rW
t>
jOYfUL (VREUGDEVOL)
VOORBIJ FATSOEN EN ONBEHAGEN
KERST
liSJiE
KERSTMIS EN PASEN
KERSTBIJLAGE 22 DECEMBER 2009
PAGINA 10
K^^^m. ^^^^B ^^^^B
EKdl
GEDACHTEN
Kerstgedachten. Dit jaar vroegen we de predikanten en voorgangers van de diverse keri<verbanden en groeperingen
op het eiland om iets te schrijven over hun persoonlijke visie op kerst en hun beleving daarvan. De Hersteld Hervormde
Kerk ontbreekt in deze verzameling omdat de predikant die hiervoor benaderd was rond het verstrijken van de deadline
aangaf geen gelegenheid meer te kunnen vinden een bijdrage te leveren.
wt
M
Karel van Holten
CMM Christengemeente
Middelharnis
Dit jaar is het thema voor onze kerstdiensten 'Joyful'. Bi] de aan-
l<ondiging van de geboorte van de Here Jezus wordt door de Engel
in Lucas 2:10 gezegd: 'Wees niet bang, want ik kom jullie goed
nieuws brengen, dat liet hele volk met grote vreugde zal vervullen".
Het is opvallend dat de Engel zijn aankondiging begint met
"Wees niet bang". Dit zijn geweldige woorden. Als God het ver-
lossingsplan voor deze wereld gestalte gaat geven, begint hii
door aan de mensheid te laten verkondingen "Wees niet bang".
Dit is een bemoediging idie de mensheid vandaag 2000 jaar
later ook nog steeds broodnodig heeft. Als we kijken naar de
ontwikkelingen rondom ons heen dan overheerst angst en on
zekerheid. De economische crisis die eind 2008 ons 'overviel' is
daar een goed voorbeeld van. We dachten met elkaar een goed
en solide economisch systeem te hebben gebouwd, en dan in
eens stort bijvoorbeeld het bankwezen wereldwijd in elkaar als
een kaartenhuis. En het effect is onzekerheid, paniek en angst.
Vanuit de Bijbel weten we dat, hoe dichter we komen bij de
wederkomst van de Here Jezus, de angst, paniek en onzeker
heid verder toe zullen nemen. Daarom wordt alles wordt uit de
kost gehaald om zekerheid te krijgen, maar tegelijkertijd zien
we dat het allemaal nepoplossingen zijn. De wachtkamers bij
therapeuten, psychologen en psychiaters worden steeds voller
en de wachtlijsten steeds langer! Want..., er is maar één echte
oplossing voor angst en onzekerheid, en dat is Jezus Christus,
de Zoon van de Levende God, HET licht der wereld.
En daarna zegt de Engel "...dat het hele volk met grote vreug
de zal vervullen". Dit betekent niet dat God de mensheid iets
beloofd heeft en daarna niet meer van zich laten horen, nee...
God beloofd dat het goede nieuws het hele volk met GROTE
VREUGDE zal vervullen. Vreugde gaat veel verder dan blijd
schap, een goed gevoel, goede sfeer, voorspoed of een paar
gezellige kerstdagen. Vreugde is ook niet wat ontstaat door
proberen goed te doen, naar de kerk te gaan en je heel streng
te houden aan allerlei regeltjes, wetjes en voorschriften. Echte
VREUGDE (Engels: Joy) is iets wat we alleen kunnen verkrijgen
door het aannemen van Jezus als de Zoon van God voor ons
leven. Als je Jezus aanneemt als een geschenk van God in je
hort dan worden de woorden uitgesproken door de Engel, 2000
jaar geleden, ineens werkelijkheid in 2009. Dat is de heerlijke,
diepe, vreugdevolle boodschap van kerst.
Als CAMAgemeente willen we dit jaar met honderden anderen
de echte vreugde gaan beleven tijdens de twee kerstdiensten in
de Sporthal van De Staver. Op 24 december om 22.00 uur een
kerstnachtdienst en op 25 december om 11.00'uur een kerstge-
zinsdienst. We gaan dat doen onder het credo 'Samen Zingen,
Samen luisteren. Samen vieren en Samen genieten'.
Als discipelen van Jezus is hef ons verlangen om andere men
sen op Flakkee iets te laten zien en te vertellen over de vreugde
van God die hij aan mensen kan en wil geven omdat zijn zoon
Jezus Christus naar deze duistere, angstige en onzekere wereld
is gekomen als HET LICHT. We willen getuigen van het feit dat
God de enige is die een vreugdevuur in ons aan kan steken
wat door geen enkele omstandigheid te doven is. En uiteindelijk
wil God niets liever dan de vreugde die Hijzelf heeft delen met
mensen, en daarvoor heeft hij zijn Zoon gezonden.
H.J.P. Scheermeijer
Voorganger Evangelie
gemeente Flakkee
'In mensen een welbehagen', één van de versregels van een
prachtig kerstlied 'Komt allen tezamen'. Het behagen lijkt zich
te concentreren in december. Met kerstgevoel, kerstmis, licht en
gezelligheid.
Kerst begint al in Genesis, het eerste boek van de bijbel. Het is
een belofte van God aan ons. Met de geboorte van Jezus be
gint de feitelijke geschiedenis van de gemeente. Zijn gemeente.
Kerstmis in de kerk is bij uitstek een feest met de nadruk op
het Wonder van God. Hef wonder van de geboorte van de
Zoon van God hier op aarde, bij mensen. Een feest dat we ge
zamenlijk vieren, waar iedereen van harte welkom is. Zonder
onderscheid van persoon, denominatie of afkomst. Dat is vie
ren waarin een feest van herkenning, verrassing en erkenning
plaats heeft. Waar de mens zich warmt aan anderen, waar vei
ligheid en geborgenheid is en waar de hemel zich openbaart
op aarde.
Juist een 'feest' omdat het uitzicht biedt op eeuwig perspectief.
Op de bestemming van mensen als ze de Here Jezus ontmoe
ten. Kerstmis beperkt zich niet tot december. Doet voortdurend
een appèl op de gemeente. Om de samenleving te wijzen op
redding, genezing en herstel door de Here Jezus. Te lang heeft
de kerk van Jezus Christus gezwegen omdat ze onderling ver
deeld was. Hierdoor is de kracht van de kerstboodschap ver
zwakt. De kerkelijke gemeente maakt deel uit van de publieke
ruimte. De boodschap van de kerk is het evangelie van Jezus
Christus in onze omgeving. Bij overheden, bedrijven, politiek en
media. Toch luidt de stem van de kerk steeds minder, er sluiten
gemiddeld twee kerken per week en slechts 16% van ons land
gaat zondag naar de kerk. Er blijkt een onbehagen in onze sa
menleving, een maatschappij die in fragmenten uit elkaar valt.
Factoren voor een gezamenlijke identiteit ontbreken. Veel men
sen voelen zich waardeloos en zien geen zin meer Een toene
mend verlies van normen, waarden en geborgenheid zijn eigen
aan onze tijd. En juist nu klinkt de actualiteit van het kerstfeest.
Beschreven in Gods Woord, als leidraad, model voor onze sa
menleving, als richtsnoer voor het individu en met als doel het
eeuwig heil van de mens die erkent dat Jezus de Zoon van God
is. Nu is de tijd om over kerkmuren elkaar de hond te reiken, de
overeenkomsten te benadrukken, het tij fe keren en met elkaar
te belijden dof Jezus Christus Heer is op Goeree-Overflakkee.
Eilandelijk zijn contouren zichtbaar van gezamenlijk optrekken
in eenheid, zoals het diaconaal veldwerk, waarin veel kerken
participeren. Jezus, Zoon van God, kribbe en stal en voorbij
fatsoen en onbehagen bij mensen. Kerstfeest is het feest van de
geboorte van hoop, heelheid en herstel.
Ds. H.G. van der Ziel
Predikant Hervormde
Gemeente Ooitgensplaat
Kerst betekent elk jaar weer het herdenken van het wonder van
Christus' geboorte. En dan niet verpakt in allerlei zoetigheid en
romantiek, maar belicht vanuit de werkelijke betekenis: Jezus
kwam naar een wereld, verloren in schuld!
Kerst is daarom het feest van Gods barmhartigheid, waarop de
jubel tot klinken moet komen van redding en verlossing! Want
alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon
zond! Kerst betekent dan ook een beslissend ingrijpen van God
in de geschiedenis. Want het kind in de kribbe van Bethlehem
was de reeds eeuwen geleden aangekondigde Heerser en Ver
losser. De Immanuël: God met ons!
Jezus' geboorte is op het eerste gezicht een onbetekenend
gebeuren. Armoede troef. Wees eens eerlijk, past daar nu de
romantiek bij, waarmee wij Kerst omgeven? En de verdere le
vensweg van dit kind lijkt al even onaantrekkelijk. Als Rabbi
wordt Hij verguisd. Bespot en veracht. Een roemloos einde is
Zijn deel, als Hij ter dood veroordeeld wordt en gekruisigd.
Maar in die levensweg, die een lijdensweg is, ligt nu juist het
geheimenis van Kerst. En deze verborgenheid is groot! Wanf in
die gang van kribbe naar kruis doet Jezus letterlijk ons hele le
ven óver. In een volkomen gehoorzaamheid en toewijding aan
de Vader. Zo draagt Hij onze armoede van egoïsme en gel
dingsdrang weg naar het kruis. Want dat 'verloren in schuld',
dat ben ik!
Van harte hoop ik, dat dat besef onze beleving van Kerst zal
bepalen. En dan blijft er alle ruimte voor het als familie en
vrienden gezellig bij elkaar zijn. Niets mis mee, moor juist in
onze steeds verder verkillende maatschappij een groot goed.
Maar het wordt pas echt 'goed', als we doordrongen zijn van
de werkelijke betekenis van Kerst. Wat een zegen als dat won
der ook met elkaar gedeeld kan worden! Dat heil en vrede
werden gebracht en we daar ook persoonlijk in mogen delen.
Een mooiere Kerst laat zich niet denken!
Om ons werd Hij arm, om ons, armen, rijk te maken door
te doen delen in de heerlijkheid van Zijn koninkrijk! Want dat
komt, ja is bezig te komen. Dat koninkrijk krijgt nu al vorm
in het hart van ieder, die dot Kerstkind als zijn Verlosser leert
zien. Dan wordt Kerstfeest zoals het bedoeld is: Christusfeest!
Feest van Gods Gezalfde, die eeuwig Koning zal zijn en voor
Wie alle knie zich zal buigen. Komt, laten wij aanbidden die
Koning!
Ds. J. Smink
Predikant Doopsgezinde
Gemeente Ouddorp
TIPS
leder jaar weer kijk ik uit naar de feestdagen aan het eind van
het jaar. Voor mij altijd weer hoogtepunten in het kerkelijk jaar
De weken, voorafgaande aan de Kerstdagen, de Adventstijd,
worden door mij heel bewust beleefd. Adventus betekent im
mers: komst; het is enerzijds de voorbereidingstijd voor de ge
boorte van Jezus Christus, die op Kerst wordt gevierd. Ander
zijds word ik bepaald bij de wederkomst van onze Here Jezus
Christus. Het Kerstfeest vier ik naar de toekomst toe. Het heeft
te maken met 'eeuwig leven' en 'opstanding' en 'nieuwe we
reld'. Anders gezegd: de komst van Jezus Christus voor en in
onze tomeloze, op de rand van diepe crisissen balancerende,
gebroken, zondige en zinderende mensenwereld staat centraal
in mijn beleving. Jezus Christus is, zo geloof ik, de enige Hoop
voor deze wereld en dus ook voor mij. De anderen, die vóór
Jezus gekomen zijn en daarna, konden slechts zeggen, hoe een
mens moet en kan leven. Maar Jezus Christus liet ons dat door
Zijn eigen leven zien. Hij wees niet alleen op het ideaal zoals de
anderen, maar Hii wasZ,éjfijet,idegglj Hi/./geye.er j/padwerke-
lijk naar voor onze ogen. De Kerstdagen zelf zijn voor een groot
deel gevuld met de diverse kerkdiensten en vieringen, viaarm
ik mag voorgaan. En dat doe ik ieder jaar weer zeer verwach
tingsvol. Het is een veelheid aan vieringen. Elke viering echter
met haar eigen accent én elke viering met haar gemeenschap
pelijke accent; de nieuwe manier van leven door Christus Jezus,
het alles doorbrekend Licht. Daarnaast vieren we het Kerstfeest
uiteraard ook als gezin. Naast de gezamenlijke maaltijd, die
met de lezing van het Kerstevangelie wordt begonnen, en de
gesprekken, zingen we samen. We hebben een liedbundel met
de mooiste kerstliederen uit alle landen en deze wordt door
gezongen. Drie of vierstemmig. Mijn vrouw decoreert het huis
smaakvol. Met de groene takken, de kerstboom en het kaars
licht wordt het levende licht in het donker van de tijd verbeeld.
Ook daar is vreugde aan te beleven: waarom zou je je huis niet
versieren, als je feest wilt vieren? Voor mij mag het allemaal
meedoen. Als de entourage maar geen eigen leven gaat leiden.
Als de verwondering maar centraal blijft staan om Gods omzien
naar deze wereld in Jezus Christus. Dat is wat we vieren. De
waarheid van Gods onvoorwaardelijke en radicale toegekeerd
zijn naar Zijn schepping. Waar dat beleefd wordt, kan eventueel
de aankleding ook gemist worden. Ook in de ziekenkamer kan
het echt Kerstfeest zijn. Of als je fe zeer beheerst wordt door
gewijzigde levensomstandigheden om van de kerstentourage te
genieten, kan toch het wezenlijke van Kerst echt worden beleefd.
ds. D.J. van Diggele
Predikant Gerei. Kerk
(vrijg.), Middelharnis
>-s%«ur X fti^^^ "b^ffVI
Kerst, het feest vanwege de eerste komst van Jezus Christus,
Gods Zoon, Maria's kind. Oneindig veel meer dan gezellige
sfeer. Of liever: wezenlijk iets totaal anders.
Ik ben een muziekliefhebber Zing heerlijk mee in vocaal en-
semble Magnificat. En we gaan vast nog wel eens aan de slag
met de Hohe Messe van J.S. Bach. Als je luistert naar het credo
- de geloofsbelijdenis van Nicea - uit die mis, dan valt het op
dat de passage die spreekt van de menswording van Gods
Zoon:neergedaald uit de hemel en vleesgeworden door de
Heilige Geest uit de maagd Maria, en is een mens geworden.',
totaal niet feestelijk klinkt. Een dalende lijn in de melodie. Treu
rig klinkend, en zo door- en overlopend in de belijdenis van
Christus' kruisiging en begrafenis. Daarna stilte, plotseling
gevolgd door de machtig feestelijke proclamatie van zijn op
standing op de derde dag! Bach zet hier dus de menswording
duidelijk neer in het kader van de immense vernedering die dit
voor Gods eigen Zoon is geweest.
Zoals Paulus daarover spreekt in zijn brief aan de Filippenzen:
'Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God
niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan
van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens ver
schenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in
de dood, de dood aan hef kruis.' Het draait bij kerst dus niet
om vertedering, maar om vernedering. Om afzien zoals eerder
en later door geen mens meer is afgezien. Met als eindresul
taat een ongekende verhoging! Want, zo gaat Paulus verder:
'Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam ge
schonken die elke naam te boven gaat, opdat in de naam van
Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en
onder de aarde, en elke tong zal belijden: 'Jezus Christus is
Heer, 'tot eer van God, de Vader.'
Deze almachtige Heer Jezus wordt ons - zo drong onlangs pas
goed tot me door in het oude testament al getekend in Eze-
chiël 1 7:22-24 als een schitterende ceder aan wie alle andere
bomen onderworpen zijn. En daar valt ook te lezen wat die
ceder beoogt: in zijn takken wil (en zal) Hij alle soorten vogels
verzamelen die er zijn. Die zullen in Hem wonen!
Ik wil daarom graag een voorstel doen: als complete christen
heid verklaren we op grond hiervan de kerstboom tot voluit
bijbels. Mits goed opgetuigd. Er horen geen ballen in - laaf
staan engelenhaar - maar vogels! Liefst alle soorten vogels die
er zijn. En laten we vervolgens de kerstdagen besteden met ons
te bezinnen op de werkelijkheid waar dit beeld voor wil staan.
Juist als vogels van zo diverse pluimage en gebektheid.
Gezegende dagen!
ds. L.J. Lingen
Predikant Gereformeerde
Kerk l^iddelharnis
Voor mij is Pasen eigenlijk 'het' feest. Zonder de opstanding van
Christus zoij er ook geen christendom zijn. Het Kerstfeest is bij
mij altijd een beetje ondergesneeuwd, ten^vijl de zon van Pasen
mijn geloof verwarmt. In mijn studententijd stuurde ik nooit kerst
kaarten, maar altijd Paaskaarten rond. Waar dat mee te maken
heeft? Kerstfeest is een laotkomertje in de christelijke kerk. En
bovendien is het omgeven door allerlei zaken die er niets mee
te maken hebben. Pasen natuurlijk ook, maar veel minder Toch
vind ik het geen slechte keuze van de christelijke kerk geweest
om op het feest van de Zonnewende de geboorte te vieren van
Hem die het licht der wereld is. Je kunt je voorstellen wat ervan
was geworden indien een andere weg was ingeslagen! Dan za
ten we de zon nog te vereren. Nee, don toch maar Kerst, hoewel
dot ook niet geheel vrij is van heidense smetten. Maar dat geeft
ons tenminste de gelegenheid voor de bezinning op wat er nu
eigenlijk toe doet en over de kern van het christelijk geloof te
spreken. En dat is voor mij toch wel het unieke dat God zich
toegebogen heeft naar de mensen. Sterker: zich heeft laten zien
in een mens. Nog sterker: in een zeer kwetsbaar mens die uit
eindelijk gekruisigd is. Volgens de legende is het don ook zo dat
de kribbe uit hetzelfde hout gesneden is als het kruis. De dichter,
schrijver en verzetsman van H.M. Randwijk, die veel twijfelde
en daarover sprak met Dr J.J. Buskes heeft eens het volgende
gezegd: 'Juist op grond van wat ik in andere godsdiensten heb
bestudeerd, word ik telkens weer gepakt door die centrale bood
schap van het christendom, dat wie wij God noemen 'barm
hartigheid' is. Vaak op een onnaspeuHijke manier die lijnrecht
in strijd is met de werkelijkheid die wij zien. Maar het diepste
geheim van de kosmos is geen vijandschap, geen wreedheid,
geen ongenaakbaarheid, maar barmhartigheid. 'Hij is hef die
ons zijn vriendschap aanbiedt' staaf ergens in de psalmerj en
dat vind ik wonderbaarlijk mooi. Zo mooi dat je je niet kunt
voorstellen dat dat in een mensenbrein is opgekomen. Dus zal
en... toch nog sprake zijn van openbaring!'
Ik vind het nog altijd een vreugde om deze vleesgeworden barm
hartigheid van Godswege te mogen verkondigen. Ze is inder
daad niet in ons brein opgekomen. Ongehoord en ongekend
dat God ons zijn vriendschap aanbiedt. Niet zonder reden wer
den de eerste christenen voor atheïsten (=niet aan god gelovi
gen) uitgemaakt. Zij geloofden namelijk niet in goden die hoog
en droog in hun hemel bleven, maar in een God die zichtbaar
werd in de aardse modder van een kwetsbaar kind en een man
aan het kruis. Zou God zich vandaag daarin nog steeds schuil
houden? Ik denk het wel! Pasen bevestigt dat. En daarom kan
ik toch Kerstfeest vieren. Ik stuur zelfs weer kerstkaarten rond!