m Staatssecretaris Tineke Huizinga rondt werkzaamheden binnenhaven Middelharnis af Nieuwe reddingboot voor KNRM station Stellendam buiten KNRM WEERBERICHT van FLAKKEE Nog geen standpunt GS locatie glastuinbouw 'Ik doop u Antoinette!' Tankstations tegen sneltanken Zuidelijke Randweg 82e jaargang Nr. 7864 Vrijdag 13 november 2009 Prijs losse nummers 0,80 Christelijk streekhlad op gereformeerde grondslag Quick Wins Haven Middelharnis Mogelijkheden oppakken Officiële handeling STELLENDAM - Het KNRM station Stellendam buiten beschikt sinds afgelopen zaterdag officieel over een nieuwe reddingboot. Dit ter vervanging van de Prinses Margriet, die van 1990 dateert. De bouw van een nieuwe reddingboot werd mogelijk gemaakt dankzij de gulle gift van het echtpaar Ruigrok, dat zelf door KNRM gered is geworden. Nadat recentelijk de kantelproeven en de proef- vaart succesvol werden voltooid, was afgelopen zaterdag 7 november het moment daar dat in Stel lendam de doopplechtigheid plaats kon vinden van de nieuwe reddingboot. Gegevens Gasten Doop Acties Antoinette brengt de Sirius Binnen Knopsgé^ Dagelijks actueel! Kijk op: www.eilandennieuws.nl DEN 1 lAAC; - I Iet college van (Jedepiileerde Stalen heeft, in tegenstelling tot de verwach ting, afgelopen dinsdag nog geen besluit genomen over de locatiekeiize voor duurzame grootschalige glastuinbouw in cle provincie Zuid-Holland. Hiervoor zijn vooralsnog de gebieden in de genieenlen Oostllakkee en Kaag en Braas- sem in beeld. Besluitvorming is nu bepaald op 17 novembei'. Het besluitvormingsproces is in twee lasen verdeeld, (lede- puleerde Staten kregen afgelo pen week een presentatie aan gereikt over de locatiestudie en hebben aatrsluitend hierovei een meningsvormende discus sie gevoerd. Dat alles op basis van hel eindrappori van het onderzoekbureau Royal Has- koning. Het standpunt van GS v<)/g( pas 17 november. Mocht dan blijken dat Oostllak kee in lieeld blijft als geschik- le locatie, dan organiseert hel gemeeiilebestiiiir op 30 november in De (irulleiswei te Oiide-l()nge een informatieve bijeenkomst voor betrokke nen en belangstellenden in en bij de glastuinbouw. De raad van Oostllakkee bepaalt haar standpuiil in december De definitieve eindbeslissing over dit locatieonderwerp wordt genomen in Provinciale Staten op 27 januari 2010. (Tehl: Janp Rmzevrtd) MIDDELHARNIS - "Geschrokken" zei ze te zijn, afgelopen maandagmorgen, toen ze in Middelharnis aankwam en ontvangen werd door waarnemend bur gemeester Pieter Zevenbergen van de gemeente Mid delharnis. Want die d roeg z'n ambtsketen niet! En toch stond er een openbaar optreden op het programma en was dat nog een behoorlijk officieel moment ook. En dat nu zonder keten. Daar was ze van geschrokken, de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Tineke Huizinga, want zij was 't die afgelopen maandag aan 't eind van de morgen in Middelharnis te gast was om een officiële handeling te verrichten. Maar Zeven bergen stelde haar gerust: de openbare orde zou er niet door worden geschaad... Door Hans Vilierius Mei zulke schalkse toespelin gen over en weer was meteen de toon gezet voor het verdere verloop van de bijeenkomst, maandagmorgen rond half twaalf op het havenhoofd van Middelharnis. Al geruime tijd worden daar werkzaamheden uitgevoerd om de loswal, aan het begin van hel havenkanaal, een upgrade te geven. De werkzaamheden vinden plaals in hel kader van de rege ling 'Quick Wins binnenhavens en vaarwegen' - een subsidie regeling van hel Ministerie van Verkeer en Waterstaat om het vervoer over water Ie sliniule- ren. De wegen zijn nl. overvol. Daarom wordt gestimuleerd om de mogelijkheden vooi- goedeitenvervoer over wnter te stimuleren. Om dit te bereiken moeten soms maatregels wor den genomen die havens en vaarwegen beter bereik- en/oi bevaarbaar maken. Projecten dus die veel geld kosten. Om dit te helpen bekostigen is de subsidieregeling 'Quick Wins binnenhavens en vaarwegen' ingesteld. Hiervoor kunnen regionale en lokale overheden - provincies en gemeenten - relatief kleinschalige gebieds gerichte projecten indienen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, zoals de aanleg van een openbare kade, het uitbreiden van kades, het ver nieuwen van damwanden, het baggeren dan wel verdiepen van havens, of de ontwikkeling van natte kavels. Voor de sub sidieregeling Quick Wins Bin nenhavens heeft het Kabinet in totaal 112 miljoen beschik baar gesteld. De gemeente Middelharnis is daarop ingesprongen en kreeg een subsidie toegekend van €800.000. De binnenhaven van Middelharnis heeft nl. een belangrijke functie in over slag voor Goeree-Overflakkee. Bulk- en stukgoed wordt in de haven overgeslagen, varië rend van zand en grind tot aan agrarische producten. Daar naast wordt de liaven gebruikt voor hel aan land gaan van bijzondere transporten op Goeree-Oveiilakkee, zoals het vervoer van windmolens. De haven is dus een essentieel onderdeel van de regionale inhastrnctuur en biedt diver se mogelijkheden van trans port voor ondernemers. Met behulp van de subsidie brengt de gemeente Middelharnis het voorzieningenniveau van de binnenhaven thans weer op peil. En van de benodigde werkzaamheden is thans de eerste fase afgerond. Daarmee is Middelharnis tevens de eer ste gemeente in Nederland waar de werkzaamheden in het kader van Quick Wins "op een oortje na gevild zijn", zo liet de staatssecretaris maandagmor gen weten. "We hebben hiervoor de steun van het departement ontvan gen", sprak burgemeester Zevenbergen, "nu is het aan ons om gezamenlijk de schou ders eronder te gaan zetten". Daarmee doelde hij op het streven om, als samenwer king tussen locale overheid en ondernemers, de moge lijkheden te gaan benutten die de - geopümaliseerde - havens bieden. En vandaar ook; "Hopelijk pakken onze ondernemers nu de mogelijk heid op om gebruik te maken van de haven en de faciliteiten die deze biedt", aldus Zeven bergen. Staatssecretaris Hui zinga liet weten dat derdg procent van het goederenver voer in Nederland per schip plaatsvindt. "Maar dat zou vijfenveertig procent moeten worden. Dat ontlast niet alleen de wegen, maar is ook goed voor het milieu". Vanwege dit belang van de binnenhavens, zo legde ze uit, heeft het kabi net zoveel geld uitgetrokken voor het onderhoud van de havens, "een steuntje in de rug voor de binnenvaart". Overigens had Huizinga geno ten van de rit naar het haven hoofd. "Het is plezierig om hier te zijn. En wat moet het een vreugde zijn hier te wonen en te werken. Een vredig en stil gebied, met door het polder land een typisch Nederlandse uitstraling. Een prettig stukje Nederland, rnet een mooie geschiedenis. En Middelharnis heeft laten zien dat het een ech te Nederlandse 'stad' is. Want dergelijke projecten als hier nu op het havenhoofd realiseer je alleen door hard aan te pak- Ondenle folo's: Staatssecretaris Tineke Huizinga, maandagmorgen aan de slag in Middellmrnis. Bovenste foto: ah oventiinnaars op de laatste restanten 'oude haven', zetten de staatssecretaris en de waarnemend burgemeester van Middelharnis hun voet op de zojuist uit het water venvijderde meerpacd. ken". Ook mr. Ton Roos van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens deed een duit in het complimenteuze zakje: "Middelharnis is de eer ste gemeente die in staat blijkt om dergelijke ontwikkelingen te realiseren". Na alle gesproken mooie woor den was het tijd voor de staats secretaris om als olFiciële han deling de eerste fase van de werkzaamheden aan de kade muur van de binnenhaven van Middelharnis af te ronden. Met behulp van een kraan ver- FaliA: lliiii-. lï//.-i7/(v wijdeide ze een laatste meer paal uit het water, waarna ze de touwentros aanpakte van hel eerste binnenvaartschip dat in de Middelharnisse haven afmeerde en die ze vervolgens vakkundig om een bolder op de kadekant legde. Door Hans Vilierius Rond 09.00 uur verzamelden de eerste gasten zicht al met hun boten in de buitenhaven van Stellendam. Daar lag o.a. de Zeearend \an de douane, de P4 van de Zeehavenpolilie, de Koopmansdank van station Neeltje jans en de oud red dingboot Koningin Juliana van het havenmuseum, de vroege re reddingboot van Hoek van Holland. Aan het drijvende ponton bij het boothuis lag de Prinses Margriet, de oude red dingboot van Stellendam de Zeemanspot, en uiteraard de nieuwe boot: de Antoinette. De nieuwe reddingboot is 18,80 meter lang, 6,10 meter breed en 1,05 meter diep, met een gewicht van 28 ton en een capaciteit van 120 geredden, en tenslotte een maximum snelheid van 35 knopen, waar twee motoren van 1000 pk voor zorgen. Met zijn lengte van bijna 19 ineter is de Antoi nette de grootste reddingboot van het type 'rigid inflatable boat' ter wereld. Het is de vijf de reddingboot van het type Arie Visser die niet geschilderd wordt opgeleverd. Omdat de grotere reddingboten van de KNRM van aluminium zijn, is schilderen in principe niet nodig. De keuze om de red dingboot niet te schilderen, levert de KNRM een directe besparing op de nieuwbouw en de zesjaarlijkse onder houdsbeurt. Daarnaast wordt de bemanning niet belast met schilderwerkzaamheden en zal de reddingboot bij groot onderhoud eerder terug zijn op het reddingstatioir De voornaamste reden van vervanging van de Prinses Margriet is het vergroten van de gereddencapaciteit (van 90 naar 120 personen) en het verhogen van de actieradius (van 6 naar 16 uur). De Prinses Margriet zal worden verkcriu. Veel gasten kwamen zaterdag naar de doopplechtigheid van Slellendams nieuwe redtlmg- Nadat mevrouw Ruigrok de naam van de nieime reddingboot had onthuld, doopte z£ de naar haar genoemde boot met een fles champagne. Foto: Wint v{ni Iöjsch Fotografie boot: bijna het voltallige Colle ge \an B en W van de gemeen te Goedereede, mensen van i-Muboot uit Hindeloopen waar de .Antoinette werd gebouwd, mensen van Rijkswaterstaat en de Kustwacht, leden van de Ouddorpse Reddingsbrigade, collega's van de naburige stati ons Hoek van Holland en Neel tje Jans, schipper en beman ning van de Griend van station Ouddorp, de schipper van sta tion Breskens, de direcüe en de voorzitter \an de Raad van Toe zicht van de KNRM uit IJmui- den, de leden van de Plaatselij ke Commissie, waar onder ook de heer Van Dam die, ondanks dat hij en zijn vrouw deze dag 40 jaar getrouwd waren, toch bij de doop aanwezig wilde zijn, en andere genodigden, waaronder de familie Ruigrok en cineast Pim Korvei\ die een korte film had gemaakt over de Antoinette. Na cle koffie met s de voorzitter \'an lijke Commissie, iedereen hartelijk het bijzonder de f rok, als schenkers we reddingboot. werd de filin van lebak heette de Plaatse- Cees Sinke, welkom, in amilie Ruig- van de nieu- Vervolgens Pim Korver getoond, waarin de kanteling en de proefvaart waren te zien. Daarna volgde buiten het officiële gedeelte: de doop en naamgeving door me\'rouw Ruigrok. Onder toeziend oog van de familie en de vele gas ten nam zij het bekende bijltje ter hand en hakte ze een touw door waarna de naant van de reddingboot zichtbaar werd. Daarmee draagt de nieuwe boot dezelfde voornaam als me\rouw Ruigrok zelf. Aan sluitend werd de boot gedoopt mei een fles champagne én met de woorden "Antoinette, ik doop u en wens u en uw bemanning een behouden vaartl". Vervolgens mocht kleinzoon Coen de vlag van Alub(jot neerhalen en die van de KNRM hijsen. Weer binnen volgde een toe spraak door de heer Ruigrok, die \ertelde wat de reden was om deze nieuwe boot aan de KNRM te schenken. Dat bleek een hachelijk avontuur te zijn met hun zeilboot bij Lauwers- oog. waarbij de familie gered werd door de KNRM. Na nog enkele toespraken en overhandigingen over en weer van enkele cadeaus en kleding stukken voor de reddingboot- benianning, en na een maal tijd \erzorgd door Restaurage De Zeemeeuw werden vaar- tocliten gemaakt met de Prin ses Margriet, de Koopmans dank, de P4, de Zeearend, en de Koningin Juliana. Een aan tal oud-bemanningsleden van de Zeemanspot, waaronder Jan Keijzer, Cor Noorthoek en Krijn Grinwis, voeren zelf met hun oude Zeemanspot. Er werd in optocht gevaren, waarvan iedereen duidelijk genoot. Op dinsdag 10 noxember om 15.36 uur werd de .schipper van de reddingbool .Antoinette van KNRM station Stellendam buiten, door hel Kustwachl Centrum gebeid met hel ver zoek of de reddingboot de Siri us wilde slepen in verband mei motorstoring. De bemanning werd gealarmeerd en circa 10 minuten later werd uitgevaien naar de Sirius, een charler- schip met 18 opvarenden aan boord, die bij de 2' Maasvlakte lag. lër plaatse gekomen werd een sleepverbinding gemaakt en de Sirius werd naar Stellen dam gesleept. Daar werd hel in de buitenhaven afgemeerd. M 1 D D E L H A R N I S 1) E N HAAG - Drie kleine tankstati ons vrezen de komsl van hel nieuwe tankstaticjn bij de .Vgri- markt aan de Zuidelijke Rand weg te Middelharnis. De tankslalious (iarage Knöps, LdeG en MdeG in S(jmmelsdijk en Leo's Autoservice in Dirks- land vroegen maandag aan de Raad van .State om een stokje ie steken voorde nieinve Agrisnel- lankpomp bij de nieuwe supei- markl aan de rand van Som- melsdijk. Hel nieuwe pompsta tion gaat hel oude pompslalion aan de Chrisliaan de Vrieslaan in hel centrum van Middelhar nis vervangen. De raadsman van de kleine tankstations zei dat er al teveel tankstations op Flakkee zijn. "Hel gaal om ruim tien tankstations indebuuri van Middelharnis. De Agrisnellank- pomp \erstoorl en ontwrichl de markt voor tankstations,zei de raadsman. Bovendien vinden de bezwaarmakende tankstati ons dal er onvoldoende garan ties zijn voor het ophellën van het oude tankstation aan de De Vrieslaan. De gemeente woordvoerder van Middelhar nis zei dat er een overeenkomst is gesloten met Agrimarkt dat het oude tankstation zal ver dwijnen als het nieuwe open gaat. Bovendien is de gemeente bezig met een nieuw bestem mingsplan en zal het oude pompstation volgend jaar wor den weg bestemd. De gemeente Middelharnis heeft er belang bij dat het oude tankstation uil het centrum verdwijnt omdat die toch meer risico's oplevert dan een tankstation builen de woonbebouwing. De gemeente gaat er bovendien van uit dat er nog genoeg ruimte is voor het Agrisneltankstation. 'Het gaat om een prima locatie voor een tankstation,' zei de gemeente woordvoerder De kleine tank stations Vlezen dat hun toch al kleine winsten nog verder onder druk komen als Agri- sneltank, die zeer gunstig ligt en lage braiklstofprijzen heeft, alle klanten naar zich toe zuigt. De Raad van State gaat f)nder- zoeken of hel bestemmingsplan voor de .Agrimarkt en het snel tankstation door de beugel kan. Uitspraak volgt binnen enkele weken. Knöps BV - Longs-*g 1U - 3245 KG - SommeMijl - 0IS7 47676? AkkertJoos BV - Kloosltfvreg 2 4317 AL - NoonJgouwe OW 4DIM7

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 1