Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings- Medltafu m Kerk diensten lAET EN U WERK Ophalen oud papier Herkingen EIIAnDCtl-niEUWS Rommelniarkt Diekhuus Adventsuitzicht in de sterfkamer zondag 29 november Ingezonden: Alcohol Cadeau... De weg der kleine mensen PAGINA 5 \RIJDAG 27 NOVEMBER 2009 Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws. Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen luorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compkel met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd. CALVIJN's GEBOORTE PLAATS Wij gaan een tocht maken door Zwilserlarul en allerlei historische piekjes bezoeken. Maar wat is de gehoorleplaats van Johannes Cal- vtjn'^ Dat vinden lue in geen enkele gids over '/.witserkind. Antwoord: Als u Calvijns geboorteplaats wilt aandoen, moet u de heen of' terugreis via Frankrijk kiezen, want hij was Fransman en werd in 1509 als jean Cauvin geboren in Noyon, dat in Noord-Frankrijk tussen Reims en Atrecht ligt. In sommige registers staat de lamilienaam gespeld als Caul- vin. In 1536 verhuisde hij naar Hazel en later naar (lenève, dat tien jaar daarvoor pas een ver bond sloot met Zwitserse eed genoten. Als C;alvin reorgani seerde hij de deze voormalige Franse stadsstaat. PEPERSTENEN Met Sint Nicolaas hebben we ons afgevraagd waar de gewoonte om pepernoten te strooien vandaan komt. Niemand wist dat. Antwoord: Dal is een 'oude geschiedenis'. Veel van onze huidige gebruiken stammen nog uit heidense tijden. Onze pakjesavond toont enige ver wantschap met de Romeinse leestelijkheden die in begin december plaatsvonden en waarbij de slaven hun mees ters vo(jr de gek mochten honden, o.a. met namaakge- schenken. Omdat slaven niet over geld beschikten, grepen zij veelvuklig naar de stukjes grijsgrauwe, vulkanisclie steen die rondom Rome en verder in Znid-Ualië voor hel opra pen lag. Die steensoort werd in het Latijn 'peperino' genoemd (niel (Ie klemtoon op de i), hetgeen hier vcrtaakl is met 'pcporslecn'. Kr weiden stuk jes daarvan als surprises rond gedeeld. De bakkeis maakten later eetbare kruidkoekjes, die op dgl. grauwe steentjes leken en ook licht van gewicht waren. Vandaar de vorm van onze pepeiiioten, die wij dus danken aan de komst van de Rtinieinen naar ons land. Zoals vele heidense gebruiken die in onze streken gehandhaafd bleven, incl. het paaid van de CJermaanse god VVodan die over de daken reed, bleven de bakkers tegen begin december van die harde kruidkoekjes bakken. Het strooien ermee kwam vooral in de F'ranse tijd in zwang, toen we door Napo leons blokkade van F^ngeland weinig rijst meer aangevoerd kregen en er bij bruiloften en partijen iets anders moest worden gestrooid. Toen greep men naar de lichte kruidkoek jes. De rijst had overigens het uitwerpen van penningen door de rijken na de Gouden F]euw al vervangen. En wat nu de Romeinen betreft: de Italianen vieren in hel zuiden nog altijd hun 'San Nicola di Bari', hun Sint-Nicolaas van Bari, alwaar immers het gebeente van de echte bisschop Nicolaas begra ven ligt. GERANIUMS IN DE WINTER Al enkele jaren probeer ik mijn geranimns te laten overwinteren, maar dal lukt zelden. Hoe doen andere mensen dat? Antwoord: Het geslacht gera nium bestaat uit 300 .soorten, waarbij enkele bekende vaste planten voor de tuin. Maar dit geslacht moet niet verward worden met de op die gera nium gelijkende, en daarom vaak ten onrechte zo genoem de kamerplant pelargonium zonale, enz. Geraniums die in bloembakken of potten op balkons of binnen steen, en tevens genoemde pelargoni um, kunt u 't beste laten over winteren door ze tot ongeveer 10 cm boven de grond terug te snoeien en ze op een koele maar vorslvrije plaats en vooral ongestoord een 'winterslaap' te laten houden. Voorkom wel uildroging door ze heel af en toe van een pietsje water te voorzien. Begin mei kunnen ze weer in het zonlicht achter een raam en als hel gevaar voor nachtvorsten geweken is, naar builen. De buitenblij- vende echte geraniums, die in een koude winter afsterven, kunnen door middel van zaad worden voort gekweekt. Er zijn evenwel soorten te koop die u in de tuin kunt laten overwin teren. GEBROKEN VAAS Een jiaar jaar geleden heb de afge broken hak van een Deljtsblauwe vaas met bisonkit weer xiastgelijmd. Die lijm is zo lelijk bruin geworden. Wat kan ik nu hel beste doen om die vaas weer mooi te krijgen Antwoord: Middelen om die lijm weer toonbaar te maken hebben we helaas niet kunnen vinden. De enige mogelijkheid lijkt ons dat u naar een hobby- winkel gaat en u daar laat advi seren. Fe denken is bijv. aan hel wegwerken van die lelijke lijm d.ni.v. verfin de juiste kleur. KELDERGASTEN Deze meegestuurde beestjes zit ten in de kelder van een woning. Waar zouden ze vandaan kunnen karnen? Antwoord: Dit zijn houtkever- tjes. Ze melen slechts enkele niillimelers en vliegen liefst in het donker. Uit de eitjes komen trage, witte larven niet een dikke, donker gekleurde kop. Die hebben krachtige kaken waarmee ze hout kininen eten. Een schinimelsoort in hun darm helpt ze het opgevre ten houl verleren. De larven graven gangen in de zachtste delen en maken het houtwerk poreus. U kunt tegenmaatre gelen nemen door gemaakte gaatjes op Ie sporen en die met behulp van een dun kwastje te vullen met een \'loeibaar insecticide en die dan met was te sluiten. Er is bij drogisterij en meubelzaken ook boenwas verkrijgbaar die een insecticide bevat waarmee u uil voorzorg uw nog onaangetaste houtwerk ktuit inwrijven. Spuiten is dan niet nodig. Is meubilair ern stig aangevreten, dan kunt u het beter wegdoen. Het onge dierte kan in huis namelijk veel schade aanrichten, doordat de vfjlwassen vrouwtjes eitjes leg gen op oncjpvallende plaatsen in kieren en spleten, in het onbewerkte houl aan onder en achterzijde van kasten en andeie meubelen, in hel bin nenwerk van een piano en niet te vergeten in de balken en dakspanten. GLUCOSAMINE Is het waar dat door glucosamine je gewrichten door het gebruik hier van soepel blijven} Antwoord: Glucosamine is een aminosuiker en komt van nature voor in het men selijk lichaam, in een gezond lichaam wordt glucosamine aangemaakt door kraakbeen cellen met behulp van het enzym glucosaminesynthelase. Het ondersteunt de opbouw en hel onderhoud van kraak been, gewrichtskapsel, pezen en andere bindweefsels. Som mige mensen hebben van nature een tekort aan glucosa mine omdat hel lichaam de stof onvoldoende aanmaakt. Voor al bij oudere mensen neemt de aanmaak van glucosamine in het lichaam af Oorzaak hiei- van kan zijn dat de werking van het enzym afneemt naar mate je ouder wordt. Alhoewel de resultaten van wetenschap pelijk onderzoek niet eendui dig zijn en elkaar soms legen- spreken, wordt meer en meer aanvaard dal glucosaminezou- ten zinvol kunnen zijn bij de behandeling van osteoartrose en wel vooral bij pijnstilling en in mindere mate een verbe terde functie van het gewricht en minder stijfheid bevor deren. Er is geen bewijs dat hel de ziekte kan stoppen of kraakbeen kan genezen. Glu cosamine komt maar in weinig voedingsmiddelen voor. Hel is wel in grote hoeveelheden te vinden in het kraakbeen en de harde delen van schaaldieren. Maar juist deze delen van de schaaldieren worden amper gegeten. DIETRICH WITT Graag wilde ik iets weten over de kerkelijke achtergronden van de schrijver Dietrich Wilt en zijn vader. Wanneer hebben zij geleefd? Antwoord: De boeken die u in uw brief noemde zijn nog volop te koop in Duitsland, is ons gebleken. Vreemd genoeg hebben wij nergens persoon lijke gegevens van de schrijver kunnen vinden. Iaat slaan van zijn vader. MIDDELHARNIS - Morgen, zaterdag 28 november, van 10.00 tot 16.00 uur wordt in het Diekhuus de maandelijkse rommelmarkt weer gehouden. Bij de aanwezige verkooptafels is van alles te vinden; speel goed, boeken, kleding, voor elk wat wils. De Diekhuusfoyer is geopend als ontmoelingspunl, om even uit te rusten van het snuffelen, evt. met iets lekkers erbij: soep, broodje knakworst en andere hapjes. Ook de boekenwinkel van de Lions Club is de gehele dag geopend. Ook tl kunt tafels reserveren voor deze rommelmarkt. Kos ten: 7,50 euro per tafel (2 tafels voor 12,50 euro). Voor aanmel den of meer informatie kunt u terecht bij het Diekhuus, tel. 482400 (van 9.00-16.00 uur), e-niail receptie@hetdiekhuus. nl. PROTESTANTSE KERK IN NEDERIAND Beroepen: te Bruchem- KerkwijkyDelwijnen (her\-.), ds. H. Russcher te Barneveld; te Eelde-Paterswolde, ds. m\v. ES. Karelse te Noordlaren-Glim men, die dit beroep heeft aan genomen; te Gees (gerefds. -A. ten Hove te Noordbergum, die dit beroep heeft aangenomen; te Genemuiden (herv. wijk 2) en te Rouveen (herv. wijk 2), ds. A. de Lange te Oldebroek; te Heerhugowaard/Veenhuizen, ds. J. Geertse te Kruiningen; te Oppenhuizen/Uitwellingerga, ds. G. Vogelvanger te Grijps- kerk, die dit beroep heeft aan genomen; te 's-C;ravenzande (herv. wijkg. II De Brug), ds. D. Jorissen te Zwolle (Emma- uskerkgemeenschap, herv.); te Sliedrecht, ds. R.W. de Koeijer te Pullen, die bedankte voor Goes (herv.. De Levensbron) en voor Rijssen (herv. wijk 5); te Warnsveld/Leeslen, ds. A.J. de Hoop te Dalfsen, die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt: voor Haaften (her\'.), ds. L. Schaafsma te Nunspeet; voor Krimpen a/d IJssel (herv. wijkgem. b.a.), ds. G.G. Klok te Putten. Toegelaten tot de evangeliebe diening en beroepbaar: kan didaat J.VV. van Dijk, Herik 45, 1273 AX Huizen. Tel. 020-7739457; kandidaat H.R. van Riezen, De Wetterwille 163, 9207 BM Drachten. Tel. 0512-518206; kandidaat R.M. Werrie, Kameniersterlaan 15, 3454 WK De Meern. Tel. 030- 6661540;'kandidaat H.J, Ols- man, Oudezijds Voorburgwal 95, 1012 EL Amsterdam, Tel. 06-16459119. Toegelaten tot de evangelie bediening maar niet beroep- baar: kandidaat H.E. Dankers, (Charlotte de Bourbonslraat 5-III, 1055 WN Amsterdam. Tel. 020-7739457; kandidaat T.A.W. van der Louw, Satur- nusslraat 195, 8303 CE Emme- loord. Tel. 0527-785065. HERSTELD HERV. KERK Beroepen: te Rijssen, ds. A. VUetstra Ie Katwijk aan Zee, die bedankte voor Harskamp. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Bruchlerveld (pt), ds. T. Oosterhuis te Zwolle-Cenlrum; Ie Houten en te Nieuwegein, kandidaat D. Vonck te Leeuwarden; te Zwijndrecht, ds. H. van den Berg te Berkel en Rodenrijs. Aangenomen: naar Sliedrecht, kandidaat A.J. Holsappel te Heerde, die bedankte voor Heerde (pt), voor Loenen aan de Vecht/Abcoude en voor Lop- persum i.c.m. Westeremden. NED. GEREE KERKEN Beroepen: te Sliedrecht, ds. F.H. Blokhuis te Schiedaiu. CHR. GEREE KERKEN Bedankt: voor Damwoude, ds. A. Versluis te Nieuweroord- Nieuw-Balinge. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Borssele, ds. A.B. van der Heiden te Benthuizen: te Genemuiden, ds, A.H. Ver hoef te St. Catharines (Ontario- Canada); te Opheusden, ds. A. Schot te Nunspeet; te Oude- mirduni, ds. P. Melis te Veen. die bedankte voor Ouddorp; te Scheveningen, ds. P Mulder te Krimpen aan den IJssel. Bedankt: voor Goudswaard, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk: voor Katwijk aan Zee, ds. CA. van Dieren te Rijssen-Noord. In veel opzichten was de oude tlag \an David bewolkt. Denk aan wat hij meegemaakt had in de kring van zijn gezin. Denk aan Aiunons gedrag naar zijn lialfzus Tharuar Wal het %er- \<)lg betreft: De naam Absaloiu zegt genoeg! Vergeet daarbij niet dat de aangewezen opvol ger Salomo bijna gepasseerd werd, door de activiteiten van Adonia. Wat een stormen waren er opgestoken! Na de bloeitijd kwam er een 'ijd waarin zowel Davids gezondheid als zijn regering kwakkelend te noemen valt. Had de HEERE door de pro leet Nathan geen leiding gege ten, er was niets van terecht gekomen van de lijn van het \erbond via David en Salomo naar Davids grote Zoon! David was oud en niet actief meer. Maar uit zijn laatste woorden blijkt, hoe hij er geestelijk vocnstond. We treden in dit hoofdstuk als het ware Davids sterfkamer binnen. Hier wordt - zoals iemand liet merken - David genoemd en de HEERE geroemd! Hij is opgericht en gezalfd, en heeft dat alles ont- \angen van de HEERE. Davids laatste woorden, liet zijn woor den van C;ód, door Gods Geest gegeven. Woorden die daarom ook van grote waarde zijn, en waardoor hij nog spreekt nadat hij gestorven is. Wat laten wij na? Mogelijk wat bezit, maar dat bedoel ik niet. Nee, wij zijn David niet, maar En Hij zal zij)i gelijk hel licht des morgens, wanneer de zon opgaat. (Lezen: 2 Samuel 23:1-7} ook iets als dat van David toen? Misschien zijn we niet meer in de gelegenheid te spreken. Maar u begrijpt de strekking van de vraag: Het gaat om wat er van ons uitgaat. Zodat van ons mag geldeti: 'Let op de \'rome en zie naar de oprechte, want het einde \an die man zal vrede zijn!' Als we nader zien wat de inhoud van hel door David gesproken Woord was, dan valt op dat hij spreekt van 'een Heerser'. Een Heerser van Wie hij góéd spreekt. Nog veel meer 'Man naar Gods hart' dan hij zelf Een 'Heer ser in de vreze Ciods'. Dat doet denken aan wal Jesaja zegt: 'Zijn rieken zal zijn in de vreze Gods!', d.w.z. dat de geur van Zijn Koninkrijk zal getuigen van de Majesteit van God. Het gaat om die Éne, om de Verlos ser, de Koning van Israels God gegeven! Hij wordt hier ver geleken met het licht van een wolkenloze morgen, en ook met de schittering van de zon na een regenbui: Adembene mend, levenwekkend! F"en Heerser, Hij is Degene Die heerst als Sions Koning. Een Heerser, rechtvaardig wijs en zacht! Dat werd uitgebeeld door de regering van Salomo. Maar veel heerlijker is het dat Hij Zelf is gekomen, 'de Opgang uit de hoogte' van Wie Zacha- rias zong! Ciekomen met de barmhartigheden! Hoog van Hem opgeven, dat is de inhoud van de Boodschap van David. En die geldt nog. Want met Hem kun je léven en niel Hem sterven! Hij is hoog én barmhartig. Dal laatste is ook de tweede kant van Davids spreken. Hij getuigt \'an Gods verbonds weldaden, tegenover eigen onwaardigheid. Van zijn huis, hijzelf ingesloten, meldde David: 'Hoewel mijn huis alzo niet is bij God...!' Welbewaard en verordend is Gods verbond, en dat uit onverdiende goed heid. .Al Davids heil is daarin, ook al is het als een veelbelo- \ende tak die nog niet is uit gesproten. Nu wel, al is er nog één ding ie verwachten, dal Hij alle heil zal geven als Hij terugkomt. Hoewel mij huis alzo niet is bij God...' Erkent u dat ook? David roemde niet in zichzelf of in zij familie, hij roemde in de HEERE! M\e lust, al Davids uelbehageu heeft hij in dat gene waarin Gód een welbe hagen heeft: In het heil, de \erlossing, in de Christus Die komen zou, in Wie Ciod deze bevrijding schenkt! Niet allen zullen in de HEERE roemen. Er zijn ook Belials- kinderen. In Jeiemia 2:8 zijn Belialskinderen de aanhangers van Baaipriesters. Bedoeld zijn mensen die zonder de HEERE leven, met Heiri niel reke nen. Dacht David aan Ado nia en zijn kliek? Mensen als doornen, je moet ze niet met de hand beetpakken, nee, je moet ze met een instrument van hout en ijzer benaderen. \'u\ir wordt het deel \an de doornen! Soms in dit leven, uiteindelijk op de laatste dag zal het einde komen. 'Welker einde is de vervloeking...', mekit één van de apostelen. Verbranding, maar dan met pijn zonder einde, wordt hun deel. De Heiland sprak dat van 'het onkruid'. Wie niet gelooft, de toorn van God blijft op hem of op liaan De grootheid van de barmhartigheid van de HEERE sluit de toorn niet uit. Paiilus \raagt ergens: 'Wat samenslemming heeft C:hristus met Belial?!' Ja, twee zijden zijn er: Wie \er van U de weelde zoekt, vergaat eerlang, en wordt ver vloekt. Maar... 't is mij goed. mijn zaligst lot, nabij ie wezen bij mijn God! De laatste woorden van David... levend van genade, om ter harte te nemen. En Hij zal zijn gelijk het licht des morgens. Zegt u: "'Amen' zegt mijn ziel daarop!"? Het VVoord is alle aanneming waard! Ds. A van Wijk, Herkingen OUDDORP Herv. Gem. 9.45 uvn' ds. C. Molenaar en 18.00 uur ds. C. Hoogerwerf - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur kand. M. Diepeveen. Ehen-Haézer: 9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. H. Lassche - Geref. Kerk 10.00 inir ds. W. v.d. Kooij en 18.30 uur ds. N. v.d. Houten - Oer. Gem. 9.30 en 18.30 uur lees dienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uiu- dr. H.A. Bakker en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots bed. H.A. en 17.00 uur: ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur bed. H.A. en 18.00 uur ds. J.W. van Estrik. STELLENDAM Herv. Gem. 10.00 uur ds. N.J. Zuijderduijn en 17.00 uur ds. D. Hoolwerf - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur bed. H.A. en 18.00 uur ds. W.M. van der Linden - Geref. Kerk 10.00 uur ds. T. Meijer en 18.30 uur ds. L. Krüger. MELISSANT Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. F.P.H.A. Meeuwissen en 18.00 uur ds. Ci.J. Blankers - Geref. Kerk 9.30 uur mevr. J. Roodnat-Kievit - Gen Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. C. van Krimpen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSL.\ND Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur kand. G. Lugthart - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. C. van Krimpen - Ziekenhuis 14.30 uur ds. F. van Wijck. HERKINGEN Herv. Gem. 10.00 uur bed. H.A. en 18.00 uur ds. H.J.T. Lubbers - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur bed. H.A. en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.B. ten Hüve bed. H.A. en 18.00 uur kand. M.K. de Wilde - Lucaskapel HDG 10.30 uur ds. Th.WH. van der Heijden bed. H.A. - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. L.M. Jon- gejan en 17.00 uur ds. J. van Rossem - Exodus 10.00 uur ds. T. Verduijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur Samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur dhr. K. van Holten. MIDDELH.^RNIS Herv. Gem. 10.00 uur bed. H.A. en 18.00 uur: ds. Har- keiua - Geref. Kerk 10.00 uur ds. J.L. Lingen en 17.00 uur ds. C.G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P Blok - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30 leesdienst en 17.00 uur ds. D.J. van Diggele. NIEUWE-TONGE Herv. Gem. 9.30 ds. G.C. Kunz en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.J. Boer en 18.00 uur kand. N.A. Donse laar - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE-TONGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. PM. van 't Hof en 18.00 uur ds. B.J. van Vreeswijk - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. Schipper. - Evangelie Gemeente Flakkee 10.00 uur Gezinsdienst. S'FAD aan 't FIARINCIVLIET Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.J. Catsburg en f 8.00 uur ds. T.W. van Beiinekom - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.G. Kant en 18.00 uur ds. PA. Broere - Ger. Gem. 10.00 leesdienst en 14.30 uur: ds. G. Pater. DEN BOMMEL Herv. Gem. 10.00 uur ds. BJ. van Vreeswijk en 18.00 uur kand. L. Hak - Geref. Kerk 10.00 uur ds. J. Anninga en 18.00 uur ds. L.J. Lingen. OOLFGENSPLAAT Herv. Gem. 9.30 bed. H.A. en 18.00 uur ds. FI.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kot en 17.00 uur ds. L.M. Jongejan - Geref. Kerk 9.30 uur ds. W. Venenia en 18.00 uur ds. A.S. Rienstra. - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT Herv. Gem. 10.00 uur: ds. L. Burger, bed. H.A. In Herkingen wordt morgen, zaterdag 28 noveiuber, het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde gemeente. Hel ophalen begint om 9.00 uur Wilt u hel papier (geen plastic en drankenkarlons, e.d.) tij dig en goed gebundeld aan de kant van de weg zetten? Als eiland Goeree-Overflakkee hebben we niet zo'n goede naam wat betreft alcoliol- en drugsgebruik. En net nu de hulpverlening op gang gaat komen en er allerlei activi teiten op gang komen om onze eilandbewoners bewust te maken van wat alcohol en drugs met je doen - er is zelfs een velwerker aangesteld - lees ik wel een heel opmerkelijk bericht. De units van de Wijdeblik zijn vernieuwd. Nee dat is alleen maar mooi nieuws! Maar n.a.v. de oplevering wordt er door wethouder Gert-Jan van der Valk van de gemeente Oosl- flakkee een set spaarlampen aangeboden. En een dranken cadeaubon van Gall en Gall door de aannemer... Een niel te begrijpen actie. Aan de ene kant helpen de gemeenten mee aan de pre ventie, gaan zelfs met die hulp verleners in gesprek, en aan de andere kant houden ze zelf het alcoholgebruik in stand. Je moet toch niel goedvinden dal er een drankencadeaubon wordt aangeboden!? Een zor gelijke ontwikkeling! Dit moest ik even kwijt omdat ik van dichtbij heb meegemaakt dat drank en drugs meer kapot maken dan je lief is... Gemeenten van Goeree-Over flakkee weel wat u doet! E. Prins-van Vugt, Stad aan 't Haringvliet -60- P.A.deRwr Hij ziet in diens ogen de vriendelijk- vredige vraag. Dat rare gevoel kruipt weer in hem op. Hij vindt het opeens benauwd in het hok. Hij wil weg. En opeens: "Dag meester", mompelt hij. En hij hinkelt de dijk op, zo vlug hij dit kan. Een jongen roept hem na: hinkelepink, lampoot! Hij hoort het niet. Hij gaat naar huis. Gelukkig, opoe is er niet. En opa zit achter in het schuurtje. Hij gaat naar zijn kamertje, naar zijn vaam. Op een klein kistje zit hij, zijn hoofd gesteund op zijn handen. Zijn ellebogen rusten op de vensterbank. Hij kijkt uit over de rivier, Gartjan, en hij vecht... Meester Lankmoed is hem niet ach terna gegaan.'Rustig laten betijen, de jongeii. Meester weet, dat hij vecht nu. Hij weet. dat dit ogenblik onver mijdelijk komen moet voor Gartjan. Hij heeft een plan met de jongen. Hij zal er bij gelegenheid met hem over praten. Die gelegenheid komt het volgend voorjaar. Opoe is de hele winter al sukkelig geweest. Een open winter was het en dan zijn er veel open gra ven, is een oud gezegde. Opoe had een borstk\4aal, die tegen de lente zeer verergti'de. Toen de eerste hagel- stormen w'oedden, is ze heengegaan, naar Jezus. En binnen een maand is opa haar gevolgd. Toen is meester Lankmoed met zijn plan gekomen. Hij heeft gevraagd of Willem en .4iineinie eens bij hem wil den komen. Gartjan is in het vooron der gebleven. Meester Lankmoed heeft met hen gesproken over het zalig afsterven van vader en moeder, over de strijd en de zorgen in zijn eigen leven, ook over het feit, dat hij en zijn vrouw nu zo alleen overgebleven waren en dat zijn vrouw hier niet goed overheen kon. Hij heeft gesproken over Gart jan, die een verbazend vlugge leer ling was en die waartschijnlijk wel geen schipper worden zou. "Nee, voor schipper, daar is hij niet geschikt voor, meester", heeft Willem gezegd. "Hebben jullie je wel eens afge vraagd, wat hij clan moet worden?" heeft meester gevraagd. "Hij moet maar knechie hier of daar worden", vond Willem. "Ik geloof, dat ik iets beters weet", heeft meester Lankmoed gezegd. "Wat zouden jullie ervan denken, als we eens een schoolmeester van hem maakten?" "Een schoolmeester", schrok .-Vnne- mie. "Een schippersjong schoolmees ter? Dat is onze stand niet, meester. En dat kunnen wij niet betalen ook." "Over stand praten we niet, vrouw Tromp. Ieder beroep, dat eerlijk en naarstig naar Gods Woord wordt uit geoefend, is een goddelijk beroep. Of je nu schipper bent of schoolmeester, dat maakt geen verschil. In allebei kan en moet je God dienen. En wat het betalen betreft; dat behoe ven jullie niet te doen. Ik wil hem bij mij in huis nemen en hem opleiden. Ik wil hem geheel als mijn eigen jon gen beschouwen en behandelen. Mijn vrouw en ik houden allebei van hem. En voor mijn vrouw zal het goed zijn een jongen te hebben oni voor te zor gen. Misschien is het haar genezing. Misschien is het de Heere, die mij dit in het hart gegeven heeft. En dan zal er Zijn zegen op rusten." Willem en Anneniie kijken beiden elkaar aan, alsof ze in elkanders ogen een antwoord lezen op dit voorstel. Na een wijle zwijgen, zegt Willem: "Meester, ik ben maar een eenvou dige schipper en dus maar gebrekkig met mijn woorden. Ik vind je voorstel edel en goed, maar ik geloof toch, dat het je niet mee zou vallen met hem. Hij is een schippersjong en ik geloof, dat hij moeilijk zou wennen aan het leven altijd in een school. En als het nou es misliep?" Ik denk, dat het niet misloopt, Tromp. Ik heb al eens met hem gesproken en ontdekt, dat hij ook zelf weet. dat hij geen schipper worden kan. En als het verlangen naar de rivier hem bij het opgroeien te machtig wordt, dan kan ik hem altijd een week of wat bij jullie aan boord sturen. Dan komt hij van zelf wel weer terug." 'Ja, dat kan", zegt Willem, "maar wij durven het toch zo maar niet aan te nemen, meester. Wij kunnen het je nooit vergelden." 'Je hebt het ons al vergolden, als je hem ons afstaat, Tromp. Let wel, hij blijft jullie kind. Ik wil hem alleen maar in huis hebben en hem oplei den." "Wat denk jij, vromv?" vraagt W'illem. Er is een stille blijheid in .Aiinemie's hart om het voorstel van de meester. Hoe vaak heeft zij gepeinsd over de toekomst van haar kreupele jongen. En nu ineens dit mooie voorstel. "Wat ik denk, Willem", zegt ze, "dat dit van de Heere is. En dat we dit met dank aan Hem en aan meester moeten aanvaarden. Gartjan is ons zorgenkind, meester. Het is een lieve jongen, die diep nadenkt." "Ik ben het met je eens, vrouw Tromp. Dus jullie geeft je toestemming"-" "Ciraag, meester", zegt Willem. "En moge de Heere het zegenen en hem tot zegen stellen." "Zo zij het. Tromp. En nu zou ik gaarne willen, dat jullie er nog niet met hem over praatten. Is dat teveel gevraagd?" "We zullen doen watje zegt, meester" "Goed, dan praat ik morgen met hem en dan zal hij er zelf wel met jullie over beginnen." "Gartjan, ge moet even nablijven", zegt meester Lankmoed de volgende middag, als de kinderen de school verlaten. Gartjan blijft een ogenblik alleen in het lokaal. De meester brengt de kin deren tot op de dijk, om te zien of ze rustig huiswaarts gaan. Dat is ook een onderdeel van zijn taak. Als hij terug komt, gaat hij niet zoals gewoonlijk in zijn katheder zitten, maar zet zich naast Gartjan. "We moeten eens even praten, mijn jongen", zegt zijn rustige, vriendelijke stem. 'Je krijgt nu zo langzamerhand de leeftijd, datje hier uitgeleerd bent. Je moet werk gaan zoeken. Onlangs heb ik je eens gevraagd, watje liever zou worden: schipper of schoolmees ter. Je hebt toen schipper geantwoord en we hebben toen samen uitgemaakt, dat dit toch niet mee zou vallen. Nu wou ik er weer eens over praten, Gartjan. Er is sinds iets veranderd. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5