^3*r
«V
m
g\
FULL
iQQi
De Shore Tension
V
COPY
BEDRIJFSKLEDING
Heftruck Centrale
www.groothandelkoole.nl
Jan van Soest
en
Annie van Soest-de Vogel
M. Lodder
B. Lodder-Stolk
«KfUS
tprk ïr^'
.*TrSc
EIÜVnD^-IIIELWS
JOHANNA GROENENDIJK
FRANS VAN DER VALK
E. H. VAN DER SLUIS
IN BEELD
VISION
EDRIJFSWAGEN-INRICHTING
Bedrijfswageninrichting
Auto aanpassing voor invaliden
Autobetimmering
carr sserie bv Tei(oi87)65io26
BETER
EEN
KAARS
AANSTEKEN
DAN
HET
Amnesty
DUISTER
International
VERWENSEN
www.amnesty.nl
www.amnesty.flakkee.net
(0187)48 24 53
Werkgroep G-O (Piet)
Verkoop
Verhuur
Reparatie
1,5 -8 ton
^H^^^hE-JW"
WÊÊ
Drukkerij
Gebr. de Waal bv
Stormbolders
Extra trossen
Sleepboten in de
zij
Het gebruik van
spudpalen
Vacuüm/magnetisch
afmeersysteeni
'Shore Tension'
PAGINA 3
->ï
VRIJDAG 30 OKTOBER 2009
A M 11.11- B K I C H T E N
Op I november 2009 zijn onze pa en ma, opa
en oma
^iö jaar getrouwd.
We hopen dat jullie nog lang vooi elkaar en
ons gespaard mt^gen blijven.
Nella en Arjan
Jamo en Ruaii
Peter en Wendy
Kllen en Barry
.Sclioolsüaat .57
'52.51 AX .Slellendam
Op 2<) oktober 2009 was hel 50 jaar geleden
dat onze gehelde ouders, gioot- en overgroot
ouders
in hel hmvelijk werden verbonden.
Spreiiken 3:6
Dal (Ie lleere hen nog voor elkaar en voor
ons wil sparen is de wens van hun dankbare
kindeien, kleinkinderen en achterkleinkind.
Nelly en Willem .Schneider
Rien en Marianne Lodder
Irna en I.eendert Bakkei
Leny en Ki ik van den Berg
Ringstraat 31
;i245 CS .Sommel.sdijk
DANKBETUIGING
\'oor de vele blijken van belangstelling bij mijn
opname in, en bij mijn lluiiskoiirst uil hel zie
kenhuis, zeg ik een ieder hartelijk dank. Een
overstelpende hoeveelheid attenties was mijn
deel. Ook dank aan kand. Donselaar voor de
bezoeken in het ziekenhuis aan mij gebracht.
Maai bovenal komt de Heere alle dank toe,
dat Hij het galclal ik weer in mijn gezin mocht
terug keren.
.\'Ie<le namens mijn man en kintlereii.
Bedroetcl. maar dankbaar \0()r wat zij \<)or
ons IS geweest, geven wij u kennis dat door
de Heere uit ons midden is weggenomen onze
lieve tante en oud-tante
in de ouderdom van 92 jaar.
Somnielsdijk: M. Buth-Nelis
r..VI. Büth
ne\en en nichten
28 oktober 2009
Verzorgingshuis 'De Goede Ree',
Hollandscliep 051 te .Somnielsdijk
Correspondentie-adres:
L.Vi. Buth, Koninginnelaan 51,
.'524,5 XK Sommelsdijk
De rouwdienst, waarvoor u wordt uitgenodigd,
zal gehouden worden op zaterdag 31 oktober
om 10.00 uur in de kerkzaal van De Goede
Ree', Prinsesselaan 51 te Somnielsdijk, ingang
Stdolhoek. .'\ansluiteiid zal de begrafenis
plaats\inden om 11.00 uur op de algemene
begraalplaals te Sommelsdijk.
Na de begrafenis is er gelegenheid tot condo
leren in bovengenoemde zaal.
Geen hlaenien
Zij die geen persoonlijke kennisgeving hebben
ontvangen, worden \erzocht deze advertentie
als zodanig Ie best houwen.
I'.A. de Vo>ret-V(in der Hok
l'ielersiraal hS
'.VIM BH Melis.sani
Yeicirielig delen wij u mee dat in zijn slaap is
overleden onze geliefde zwager en oom
echtgenoot van Co Verburg
in de leeftijd van (35 jaar.
Will)' van Biert-Verburg
Theo van Biert
1 heo en Marion
Malthijs, 'l'hdmas, Eljne
Arie en .Annebeth
Willeniijn
Mare en Antoinet
Vem
Dal Go en de kinderen de krachten mogen
krijgen, om dit zo zware verlies te kunnen
dragen.
.Somnielsdijk, 25 oktober 2009
Ons bereikte hel droe\ige bericht van het
overlijden \an de heer
Vele jaren is de heer Van der Sluis vrijwilliger
gevveesl binnen Verpleeghuis 'De Samaritaan'.
In dankbaarheid gedenken wij zijn inzet vooi
onze bewoners.
De familie wensen wij sterkte toe om dit \ei-
lies Ie (Iragen en de kracht van de Heere Die
allijd hij ons is.
(airaMare
Locatie Verpleeghuis 'De Samaritaan'
Raad \an Bestuur
De heer j. G. Moerland
Mevrouw L. de Jong-Vink
l.ocaliemanager Verpleeghuis 'De Samaritaan'
PERFECTE
PASFOTO'S
].mui
OUDDORP - Weitstrntrt 35 3253 AR
Tel. (Oia7] é8l6ia Fox «83734
0
Dé Consumentenbeurs
op de kop van Goeree
Kom vrijdag 6
en zaterdag
7 november
naar Vision
Ouddorp
Bezoek de stancJ van Eilanden-Nieuws
en Drukkerij De Waal en win een heerlijke
slagroomtaart.
Onze jubileum CD is te koop voor 5,-1
Van der Waalsweg 1
Middelharnis
zaken doen op hoog nivo
tï.
i
E
Spuikolk 2b, Dirksland
S 0187 605952
C' 0187 605663
Q 0651 423097
specialist
Diabetes heeft een
domino-effect en kan
lelden tot bijvoorbeeld
een hartaanval,
dementie en nierfalen.
ledere dag krijgen 200
Nederlanders diabetes.
Zorg dat u daar niet bij
hoort.
Weet wat diabetes doet,
en hoe u diabetes type 2
kunt voorkomen. Bestel de
gratis informatiefolder.
www.dlabetesfonds.nl
0800-5766123
j Diabetes Fonds
Diabetes, te ^roal om te ni
Ook dit jaar verzorgen
wij met veel plezier uw
KAARTEN
Grafisch ontwerp
Drukwerk
'huil cop Lf service
Langeweg 13
3245 KE Sommelsdijk
Postbus 27
3240 AA Middelharnis
Tel: (0187)471020
Fax: (0187)48 5736
algemeenegebr-dewaai.com
www.drukkerijdewaal.nl
De uitbreiding van de Maasvlakte is een indirect gevolg
van het groter worden van de schepen en daardoor het
sterker worden van de sleepboten. Ruimte moest er wor
den gecreëerd om de containers kwijt te kunnen. Dat dit
ook consequenties heeft voor het vastmaken van de hoge-
en zeer grote containerschepen, laat zich verstaan. Om
maar met de deur in huis te vallen, het grote container
schip Emma IVIaersk (de eerste van een serie van acht) die
een lengte heeft van 398 meter en een hoogte van ruim
40 meter (vol met van die ijzeren dozen), heeft natuurlijk
een gigantisch windoppervlak. Het behoeft dan ook geen
betoog dat een dergelijk schip tijdens zware storm, ook
goed aan de kade blijft liggen. Een aflandige wind (storm)
maakt dit alles niet eenvoudiger en vervolgens vroeg de
divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam aan
het bestuur van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Een
dracht of er eens gekeken kon worden naar een veilige
oplossing voor dit probleem.
De telescoop komt uil dr nhnder eii de lw.sse)i WDriIrn Inssen de dranhrhijj
g<j>laalsl. Daarna leordl de lotiiiniie ingesteld, üe lele.voop Irekl de trossen
iimir Inline)! toe. Deze gaan mee in en ml op de ingestelde kracht.
Hierbij denken wij direct aan
liet losbreken \an de C.M.\
COM Claudel op 18 januari
'2007 in de Kuropahaven zi\id-
/.ijde bij de l'X'.T. .Aan de noord
zijde heel'l de Maasvlakte Olie
lerniinal zich gevestigd met
lAvee enorme zeesteigers van ca
(iOO meter lang. De westelijke
steiger werd compleet weg-
gevaren door de losbreker en
men mag van geluk spreken
dal er geen brand is ontstaan
ol erger, want men losl daar
immers geen water maar olie!
Oorzaak: het schip was niet
meer te houden, de trossen
braken en de patentwinchen
slipten door. Sleepboten, die
het schip in de zij tegen de
kade zouden drukken, waren
(i|) dat inomenl niet voorhan
den omdat ze met dit nood
weer elders nodig waren. Een
enorme schade was het ge\olg.
Het bestuur van de Koninklijke
Roeiers Vereeniging Eendracht
heeft zich over deze zorgxraag
zwaar verdiept en in overleg
met anderen, waaronder Mer-
welands jachtbouw Rotterdam
b.v., een nieuw systeem ontwik
keld, waarbij de meringspositie
van een dergelijk groot schip
gewaarborgd blijft. Onlangs
\verd dit systeem - dat Shore
reiision werd genoemd - xoor
het eerst getesl op een aantal
grote containerschepen, die in
de Rotterdamse ha\'en \'oor wal
lagen. Zeer kort geleden werd
de Shore Tension gebruikt bij
het meren van de MCS Nikita
in de Mississippi ha\'en - het
2.Ï7 meter lange containerschip
dat 40 kilometer uit de kust in
aanvaring kwam met de Nirint
Pride. De MSC Nikita werd in
half gezonken toestand de Mis
sissippi haven binnen gebracht
en daar door de roeiers \aii de
KRVE vast gemaakt. De huidi
ge methode \'an hel vastmaken
van grote schepen vastmaken,
wil ik hier onder beschrijven.
Stormbolders zijn meerpalen
of' sluitingen, die ca 50 meter
landinwaarts zijn geplaatst
onder het wegdek. Deze wor
den gebruikt bij
zeer sterke adandige
wind. De dwarstros-
sen die daarop vast
gemaakt zijn, staan
niet even strak met
de al eerder uitgege
ven trc^ssen. Daarbij
komen deze uit een
heel andere hoek en
werken niet samen
met de voor- en acli-
tertrosseii. Tevens
staan de stormbol
ders achter de kraan,
dus over de kraan-
baan heen.
Extra trossen bijzet
ten is geen ejptie aan
gezien a) daarvoor
niet voldoende bol
ders aan dek staan
om ze vast te maken,
en b) er geen pat
entwinchen genoeg
staan oni al deze tros
sen op gelijke sterkte
te zetten.
Dit is ook geen optie,
aangezien er tij
dens slechte weers
omstandigheden
niiiidev sleepboten
voorhanden zijn om
schepen te assisteren
en deze moeten ook
de reguliere vaart
bedienen. Tenslotte
is zo'n sleepboot
\'oor de overige vaart
pas weer inzetbaar
als de storm voor
bij is. Onvoldoende
beschikbaarheid van
sleepboten dus. als er
een incident plaatsvindt.
Dit zijn palen die men veel
gebruikt in de baggerwereld
(binnenvaart). De schepen blij
ven, met of zonder trossen op
locatie liggen. Dit werd op het
containerschip Atlantic l.adv
(1992) toegepast. De spudpa
len kunnen worden gebruikt
tot een n^aximunidiepte van
10 metei-. Niet meegerekend
Ktndt het verval ter plaatse.
En het grootste nadeel bij
het \oor de loswal liggen \an
dit containerschip is dat de
bodemplaat en de vloermatten
op de bodem veel schade oplo
pen. Ook met windkracht 6 ot
meer geven de spudpalen geen
xeilige iriering.
Een nieuw systeem dat werd
bedacht. Mijn visie daarop is:
als je risico's wil gaan lopen,
moetje dit systeem toepassen.
Stitepen zijn tegenwoordig
gebouwd met een zogenaamde
'zeeg', d.w.z. dat zo'n scheeps
huid nooit geheel parallel
loopt iriet de kade. Het vergt
een gigantische investering
om niet zware windstoten het
schip tegen de wal te houden.
Wij menen dan ook te moeten
concluderen dat de bestaande/
nieuwe ontwikkelingen op dit
terrein niet de juiste zijn.
De Shore Tension is een teles-
copLsche cilinder die tussen
de bolder aan de wal en de
scheepstros geplaatst wordt
en deze tros op een constante
s[)anning houdt. Want wat is
vaak het euvel? Komt er slap
te in de tros en daarna weer
volop de windkracht, zal de
tros een keer breken; en de
rek gaat er letterlijk een keer
uit. De Shore Tension zorgt
er echter voor dat de tros op
de juiste spanning blijlt (30-90
ton, op de gewenste tonnage
in te stellen).
Wanneer de trekkracht op de
tros toeneemt, geelt de Shore
Tension mee. Maar het werkt
ook andersom: wanneer de
tros een bocht krijgt, trekt
de cilinder hem direct op de
ingestelde tonnage. Het schip
blijft onder die constante ditik
van de Shore Tension staan,
dus krijgt het geen kans om
te bewegen. Een geheel ander
voordeel (en in deze tijd niet
onbelangrijk): het is een
'groen' piiiduct. Er hoeft geen
machine te draaien om dit
ingenieuze apparaat op kracht
te houden. De KRVE stelt de
Shore Tension in op l)ijvoor-
beeld 40 ton en deze blijft zon
der hulp van enige machine op
die 40 ton staan.
Zou men aan de wal geen
ruimte hebben om de Shoie
Tension tussen de bolders kwijt
te kunnen, dan bestaat ook de
mogelijkheid om die aan dek
van het schip te plaatsen. Het
systeem blijft verder helemaal
gelijk.
Voor meer informatie hieroxei
kunt u terecht bij het bestuur
van de Koninklijke Roeiers
Vereeniging Eendracht te Rot
terdam.
Schiedam, M. Bezuijen
(roeier, KRVE)
Op ih'ze /(ito zien we liet resultaat van de Shore Tensiiin.
De trossen vastgemaakt aan huord van het half gezonken schip, dat meer dan
18 meter diepgang heep en vierkant tegen de wal blijft liggen op een
ingestelde druk van 23 ton. De tros van zo'n twee polsen dik slaan flink
onder spanning. Zo doet de Shore Tension zijn werk en zo strak krijg je de
trossen nooit zonder de Shore Tension.
De meeifrossen i'an de MSC Nikita slaan 'duhheï en zo .ürak als een .•inaar