Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD l>61 Partijen zetten zienswijzen uiteen op verkiezingsdebat Goedereede KNRM test kleine reddingmiddelen Beroepings- EN U WERK Verwachting EIIAIIDEn-niEUWS MET VANWAAR KOPPEREN'? VROEGE KAALKOPPEN KOKEN OF RAUWKOST Verschillen PAGINA 5 VRIJDAG 19 FEBRUARI 2010 Dag traag- en antu'ooninihriik Maat geheel ten danste twn de laer die er koitenloos gebruik tmi kan maken. Utn img?n op i'elerki gebied kunt ii stiom aan: Redactie Eiktndm-Nieumi, Postbus 8, 3240 AA Midddhanm. met in de ünkerbmvnhoéi l'ragenntbri^' wrwld. De tragsn u/orden door deétundigen beanttMord en zullen binnen enkele meken na de imending compleet met antuioord in deze rubriek worden g?publiceeid. Kunt II mij iiitlejriri'ii wmir liet woord 'kopperen(met dubhel-p) vandaan hniili' l/el word! i^ehriiikt 7iari Driekoiiiiii^eii lol VasleiiaiHiiid. Antwoord: Dal is een oud begrip uil ons mitkleleeuwse Middelnedei lands! Het heelt tiaadwcrkelijk Ie maken met de leestdag Driekoniiigen (fi januari), want de nog Ijeken- de Ko|j|)erinaandag ol Kop- perljesmaandag werd vroe ger op de eerste maandag na Driekoningen doorvele ambadilslieden gevierd. Toen dal Koppersleest geleidelijk meer door het kerstfeest ver drongen werd, hebben de boekrirukkeisge/ellen het nog vele jaien in stand gehouden. Men spelde hel aanvankelijk als "coppeldaeh' en had blijk baar te maken met toppel' in de betekenis van binding, onderlinge band, reglement, althans afspraak waardoor men 'geroppeld' (loen getop- perd) ofwel gebonden was. ()p die Coppeiinaandach' wer den veel jaar(c)nlia( len afge sloten of hernieuwd en daar vveirl een handgeld (voorschot) bij betaald. Vandaar het feest bij degenen die opeens zon bedrag ontvingen. Het 'coppe- ren' flat u bedoelt, duidde op leestelijkheden die in verband hiermee gedurende het carna val, dus tot Vastenavond kon den duren. Als mijn man ziek staat te sckeren, vraag ik mij wel eens af hoe de monniken in de Middeleeuwen hun hoofd kaal kregen. Een ragdun mesje, tondeuse of ontharingscrème zullen er niet geweest zijn! Antwoord: loch is de tonsuur of kruin.schering al in de vijf de eeuw in gebruik gekomen. Eerst bij de monniken, later ook bij andere geestelijken. Als toewijding aan de Allerhoogste lieten Zijn dienaren eerst hun gehele haardos bij inlreding van een orde afscheren. Later werd slechts een deel wegge schoren. Dal gebeurde met een Hink scherp geslepen mes, nadat het hoofdhaar eerst zacht was gemaakt. Eeuwenlang zijn er door de barbiers vlijmscher pe messen gebruikt bij het scheren. Cowboys scheerden zich in de vorige eeuw nog wel met hun dolk, dus uittrekken van het haar of het gebruik \an een ontharingscrème was echt niet nodig. Reisgenoten wilden ons tijdens de vakantie overtuigen dat we onze groenten beter rauw kunnen eten, omdat je door het koken alle vita minen zou vernietigen. Is dat niet erg overdreven Antwoord: Veel rauwkost eters denken dat zij met rauwe andij vie, sla en komkommer meer vitaminen C binnenkrijgen dan u met uw gekookte bloem kool of spruitjes. Het is toeval lig andersom: 100 gram rauwe andijvie, sla en komkommer bevatten elk slechts 10 milli gram vitaiTiinen C, doch 100 g gekookte bloemkool 60 mg, en 100 g kort gekookte spruit jes zelfs 100 mg vitaminen G! Ook rode kool en ziunkool leveren u in gekookte toestand nog resp. 30 en 20 mg vitami ne C per ons op. Wie toch veel rauwkost wil eten, kan beter kiezen voor rijpe rode paprika, of diverse koolsoorten en bijv. selderij dan voor de gebruike lijke sla, witlof en worteltjes, want die zetten evenals rauwe andijvie en komkommer wei nig zoden aan de dijk. En was die rauwkost tijdens uw vakan tie wel in zuiver water en eet ze vers, want na 12 tmr zijn voe dingswaarde en smaak al hard achteruitgegaan. OUDDORP - Op het strand van Ouddorp heeft de KNRM de afgelopen dagen proeven gedaan met twee jetski's, een rub berboot en kleine terrein voertuigen. De test werd gedaan met medewerking van de Ouddorpse Red dingsbrigade, de Royal National Lifeboat Institu tion, Rescue Runner en Yamaha. Met de lesl wil de KNRM keu zes kunnen maken voor kleine reddingmiddelen die gebruikt kunnen worden om onder andere aan de luilpvraag van de kleine watersport, zoals kitcsurfers, te kunnen vol doen. Eventueel kan het mate rieel gebruiki worden naast de grote reddingboten, zoals de KNRM heelt gestationeerd in .Slellendam. De KNRM komt tijdens de zomermaanden, maar ook in voor- en naseizoen, vaak in actie in ondiep water voor de kust. Vaak voor surfers en kanovaarders, waarvoor een grote reddingboot niet altijd noodzakelijk is. Ook heeft de KNRM een visie ontwikkeld op het gebied van strandbewaking en wil dit kleine reddingmate rieel inzetten en aanbieden ter ondersteuning van reddings- brigadetaken op plaatsen waar dit tot zijn recht komt. Het geteste reddingmaterieel werd inclusief trainers en instruc teurs beschikbaar gesteld door de RNLI, de Britse redding maatschappij. Rescue Runner uit Zweden en Yamaha Neder land. De Ouddorpse Reddings brigade stelde haar strandpost aan het Flauwewerk beschik baar als uitvalsbasis en dag verblijf tijdens de ijzig koude testdagen. De KNRM maakte tevens dankbaar gebruik van de ervaring die de reddings brigade al heeft opgedaan met het materieel dat nu is getest. (Foto's: KNRM) PROT. KERK IN NED. Beroepen: te l.utten-Slagha- ren (geref.), ds. A.W. Estié te Heinenoord; te Prinsenbeek, ds. E.E Quaak-Kloet te Gies- sen/Rijswijk (pt). Aangenomen: naar Almen, ds.. Klein te X'ianen; naar Krim pen ad Ijssel (herv. wijkg. b.a.), ds. A.J. Mensink te Driesum, die bedankte voor Apeldporn (Eben-Haëzerkerk); naar Luiten-Slagharen (geref), ds. A.W. Estié te Heinenoord. Bedankt: voor Haatten (herv.), ds. J.Rj. Voets te Wijk bij Heus- den; voor Ridderkerk, ds. J.S. Heulink te Ede. Beroepbaar: kandidaat H.A.S. Marshall-van Selm, 26 Tully- moie Dale, Broughshane, CO. Antrim, BT 437 TD (Noord- lerland). E-mail: hanneke. maishall(a yahoo.co.uk; kan didaat J.B. Voogd, Wenmae- kersstraat 16, 8302 HC Emme- loord. E-mail: riannevoogd@' hotmail.com; kandidaat A.E.M. Gooijer-Snel, Kerkstraat 9, 4064 EA Varik. 'lel. 0344- 652611. E-mail: agnessnel@ hotmail.com; kandidaat K.M. Dijkerman, Koetebuurt 15, 1794 BN Oosterend. E-mail: kmdijkerman(5 kpnplanet.nl; kandidaat H.J. van der Wal, Gordnghlaan 39, 9716 HS Groningen. E-mail: hj.van.der. wal@wxs.nl; kandidaat F. de Hoop, Boschdijk 380, 5622 PB Eindhoven. HERSTELD HERV KERK Beroepen: te Maartensdijk, ds. A. den Hartog te Resteren; te St. .\nnaland, ds. P. den Ouden te Wotiterswoude. Bedankt: voor Emst-Epe e.o. i.c.m. Wapenveld-Wezep, ds. C.M. Buijs te Wijk bij Heus- den. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Bunschoten- Oost, ds. A. van der Lugt te Almkerk. Aangenomen: naar Daarlei- veen i.c.m. Bruchterveld, ds. Fl.J. Visser te Zaamslag. Bedankt: voor Emmen, ds. A.J. Haak te Driesum ca.. NED. GEREE KERKEN Aangenomen: naar Nieuwe gein (c;gk/nc;k), ds. eh. I51okhuis te Schiedam. CHR. GEREE KERKEN Beroepen: te Hardenberg (Sja- loomkerk), ds. P. van Dolderen Ie Noordscheschut. Aangenomen: naar Broek op Langedijk. ds. EH. Meijer te Dedemsvaarl. Beroepbaar: kandidaat J. van Walsem, Dijkgraaf 50, 6671 C;P Zetten, lel. 0488-454184. E-mail: j.vanwalsemCfitelfort. nl; kandidaat M. Bergsma, Montelbaanstraat 15 hs, 1011 EG Amsterdam. Tel. 020- 4922448. E-mail: mbergsma@ amstelgemeente.nl. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Krabbendijke, ds. D. de Wit te Rijssen-West; te Middelharnis, ds. GJ.N. Moens te Meliskerke; te Opheusden, ds. B J. van Boven te De Valk-Wekerom. Bedankt: voor Rhenen, ds. A.H. Veihoef te St. Cathari nes (Ontario-Canada); voor Zoetermeer, ds. WJ. Karels te Hardinxveld-Giessendam. GEREE GEM. IN NED. Beroepen: te LJrk, ds. J. Roos te Barneveld. "En heeft in laberiuikelen geu'oond, met Izak..., die mede-erfgenamen waren derzelver belofte.' Hebr. 11:9 (midden) Onderweg, op reis, dat gold Izak. Dat geldt allen die met hem reizigers werden. Men sen die gingen le\en van Gods beloften. Van Zijn gunst, die beter is dan dit leven. Soms een pijnlijke leis. Maar... die reis duurt niet eeuwig. Van put tot put, telkens weer water, van kracht tot kracht. Ook: onder- Heg met verwachting. Izaks nageslacht zou Kanaiin erven. Maar met Abraham en later Jakob verwachtte ook hij een beter Vaderland. De Stad Die fundamenten heeft, waar van Clod de Kunstenaar en Bouwmeester is. ten vreemdeling, onderweg naar huis! Een tentbewoner, op weg naar het paleis! Zegt de mens van de wereld: "Mijn huis zal eeuwig staan, en overgaan van geslacht tot geslacht!" en noemen ze de landen naar hun namen. Psalm 49 spreekt er van, maar het is: IJdele roem, en ijdele hoop! Wie zijn of haar verwachting te laag spant, krijgt hooguit een handje vol aards geluk. Dat ook nog eens voor korte tijd: een handljieed is immers onze tijd gesteld. Als het leven hier dan üit is, is het geluk C)p. (ieen verwachting dan van wat de wereld biedt. Is dat al geen benauwende gedachte?! Voeg daar dit eens bij, dat wie geestelijk geen tentbewoner is, siraks eeuwig ongeborgen is! Erger dan dakloos! Buiten in de duisternis, want de poor ten van de hemelstad zijn wel open, echter voor pelgrims, voor tentbewoners - die heb ben er burgerrecht en komen er aan, anderen niet. Verwachting... Is dat het ken merk van uw leven? Gedoopt met het teken van een ander Vaderland, dat zal van de meesten van ons gelden. Staan we ook stil bij wat de HEERE beloofde? Is er de hartelijke erkenning: 'Ik ben op reis!?' Als 11 belijdenis deed, mogelijk aanzat aan de Tafel van het Verbond, was het dan als een pelgrim? Dan zult u straks aan zitten met Abraham, Izak en Jakob en het Koninkrijk van God! Dan is na de dood het leven u bereid, G(jd neemt u op in Zijne heerlijkheid! Straks is Esek en is Sitna voor bij... ja, alle strijd van buiten en van binnen voor eeuwig ten einde! Geen spot van de wereld, geen verdrukking! "Zij, van smart en smaad onthe ven, blijven aan Gods dienst geheiligd daar Zijn goedheid hen beveiligt!" Dat geldt voor .'Vbrahams zaad, voor Izak en Jakob en voor allen die bij hen behoren. Dat zijn mensen die geen zegen verdienden. Geestelijke tent bewoners, omdat ze erkennen: "Wat 't aardse betreft, niets is er waar ik in kan rusten!" X'raag eerlijk - dus biddend om Clods licht - aan jezelf, hoe het is: Is er wel of niet een leven \an genade? Verwacht ik de Stad omdat ik de Koning lief kreeg? Je kunt als mensen van deze twee er één gegrond ver wachten: Of eeuwige ellende, of eeuwige heerlijkheid! Zie wat dat laatste betreft nog eens naar de aartsvaders, hier naar Izak. Bedenk dat de HEE RE nog Zijn genade uitdeelt. Dat Hij burgerrecht toekent aan wie schuilt bij de Midde laar. Je hoeft niets mee te bren gen om Zijn liefde te ontvan gen. Want Hij is het Die buiten de poort voor vijanden gele den heeft. Die niets meer had! Zie op Hem bij Wie er zegen is. Nog wel voor mensen die er wat betreft hun alkomst en wat betreft hun zonden geen recht op hebben! Dan heb je, watje ook hebt of mist, alle goeds van Hem te verwachten! Bij de vertroosting door Inimanuël behoort de ver wachting van het aankomen in het Vaderhuis van het hemels paleis! Ook in dit verband klinkt het; "En ziet. Ik ben met u, al de dagen, tot aan de vol einding van de wereld!" Dat betekent ook: Hij staat gereed bij de Thuiskomst. Bij die laat ste verhuizing. Velen gaan kleiner wonen als ze oud geworden zijn. Soms waar ze niet willen. Er komt een moment van vertrek uit dit aardse bestaan, als de dood komt. Nu, Hij zal verschijnen tot vreugde van degenen die Hem kennen. Die Zijn Naam met eerbied erkennen. Hem Heihebben. Komen onze aardse verwach tingen niet uit, omdat de tent moet worden xerplaatst, dat valt soms niet mee. Maar als we deze verwachting kennen, al wordt ze bestreden, dan horen we het toch: "Vrees niet! Ik houd Mijn belofte aan Abraham. Ik ben trouw aan Mijn eed aan Izak! Zij kwamen Thuis. Zij zullen straks ook met hun lichaam Mij eer bren gen." Dan magje belijden: "De HEERE is die God, Die, na 't kortstondig ongeneugt, mij eindeloos verheugt!" Ja, de tentbewoners bij de gra tie Gods, Hij haalt ze in Zijn paleis. Vreemdelingen komen Thuis! Door de poorten in de Stad komen mensen binnen. Met liefde vrijkocht met Jezus' bloed! In de Stad die funda menten heeft, vertroost Zijn vriendelijk aangezicht. Cieeri twist of wrok, nee, Rehobó- th: De HEERE heeft ruimte gemaakt! Ds. A. van Wijk, Herkingen OUDDORP - In deze laatste weken voor de gemeenteraadsverkiezin gen proberen de lokale politieke partijen met allerlei bijeenkomsten en debatten, al dan niet met prominente gastsprekers, kiezers over de streep te trekken om vooral op één van de lijsten hun stem uit te brengen. Begrijpe lijk, alleen het aanbod van vergaderingen is zo groot dat het moeilijk is om per bijeenkomst veel belang stellenden te trekken. Dat bleek vrijdagavond bij het verkiezingsdebat dat de SGP-jongeren in Oud dorp organiseerden met deelname van lijsttrekkers en hen vervangende par tijleden in de gemeente Goedereede. Slechts vijf tig bezoekers volgden in gebouw Eben-Haëzer het verkiezingsdebat, dat aan de hand van stellingen werd gevoerd. Door Jaap Ruizeveld Op het podium bij sta-tafels, in twee groepen van drie verga derd, konden SCiP (Klepper), Van der Meer (VVD), Van Oos tenbrugge (CDA), Van Dam (PvdA), mevrouw Van Ileest (VGB) en Goemaat (Christen- L'nie) per toerbeurt reageren op stellingen die elk een lokaal accent inhielden. 'Van natuur ontwikkeling prima, maar niet ten koste van landbouw en vis serij' tot de wens voor blijvende zelfstandigheid van Goederee de bij'de komende herindeling - alles passeerde de revue. De zaal kon met groene en rode kaarten vóóraf aan elke bespre king al een draagvlaksignaal afgeven en kreeg ook de gele genheid tot het plaatsen van persoonlijke opmerkingen. Dat een aantal stellingen, met eni ge nuancering, terug te vinden is op de verkiezingspuntenlijst van de SGP-jongeren, was niet zo vreemd. Een bredere test case over de zienswijze bij de andere partijen gaf aan dat er op heel veel maatschappelijke items nauwelijks verschillen bestaan. De uitzonderingen zijn alge meen bekend. VVD en CDA hebben na een lang voortraject en met respect voor de mening van de burgers, toch geconsta teerd dat volgens hen herinde ling onontkoombaar zal zijn. Daarom pleiten zij voor een gerichte inzet om de positie van Cioedereede bij een even tuele herindelifig sterk en vei lig te stellen. SGP, PvdA, VGB en C!U blijven achter de zelf standigheid van de gemeente staan. Ze zien één ambtelijke samenwerkingsorganisatie als haalbaar en laten de negatieve mening van de burger over herindeling prevaleren. Iden- titeitverlies dreigt, vindt de SCiP. Welke financiële lasten, bij welke beslissing dan ook, siraks bij de burger worden neergelegd, is nu nog ondui delijk. Maar bij harmonisatie van de lastendruk kan er wel 20 procent bovenop komen. Kijk naar Rozenburg. Zo stelde de PvdA. Dan de stelling over evenemen ten op zondag. Niet zelf orga niseren (CU). Principieel tegen (SC;P). Met respect voor ieders mening en inzicht maatregelen treffen dat de gewenste rust in de kernen zo goed mogelijk wordt gehandhaafd (PvdA, CU en VGB). Een gelijke visie bij VVD en CDA. Van der Meer wijst bovendien op de realiteit dat buiten de kernen, zoals op de Brouwersdam, ook nu eve nementen plaatsvinden. Ook een stelling over jeugdbeleid. Dit is een doorlopend proces. Er moet nog veel gebeuren. Probleem is dat steeds met wisselende groepen overlegd moet worden, vond VGB. Pre ventieve inzet bij drugs, e.d., brachten PvdA en VVD naar voren. Starterswoningen zijn drin gend gewenst, vinden alle par tijen. Ciemeentelijke steun bij starterslening. De vrije sector mag best bijdragen om exploi- tatieprojecten voor starters te bekostigen (VGB). De vrijwilligers in de brand weerkorpsen kunnen op aller support rekenen. Er is vol vertrouwen in capaciteit en inzet. En de voortdenderende Veiligheidsregio moet het niet onmogelijk maken dat de vrij willigers, naast hun werkkring, deze activiteit kunnen blijven uitvoeren. Vervolgens het item natuur ontwikkeling. Op de Kop van Goeree is natuur genoeg, is de inening van CU. Natuurgebie den moeten toegankelijk zijn, vindt VGB. Belangen van de economische peilers visserij en landbouw mogen niet onder geschikt worden gemaakt. Let op uw zaak. We worden steeds verder verjaagd. De halve Noordzee verdwijnt voor de visserij, waarschuwde de SGP. Tenslotte de Brouwersdam. Er mag beperkt best iets gebeu ren, maar geen boulevardach- tige ontwikkeling (SGP). In dit gebied moet juist geïnvesteerd worden, een economische kans (VVD, CDA). Niet elke partij kon uiteraard op elke stelling een antwoord geven, maar ook hier gold dat met een groene of rode kaart instemming of afkeuring zicht baar was. Samenvattend een verkiezingsdebat dat wellicht aan de kiezer houvast geeft bij het uitbrengen van zijn of haar stem. Of juist toch weer niet? 71 Die vindt het niet plezierig otn naar de wal te gaan." 'lot zolang heeft Dirk gezwegen. Nu lieeft hij er genoeg van. Hij stampt met zijn voet op de grond, kijkt de dokter aan met ogen die vuur schie ten en barst uit: "Ik zal zelf weten, niét wie en wanneer ik trouwen zei. Ik heb er nou al genog over gehoord. .■Visje kwam om mijn de les te lezen, dan liad je wel thuis kutmen blijven. |ullie doen net of ik een kijnd bin." "Een kind ben je niet. Dirk, maar je gedraagt je niet als een man. Dat je zo opvliegt, kan ik me begrijpen. Ik heb zelf ook gevaren vroeger. Je weet, dat ik jullie schippers ken. Dat ik me diep in mijn hart één met juUie voel. Maar dat je een kroegloper gewor den bent en dat je daar een meisje opduikt en nog wel een, die niet eens wachten kan tot ze normaal kan trou wen, daarin zit naar mijn oordeel niet veel mannelijks. Wat heb je je moe der al een verdriet aangedaan door je gedrag. Dat ze gelegen heeft, dat ze geschreid heeft om jouw gedrag. Dat ze gebeden heeft om jouw behoud. Jij weet dat net zo goed als ik. Dirk. En ik voorspel je als dokter: jouw leven gaat zo kapot, als je zo doorgaat. Je ver nielt je eigen, mooie, sterke gezonde lichaam en je begaat een zonde, die zich wreken moet. Ik hoef daar heus de Spreiikendichter niet bij aan te halen. Je kan dat zelf ook wel begrij pen. En nou zit je in de narigheid. Dirk. Ook dat heb ik begrepen. Jij moet deze gang van zaken ook beroerd vinden. Daar ben ik van overtuicrd. Gedeeltelijk kun je niet meer terug. IVIaar voor een ander deel kun je 't wel. Je kan die kroeg niet meer hele maal mislopen. Maar meestentijds wel. Je bent helemaal niet verplicht om iedere zaterdag hier te komen. Ik zou het ook ontzettend stom van je vinden, als je het wel deed... Weer heeft Dirk gezwegen. De stem van dokter Weyland is eerst heftig geweest. Die forse stein vulde het hele vooronder. Toen is hij betogend, o\'erredend geworden, zodat Dirk er niets tussen brengen kan. Diep in zijn hart moest hij de dokter gelijk geven. 'Je preekt as een domenee, dokter", zegt hij zonder heftigheid nu, maar met iets van spot in zijn stein. Dit irri teert dokter Weyland. "Wat zegje? Ik spreekt als dokter en als goede vriend van je ouders. Ik spreek tegen een slappeling, die een flinke kerel had kunnen zijn!" Dokter Weyland gooit de woorden eruit met een geluid, dat de ketel op de kachel doet trillen. "Voor een slap peling heb ik niets dan verachting en dat heeft iedere rechtgeaarde kerel!" Dirk staat op. Zijn ogen boren in die van dokter Weyland. Hij balt zijn vuisten. "Nog een paar zulke woor den", gromt hij. "Als je op het ogenblik een fiere Tromp was, zoals je vader, dan had ik respect voor je. Nou niet. Weg met die vuisten en ga zitten!" Dokter Wevland is ook gaan staan. Hij kijkt Dirk recht in de ogen en bijt de woorden eruit. Hij is een forse kerel, die dokter Weyland, en nog in de kracht van zijn leven. Even staan ze zo tegenover elkaar. Dan laat Dirk de vuisten zakken en gaat zitten. "Ik heb jouw vader ook met gebalde vuisten gezien, jo, maar dat was voor een rechtvaardige zaak. Toen had ik ontzag voor hem. Toen was hij onoverwinnelijk. Dat was... toen jij gedoopt bent. Tjonge, wat een kerel was jouw vadet- En die is het sterkst geweest toen hij, met God, zichzelf overwon. Daar wou ik jou nu ook hebben. Jij moet (en ieder woord is sterk beklemtoond!) met God, je zelf overwinnen. Dat gaat niet met gebal de vuisten. Met gebalde vuisten leg je het tegen jezelf af "Ik zal ze niet elke zaterdag hier van daan kunnen houwen." "Clan ben je weer een slappeling. Wie is er straks de baas als jullie getrouwd zijn?" "As je aan je kop leggen te zeuren..." "Dan zeg jij nee en als dat niet helpt, dan geef je ze een pak slaag. Als jij niet de baas blijft op je schip, dan ben je niet waard, datje Tromp heet. Ver sta je! Maar dan moetje eerst jezelf de baas geworden zijn." Er glijdt zowaar een gliiniach over Dirks gezicht. "Een pak slaag", grinnikt hij. "Ik hoop, dat je me begrepen hebt, Dirk. /\ls jullie samen gaan varen, dan kom je de eerste maanden niet hier voor de wal. Als je er behoefte aan hebt, neem je een pot bier. Maar je zuipt itiet. En als het zover is, dan kom je in CTorkum en ik zal je vrouw helpen. Ik koin echter alleen maar bij fatsoenlijke lieden. Wat zeg jij daar van, ,-\nnemie?" .•\nneiTiie heeft sx\\ geluisterd. Op sommige ogenblikken hield ze haar hart vast. En toch was ze niet bang. Ze wist dat dokter Weyland ontzag zou afdwingen. Haar bewondering voor hem is nog gestegen. "Ik vind het een prachtig voorstel, dokter, maar Dirk moet goed weten, dat het in eigen kt acht niet gaat. Dat heeft zijn vader ook ondervonden en ik ook." "In eigen kracht kunnen we niets". zegt dokter Weyland, nu zachter. "Wat deukje. Dirk, zullen we er alle drie om vechten, met God?" "We zullen het proberen, dokter, maar 't zei niet meevallen." "Daar ben ik van overtuigd, maar wat moeilijk is, is waard geprobeerd te worden. Geef me nou die vuist, Dirk en laten we mekaar als mannen in de ogen zien. Je moeder rekent op je, ik reken op je, en... God, in Wiens Naam je gedoopt bent, rekent op je..." Dirk neemt de uitgestoken hand aan. Een ogenblik staan ze zo tegenover elkaar, dokter Weyland en de schip- persjongen, die zo'n bonk van een kerel is. Dan laat Dirk de hand los en zegt: "Ik ga een hortie de wal op. Het wordt mijn hier te benauwd. Ajuus!" "Ik geloof, dat-ie onder de indruk gekomen is", zegt Annemie. Dan opeens vult een groot verdriet haar hart. Ze zucht hoorbaar. Dokter Weyland komt naast haar zit ten. "Waarom zucht je nou?" vraagt hij. "Wie weet, wil God hem van zijn heilloze weg terugbrengen. Dan zijn je gebeden verhoord." "Dat blijft ik vertrouwen, dokter. Maar..." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 5