rW t> jOYfUL (VREUGDEVOL) VOORBIJ FATSOEN EN ONBEHAGEN KERST liSJiE KERSTMIS EN PASEN KERSTBIJLAGE 22 DECEMBER 2009 PAGINA 10 K^^^m. ^^^^B ^^^^B EKdl GEDACHTEN Kerstgedachten. Dit jaar vroegen we de predikanten en voorgangers van de diverse keri<verbanden en groeperingen op het eiland om iets te schrijven over hun persoonlijke visie op kerst en hun beleving daarvan. De Hersteld Hervormde Kerk ontbreekt in deze verzameling omdat de predikant die hiervoor benaderd was rond het verstrijken van de deadline aangaf geen gelegenheid meer te kunnen vinden een bijdrage te leveren. wt M Karel van Holten CMM Christengemeente Middelharnis Dit jaar is het thema voor onze kerstdiensten 'Joyful'. Bi] de aan- l<ondiging van de geboorte van de Here Jezus wordt door de Engel in Lucas 2:10 gezegd: 'Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat liet hele volk met grote vreugde zal vervullen". Het is opvallend dat de Engel zijn aankondiging begint met "Wees niet bang". Dit zijn geweldige woorden. Als God het ver- lossingsplan voor deze wereld gestalte gaat geven, begint hii door aan de mensheid te laten verkondingen "Wees niet bang". Dit is een bemoediging idie de mensheid vandaag 2000 jaar later ook nog steeds broodnodig heeft. Als we kijken naar de ontwikkelingen rondom ons heen dan overheerst angst en on zekerheid. De economische crisis die eind 2008 ons 'overviel' is daar een goed voorbeeld van. We dachten met elkaar een goed en solide economisch systeem te hebben gebouwd, en dan in eens stort bijvoorbeeld het bankwezen wereldwijd in elkaar als een kaartenhuis. En het effect is onzekerheid, paniek en angst. Vanuit de Bijbel weten we dat, hoe dichter we komen bij de wederkomst van de Here Jezus, de angst, paniek en onzeker heid verder toe zullen nemen. Daarom wordt alles wordt uit de kost gehaald om zekerheid te krijgen, maar tegelijkertijd zien we dat het allemaal nepoplossingen zijn. De wachtkamers bij therapeuten, psychologen en psychiaters worden steeds voller en de wachtlijsten steeds langer! Want..., er is maar één echte oplossing voor angst en onzekerheid, en dat is Jezus Christus, de Zoon van de Levende God, HET licht der wereld. En daarna zegt de Engel "...dat het hele volk met grote vreug de zal vervullen". Dit betekent niet dat God de mensheid iets beloofd heeft en daarna niet meer van zich laten horen, nee... God beloofd dat het goede nieuws het hele volk met GROTE VREUGDE zal vervullen. Vreugde gaat veel verder dan blijd schap, een goed gevoel, goede sfeer, voorspoed of een paar gezellige kerstdagen. Vreugde is ook niet wat ontstaat door proberen goed te doen, naar de kerk te gaan en je heel streng te houden aan allerlei regeltjes, wetjes en voorschriften. Echte VREUGDE (Engels: Joy) is iets wat we alleen kunnen verkrijgen door het aannemen van Jezus als de Zoon van God voor ons leven. Als je Jezus aanneemt als een geschenk van God in je hort dan worden de woorden uitgesproken door de Engel, 2000 jaar geleden, ineens werkelijkheid in 2009. Dat is de heerlijke, diepe, vreugdevolle boodschap van kerst. Als CAMAgemeente willen we dit jaar met honderden anderen de echte vreugde gaan beleven tijdens de twee kerstdiensten in de Sporthal van De Staver. Op 24 december om 22.00 uur een kerstnachtdienst en op 25 december om 11.00'uur een kerstge- zinsdienst. We gaan dat doen onder het credo 'Samen Zingen, Samen luisteren. Samen vieren en Samen genieten'. Als discipelen van Jezus is hef ons verlangen om andere men sen op Flakkee iets te laten zien en te vertellen over de vreugde van God die hij aan mensen kan en wil geven omdat zijn zoon Jezus Christus naar deze duistere, angstige en onzekere wereld is gekomen als HET LICHT. We willen getuigen van het feit dat God de enige is die een vreugdevuur in ons aan kan steken wat door geen enkele omstandigheid te doven is. En uiteindelijk wil God niets liever dan de vreugde die Hijzelf heeft delen met mensen, en daarvoor heeft hij zijn Zoon gezonden. H.J.P. Scheermeijer Voorganger Evangelie gemeente Flakkee 'In mensen een welbehagen', één van de versregels van een prachtig kerstlied 'Komt allen tezamen'. Het behagen lijkt zich te concentreren in december. Met kerstgevoel, kerstmis, licht en gezelligheid. Kerst begint al in Genesis, het eerste boek van de bijbel. Het is een belofte van God aan ons. Met de geboorte van Jezus be gint de feitelijke geschiedenis van de gemeente. Zijn gemeente. Kerstmis in de kerk is bij uitstek een feest met de nadruk op het Wonder van God. Hef wonder van de geboorte van de Zoon van God hier op aarde, bij mensen. Een feest dat we ge zamenlijk vieren, waar iedereen van harte welkom is. Zonder onderscheid van persoon, denominatie of afkomst. Dat is vie ren waarin een feest van herkenning, verrassing en erkenning plaats heeft. Waar de mens zich warmt aan anderen, waar vei ligheid en geborgenheid is en waar de hemel zich openbaart op aarde. Juist een 'feest' omdat het uitzicht biedt op eeuwig perspectief. Op de bestemming van mensen als ze de Here Jezus ontmoe ten. Kerstmis beperkt zich niet tot december. Doet voortdurend een appèl op de gemeente. Om de samenleving te wijzen op redding, genezing en herstel door de Here Jezus. Te lang heeft de kerk van Jezus Christus gezwegen omdat ze onderling ver deeld was. Hierdoor is de kracht van de kerstboodschap ver zwakt. De kerkelijke gemeente maakt deel uit van de publieke ruimte. De boodschap van de kerk is het evangelie van Jezus Christus in onze omgeving. Bij overheden, bedrijven, politiek en media. Toch luidt de stem van de kerk steeds minder, er sluiten gemiddeld twee kerken per week en slechts 16% van ons land gaat zondag naar de kerk. Er blijkt een onbehagen in onze sa menleving, een maatschappij die in fragmenten uit elkaar valt. Factoren voor een gezamenlijke identiteit ontbreken. Veel men sen voelen zich waardeloos en zien geen zin meer Een toene mend verlies van normen, waarden en geborgenheid zijn eigen aan onze tijd. En juist nu klinkt de actualiteit van het kerstfeest. Beschreven in Gods Woord, als leidraad, model voor onze sa menleving, als richtsnoer voor het individu en met als doel het eeuwig heil van de mens die erkent dat Jezus de Zoon van God is. Nu is de tijd om over kerkmuren elkaar de hond te reiken, de overeenkomsten te benadrukken, het tij fe keren en met elkaar te belijden dof Jezus Christus Heer is op Goeree-Overflakkee. Eilandelijk zijn contouren zichtbaar van gezamenlijk optrekken in eenheid, zoals het diaconaal veldwerk, waarin veel kerken participeren. Jezus, Zoon van God, kribbe en stal en voorbij fatsoen en onbehagen bij mensen. Kerstfeest is het feest van de geboorte van hoop, heelheid en herstel. Ds. H.G. van der Ziel Predikant Hervormde Gemeente Ooitgensplaat Kerst betekent elk jaar weer het herdenken van het wonder van Christus' geboorte. En dan niet verpakt in allerlei zoetigheid en romantiek, maar belicht vanuit de werkelijke betekenis: Jezus kwam naar een wereld, verloren in schuld! Kerst is daarom het feest van Gods barmhartigheid, waarop de jubel tot klinken moet komen van redding en verlossing! Want alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon zond! Kerst betekent dan ook een beslissend ingrijpen van God in de geschiedenis. Want het kind in de kribbe van Bethlehem was de reeds eeuwen geleden aangekondigde Heerser en Ver losser. De Immanuël: God met ons! Jezus' geboorte is op het eerste gezicht een onbetekenend gebeuren. Armoede troef. Wees eens eerlijk, past daar nu de romantiek bij, waarmee wij Kerst omgeven? En de verdere le vensweg van dit kind lijkt al even onaantrekkelijk. Als Rabbi wordt Hij verguisd. Bespot en veracht. Een roemloos einde is Zijn deel, als Hij ter dood veroordeeld wordt en gekruisigd. Maar in die levensweg, die een lijdensweg is, ligt nu juist het geheimenis van Kerst. En deze verborgenheid is groot! Wanf in die gang van kribbe naar kruis doet Jezus letterlijk ons hele le ven óver. In een volkomen gehoorzaamheid en toewijding aan de Vader. Zo draagt Hij onze armoede van egoïsme en gel dingsdrang weg naar het kruis. Want dat 'verloren in schuld', dat ben ik! Van harte hoop ik, dat dat besef onze beleving van Kerst zal bepalen. En dan blijft er alle ruimte voor het als familie en vrienden gezellig bij elkaar zijn. Niets mis mee, moor juist in onze steeds verder verkillende maatschappij een groot goed. Maar het wordt pas echt 'goed', als we doordrongen zijn van de werkelijke betekenis van Kerst. Wat een zegen als dat won der ook met elkaar gedeeld kan worden! Dat heil en vrede werden gebracht en we daar ook persoonlijk in mogen delen. Een mooiere Kerst laat zich niet denken! Om ons werd Hij arm, om ons, armen, rijk te maken door te doen delen in de heerlijkheid van Zijn koninkrijk! Want dat komt, ja is bezig te komen. Dat koninkrijk krijgt nu al vorm in het hart van ieder, die dot Kerstkind als zijn Verlosser leert zien. Dan wordt Kerstfeest zoals het bedoeld is: Christusfeest! Feest van Gods Gezalfde, die eeuwig Koning zal zijn en voor Wie alle knie zich zal buigen. Komt, laten wij aanbidden die Koning! Ds. J. Smink Predikant Doopsgezinde Gemeente Ouddorp TIPS leder jaar weer kijk ik uit naar de feestdagen aan het eind van het jaar. Voor mij altijd weer hoogtepunten in het kerkelijk jaar De weken, voorafgaande aan de Kerstdagen, de Adventstijd, worden door mij heel bewust beleefd. Adventus betekent im mers: komst; het is enerzijds de voorbereidingstijd voor de ge boorte van Jezus Christus, die op Kerst wordt gevierd. Ander zijds word ik bepaald bij de wederkomst van onze Here Jezus Christus. Het Kerstfeest vier ik naar de toekomst toe. Het heeft te maken met 'eeuwig leven' en 'opstanding' en 'nieuwe we reld'. Anders gezegd: de komst van Jezus Christus voor en in onze tomeloze, op de rand van diepe crisissen balancerende, gebroken, zondige en zinderende mensenwereld staat centraal in mijn beleving. Jezus Christus is, zo geloof ik, de enige Hoop voor deze wereld en dus ook voor mij. De anderen, die vóór Jezus gekomen zijn en daarna, konden slechts zeggen, hoe een mens moet en kan leven. Maar Jezus Christus liet ons dat door Zijn eigen leven zien. Hij wees niet alleen op het ideaal zoals de anderen, maar Hii wasZ,éjfijet,idegglj Hi/./geye.er j/padwerke- lijk naar voor onze ogen. De Kerstdagen zelf zijn voor een groot deel gevuld met de diverse kerkdiensten en vieringen, viaarm ik mag voorgaan. En dat doe ik ieder jaar weer zeer verwach tingsvol. Het is een veelheid aan vieringen. Elke viering echter met haar eigen accent én elke viering met haar gemeenschap pelijke accent; de nieuwe manier van leven door Christus Jezus, het alles doorbrekend Licht. Daarnaast vieren we het Kerstfeest uiteraard ook als gezin. Naast de gezamenlijke maaltijd, die met de lezing van het Kerstevangelie wordt begonnen, en de gesprekken, zingen we samen. We hebben een liedbundel met de mooiste kerstliederen uit alle landen en deze wordt door gezongen. Drie of vierstemmig. Mijn vrouw decoreert het huis smaakvol. Met de groene takken, de kerstboom en het kaars licht wordt het levende licht in het donker van de tijd verbeeld. Ook daar is vreugde aan te beleven: waarom zou je je huis niet versieren, als je feest wilt vieren? Voor mij mag het allemaal meedoen. Als de entourage maar geen eigen leven gaat leiden. Als de verwondering maar centraal blijft staan om Gods omzien naar deze wereld in Jezus Christus. Dat is wat we vieren. De waarheid van Gods onvoorwaardelijke en radicale toegekeerd zijn naar Zijn schepping. Waar dat beleefd wordt, kan eventueel de aankleding ook gemist worden. Ook in de ziekenkamer kan het echt Kerstfeest zijn. Of als je fe zeer beheerst wordt door gewijzigde levensomstandigheden om van de kerstentourage te genieten, kan toch het wezenlijke van Kerst echt worden beleefd. ds. D.J. van Diggele Predikant Gerei. Kerk (vrijg.), Middelharnis >-s%«ur X fti^^^ "b^ffVI Kerst, het feest vanwege de eerste komst van Jezus Christus, Gods Zoon, Maria's kind. Oneindig veel meer dan gezellige sfeer. Of liever: wezenlijk iets totaal anders. Ik ben een muziekliefhebber Zing heerlijk mee in vocaal en- semble Magnificat. En we gaan vast nog wel eens aan de slag met de Hohe Messe van J.S. Bach. Als je luistert naar het credo - de geloofsbelijdenis van Nicea - uit die mis, dan valt het op dat de passage die spreekt van de menswording van Gods Zoon:neergedaald uit de hemel en vleesgeworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria, en is een mens geworden.', totaal niet feestelijk klinkt. Een dalende lijn in de melodie. Treu rig klinkend, en zo door- en overlopend in de belijdenis van Christus' kruisiging en begrafenis. Daarna stilte, plotseling gevolgd door de machtig feestelijke proclamatie van zijn op standing op de derde dag! Bach zet hier dus de menswording duidelijk neer in het kader van de immense vernedering die dit voor Gods eigen Zoon is geweest. Zoals Paulus daarover spreekt in zijn brief aan de Filippenzen: 'Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens ver schenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood, de dood aan hef kruis.' Het draait bij kerst dus niet om vertedering, maar om vernedering. Om afzien zoals eerder en later door geen mens meer is afgezien. Met als eindresul taat een ongekende verhoging! Want, zo gaat Paulus verder: 'Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam ge schonken die elke naam te boven gaat, opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, en elke tong zal belijden: 'Jezus Christus is Heer, 'tot eer van God, de Vader.' Deze almachtige Heer Jezus wordt ons - zo drong onlangs pas goed tot me door in het oude testament al getekend in Eze- chiël 1 7:22-24 als een schitterende ceder aan wie alle andere bomen onderworpen zijn. En daar valt ook te lezen wat die ceder beoogt: in zijn takken wil (en zal) Hij alle soorten vogels verzamelen die er zijn. Die zullen in Hem wonen! Ik wil daarom graag een voorstel doen: als complete christen heid verklaren we op grond hiervan de kerstboom tot voluit bijbels. Mits goed opgetuigd. Er horen geen ballen in - laaf staan engelenhaar - maar vogels! Liefst alle soorten vogels die er zijn. En laten we vervolgens de kerstdagen besteden met ons te bezinnen op de werkelijkheid waar dit beeld voor wil staan. Juist als vogels van zo diverse pluimage en gebektheid. Gezegende dagen! ds. L.J. Lingen Predikant Gereformeerde Kerk l^iddelharnis Voor mij is Pasen eigenlijk 'het' feest. Zonder de opstanding van Christus zoij er ook geen christendom zijn. Het Kerstfeest is bij mij altijd een beetje ondergesneeuwd, ten^vijl de zon van Pasen mijn geloof verwarmt. In mijn studententijd stuurde ik nooit kerst kaarten, maar altijd Paaskaarten rond. Waar dat mee te maken heeft? Kerstfeest is een laotkomertje in de christelijke kerk. En bovendien is het omgeven door allerlei zaken die er niets mee te maken hebben. Pasen natuurlijk ook, maar veel minder Toch vind ik het geen slechte keuze van de christelijke kerk geweest om op het feest van de Zonnewende de geboorte te vieren van Hem die het licht der wereld is. Je kunt je voorstellen wat ervan was geworden indien een andere weg was ingeslagen! Dan za ten we de zon nog te vereren. Nee, don toch maar Kerst, hoewel dot ook niet geheel vrij is van heidense smetten. Maar dat geeft ons tenminste de gelegenheid voor de bezinning op wat er nu eigenlijk toe doet en over de kern van het christelijk geloof te spreken. En dat is voor mij toch wel het unieke dat God zich toegebogen heeft naar de mensen. Sterker: zich heeft laten zien in een mens. Nog sterker: in een zeer kwetsbaar mens die uit eindelijk gekruisigd is. Volgens de legende is het don ook zo dat de kribbe uit hetzelfde hout gesneden is als het kruis. De dichter, schrijver en verzetsman van H.M. Randwijk, die veel twijfelde en daarover sprak met Dr J.J. Buskes heeft eens het volgende gezegd: 'Juist op grond van wat ik in andere godsdiensten heb bestudeerd, word ik telkens weer gepakt door die centrale bood schap van het christendom, dat wie wij God noemen 'barm hartigheid' is. Vaak op een onnaspeuHijke manier die lijnrecht in strijd is met de werkelijkheid die wij zien. Maar het diepste geheim van de kosmos is geen vijandschap, geen wreedheid, geen ongenaakbaarheid, maar barmhartigheid. 'Hij is hef die ons zijn vriendschap aanbiedt' staaf ergens in de psalmerj en dat vind ik wonderbaarlijk mooi. Zo mooi dat je je niet kunt voorstellen dat dat in een mensenbrein is opgekomen. Dus zal en... toch nog sprake zijn van openbaring!' Ik vind het nog altijd een vreugde om deze vleesgeworden barm hartigheid van Godswege te mogen verkondigen. Ze is inder daad niet in ons brein opgekomen. Ongehoord en ongekend dat God ons zijn vriendschap aanbiedt. Niet zonder reden wer den de eerste christenen voor atheïsten (=niet aan god gelovi gen) uitgemaakt. Zij geloofden namelijk niet in goden die hoog en droog in hun hemel bleven, maar in een God die zichtbaar werd in de aardse modder van een kwetsbaar kind en een man aan het kruis. Zou God zich vandaag daarin nog steeds schuil houden? Ik denk het wel! Pasen bevestigt dat. En daarom kan ik toch Kerstfeest vieren. Ik stuur zelfs weer kerstkaarten rond!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 42