Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings- Medltafu
m
Kerk
diensten
lAET
EN U
WERK
Ophalen
oud papier
Herkingen
EIIAnDCtl-niEUWS
Rommelniarkt
Diekhuus
Adventsuitzicht in de sterfkamer
zondag 29 november
Ingezonden:
Alcohol
Cadeau...
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
\RIJDAG 27 NOVEMBER 2009
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws.
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen luorden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compkel met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd.
CALVIJN's GEBOORTE
PLAATS
Wij gaan een tocht maken door
Zwilserlarul en allerlei historische
piekjes bezoeken. Maar wat is de
gehoorleplaats van Johannes Cal-
vtjn'^ Dat vinden lue in geen enkele
gids over '/.witserkind.
Antwoord: Als u Calvijns
geboorteplaats wilt aandoen,
moet u de heen of' terugreis
via Frankrijk kiezen, want hij
was Fransman en werd in 1509
als jean Cauvin geboren in
Noyon, dat in Noord-Frankrijk
tussen Reims en Atrecht ligt.
In sommige registers staat de
lamilienaam gespeld als Caul-
vin. In 1536 verhuisde hij naar
Hazel en later naar (lenève, dat
tien jaar daarvoor pas een ver
bond sloot met Zwitserse eed
genoten. Als C;alvin reorgani
seerde hij de deze voormalige
Franse stadsstaat.
PEPERSTENEN
Met Sint Nicolaas hebben we ons
afgevraagd waar de gewoonte om
pepernoten te strooien vandaan
komt. Niemand wist dat.
Antwoord: Dal is een 'oude
geschiedenis'. Veel van onze
huidige gebruiken stammen
nog uit heidense tijden. Onze
pakjesavond toont enige ver
wantschap met de Romeinse
leestelijkheden die in begin
december plaatsvonden en
waarbij de slaven hun mees
ters vo(jr de gek mochten
honden, o.a. met namaakge-
schenken. Omdat slaven niet
over geld beschikten, grepen
zij veelvuklig naar de stukjes
grijsgrauwe, vulkanisclie steen
die rondom Rome en verder
in Znid-Ualië voor hel opra
pen lag. Die steensoort werd in
het Latijn 'peperino' genoemd
(niel (Ie klemtoon op de i),
hetgeen hier vcrtaakl is met
'pcporslecn'. Kr weiden stuk
jes daarvan als surprises rond
gedeeld. De bakkeis maakten
later eetbare kruidkoekjes,
die op dgl. grauwe steentjes
leken en ook licht van gewicht
waren. Vandaar de vorm van
onze pepeiiioten, die wij dus
danken aan de komst van de
Rtinieinen naar ons land. Zoals
vele heidense gebruiken die
in onze streken gehandhaafd
bleven, incl. het paaid van de
CJermaanse god VVodan die
over de daken reed, bleven de
bakkers tegen begin december
van die harde kruidkoekjes
bakken. Het strooien ermee
kwam vooral in de F'ranse tijd
in zwang, toen we door Napo
leons blokkade van F^ngeland
weinig rijst meer aangevoerd
kregen en er bij bruiloften
en partijen iets anders moest
worden gestrooid. Toen greep
men naar de lichte kruidkoek
jes. De rijst had overigens het
uitwerpen van penningen door
de rijken na de Gouden F]euw
al vervangen. En wat nu de
Romeinen betreft: de Italianen
vieren in hel zuiden nog altijd
hun 'San Nicola di Bari', hun
Sint-Nicolaas van Bari, alwaar
immers het gebeente van de
echte bisschop Nicolaas begra
ven ligt.
GERANIUMS IN DE WINTER
Al enkele jaren probeer ik mijn
geranimns te laten overwinteren,
maar dal lukt zelden. Hoe doen
andere mensen dat?
Antwoord: Het geslacht gera
nium bestaat uit 300 .soorten,
waarbij enkele bekende vaste
planten voor de tuin. Maar
dit geslacht moet niet verward
worden met de op die gera
nium gelijkende, en daarom
vaak ten onrechte zo genoem
de kamerplant pelargonium
zonale, enz. Geraniums die
in bloembakken of potten op
balkons of binnen steen, en
tevens genoemde pelargoni
um, kunt u 't beste laten over
winteren door ze tot ongeveer
10 cm boven de grond terug
te snoeien en ze op een koele
maar vorslvrije plaats en vooral
ongestoord een 'winterslaap' te
laten houden. Voorkom wel
uildroging door ze heel af en
toe van een pietsje water te
voorzien. Begin mei kunnen
ze weer in het zonlicht achter
een raam en als hel gevaar
voor nachtvorsten geweken
is, naar builen. De buitenblij-
vende echte geraniums, die in
een koude winter afsterven,
kunnen door middel van zaad
worden voort gekweekt. Er zijn
evenwel soorten te koop die u
in de tuin kunt laten overwin
teren.
GEBROKEN VAAS
Een jiaar jaar geleden heb de afge
broken hak van een Deljtsblauwe
vaas met bisonkit weer xiastgelijmd.
Die lijm is zo lelijk bruin geworden.
Wat kan ik nu hel beste doen om die
vaas weer mooi te krijgen
Antwoord: Middelen om die
lijm weer toonbaar te maken
hebben we helaas niet kunnen
vinden. De enige mogelijkheid
lijkt ons dat u naar een hobby-
winkel gaat en u daar laat advi
seren. Fe denken is bijv. aan hel
wegwerken van die lelijke lijm
d.ni.v. verfin de juiste kleur.
KELDERGASTEN
Deze meegestuurde beestjes zit
ten in de kelder van een woning.
Waar zouden ze vandaan kunnen
karnen?
Antwoord: Dit zijn houtkever-
tjes. Ze melen slechts enkele
niillimelers en vliegen liefst in
het donker. Uit de eitjes komen
trage, witte larven niet een
dikke, donker gekleurde kop.
Die hebben krachtige kaken
waarmee ze hout kininen eten.
Een schinimelsoort in hun
darm helpt ze het opgevre
ten houl verleren. De larven
graven gangen in de zachtste
delen en maken het houtwerk
poreus. U kunt tegenmaatre
gelen nemen door gemaakte
gaatjes op Ie sporen en die met
behulp van een dun kwastje
te vullen met een \'loeibaar
insecticide en die dan met was
te sluiten. Er is bij drogisterij
en meubelzaken ook boenwas
verkrijgbaar die een insecticide
bevat waarmee u uil voorzorg
uw nog onaangetaste houtwerk
ktuit inwrijven. Spuiten is dan
niet nodig. Is meubilair ern
stig aangevreten, dan kunt u
het beter wegdoen. Het onge
dierte kan in huis namelijk veel
schade aanrichten, doordat de
vfjlwassen vrouwtjes eitjes leg
gen op oncjpvallende plaatsen
in kieren en spleten, in het
onbewerkte houl aan onder
en achterzijde van kasten en
andeie meubelen, in hel bin
nenwerk van een piano en niet
te vergeten in de balken en
dakspanten.
GLUCOSAMINE
Is het waar dat door glucosamine
je gewrichten door het gebruik hier
van soepel blijven}
Antwoord: Glucosamine is
een aminosuiker en komt
van nature voor in het men
selijk lichaam, in een gezond
lichaam wordt glucosamine
aangemaakt door kraakbeen
cellen met behulp van het
enzym glucosaminesynthelase.
Het ondersteunt de opbouw
en hel onderhoud van kraak
been, gewrichtskapsel, pezen
en andere bindweefsels. Som
mige mensen hebben van
nature een tekort aan glucosa
mine omdat hel lichaam de stof
onvoldoende aanmaakt. Voor
al bij oudere mensen neemt de
aanmaak van glucosamine in
het lichaam af Oorzaak hiei-
van kan zijn dat de werking
van het enzym afneemt naar
mate je ouder wordt. Alhoewel
de resultaten van wetenschap
pelijk onderzoek niet eendui
dig zijn en elkaar soms legen-
spreken, wordt meer en meer
aanvaard dal glucosaminezou-
ten zinvol kunnen zijn bij de
behandeling van osteoartrose
en wel vooral bij pijnstilling
en in mindere mate een verbe
terde functie van het gewricht
en minder stijfheid bevor
deren. Er is geen bewijs dat
hel de ziekte kan stoppen of
kraakbeen kan genezen. Glu
cosamine komt maar in weinig
voedingsmiddelen voor. Hel is
wel in grote hoeveelheden te
vinden in het kraakbeen en de
harde delen van schaaldieren.
Maar juist deze delen van de
schaaldieren worden amper
gegeten.
DIETRICH WITT
Graag wilde ik iets weten over
de kerkelijke achtergronden van
de schrijver Dietrich Wilt en zijn
vader. Wanneer hebben zij geleefd?
Antwoord: De boeken die u
in uw brief noemde zijn nog
volop te koop in Duitsland, is
ons gebleken. Vreemd genoeg
hebben wij nergens persoon
lijke gegevens van de schrijver
kunnen vinden. Iaat slaan van
zijn vader.
MIDDELHARNIS - Morgen,
zaterdag 28 november, van
10.00 tot 16.00 uur wordt in
het Diekhuus de maandelijkse
rommelmarkt weer gehouden.
Bij de aanwezige verkooptafels
is van alles te vinden; speel
goed, boeken, kleding, voor
elk wat wils.
De Diekhuusfoyer is geopend
als ontmoelingspunl, om even
uit te rusten van het snuffelen,
evt. met iets lekkers erbij: soep,
broodje knakworst en andere
hapjes.
Ook de boekenwinkel van de
Lions Club is de gehele dag
geopend.
Ook tl kunt tafels reserveren
voor deze rommelmarkt. Kos
ten: 7,50 euro per tafel (2 tafels
voor 12,50 euro). Voor aanmel
den of meer informatie kunt u
terecht bij het Diekhuus, tel.
482400 (van 9.00-16.00 uur),
e-niail receptie@hetdiekhuus.
nl.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERIAND
Beroepen: te Bruchem-
KerkwijkyDelwijnen (her\-.), ds.
H. Russcher te Barneveld; te
Eelde-Paterswolde, ds. m\v. ES.
Karelse te Noordlaren-Glim
men, die dit beroep heeft aan
genomen; te Gees (gerefds. -A.
ten Hove te Noordbergum, die
dit beroep heeft aangenomen;
te Genemuiden (herv. wijk 2)
en te Rouveen (herv. wijk 2), ds.
A. de Lange te Oldebroek; te
Heerhugowaard/Veenhuizen,
ds. J. Geertse te Kruiningen; te
Oppenhuizen/Uitwellingerga,
ds. G. Vogelvanger te Grijps-
kerk, die dit beroep heeft aan
genomen; te 's-C;ravenzande
(herv. wijkg. II De Brug), ds.
D. Jorissen te Zwolle (Emma-
uskerkgemeenschap, herv.); te
Sliedrecht, ds. R.W. de Koeijer
te Pullen, die bedankte voor
Goes (herv.. De Levensbron)
en voor Rijssen (herv. wijk 5); te
Warnsveld/Leeslen, ds. A.J. de
Hoop te Dalfsen, die dit beroep
heeft aangenomen.
Bedankt: voor Haaften (her\'.),
ds. L. Schaafsma te Nunspeet;
voor Krimpen a/d IJssel (herv.
wijkgem. b.a.), ds. G.G. Klok te
Putten.
Toegelaten tot de evangeliebe
diening en beroepbaar: kan
didaat J.VV. van Dijk, Herik
45, 1273 AX Huizen. Tel.
020-7739457; kandidaat H.R.
van Riezen, De Wetterwille
163, 9207 BM Drachten. Tel.
0512-518206; kandidaat R.M.
Werrie, Kameniersterlaan 15,
3454 WK De Meern. Tel. 030-
6661540;'kandidaat H.J, Ols-
man, Oudezijds Voorburgwal
95, 1012 EL Amsterdam, Tel.
06-16459119.
Toegelaten tot de evangelie
bediening maar niet beroep-
baar: kandidaat H.E. Dankers,
(Charlotte de Bourbonslraat
5-III, 1055 WN Amsterdam.
Tel. 020-7739457; kandidaat
T.A.W. van der Louw, Satur-
nusslraat 195, 8303 CE Emme-
loord. Tel. 0527-785065.
HERSTELD HERV. KERK
Beroepen: te Rijssen, ds. A.
VUetstra Ie Katwijk aan Zee,
die bedankte voor Harskamp.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Bruchlerveld
(pt), ds. T. Oosterhuis te
Zwolle-Cenlrum; Ie Houten
en te Nieuwegein, kandidaat
D. Vonck te Leeuwarden; te
Zwijndrecht, ds. H. van den
Berg te Berkel en Rodenrijs.
Aangenomen: naar Sliedrecht,
kandidaat A.J. Holsappel te
Heerde, die bedankte voor
Heerde (pt), voor Loenen aan
de Vecht/Abcoude en voor Lop-
persum i.c.m. Westeremden.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen: te Sliedrecht, ds.
F.H. Blokhuis te Schiedaiu.
CHR. GEREE KERKEN
Bedankt: voor Damwoude, ds.
A. Versluis te Nieuweroord-
Nieuw-Balinge.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Borssele, ds. A.B.
van der Heiden te Benthuizen:
te Genemuiden, ds, A.H. Ver
hoef te St. Catharines (Ontario-
Canada); te Opheusden, ds. A.
Schot te Nunspeet; te Oude-
mirduni, ds. P. Melis te Veen.
die bedankte voor Ouddorp; te
Scheveningen, ds. P Mulder te
Krimpen aan den IJssel.
Bedankt: voor Goudswaard,
ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk:
voor Katwijk aan Zee, ds. CA.
van Dieren te Rijssen-Noord.
In veel opzichten was de oude
tlag \an David bewolkt. Denk
aan wat hij meegemaakt had in
de kring van zijn gezin. Denk
aan Aiunons gedrag naar zijn
lialfzus Tharuar Wal het %er-
\<)lg betreft: De naam Absaloiu
zegt genoeg! Vergeet daarbij
niet dat de aangewezen opvol
ger Salomo bijna gepasseerd
werd, door de activiteiten
van Adonia. Wat een stormen
waren er opgestoken!
Na de bloeitijd kwam er een
'ijd waarin zowel Davids
gezondheid als zijn regering
kwakkelend te noemen valt.
Had de HEERE door de pro
leet Nathan geen leiding gege
ten, er was niets van terecht
gekomen van de lijn van het
\erbond via David en Salomo
naar Davids grote Zoon! David
was oud en niet actief meer.
Maar uit zijn laatste woorden
blijkt, hoe hij er geestelijk
vocnstond. We treden in dit
hoofdstuk als het ware Davids
sterfkamer binnen. Hier wordt
- zoals iemand liet merken -
David genoemd en de HEERE
geroemd! Hij is opgericht en
gezalfd, en heeft dat alles ont-
\angen van de HEERE. Davids
laatste woorden, liet zijn woor
den van C;ód, door Gods Geest
gegeven. Woorden die daarom
ook van grote waarde zijn,
en waardoor hij nog spreekt
nadat hij gestorven is.
Wat laten wij na? Mogelijk wat
bezit, maar dat bedoel ik niet.
Nee, wij zijn David niet, maar
En Hij zal zij)i gelijk hel licht des morgens, wanneer de zon opgaat.
(Lezen: 2 Samuel 23:1-7}
ook iets als dat van David toen?
Misschien zijn we niet meer in
de gelegenheid te spreken.
Maar u begrijpt de strekking
van de vraag: Het gaat om wat
er van ons uitgaat. Zodat van
ons mag geldeti: 'Let op de
\'rome en zie naar de oprechte,
want het einde \an die man zal
vrede zijn!'
Als we nader zien wat de
inhoud van hel door David
gesproken Woord was, dan
valt op dat hij spreekt van
'een Heerser'. Een Heerser
van Wie hij góéd spreekt. Nog
veel meer 'Man naar Gods
hart' dan hij zelf Een 'Heer
ser in de vreze Ciods'. Dat doet
denken aan wal Jesaja zegt:
'Zijn rieken zal zijn in de vreze
Gods!', d.w.z. dat de geur van
Zijn Koninkrijk zal getuigen
van de Majesteit van God. Het
gaat om die Éne, om de Verlos
ser, de Koning van Israels God
gegeven! Hij wordt hier ver
geleken met het licht van een
wolkenloze morgen, en ook
met de schittering van de zon
na een regenbui: Adembene
mend, levenwekkend!
F"en Heerser, Hij is Degene Die
heerst als Sions Koning. Een
Heerser, rechtvaardig wijs en
zacht!
Dat werd uitgebeeld door de
regering van Salomo. Maar
veel heerlijker is het dat Hij
Zelf is gekomen, 'de Opgang
uit de hoogte' van Wie Zacha-
rias zong! Ciekomen met de
barmhartigheden!
Hoog van Hem opgeven, dat is
de inhoud van de Boodschap
van David. En die geldt nog.
Want met Hem kun je léven en
niel Hem sterven!
Hij is hoog én barmhartig.
Dal laatste is ook de tweede
kant van Davids spreken. Hij
getuigt \'an Gods verbonds
weldaden, tegenover eigen
onwaardigheid. Van zijn huis,
hijzelf ingesloten, meldde
David: 'Hoewel mijn huis alzo
niet is bij God...!' Welbewaard
en verordend is Gods verbond,
en dat uit onverdiende goed
heid. .Al Davids heil is daarin,
ook al is het als een veelbelo-
\ende tak die nog niet is uit
gesproten. Nu wel, al is er nog
één ding ie verwachten, dal
Hij alle heil zal geven als Hij
terugkomt.
Hoewel mij huis alzo niet is
bij God...' Erkent u dat ook?
David roemde niet in zichzelf
of in zij familie, hij roemde in
de HEERE! M\e lust, al Davids
uelbehageu heeft hij in dat
gene waarin Gód een welbe
hagen heeft: In het heil, de
\erlossing, in de Christus Die
komen zou, in Wie Ciod deze
bevrijding schenkt!
Niet allen zullen in de HEERE
roemen. Er zijn ook Belials-
kinderen. In Jeiemia 2:8 zijn
Belialskinderen de aanhangers
van Baaipriesters. Bedoeld zijn
mensen die zonder de HEERE
leven, met Heiri niel reke
nen. Dacht David aan Ado
nia en zijn kliek? Mensen als
doornen, je moet ze niet met
de hand beetpakken, nee, je
moet ze met een instrument
van hout en ijzer benaderen.
\'u\ir wordt het deel \an de
doornen! Soms in dit leven,
uiteindelijk op de laatste dag
zal het einde komen. 'Welker
einde is de vervloeking...',
mekit één van de apostelen.
Verbranding, maar dan met
pijn zonder einde, wordt hun
deel. De Heiland sprak dat van
'het onkruid'. Wie niet gelooft,
de toorn van God blijft op
hem of op liaan De grootheid
van de barmhartigheid van
de HEERE sluit de toorn niet
uit. Paiilus \raagt ergens: 'Wat
samenslemming heeft C:hristus
met Belial?!'
Ja, twee zijden zijn er:
Wie \er van U de weelde zoekt,
vergaat eerlang, en wordt ver
vloekt.
Maar... 't is mij goed. mijn
zaligst lot,
nabij ie wezen bij mijn God!
De laatste woorden van
David... levend van genade,
om ter harte te nemen.
En Hij zal zijn gelijk het licht
des morgens.
Zegt u: "'Amen' zegt mijn ziel
daarop!"?
Het VVoord is alle aanneming
waard!
Ds. A van Wijk,
Herkingen
OUDDORP
Herv. Gem. 9.45 uvn' ds. C.
Molenaar en 18.00 uur ds. C.
Hoogerwerf - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H.
Lassche en 18.30 uur kand. M.
Diepeveen. Ehen-Haézer: 9.30
uur leesdienst en 18.30 uur ds.
H. Lassche - Geref. Kerk 10.00
inir ds. W. v.d. Kooij en 18.30
uur ds. N. v.d. Houten - Oer.
Gem. 9.30 en 18.30 uur lees
dienst - Doopsgezinde Gem.
9.30 uiu- dr. H.A. Bakker en
18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de
Mots bed. H.A. en 17.00 uur:
ds. E. de Mots - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur bed. H.A. en
18.00 uur ds. J.W. van Estrik.
STELLENDAM
Herv. Gem. 10.00 uur ds. N.J.
Zuijderduijn en 17.00 uur ds.
D. Hoolwerf - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur bed. H.A. en
18.00 uur ds. W.M. van der
Linden - Geref. Kerk 10.00
uur ds. T. Meijer en 18.30 uur
ds. L. Krüger.
MELISSANT
Hersteld Herv. Gem. 10.00
uur ds. F.P.H.A. Meeuwissen
en 18.00 uur ds. Ci.J. Blankers
- Geref. Kerk 9.30 uur mevr.
J. Roodnat-Kievit - Gen Gem.
10.00 uur leesdienst en 14.30
uur ds. C. van Krimpen - Ger.
Gem. in Ned. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
DIRKSL.\ND
Herv. Gem. 10.00 uur ds. G.
van Meijeren en 18.00 uur
kand. G. Lugthart - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. C. van
Krimpen - Ziekenhuis 14.30
uur ds. F. van Wijck.
HERKINGEN
Herv. Gem. 10.00 uur bed.
H.A. en 18.00 uur ds. H.J.T.
Lubbers - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur bed. H.A. en
18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDIJK
Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.B.
ten Hüve bed. H.A. en 18.00
uur kand. M.K. de Wilde -
Lucaskapel HDG 10.30 uur
ds. Th.WH. van der Heijden
bed. H.A. - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. L.M. Jon-
gejan en 17.00 uur ds. J. van
Rossem - Exodus 10.00 uur ds.
T. Verduijn - Remonstrantse
Gem. 10.00 uur Samenkomst -
CAMA Gem. 10.00 uur dhr. K.
van Holten.
MIDDELH.^RNIS
Herv. Gem. 10.00 uur bed.
H.A. en 18.00 uur: ds. Har-
keiua - Geref. Kerk 10.00 uur
ds. J.L. Lingen en 17.00 uur
ds. C.G. Kant - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. P Blok - Chr.
Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur
ds. A.A. Egas - Geref. Kerk
(Vrijgem.) 9.30 leesdienst en
17.00 uur ds. D.J. van Diggele.
NIEUWE-TONGE
Herv. Gem. 9.30 ds. G.C.
Kunz en 18.00 uur ds. C.
Doorneweerd - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. H.J. Boer en
18.00 uur kand. N.A. Donse
laar - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
OUDE-TONGE
Herv. Gem. 10.00 uur ds. PM.
van 't Hof en 18.00 uur ds.
B.J. van Vreeswijk - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en 14.30
uur ds. J. Schipper. - Evangelie
Gemeente Flakkee 10.00 uur
Gezinsdienst.
S'FAD aan 't FIARINCIVLIET
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.J.
Catsburg en f 8.00 uur ds. T.W.
van Beiinekom - Geref. Kerk
10.00 uur ds. C.G. Kant en
18.00 uur ds. PA. Broere - Ger.
Gem. 10.00 leesdienst en 14.30
uur: ds. G. Pater.
DEN BOMMEL
Herv. Gem. 10.00 uur ds. BJ.
van Vreeswijk en 18.00 uur
kand. L. Hak - Geref. Kerk
10.00 uur ds. J. Anninga en
18.00 uur ds. L.J. Lingen.
OOLFGENSPLAAT
Herv. Gem. 9.30 bed. H.A. en
18.00 uur ds. FI.G. van der
Ziel - Hersteld Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Kot en 17.00
uur ds. L.M. Jongejan - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. W. Venenia
en 18.00 uur ds. A.S. Rienstra.
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst.
LANGSTRAAT
Herv. Gem. 10.00 uur: ds. L.
Burger, bed. H.A.
In Herkingen wordt morgen,
zaterdag 28 noveiuber, het oud
papier weer opgehaald voor
de Hervormde gemeente. Hel
ophalen begint om 9.00 uur
Wilt u hel papier (geen plastic
en drankenkarlons, e.d.) tij
dig en goed gebundeld aan de
kant van de weg zetten?
Als eiland Goeree-Overflakkee
hebben we niet zo'n goede
naam wat betreft alcoliol- en
drugsgebruik. En net nu de
hulpverlening op gang gaat
komen en er allerlei activi
teiten op gang komen om
onze eilandbewoners bewust
te maken van wat alcohol en
drugs met je doen - er is zelfs
een velwerker aangesteld - lees
ik wel een heel opmerkelijk
bericht.
De units van de Wijdeblik zijn
vernieuwd. Nee dat is alleen
maar mooi nieuws! Maar n.a.v.
de oplevering wordt er door
wethouder Gert-Jan van der
Valk van de gemeente Oosl-
flakkee een set spaarlampen
aangeboden. En een dranken
cadeaubon van Gall en Gall
door de aannemer... Een niel
te begrijpen actie.
Aan de ene kant helpen de
gemeenten mee aan de pre
ventie, gaan zelfs met die hulp
verleners in gesprek, en aan
de andere kant houden ze zelf
het alcoholgebruik in stand.
Je moet toch niel goedvinden
dal er een drankencadeaubon
wordt aangeboden!? Een zor
gelijke ontwikkeling!
Dit moest ik even kwijt omdat
ik van dichtbij heb meegemaakt
dat drank en drugs meer kapot
maken dan je lief is...
Gemeenten van Goeree-Over
flakkee weel wat u doet!
E. Prins-van Vugt,
Stad aan 't Haringvliet
-60-
P.A.deRwr
Hij ziet in diens ogen de vriendelijk-
vredige vraag. Dat rare gevoel kruipt
weer in hem op. Hij vindt het opeens
benauwd in het hok. Hij wil weg. En
opeens: "Dag meester", mompelt hij.
En hij hinkelt de dijk op, zo vlug hij
dit kan. Een jongen roept hem na:
hinkelepink, lampoot! Hij hoort het
niet. Hij gaat naar huis. Gelukkig,
opoe is er niet. En opa zit achter in
het schuurtje.
Hij gaat naar zijn kamertje, naar zijn
vaam. Op een klein kistje zit hij, zijn
hoofd gesteund op zijn handen. Zijn
ellebogen rusten op de vensterbank.
Hij kijkt uit over de rivier, Gartjan, en
hij vecht...
Meester Lankmoed is hem niet ach
terna gegaan.'Rustig laten betijen, de
jongeii. Meester weet, dat hij vecht
nu. Hij weet. dat dit ogenblik onver
mijdelijk komen moet voor Gartjan.
Hij heeft een plan met de jongen. Hij
zal er bij gelegenheid met hem over
praten.
Die gelegenheid komt het volgend
voorjaar. Opoe is de hele winter al
sukkelig geweest. Een open winter
was het en dan zijn er veel open gra
ven, is een oud gezegde. Opoe had
een borstk\4aal, die tegen de lente
zeer verergti'de. Toen de eerste hagel-
stormen w'oedden, is ze heengegaan,
naar Jezus. En binnen een maand is
opa haar gevolgd.
Toen is meester Lankmoed met zijn
plan gekomen. Hij heeft gevraagd of
Willem en .4iineinie eens bij hem wil
den komen. Gartjan is in het vooron
der gebleven.
Meester Lankmoed heeft met hen
gesproken over het zalig afsterven
van vader en moeder, over de strijd
en de zorgen in zijn eigen leven, ook
over het feit, dat hij en zijn vrouw nu
zo alleen overgebleven waren en dat
zijn vrouw hier niet goed overheen
kon. Hij heeft gesproken over Gart
jan, die een verbazend vlugge leer
ling was en die waartschijnlijk wel
geen schipper worden zou. "Nee,
voor schipper, daar is hij niet geschikt
voor, meester", heeft Willem gezegd.
"Hebben jullie je wel eens afge
vraagd, wat hij clan moet worden?"
heeft meester gevraagd.
"Hij moet maar knechie hier of daar
worden", vond Willem.
"Ik geloof, dat ik iets beters weet",
heeft meester Lankmoed gezegd.
"Wat zouden jullie ervan denken, als
we eens een schoolmeester van hem
maakten?"
"Een schoolmeester", schrok .-Vnne-
mie. "Een schippersjong schoolmees
ter? Dat is onze stand niet, meester.
En dat kunnen wij niet betalen ook."
"Over stand praten we niet, vrouw
Tromp. Ieder beroep, dat eerlijk en
naarstig naar Gods Woord wordt uit
geoefend, is een goddelijk beroep. Of
je nu schipper bent of schoolmeester,
dat maakt geen verschil. In allebei
kan en moet je God dienen.
En wat het betalen betreft; dat behoe
ven jullie niet te doen. Ik wil hem bij
mij in huis nemen en hem opleiden.
Ik wil hem geheel als mijn eigen jon
gen beschouwen en behandelen. Mijn
vrouw en ik houden allebei van hem.
En voor mijn vrouw zal het goed zijn
een jongen te hebben oni voor te zor
gen. Misschien is het haar genezing.
Misschien is het de Heere, die mij dit
in het hart gegeven heeft. En dan zal
er Zijn zegen op rusten."
Willem en Anneniie kijken beiden
elkaar aan, alsof ze in elkanders ogen
een antwoord lezen op dit voorstel.
Na een wijle zwijgen, zegt Willem:
"Meester, ik ben maar een eenvou
dige schipper en dus maar gebrekkig
met mijn woorden. Ik vind je voorstel
edel en goed, maar ik geloof toch, dat
het je niet mee zou vallen met hem.
Hij is een schippersjong en ik geloof,
dat hij moeilijk zou wennen aan het
leven altijd in een school. En als het
nou es misliep?"
Ik denk, dat het niet misloopt, Tromp.
Ik heb al eens met hem gesproken en
ontdekt, dat hij ook zelf weet. dat hij
geen schipper worden kan. En als het
verlangen naar de rivier hem bij het
opgroeien te machtig wordt, dan kan
ik hem altijd een week of wat bij jullie
aan boord sturen. Dan komt hij van
zelf wel weer terug."
'Ja, dat kan", zegt Willem, "maar wij
durven het toch zo maar niet aan te
nemen, meester. Wij kunnen het je
nooit vergelden."
'Je hebt het ons al vergolden, als je
hem ons afstaat, Tromp. Let wel, hij
blijft jullie kind. Ik wil hem alleen
maar in huis hebben en hem oplei
den."
"Wat denk jij, vromv?" vraagt W'illem.
Er is een stille blijheid in .Aiinemie's
hart om het voorstel van de meester.
Hoe vaak heeft zij gepeinsd over de
toekomst van haar kreupele jongen.
En nu ineens dit mooie voorstel.
"Wat ik denk, Willem", zegt ze, "dat
dit van de Heere is. En dat we dit
met dank aan Hem en aan meester
moeten aanvaarden. Gartjan is ons
zorgenkind, meester. Het is een lieve
jongen, die diep nadenkt."
"Ik ben het met je eens, vrouw Tromp.
Dus jullie geeft je toestemming"-"
"Ciraag, meester", zegt Willem. "En
moge de Heere het zegenen en hem
tot zegen stellen."
"Zo zij het. Tromp. En nu zou ik
gaarne willen, dat jullie er nog niet
met hem over praatten. Is dat teveel
gevraagd?"
"We zullen doen watje zegt, meester"
"Goed, dan praat ik morgen met hem
en dan zal hij er zelf wel met jullie
over beginnen."
"Gartjan, ge moet even nablijven",
zegt meester Lankmoed de volgende
middag, als de kinderen de school
verlaten.
Gartjan blijft een ogenblik alleen in
het lokaal. De meester brengt de kin
deren tot op de dijk, om te zien of ze
rustig huiswaarts gaan. Dat is ook een
onderdeel van zijn taak. Als hij terug
komt, gaat hij niet zoals gewoonlijk
in zijn katheder zitten, maar zet zich
naast Gartjan.
"We moeten eens even praten, mijn
jongen", zegt zijn rustige, vriendelijke
stem. 'Je krijgt nu zo langzamerhand
de leeftijd, datje hier uitgeleerd bent.
Je moet werk gaan zoeken. Onlangs
heb ik je eens gevraagd, watje liever
zou worden: schipper of schoolmees
ter. Je hebt toen schipper geantwoord
en we hebben toen samen uitgemaakt,
dat dit toch niet mee zou vallen. Nu
wou ik er weer eens over praten,
Gartjan. Er is sinds iets veranderd.
(wordt vervolgd)