Scheepsrampen in oorlogstijd (5)
EIÜVtlDEn-niEUWS
3l^^32E^^3K^^^^^Z^^E3BBn
In deze serie beschrijft Maarten Bezuijen te Schie
dam de schepen van de Nederlandse koopvaardij
en de sleepboten van L. Smit 8c Go's Internatio
nale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna
hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn
ontkomen van een aanval van de Duitsers, maar
ook schepen die niet meer terug kwamen en met
man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de
vijand vanuit de lucht en van onder water. Foto's
zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen
fotoarchief van Maarten Bezuijen.
Agamemnon
Btissum
Oostmarsum
Farmsum
Breda
PAGIV^ I
\'RIinA(; 12 M.-V\RT2()10
.-f-f'J m.m..m..m m.mm^r^
Wefap de ruimtdMaUbntng (Wro)
Bjr^nneester tm^^Êm% maken bekend dat vrordt
ove*vogen kij0men^ artikel 3.23 Wro ontheffing te ver-
lenJi vanJlK geldende bestemmingsplan, ten einde
ijouWi^jfinnng mogelijk te maken voor:- het plaatsen
ding van de maximaal toegestane bebouwingsopper
vlakte voor aan-/bijgebouwen. welke onder voorbehoud
van sloop van de huidige berging past binnen de vast
gestelde beleidsregels (09/1469);
Alvorens hiertoe over te gaan ligt het genoemde bouw-
plan zes weken, te welen van 15 maart tol en met 26
april 2010 tijdens kantooruren ter inzage in het ge
meentehuis, Eisenhowerlaan 1 te Oude-Tonge. Het ge
meentehuis is ook elke eerste en derde dinsdagavond
van de maand geopend tussen 18.00 en 19.30 uur. Ge
durende deze termijn kunnen belanghebbenden een
schriftelijke of mondelinge zienswijze kenbaar maken bij
het college van burgemeester en wethouders van Oost-
flakkee. Eisenhowerlaan 13255 VA Oude-Tonge.
Voor een mondelinge zienswijze kunt u contact opne
men met één van de medewerkers van het taakgebied
VROM voor het maken van een afspraak.
Wij verzoeken u vriendelijk bij het indienen duidelijk aan
te geven tegen welke aanvraag c.q. voorgenomen be
sluitvorming de zienswijze zich richt.
Tevens verzoeken wij u te vermelden ol u gebruik wilt
maken van de mogelijkheid uw zienswijze mondeling
toe te lichten middels een hoorzitting met alle partijen.
Verleende vergunningen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat;
een reguliere bouwvergunning is verleend voor:
het uitbreiden van een bedrijfsgebouw op het adres
Rode Sluisweg ongenummerd 3257 KM te Ooltgens-
plaat (besluit verzonden op 3 maart 2010).
een aanvraag om reguliere bouwvergunning is ge
weigerd voor;
- het wijzigen van de gevels ten opzichte van de be
staande vergunning op het adres Boven Oostdijk 19
en 2132.58 AD te Den Bommel (besluit verzonden op
2010).
een sloopvergunning is verleend voor;
- het ver/;ijderen van asbesthoudende dak- en gevel
platen van de loods op het adres Gaiatheseweg 24a.
3256 LE te Achthuizen (besluit verzonden op 1 maart
2010);
- het slopen van het pand op het adres Julianastraat 4.
3258 AK te Den Bommel (besluit verzonden op 2
maart 2010).
Nadere informatie over de verleende vergunningen, is
op te vragen bij het taakgebied Volkshuisvesting, Ruim
telijke Ontwikkeling en Milieu.
N.B.
Ingevolge artikel 7;1 van de Algemene wet bestuurs
recht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit binnen
zes weken na de dag van verzending een gemotiveerd
en ondertekend bezwaarschrift bij het college van bur
gemeester en wethouders indienen. Wanneer een be
zwaarschrift is ingediend kan aan de voorzieningen-
rechter worden verzocht om een voorlopige voorziening
te treffen, indien onverwijlde spoed dit, gelet op de be
trokken belangen, vereist. Het bezwaarschrift schorst
namelijk niet de werking van het bestreden besluit. Voor
een verzoek om voorlopige voorziening zijn griffierech
ten verschuldigd. Voor nadere informatie over de be
sluiten kunt u terecht bij het taakgebied Volkshuis
vesting, Ruimtelijke Ontwikkeling en Milieu van de ge
meente Oostflakkee.
Welstand
Ten aanzien van de eerstvolgende vergaderingen van
de welstandscommissie Dorp, Stad Land (DSL), de
len wij u het volgende mee.
Welstandszitting (gemandateerde behandeling)
Datum 23 maart 2010
Tijdstip locatie 9.00 uur gemeentehuis
Middelharnis
Welstandszitting (commissievergadering)
Datum 23 maart 2010
Tijdstip locatie 14.00-17.00 uur/gemeente
huis Middelharnis
Van de bouwplannen van zowel de gemandateerde be
handeling alsook de commissiebehandeling wordt aan
tekening gemaakt in een agenda die voor een ieder ter
inzage ligt op het taakgebied Volkshuisvesting, Ruimte
lijke Ontwikkeling en Milieu (kamer 150) van het ge
meentehuis.
Voor verdere intormatie kunt u (tele(onisch) contact op
nemen met de heer J. Stelloo of de heer J. Pieterman.
Bekendmal<ing ontwerp
Meerjarenplan cultuurparticipatie Goeree-
Overflakkee 2010-2012 ter inzage gelegd
Het ontwerp Meerjarenplan cultuurparticipatie Goeree-
Overflakkee 2010-2012 ligt van 15 maart tot en met 23
april 2010 ter inzage. Hel ontwerp Meerjarenplan cul
tuurparticipatie Goeree-Overflakkee 2010-2012 geeft
het kader aan voor het gezamenlijke cultuurbeleid van
de vier gemeenten op Goeree-Overflakkee voor de ja
ren 2010 t/m 2012. Het is gebaseerd op landelijke en
provinciale beleidslijnen op het gebied van cultuurparti
cipatie.
Het ontwerp Meerjarenplan richt zich dus niet op de cul
turele activiteiten van de vier gemeenten alzonderlijk.
Waar kunt u het ontwerp inzien?
Het ontv;erp Meerjarenplan cultuurparticipatie Goeree-
Overflakkee 2010-2012 ligt ter inzage bij de afdeling
Zorg en Samenleving van de gemeente Oostflakkee.
U kunt het ontwerp ook inzien op de website van de ge
meente Oostflakkee, www.oostflakkee.nl. Onder actu
eel en stukken ter inzage vindt u het digitale meerja
renplan cultuurparticipatie.
Hier vindt u ook meer informatie over hoe u uw ziens
wijze kunt indienen over dit meerjarenplan,
Kapvergunning
Burgemeester en wethouders maken bekend dat;
een kapvergunning is verleend voor de kap van;
- 27 Kastanjes, elf Eiken, en één Es aan de Melkweg,
3255 XB te Oude-Tonge (besluit verzonden 3 maart
2010,
Bij genoemd besluit kunnen belangen van anderen dan
de direct belanghebbenden betrokken zijn. Deze der
den-belanghebbenden hebben de mogelijkheid om
binnen zes weken volgende op de dag van verzending
van het besluit daartegen een gemotiveerd bezwaar
schrift in te dienen bij de burgemeester en wethouders
van de gemeente Oostflakkee. Het gaat hierbij dus niet
om de datum van publicatie, maar om de datum van
verzending van het besluit. Daarnaast bestaat de mo
gelijkheid een voorlopige voorziening te vragen bij de
voorzieningenrechter van de rechtbank te Rotterdam.
Dit wanneer directe spoed, gelet op de betrokken be
langen, dat noodzakelijk maakt.
Als over dit besluit en over de wettelijke mogelijkhe
den informatie wenst, kunt u die verkrijgen bij het taak
gebied Nieuwe Werken en Onderhoud van de ge
meente Oostflakkee.
Kennisgeving afsluiten exploitatieovereenkomst
Overeenkomstig artikel 6.24 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke ordening (Wro) geven burgemeester en wet
houders van Oostflakkee er kennis van dat zij op 24 fe
bruari 2010 een exploitatieovereenkomst hebben ge
sloten met Woongoed Flakkee, gevestigd te Middelhar-
Het betreft een overeenkomt inzake grondexploitatie als
bedoeld in afdeling 6,4 van de Wro, ten behoeve van
hel in bouwexploitatie brengen van de gronden Locatie
Melkweg ter realisatie van het Woonzorgcomplex Ou
de-Tonge, De toepassing van deze regeling voorziet in
het bouw- en woonrijpmaken van de gronden waarop
het Woonzorgcomplex Oude-Tonge gerealiseerd zal
worden.
Het gaat hierbij om de percelen; Melkweg te Oude-Ton
ge. kadastraal bekend gemeente Oostflakkee, sectie C,
nummers 5798 (ged,), 5340 (ged,) en 5209,
De zakelijke inhoud van deze overeenkomst ligt met in
gang van 8 maart 2010 tot en met 18 april 2010 tijdens
kantooruren voor een ieder ter inzage in het gemeente
huis, Eisenhowerlaan 13255 VA Oude-Tonge, Het ge
meentehuis is ook iedere eerste en derde dinsdag van
de maand geopend tussen 18.00 en 19.30 uur.
Gewijzigde vaststelling
bestemmingsplan 'Recreatiegebieden'
Burgemeester en wethouders maken bekend dat de ge
meenteraad bij besluit van 25 februari 2010 het be
stemmingsplan 'Recreatiegebieden' gewijzigd heeft
vastgesteld. Dit bestemmingsplan heeft betrekking op
de havenkom van Oude-Tonge en Ooltgensplaat en de
gebieden en vakantieparken daaromheen.
Ingevolge artikel 26 van de Wet op de Ruimtelijke Or
dening (WRO) ligt het plan met ingang van 15 maart tot
en met 26 april 2010 voor een ieder tijdens kantooruren
ter inzage op het gemeentehuis, Eisenhowerlaan 1 te
Oude-Tonge. Het gevviijzigd vastgestelde bestemmings
plan is tevens te raadplegen via www.ruimtelijkeplan-
nen.nl.
De gemeenteraad heeft ten opzichte van het ontwerp-
bestemmingsplan zoals dat ter inzage gelegen heeft, bij
de vaststelling wijzigingen aangebracht. Het gaat hier
bij om de volgende wijzigingen;
1. Een algemene verruiming van het bouwvolume van
een recreatiewoning, inclusief aan- en uitbouwen,
tot maximaal 300 m"^;
2. Een maximale oppen/iakte van 8 m" voor bijgebou
wen en overkappingen, met een maximum van 1
bijgebouw per recreatiewoning;
3. Het opnemen van een adequate handhavingpara-
graaf;
4. Uitbreiding van de inhoudsmaat naar 350 m^ inclu
sief aan- en uitbouwen op daarvoor aangewezen
gebieden op Ventjager 11 en Suijssenwaerde;
5. Bestendiging van de beleidspraktijk van 10% bin-
nenplanse ontheffing;
6. Verwijzingen naar de WOR zijn uit het bestem
mingsplan verwijderd;
7. Foutieve bestemming Suijssendijk is aangepast
naar secundaire waterkering;
8. Bebouwingspercentage is op de plankaart opgeno
men;
9. Nieuw beleid is in het bestemmingsplan ge'impie-
menteerd;
10. Voor dienstwoningen is een goothoogte van 4 me
ter opgenomen;
11. Hel bestemmingsplan is in overeenstemming ge
bracht met het eilandelijke handboek bestem
mingsplannen;
12. Toekennen van een vfljzigingsbevoegdheid aan een
perceel aan de Steigerdijk te Ooltgensplaat om de
bestemming te kunnen wijzigen van jachthaven
naar woonbotenhaven.
Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de ge
meenteraad naar voren heeft gebracht, alsmede een
belanghebbende, aan wie redelijkerwijs niet kan worden
verweten dat hij niet overeenkomstig artikel 23 WRO
juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht
zijn zienswijze bij de gemeenteraad naar voren heeft
gebracht, kan gedurende de periode van 15 maart tot
en met 26 april 2010 bedenkingen indienen bij Gede
puteerde Staten van Zuid-Holland, postbus 90602 2509
LP Den Haag. Tevens kan eenieder op grond van arti
kel 27 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening tegen de
wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmings-
plan bedenkingen indienen bij Gedeputeerde Staten
van Zuid-Holland. - <a
Projectbesluit Woonzorgcomplex Oude-Tonge
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op
2 maart 2010 het projectbesluit 'Woonzorgcomplex Ou
de-Tonge'gewijzigd hebben vastgesteld. Middels dit pro
jectbesluit wordt de realisering van een woonzorgcom
plex aan de Melkweg te Oude-Tonge mogelijk gemaakt.
De wijziging heeft betrekking op een inschatting van het
aantal functies in het gebouw.
Het projectbesluit en de daarbij behorende stukken lig
gen van 15 maart tot en met 26 april 2010 tijdens kan
tooruren voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis,
Eisenhoweriaan 1 te Oude-Tonge. Het gemeentehuis is
ook iedere eerste en derde dinsdag van de maand ge
opend tussen 18;00 en 19;30 uur.
Artikel 46 lid 6 van de Woningwet is van toepassing,
hetgeen betekent dat wanneer de voor de bouw van het
complex benodigde bouwvergunning is verieend,
rechtsbescherming openstaat tegen het projectbesluit
en tegen de bouwvergunning, Hierean zal te zijner tijd
mededeling worden gedaan.
Eisenhowerlaan I, Postbus 75,3255 ZH OuOfrïongs. Inlernet: www.oosffla^kee.nl.
Tel. 10187] 64 71 00 fax 64 71 9? /e-mot inio§ooslfloliee.nl
Openirigilliilen: m l/m do 09,00 lol IZOO m en vr m 09.00 lol 16.00 m, elke eerüe
en derde dinsdag van de moord:s avonds geopend van I B.OO lol 19.30 uur
Balie Sociale Zolen; 9 00 lol 12.00 uur Salie Burgerzalen: 9.00 lol 12,00 uur en von
13 00 lol 15.00 uur
WiSfiiitrtnnnn
'liiLvuim'.
'Farms Km'.
fk'l stoiiiiLschip ".Xgaiiicniiitrn"
van cIc Koninklijke Ncrk'i ianrl-
silic .Slüoniljodt Maatschappij
N.V. te .'\nisterclani werd op
iS november 1940, in konvooi
varende tijdens een reis van
New (laslle naar .Soiitliend, in
I5ari(>w Deep om 13.,")0 iinr
door vijandelijke vliegtuigen
aangevallen, nabij het licht-
schip ",Swin". Om 13,55 uur
werd door een bommenwer
per, in duikvlueiit, twee vr)l-
treflers geplaatst op het voor
schip. Een derde bom viel net
naast het ,schip. Hel voorschip
begon onmiddellijk te zinken.
Dikke rookwolken van stol
en water stegen uit ruim j en
uit de stookplaat en machine
kamer op. De machine werd
direct gestopt en men begon
de reddingboten in gereed
heid te brengen. Daar hel schip
hevig slagzij begon te maken
over bakboord, kon men de
reddingboot niet meer laten
zakken en de "Agamemnon"
\erdwecn binnen vijf minu
ten onder de wateispiegel,
.\lle opvarenden sprongen in
het water en hielden zich vast
aan een vlot en wat drijlhout.
De kapitein en drie officieren
werden van de brug afgesla
gen. Door uitputting is de
kapitein hierbij verdronken.
Ook de radiotelegrahst heeft
deze ramp niet overleeft. Later
\()nd men ook nog het lichaam
\an een Engelse sergeantka-
nonniei; wiens naam onbe
kend was. De overige schip
breukelingen werden opgepikt
door de Engelse Destroxer "L
;i5". die inmiddels op de plaats
van de ramp was gearriveerd.
De 'Agamemnon" werd in
1914 gebouwd in Port Gras-
cow. Lang 90 ni, breed 13.15
m, diepgang 5,84 nr. BRT
1904. Uitgerust niet een Dun-
lop Bremner Co. 3 cilinder
Triple Expansie stoommachi
ne, 1200 Il'K.
Het stoomschip "Bussum" \an
de Stoomvaart Maat.schappij
Oostzee N.V. te .Amsterdam
vertrok op 1 iiovember 1940
van Montreal naar Engeland.
Hoewel er geen duikboten
werden waargenomen, werd
de "Bussum" op 23 november,
90 mijl ten westen van Torv
Eiland getorpedeerd. De tor
pedo sloeg in aan bakboordzij-
de \an het schip en de klap was
zo groot, dat de hoop om het
schip nog te kunnen behou
den al snel werd opgegeven.
Er werden direct maatregelen
genomen om het schip te \er-
laten.
Natlat er twee niu' uas geroeid
werd de bemanning door de
Oanadese Destroyer "Ottawa"
opgepikt en op 25 november
te (.ourrxk aan land gezet. Alle
opvarenden hebben dit avon-
tinu' overleefd.
De "Bussum" werd gebouwd
in 1917 bij A. Vuvk Zonen
te Capelle aan de IJssel. Lang
109,70 m, breed 14,68 m, diep
gang 6,90 m, BRT 3637. Uitge
rust met een 3 cilinder .Schelde
Triple Expansie stoommachine
van 1600 IPK.
Het stoom.schip "Oostmar
sum", van de Stoomvaart
.Maatschappij Oostzee N.\'.
te Amsterdam, werd in een
bericht van de Engelse Admi
raliteit, gedateerd 3 februari
1941, als 'over lijd' gerappor
teerd. Een later binnengeko
men bericht maakt melding
dat, aangezien de "Bussum" in
een konvooi voer (waaruit o]->
23 november 1940 drie andere
schepen getorpedeerd wev-
den) waarvan de "Oostmar
sum" eveneens deel uitmaakte
en door de gezagvoerder xan
het stoomschip "Bussum" werd
gerapporteerd, dat de "Oost
marsum" op de dag, volgende
op die van de duikbootaanval.
werd vermist. .Aangenomen
moest worden dat dit om hei
stoomschip "Oostmarsum"
ging, die ook op 23 november
1940 met de gehele beman
ning verloren is gegaan.
De "Oostmarsum" werd
gebouwd in 1920 bij A. Vuvk
zonen te Capelle aan den
IJssel. Lang 109,77 m, breed
14,70 m, diepgang 6,95 ni.
BRT 3684. Uitgerust niei
een 3 cilinder Schelde Triple
Expansie stoommachine van
2000 IPK. Op 23 november
1940 door de Duitse onderzee
boot "U 100" op de Adantische
Oceaan getorpedeerd. .-\lle
opvarenden, 25 personen, ver
dronken bij deze aanval.
Dat de rederij Stoomvaart
Maatschappij Oostzee N.^'.
het in de Tweede VVereldoi.ir-
log zwaar te verduren heelt
gehad, blijkt wel omdat nu ook
de "Farmsum" van deze rede
rij een ongelijke strijd heelt
gestreden. Dit schip vertrok
op 1 december 1940 in kon
vooi van Oban. Het konvooi
\erdaagde in een zeer zware
storm, die het gehele konvooi
uit elkaar sloeg, tenge\'ol,ge
waarvan bij het aanbreken van
de volgende dag nog slechts
vier schepen bij elkaar waren.
Het xvater kwam over de brug
heen. De sloepen spoelden
.stuk en de vloKen spoelden
overboord. De dag daaropvol
gend was er geen schip meer
in de omgeving van de "Farm
sum" en toen ging het schip
alleen verder In de avond
van 6 december werd onver
wachts, 500 mijl ten westen
van Ierland de"Farmsuni"
getorpedeerd en werd deze
boven de waterlijn getroffen.
Een tweede torpedo van de
Duitse "U 99" trof het achter-
verblijf van de bemanning en
de 11 bemanningsleden moe
ten op slag zijn gedood. Een
derde torpedo trof het schip
in de midscheeps en binnen
enkele ogenblikken was het
schip in de golven verdwenen.
19 opvarenden waren op tijd
in de enige nog overgebleven
sloep gegaan en dobberde in
zeer zware storm op zee rond.
Op zondag 15 december over
leed een der opvarenden in de
sloep. Zijn lichaam werd aan
de golven toebetrouwd. Op
17 december 1940 werden alle
schipbreukelingen opgepikt
door de Engelse jager HMS
"Ambuscade", die hen in Ier
land aan de wal bracht. In het
ziekenhuis overleden nog twee
bemanningsleden door de
zware ontberingen die zij heb
ben meegemaakt.
De "Farmsen" werd gebouwd
in 1929 bij de werf a" Vuyk
zonen te Capelle aan den IJs
sel. Lang 128 m, breed 17,07
ni. diepgang 8,85 ni, BRE
5251. Uitgerust met een 4
cilinder Quadruple stoomma
chine.
Het stoomschip "Breda" van
de Koninklijke Nederland-
sche Stoomboot Maatschappij
N.V. te-Amsteidam vertrok op
12 december 1940 van Lon
den met bestemming Methil.
Na een voorspoedige reis
arriveerde de "Breda" op 16
december te Methil. De 12 pas
sagiers die aan boord waren
gingen in Methil van boord en
de volgende clag werd de reis
voortgezet naar Oban. Op 20
december kwam de "Breda"
in Oban voor de haven en
ging daar ten anker. Op 23
december werd het schip om
17.45 uur door Duitse vliegtui-
,gen aangevallen en een aantal
bommen vielen zeer dichtbij
het schip ter hoogte van de
machinekamer en veroorzaak
ten veel schade aan het casco
van de "Breda'. Omdat het al
donker werd kon met niet de
juiste schade bepalen, doch
men nam waar dat het achter
schip langzaam begon te zin-
'OiilnunMtiii'.
ken. L'it veiligheidsoogpunt
werd de reddingboot gestre
ken en nog eens 11 passagiers
van boord gehaald. Inmid
dels was een sleepboot langszij
gekomen om de "Breda" naai'
ondiep water te slepen om
afzinken te voorkomen. Het
achteischip zonk echter meer
en meer Om 20.00 uur was
het bemanningsverblijf geheel
onder water verdwenen en de
gezagvoerder gaf om 20.05
uur bevel om het .schip te ver
laten. Niet lang daarna werd
de sleepboot genoodzaakt de
sleeptros te kappen omdat het
water reeds de sak)n was bin
nen gestroomd. Om 20.20 uur
had iedereen het schip verlaten
en werden de reddingboten
door de sleepboot opsleeptouw
genomen. De schoorsteen
was toen al gedeeltelijk onder
water verdwenen. Bij het ver
loren gaan van de "Breda" zijn
geen persoonlijke ongelukken
gebeurd.
De "Breda" werd gebouwd in
1921 bij Scheepsbouw Maat
schappij 'De Nieuwe Water
weg' te Schiedam. Lang 127,55,
breed 17,78 m, diepgang 10,46
m, BRl^ 6941. Uitgerust met
twee Vickers turbines, gekop
peld op 1 schroef, 3000 PK.
Op 26 juni 1951 werd het
wrak gelicht en in Peterliead
gesloopt.
'Breda