Zorgelijk tekort aan ambtsdragers?! Kerkdiensten zondag 24 januari Lege Ruitersport op Goeree-Overflakkee Lezing over Cisterciënzer abdijen in Europa Eiy^nDBi-niELiws EIIAnDQi.rilEUW5 Onderzoek OoT^aken Gekozen en geroepen Een scherpe uitspraak Bijstand geboden Jaarvergadering Ring van Oranje Naailes Oud papier Naam nieuw mannenkoor Amerikaans koor in Doopsgezinde Gemeente Kinderdienst Aanmelden De deugden van God. De namen van Christus Nieuwe dirig-ent \'oor Christelijk Öuddorps Mannenkoor PAGINAL VRIJDAG 22 j.VNLARI 2010 Ethiek L il een onlangs ingesteld onderzoek door hei Reforma torisch Dagblad bleek dat heel wat gemeenten in verschil lende kerkverbanden lijden aaii een tekort aan ambtsdra gers. Meestal \vorden verkie zingen gehouden in het najaar en \inden de diensten van bevestiging plaats in de maand januari \an het volgende jaar Maar hier en daar zijn er nogal wat vacatures die moeilijk ver vulbaar blijken te zijn. \'oor- al blijkt het moeilijk te zijn gemeenteleden bereid te vin den om ouderling te worden. En daardoor kan de pastorale zorg in de knel komen. Er zijn verschillende oorzaken daar voor aan te wijzen. In sommige gemeenten blijken al geruime tijd lege plaatsen in kerkenraden te bestaan, vooral van ouderlin gen, vanwege de vacature van een predikant. En dat is soms bijzonder schrijnend, omdat 'het omzien naar elkaar", ook in geestelijk opzicht, terug loopt of dreigt geheel achter wege Ie blijven. En in noodge vallen, zoals een crisis in eeii hu-\\elijk. kan het pastoraat te laat worden beoefend om een definitieve breuk en echtschei ding te voorkomen. Het kan zijn dat juist het ontbreken van een "eigen" voorganger gekozen gemeen teleden demotiveert om lid \an de kerkenraad te worden. Want dan komt er meer op de ouderlingen af. En men heeft hel al zo clruk, helaas, ook vaak met zichzelf Ceen tijd is aak het excuus. Maar is er wel tijd om wat men leuk \indt te doen of om liefliebberijen aandacht te geven? En kunnen we en durven \\e tegen God te zeg gen 'Ik heb geen tijd"? Hebben of krijgen vve straks wel tijd om \Tedig heen te gaan? In som mige kerken en gemeenten wordt hoog tegen het ambt opgezien, vooral tegen het ambt van ouderling. Dat kan toch zo maar niet iedereen?: Dan moetje toch om de zoveel tijd hardop bidden in de con- .sistoriekamer. voor de dienst aanvangt, en dat gaat toch zo maar niet? En je moet op huisbezoek en over anderen opzicht uitoefenen, nu. kom daar maar eens om! En ja, ik ben geen Avondmaalganger, daanoe ontbreekt mij de \Tij- moedigheid: nu. dan kun je toch ook geen ouderling wor den? Diaken worden, nu ja. dat kan nog wel. Nfet hel zakje rondgaan om geld op te halen in de kerkdienst is niet zo moeilijk. En de enkele geval len om behoeftige gemeente leden bij te staan, nu ja. daar komen we met elkaar \\el uit. \'indt daardoor intussen niet een devaluatie van het ambt van diaken plaats? \Vorden de beide genoemde ambten dan niet erg ver uit elkaar getrok ken? Of ligt de oorzaak wellicht dieper? Is er soms een smar telijk gebrek aan godsvTucht en geestelijk leven onder de gemeenteleden? Is de dienst van God soms onaantrekkelijk? Wanneer voor een verga dering van gemeenteleden, samengeroepen voor de ver kiezing van diakenen eirof ouderlingen, gebeden wordt tot God en men wordt ver kozen, gelooft men dan door de gemeente en mitsdien van Crodswege geroepen te zijn? Dat gaat toch niet builen het voorzienig bestel van Hem om? En is bij het afleggen van openbare belijdenis in het mid den van de gemeente ook niet uitgesproken en beloofd, dat men in principe bereid is. als de Heere roept tot een taak in Zijn dienst, deze ook te aan- \-aarden in afhankelijkheid \-an Zijn zegen? Is er ook stille venvondering in het han dat Hij ons gebruiken kan en tot opbouw van de gemeente en tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk? Dat is toch het best denkbare werk voor een men senkind op aarde? In de Dordtse Kerkorde, nog in kerken en gemeenten van gereformeerde belijde nis in achting, is een scherpe uitspraak te lezen. Om de nvee jaar zijn er ^■olgens deze orde verkiezingen te houden waarbij ondersteld is dat elk manlijk lidmaat geacht werd in het ambt te kunnen gesteld worden. En wanneer een door lidmaten of door de kerken- raad verkozen persoon zonder opgaaf van (wettige) redenen voor de verkiezing bedankt. moest hij. daarop aangespro ken en vermaand door r\vee ambtsbroeders, zelfs een rijd- lang van de Tafel des Heeren worden afgehouden. Dat is wel heel erg scherp nieDN'aar. en wij zouden dat toch niet graag zien gebeuren? Gaat men op deze wijze gewetens niet te zeer bin- Drs. W. Ckr. Hovius den aan een kerkelijke regel en over het hart an een medelid van de gemeente heersen? Is zulk een uitoefening van tucht wel echt Bijbels? Het kan goed zijn om in gemeenten en kerken een groep "bezoekbroeders" te hebben die met de pastorale ouderlingen op bezoek gaan bij gemeenteleden. Ener zijds kunnen daardoor meer gemeenteleden bezocht wor den en krijgen de ouderlingen ondersteuning. -Anderzijds kan dat ook voor de genoemde broeders een oefening in en een voorbereiding zijn op de ambtehjke dienst in een later rijdvak. De lust kan in het hart ontstaan om de Heere daarin te dienen en om deze en gene tot zegen te zijn. En op de amb telijke jaren kan soms nader hand blij en dankbaar terug gezien worden. Ik hoop intus sen dat in de gemeenten op het eiland diakenen, ouderlingen, ouderlingen-kerkrentmeesters en dienaren van het ^Voo^d met \Teugde en tot zegen van gemeenteleden, bovenal tot eer van de grote .Ambtsdrager, eensgezind en in goede harmo nie met elkaar mogen dienen. OlDDORP Herv. Gem. 9.45 uur ds. M. Klaassen en 18.00 uur ds. L.\V. den Boer - Hersteld Herv. Gem. Dorpsk^rk.: 9.30 uur lees- dienst en 18.30 uur ds. H. Las- sche. Ehm-Hahrr: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur kand. P. Verhaar - Geref. Kerk 10.00 uur ds. J.E KieMt en 18.30 UUT ds. C.G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P Blok - Doopsgezinde Gem. 10.00 uur ds. J. Smink en 18.30 uur ds. H. van Dam. GOEDEREEDE Herv. Gem. iq,<H^ u-ur ds. E. van den Ham eiy'JS.SO uur ds. E. de Mots - tlfereteld Herv. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur ds. joh. Post. STÈLLE\D.A.M Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Hoolwerf en 17.00 uur ds. F. Hoek - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W.M. \an der Linden en 18,00 uur kand. M. Diepeveen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.G. Kant en 18.30 uur ds. G. Romkes. MEL1SS.\XT Herv. Gem. 16.00 uur ds. J. ^Villemsen - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. Joh. Fekkes en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Geref. Kerk 9.30 uur mevT. M. KeijzenA-aard - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSL.A\"D Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. \-an Meijeren en 18.00 uur ds. J.T. de Koning - Ger. Gem. 10.00 uur en "iS.OO uur lees dienst - Ziekeohuis 14.30 uur ds. Til. H. W. van der Heijden. HERKIXGEX Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.J.T. Lubbers en 18.00 uur ds. E. A-ersluis - Hersteld Herv. Gem. 9.S0 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. M.B. van der Palm - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Vis en 18.00 uur kand. JA. de Kruijf - Lucaskapel HDG 10.30 unr ds. HJ. Catsburg - Hersteld Herv. (ïem. 9.30 uur ds. L.M. Jongejan en 17.00 uur ds. J. Kot"- Exodus 10.00 UUT mevT. ds. de Kok - Remon strantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 dhr K. van Holten. MIDDELRARXIS Herv. Gem. lO.OO uur ds. L.W. v.d. Sluijs en 18.00 uur: ds. H. Harl;ema - Geref. Kerk 10.00 uur ds. L.J. Lingen en 19.00 uur; oecumenische gebeds dienst in Remonstrantse Kerk - Ger. Gem. 9.30 uur ds. C. Harinck en 18.00 uur ds. .AA. Brugge - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. .AA. Egas - Geref. Kerk (Trijgem.) 9.30 ds. -A. van Houdt en 17.00 uur ds. D.J. van Diggele. XIEUWE-TOXGE Herv. Gem. 9.30 uur ds. .A. van lingen en 18,00 uur kand. H.I. Meihorst - Hersteld Herv. Gem. 9.30 dhr. L. Stuurman en 18.00 uur dr. RJ., Buite- laarlO.45 uur ds. IJ.R. Bijl en 16.00 uur ds. H. Lassche - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds.J. Schippers. OUDE-TOXGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. P.M. van 't Hof (bed. H. Doop) en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Flakkee 10.00 uur dhr F Kotadinv. ST.AD aan t H.ARIXG\TJET Herv. Gem. 10.00 uur kand. -A. van Rralingen en 18.00 uur ds. .A. Belder - Gere£ Kerk 10.00 uur ds. 10.00 uur: ds. K. \'ogelaar en 18.00 uur ds. .A.S. Rienstra - Ger. Gem. 10.00 leesdienst en 14.30 uur ds. J. Schipper DEX BOMMEL Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema 18.00 uur ds. BJ. van \'reeswijk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. H.P de Goede en 18.00 uur ds. L.J. Lingen. OOLTGEXSPL.AAT Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. van der Ziel (bed. H. Doop) en 18.00 uur dr T.E. van Spanje - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. HJ. Boer en 15.30 uur ds. joh. Post - Geref. Kerk 9.30 uur dhr. K. Baas en 18.00 uur ds. BJ. Oldenhuis - Get Gem. 9.30 uur leesdienst en IS.00 uur leesdiensi- LAXGSTR.AAT Herv. Gem. 10.00 uur ds. Th. H. van der Heijden. XIEUWE-TOXGE - Op 26 januari houdt vereniging Ring van Oranje haar ledenver gadering in Ons Dorpshuis te Xieuwe-Tonge, aanvang 19.30 uur. De plannen voor Koninginnedag en BeTOJ- dingsdag 2010 zuUen met de leden worden doorgenomen. Dit jaar wordt aan deze dagen het thema "Grootmoeders tijd" x'erbonden. Xet als 15 jaar geleden wordt met BexTij- tiingsdag een gezamenlijke maütijd georganiseerd. Ook dit zal worden besproken tij dens de vergadering, alsmede de kosten die aan dit alles ver bonden zijn. Tevens wordt de hulp van inwoners gevTaagd. Wie meer wil weten, kan mai len naar ring\-anoranje(S:roval. net of bellen naar 848827 MIDDELRARNIS - Er zijn nog enkele plaatsen vrij voor de naailessen in Het Diekhuus komend voorjaar. Voor meer informatie of aanmelding kunt u bellen naar 0187 482800. XIEL"V\'E-TOXGE - Motsen, zaterdag 23 januari, wordt in Xieuwe-Tonge vanaf 9.00 uur oud papier weer opgehaald \ooT de Hersteld Hervormde Gemeente. OLDDORP - Het nieuwe mannenkoor dat vorige week in Ouddorp werd opgericht, heeft de naam "Obadja" gekre gen. Het koor heeft als doel psalmen, gezangen, geestelij ke- en vaderlandse hederen te zingen in de Xederlandse taal. De eerste repetitieavond is inmiddels gehouden, o.l.v. zijn dirigent .Ab \'roegindeweij. De reperities worden gehouden in School met de Bijbel "Konin gin Beatrix". Margrietweg 6 te Ouddorp. op donderdagavond van 19.45-21.30 uur Xieuwe leden zijn hanelijk welkom. Wie meer informatie wil, kan terecht bij Cor Roon. tel. 0187 682490, e-mail croon{S solcon. nl. of bij Erik Duifhuizen. tel. 06 10680147. e-mail chduif- huizen(3 hetnet.nl. OUDDORP - De Doopsgezin de Gemeente Ouddorp heeft sinds vele jaren goede contac ten met diverse .Amerikaanse koren en verheugt zich weder om een koor uit de \"erenigde Staten te mogen onrv angen. In de morgendienst van zondag 24 januari a.s. zingt het Bethel College Choir uit Kansas, U.S..A. o.l.v. Dn \\'illiam Eash. De dienst begint om 10.00 uur. STELLEXD.AM - Zondag 24 januari wordt in de Gerefor meerde Kerk te SteDendam een kinderdienst gehouden, met als thema 'Goed Xieuws". Ds. C.G. Kant zal de dienst leiden en Linata Koenraad bespeelt het orgel. \'erder zul len veel kinderen aan de dienst meewerken. De aanvang is om 10;00uur. De ruitersport is een sport die duidelijk in de lift zit. Steeds meer mensen zijn deze sport ^aan beoe fenen. Staatsbosbeheer wordt daardoor de afge lopen jaren steeds meer geconfronteerd met rui ters die - strikt genomen - ongeoorloofd gebruik maken van gebieden die de organisatie. zowel op Goeree-Overflakkee als daarbuiten, worden beheerd. Het gaat vaak om landschapselementen met een oppervlakte tus sen de 5 en 25 hectare. De landschapselementen zijn belangrijk voor recre anten. Dit betekent dat er veel mensen zijn die hun ■vrije uurtjes daar door brengen. Dit gebeurt op de fiets of wandelend, al of niet met de hond. Fiet sers en wandelaars maken gebruik van paden, die speciaal voor deze catego rieën gebruikers zijn aan gelegd en warden onder houden, "^'oor ruiters zijn er op dit moment nog geen ruiterpaden. Het ongeoor loofd rijden ■«•an ruiters door gebieden van Staats bosbeheer leidt tot schade aan wandel- en fietspaden en tot ge^^"aarlijke situa ties op het moment dat je elkaar tegenkomt in het bos. Het is om die rede nen dat Staatsbosbeheer bij de ver\-anging vRn de bebording nu expliciet op de borden heeft gezet dat de gebieden niet toegan kelijk zijn voor ruiters. Feitelijk verandert er daardoor mets aan de toegangsregels. omdat de gebieden van Staats- "Dosbeheer nooit toegankehjk zijn geweest voor ruiters. Van opensteUing voor deze gebrui kersgroep is pas sprake als uit de bebording blijkt dat er rui terpaden zijn. Om te komen tot een voor ruiters gunstiger situ atie zijn initiatieven van uit de streek heel gewensL De eerste stappen in die rich ting zijn de afgelopen jaren gezet, in samenwerking met het ISGO. waterschap Hol landse Delta, gemeente Mid- delharnis en Manege Oost- moer is de afgelopen jaren een ruiter- en menroute ont wikkeld in de omge\ing van de genoemde manege. Deze route beet ruiter- en men route WatergatDe \1iegers. Het gedeelte "Watergal is al in gebruik genomen. De deelna me van een aantal agrariërs in het gebied kan zeker coöpera- aef worden genoemd: zij stel len een rand langs hun akker beschikbaar voor de ruiters. \'oor het beschikbaar stellen van de grond en het onder houd van het pad onrs'angen ze een vergoeding. Een belajig- rijk deel van deze route ligt in het Staatsbosbeheerobject De \Tiegers bij Middelhamis. Ook hier is het gelukt een iracé voor ruiters en aanspanningen te bedenken dat nauwelijks overlast voor andere gebrui kers van dit landschapselement opleven. Dit gedeelte wordt komend voorjaar geopend. Een verdere uitbouw van het ruiterroutenetwerk behoort tot de mogelijkheden. De kerngroep Ruiterroutes van de Gebiedsgerichte .Aanpak Goe- ree-Ch-erflakkee heeft nu er\a- ring. die op andere plaatsen kan worden ingezet. Staatsbos beheer zal daarbij, waar moge lijk, haar steentje bijdragen. Samenwerking is heel belang rijk. Het ruiterpad is daardoor beter te finanderen, hoeft niet op te houden bij de grens van het Staatsbosbeheergebied en kan aansluiten op rustige pol derwegen. Met deze uitgangs punten in het hoofd moet het mogelijk zijn de komende jaren meer mogelijkheden voor rui ters op Goeree-Os'erflakkkee te creëren, aldus Staatsbosbeheer. De kerngroep Ruiterroutes van het ISGO. waarin Staats bosbeheer participeert, nodigt georganiseerde ruiters uit om mee te denken bij de onrwikke- ling van die ruiterroutes. Christelijk stnsel<blad op gersformeerde grondslag Uitgave: uitgevarsmij. Eilandan Niauws b.v. \^rschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnaTientan uitgave Tal. (0187) 471020. Fax (0157* ^5736 Postbus 8, 3240 AA Middalha^-iis Laigsweg 13. Sommalsdijk www.ailaideanieuws.n' AOVERTENT1ES EN ADMEIStSTRATIE 's.. ':-5~:.f 02: E-mail: info@siiandsnniauws.T Tarisf psr mrp D.42. Contracttanavan op aanvraag Sluitingstermijn zaketiike Bafsnsntiss: maandag en donds'dag 14.0C jur Sluitngstsrnij-' ove^li'ae1Sü^-lo'^t3-, maandag 7.00 uur en \"-ijda3 ~3C Jjr '\'oo*- -fsjtis' gsDiaatste adva-lanties als gevolc van ondJideliiKe aavs-tantiaoDdrao'ita- Kan de uitgevarij nist aansprakelijk worden gestald. BiBdnanager: Gert Vanii'aij. tel. (06) 504^8359 Adi'S-rantie-VBri^oop: e-mail: gartverwaij©ailandannieuws.nl REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)471022 e-maü: redactie@eilanbennieuws.nl Plaatsing va- ngaionda" tianchten kan zonder opgaaf va- '■scisne- wp-den oewsioerd. ABONNEMENTEN: Jaa"aöpnne~ient 33.-. Abonnementen (vrijdageditia) zijn bij voo^jitbetaling en wordan automatisch verlangd. Opzeggingen sch'ftelijk vóo' 30 november Wicianoe" o-aac twee wekan voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: ='c:5tban'. S^33C RabobanK Soarae-Ovarflakkee S420.01.108 UdNNP Van toepassing zijr de Regelen voor het Adve-tantiewezan (ROTA). SOMMELSDIJK - Hon derden karakteristieke abdijen met een bijna uni forme plaaegrond. in een sobere Romaanse srijl. Dat is de tastbare oog-st die de kloosterorde ■^•an ae Cister ciënzers heeft nag-elaten in Europa, vooral in de zui- deüjke landen. Guus Fran ken geeft op woensdag 27 januari een lezing over de Cisterciënzers. De lezing wordt georganiseerd door Kunst- en Cultuureducatie (KCEi Goeree-O'erflakkee. Doo'' Kees van Rixoot De orde van de Cisterdënzers ontstond in de elfde eeuw. als reactie op het vaak rijke mon nikenleven. Met de Regel van Benedictus - stilte, eenvoud, inkeer - nam men het boe lan ger hoe meer niet zo nauw. De machtige orde ^-an Qunv. zelf ook voortgekomen uit een hervormingsbeweging, trad aan de dag met grote rijkdom, uitgebreide -sieringen. rijkelijk versierde kleding en objecten en drukke bezigheden in en om de abdij. De kerk in Climv was na de Sint Pieter in Rome de grootste in Europa. Al met al: een klimaat van rijk dom en weelderigheid dat ver zet opleverde van monniken die terug wilden naar de Regel ran Benedictus. Het eerste klooster waar strikte toepassing van deze regel weer plaatsvond stond in Citeaux. ^"an deze plaatsnaam is de naam van de Cisterdënzers afgeleid. Ken merkend zijn het ascetisme en het zwijgen van de kloosterlin gen, naast de grote eenvoud van de gebouwen en de litur gie. Onder de bezielende leiding van Bemardus van Clain-aux verspreide de Cisterdënzer orde zich over heel Europa. Bemard'us lireeg dat voor elkaar door zijn persoonlijk heid, zijn invloed, zijn disdpli- ne en zijn geschriften, die tot het mooiste en diepziimigste van de middeleeuwse litera tuur behoi«n. Zijn spiritueel program komt tot uiting in een enorme bouwonderneming; soberheid, helderheid en een evenwichtige levenshouding, ren diepste gericht op God. Bij de dood van Bemardus in 115S telde de orde 393 abdijen, een aantal dat daarna nog groeide tot 742. ^eel van deze bouwwerken hebben de Franse Revolutie overleefd. Deze parels van architectuur zijn nog steeds te bezichtigen, vooral in zuidelijk Europa. De lezing van Guus Franken gaat over deze abdijen. Over de architectuur, de plattegron den en de doorwerking in de bouwkundige structuur en details, de landschappelijke inpassing, etc. Dit aan de hand van een aantal dia"s en belang rijke teksten '^•an Bemardus. melgezeDen en kritische tegen- sireT'ers. Tot slot geeft Franiken een doorkijkje naar de huidige njd, waarin met name de Trap pisten het stokje van de Cister dënzers hebben overgenomen. De lezing is op 27 januari, van 19.30 lot 21.30 uur. in de Remonstrantse Kerk, Voor straat 35. Sommelsdijk. Belang stellenden dienen zich vooraf aan te melden bij het secre tariaat van KCE. X. Hofs-de Bruine, telefoon: 0187 601048. e-mail: info@kcego.nl. De kos ten bedragen 5 euro per per soon (indusief consumptie), te voldoen bij de entree. Kunst- en Cultuureducatie Goeree-O\erflakkee verzorgt cursussen, reizen en lezingen om de kunst- en cultuureduca tie op het eiland te bevorderen. Andere lezingen die op het programma staan gaan over de streekdracht van Goeree-Over flakkee (door Cathv AVestdoip, op 24 februari) en de geschie denis van de tuinkunsi (door Tonv Oomes. op 16 maart). Ook kunt u zici nog opges'en ^'oor de busreis op zaterdag 27 maart naar Brugge - een rond wandeling en bezoek aan het Groeninghenmuseum. in aan sluiting op de cursus 'Maamse Piimitie^'en" - en voor de bus reis naar de zaterdagmati nee in het Concertgebouw te Amsterdam op zaterdag 27 april. Voor opgave kunt u e%eneens terecht bij het secre tariaat. Meer informatie op website www.kcego.id. De rv>ee boekjes kwamen \Tij- wel gelijktijdig op de markt. onaihankelijk van elkaar. Maar hur inhoud heeft veel met elkaar te maken. Het ene geeft in zestien hoofdstukken een overzicht van de eigenschap pen van de levende God. zoals ons 3 de heilige Schrift bekend gemaakt. Het andere be\-at een aanial preken over de namen van Qe Heere Jezus. Beide boe ken hebben hun oorsprong in Schotland, het ene uit de 20e. het andere uit de 18e eeuw. -Arthur Pink, auteur van het eerste geschrift heeft een bijzondere levensweg gehad. Begc.nnen als occultist, hing hij kier het dispensationalisme en V eer later het anninianisme aan. Maar de Heere bracht heiE tot inkeer en leidde hem tot de zuivere belijdenis van zonae en genade. Hij had een diep inzicht in de Schriften. \'ele jaren redigeerde hij het penodiek versdiijnende blad Lecrares in the Scriptures. Hij V3S predikant in .Ameiika. .•Australië en Engeland, maar was daarna tot aan zijn dood in 1952 ambteloos publicist, wonend in Slomowav. een plaats op een van de eilanden aan de Schotse westkusL The .Arcributes of God. zo luidt de oorspronkelijke titel van zijn boek over Gods deugden. In zijn M'oord vooraf stelt I'ink dat de ■ware kennis van God gebaseerd is op een helder verstandelijk begrip van Zijn eigenschappen. Dat is nogal boud beweerd. Het zou tot de gedachte kunnen leiden dat het ware geloof afhankelijk is van rationele inzichten. Toch heeft Pink dit goed gezien, denk ik. Geloof zonder kennis van Gods deugden is een leeg geloof Het door Gods Geest gewerkte geloof richt zich op God. op We Hij is. De oefe ning van dat ware geloof is ondenkbaar zonder te weten Wie deze God is en welke Zijn deugden zijn. Er is geen heil zamer meditatie dan die de deugden van de eeuwige en genadige God overdenkt. De Psalmen zijn er het voorbeeld van. '"Bariïihartig en genadig is de Heere. lankmoedig en groot van goederrierenbeid'" [Psalm 103]. De deugden van God zijn vooral openbaar geworden in het zenden van Zijn Zoon. Xie- mand heeft ooit God gezien. Maar de eniggeboren Zoon van God heeft Hem geopenbaard. Het geloof in Chiisrus zal dan ook nooit zonder de kermis van de deugden van de Heere zijn. ja. daarin hgt de zalig heid. Het boek Openbaring toont ons dat de eeuwige zalig heid zal bestaan in hei roemen van Gods deugden. "Groot en ■h'onderlijk zijn Uw werken. Heere. Gij almachtige God. Rechn-aardig en waarachtig zijn Uw wegen. Gij Koning der heOigen'" [Openb. 15]. Met het aanhalen van deze Schriftwoorden ben ik tegelij kertijd bij de inhoud van de diverse hoofdstukken. ï^nk bespreekt onder meer de deugd van Gods algenoeg- zaamheid. Zijn soe-s'ereinileii. heüigheid en macht. Maar ook Zijn barmhartigheid, lankmoe digheid, genade en hefde. Toi slot: Gods toom. Opmerkelijk dat de belangrijke deugd van Gods goedertierenheid niet apart aan de orde komt. De oorzaak hier^-an zal liggen in de ■v erialJng van de diverse bij belse begrippen. Die zijn in het Engels en .Nederlands wel eens wat verschillend. Ik kan de lezing van dit boekje alleen maar aanraden. Het wil inzicht bieden in de diep ten van God, zoals ze ons in Gods WfXjrd worden bekend gemaakt. .Meer nog dan dat geeft dit boek stof tot geeste lijke o%erdenking en roem. "De Koning nu der eeuwen, de on^ erderfelijke, de onzienlijke, de alleen wijze God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwig- hrid"[]rma. Het andere boek is van Thomas Boston, één van de (naar mijn bescheiden gedachte) meest voortreffelijke godgeleerden. Hij diende slechts twee kleine Schotse gemeenten (Simprin en Etuickj, maar spreekt door zijn boeken nog nadat hij gestorven is. De heer J.P Lab- ruvère te 's Heerhendrikskin- deren nam het goede initiatief enkele preken van Boston ie vertalen. Ze gaan alle over die ene tekst uit Jesaja 9: 5: ""Want een Kind is ons geboren..."" Het is de profetie aangaande de namen van de komende Zoon van God: "Wonderlijk. Raad. Sterke God, \'ader der eeuwigheid. Vredevorst"" Boston gaat uinoerig in op de inhoud van deze namen. Hij verklaart ze als eigenschap pen -san het werk van Hem dje komen zou als de Zaligmaker van zondaren. In deze verhan delingen trekt hij telkens lij nen naar het geestelijke belang dat Gods kinderen hebben bij de inhoud ■^an die desbetref fende naam. Een enkel dtaat als voorbeeld, genomen uit de verhandeling over de naam "Sterke God": ''Het spreekt van vertroosting tot de kerk en tot ieder gelo^ige in zijn nederige staat. Wat ook uw behoeften mogen zijn. Hij is bekw-aam om ze te vervullen. Hoe ri^'ak u ook bent. er is kracht genoeg in Hem. Zo hopeloos kan uw geval niet zijn. het is nooit bui ten het bereik van Zijn hulp. Laten de gelo^1gen leren zich in hun ^'orsl te verblijden, in hun Hoofd, in Wie ze volmaak: zijn.'" C^merkehjk in deze preken is vooral het accent dat Bostor. legt op het feit dat deze Zoor. door God gegeven is. -Aan w:e a Hij gegeven? Op dit punt trek: Boston de lijn naar het bekerj- de woord uit joh. 3: 16: '"-Aizo hef heeft God de werdd gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft.Ik riteer: "U ziet dal het zicli uiBtrekt tot de wereld, de wereld van mensen, om daarmee wel de gevallen engelen, maar niemand var, het gevallen geslacht van .Adarc uit te sluiten. Daarom zegt de profeet: Een Zoon is ons gege ven. Degenen die deze Gave beknotten en inperken, zullen daar\'oor met de goedkeurmg van Christus, e^s'enmin die \-aii Zijn Vader krijgen, wam door dat beknotten en inperken wordt noch Hij. noch de Vader geëerd.'" \'anuit deze ruimhar- nge en welgemeende evange- heprediking wijst Boston op de noodzaak van het ware geloot, maar niet minder waarschuw: hij emsng tegen het ongeloof Het boek besluit met enkele gegevens over de piersoon en de prediking van Boston. Van harte ter lezing Banbe\'olen' Njl^v.: Arthur W. Pvnk. Rorm: Zipi dejigdm. Dt nsrn- schupper, var, God. Vv- gevenj De Bamer. Apel doorn. Hard cmier. lÉBK 978-90-336-0669-4. 212 pag. Pnj!. MM euro. Thmnas Bastcm.. Mer^ noem: Zifn Saarti. Prt- hcTi mier de namen var, Chnstiis. Vitsmen: Df Groot Goiidnaan. Kem pen. Hard cover. ISBK 97B-90-BS65-118-2. 192 pag. Prip 29.90 euro. J^.J. Kieviet OUDDORP - Met ingang ^■an beden heeft het in 2005 opgerichte Chrisre^ lijk Öuddorps Mannen koor een nieuve dirigent, nl. Dinant Struik. zelf ■Vk'oonachtig in Ouddorp. Met een brede er\-aring in hf; leiden van christelijke man nenkoren .'waaro^nder IS jaar het Dirkslands "Mannenkoor^ is hij .sinds 2002 dirig-ent van het Duivelands "Mannenkoor te Oosteriand. met S? leden een middelgroot mannenkoor. De bedoeling is om het Öud dorps Mannenkoor ern eijjen sound te gaan pex'en. kenrner- kend voor de koren die onder zijn leiding staan of stonden Het Öuddorps Mannenkoor zingt in de Nederlandse taa Psalmen, Gehangen en Vader landse Liederen: dit zal me: veranderen. "Wel \'erander: ir, de roekomst het tijdstip waar op wordt gerepeteerd. Voor alsnog blijft dit echter nog op zaterdagavond van 17.S0 tot IS. 15 uur in een van de zalen van gebouw Ehen-Haezer. Preekhillaan S te Ouddorp "Manspersonen vanaf 16 jaar rfie graag zingen zijn harte lijk welkom, löeer informaae is te \"erkrijgen bij M'im West hoeve, td. 0187 6SS904. e-maii w. westhoeve(S)klik-safif .nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 2