^3*r «V m g\ FULL iQQi De Shore Tension V COPY BEDRIJFSKLEDING Heftruck Centrale www.groothandelkoole.nl Jan van Soest en Annie van Soest-de Vogel M. Lodder B. Lodder-Stolk «KfUS tprk ïr^' .*TrSc EIÜVnD^-IIIELWS JOHANNA GROENENDIJK FRANS VAN DER VALK E. H. VAN DER SLUIS IN BEELD VISION EDRIJFSWAGEN-INRICHTING Bedrijfswageninrichting Auto aanpassing voor invaliden Autobetimmering carr sserie bv Tei(oi87)65io26 BETER EEN KAARS AANSTEKEN DAN HET Amnesty DUISTER International VERWENSEN www.amnesty.nl www.amnesty.flakkee.net (0187)48 24 53 Werkgroep G-O (Piet) Verkoop Verhuur Reparatie 1,5 -8 ton ^H^^^hE-JW" WÊÊ Drukkerij Gebr. de Waal bv Stormbolders Extra trossen Sleepboten in de zij Het gebruik van spudpalen Vacuüm/magnetisch afmeersysteeni 'Shore Tension' PAGINA 3 ->ï VRIJDAG 30 OKTOBER 2009 A M 11.11- B K I C H T E N Op I november 2009 zijn onze pa en ma, opa en oma ^iö jaar getrouwd. We hopen dat jullie nog lang vooi elkaar en ons gespaard mt^gen blijven. Nella en Arjan Jamo en Ruaii Peter en Wendy Kllen en Barry .Sclioolsüaat .57 '52.51 AX .Slellendam Op 2<) oktober 2009 was hel 50 jaar geleden dat onze gehelde ouders, gioot- en overgroot ouders in hel hmvelijk werden verbonden. Spreiiken 3:6 Dal (Ie lleere hen nog voor elkaar en voor ons wil sparen is de wens van hun dankbare kindeien, kleinkinderen en achterkleinkind. Nelly en Willem .Schneider Rien en Marianne Lodder Irna en I.eendert Bakkei Leny en Ki ik van den Berg Ringstraat 31 ;i245 CS .Sommel.sdijk DANKBETUIGING \'oor de vele blijken van belangstelling bij mijn opname in, en bij mijn lluiiskoiirst uil hel zie kenhuis, zeg ik een ieder hartelijk dank. Een overstelpende hoeveelheid attenties was mijn deel. Ook dank aan kand. Donselaar voor de bezoeken in het ziekenhuis aan mij gebracht. Maai bovenal komt de Heere alle dank toe, dat Hij het galclal ik weer in mijn gezin mocht terug keren. .\'Ie<le namens mijn man en kintlereii. Bedroetcl. maar dankbaar \0()r wat zij \<)or ons IS geweest, geven wij u kennis dat door de Heere uit ons midden is weggenomen onze lieve tante en oud-tante in de ouderdom van 92 jaar. Somnielsdijk: M. Buth-Nelis r..VI. Büth ne\en en nichten 28 oktober 2009 Verzorgingshuis 'De Goede Ree', Hollandscliep 051 te .Somnielsdijk Correspondentie-adres: L.Vi. Buth, Koninginnelaan 51, .'524,5 XK Sommelsdijk De rouwdienst, waarvoor u wordt uitgenodigd, zal gehouden worden op zaterdag 31 oktober om 10.00 uur in de kerkzaal van De Goede Ree', Prinsesselaan 51 te Somnielsdijk, ingang Stdolhoek. .'\ansluiteiid zal de begrafenis plaats\inden om 11.00 uur op de algemene begraalplaals te Sommelsdijk. Na de begrafenis is er gelegenheid tot condo leren in bovengenoemde zaal. Geen hlaenien Zij die geen persoonlijke kennisgeving hebben ontvangen, worden \erzocht deze advertentie als zodanig Ie best houwen. I'.A. de Vo>ret-V(in der Hok l'ielersiraal hS '.VIM BH Melis.sani Yeicirielig delen wij u mee dat in zijn slaap is overleden onze geliefde zwager en oom echtgenoot van Co Verburg in de leeftijd van (35 jaar. Will)' van Biert-Verburg Theo van Biert 1 heo en Marion Malthijs, 'l'hdmas, Eljne Arie en .Annebeth Willeniijn Mare en Antoinet Vem Dal Go en de kinderen de krachten mogen krijgen, om dit zo zware verlies te kunnen dragen. .Somnielsdijk, 25 oktober 2009 Ons bereikte hel droe\ige bericht van het overlijden \an de heer Vele jaren is de heer Van der Sluis vrijwilliger gevveesl binnen Verpleeghuis 'De Samaritaan'. In dankbaarheid gedenken wij zijn inzet vooi onze bewoners. De familie wensen wij sterkte toe om dit \ei- lies Ie (Iragen en de kracht van de Heere Die allijd hij ons is. (airaMare Locatie Verpleeghuis 'De Samaritaan' Raad \an Bestuur De heer j. G. Moerland Mevrouw L. de Jong-Vink l.ocaliemanager Verpleeghuis 'De Samaritaan' PERFECTE PASFOTO'S ].mui OUDDORP - Weitstrntrt 35 3253 AR Tel. (Oia7] é8l6ia Fox «83734 0 Dé Consumentenbeurs op de kop van Goeree Kom vrijdag 6 en zaterdag 7 november naar Vision Ouddorp Bezoek de stancJ van Eilanden-Nieuws en Drukkerij De Waal en win een heerlijke slagroomtaart. Onze jubileum CD is te koop voor 5,-1 Van der Waalsweg 1 Middelharnis zaken doen op hoog nivo tï. i E Spuikolk 2b, Dirksland S 0187 605952 C' 0187 605663 Q 0651 423097 specialist Diabetes heeft een domino-effect en kan lelden tot bijvoorbeeld een hartaanval, dementie en nierfalen. ledere dag krijgen 200 Nederlanders diabetes. Zorg dat u daar niet bij hoort. Weet wat diabetes doet, en hoe u diabetes type 2 kunt voorkomen. Bestel de gratis informatiefolder. www.dlabetesfonds.nl 0800-5766123 j Diabetes Fonds Diabetes, te ^roal om te ni Ook dit jaar verzorgen wij met veel plezier uw KAARTEN Grafisch ontwerp Drukwerk 'huil cop Lf service Langeweg 13 3245 KE Sommelsdijk Postbus 27 3240 AA Middelharnis Tel: (0187)471020 Fax: (0187)48 5736 algemeenegebr-dewaai.com www.drukkerijdewaal.nl De uitbreiding van de Maasvlakte is een indirect gevolg van het groter worden van de schepen en daardoor het sterker worden van de sleepboten. Ruimte moest er wor den gecreëerd om de containers kwijt te kunnen. Dat dit ook consequenties heeft voor het vastmaken van de hoge- en zeer grote containerschepen, laat zich verstaan. Om maar met de deur in huis te vallen, het grote container schip Emma IVIaersk (de eerste van een serie van acht) die een lengte heeft van 398 meter en een hoogte van ruim 40 meter (vol met van die ijzeren dozen), heeft natuurlijk een gigantisch windoppervlak. Het behoeft dan ook geen betoog dat een dergelijk schip tijdens zware storm, ook goed aan de kade blijft liggen. Een aflandige wind (storm) maakt dit alles niet eenvoudiger en vervolgens vroeg de divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam aan het bestuur van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Een dracht of er eens gekeken kon worden naar een veilige oplossing voor dit probleem. De telescoop komt uil dr nhnder eii de lw.sse)i WDriIrn Inssen de dranhrhijj g<j>laalsl. Daarna leordl de lotiiiniie ingesteld, üe lele.voop Irekl de trossen iimir Inline)! toe. Deze gaan mee in en ml op de ingestelde kracht. Hierbij denken wij direct aan liet losbreken \an de C.M.\ COM Claudel op 18 januari '2007 in de Kuropahaven zi\id- /.ijde bij de l'X'.T. .Aan de noord zijde heel'l de Maasvlakte Olie lerniinal zich gevestigd met lAvee enorme zeesteigers van ca (iOO meter lang. De westelijke steiger werd compleet weg- gevaren door de losbreker en men mag van geluk spreken dal er geen brand is ontstaan ol erger, want men losl daar immers geen water maar olie! Oorzaak: het schip was niet meer te houden, de trossen braken en de patentwinchen slipten door. Sleepboten, die het schip in de zij tegen de kade zouden drukken, waren (i|) dat inomenl niet voorhan den omdat ze met dit nood weer elders nodig waren. Een enorme schade was het ge\olg. Het bestuur van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht heeft zich over deze zorgxraag zwaar verdiept en in overleg met anderen, waaronder Mer- welands jachtbouw Rotterdam b.v., een nieuw systeem ontwik keld, waarbij de meringspositie van een dergelijk groot schip gewaarborgd blijft. Onlangs \verd dit systeem - dat Shore reiision werd genoemd - xoor het eerst getesl op een aantal grote containerschepen, die in de Rotterdamse ha\'en \'oor wal lagen. Zeer kort geleden werd de Shore Tension gebruikt bij het meren van de MCS Nikita in de Mississippi ha\'en - het 2.Ï7 meter lange containerschip dat 40 kilometer uit de kust in aanvaring kwam met de Nirint Pride. De MSC Nikita werd in half gezonken toestand de Mis sissippi haven binnen gebracht en daar door de roeiers \aii de KRVE vast gemaakt. De huidi ge methode \'an hel vastmaken van grote schepen vastmaken, wil ik hier onder beschrijven. Stormbolders zijn meerpalen of' sluitingen, die ca 50 meter landinwaarts zijn geplaatst onder het wegdek. Deze wor den gebruikt bij zeer sterke adandige wind. De dwarstros- sen die daarop vast gemaakt zijn, staan niet even strak met de al eerder uitgege ven trc^ssen. Daarbij komen deze uit een heel andere hoek en werken niet samen met de voor- en acli- tertrosseii. Tevens staan de stormbol ders achter de kraan, dus over de kraan- baan heen. Extra trossen bijzet ten is geen ejptie aan gezien a) daarvoor niet voldoende bol ders aan dek staan om ze vast te maken, en b) er geen pat entwinchen genoeg staan oni al deze tros sen op gelijke sterkte te zetten. Dit is ook geen optie, aangezien er tij dens slechte weers omstandigheden niiiidev sleepboten voorhanden zijn om schepen te assisteren en deze moeten ook de reguliere vaart bedienen. Tenslotte is zo'n sleepboot \'oor de overige vaart pas weer inzetbaar als de storm voor bij is. Onvoldoende beschikbaarheid van sleepboten dus. als er een incident plaatsvindt. Dit zijn palen die men veel gebruikt in de baggerwereld (binnenvaart). De schepen blij ven, met of zonder trossen op locatie liggen. Dit werd op het containerschip Atlantic l.adv (1992) toegepast. De spudpa len kunnen worden gebruikt tot een n^aximunidiepte van 10 metei-. Niet meegerekend Ktndt het verval ter plaatse. En het grootste nadeel bij het \oor de loswal liggen \an dit containerschip is dat de bodemplaat en de vloermatten op de bodem veel schade oplo pen. Ook met windkracht 6 ot meer geven de spudpalen geen xeilige iriering. Een nieuw systeem dat werd bedacht. Mijn visie daarop is: als je risico's wil gaan lopen, moetje dit systeem toepassen. Stitepen zijn tegenwoordig gebouwd met een zogenaamde 'zeeg', d.w.z. dat zo'n scheeps huid nooit geheel parallel loopt iriet de kade. Het vergt een gigantische investering om niet zware windstoten het schip tegen de wal te houden. Wij menen dan ook te moeten concluderen dat de bestaande/ nieuwe ontwikkelingen op dit terrein niet de juiste zijn. De Shore Tension is een teles- copLsche cilinder die tussen de bolder aan de wal en de scheepstros geplaatst wordt en deze tros op een constante s[)anning houdt. Want wat is vaak het euvel? Komt er slap te in de tros en daarna weer volop de windkracht, zal de tros een keer breken; en de rek gaat er letterlijk een keer uit. De Shore Tension zorgt er echter voor dat de tros op de juiste spanning blijlt (30-90 ton, op de gewenste tonnage in te stellen). Wanneer de trekkracht op de tros toeneemt, geelt de Shore Tension mee. Maar het werkt ook andersom: wanneer de tros een bocht krijgt, trekt de cilinder hem direct op de ingestelde tonnage. Het schip blijft onder die constante ditik van de Shore Tension staan, dus krijgt het geen kans om te bewegen. Een geheel ander voordeel (en in deze tijd niet onbelangrijk): het is een 'groen' piiiduct. Er hoeft geen machine te draaien om dit ingenieuze apparaat op kracht te houden. De KRVE stelt de Shore Tension in op l)ijvoor- beeld 40 ton en deze blijft zon der hulp van enige machine op die 40 ton staan. Zou men aan de wal geen ruimte hebben om de Shoie Tension tussen de bolders kwijt te kunnen, dan bestaat ook de mogelijkheid om die aan dek van het schip te plaatsen. Het systeem blijft verder helemaal gelijk. Voor meer informatie hieroxei kunt u terecht bij het bestuur van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht te Rot terdam. Schiedam, M. Bezuijen (roeier, KRVE) Op ih'ze /(ito zien we liet resultaat van de Shore Tensiiin. De trossen vastgemaakt aan huord van het half gezonken schip, dat meer dan 18 meter diepgang heep en vierkant tegen de wal blijft liggen op een ingestelde druk van 23 ton. De tros van zo'n twee polsen dik slaan flink onder spanning. Zo doet de Shore Tension zijn werk en zo strak krijg je de trossen nooit zonder de Shore Tension. De meeifrossen i'an de MSC Nikita slaan 'duhheï en zo .ürak als een .•inaar

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 3