Kerkdiensten
m
Ds. Doornenbal, het christelijk conservatisme en de SGP
Bescherming
Dorpsgezicht
EIÜVIIDEtt-IIIEUWS
Dromen en hun
betekenis
Foto-expositie
'Deuren'
Open repetitie
avond Chr. Gem.
Eilandenkoor
Zondag 10 januari
Nieuwjaars
concert
De Hoop
Derde Wereldprojecten SVIK
Jaarvergadering Koninklijke
Schuttevaer
Activiteiten januari
Inloophuis De Boei
EIIAtlDEn-IIIEUWS
VRIJDAG 8 JANUARI 20lo
De Kersttoespraak van
de koningin
De samenleving
Geen samenbinding
Een terecht vraagteken?
Al een oude opdracht
Drs. W. Chr. Hovius
Hervormde Kerk
Bart Jan Spruyt
Conservatisme
Verzuiling
Ochlocratie
Hoofddeugden
DIRKSLAND - De Werk
groep Derde Wereldpro
jecten van de Stichting
Vereniging in Kracht doet
verslag van de ondersteu
ning die drie werkers in
Afrika hebben ontvangen
voor hun belangrijke pro
jecten.
Burkina Faso
OUDE-TONGE - Op 29
december was er in De
Grutterswei weer de jaar
lijkse vergaderling van de
Koninklijke Schuttevaer,
afdeling Goeree-Overflak
kee. Het was de 133e ver
gadering van deze binnen
vaartschippersvereniging.
Positief nieuws
PAGINA 2
Ethiek WeWedankt
Elk jaar weer kunnen we onze
koningin horen en zien in de
vroege middag van Eerste
Kerstdag, als zij haar jaarlijk
se kersttoespraak houdt. Dat
gebeurde ook in het vorige jaar
weer. Zij bereidt persoonlijk
deze toespraak voor die ze niet
namens de regering uit, maar
waarmee ze zelf naar ons volk
wil toekomen. En ze kiest ook
elk jaar zelf een thema dat haar
bezighoudt. Ook de Engelse
koningin doet dat trouwens,
die in haar toespraak wees
op de gevallen militairen in
Afghanistan en haar meeleven
uitsprak met de nabestaanden.
Deze keer bleek uit de toe
spraak van onze vorstin hoe
zeer zij oog heeft voor de
samenleving, waarin volgens
haar steeds meer het gevoel
van gemeenschap verdwijnt.
Er is een groot proces van
verval en technisering aan de
gang waardoor het persoonlijk
contact steeds minder wordt.
Ongetwijfeld geeft dit proces
voordelen. Een schat van infor
matie komt tot ons. Afstanden
worden door en via internet
vlug overbrugd en je kunt met
elkaar communiceren. Maar
dat gebeurt dan wel anoniem.
Je ziet elkaar niet, en in wezen
ben en blijf je grote onbeken
den voor elkaar. En door snel,
en helaas ook vaak grof, taalge
bruik treedt er een verruwing
van de samenleving op.
Je kunt met je computer wel
ik weet niet hoeveel mede
mensen bereiken over heel
de wereld heen, maar tol een
echte ontnmoeting komt het
niet meer. Meer en meer leeft
men door digitale contacten
wezenlijk langs elkaar heen. In
plaats van saamhorigheid en
echte verbinding met elkaar
richt men zich steeds meer op
zichzelf en komt het individu
alisme sterk naar voren. Men
voelt zich vrij en onafhanke
lijk en, zegt men, dat geeft een
lekker gevoel. Maar terecht
wees de hoofdredacteur van
het Reformatorisch Dagblad
in zijn artikel op een uitspraak,
lang geleden door de theoloog
Miskotte gedaan, die sprak van
'een voltooide liefdeloosheid'.
U en jij zien achter de titel die
ik koos een vraagteken staan.
Snakt de samenleving naar
samenbinding? Schijnbaar
niet. Heel wat mensen die onze
vorstin hebben horen spre
ken vonden haar toespraak
overdreven, ouderwets. Mijn
vrouw en ik zeggen ook wel
eens: 'Wij zijn niet meer van
deze tijd'. Wie eigen vrijheid
en onafhankelijkheid als het
hoogste goed ziet, verliest alle
gevoel van medemenselijkheid
en vervreemdt zich van ware
naastenliefde. Maar tegelij
kertijd moest men maar eens
weten hoe de samenleving
naar samenbinding snakt en
hoe arm rhen is zonder eikaars
gezicht meer te zien, eikaars
stem meer te horen en eikaars
hart voor de ander te horen
kloppen. Ik denk dat onze
koningin terecht de vinger bij
een heel zere plek in de samen
leving heeft gelegd.
Hoe vroeg in de Bijbel wordt
al gewezen op het gebod van
de naastenliefde. Maar daar
aan gaat wel vooraf het gebod
de Heere lief te hebben boven
alles. Hij betoonde Zijn liefde
in de gave van Zijn enig gebo
ren Zoon, Die Zelf Zijn leven
en bloed gaf tot een volkomen
verzoening. Geen wonder dat
Simeon met zijn oog op en met
in zijn armen het Kindeke Jezus
beleed 'want mijn ogen heb
ben Uw zaligheid gezien'. Juist
vanuit de christelijke gemeente
kan er zoveel gedaan worden
uit liefde tot en uit een bewo
gen zijn met de naaste. Sprak
en schreef de apostel Paulus
al niet 'die de ander lief heeft,
die heeft de wet vervuld'? En
dan gebeuren er mooie en ver
rassende dingen. Ik weet van
een gemeente waar jongeren
in deze dagen, en ook daarna,
ouderen die eenzaam zijn een
bezoek brengen, ook met hen
lezen uit de Bijbel en een gebed
doen. Wat kan dat een samen
binding geven. Voor en rond
de geboorte van de Heiland
ontmoetten elkaar de oude Eli
zabeth en de jonge Maria, die
haastig naar haar toe reisde en
bij haar in huis haar lofzang
zong. En wat zij mocht en kon
zingen bond samen. Zou daar
ten diepste onze samenleving
niet naar snakken?
SOMMELSDIJK - SGP-
jongeren FlaWkee organi
seerde vrijdag 18 decem
ber in de Rehobóthkerk
te Sommelsdijk een poli
tieke jongerenavond over
Ds. Doornenbal, het chris
telijk conservatisme en de
SGP. Spreker deze avond
was de heer G. Slootweg,
geschiedenisdocent aan
de Prins Mauritsschool te
Middelhamis. "Ds. Door
nenbal dacht en sprak
vanuit de gedachte God,
Nederland en Oranje."
Hieronder een verkorte
weergave van de lezing
van Slootweg.
Ds. J.T. Doornenbal (1909-
1975) heeft in de kleine kerk
geschiedenis een grote rol
gespeeld, op dit moment is er
weer hernieuwde belangstel
ling voor hem: dr. Bart Jan
Spruyt heeft over Doornen
bal het lezenswaardige boek
'Als je eenmaal hebt liefgehad'
geschreven.
Ds. Doornenbal dacht hoog
kerkelijk. Hij was tegen elke
vorm van afscheiding, hij
mocht en kon de kerk niet uit.
Dit omdat hij liefde had tot de
- door God geplante - Neder
landse Hervormde Kerk. Hoe
kun je één volk vormen als er
meerdere kerkverbanden zijn,
en met één stem tot de over
heid spreken als je met meer
dere monden bent? Doornen
bal voelde zich erg thuis in de
kleine kerkjes en bij de gezel
schappen. Hij z^g hun fouten
en benoemde die ook, maar
was mild. Hij had veel con
tacten met afgescheiden pre
dikanten, maar ook met hele
moderne dominees.
Na predikant geweest te zijn
in de Hervormde Kerk van
Woubrugge en Kesteren werd
hij beroepen te Oene. Hij
ging, naar deze gemeente, die
bestond uit een behoudende en
een moderne flank. Hij preek
te, en de kerk bleef vol omdat
hij preekte als herder, in naam
van zijn Meester. Doornenbal
had een enorm gevoel voor taal
en gedichten. In zijn preken
droeg hij gedichten voor van
dichters die hem toegesproken
hadden, Nijhoff, Marsman en
Achterberg. Over deze Ijiatste
dichter hield hij ook een lezing
bij de Rotaryclub.
Hij was zó vaak alleen. Als de
Heere dan niet bij hem was,
was hij buitengewoon alleen.
'Die romanticus was ds. Door-
nenbal', schrijft dr. Spruyt.
Maar volgens mij was het meer.
Hij leefde dicht bij de Heere,
en merkte daardoor hoever
hij van de Heere vandaan was.
Een sombere en depressieve
man was Doornenbal niet. Hij
was heel geestig, en soms ook
humoristisch. Humor is lachen
met een traan.
Spruyt heeft Doornenbal
vanuit een bepaalde optiek
beschreven. Hij treft bij hem
een levenshouding aan die
hij heel belangrijk vindt, een
mentaliteitdie hij 'rela'tëert
aan de Christelijk Historische
Unie (CHU). Politiek actief was
Doornenbal niet. Hij vond poli
tiek wel buitengewoon belang
rijk, maar zag het als zijn taak
om de gemeente bijeen te hou
den. Hij leefde in de tijd van
de verzuiling, maar moest daar
eigenlijk niets van hebben. Hij
was voor één protestants-chris-
telijk, calvinistisch volk. Net als
Hoedemaker vond hij dat de
kerk en het volk samenvallen.
Hij was zeker geen lid van de
CHU, maar volgens Bart Jan
Spruyt had hij het best kunnen
zijn. Als ik het goed zie, zegt hij
dat vanuit een bepaalde ont
wikkeling die hij heeft meege
maakt. Spruyt, die ongelooflijk
goed kan schrijven, was poli
tiek journalist bij het Refor
matorisch Dagblad. In die tijd
zag hij dat het met de samen
leving en de pohtiek niet goed
ging. Geen enkele partij wist
daar een dam tegen op te wer
pen. Ook de SGP niet, omdat
de SGP veel te veel in zichzelf
gekeerd is, vanwege de verzui
ling.
Op een gegeven moment
kreeg Spruyt de mogelijkheid
om directeur te worden van de
conservatieve Edmund Burke
Stichting. Een groot deel van
de elite zit in deze stichting, die
is opgericht vanwege ernstige
zorgen over het verdwijnen
van de waarden en normen in
ons land.
Maar wat het is 'het conserva
tisme'? De historicus Boogman
heeft onderscheid gemaakt
tussen conservatisme als tradi
tionalisme, het vasthouden aan
het oude en bestaande, simpel
omdat het oud en vertrouwd is,
conservatisme als mentaliteit,
als levenshouding, en conser
vatisme als politieke beweging,
als politieke partij. In Neder
land is het conservadsme als
politieke stroming nooit op
gang gekomen.
Bart Jan Spruyt werd een tijd
je actief voor Geert Wilders.
Ieder mens heeft zijn geheim,
ds. Doornenbal had zijn
geheim, dit zal één van Spruyts
geheimen zijn. Doordat Spruyt
actief werd voor Wilders stap
ten mensen op bij de Burke
Stichting, waarna Spruyt daar
directeur af was, maar hij is er
nog wel voorzitter. Nu is hij
columnist in o.a. Elsevier en
geeft hij les.
Er is een verandering in het
denken van Bart Jan Spruyt
waar ik buitengewoon blij mee
ben. En dat is zichtbaar in dit
boek 'Als je eenmaal hebt lief
gehad'. In Spruyts huidige visie
zijn de klassieke en de joods-
christelijke traditie niet twee
aanvullende pijlers onder de
samenleving die naast elkaar
staan, maar ondersteunt de
christelijke traditie de klassieke
traditie. Ik hoop er niet op dat
Spruyt een SGP'er wordt, o
nee. Bij de SGP kan hij het niet
vinden, en vanuit zijn optiek
heeft hij volkomen gelijk.
De refokring is een geïsoleer
de kring. Alleen, kan dat wel?
Kunnen we ons wel isoleren?
We hebben dat lang willen
denken, dat gaat uit van de
gedachte dat wij anders zijn.
Alleen kinderen van de Heere
zijn anders, door genade. En
ook die mogen niet met een
boekje in een hoekje zitten,
maar dienen een lichtend licht
en een zoutend zout te zijn. Als
je uitgaat van de volkskerkge-
dachte, mag je je ook niet iso
leren.
Dominee Doornenbal was
dominee in de Hervormde
Kerk, de minst verzuilde kerk.
Hij was geen dominee van
bepaalde groepen (zoals de
Gereformeerde Bond), maar
voor het Nederlandse volk.
Daar zit een diepe en rijke
gedachte achter: God, Neder
land en Oranje. Vanuit die
gedachte sprak en preekte ds.
Doornenbal.
Op dit moment ziet Spruyt een
fenomeen in onze samenle
ving wat hij ochlocratie noemt.
Hij heeft zonder twijfel gelijk.
Ochlocratie wil absolute vrij
heid. Dat betekent: alle tradi
ties overboord, en het invoe
ren van gelijkheidsdenken,
ook in prestaties. Dat miskent
de gaven die de Heere mensen
geeft. Tijdens een ochlocratie
trekken 'sterke, leiders' de aan
dacht.
De Griekse wijsgeer Plato
omschrijft ochlocratie als een
tussenfase tussen democratie
en tirannie. Bij tirannie hoefje
niet direct aan één persoon te
denken, het kan ook een tiran
nie van instituties zijn, die de
macht grijpen. Daar moeten
we ons tegen verzetten, door
het christelijk conservatisme.
Het IS daarom belangrijk om
de vier hoofddeugden van de
klassieke beschaving te her
waarderen: matigheid, moed,
bezonnenheid, rechtvaardig
heid. De bekende Griekse filo
soof die deze deugden heeft
beschreven zegt dat ze terug te
brengen zijn tot één principe:
de juiste keuze tussen te weinig
en teveel. Maar, zo voegt hij
erbij: 'Verkeerd doen kan op
veel manieren, het juiste tref
fen op één manier'. Er is één
waarheid, niet mijn waarheid,
maar die van de Heere.
Er wordt goede trouw van ons
gevraagd. Trouw aan God, aan
onze beginselen, aan de opvoe
ding en aan het Nederlandse
volk. Augustinus zei: doe wat
je kan, dan doet de Heere wel
licht watje niet kan.
In deze rubriek kunnen lezers
hun zegje doen of reageren op
hetgeen ze in dit blad gelezen
hebben. Inzendingen mogen
geen grotere omvang hebben
dan ca. 400 woorden. De redactie
behoudt zich het recht voor om
ingezonden tekst In te korten of
niet te plaatsen. Tevens draagt
de redactie geen verantwoorde
lijkheid voor de inhoud van wat
lezers schrijven.
Christelijk streel<biad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
www.eilandennieuws.nl
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187) 471020
E-mail: info@eilandennieuws.nl
Tarief per mm 0,42. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberictiten: maandag 17.00 uur
en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg
van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Bladmanager: Gert VenA'eij, tel. (06) 50448359
Advertentie-verkoop: e-mail: gertvenweijiaeliandennieuws.nl
REDACTIE
hoofdredacteur: J.Villerius, lel. (0187)471022
e-mail: redactie@eilandennieuws.nl
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Jaarabonnement 33,-. Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij
vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen
schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
MIDDELHARNIS - Waarom
droomt iemand? Welke gevol
gen hebben dromen voor het
leven van alledag? Hoe is de
betekenis van dromen te ach
terhalen? Zijn dromen wel
eens bedrog, of spreekt God
juist in dromen? Welke rol
heeft de droom in de Bijbel en
het geloofsleven?
Over deze vragen is al veel
nagedacht door psychologen
en psychiaters. De commissie
Vorming en Toerusting van
de Emmaüskerk te Middelhar
nis nodigt mensen uit om over
dit onderwerp na te denken,
luisterend naar de Bijbel, de
traditie en naar elkaar. Ds. L.J.
Lingen zal via een powerpoint-
presentatie en een fragment
van een radioprogramma met
psychotherapeut Harry Stroe-
ken hierover informeren. Ook
iedere ervaringsdeskundige
is welkom. De bijeenkomst
wordt gehouden op maan
dag Il januari 2010, aanvang
20.00 uur, in de Emmaüskerk
te Middelharnis. Zie ook web
site www.emmauskerkmiddel-
harnis.iil.
SOMMELSDIJK - Van 6 janu
ari tot 2 februari 2010 is in de
Remonstrantse kerk te Som
melsdijk de tentoonstelling
'Deuren - foto's van Machteld
Keijnemans' te zien.
Tijdens haar wandelingen,
fietstochten en reizen, dichter
bij of verder weg, zijn haar de
deuren opgevallen. De kerst
kransen, de blauwe en roze
slabbetjes, de cijferballonnen,
de deurknop, de brievenbus,
elke deur laat iets zien van zijn
bewoner of van een gebeurte
nis, die zich achter die deur
afspeelt.
'Je kunt honderden foto's
maken van deuren en nog
steeds geen gelijke vinden. Je
blijft kijken naar al die deu
ren mooi, vervallen, kleurig",
zegt Machteld Keijnemans.
De expositie is te bezichtigen
op zondag na de kerkdienst,
op woensdagmorgen van
10.00-12.00 uur of evt. op een
ander tijdstip na telefonische
afspraak met de fam. Schrier,
die boven de Remonstrantse
kerk woont aan de Voorstraat,
tel. 0187 484317.
De Stichting tot Bescherming
van het Dorpsgezicht (1985),
pio lees ik in uw uitgave van
dinsdag 29 december jongst
leden, heeft haar werkgebied
vanuit Middelharnis uitge
breid tot het gehele eiland. Zij
loopt daarmee vooruit op een
nog te realiseren gemeentelij
ke herindeling. Uiteraard ver
dient dit streven alle lof
Toch was het wellicht correc
ter geweest eerst contacten te
leggen met organisaties die al
wat langer kunnen bogen op
ervaring met het behouden
van cultuurgoed zoals - en
nu spreek ik voor mijn woon
plaats Goedereede (sinds 1972
beschermd dorpsgezicht) - de
Stichting Goereese Gemeen
schap, de Commissie Cultureel
Erfgoed en de Sochting Stad
Goedereede. Door in de toe
komst nauw samen te werken,
zouden wellicht dan inderdaad
ernstige fouten, zoals recent
de sloop van de synagoge in
de gemeente Middelharnis,
voorkomen kunnen worden.
Maar door te vermelden dat
"de stichting nu ook ontvan
kelijk is bij het indienen van
zienswijzen en bezwaren in de
gemeenten Oostflakkee, Dirks-
land en Goedereede" verdient
zij voor communicaüe - met in
ieder geval de Goereese süch-
tingen en commissie - geen
schoonheidsprijs.
AJ. Kastelein
Noordzijde Haven 27
3232 BH Goedereede
ZIERIKZEE - Het Chr. Gem.
Eilandenkoor o.l.v. Peter Wil
deman repeteert elke maan
dagavond in de Nieuwe Kerk
te Zierikzee. Het koor telt
inmiddels zo'n 80 enthousi
aste leden, afkomstig van de
Zeeuwse en Zuid-Hollandse
eilanden en met allerlei ver
schillende achtergronden,
maar die elkaar gezamenlijk
vinden in de muziek. Het koor
repertoire bestaat uit psalmen,
gezangen, geestelijke-, klas
sieke- en vaderlandse liederen.
Belangstellenden worden uit
genodigd om vrijblijvend een
repetitieavond mee te maken,
te luisteren of mee te zingen.
Dat kan tijdens de open avon
den op maandag II en 18
januari. De repetities duren
van 19.45-21.45 uur. Zie voor
meer informatie website www.
eilandenkoornl.
OUDDORP
Herv. Gem. 9.45 uur en 18.00
uur Kand. B. van Leeuwen
- Hersteld Herv. Gem. Dorps-
kerk: 9.30 uur d?. H. Lassche
en 18.30 uur ds. N.EJ. Klei-
berg. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds.
N.RJ. Kleiberg en 18.30 uur
ds. H. Lassche - Geref. Kerk
10.00 uur en 18.30 uur geen
opgave - Ger. Gem. 9.30 en
18.30 uur leesdienst - Doops
gezinde Gem. 9.30 uur dhr. H.
Groeneboeren 18.30 uur ds. J.
Smink.
GOEDEREEDE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. E.
de Mots en 18.30 uur ds. J.C.
Schuurman - Hersteld Herv.
Gem. 11.00 uur ds. C. Gielen
en 18.30 uur ds. W.M. van der
Linden.
STELLENDAM
Herv. Gem. 10.00 uur ds. D.
Hoolwerf en 17.00 uur ds. A.
Belder - Hersteld Herv. Gem.
9.00 uur ds. C. Gielen en 16.00
uur ds. N. van der Want -
Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.G.
Kant en 18.30 uur ds. W. van
Boeijen.
MELISSANT
Herv. Gem. 16.00 uur ds. E.
de Mots - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur ds. W.M. van
der Linden en 18.00 uur kand.
Joh. Fekkes - Geref. Kerk 9.30
uur ds. K. Bras, bed. H.A. -
Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00
uur ds. P Blok - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND
Herv. Gem. 10.00 uur kand. G.
Lugthart en 18.00 uur ds. D.
Hoolwerf - Ger. Gem. 10.00
uur en 18.00 uur ds. J. Schip
per - Ziekenhuis 14.30 uur ds.
C.G. Kant.
HERKINGEN
Herv. Gem. 10.00 uur kand.
A.A. Teeuw en 18.00 uur ds. C.
Doorneweerd - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk
en 18.00 uur ds. J. Koppelaar-
Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00
uur leesdienst.
SOMMELSDIJK
Herv. Gem. 10.00 uur ds. D.
Boers en 17.00 uur ds. Th.W.H.
van der Heijden - Lucaskapel
HDG 10.30 uur dr. P.H. van
Harten - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur en 17.00 uur ds. L.M.
Jongejan - Exodus 10.00 uur
ds. H. Visser - Remonstrantse
Gem. 10.00 uur samenkomst
- CAMA Gem. 10.00 dhr. K.
Tanis.
MIDDELHARNIS
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.
Harkema en 18.00 uur: ds.
G.H. Abma - Geref. Kerk
10.00 uur en 17.00 uur ds. J.L.
Lingen - Ger. Gem. 9.30 uur
leesdienst en 14.30 uur ds. E.
Bakker - Chr. Geref. Kerk 9.30
en 18.00 uur ds. A.A. Egas -
Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30
leesdienst en 1'7.00 uur ds. D.J.
van Diggele.
NIEUWE-TONGE
Herv. Gem. 9.30 ds. PM. van
't Hof en 18.00 uur ds. J. den
Hoed - Hersteld Herv. Gem.
10.45 uur ds. IJ.R. Bijl en
16.00 uur ds. H. Lassche - Ger.
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur
leesdienst.
OUDE-TONGE
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
H.TJ. Lubbers en 18.00 uur
ds. E Hoek - Ger. Gem. 10.00
nur en 18.00 uur leesdienst -
Evangelie Gemeente Flakkee
10.00 uur dhr. H.E Scheerme-
ijer.
STAD aan 't HARINGVLIET
Herv. Gem. 10.00 uur ds. HJ.
Catsburg en 18.00 uur kand,
A.L. Kornaat - Geref. Kerk
10.00 uur mevr. C.M. Bagger-
man en 18.00 uur ds. L. Krü-
ger - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
DEN BOMMEL
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A.A.W. Boon en 18.00 uur ds.
B.J. van Vreeswijk - Geref.
Kerk 10.00 uur dhr. J. Anninga
en 18.00 uur drs. D. Wolters.
OOLTGENSPLAAT
Herv. Gem. 9.30 uur ds. W.
Westland en 18.00 uur ds.
H.G. van der Ziel - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur kand. A.
Kos en 16.30 uur ds. C. Oor
schot - Geref. Kerk 9.30 uur
ds. H.P. de Goede en 18.00 uur
ds. J.E Ezinga - Ger. Gem. 9.30
uur en 18.00 uur leesdienst.
LANGSTRAAT
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.G.
van der Ziel.
Fanfareorkest De Hoop te Stel-
lendam luidt traditiegetrouw
het nieuwe jaar in met zijn
Nieuwjaarsconcert, dat dit jaar
wordt gegeven op zaterdag 9
januari in sporthal Dorpstien-
den te Ouddorp. De aanvang
is om 20.00 uur, de toegang is
gratis. Iedereen is welkom.
De vmuwm van Fadabougou zijn door de schenking van twee handgraanmo-
lens verlost van het zware stampwerk.
Carina Saarloos, nog steeds
werkzaam in Bamako, heeft in
het vernieuwde vrouwenhuis
aan zeven dames een diploma
kunnen uitreiken. Daarbij ont
vingen zij elk materiaal t.w.v.
100 euro als microkrediet om
hun eigen bedrijfje op te star
ten. Zij batikken stoffen, maken
draagdoeken, poppen en arm
banden. Eén van de dames
bakt een soort oliebollen voor
de verkoop. Carina heeft ver
der haar voorraad medicijnen
kunnen aanvullen.
Een ander deel van het geld
dat de Werkgroep beschikbaar
heeft gesteld werd besteed aan
een grote watertank met hand-
pomp voor het mannencen-
trum Philemon.
Een ander dorp, Fadabougou
heeft twee handgraanmolens
gekregen, zodat de vrouwen
van het zware stampwerk zijn
verlost, (zie foto).
In Burkina Faso heeft Huub
Povel een diepe put klaar
gekregen, waardoor de men
sen in Soltenga over schoon
drinkwater kunnen beschik
ken. Nu konden ook de moes
tuinen worden aangelegd. Dit
alles werd mogelijk door een
bijdrage uit het fonds van de
Werkgroep van 1300 euro. Een
bedrag van 262 euro was over
voor de aanplant van man-
gobomen. Voor komend jaar
liggen plannen klaar om een
volgend dorpje: Wumbré van
water te voorzien.
De basisschool 'Dirksland
Espoir' loopt goed en telt nu
160 leerlingen. Twee kleuter
klassen en zes klassen voor de
grote kinderen konden functi
oneren, vooral dankzij de bij
drage van 2000 euro van de
Werkgroep. Voor de nieuwe
technische school, die dit jaar
klaar kwam is 1100 euro gedo
neerd voor meubilair en ande
re kosten.
"Wij bedanken u voor uw
welwillende bijdragen in het
afgelopen jaar. Zonder u was
dit alles niet mogelijk geweest.
Door de economische crisis
gaan er in ons land veel stem
men op om de ontwikkelings
hulp af te schaffen en de crisis
dus af te wentelen op de arm
sten onder ons. Meer dan ooit
hopen wij in 2010 weer op u
te kunnen rekenen", aldus de
Werkgroep Derde Wereldpro
jecten van SVIK.
Het rekeningnummer is
31.41.09.733, t.n.v Derde
Wereldprojecten te Dirksland.
Na de opening van de verga
dering werd stil gestaan bij het
overlijden van de heer Henk
van Zetten, hij is 47 jaar lid van
Koninklijke Schuttevaer afd.
Goeree-Overflakkee geweest.
Hij werd met enkele ogenblik
ken van stilte herdachte.
Uit de jaarrede van de voorzit
ter blijkt dat 2009 een jaar is
waarin de financiële en econo
mische crisis het gesprek van
de dag is. Het is voor een deel
te vergelijken met wat zich in
de jaren 30 afgespeeld heeft.
De binnenvaart heeft daardoor
dit afgelopen jaar een zeer
slecht jaar achter de rug. Een
terugval van 15 tot 35 en in
sommige vervoerstakken nog
meer, zo is de realiteit van dit
moment. Enkele jaren geleden
waren het hoogtijdagen in de
binnenvaart en werden er heel
veel nieuwe schepen besteld.
"Nu zijn die nieuwe schepen
in de vaart gebracht maar door
de crisis hebben we nu met
zijn allen een groot probleem",
aldus de voorzitter.
"Er is overigens ook nog posi
tief nieuws te melden, na lang
onderzoek en voorbereiding
gaat de Gemeente Middelhar
nis met behulp van overheids
steun, de buitenhaven renove
ren. Het belang van de haven
wordt uit economisch oogpunt
voor het eiland hoog gewaar
deerd. Wij zijn daar als Schut
tevaer bijzonder verheugd
over. Nu de haven van Den
Bommel nog".
De heer I. van der Vliet (Sjaak)
heeft 17 jaar in het bestuur zijn
steentje bij gedragen, boven
dien is hij 25 jaar lid van de
afdeling Goeree-Overflakkee
waarvoor hij een insigne op
gespeld krijgt door de secre
taris en van de voorzitter ont
vangt hij een boek over de bin
nenvaart.
De inbreng van de leden
bestaat tijdens de vergadering
in hoofdzaak uit het aandragen
van voorstellen om tot verbete
ring van bepaalde situaties te
komen, het gaat deze keer om
verlichting en borden op de
Moerdijkbruggen, havengeld
in Deventer, tonnen op de Éjn,
voertaal op de Westerschelde
en ook de communicatie tussen
beroepsvaart en recreatievaart
is punt van aandacht.
De regiosecretaris doet verslag
van wat er verder zoal in de
Zeeuwse regio speelt. Hij laat
aan de hand van sheets zien
hoe de regiostructuur in elkaar
zit en hoe het overleg met
overheden waterschappen en
gemeenten in elkaar steekt. Hij
geeft ook aan dat er na de cri
sis, als er weer meer werk voor
de binnenvaart is en er ook
onderhoud aan de kunstwer
ken moet plaatsvinden, er wel
eens grote vertragingen zou
den kunnen ontstaan. Schut
tevaer pleit dan ook voor meer
capaciteit bij knelpunten zoals
de Volkeraksluizen, de sluizen
bij Hansweert en Terneuzen.
GOEDEREEDE - Inloophuis
De Boei, gevestigd aan te Goe
dereede, is er voor mensen
die kanker hebben of heb
ben gehad en hun naasten.
Het inloophuis is iedere 2e
en 4e dinsdag van de maand
van 10.00 uur tot 16.00 uur
geopend voor een kopje kof
fie/thee (gratis), lotgenoten
contact, een luisterend oor,
creatief bezig zijn, thema's en
uitjes. Het café is dan voor
andere gasten gesloten. Voor
de maand januari staan de vol
gende activiteiten op het pro
gramma.
12 januari: Muziekmiddag met
Hans Timmers, Cor Bussink
en Piet de Zeeuw, 's Morgens is
er gewoon inloop.
19 januari: Extra activiteit.
Mozaïken bij Myra Terpstra.
Eigen bijdrage 10 euro. Vooraf
opgeven noodzakelijk.
26 januari: Schilderen (eventu
eel filmmiddag).
Voor meer informatie of aan
melden kunt u bellen naar
06 22111572 of 06 23763200
(tussen 10.00 en 12.00 uur) of
mailen naar deboei@wimood.
nl. Zie ook website www.inloop-
huisdeboei.nl.