«i
Nieuws uit de Dierenstee
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings- MedÜa
De vreugde van het geloof
BeCare en Albeda werken
:e keten
aan
veilig!
.*:v.
MET
EN U
Het weer van volgende week...
Ingezonden:
Open brief aan
Staatsbosbeheer
WERK
Schotejil op
derde plaats bij
200 minuten
wedstrijd
Directeur
Koinotnia in
Doopsgezinde
Gemeente
De weg
der kleine
mensen
EIIAIIDBI-niEUWS
WIE VAN K WIE?
NACHTTSMPEMTUUR
VOEPSELETIKETTERIMG
TRAD
Zaterdag sneeuwjacht op Eilanden?
•*.j{ 4«* ff
V
STICHTING
DIERENBELANG
HOEKSCHE
WAARD
Hoofdstuk 26
De grote dag
PAGINA 7
VRIJDAG 8 JANUARI 2010
Doe traag- en antuoovdrubrA Maat giivd tm dienste ewi de
lexer ék er koitenlooi gebruik t<an kan maken. Uu itn^n op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nvutas,
Piutbus 8. 3240 AA Middelhamii. ptet in de krOterboveHhoét
"VTagenrubnek' ivrmeld. De iragen ivotden door deskundigen
beantzuoord en tullen biniwn enkele udten na de iniending
compleet met autwoord in deze rubriek warden gepubliceeid.
Ik hul) (loil (Ine tu'ischillende data
voor Driekoningen gevonden,
rhte
om
wordt door Rome de eerste
zondag na Nieuwjaar hier
voor aangewezen. Overigens is
en l)lij(l het een aanvechtbare
datum, want de werkelijke
dag waarop die Wijzen uit het
Oosten in Bethlelieni aankwa
men, staat allerminst vast. Het
kan wel vele maanden na de
geboorte van Jezus geweest
zijn. Herodes liet zelfs alle
jongetjes tot twee jaar doden,
en dat zou niet nodig geweest
zijn als het om een pasgeboren
baby ging. Voorts is de naam
'Drie Koningen' aanvechtbaar.
De Bijbel noemt geen getal.
Verder worden ze Wijzen
genoeiTid en dat wilde zeg
gen: sterrenkundigen, en geen
vorsten van bepaalde landen.
Zowel finest als datum berusten
dus op traditie en het is niet
zo belangrijk op welke dag de
gebeurtenis wordt herdacht.
Hoe is natuurkundig het dalen van
de nachttemperatuur dicht bij hel
aardoppervlak te verklaren?
Antwoord; Zowel het opwar
men van de lucht overdag als
ook het afkoelen van de lucht
's nachts gebeurt via het aard
oppervlak. Overdag warmt de
zon het aardoppervlak op die
de warmte afgeeft aan de lucht
erboven. De zon warmt nau
welijks de lucht direct op. 's
Nachts is er geen opwarming
van de lucht door het aard
oppervlak. Daardoor koelt de
lucht af, het eerst vlak aan de
grond. Vandaar dat de tempe
ratuur aan de grond aan het
einde van de nacht daardoor
lager kan zijn dan de tempera
tuur op een paar meters hoog
te (bij weinig wind/bewolking).
Waarom moet er bijv. op een zak
kroepoek geen calorieënvennelding
staan, of is men er vrij in om dat
te doen
Antwoord: De overheid heeft
in de Warenwet vastgelegd wat
er precies op het etiket van
levensmiddelen moet staan.
Alle verplichte aanduidingen
en vermeldingen moeten in
ieder geval in het Nederlands
en met 'duidelijk leesbare en
onuitwisbare' letters op het eti
ket staan. Bij producten met
een voedingswaardebewering
bijvoorbeeld 'hght', 'halva',
e.d., moet ook de hoeveel
heid energie (kilocalorieën
en/of kilojoules) ook vermeld
worden. Op uw pak kroepoek
kwam een dergelijke bewering
kennelijk niet voor.
Wal betekent de aanduiding 'trad'
achter muziektitels op cd's?
Antwoord: Traditioneel, ofwel
oude volksmuziek of compo
sities waarvan de componist
onbekend is, dus waarvoor
geen auteursrecht verschul
digd is.
Het wordt steeds duidelijker dat we van doen hebben met
een speciale winter. Zo'n winterse winter hebben we eigen
lijk lang niet gehad in de I.age Landen. De eerste januari-
helft wordt zo goed als zeker de koudste sinds 1997. Toen
hadden we trouwens de koudste eerste tien dagen van de
louwmaand sinds de strenge winter van 1963.
In een aanzienlijk deel van Nederland lag er de afgelopen
week nog een imposant sneeuwdek en ook de eilanden
deden deze keer eens goed mee. Vlak boven de sneeuw
in het open veld nabij hel Brabantse Gilze KNMI daalde
de Icmperatiuu' maandagnacht zelfs naar -18 graden! Een
jaar terug werd hier al -22 gemeten, ook boven de sneeuw.
Op Coeree-Overflakkce werd het minder koud, maar de
invloed van de zee gold hier natuurlijk ook.
Op donderdag was hel alweer kouder en vooral op vrijdag
(zeer koude nacht) en zaterdag renoveert de hoge druk
boven Noord-lünopa en komt er weer een koude (noord)
oostelijke stroming op gang. Zowel overdag als gedurende
de nacht vriest het dan weer.
Op zaterdag kan een sneeuwgebied ons uit het oosten
(groten)deels bereiken. De wind wakkert dan ook flink
aan, dus het weerbeeld krijgt een wat grimmig karakter
met vooral zeer lage gevoelstemperaturen. In het open
veld kan een krachtige noordooster komen te staan.
Sneeuwjaclitachtige condiües zijn wellicht niet ondenk
baar zaterdag. Mogelijk vormen zich ook sneeuwduinen.
Er zou een paar centimeter sneeuw kunnen bijvallen. Op
zondag kan het waarschijnlijk net even licht dooien. Dus
in het weekeinde, maar vooral volgende week blijft het
gewoon ronduit koud.
Op veel meer plaatsen kan dan veilig geschaatst worden,
tenminste als de sneeuwlaag geen belemmering vormt.
Diegenen die vurig hopen op een elfstedentocht moeten
voorlopig nog geduld hebben, want zo'n tocht der tochten
heb je niet zo maar. Door de (linke hoeveelheden sneeuw
in Friesland is de ijskwaliteit o]3 veel plaatsen nog belab
berd. Veel werk nog aan de winkel dus en ijsspecialisten
zien liet liever regenen, alvorens zich een deftige ijslaag
kan vormen in een eventuele nieuwe vorstperiode. Die
krijgen wc zeker nog wel eens in deze toch wel indrukwek
kende wintel tot nu toe. Ook op en top winter in Engeland
de afgelopen dagen.
Wisse dooiperspectieven na 15 januari? Bel de weerpri-
meinlijn op 0900-1234554.
Weerman Mare Putto
Ik stuur u deze brief, omdat ik
- en met mij veel andere rui
ters - zeer verontwaardigd ben
over de door Staatsbosbeheer
geplaatste verbodsborden bij
een groot aantal natuurgebie
den op Goeree-Overflakkee.
Het gaat om de borden 'Ver
boden te betreden met paar
den'. Rijdend op onze paarden
en pony's door de polders van
Goeree-Overflakkee stuitten
wij op de borden van Staats
bosbeheer. Niet alleen bij de
kunstmatig aangelegde bos
sen in Dirksland, maar ook in
Herkingen en Middelharnis
en waarschijnlijk ook elders
op ons mooie eiland. Zonder
enige, dan wel zonder enige
duidelijke vooraankondiging
is besloten om een groot aan
tal natuurgebieden op Goeree-
Overflakkee verboden terrein
te maken voor het betreden
met paarden. Voorheen ston
den er helemaal geen borden
of een enkel bord: 'Vrij wan
delen op wegen en paden'. En
dan nu opeens een onbegrijpe
lijk totaalverbod.
Mijn vragen zijn: Is het demo
cratisch verantwoord om dit
zonder enige (duidelijke) voor
aankondiging, dus zonder eni
ge mogelijkheid van bezwaar
in te voeren? Wat is de aanlei
ding voor dit verbod geweest?
Is er draagvlak onder de bevol
king? Wat voor schade kunnen
wij ruiters toebrengen aan de
bewuste natuurgebieden?
Is er wellicht schade toege
bracht in het verleden?
Goeree-Overflakkee: het
eiland van rust, natuur en
ruimte, maar kennelijk niet
voor paardenliefhebbers.
Ik hoop u hiermee voldoende
te hebben geïnformeerd en zie
uw reactie tegemoet.
PROT. KERK IN NED.
Beroepen: te Amersfoort (De
Brug), ds. H.G.J. van Dolder te
Delfshaven (miss. predikant);
te Buurmalsen (herv.), kandi
daat H.J.P de Pater te Utrecht,
die dit beroep heeft aangeno
men; te Gouda (Westerkerkge
meente), ds. U.G.M. Doedens
te Zuid-Beijerland; te Heerde
(hervormd wijk Noord), ds.
J.S. Heutink te Ede; te Nijkerk,
ds. L. Schaafsma te Nunspeet
(voorheen zendingspredikant
GZB te Malawi); te Sprang
(herv.), ds. J.S. Heutink te Ede;
te Tijnje-Terwispel, ds. C.K.J.
Pronk te Gouda, die dit beroep
heeft aangenoinen.
Aangenomen: naar De Meern,
ds. L.M. Bal te Zoelen; naar
Herwijnen (geref), ds. G.J.
Mink te Maasdijk; naar Neder-
langbroek (herv.), ds. G.J. Ear
th te Uddel.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen: te Kruiningen
i.c.m. Tholen, G. J. P van der
Bas te Woudenberg.
Bedankt: voor Melissant, ds.
IJ.R. Bijl te Waddinxveen e.o.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Rotterdam-Zuid-
wijk, ds. W. Harinck te Woer
den.
Bedankt: voor Bodegraven,
ds. W. Visscher te Amersfoort;
voor Ermelo, ds. A. Schreuder
te Rijssen-Zuid; voor Hilver
sum, ds. A.A. Brugge te Dor
drecht; voor Moerkapelle, ds.
P van Ruitenburg te Chilliwack
(Can.); voor Oostkapele, ds.
W. Harinck te Woerden; voor
Randburg (Zuid Afrika), ds. E
Mulder te Wageningen; voor
Rilland-Bath, ds. B. van der
Heiden te Alblasserdam; voor
Rotterdam-Centrum, ds. M.
Karens te Werkendam; voor
Sint Annaland, ds. D. de Wit
te Rijssen-West; voor Vlaar-
dingen, ds. G.J. van Aalst te
Klaaswaal.;voor Leerdam, A.
Schot te Nunspeet; voor Meeu
wen i.c.m. Sprang-Capelle,
C. A. van Dieren te Rijssen-
Noord.
Op de jaarlijkse traditionele
eerste wedstrijd van het nieu
we jaar, de 200 minuten wed
strijd te Gorinchem, heeft een
teain van zwemclub De Scho
tejil de derde plaats weten te
behalen met een gezwommen
afstand van 17.250 meter. De
deelnemers namens De Scho
tejil waren Leander Noordijk,
Martijn van Hoorn, Björn
Vogelaar, Sanne Huijsmans,
Eldin Krijgh, Glenn Mijnders,
Esmee Koedoot en Danica
Koedoot. In een tijdsbestek
van 3 uur en 20 minuten werd
dus ruim 17 kilometer afge
legd, een mooie prestade. Het
verschil met de nummers één
en twee was minder dan 100
meter. Genoemde wedstrijd
wordt gezien als de eerste 'trai
ning' na een winterstop van 2
weken wegens de Kerstvakan
tie en de Jaarwisseling.
Namens alle paardenliefheb
bers op Goeree-Overflakkee,
Willie van Prooijen
Wernerlaan 49
3247 XT Dirhland
Deze wereld gaat voorbij en
al haar begeerlijkheid (1 Joh.
2:17), maar de vreugde van
Gods dienst is blijvend, ze zal
niet verbleken of haar glans
verliezen. Christus' vreugde
die Hij aan de Zijnen geeft,
IS een vreugde die niemand
van hen zal wegnemen (Joh.
16:22), want hun hart ver
heugt zich. Hier op aarde is het
begin van de eeuwige vreugde,
zodat het in feite vreugde voor
altijd is. Ons hart moet volko
men overtuigd zijn van deze
grote waarheid, dat een heilig
leven in dienst van God en in
gemeenschap met Christus
zonder twijfel het meest aan
gename en gelukkige leven is
dat iemand in deze wereld kan
hebben.
God dienen is een gelovig
vooruitzicht hebben op de
heerlijkheid die geopenbaard
zal worden. Het is het kenmerk
van al Gods kinderen dat ze
van de hemel geboren zijn, op
weg zijn naar de hemel en dat
hun schat in de hemel bewaard
wordt.
Christus is onze vrede
(Ef2:14,17). Niet alleen
omdat Christus vrede voor ons
gemaakt heeft bij God, maar
ook omdat Christus vrede ver
kondigde aan hen die verre
waren en hen die nabij waren
en heeft beloofd dat Zijn kin
deren, wanneer zij ook moeite
hebben, altijd vrede zullen vin
den in Hem (Joh. 16:33).
Aan de gelovigen zijn beloften
van vrede en vreugde beloofd.
De weldaden die Christus
voor hen kocht, worden hen
geschonken en overgedragen
in het Genadeverbond, dat in
alles geordineerd is (2 Sam.
23:5) tot troost en vreugde
van hen die in dat verbond al
hun heil en al hun lust zoeken.
De beloften van het verbond
zijn de bronnen van het heil,
waaruit gelovigen met vreug
de water putten, de borsten
van verstroostingen, waaruit
zij door het geloof drinken en
zich verlustigen (Jes.l2:3 en
Jes. 66:11).
De Bijbel is geschreven, zodat
onze blijdschap in Christus is 1
Joh. 1:4). Opdat we die vreug
de mogen smaken die ons allen
kan vervullen. Het Woord van
God is de hoofdleiding, waar
door de troost van Christus,
de Bron van bet leven, naar de
gelovigen vloeit.
Het zingen heeft als doel de
dienst van God aangenamer
te maken, om niet alleen uit
drukking te geven aan onze
heilige vreugde, maar die ook
op te wekken. Wanneer we de
Heere vrolijk zingen, juichen
wij de Rotssteen van ons heil
(Psalm 95:1).
Het avondmaal van de Heere
is een geestelijke feestmaal
tijd. Hier mogen wij lachen en
vreugde smaken. We vieren
de gedachtenis aan Christus'
dood, opdat wij ons verheugen
in de overwinningen die Chris
tus behaalde en de dingen die
Hij kocht met Zijn dood. We
mogen de voorrechten en
de vertroostingen die door
het Genadeverbond de onze
geworden zijn, op onszelf toe
passen!
Uit liefde zegent God zijn
gelovigen. Dan is alles rein
en bekoorlijk voor hen
(Luk.11:41). Het komt uit de
hand van de Vader, door de
hand van de Middelaar. Niet
door de bedding van de Alge
mene Voorzienigheid, maar
door de gouden pijpen van
de beloften \'an het Verbond.
Wij mogen brood eten met
vreugde en onze wijn drinken
van goede harte, als we goede
grond hebben om te hopen dat
God in ons werkt door Jezus
Christus (Pred. 9:7).
Gods beloften bescherinen
alle gelovigen op hun reis en
geven een heilige zekerheid
en een voortdurende kalmte.
De belangrijkste doelstelling
van de mens is om God te ver
heerlijken en zich in Hem te
verheugen. Laten wij goede
gedachten hebben van God en
zeer op onze hoede zijn voor
harde gedachten over Hem.
Laten we door het geloof bezig
zijn met de beloften van God'.
Het is aangenaam als we ver
trouwd zijn met Gods welbe
hagen en de verzekeringen
die Hij heeft gegeven \an
Zijn gunst en vruchten voor
hen die geloven. Laten wij in
liefde leven, altijd christelijke
milddadigheid bewijzen en de
geestelijke gemeen.schap van
de gelovigen onderhouden.
Als we elkaar willen troosten,
moeten wij eensgezind zijn.
Laten wij ons oefenen in de
heilige vreugde en God \'aak
prijzen. Laten wij een leven
leitien vol \Teugde in tiod en
gaarne aan Hem denken, zoals
wij graag denken aan iemand
die wij lieiliebben en waarde
ren. \Vaar er genade is, zal er
naar volmaaktheid gestreefd
worden. Onze liefde tot God in
deze wereld is een liefde die in
beweging is. In de hemel zal de
liefde rust vinden.
Het is zeer aangenaam om
Christus hier te dienen, maar
het is \'eel beter om ontbon
den te worden en met C^bris-
tus te zijn. Wij zijn nog niet
in de Hemel. Maar we moe
ten ernaar verlangen om daar
te komen en heilig te blijven
uitzien naar de heerlijkheid
die geopenbaard zal worden.
Zolang we hier zijn, moeten
wij ons aansporen om onze
roeping en verkiezing vast te
maken (2 Petr. 1:10).
Matthew Henry
MIDDELHARNIS
BeCare te Middelharnis
en het Albeda College
hebben hun handen ineen
geslagen bij het veiliger
maken van de schoolom-
geving voor leerlingen en
medewerkers. In decem
ber zijn op 28 locaties
van het Albeda Collega,
waaronder Middelharnis
en Oude-Tonge, in totaal
41 AED's (automatische
externe defibrillator)
geplaatst.
Een AED (Automatische Exter
ne Defibrillator) is een com
pact en makkelijk te bedienen
apparaat dat door middel van
elektrische schokken het hart
ritme weer op gang kan belpen
(defibrillatie). In combinatie
met een snelle alarmering van
112 en directe reanimatie kun
nen er dus levens gered wor
den. Een AED is met de juiste
training inakkelijk te bedie
nen. Sterker nog: gesproken
opdrachten helpen om het
apparaat op de juiste manier te
gebruiken.
Met de plaatsing van de AED's
bij het Albeda zijn ook weer
28 locaties toegevoegd op de
website AEDlocaties.nl. Het is
bewezen dat, indien er binnen
6 minuten gestart wordt met
reanimatie inclusief gebruik
van een AED, de overlevings
kansen bij een hartstilstand
fors toenemen.
Om nog meer mensen te leren
het apparaat goed te bedienen
geeft BeCare ook in 2010 trai
ningen reanimatie en AED in
de gemeente Middelharnis.
Op website www.becare.nl
kunt u hierover meer informa
tie vinden of zich aanmelden.
OUDDORP - In de morgen-
dienst van a.s. zondag zal in de
Doopsgezinde Kerk te Oud-
dorp voorgaan de heer Hans
Groeneboer, auteur van di\'er-
se boeken over relaties en com
municatie. Groeneboer is psy
choloog en als directeur werk
zaam bij Stichting" Koinonia,
een interkerkelijke hulpverle
ningsorganisatie, waarbinnen
hij ook actief is als therapeut,
trainer en coach. De dienst
zondagmorgen begint om 9.30
uur. Iedereen is welkom.
ffi ffi ffi ffi gjk fjt ffi fjk fjt ffi
•T.
i& i&
i& iQ> i& i&
f^ tff fSf iff ift fHf
In de Dierenstee wachten twee zwarte
Bouviers op een nieuwe baas. Het zijn
twee leuke honden die allebei al een dagje
ouder zijn, maar nog wat graag van een
paar mooie jaartjes willen genieten bij een
lieve baas. Bori, een gecastreerde reu van
11 jaar en Dora.
een teef van 10
jaar oud zijn hun
hele leventje al
samen geweest
en ze zijn heel
gek op elkaar,
willen dus
Ze
ook
bij
ven.
wat
erg graag
elkaar blij-
Dora is wel
dominant
en kan met uitla
ten nogal aan de riem trekken. Maar ze
zijn allebei heel lief en erg speels. Ze zijn
ook heel vriendelijk tegenover kinderen.
Alleen van andere huisdieren moeten ze
niet veel hebben.
Ook poes Maxi wacht nog op een liefdevol
thuis. Maxi is een cyperse poes van 7 jaar,
lief en aanhankelijk, maar wel een waar pit
in zit. Ze wil graag een mandje bij iemand
waar geen kleine kinderen en geen ande
re huisdieren aanwezig zijn.
Poes Stitch is ook op zoek naar vaste
woonruimte. Stitch is cypers-wit en 5 jaar
oud. Het is een lieve schootkat, maar nog
wel een beetje schuw; ze zal even de tijd
moeten krijgen om te wennen. Hoe Stitch
tegen honden aankijkt is niet bekend, met
andere katten kan ze het goed vinden en
ze is ook lief voor kinderen. Stitch is niet
gewend
om buiten
te komen.
Heeft u
interesse
in één van
deze lieve
dieren,
kom dan eens een kennis met ze maken.
Uiteraard wachten er in hel dierenasiel
nog meer honden, katten en ook konij
nen en cavia's op een nieuw baasje.
kunt dierenasiel De Dierenstee vinden
aan de Groene Kruisweg 14a te Numans-
dorp. Tel.: 0186-655150. Openingstijden:
maandag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.00
uur. Website: www.dierenstee.nl.
65-
P.A. de Rover
"Uw wijze van doen wekte mijn ver
wondering, broeder, maar ik begreep,
dat gij droevig gestemd waart."
"Mijn pleegzoon is gistermiddag bij
na verdronken, dominee, en nu is hij
ernstig ziek geworden. Ik moest de
benauwdheid mijns harten uitzeggen
en ik moest de Heere smeken in het
midden der gemeente."
"Het is goed, broeder, ik ga met ui
mee. Samen zullen wij hem neerleg
gen voor de troon der genade."
In het kamertje van Gartjan, verenigt
dominee zich in innig smeekgebed
met meester Lankmoed, meesters
vrouw, Anneinie en Willem. Als hij
opstaat, legt hij zijn hand op het hete
voorhoofd van de jongen. "De Heere
geve je herstel, mijn jongen", zegt hij,
"en is Zijn weg anders: Hij schenke
je een ruime ingang in Zijn heerlijk
koninkrijk."
Het is of de woorden van Gods die
naar Gartjan even terugroepen uit
het wondere land, waarin zijn geest
verkeert. Hij kijkt naar AÏinemie,
die zich over hem buigt; in zijn voor
hoofd trekken rimpels; dan glijdt een
vage glimlach over zijn gelaat. Een
ogenblik van herkennen; dan is zijn
geest weer ver weg.
Annemie weent... mijn lieve jongen...
De dagen, die volgen, zijn dagen van
spanning en strijd. De dokter worstelt
om zijn behoud met de middelen, die
hem ten dienste staan. Meester Lank
moed en zijn vrouw, Annemie en Wil
lem worstelen in het gebed...
Tot de dag komt, dat de nevels opkla
ren.
Gartjan keert tot het leven weer.
Meester Lankmoeds hart en dat
zijner vrouw zijn vol, boordevol
geluk. Heeft de apostel Jacobus niet
gezegd, dat het gebed van de recht
vaardige de zieke zal behouden?
Ook in de harten van Annemie en
W'illem is de vreugde wijd. Hoe zul
len zij de Heere vergelden voor Zijn
weldaden?
Meester Lankmoed neemt zijn Bij
bel: het boek van troost in droefheicl,
het boek van vreugde in blijdschap.
En met een stem, die trilt van inge
houden jubel leest hij: "Loof den
Heere, mijne ziele, en al wat binnen
in mij is Zijnen heiligen Naam. Loof
den Heere, mijne ziele, en vergeet
geen van Zijne weldaden. Die al uwe
ongerechtigheid vergeeft. Die al uwe
krankheden geneest. Die uw leven
verlost van het verderf Die u kroont
met goedertierenheid en barmhar
tigheden. Die uwen mond verzadigt
met het goede, uwe jeugd vernieuwt
als eens arends..."
Als zij met elkander gedankt hebben,
zegt Annemie: "Gartjan, lieve jongen,
de Heere heeft gesproken. Hij heeft
gezegd, dat op het water jouw toe
komst niet ligt. Hij heeft je behouden
als door een wonder. Hij heeft je door
meester je taak gewezen. Nvi gaan wij
weer varen. Zul je voorzichtig zijn?"
'Ja, moeder", zegt Gartjan met een
stem, die nog zwak is.
"Maar als ik nou weer helemaal beter
ben, mag ik dan nooit meer op de
rivier komen?"
"Gartjan, ik geloof niet, dat de Hee
re je dit verbiedt. Ik kan het je niet
verbieden", zegt vader en door hem
spreekt de schipper "Maar God wil,
datje voorzichtig bent..."
'Want je lichaam is een tempel van
de Heilige Geest", vult meester aan.
"Wie roekeloos speelt met zijn leven,
dat een gave van God is, die verspeelt
Zijn zegeningen en mag niet top
gebedsverhoring rekenen."
Willem en Annemie zijn weer gaan
varen. Er is werk. Ieder jaar wordt
een gedeelte van de werken uitge
voerd tot normalisering van de grote
rivieren.
Langzaam herstelt Gartjan. In de
avonden, als hij geen vergadering
heeft of huisbezoek, zit meester
Lankmoed aan zijn bed en vertelt,
vertelt...
Er komt een dag in Garljans jon
ge leven, die hij nooit weer ver
geten zal. Meester Lankmoed
gaat op reis en Gartjan mag mee.
Reeds vroeg zijn ze in de weer Mees
ters juffrouw is bezig de knapzak te
vullen, want het wordt een grote
tocht. Helemaal naar Utrecht.
De rijke bloei van de zomer gaat
vruchten dragen. Het najaar komt
en daarmee het grandiose, veelkleu
rige sterven in de natuur.
De tere tinten van de lente zijn over
gegaan in het donkere, dof-groen
van de zomer
Nu zingt natuur een symphonie in
kleuren van licht-geel, rood en don-
ker-bruin.
Meester Lankmoed heeft met aan
dacht in 'De Nederlander' gevolgd
de artikelen, die pleiten voor een
aaneensluiting der Christelijk gezin
de onderwijzers. In Duitsland was
deze aaneensluiting reeds een feit
geworden. Nu waren er ook hier col
lega's, die dit wilden.
Met Gartjan heeft hij over deze kwes
tie gesproken. Hij heeft de vrees
geuit, dat dit een aanranding der
zelfstandigheid zou kunnen zijn. In
deze geest heeft hij zelf een artikel in
'De Nederlander' geplaatst.
Toen had de bode hem een circulaire
gebracht, waarin hem gevraagd werd
zijn instemming te betuigen met het
streven der Pruisische broeders en
mede te willen werken, opdat ook
hier de Christelijk gezinde onderwij
zers zich aaneen zouden sluiten.
Waarom? "Niet om een genootschap
op te richten, dat een vijandige hou
ding aanneme tegenover andere
genootschappen, maar om voor het
lager onderwijs in ons vaderland met
Gods hulp zelf een zout te zijn, dat
wel bijtende kracht hebbe om bederf
te weren, maar ook bestemd zij om
aan alle spijzen eerst recht haren
aangenamen en liefelijken smaak te
geven."
En voorts: "Het Christelijk onder
wijs in ons Vaderland is eerst aan
het ontluiken. Onafzrenlijke velden
moeten nog ontgonnen worden. Ons
betaamt, trage handen en slappe
knieën op te heffen. Ons betaamt: de
handen inéén te slaan, om in rechte
afhankelijkheid des geloofs, met ijver
alle midclelen te beproeven, welke
dienen kunnen om velen, die nog
verre staan en ons verdenken.
(wordt veivolgd)