De boodschap van Goede Vrijdag Psalmen zingen bij de Sommelsdijkse 'Meere' Twee paasvieringen in De Staver te Middelharnis... He is alive! Want alzo liefheeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.Qoh.S-.U) Weinig tei<sten zullen zo bekend zijn als de tekst die hierbo ven staat. De woorden klinken ons waarschijnlijk heel ver trouwd in de oren. Maar hebben wij er ooit bij stilgestaan wat een enorme hoeveelheid godgeleerdheid deze tekst be vat? Geen wonder dat Luther deze tekst wel "de Bijbel in het klein" noemt. Hebt u er ook bij stilgestaan welk woord het keerpunt van de tekst is, en welke ongelooflijk ernstige vraag daaruit naar voren komt? Ik bedoel het woord 'gelooft'. De Heere Jezus zegt: "Wie gelooft, zal niet verloren gaan." Wel nu, gelooft u wel? De Heere Jezus Christus stelde veel vragen tijdens Zijn om- wandeling op aarde. Vragen over dingen die noodzakelijk zijn om na het sterven het eeuwig heil te verkrijgen. Vragen ook die het geweten onderzoeken en mensen leren zich te zien zoals God hen ziet. Zulke vragen brengen vaak leven en gezondheid voor zielen. Ik ken weinig vragen die belang rijker zijn dan de vraag die opkomt uit onze tekst: Gelooft u wel? Om duidelijk het belang van 'geloven' te kunnen zien, moeten we de woorden van de Heere Jezus die hierboven staan, eens goed overdenken. Bij het overdenken van deze woorden hoop ik u te kunnen laten zien hoe zwaarwegend de vraag is: 'Gelooft u wel?'. CODS LIEFDE TOT DE WERELD Laten wij ten eerste stilstaan bij Gods gevoelens tegenover de wereld: Hij had haar lief. Er bestaat wel enig verschil van mening over de uitgestrektheid van liefde die God de Vader voor de wereld had. Ik geloof dat de Bijbel ons leert dat Gods liefde zich uitstrekt over het gehele menselijke geslacht. "Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn werken", staat in Psalm 145:9. Hij heeft niet alleen de Joden lief, maar ook de heide nen. Maar wat voor soort liefde is het waarmee God de Vader de mensheid liefheeft? Hij is immers "te rein van ogen, dan dat Hij het kwade zou zien." De wereldwijde liefde waarvan Jezus hier spreekt is dan ook een liefde van Zijn medelijden. De liefde van het medelijden is de liefde van God in het alge meen die uitgaat tot alle mensen. Hiervan onderscheiden is Zijn bijzondere liefde tot de mensen die de eeuwige hemelse zaligheid zullen beërven. Hoewel de mensheid in het Paradijs gevallen is en God dagelijks beledigt, blijft God vervuld met vriendelijkheid tot hem. Ook al haat hij de zonde als een rechtvaardig Rechter, toch is Hij in staat om op een bepaalde manier zondaren lief te hebben! De lengte en breedte van Zijn medelijden kunnen niet worden gemeten naar onze beperkte maatstaven. Wij moeten niet denken dat God is zoals wij. Hij is rechtvaardig, heilig en rein. En toch is het voor Hem mogelijk om het hele menselijk geslacht lief te hebben. "Zijn barmhartigheden hebben geen einde", staat in Klaagliederen 3:22. Laten wij eens een moment nadenken hoe wonderlijk uitge breid deze liefde van God is. Kijk eens naar de toestand van het menselijk geslacht in elk deel van de wereld en let eens op de enorme goddeloosheid en slechtheid waardoor de aarde wordt verontreinigd. Kijk eens naar de miljoenen heidenen die hout en steen aanbidden en in een tastbare geestelijke duisternis leven. Kijk eens naar ons eigen land in deze dagen en zie de zonden waarvan zelfs een bevoorrecht land als het onze is vervuld. Kijk eens hoe ontheiliging van de Sabbat, ontucht, liegen, vloeken, trots, hebzucht en ongeloof vanuit heel het land als met luide stem tot God roepen. En bedenk daarbij dat God de wereld liefheeft! Geen wonder dat we in Exodus 34:6 geschreven vinden dat Hij is "barmhartig en genadig, en lankmoedig en groot van goedertierenheid en waarheid." En "De Heere is lankmoedig over ons, niet willen de, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen" (2 Petrus 3:9). En "Welke wil dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen" (1 Timotheüs 2:4). Of: "Hij "heeft geen lust in de dood van de goddeloze" (Ezechiël 33:11). God koestert tegenover geen mens op deze wereld een absolute haat of beschouwt hem met volslagen onverschilligheid. Zijn genade is net zoals Zijn andere deug den. Het gaat ons begrip te boven. God heeft de wereld lief. Er zijn tegenwoordig verschillende merkwaardige opvattingen over Gods liefde in omloop. Het is een kostbare waarheid die satan met alle macht probeert te verduisteren door haar ver keerd voor te stellen en te verdraaien. Laten wij daarom probe ren hier een helder zicht op te krijgen en op onze hoede zijn. Hoed u voor de gedachte dat God de Vader een boos en toor nig Wezen is, voor Wie een zondaar alleen maar bang kan zijn en voor Wie hij weg moet vluchten naar Christus toe. Houd dat verre van u als een ongefundeerde en onbijbelse gedachte. Houd al de eigenschappen van God hoog. Niet alleen Zijn hei ligheid en rechtvaardigheid, maar ook Zijn liefde. Er is nooit een gebrek aan liefde voor zondaren bij God of bij een van de drie Personen in het goddelijke Wezen. Beslist niet! Zoals God de Vader is, zo is God de Zoon en zo is God de Heilige Geest. De Vader heeft lief, de Zoon heeft lief en de Heilige Geest heeft lief. Toen Christus op de aarde kwam is de liefde van God tot de mensen "verschenen", staat in Titus 3:4. Zeker zullen wij hoog houden dat God de uitverkorenen tot de eeuwige zaligheid met een bijzondere liefde liefheeft en in alle eeuwigheid lief zal hebben, maar laten we daarom geen enkele man of vrouw uitsluiten van het terrein van Gods vriendelijkheid en medelijden. God heeft het hele mensenge slacht lief, met een liefde van medelijden. Put er troost uit dat God de Vader een God van oneindige liefde en medelijden is. Deins niet terug en aarzel niet bij de gedachte dat God een toornig Wezen is, Die onwillig zou zijn om zondaren te ont vangen en traag om te vergeven. Ontdek vandaag dat juist de liefde de lievelingsdeugd van God de Vader is. In Hem is volmaakte rechtvaardigheid, volmaakte reinheid, volmaakte wijsheid, volmaakte kennis en oneindige macht. Maar boven dat alles moet u nooit vergeten dat er in Hem een volmaakte liefde en volmaakt medelijden is. Ga vrijmoedig tot Hem, want Jezus heeft een weg voor u gebaand. Maar u mag ook vrijmoedigheid putten uit het feit dat God "de wereld heeft liefgehad," GODS CAVE AAN DE WERELD Vervolgens wil ik met u stilstaan bij Gods gave aan de wereld. "Hij heeft Zijn eniggeboren Zoon gegeven." De liefde van God voor de wereld is geen vaag, abstract idee van genade dat we zomaar moeten geloven zonder bewijs dat het waar Is. Het is een liefde die zichtbaar geworden is in een ontzaglijk geschenk. Het is een liefde die ons voorgesteld wordt in een tastbare, onmiskenbare vorm. God de Vader was er niet te vreden mee om alleen maar in de hemel medelijden en liefde te hebben met Zijn gevallen schepselen op de aarde. Hij heeft ons het machtigste bewijs van Zijn liefde gegeven in een gift van onuitsprekelijke waarde. Hij heeft ons zo liefgehad dat Hij ons Zijn eniggeboren Zoon, de Heere Jezus Christus, heeft gegeven. Hij heeft "ook Zijn eigen Zoon niet gespaard, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven", staat in Romeinen 8:32. Een groter bewijs van de liefde van de Vader kon niet worden gegeven. Er staat niet dat God de wereld zo heeft liefgehad, dat Hij een besluit nam om ze in haar geheel te redden. Maar Hij heeft de wereld zo liefgehad dat Hij Christus gegeven heeft. Er staat niet dat God de wereld zó liefhad, dat Hij de hele we reld in de hemel zal brengen, maar dat Hij Christus gegeven heeft tot zaligheid. Wie kan Gods gave op de juiste waarde schatten, toen Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven? Dat is eenvoudig niet in te denken. Het gaat ons verstand te bo ven. Hoewel Hij alle schatten van de aarde en al de sterren van de hemel tot Zijn beschikking had, gaf Hij niet iets uit de schepping om ons te veriossen. Hoewel engelen, overheden en machten in de hemel bereid waren om Zijn wil te doen, heeft Hij geen schepsel tot een Verlosser gegeven. Hij gaf ons Degene Die niemand minder was dan Zijn eigen Metgezel, God uit God, Zijn eniggeboren Zoon. Als u niet zo zwaar tilt aan de zonde en de nood van mensen, moet u eens kijken naar de Zaligmaker van mensen. De zonde moet toch inder daad wel uitzonderiijk zondig zijn, wilde het nodig zijn dat de Vader Zijn eniggeboren Zoon gaf om de Vriend van zondaren te worden! Hebben wij er ooit bij stilgestaan waarvóór de Vader Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft? Was het om met dank baarheid ontvangen te worden door een verloren en failliete wereld? Was het om in koninklijke majesteit op een herstelde aarde te regeren en iedere vijand onder Zijn voeten te leg gen? Was het om als Koning in de wereld te komen en Zijn wetten te geven aan een gewillig en gehoorzaam volk? Nee! De Vader gaf Zijn Zoon om Veovp.rpenen verjcht.te worden door de mensen. Om geboren te worden uit een arme vrouw en in armoede te leven, om gehaat en vervolgd te worden, belasterd en bespot. Om als een overtreder veroordeeld te worden en de dood van een misdadiger te sterven. Nooit was er zo'n liefde als deze! Nooit zoveel neerbuigende goed heid. Met welk doel gaf de Vader Zijn eniggeboren Zoon? Was het alleen om een voorbeeld van zelfverloochening en zelfopoffering te stellen? Nee, het was voor een veel hoger doel dan dit. Hij gaf Hem als een offer voor de zonde van de mensen en een verzoening voor hun overtredingen. Hij gaf Hem, opdat Hij overgegeven zou worden voor onze wan daden en om te sterven voor de goddelozen. Hij gaf Hem om onze ongerechtigheden te dragen en te lijden voor onze zonden. Hij de Rechtvaardige voor de onrechtvaardigen. Hij gaf Hem, opdat Hij een vloek zou worden voor ons, opdat wij verlost zouden worden van de vloek waaronder wij door onze zondeval liggen. Hij gaf Hem om een verzoening te zijn voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. Hij gaf Hem tot een rantsoen voor allen en om voor onze zware schuld aan God voldoening te geven door Zijn bloed. Hij gaf Hem om de Almachtige Vriend van zondaren te worden, om hun Borg en Plaatsbekleder te zijn, om voor hen te doen wat zij zelf nooit meer konden doen, te betalen wat zij nooit meer zouden kunnen betalen. Het hoofddoel waarvoor Hij leefde en stierf was het verkrij gen van de eeuwige veriossing van de mensen. Veriies dat grote doel waarvoor Christus gegeven werd nooit uit het oog. Houd het geloof vast dat Christus heel in het bijzonder gegeven is om voor zondaren te sterven en door Zijn offer aan het kruis voor hen verzoening te bewerken. Laten uw gedachten over de reikwijdte van Christus' verlos sing niet beperkt en bekrompen zijn. Beschouw Hem als de door de Vader gegeven Zaligmaker voor de hele wereld. Zie Hem als de fontein tegen alle zonde en inneriijke onreinheid waar iedere zondaar vrijmoedig naar toe mag gaan om te drinken en te leven. Zie in Hem een medicijn van ongeëve naarde waarde, genoeg voor de behoeften van de hele we reld, dat vrijuit wordt aangeboden aan de hele mensheid. Ik erken dat de verzoening particulier is. Ik bedoel, dat nie mand daadwerkelijk gered wordt dan alleen Gods uitverko renen. Alleen zij worden bevrijd van de schuld, de macht en de gevolgen van de zonde. Maar niet minder houd ik staande dat Christus verzoeningswerk genoegzaam is voor alle men sen. In een bepaald opzicht heeft Hij voor iedereen de dood gesmaakt en de zonden van de hele wereld op Zich geno men. Ik durf niets af te doen van wat mij duidelijke uitspraken van de Schrift lijken. Ik durf geen deur te sluiten die God, naar het mij toeschijnt, heeft open gelaten. Ik durf niemand op aarde te vertellen dat Christus niets voor hem heeft gedaan en dat hij geen grond heeft om zich vrijmoedig tot Christus te wenden voor zijn zaligheid. Ik moet bij de uitspraken van de Bijbel blijven. Christus is Gods gave voor de hele wereld. Wat een vrijgevige godsdienst is het ware Christendom ei- *vgeniijk.;C3v*, liefde en vr/je^enade zi/n de kenmerkende êi- genschappen van het zuivere Evangelie. Vervolg in onze editie van vrijdag 2 april. HET ORCEL Toen ik in 1977 beroepen werd door de Hervormde Gemeente van Sommelsdijk, toonden de kerkvoogden mij met trots 'hun IVIeere' van 1821, het orgel dat zo'n prominente plaats in de kerkruimte innam en dat gelukkig tot op de dag van vandaag doet. Alleen... het was hoognodig aan een grote beurt toe, flink 'windziek' als het toentertijd was. En het was ook niet alleen het orgel dat restauratie behoefde; dat gold eigenlijk de hele kerk, van boven tot beneden. Ik preekte er op beroep op zondag 9 januari en het lag iedereen toen nog heel vers in het geheugen hoe de 'Meere' het in de dienst op de nieuwjaarsmorgen opgaf en wijlen Cerrit Zoon, de op het eiland bekende organist en dirigent op een stoel klauterde en, klein van gestalte als hij was, met het hoofd net boven de balustrade, de onvergetelijke woorden de kerkruimte in riep: "Hie doet et niet, hie is lek." Het is later allemaal goed gekomen met het orgel en met de kerk en gelukkig ook met de toren. Het geheel heeft een warm plekje in mijn hart en we hebben met elkaar door alle schermutselingen en zorgen om alles wat hersteld en in stand gehouden moest worden, heen, een onvergetelijke tijd beleefd. Maar voor mij neemt daarbij uiteraard de pendant aan de overzijde van het orgel, de hoge Sommerdiekse kansel, een grote plaats in. DE SPEELMAN De naam van Cerrit Zoon viel zojuist. Op de hoge stoel zag ik hem - ternauwernood - aan de overkant bezig in zijn spel. Cerrit had de vaart er altijd goed in, zozeer zelfs dat hij, amper aan het einde van een regel gekomen, snel, snel de volgende alweer inzette. Soms liet hij een ander spelen - ik hoop dat ik het mij goed herinner - en dat was een jongetje nog, een jaar of veertien, vijftien en ik was gecharmeerd van zijn spel. Ik heb het over Paul Kieviet, intussen al geruime tijd vaste organist van Sommerdiek en Menheerse. De speelman. Elisa, de profeet, vroeg er al om: 'Haal mij een speelman', om zo opgewekt te worden tot zijn profetische bediening. Gelukkig de gemeente én de predikant die een speelman hebben, iemand die geen noten speelt maar muziek maakt. En iemand die in zijn ambacht vertolker van de Heilige Schrift is zodat de prediking in spel en zang wordt omstuwd, overgenomen en voortgezet. PSALMENPROJECT Dit alles is inleiding tót, maar ook omlijsting van de aankondiging van een CD "Samenzang Improvisaties" - Psalmenproject nr 4. Paul Kieviet is de organist en een honderdtal zangers laat zich horen in een aantal psalmen uit de Oude Berijming. Deze CD is de vierde op rij in een project waarin alle 150 psalmen tot klinken worden gebracht, in de Oude en in de Nieuwe Berijming en op de ritmische zangwijze. In het booklet bij de CD staat iets over de doelstelling van deze uitgave: o.a. een handreiking geven aan alle kerkorganisten die zich, al luisterend, alle psalmmelodieën eigen kunnen maken. Zelf zou ik willen aanvullen: "en horen hoe het óók kan en welke muzikale schat er schuilt in de psalmen en hun originele melodieën". Wie deze CD beluistert móet daarvan onder de indruk komen en kan m.i. niet om de constatering heen dat de psalmen, mits met kunde en diep doorieefd gevoel begeleid en met nadenkelijkheid gezongen, tot het summum van de kerkzang behoren, méér dan de gezangen en onvergelijkelijk veel dieper en hoger dan veel hedendaagse kortademige en ik-gecentreerde liedjes die zo bitter weinig theologisch om het lijf hebben en een muzikale teistering van het gehoor vormen. Bij psalmen zoals hier gespeeld en gezongen, gaan wij niet uit ons dak maar wordt ons hart vele malen hoger, naar de hemel getrokken. INDRUKKEN De pen waarmee ik dit schrijf is niet die van een muziekrecensent. Ik kan slechts sommige persoonlijke indrukken weergeven. Het voorspel bij psalm 123 is een pareltje en de vreugdige en dansante introductie tot psalm 87, een lust voor het oor. Van een heel ander karakter is het verzonken voorspel op psalm 141, waarin een tastbare beklemming hangt die vorm krijgt in een licht viringend en schurend klankidioom. Het is het slotnummer van de CD maar ik had heel graag nog meer coupletten gehoord van deze psalm, die zo'n schitterend ingetogen melodie heeft. Eén van de meest indrukwekkende nummers is psalm 115. Daar moet de luisteraar het psalmboek eens bij nemen en ondergaan hoe Kieviet het eerste vers uitbeeldt in muziek. Die past als een handschoen om het vers, dicht op de huid van de tekst. En de zangers? Zij moeten even op gang komen en daarbij is psalm 4 niet de gemakkelijkste. Maar men komt er steeds beter in. In alle soberheid móói. Daar heb je geen peloton bovenstemzangers voor nodig. Dit is in zang en spel, basale en diepe muzikaliteit. Zingt psalmen. Onze God ter ere! Voor verdere informatie over het psalmenproject kunt u terecht op www,psalmenproject,nl; e-,mail: info@psalmenproject.nl Ds. A. Beens Op zondag 4 april wordt Pasen gevierd. Voor velen betekent dit: het zoeken naar paaseieren, een lekker lang weekend vrij, of het begin van de lente. De CAMA Christengemeente in Middelharnis wil een ander feest vieren met Pasen. Zoals de lente symbool staat voor nieuw leven, is ook Pasen het feest van het Leven. Tijdens twee speciale diensten wil men met elkaar beleven waar Pasen écht om draait: de overwinning van Jezus Christus. Hij leeft, en dat wordt gevierd: 's Ochtends om 11.00 uur is er een gezinsdienst, en 's avonds om 19.30 uur is er een Arise Youth Event. Het thema van de paasgezinsdienst is He's alive! "Wij willen de mensen laten kennis maken met Gods Zoon, Jezus Christus, die leed en stierf aan een kruis. Maar daar is het niet bij gebleven, Jezus stond op uit het graf. Hij overwon. Hij leeft. Dat is waar we tijdens deze paasdienst heel speciaal aan willen denken. Met eigentijdse muziek, optredens voor de kinderen én een heldere boodschap, willen we laten zien wat de boodschap He's alive voor jou kan betekenen. Écht leven is heel iets anders dan alleen gezond zijn, vrienden hebben, in een vrij land leven of een fijn gezin hebben. Als je écht leven hebt, word je vrij van elke vorm van angst, onzekerheid en zorgen en hoef je zelfs niet meer bang te zijn voor de dood! Wij nodigen je van harte uit om te komen", aldus de organisatie. De gezinsdienst is bedoeld voor iedereen van negen jaar en ouder. Voor de jongere kinderen is er een kinderdienst, met een programma dat helemaal op hen is afgestemd en voor de allerkleinsten is er crèche. De dienst begint om 11.00 uur in Het Prieel van recreatiecentrum De Staver; de zaal is geopend vanaf 10.30 uur. YOUTH EVENT 's Avonds is er een Arise Youth Event, speciaal voor jongeren. Met onder andere goede muziek, een inspirerende boodschap en verrassende elementen. "Arise wordt georganiseerd door jongeren en voor jongeren... voor iedereen die kennis wil maken met de God die leeft, die niet teleurstelt en die écht leven wil geven. Het thema blijft nog even een verrassing. Maar ben je in voor een uitdagende, verrassende en gezellige avond met een boodschap speciaal voor jou? Kom dan naar Arise! De avond begint om 20.00 uur en de deuren van het Prieel gaan open om 19.30 uur". De bijeenkomsten op zondag 4 april worden gehouden in Het Prieel van De Staver. Meer info op www.cama-middelharnis.nl of www.arise,nu

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 12