Scheiding van kerk en Staat terecht f
Palliatieve zorg op Zuid-HoUandse Eilanden gebundeld
Israëlreis voor senioren
Verwachten of ingrijpen?
Aangepaste
kerkdienst
Deel campagne
geld naar Haïti
Kerkdiensten zondag 31 januari
Open dag bij
cursus Theolo
gische Vorming
Gemeenteleden
Ook KetenzorgDementie op drie eilanden van start
EIIAtlDei-niELJWS
EIUflCai-flIEÜWS
Verzet tegen religieuze
symbolen
Wat betekent de scheiding?
Principieel gezien en
gesproken betekent de schei
ding van kerk en staat afgren
zing van macht en zeggen
schap naar twee zijden. .Aan de
ene kant mag de overheid zich
niet naar de inhoud bemoeien
met de leer van de kerk. De
overheid heeft niet voor te
schrijven wat in de kerk ver
kondigd wordt. Anderzijds
mag de leiding van de kerk
Een stukje historie naar
twee kanten
Kan een staat neutraal
zijn
In de praktijk
W Chr. Hovius
Organisatie 'Christenen
voor Israel' organiseert,
na het succes van vorig
jaar, voor senioren weer
een 11-daagse reis naar
Israël, van 15 maart tm
25 maart a.s., o.l.v. de heer
Jan van Gurp uit Som-
melsdijk.
Bijbelse plaatsen
Meer informatie
Ongewenst effect
De cijfers liegen niet
Steun dit geluid!
DIRKSLAND Tijdens een feestelijke bijeenkomst op
21 januari, in het "V'an "VVeel Bethesda Ziekenhuis te
Dirksland, is de totstandkoming van het Netwerk Pal
liatieve Zorg Zuid-Hollandse Eilanden gevierd. .AJle
deelnemende zorgverleners ondertekenden een conve
nant. Daarnaast stond men stil bij de vorming van drie
ketens voor de zorg aan mensen met dementie en hun
mantelzorg: voor Voome-Putten Rozenburg, de Hoek-
sche "Waard en Goeree-ÜTerflakkee. Daarom stond ook
de ondertekening van drie samenwerkingsovereen
komsten Ketenzorg Dementie op het programma.
Vertrouwen
Speerpunten
Breder perspectief
Je
-
-
PAGINA 2
\RIJDAG 29 J.AXL.ARI 2010
Ethiek
In de laatste maanden van
het vorige jaar kwam uit de
monden van leden van het
parlement in ons land. maar
ook in het buitenland. nogaJ
eens de term 'scheiding \an
kerk en staat'. \'erzei werd bij
voorbeeld aangetekend tegen
het dragen \an hoofddoekjes
of van een boerka op grond
van religieuze argumenten in
openbare en vooral bestuur
lijke gebouwen. Maar ook
tegen de aan^iezigheid van
christelijke svmbolen in open
bare ruimten, zoals een kruis
aan de wand of om de hals van
een ambtenaar die voor het
christelijk geloof wil uitkomen.
werd geprotesteerd.
geen zeggenschap hebben over
en geen invloed uitoefenen op
beslissingen van regeringen.
We zouden kunnen zeggen
dat noch de staatskerk noch de
kerkstaal gewenst is. Toch rij
zen daarbij ook vragen. Mag en
moet een overheid geen maat
regelen nemen tegen preken
die haat zaaien, zoals sommige
imams dat deden, die ook zijn
uitgezet? En omgekeerd: heb
ben kerken in oorlogstijd dan
ten onrechte geprotesteerd bij
de bezettende macht tegen de
vervolgingen v an de Joden?
Het kan leerzaam zijn om
de geschiedenis te laten spre
ken over de gegroeide praktijk
op dit punt. In Frankrijk kwam
een scheiding tussen staat en
kerk. ter bescherming van de
staat. Eeuwenlang had in dat
land de Rooms Katholieke
Kerk eigenlijk alles te zeggen
over de politiek. Het pauselijke
\aticaan decreteerde de opvat
tingen die moesten v^•orden
aangehangen en de politieke
maatregelen die genomen
moesten vvorden. De Franse
Revolutie, uitgebroken in
1789, maakte daar rigoureus
een einde aan. Sedendien is de
overheid neutraal geworden
en bemoeit zich niet met de
leer van de kerk en het geloof
is een particuliere zaak voor
elke Fransman. De godsdienst
hoon dus beslist niet thuis in
de publieke samenleving.
Merkwaardig is dat daar
entegen in de Engels spre
kende landen een omgekeer
de beweging is ontstaan, dus
ter bescherming van de kerk.
Heel wat gelovigen, die om
hun belijdenis vserden onder
drukt en vervolgd, namen de
vlucht naar het 'vrije' .Amerika.
Zij waren eropuit het zo ver te
krijgen dat de staat of de rege
ring zich in het geheel niet zou
bemoeien met hun geloof. En
in de loop van de tijd kwam in
dat v*erelddeel een scheiding
van kerk en staal tot stand. En
nog steeds is er daar, 'in het
vrije westen' veel ruimte voor
het geloof in openbare gele
genheden en ruimten.
Een kemvTaag is of de staat
en een regering, in vs-elk land
dan ook, wel neutraal kan en
mag zijn. Wanneer we met de
apostel Paulus, geleid door de
Heilige Geest, in Romeinen 13
lezen en belijden dat de over
heid 'een dienares van God is.
u ten goede', dan moet deze en
moeten ook vrij verstaan dat er
geen macht is dan van God, en
dat Hij Zelf ook de machten die
er zijn heeft geordineerd. Met
name de gegevens uit Romei
nen 13 zijn in artikel 36 van de
Nederlandse Geloofsbelijdenis
venverkt.
Het sedert de al genoem
de Franse Revolutie gekozen
model is in v^-ezen een anti
godsdienstige positie omda;
de religie eigenlijk verbaimen
is naar de persoonlijke sfeer
van het religieuze individu.
En dat is naar de inhoud meer
dan een scheiding tussen kerk
en staat. Het geloof mag niet
gelden in het openbare leven.
Men mag ook voor het geloof
niet zo uitkomen dat daar
aan consequenties verbonden
worden voor maatschappe
lijke handelingen en politieke
standpunten. Maar hoe vaak
is Ln de praktijk van het leven
juist het geloof bij gelovigen
niet de bron van omzien naar
anderen en van betrokkenheid
op de maatschappelijke posi
tie van de naasten? Wanneer
dat niet meer kan en mag dan
treedt een grote verarming op
en wordt de maatschappij kil
en koud. En daardoor en daar
uit kan een verharding van
standpunten en een radicali
sering optreden bij gelovigen
zelf. helaas meestal tot zelfbe
vestiging van hen, in de zin dat
zij het toch maar bij het goede
eind hebben. En dan vindt ook
nogal eens een gevaarlijk fun
damentalisme plaats, wanneer
gelovigen in de samenleving
van anderen worden geschei
den en in een isolement wor
den gedreven, of juist voor dat
laatste zelf kiezen.
Zonder anderen uit te
sluiten denk ik dat een echte
christen als volgeling(e) van
Christus nog altijd de beste
staatsburger is. Want zulk een
heeft, verbonden met de Hei
land en Meester, het heU van
de naaste op het oog en de eer
van zijn Schepper en Onder
houden Dan, en daarom ook,
is de voorbede juist voor de
overheid zo nodig, en ook ons
zelfs opgedragen in de kerk
diensten en in de samenkom
sten van de gemeente, naar
ITimotheus 2, de eerste ver
zen. Daarvan zal en de over
heid en de onderdaan profijt
hebben, dacht u niet?
DIRKSL\.\D - Zondag 31
januari worde in de Hervorm
de Kerk te Dirksland een aan
gepaste kerkdienst gehouden
voor mensen met een beper
king. \"oorganger is ds. G. van
Meijeren. De aanvang is om
14.45 uur. Iedereen is v^■elkom.
-MIDDELRARNIS - Politieke
partij \'DB78 heeft 555 euro
overgemaakt naar giro 555
voor de slachtoffers in Haïti.
"Campagnegeld is belangrijk,
maar de hulp aan Haïti heeft
voor ons ook een hoge priori
teit", aldus \"DB.
"Bij een reis voor senioren
doen ve het wat rustiger aan.
We proberen niet te vroeg
te beginnen en in de mid
dag niet te laat terug te zijn in
het hotel", zegt de reisleider.
"Bovendien is de reis geschikt
voor gebruikers van een rol-
lator of een rolstoel, mits men
zelf of met behulp van een
eigen begeleider de bus kan in-
en uitstappen. Op de luchtha
vens kan vervoershuip vvorden
geregeld".
De eerste dag vvordt met een
rechtstreekse vlucht -van EL-
-AL in ruim 4 uur vanaf Schip
hol naar Tel .\viv in Israël
gevlogen. Na aankomst wordt
met de gereedstaande bus
naar het hotel in -Ariel gere
den. Op de daaropvolgende
dagen staan diverse tochten en
bezoeken op het programma.
Een greep uit de planning: een
rit door Samaria. Een bezoek
aan het Educatieve Centrum
en de svnagoge van Rabbijn
Brodman in Savion met de Bij
belse tuinen. Een bezoek aan
het Bijbelse landschapnatuur
reservaat Neot Kedumim. Een
dag in het oude
Jeruzalem, met alle belang
rijke bezienswaardigheden.
Een tocht naar de Dode Zee
en omgeving. Ein Gedi en de
burcht Massada. Een rit door
de Jordaanvallei naar Galilea.
langs Jericho naar -Nazareth.
v^■a,ar -Nazareth \'lllage vvordt
bezocht. Een vaartocht over
het meer van Galilea en bezoek
aan enkele plaatsen vvaar de
Heere Jezus heeft gesproken,
o.a. de Berg der Zaligsprekm-
gen en de plaats van de vvon-
derbare spijziging. Een bezoek
aan Yad Vashem. het Memorial
monument ter nagedachtenis
aan slachtoffers van de Tweede
Wereldoorlog. De laatste dag
wordt via de berg Karmel naar
luchthaven Ben Goerion gere
den, waar het vliegtuig gereed
staat voor de terugreis.
\'oor meer informatie kun; u
contact opnemen met "Chris
tenen voor Israël', Postbus
1100. 3860 BC -Nijkerk, tel.
033 2458824, e-mail reizen g
christenenvoorisrael.nl. L"
kunt ook contact opnemen met
reisleider Jan van Gurp, tel. 06
12276056, e-mail jvg@solcon.
nl.
OUDDORP
Herv. Gem. 9.45 uur ds. W.
Meijer en 18.00 uur ds. C.
Molenaar - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9-30 uur ds.
H. Lassche (bed. H. Doop»
en 18.30 uur ds, P. Kortev^-eg.
Eben-Haèzer: 9.30 uur ds. E
Koneweg en 18.30 uur ds. H.
Lassche - Geref. Kerk 10.00
uur ds. C,G. Kant en 18.30
uur ds. T. Meijer - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur stud. .AR
Baaijens - Doopsgezinde Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de
Mots ibed. H. Doop' en 18.30
uur ds. T.W. van Bennekom -
Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J.\\". van Estrik ibed. H.
Doop) en 18.30 uur Prof dr. E
Buitelaar.
STELLEN D.AM
Herv. Gem, 10.00 uur ds. D.
Hoolwerf en 17.00 uur dhr.
T.R. Rietveld - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur
ds. W.M. van der Linden -
Geref. Kerk 10.00 uur dhr. J.
Kranendonk en 18.30 uur ds.
C.G. Kant.
MELISS.A.NT
Herv. Gem. 16.00 uur ds. D
Hoolwerf - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur leesdienst e-
19.00 uur ds. .A, Vlietstra -
Geref. Kerk 9,30 uur ds. -AS
Rienstra - Ger. Gem. 10.00 uu:
en 18.00 uur leesdienst - Gei
Gem. in Xed. 10.00 en 18.0':
uur leesdienst.
DIRKSLAND
Herv. Gem. 10.00 uur ds
Th. W.H. van der Heijden e;
14.45 uur ds. G. van Meijerer.
(bijzondere dienst i - Ger. Gem,
10.00 uur en 18.00 uur ds. J
Schipper - Ziekenhuis 14.3G
uur ds. B.J, \'reesvrijk.
HERKLNGEN
Herv. Gem. 10.00 uur ds. C.G.
Visser en 18.00 uur kand. G.
Lugthart - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. H J. Boer en
18.00 uur ds. -A van \\ijk - Ger,
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur
leesdienst.
SOMMELSDIJK
Herv. Gem. 10.00 uur kand.
M.K. de Wilde en 18.00 uur ds.
D, Boers - Lucaskapel HDG
10.30 uur ds. H. Talsma - Her
steld Herv. Gem. 9.00 uur ds.
G.J. Blanken en 17.00 uUr ds.
-A. \'lietstra - Exodus 10.00 uur
ds. L.J. Lingen - Remonstrant
se Gem. 10.00 uur samen
komst - CASLK Gem. 10.00
dhr. K. Tanis.
MIDDELH.AR.NIS
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.
Harkema en 18.00 uur: ds.
J.W. Scheurwater - Geref.
Kerk 10.00 uur Mevr. M. Kei
zerwaard ea 17.00 uur ds. P..A.
Broere - Ger. Gem. 9.30 uur
en 18.00 uur leesdienst - Chr.
Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur
ds. .A van de Weerd - Geref.
Kerk (\'rijgem.) 9.30 ds. DJ.
van Diggele en 14.30 uur ds.
.AS. de \'ries.
NIEUWE-TONGE
Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.
Breugem en 18.00 uur ds.
HJ.T. Lubbers - Hersteld
Herv. Gem. 9.50 en 18.00 uur
kand. W.J. van de Brink - Ger.
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur
ds. E Blok.
OUDE-TONGE
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J-AC. Olie en 18.00 uur ds. B.
MIDDELRARNIS - Misschien
bent u ambtsdrager, helpt u in
het jeugdwerk, doet u bezoek
of evangelisatiewerk. U zou
wat meer kennis van de Bij
bel willen hebben. U zit met
de lastige vraag hoe je het
beste het Woord van God aan
de vTouvv of aan de man kunt
brengen? Of u wilt zich verdie
pen in zaken die met de Bijbel
te maken hebben. Dan is de
cursus Theologische \'orming
Gemeenteleden mogelijk iets
voor u. Op zaterdag 6 febru
ari bent u om 9.30 uur wel
kom om tijdens een Open dag
vrijblijvend kennis te maken
met de cursus, in verenigings
gebouw De Hoeksteen aan
de Ring te Middelhamis. L'
kunt dan meedoen met de les
sen. De docenten zijn ds. J.W.
Scheurwater, ds. H. Harkema
en ds. T.W. van Bennekom.
Zij doceren de vakken Oude
Testament, Nieuwe Testament,
Dogmatiek, Ethiek, Kerkge
schiedenis, Oecumenica en
Praktische Theologie. Om de
cursus te kunnen volgen wordt
geen vooropleiding gevraagd.
De cursus is voor iedereen van
20 tot 90 jaar toegankelijk en
wordt één keer in de veertien
dagen op zaterdag van 9.30
tot 12.30 uur gegeven. Binnen
deze tijd worden drie verschil
lende lessen gegeven. De nieu-
vve cursus begint in september
2010. \bor meer informatie
kunt u kijken op website ^twv.
cursustvgmiddelhamis.nl.
Jongeneel - Ger. Gem. 10.00
uur en 15.30 uur ds. L. Blok
- Evangelie Gemeente Flakkee
10.00 uur Gezinsdienst.
ST.AD aan 't HARING\'LIET
Herv. Gem. 10.00 uur ds. HJ.
Catsburg enlS.OO uur ds. B..A.
Belder - Geref. Kerk 10.00
uur: ds. .A v.d. Zv^aag en 18.00
uur ds. L.J. Lingen - Ger. Gem.
10.00 uur ds. L. Blok.en 18.00
uur leesdienst.
DEN BOMMEL
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.G.
van der Ziel en 18.00 uur ds.
B.J. van \'reeswijk - Geref.
Kerk 10.00 en 18.00 uur dhr.
H. Mulder.
OOLTGENSPL.AAT
Herv. Gem. 9.30 Uur ds. E.
\'ersluis en 18.00 uur ds. H.G.
van der Ziel - Hersteld Herv.
Gem. 11.30 uur ds. G.J. Blan-
kers en 16.00 uur leesdienst -
Geref. Kerk 9.30 uur ds. EC.
Koster en 18.00 uur ds. H.J.
Beckeer - Ger, Gem. 9.30 uur
leesdienst en 18.00 uur ds. L.
Blok.
LANGSTR.AAT
Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.W.
Scheun'.'aten
eente Ircensslond', (Psalm 139).
Ondanks de vele echo's is
het ongeboren kind niet
goed in beeld. En. om dan
toch ingrijpende beslui
ten te nemen, is niet op
zijn plaats. Dat stelt de
-Nederlandse Patiënten
Vereniging (N'PV). Maar
ook bij betere voorspel
lingen, zet de NPV ste\i-
ge kanttekeningen bij de
ontuikkelingen rondom
de zogenaamde 20-weken
echo.
Sinds 2007 vvordt aan alle
zv.angere vTouvven een echo
aangeboden bij 20 weken
zv'angerschap. Deze echo is
vTijwUlig. ledere zwangere kan
zelf kiezen om wel of niet mee
te doen. Met deze echo kunnen
bijvoorbeeld afwijkingen aan
het han, de nieren, de buik,
de botten of een open ruggetje
viorden gezien. "Op het eerste
gezicht lijkt hier niets mis mee.
Maar v\ie kennis neemt van de
praktijkervaringen van zwan-
geren en wie de actuele abor
tuscijfers ziet, weet wel beter",
stelt de NP\".
Een voorlichtingsfolder bij de
20-weken echo noemt verschil
lende voor- en nadelen. Een
genoemd voordeel is 'het voor
bereid zijn". Bedoeld wordt de
psvchische voorbereiding op
een kindje met een handicap.
"-Actuele cijfers tonen echter
aan dat er niet vvordt gekozen
voor een psychische voorbe
reiding, maar voor een abor
tus. Sinds de invoering van de
20-vveken echo, steeg het aantal
abortussen met 62%(.'). Reden
voor ernstige bedenkingen".
Een ander voordeel dat
genoemd wordt, is 'behandel-
mogelijkheid in de baarmoe
der'. Het gaat dan om behan
deling van het ongeboren kind,
maar deze behandelmethodes
staan nog in de kinderschoe
nen en zijn beslist niet voor
alle zwangeren toegankelijk.
Opnieuw reden voor vraagte
kens, aldus de NPV,
De conclusie van de .NPV is dat
het enige waarneembare effect
van de 20-weken echo een
sterke verhoging van de abor
tuscijfers blijkt te zijn. "Som
mige "deskundigen' noemen
de afname van kinderen met
handicaps 'goed nieuws'. Maar
daarmee wordt miskent dat
er in werkelijkheid mensen
levens worden opgeofferd. In
plaats van zorg voor het leven.
ongeacht hoe de mens geboren
wordt, wordt er selectie toege
past en worden kinderen met
een mogelijke handicap van
het leven beroofd". "Ook het
leven van een pasgeboren - en
zelfs ongeboren - babv heeft
waardigheid, omdat hij mens
is; kind van mensen en gescha
pen naar het beeld van God',
meldt het blad Zorg van de
Nederlandse Patiënten Vereni
ging (uitgave dec. 2009).
Het is daarom dat de NP\
vraagtekens plaats bij de
20-weken echo: 'Gij hebt
mijn ongevormde klomp
beschouwd" en 'voor U niet
verholen, als ik in het verbor
gene gemaakt ben", vermeldt
Psalm 139. "Maar er zijn nog
meer redenen te noemen, zoals
mogelijke psvchische schade
bij vrouwen waarvan het nog
ongeboren leven (in de let
terlijke zin) werd weggerukt.
Cijfers geven aan dat deze
schade niet ondenkbeeldig is.
Nederland staat helaas op de
wereldkaan als een land waar
ingrijpen in zwangerschappen
door middel van abonus aan
de orde van de dag is. Ooit 'het
Israel van het westen', is het nu
nodig om onze slem te laten
horen'."
De Nederlandse Patiënten
\ereniging zet zich in om deze
bezwaren kenbaar te maken,
onderbouwd en geftindeerd.
Steunt u dit geluid? Dan wordt
u uitgenodigd om lid te vvor
den van de NP\'. \'oor meer
informatie kunt u kijken op
website wwvv.npvzorg.nl of bel
len naar de secretaris van het
bestuur op Goeree-Overflak-
kee, de heer J. de Keizer, tel.
0187 483620. Udmaatschap
kost 13,50 euro per jaar: jon
geren tot 25 jaar en 65-plussers
betalen 8,50 euro.
Christelijk strseKC's-a cc ge'^'c^serde grondslag
ytgave; j-.^e.^rs.-E =.-:*■'.=■-.'.-s b.v.
."icag sccrrer-er'.sr _i:cavs
Z'B" i"-:SC -3.' e':'' .iaö''36
'ts:;.! ;,2iC i.i Wtócel-a-is. _ar.geivag 13,Sommetec^
5 5-C'Sr"li3i-'iti'3. "I
ADVE'.RT'EKnES EN AOMINSTRATIE
"9 :'i~ i"-:;ï;
:--,=. r"'-:i9silarcerriaijiii's.;-i
"a-er ciji- -i- iï. CcrcsiKare.er oo aanvraag
Su~rgsii;/r zsirsiijlrs iCfSi'sr^iss:
■"sarCK ar ;crcer:ai; i 'X. -tr
SiL'-'-CKS/ijr z'i'Si-ijcenscercr^ir aa.''cag 17.00 uuf
sr •"iCëii I-5Giuui. j*oo|fci.":e' :eC'.M:s"9 aavertenties ais gevO"5
-rar crdtS3dl8(»aöw»»illa:ccra:r-er <=- de uitgevefij niet
aarscraksii^ «KTdapgaateic
Bisöm^ager 'Ger .'srni'Si, C6 c:-i,;S-3;9
RSMCTIE
hoo*a-8<jac6aii!r. »,Vlltenijs -.n '.'-.' ^""022
e-ffiMitt i»:ai;;-:e§'5' .=,--e-- S'j-.vs.nl
PöalsingiwiInjfszondmb=rr;i—,5r '.a- :c-;9' cigaaf
vwi möeam «onjen geiMicisi-::
ABONNEMEMTEN:
Jaaraocrreowfiï 3X-.Afcici- -*i-«-:s- dagedttie) zijn b^
vooftitöetaSis an nwifen. :■-.=: se - a- ergd. Opzeggingen
se'""*t!^ .,Ajr 30 -c'/'Si—fcer
.V.ZS -g-sr g-aa^ rA'a<5 A'=i<=r ,zce ngaan aooraeven.
REKENINGNUMItilERSl
Pos!ca."< ",57930
''.a.ccoa.'is Gceree-O/srïakKse 3420.01,108
Ud NNP
Van toepass, ng zjj" ds ^egeier vco' '-"Sf Advsrtsftiesvezsn fROTA),
Het Netwerk PaUiaüeve Zorg
Zuid-HoUandse Eilanden ont
stond in oktober 2009, na
samenvoeging van de drie net
werken op Goeree-Overflak-
kee, \"oorne-Pucten Rozenburg
en de Hoeksche Waard. De
drie ketens voor dementiezorg
gingen ook in 2009 van stan.
De participerende organisaties
voor zorg en welzijn komen
grotendeels overeen. Veel
direaeuren, bestuurders en
managers vvaren op 21 januari
naar Dirksland gekomen om
de feestelijke bijeenkomst bij te
wonen.
MevTouv'.- J.H. Koningsiv-oud-
ten Hove, voorzitter van het
Nerv>,-erk PaUiaüeve Zorg Zuid-
Hollandse Eilanden regio
Goeree-Overflakkee, vergeleek
de samenwerking in haar wel
komstwoord met een vlucht
ganzen, die elkaar helpen het
doel te bereiken, \ertrou-
wen is daarbij een belangrij
ke voorwaarde. .Analoog aan
de vv-aarin ganzen door de
lucht gaan, noemde me^Touw
Koningswoud, naast vertrou
wen, ook veiligheid, voortgang
en voortvarendheid.
Coördinator me-vTouw C. Yap,
levens projectieider Keten
zorg Dementie Zuid-HoUandse
Eilanden, legde uit dat het om
twee doelgroepen gaat: men
sen die in hun laatste levensfase
verkeren 'palliatieve zorgi en
mensen met dementie en hun
naasten idemenüezorgi. Doe!
van het netvverk en de keten is
om een regionaal samenhan
gend aanbod van palliatieve
zorg, dementiezorg en welzijn
tot stand te brengen, zodat cli
ënten en mantelzoi^ers kun
nen rekenen op een aanbod dat
is afgestemd op hun behoeften.
■V"an het begin tot het eind.
"De vorming van een net
werk en ketenzorg gaat niet
vanzelf", betoogde mevrouvv
Yap. "Er is vertrouv^-en tus
sen alle participanten nodig.
Ze moeten eikaars kennis en
kunde zien en daar gebruik
van maken." Die participanten
zijn onder anderen huisartsen,
vrijvv-illigers, mantekorgers.
thuiszorg, hospice/Bijna Thuis
Huis, GGZ-instellingen, ver
pleeghuizen, verzorgingshui
zen, ziekenhuizen, cliëntenor-
ganisaües en gemeenten.
Tijdens de bijeenkomst kwam
ook het v'.erkplan 2010 aan de
orde. Daarin staan de speer
punten voor het komende jaar.
zoals deskundigheidsbevor
dering, consultatie palliatieve
zorg en implementaue van het
kvvaliteitsinstrument "zorgpad
stervensfase'. Ook verbreding
van de palliatieve zorg naaï-
De iamermernendf ponnfn tijding i'.
idtv Eilanden.
nieuv^e doelgroepen is een
speerpunt. Dat kunnen bij
voorbeeld patiënten met .ALS.
COPD en hartfalen zijn. naast
de oncologische patiënten die
nu al een beroep doen op deze
vorm van zorg. Bij dementie
zorg zal in 2010 veel aandacht
uitgaan naar het systematisch
aanbieden van gecoördineerde
zorg en de benodigde onder
steuning, de diagnostiek, des
kundigheidsbevordering en
infonnaüevoorzienine.
De coördinator onaenteunt,
volgt de ontwikkdingen en
vertaalt deze naar concrete
activiteiten in bet neCH-erk en
de beten. "Ik Temil konom de
trekkersrol'', aldus mewouw
Yap. Ah toekomstbedd gaf
ze: 'De verdere ontwikketir.c
en verbetering van de pal";-
aticve zoig en demenliezor;
op de Zmd-Hcdlaitdse Eilan
den vanuit het netwerk en de
keten. Dat kun je met alleer. als
zorgverlener. Je moet sajr.er.
optrekken."
\'oorc2: ale ."ïncTckeningen
onder het convener.", er. de
samenwerkingsovere e r. -
sten werden geïe:, h:a!d dr.
H. Rosendal, !ec::r Nfensen
-■ n:;,:hc Z;eK:e-ün de
ever .<c:cr.zor5 ;r. 'rrêder r^rr-
specdef. Keter.:;?» .s r. r^d;;
>;->: <:.ir= :e rrengen.
aar ,-';.>. .-— -.e reir.:-» :.3rden
i..-.-- ne c->c-. -.i' ;..ér.-.en. de
:'-e:~,e..' e~ :;r'r'S:;ssaraaxs-
""v;i .•,c:c::;:-ï .•._r.r.er. men-
ve". r:'.e: :.i~.iz'.:i 'se. .anger
~.^r.T- i
~.êr.
Re;.;-;..- ;--:-.
ZAT. -re-~e~e'!
"Ke:r--. -
r\
pr-.;7- r.f
-i»
n-;','
en :2a-v^^;
de kwal;:;;: .i'
sam€B>f"- "-■
wen nai-
over _c.'-^»;^i.^-^-- <-
1. Tot slot zet
i dat de invoering van
zorgsjandaarden - een w ens van
ojjuBter Klink - meer keten
zorg Doodzafcelijk zal maken.
23^ advies: "Zorg dat je erbij
zit. De verpBchüng om samen
■e weiken zal toenemen. Een
zt&aadtaió voor palliatieve
rorg sa. demenOB .'.«iJ mwigieïm
-og wet evtjit: dUwtt,'" Utij .<»»-
Iiedjets Of? cte 4ut<irWuiltu»uis?
Eiimdeir. Ihjljljtjih 4u 'Umutiit
«ciïcer jI nttant !js>lag«^h
'rfet .Ncfcwwk, I?8jli«ti«v<ft- ^r^-
- ^'Uaijdse Èil!«iiili«
hi^ö; (xn ijieuvvt} \Hti--
Falliaoeve wt^ u(t«eg.tj-
'l'e brochar? is- btw^jlii
.-.jwtjzer voet- mtjüs»?» die
'jesiijk aek zijtt e» hwt
- die broctfure- /.ijir de
.'dea van palliatieve
3.2 op du ^-uiii-
Eilandea op-een i'ij-
L kurtt de brwhuj'V
aanvragen door een e-iaail Ce
sturen aan Conav Yap, net-
werkcoördinacor. cc>nnv.vap(^
planet.nl. Hieraan zijn geea
kosten verbonden.