Meditatie Bouwvakkers krijgen hulp van wethouder, aannemer en directeur Vervolg verhaal RAAD DAAD Visser Visser tekent convenant 'Horizontaal Toezicht' EN U Infomiddag 'Veiligheid' bij 55+ club Politiek debat Koffieradio Plus Belijdenis doen De weg der kleine mensen EIIAnDEü-tllELVS M^' PS ROMMELPOT DEUREN kLEURSN MEDICIJN ontkhacht OUWE KNAR Hoofdstuk 28 De wondere gedachte PAGINA 6 VRIJDAG 5 FEBRUARI 2010 .H^ivW*' Dexe cTfliig- tn antttootdmèr^ staat ffAed fe» dienste van de lesar die er hultnloai gebruik van kan nuiAfn. Ua vra^n ep vderki gebkd kunt u sturm aan: I^datüe Eibimdm-Nieitaa, Peutbus S, 3240 AA Abddelhaims, met i» de bnkedavenhoA Vragenrubriéiverm^. De vra^n worden door éeAundigen beantwoord en zullai èinivn enkde teéten na de inssending con^leet met a a twaoid in doe rubridt worden ^pubUceetd. Zo Tl 40 jaar geleden liepen vrolijk uitgedoste kinderen met een rom melpot door ons dorp. Ze belden dan overal aan, zongen een liedje en hoopten dan wat te krijgen. Graag zon ik willen weten hoe het rommelpotten is ontstaan en of dit een typische streekgewoonte is. Antwoord: Het rommelpotten is geen typisch streekverschijn- sel. In Nederland en België was liet in sommige streken gebruikelijk dat kinderen op Oudejaarsdag, Driekoningen, Vastenavond, op Vette donder dag (de dag voor Vastenavond) of op Vastenavond zelf, onder het zingen van liedjes met een rommelpot als muziekinstru ment langs de huizen trokken, en natuurlijk met de achterlig gende gedachte om de snoep- voorraad aan te vullen (geld was uileraard ook welkom). In weer andere streken gingen de kinderen met Sint-Maarten (in november) met een liedje langs de deuren. Het rommelpotten is al eeuwen oud, niet beken.d is hoe het precies is ontstaan. De rommelpot behoort tot de volksmuziekinstrumenten die op de een of andere manier gebruik maken van de klank van natuurlijke materialen. Het geluid van de rommel pot ontstaat doordat een tril lend vlies in beweging wordt gebracht. Het bestaat uit een met een varkensblaas bespan nen pot. De blaas werd eerst in zout water gezet. In het mid den van de vochtige gemaakte blaas wordt een rond houtje of een riet in een uitstulping vast gebonden. Daarna laat men het vel door droging strak trek ken over de pot. Door met een vochtige hand of doekje langs het stokje te wrijven gaat het vel trillen en ontstaat het ron kende geluid. Soms wordt het stokje of riet ook wel door een gat in de varkensblaas gestoken en langs de kanten geschuurd met hetzelfde resultaat. In Oost-Nederland sprak men van de foekepot en in Zeeland van de koenkelpot. Ik had een kleinzoon kleurpotloden maar nu heeft dat joch m'n deuren beklad. Hoe krijg ik die kleuren erap Antwoord: Neem een lapje met een paar druppels pure alco hol van 96%, die bij de drogist verkrijgbaar is. Daarmee kunt u die vlekken gemakkelijk van de glansverf wegwrijven. Wel gelijk de deuren met schoon water nazemen. Hoe komt het toch, dat ik soms wel baat vind bij bepaalde hoofdpijn poeders, en dat ze later nauwelijks of helemaal niet meer helpen? Ik heb toch wel steeds dezelfde in mijn medicijnkastje liggen. Antwoord: Maar hoe lang hebt u die al in huis? Na een maand is van veel medicijnen een goed deel van de kracht verloren gegaan, na twee maanden vaak meer dan de helft en na drie maanden zijn tal van poeders, diverse pillen en drankjes hun gunstige uitwerking vrijwel vol ledig kwijt. En wat erger is: als de kracht van de heilzame wer king afzwakt, neemt de mate van giftigheid voor het mense lijk lichaam soms toe. Er zijn al mensen door het gebruik van oude hoofdpijnpoedertjes of dgl. in het ziekenhuis beland. Haal daarom hoogstens voor een maand tegelijk, en vergeet nooit de oude voorraadjes uit uw medicijnkast terug te geven aan uw apotheker. Hoe komen ze toch aan 'ouwe knar' voor een oudere man Antwoord: Dat woord knar stamt waarschijnlijk af van knorrig en knorrepot. De lieer S. Viss<^(r) en de Belastingdienst ondertekenen het convenant. Visser Visser heeft op 26 januari 2010 een con venant Horizontaal Toe zicht afgesloten met de Belastingdienst. Hiermee is het kantoor één van de eerste middelgrote kanto ren in Nederland dat een dergelijk convenant sluit. In het convenant zijn afspraken gemaakt over de afhandeling van de door Visser Sc Visser in te dienen aangiften. Uitgangs punt daarbij vormt het kwali teitssysteem dat door Visser Visser wordt gehanteerd. Aan giften die volgens dit kwaliteits systeem worden ingediend, worden zonder nadere con trole door de Belastingdienst versneld afgewerkt. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de mogelijkheid van voorover leg. "Deze rechtszekerheid en het werken in de actualiteit, is een aantal van de te noemen voordelen", aldus de directie. "Op deze wijze kunnen onze cliënten optimaal profiteren van het door ons ontwikkelde kwaliteitssysteem." Kernwoorden van het Hori zontale Toezicht zijn professi onaliteit, transparantie, weder zijds begrip en vertrouwen. Professionaliteitomdat hoge eisen worden gesteld aan de in te dienen aangiften. Trans parant, door inzage te geven in het proces van totstandkoming van een aangifte en het zoe ken van vooroverleg bij fiscale discussiepunten. Wederzijds begrip voor eikaars positie en vertrouwen in de positieve grondhouding van partijen om te komen tot een correcte belastingheffing. "Bij dit geheel is van belang op te merken dat wij onze cliënten optimaal kunnen blijven advi seren. Niets belet ons het zoe ken en realiseren van de fiscaal optimale positie voor onze cli ënt. Wel hebben we afgespro ken om als we in een convenan- taangifte een standpunt inne men waarvan bekend is dat de Belastingdienst daar mogelijk anders over denkt, dit wordt voorgelegd aan de bevoegde inspecteur Intentie is om in het vooroverleg te komen tot een voor alle partijen bevredi gende oplossing. Uukt dat niet, dan kan desgewenst op de nor male wijze geprocedeerd wor den". Tenslotte is het van belang om op te merken dat het con venant niet alleen een zaak is tussen Visser Sc Visser en de Belastingdienst. "Cliënten die in aanmerking willen komen voor de voordelen van het con venant, zullen daar ook zelf voor tekenen en daarmee ook zelf partij worden. Cliënten die daar geen behoefte aan heb ben, of bijvoorbeeld vanwege de omvang de vereiste inter ne procedures niet hebben, behoeven zich niet aan te slui ten. Het is en blijft een keuze van elke cliënt afzonderlijk. Met dit convenant hebben we als kantoor voor onze cliënten weer een mooie stap verder gezet." Visser Visser Accountants- Belastingadviseurs werkt met ruim 200 medewerkers vanuit vestigingen in Barendrecht, Barneveld, Dordrecht, Gouda, Middelharnis en Oud-Beijer- land. Vanaf voorjaar 2010 opent de vestiging Apeldoorn. OUDDORP - Op woensdag 10 februari heeft de SWO buurt- agent de heer Van Heemst van het wijkteam Goeree-Overflak- keè uitgenodigd bij de 55 club in Ouddorp. Hij zal iets vertellen over hoe veilig Oud dorp is en wat u zelf kunt doen om zich veiliger te voelen. U bent om 14.00 uur welkom in m.f g. Dorpstienden. De entree bedraagt 1 euro p.p. Op woensdag 17 februari is er de jaarlijkse Poteravond. MIDDELHARNIS - Zatej-dag 6 februari komt bij Radio Super star het jongste raadslid van de gemeente Middelharnis aan het woord. Nadat afgelopen zaterdag doorgewinterde poli tieke figuren aan het woord kwamen, gaat Simon van Mau- rik (VVD) in debat met Robert van Papenveld (CDA) over zijn kijk op de gemeente. Presen tator Berend Jan Bruggeman praat met beide heren over de opgedane ervaringen en kijkt vooruit aan de hand van de verkiezingsprogramma. Het programma wordt uitgezon den in het tweede uur van het programma Koffieradio Plus, tussen 11.00 en 12,00 uur. ...Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God. (Matth. 16:I6b) De Heere Jezus heeft een vraag voor Zijn discipelen. Hij wil graag van hen weten, hoe de mensen tegen Hem aankij ken. 'Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen ben?' Jezus vraagt dus niet wat de mensen van Hem vinden. Zoals wij dat vaak belangrijk vinden, wat andere mensen van ons vinden. Nee, Hij wil graag weten of de mensen zich wel bewust zijn wie Hij is! Of ze Hem herkennen en erkennen als de Zoon des mensen, dat wil zeggen de beloofde Messias. Er komen verschillende ant woorden op die vraag. Grote namen weliswaar. Namen van profeten. Daaruit blijkt wel een hoge achting voor Jezus. Maar (nog) niet de hoogste achting! Hij wordt gezien als een pro feet, maar niet als de hoogste Profeet. Vele antwoorden... Wat dat betreft is er nog niet veel ver anderd. Als Jezus nu die vraag opnieuw zou stellen, komen er ook verschillende antwoor den. Voor velen heeft Hij nooit bestaan en betekent Hij niets. Anderen noemen Hem het grote Voorbeeld. Een voor beeldig mens, die qua levens houding navolging verdient. Volgens de moderne theolo gie is Hij de zoon van Jozef en Maria, die aan zijn eigen idea len ten onder is gegaan. Maar dan komt de Heere Jezus dichterbij en stelt Hij een twee de vraag: 'Maar Gij, wie zegt Gij dat Ik ben?' Wat anderen van Hem vinden, daar kunnen we onze mening over hebben. Maar wie is Hij voor ons?! Dat is de vraag waar het op aan komt in ons leven. Hebben wij in Hem de ware Christus, de Zaligmaker van zondaren mogen ontdekken? Want het gaat niet om een mening of een discussie over Jezus, maar om een belijdenis vanuit het hart. Ja, en dan is het Petrus - hoe kan het ook anders zou je bijna zeggen, die namens de andere discipelen het woord neemt en die heerlijke belijdenis uit spreekt: 'Gij zijt de Christus!' Let op dat woordje 'de'. Petrus wil ermee zeggen dat er geen andere Christus is, maar in Jezus DE Christus te hebben gevonden. Wat is dat heerlijk, als de Geest ons brengt tot dat belijden. Als Hij de eerste plaats in ons leven krijgt. Als we in Hem, Die tot ons komt vanuit het Woord, onze Redder en Zalig maker mogen vinden. Door Hem als zodanig te erkennen. En dat is de vrucht van het werk van de Heilige Geest, Die Christus verheerlijkt in het hart en het geloofsoog op Hem richt. Dat blijkt ook wel uit het vervolg. Als Petrus die heerlijke belijdenis heeft uit gesproken spreekt Jezus hem zalig en zegt dan: '...vlees en bloed heeft u dat niet geopen baard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is'. Christus moet geopenbaard worden in het hart. Zeker, Hij wordt aangewezen in de Schriften en aangeboden in de evangelie verkondiging. We kunnen veel over Hem gehoord en gelezen hebben. Maar het moet komen tot een persoonlijke overgave in geloof. Zo werkte de Geest dat bij Petrus. En zo werkf de Geest dat gelukkig in onze tijd nog net zo. Ook nu wil de Geest ons brengen tot het belij den van de Christus! Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren. En in Hem steeds meer heerlijkheid en waarde gaan zien. Ja, steeds meer, want niet alles wordt op één dag geleerd. Ook Petrus heeft de volle betekenis en diepte van zijn belijdenis hier nog niet gepeild. Hij moest nog veel leren, en misschien nog wel veel meer afleren. Is dat niet de ervaring van allen die tot deze belijdenis mochten komen? Wie zegt gij dat Ik ben...? Christus stelt deze vraag ook aan ons. Aan u en jou die dit leest. Wie en wat is Christus voor u en voor jou? Petrus mocht het door genade belij den: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God. Jezus sprak hem vervolgens zalig. En zalig hij en zij, die hem die belijdenis van harte mogen nazeggen. Al is het mis schien nog aarzelend en gaat het gepaard met veel strijd. Kwam het er nog niet van? Schuiven we het misschien nog voor ons uit, als iets voor 'later'? De Heere is het zo waard, om beleden te worden. Voelt u/jij zich nog veel te zwak in het geloof? Petrus was ook niet zo'n man van stavast, maar moest ook vastgehouden wor den. De Heere belooft het ook: al wat u ontbreekt, dat schenk Ik, zo gij het smeekt, mild en overvloedig! Wie zich vast klampt aan Hem, die laat Hij nooit mfeer los! Ds. H.G. van der Ziel, Ooltgensplaat OUDE-TONGE - In opdracht van Woongoed Flakkee wordt momen teel hard gewerkt aan de realisatie van een drie tal appartementen. Dit gebeurt op de plaats van het voormalige kantoor van de woningbouwver eniging aan de Kenne- dystraat. Niet zomaar een bouwwerk, maar een met het nieuwste snu^e op dit gebied. De buitenmuur wordt namelijk vervaar digd met zogenaamde clickbricks. Stenen, die niet worden gemetseld, maar in elkaar worden geklikt. Afgelopen dins dag was het aan wethou der Van der Valk, aanne mer Cor Kroon en Woon goed directeur Simon van Nieuwaal om ook wat ste nen in elkaar te 'clicken'. Door Mirjam Terhoeve De ClickBrick is een kerami sche steen, die wordt gestapeld en met een rubberhamer wordt vastgezet. De stenen hebben zowel boven als onder groeven waarmee ze, door middel van bijbehorende clips van roest- vrij staal, verbonden worden. Alle horizontale gevelbeëindi gingen worden verlijmd met speciale lijm met een voegdikte van 0,5 mm. Het aantal en de plaats van de speciale spouw- ankers wijkt niet af van die van traditioneel metselwerk. De kosten voor materiaalgebruik, verwerking, duurzaamheid en onderhoud zijn beperkt. De Wethouder Van der Valk (r.) als volleerd Brick clicker aan de slag kijken geamuseerd toe. t de rubber hamer. Aannemer Cor Kroon (l.en Woongoed directeur Simon van Nieuwaal Foto: Wim van Vossen Fotografie gevelbekleding is onderhouds arm door het ontbreken van voegen. Het gebruik van de clickbrickstenen levert boven dien een groot voordeel op ten opzichte van metselen of verlijmen, gezien de schaarste aan vakmensen. Ook het aan brengen van dilatatievoegen, kozijnaansluitingen en hoek oplossingen is geen probleem. Dat het in elkaar klikken van de stenen niet zo moeilijk was, werd bewezen door de heren Van der Valk, Van Nieuwaal en Kroon. Ze hadden er zelfs plezier in om met de rubber hamer aan de slag te gaan. De bouwopzichter hoefde slechts een kleine beetje te corrigeren. Bestuursleden van woongoed Flakkee, leden van de huur dersvereniging en omwonen den keken nieuwsgierig toe. Sommigen vroegen zich af of dit nu toch echt wel stevig was. "Ik zou er eerst maar een paar jaar een ander in laten wonen", zei een man. "Als het dan nog goed is, durf ik het ook wel aan". De mensen van het aan nemingsbedrijf en Woongoed, verzekerden een ieder er ech ter van dat het echt heel erg stevig was. "Anders zouden we er niet mee zijn begonnen". Het complex omvat drie seni orenappartementen met trap penhuis en lift en een nieuwe gemeenschappelijke berging, die wordt aangebouwd aan de al bestaande seniorenwo ningen. Daarnaast wordt er een losse berging gerealiseerd. Deze is voorzien van een aantal oplaadpunten voor scootmo- bielen en elektrische fietsen. Er zijn diverse duurzame maat regelen genomen, zoals een HR ketel, die naast warmte ook stroom opwekt. Daarnaast worden er PV zonnepanelen geplaatst, die eveneens stroom opwekken, en de warmwater voorziening wordt gerealiseerd door zonnepanelen op het dak. Als alles volgens planning ver loopt, zullen de appartement eind mei, begin juni worden opgeleverd. -69- P.A. de Rover Het is rustig geworden in de Kerk straat. De ouderen zijn naar huis. Het jongere volk heeft stiller wegen gezocht. Annemie staat voor de kroeg van De Grok. Ze aarzelt. Ze moet een sterke tegenzin overwinnen. Dan opent ze de deur. Ze zal Dirk redden. Een zware walm van tabak en alcohol slaat haar tegen. Geroes van stemmen verstomt. Verwonderde blikken zien haar aan. Haar ogen zoeken langs de tafeltjes, waarop bier- en jenevergla zen staan. De Grok in de tapkast heeft haar gezien, heeft haar begrepen. Een tri omf licht in zijn ogen. Ha! Zij heeft hem eens, het is lang geleden, maar vergeten is hij het niet, de oude Grok, zij heeft hem eens een goede klant ontfutseld. Ditmaal gelukt dit niet, hij weet het. "Dirk..." zegt ze met een stem, die hoog klinkt door emotie. "Allang weg", lacht De Grok. "Die is op 't vrijerspad." Annemie krimpt even als in pijn. Ver loren weet ze, o God, verloren. Een dronken kerel dicht bij haar wan kelt op. Hij doet als wil hij haar in zijn armen sluiten en begint te zingen: "Annemietje, zing een liedje." Wild duwt ze de kerel weg. Die belandt naast zijn stoel op de vloer. Een schaterend gelach klinkt haar na, als ze de deur met een ruk achter zich dichtslaat: satanisch hoongelach. Ze gaat terug naar haar vooronder, Annemie en weent en bidt, lang, heel lang... Door de stille zomeravond gaan ze, Dirk en Gilia, het smalle weggetje tus sen de weilanden. Het gras is gemaaid. Hooioppers geuren, zwaar en zwoel. Tegen één dier oppers vallen ze neer. "Hier maken we een nestje, hè Dirk", zegt Gilia... .en zij greep hem aan en kuste hem en zeide tot hem: Kom, laat ons dron ken worden van minnen tot de mor gen toe; laat ons ons vrolijk maken in grote liefde." .want de lippen der vreemde vrouw druppen honigzeem en haar gehemel te is gladder dan olie. "...maar het laatste van haar is bitter als alsem, scherp als een tweesnijdend zwaard; haar voeten dalen naar de dood; haar treden houden de hel vast. "...gelijk een os ter slachting gaat, zo ging hij haar achterna". In de roerloze, prille morgen, stijf en vochtig van dauw, rijzen ze op. Dirk zoekt zijn weg naar het vooronder, waar Annemie wakend ligt... Het is enkele maanden later. Op een avond midden in de week, als ze een poos zwijgend in het vooronder hebben gezeten, zegt Dirk: "Moeder ik wil gaan trouwen." Hij zegt het zo onverschillig mogelijk, zo als de gewoonste zaak van de wereld. Annemie schrikt van die mededeling. Maar ze laat het hem niet merken. Hij merkt het ook niet, want hij kijkt haar niet aan. Wel hoort hij verwondering in haar stem, als ze vraagt: "Zo? En met wie?" "Doe nou maar niet zo onnozel", zegt hij geprikkeld. 'Je weet best met wie." Inderdaad, Annemie weet met wie. Ze wist het allang. Ze heeft er onder geleden. Ze heeft geworsteld om haar jongen. Ze is stil geweest en heeft ver dragen. Ze heeft hem gewezen op het grote gevaar, daar in die kroeg van De Grok. Ze heeft hem verteld van vader,'die ook dreigde uit te glijden op die heilloze weg vroeger. Ze heeft het gedaan met de stille, overredende stem van heiar liefdevolle moederhart. Het heeft niet mogen baten. Nu komt het dan, waarvoor ze zolang heeft gevreesd. Nog even tracht ze zich te beheersen. "Dirk...", zegt ze slechts. En er is een diepe klacht in dit ene woord. Dan vlamt de toorn in haar op. En kort, striemend fel, zoals ze eens Wulfert, de laaghartige, striemde, zegt ze: "Ik weet het, jó. Het is met die meid, die kroegmeid. Die heeft jou ingepalmd. Die heeft jou verleid. Die. Haar stem wordt heftiger, hoger. Haar moederhart is gewond, fel gewond. Wat ze maandenlang opgekropt heeft:, moet ze uiten, opeens, in rechtvaar dige toorn. Een gewond hart toornt... 'Jij sleept onze naam deur de mod der. Al een jaar lang heb je achter die meid aangelopen. Ik heb je gewaar- schouwd. Je heb niet willen luisteren. Hebben we je daarveur groot gebrocht en altijd het goeie veurgehouwen! D'r kan geen zegen op rusten. O, als je vader dat wist...!" Haar donkere ogen schieten vuur. En Dirk, de grote, forse kerel, met gebo gen hoofd zit hij op de bank tegenover haar. Hij voelt, hoe diep haar moeder hart gewond is. Annemie zwijgt plotseling. Een grote weemoed wordt wijd in haar hart. Heeft iemand niet gezegd, dat het weduwkleed lang is en dat er vaak op getrapt wordt? Maar nee, zichzelf beklagen mag ze niet en wil ze niet ook. Ze beklaagt hem, haar jongen, haar oudste, die daar zit met schuld gebogen hoofd. "Dirk", klaagt ze en haar stem weent. "Dirk, hoe moet het nou..." "Ik ga naar de kooi", zegt hij schor. "Ik ga in het achteronder slapen. Genacht." "Genacht, jongen, en ik zei veur je bid den." Als hij weggegaan is, stort ze de ganse weemoed van haar bedroefde ziel voor de Heere, Die een Man der weduwen is. Dan slaat ze haar Bijbel op en leest uit het machtige, achtste hoofdstuk van de brief aan de Romeinen: "En wij weten, dat dengenen, die God lief hebben, alle dingen medewerken ten goede; dengenen die naar Zijn voor nemen geroepen zijn..." Medewerken ten goede. Ook dit? Heere, Uw weg is in het heiligdom. Die nacht is Annemie veel bezig met Dirken... Willem. En als de grijze moi^en gloort door de koekoek, is haar besluit genomen. Dokter Weyland, was hij niet altijd hun vriend...? Een paar weken later staat ze op de hoge stoep voor het huis van dokter Weyland. De koopper valt op de deur. De holle toon galmt door de gang. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 6