Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD l>61
Partijen zetten zienswijzen uiteen op
verkiezingsdebat Goedereede
KNRM test kleine reddingmiddelen
Beroepings-
EN U
WERK
Verwachting
EIIAIIDEn-niEUWS
MET
VANWAAR KOPPEREN'?
VROEGE KAALKOPPEN
KOKEN OF RAUWKOST
Verschillen
PAGINA 5
VRIJDAG 19 FEBRUARI 2010
Dag traag- en antu'ooninihriik Maat geheel ten danste twn de
laer die er koitenloos gebruik tmi kan maken. Utn img?n op
i'elerki gebied kunt ii stiom aan: Redactie Eiktndm-Nieumi,
Postbus 8, 3240 AA Midddhanm. met in de ünkerbmvnhoéi
l'ragenntbri^' wrwld. De tragsn u/orden door deétundigen
beanttMord en zullen binnen enkele meken na de imending
compleet met antuioord in deze rubriek worden g?publiceeid.
Kunt II mij iiitlejriri'ii wmir liet
woord 'kopperen(met dubhel-p)
vandaan hniili' l/el word! i^ehriiikt
7iari Driekoiiiiii^eii lol VasleiiaiHiiid.
Antwoord: Dal is een oud
begrip uil ons mitkleleeuwse
Middelnedei lands! Het heelt
tiaadwcrkelijk Ie maken met
de leestdag Driekoniiigen (fi
januari), want de nog Ijeken-
de Ko|j|)erinaandag ol Kop-
perljesmaandag werd vroe
ger op de eerste maandag
na Driekoningen doorvele
ambadilslieden gevierd. Toen
dal Koppersleest geleidelijk
meer door het kerstfeest ver
drongen werd, hebben de
boekrirukkeisge/ellen het nog
vele jaien in stand gehouden.
Men spelde hel aanvankelijk
als "coppeldaeh' en had blijk
baar te maken met toppel'
in de betekenis van binding,
onderlinge band, reglement,
althans afspraak waardoor
men 'geroppeld' (loen getop-
perd) ofwel gebonden was. ()p
die Coppeiinaandach' wer
den veel jaar(c)nlia( len afge
sloten of hernieuwd en daar
vveirl een handgeld (voorschot)
bij betaald. Vandaar het feest
bij degenen die opeens zon
bedrag ontvingen. Het 'coppe-
ren' flat u bedoelt, duidde op
leestelijkheden die in verband
hiermee gedurende het carna
val, dus tot Vastenavond kon
den duren.
Als mijn man ziek staat te sckeren,
vraag ik mij wel eens af hoe de
monniken in de Middeleeuwen hun
hoofd kaal kregen. Een ragdun
mesje, tondeuse of ontharingscrème
zullen er niet geweest zijn!
Antwoord: loch is de tonsuur
of kruin.schering al in de vijf
de eeuw in gebruik gekomen.
Eerst bij de monniken, later
ook bij andere geestelijken. Als
toewijding aan de Allerhoogste
lieten Zijn dienaren eerst hun
gehele haardos bij inlreding
van een orde afscheren. Later
werd slechts een deel wegge
schoren. Dal gebeurde met
een Hink scherp geslepen mes,
nadat het hoofdhaar eerst zacht
was gemaakt. Eeuwenlang zijn
er door de barbiers vlijmscher
pe messen gebruikt bij het
scheren. Cowboys scheerden
zich in de vorige eeuw nog wel
met hun dolk, dus uittrekken
van het haar of het gebruik \an
een ontharingscrème was echt
niet nodig.
Reisgenoten wilden ons tijdens de
vakantie overtuigen dat we onze
groenten beter rauw kunnen eten,
omdat je door het koken alle vita
minen zou vernietigen. Is dat niet
erg overdreven
Antwoord: Veel rauwkost eters
denken dat zij met rauwe andij
vie, sla en komkommer meer
vitaminen C binnenkrijgen
dan u met uw gekookte bloem
kool of spruitjes. Het is toeval
lig andersom: 100 gram rauwe
andijvie, sla en komkommer
bevatten elk slechts 10 milli
gram vitaiTiinen C, doch 100
g gekookte bloemkool 60 mg,
en 100 g kort gekookte spruit
jes zelfs 100 mg vitaminen G!
Ook rode kool en ziunkool
leveren u in gekookte toestand
nog resp. 30 en 20 mg vitami
ne C per ons op. Wie toch veel
rauwkost wil eten, kan beter
kiezen voor rijpe rode paprika,
of diverse koolsoorten en bijv.
selderij dan voor de gebruike
lijke sla, witlof en worteltjes,
want die zetten evenals rauwe
andijvie en komkommer wei
nig zoden aan de dijk. En was
die rauwkost tijdens uw vakan
tie wel in zuiver water en eet ze
vers, want na 12 tmr zijn voe
dingswaarde en smaak al hard
achteruitgegaan.
OUDDORP - Op het
strand van Ouddorp heeft
de KNRM de afgelopen
dagen proeven gedaan
met twee jetski's, een rub
berboot en kleine terrein
voertuigen. De test werd
gedaan met medewerking
van de Ouddorpse Red
dingsbrigade, de Royal
National Lifeboat Institu
tion, Rescue Runner en
Yamaha.
Met de lesl wil de KNRM keu
zes kunnen maken voor kleine
reddingmiddelen die gebruikt
kunnen worden om onder
andere aan de luilpvraag van
de kleine watersport, zoals
kitcsurfers, te kunnen vol
doen. Eventueel kan het mate
rieel gebruiki worden naast de
grote reddingboten, zoals de
KNRM heelt gestationeerd in
.Slellendam.
De KNRM komt tijdens de
zomermaanden, maar ook
in voor- en naseizoen, vaak
in actie in ondiep water voor
de kust. Vaak voor surfers en
kanovaarders, waarvoor een
grote reddingboot niet altijd
noodzakelijk is. Ook heeft de
KNRM een visie ontwikkeld op
het gebied van strandbewaking
en wil dit kleine reddingmate
rieel inzetten en aanbieden ter
ondersteuning van reddings-
brigadetaken op plaatsen waar
dit tot zijn recht komt. Het
geteste reddingmaterieel werd
inclusief trainers en instruc
teurs beschikbaar gesteld door
de RNLI, de Britse redding
maatschappij. Rescue Runner
uit Zweden en Yamaha Neder
land. De Ouddorpse Reddings
brigade stelde haar strandpost
aan het Flauwewerk beschik
baar als uitvalsbasis en dag
verblijf tijdens de ijzig koude
testdagen. De KNRM maakte
tevens dankbaar gebruik van
de ervaring die de reddings
brigade al heeft opgedaan met
het materieel dat nu is getest.
(Foto's: KNRM)
PROT. KERK IN NED.
Beroepen: te l.utten-Slagha-
ren (geref.), ds. A.W. Estié te
Heinenoord; te Prinsenbeek,
ds. E.E Quaak-Kloet te Gies-
sen/Rijswijk (pt).
Aangenomen: naar Almen, ds..
Klein te X'ianen; naar Krim
pen ad Ijssel (herv. wijkg. b.a.),
ds. A.J. Mensink te Driesum,
die bedankte voor Apeldporn
(Eben-Haëzerkerk); naar
Luiten-Slagharen (geref), ds.
A.W. Estié te Heinenoord.
Bedankt: voor Haatten (herv.),
ds. J.Rj. Voets te Wijk bij Heus-
den; voor Ridderkerk, ds. J.S.
Heulink te Ede.
Beroepbaar: kandidaat H.A.S.
Marshall-van Selm, 26 Tully-
moie Dale, Broughshane, CO.
Antrim, BT 437 TD (Noord-
lerland). E-mail: hanneke.
maishall(a yahoo.co.uk; kan
didaat J.B. Voogd, Wenmae-
kersstraat 16, 8302 HC Emme-
loord. E-mail: riannevoogd@'
hotmail.com; kandidaat A.E.M.
Gooijer-Snel, Kerkstraat 9,
4064 EA Varik. 'lel. 0344-
652611. E-mail: agnessnel@
hotmail.com; kandidaat K.M.
Dijkerman, Koetebuurt 15,
1794 BN Oosterend. E-mail:
kmdijkerman(5 kpnplanet.nl;
kandidaat H.J. van der Wal,
Gordnghlaan 39, 9716 HS
Groningen. E-mail: hj.van.der.
wal@wxs.nl; kandidaat F. de
Hoop, Boschdijk 380, 5622 PB
Eindhoven.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen: te Maartensdijk, ds.
A. den Hartog te Resteren; te
St. .\nnaland, ds. P. den Ouden
te Wotiterswoude.
Bedankt: voor Emst-Epe e.o.
i.c.m. Wapenveld-Wezep, ds.
C.M. Buijs te Wijk bij Heus-
den.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Bunschoten-
Oost, ds. A. van der Lugt te
Almkerk.
Aangenomen: naar Daarlei-
veen i.c.m. Bruchterveld, ds.
Fl.J. Visser te Zaamslag.
Bedankt: voor Emmen, ds. A.J.
Haak te Driesum ca..
NED. GEREE KERKEN
Aangenomen: naar Nieuwe
gein (c;gk/nc;k), ds. eh.
I51okhuis te Schiedam.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen: te Hardenberg (Sja-
loomkerk), ds. P. van Dolderen
Ie Noordscheschut.
Aangenomen: naar Broek op
Langedijk. ds. EH. Meijer te
Dedemsvaarl.
Beroepbaar: kandidaat J. van
Walsem, Dijkgraaf 50, 6671
C;P Zetten, lel. 0488-454184.
E-mail: j.vanwalsemCfitelfort.
nl; kandidaat M. Bergsma,
Montelbaanstraat 15 hs, 1011
EG Amsterdam. Tel. 020-
4922448. E-mail: mbergsma@
amstelgemeente.nl.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Krabbendijke,
ds. D. de Wit te Rijssen-West;
te Middelharnis, ds. GJ.N.
Moens te Meliskerke; te
Opheusden, ds. B J. van Boven
te De Valk-Wekerom.
Bedankt: voor Rhenen, ds.
A.H. Veihoef te St. Cathari
nes (Ontario-Canada); voor
Zoetermeer, ds. WJ. Karels te
Hardinxveld-Giessendam.
GEREE GEM. IN NED.
Beroepen: te LJrk, ds. J. Roos
te Barneveld.
"En heeft in laberiuikelen geu'oond, met Izak..., die mede-erfgenamen waren
derzelver belofte.' Hebr. 11:9 (midden)
Onderweg, op reis, dat gold
Izak. Dat geldt allen die met
hem reizigers werden. Men
sen die gingen le\en van Gods
beloften. Van Zijn gunst, die
beter is dan dit leven. Soms
een pijnlijke leis. Maar... die
reis duurt niet eeuwig. Van put
tot put, telkens weer water, van
kracht tot kracht. Ook: onder-
Heg met verwachting.
Izaks nageslacht zou Kanaiin
erven. Maar met Abraham en
later Jakob verwachtte ook hij
een beter Vaderland. De Stad
Die fundamenten heeft, waar
van Clod de Kunstenaar en
Bouwmeester is.
ten vreemdeling, onderweg
naar huis! Een tentbewoner, op
weg naar het paleis!
Zegt de mens van de wereld:
"Mijn huis zal eeuwig staan,
en overgaan van geslacht tot
geslacht!" en noemen ze de
landen naar hun namen. Psalm
49 spreekt er van, maar het is:
IJdele roem, en ijdele hoop!
Wie zijn of haar verwachting te
laag spant, krijgt hooguit een
handje vol aards geluk. Dat
ook nog eens voor korte tijd:
een handljieed is immers onze
tijd gesteld. Als het leven hier
dan üit is, is het geluk C)p.
(ieen verwachting dan van wat
de wereld biedt. Is dat al geen
benauwende gedachte?!
Voeg daar dit eens bij, dat wie
geestelijk geen tentbewoner is,
siraks eeuwig ongeborgen is!
Erger dan dakloos! Buiten in
de duisternis, want de poor
ten van de hemelstad zijn wel
open, echter voor pelgrims,
voor tentbewoners - die heb
ben er burgerrecht en komen
er aan, anderen niet.
Verwachting... Is dat het ken
merk van uw leven? Gedoopt
met het teken van een ander
Vaderland, dat zal van de
meesten van ons gelden. Staan
we ook stil bij wat de HEERE
beloofde? Is er de hartelijke
erkenning: 'Ik ben op reis!?'
Als 11 belijdenis deed, mogelijk
aanzat aan de Tafel van het
Verbond, was het dan als een
pelgrim? Dan zult u straks aan
zitten met Abraham, Izak en
Jakob en het Koninkrijk van
God! Dan is na de dood het
leven u bereid, G(jd neemt u
op in Zijne heerlijkheid!
Straks is Esek en is Sitna voor
bij... ja, alle strijd van buiten
en van binnen voor eeuwig
ten einde! Geen spot van de
wereld, geen verdrukking!
"Zij, van smart en smaad onthe
ven,
blijven aan Gods dienst geheiligd
daar
Zijn goedheid hen beveiligt!"
Dat geldt voor .'Vbrahams zaad,
voor Izak en Jakob en voor
allen die bij hen behoren. Dat
zijn mensen die geen zegen
verdienden. Geestelijke tent
bewoners, omdat ze erkennen:
"Wat 't aardse betreft, niets
is er waar ik in kan rusten!"
X'raag eerlijk - dus biddend om
Clods licht - aan jezelf, hoe het
is: Is er wel of niet een leven
\an genade? Verwacht ik de
Stad omdat ik de Koning lief
kreeg? Je kunt als mensen van
deze twee er één gegrond ver
wachten: Of eeuwige ellende,
of eeuwige heerlijkheid!
Zie wat dat laatste betreft nog
eens naar de aartsvaders, hier
naar Izak. Bedenk dat de HEE
RE nog Zijn genade uitdeelt.
Dat Hij burgerrecht toekent
aan wie schuilt bij de Midde
laar. Je hoeft niets mee te bren
gen om Zijn liefde te ontvan
gen. Want Hij is het Die buiten
de poort voor vijanden gele
den heeft. Die niets meer had!
Zie op Hem bij Wie er zegen
is. Nog wel voor mensen die er
wat betreft hun alkomst en wat
betreft hun zonden geen recht
op hebben! Dan heb je, watje
ook hebt of mist, alle goeds van
Hem te verwachten!
Bij de vertroosting door
Inimanuël behoort de ver
wachting van het aankomen in
het Vaderhuis van het hemels
paleis! Ook in dit verband
klinkt het; "En ziet. Ik ben met
u, al de dagen, tot aan de vol
einding van de wereld!" Dat
betekent ook: Hij staat gereed
bij de Thuiskomst. Bij die laat
ste verhuizing.
Velen gaan kleiner wonen als
ze oud geworden zijn. Soms
waar ze niet willen. Er komt
een moment van vertrek uit
dit aardse bestaan, als de dood
komt. Nu, Hij zal verschijnen
tot vreugde van degenen die
Hem kennen. Die Zijn Naam
met eerbied erkennen. Hem
Heihebben.
Komen onze aardse verwach
tingen niet uit, omdat de tent
moet worden xerplaatst, dat
valt soms niet mee. Maar als
we deze verwachting kennen,
al wordt ze bestreden, dan
horen we het toch: "Vrees
niet! Ik houd Mijn belofte aan
Abraham. Ik ben trouw aan
Mijn eed aan Izak! Zij kwamen
Thuis. Zij zullen straks ook
met hun lichaam Mij eer bren
gen." Dan magje belijden: "De
HEERE is die God, Die, na 't
kortstondig ongeneugt, mij
eindeloos verheugt!"
Ja, de tentbewoners bij de gra
tie Gods, Hij haalt ze in Zijn
paleis. Vreemdelingen komen
Thuis! Door de poorten in de
Stad komen mensen binnen.
Met liefde vrijkocht met Jezus'
bloed! In de Stad die funda
menten heeft, vertroost Zijn
vriendelijk aangezicht. Cieeri
twist of wrok, nee, Rehobó-
th: De HEERE heeft ruimte
gemaakt!
Ds. A. van Wijk,
Herkingen
OUDDORP - In deze
laatste weken voor de
gemeenteraadsverkiezin
gen proberen de lokale
politieke partijen met
allerlei bijeenkomsten en
debatten, al dan niet met
prominente gastsprekers,
kiezers over de streep te
trekken om vooral op één
van de lijsten hun stem
uit te brengen. Begrijpe
lijk, alleen het aanbod van
vergaderingen is zo groot
dat het moeilijk is om per
bijeenkomst veel belang
stellenden te trekken. Dat
bleek vrijdagavond bij
het verkiezingsdebat dat
de SGP-jongeren in Oud
dorp organiseerden met
deelname van lijsttrekkers
en hen vervangende par
tijleden in de gemeente
Goedereede. Slechts vijf
tig bezoekers volgden in
gebouw Eben-Haëzer het
verkiezingsdebat, dat aan
de hand van stellingen
werd gevoerd.
Door Jaap Ruizeveld
Op het podium bij sta-tafels, in
twee groepen van drie verga
derd, konden SCiP (Klepper),
Van der Meer (VVD), Van Oos
tenbrugge (CDA), Van Dam
(PvdA), mevrouw Van Ileest
(VGB) en Goemaat (Christen-
L'nie) per toerbeurt reageren
op stellingen die elk een lokaal
accent inhielden. 'Van natuur
ontwikkeling prima, maar niet
ten koste van landbouw en vis
serij' tot de wens voor blijvende
zelfstandigheid van Goederee
de bij'de komende herindeling
- alles passeerde de revue. De
zaal kon met groene en rode
kaarten vóóraf aan elke bespre
king al een draagvlaksignaal
afgeven en kreeg ook de gele
genheid tot het plaatsen van
persoonlijke opmerkingen. Dat
een aantal stellingen, met eni
ge nuancering, terug te vinden
is op de verkiezingspuntenlijst
van de SGP-jongeren, was niet
zo vreemd. Een bredere test
case over de zienswijze bij de
andere partijen gaf aan dat er
op heel veel maatschappelijke
items nauwelijks verschillen
bestaan.
De uitzonderingen zijn alge
meen bekend. VVD en CDA
hebben na een lang voortraject
en met respect voor de mening
van de burgers, toch geconsta
teerd dat volgens hen herinde
ling onontkoombaar zal zijn.
Daarom pleiten zij voor een
gerichte inzet om de positie
van Cioedereede bij een even
tuele herindelifig sterk en vei
lig te stellen. SGP, PvdA, VGB
en C!U blijven achter de zelf
standigheid van de gemeente
staan. Ze zien één ambtelijke
samenwerkingsorganisatie als
haalbaar en laten de negatieve
mening van de burger over
herindeling prevaleren. Iden-
titeitverlies dreigt, vindt de
SCiP. Welke financiële lasten,
bij welke beslissing dan ook,
siraks bij de burger worden
neergelegd, is nu nog ondui
delijk. Maar bij harmonisatie
van de lastendruk kan er wel
20 procent bovenop komen.
Kijk naar Rozenburg. Zo stelde
de PvdA.
Dan de stelling over evenemen
ten op zondag. Niet zelf orga
niseren (CU). Principieel tegen
(SC;P). Met respect voor ieders
mening en inzicht maatregelen
treffen dat de gewenste rust in
de kernen zo goed mogelijk
wordt gehandhaafd (PvdA, CU
en VGB). Een gelijke visie bij
VVD en CDA. Van der Meer
wijst bovendien op de realiteit
dat buiten de kernen, zoals op
de Brouwersdam, ook nu eve
nementen plaatsvinden. Ook
een stelling over jeugdbeleid.
Dit is een doorlopend proces.
Er moet nog veel gebeuren.
Probleem is dat steeds met
wisselende groepen overlegd
moet worden, vond VGB. Pre
ventieve inzet bij drugs, e.d.,
brachten PvdA en VVD naar
voren.
Starterswoningen zijn drin
gend gewenst, vinden alle par
tijen. Ciemeentelijke steun bij
starterslening. De vrije sector
mag best bijdragen om exploi-
tatieprojecten voor starters te
bekostigen (VGB).
De vrijwilligers in de brand
weerkorpsen kunnen op aller
support rekenen. Er is vol
vertrouwen in capaciteit en
inzet. En de voortdenderende
Veiligheidsregio moet het niet
onmogelijk maken dat de vrij
willigers, naast hun werkkring,
deze activiteit kunnen blijven
uitvoeren.
Vervolgens het item natuur
ontwikkeling. Op de Kop van
Goeree is natuur genoeg, is de
inening van CU. Natuurgebie
den moeten toegankelijk zijn,
vindt VGB. Belangen van de
economische peilers visserij en
landbouw mogen niet onder
geschikt worden gemaakt. Let
op uw zaak. We worden steeds
verder verjaagd. De halve
Noordzee verdwijnt voor de
visserij, waarschuwde de SGP.
Tenslotte de Brouwersdam. Er
mag beperkt best iets gebeu
ren, maar geen boulevardach-
tige ontwikkeling (SGP). In dit
gebied moet juist geïnvesteerd
worden, een economische kans
(VVD, CDA).
Niet elke partij kon uiteraard
op elke stelling een antwoord
geven, maar ook hier gold dat
met een groene of rode kaart
instemming of afkeuring zicht
baar was. Samenvattend een
verkiezingsdebat dat wellicht
aan de kiezer houvast geeft bij
het uitbrengen van zijn of haar
stem. Of juist toch weer niet?
71
Die vindt het niet plezierig otn naar
de wal te gaan."
'lot zolang heeft Dirk gezwegen. Nu
lieeft hij er genoeg van. Hij stampt
met zijn voet op de grond, kijkt de
dokter aan met ogen die vuur schie
ten en barst uit: "Ik zal zelf weten,
niét wie en wanneer ik trouwen zei.
Ik heb er nou al genog over gehoord.
.■Visje kwam om mijn de les te lezen,
dan liad je wel thuis kutmen blijven.
|ullie doen net of ik een kijnd bin."
"Een kind ben je niet. Dirk, maar je
gedraagt je niet als een man. Dat je
zo opvliegt, kan ik me begrijpen. Ik
heb zelf ook gevaren vroeger. Je weet,
dat ik jullie schippers ken. Dat ik me
diep in mijn hart één met juUie voel.
Maar dat je een kroegloper gewor
den bent en dat je daar een meisje
opduikt en nog wel een, die niet eens
wachten kan tot ze normaal kan trou
wen, daarin zit naar mijn oordeel niet
veel mannelijks. Wat heb je je moe
der al een verdriet aangedaan door je
gedrag. Dat ze gelegen heeft, dat ze
geschreid heeft om jouw gedrag. Dat
ze gebeden heeft om jouw behoud. Jij
weet dat net zo goed als ik. Dirk. En ik
voorspel je als dokter: jouw leven gaat
zo kapot, als je zo doorgaat. Je ver
nielt je eigen, mooie, sterke gezonde
lichaam en je begaat een zonde, die
zich wreken moet. Ik hoef daar heus
de Spreiikendichter niet bij aan te
halen. Je kan dat zelf ook wel begrij
pen.
En nou zit je in de narigheid. Dirk.
Ook dat heb ik begrepen. Jij moet
deze gang van zaken ook beroerd
vinden. Daar ben ik van overtuicrd.
Gedeeltelijk kun je niet meer terug.
IVIaar voor een ander deel kun je 't
wel. Je kan die kroeg niet meer hele
maal mislopen. Maar meestentijds
wel. Je bent helemaal niet verplicht
om iedere zaterdag hier te komen. Ik
zou het ook ontzettend stom van je
vinden, als je het wel deed...
Weer heeft Dirk gezwegen. De stem
van dokter Weyland is eerst heftig
geweest. Die forse stein vulde het
hele vooronder. Toen is hij betogend,
o\'erredend geworden, zodat Dirk er
niets tussen brengen kan. Diep in zijn
hart moest hij de dokter gelijk geven.
'Je preekt as een domenee, dokter",
zegt hij zonder heftigheid nu, maar
met iets van spot in zijn stein. Dit irri
teert dokter Weyland.
"Wat zegje? Ik spreekt als dokter en
als goede vriend van je ouders. Ik
spreek tegen een slappeling, die een
flinke kerel had kunnen zijn!"
Dokter Weyland gooit de woorden
eruit met een geluid, dat de ketel op
de kachel doet trillen. "Voor een slap
peling heb ik niets dan verachting en
dat heeft iedere rechtgeaarde kerel!"
Dirk staat op. Zijn ogen boren in die
van dokter Weyland. Hij balt zijn
vuisten. "Nog een paar zulke woor
den", gromt hij.
"Als je op het ogenblik een fiere
Tromp was, zoals je vader, dan had
ik respect voor je. Nou niet. Weg met
die vuisten en ga zitten!"
Dokter Wevland is ook gaan staan.
Hij kijkt Dirk recht in de ogen en
bijt de woorden eruit. Hij is een forse
kerel, die dokter Weyland, en nog in
de kracht van zijn leven.
Even staan ze zo tegenover elkaar.
Dan laat Dirk de vuisten zakken en
gaat zitten.
"Ik heb jouw vader ook met gebalde
vuisten gezien, jo, maar dat was voor
een rechtvaardige zaak. Toen had
ik ontzag voor hem. Toen was hij
onoverwinnelijk. Dat was... toen jij
gedoopt bent. Tjonge, wat een kerel
was jouw vadet- En die is het sterkst
geweest toen hij, met God, zichzelf
overwon. Daar wou ik jou nu ook
hebben. Jij moet (en ieder woord is
sterk beklemtoond!) met God, je zelf
overwinnen. Dat gaat niet met gebal
de vuisten. Met gebalde vuisten leg je
het tegen jezelf af
"Ik zal ze niet elke zaterdag hier van
daan kunnen houwen."
"Clan ben je weer een slappeling. Wie
is er straks de baas als jullie getrouwd
zijn?"
"As je aan je kop leggen te zeuren..."
"Dan zeg jij nee en als dat niet helpt,
dan geef je ze een pak slaag. Als jij
niet de baas blijft op je schip, dan ben
je niet waard, datje Tromp heet. Ver
sta je! Maar dan moetje eerst jezelf de
baas geworden zijn."
Er glijdt zowaar een gliiniach over
Dirks gezicht.
"Een pak slaag", grinnikt hij.
"Ik hoop, dat je me begrepen hebt,
Dirk. /\ls jullie samen gaan varen,
dan kom je de eerste maanden niet
hier voor de wal. Als je er behoefte
aan hebt, neem je een pot bier. Maar
je zuipt itiet. En als het zover is, dan
kom je in CTorkum en ik zal je vrouw
helpen. Ik koin echter alleen maar bij
fatsoenlijke lieden. Wat zeg jij daar
van, ,-\nnemie?"
.•\nneiTiie heeft sx\\ geluisterd. Op
sommige ogenblikken hield ze haar
hart vast. En toch was ze niet bang. Ze
wist dat dokter Weyland ontzag zou
afdwingen. Haar bewondering voor
hem is nog gestegen.
"Ik vind het een prachtig voorstel,
dokter, maar Dirk moet goed weten,
dat het in eigen kt acht niet gaat. Dat
heeft zijn vader ook ondervonden en
ik ook."
"In eigen kracht kunnen we niets".
zegt dokter Weyland, nu zachter.
"Wat deukje. Dirk, zullen we er alle
drie om vechten, met God?"
"We zullen het proberen, dokter,
maar 't zei niet meevallen."
"Daar ben ik van overtuigd, maar wat
moeilijk is, is waard geprobeerd te
worden. Geef me nou die vuist, Dirk
en laten we mekaar als mannen in de
ogen zien. Je moeder rekent op je, ik
reken op je, en... God, in Wiens Naam
je gedoopt bent, rekent op je..."
Dirk neemt de uitgestoken hand aan.
Een ogenblik staan ze zo tegenover
elkaar, dokter Weyland en de schip-
persjongen, die zo'n bonk van een
kerel is. Dan laat Dirk de hand los en
zegt: "Ik ga een hortie de wal op. Het
wordt mijn hier te benauwd. Ajuus!"
"Ik geloof, dat-ie onder de indruk
gekomen is", zegt Annemie. Dan
opeens vult een groot verdriet haar
hart. Ze zucht hoorbaar.
Dokter Weyland komt naast haar zit
ten.
"Waarom zucht je nou?" vraagt
hij. "Wie weet, wil God hem van
zijn heilloze weg terugbrengen.
Dan zijn je gebeden verhoord."
"Dat blijft ik vertrouwen, dokter.
Maar..."
(wordt vervolgd)