Kunstenaars uit Goree schenken kunstwerken aan Goedereede Christelijke partijen meer stabiel dan wereldse f EIIAI1DB1-I1IEUW5 EIÜM1D^.|HEIJW5 Christelijk en/of conservatief Debatavond met Bart Jan Spruyt en Verkiezingen in aantocht Een opmerkelijke uitspraak Opmerkelijke kwalificaties De waarde van de religie Drs. W. Chr. Hovius Verlangen Veel animo voor Melissantse Snertwandeling MELISSANT - Al eni- ge tijd is de dorpsraad Melissant bezig om geld bijeen te sprokkelen om het speelveldje van Melis sant een leuke^ aanzien te geven. De eerste verbete ringen zijn daar al zicht baar van. Eén van de initi atieven om dit te bereiken was een 'snertwandeling', een wandeling van 10 km. in en om Melissant. Welkom-Dienst Doopsgezinde Kerk Kerkdiensten zondag 21 februari Fundament Containerbegrip Reveil Gert Slootweg Krampachtigheid GOEDEREEDE - Zo'n vijf jaar geleden bezocht een groep kunstenaars, afkomstig van het eiland Goree in Senegal, op uitnodiging van de Kunststichting Goeder eede de jaarlijkse kunstdagen. De opzwepende muziek en bijzondere kunstuitingen werden door vele bezoe kers bijzonder gewaardeerd. Reden voor Hanneke Oord, voormalig bestuurslid van de Kunststichting, om samen met haar man Joost de Jonge een tegenbezoek aan de kunstenaars op Goree te brengen. Na thuiskomst van deze boeiende reis brachten zij enige kunstwerken mee, die afgelopen maandag werden overhandigd aan burgemeester Ger van de Velde van Goedereede. Vriendschapsbanden Mooi plekje PAGINA 2 VRIJ DAG 19 FEBRUARI 2010 Ethiek In de maand maart worden her en der verkiezingen voor de gemeenteraad gehouden, zoals u en jij zullen weten. De lijsten met de namen van de kandidaten zijn ingeleverd en spoedig zullen ze worden bezorgd op de adressen van stemgerechtigde bewoners. Samenkomsten worden belegd waarin natuurlijk ook propa ganda wordt gemaakt. En voor verkiezingen van de raden in gemeenten spelen soms ande re overwegingen mee dan bij en voor de landelijke of pro vinciale politiek. Sympathie of juist afkeer voor een persoon kunnen de stem beïnvloeden. De bij velen bekende journalist J.L. Heidring heeft de over tuiging en zich laten ontvallen dat juist in tijden van maat schappelijke onvrede en woe lingen partijen op christelijke grondslag stabieler zijn dan seculiere of wereldse partijen die niets met welke rehgie ook maar hebben. En hij verklaart ter verduidelijking daarbij dat wereldse partijen bij verkiezin gen vaak worden afgerekend op wat ze hier, op aarde dus en in de samenleving, hebben bereikt. En dat kan soms lei den tot enthousiasme met als plezierig gevolg een behoor lijke stemmenwinst of juist tot bittere teleurstelling met een gevoelige afstraffing en groot stemmenverlies. Christelijke partijen, die wijzen op het koninkrijk der heme len, dat niet van deze aarde is, zouden daar veel minder last van hebben. Bij dezen tellen andere waarden in het leven. Dan kan soms ook een bepaald feilen of zelfs falen minder hard gewroken worden, of beter, verdragen worden. De wereld is vaak hard voor haar aanbidders. Christelijke par tijen en vertegenwoordigers ervan hebben en oefenen vaak ook wat meer geduld met een langzamer verlopend proces van verbeteringen op bepaalde terreinen. De geciteerde journalist heet zichzelf 'een ongelovige pro testant'. En velen van u en jul lie weten inmiddels dat zelfs een dominee, ds. K. Hendrik- se, zich een 'atheïstische pre dikant' noemt. Hoe kan dat? Niettemin kunnen zij daarom nog wel eens uitspraken doen die tot nadenken kunnen en ook moeten stemmen. De heer Heidring is van mening dat de christelijke godsdienst grote waarde heeft in de politiek en ook op het terrein van het sociale teven. Hoewel hij niet gelovig is en geen kerkdiensten bezoekt, voor zover ik weet, is hij zelfs van mening dat de bijbelse leer van de erfzonde buitengewoon nuttig genoemd moet worden en dat ook werkelijk is in poli tiek opzicht. Want, zo meldt hij, 'al zeg ik dat ook met schroom en schaamte, ik erken de func tie van de erfzonde als politiek buitengewoon nuttig. Het enig doeltreffende middel waarvan de overheden zich kunnen bedienen om eer te geven aan het geloof, bestaat hierin, dat ze dagelijks handelen alsof zij er zelf wel in geloven. Juist als een mens weet dat hij feilbaar is en fouten maakt, heeft dat en brengt dat teweeg een mati gend effect op het politieke spreken en handelen en maakt dat ook tolerant. Dan gebruik je ook niet zo gauw meer grote woorden en word je voorzich- tiger met het veroordelen van anderen'. je zou wensen dat deze journa list, die deze dingen zo eerlijk aangeeft en toegeeft, zelf ging verstaan en belijden, door Gods genade, de betekenis van de leer van de erfzonde en de daardoor bedreven dadelijke zonden, maar ook de verge ving mocht kennen en ervaren in het verzoenend bloed van Jezus Christus, Wiens lijden, sterven en opstanding in de komende weken weer over dacht en verkondigd wordt tot eeuwig heil. Overigens wens ik u en jou wijsheid van Boven bij het uitbrengen van de stem bij de komende verkiezingen. Weet dat God u en jou ook in het stemhokje bezig ziet! Wandelen in de mist. Zaterdag 6 februari was het zover. Om 10.00 uur meldden zich naast degenen die zich al van tevoren hadden ingeschre ven gaandeweg steeds meer enthousiaste wandelaars. Voor 12.00 uur zijn er zo'n 85 van start gegaan, zelfs uit Brabant had men de moeite genomen om aan te sluiten. Met een appel van de lokale supermarkt en prima wandel weer leidde de kleurrijke rou tebeschrijving de wandelaars via het bos naar de Slikken. De mist die normaal gesproken langzaam optrekt werd alleen maar dikker, waardoor met name bij de vogelkijkhut het zicht wat teleurstelde, maar volgens sommigen vormde dit juist reden om de wandeling nog eens over te doen. In café 'De Gouden Leeuw' wachtte na terugkomst een kom zelfgemaakte snert en kon er nog wat nagepraat worden. Gezien de reacties zal het naar alle waarschijnlijkheid niet bij deze ene snertwandeling blij ven. Het inmiddels ontstane motto van 'Melissant beweegt' is dan ook: "Niet mekkeren, maar stekkeren!" Vooruido- pend op de agenda zal de eer ste 2-daagse avondwandeltocht in Melissant de 'Geitenloop' zijn, georganiseerd door gym- vereniging Kwiek in samen werking met de dorpsraad op 17 en 18 juni. Met dank aan De Gouden Leeuw, de Coop supermarkt, EHBO-er Wout Visbeen (die overigens niet in actie hoefde te komen) en de inzet van de dorpsraadleden wordt terug gekeken op een geslaagd eve nement en is de verbetering van het speelveld weer een stukje dichterbij gekomen. OUDDORP - Zondag 21 febru ari houdt de Doopsgezinde Gemeente van Ouddorp weer haar maandelijkse Welkom- Dienst, ditmaal met medewer king van het eigen gospelkoor, dat op de piano wordt begeleid door Arjan Huizer. De samen zang wordt op orgel en piano begeleid door resp. Jan Teeuw en Arjan Huizer. Voorganger is ds. J. Smink. De aanvang is om 18.30 uur. Iedereen is welkom. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave; uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8,3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADIVIINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: info@eilandehnieuws.nl Tarief per mm e 0,43. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zal^elijke advertenties; maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager: GertVerweij,tel.(06)S0448359 Advertentie-verkoop: e-mail: gertverweij@eilandennieuws.nl REDACTIE hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: redactie@eilandennieuvire.nl Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). OUDDORP Herv. Gem. 9.30uur dhr. T.R. Rietvelden 18.00 uur ds. J.A.C. Olie - Hersteld Herv. Gem. Dorpstienden: 9.30 uur kand. W. Nobel en 18.30 uur ds. N.A. Donselaar. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. G. Kater en 18.30 uur kand. W. Nobel - Geref. Kerk 10.00 uur en 18.30 uur ds. C.W. Hoek - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur (Welkomdienst) ds. J. Smink. GOEDEREEDE Herv. Gem. 10.00 uur ds. W.C. Meeuse en 18.30 uur ds. W. Meijer - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. J.W. van Estrik en 18.00 uur ds. J.L. Schreuders. STELLENDAM Herv. Gem. 10.00 uur ds. A.A. Floor en 17.00 uur ds. J.C. Klein - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. H. Verheul - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A.W. Boer en 18.30 uur de heer H. van Dam. MEUSSANT Herv. Gem. 16.00 uur ds. T.W. van Bennekom - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur lees dienst en 18.00 uur ds. C. Oor schot - Geref. Kerk 9.30 uur ds. P. Rozeboom - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. E. Bakker - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND Herv. Gem. 10.00 uur kand. G. Lugthart en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur lees dienst - Ziekenhuis 14.30 uur ds. J. de Bruine. HERKINGEN Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.J.T. Lubbers en 18.00 uur ds. C. Boele - Hersteld Herv. Gem. 9.00 ds. A. van Wijk en 18.00 uur onbekend - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. P. Blok. SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur ds. H J. Lam en 18.00 uur ds. RM. van 't Hof - Lucaskapel HDG 10.30 uur ds. R de Jager - Her steld Herv. Gem. 11.00 uur ds. J.W. van Estrik en 17.00 uur ds. J. Kot - Exodus 10.00 uur ds. R. Steenstra - Remon strantse Gem. 10.00 uur ds. E. van Dunne - CAMA Gem. 10.00 dhr. H. Ten Voorde. MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10,00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur ds. PL. de Jong - Geref. Kerk 10.00 uur mevr. J.W. Vree-van Don gen en 17.00 uur ds. B. Schoo- ne - Ger. Gem. 9.30 (bed. H. Avondmaal) en 18.00 uur ds. E. Bakker - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30 en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE-TONGE Herv. Gcm. 9.30 uur ds. D. Boers en 18.00 uur ds. J. Lam- Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur bed. H.A. en 18.00 uur ds. P den Ouden - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. OUDE-TONGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. T.W. van Bennekom en 18.00 uur ds. PJ. Teeuw - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Flakkee 10.00 uur dhr. H. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET Herv. Gem. 10.00 uur ds. A.A.W. Boon enlS.OO uur ds. T.R. Rietveld - Geref. Kerk 10.00 uur: ds. W. Jeroense en 18.00 uur ds. P. Rozeboom - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst en 14.30 uur stud. A.R Baaijens. DEN BOMMEL Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.R Kromhout van der Meer en 18.00 uur kand. RB. de Groot - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A.S. Rienstra en 18.00 uur ds. J.H. Becker. OOLTGENSPLAAT Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. W. Arkeraats - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur dhr. L. Stuur man en 15.00 uur ds. J.W. van Estrik - Geref. Kerk Gecom bineerde dienst in Den Bom mel en 18.00 uur dhr. PA. de Jongh - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur stud. A.R Baaijens. LANGSTRAAT Herv. Gem. 10.00 uur ds. R Zeedijk. DIRKSLAND - Conserva tief rechts of SGP? Bart Jan Spruyt pleitte onlangs voor een krachtenbunde ling van conservatieve krachten in Nederland. De SGP zou op kunnen gaan in zo'n brede stroming ter rechterzijde van het poli tieke spectrum. Maar hoe denkt de SGP er zelf over? Voor Gert Slootweg, die vrijdagavond 12 februari met Spruyt debatteerde in Dirksland, ig conserva tieve bundeling een stap te ver. Toch overheersten de overeenkomsten tus sen beide debaters. Over de fundamenten die de Nederlandse samenle ving zou moeten hebben, verschillen zij niet van mening. Ons land is toe aan een Reveil. Door Kees van Rixoort Spruyt, bekend conservaüef denker, startte zijn toespraak al direct met de opmerking dat hij geen zin had om te gaan bakkeleien over de geringe verschillen van inzicht. "De huidige tijd is te ernstig voor het narcisme van het kleine verschil. We hebben elkaar nodig, beste mensen." Spruyt ging in zijn betoog in op het leven van dominee Doornenbal, over wie hij vorig jaar een boek schreef "Hij was christelijk en conservatief Hij poogde de traditie te verster ken van bevindelijke diepte en katholieke breedte. Die com binatie. Dat laatste, katholieke breedte, is niet rooms, maar gericht op eenheid, zowel cul tureel, kerkelijk als politiek. De hervormde kerk zag hij als een planting Gods, een verbond dat niet ongedaan kan worden gemaakt dóór alle zonde." "Eén ding is van groot belang als Doornenbal het over poli tiek heeft; Gods goede wetten zouden de basis, het funda ment, moeten vormen van de samenleving. Breken we die wetten, dan breken die wet ten ons en heb je een gebroken samenleving. Geen waarden zonder het christelijk geloof, dat is de kern van christelijke politiek. Daar ben ik het mee eens. Dat impliceert ook een visie op de overheid: die mag niet neutraal zijn. Dus: geen CDA-model, dat alle religies even veel ruimte geeft, en geen VVD-model, dat alle religie achter de voordeur wil duwen. Ik pleit voor een geprivilegi eerde positie van de christe lijke kerk. Het is de christe lijke traditie die ons land heeft gemaakt", aldus Spruyt. Hij voegde daaraan toe dat hij zich niet kon voorstellen dat de SGP het daar niet mee eens zou zijn. Overigens bleek later dat Spruyt geen politieke ambi ties heeft, zijn conservaüsme is vooral cultureel. "Ik doe geen woord af van net verhaal van Spruyt", reageerde Slootweg, leraar geschiedenis en voormalig SGP-wethouder in Middelharnis. "Maar het is niet compleet. Spruyt schrijft dat hij zich het meest thuis voelt bij de CHU en bij het blad Opinio. Dat is niet De Banier en de CHU is niet de SGR nooit geweest ook." Slootweg noemde conserva tisme bovendien een contai nerbegrip. 'Je hebt conserva tief liberalisme, conservatief socialisme en zelfs conservaüef conservaüsme. Conservatisme is intelligente nostalgie, heim wee naar een tijd die er nooit is geweest, zegt Spruyt. Maar wat doe je daarmee, hoe geef je die levenshouding praktisch vorm?" Slootweg pleitte - in plaats van christelijk conservatief - voor 'staatkundig gereformeerd' in de zin van 'christelijk-histo- risch', "omdat wij Nederlan ders een staat hebben met een christelijk karakter. Ook als er bijna niemand nog christelijk zou zijn, dan nog is het wezen van ons land protestants-chris- telijk." Van dominee Door nenbal kan de SGP leren dat kathoheke breedte en bevinde lijke diepte niet zonder elkaar kunnen, betoogde Slootweg. Van verkramptheid en geïso leerdheid in de reformatorisch wereld, verschijnselen waar voor Spruyt waarschuwt, mag volgens Slootweg geen sprake zijn. "Het grote probleem is dat we niet alleen een front hebben naar liberalen, socia listen en atheïsten, maar ook naar binnen. Tussen aanpas sing en verzet, dat is het grote thema van onze tijd." Een bredere conservatieve krachtenbundeling, met inbe grip van de christelijk-histori- sche staatkundig gereformeer de stroming, noemde Slootweg "buitengewoon gevaarlijk, een weg die niet begaanbaar is". De twee debaters naderden elkaar dus niet helemaal. Wel toonde Slootweg zich bereid om aan te schuiven bij de con servatieve denkavonden (bij de open haard met een glas port) die Spruyt organiseert. Onder leiding van Menno de Bruyne, fractiewoordvoer der van de SGP in de Tweede Kamer, ging het debat ver der en kon ook de overvolle zaal meedoen. Daarin deed Bart Jan Spruyt een oproep om, zoals in de negentiende eeuw, tot een Reveil in Neder land te komen. "Herstel, niet via pohtieke middelen, maar door gehoorzaamheid aan het Koninkrijk van God." Sloot weg was het daarmee eens. "Als het waar is dat Nederland een protestants-christelijke natie is, dan gaat het om wat de Heere zegt. Dat is dan het fundament van de samenleving." Kerke lijke verdeeldheid - met ken merken van het narcisme van het kleine verschil - biedt dan geen perspectief. "Wij zouden één kerk moeten vormen, die spreekt in naam van de Heere. Laten we daar biddagen voor houden", aldus Slootweg. Natuurlijk kwam toen het woord theocratie op tafel. "Pra ten over theocratie kan alleen als er aan de voorwaarde van kerkelijke eenheid is voldaan", opperde Spruyt. "Dan kunnen de christelijke waarden het fundament van de samenle ving zijn en heeft de overheid een geprivilegieerde positie. Als dat theocratie is, ben ik the ocraat." Een ander punt dat tijdens de discussie nog naar voren kwam, was de vermeende krampachtigheid en geïso- leerdheid van de reformatori sche zuil. De kloof met de rest van Nederland wordt steeds breder, betoogde dominee Doornenbal, waardoor er een gerede angst is dat de ortho doxen zich terugtrekken ach ter de dijk, in het isolement, elkaar steeds scherper de maat nemend. De krampachtig heid uit zich dan in levensstijl en leer. Spruyt waarschuwde daarvoor. 'Je moet niet denken dat met het ontstaan van jouw specifieke kerkverband de kerkgeschiedenis is begonnen. Die is namelijk al tweeduizend jaar oud." Slootweg voegde daaraan toe: "Ik zou graag een meer open houding zien, van uit de bevindelijke diepte en de katholieke breedte." De SGP, zo bleek uit een vol gende discussie over de koers die deze partij zou moeten varen, moet zich in de eerste plaats blijven baseren op "wat heilzaam is voor iedereen, de wetten van de Heere". Volgens Spruyt uit zich dat in bijvoor beeld aandacht voor het tradi tionele gezin, de inhoud van het onderwijs, het intomen van de islam, strijd tegen het steeds venijniger wordende relati visme en tegenstand tegen het overdragen van steeds meer nationale bevoegdheden aan Europa. "We moeten waken over onze nationale soeverei niteit." Dat de SGP door het vrouwenstandpunt en de theo cratie een minder goed imago heeft in de rest van het land, moet de partij maar op de koop toenemen. Die punten laten vallen om meer aantrek kingskracht te realiseren - of de tale Kanaans aan de dijk zetten - is geen optie. Daar leek ieder een het vrijdagavond wel over eens. "We hoeven ons daar niet voor te schamen", zei Menno de Bruyne. "We spreken de Bijbel na." Tekst: Dorien Kickeil/Foto's; WIm van Vossen Fotografie Hanneke en Joost raken nau welijks uitgepraat over hun reis naar Senegal. Het bijzon der warme welkom dat zij ont vingen op het eiland Goree maakte grote indruk. "We wer den ontzettend gastvrij ontvan gen. Het is een klein en kleur rijk eiland, druk bezocht door toeristen. Het ligt tegenover de hoofdstad Dakar en is te bereiken via een veerpont. Er komen geen auto's en het is er dus heel rustig, zodat je overal op je gemak kunt rondlopen. Het eiland heeft veel overeen komsten met Goedereede: men leeft er van het toerisme en de visserij. Bovendien is Goree, net als Goedereede, een kun stenaarsstadje met veel oude, karakteristieke huizen. Alleen het klimaat is anders! Kunst is er heel belangrijk. Overal zijn ateliers van kunstenaars die hun werk tonen en er is dage lijks een kunstmarkt. Senegal scoort wat betreft creativiteit en kwaliteit sowieso erg hoog." Het echtpaar kwam overigens niet met lege handen naar het eiland. De Goereese kunste naars Hans Dolieslager, Hel mut Roder, Harald Jassoy en Cecile Schone hadden ieder iets van hun werk afgestaan. "Wij hebben een afspraak kunnen maken met de burge meester van Goree, Augusün Senghor, en hem deze Neder landse kunstwerkjes mogen aanbieden. Hij was destijds samen met zijn vrouw Juliette aanwezig bij de Kunstdagen en bewaart er nog zeer goede her inneringen aan." De schilderij en krijgen een mooie plaats in het gemeentehuis van Goree, zo zegde burgemeester Seng hor toe. Op hun beurt schonken vier van de kunstenaars van Goree, die vijf jaar geleden in Goe dereede tijdens de Kunstda gen hun werk hadden geëx-, poseerd, een aantal van hun kunstuitingen aan de gemeente Goedereedfe. Ook zij waren vol lof over het bezoek aan Neder land. "Het zou ontzettend leuk zijn als de gemeente Goede reede zou willen overwegen om vriendschapsbanden aan te knopen met Goree," menen Hanneke en Joost. "Goree heeft tenslotte zijn naam te danken aan Nederland. Het werd in 1627 Nederlands bezit en kreeg toen de naam Goeree, net als Goedereede afgeleid van goede ree. Later is dat ver basterd tot Goree. Het was een belangrijke handelspost in de tijd van de slavenhandel. Uit die tijd stamt ook een wereld beroemd slavenhuis, waar veel toeristen opafkomen. Gezien al deze overeenkomsten zou het mooi zijn om de contacten wat aan te halen. Wat mij betreft zou de Kunststichting de kun stenaars rustig nog een keer mogen uitnodigen.' Burgemeester Van de Velde toonde zich blij verrast met de geschenken. Het verbaasde haar wel enigszins dat op Goree de herinneringen aan het bezoek aan Goedereede ken nelijk nog zo levendig waren. "Geweldig om dat te horen. Wij hebben inderdaad vorig jaar een verzoek ontvangen om met Goree een vriendschaps band aan te gaan. Maar uitein delijk hebben we daar niet voor gekozen. Er bestaat al een ste denband met Ladek Zdroj en het onderhouden van twee van dit soort, toch wel intensieve en tijdvragende, banden is wat veel van het goede." In aansluiting hierop gaf wet houder Arend-Jan van der Vlugt de suggestie om de kun stenaars van Goree eventueel te betrekken bij de viering van het 500-jarig bestaan van de Goereese toren in 2012. Na opening van de stevig ver pakte cadeaus mochten burge meester en wethouder een olie- vef-fschilderij van Cheick Keita, een 'achter glas schilderij' van André Dolly, een beeldhouw- werkje van Cheick N'Doye en een object van strandvondsten van Djibril Sagna in ontvangst nemen. Burgemeester Van de Velde zegde op haar beurt toe voor al deze werken een goede plek in het gemeentehuis te zoeken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 2