Kunstenaars uit Goree schenken kunstwerken aan Goedereede
Christelijke partijen meer stabiel dan wereldse f
EIIAI1DB1-I1IEUW5
EIÜM1D^.|HEIJW5
Christelijk en/of conservatief
Debatavond met Bart Jan Spruyt en
Verkiezingen in aantocht
Een opmerkelijke
uitspraak
Opmerkelijke
kwalificaties
De waarde van de religie
Drs. W. Chr. Hovius
Verlangen
Veel animo voor Melissantse
Snertwandeling
MELISSANT - Al eni-
ge tijd is de dorpsraad
Melissant bezig om geld
bijeen te sprokkelen om
het speelveldje van Melis
sant een leuke^ aanzien te
geven. De eerste verbete
ringen zijn daar al zicht
baar van. Eén van de initi
atieven om dit te bereiken
was een 'snertwandeling',
een wandeling van 10 km.
in en om Melissant.
Welkom-Dienst Doopsgezinde Kerk
Kerkdiensten zondag 21 februari
Fundament
Containerbegrip
Reveil
Gert Slootweg
Krampachtigheid
GOEDEREEDE - Zo'n vijf jaar geleden bezocht een
groep kunstenaars, afkomstig van het eiland Goree in
Senegal, op uitnodiging van de Kunststichting Goeder
eede de jaarlijkse kunstdagen. De opzwepende muziek
en bijzondere kunstuitingen werden door vele bezoe
kers bijzonder gewaardeerd. Reden voor Hanneke
Oord, voormalig bestuurslid van de Kunststichting, om
samen met haar man Joost de Jonge een tegenbezoek
aan de kunstenaars op Goree te brengen. Na thuiskomst
van deze boeiende reis brachten zij enige kunstwerken
mee, die afgelopen maandag werden overhandigd aan
burgemeester Ger van de Velde van Goedereede.
Vriendschapsbanden
Mooi plekje
PAGINA 2
VRIJ DAG 19 FEBRUARI 2010
Ethiek
In de maand maart worden
her en der verkiezingen voor
de gemeenteraad gehouden,
zoals u en jij zullen weten. De
lijsten met de namen van de
kandidaten zijn ingeleverd
en spoedig zullen ze worden
bezorgd op de adressen van
stemgerechtigde bewoners.
Samenkomsten worden belegd
waarin natuurlijk ook propa
ganda wordt gemaakt. En voor
verkiezingen van de raden in
gemeenten spelen soms ande
re overwegingen mee dan bij
en voor de landelijke of pro
vinciale politiek. Sympathie of
juist afkeer voor een persoon
kunnen de stem beïnvloeden.
De bij velen bekende journalist
J.L. Heidring heeft de over
tuiging en zich laten ontvallen
dat juist in tijden van maat
schappelijke onvrede en woe
lingen partijen op christelijke
grondslag stabieler zijn dan
seculiere of wereldse partijen
die niets met welke rehgie ook
maar hebben. En hij verklaart
ter verduidelijking daarbij dat
wereldse partijen bij verkiezin
gen vaak worden afgerekend
op wat ze hier, op aarde dus
en in de samenleving, hebben
bereikt. En dat kan soms lei
den tot enthousiasme met als
plezierig gevolg een behoor
lijke stemmenwinst of juist tot
bittere teleurstelling met een
gevoelige afstraffing en groot
stemmenverlies.
Christelijke partijen, die wijzen
op het koninkrijk der heme
len, dat niet van deze aarde is,
zouden daar veel minder last
van hebben. Bij dezen tellen
andere waarden in het leven.
Dan kan soms ook een bepaald
feilen of zelfs falen minder
hard gewroken worden, of
beter, verdragen worden. De
wereld is vaak hard voor haar
aanbidders. Christelijke par
tijen en vertegenwoordigers
ervan hebben en oefenen vaak
ook wat meer geduld met een
langzamer verlopend proces
van verbeteringen op bepaalde
terreinen.
De geciteerde journalist heet
zichzelf 'een ongelovige pro
testant'. En velen van u en jul
lie weten inmiddels dat zelfs
een dominee, ds. K. Hendrik-
se, zich een 'atheïstische pre
dikant' noemt. Hoe kan dat?
Niettemin kunnen zij daarom
nog wel eens uitspraken doen
die tot nadenken kunnen en
ook moeten stemmen.
De heer Heidring is van
mening dat de christelijke
godsdienst grote waarde heeft
in de politiek en ook op het
terrein van het sociale teven.
Hoewel hij niet gelovig is en
geen kerkdiensten bezoekt,
voor zover ik weet, is hij zelfs
van mening dat de bijbelse leer
van de erfzonde buitengewoon
nuttig genoemd moet worden
en dat ook werkelijk is in poli
tiek opzicht. Want, zo meldt hij,
'al zeg ik dat ook met schroom
en schaamte, ik erken de func
tie van de erfzonde als politiek
buitengewoon nuttig. Het enig
doeltreffende middel waarvan
de overheden zich kunnen
bedienen om eer te geven aan
het geloof, bestaat hierin, dat
ze dagelijks handelen alsof zij
er zelf wel in geloven. Juist als
een mens weet dat hij feilbaar
is en fouten maakt, heeft dat
en brengt dat teweeg een mati
gend effect op het politieke
spreken en handelen en maakt
dat ook tolerant. Dan gebruik
je ook niet zo gauw meer grote
woorden en word je voorzich-
tiger met het veroordelen van
anderen'.
je zou wensen dat deze journa
list, die deze dingen zo eerlijk
aangeeft en toegeeft, zelf ging
verstaan en belijden, door
Gods genade, de betekenis van
de leer van de erfzonde en de
daardoor bedreven dadelijke
zonden, maar ook de verge
ving mocht kennen en ervaren
in het verzoenend bloed van
Jezus Christus, Wiens lijden,
sterven en opstanding in de
komende weken weer over
dacht en verkondigd wordt tot
eeuwig heil.
Overigens wens ik u en jou
wijsheid van Boven bij het
uitbrengen van de stem bij de
komende verkiezingen. Weet
dat God u en jou ook in het
stemhokje bezig ziet!
Wandelen in de mist.
Zaterdag 6 februari was het
zover. Om 10.00 uur meldden
zich naast degenen die zich al
van tevoren hadden ingeschre
ven gaandeweg steeds meer
enthousiaste wandelaars. Voor
12.00 uur zijn er zo'n 85 van
start gegaan, zelfs uit Brabant
had men de moeite genomen
om aan te sluiten.
Met een appel van de lokale
supermarkt en prima wandel
weer leidde de kleurrijke rou
tebeschrijving de wandelaars
via het bos naar de Slikken. De
mist die normaal gesproken
langzaam optrekt werd alleen
maar dikker, waardoor met
name bij de vogelkijkhut het
zicht wat teleurstelde, maar
volgens sommigen vormde dit
juist reden om de wandeling
nog eens over te doen.
In café 'De Gouden Leeuw'
wachtte na terugkomst een
kom zelfgemaakte snert en kon
er nog wat nagepraat worden.
Gezien de reacties zal het naar
alle waarschijnlijkheid niet bij
deze ene snertwandeling blij
ven. Het inmiddels ontstane
motto van 'Melissant beweegt'
is dan ook: "Niet mekkeren,
maar stekkeren!" Vooruido-
pend op de agenda zal de eer
ste 2-daagse avondwandeltocht
in Melissant de 'Geitenloop'
zijn, georganiseerd door gym-
vereniging Kwiek in samen
werking met de dorpsraad op
17 en 18 juni.
Met dank aan De Gouden
Leeuw, de Coop supermarkt,
EHBO-er Wout Visbeen (die
overigens niet in actie hoefde
te komen) en de inzet van de
dorpsraadleden wordt terug
gekeken op een geslaagd eve
nement en is de verbetering
van het speelveld weer een
stukje dichterbij gekomen.
OUDDORP - Zondag 21 febru
ari houdt de Doopsgezinde
Gemeente van Ouddorp weer
haar maandelijkse Welkom-
Dienst, ditmaal met medewer
king van het eigen gospelkoor,
dat op de piano wordt begeleid
door Arjan Huizer. De samen
zang wordt op orgel en piano
begeleid door resp. Jan Teeuw
en Arjan Huizer. Voorganger is
ds. J. Smink. De aanvang is om
18.30 uur. Iedereen is welkom.
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave; uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8,3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADIVIINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail: info@eilandehnieuws.nl
Tarief per mm e 0,43. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zal^elijke advertenties;
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten: maandag 17.00 uur
en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg
van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Bladmanager: GertVerweij,tel.(06)S0448359
Advertentie-verkoop: e-mail: gertverweij@eilandennieuws.nl
REDACTIE
hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187) 471022
e-mail: redactie@eilandennieuvire.nl
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
OUDDORP
Herv. Gem. 9.30uur dhr. T.R.
Rietvelden 18.00 uur ds. J.A.C.
Olie - Hersteld Herv. Gem.
Dorpstienden: 9.30 uur kand.
W. Nobel en 18.30 uur ds. N.A.
Donselaar. Eben-Haëzer: 9.30
uur kand. G. Kater en 18.30
uur kand. W. Nobel - Geref.
Kerk 10.00 uur en 18.30 uur
ds. C.W. Hoek - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur leesdienst -
Doopsgezinde Gem. 9.30 en
18.30 uur (Welkomdienst) ds.
J. Smink.
GOEDEREEDE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. W.C.
Meeuse en 18.30 uur ds. W.
Meijer - Hersteld Herv. Gem.
9.00 uur ds. J.W. van Estrik en
18.00 uur ds. J.L. Schreuders.
STELLENDAM
Herv. Gem. 10.00 uur ds. A.A.
Floor en 17.00 uur ds. J.C.
Klein - Hersteld Herv. Gem.
11.00 uur ds. A. van Wijk en
18.00 uur ds. H. Verheul -
Geref. Kerk 10.00 uur ds. A.W.
Boer en 18.30 uur de heer H.
van Dam.
MEUSSANT
Herv. Gem. 16.00 uur ds. T.W.
van Bennekom - Hersteld
Herv. Gem. 10.00 uur lees
dienst en 18.00 uur ds. C. Oor
schot - Geref. Kerk 9.30 uur
ds. P. Rozeboom - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en 14.30
uur ds. E. Bakker - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND
Herv. Gem. 10.00 uur kand.
G. Lugthart en 18.00 uur ds.
G. van Meijeren - Ger. Gem.
10.00 uur en 18.00 uur lees
dienst - Ziekenhuis 14.30 uur
ds. J. de Bruine.
HERKINGEN
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
H.J.T. Lubbers en 18.00 uur
ds. C. Boele - Hersteld Herv.
Gem. 9.00 ds. A. van Wijk en
18.00 uur onbekend - Ger.
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur
ds. P. Blok.
SOMMELSDIJK
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H J.
Lam en 18.00 uur ds. RM.
van 't Hof - Lucaskapel HDG
10.30 uur ds. R de Jager - Her
steld Herv. Gem. 11.00 uur
ds. J.W. van Estrik en 17.00
uur ds. J. Kot - Exodus 10.00
uur ds. R. Steenstra - Remon
strantse Gem. 10.00 uur ds.
E. van Dunne - CAMA Gem.
10.00 dhr. H. Ten Voorde.
MIDDELHARNIS
Herv. Gem. 10,00 uur ds. H.
Harkema en 18.00 uur ds. PL.
de Jong - Geref. Kerk 10.00
uur mevr. J.W. Vree-van Don
gen en 17.00 uur ds. B. Schoo-
ne - Ger. Gem. 9.30 (bed. H.
Avondmaal) en 18.00 uur ds.
E. Bakker - Chr. Geref. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas
- Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30
en 17.00 uur leesdienst.
NIEUWE-TONGE
Herv. Gcm. 9.30 uur ds. D.
Boers en 18.00 uur ds. J. Lam-
Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur
bed. H.A. en 18.00 uur ds. P
den Ouden - Ger. Gem. 10.00
uur en 18.00 uur leesdienst.
OUDE-TONGE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. T.W.
van Bennekom en 18.00 uur
ds. PJ. Teeuw - Ger. Gem.
10.00 uur en 18.00 uur lees
dienst - Evangelie Gemeente
Flakkee 10.00 uur dhr. H.
Scheermeijer.
STAD aan 't HARINGVLIET
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A.A.W. Boon enlS.OO uur ds.
T.R. Rietveld - Geref. Kerk
10.00 uur: ds. W. Jeroense en
18.00 uur ds. P. Rozeboom
- Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst en 14.30 uur stud. A.R
Baaijens.
DEN BOMMEL
Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.R
Kromhout van der Meer en
18.00 uur kand. RB. de Groot -
Geref. Kerk 10.00 uur ds. A.S.
Rienstra en 18.00 uur ds. J.H.
Becker.
OOLTGENSPLAAT
Herv. Gem. 9.30 uur ds. A.
Belder en 18.00 uur ds. W.
Arkeraats - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur dhr. L. Stuur
man en 15.00 uur ds. J.W. van
Estrik - Geref. Kerk Gecom
bineerde dienst in Den Bom
mel en 18.00 uur dhr. PA. de
Jongh - Ger. Gem. 9.30 uur en
18.00 uur stud. A.R Baaijens.
LANGSTRAAT
Herv. Gem. 10.00 uur ds. R
Zeedijk.
DIRKSLAND - Conserva
tief rechts of SGP? Bart
Jan Spruyt pleitte onlangs
voor een krachtenbunde
ling van conservatieve
krachten in Nederland. De
SGP zou op kunnen gaan
in zo'n brede stroming ter
rechterzijde van het poli
tieke spectrum. Maar hoe
denkt de SGP er zelf over?
Voor Gert Slootweg, die
vrijdagavond 12 februari
met Spruyt debatteerde
in Dirksland, ig conserva
tieve bundeling een stap
te ver. Toch overheersten
de overeenkomsten tus
sen beide debaters. Over
de fundamenten die de
Nederlandse samenle
ving zou moeten hebben,
verschillen zij niet van
mening. Ons land is toe
aan een Reveil.
Door Kees van Rixoort
Spruyt, bekend conservaüef
denker, startte zijn toespraak
al direct met de opmerking dat
hij geen zin had om te gaan
bakkeleien over de geringe
verschillen van inzicht. "De
huidige tijd is te ernstig voor
het narcisme van het kleine
verschil. We hebben elkaar
nodig, beste mensen."
Spruyt ging in zijn betoog
in op het leven van dominee
Doornenbal, over wie hij vorig
jaar een boek schreef "Hij was
christelijk en conservatief Hij
poogde de traditie te verster
ken van bevindelijke diepte en
katholieke breedte. Die com
binatie. Dat laatste, katholieke
breedte, is niet rooms, maar
gericht op eenheid, zowel cul
tureel, kerkelijk als politiek. De
hervormde kerk zag hij als een
planting Gods, een verbond
dat niet ongedaan kan worden
gemaakt dóór alle zonde."
"Eén ding is van groot belang
als Doornenbal het over poli
tiek heeft; Gods goede wetten
zouden de basis, het funda
ment, moeten vormen van de
samenleving. Breken we die
wetten, dan breken die wet
ten ons en heb je een gebroken
samenleving. Geen waarden
zonder het christelijk geloof,
dat is de kern van christelijke
politiek. Daar ben ik het mee
eens. Dat impliceert ook een
visie op de overheid: die mag
niet neutraal zijn. Dus: geen
CDA-model, dat alle religies
even veel ruimte geeft, en geen
VVD-model, dat alle religie
achter de voordeur wil duwen.
Ik pleit voor een geprivilegi
eerde positie van de christe
lijke kerk. Het is de christe
lijke traditie die ons land heeft
gemaakt", aldus Spruyt. Hij
voegde daaraan toe dat hij
zich niet kon voorstellen dat de
SGP het daar niet mee eens zou
zijn. Overigens bleek later dat
Spruyt geen politieke ambi
ties heeft, zijn conservaüsme is
vooral cultureel.
"Ik doe geen woord af van net
verhaal van Spruyt", reageerde
Slootweg, leraar geschiedenis
en voormalig SGP-wethouder
in Middelharnis. "Maar het is
niet compleet. Spruyt schrijft
dat hij zich het meest thuis
voelt bij de CHU en bij het blad
Opinio. Dat is niet De Banier
en de CHU is niet de SGR
nooit geweest ook."
Slootweg noemde conserva
tisme bovendien een contai
nerbegrip. 'Je hebt conserva
tief liberalisme, conservatief
socialisme en zelfs conservaüef
conservaüsme. Conservatisme
is intelligente nostalgie, heim
wee naar een tijd die er nooit
is geweest, zegt Spruyt. Maar
wat doe je daarmee, hoe geef
je die levenshouding praktisch
vorm?"
Slootweg pleitte - in plaats van
christelijk conservatief - voor
'staatkundig gereformeerd' in
de zin van 'christelijk-histo-
risch', "omdat wij Nederlan
ders een staat hebben met een
christelijk karakter. Ook als er
bijna niemand nog christelijk
zou zijn, dan nog is het wezen
van ons land protestants-chris-
telijk." Van dominee Door
nenbal kan de SGP leren dat
kathoheke breedte en bevinde
lijke diepte niet zonder elkaar
kunnen, betoogde Slootweg.
Van verkramptheid en geïso
leerdheid in de reformatorisch
wereld, verschijnselen waar
voor Spruyt waarschuwt, mag
volgens Slootweg geen sprake
zijn. "Het grote probleem is
dat we niet alleen een front
hebben naar liberalen, socia
listen en atheïsten, maar ook
naar binnen. Tussen aanpas
sing en verzet, dat is het grote
thema van onze tijd."
Een bredere conservatieve
krachtenbundeling, met inbe
grip van de christelijk-histori-
sche staatkundig gereformeer
de stroming, noemde Slootweg
"buitengewoon gevaarlijk, een
weg die niet begaanbaar is".
De twee debaters naderden
elkaar dus niet helemaal. Wel
toonde Slootweg zich bereid
om aan te schuiven bij de con
servatieve denkavonden (bij de
open haard met een glas port)
die Spruyt organiseert.
Onder leiding van Menno de
Bruyne, fractiewoordvoer
der van de SGP in de Tweede
Kamer, ging het debat ver
der en kon ook de overvolle
zaal meedoen. Daarin deed
Bart Jan Spruyt een oproep
om, zoals in de negentiende
eeuw, tot een Reveil in Neder
land te komen. "Herstel, niet
via pohtieke middelen, maar
door gehoorzaamheid aan het
Koninkrijk van God." Sloot
weg was het daarmee eens. "Als
het waar is dat Nederland een
protestants-christelijke natie is,
dan gaat het om wat de Heere
zegt. Dat is dan het fundament
van de samenleving." Kerke
lijke verdeeldheid - met ken
merken van het narcisme van
het kleine verschil - biedt dan
geen perspectief. "Wij zouden
één kerk moeten vormen, die
spreekt in naam van de Heere.
Laten we daar biddagen voor
houden", aldus Slootweg.
Natuurlijk kwam toen het
woord theocratie op tafel. "Pra
ten over theocratie kan alleen
als er aan de voorwaarde van
kerkelijke eenheid is voldaan",
opperde Spruyt. "Dan kunnen
de christelijke waarden het
fundament van de samenle
ving zijn en heeft de overheid
een geprivilegieerde positie.
Als dat theocratie is, ben ik the
ocraat."
Een ander punt dat tijdens
de discussie nog naar voren
kwam, was de vermeende
krampachtigheid en geïso-
leerdheid van de reformatori
sche zuil. De kloof met de rest
van Nederland wordt steeds
breder, betoogde dominee
Doornenbal, waardoor er een
gerede angst is dat de ortho
doxen zich terugtrekken ach
ter de dijk, in het isolement,
elkaar steeds scherper de maat
nemend. De krampachtig
heid uit zich dan in levensstijl
en leer. Spruyt waarschuwde
daarvoor. 'Je moet niet denken
dat met het ontstaan van jouw
specifieke kerkverband de
kerkgeschiedenis is begonnen.
Die is namelijk al tweeduizend
jaar oud." Slootweg voegde
daaraan toe: "Ik zou graag een
meer open houding zien, van
uit de bevindelijke diepte en de
katholieke breedte."
De SGP, zo bleek uit een vol
gende discussie over de koers
die deze partij zou moeten
varen, moet zich in de eerste
plaats blijven baseren op "wat
heilzaam is voor iedereen, de
wetten van de Heere". Volgens
Spruyt uit zich dat in bijvoor
beeld aandacht voor het tradi
tionele gezin, de inhoud van
het onderwijs, het intomen van
de islam, strijd tegen het steeds
venijniger wordende relati
visme en tegenstand tegen het
overdragen van steeds meer
nationale bevoegdheden aan
Europa. "We moeten waken
over onze nationale soeverei
niteit." Dat de SGP door het
vrouwenstandpunt en de theo
cratie een minder goed imago
heeft in de rest van het land,
moet de partij maar op de
koop toenemen. Die punten
laten vallen om meer aantrek
kingskracht te realiseren - of de
tale Kanaans aan de dijk zetten
- is geen optie. Daar leek ieder
een het vrijdagavond wel over
eens. "We hoeven ons daar niet
voor te schamen", zei Menno
de Bruyne. "We spreken de
Bijbel na."
Tekst: Dorien Kickeil/Foto's; WIm van Vossen Fotografie
Hanneke en Joost raken nau
welijks uitgepraat over hun
reis naar Senegal. Het bijzon
der warme welkom dat zij ont
vingen op het eiland Goree
maakte grote indruk. "We wer
den ontzettend gastvrij ontvan
gen. Het is een klein en kleur
rijk eiland, druk bezocht door
toeristen. Het ligt tegenover
de hoofdstad Dakar en is te
bereiken via een veerpont. Er
komen geen auto's en het is er
dus heel rustig, zodat je overal
op je gemak kunt rondlopen.
Het eiland heeft veel overeen
komsten met Goedereede: men
leeft er van het toerisme en de
visserij. Bovendien is Goree,
net als Goedereede, een kun
stenaarsstadje met veel oude,
karakteristieke huizen. Alleen
het klimaat is anders! Kunst is
er heel belangrijk. Overal zijn
ateliers van kunstenaars die
hun werk tonen en er is dage
lijks een kunstmarkt. Senegal
scoort wat betreft creativiteit
en kwaliteit sowieso erg hoog."
Het echtpaar kwam overigens
niet met lege handen naar het
eiland. De Goereese kunste
naars Hans Dolieslager, Hel
mut Roder, Harald Jassoy en
Cecile Schone hadden ieder
iets van hun werk afgestaan.
"Wij hebben een afspraak
kunnen maken met de burge
meester van Goree, Augusün
Senghor, en hem deze Neder
landse kunstwerkjes mogen
aanbieden. Hij was destijds
samen met zijn vrouw Juliette
aanwezig bij de Kunstdagen en
bewaart er nog zeer goede her
inneringen aan." De schilderij
en krijgen een mooie plaats in
het gemeentehuis van Goree,
zo zegde burgemeester Seng
hor toe.
Op hun beurt schonken vier
van de kunstenaars van Goree,
die vijf jaar geleden in Goe
dereede tijdens de Kunstda
gen hun werk hadden geëx-,
poseerd, een aantal van hun
kunstuitingen aan de gemeente
Goedereedfe. Ook zij waren vol
lof over het bezoek aan Neder
land. "Het zou ontzettend leuk
zijn als de gemeente Goede
reede zou willen overwegen
om vriendschapsbanden aan
te knopen met Goree," menen
Hanneke en Joost. "Goree
heeft tenslotte zijn naam te
danken aan Nederland. Het
werd in 1627 Nederlands bezit
en kreeg toen de naam Goeree,
net als Goedereede afgeleid
van goede ree. Later is dat ver
basterd tot Goree. Het was een
belangrijke handelspost in de
tijd van de slavenhandel. Uit
die tijd stamt ook een wereld
beroemd slavenhuis, waar veel
toeristen opafkomen. Gezien al
deze overeenkomsten zou het
mooi zijn om de contacten wat
aan te halen. Wat mij betreft
zou de Kunststichting de kun
stenaars rustig nog een keer
mogen uitnodigen.'
Burgemeester Van de Velde
toonde zich blij verrast met
de geschenken. Het verbaasde
haar wel enigszins dat op Goree
de herinneringen aan het
bezoek aan Goedereede ken
nelijk nog zo levendig waren.
"Geweldig om dat te horen.
Wij hebben inderdaad vorig
jaar een verzoek ontvangen om
met Goree een vriendschaps
band aan te gaan. Maar uitein
delijk hebben we daar niet voor
gekozen. Er bestaat al een ste
denband met Ladek Zdroj en
het onderhouden van twee van
dit soort, toch wel intensieve
en tijdvragende, banden is wat
veel van het goede."
In aansluiting hierop gaf wet
houder Arend-Jan van der
Vlugt de suggestie om de kun
stenaars van Goree eventueel
te betrekken bij de viering van
het 500-jarig bestaan van de
Goereese toren in 2012.
Na opening van de stevig ver
pakte cadeaus mochten burge
meester en wethouder een olie-
vef-fschilderij van Cheick Keita,
een 'achter glas schilderij' van
André Dolly, een beeldhouw-
werkje van Cheick N'Doye en
een object van strandvondsten
van Djibril Sagna in ontvangst
nemen. Burgemeester Van de
Velde zegde op haar beurt toe
voor al deze werken een goede
plek in het gemeentehuis te
zoeken.