'EEN VENSTER NAAR DE HEMEL' GRATIS Iconenverzameling dominee Leen Jan Lingen: CUM^t^eiChULHy 5E ZITPLAATS WONiNGINRICHTlNG Bij aankoop van een bankstel nu de RESERVEREN MOGELIJK AANBIEDINGEN GELDEN VAN 22 DECEMBER TOT 31 DECEMBER 2009 KORTINGEN EN AANBIEDINGEN ALLEEN UIT VOORRAAD HAMEETEAAAN WONINGINRICHTING I Dorpsweg 1 I 3253 AG Ouddorp I 1:0187-681288 I P: 0187-681237 I E: info@hameetemanwonen.nl I I: www.hameetemanwonen.nl KERSTBIJLAGE 22 DECEMBER 2009 PAGINA 3 MIDDELHARNIS - In de Remonstrantse Kerk aan de Voorstraat te Sommelsdijk is tot 3 januari een bijzondere tentoonstelling te bewonderen. Dominee Leen Jan Lingen, predikant van de Emmaüskerk te Middelharnis, exposeert daar een groot deet van zijn privéverzameling iconen. Al geruime tijd wordt dominee Lingen geboeid door iconen en graag vertelt hij iets over zijn hobby, terv/ijl hij wijst op de bijzonderheden van deze kunstwerkjes in de Remonstrantse Kerk. Tekst en foto's: Adri van der Laan Dominee Lingen wijst op bijzonderhc ,.ue leestdagenicoon, c/ie rond 1780 geschreiben is. De icoon verbeeldt Christus die de gestorven (gelovigen uit het Oude Testament) uit hef dodenrijk naar boven trel<t. (Apocriefe evangelie van Nicodemus). Verder weer het 'boek' rondom over hei leven van Maria Eén van de vier iconen uit de tentoonstelling von de geboorte von Jezus. De 'deurtjes' von deze iconen wor den meestal gesierd met engelen. Onderin afbeeldin gen van de intocht in Jeruzalem en het Laatste Avond maal. Dit is een icoon uit Ethiopië uit de vorige eeuw "De iconen komen in deze kerk goed tot hun recht", verduidelijkt ds. Lingen als hij door de sfeervolle Remonstrantse Kerk in Sommelsdijk loopt, waar de uitstraling van de iconen zeker groter zal zijn cis in een modern kerkgebouw. Hoewel er ook moderne iconen zijn die door hedendaagse iconenschrijvers zijn vervaardigd, denkt men bij iconen toch vlug aan lang vervlo gen tijden. Een aantal iconen uit de verzameling van ds. Lingen is dan ook meer dan 200 jaar oud. Precies weet ds. Lingen niet meer wanneer zijn in teresse voor iconen is gewekt, maar tijdens zijn theologiestudie werd hij er wel door gefascineerd. Dit werd nog versterkt in de tijd dot hij Oosterse kerken en iconenexposities bezocht. Wie de iconen, veelal kleine schilderijtjes, nauw keurig bekijkt, ziet hoe minutieus de schilder te werk is gegaan. Toch staat de interesse voor de kunst bij Leen Jan Lingen niet bovenaan. Hij legt uit dat hij ook geïnteresseerd is in de boodschap die de vervaardiger van de iconen in zijn maaksel wilde leggen. De oorsprong van de iconen is te vinden in de vroege kerk en daardoor ook afkomstig uit het oosten. Ook nu nog worden de centra van de 'iconenproductie' gevonden op de Balkan, en in de Grieks- en Russisch-orfhodoxe Kerk. Volgens ds. Lingen waren al er al iconen in de tijd van de kerkvader Eusebius (265-340 n.Chr.) Ook het St. Catharinaklooster in de Sinaï was een belangrijke plaats als het gaat over de vervaardiging van ico nen. De oudste ons bekende iconen komen daar vandaan: de 7e eeuw. "Iconen zijn meer dan gewone schilderijen. Deze 'hemelvensters' leggen een relatie met degenen die erop afgebeeld staan: Christus voorop. De iconen bevatten veelal voorstellingen uit het evan gelie, waarbij ook apostelen en andere 'heiligen' worden 'ingepast'". Volgens dominee Lingen kun je sommige iconen het best populair omschrijven als het evangelie in stripverhaal: een heel Bij belverhaal is dan te lezen op een icoon. In de Oosterse kerken wordt er aan iconen een grote waarde toegekend, ze hebben dan ook een be langrijke plaats in de liturgie. Op de vraag wat een nuchtere protestont ziet in de geestelijke betekenis van iconen, benadrukt Leen Jan Lingen dat de Bijbel voor hem het be langrijkste is, maar dat er wel degelijk iets geleerd kan worden uit de iconen. "Als protestant open je de Bijbel en luister je naar de levende stem van God. De Oosterse kerk laat de Bijbel ook spre ken via de iconen, waarmee de boodschap verder wordt uitgediept". Omdat iconen zo'n belangrijke plaats in die kerken innemen, spreekt men niet van iconenschilder, maar van iconenschrijver. Toen de interesse van dominee Lingen gewekt was voor iconen, is hij ze ook gaan verzamelen. Het grootste deel van zijn verzameling heeft hij via (internationale) internetveilingen verworven. Na het in bezit krijgen von de iconen moesten deze meestal grondig gereinigd worden omdat de iconen soms al jarenlang op zolders lagen of in kerken of huizen hingen waar onder de icoon kaarsen - of wierook - werden gebrand, die een roetlaag op het schilderijtje achterlieten. "Hoewel kenners soms wel weten wie de schrijvers van de iconen zijn, is het niet gebruikelijk dat er op een icoon de naam van de kunstenaar staat omdat men er van uitgaat dat het Gods hand is die de schrijver begeleidde". Wie als leek iconen bezich tigt, zal niet veel meer zien dan wat afbeeldingen van personen. Maar tijdens het gesprek met domi nee Lingen blijkt dat de voor het oog 'eenvoudige' afbeeldingen veel meer in zich herbergen. "Zo kon een 'simpele' stand van de vingers aan de hand van Christus verwijzen naar Zijn twee naturen van God en mens, en de andere drie vingers naar de Drie-eenheid. Ook de grote ogen waarmee de figuren zijn afgebeeld hebben een geestelijke strekking: het gaat om het schouwen van God. De monden zijn altijd klein, omdat er in de hemelse wereld niet meer wordt gegeten en gedronken". "OUT Originele iconen zijn op hout geschilderd. Dit heeft natuurlijk wel gevolgen voor de 'houdbaar- Dominee Leen Jan Lingen bij drie kleine Bulgaarsii icon.j: rechts de opwekking van Lazarus. heid', want hout wordt erg beïnvloed door vocht, warmte of kou. Dominee Lingen wijst in zijn ver zameling verschillende iconen aan die zijn krom getrokken door invloeden van buitenaf. Door gaans is hier niets meer aan te veranderen, maar Een Russische feestdagenicoon uit de vorige eeuw waarin op het relatief kleine oppervlak tal van ge beurtenissen uit het evangelie worden uitgebeeld '.■an Jezus, midden de Hemelvoari en daar tegenover staat dat de invloed van de tand des tijds toch de schoonheid en de sfeer van het materiaal ten goede komt. Iconen zijn niet alleen maar voorwerpen van enkele honderden jaren geleden. Ook in deze moderne tijd worden er nog iconen beschreven. Onlangs hield dominee Lingen een lezing over iconen onder de titel 'Een Venster naar de hemel'. Tijdens die lezing was er ook een Paulusicoon van Geert Hüsstege, die deze icoon voor het Paulus jaar heeft geschilderd. Hüsstege heeft een groot deel van de iconenverzameling van dominee Lin gen gerestaureerd. De gerestaureerde iconen van Lingen zijn door experts allemaal als 'echt' gekwalificeerd, dat wil zeggen dat ze oud zijn en op hout geschilderd. Dominee Lingen hoopt dat mensen die de iconen bezien de vele fijnzinnigheden van de schrijver zullen ontdekken en "ervaren dat iconen een ven ster naar de hemel kunnen zijn". De expositie is nog tot 3 januari te bezichtigen in de Remonstrantse Kerk aan de Voorstraat in Sommelsdijk: zondags na de kerkdienst (vanaf 11.00 tot 12.00 uur) en op woensdagmorgen van 10.00 tot 12.00 uur. Bezoek op een andere tijd kan in overleg met de fam. Schrier, telefoon: 0187 484317. Eindeiaars aanbiedin

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 35