Bekijk helfmaar!
Prins Maurits wil bijzonder zijn
RGO zet zaterdagochtend haar
deuren open, ook als het vriest
Je eerste stap naar een nieuwe school?
www.rgomiddelhamis.nl
-w
Elektronische leeromgeving
Bouwopleiding RegioGoeree-Overflakkee
Voor inlichtingen: tel. (0187) 487332
Een schooi om samen te zijn
Een sciiool voor doenëri
en denkers
Een sciiool voor genieters
Een school om te leren
Regeimatig keren
oud-leerlingen even
terug om weer de sfeer
van toen te proeven.
Een school met fouten
Een schooi om niet vergeten
OPEN DAG
Zaterdag 16 januari
van 13.00 -16.00 uur
Iedereen is hartelijk v/eikom!
ONDERWIJS BER0EPENBIJU6E 2010
PAGINA 3
Kom zelf eens kijken hoe het er op onze school aan toegaat. Ouders
en kinderen zijn van harte welkom. Bezoek onze open dag op zaterdag
16 januari van 10.00 tot 13.00. U hebt dan uitgebreid de mogelijkheid
om met leerlingen en docenten te spreken, het gebouw te ontdekken
en een indruk te krijgen van het reilen en zeilen op onze school. Bel
voor een afspraak 0187-482777 of stuur een mailtje naar mw. E. Hanse
(e.hanse@rgomiddelharnis.nl).
U bent natuurlijk ook van harte welkom op onze voorlichtingsavond
op donderdag 28 januari vanaf 19.00 uur.
RGO Middelharnis
Koningin Julianaweg 54
3241 XC Middelharnis
Tel. 0187 482777
A4/DDELHARN(S - Aanstaande
zaterdag organiseert de Regionale
Scholengemeenschap Goeree-Over-
flakkee (RGO) in Middelhornis haar
jaarlijkse open dog.
De open dog is bedoeld voor leerlingen
uit groep 8 en hun ouder(s)/ver7orger(s),
moor ouder(s)/ver7orger(s), met jongere
kinderen en eenieder die nieuwsgierig is
naar het openbaar voortgezet onderwijs
anno 2010 is van harte welkom. Als u
een rondje maakt door de school, komt
u naast de vertrouwde vakken ook nieuwe
vakken tegen, waarin de aankomende
brugklassers over een aantal jaar examen
kunnen doen.
De vakdocenten laten u zien hoe het
ondenft'i|s in hun vak eruit ziet en be
antwoorden graag al uw vragen. Daar
naast kunt u informatie inwinnen bij
onze decanen, zorgcoördinotor, onder
wijsassistenten, vertrouwenspersonen,
pedagogisch conciërge, overig onder
wijsondersteunend personeel, brugklas
mentoren, afdelingsleiders, directie of
bij een van de vele leerlingen die op de
open dog de rol van gastvrouw of gast
heer vervullen.
Misschien wilt u weten hoe er gewerkt
wordt de nieuwe elektronische leerom
geving en de digiborden, waarmee alle
lokalen sinds kort zijn uitgerust. De RGO
is een school waarin wordt gestreefd naar
kwalitatief goed onderwijs. Respect voor
elkaar en normen en waarden staan hoog
in het vaandel. Wij vinden het erg belang
rijk dot leerlingen zich thuis voelen op de
school, want als een leerling zich thuis
voelt kon deze ook beter presteren. Naast
goed onderwijs is er aandacht voor bui-
tenlesactviteiten. Dit jaar is dot onder an
dere de productie van de musical 'OZI'.
Behalve zang en spel door leerlingen van
de RGO worden ook kostuums, decor en
de licht- en geluidstechniek door leerlin
gen verzorgd. Dit alles ondersteund door
ons het personeel. De voorbereidingen
zijn in volle gong; eind juni zijn de uitvoe
ringen.
"Wij hopen u fijdens onze open dag op
zaterdag 16 januari te mogen begroeten.
Onze deur staat van 10.00 fo( 13.00 uur
voor u open, ook als het vriest", aldus de
directie van RGO in Middelharnis.
Leerlingen hebben vee/ pteiier op de RGO in Middelhafnis.
Donderdag 28 januari 2010 houdt de S.S.P.B. Stichting
Samenwerltingsverband Praktijkopleiding Bouw open huis in
de opleidingsplaats aan de Schoolstraat 9a te Middelharnis.
U kunt bij ons een metsel- of timmeropleiding volgen.
Aan de rechtstreekse instroom (Basis beroepsopleiding niveau 2)
voor deze opleidingen moet men in het bezit zijn van het diploma
metselen/timmeren. Met een andere VMBO richting wordt eerst
gekeken in welk niveau je kunt instromen.
We willen jou een goede begeleiding en een goed
salaris geven. Er is bij ons een fijne werksfeer en
we garanderen jou werk en toekomst in de bouw.
Dus ben je gemotiveerd of geïnteresseerd en je
wilt werken in de bouw, kom dan vrijblijvend op
donderdag 28 januari van 18.00 tot 21.00 uur
bij ons langs.
Goed onderwijs krijg je op de meeste
Nederlandse middelbare scholen. Maar
de Christelijke Scholengemeenschap
Prins Maurits In Middelharnis is daar niet
tevreden mee. Omdat men een 'bijzon
dere school' is wil men ook bijzonder
zijn, Gedreven en geïnspireerd door de
Bijbelse boodschap wil bestuur en direc
tie de school uitdagend en kleurrijk loten
zijn en ruim baan geven aan allerhande
schoolprogramma's waarin men anders
don anderen is in de wijde omgeving.
Er bestaan weinig christelijke scholen in
Nederland waarin de kerkelijke veelkleu
righeid zo is vertegenwoordigd. Op deze
wijze is de school tijdens de lessen, maar
ook daarbuiten bij projecten, werkweken,
koorreizen en excursies een plek voor
ontmoeting, gesprek en soms boeiende
discussie. Leerlingen worden uitgedaagd
om waar te maken wat christen zijn in de
praktijk betekent. Keuzes maken, luiste
ren naar elkaar, standpunten leren ver
woorden en concreet een bijdrage leve
ren aan het welzijn van anderen, iets wat
in het 'bijzonder' onderwijs niet inciden
teel moor structureel oon de orde komt.
Bijzonder is de Prins Maurits orsaat jonge
ren van Goeree Overflakkee, Schouwen-
Duiveland, Tholen en de Hoekschel Waard
- elkaar in de klaslokalen en schoolgan-
gen tegenkomen, leerlingen van het Prak
tijkonderwijs tot en met het Atheneum, le
der kind met unieke talenten waarop de
school gericht aansluit. Zo wordt met leer
lingen die leren maar lastig vinden steeds
meer 'geleerd in het echt'. Zodra het leer
boek verandert in de praktijk bloeien deze
leerlingen op en zijn er bijzondere projec
ten zoals het samen met de Wereldwinkel
een winkel exploiteren, klussen verrichten
voor Woongoed Flakkee, hef verrichten
van tuinonderhoud bij particulieren en het
zelfs hebben van eigen webwinkel. Aan
de .andere kant van het spectrum wordt
gewerkt met talentvolle Atheneum leerlin
gen. In de VWonly klas krijgen deze - op
een heel ander gebied begaafde- leerlin
gen verrijkende en uitdagende lessen.
Van oudsher heeft de PM meer dan an
dere scholen aandacht voor culturele ont
wikkeling. In alle afdelingen kan muziek,
tekenen en handvaardigheid als examen
vak gekozen worden. De school kent een
onafgebroken koortraditie. Wie de school
binnenloopt hoort altijd wel leerlingen zin
gen en musiceren. In februari zingen ruim
negentig leerlingen het oratorium Messiah
van Handel mee in Leiden. Uniek is dat
140 leerlingen (dus 1 op de 10) samen
een 'cultuurclub' vormen. Samen met do
centen gaat men op avonden en zelfs op
de vrije zaterdag vrijwillig op stap gaat om
van alles te ontdekken op cultureel gebied.
Door de sportdocenten worden voortdu
rend sportevenementen georganiseerd
zodat ook die begaafdheden ontwikkeld
kunnen worden. Op deze wijze komen ge-
interesseerde leerlingen ruimschoots aan
hun trekken, vallen klossenmuren weg en
wordt de school een plek om te genieten.
Er zijn meer projecten die de PM bijzon
der maken. Zo is er het verrijkende Engelse
taalonderwijs Anglia, Andere docenten or
ganiseren specifieke excursies rondom hun
eigen vak. Op deze wijze wil de school
boeiend ondenwijs geven. De eerlijkheid
gebiedt te zeggen dat er ook simpel 'ge
stampt' moet worden. Als dat niet gedaan
wordt zegt de school niet tegen de leerling
'dot moet je zelf maar weten....' In dot
opzicht is de school- met trots - een beetje
ouderwets. Zo wordt ook de aanwezigheid
van de leerlingen nauwlettend in de gaten
gehouden en wordt er op toegezien dat er
zorgvuldig met het froaie gebouw en de
schoolspullen wordt omgegaan. Een goed
georganiseerde school wordt juist dan een
warme plek, een school als een veilig huis
is waar het gezellig is om te zijn.
Hef opleiden van 1500 jonge mensen is
een zorgvuldig werk. Ondanks alle in
zet van de docenten worden daarin ook
fouten gemaakt. De Prins Maurits wil zich
daar voortdurend op bezinnen en graag
met ouders en leerlingen in gesprek gaan
als olies niet loopt zoals men gedacht
had. Vandaar dat de school streeft noor
veel contacten tussen school en huis, va
riërend van telefoontjes en mailtjes tot
gesprekjes, huisbezoek, ouderponels en
schoolavonden waar leerlingen met hun
ouders verwacht worden.
Regelmatig keren oud-leerlingen even te
rug om weer de sfeer van toen te proeven.
Leerlingen moeten na hun examen besef
fen dot wat men op 'de PM' heeft mee
gekregen meer was dan op een andere
school. Daarom raadt de school ouders
van toekomstige leerlingen aan eens naar
de verhalen te luisteren van leerlingen
die de PM al achter zich hebben. Zij kun
nen vaa alles vertellen over de school die
groot, maar toch kleinschalig was, soms
ver, maar toch goed bereikbaar Soms
streng moor meer nog uitbundig. Een
school die bijzonder was.