Wat met een oude Bijbel te doen Lege Beroepings- Kerkdiensten zondag 7 februari Oud papier Ouddorp EIIAriDEII-IIIEUWS Winter 2010 Themabijeenkomst: 'Geloof, waar je uit leeft' SGP Goedereede presenteert verkiezingsprogramma 'Tot Uw Dienst' WERK Extra kerkdien sten Geref. Gemeenten Vitrineproject februari Institutie, of Onderwijzing in de Christelijke Godsdienst EIIAI1D^.niElJW5 Een vraag Bewaren Geen verafgoding Andere mogelijkheden W. Chr. Hovius Ingezonden: PAGINA 2 Ethiek Laatst kreeg ik een vraag van een mevrouw die mij vroeg: 'Destijds kreeg ik van mijn opa en oma een Bijbel, toen ik gedoopt ben. Die heb ik echt wel gelezen en ook gebruikt, maar nu ligt die helemaal uit elkaar en is stuk. Wat moet ik er nu mee doen? Weggooien Dat durf ik niet. Die bij het oud papier zetten en laten ophalen? Is dat ethisch verantwoord? Is dat niet erg oneerbiedig en een soort heiligschennis'? Het trof me overigens.dat onlangs in een bijlage van het Reformato risch Dagblad een soortgelijke vraag aan de orde kwam. Het is goed om eerbied voor de Bijbel te hebben. Die is toch het Woord van God. Het is misschien het meest eenvoudig om die in elk geval voorlopig maar eens ergens op een stil plaatsje neer te leggen, waar die niemand stoort of ergert. Je kunt dan altijd nog later zien wat je ermee doet. Je behoeft dan ook niet meteen te beslis sen en je kunt er rustig over nadenken. Maar ik zou er wel bij willen zeggen: leg de Bijbel dan niet daar neer waar je weet dat er ongedierte zit. Muizen of ratten behoeven de Bijbel toch niet te versnipperen? Het kan zijn dal die Bijbel, nu uit elkaar en stuk, je toch 'dierbaar' is omdat de Heere die wilde gebruiken als een middel in Zijn hand om je tot geloof en 'bekering te bren gen. Dan doe je die zeker zo maar niet weg, al mag dit mid del nooit uitgaan en verheven worden boven de Gever en de Bewerker van het geloof in Christus. Wanneer je die Bijbel kreeg als een geschenk, in dit geval dus van grootouders, dan kun nen mooie en liefdevolle her inneringen aan hen en aan hun gelovig handelen boven komen. Konden zij je toen iets beters geven dan juist het Woord van God, met de hoop datje daarin ook opgevoed en onderwezen zou worden? Het is mogelijk dat juist die herin neringen bepaald gekoesterd worden en je nog altijd veel doen, soms ook nog wel eens in latere tijden, als God het leven spaart. De Bijbel als boek dient niet als voorwerp van verafgoding, bijna zou ik zeggen als een soort relikwie, die vereerd en angstvallig bewaard moet wor den. De omslag, de kaft en de bladeren zijn op zich niet waar dig om aangebeden te worden. De Bijbel is ook niet ermee gediend om als een museum stuk te pronk te worden gezet of om een nog lege plaats in een kast mooi op te vullen. Wie deze ontving, van wie dan ook, kreeg de Bijbel om die dagelijks te gebruiken en eruit te leren. En mogelijk zou je de kinderen, familieleden of bekenden die stuk gelezen Bijbel eens kunnen laten zien met de uitspraak 'Die kreeg ik destijds van maar God Zelf heeft me daaruit onderwezen en gelukkig doen worden voor eeuwig. En ik hoop dat u /jij Die ook zult lezen en verstaan'. Ik heb wel gelezen en gehoord van mensen die ook zo'n stuk gelezen en uiteen gevallen Bijbel hadden, dat ze die ergens in de tuin achter het huis in de grond begraven hebben. Ze durfden die niet zo maar weg te gooien, in de sloot te werpen of in het vuilnisvat te doen. Soms kan het ook wonderlijk eraan toegaan. Eeuwen terug werd in een klooster aan een meisje dat daar opgesloten zat maar die stiekem de Bijbel, die haar zeer lief geworden was, had meegenomen, deze door een monnik, die haar betrap te op het lezen daarin, met geweld afgepakt. Woedend en verachtelijk had hij die Bijbel in de kloostertuin neer gesme- ten, zonder er verder naar om te kijken. Maar laat nu een medekloosterling die Bijbel zien liggen en op pakken en meenemen naar zijn cel en lezen en daardoor tot waar achtig geloof in de Heere Jezus zijn gekomen! Dat meisje heeft jaren later hem nog ontmoet, die haar zijn belevenis vertelde en zij kon toen haar tranen van vreugde en verwondering niet inhouden. Op haar beurt ver telde zij hem dat haar diezelfde Bijbel was ontrukt, maar dat ze nu na zo lange tijd mocht ver nemen hoe deze die monnik tot eeuwige zegen was gewor den. En wie een stuk gelezen Bijbel bij het oud papier weg legt kan ook nooit weten hoe Die nog eens spreken kan. Het belangrijkste is, naar mij dunkt, God erin te kennen. Deel het maar met Hem, Die machtig en gewillig is duidelijk te maken hoe gehandeld moet worden. OUDDORP Herv. Gem. 9.45 uur ds. A. Bel der, (bed. H. Doop) en 18.00 uur ds. G. van Wijk - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. W.M. van der Linden - Geref. Kerk 10.00 uur ds. RC. Kos ter en 18.30 uur ds. C.G. Kant (jongerendienst) - Gen Gem. 9.30 leesienst en 14.30 uur ds. J. Schipper - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE Herv. Gem. 10.00 uur ds. M.M. van Campen en 18.30 uur ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur onbekend en 18.00 uur ds, J.W. van Estrik. STELLENDAM Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Hoolwerf en 17,00 uur kand. M, van Dam - Hersteld Herv. Gem. 10,00 uur ds, W,M, van der Linden en 18,00 uur kand. M. Diepeveen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.G. Kant (bed. H.A.) en 18.30 uur ds. T. Meijer. MELISSANT Herv. Gem. 16.00 uur ds. H.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur kand. G. Kater - Geref. Kerk 9.30 uur da. J.M.B, v.d. Plaat - Ger. Gem. 10,00 uur en 18,00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10,00 en 18,00 uur lees dienst. DIRKSLAND Herv. Gem, 10,00 uur ds, Th, W,H, van der Heijden (viering H.A,) en 18.00 uur ds. Th. W.H. van der Heijden - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis 14.30 uur ds. W.M. van der Linden. HERKINGEN Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. Veldman en 18.00 uur ds. H.J.T. Lubbers - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Oor schot - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Penning en 18.00 uur ds. E. Versluis - Lucaskapel HDG 10.30 uur ds. LJ. Geluk - Her steld Herv. Gem. 9,30 uur en 16,00 uur ds, L.M, Jongejan - Exodus 10,00 uur ds. J. de Visser - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. J.E Klijnsma - CAMA Gem. 10.00 dhr. Joh. v.an der Laan. MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur: kand. A van Kralingen - Gerat Kerk 10.00 uur en 17.00 uur ds. LJ. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur (bed. H. Doop) ds. P. Blok - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30 en 17.00 uur (bed. H.A.) ds. DJ. van Diggele. NIEUWE-TONGE Herv. Gem. 9.30 uur ds. H J.T. Lubbers 18.00 uur ds. C.J. Breugem - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur. ds. HJ. Boer en 18.00 uur ds. A, van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur stud. J. IJsselstein en 18.00 uur lees dienst. OUDE-TONGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. EM. van 't Hof en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.000 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Flakkee 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.J. Catsburg enlS.OO uur ds. L.D. Burger - Geref. Kerk 10.00 uur; ds. BJ. Oldenhuis 18.00 uur dhr. A. Dubbeld - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. Lustig en 18.00 uur kand. A,L, Kornaat - Geref. Kerk 10.00 uur ds. H. IJzerman en 18.00 uur ds. G. den Hartogh. OOLTGENSPLAAT Herv. Gem. 9.30 uur ds. T.W. van Bennekom en 18.00 uur ds. H.G. van der Ziel - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur kand. M. Diepenveen en 15.00 uur ds. A. Egas - Geref. Kerk 9.30 uur ds. A.S. Rienstra en 18.00 uur ds. A.W, Estié - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT Herv. Gem. 10.00 uur kand. J.J. Steketee. Morgen, zaterdag 6 februari, komt de Kon. Beatrixschool in Ouddorp weer langs de deur om oud papier en karton op te halen. Ook in Plan Zuid en Oostdijk en omgeving zal opge haald worden. Gelieve alles uiterlijk 8.30 uur goed zicht baar, droog en goed gebun deld aan de weg te zetten. Het verzoek is, met het oog op de vrijwilligertjes die helpen bij het ophalen, om de pakketten niet zwaarder te maken dan tien kilo. S.v.p. geen papier of karton bij de containers bij de gemeentewerken of op school neer te zetten. U kunt het papier ook in de containers bij de gymzaal op het schoolter- rein brengen, evenals schoon plastic en kunststof Let er ech ter wel op dat het juiste materi aal in de juiste container (aan gegeven door borden) wordt gedeponeerd. Ouders worden verzocht om kinderen jonger dan 9 jaar niet met broertjes of zusjes mee te sturen om het papier op te halen. De organisatie zal niet aansprakelijk zijn als zich ongevallen voordoen, dus kin deren jonger dan 9 jaar die niet onder begeleiding van een ouder zijn, zullen naar huis worden gestuurd. De opbrengst over het jaar 2009 was 28.052,24 euro. Christelijk streel<biad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huls-aan-huls vrijdag abonnementen uitgave Tel, (0187) 471020, Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA iVliddelharnis, l^ngeweg 13, Sommelsdijk viww,ellandennieuws,nl ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mall: lnfo@eilandennleuws.nl Tarief per mm 0,42. Contracttarieven op aanvraag Slultlngstermljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Slultlngstermljn overlijdensberichten: maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdraohten kan de uitgeverij niet aansprakelijl< worden gesteld. Bladmanager: Gert VenweiJ, tel. (06) 50448359 Advertentie-verkoop: e-maii: gertverwelj@ellandennieuw8.nl REDACTIE hoofdredacteur. J.Villerius, tel.(0187)471022 e-mail: redactie@ellandennleuw8.nl Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Jaarabonnement 33,-. Abonnementen (vrijdageditle) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor Ingaan doorgeven. REKENINQNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). Winter 2010, en wat voor winter. Echt een ouderwetse. Menigeen heeft in zijn tuin een plekje waar de buitenvo- gels kunnen komen eten. Op die manier proberen wij deze kwetsbare dieren de winter door te komen. Bovendien is het een dankbaar gezicht als de koolmezen, roodborstjes, merels vinken, sijsjes en zelfs de Vlaamse gaai op de voerta- fel verschijnen. Wie schetst dan ook mijn ver bazing toen ik een telefoontje kreeg dat bij de bushalte aan de Staakweg een kooitje stond met daarin twee parkietjes. Ter plaatse gekomen trof ik daar inderdaad een kooi met twee verregende parkieten aan, voorzien van eten, drinken en volop speeltjes, maar bibbe rend van de kou en kletsnat. Wat doe je dan als vogellief- hebber in hart en nieren? Kooi in de auto en snel naar een beschutte plaats en een droog hok. Maar waarom doet iemand dit?! Er zijn volop vogelliefheb- bers, die deze vogels zouden kunnen opvangen. Dit is de weg van de minste weerstand, bovendien zeer dieronvriende- lijk! Jannie Nijssen, Dirksland NIEUWE-TONGE - Vorige week dinsdag waren vele leden van de hervormde vrouwen verenigingen op gerefor meerde grondslag uit de regio Zuidwest Nederland bijeen gekomen op hun jaarlijkse ontmoetingsdag in Hervormd Verenigingscentrum 'Elim' te Nieuwe-Tonge. De zaal was overvol met vrouwen, die deze dag begonnen met het zingen van psalm 108:1 en 2. Namens het hoofdbestuur opende mevrouw M.H. Wassinkmaat- van Strien de themabijeen komst. Daarna hield ds. C.H. Hoogendoorn uit Oud-Beijer- land een lezing n.a.v. Colos- sensen 1:1-14, met als thema 'Geloof, waar je uit leeft'. Wat merkt de omgeving ervan, dat je vanuit het geloof wilt leven in het gezin, in de kerk, op de vereniging en in de plaats, waar je woont? Hoe betrek je anderen erbij? Hoe kunnen er handen en voeten aan gegeven worden in de eigen omgeving? Een waar geloof brengt vruch ten voort en daar willen we een ander in laten delen. Het bete kent: omzien naar elkaar. De middag kreeg een praktische invulling. Twee leden gaven vanuit de praktijk voorbeel den hoe hun vereniging/kring functioneert. Gesterkt en toe gerust vanuit de Bijbel vertrok ken de aanwezigen huiswaarts. De Goereese SGP-lijsttrekkerJ. Klepper (i) neemt hel verkiezingsprogramma i ontvangst uit handen van E. Grinwis. GOEDEREEDE - Tijdens een bijeenkomst in ver enigingsgebouw Eben- Haëzer te Ouddorp is op 26 januari het verkiezings programma 2010-2014 van de SGP te Goeder eede gepresenteerd. De voorzitter van de verkie zingsprogrammacommis sie, dhr. E. Grinwis, over handigde het programma aan de lijsttrekker dhr. J. Klepper. De SGP wil zich dienstbaar opstellen naar de samenleving. Dit komt tot uiting in de titel van het programma 'Tot Uw Dienst'. Het verkiezingsprogramma werd kort door de heer Grin wis toegelicht. Het programma sluit aan bij de tien program ma's van de gemeentelijke begroting. De heer Klepper bedankte de commissie voor het opstellen van het program ma, waarna hij inging op de inhoud. Belangrijke punten voor de SGP bij de gemeente raadsverkiezingen zijn o.a: - Goedereede in bestuurlijk perspectief: de SGP staat voor betrouwbare politiek en een zelfstandige gemeente Goede reede; - Openbare orde en veiligheid: de SGP is voorstander van con sequente handhaving; - Infrastructuur: de SGP vindt een efficiënte infrastructuur belangrijk voor een prettige leefomgeving; - Gemeentelijke dienstverle ning: de SGP pleit voor een dienstverlenende instelling van de ambtelijke organisatie; - Onderwijs: de SGP vraagt aandacht voor identiteit en kwaliteit van het onderwijs; - Wonen en recreëren: de SGP vindt een basis voorzieningen niveau in alle kernen van groot belang; - Zorg en welzijn: de SGP vraagt dringend aandacht voor de naaste; - Ruimtelijke aspecten: de SGP is voor een evenwichtige bevol kingsopbouw en bijbehorend woningaanbod; - Economische aangelegenhe den: de SGP wil de pijlers van de economie versterken; - Financieel perspectief: de SGP pleit voor een verant woord financieel beleid. Na de presentatie van het ver kiezingsprogramma volgde een interview met de nrs. 5 en 6 op de kandidatenlijst, Corné Grinwis en Huibert Slinger land. Zij gingen eveneens in op actuele thema's uit het pro gramma. "De SGP staat ervoor om zich vanuit een principiële overtuiging de komende tijd in te zetten voor een helder en herkenbaar bestuur. De SGP is Tot Uw Dienst!, liet lijsttrekker J. Klepper weten. Zie voor meer informatie of voor de volledige tekst van het verkiezingsprogramma web site www.sgp-goedereede.nl. PROT. KERK IN NED. Beroepen: te Apeldoorn (herv. Eben-Haëzerkerk), ds. A.J, Mensink te Driesum; te Hui zen (herv, wijk Meentkerk), ds, B.E. Weerd te Wierden; te Kat wijk aan Zee (geref), ds. C.G. Kant te Ouddorp-Stellendam; te -Maas en Waal (prot. streek- gemeente), kandidaat M. Muij- en te Tiel, die dit beroep heeft aangenomen; te Oldemarkt- Paasloo (herv.), ds. E.H. Jans te Pesse, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Broek op Langedijk (herv.), ds. A. Ham stra te Giessen-Nieuwkerk. HERSTELD HERV. KERK Beroepen: te Sirjansland, ds. A, Vlietstra te Katwijk aan Zee, GERER KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Zwartsluis, ds. C.T. Basoski te Ruinerwold/ Koekange i.c.m. Zuidwolde. Bedankt: voor Ede-Noord, voor Nijkerk-West en voor Zeewolde, ds. E. Brink te Waddinxveen,die naast zijn predikantschap te Waddinx- veen een part-time docent schap aan de Theologische Academie te Zwolle heeft aan vaard. CHR. GEREE KERKEN Beroepen: te Broek op Lan gedijk, ds. F.H. Meijer te Dedemsvaart; te Meerkerk, ds. M.A. Kempeneers te EIburg; te Nieuw-Vennep, ds. B. Rein- ders te Zwaagwesteinde. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Bodegraven, ds.' G.J. van Aalst te Klaaswaal; te Den Haag en te Kampen, ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel; te Emmeloord, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid; te Genemuiden, ds. C. Hogchem te Barneveld; te Ridderkerk- Slikkerveer, ds. J.B, Zippro te Grand Rapids. Bedankt: voor Rotterdam- Zuidwijk, ds. W Harinck te Woerden. GEREE GEM. IN NEDER LAND Beroepen: te Ochten, ds. A. Schultink te Bruinisse; te Vlaardingen, ds. J. Roos te Barneveld, OUD GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Terneuzen, ds. J, Goudriaan te Ede (Vrije Oud Geref. Gemeente). NIEUWE-TONGE - Dinsdag 9 februari, 19.30 uur, ds. G.J. van Aalst. STAD AAN 'T HARING VLIET - Dinsdag 9 februari, I9.30uur, ds. G.J. Baan. GOEREE-OVERFLAKKEE - Stichting Podium presenteert op 19 locaties op Goeree-Over flakkee een maandelijks wis selende expositie van diverse kunstenaars, schilders, verza melingen en creativiteit. Het succes van het Vitrineproject is vooral te danken aan de inzet van een aantal vrijwilligers die zorgen voor de wisselingen van de exposities. In de gemeente Oostflakkee heeft Jan Les uit Oude-Tonge jarenlang de wis selingen verzorgd. Stichting Podium is hem hiervoor zeer erkentelijk. Hij wordt opge volgd door Gaab Winkels (60), geboren en getogen in Voor- burg/Leidschendam. In juli 2005 vestigde hij zich samen met zijn vrouw in Oude-Ton ge. Als kind van 7 jaar kwam hij al naar Goeree-Overflakkee om bij grootouders, ooms en tantes in Oude-Tonge te loge ren. Vanaf die tijd had hij al een grote voorliefde voor het eiland. Inmiddels is hij met de vut en draagt nu zijn steentje bij als vrijwilliger bij de dijk- wacht en nu ook als wisselaar in het Vitrineproject. Tot 1 maart zijn de volgende exposities te zien, Oude-Tonge, Ebbe en Vloed: Molenstichting. Oude-Tonge, Bibliotheek: Kunstuitleen Hellevoetsluis. Oude-Tonge, Gemeentehuis: Schilderwerken van Paul Knöps. Ooltgensplaat, 't Centrum: Schilderwerken van Dick Rink. Sommelsdijk, De Goede Ree: Privé-verzamehng eenden van Gerda Sjouken. Middelharnis, Bibliotheek: Schilderwerken van Joke Buij- VRIJDAG 5 FEBRUARI 2010 in het leven van Gods kinderen sprake van een gedurige wis- selwerking tussen deze beide Van het één naar het ander. en van het ander naar het één' "De hele hoofdinhoud van onze wijsheid, voorzover die althans als ware en deugdelijke wijsheid aan gemerkt kan worden, bestaat eigen lijk maar uit twee delen: kennis van God en kennis van onszelf." Met deze veelzeggende zin begint het boek waaraan de naam van Johannes Calvijn is verbonden. Hij was nog maar een jonge man van half de twintig toen in 1536 de eerste editie van zijn Institutie op de markt kwam. Het was een boekje, bedoeld om de eenvoudige gelovigen onderwijs te geven in de leer van de Heilige Schrift, Zelf heeft Calvijn de bedoeling van zijn werk als volgt aangegeven: "Mijn bedoeling was slechts enkele elementaire zjomen door te geven tot vorming in de ware vroomheid van hen die door een zekere ijver voor de godsdienst geraakt worden. Eerst en vooral zette ik mij tot dit werk ten dienste van onze Franse landgenoten, want ik besefte dat zeer velen hongerden en dorstten naar Christus, maar ik zag dat er slechts heel weinigen waren die werkelijk een iets meer dan opper vlakkige kennen van Hem bezaten. Dat dit mijn voornemen geweest is, getuigt het boek zelf, want het is opgezet om op een eenvoudige en ongekunstelde manier onderricht te geven. Bijna 25 jaar lang is Calvijn met zijn boek bezig gebleven. Naarmate de jaren vorderden, heeft hij zijn Institutie uitge bouwd tot een standaardwerk waarin hij de vrucht van zijn jarenlange omgang met de Heilige Schrift heeft verwerkt. In 1559 verschijnt het boek in de vorm waarin wij het nu ken nen. Het bestaat uit vier 'boe ken', onderverdeeld in tachtig hoofdstukken. Het eerste boek beschrijft de kennis van God, de Schepper. In het tweede lezen we over de kennis van Christus, de Zaligmaker. Het derde boek is vooral gewijd aan het werk van God de Hei lige Geest en Zijn werk. Terwijl het vierde boek als titel draagt: Pe uiterlijke hulpmiddelen waar mee God ons tot de gemeenschap met Christus nodigt en daarin behoudt. In dit laatste boek komen thema's aan de orde als: de kerk, de sacramenten en - merkwaardigerwijs - de burgerlijke overheid. In deze laatste en definitieve versie van zijn boek richt Cal vijn zich in eerste instantie op de kandidaten in de theolo gie. Aan hen wil hij een ver antwoorde handleiding aan gaande de leer van de Heilige Schrift bieden. Maar tegelijker tijd blijft zijn boek nog steeds gericht op de gewone gemeen teleden. Hij geeft de christe nen van zijn dagen zoiets als een sleutel in handen die hun toegang wil geven tot het lezen en bevatten van het Woord van God. Denk daarom niet dat de Institutie een leerboek is, vol met dorre en beschou welijke uiteenzettingen. Nee, voor wie goed leest, wordt het wel duidelijk: Calvijn laat in de weergave van wat hij zelf in de Schriften vond, zijn eigen hart meekloppen. De waarheid van het Woord van God is door zijn eigen ziel gegaan. Al in de eerste zin van het boek laat hij dat blijken. Ik begon er dit artikeltje mee. De hoofdin houd van wat wijsheid heten mag, is terug te brengen tot twee dingen: de kennis van God en de kennis van mezelf. Die twee horen bij elkaar en zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Ik zal mezelf niet kennen als ik niet weet wie God is. En ik ken God niet als ik een vreemde voor mezelf ben. Er is Maar bedenk wel: het gaat niet om wie God is "op zichzelf beschouwd", maar "zoals Hij is jegens ons," Het is Calvijn niet te doen om allerlei specu laties over God, maar "om de kennis die we ontvangen in de onlosmakelijke verbondenheid met Hem" (W, van 't Spijker). Het gaat om God wie en hoe Hij is "in Christus." En zo is er te spreken over de mens - niet meer of minder dan als zon daar, als mens voor Gods aan gezicht geplaatst, Calvijn schreef zijn Institutte in het Latijn en in het Frans. Al sinds 1560, dus één enkel jaar na de verschijning van de definitieve versie, kwam er een Nederlandse vertaling uit. Het laat zien hoe snel dit boek van Calvijn ingang vond in de gereformeerde wereld van toen. In de eeuwen daarna zijn er diverse vertalingen uitge komen. Ze hebben hun spoor getrokken in de universiteiten en op de preekstoelen. Maar niet minder in de huiskamers van eenvoudige christenen. Ik heb ze gekend en ken ze nog, mensen zonder hogere oplei ding die diverse keren in hun leven de Institutie doorploeg den en hun gedachten over de Heere en Zijn dienst erdoor lieten stempelen. Op hervormingsdag 2009 kwam een prachtige nieuwe vertaling uit. Ik ben er diep van onder de indruk. Dr. C.,'\. de Niet, classicus van naam, heeft zich ervoor beijverd om deze nieuwe frisse overzetting tot stand te brengen. Enkele kenners van Calvijn en zijn werken hebben als begelei dingscommissie eveneens hun medewerking gegeven (dr. W. van 't Spijker, dr. W. de Greef, dr. W.H.Th. Moehn en dr. A. de Reuver). Anders dan in oudere vertalingen gebeur de, heeft dr. De Niet vooral geprobeerd (niet zozeer de letterlijke verwoording, maar vooral) de intenties van Calvijn op het spoor te komen en die in hedendaagse taal weer te geven. "Ik heb geprobeerd dat betoog zo toegankelijk moge lijk te vertolken door primair te luisteren naar de stem van Calvijn, dat wil zeggen: naar de bedoeling van de bood schap die hij in de Institutie brengt en die hij formuleert in zijn taal, in bewoordingen en in stijlvormen die kleur geven aan zijn bericht en die mede bepalend zijn voor het effect van zijn verhaal." Aldus de ver taler bij de presentatie van de twee delen, vorig jaar oktober in de Grote Kerk te Dordrecht. Calvijn eindigt zijn Institutie met de woorden Laus Deol, dat is: God lofl Van harte wens ik dat de eer van de groie God - Vader, Zoon en Heilige Geest - met de verschijning van deze nieuwe Institutie-vertaling gediend zal zijn. N.a.v.: Johannes Calvijn, Institutie of Onderwij zing in de Christelijke Godsdienst. Uitgeverij Den Hertog, Houten. Twee delen. Gebonden. Uit het Latijn vertaald door dr CA. de Niet, met een inleiding van prof. dr. W. van 't Spij ker. ISBN 978-90-331- 2200-2. Samen 1557 pag. Prijs 159,50 euro. Voor verdere informa tie: zie de website www. institutiecalvijn.nl. J.M.J. Kieviet Middelharnis, Gemeente huis: Privé-verzameling groen emaille van Henny Koopman. Middelharnis, voormalige RGO; Privé-verzameling Oude fototoestellen van Remco Koopman. Sommelsdijk, De Samaritaan: Gerard Razenberg Stichting. Dirksland, Vroonlande: De Reizende dichters. Dirksland, Ziekenhuis: Privé- verzameling Kantklossen. Dirksland, Geldershof: Foto expositie van Jaap Peeman. Dirksland, Gemeentehuis: Schilderwerken van leerlingen van Atelier Galathea. Melissant, VoUenhove: Werk van ceramiste Dorien Welte- vrede. Ouddorp, Huisartsenpraktijk: Werk van Breiclub De Vlied- berg. Goedereede, Gemeentehuis: Oude landbouwwerktuigen van het Streekarchief Ouddorp, De Vliedberg: Wereldwinkel. Ouddorp, VVV: Privé-verza meling oude handwerken van Joke van Gelder, Stellendam, Haegse Huus: Stichting W02G0, Wie meer wil weten over Jiet Vitrineproject van Stichting Podium kan bellen naar Piros- ka de Mos, tel, 0187 482400,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 2