Bekijk helfmaar! Prins Maurits wil bijzonder zijn RGO zet zaterdagochtend haar deuren open, ook als het vriest Je eerste stap naar een nieuwe school? www.rgomiddelhamis.nl -w Elektronische leeromgeving Bouwopleiding RegioGoeree-Overflakkee Voor inlichtingen: tel. (0187) 487332 Een schooi om samen te zijn Een sciiool voor doenëri en denkers Een sciiool voor genieters Een school om te leren Regeimatig keren oud-leerlingen even terug om weer de sfeer van toen te proeven. Een school met fouten Een schooi om niet vergeten OPEN DAG Zaterdag 16 januari van 13.00 -16.00 uur Iedereen is hartelijk v/eikom! ONDERWIJS BER0EPENBIJU6E 2010 PAGINA 3 Kom zelf eens kijken hoe het er op onze school aan toegaat. Ouders en kinderen zijn van harte welkom. Bezoek onze open dag op zaterdag 16 januari van 10.00 tot 13.00. U hebt dan uitgebreid de mogelijkheid om met leerlingen en docenten te spreken, het gebouw te ontdekken en een indruk te krijgen van het reilen en zeilen op onze school. Bel voor een afspraak 0187-482777 of stuur een mailtje naar mw. E. Hanse (e.hanse@rgomiddelharnis.nl). U bent natuurlijk ook van harte welkom op onze voorlichtingsavond op donderdag 28 januari vanaf 19.00 uur. RGO Middelharnis Koningin Julianaweg 54 3241 XC Middelharnis Tel. 0187 482777 A4/DDELHARN(S - Aanstaande zaterdag organiseert de Regionale Scholengemeenschap Goeree-Over- flakkee (RGO) in Middelhornis haar jaarlijkse open dog. De open dog is bedoeld voor leerlingen uit groep 8 en hun ouder(s)/ver7orger(s), moor ouder(s)/ver7orger(s), met jongere kinderen en eenieder die nieuwsgierig is naar het openbaar voortgezet onderwijs anno 2010 is van harte welkom. Als u een rondje maakt door de school, komt u naast de vertrouwde vakken ook nieuwe vakken tegen, waarin de aankomende brugklassers over een aantal jaar examen kunnen doen. De vakdocenten laten u zien hoe het ondenft'i|s in hun vak eruit ziet en be antwoorden graag al uw vragen. Daar naast kunt u informatie inwinnen bij onze decanen, zorgcoördinotor, onder wijsassistenten, vertrouwenspersonen, pedagogisch conciërge, overig onder wijsondersteunend personeel, brugklas mentoren, afdelingsleiders, directie of bij een van de vele leerlingen die op de open dog de rol van gastvrouw of gast heer vervullen. Misschien wilt u weten hoe er gewerkt wordt de nieuwe elektronische leerom geving en de digiborden, waarmee alle lokalen sinds kort zijn uitgerust. De RGO is een school waarin wordt gestreefd naar kwalitatief goed onderwijs. Respect voor elkaar en normen en waarden staan hoog in het vaandel. Wij vinden het erg belang rijk dot leerlingen zich thuis voelen op de school, want als een leerling zich thuis voelt kon deze ook beter presteren. Naast goed onderwijs is er aandacht voor bui- tenlesactviteiten. Dit jaar is dot onder an dere de productie van de musical 'OZI'. Behalve zang en spel door leerlingen van de RGO worden ook kostuums, decor en de licht- en geluidstechniek door leerlin gen verzorgd. Dit alles ondersteund door ons het personeel. De voorbereidingen zijn in volle gong; eind juni zijn de uitvoe ringen. "Wij hopen u fijdens onze open dag op zaterdag 16 januari te mogen begroeten. Onze deur staat van 10.00 fo( 13.00 uur voor u open, ook als het vriest", aldus de directie van RGO in Middelharnis. Leerlingen hebben vee/ pteiier op de RGO in Middelhafnis. Donderdag 28 januari 2010 houdt de S.S.P.B. Stichting Samenwerltingsverband Praktijkopleiding Bouw open huis in de opleidingsplaats aan de Schoolstraat 9a te Middelharnis. U kunt bij ons een metsel- of timmeropleiding volgen. Aan de rechtstreekse instroom (Basis beroepsopleiding niveau 2) voor deze opleidingen moet men in het bezit zijn van het diploma metselen/timmeren. Met een andere VMBO richting wordt eerst gekeken in welk niveau je kunt instromen. We willen jou een goede begeleiding en een goed salaris geven. Er is bij ons een fijne werksfeer en we garanderen jou werk en toekomst in de bouw. Dus ben je gemotiveerd of geïnteresseerd en je wilt werken in de bouw, kom dan vrijblijvend op donderdag 28 januari van 18.00 tot 21.00 uur bij ons langs. Goed onderwijs krijg je op de meeste Nederlandse middelbare scholen. Maar de Christelijke Scholengemeenschap Prins Maurits In Middelharnis is daar niet tevreden mee. Omdat men een 'bijzon dere school' is wil men ook bijzonder zijn, Gedreven en geïnspireerd door de Bijbelse boodschap wil bestuur en direc tie de school uitdagend en kleurrijk loten zijn en ruim baan geven aan allerhande schoolprogramma's waarin men anders don anderen is in de wijde omgeving. Er bestaan weinig christelijke scholen in Nederland waarin de kerkelijke veelkleu righeid zo is vertegenwoordigd. Op deze wijze is de school tijdens de lessen, maar ook daarbuiten bij projecten, werkweken, koorreizen en excursies een plek voor ontmoeting, gesprek en soms boeiende discussie. Leerlingen worden uitgedaagd om waar te maken wat christen zijn in de praktijk betekent. Keuzes maken, luiste ren naar elkaar, standpunten leren ver woorden en concreet een bijdrage leve ren aan het welzijn van anderen, iets wat in het 'bijzonder' onderwijs niet inciden teel moor structureel oon de orde komt. Bijzonder is de Prins Maurits orsaat jonge ren van Goeree Overflakkee, Schouwen- Duiveland, Tholen en de Hoekschel Waard - elkaar in de klaslokalen en schoolgan- gen tegenkomen, leerlingen van het Prak tijkonderwijs tot en met het Atheneum, le der kind met unieke talenten waarop de school gericht aansluit. Zo wordt met leer lingen die leren maar lastig vinden steeds meer 'geleerd in het echt'. Zodra het leer boek verandert in de praktijk bloeien deze leerlingen op en zijn er bijzondere projec ten zoals het samen met de Wereldwinkel een winkel exploiteren, klussen verrichten voor Woongoed Flakkee, hef verrichten van tuinonderhoud bij particulieren en het zelfs hebben van eigen webwinkel. Aan de .andere kant van het spectrum wordt gewerkt met talentvolle Atheneum leerlin gen. In de VWonly klas krijgen deze - op een heel ander gebied begaafde- leerlin gen verrijkende en uitdagende lessen. Van oudsher heeft de PM meer dan an dere scholen aandacht voor culturele ont wikkeling. In alle afdelingen kan muziek, tekenen en handvaardigheid als examen vak gekozen worden. De school kent een onafgebroken koortraditie. Wie de school binnenloopt hoort altijd wel leerlingen zin gen en musiceren. In februari zingen ruim negentig leerlingen het oratorium Messiah van Handel mee in Leiden. Uniek is dat 140 leerlingen (dus 1 op de 10) samen een 'cultuurclub' vormen. Samen met do centen gaat men op avonden en zelfs op de vrije zaterdag vrijwillig op stap gaat om van alles te ontdekken op cultureel gebied. Door de sportdocenten worden voortdu rend sportevenementen georganiseerd zodat ook die begaafdheden ontwikkeld kunnen worden. Op deze wijze komen ge- interesseerde leerlingen ruimschoots aan hun trekken, vallen klossenmuren weg en wordt de school een plek om te genieten. Er zijn meer projecten die de PM bijzon der maken. Zo is er het verrijkende Engelse taalonderwijs Anglia, Andere docenten or ganiseren specifieke excursies rondom hun eigen vak. Op deze wijze wil de school boeiend ondenwijs geven. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook simpel 'ge stampt' moet worden. Als dat niet gedaan wordt zegt de school niet tegen de leerling 'dot moet je zelf maar weten....' In dot opzicht is de school- met trots - een beetje ouderwets. Zo wordt ook de aanwezigheid van de leerlingen nauwlettend in de gaten gehouden en wordt er op toegezien dat er zorgvuldig met het froaie gebouw en de schoolspullen wordt omgegaan. Een goed georganiseerde school wordt juist dan een warme plek, een school als een veilig huis is waar het gezellig is om te zijn. Hef opleiden van 1500 jonge mensen is een zorgvuldig werk. Ondanks alle in zet van de docenten worden daarin ook fouten gemaakt. De Prins Maurits wil zich daar voortdurend op bezinnen en graag met ouders en leerlingen in gesprek gaan als olies niet loopt zoals men gedacht had. Vandaar dat de school streeft noor veel contacten tussen school en huis, va riërend van telefoontjes en mailtjes tot gesprekjes, huisbezoek, ouderponels en schoolavonden waar leerlingen met hun ouders verwacht worden. Regelmatig keren oud-leerlingen even te rug om weer de sfeer van toen te proeven. Leerlingen moeten na hun examen besef fen dot wat men op 'de PM' heeft mee gekregen meer was dan op een andere school. Daarom raadt de school ouders van toekomstige leerlingen aan eens naar de verhalen te luisteren van leerlingen die de PM al achter zich hebben. Zij kun nen vaa alles vertellen over de school die groot, maar toch kleinschalig was, soms ver, maar toch goed bereikbaar Soms streng moor meer nog uitbundig. Een school die bijzonder was.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 11