Scheepsrampen in oorlogstijd (5) EIÜVtlDEn-niEUWS 3l^^32E^^3K^^^^^Z^^E3BBn In deze serie beschrijft Maarten Bezuijen te Schie dam de schepen van de Nederlandse koopvaardij en de sleepboten van L. Smit 8c Go's Internatio nale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn ontkomen van een aanval van de Duitsers, maar ook schepen die niet meer terug kwamen en met man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de vijand vanuit de lucht en van onder water. Foto's zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen fotoarchief van Maarten Bezuijen. Agamemnon Btissum Oostmarsum Farmsum Breda PAGIV^ I \'RIinA(; 12 M.-V\RT2()10 .-f-f'J m.m..m..m m.mm^r^ Wefap de ruimtdMaUbntng (Wro) Bjr^nneester tm^^Êm% maken bekend dat vrordt ove*vogen kij0men^ artikel 3.23 Wro ontheffing te ver- lenJi vanJlK geldende bestemmingsplan, ten einde ijouWi^jfinnng mogelijk te maken voor:- het plaatsen ding van de maximaal toegestane bebouwingsopper vlakte voor aan-/bijgebouwen. welke onder voorbehoud van sloop van de huidige berging past binnen de vast gestelde beleidsregels (09/1469); Alvorens hiertoe over te gaan ligt het genoemde bouw- plan zes weken, te welen van 15 maart tol en met 26 april 2010 tijdens kantooruren ter inzage in het ge meentehuis, Eisenhowerlaan 1 te Oude-Tonge. Het ge meentehuis is ook elke eerste en derde dinsdagavond van de maand geopend tussen 18.00 en 19.30 uur. Ge durende deze termijn kunnen belanghebbenden een schriftelijke of mondelinge zienswijze kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Oost- flakkee. Eisenhowerlaan 13255 VA Oude-Tonge. Voor een mondelinge zienswijze kunt u contact opne men met één van de medewerkers van het taakgebied VROM voor het maken van een afspraak. Wij verzoeken u vriendelijk bij het indienen duidelijk aan te geven tegen welke aanvraag c.q. voorgenomen be sluitvorming de zienswijze zich richt. Tevens verzoeken wij u te vermelden ol u gebruik wilt maken van de mogelijkheid uw zienswijze mondeling toe te lichten middels een hoorzitting met alle partijen. Verleende vergunningen Burgemeester en wethouders maken bekend dat; een reguliere bouwvergunning is verleend voor: het uitbreiden van een bedrijfsgebouw op het adres Rode Sluisweg ongenummerd 3257 KM te Ooltgens- plaat (besluit verzonden op 3 maart 2010). een aanvraag om reguliere bouwvergunning is ge weigerd voor; - het wijzigen van de gevels ten opzichte van de be staande vergunning op het adres Boven Oostdijk 19 en 2132.58 AD te Den Bommel (besluit verzonden op 2010). een sloopvergunning is verleend voor; - het ver/;ijderen van asbesthoudende dak- en gevel platen van de loods op het adres Gaiatheseweg 24a. 3256 LE te Achthuizen (besluit verzonden op 1 maart 2010); - het slopen van het pand op het adres Julianastraat 4. 3258 AK te Den Bommel (besluit verzonden op 2 maart 2010). Nadere informatie over de verleende vergunningen, is op te vragen bij het taakgebied Volkshuisvesting, Ruim telijke Ontwikkeling en Milieu. N.B. Ingevolge artikel 7;1 van de Algemene wet bestuurs recht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van verzending een gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift bij het college van bur gemeester en wethouders indienen. Wanneer een be zwaarschrift is ingediend kan aan de voorzieningen- rechter worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed dit, gelet op de be trokken belangen, vereist. Het bezwaarschrift schorst namelijk niet de werking van het bestreden besluit. Voor een verzoek om voorlopige voorziening zijn griffierech ten verschuldigd. Voor nadere informatie over de be sluiten kunt u terecht bij het taakgebied Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ontwikkeling en Milieu van de ge meente Oostflakkee. Welstand Ten aanzien van de eerstvolgende vergaderingen van de welstandscommissie Dorp, Stad Land (DSL), de len wij u het volgende mee. Welstandszitting (gemandateerde behandeling) Datum 23 maart 2010 Tijdstip locatie 9.00 uur gemeentehuis Middelharnis Welstandszitting (commissievergadering) Datum 23 maart 2010 Tijdstip locatie 14.00-17.00 uur/gemeente huis Middelharnis Van de bouwplannen van zowel de gemandateerde be handeling alsook de commissiebehandeling wordt aan tekening gemaakt in een agenda die voor een ieder ter inzage ligt op het taakgebied Volkshuisvesting, Ruimte lijke Ontwikkeling en Milieu (kamer 150) van het ge meentehuis. Voor verdere intormatie kunt u (tele(onisch) contact op nemen met de heer J. Stelloo of de heer J. Pieterman. Bekendmal<ing ontwerp Meerjarenplan cultuurparticipatie Goeree- Overflakkee 2010-2012 ter inzage gelegd Het ontwerp Meerjarenplan cultuurparticipatie Goeree- Overflakkee 2010-2012 ligt van 15 maart tot en met 23 april 2010 ter inzage. Hel ontwerp Meerjarenplan cul tuurparticipatie Goeree-Overflakkee 2010-2012 geeft het kader aan voor het gezamenlijke cultuurbeleid van de vier gemeenten op Goeree-Overflakkee voor de ja ren 2010 t/m 2012. Het is gebaseerd op landelijke en provinciale beleidslijnen op het gebied van cultuurparti cipatie. Het ontwerp Meerjarenplan richt zich dus niet op de cul turele activiteiten van de vier gemeenten alzonderlijk. Waar kunt u het ontwerp inzien? Het ontv;erp Meerjarenplan cultuurparticipatie Goeree- Overflakkee 2010-2012 ligt ter inzage bij de afdeling Zorg en Samenleving van de gemeente Oostflakkee. U kunt het ontwerp ook inzien op de website van de ge meente Oostflakkee, www.oostflakkee.nl. Onder actu eel en stukken ter inzage vindt u het digitale meerja renplan cultuurparticipatie. Hier vindt u ook meer informatie over hoe u uw ziens wijze kunt indienen over dit meerjarenplan, Kapvergunning Burgemeester en wethouders maken bekend dat; een kapvergunning is verleend voor de kap van; - 27 Kastanjes, elf Eiken, en één Es aan de Melkweg, 3255 XB te Oude-Tonge (besluit verzonden 3 maart 2010, Bij genoemd besluit kunnen belangen van anderen dan de direct belanghebbenden betrokken zijn. Deze der den-belanghebbenden hebben de mogelijkheid om binnen zes weken volgende op de dag van verzending van het besluit daartegen een gemotiveerd bezwaar schrift in te dienen bij de burgemeester en wethouders van de gemeente Oostflakkee. Het gaat hierbij dus niet om de datum van publicatie, maar om de datum van verzending van het besluit. Daarnaast bestaat de mo gelijkheid een voorlopige voorziening te vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Rotterdam. Dit wanneer directe spoed, gelet op de betrokken be langen, dat noodzakelijk maakt. Als over dit besluit en over de wettelijke mogelijkhe den informatie wenst, kunt u die verkrijgen bij het taak gebied Nieuwe Werken en Onderhoud van de ge meente Oostflakkee. Kennisgeving afsluiten exploitatieovereenkomst Overeenkomstig artikel 6.24 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke ordening (Wro) geven burgemeester en wet houders van Oostflakkee er kennis van dat zij op 24 fe bruari 2010 een exploitatieovereenkomst hebben ge sloten met Woongoed Flakkee, gevestigd te Middelhar- Het betreft een overeenkomt inzake grondexploitatie als bedoeld in afdeling 6,4 van de Wro, ten behoeve van hel in bouwexploitatie brengen van de gronden Locatie Melkweg ter realisatie van het Woonzorgcomplex Ou de-Tonge, De toepassing van deze regeling voorziet in het bouw- en woonrijpmaken van de gronden waarop het Woonzorgcomplex Oude-Tonge gerealiseerd zal worden. Het gaat hierbij om de percelen; Melkweg te Oude-Ton ge. kadastraal bekend gemeente Oostflakkee, sectie C, nummers 5798 (ged,), 5340 (ged,) en 5209, De zakelijke inhoud van deze overeenkomst ligt met in gang van 8 maart 2010 tot en met 18 april 2010 tijdens kantooruren voor een ieder ter inzage in het gemeente huis, Eisenhowerlaan 13255 VA Oude-Tonge, Het ge meentehuis is ook iedere eerste en derde dinsdag van de maand geopend tussen 18.00 en 19.30 uur. Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan 'Recreatiegebieden' Burgemeester en wethouders maken bekend dat de ge meenteraad bij besluit van 25 februari 2010 het be stemmingsplan 'Recreatiegebieden' gewijzigd heeft vastgesteld. Dit bestemmingsplan heeft betrekking op de havenkom van Oude-Tonge en Ooltgensplaat en de gebieden en vakantieparken daaromheen. Ingevolge artikel 26 van de Wet op de Ruimtelijke Or dening (WRO) ligt het plan met ingang van 15 maart tot en met 26 april 2010 voor een ieder tijdens kantooruren ter inzage op het gemeentehuis, Eisenhowerlaan 1 te Oude-Tonge. Het gevviijzigd vastgestelde bestemmings plan is tevens te raadplegen via www.ruimtelijkeplan- nen.nl. De gemeenteraad heeft ten opzichte van het ontwerp- bestemmingsplan zoals dat ter inzage gelegen heeft, bij de vaststelling wijzigingen aangebracht. Het gaat hier bij om de volgende wijzigingen; 1. Een algemene verruiming van het bouwvolume van een recreatiewoning, inclusief aan- en uitbouwen, tot maximaal 300 m"^; 2. Een maximale oppen/iakte van 8 m" voor bijgebou wen en overkappingen, met een maximum van 1 bijgebouw per recreatiewoning; 3. Het opnemen van een adequate handhavingpara- graaf; 4. Uitbreiding van de inhoudsmaat naar 350 m^ inclu sief aan- en uitbouwen op daarvoor aangewezen gebieden op Ventjager 11 en Suijssenwaerde; 5. Bestendiging van de beleidspraktijk van 10% bin- nenplanse ontheffing; 6. Verwijzingen naar de WOR zijn uit het bestem mingsplan verwijderd; 7. Foutieve bestemming Suijssendijk is aangepast naar secundaire waterkering; 8. Bebouwingspercentage is op de plankaart opgeno men; 9. Nieuw beleid is in het bestemmingsplan ge'impie- menteerd; 10. Voor dienstwoningen is een goothoogte van 4 me ter opgenomen; 11. Hel bestemmingsplan is in overeenstemming ge bracht met het eilandelijke handboek bestem mingsplannen; 12. Toekennen van een vfljzigingsbevoegdheid aan een perceel aan de Steigerdijk te Ooltgensplaat om de bestemming te kunnen wijzigen van jachthaven naar woonbotenhaven. Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de ge meenteraad naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig artikel 23 WRO juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij de gemeenteraad naar voren heeft gebracht, kan gedurende de periode van 15 maart tot en met 26 april 2010 bedenkingen indienen bij Gede puteerde Staten van Zuid-Holland, postbus 90602 2509 LP Den Haag. Tevens kan eenieder op grond van arti kel 27 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening tegen de wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmings- plan bedenkingen indienen bij Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. - <a Projectbesluit Woonzorgcomplex Oude-Tonge Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 2 maart 2010 het projectbesluit 'Woonzorgcomplex Ou de-Tonge'gewijzigd hebben vastgesteld. Middels dit pro jectbesluit wordt de realisering van een woonzorgcom plex aan de Melkweg te Oude-Tonge mogelijk gemaakt. De wijziging heeft betrekking op een inschatting van het aantal functies in het gebouw. Het projectbesluit en de daarbij behorende stukken lig gen van 15 maart tot en met 26 april 2010 tijdens kan tooruren voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, Eisenhoweriaan 1 te Oude-Tonge. Het gemeentehuis is ook iedere eerste en derde dinsdag van de maand ge opend tussen 18;00 en 19;30 uur. Artikel 46 lid 6 van de Woningwet is van toepassing, hetgeen betekent dat wanneer de voor de bouw van het complex benodigde bouwvergunning is verieend, rechtsbescherming openstaat tegen het projectbesluit en tegen de bouwvergunning, Hierean zal te zijner tijd mededeling worden gedaan. Eisenhowerlaan I, Postbus 75,3255 ZH OuOfrïongs. Inlernet: www.oosffla^kee.nl. Tel. 10187] 64 71 00 fax 64 71 9? /e-mot inio§ooslfloliee.nl Openirigilliilen: m l/m do 09,00 lol IZOO m en vr m 09.00 lol 16.00 m, elke eerüe en derde dinsdag van de moord:s avonds geopend van I B.OO lol 19.30 uur Balie Sociale Zolen; 9 00 lol 12.00 uur Salie Burgerzalen: 9.00 lol 12,00 uur en von 13 00 lol 15.00 uur WiSfiiitrtnnnn 'liiLvuim'. 'Farms Km'. fk'l stoiiiiLschip ".Xgaiiicniiitrn" van cIc Koninklijke Ncrk'i ianrl- silic .Slüoniljodt Maatschappij N.V. te .'\nisterclani werd op iS november 1940, in konvooi varende tijdens een reis van New (laslle naar .Soiitliend, in I5ari(>w Deep om 13.,")0 iinr door vijandelijke vliegtuigen aangevallen, nabij het licht- schip ",Swin". Om 13,55 uur werd door een bommenwer per, in duikvlueiit, twee vr)l- treflers geplaatst op het voor schip. Een derde bom viel net naast het ,schip. Hel voorschip begon onmiddellijk te zinken. Dikke rookwolken van stol en water stegen uit ruim j en uit de stookplaat en machine kamer op. De machine werd direct gestopt en men begon de reddingboten in gereed heid te brengen. Daar hel schip hevig slagzij begon te maken over bakboord, kon men de reddingboot niet meer laten zakken en de "Agamemnon" \erdwecn binnen vijf minu ten onder de wateispiegel, .\lle opvarenden sprongen in het water en hielden zich vast aan een vlot en wat drijlhout. De kapitein en drie officieren werden van de brug afgesla gen. Door uitputting is de kapitein hierbij verdronken. Ook de radiotelegrahst heeft deze ramp niet overleeft. Later \()nd men ook nog het lichaam \an een Engelse sergeantka- nonniei; wiens naam onbe kend was. De overige schip breukelingen werden opgepikt door de Engelse Destroxer "L ;i5". die inmiddels op de plaats van de ramp was gearriveerd. De 'Agamemnon" werd in 1914 gebouwd in Port Gras- cow. Lang 90 ni, breed 13.15 m, diepgang 5,84 nr. BRT 1904. Uitgerust niet een Dun- lop Bremner Co. 3 cilinder Triple Expansie stoommachi ne, 1200 Il'K. Het stoomschip "Bussum" \an de Stoomvaart Maat.schappij Oostzee N.V. te .Amsterdam vertrok op 1 iiovember 1940 van Montreal naar Engeland. Hoewel er geen duikboten werden waargenomen, werd de "Bussum" op 23 november, 90 mijl ten westen van Torv Eiland getorpedeerd. De tor pedo sloeg in aan bakboordzij- de \an het schip en de klap was zo groot, dat de hoop om het schip nog te kunnen behou den al snel werd opgegeven. Er werden direct maatregelen genomen om het schip te \er- laten. Natlat er twee niu' uas geroeid werd de bemanning door de Oanadese Destroyer "Ottawa" opgepikt en op 25 november te (.ourrxk aan land gezet. Alle opvarenden hebben dit avon- tinu' overleefd. De "Bussum" werd gebouwd in 1917 bij A. Vuvk Zonen te Capelle aan de IJssel. Lang 109,70 m, breed 14,68 m, diep gang 6,90 m, BRT 3637. Uitge rust met een 3 cilinder .Schelde Triple Expansie stoommachine van 1600 IPK. Het stoom.schip "Oostmar sum", van de Stoomvaart .Maatschappij Oostzee N.\'. te Amsterdam, werd in een bericht van de Engelse Admi raliteit, gedateerd 3 februari 1941, als 'over lijd' gerappor teerd. Een later binnengeko men bericht maakt melding dat, aangezien de "Bussum" in een konvooi voer (waaruit o]-> 23 november 1940 drie andere schepen getorpedeerd wev- den) waarvan de "Oostmar sum" eveneens deel uitmaakte en door de gezagvoerder xan het stoomschip "Bussum" werd gerapporteerd, dat de "Oost marsum" op de dag, volgende op die van de duikbootaanval. werd vermist. .Aangenomen moest worden dat dit om hei stoomschip "Oostmarsum" ging, die ook op 23 november 1940 met de gehele beman ning verloren is gegaan. De "Oostmarsum" werd gebouwd in 1920 bij A. Vuvk zonen te Capelle aan den IJssel. Lang 109,77 m, breed 14,70 m, diepgang 6,95 ni. BRT 3684. Uitgerust niei een 3 cilinder Schelde Triple Expansie stoommachine van 2000 IPK. Op 23 november 1940 door de Duitse onderzee boot "U 100" op de Adantische Oceaan getorpedeerd. .-\lle opvarenden, 25 personen, ver dronken bij deze aanval. Dat de rederij Stoomvaart Maatschappij Oostzee N.^'. het in de Tweede VVereldoi.ir- log zwaar te verduren heelt gehad, blijkt wel omdat nu ook de "Farmsum" van deze rede rij een ongelijke strijd heelt gestreden. Dit schip vertrok op 1 december 1940 in kon vooi van Oban. Het konvooi \erdaagde in een zeer zware storm, die het gehele konvooi uit elkaar sloeg, tenge\'ol,ge waarvan bij het aanbreken van de volgende dag nog slechts vier schepen bij elkaar waren. Het xvater kwam over de brug heen. De sloepen spoelden .stuk en de vloKen spoelden overboord. De dag daaropvol gend was er geen schip meer in de omgeving van de "Farm sum" en toen ging het schip alleen verder In de avond van 6 december werd onver wachts, 500 mijl ten westen van Ierland de"Farmsuni" getorpedeerd en werd deze boven de waterlijn getroffen. Een tweede torpedo van de Duitse "U 99" trof het achter- verblijf van de bemanning en de 11 bemanningsleden moe ten op slag zijn gedood. Een derde torpedo trof het schip in de midscheeps en binnen enkele ogenblikken was het schip in de golven verdwenen. 19 opvarenden waren op tijd in de enige nog overgebleven sloep gegaan en dobberde in zeer zware storm op zee rond. Op zondag 15 december over leed een der opvarenden in de sloep. Zijn lichaam werd aan de golven toebetrouwd. Op 17 december 1940 werden alle schipbreukelingen opgepikt door de Engelse jager HMS "Ambuscade", die hen in Ier land aan de wal bracht. In het ziekenhuis overleden nog twee bemanningsleden door de zware ontberingen die zij heb ben meegemaakt. De "Farmsen" werd gebouwd in 1929 bij de werf a" Vuyk zonen te Capelle aan den IJs sel. Lang 128 m, breed 17,07 ni. diepgang 8,85 ni, BRE 5251. Uitgerust met een 4 cilinder Quadruple stoomma chine. Het stoomschip "Breda" van de Koninklijke Nederland- sche Stoomboot Maatschappij N.V. te-Amsteidam vertrok op 12 december 1940 van Lon den met bestemming Methil. Na een voorspoedige reis arriveerde de "Breda" op 16 december te Methil. De 12 pas sagiers die aan boord waren gingen in Methil van boord en de volgende clag werd de reis voortgezet naar Oban. Op 20 december kwam de "Breda" in Oban voor de haven en ging daar ten anker. Op 23 december werd het schip om 17.45 uur door Duitse vliegtui- ,gen aangevallen en een aantal bommen vielen zeer dichtbij het schip ter hoogte van de machinekamer en veroorzaak ten veel schade aan het casco van de "Breda'. Omdat het al donker werd kon met niet de juiste schade bepalen, doch men nam waar dat het achter schip langzaam begon te zin- 'OiilnunMtiii'. ken. L'it veiligheidsoogpunt werd de reddingboot gestre ken en nog eens 11 passagiers van boord gehaald. Inmid dels was een sleepboot langszij gekomen om de "Breda" naai' ondiep water te slepen om afzinken te voorkomen. Het achteischip zonk echter meer en meer Om 20.00 uur was het bemanningsverblijf geheel onder water verdwenen en de gezagvoerder gaf om 20.05 uur bevel om het .schip te ver laten. Niet lang daarna werd de sleepboot genoodzaakt de sleeptros te kappen omdat het water reeds de sak)n was bin nen gestroomd. Om 20.20 uur had iedereen het schip verlaten en werden de reddingboten door de sleepboot opsleeptouw genomen. De schoorsteen was toen al gedeeltelijk onder water verdwenen. Bij het ver loren gaan van de "Breda" zijn geen persoonlijke ongelukken gebeurd. De "Breda" werd gebouwd in 1921 bij Scheepsbouw Maat schappij 'De Nieuwe Water weg' te Schiedam. Lang 127,55, breed 17,78 m, diepgang 10,46 m, BRl^ 6941. Uitgerust met twee Vickers turbines, gekop peld op 1 schroef, 3000 PK. Op 26 juni 1951 werd het wrak gelicht en in Peterliead gesloopt. 'Breda

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 7