Meditatie
Vervolg
verhaal
DAAD
[ieuw informatiepaneel op De Schans
Beroepings-
Oudjaar - Nieuwjaar
WERK
Oppasoma
EiuvnDEn-niEijws
MET
HEIDENS LAWAAI
LUCHTVOCHTIGHEID
STAARTENTAAL
HERBOUW?
Ingezonden:
Oudejaar 2009
Geloofsvertrouwen
Nieuwjaar 2010
Een opdracht voor de toekomst
Vuurwerkteams weer actief
Brandwonden
Boete of gevangenis
Regels
De weg
der kleine
L mensen
Hoofdstuk 24
Dagen van spanning
I'A(;iNA7
DINSDAG 29 DEC:KMBF,R 2009
Doe vraag- en an$uootdntbTidc Maat gehed ten dienste t'an de
leior dk er kailenlocu geklik tvMn kan maken. Uu imi^n op
velerlei gebied kunt u stwm aan: Redactie Eilanden-Nieuttii,
Postbus S, 3240 A\ Middelhamii, met n de &nkerbavenhoek
'Vragenrvkiek" ivrwidd De vragfn u/orden door éeAundigen
beantiüoord. en tullen bmnen enkele uéien na de iniending
compleet met antwoord in deze rubriek werden gipublxeetd.
Willi r kiiml i'/jj^fii/ijli il ir irnviintile
vaniliiiiii om juisl hij de Jaanvis-
sHiiii^ (en lieliKis mik daamoor ai)
viiinwi'rk iij li' sli'hfii!
Antwoord: Dal vDlksvcimaak
(laiikcii wij aan inv/xi verre
voorouders, die met veel
lawaai probeerden de boze
geeslen vvejr te jagen. Want die
kregen de schuld dat de dagen
korter werden. Ze mochten
ook niet mee het nieuwe jaar
in omdat ze dan o|)nieiiw ziek
ten, stormen, overstromingen,
misoogsten en andere rampen
zonden veroor/aken. Iben
gewoon rumoer niet bleek Ie
[helpen, grepen de Ijijgelovigeii
j na de uitvinding van het l)us-
tkruil algauw naar dat nieuwe
fniiddel om de kwade geesten
Imet liarde knallen te verdrij-
Ivcn.
[Helaas zien de meeste mensen
|n()g sleeds niet in dat hel atsie-
Icen van al die rotjes, vuurpij-
I en donderbussen niel hel|)l
Itegen alle narigheid, en veel
Ivervuiling veroorzaakl.
Dr '■Irllinu is dal jr iii rrn t^oed
gevrtilderid huis mindri aan slook-
kiislrti kwijl bent doordat de voch-
tiglieidsgraad relalief laag ?s. Wal
zijn nu de gunsügste voiiüiglieids-
waarden?
Antwoord: De gnnstigsle
luehtvochligheidwaarde in een
huis ligl tussen de 45 en 65'/i.
U kiinl die waarde controleren
met een goed atgeslelde kli
maat- ol hygrometer. De stook
kosten liggen inderdaad lager
rloordal hel minder energie
kost om droge lucht Ie verwar
men dan \'ochtige.
Wiiiiioiii Irci'islirl.slaiirl ren lioiid?
Antwoord: De staart is mei de
oren de belangrijkste gevoels-
barometer en signaalgever bij
de hond. Z(j is kwispelen o.a.
een teken van blijdschap als hij
zijn baasje ziet, of als hij merkl
dal er een tofle wandeling op
hel programma staal. Ook kan
het een uitnodiging tot spelen
betekenen. Dit komt ook voor
als hij een standje heeft gehad,
hij durft clan eigenlijk niet goed
bij tie baas te komen, maar wil
dit eigenlijk wel. De onzeker
heid wordt dan aangevuld met
uitnodigend speelgedrag. We
geven hierbij nog wat ande
re staartentaal'. De staart in
horizontale stand: een gevoel
en uitdrukking \an tevreden
heid wordt uitgedrukt. Recht
naar boven gericht: een staat
van verhoogde oplettendheid
U)t opwinding. Ook kan de
hond gewoon blij zijn. .Staat de
staart bij een ontmoeting tus
sen twee honden echter hoog,
dan betekent dat de hoogste
staart behfjort bij de hond die
zich het hoogst in de rang
orde voelt. Komen twee hon
den elkaar tegen met de beide
staarten hoog en stil, dan kunt
u rekening houden met het uit
breken van een gevecht. Deze
honden voelen zich even hoog
in rangorde en willen dus even
gaan uitmaken wie er mi eigen
lijk de baas is. Een angstige of'
terughoudende hond heeft de
staart laag, evenals een dee-
moeditre hond.
Moei ik een huis Terzrkeren naar
hrrlmiiw of naar niritumtaarde?
Ant»voord: Bij nieuwwaarde
kan ongeveer het bedrag ver
goed worden dat ii kwijt was bij
aankoop van een nieuw pand.
Bij herbouwwaarde wordt
echter uitgegaan van een veel
hoger bedrag, dat noodzakelijk
is voor herbouw als na zoveel
jaren de kmen en materiaalkos-
len sterk gestegen kunnen zijn.
[)e premie ligt dan natuurlijk
hoger.
OUDDORP - Stichting
Het Zuid-Hollands Land
schap heeft in samenwer
king met het Intergemeen
telijk Samenwerkingsver
band Goeree-Overflakkee
(ISGO) een informatiepa
neel geplaatst op het aar
den verdedigingswerk De
Schans bij Ouddorp.
I let inlormaliepaneel brengt in
woord en beeld wal bezoekers
van De Schans in de omgeving
kunnen zien. Kr is onder meer
aandachl \(ior de voyels die in
het landschap rond De Schans
en hel nalnuroniwikkelings-
projecl in folder Oudeland en
Koudenhoek leven. Binnen dii
jirojecl wordt zout waler vanuit
de Cnevelingen in hel natuur
gebied bij De .Schans ingelaten
en vermengd met zoetwater.
I let brakke water wordt ver
volgens door de Koudenhoek
geleid. Hierdoor krijgen tallo
ze zeldzame planten- en dier
soorten nieuwe kansen.
Naasi het paneel zijn ook twee
trappen aangebrachl in het
binnentaiud van De Schans.
Hierdoor is het voor liczoe-
kers eenvoudiger om op de
hoogsie omwalling van het
verdedigingswerk te komen.
Hel paneel en de treden zijn
gelinancierd uit een door het
ISGO bemiddelde subsidie uit
het lüiropees Lanclboinvlonds
\'oor Plat teland.sonl wikkeling
'Europa investeert in zijn land
schap' en door de Nationale
Postcode Loterij.
De .Schans ligt ten zuidoosten
\an Ouddorp aan de Zuidweg
(bij verkeerslicht voor Oud
dorp (vanuit Rotterdam) aan
N57 Iwee keer links afslaan) en
is vrij locgankelijk.
(FdIü: Nirk Koj)j>rliiur)
PROT. KERK IN NED.
Beroepen: te Emmen-Oost
(prol. wijkgem.), ds. J.M- de
Valk-Boerma te Peize (part
time); te Ondewater-Heken-
dorp, ds. T. Wegman te .\mei-
de-Tienhoven; te Scherpenzeel
(Gld; De-Achthoek), ds. j. Her
mes te Vries; te Voorschoten
(wijkgemeente Kruispunt), ds.
.4. Peper te Eist (C;ld); te Zwart
sluis (gerefkandidaat J.A.L.
Duijster te Ens, die dit beroep
heeft aangenomen.
Aangenomen: naar Giessen-
dam/Neder-Hardinxveld, ds.
.\:V. van Blijderveen te Gies-
senburg; naar Ijlst (prol.
gem. i.w.), ds. D.E." Hofstra te
Nieuw-Buinen; naar Mussel-
kanaal/Mussel (herv pt), kan
didaat G.H. Borger-Koetsier te
Amsterdam.
Bedankt: \'oor .Apeldoorn
(herv. wijkgem. b.a. Eben-
Haëzer) en \oor Veenendaal
(herv. wijk 1), ds. j.B. ten Hove
te Katwijk aan Zee; voor Hoe-
velaken-Stoutenburg en Ach-
ter\eld en voor Putten (her
vormd wijk (i), ds. H. Rus,scher
te Barneveld; voor .Sliedrechl
(herv. wijk 3), ds. R.W. de Koe-
ijer te Putten.
HERSTELD HERV KERK
Bedankt: voor Bo\en-Har-
dinxveld, ds. Ij.R. Bijl te Wad-
dinxveen e.o.; voor Has.selt-
Rou\een-Zwolle, ds. G.M. Buijs
te Wijk bij Heusden; voor Sint
Annaland. kandidaat G.A. van
den firink te Bunschoten.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: Ie Emmen, ds.
A.J. Haak te Driesum ca.; te
Schildwolde-West, ds. J. Have
man te Hattem-Noord.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Aalst, ds. B.J. van
Boven te De Valk-Wekerom; te
Apeldooiii, ds. W. Visscher te
Amersfoort, die bedankte voor
Boskoop; te Berkenwoude, ds.
B. van der Heiden te y\lhlas-
serdam; te Poortugaal, ds. A.B.
van der Heiden te Benthnizen,
die bedankte voor Borssele; te
Scheveningen, ds. A.J. (kuist
te Nietiwerkerk.
Bedankt: voor Cienemtiiden,
ds. .\.H. Verhoef te St. Gatha-
rines (Onlario-Ganada); voor
Ijciderdorp, ds. A.A. Brugge te
Dordrecht; \'oor Opheusden,
ds. A. Schot te Nunspeet.
Ik wil giaag even reageren
op de ingezonden brief van
mevr. Van den Heuvel over
'Oppasoma'. Uit eigen er\a-
ring weel ik dat de mensen van
de gemeente, rijkswaterstaat
provincie en waterscliap de
afgelopen dagen continu bezig
zijn geweest om de wegen zo
goed mogelijk begaanbaar te
maken en te houden voor ons.
Dag en nacht is er gestrooid
en sneeuw geschoven. Jammer
dat er nog steeds onbegrip is
als het ergens nog glad blijkt
te zijn. Als je goed nadenkt
is het logisch dat de sneeuw
naar de zijkanten geschoven
wordt en niet alle kleine straat
jes gestrooid kunnen worden.
Wat mij betreft: Ode aan de
stiooiers!
Riniis van Kemjien
De Heere is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vreten?
(P.salm 27:f)
De maand december leert ons dat het einde van het jaar
2009 nabij is. Slechts enkele dagen resten ons van het jaar
2009. Het jaar is met al het lief en leed bijna ten einde. Ook
dit jaar roept ons toe: "Het uitnemendste van dit leven is
moeite en verdriet."
Het voorbijgesnelde jaar naar het einde van alle dingen.
Hoeveel jaren de Heere de wereld nog \erdragen zal is
verborgen. Wel wijzen de tekenen in het rumoer \an de
volken dat het einde aller dingen nabij is. Bij het ernstig
bezinnen van deze waarheid is toch de toekomst voor de
(Gemeente des Heeren niet zonder verwachting. David,
de man naar Ciods hart, spreekt van zijn geloofs\ertrou-
wen x'oor de toekomst. Het woord 'toekomst' wijst naar
het leven dat nog komt. Het kan zien op de levensdagen
die op aarde ons nog resten. Het ziet bovenal op de grote
en eeuwige toekomst. De Heere, de God van het braam
bos, de onveranderlijke VerbondsGod, is door genade het
geloofsbezit van de geheiligde zanger. Hij spreekt immers
van 'Mijn Licht en mijn Heil'.
Licht is de tegenstelling van duisternis. Het leven is vaak
\'ol \'an duistere wegen. In druk en tegen-spoed is de strijd
vaak hevig. Het ontbreekt dan ook vaak aan licht en duide
lijkheid waarom de Heere zulke wegen met de mens gaat.
Lichi en heil zijn het genadedeel van de dichter. Hij is zich
bewust van de nabijheid des Heeren. In het licht van Gods
vriendelijk aangezicht mag hij wandelen. Daardoor ziet hij
de wegen in het licht van Gods bedoeling. Hij mag weten
'Loutere goedheid en liefdekoorden, waarheid zijn des
Heeren paan'.
De Heere is zijn Heil! Over het woord 'heil' wordt veel
gesproken. Het is een 'woord, dat welzijn en voorspoed
weergeeft. Het ziet ook op liet geestelijk welzijn. Vaak
horen wij de uitdrukking 'Veel heil en zegen'. Wat verstaan
k'\] daaronder? De dichter weet daarop antwoord te geven.
'De Heere is mijn Heil'.
Door genade is de gescheiden staat tussen God en hem
weggenomen. De arbeid van Ghristus bevat ook de herstel
ling van de \erbroken gemeenschap met God. Op aarde is
alles vergankelijk. De gemeente Gods heeft een onvergan
kelijk deel. Dat deel kan de satan niet ontnemen. Het gaat
in de levensstrijd niet verloren. Het kan door de dwaas
heid van het leven niet ontvallen. Daarom kan de dich
ter te midden van het vele wat bekommert en verontrust
getuigen: 'Voor wien zou ik vrezen?'
Ms wij de ontwikkeling in het maatschappelijk en kerkelijk
leven gadeslaan, is er veel wat luet vrees vervult. Toch mag
dit niet de boventoon krijgen. Waarom woeden de heide
nen en bedenken de volken ijdelheid? De Heere zal lachen
als het verderf komt. Die 'voor' zijn, zijn meer dan die
tegen' zijti. Misschien moet n de toekomst wel in met veel
leed en verdriet. De lege plaatsen in hart en leven getuigen
van smartelijke verliezen. Niets is bestendig hier beneên.
De geloofsverwachting van David predikt een onverganke
lijk heil. Da\'id spreekt van zijn verwachting als de bozen,
de tegenpartijen hem omringen. Ze begeren hem te \er-
niedgen. Doch door het geloof beleeft hij zijn overwinning.
Zij stieten aan en vielen. Hij mag staande blijven. Door
genade ook de ganse gemeente Gods.
Dat wij door het geschonken geloof hem mogen nazeggen:
Jn God is al mijn heil, mijn eer.
Mijn sterke rots, mijn legenweer;
God is mijn toevlucht in het lijden.
ben God-, de Almachtige, wandel voor Mijn aangezicht en zijl
oprecht'. (Genesis 17:1)
In de Patriarchale verbondsopenbaring sprak de Heere
tot de Zijnen in aanspraken, gezichten en dromen. Mei
een opdracht voor de toekomst \eischeen de Lleere aan
Abraham op bijzondere wijze. ".Als nu .Abraham negen en
negentig jaar oud was verscheen de HEERE aan .\bra-
hani." Het is niet voor de eerste maal. Vóór deze verscheen
de Heere in Gr, in Haran, in Sicheni en andere plaatsen.
Daar zijn lessen uit te leren. Het leert dal de ganse tijd van
ons leven de Godsonimoetingen noodza-kelijk zijn. Dal
Gods opzicht er altijd is, ook op hoge ouderdom, wordt
ervaren. Ook bij de aanvang van hel nieuwe jaar is de lei
ding des HEEliEN noodzakelijk. .Ws de Heere verschijnt
is dat een bewijs dat de LIEERE weet waar wij wonen en
de omstandigheden van ons leven kent. De Heere kan
verschijnen in toorn en Zijn ongenoegen lonen over onze
handel en wandel. Dan onttrekt Hij Zijn gevoelige tegen
woordigheid. Daardoor kiumen werkzaamheden ontstaan
naar God. om C.od. De Heere \erschijnl ook in gunst en
genade. Het is tot onderwijs op de levensweg en geelt een
wandel naar Gods geboden. God verschijnl in ;ilgeniene
zin aan de mens. Dat is, als Zijn oordelen en gerichten
over de aarde gaan. "Geeft de H LLRL. de eer Zijns Naams;
aanbidt den HEERE in de heerlijkheid des heiligdoms. De
stem des HEEREN is op de wateren, de God der ere don
dert; de HKERE is op de grote wateren." Hij \'erscliijnl aan
Abraham in de heerlijkheid van Zijn Naam en deugden.
"Ik ben God de .Almachtige."
Abraham kent Ck)d. Het is geen onbekende CJod. Hij is
door genade Abrahams God. Zijn Naam is; de Almachtige,
dat is de El-Schaddai. Wat is daarvan de betekenis? Hij is
sterk en vermogend om tegen alle kwaad te bewaren. En
genoegzaam om met alle goederen naar lichaam en ziel tè
verzorgen. Ze zijn gelukzalig, die Hem als hun BondsGod
kennen. (Kt.2)
Hij is de .41machlige en roept de doden tot hel lexen en de
dingen die er niet zijn, alsof zij waren. Hij is ook de .«Mom-
tegenwoordige Ciod. Hij ziet onze wandel. Het geloofs
leven en de geloofswandel zijn niet te scheiden. Is onze
wandel in het nieuwe jaar een natuurlijke wandel zonder
Ciod? Weet dan dat de ogen Ciods allen en alles gadeslaat.
Is onze wandel een geloofswandel? Dan zal hel moeten
beant-woorden aan CJods Woord en wel. Dan alleen is het
een oprechte wandel. Een oprechte wandel is een onge
veinsde wandel. Zulk een geloofswandel is (iode behaaglijk
en heeft toekomst voor de tijd en de eeuwigheid. .Abra
hams wandel eindigde in de stad welker Kunstenaar en
Bouwmeester Ciod is. De ware wandelaar mag de voetstap
pen drukken van Hem, Die in alles is voorgegaan. 'Ziende
op den oversten Leidsman en Voleinder des gelools. Jezus,
Dewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het
kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten
aan de rechlerhand van den troon Gods'.
Uil' goedertierenheid,
Die zich alom versj>reidt.
Is t' allen tijd voor mijn gezicht.
Ik houd. ojnecht van handel,
Daar 'k in Uw waarheid wandel.
Mijn schreden naar Uw -wel gericht.
Dirksland, ds. E Blok
In alle gemeenten op
Voorne-Pntten en Goeree-
Overflakkee is de politie
sinds 1 december weer
actief met vuurwerkteams.
Deze houden zich speci
fiek bezig met de hand
having van de regels met
betrekking tot vuurwerk.
In de afgelopen weken werd
al een aantal jongeren aange
houden die illegaal vuurwerk
afstaken. De politie probeert
zoveel mogelijk illegaal vuur
werk op te sporen omdat het,
naast overlast en vernielingen.
een veel groter gevaar voor de
gebruiker oplevert clan legaal
vuurwerk. Illegaal vuurwerk
voldoet niet aan de eisen die in
Nederland gesteld worden aan
vuurwerk. Illegaal zijn onder
andere strijkers, lawinepijlen,
niortierbommen en Ghinese
rollen. Strijkers hebben een
veel zwaardere explosieve
lading dan gewone rotjes. Ze
hebben een strijkvlak en daar
door een hele korte ontbran-
dingstijd.
Daarom zorgen ze al snel voor
brandwonden en schade aan
ogen en handen. Bij testen met
Ghinese rollen is gebleken dat
er al een kans is om gewond
te raken als u binnen 20 meter
afstand van de rol staat.
Jongeren krijgen alleen nog
een verwijzing naar HALE als
zij builen de daarvoor toege
stane tijden legaal vuurwerk
of kleine strijkers met een
maximale diameter van 10
trim (max. 300 stuks) afsteken
of voorhanden hebben. Van al
het andere vuurw erk dat wordt
aangetroften wordt een proces
verbaal opgemaakt en naar het
OM gestuurd.
Bij veroordeling betekent dit
een geldboete of gevangenis
straf Door het vuurwerkleam
zijn tot nu 20 jongeren naar
Halt verwezen en 14 processen-
verbaal naar het OM gestuuicl.
Vuurwerk mag dit jaar gekocht
worden op 29,30 en 31 decem
ber. Het vuurwerk mag op die
dagen vanaf het verkooppunt
naar huis ver\'oerd worden.
Afsteken mag alleen op 31
december vanaf 10.00 uur t/m
1 januari 02.00 uur. Illegaal
vuurwerk mag helemaal niet
worden verxoerd of afgesto
ken.
Klachten over het afsteken
van vuurwerk kunnen worden
gemeld via hel algemene poli-
tietelefoonnummer 0900 8844.
Ziet u een vernieling plaatsvin
den door viRU'wei k bel dan het
alarninunnner 1 12.
64-
P.A. de Rover
Ik heb hel gedaan, omdat ik plezier
had in het jong en...omdat ie op jou
leek." Dit laatste wal minder ruw.
Anncniie heeft een lichte blos gekre
gen...
Nu zeilen ze met zijn drieën op de
brede rivier. De wind valt vol iii het
tuig van de boot, waarop Gartjan met
sierlijke letters heeft geverfd: Door
gunst verkregen: een naam, waar
door de baas an de werf ge\lijd was
en die de goedkeuring \vegdr()eg van
meester Lanknioed.
De meester zit voor in de kop en
vader op de buikdenniiig niet zijn rug
legen het boord.
De wind en de rivier zijn grillig als
een mens. Je moet ze altijd in de
gaten houden. Je moet altijd op je cjui
vive zijn. Dat zie je nou vanmiddag
ook weer. D'r is Avat meer bewolking
gekomen.
Onder z\\are wolken schiet de wind
liijwijlen uit met de kracht van een
bah e storm. Gartjan is er naar bene
den gaan klappen (laveren). Nu komt
hij opzeilen. de schoot breed gevierd.
De klacht van zo'n uitschieter deert
hem niet. De boot is best en het tuig is
sterk. Hel \valer raast gesmoord vot:)r
de brede kop.
Op een kop van een krib, een van
cUe nieuwe, die de Waterstaat heeft
aangelegd, staat een helse stroom. De
boot schiet niet vaart er op in, gehol
pen door de opwaartse strooiu in de
neer. Hij wijkt even af door de stroom
en dan gebeurt het ongeluk. Een
ogenblik staat de spriet onzeker in de
lucht, dan komt hij over en sleept de
schoot met zich mee. Gartjan tracht
het schoottouw te houden ten einde
de schok te breken. Hij wil zijn voel
schoor zetten tegen een korf in de
zijwand, maar dat is juist zijn lamme
voet. Die houdt zijn lichaam niet en
bliksemsnel schiet hij overboord. Hel
water raast als bezeten om hem heen.
Woest slaat hij met zijn armen. Hij
moet naar boven, naar het licht.
Zwemmen kan hij niel. Hij draait
rond in een weiiing van water. Op de
kop van een krib tolt hel water altijd.
Het is of hij naar beneden gezogen
wordt. Een ontzettende angst maakt
zich van hem meester. En wilder slaat
hij. Hij wil niet weggetrokken worden
in de grauw-groene diepte, waar de
dood loert.
Het zuigen houdt op. Hel water wordt
stiller. Zal de rivier hem nog even los
laten? Hij zweeft omhoog. En op het
moment, dat hij het bewustzijn dreigt
te verliezen, komt hij boven water, in
de neer. Even maar. Het water zuigt
weer.
Maar dan is daar zijn boot, vlak bij
hem. Dan buigt vader zich overboord
en grijpt hem. Die greep is sterker
dan de greep van de waterdood.
Een ogenblik later is Gartjan binnen
boord. Hij valt op de buikdenning.
Het schemert voor zijn ogen. Maar
dat gaat snel voorbij. Meester Lank
nioed buigt zich over hem, rolt hem
om en het water gulpt uit zijn mond.
Toen Gartjan overboord ging. Is Wil
lem opgesprongen. Hij greep naar
hem, maar miste. Toen heeft hij de
boot door de wind gegooid, even weg
laten lopen en toen hij terugkeerde,
kwam Gartjan boven: de koele bere
kening van de schipper, die zelf niet
zA\enimen kan, maar die het water
van jongsaf kent.
Vol ontzetting heeft meester Lank-
moed deze manoeuvre gezien. Toen
is er een grote bewondering in hem
gekomen voor de ruige schipper.
'Een pracht staal van koelfjloedig-
heid. Tromp", zegt hij. "Ik zou het zo
niet gedaan helsben."
'Je zou hem nagesprongen zijn, mees
ter, en dan was je allebei verdronken",
antwoordt Willem.
Gartjan komt alweer bij. Over zijn
blauw-bleek gezicht glijdt een glim
lach.
"Dat ging een beetje te vlug", merkt
hij laconiek op.
"De Heere heeft je in het leven willen
sparen", zegt Willem ernstig. "Voorl
aan blijf je wat uit de buurt van een
krib en als liet wat liard gaat waaien,
dan laat je hem even in de wal lopen,
gooit je zeil neer en je komt met de
fok alleen naar huis. Je bin toch niet
geschikt vetir het water, Gartjan."
Gartjan voelt het als een pijn. Hij is
niet geschikt voor het water.
Meester Lanknioed is stil. Een ogen
blik dacht hij, dat Ciod hem ook deze
jongen toch weer afnam. Maar de
Heere heeft hem teruggegeven. Zijn
ziel is boordevol dankbaarheid.
Nu vaart vader de boot naar huis en
mag Gartjan op de buikdenning zit
ten.
De volgende morgen staat mees
ter Lankmoed in de kerk lan
ger achter de lezenaar dan
gewoonlijk. .Als hij het door dominee
opgegeven Schriftgedeelte gelezen
heeft, slaat hij de bladen van hel oude
Boek om en leest door: "Uit de diepte
roep ik tot u, o Heere; Heere, hoor
mijne stem..."
Meester Lankmoeds stem smeekt. Er
moet een diep verdriet wonen in zijn
ziel.
De dominee kijkt naar zijn voorlezer
en wacht geduldig, maar met ogen vol
verwondering. De gemeente ziet naar
meester, verwonderd. De dominee
begrijpt niet en de gemeente begrijpt
niet. Maar zij weten ook niet, dat het
niet goed gaat met Gartjan, meesters
pleegzoon, die hij zo liefheeft.
Gisteravond is het begcjiinen. Iben
is de koorts opgekomen, terwijl de
jongen klaagde over pijn in zijn
borst. Vanmorgen is de dokter geko
men. Die heeft bedenkelijk liet hoofd
ge.schud en gezegd: "Hij is ernstig
ziek, meester."
Meester Lankmoed is neergeknield
voor het bed van de jongen. Hij heeft
gebeden, gesmeekt, zoals hij ook eens
smeekte aan het ziekbed van zijn
eigen kinderen. Zijn ganse ziel heeft
hij uitgestort voor de Heere.
De jongen heeft er niets van gehoord.
Zijn geest was ver weg in een vreemd,
omneveld land...
Om twaalf uur gaat dominee met
meester Lankmoed mee.
(wordt vervolgd)