDDORP Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.C. de Groot - Hersteld Herv. Gem. Dorpslienden: 9.30 uur ds. H. Lassche - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 10.00 uur Paassameii- zang, ds. J, Smink. GOEDEREEDE Herv. Gem, 9.30 uur ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.W. van Estrik. STELLENDAM Herv. Gem. 9.30 uur ds. D. Hoolwerf - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. W.M. van der Linden. MELISSANT Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 uur leesdienst. DIRKSLAND Herv. Gem. 15.00 uur in Vroonlande, bed. H.A. ds. J. Willemsenen 19.00 uur in kerk bed. H.A. ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 uur, ds. J. Schipper, belijdenisdienst. HERKINGEN Herv. Gem. 9.30 uur ds. PM. van 't Hof - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur leesdienst, SOMMELSDIJK Herv. Gem. 9.30 uur ds. G.C:. de Jong - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. AJ, Britstra, MIDDELHARNIS Herv. Gem, 9,00 uur ds, H. Harkema - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 uur ds. A. Hoekman. NIEUWE-TONGE Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Molenaar - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur onbekend - Ger. Gem. 10.00 uur ds. V. Blok. OLDE-TONGE Herv. Gem. 9.30 uur kand. M.K. Teeuw - Evangelie Gemeente Flakkee 20.00 uur dhr. H. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET Herv. Gem. 10.00 uur ds. L.D. Burger. DEN BOMMEL Herv. Gem. 9.30 uur Paasvie ring zondagsschool en jeugd. OOLTGENSPLAAT Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kot. STELLENDAM - Op zaterdag 24 april a.s. organiseert de acti viteitencommissie van de Her steld Hervormde Gemeente van Stellendam voor de eerste keer eeir Buutenhavenmarkt op het terrein naast de vis- afslag te Stellendain. Hier voor worden nog roinmel- marktspulleii gevraagd, die ingeleverd kunnen worden op maandag 19, dinsdag 20 en woensdag 21 april a.s. van 18.30-20.30 uur in de loods van de gebroeders Brinkman aan de buitenhaven (Mr. Snij derweg) te Stellendam. Grote spullen/meubels worden niet aangenomen. In Stellendam wordt half april een flyer verspreid met uit gebreide informatie over de Buutenhavenmarkt en welke activiteiten er zijn. MELISSANT - Gereformeerde Gemeente in Ned. 19.00 uur leesdienst. OUDDORP - Doopsgezinde Gemeente 19.30 uur, ds. J. Smink, bed. H.A. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave; uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8,3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187) 471020 E-mail: info@eilandennieuws.nl Tarief per mm e 0,43. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijke advertenties; maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager: GertVerweij, tel. (06) 50448359 Advertentie-verkoop: e-mail: gertverweij@eilandennieuws.nl REDACTIE hoofdredacteur: J.Villerius, tel.(0187)471022 e-mail: redactie@eilandennieuws.nl Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). PROT. KERK IN NED. Beroepen: te Soinmelsdijk (herv.), ds. A.L. van Zwet te Woudenberg (herv.). 'Aangenomen: naar Goudri- aan-Ottoland (herv.), kandi daat W.P Vermeulen te Gouda; naar Hoevelaken-Stoutenburg en Achterveld (herv.), kandi daat J.M. Molenaar te Lun- teren, die bedankte voor de overige op hem uitgebrachte beroepen; naar Siddeburen- Steendam-Tjucheirt (herv.), ds, W. van der Wind te Onstwed- de; naar Sommelsdijk (g.v. De Samaritaan), ds. J. de Jong te Nieuw-Beijerland. Bedankt: voor Goes (her vormd, De Levensbron), ds. H. Westerhout te Harderwijk. Beroepbaar: kandidaat J.A.A. Meter, Geulhemmerberg 17, 3825 CA Amersfoort. Tel. 06-29403717. E-niail: meter- tje@hotmail.com; kandi daat J.H. Brederoo-Reitsma, Koperwiek 24, 3853 DS Erme- lo. Tel. 0341-842032. E-niail: j.h.brederoo@upcmail.nl; kandidaat J.W. van Dijk, Herik 45, 1273 AX Huizen. Tel. 020- 7739457. E-mail: vandijkjw@ gmail.coiTi; kandidaat D. Schinkelshoek, Nieuwekamp 6, 3512 KP Utrecht. Tel. 030- 2319352. E-mail: dick@schin- kelshoek.nl. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Zuidlaren, ds, H, Prins te Mussel. Aangenomen: naar Almere- West, ds. E.J. Meijer te Leens. NED. GEREE KERKEN Aangenomen: naar IJsselmtii- den, ds. H.G. Schaeffer te Hee renveen. CHR. GEREE KERKEN Aangenomen: naar Almere (NGK/CGK), ds. P van Dol deren te Noordscheschut, die bedankte voor Hardenberg (Sjaloomkerk) en voor Lisse (CGK/NGK); naar Emmen, ds. G. Huisman te Onstwedde. Naar Kerkwerve, G.J. Capel- len te Heerde. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Boskoop, cis. M. Karens te W'erkendam; tt* Groningen en te Utrecht, ds, L. Terlouw te Barendrecht; te Hoogeveen, ds. W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendani. die bedankte voor Leerdam: te Puttershoek en te Ritf derkerk-Slikkerveer, ds. I' Mulder te Krimpen aan den IJssel; te Rhenen, ds. C. Son- nevelt te Lethbridge (Can.); te Rotterdam-Centrum, ds. J. Schipper te Dirksland; te Rotterdam-Zuidwijk, ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissingen; ic Wolphaartsdijk, ds. P. Melis u Veen. Bedankt: voor Ermelo, ds. A. Schot te Nunspeet; voor Kat wijk aan Zee, ds. A.J, Gunst te Nieuwerkerk; voor Ouddorp, ds, GJ,N. Moens te Melis kerke; voor Scheveningen, ds, W. Silfliout te Capelle aan den IJssel-Middelwatering. GEREE GEM. IN NEDERLAND. Beroepen: te Monarch (Alber ta, Canada), ds. A. Geuze te Gouda; te Rijssen, ds. J. Roos te Barneveld. Bedankt: voor Geldermalsen en voor Nieuwerkerk aan den IJss.el, ds. A. Schukink te Brui- nisse. Wat is geloven? Ten derde wil ik ti aanwijzen hoe u deel krijgt aan de wel daad van Gods liefde en de zaligheid van Christus. Er staat in de Bijbel dat iedereen die gelooft, niet verloren zal gaan. Dit punt is uiterst belangrijk. Ciod heeft de wereld liefge had. Hij heeft Zijn Zoon gege ven "tot een Zaligmaker der wereld" (1 Johannes 4:14). En toch weten we uit de Bijbel dat vele mensen in deze wereld nooit de hemel bereiken. Hier is dan kennelijk toch een beperking. Inderdaad, hier is de poort nauw en de weg smal. Niet iedereen uit het hele men selijke geslacht deelt in de eeu wige weldaden van C^hristus. Wie dan wel? Christus en Zijn weldaden zijn alleen voor degenen die geloven. Dat woord betekent in het Nieuwe Testament eenvoudig 'vertrou wen'. Vertrouwen en geloven is dus hetzelfde. Dit is duide lijk en onmiskenbaar in de Bijbel te vinden. Degenen die niet vertrouwen of geloven in Hem, hebben dus geen deel aan Hem. Zonder geloof is er geen zaligheid. We mogen zeker niet veronderstellen dat er mensen zalig worden alleen vanwege het feit dat Christus in het vlees gekomen is, of omdat Hij nu in de hemel is. Ook het kerklidmaatschap geeft iemand geen deel aan Christus. Al deze dingen zijn volstrekt nutteloos voor ons als wij niet geloven. Zonder geloof of ver trouwen van onze kant, zullen al deze dingen tezamen onze ziel niet redden. Wij moeten een persoonlijk geloof hebben in Christus, een persoonlijke omgang met Hem, anders zijn we voor eeuwig verloren. Het is volkomen onjuist en onbij bels om te stellen dat Chris tus in ieder mens is. Christus wordt ongetwijfeld iedereen aangeboden, maar Hij is niet in iedereen. Hij woont alleen in de harten van degenen die geloof hebben en helaas heeft niet iedereen dat. Wie niet in de Zoon van CJod gelooft, is nog in Zijn zonden. "De toorn Gods blijft op Hem". "Die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden", zegt de Heere Jezus (Christus in woorderi waarin dit vreselijk onderscheid dui delijk aan de dag treedt. Maar Christus en ai Zijn weldaden zijn het eigendom van ieder mensenkind dat gelooft. Ieder die gelooft in de Zoon van God en zijn ziel aan Hem toever trouwt, ontvangt vergeving van zonden en vrijspraak van de eeuwige straf die anders wacht. Zijn zonden, hoeveel het er ook waren, worden direct weg genomen door Christus' dier baar bloed. Zijn ziel, hoe schul dig zij ook is, wordt onmid dellijk bekleed met Christus' volmaakte gerechtigheid. Het maakt niets uit wat hij in het verleden geweest is. Hij kan de ergste zonden gedaan hebben die men zich kan voorstellen. Zijn verleden kan vele zwarte bladzijden tellen. Maar gelooft hij in de Zoon van God? Dat is de vraag waar het om gaat. Als hij gelooft, is hij gerechtvaar digd (verzoend) van alle din gen voor het aangezicht van God. Het geeft helemaal niet dat hij niets mee kan brengen om zichzelf bij God aan te beve len, geen goede werken, geen verbete-ringen, geen bekering en verandering van leven. Maar gelooft hij in C:hristus? Met andere woorden: Vlucht hij tot Hem en vertrouwt hij op Hem? Dat is de vraag waar het om gaat. Als dat zo is, wordt hij om Christus' wil door God rechtvaardig gerekend. Maar wat is dit geloof, dat zo ongelooflijk belangrijk is? Wat is de natuur en de aard van dit geloof dat een mens zulke verbazende voorrechten geeft? Dat is een belangrijke vraag. Er is niets geheimzinnigs of moeilijks aan het zaligmakende geloof Het is juist de enorme eenvoud van het rechtvaardi gend geloof waardoor duizen den juist ten val komen. Het geloof in Clhiistus is méér dan een verstandelijk toesteni- men of geloven inet het hoofd. Want dal doen de duivelen ook. We kuinien geloven dat er een goddelijk Persoon is Die Jezu.s' Christus heet en zo'n achttien honderd jaar geleden leefde, stierf en weer opstond en toch nooit zó geloven dat we zalig worden. Natuurlijk moet er enige kennis zijn voordat we kunnen geloven. Er is geen ware godsdienst te vinden in onkunde. Maar kennis alleen is niet het zaligmakende geloof Het geloof in Christus is ook meer dan wat gevoelens rond Christus. Dit is vaak niet meer dan een tijdelijke opwinding die spoedig weer over gaat. We kunnen geraakt zijn in het geweten en ons aangetrokken voelen door het Evangelie. Maar gevoel alleen is nog geen geloof Het ware geloof in Christus is het vluchten tot en volkomeir vertrouwen van het hart dat overtuigd is van zonde en over treding tegen God zijn Maker. op C^hristus als een volkomen Zaliginaker. Het is de gecombi neerde daad van de hele mens, zijn hart, hoofd, geweten en wil. Het is in het begin vaak zo zwak en flauw dat degene die het heeft er niet van kan wor den overtuigd dat hij het bezit. En toch kan dit geloof - net als het leven in een pasgeboren kind - echt, reddend en waar zijn. Op het moment dat het geweten overtuigd is van zon de, het hoofd ziet op Christus als de Enige Die kan redden, het hart zich vastklemt aan de hand die Christus in Zijn nodi gende Evangelie uitgestoken houdt, op dat moment is het zaligmakende geloof er. Op dat moment gelooft een mens. En mag hij ook weten een uitver korene van God te zijn. Het ware geloof in C^hristus is zo ontzettend belangrijk dat de Heilige Geest er in de Bij bel vele beelden voor gebruikt heeft om het te beschrijven. De Heere kent de traagheid van een mens om geestelijke zaken te begrijpen. Daarom gebruikt de Heere meerdere vormen om het zo duidelijk mogelijk uit te drukken. Wie niet begrijpt wat "geloven" inhoudt als het hem op één manier wordt beschre ven, begrijpt het misschien op een andere manier, (1) Geloven is het komen van de ziel tot Christus. De Hee re Jezus zegt: "Die tot Mij komt zal geenszins hongeren" (Johannes 6:35). "Komt her waarts tot Mij, allen die ver moeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven" (Matth. 11:28). Christus is de Almachtige Vriend, Advocaat en Arts. Alle zondaren die hulp nodig heb ben, wordt bevolen tot Hem te gaan. De gelovige komt tot Hem door het geloof en wordt gered. (2) Geloven is het zich vast klemmen van de ziel aan Chris tus. Paulus zegt: "wij namelijk, die de toevlucht genomen heb ben, om de voorgestelde hoop vast te houden" (Hebreeën 6:18). Christus is de ahrtachtige hand van genade, die Ciod van uit de hemel heeft uitgestoken naar verloren zondaren die op het punt staan onder te gaan. De gelovige klemt zich aan die hand vast door het geloof en wordt zo verlost van de hel. (3) Geloven is de daad waar door de ziel zichzelf in bewa ring geeft aan Christus. Pau- lus zegt: "Hij is machtig, mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot dien dag" (2 Timotheüs 1:12). Christus is aangesteld tot beschermer en bewaarder van zielen. Het is Zijn taak oin alles wat aan Zijn zorgen is toevertrouwd voor de zonde, de dood, de hel en de duivel te bewaren. De gelovige geeft zijn ziel in handen van de Almachtige Schatbewaarder. Op die manier is hij verzekerd tegen verlies tot in eeuwigheid. Hij vertrouwt zichzelf aan Hem toe en is veilig. (4) Tenslotte is geloven ook een zien op C;hristus. De apostel Paulus be.schrijft de heiligen als "ziende op den overste Leids man en Voleinder des geloofs, Jezus" (Hebreeën 12:2). De nodiging van het Woord is, "Wendt u naar Mij toe, woidl behouden" (Jesaja 45:22). In de Engelse tekst staat hier: "Ziet op Mij" in plaats van "Wendt u naar Mij toe". De zondaar die door het geloof op Hem ziet, heeft leven, gezond heid en geestelijke kracht. Niet één van deze uitdrukkin gen veronderstelt iels geheim zinnigs, groots, of verdienste- lijks in de daad van het geloven Alle beelden beschrijven hel als iets dat binnen het bereik ligt van de zwakste zondaar en binnen het begripsvermogeii valt van de meest onwetende en ongeleerde mens. Laten we een ogenblik toegeven dat iemand zegt dat hij niet kan begrijpen wal het geloof in Christus is. Laat hem dan eens letten op één van bovenge noemde uitdrukkingen waai- mee het geloof in de Bijbei wordt beschreven. Hij moet beslist toegeven dat komen tot Christus, zien op Christus, de ziel in bewaring geven bij Christus, zich vastklemmen aan Christus, allemaal eenvou dige begrippen zijn. Laat hem vervolgens ook bedenken dat het komen, zien en toevertrou wen van de ziel aan Christus andere woorden voor geloven zijn. Houd vast aan de grote waarheid dat het zaligmakende geloof niets anders is dan een vluchten tot en een eenvoti- dig vertrouwen in Christus. Houd vast dat alleen het geloof rechtvaardigt en dat het enige wat u nodig hebt om deel aan C^hristus te krijgen dit geloof is. Het geloof is ongetwijfeld niet de enige genadegave die in het hart van een ware chris ten gevonden wordt. Maar alleen het geloof geeft hem een aandeel in (Christus. Waardeer die leer als de bijzondere .schat van het Christendom. Als u haar loslaat of er iets aan toe voegt, komt er een einde aan de innerlijke vrede. Acht deze leer hoog vanwege de geschikt heid voor de behoeften van een van God afgevallen mens. Het brengt het heil binnen het bereik van de laagste en slecht ste zondaar. Het vraagt geen goede werken, gerechtigheid, verdiensten, goedheid of waar digheid van hein. Het eist niets van een mens. Het berooft hem van alle verontschuldigingen. Het laat ook geen reden over voor wanhoop. Zijn zonden kunnen als scharlaken geweest zijn. Maar gelooft hij? Dan is er hoop. Acht deze leer hoog voor zijn heerlijke eenvoud. Het brengt het eeuwige leven bij de armen, de onwetenden en ongeletterden. Het vraagt geen lange belijdenis van orthodoxe leerstellingen. Het vraagt geen enorme hoeveelheid hoofd kennis of een vertrouwd zijn met geloofsartikelen en belij denissen. Komt iemand met al zijn onkunde als een zondaar tot C;hristus? Vertrouwt Hij zich geheel aan Hem toe voor zijn redding? Gelooft hij? Dan is er hoop. Maar acht deze leer nog het meest hoog vanwege de reikwijdte van het aanbod. Het gaat niet over "uitverko renen" die geloven, de rijken die geloven, de nette inensen die geloven, of de man van een bepaalde richting in de kerk die gelooft. Van hen wordt niet gezegd, dat zij alleen zalig zullen worden. Neen, er wordt een veel breder woord gebruikt: "een iegelijk die gelooft, zal niet verloren gaan." Het maakt niet uit wie hij in het verleden geweest is, wat zijn naam, status of nationaliteit is, welke kerkelijke achtergrond hij heeft. "Een iegelijk die gelooft" zal niet verloren gaan. Dit is het Evangelie - de bood schap van Kerst, maar ook van Goede Vrijdag. J.C. Ryle (1816-1900) SOMMELSDIJK - Vrijdag avond 26 maart hield Stichting Kinderhulp Ci'oeree-Overflak- kee de IC-kennisquiz weer in 't Prieel van Recreatiecentrum De Slaver. Om 19.00 uur gaf Carin van Buren, bestuurslid van genoemde Stichting, het startsein. De vragen kwamen in drie ronden voorbij, in totaal waren er 100 vragen, variërend van Muziek, Algemeen, Reke nen, Dictee, Taal, Spelling en een aantal overige onderwer pen. Maar allemaal vragen die de kinderen ook kregen bij de Cito-toets die onlangs gehou den werd. Rond 22.00 uur was' de laatste ronde afgelopen en werd er koortsachtig geteld om te bepalen wie de meeste vra gen goed had. De eerste prijs werd gewonnen door Sara Poslhuma; zij won de laptop met toebehoren, ter beschik king gesteld door IC Auto matisering. De tweede prijs was voor Nienke Padmos; zij won de Nintendo Wii Sports, ter beschikking gesteld door taxibedrijf Visbeen. En Nino Reus won de derde prijs, een portable DVD-speler. Het was weer een succesvolle avond. In totaal werd er 1.300 opge haald, welk bedrag volledig ter beschikking wordt gesteld voor het aanschaffen van twee klim- loestellen voor twee opvang- gezinnen op Goeree Over- flakkee. Stichting Kinderhulp Goeree-Overflakkee is heel blij met deze mooie opbrengst en hoopt dal de kinderen veel plezier mogen beleven aan hun gewonnen prijzen en in de opvanggezinnen aan de te plaatsen speeltoestellen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 2