Zorgelijk tekort aan ambtsdragers?!
Kerkdiensten zondag 24 januari
Lege
Ruitersport op Goeree-Overflakkee
Lezing over Cisterciënzer abdijen in Europa
Eiy^nDBi-niELiws
EIIAnDQi.rilEUW5
Onderzoek
OoT^aken
Gekozen en geroepen
Een scherpe uitspraak
Bijstand geboden
Jaarvergadering
Ring van Oranje
Naailes
Oud papier
Naam nieuw
mannenkoor
Amerikaans koor
in Doopsgezinde
Gemeente
Kinderdienst
Aanmelden
De deugden van
God. De namen
van Christus
Nieuwe dirig-ent \'oor
Christelijk Öuddorps Mannenkoor
PAGINAL
VRIJDAG 22 j.VNLARI 2010
Ethiek
L il een onlangs ingesteld
onderzoek door hei Reforma
torisch Dagblad bleek dat heel
wat gemeenten in verschil
lende kerkverbanden lijden
aaii een tekort aan ambtsdra
gers. Meestal \vorden verkie
zingen gehouden in het najaar
en \inden de diensten van
bevestiging plaats in de maand
januari \an het volgende jaar
Maar hier en daar zijn er nogal
wat vacatures die moeilijk ver
vulbaar blijken te zijn. \'oor-
al blijkt het moeilijk te zijn
gemeenteleden bereid te vin
den om ouderling te worden.
En daardoor kan de pastorale
zorg in de knel komen. Er zijn
verschillende oorzaken daar
voor aan te wijzen.
In sommige gemeenten
blijken al geruime tijd lege
plaatsen in kerkenraden te
bestaan, vooral van ouderlin
gen, vanwege de vacature van
een predikant. En dat is soms
bijzonder schrijnend, omdat
'het omzien naar elkaar", ook
in geestelijk opzicht, terug
loopt of dreigt geheel achter
wege Ie blijven. En in noodge
vallen, zoals een crisis in eeii
hu-\\elijk. kan het pastoraat te
laat worden beoefend om een
definitieve breuk en echtschei
ding te voorkomen.
Het kan zijn dat juist het
ontbreken van een "eigen"
voorganger gekozen gemeen
teleden demotiveert om lid
\an de kerkenraad te worden.
Want dan komt er meer op de
ouderlingen af. En men heeft
hel al zo clruk, helaas, ook vaak
met zichzelf Ceen tijd is aak
het excuus. Maar is er wel tijd
om wat men leuk \indt te doen
of om liefliebberijen aandacht
te geven? En kunnen we en
durven \\e tegen God te zeg
gen 'Ik heb geen tijd"? Hebben
of krijgen vve straks wel tijd om
\Tedig heen te gaan? In som
mige kerken en gemeenten
wordt hoog tegen het ambt
opgezien, vooral tegen het
ambt van ouderling. Dat kan
toch zo maar niet iedereen?:
Dan moetje toch om de zoveel
tijd hardop bidden in de con-
.sistoriekamer. voor de dienst
aanvangt, en dat gaat toch
zo maar niet? En je moet op
huisbezoek en over anderen
opzicht uitoefenen, nu. kom
daar maar eens om! En ja, ik
ben geen Avondmaalganger,
daanoe ontbreekt mij de \Tij-
moedigheid: nu. dan kun je
toch ook geen ouderling wor
den? Diaken worden, nu ja.
dat kan nog wel. Nfet hel zakje
rondgaan om geld op te halen
in de kerkdienst is niet zo
moeilijk. En de enkele geval
len om behoeftige gemeente
leden bij te staan, nu ja. daar
komen we met elkaar \\el uit.
\'indt daardoor intussen niet
een devaluatie van het ambt
van diaken plaats? \Vorden de
beide genoemde ambten dan
niet erg ver uit elkaar getrok
ken? Of ligt de oorzaak wellicht
dieper? Is er soms een smar
telijk gebrek aan godsvTucht
en geestelijk leven onder de
gemeenteleden? Is de dienst
van God soms onaantrekkelijk?
Wanneer voor een verga
dering van gemeenteleden,
samengeroepen voor de ver
kiezing van diakenen eirof
ouderlingen, gebeden wordt
tot God en men wordt ver
kozen, gelooft men dan door
de gemeente en mitsdien van
Crodswege geroepen te zijn?
Dat gaat toch niet builen het
voorzienig bestel van Hem
om? En is bij het afleggen van
openbare belijdenis in het mid
den van de gemeente ook niet
uitgesproken en beloofd, dat
men in principe bereid is. als
de Heere roept tot een taak in
Zijn dienst, deze ook te aan-
\-aarden in afhankelijkheid
\-an Zijn zegen? Is er ook stille
venvondering in het han dat
Hij ons gebruiken kan en
tot opbouw van de gemeente
en tot uitbreiding van Zijn
Koninkrijk? Dat is toch het best
denkbare werk voor een men
senkind op aarde?
In de Dordtse Kerkorde,
nog in kerken en gemeenten
van gereformeerde belijde
nis in achting, is een scherpe
uitspraak te lezen. Om de
nvee jaar zijn er ^■olgens deze
orde verkiezingen te houden
waarbij ondersteld is dat elk
manlijk lidmaat geacht werd
in het ambt te kunnen gesteld
worden. En wanneer een door
lidmaten of door de kerken-
raad verkozen persoon zonder
opgaaf van (wettige) redenen
voor de verkiezing bedankt.
moest hij. daarop aangespro
ken en vermaand door r\vee
ambtsbroeders, zelfs een rijd-
lang van de Tafel des Heeren
worden afgehouden. Dat is wel
heel erg scherp nieDN'aar. en wij
zouden dat toch niet graag zien
gebeuren? Gaat men op deze
wijze gewetens niet te zeer bin-
Drs. W. Ckr. Hovius
den aan een kerkelijke regel en
over het hart an een medelid
van de gemeente heersen? Is
zulk een uitoefening van tucht
wel echt Bijbels?
Het kan goed zijn om in
gemeenten en kerken een
groep "bezoekbroeders" te
hebben die met de pastorale
ouderlingen op bezoek gaan
bij gemeenteleden. Ener
zijds kunnen daardoor meer
gemeenteleden bezocht wor
den en krijgen de ouderlingen
ondersteuning. -Anderzijds
kan dat ook voor de genoemde
broeders een oefening in en
een voorbereiding zijn op de
ambtehjke dienst in een later
rijdvak. De lust kan in het hart
ontstaan om de Heere daarin
te dienen en om deze en gene
tot zegen te zijn. En op de amb
telijke jaren kan soms nader
hand blij en dankbaar terug
gezien worden. Ik hoop intus
sen dat in de gemeenten op het
eiland diakenen, ouderlingen,
ouderlingen-kerkrentmeesters
en dienaren van het ^Voo^d
met \Teugde en tot zegen van
gemeenteleden, bovenal tot
eer van de grote .Ambtsdrager,
eensgezind en in goede harmo
nie met elkaar mogen dienen.
OlDDORP
Herv. Gem. 9.45 uur ds. M.
Klaassen en 18.00 uur ds. L.\V.
den Boer - Hersteld Herv.
Gem. Dorpsk^rk.: 9.30 uur lees-
dienst en 18.30 uur ds. H. Las-
sche. Ehm-Hahrr: 9.30 uur ds.
H. Lassche en 18.30 uur kand.
P. Verhaar - Geref. Kerk 10.00
uur ds. J.E KieMt en 18.30
UUT ds. C.G. Kant - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. P Blok -
Doopsgezinde Gem. 10.00 uur
ds. J. Smink en 18.30 uur ds.
H. van Dam.
GOEDEREEDE
Herv. Gem. iq,<H^ u-ur ds. E.
van den Ham eiy'JS.SO uur ds.
E. de Mots - tlfereteld Herv.
Gem. 9.30 uur en 18.00 uur
ds. joh. Post.
STÈLLE\D.A.M
Herv. Gem. 10.00 uur ds. D.
Hoolwerf en 17.00 uur ds. F.
Hoek - Hersteld Herv. Gem.
10.00 uur ds. W.M. \an der
Linden en 18,00 uur kand. M.
Diepeveen - Geref. Kerk 10.00
uur ds. C.G. Kant en 18.30 uur
ds. G. Romkes.
MEL1SS.\XT
Herv. Gem. 16.00 uur ds. J.
^Villemsen - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur kand. Joh.
Fekkes en 18.00 uur ds. A. van
Wijk - Geref. Kerk 9.30 uur
mevT. M. KeijzenA-aard - Ger.
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSL.A\"D
Herv. Gem. 10.00 uur ds. G.
\-an Meijeren en 18.00 uur ds.
J.T. de Koning - Ger. Gem.
10.00 uur en "iS.OO uur lees
dienst - Ziekeohuis 14.30 uur
ds. Til. H. W. van der Heijden.
HERKIXGEX
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
H.J.T. Lubbers en 18.00 uur
ds. E. A-ersluis - Hersteld Herv.
Gem. 9.S0 uur ds. A. van Wijk
en 18.00 uur ds. M.B. van der
Palm - Ger. Gem. 10.00 uur en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK
Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.
Vis en 18.00 uur kand. JA.
de Kruijf - Lucaskapel HDG
10.30 unr ds. HJ. Catsburg -
Hersteld Herv. (ïem. 9.30 uur
ds. L.M. Jongejan en 17.00
uur ds. J. Kot"- Exodus 10.00
UUT mevT. ds. de Kok - Remon
strantse Gem. 10.00 uur
samenkomst - CAMA Gem.
10.00 dhr K. van Holten.
MIDDELRARXIS
Herv. Gem. lO.OO uur ds. L.W.
v.d. Sluijs en 18.00 uur: ds. H.
Harl;ema - Geref. Kerk 10.00
uur ds. L.J. Lingen en 19.00
uur; oecumenische gebeds
dienst in Remonstrantse Kerk
- Ger. Gem. 9.30 uur ds. C.
Harinck en 18.00 uur ds. .AA.
Brugge - Chr. Geref. Kerk 9.30
en 18.00 uur ds. .AA. Egas -
Geref. Kerk (Trijgem.) 9.30
ds. -A. van Houdt en 17.00 uur
ds. D.J. van Diggele.
XIEUWE-TOXGE
Herv. Gem. 9.30 uur ds. .A.
van lingen en 18,00 uur kand.
H.I. Meihorst - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 dhr. L. Stuurman
en 18.00 uur dr. RJ., Buite-
laarlO.45 uur ds. IJ.R. Bijl en
16.00 uur ds. H. Lassche - Ger.
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur
ds.J. Schippers.
OUDE-TOXGE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. P.M.
van 't Hof (bed. H. Doop) en
18.00 uur ds. L. de Wit - Ger.
Gem. 10.00 uur en 18.00
uur leesdienst - Evangelie
Gemeente Flakkee 10.00 uur
dhr F Kotadinv.
ST.AD aan t H.ARIXG\TJET
Herv. Gem. 10.00 uur kand.
-A. van Rralingen en 18.00 uur
ds. .A. Belder - Gere£ Kerk
10.00 uur ds. 10.00 uur: ds. K.
\'ogelaar en 18.00 uur ds. .A.S.
Rienstra - Ger. Gem. 10.00
leesdienst en 14.30 uur ds. J.
Schipper
DEX BOMMEL
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.
Harkema 18.00 uur ds. BJ.
van \'reeswijk - Geref. Kerk
10.00 uur ds. H.P de Goede
en 18.00 uur ds. L.J. Lingen.
OOLTGEXSPL.AAT
Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.
van der Ziel (bed. H. Doop) en
18.00 uur dr T.E. van Spanje -
Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. HJ. Boer en 15.30 uur ds.
joh. Post - Geref. Kerk 9.30
uur dhr. K. Baas en 18.00 uur
ds. BJ. Oldenhuis - Get Gem.
9.30 uur leesdienst en IS.00
uur leesdiensi-
LAXGSTR.AAT
Herv. Gem. 10.00 uur ds. Th.
H. van der Heijden.
XIEUWE-TOXGE - Op 26
januari houdt vereniging Ring
van Oranje haar ledenver
gadering in Ons Dorpshuis
te Xieuwe-Tonge, aanvang
19.30 uur. De plannen voor
Koninginnedag en BeTOJ-
dingsdag 2010 zuUen met de
leden worden doorgenomen.
Dit jaar wordt aan deze dagen
het thema "Grootmoeders tijd"
x'erbonden. Xet als 15 jaar
geleden wordt met BexTij-
tiingsdag een gezamenlijke
maütijd georganiseerd. Ook
dit zal worden besproken tij
dens de vergadering, alsmede
de kosten die aan dit alles ver
bonden zijn. Tevens wordt de
hulp van inwoners gevTaagd.
Wie meer wil weten, kan mai
len naar ring\-anoranje(S:roval.
net of bellen naar 848827
MIDDELRARNIS - Er zijn
nog enkele plaatsen vrij voor
de naailessen in Het Diekhuus
komend voorjaar. Voor meer
informatie of aanmelding kunt
u bellen naar 0187 482800.
XIEL"V\'E-TOXGE - Motsen,
zaterdag 23 januari, wordt in
Xieuwe-Tonge vanaf 9.00 uur
oud papier weer opgehaald
\ooT de Hersteld Hervormde
Gemeente.
OLDDORP - Het nieuwe
mannenkoor dat vorige week
in Ouddorp werd opgericht,
heeft de naam "Obadja" gekre
gen. Het koor heeft als doel
psalmen, gezangen, geestelij
ke- en vaderlandse hederen te
zingen in de Xederlandse taal.
De eerste repetitieavond is
inmiddels gehouden, o.l.v. zijn
dirigent .Ab \'roegindeweij. De
reperities worden gehouden in
School met de Bijbel "Konin
gin Beatrix". Margrietweg 6 te
Ouddorp. op donderdagavond
van 19.45-21.30 uur Xieuwe
leden zijn hanelijk welkom.
Wie meer informatie wil, kan
terecht bij Cor Roon. tel. 0187
682490, e-mail croon{S solcon.
nl. of bij Erik Duifhuizen. tel.
06 10680147. e-mail chduif-
huizen(3 hetnet.nl.
OUDDORP - De Doopsgezin
de Gemeente Ouddorp heeft
sinds vele jaren goede contac
ten met diverse .Amerikaanse
koren en verheugt zich weder
om een koor uit de \"erenigde
Staten te mogen onrv angen. In
de morgendienst van zondag
24 januari a.s. zingt het Bethel
College Choir uit Kansas,
U.S..A. o.l.v. Dn \\'illiam Eash.
De dienst begint om 10.00 uur.
STELLEXD.AM - Zondag 24
januari wordt in de Gerefor
meerde Kerk te SteDendam
een kinderdienst gehouden,
met als thema 'Goed Xieuws".
Ds. C.G. Kant zal de dienst
leiden en Linata Koenraad
bespeelt het orgel. \'erder zul
len veel kinderen aan de dienst
meewerken. De aanvang is om
10;00uur.
De ruitersport is een sport
die duidelijk in de lift zit.
Steeds meer mensen zijn
deze sport ^aan beoe
fenen. Staatsbosbeheer
wordt daardoor de afge
lopen jaren steeds meer
geconfronteerd met rui
ters die - strikt genomen
- ongeoorloofd gebruik
maken van gebieden die
de organisatie. zowel
op Goeree-Overflakkee
als daarbuiten, worden
beheerd. Het gaat vaak
om landschapselementen
met een oppervlakte tus
sen de 5 en 25 hectare.
De landschapselementen
zijn belangrijk voor recre
anten. Dit betekent dat er
veel mensen zijn die hun
■vrije uurtjes daar door
brengen. Dit gebeurt op
de fiets of wandelend, al
of niet met de hond. Fiet
sers en wandelaars maken
gebruik van paden, die
speciaal voor deze catego
rieën gebruikers zijn aan
gelegd en warden onder
houden, "^'oor ruiters zijn
er op dit moment nog geen
ruiterpaden. Het ongeoor
loofd rijden ■«•an ruiters
door gebieden van Staats
bosbeheer leidt tot schade
aan wandel- en fietspaden
en tot ge^^"aarlijke situa
ties op het moment dat je
elkaar tegenkomt in het
bos. Het is om die rede
nen dat Staatsbosbeheer
bij de ver\-anging vRn de
bebording nu expliciet op
de borden heeft gezet dat
de gebieden niet toegan
kelijk zijn voor ruiters.
Feitelijk verandert er daardoor
mets aan de toegangsregels.
omdat de gebieden van Staats-
"Dosbeheer nooit toegankehjk
zijn geweest voor ruiters. Van
opensteUing voor deze gebrui
kersgroep is pas sprake als uit
de bebording blijkt dat er rui
terpaden zijn. Om te komen tot
een voor ruiters gunstiger situ
atie zijn initiatieven van uit de
streek heel gewensL
De eerste stappen in die rich
ting zijn de afgelopen jaren
gezet, in samenwerking met
het ISGO. waterschap Hol
landse Delta, gemeente Mid-
delharnis en Manege Oost-
moer is de afgelopen jaren
een ruiter- en menroute ont
wikkeld in de omge\ing van
de genoemde manege. Deze
route beet ruiter- en men
route WatergatDe \1iegers.
Het gedeelte "Watergal is al in
gebruik genomen. De deelna
me van een aantal agrariërs in
het gebied kan zeker coöpera-
aef worden genoemd: zij stel
len een rand langs hun akker
beschikbaar voor de ruiters.
\'oor het beschikbaar stellen
van de grond en het onder
houd van het pad onrs'angen
ze een vergoeding. Een belajig-
rijk deel van deze route ligt in
het Staatsbosbeheerobject De
\Tiegers bij Middelhamis. Ook
hier is het gelukt een iracé
voor ruiters en aanspanningen
te bedenken dat nauwelijks
overlast voor andere gebrui
kers van dit landschapselement
opleven. Dit gedeelte wordt
komend voorjaar geopend.
Een verdere uitbouw van het
ruiterroutenetwerk behoort
tot de mogelijkheden. De
kerngroep Ruiterroutes van de
Gebiedsgerichte .Aanpak Goe-
ree-Ch-erflakkee heeft nu er\a-
ring. die op andere plaatsen
kan worden ingezet. Staatsbos
beheer zal daarbij, waar moge
lijk, haar steentje bijdragen.
Samenwerking is heel belang
rijk. Het ruiterpad is daardoor
beter te finanderen, hoeft niet
op te houden bij de grens van
het Staatsbosbeheergebied en
kan aansluiten op rustige pol
derwegen. Met deze uitgangs
punten in het hoofd moet het
mogelijk zijn de komende jaren
meer mogelijkheden voor rui
ters op Goeree-Os'erflakkkee te
creëren, aldus Staatsbosbeheer.
De kerngroep Ruiterroutes
van het ISGO. waarin Staats
bosbeheer participeert, nodigt
georganiseerde ruiters uit om
mee te denken bij de onrwikke-
ling van die ruiterroutes.
Christelijk stnsel<blad op gersformeerde grondslag
Uitgave: uitgevarsmij. Eilandan Niauws b.v.
\^rschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnaTientan uitgave
Tal. (0187) 471020. Fax (0157* ^5736
Postbus 8, 3240 AA Middalha^-iis Laigsweg 13. Sommalsdijk
www.ailaideanieuws.n'
AOVERTENT1ES EN ADMEIStSTRATIE
's.. ':-5~:.f 02:
E-mail: info@siiandsnniauws.T
Tarisf psr mrp D.42. Contracttanavan op aanvraag
Sluitingstermijn zaketiike Bafsnsntiss:
maandag en donds'dag 14.0C jur
Sluitngstsrnij-' ove^li'ae1Sü^-lo'^t3-, maandag 7.00 uur
en \"-ijda3 ~3C Jjr '\'oo*- -fsjtis' gsDiaatste adva-lanties als gevolc
van ondJideliiKe aavs-tantiaoDdrao'ita- Kan de uitgevarij nist
aansprakelijk worden gestald.
BiBdnanager: Gert Vanii'aij. tel. (06) 504^8359
Adi'S-rantie-VBri^oop: e-mail: gartverwaij©ailandannieuws.nl
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)471022
e-maü: redactie@eilanbennieuws.nl
Plaatsing va- ngaionda" tianchten kan zonder opgaaf
va- '■scisne- wp-den oewsioerd.
ABONNEMENTEN:
Jaa"aöpnne~ient 33.-. Abonnementen (vrijdageditia) zijn bij
voo^jitbetaling en wordan automatisch verlangd. Opzeggingen
sch'ftelijk vóo' 30 november
Wicianoe" o-aac twee wekan voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
='c:5tban'. S^33C
RabobanK Soarae-Ovarflakkee S420.01.108
UdNNP
Van toepassing zijr de Regelen voor het Adve-tantiewezan (ROTA).
SOMMELSDIJK - Hon
derden karakteristieke
abdijen met een bijna uni
forme plaaegrond. in een
sobere Romaanse srijl. Dat
is de tastbare oog-st die de
kloosterorde ■^•an ae Cister
ciënzers heeft nag-elaten in
Europa, vooral in de zui-
deüjke landen. Guus Fran
ken geeft op woensdag 27
januari een lezing over de
Cisterciënzers. De lezing
wordt georganiseerd door
Kunst- en Cultuureducatie
(KCEi Goeree-O'erflakkee.
Doo'' Kees van Rixoot
De orde van de Cisterdënzers
ontstond in de elfde eeuw. als
reactie op het vaak rijke mon
nikenleven. Met de Regel van
Benedictus - stilte, eenvoud,
inkeer - nam men het boe lan
ger hoe meer niet zo nauw.
De machtige orde ^-an Qunv.
zelf ook voortgekomen uit een
hervormingsbeweging, trad
aan de dag met grote rijkdom,
uitgebreide -sieringen. rijkelijk
versierde kleding en objecten
en drukke bezigheden in en
om de abdij. De kerk in Climv
was na de Sint Pieter in Rome
de grootste in Europa.
Al met al: een klimaat van rijk
dom en weelderigheid dat ver
zet opleverde van monniken
die terug wilden naar de Regel
ran Benedictus. Het eerste
klooster waar strikte toepassing
van deze regel weer plaatsvond
stond in Citeaux. ^"an deze
plaatsnaam is de naam van de
Cisterdënzers afgeleid. Ken
merkend zijn het ascetisme en
het zwijgen van de kloosterlin
gen, naast de grote eenvoud
van de gebouwen en de litur
gie.
Onder de bezielende leiding
van Bemardus van Clain-aux
verspreide de Cisterdënzer
orde zich over heel Europa.
Bemard'us lireeg dat voor
elkaar door zijn persoonlijk
heid, zijn invloed, zijn disdpli-
ne en zijn geschriften, die tot
het mooiste en diepziimigste
van de middeleeuwse litera
tuur behoi«n. Zijn spiritueel
program komt tot uiting in een
enorme bouwonderneming;
soberheid, helderheid en een
evenwichtige levenshouding,
ren diepste gericht op God.
Bij de dood van Bemardus
in 115S telde de orde 393
abdijen, een aantal dat daarna
nog groeide tot 742. ^eel van
deze bouwwerken hebben de
Franse Revolutie overleefd.
Deze parels van architectuur
zijn nog steeds te bezichtigen,
vooral in zuidelijk Europa.
De lezing van Guus Franken
gaat over deze abdijen. Over
de architectuur, de plattegron
den en de doorwerking in de
bouwkundige structuur en
details, de landschappelijke
inpassing, etc. Dit aan de hand
van een aantal dia"s en belang
rijke teksten '^•an Bemardus.
melgezeDen en kritische tegen-
sireT'ers. Tot slot geeft Franiken
een doorkijkje naar de huidige
njd, waarin met name de Trap
pisten het stokje van de Cister
dënzers hebben overgenomen.
De lezing is op 27 januari,
van 19.30 lot 21.30 uur. in de
Remonstrantse Kerk, Voor
straat 35. Sommelsdijk. Belang
stellenden dienen zich vooraf
aan te melden bij het secre
tariaat van KCE. X. Hofs-de
Bruine, telefoon: 0187 601048.
e-mail: info@kcego.nl. De kos
ten bedragen 5 euro per per
soon (indusief consumptie), te
voldoen bij de entree.
Kunst- en Cultuureducatie
Goeree-O\erflakkee verzorgt
cursussen, reizen en lezingen
om de kunst- en cultuureduca
tie op het eiland te bevorderen.
Andere lezingen die op het
programma staan gaan over de
streekdracht van Goeree-Over
flakkee (door Cathv AVestdoip,
op 24 februari) en de geschie
denis van de tuinkunsi (door
Tonv Oomes. op 16 maart).
Ook kunt u zici nog opges'en
^'oor de busreis op zaterdag 27
maart naar Brugge - een rond
wandeling en bezoek aan het
Groeninghenmuseum. in aan
sluiting op de cursus 'Maamse
Piimitie^'en" - en voor de bus
reis naar de zaterdagmati
nee in het Concertgebouw te
Amsterdam op zaterdag 27
april. Voor opgave kunt u
e%eneens terecht bij het secre
tariaat. Meer informatie op
website www.kcego.id.
De rv>ee boekjes kwamen \Tij-
wel gelijktijdig op de markt.
onaihankelijk van elkaar. Maar
hur inhoud heeft veel met
elkaar te maken. Het ene geeft
in zestien hoofdstukken een
overzicht van de eigenschap
pen van de levende God. zoals
ons 3 de heilige Schrift bekend
gemaakt. Het andere be\-at een
aanial preken over de namen
van Qe Heere Jezus. Beide boe
ken hebben hun oorsprong in
Schotland, het ene uit de 20e.
het andere uit de 18e eeuw.
-Arthur Pink, auteur van
het eerste geschrift heeft een
bijzondere levensweg gehad.
Begc.nnen als occultist, hing
hij kier het dispensationalisme
en V eer later het anninianisme
aan. Maar de Heere bracht
heiE tot inkeer en leidde hem
tot de zuivere belijdenis van
zonae en genade. Hij had een
diep inzicht in de Schriften.
\'ele jaren redigeerde hij het
penodiek versdiijnende blad
Lecrares in the Scriptures.
Hij V3S predikant in .Ameiika.
.•Australië en Engeland, maar
was daarna tot aan zijn dood
in 1952 ambteloos publicist,
wonend in Slomowav. een
plaats op een van de eilanden
aan de Schotse westkusL
The .Arcributes of God. zo luidt
de oorspronkelijke titel van
zijn boek over Gods deugden.
In zijn M'oord vooraf stelt I'ink
dat de ■ware kennis van God
gebaseerd is op een helder
verstandelijk begrip van Zijn
eigenschappen. Dat is nogal
boud beweerd. Het zou tot de
gedachte kunnen leiden dat
het ware geloof afhankelijk is
van rationele inzichten. Toch
heeft Pink dit goed gezien,
denk ik. Geloof zonder kennis
van Gods deugden is een leeg
geloof Het door Gods Geest
gewerkte geloof richt zich op
God. op We Hij is. De oefe
ning van dat ware geloof is
ondenkbaar zonder te weten
Wie deze God is en welke Zijn
deugden zijn. Er is geen heil
zamer meditatie dan die de
deugden van de eeuwige en
genadige God overdenkt. De
Psalmen zijn er het voorbeeld
van. '"Bariïihartig en genadig
is de Heere. lankmoedig en
groot van goederrierenbeid'"
[Psalm 103].
De deugden van God zijn
vooral openbaar geworden in
het zenden van Zijn Zoon. Xie-
mand heeft ooit God gezien.
Maar de eniggeboren Zoon van
God heeft Hem geopenbaard.
Het geloof in Chiisrus zal dan
ook nooit zonder de kermis
van de deugden van de Heere
zijn. ja. daarin hgt de zalig
heid. Het boek Openbaring
toont ons dat de eeuwige zalig
heid zal bestaan in hei roemen
van Gods deugden. "Groot en
■h'onderlijk zijn Uw werken.
Heere. Gij almachtige God.
Rechn-aardig en waarachtig
zijn Uw wegen. Gij Koning der
heOigen'" [Openb. 15].
Met het aanhalen van deze
Schriftwoorden ben ik tegelij
kertijd bij de inhoud van de
diverse hoofdstukken. ï^nk
bespreekt onder meer de
deugd van Gods algenoeg-
zaamheid. Zijn soe-s'ereinileii.
heüigheid en macht. Maar ook
Zijn barmhartigheid, lankmoe
digheid, genade en hefde. Toi
slot: Gods toom. Opmerkelijk
dat de belangrijke deugd van
Gods goedertierenheid niet
apart aan de orde komt. De
oorzaak hier^-an zal liggen in
de ■v erialJng van de diverse bij
belse begrippen. Die zijn in het
Engels en .Nederlands wel eens
wat verschillend.
Ik kan de lezing van dit boekje
alleen maar aanraden. Het
wil inzicht bieden in de diep
ten van God, zoals ze ons in
Gods WfXjrd worden bekend
gemaakt. .Meer nog dan dat
geeft dit boek stof tot geeste
lijke o%erdenking en roem.
"De Koning nu der eeuwen, de
on^ erderfelijke, de onzienlijke,
de alleen wijze God, zij eer en
heerlijkheid in alle eeuwig-
hrid"[]rma.
Het andere boek is van Thomas
Boston, één van de (naar mijn
bescheiden gedachte) meest
voortreffelijke godgeleerden.
Hij diende slechts twee kleine
Schotse gemeenten (Simprin
en Etuickj, maar spreekt door
zijn boeken nog nadat hij
gestorven is. De heer J.P Lab-
ruvère te 's Heerhendrikskin-
deren nam het goede initiatief
enkele preken van Boston ie
vertalen. Ze gaan alle over die
ene tekst uit Jesaja 9: 5: ""Want
een Kind is ons geboren...""
Het is de profetie aangaande
de namen van de komende
Zoon van God: "Wonderlijk.
Raad. Sterke God, \'ader der
eeuwigheid. Vredevorst""
Boston gaat uinoerig in op de
inhoud van deze namen. Hij
verklaart ze als eigenschap
pen -san het werk van Hem dje
komen zou als de Zaligmaker
van zondaren. In deze verhan
delingen trekt hij telkens lij
nen naar het geestelijke belang
dat Gods kinderen hebben bij
de inhoud ■^an die desbetref
fende naam. Een enkel dtaat
als voorbeeld, genomen uit de
verhandeling over de naam
"Sterke God": ''Het spreekt van
vertroosting tot de kerk en tot
ieder gelo^ige in zijn nederige
staat. Wat ook uw behoeften
mogen zijn. Hij is bekw-aam
om ze te vervullen. Hoe ri^'ak
u ook bent. er is kracht genoeg
in Hem. Zo hopeloos kan uw
geval niet zijn. het is nooit bui
ten het bereik van Zijn hulp.
Laten de gelo^1gen leren zich
in hun ^'orsl te verblijden, in
hun Hoofd, in Wie ze volmaak:
zijn.'"
C^merkehjk in deze preken is
vooral het accent dat Bostor.
legt op het feit dat deze Zoor.
door God gegeven is. -Aan w:e a
Hij gegeven? Op dit punt trek:
Boston de lijn naar het bekerj-
de woord uit joh. 3: 16: '"-Aizo
hef heeft God de werdd gehad
dat Hij Zijn eniggeboren Zoon
gegeven heeft.Ik riteer: "U
ziet dal het zicli uiBtrekt tot de
wereld, de wereld van mensen,
om daarmee wel de gevallen
engelen, maar niemand var,
het gevallen geslacht van .Adarc
uit te sluiten. Daarom zegt de
profeet: Een Zoon is ons gege
ven. Degenen die deze Gave
beknotten en inperken, zullen
daar\'oor met de goedkeurmg
van Christus, e^s'enmin die \-aii
Zijn Vader krijgen, wam door
dat beknotten en inperken
wordt noch Hij. noch de Vader
geëerd.'" \'anuit deze ruimhar-
nge en welgemeende evange-
heprediking wijst Boston op de
noodzaak van het ware geloot,
maar niet minder waarschuw:
hij emsng tegen het ongeloof
Het boek besluit met enkele
gegevens over de piersoon en
de prediking van Boston. Van
harte ter lezing Banbe\'olen'
Njl^v.: Arthur W. Pvnk. Rorm:
Zipi dejigdm. Dt nsrn-
schupper, var, God. Vv-
gevenj De Bamer. Apel
doorn. Hard cmier. lÉBK
978-90-336-0669-4.
212 pag. Pnj!. MM
euro.
Thmnas Bastcm.. Mer^
noem: Zifn Saarti. Prt-
hcTi mier de namen var,
Chnstiis. Vitsmen: Df
Groot Goiidnaan. Kem
pen. Hard cover. ISBK
97B-90-BS65-118-2.
192 pag. Prip 29.90
euro.
J^.J. Kieviet
OUDDORP - Met ingang
^■an beden heeft het in
2005 opgerichte Chrisre^
lijk Öuddorps Mannen
koor een nieuve dirigent,
nl. Dinant Struik. zelf
■Vk'oonachtig in Ouddorp.
Met een brede er\-aring in hf;
leiden van christelijke man
nenkoren .'waaro^nder IS jaar
het Dirkslands "Mannenkoor^
is hij .sinds 2002 dirig-ent van
het Duivelands "Mannenkoor
te Oosteriand. met S? leden
een middelgroot mannenkoor.
De bedoeling is om het Öud
dorps Mannenkoor ern eijjen
sound te gaan pex'en. kenrner-
kend voor de koren die onder
zijn leiding staan of stonden
Het Öuddorps Mannenkoor
zingt in de Nederlandse taa
Psalmen, Gehangen en Vader
landse Liederen: dit zal me:
veranderen. "Wel \'erander: ir,
de roekomst het tijdstip waar
op wordt gerepeteerd. Voor
alsnog blijft dit echter nog op
zaterdagavond van 17.S0 tot
IS. 15 uur in een van de zalen
van gebouw Ehen-Haezer.
Preekhillaan S te Ouddorp
"Manspersonen vanaf 16 jaar
rfie graag zingen zijn harte
lijk welkom, löeer informaae
is te \"erkrijgen bij M'im West
hoeve, td. 0187 6SS904. e-maii
w. westhoeve(S)klik-safif .nl