Scheiding van kerk en Staat terecht f Palliatieve zorg op Zuid-HoUandse Eilanden gebundeld Israëlreis voor senioren Verwachten of ingrijpen? Aangepaste kerkdienst Deel campagne geld naar Haïti Kerkdiensten zondag 31 januari Open dag bij cursus Theolo gische Vorming Gemeenteleden Ook KetenzorgDementie op drie eilanden van start EIIAtlDei-niELJWS EIUflCai-flIEÜWS Verzet tegen religieuze symbolen Wat betekent de scheiding? Principieel gezien en gesproken betekent de schei ding van kerk en staat afgren zing van macht en zeggen schap naar twee zijden. .Aan de ene kant mag de overheid zich niet naar de inhoud bemoeien met de leer van de kerk. De overheid heeft niet voor te schrijven wat in de kerk ver kondigd wordt. Anderzijds mag de leiding van de kerk Een stukje historie naar twee kanten Kan een staat neutraal zijn In de praktijk W Chr. Hovius Organisatie 'Christenen voor Israel' organiseert, na het succes van vorig jaar, voor senioren weer een 11-daagse reis naar Israël, van 15 maart tm 25 maart a.s., o.l.v. de heer Jan van Gurp uit Som- melsdijk. Bijbelse plaatsen Meer informatie Ongewenst effect De cijfers liegen niet Steun dit geluid! DIRKSLAND Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 21 januari, in het "V'an "VVeel Bethesda Ziekenhuis te Dirksland, is de totstandkoming van het Netwerk Pal liatieve Zorg Zuid-Hollandse Eilanden gevierd. .AJle deelnemende zorgverleners ondertekenden een conve nant. Daarnaast stond men stil bij de vorming van drie ketens voor de zorg aan mensen met dementie en hun mantelzorg: voor Voome-Putten Rozenburg, de Hoek- sche "Waard en Goeree-ÜTerflakkee. Daarom stond ook de ondertekening van drie samenwerkingsovereen komsten Ketenzorg Dementie op het programma. Vertrouwen Speerpunten Breder perspectief Je - - PAGINA 2 \RIJDAG 29 J.AXL.ARI 2010 Ethiek In de laatste maanden van het vorige jaar kwam uit de monden van leden van het parlement in ons land. maar ook in het buitenland. nogaJ eens de term 'scheiding \an kerk en staat'. \'erzei werd bij voorbeeld aangetekend tegen het dragen \an hoofddoekjes of van een boerka op grond van religieuze argumenten in openbare en vooral bestuur lijke gebouwen. Maar ook tegen de aan^iezigheid van christelijke svmbolen in open bare ruimten, zoals een kruis aan de wand of om de hals van een ambtenaar die voor het christelijk geloof wil uitkomen. werd geprotesteerd. geen zeggenschap hebben over en geen invloed uitoefenen op beslissingen van regeringen. We zouden kunnen zeggen dat noch de staatskerk noch de kerkstaal gewenst is. Toch rij zen daarbij ook vragen. Mag en moet een overheid geen maat regelen nemen tegen preken die haat zaaien, zoals sommige imams dat deden, die ook zijn uitgezet? En omgekeerd: heb ben kerken in oorlogstijd dan ten onrechte geprotesteerd bij de bezettende macht tegen de vervolgingen v an de Joden? Het kan leerzaam zijn om de geschiedenis te laten spre ken over de gegroeide praktijk op dit punt. In Frankrijk kwam een scheiding tussen staat en kerk. ter bescherming van de staat. Eeuwenlang had in dat land de Rooms Katholieke Kerk eigenlijk alles te zeggen over de politiek. Het pauselijke \aticaan decreteerde de opvat tingen die moesten v^•orden aangehangen en de politieke maatregelen die genomen moesten vvorden. De Franse Revolutie, uitgebroken in 1789, maakte daar rigoureus een einde aan. Sedendien is de overheid neutraal geworden en bemoeit zich niet met de leer van de kerk en het geloof is een particuliere zaak voor elke Fransman. De godsdienst hoon dus beslist niet thuis in de publieke samenleving. Merkwaardig is dat daar entegen in de Engels spre kende landen een omgekeer de beweging is ontstaan, dus ter bescherming van de kerk. Heel wat gelovigen, die om hun belijdenis vserden onder drukt en vervolgd, namen de vlucht naar het 'vrije' .Amerika. Zij waren eropuit het zo ver te krijgen dat de staat of de rege ring zich in het geheel niet zou bemoeien met hun geloof. En in de loop van de tijd kwam in dat v*erelddeel een scheiding van kerk en staal tot stand. En nog steeds is er daar, 'in het vrije westen' veel ruimte voor het geloof in openbare gele genheden en ruimten. Een kemvTaag is of de staat en een regering, in vs-elk land dan ook, wel neutraal kan en mag zijn. Wanneer we met de apostel Paulus, geleid door de Heilige Geest, in Romeinen 13 lezen en belijden dat de over heid 'een dienares van God is. u ten goede', dan moet deze en moeten ook vrij verstaan dat er geen macht is dan van God, en dat Hij Zelf ook de machten die er zijn heeft geordineerd. Met name de gegevens uit Romei nen 13 zijn in artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis venverkt. Het sedert de al genoem de Franse Revolutie gekozen model is in v^-ezen een anti godsdienstige positie omda; de religie eigenlijk verbaimen is naar de persoonlijke sfeer van het religieuze individu. En dat is naar de inhoud meer dan een scheiding tussen kerk en staat. Het geloof mag niet gelden in het openbare leven. Men mag ook voor het geloof niet zo uitkomen dat daar aan consequenties verbonden worden voor maatschappe lijke handelingen en politieke standpunten. Maar hoe vaak is Ln de praktijk van het leven juist het geloof bij gelovigen niet de bron van omzien naar anderen en van betrokkenheid op de maatschappelijke posi tie van de naasten? Wanneer dat niet meer kan en mag dan treedt een grote verarming op en wordt de maatschappij kil en koud. En daardoor en daar uit kan een verharding van standpunten en een radicali sering optreden bij gelovigen zelf. helaas meestal tot zelfbe vestiging van hen, in de zin dat zij het toch maar bij het goede eind hebben. En dan vindt ook nogal eens een gevaarlijk fun damentalisme plaats, wanneer gelovigen in de samenleving van anderen worden geschei den en in een isolement wor den gedreven, of juist voor dat laatste zelf kiezen. Zonder anderen uit te sluiten denk ik dat een echte christen als volgeling(e) van Christus nog altijd de beste staatsburger is. Want zulk een heeft, verbonden met de Hei land en Meester, het heU van de naaste op het oog en de eer van zijn Schepper en Onder houden Dan, en daarom ook, is de voorbede juist voor de overheid zo nodig, en ook ons zelfs opgedragen in de kerk diensten en in de samenkom sten van de gemeente, naar ITimotheus 2, de eerste ver zen. Daarvan zal en de over heid en de onderdaan profijt hebben, dacht u niet? DIRKSL\.\D - Zondag 31 januari worde in de Hervorm de Kerk te Dirksland een aan gepaste kerkdienst gehouden voor mensen met een beper king. \"oorganger is ds. G. van Meijeren. De aanvang is om 14.45 uur. Iedereen is v^■elkom. -MIDDELRARNIS - Politieke partij \'DB78 heeft 555 euro overgemaakt naar giro 555 voor de slachtoffers in Haïti. "Campagnegeld is belangrijk, maar de hulp aan Haïti heeft voor ons ook een hoge priori teit", aldus \"DB. "Bij een reis voor senioren doen ve het wat rustiger aan. We proberen niet te vroeg te beginnen en in de mid dag niet te laat terug te zijn in het hotel", zegt de reisleider. "Bovendien is de reis geschikt voor gebruikers van een rol- lator of een rolstoel, mits men zelf of met behulp van een eigen begeleider de bus kan in- en uitstappen. Op de luchtha vens kan vervoershuip vvorden geregeld". De eerste dag vvordt met een rechtstreekse vlucht -van EL- -AL in ruim 4 uur vanaf Schip hol naar Tel .\viv in Israël gevlogen. Na aankomst wordt met de gereedstaande bus naar het hotel in -Ariel gere den. Op de daaropvolgende dagen staan diverse tochten en bezoeken op het programma. Een greep uit de planning: een rit door Samaria. Een bezoek aan het Educatieve Centrum en de svnagoge van Rabbijn Brodman in Savion met de Bij belse tuinen. Een bezoek aan het Bijbelse landschapnatuur reservaat Neot Kedumim. Een dag in het oude Jeruzalem, met alle belang rijke bezienswaardigheden. Een tocht naar de Dode Zee en omgeving. Ein Gedi en de burcht Massada. Een rit door de Jordaanvallei naar Galilea. langs Jericho naar -Nazareth. v^■a,ar -Nazareth \'lllage vvordt bezocht. Een vaartocht over het meer van Galilea en bezoek aan enkele plaatsen vvaar de Heere Jezus heeft gesproken, o.a. de Berg der Zaligsprekm- gen en de plaats van de vvon- derbare spijziging. Een bezoek aan Yad Vashem. het Memorial monument ter nagedachtenis aan slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De laatste dag wordt via de berg Karmel naar luchthaven Ben Goerion gere den, waar het vliegtuig gereed staat voor de terugreis. \'oor meer informatie kun; u contact opnemen met "Chris tenen voor Israël', Postbus 1100. 3860 BC -Nijkerk, tel. 033 2458824, e-mail reizen g christenenvoorisrael.nl. L" kunt ook contact opnemen met reisleider Jan van Gurp, tel. 06 12276056, e-mail jvg@solcon. nl. OUDDORP Herv. Gem. 9.45 uur ds. W. Meijer en 18.00 uur ds. C. Molenaar - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9-30 uur ds. H. Lassche (bed. H. Doop» en 18.30 uur ds, P. Kortev^-eg. Eben-Haèzer: 9.30 uur ds. E Koneweg en 18.30 uur ds. H. Lassche - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C,G. Kant en 18.30 uur ds. T. Meijer - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur stud. .AR Baaijens - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots ibed. H. Doop' en 18.30 uur ds. T.W. van Bennekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.\\". van Estrik ibed. H. Doop) en 18.30 uur Prof dr. E Buitelaar. STELLEN D.AM Herv. Gem, 10.00 uur ds. D. Hoolwerf en 17.00 uur dhr. T.R. Rietveld - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. W.M. van der Linden - Geref. Kerk 10.00 uur dhr. J. Kranendonk en 18.30 uur ds. C.G. Kant. MELISS.A.NT Herv. Gem. 16.00 uur ds. D Hoolwerf - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur leesdienst e- 19.00 uur ds. .A, Vlietstra - Geref. Kerk 9,30 uur ds. -AS Rienstra - Ger. Gem. 10.00 uu: en 18.00 uur leesdienst - Gei Gem. in Xed. 10.00 en 18.0': uur leesdienst. DIRKSLAND Herv. Gem. 10.00 uur ds Th. W.H. van der Heijden e; 14.45 uur ds. G. van Meijerer. (bijzondere dienst i - Ger. Gem, 10.00 uur en 18.00 uur ds. J Schipper - Ziekenhuis 14.3G uur ds. B.J, \'reesvrijk. HERKLNGEN Herv. Gem. 10.00 uur ds. C.G. Visser en 18.00 uur kand. G. Lugthart - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H J. Boer en 18.00 uur ds. -A van \\ijk - Ger, Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur kand. M.K. de Wilde en 18.00 uur ds. D, Boers - Lucaskapel HDG 10.30 uur ds. H. Talsma - Her steld Herv. Gem. 9.00 uur ds. G.J. Blanken en 17.00 uUr ds. -A. \'lietstra - Exodus 10.00 uur ds. L.J. Lingen - Remonstrant se Gem. 10.00 uur samen komst - CASLK Gem. 10.00 dhr. K. Tanis. MIDDELH.AR.NIS Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur: ds. J.W. Scheurwater - Geref. Kerk 10.00 uur Mevr. M. Kei zerwaard ea 17.00 uur ds. P..A. Broere - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. .A van de Weerd - Geref. Kerk (\'rijgem.) 9.30 ds. DJ. van Diggele en 14.30 uur ds. .AS. de \'ries. NIEUWE-TONGE Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Breugem en 18.00 uur ds. HJ.T. Lubbers - Hersteld Herv. Gem. 9.50 en 18.00 uur kand. W.J. van de Brink - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. E Blok. OUDE-TONGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. J-AC. Olie en 18.00 uur ds. B. MIDDELRARNIS - Misschien bent u ambtsdrager, helpt u in het jeugdwerk, doet u bezoek of evangelisatiewerk. U zou wat meer kennis van de Bij bel willen hebben. U zit met de lastige vraag hoe je het beste het Woord van God aan de vTouvv of aan de man kunt brengen? Of u wilt zich verdie pen in zaken die met de Bijbel te maken hebben. Dan is de cursus Theologische \'orming Gemeenteleden mogelijk iets voor u. Op zaterdag 6 febru ari bent u om 9.30 uur wel kom om tijdens een Open dag vrijblijvend kennis te maken met de cursus, in verenigings gebouw De Hoeksteen aan de Ring te Middelhamis. L' kunt dan meedoen met de les sen. De docenten zijn ds. J.W. Scheurwater, ds. H. Harkema en ds. T.W. van Bennekom. Zij doceren de vakken Oude Testament, Nieuwe Testament, Dogmatiek, Ethiek, Kerkge schiedenis, Oecumenica en Praktische Theologie. Om de cursus te kunnen volgen wordt geen vooropleiding gevraagd. De cursus is voor iedereen van 20 tot 90 jaar toegankelijk en wordt één keer in de veertien dagen op zaterdag van 9.30 tot 12.30 uur gegeven. Binnen deze tijd worden drie verschil lende lessen gegeven. De nieu- vve cursus begint in september 2010. \bor meer informatie kunt u kijken op website ^twv. cursustvgmiddelhamis.nl. Jongeneel - Ger. Gem. 10.00 uur en 15.30 uur ds. L. Blok - Evangelie Gemeente Flakkee 10.00 uur Gezinsdienst. ST.AD aan 't HARING\'LIET Herv. Gem. 10.00 uur ds. HJ. Catsburg enlS.OO uur ds. B..A. Belder - Geref. Kerk 10.00 uur: ds. .A v.d. Zv^aag en 18.00 uur ds. L.J. Lingen - Ger. Gem. 10.00 uur ds. L. Blok.en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.G. van der Ziel en 18.00 uur ds. B.J. van \'reeswijk - Geref. Kerk 10.00 en 18.00 uur dhr. H. Mulder. OOLTGENSPL.AAT Herv. Gem. 9.30 Uur ds. E. \'ersluis en 18.00 uur ds. H.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 11.30 uur ds. G.J. Blan- kers en 16.00 uur leesdienst - Geref. Kerk 9.30 uur ds. EC. Koster en 18.00 uur ds. H.J. Beckeer - Ger, Gem. 9.30 uur leesdienst en 18.00 uur ds. L. Blok. LANGSTR.AAT Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.W. Scheun'.'aten eente Ircensslond', (Psalm 139). Ondanks de vele echo's is het ongeboren kind niet goed in beeld. En. om dan toch ingrijpende beslui ten te nemen, is niet op zijn plaats. Dat stelt de -Nederlandse Patiënten Vereniging (N'PV). Maar ook bij betere voorspel lingen, zet de NPV ste\i- ge kanttekeningen bij de ontuikkelingen rondom de zogenaamde 20-weken echo. Sinds 2007 vvordt aan alle zv.angere vTouvven een echo aangeboden bij 20 weken zv'angerschap. Deze echo is vTijwUlig. ledere zwangere kan zelf kiezen om wel of niet mee te doen. Met deze echo kunnen bijvoorbeeld afwijkingen aan het han, de nieren, de buik, de botten of een open ruggetje viorden gezien. "Op het eerste gezicht lijkt hier niets mis mee. Maar v\ie kennis neemt van de praktijkervaringen van zwan- geren en wie de actuele abor tuscijfers ziet, weet wel beter", stelt de NP\". Een voorlichtingsfolder bij de 20-weken echo noemt verschil lende voor- en nadelen. Een genoemd voordeel is 'het voor bereid zijn". Bedoeld wordt de psvchische voorbereiding op een kindje met een handicap. "-Actuele cijfers tonen echter aan dat er niet vvordt gekozen voor een psychische voorbe reiding, maar voor een abor tus. Sinds de invoering van de 20-vveken echo, steeg het aantal abortussen met 62%(.'). Reden voor ernstige bedenkingen". Een ander voordeel dat genoemd wordt, is 'behandel- mogelijkheid in de baarmoe der'. Het gaat dan om behan deling van het ongeboren kind, maar deze behandelmethodes staan nog in de kinderschoe nen en zijn beslist niet voor alle zwangeren toegankelijk. Opnieuw reden voor vraagte kens, aldus de NPV, De conclusie van de .NPV is dat het enige waarneembare effect van de 20-weken echo een sterke verhoging van de abor tuscijfers blijkt te zijn. "Som mige "deskundigen' noemen de afname van kinderen met handicaps 'goed nieuws'. Maar daarmee wordt miskent dat er in werkelijkheid mensen levens worden opgeofferd. In plaats van zorg voor het leven. ongeacht hoe de mens geboren wordt, wordt er selectie toege past en worden kinderen met een mogelijke handicap van het leven beroofd". "Ook het leven van een pasgeboren - en zelfs ongeboren - babv heeft waardigheid, omdat hij mens is; kind van mensen en gescha pen naar het beeld van God', meldt het blad Zorg van de Nederlandse Patiënten Vereni ging (uitgave dec. 2009). Het is daarom dat de NP\ vraagtekens plaats bij de 20-weken echo: 'Gij hebt mijn ongevormde klomp beschouwd" en 'voor U niet verholen, als ik in het verbor gene gemaakt ben", vermeldt Psalm 139. "Maar er zijn nog meer redenen te noemen, zoals mogelijke psvchische schade bij vrouwen waarvan het nog ongeboren leven (in de let terlijke zin) werd weggerukt. Cijfers geven aan dat deze schade niet ondenkbeeldig is. Nederland staat helaas op de wereldkaan als een land waar ingrijpen in zwangerschappen door middel van abonus aan de orde van de dag is. Ooit 'het Israel van het westen', is het nu nodig om onze slem te laten horen'." De Nederlandse Patiënten \ereniging zet zich in om deze bezwaren kenbaar te maken, onderbouwd en geftindeerd. Steunt u dit geluid? Dan wordt u uitgenodigd om lid te vvor den van de NP\'. \'oor meer informatie kunt u kijken op website wwvv.npvzorg.nl of bel len naar de secretaris van het bestuur op Goeree-Overflak- kee, de heer J. de Keizer, tel. 0187 483620. Udmaatschap kost 13,50 euro per jaar: jon geren tot 25 jaar en 65-plussers betalen 8,50 euro. Christelijk strseKC's-a cc ge'^'c^serde grondslag ytgave; j-.^e.^rs.-E =.-:*■'.=■-.'.-s b.v. ."icag sccrrer-er'.sr _i:cavs Z'B" i"-:SC -3.' e':'' .iaö''36 'ts:;.! ;,2iC i.i Wtócel-a-is. _ar.geivag 13,Sommetec^ 5 5-C'Sr"li3i-'iti'3. "I ADVE'.RT'EKnES EN AOMINSTRATIE "9 :'i~ i"-:;ï; :--,=. r"'-:i9silarcerriaijiii's.;-i "a-er ciji- -i- iï. CcrcsiKare.er oo aanvraag Su~rgsii;/r zsirsiijlrs iCfSi'sr^iss: ■"sarCK ar ;crcer:ai; i 'X. -tr SiL'-'-CKS/ijr z'i'Si-ijcenscercr^ir aa.''cag 17.00 uuf sr •"iCëii I-5Giuui. j*oo|fci.":e' :eC'.M:s"9 aavertenties ais gevO"5 -rar crdtS3dl8(»aöw»»illa:ccra:r-er <=- de uitgevefij niet aarscraksii^ «KTdapgaateic Bisöm^ager 'Ger .'srni'Si, C6 c:-i,;S-3;9 RSMCTIE hoo*a-8<jac6aii!r. »,Vlltenijs -.n '.'-.' ^""022 e-ffiMitt i»:ai;;-:e§'5' .=,--e-- S'j-.vs.nl PöalsingiwiInjfszondmb=rr;i—,5r '.a- :c-;9' cigaaf vwi möeam «onjen geiMicisi-:: ABONNEMEMTEN: Jaaraocrreowfiï 3X-.Afcici- -*i-«-:s- dagedttie) zijn b^ vooftitöetaSis an nwifen. :■-.=: se - a- ergd. Opzeggingen se'""*t!^ .,Ajr 30 -c'/'Si—fcer .V.ZS -g-sr g-aa^ rA'a<5 A'=i<=r ,zce ngaan aooraeven. REKENINGNUMItilERSl Pos!ca."< ",57930 ''.a.ccoa.'is Gceree-O/srïakKse 3420.01,108 Ud NNP Van toepass, ng zjj" ds ^egeier vco' '-"Sf Advsrtsftiesvezsn fROTA), Het Netwerk PaUiaüeve Zorg Zuid-HoUandse Eilanden ont stond in oktober 2009, na samenvoeging van de drie net werken op Goeree-Overflak- kee, \"oorne-Pucten Rozenburg en de Hoeksche Waard. De drie ketens voor dementiezorg gingen ook in 2009 van stan. De participerende organisaties voor zorg en welzijn komen grotendeels overeen. Veel direaeuren, bestuurders en managers vvaren op 21 januari naar Dirksland gekomen om de feestelijke bijeenkomst bij te wonen. MevTouv'.- J.H. Koningsiv-oud- ten Hove, voorzitter van het Nerv>,-erk PaUiaüeve Zorg Zuid- Hollandse Eilanden regio Goeree-Overflakkee, vergeleek de samenwerking in haar wel komstwoord met een vlucht ganzen, die elkaar helpen het doel te bereiken, \ertrou- wen is daarbij een belangrij ke voorwaarde. .Analoog aan de vv-aarin ganzen door de lucht gaan, noemde me^Touw Koningswoud, naast vertrou wen, ook veiligheid, voortgang en voortvarendheid. Coördinator me-vTouw C. Yap, levens projectieider Keten zorg Dementie Zuid-HoUandse Eilanden, legde uit dat het om twee doelgroepen gaat: men sen die in hun laatste levensfase verkeren 'palliatieve zorgi en mensen met dementie en hun naasten idemenüezorgi. Doe! van het netvverk en de keten is om een regionaal samenhan gend aanbod van palliatieve zorg, dementiezorg en welzijn tot stand te brengen, zodat cli ënten en mantelzoi^ers kun nen rekenen op een aanbod dat is afgestemd op hun behoeften. ■V"an het begin tot het eind. "De vorming van een net werk en ketenzorg gaat niet vanzelf", betoogde mevrouvv Yap. "Er is vertrouv^-en tus sen alle participanten nodig. Ze moeten eikaars kennis en kunde zien en daar gebruik van maken." Die participanten zijn onder anderen huisartsen, vrijvv-illigers, mantekorgers. thuiszorg, hospice/Bijna Thuis Huis, GGZ-instellingen, ver pleeghuizen, verzorgingshui zen, ziekenhuizen, cliëntenor- ganisaües en gemeenten. Tijdens de bijeenkomst kwam ook het v'.erkplan 2010 aan de orde. Daarin staan de speer punten voor het komende jaar. zoals deskundigheidsbevor dering, consultatie palliatieve zorg en implementaue van het kvvaliteitsinstrument "zorgpad stervensfase'. Ook verbreding van de palliatieve zorg naaï- De iamermernendf ponnfn tijding i'. idtv Eilanden. nieuv^e doelgroepen is een speerpunt. Dat kunnen bij voorbeeld patiënten met .ALS. COPD en hartfalen zijn. naast de oncologische patiënten die nu al een beroep doen op deze vorm van zorg. Bij dementie zorg zal in 2010 veel aandacht uitgaan naar het systematisch aanbieden van gecoördineerde zorg en de benodigde onder steuning, de diagnostiek, des kundigheidsbevordering en infonnaüevoorzienine. De coördinator onaenteunt, volgt de ontwikkdingen en vertaalt deze naar concrete activiteiten in bet neCH-erk en de beten. "Ik Temil konom de trekkersrol'', aldus mewouw Yap. Ah toekomstbedd gaf ze: 'De verdere ontwikketir.c en verbetering van de pal";- aticve zoig en demenliezor; op de Zmd-Hcdlaitdse Eilan den vanuit het netwerk en de keten. Dat kun je met alleer. als zorgverlener. Je moet sajr.er. optrekken." \'oorc2: ale ."ïncTckeningen onder het convener.", er. de samenwerkingsovere e r. - sten werden geïe:, h:a!d dr. H. Rosendal, !ec::r Nfensen -■ n:;,:hc Z;eK:e-ün de ever .<c:cr.zor5 ;r. 'rrêder r^rr- specdef. Keter.:;?» .s r. r^d;; >;->: <:.ir= :e rrengen. aar ,-';.>. .-— -.e reir.:-» :.3rden i..-.-- ne c->c-. -.i' ;..ér.-.en. de :'-e:~,e..' e~ :;r'r'S:;ssaraaxs- ""v;i .•,c:c::;:-ï .•._r.r.er. men- ve". r:'.e: :.i~.iz'.:i 'se. .anger ~.^r.T- i ~.êr. Re;.;-;..- ;--:-. ZAT. -re-~e~e'! "Ke:r--. - r\ pr-.;7- r.f -i» n-;',' en :2a-v^^; de kwal;:;;: .i' sam€B>f"- "-■ wen nai- over _c.'-^»;^i.^-^-- <- 1. Tot slot zet i dat de invoering van zorgsjandaarden - een w ens van ojjuBter Klink - meer keten zorg Doodzafcelijk zal maken. 23^ advies: "Zorg dat je erbij zit. De verpBchüng om samen ■e weiken zal toenemen. Een zt&aadtaió voor palliatieve rorg sa. demenOB .'.«iJ mwigieïm -og wet evtjit: dUwtt,'" Utij .<»»- Iiedjets Of? cte 4ut<irWuiltu»uis? Eiimdeir. Ihjljljtjih 4u 'Umutiit «ciïcer jI nttant !js>lag«^h 'rfet .Ncfcwwk, I?8jli«ti«v<ft- ^r^- - ^'Uaijdse Èil!«iiili« hi^ö; (xn ijieuvvt} \Hti-- Falliaoeve wt^ u(t«eg.tj- 'l'e brochar? is- btw^jlii .-.jwtjzer voet- mtjüs»?» die 'jesiijk aek zijtt e» hwt - die broctfure- /.ijir de .'dea van palliatieve 3.2 op du ^-uiii- Eilandea op-een i'ij- L kurtt de brwhuj'V aanvragen door een e-iaail Ce sturen aan Conav Yap, net- werkcoördinacor. cc>nnv.vap(^ planet.nl. Hieraan zijn geea kosten verbonden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 2