Meditatie Vervolg verhaal DAAD [ieuw informatiepaneel op De Schans Beroepings- Oudjaar - Nieuwjaar WERK Oppasoma EiuvnDEn-niEijws MET HEIDENS LAWAAI LUCHTVOCHTIGHEID STAARTENTAAL HERBOUW? Ingezonden: Oudejaar 2009 Geloofsvertrouwen Nieuwjaar 2010 Een opdracht voor de toekomst Vuurwerkteams weer actief Brandwonden Boete of gevangenis Regels De weg der kleine L mensen Hoofdstuk 24 Dagen van spanning I'A(;iNA7 DINSDAG 29 DEC:KMBF,R 2009 Doe vraag- en an$uootdntbTidc Maat gehed ten dienste t'an de leior dk er kailenlocu geklik tvMn kan maken. Uu imi^n op velerlei gebied kunt u stwm aan: Redactie Eilanden-Nieuttii, Postbus S, 3240 A\ Middelhamii, met n de &nkerbavenhoek 'Vragenrvkiek" ivrwidd De vragfn u/orden door éeAundigen beantiüoord. en tullen bmnen enkele uéien na de iniending compleet met antwoord in deze rubriek werden gipublxeetd. Willi r kiiml i'/jj^fii/ijli il ir irnviintile vaniliiiiii om juisl hij de Jaanvis- sHiiii^ (en lieliKis mik daamoor ai) viiinwi'rk iij li' sli'hfii! Antwoord: Dal vDlksvcimaak (laiikcii wij aan inv/xi verre voorouders, die met veel lawaai probeerden de boze geeslen vvejr te jagen. Want die kregen de schuld dat de dagen korter werden. Ze mochten ook niet mee het nieuwe jaar in omdat ze dan o|)nieiiw ziek ten, stormen, overstromingen, misoogsten en andere rampen zonden veroor/aken. Iben gewoon rumoer niet bleek Ie [helpen, grepen de Ijijgelovigeii j na de uitvinding van het l)us- tkruil algauw naar dat nieuwe fniiddel om de kwade geesten Imet liarde knallen te verdrij- Ivcn. [Helaas zien de meeste mensen |n()g sleeds niet in dat hel atsie- Icen van al die rotjes, vuurpij- I en donderbussen niel hel|)l Itegen alle narigheid, en veel Ivervuiling veroorzaakl. Dr '■Irllinu is dal jr iii rrn t^oed gevrtilderid huis mindri aan slook- kiislrti kwijl bent doordat de voch- tiglieidsgraad relalief laag ?s. Wal zijn nu de gunsügste voiiüiglieids- waarden? Antwoord: De gnnstigsle luehtvochligheidwaarde in een huis ligl tussen de 45 en 65'/i. U kiinl die waarde controleren met een goed atgeslelde kli maat- ol hygrometer. De stook kosten liggen inderdaad lager rloordal hel minder energie kost om droge lucht Ie verwar men dan \'ochtige. Wiiiiioiii Irci'islirl.slaiirl ren lioiid? Antwoord: De staart is mei de oren de belangrijkste gevoels- barometer en signaalgever bij de hond. Z(j is kwispelen o.a. een teken van blijdschap als hij zijn baasje ziet, of als hij merkl dal er een tofle wandeling op hel programma staal. Ook kan het een uitnodiging tot spelen betekenen. Dit komt ook voor als hij een standje heeft gehad, hij durft clan eigenlijk niet goed bij tie baas te komen, maar wil dit eigenlijk wel. De onzeker heid wordt dan aangevuld met uitnodigend speelgedrag. We geven hierbij nog wat ande re staartentaal'. De staart in horizontale stand: een gevoel en uitdrukking \an tevreden heid wordt uitgedrukt. Recht naar boven gericht: een staat van verhoogde oplettendheid U)t opwinding. Ook kan de hond gewoon blij zijn. .Staat de staart bij een ontmoeting tus sen twee honden echter hoog, dan betekent dat de hoogste staart behfjort bij de hond die zich het hoogst in de rang orde voelt. Komen twee hon den elkaar tegen met de beide staarten hoog en stil, dan kunt u rekening houden met het uit breken van een gevecht. Deze honden voelen zich even hoog in rangorde en willen dus even gaan uitmaken wie er mi eigen lijk de baas is. Een angstige of' terughoudende hond heeft de staart laag, evenals een dee- moeditre hond. Moei ik een huis Terzrkeren naar hrrlmiiw of naar niritumtaarde? Ant»voord: Bij nieuwwaarde kan ongeveer het bedrag ver goed worden dat ii kwijt was bij aankoop van een nieuw pand. Bij herbouwwaarde wordt echter uitgegaan van een veel hoger bedrag, dat noodzakelijk is voor herbouw als na zoveel jaren de kmen en materiaalkos- len sterk gestegen kunnen zijn. [)e premie ligt dan natuurlijk hoger. OUDDORP - Stichting Het Zuid-Hollands Land schap heeft in samenwer king met het Intergemeen telijk Samenwerkingsver band Goeree-Overflakkee (ISGO) een informatiepa neel geplaatst op het aar den verdedigingswerk De Schans bij Ouddorp. I let inlormaliepaneel brengt in woord en beeld wal bezoekers van De Schans in de omgeving kunnen zien. Kr is onder meer aandachl \(ior de voyels die in het landschap rond De Schans en hel nalnuroniwikkelings- projecl in folder Oudeland en Koudenhoek leven. Binnen dii jirojecl wordt zout waler vanuit de Cnevelingen in hel natuur gebied bij De .Schans ingelaten en vermengd met zoetwater. I let brakke water wordt ver volgens door de Koudenhoek geleid. Hierdoor krijgen tallo ze zeldzame planten- en dier soorten nieuwe kansen. Naasi het paneel zijn ook twee trappen aangebrachl in het binnentaiud van De Schans. Hierdoor is het voor liczoe- kers eenvoudiger om op de hoogsie omwalling van het verdedigingswerk te komen. Hel paneel en de treden zijn gelinancierd uit een door het ISGO bemiddelde subsidie uit het lüiropees Lanclboinvlonds \'oor Plat teland.sonl wikkeling 'Europa investeert in zijn land schap' en door de Nationale Postcode Loterij. De .Schans ligt ten zuidoosten \an Ouddorp aan de Zuidweg (bij verkeerslicht voor Oud dorp (vanuit Rotterdam) aan N57 Iwee keer links afslaan) en is vrij locgankelijk. (FdIü: Nirk Koj)j>rliiur) PROT. KERK IN NED. Beroepen: te Emmen-Oost (prol. wijkgem.), ds. J.M- de Valk-Boerma te Peize (part time); te Ondewater-Heken- dorp, ds. T. Wegman te .\mei- de-Tienhoven; te Scherpenzeel (Gld; De-Achthoek), ds. j. Her mes te Vries; te Voorschoten (wijkgemeente Kruispunt), ds. .4. Peper te Eist (C;ld); te Zwart sluis (gerefkandidaat J.A.L. Duijster te Ens, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Giessen- dam/Neder-Hardinxveld, ds. .\:V. van Blijderveen te Gies- senburg; naar Ijlst (prol. gem. i.w.), ds. D.E." Hofstra te Nieuw-Buinen; naar Mussel- kanaal/Mussel (herv pt), kan didaat G.H. Borger-Koetsier te Amsterdam. Bedankt: \'oor .Apeldoorn (herv. wijkgem. b.a. Eben- Haëzer) en \oor Veenendaal (herv. wijk 1), ds. j.B. ten Hove te Katwijk aan Zee; voor Hoe- velaken-Stoutenburg en Ach- ter\eld en voor Putten (her vormd wijk (i), ds. H. Rus,scher te Barneveld; voor .Sliedrechl (herv. wijk 3), ds. R.W. de Koe- ijer te Putten. HERSTELD HERV KERK Bedankt: voor Bo\en-Har- dinxveld, ds. Ij.R. Bijl te Wad- dinxveen e.o.; voor Has.selt- Rou\een-Zwolle, ds. G.M. Buijs te Wijk bij Heusden; voor Sint Annaland. kandidaat G.A. van den firink te Bunschoten. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen: Ie Emmen, ds. A.J. Haak te Driesum ca.; te Schildwolde-West, ds. J. Have man te Hattem-Noord. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Aalst, ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom; te Apeldooiii, ds. W. Visscher te Amersfoort, die bedankte voor Boskoop; te Berkenwoude, ds. B. van der Heiden te y\lhlas- serdam; te Poortugaal, ds. A.B. van der Heiden te Benthnizen, die bedankte voor Borssele; te Scheveningen, ds. A.J. (kuist te Nietiwerkerk. Bedankt: voor Cienemtiiden, ds. .\.H. Verhoef te St. Gatha- rines (Onlario-Ganada); voor Ijciderdorp, ds. A.A. Brugge te Dordrecht; \'oor Opheusden, ds. A. Schot te Nunspeet. Ik wil giaag even reageren op de ingezonden brief van mevr. Van den Heuvel over 'Oppasoma'. Uit eigen er\a- ring weel ik dat de mensen van de gemeente, rijkswaterstaat provincie en waterscliap de afgelopen dagen continu bezig zijn geweest om de wegen zo goed mogelijk begaanbaar te maken en te houden voor ons. Dag en nacht is er gestrooid en sneeuw geschoven. Jammer dat er nog steeds onbegrip is als het ergens nog glad blijkt te zijn. Als je goed nadenkt is het logisch dat de sneeuw naar de zijkanten geschoven wordt en niet alle kleine straat jes gestrooid kunnen worden. Wat mij betreft: Ode aan de stiooiers! Riniis van Kemjien De Heere is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vreten? (P.salm 27:f) De maand december leert ons dat het einde van het jaar 2009 nabij is. Slechts enkele dagen resten ons van het jaar 2009. Het jaar is met al het lief en leed bijna ten einde. Ook dit jaar roept ons toe: "Het uitnemendste van dit leven is moeite en verdriet." Het voorbijgesnelde jaar naar het einde van alle dingen. Hoeveel jaren de Heere de wereld nog \erdragen zal is verborgen. Wel wijzen de tekenen in het rumoer \an de volken dat het einde aller dingen nabij is. Bij het ernstig bezinnen van deze waarheid is toch de toekomst voor de (Gemeente des Heeren niet zonder verwachting. David, de man naar Ciods hart, spreekt van zijn geloofs\ertrou- wen x'oor de toekomst. Het woord 'toekomst' wijst naar het leven dat nog komt. Het kan zien op de levensdagen die op aarde ons nog resten. Het ziet bovenal op de grote en eeuwige toekomst. De Heere, de God van het braam bos, de onveranderlijke VerbondsGod, is door genade het geloofsbezit van de geheiligde zanger. Hij spreekt immers van 'Mijn Licht en mijn Heil'. Licht is de tegenstelling van duisternis. Het leven is vaak \'ol \'an duistere wegen. In druk en tegen-spoed is de strijd vaak hevig. Het ontbreekt dan ook vaak aan licht en duide lijkheid waarom de Heere zulke wegen met de mens gaat. Lichi en heil zijn het genadedeel van de dichter. Hij is zich bewust van de nabijheid des Heeren. In het licht van Gods vriendelijk aangezicht mag hij wandelen. Daardoor ziet hij de wegen in het licht van Gods bedoeling. Hij mag weten 'Loutere goedheid en liefdekoorden, waarheid zijn des Heeren paan'. De Heere is zijn Heil! Over het woord 'heil' wordt veel gesproken. Het is een 'woord, dat welzijn en voorspoed weergeeft. Het ziet ook op liet geestelijk welzijn. Vaak horen wij de uitdrukking 'Veel heil en zegen'. Wat verstaan k'\] daaronder? De dichter weet daarop antwoord te geven. 'De Heere is mijn Heil'. Door genade is de gescheiden staat tussen God en hem weggenomen. De arbeid van Ghristus bevat ook de herstel ling van de \erbroken gemeenschap met God. Op aarde is alles vergankelijk. De gemeente Gods heeft een onvergan kelijk deel. Dat deel kan de satan niet ontnemen. Het gaat in de levensstrijd niet verloren. Het kan door de dwaas heid van het leven niet ontvallen. Daarom kan de dich ter te midden van het vele wat bekommert en verontrust getuigen: 'Voor wien zou ik vrezen?' Ms wij de ontwikkeling in het maatschappelijk en kerkelijk leven gadeslaan, is er veel wat luet vrees vervult. Toch mag dit niet de boventoon krijgen. Waarom woeden de heide nen en bedenken de volken ijdelheid? De Heere zal lachen als het verderf komt. Die 'voor' zijn, zijn meer dan die tegen' zijti. Misschien moet n de toekomst wel in met veel leed en verdriet. De lege plaatsen in hart en leven getuigen van smartelijke verliezen. Niets is bestendig hier beneên. De geloofsverwachting van David predikt een onverganke lijk heil. Da\'id spreekt van zijn verwachting als de bozen, de tegenpartijen hem omringen. Ze begeren hem te \er- niedgen. Doch door het geloof beleeft hij zijn overwinning. Zij stieten aan en vielen. Hij mag staande blijven. Door genade ook de ganse gemeente Gods. Dat wij door het geschonken geloof hem mogen nazeggen: Jn God is al mijn heil, mijn eer. Mijn sterke rots, mijn legenweer; God is mijn toevlucht in het lijden. ben God-, de Almachtige, wandel voor Mijn aangezicht en zijl oprecht'. (Genesis 17:1) In de Patriarchale verbondsopenbaring sprak de Heere tot de Zijnen in aanspraken, gezichten en dromen. Mei een opdracht voor de toekomst \eischeen de Lleere aan Abraham op bijzondere wijze. ".Als nu .Abraham negen en negentig jaar oud was verscheen de HEERE aan .\bra- hani." Het is niet voor de eerste maal. Vóór deze verscheen de Heere in Gr, in Haran, in Sicheni en andere plaatsen. Daar zijn lessen uit te leren. Het leert dal de ganse tijd van ons leven de Godsonimoetingen noodza-kelijk zijn. Dal Gods opzicht er altijd is, ook op hoge ouderdom, wordt ervaren. Ook bij de aanvang van hel nieuwe jaar is de lei ding des HEEliEN noodzakelijk. .Ws de Heere verschijnt is dat een bewijs dat de LIEERE weet waar wij wonen en de omstandigheden van ons leven kent. De Heere kan verschijnen in toorn en Zijn ongenoegen lonen over onze handel en wandel. Dan onttrekt Hij Zijn gevoelige tegen woordigheid. Daardoor kiumen werkzaamheden ontstaan naar God. om C.od. De Heere \erschijnl ook in gunst en genade. Het is tot onderwijs op de levensweg en geelt een wandel naar Gods geboden. God verschijnl in ;ilgeniene zin aan de mens. Dat is, als Zijn oordelen en gerichten over de aarde gaan. "Geeft de H LLRL. de eer Zijns Naams; aanbidt den HEERE in de heerlijkheid des heiligdoms. De stem des HEEREN is op de wateren, de God der ere don dert; de HKERE is op de grote wateren." Hij \'erscliijnl aan Abraham in de heerlijkheid van Zijn Naam en deugden. "Ik ben God de .Almachtige." Abraham kent Ck)d. Het is geen onbekende CJod. Hij is door genade Abrahams God. Zijn Naam is; de Almachtige, dat is de El-Schaddai. Wat is daarvan de betekenis? Hij is sterk en vermogend om tegen alle kwaad te bewaren. En genoegzaam om met alle goederen naar lichaam en ziel tè verzorgen. Ze zijn gelukzalig, die Hem als hun BondsGod kennen. (Kt.2) Hij is de .41machlige en roept de doden tot hel lexen en de dingen die er niet zijn, alsof zij waren. Hij is ook de .«Mom- tegenwoordige Ciod. Hij ziet onze wandel. Het geloofs leven en de geloofswandel zijn niet te scheiden. Is onze wandel in het nieuwe jaar een natuurlijke wandel zonder Ciod? Weet dan dat de ogen Ciods allen en alles gadeslaat. Is onze wandel een geloofswandel? Dan zal hel moeten beant-woorden aan CJods Woord en wel. Dan alleen is het een oprechte wandel. Een oprechte wandel is een onge veinsde wandel. Zulk een geloofswandel is (iode behaaglijk en heeft toekomst voor de tijd en de eeuwigheid. .Abra hams wandel eindigde in de stad welker Kunstenaar en Bouwmeester Ciod is. De ware wandelaar mag de voetstap pen drukken van Hem, Die in alles is voorgegaan. 'Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des gelools. Jezus, Dewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechlerhand van den troon Gods'. Uil' goedertierenheid, Die zich alom versj>reidt. Is t' allen tijd voor mijn gezicht. Ik houd. ojnecht van handel, Daar 'k in Uw waarheid wandel. Mijn schreden naar Uw -wel gericht. Dirksland, ds. E Blok In alle gemeenten op Voorne-Pntten en Goeree- Overflakkee is de politie sinds 1 december weer actief met vuurwerkteams. Deze houden zich speci fiek bezig met de hand having van de regels met betrekking tot vuurwerk. In de afgelopen weken werd al een aantal jongeren aange houden die illegaal vuurwerk afstaken. De politie probeert zoveel mogelijk illegaal vuur werk op te sporen omdat het, naast overlast en vernielingen. een veel groter gevaar voor de gebruiker oplevert clan legaal vuurwerk. Illegaal vuurwerk voldoet niet aan de eisen die in Nederland gesteld worden aan vuurwerk. Illegaal zijn onder andere strijkers, lawinepijlen, niortierbommen en Ghinese rollen. Strijkers hebben een veel zwaardere explosieve lading dan gewone rotjes. Ze hebben een strijkvlak en daar door een hele korte ontbran- dingstijd. Daarom zorgen ze al snel voor brandwonden en schade aan ogen en handen. Bij testen met Ghinese rollen is gebleken dat er al een kans is om gewond te raken als u binnen 20 meter afstand van de rol staat. Jongeren krijgen alleen nog een verwijzing naar HALE als zij builen de daarvoor toege stane tijden legaal vuurwerk of kleine strijkers met een maximale diameter van 10 trim (max. 300 stuks) afsteken of voorhanden hebben. Van al het andere vuurw erk dat wordt aangetroften wordt een proces verbaal opgemaakt en naar het OM gestuurd. Bij veroordeling betekent dit een geldboete of gevangenis straf Door het vuurwerkleam zijn tot nu 20 jongeren naar Halt verwezen en 14 processen- verbaal naar het OM gestuuicl. Vuurwerk mag dit jaar gekocht worden op 29,30 en 31 decem ber. Het vuurwerk mag op die dagen vanaf het verkooppunt naar huis ver\'oerd worden. Afsteken mag alleen op 31 december vanaf 10.00 uur t/m 1 januari 02.00 uur. Illegaal vuurwerk mag helemaal niet worden verxoerd of afgesto ken. Klachten over het afsteken van vuurwerk kunnen worden gemeld via hel algemene poli- tietelefoonnummer 0900 8844. Ziet u een vernieling plaatsvin den door viRU'wei k bel dan het alarninunnner 1 12. 64- P.A. de Rover Ik heb hel gedaan, omdat ik plezier had in het jong en...omdat ie op jou leek." Dit laatste wal minder ruw. Anncniie heeft een lichte blos gekre gen... Nu zeilen ze met zijn drieën op de brede rivier. De wind valt vol iii het tuig van de boot, waarop Gartjan met sierlijke letters heeft geverfd: Door gunst verkregen: een naam, waar door de baas an de werf ge\lijd was en die de goedkeuring \vegdr()eg van meester Lanknioed. De meester zit voor in de kop en vader op de buikdenniiig niet zijn rug legen het boord. De wind en de rivier zijn grillig als een mens. Je moet ze altijd in de gaten houden. Je moet altijd op je cjui vive zijn. Dat zie je nou vanmiddag ook weer. D'r is Avat meer bewolking gekomen. Onder z\\are wolken schiet de wind liijwijlen uit met de kracht van een bah e storm. Gartjan is er naar bene den gaan klappen (laveren). Nu komt hij opzeilen. de schoot breed gevierd. De klacht van zo'n uitschieter deert hem niet. De boot is best en het tuig is sterk. Hel \valer raast gesmoord vot:)r de brede kop. Op een kop van een krib, een van cUe nieuwe, die de Waterstaat heeft aangelegd, staat een helse stroom. De boot schiet niet vaart er op in, gehol pen door de opwaartse strooiu in de neer. Hij wijkt even af door de stroom en dan gebeurt het ongeluk. Een ogenblik staat de spriet onzeker in de lucht, dan komt hij over en sleept de schoot met zich mee. Gartjan tracht het schoottouw te houden ten einde de schok te breken. Hij wil zijn voel schoor zetten tegen een korf in de zijwand, maar dat is juist zijn lamme voet. Die houdt zijn lichaam niet en bliksemsnel schiet hij overboord. Hel water raast als bezeten om hem heen. Woest slaat hij met zijn armen. Hij moet naar boven, naar het licht. Zwemmen kan hij niel. Hij draait rond in een weiiing van water. Op de kop van een krib tolt hel water altijd. Het is of hij naar beneden gezogen wordt. Een ontzettende angst maakt zich van hem meester. En wilder slaat hij. Hij wil niet weggetrokken worden in de grauw-groene diepte, waar de dood loert. Het zuigen houdt op. Hel water wordt stiller. Zal de rivier hem nog even los laten? Hij zweeft omhoog. En op het moment, dat hij het bewustzijn dreigt te verliezen, komt hij boven water, in de neer. Even maar. Het water zuigt weer. Maar dan is daar zijn boot, vlak bij hem. Dan buigt vader zich overboord en grijpt hem. Die greep is sterker dan de greep van de waterdood. Een ogenblik later is Gartjan binnen boord. Hij valt op de buikdenning. Het schemert voor zijn ogen. Maar dat gaat snel voorbij. Meester Lank nioed buigt zich over hem, rolt hem om en het water gulpt uit zijn mond. Toen Gartjan overboord ging. Is Wil lem opgesprongen. Hij greep naar hem, maar miste. Toen heeft hij de boot door de wind gegooid, even weg laten lopen en toen hij terugkeerde, kwam Gartjan boven: de koele bere kening van de schipper, die zelf niet zA\enimen kan, maar die het water van jongsaf kent. Vol ontzetting heeft meester Lank- moed deze manoeuvre gezien. Toen is er een grote bewondering in hem gekomen voor de ruige schipper. 'Een pracht staal van koelfjloedig- heid. Tromp", zegt hij. "Ik zou het zo niet gedaan helsben." 'Je zou hem nagesprongen zijn, mees ter, en dan was je allebei verdronken", antwoordt Willem. Gartjan komt alweer bij. Over zijn blauw-bleek gezicht glijdt een glim lach. "Dat ging een beetje te vlug", merkt hij laconiek op. "De Heere heeft je in het leven willen sparen", zegt Willem ernstig. "Voorl aan blijf je wat uit de buurt van een krib en als liet wat liard gaat waaien, dan laat je hem even in de wal lopen, gooit je zeil neer en je komt met de fok alleen naar huis. Je bin toch niet geschikt vetir het water, Gartjan." Gartjan voelt het als een pijn. Hij is niet geschikt voor het water. Meester Lanknioed is stil. Een ogen blik dacht hij, dat Ciod hem ook deze jongen toch weer afnam. Maar de Heere heeft hem teruggegeven. Zijn ziel is boordevol dankbaarheid. Nu vaart vader de boot naar huis en mag Gartjan op de buikdenning zit ten. De volgende morgen staat mees ter Lankmoed in de kerk lan ger achter de lezenaar dan gewoonlijk. .Als hij het door dominee opgegeven Schriftgedeelte gelezen heeft, slaat hij de bladen van hel oude Boek om en leest door: "Uit de diepte roep ik tot u, o Heere; Heere, hoor mijne stem..." Meester Lankmoeds stem smeekt. Er moet een diep verdriet wonen in zijn ziel. De dominee kijkt naar zijn voorlezer en wacht geduldig, maar met ogen vol verwondering. De gemeente ziet naar meester, verwonderd. De dominee begrijpt niet en de gemeente begrijpt niet. Maar zij weten ook niet, dat het niet goed gaat met Gartjan, meesters pleegzoon, die hij zo liefheeft. Gisteravond is het begcjiinen. Iben is de koorts opgekomen, terwijl de jongen klaagde over pijn in zijn borst. Vanmorgen is de dokter geko men. Die heeft bedenkelijk liet hoofd ge.schud en gezegd: "Hij is ernstig ziek, meester." Meester Lankmoed is neergeknield voor het bed van de jongen. Hij heeft gebeden, gesmeekt, zoals hij ook eens smeekte aan het ziekbed van zijn eigen kinderen. Zijn ganse ziel heeft hij uitgestort voor de Heere. De jongen heeft er niets van gehoord. Zijn geest was ver weg in een vreemd, omneveld land... Om twaalf uur gaat dominee met meester Lankmoed mee. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 9