Kerkdiensten m Ds. Doornenbal, het christelijk conservatisme en de SGP Bescherming Dorpsgezicht EIÜVIIDEtt-IIIEUWS Dromen en hun betekenis Foto-expositie 'Deuren' Open repetitie avond Chr. Gem. Eilandenkoor Zondag 10 januari Nieuwjaars concert De Hoop Derde Wereldprojecten SVIK Jaarvergadering Koninklijke Schuttevaer Activiteiten januari Inloophuis De Boei EIIAtlDEn-IIIEUWS VRIJDAG 8 JANUARI 20lo De Kersttoespraak van de koningin De samenleving Geen samenbinding Een terecht vraagteken? Al een oude opdracht Drs. W. Chr. Hovius Hervormde Kerk Bart Jan Spruyt Conservatisme Verzuiling Ochlocratie Hoofddeugden DIRKSLAND - De Werk groep Derde Wereldpro jecten van de Stichting Vereniging in Kracht doet verslag van de ondersteu ning die drie werkers in Afrika hebben ontvangen voor hun belangrijke pro jecten. Burkina Faso OUDE-TONGE - Op 29 december was er in De Grutterswei weer de jaar lijkse vergaderling van de Koninklijke Schuttevaer, afdeling Goeree-Overflak kee. Het was de 133e ver gadering van deze binnen vaartschippersvereniging. Positief nieuws PAGINA 2 Ethiek WeWedankt Elk jaar weer kunnen we onze koningin horen en zien in de vroege middag van Eerste Kerstdag, als zij haar jaarlijk se kersttoespraak houdt. Dat gebeurde ook in het vorige jaar weer. Zij bereidt persoonlijk deze toespraak voor die ze niet namens de regering uit, maar waarmee ze zelf naar ons volk wil toekomen. En ze kiest ook elk jaar zelf een thema dat haar bezighoudt. Ook de Engelse koningin doet dat trouwens, die in haar toespraak wees op de gevallen militairen in Afghanistan en haar meeleven uitsprak met de nabestaanden. Deze keer bleek uit de toe spraak van onze vorstin hoe zeer zij oog heeft voor de samenleving, waarin volgens haar steeds meer het gevoel van gemeenschap verdwijnt. Er is een groot proces van verval en technisering aan de gang waardoor het persoonlijk contact steeds minder wordt. Ongetwijfeld geeft dit proces voordelen. Een schat van infor matie komt tot ons. Afstanden worden door en via internet vlug overbrugd en je kunt met elkaar communiceren. Maar dat gebeurt dan wel anoniem. Je ziet elkaar niet, en in wezen ben en blijf je grote onbeken den voor elkaar. En door snel, en helaas ook vaak grof, taalge bruik treedt er een verruwing van de samenleving op. Je kunt met je computer wel ik weet niet hoeveel mede mensen bereiken over heel de wereld heen, maar tol een echte ontnmoeting komt het niet meer. Meer en meer leeft men door digitale contacten wezenlijk langs elkaar heen. In plaats van saamhorigheid en echte verbinding met elkaar richt men zich steeds meer op zichzelf en komt het individu alisme sterk naar voren. Men voelt zich vrij en onafhanke lijk en, zegt men, dat geeft een lekker gevoel. Maar terecht wees de hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad in zijn artikel op een uitspraak, lang geleden door de theoloog Miskotte gedaan, die sprak van 'een voltooide liefdeloosheid'. U en jij zien achter de titel die ik koos een vraagteken staan. Snakt de samenleving naar samenbinding? Schijnbaar niet. Heel wat mensen die onze vorstin hebben horen spre ken vonden haar toespraak overdreven, ouderwets. Mijn vrouw en ik zeggen ook wel eens: 'Wij zijn niet meer van deze tijd'. Wie eigen vrijheid en onafhankelijkheid als het hoogste goed ziet, verliest alle gevoel van medemenselijkheid en vervreemdt zich van ware naastenliefde. Maar tegelij kertijd moest men maar eens weten hoe de samenleving naar samenbinding snakt en hoe arm rhen is zonder eikaars gezicht meer te zien, eikaars stem meer te horen en eikaars hart voor de ander te horen kloppen. Ik denk dat onze koningin terecht de vinger bij een heel zere plek in de samen leving heeft gelegd. Hoe vroeg in de Bijbel wordt al gewezen op het gebod van de naastenliefde. Maar daar aan gaat wel vooraf het gebod de Heere lief te hebben boven alles. Hij betoonde Zijn liefde in de gave van Zijn enig gebo ren Zoon, Die Zelf Zijn leven en bloed gaf tot een volkomen verzoening. Geen wonder dat Simeon met zijn oog op en met in zijn armen het Kindeke Jezus beleed 'want mijn ogen heb ben Uw zaligheid gezien'. Juist vanuit de christelijke gemeente kan er zoveel gedaan worden uit liefde tot en uit een bewo gen zijn met de naaste. Sprak en schreef de apostel Paulus al niet 'die de ander lief heeft, die heeft de wet vervuld'? En dan gebeuren er mooie en ver rassende dingen. Ik weet van een gemeente waar jongeren in deze dagen, en ook daarna, ouderen die eenzaam zijn een bezoek brengen, ook met hen lezen uit de Bijbel en een gebed doen. Wat kan dat een samen binding geven. Voor en rond de geboorte van de Heiland ontmoetten elkaar de oude Eli zabeth en de jonge Maria, die haastig naar haar toe reisde en bij haar in huis haar lofzang zong. En wat zij mocht en kon zingen bond samen. Zou daar ten diepste onze samenleving niet naar snakken? SOMMELSDIJK - SGP- jongeren FlaWkee organi seerde vrijdag 18 decem ber in de Rehobóthkerk te Sommelsdijk een poli tieke jongerenavond over Ds. Doornenbal, het chris telijk conservatisme en de SGP. Spreker deze avond was de heer G. Slootweg, geschiedenisdocent aan de Prins Mauritsschool te Middelhamis. "Ds. Door nenbal dacht en sprak vanuit de gedachte God, Nederland en Oranje." Hieronder een verkorte weergave van de lezing van Slootweg. Ds. J.T. Doornenbal (1909- 1975) heeft in de kleine kerk geschiedenis een grote rol gespeeld, op dit moment is er weer hernieuwde belangstel ling voor hem: dr. Bart Jan Spruyt heeft over Doornen bal het lezenswaardige boek 'Als je eenmaal hebt liefgehad' geschreven. Ds. Doornenbal dacht hoog kerkelijk. Hij was tegen elke vorm van afscheiding, hij mocht en kon de kerk niet uit. Dit omdat hij liefde had tot de - door God geplante - Neder landse Hervormde Kerk. Hoe kun je één volk vormen als er meerdere kerkverbanden zijn, en met één stem tot de over heid spreken als je met meer dere monden bent? Doornen bal voelde zich erg thuis in de kleine kerkjes en bij de gezel schappen. Hij z^g hun fouten en benoemde die ook, maar was mild. Hij had veel con tacten met afgescheiden pre dikanten, maar ook met hele moderne dominees. Na predikant geweest te zijn in de Hervormde Kerk van Woubrugge en Kesteren werd hij beroepen te Oene. Hij ging, naar deze gemeente, die bestond uit een behoudende en een moderne flank. Hij preek te, en de kerk bleef vol omdat hij preekte als herder, in naam van zijn Meester. Doornenbal had een enorm gevoel voor taal en gedichten. In zijn preken droeg hij gedichten voor van dichters die hem toegesproken hadden, Nijhoff, Marsman en Achterberg. Over deze Ijiatste dichter hield hij ook een lezing bij de Rotaryclub. Hij was zó vaak alleen. Als de Heere dan niet bij hem was, was hij buitengewoon alleen. 'Die romanticus was ds. Door- nenbal', schrijft dr. Spruyt. Maar volgens mij was het meer. Hij leefde dicht bij de Heere, en merkte daardoor hoever hij van de Heere vandaan was. Een sombere en depressieve man was Doornenbal niet. Hij was heel geestig, en soms ook humoristisch. Humor is lachen met een traan. Spruyt heeft Doornenbal vanuit een bepaalde optiek beschreven. Hij treft bij hem een levenshouding aan die hij heel belangrijk vindt, een mentaliteitdie hij 'rela'tëert aan de Christelijk Historische Unie (CHU). Politiek actief was Doornenbal niet. Hij vond poli tiek wel buitengewoon belang rijk, maar zag het als zijn taak om de gemeente bijeen te hou den. Hij leefde in de tijd van de verzuiling, maar moest daar eigenlijk niets van hebben. Hij was voor één protestants-chris- telijk, calvinistisch volk. Net als Hoedemaker vond hij dat de kerk en het volk samenvallen. Hij was zeker geen lid van de CHU, maar volgens Bart Jan Spruyt had hij het best kunnen zijn. Als ik het goed zie, zegt hij dat vanuit een bepaalde ont wikkeling die hij heeft meege maakt. Spruyt, die ongelooflijk goed kan schrijven, was poli tiek journalist bij het Refor matorisch Dagblad. In die tijd zag hij dat het met de samen leving en de pohtiek niet goed ging. Geen enkele partij wist daar een dam tegen op te wer pen. Ook de SGP niet, omdat de SGP veel te veel in zichzelf gekeerd is, vanwege de verzui ling. Op een gegeven moment kreeg Spruyt de mogelijkheid om directeur te worden van de conservatieve Edmund Burke Stichting. Een groot deel van de elite zit in deze stichting, die is opgericht vanwege ernstige zorgen over het verdwijnen van de waarden en normen in ons land. Maar wat het is 'het conserva tisme'? De historicus Boogman heeft onderscheid gemaakt tussen conservatisme als tradi tionalisme, het vasthouden aan het oude en bestaande, simpel omdat het oud en vertrouwd is, conservatisme als mentaliteit, als levenshouding, en conser vatisme als politieke beweging, als politieke partij. In Neder land is het conservadsme als politieke stroming nooit op gang gekomen. Bart Jan Spruyt werd een tijd je actief voor Geert Wilders. Ieder mens heeft zijn geheim, ds. Doornenbal had zijn geheim, dit zal één van Spruyts geheimen zijn. Doordat Spruyt actief werd voor Wilders stap ten mensen op bij de Burke Stichting, waarna Spruyt daar directeur af was, maar hij is er nog wel voorzitter. Nu is hij columnist in o.a. Elsevier en geeft hij les. Er is een verandering in het denken van Bart Jan Spruyt waar ik buitengewoon blij mee ben. En dat is zichtbaar in dit boek 'Als je eenmaal hebt lief gehad'. In Spruyts huidige visie zijn de klassieke en de joods- christelijke traditie niet twee aanvullende pijlers onder de samenleving die naast elkaar staan, maar ondersteunt de christelijke traditie de klassieke traditie. Ik hoop er niet op dat Spruyt een SGP'er wordt, o nee. Bij de SGP kan hij het niet vinden, en vanuit zijn optiek heeft hij volkomen gelijk. De refokring is een geïsoleer de kring. Alleen, kan dat wel? Kunnen we ons wel isoleren? We hebben dat lang willen denken, dat gaat uit van de gedachte dat wij anders zijn. Alleen kinderen van de Heere zijn anders, door genade. En ook die mogen niet met een boekje in een hoekje zitten, maar dienen een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. Als je uitgaat van de volkskerkge- dachte, mag je je ook niet iso leren. Dominee Doornenbal was dominee in de Hervormde Kerk, de minst verzuilde kerk. Hij was geen dominee van bepaalde groepen (zoals de Gereformeerde Bond), maar voor het Nederlandse volk. Daar zit een diepe en rijke gedachte achter: God, Neder land en Oranje. Vanuit die gedachte sprak en preekte ds. Doornenbal. Op dit moment ziet Spruyt een fenomeen in onze samenle ving wat hij ochlocratie noemt. Hij heeft zonder twijfel gelijk. Ochlocratie wil absolute vrij heid. Dat betekent: alle tradi ties overboord, en het invoe ren van gelijkheidsdenken, ook in prestaties. Dat miskent de gaven die de Heere mensen geeft. Tijdens een ochlocratie trekken 'sterke, leiders' de aan dacht. De Griekse wijsgeer Plato omschrijft ochlocratie als een tussenfase tussen democratie en tirannie. Bij tirannie hoefje niet direct aan één persoon te denken, het kan ook een tiran nie van instituties zijn, die de macht grijpen. Daar moeten we ons tegen verzetten, door het christelijk conservatisme. Het IS daarom belangrijk om de vier hoofddeugden van de klassieke beschaving te her waarderen: matigheid, moed, bezonnenheid, rechtvaardig heid. De bekende Griekse filo soof die deze deugden heeft beschreven zegt dat ze terug te brengen zijn tot één principe: de juiste keuze tussen te weinig en teveel. Maar, zo voegt hij erbij: 'Verkeerd doen kan op veel manieren, het juiste tref fen op één manier'. Er is één waarheid, niet mijn waarheid, maar die van de Heere. Er wordt goede trouw van ons gevraagd. Trouw aan God, aan onze beginselen, aan de opvoe ding en aan het Nederlandse volk. Augustinus zei: doe wat je kan, dan doet de Heere wel licht watje niet kan. In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst In te korten of niet te plaatsen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Christelijk streel<biad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk www.eilandennieuws.nl ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187) 471020 E-mail: info@eilandennieuws.nl Tarief per mm 0,42. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberictiten: maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager: Gert VenA'eij, tel. (06) 50448359 Advertentie-verkoop: e-mail: gertvenweijiaeliandennieuws.nl REDACTIE hoofdredacteur: J.Villerius, lel. (0187)471022 e-mail: redactie@eilandennieuws.nl Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Jaarabonnement 33,-. Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). MIDDELHARNIS - Waarom droomt iemand? Welke gevol gen hebben dromen voor het leven van alledag? Hoe is de betekenis van dromen te ach terhalen? Zijn dromen wel eens bedrog, of spreekt God juist in dromen? Welke rol heeft de droom in de Bijbel en het geloofsleven? Over deze vragen is al veel nagedacht door psychologen en psychiaters. De commissie Vorming en Toerusting van de Emmaüskerk te Middelhar nis nodigt mensen uit om over dit onderwerp na te denken, luisterend naar de Bijbel, de traditie en naar elkaar. Ds. L.J. Lingen zal via een powerpoint- presentatie en een fragment van een radioprogramma met psychotherapeut Harry Stroe- ken hierover informeren. Ook iedere ervaringsdeskundige is welkom. De bijeenkomst wordt gehouden op maan dag Il januari 2010, aanvang 20.00 uur, in de Emmaüskerk te Middelharnis. Zie ook web site www.emmauskerkmiddel- harnis.iil. SOMMELSDIJK - Van 6 janu ari tot 2 februari 2010 is in de Remonstrantse kerk te Som melsdijk de tentoonstelling 'Deuren - foto's van Machteld Keijnemans' te zien. Tijdens haar wandelingen, fietstochten en reizen, dichter bij of verder weg, zijn haar de deuren opgevallen. De kerst kransen, de blauwe en roze slabbetjes, de cijferballonnen, de deurknop, de brievenbus, elke deur laat iets zien van zijn bewoner of van een gebeurte nis, die zich achter die deur afspeelt. 'Je kunt honderden foto's maken van deuren en nog steeds geen gelijke vinden. Je blijft kijken naar al die deu ren mooi, vervallen, kleurig", zegt Machteld Keijnemans. De expositie is te bezichtigen op zondag na de kerkdienst, op woensdagmorgen van 10.00-12.00 uur of evt. op een ander tijdstip na telefonische afspraak met de fam. Schrier, die boven de Remonstrantse kerk woont aan de Voorstraat, tel. 0187 484317. De Stichting tot Bescherming van het Dorpsgezicht (1985), pio lees ik in uw uitgave van dinsdag 29 december jongst leden, heeft haar werkgebied vanuit Middelharnis uitge breid tot het gehele eiland. Zij loopt daarmee vooruit op een nog te realiseren gemeentelij ke herindeling. Uiteraard ver dient dit streven alle lof Toch was het wellicht correc ter geweest eerst contacten te leggen met organisaties die al wat langer kunnen bogen op ervaring met het behouden van cultuurgoed zoals - en nu spreek ik voor mijn woon plaats Goedereede (sinds 1972 beschermd dorpsgezicht) - de Stichting Goereese Gemeen schap, de Commissie Cultureel Erfgoed en de Sochting Stad Goedereede. Door in de toe komst nauw samen te werken, zouden wellicht dan inderdaad ernstige fouten, zoals recent de sloop van de synagoge in de gemeente Middelharnis, voorkomen kunnen worden. Maar door te vermelden dat "de stichting nu ook ontvan kelijk is bij het indienen van zienswijzen en bezwaren in de gemeenten Oostflakkee, Dirks- land en Goedereede" verdient zij voor communicaüe - met in ieder geval de Goereese süch- tingen en commissie - geen schoonheidsprijs. AJ. Kastelein Noordzijde Haven 27 3232 BH Goedereede ZIERIKZEE - Het Chr. Gem. Eilandenkoor o.l.v. Peter Wil deman repeteert elke maan dagavond in de Nieuwe Kerk te Zierikzee. Het koor telt inmiddels zo'n 80 enthousi aste leden, afkomstig van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden en met allerlei ver schillende achtergronden, maar die elkaar gezamenlijk vinden in de muziek. Het koor repertoire bestaat uit psalmen, gezangen, geestelijke-, klas sieke- en vaderlandse liederen. Belangstellenden worden uit genodigd om vrijblijvend een repetitieavond mee te maken, te luisteren of mee te zingen. Dat kan tijdens de open avon den op maandag II en 18 januari. De repetities duren van 19.45-21.45 uur. Zie voor meer informatie website www. eilandenkoornl. OUDDORP Herv. Gem. 9.45 uur en 18.00 uur Kand. B. van Leeuwen - Hersteld Herv. Gem. Dorps- kerk: 9.30 uur d?. H. Lassche en 18.30 uur ds. N.EJ. Klei- berg. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. N.RJ. Kleiberg en 18.30 uur ds. H. Lassche - Geref. Kerk 10.00 uur en 18.30 uur geen opgave - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doops gezinde Gem. 9.30 uur dhr. H. Groeneboeren 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots en 18.30 uur ds. J.C. Schuurman - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. C. Gielen en 18.30 uur ds. W.M. van der Linden. STELLENDAM Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Hoolwerf en 17.00 uur ds. A. Belder - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. C. Gielen en 16.00 uur ds. N. van der Want - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.G. Kant en 18.30 uur ds. W. van Boeijen. MELISSANT Herv. Gem. 16.00 uur ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W.M. van der Linden en 18.00 uur kand. Joh. Fekkes - Geref. Kerk 9.30 uur ds. K. Bras, bed. H.A. - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. P Blok - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND Herv. Gem. 10.00 uur kand. G. Lugthart en 18.00 uur ds. D. Hoolwerf - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. J. Schip per - Ziekenhuis 14.30 uur ds. C.G. Kant. HERKINGEN Herv. Gem. 10.00 uur kand. A.A. Teeuw en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. J. Koppelaar- Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Boers en 17.00 uur ds. Th.W.H. van der Heijden - Lucaskapel HDG 10.30 uur dr. P.H. van Harten - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur en 17.00 uur ds. L.M. Jongejan - Exodus 10.00 uur ds. H. Visser - Remonstrantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 dhr. K. Tanis. MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur: ds. G.H. Abma - Geref. Kerk 10.00 uur en 17.00 uur ds. J.L. Lingen - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. E. Bakker - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30 leesdienst en 1'7.00 uur ds. D.J. van Diggele. NIEUWE-TONGE Herv. Gem. 9.30 ds. PM. van 't Hof en 18.00 uur ds. J. den Hoed - Hersteld Herv. Gem. 10.45 uur ds. IJ.R. Bijl en 16.00 uur ds. H. Lassche - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. OUDE-TONGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.TJ. Lubbers en 18.00 uur ds. E Hoek - Ger. Gem. 10.00 nur en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Flakkee 10.00 uur dhr. H.E Scheerme- ijer. STAD aan 't HARINGVLIET Herv. Gem. 10.00 uur ds. HJ. Catsburg en 18.00 uur kand, A.L. Kornaat - Geref. Kerk 10.00 uur mevr. C.M. Bagger- man en 18.00 uur ds. L. Krü- ger - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL Herv. Gem. 10.00 uur ds. A.A.W. Boon en 18.00 uur ds. B.J. van Vreeswijk - Geref. Kerk 10.00 uur dhr. J. Anninga en 18.00 uur drs. D. Wolters. OOLTGENSPLAAT Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. Westland en 18.00 uur ds. H.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. A. Kos en 16.30 uur ds. C. Oor schot - Geref. Kerk 9.30 uur ds. H.P. de Goede en 18.00 uur ds. J.E Ezinga - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.G. van der Ziel. Fanfareorkest De Hoop te Stel- lendam luidt traditiegetrouw het nieuwe jaar in met zijn Nieuwjaarsconcert, dat dit jaar wordt gegeven op zaterdag 9 januari in sporthal Dorpstien- den te Ouddorp. De aanvang is om 20.00 uur, de toegang is gratis. Iedereen is welkom. De vmuwm van Fadabougou zijn door de schenking van twee handgraanmo- lens verlost van het zware stampwerk. Carina Saarloos, nog steeds werkzaam in Bamako, heeft in het vernieuwde vrouwenhuis aan zeven dames een diploma kunnen uitreiken. Daarbij ont vingen zij elk materiaal t.w.v. 100 euro als microkrediet om hun eigen bedrijfje op te star ten. Zij batikken stoffen, maken draagdoeken, poppen en arm banden. Eén van de dames bakt een soort oliebollen voor de verkoop. Carina heeft ver der haar voorraad medicijnen kunnen aanvullen. Een ander deel van het geld dat de Werkgroep beschikbaar heeft gesteld werd besteed aan een grote watertank met hand- pomp voor het mannencen- trum Philemon. Een ander dorp, Fadabougou heeft twee handgraanmolens gekregen, zodat de vrouwen van het zware stampwerk zijn verlost, (zie foto). In Burkina Faso heeft Huub Povel een diepe put klaar gekregen, waardoor de men sen in Soltenga over schoon drinkwater kunnen beschik ken. Nu konden ook de moes tuinen worden aangelegd. Dit alles werd mogelijk door een bijdrage uit het fonds van de Werkgroep van 1300 euro. Een bedrag van 262 euro was over voor de aanplant van man- gobomen. Voor komend jaar liggen plannen klaar om een volgend dorpje: Wumbré van water te voorzien. De basisschool 'Dirksland Espoir' loopt goed en telt nu 160 leerlingen. Twee kleuter klassen en zes klassen voor de grote kinderen konden functi oneren, vooral dankzij de bij drage van 2000 euro van de Werkgroep. Voor de nieuwe technische school, die dit jaar klaar kwam is 1100 euro gedo neerd voor meubilair en ande re kosten. "Wij bedanken u voor uw welwillende bijdragen in het afgelopen jaar. Zonder u was dit alles niet mogelijk geweest. Door de economische crisis gaan er in ons land veel stem men op om de ontwikkelings hulp af te schaffen en de crisis dus af te wentelen op de arm sten onder ons. Meer dan ooit hopen wij in 2010 weer op u te kunnen rekenen", aldus de Werkgroep Derde Wereldpro jecten van SVIK. Het rekeningnummer is 31.41.09.733, t.n.v Derde Wereldprojecten te Dirksland. Na de opening van de verga dering werd stil gestaan bij het overlijden van de heer Henk van Zetten, hij is 47 jaar lid van Koninklijke Schuttevaer afd. Goeree-Overflakkee geweest. Hij werd met enkele ogenblik ken van stilte herdachte. Uit de jaarrede van de voorzit ter blijkt dat 2009 een jaar is waarin de financiële en econo mische crisis het gesprek van de dag is. Het is voor een deel te vergelijken met wat zich in de jaren 30 afgespeeld heeft. De binnenvaart heeft daardoor dit afgelopen jaar een zeer slecht jaar achter de rug. Een terugval van 15 tot 35 en in sommige vervoerstakken nog meer, zo is de realiteit van dit moment. Enkele jaren geleden waren het hoogtijdagen in de binnenvaart en werden er heel veel nieuwe schepen besteld. "Nu zijn die nieuwe schepen in de vaart gebracht maar door de crisis hebben we nu met zijn allen een groot probleem", aldus de voorzitter. "Er is overigens ook nog posi tief nieuws te melden, na lang onderzoek en voorbereiding gaat de Gemeente Middelhar nis met behulp van overheids steun, de buitenhaven renove ren. Het belang van de haven wordt uit economisch oogpunt voor het eiland hoog gewaar deerd. Wij zijn daar als Schut tevaer bijzonder verheugd over. Nu de haven van Den Bommel nog". De heer I. van der Vliet (Sjaak) heeft 17 jaar in het bestuur zijn steentje bij gedragen, boven dien is hij 25 jaar lid van de afdeling Goeree-Overflakkee waarvoor hij een insigne op gespeld krijgt door de secre taris en van de voorzitter ont vangt hij een boek over de bin nenvaart. De inbreng van de leden bestaat tijdens de vergadering in hoofdzaak uit het aandragen van voorstellen om tot verbete ring van bepaalde situaties te komen, het gaat deze keer om verlichting en borden op de Moerdijkbruggen, havengeld in Deventer, tonnen op de Éjn, voertaal op de Westerschelde en ook de communicatie tussen beroepsvaart en recreatievaart is punt van aandacht. De regiosecretaris doet verslag van wat er verder zoal in de Zeeuwse regio speelt. Hij laat aan de hand van sheets zien hoe de regiostructuur in elkaar zit en hoe het overleg met overheden waterschappen en gemeenten in elkaar steekt. Hij geeft ook aan dat er na de cri sis, als er weer meer werk voor de binnenvaart is en er ook onderhoud aan de kunstwer ken moet plaatsvinden, er wel eens grote vertragingen zou den kunnen ontstaan. Schut tevaer pleit dan ook voor meer capaciteit bij knelpunten zoals de Volkeraksluizen, de sluizen bij Hansweert en Terneuzen. GOEDEREEDE - Inloophuis De Boei, gevestigd aan te Goe dereede, is er voor mensen die kanker hebben of heb ben gehad en hun naasten. Het inloophuis is iedere 2e en 4e dinsdag van de maand van 10.00 uur tot 16.00 uur geopend voor een kopje kof fie/thee (gratis), lotgenoten contact, een luisterend oor, creatief bezig zijn, thema's en uitjes. Het café is dan voor andere gasten gesloten. Voor de maand januari staan de vol gende activiteiten op het pro gramma. 12 januari: Muziekmiddag met Hans Timmers, Cor Bussink en Piet de Zeeuw, 's Morgens is er gewoon inloop. 19 januari: Extra activiteit. Mozaïken bij Myra Terpstra. Eigen bijdrage 10 euro. Vooraf opgeven noodzakelijk. 26 januari: Schilderen (eventu eel filmmiddag). Voor meer informatie of aan melden kunt u bellen naar 06 22111572 of 06 23763200 (tussen 10.00 en 12.00 uur) of mailen naar deboei@wimood. nl. Zie ook website www.inloop- huisdeboei.nl.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 2