De boodschap van Goede Vrijdag
Psalmen zingen bij de Sommelsdijkse 'Meere'
Twee paasvieringen in De Staver
te Middelharnis... He is alive!
Want alzo liefheeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn
eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die
in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven
hebbe.Qoh.S-.U)
Weinig tei<sten zullen zo bekend zijn als de tekst die hierbo
ven staat. De woorden klinken ons waarschijnlijk heel ver
trouwd in de oren. Maar hebben wij er ooit bij stilgestaan
wat een enorme hoeveelheid godgeleerdheid deze tekst be
vat? Geen wonder dat Luther deze tekst wel "de Bijbel in het
klein" noemt. Hebt u er ook bij stilgestaan welk woord het
keerpunt van de tekst is, en welke ongelooflijk ernstige vraag
daaruit naar voren komt? Ik bedoel het woord 'gelooft'. De
Heere Jezus zegt: "Wie gelooft, zal niet verloren gaan." Wel
nu, gelooft u wel?
De Heere Jezus Christus stelde veel vragen tijdens Zijn om-
wandeling op aarde. Vragen over dingen die noodzakelijk
zijn om na het sterven het eeuwig heil te verkrijgen. Vragen
ook die het geweten onderzoeken en mensen leren zich te
zien zoals God hen ziet. Zulke vragen brengen vaak leven
en gezondheid voor zielen. Ik ken weinig vragen die belang
rijker zijn dan de vraag die opkomt uit onze tekst: Gelooft u
wel? Om duidelijk het belang van 'geloven' te kunnen zien,
moeten we de woorden van de Heere Jezus die hierboven
staan, eens goed overdenken. Bij het overdenken van deze
woorden hoop ik u te kunnen laten zien hoe zwaarwegend
de vraag is: 'Gelooft u wel?'.
CODS LIEFDE TOT DE WERELD
Laten wij ten eerste stilstaan bij Gods gevoelens tegenover
de wereld: Hij had haar lief. Er bestaat wel enig verschil van
mening over de uitgestrektheid van liefde die God de Vader
voor de wereld had. Ik geloof dat de Bijbel ons leert dat Gods
liefde zich uitstrekt over het gehele menselijke geslacht. "Zijn
barmhartigheden zijn over al Zijn werken", staat in Psalm
145:9. Hij heeft niet alleen de Joden lief, maar ook de heide
nen. Maar wat voor soort liefde is het waarmee God de Vader
de mensheid liefheeft? Hij is immers "te rein van ogen, dan
dat Hij het kwade zou zien." De wereldwijde liefde waarvan
Jezus hier spreekt is dan ook een liefde van Zijn medelijden.
De liefde van het medelijden is de liefde van God in het alge
meen die uitgaat tot alle mensen.
Hiervan onderscheiden is Zijn bijzondere liefde tot de mensen
die de eeuwige hemelse zaligheid zullen beërven. Hoewel de
mensheid in het Paradijs gevallen is en God dagelijks beledigt,
blijft God vervuld met vriendelijkheid tot hem. Ook al haat hij
de zonde als een rechtvaardig Rechter, toch is Hij in staat om
op een bepaalde manier zondaren lief te hebben! De lengte
en breedte van Zijn medelijden kunnen niet worden gemeten
naar onze beperkte maatstaven. Wij moeten niet denken dat
God is zoals wij. Hij is rechtvaardig, heilig en rein. En toch is
het voor Hem mogelijk om het hele menselijk geslacht lief te
hebben. "Zijn barmhartigheden hebben geen einde", staat in
Klaagliederen 3:22.
Laten wij eens een moment nadenken hoe wonderlijk uitge
breid deze liefde van God is. Kijk eens naar de toestand van
het menselijk geslacht in elk deel van de wereld en let eens op
de enorme goddeloosheid en slechtheid waardoor de aarde
wordt verontreinigd. Kijk eens naar de miljoenen heidenen
die hout en steen aanbidden en in een tastbare geestelijke
duisternis leven. Kijk eens naar ons eigen land in deze dagen
en zie de zonden waarvan zelfs een bevoorrecht land als het
onze is vervuld. Kijk eens hoe ontheiliging van de Sabbat,
ontucht, liegen, vloeken, trots, hebzucht en ongeloof vanuit
heel het land als met luide stem tot God roepen. En bedenk
daarbij dat God de wereld liefheeft! Geen wonder dat we
in Exodus 34:6 geschreven vinden dat Hij is "barmhartig en
genadig, en lankmoedig en groot van goedertierenheid en
waarheid." En "De Heere is lankmoedig over ons, niet willen
de, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering
komen" (2 Petrus 3:9). En "Welke wil dat alle mensen zalig
worden, en tot kennis der waarheid komen" (1 Timotheüs
2:4). Of: "Hij "heeft geen lust in de dood van de goddeloze"
(Ezechiël 33:11). God koestert tegenover geen mens op deze
wereld een absolute haat of beschouwt hem met volslagen
onverschilligheid. Zijn genade is net zoals Zijn andere deug
den. Het gaat ons begrip te boven. God heeft de wereld lief.
Er zijn tegenwoordig verschillende merkwaardige opvattingen
over Gods liefde in omloop. Het is een kostbare waarheid die
satan met alle macht probeert te verduisteren door haar ver
keerd voor te stellen en te verdraaien. Laten wij daarom probe
ren hier een helder zicht op te krijgen en op onze hoede zijn.
Hoed u voor de gedachte dat God de Vader een boos en toor
nig Wezen is, voor Wie een zondaar alleen maar bang kan zijn
en voor Wie hij weg moet vluchten naar Christus toe. Houd
dat verre van u als een ongefundeerde en onbijbelse gedachte.
Houd al de eigenschappen van God hoog. Niet alleen Zijn hei
ligheid en rechtvaardigheid, maar ook Zijn liefde. Er is nooit
een gebrek aan liefde voor zondaren bij God of bij een van de
drie Personen in het goddelijke Wezen. Beslist niet! Zoals God
de Vader is, zo is God de Zoon en zo is God de Heilige Geest.
De Vader heeft lief, de Zoon heeft lief en de Heilige Geest heeft
lief. Toen Christus op de aarde kwam is de liefde van God tot
de mensen "verschenen", staat in Titus 3:4.
Zeker zullen wij hoog houden dat God de uitverkorenen tot
de eeuwige zaligheid met een bijzondere liefde liefheeft en
in alle eeuwigheid lief zal hebben, maar laten we daarom
geen enkele man of vrouw uitsluiten van het terrein van Gods
vriendelijkheid en medelijden. God heeft het hele mensenge
slacht lief, met een liefde van medelijden. Put er troost uit dat
God de Vader een God van oneindige liefde en medelijden is.
Deins niet terug en aarzel niet bij de gedachte dat God een
toornig Wezen is, Die onwillig zou zijn om zondaren te ont
vangen en traag om te vergeven. Ontdek vandaag dat juist
de liefde de lievelingsdeugd van God de Vader is. In Hem is
volmaakte rechtvaardigheid, volmaakte reinheid, volmaakte
wijsheid, volmaakte kennis en oneindige macht. Maar boven
dat alles moet u nooit vergeten dat er in Hem een volmaakte
liefde en volmaakt medelijden is. Ga vrijmoedig tot Hem,
want Jezus heeft een weg voor u gebaand. Maar u mag ook
vrijmoedigheid putten uit het feit dat God "de wereld heeft
liefgehad,"
GODS CAVE AAN DE WERELD
Vervolgens wil ik met u stilstaan bij Gods gave aan de wereld.
"Hij heeft Zijn eniggeboren Zoon gegeven." De liefde van
God voor de wereld is geen vaag, abstract idee van genade
dat we zomaar moeten geloven zonder bewijs dat het waar
Is. Het is een liefde die zichtbaar geworden is in een ontzaglijk
geschenk. Het is een liefde die ons voorgesteld wordt in een
tastbare, onmiskenbare vorm. God de Vader was er niet te
vreden mee om alleen maar in de hemel medelijden en liefde
te hebben met Zijn gevallen schepselen op de aarde. Hij heeft
ons het machtigste bewijs van Zijn liefde gegeven in een gift
van onuitsprekelijke waarde. Hij heeft ons zo liefgehad dat Hij
ons Zijn eniggeboren Zoon, de Heere Jezus Christus, heeft
gegeven. Hij heeft "ook Zijn eigen Zoon niet gespaard, maar
heeft Hem voor ons allen overgegeven", staat in Romeinen
8:32. Een groter bewijs van de liefde van de Vader kon niet
worden gegeven.
Er staat niet dat God de wereld zo heeft liefgehad, dat Hij
een besluit nam om ze in haar geheel te redden. Maar Hij
heeft de wereld zo liefgehad dat Hij Christus gegeven heeft.
Er staat niet dat God de wereld zó liefhad, dat Hij de hele we
reld in de hemel zal brengen, maar dat Hij Christus gegeven
heeft tot zaligheid. Wie kan Gods gave op de juiste waarde
schatten, toen Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven? Dat
is eenvoudig niet in te denken. Het gaat ons verstand te bo
ven. Hoewel Hij alle schatten van de aarde en al de sterren
van de hemel tot Zijn beschikking had, gaf Hij niet iets uit de
schepping om ons te veriossen. Hoewel engelen, overheden
en machten in de hemel bereid waren om Zijn wil te doen,
heeft Hij geen schepsel tot een Verlosser gegeven. Hij gaf ons
Degene Die niemand minder was dan Zijn eigen Metgezel,
God uit God, Zijn eniggeboren Zoon. Als u niet zo zwaar tilt
aan de zonde en de nood van mensen, moet u eens kijken
naar de Zaligmaker van mensen. De zonde moet toch inder
daad wel uitzonderiijk zondig zijn, wilde het nodig zijn dat de
Vader Zijn eniggeboren Zoon gaf om de Vriend van zondaren
te worden!
Hebben wij er ooit bij stilgestaan waarvóór de Vader Zijn
eniggeboren Zoon gegeven heeft? Was het om met dank
baarheid ontvangen te worden door een verloren en failliete
wereld? Was het om in koninklijke majesteit op een herstelde
aarde te regeren en iedere vijand onder Zijn voeten te leg
gen? Was het om als Koning in de wereld te komen en Zijn
wetten te geven aan een gewillig en gehoorzaam volk? Nee!
De Vader gaf Zijn Zoon om Veovp.rpenen verjcht.te worden
door de mensen. Om geboren te worden uit een arme vrouw
en in armoede te leven, om gehaat en vervolgd te worden,
belasterd en bespot. Om als een overtreder veroordeeld te
worden en de dood van een misdadiger te sterven. Nooit
was er zo'n liefde als deze! Nooit zoveel neerbuigende goed
heid. Met welk doel gaf de Vader Zijn eniggeboren Zoon?
Was het alleen om een voorbeeld van zelfverloochening en
zelfopoffering te stellen? Nee, het was voor een veel hoger
doel dan dit. Hij gaf Hem als een offer voor de zonde van de
mensen en een verzoening voor hun overtredingen. Hij gaf
Hem, opdat Hij overgegeven zou worden voor onze wan
daden en om te sterven voor de goddelozen. Hij gaf Hem
om onze ongerechtigheden te dragen en te lijden voor onze
zonden. Hij de Rechtvaardige voor de onrechtvaardigen. Hij
gaf Hem, opdat Hij een vloek zou worden voor ons, opdat wij
verlost zouden worden van de vloek waaronder wij door onze
zondeval liggen. Hij gaf Hem om een verzoening te zijn voor
onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de
zonden der gehele wereld. Hij gaf Hem tot een rantsoen voor
allen en om voor onze zware schuld aan God voldoening te
geven door Zijn bloed. Hij gaf Hem om de Almachtige Vriend
van zondaren te worden, om hun Borg en Plaatsbekleder te
zijn, om voor hen te doen wat zij zelf nooit meer konden
doen, te betalen wat zij nooit meer zouden kunnen betalen.
Het hoofddoel waarvoor Hij leefde en stierf was het verkrij
gen van de eeuwige veriossing van de mensen. Veriies dat
grote doel waarvoor Christus gegeven werd nooit uit het
oog. Houd het geloof vast dat Christus heel in het bijzonder
gegeven is om voor zondaren te sterven en door Zijn offer
aan het kruis voor hen verzoening te bewerken.
Laten uw gedachten over de reikwijdte van Christus' verlos
sing niet beperkt en bekrompen zijn. Beschouw Hem als de
door de Vader gegeven Zaligmaker voor de hele wereld. Zie
Hem als de fontein tegen alle zonde en inneriijke onreinheid
waar iedere zondaar vrijmoedig naar toe mag gaan om te
drinken en te leven. Zie in Hem een medicijn van ongeëve
naarde waarde, genoeg voor de behoeften van de hele we
reld, dat vrijuit wordt aangeboden aan de hele mensheid.
Ik erken dat de verzoening particulier is. Ik bedoel, dat nie
mand daadwerkelijk gered wordt dan alleen Gods uitverko
renen. Alleen zij worden bevrijd van de schuld, de macht en
de gevolgen van de zonde. Maar niet minder houd ik staande
dat Christus verzoeningswerk genoegzaam is voor alle men
sen. In een bepaald opzicht heeft Hij voor iedereen de dood
gesmaakt en de zonden van de hele wereld op Zich geno
men. Ik durf niets af te doen van wat mij duidelijke uitspraken
van de Schrift lijken. Ik durf geen deur te sluiten die God, naar
het mij toeschijnt, heeft open gelaten. Ik durf niemand op
aarde te vertellen dat Christus niets voor hem heeft gedaan
en dat hij geen grond heeft om zich vrijmoedig tot Christus
te wenden voor zijn zaligheid. Ik moet bij de uitspraken van
de Bijbel blijven. Christus is Gods gave voor de hele wereld.
Wat een vrijgevige godsdienst is het ware Christendom ei-
*vgeniijk.;C3v*, liefde en vr/je^enade zi/n de kenmerkende êi-
genschappen van het zuivere Evangelie.
Vervolg in onze editie van vrijdag 2 april.
HET ORCEL
Toen ik in 1977 beroepen werd door de Hervormde
Gemeente van Sommelsdijk, toonden de kerkvoogden
mij met trots 'hun IVIeere' van 1821, het orgel dat
zo'n prominente plaats in de kerkruimte innam en dat
gelukkig tot op de dag van vandaag doet. Alleen...
het was hoognodig aan een grote beurt toe, flink
'windziek' als het toentertijd was. En het was ook
niet alleen het orgel dat restauratie behoefde; dat
gold eigenlijk de hele kerk, van boven tot beneden.
Ik preekte er op beroep op zondag 9 januari en het
lag iedereen toen nog heel vers in het geheugen hoe
de 'Meere' het in de dienst op de nieuwjaarsmorgen
opgaf en wijlen Cerrit Zoon, de op het eiland
bekende organist en dirigent op een stoel klauterde
en, klein van gestalte als hij was, met het hoofd net
boven de balustrade, de onvergetelijke woorden de
kerkruimte in riep: "Hie doet et niet, hie is lek." Het
is later allemaal goed gekomen met het orgel en met
de kerk en gelukkig ook met de toren. Het geheel
heeft een warm plekje in mijn hart en we hebben met
elkaar door alle schermutselingen en zorgen om alles
wat hersteld en in stand gehouden moest worden,
heen, een onvergetelijke tijd beleefd. Maar voor mij
neemt daarbij uiteraard de pendant aan de overzijde
van het orgel, de hoge Sommerdiekse kansel, een
grote plaats in.
DE SPEELMAN
De naam van Cerrit Zoon viel zojuist. Op de hoge
stoel zag ik hem - ternauwernood - aan de overkant
bezig in zijn spel. Cerrit had de vaart er altijd goed
in, zozeer zelfs dat hij, amper aan het einde van
een regel gekomen, snel, snel de volgende alweer
inzette. Soms liet hij een ander spelen - ik hoop
dat ik het mij goed herinner - en dat was een
jongetje nog, een jaar of veertien, vijftien en ik was
gecharmeerd van zijn spel. Ik heb het over Paul
Kieviet, intussen al geruime tijd vaste organist van
Sommerdiek en Menheerse. De speelman. Elisa, de
profeet, vroeg er al om: 'Haal mij een speelman',
om zo opgewekt te worden tot zijn profetische
bediening. Gelukkig de gemeente én de predikant
die een speelman hebben, iemand die geen noten
speelt maar muziek maakt. En iemand die in zijn
ambacht vertolker van de Heilige Schrift is zodat
de prediking in spel en zang wordt omstuwd,
overgenomen en voortgezet.
PSALMENPROJECT
Dit alles is inleiding tót, maar ook omlijsting van
de aankondiging van een CD "Samenzang
Improvisaties" - Psalmenproject nr 4. Paul Kieviet
is de organist en een honderdtal zangers laat zich
horen in een aantal psalmen uit de Oude Berijming.
Deze CD is de vierde op rij in een project waarin
alle 150 psalmen tot klinken worden gebracht,
in de Oude en in de Nieuwe Berijming en op de
ritmische zangwijze. In het booklet bij de CD staat
iets over de doelstelling van deze uitgave: o.a. een
handreiking geven aan alle kerkorganisten die zich,
al luisterend, alle psalmmelodieën eigen kunnen
maken. Zelf zou ik willen aanvullen: "en horen
hoe het óók kan en welke muzikale schat er schuilt
in de psalmen en hun originele melodieën". Wie
deze CD beluistert móet daarvan onder de indruk
komen en kan m.i. niet om de constatering heen
dat de psalmen, mits met kunde en diep doorieefd
gevoel begeleid en met nadenkelijkheid gezongen,
tot het summum van de kerkzang behoren, méér
dan de gezangen en onvergelijkelijk veel dieper
en hoger dan veel hedendaagse kortademige
en ik-gecentreerde liedjes die zo bitter weinig
theologisch om het lijf hebben en een muzikale
teistering van het gehoor vormen. Bij psalmen zoals
hier gespeeld en gezongen, gaan wij niet uit ons
dak maar wordt ons hart vele malen hoger, naar de
hemel getrokken.
INDRUKKEN
De pen waarmee ik dit schrijf is niet die van een
muziekrecensent. Ik kan slechts sommige persoonlijke
indrukken weergeven. Het voorspel bij psalm
123 is een pareltje en de vreugdige en dansante
introductie tot psalm 87, een lust voor het oor. Van
een heel ander karakter is het verzonken voorspel op
psalm 141, waarin een tastbare beklemming hangt
die vorm krijgt in een licht viringend en schurend
klankidioom. Het is het slotnummer van de CD maar
ik had heel graag nog meer coupletten gehoord van
deze psalm, die zo'n schitterend ingetogen melodie
heeft. Eén van de meest indrukwekkende nummers
is psalm 115. Daar moet de luisteraar het psalmboek
eens bij nemen en ondergaan hoe Kieviet het eerste
vers uitbeeldt in muziek. Die past als een handschoen
om het vers, dicht op de huid van de tekst.
En de zangers? Zij moeten even op gang komen en
daarbij is psalm 4 niet de gemakkelijkste. Maar men
komt er steeds beter in. In alle soberheid móói. Daar
heb je geen peloton bovenstemzangers voor nodig.
Dit is in zang en spel, basale en diepe muzikaliteit.
Zingt psalmen. Onze God ter ere!
Voor verdere informatie over het psalmenproject
kunt u terecht op www,psalmenproject,nl; e-,mail:
info@psalmenproject.nl
Ds. A. Beens
Op zondag 4 april wordt Pasen gevierd. Voor velen
betekent dit: het zoeken naar paaseieren, een lekker
lang weekend vrij, of het begin van de lente. De
CAMA Christengemeente in Middelharnis wil een
ander feest vieren met Pasen. Zoals de lente symbool
staat voor nieuw leven, is ook Pasen het feest van
het Leven. Tijdens twee speciale diensten wil men
met elkaar beleven waar Pasen écht om draait: de
overwinning van Jezus Christus. Hij leeft, en dat
wordt gevierd: 's Ochtends om 11.00 uur is er een
gezinsdienst, en 's avonds om 19.30 uur is er een
Arise Youth Event.
Het thema van de paasgezinsdienst is He's alive!
"Wij willen de mensen laten kennis maken met Gods
Zoon, Jezus Christus, die leed en stierf aan een kruis.
Maar daar is het niet bij gebleven, Jezus stond op uit
het graf. Hij overwon. Hij leeft. Dat is waar we tijdens
deze paasdienst heel speciaal aan willen denken.
Met eigentijdse muziek, optredens voor de kinderen
én een heldere boodschap, willen we laten zien wat
de boodschap He's alive voor jou kan betekenen.
Écht leven is heel iets anders dan alleen gezond zijn,
vrienden hebben, in een vrij land leven of een fijn
gezin hebben. Als je écht leven hebt, word je vrij
van elke vorm van angst, onzekerheid en zorgen en
hoef je zelfs niet meer bang te zijn voor de dood!
Wij nodigen je van harte uit om te komen", aldus
de organisatie.
De gezinsdienst is bedoeld voor iedereen van negen
jaar en ouder. Voor de jongere kinderen is er een
kinderdienst, met een programma dat helemaal
op hen is afgestemd en voor de allerkleinsten is er
crèche. De dienst begint om 11.00 uur in Het Prieel
van recreatiecentrum De Staver; de zaal is geopend
vanaf 10.30 uur.
YOUTH EVENT
's Avonds is er een Arise Youth Event, speciaal voor
jongeren. Met onder andere goede muziek, een
inspirerende boodschap en verrassende elementen.
"Arise wordt georganiseerd door jongeren en voor
jongeren... voor iedereen die kennis wil maken met
de God die leeft, die niet teleurstelt en die écht leven
wil geven. Het thema blijft nog even een verrassing.
Maar ben je in voor een uitdagende, verrassende en
gezellige avond met een boodschap speciaal voor jou?
Kom dan naar Arise! De avond begint om 20.00 uur
en de deuren van het Prieel gaan open om 19.30 uur".
De bijeenkomsten op zondag 4 april worden
gehouden in Het Prieel van De Staver.
Meer info op
www.cama-middelharnis.nl of www.arise,nu