KNR Vervolg verhaal RAAD DAAD WECk ^^ditatie POLITIE open Ochtend voor Vrouwen Voorlichtingsavond Reumapatiëntenvereniging Zuid-Afrikaanse predikant te gast in Doopsgezinde Gemeente I MET EN U EiuvnDEn-niEijws Acties STIJLEN VEILEN ELKE MELK? KAST BESPAT NOGMAALS SLEDEHONDEN Prinses Margriet vaart voor kite surfer Samen zingen in Ouddorp Tweeërlei zien Ansichtkaarten- beurs r ^ui§t -, r-J dat L...^ 'j stukje EIIAtlDEtl-niEUWS Collecte Stichting Oost-Europa 0900-8844 Inbreker aangehouden na tip getuige De weg der kleine mensen PAGINA 5 VRIJDAG 16 OKTOBER 2009 Deze vraag- m nntwoordrufmek slaat gehed ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen Dp velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek lutrrden gepubliceerd. op een Amsterdamse veiling zag ik jmichtige meubelen in o.a. Rococo-, Louis XVI-, Biedermei er- en Enpirestijl. Er werd helaas geen enkel jaartal hij genoemd. Kunt u me vertellen uil welke lij den die stijlen ongeveer daleren? Antwoord: N;i de Romaanse kei khouw ontstoiicl de gotiek. Kenmerkend was hel streven naai' lioogiewerking die o.m. werd verkregen door spitsbo gen in vensters en ribgewel ven. Deze bouwstijl werd tot midden in de 16de eeuw door vele meubelmakers overgeno men. De renaissance (wederge- booile) kwam in de 1.5de eeuw in Italië tol omwikkeling. Vor men en versieringen werden ontleend aan de klassieke oud heid. Eind Hide eeuw ontstond in Italië de barok met robuuste vormen en overdadige versie ring, zoals bijv. de uivormige spitsen op de kerktorens. De Kranse l.odewijk de 14de- en l.oflevvijk de 1 .'ide-stijlen vallen ongeveer samen met de barok, die zich in de 17de eeuw sterk verbreidfle in Zuid- en Mid- den-Kuiopa. Rococo met zijn overdreven en grillige vorm geving, ïvaarbij veel gebruik wertl gemaakt van schelp motieven, kwam voort uit de biuok en dateert uit de eerste helli van de 18de eeuw. De naam van l.odewijk de 16de is gegeven aa/i de eerste aanzet naar de zgn. neostijlen uit het derde kwarl van de 18de eeuw (dus voor de Kranse revolu- lie van 1789). De enipirestijl herinnert aan het keizerrijk van Napoleon. Deze werd al spoedig verdrongen door de totaal andere Biedermeierstijl die halverwege de 19de eeuw opeens heel populair werd, maar tegen het einde van de 19de eeuw concurrentie kreeg van do Jugendstil, ook bekend onder <\e iManse naam Arl-Nouveau (nieuwe kunst). De Victoriaanse stijl valt zo ongeveer samen met de Bie dermeier- en het begin van de |ugendslil. De zgn. Art Deco ofwel de decoratieve kunst waarbij o.m. veel gebruik werd geniaaki van nikkel e.d., stamt uil de jaren 191'()-194(). Nil ik een hah\ venviichl, krijg ik van menigeen goede raad, maar wal is nu heler: moedermelk, of de fles, of koemelk met water, o] de zgn. opvolgmelk hoor er heel verschillend over oordelen! Antwoord: Ms u zelf goed gezond bent en niet rookt, is borstvoeding zo lang als u dat kunt geven, werkelijk 't beste vooi de baby. Houdt die natuinlijke bron op, dan kunt u op flesjes volledige zuigelin genvoeding overstappen tot uw kindje zes maanden oud is. Daaiiia komt opvolgmelk aan de beurt, is er wal meer nodig, dan komt een portie volle yog- hmt per dag in aamnerking. Meng geen koemelk met water, want dan krijgt uw kleintje te weinig vitaminen D en C: en dreigen tekorten aan ijzer en linolzuur. Ook kan claar door bloedarmoede ontstaan. Vanaf de zevende maantl kimt u gerust volle nielk geven, want dan is er vet nodig. Na een jaar moet u op de minder vette melk en zuivelproducten overschakelen. Hoe haal ik verjsfjallen van een glad gelakt bergmeubel? Antwoord: Van vakkundig geverfd hout en glad gelakte meubelen kunt u zulke kleine verfspatjes wel verwijderen met een druppel terpentine op een schone doek. Neem niet te veel terpentine, wam dan ver kleurt het hout! In de editie van vrijdag '2 oktober jl. behandelen wij een vraag over sledehonden. Hier bij hebben wij de poolhonden ten onrechte aangeduid als Eskimohonden, ook bestaat de genoemde Siberische sle dehond niet. Bedoeld werd de Siberische husky, die net als bij voorbeeld de Alaska-nialamute en de Samojeed behoort tot de rasgroep van de Poolhonden. De omschrijving van de .Sibe- ri.sche husky als een vrijwel ontembare, ongezeglijke en nauwelijks bestuurbare vech- leisbaas is volgens een attente lezer onjuist. Het is waar dat deze hond een nogal onafhan kelijk en eigenzinnig karakter heeft en daarom zeker niet geschikt is om door iedereen als huisdier gehouden te vvorden. Maar tegelijkertijd is de Husky een zeer tolerante hond, niet agressief maar juist vriende lijk jegens mensen (en daarom ongeschikt als waakhond) en gezien zijn aard als roedeldier een absoluut gezelschapsdier. Het was verder echt niet onze bedoeling om de sledehon- densport te associëren met het gebruik van trekhonden zoals dat in de vorige eeuw werd verboden. Deze sport, die ook in Nederland door veel gepas sioneerde Poolhondenbezitters - én hun honden! H wordt beoefend, heeft hier niets mee van doen! Maandag 12 oktober om 10.28 uur werd de reddingboot Prinses Margriet van KNRM stati(m Stellendam buiten, door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een surfer in de problemen bij de Slufter op de Noordzee. Onderweg daarheen werden de nodige gegevens opgevraagd bij het Kustwacht Centrum en de Kustwachtpost.Ouddorp. Deze laatste was nog niet op de hoogte van de actie. Er werd eerst richting Slufter gevaren, daar aangekomen werd nade le informatie gevraagd. Men kreeg het nummer van de melder. Deze werd opgebeld en toen bleek dat de betref fende kite surfer al weer op het strand stond. Alleen zijn zeil moest nog ergens drijven. Na een tijdje zoeken weid dil gevonden aan de buitenkant van de Hinderplaat. Het zeil werd opgepikt. De eigenaar belde dat hij het graag terug wilde. Hem werd meegedeekl dat hij het in Stellendam kon ophalen. Inderdaad kwam enige tijd later de eigenaar zijn zeil ophalen, maar hij bracht wel 2 doosjes gebak mee voor alle moeite. OUDDORP- Na de zomer stop wordt ook in Ouddorp weer een start gemaakt met de Open Ochtenden vf)or vrouwen. Op woensdag 21 oktober a.s. zal Willemien Lemkes spreker over het thema 'Heb je iets aan je geloof als je moet lijden?' Dit n.a.v. Psalm 31. Deze Open Ochtend zal plaatsvinden in de onlmoetingsruimte van de Doopsgezinde Gemeen te, Dorpstienden 3 te Oud dorp. Vrouwen van alle leeftijden zijn hier hartelijk welkom. Het programma begint om 9.30 uur, om 9.00 uur gaat de zaal open en is de kofTie klaar. Naast samen zingen, bidden en luisteren is er ruimschoots gelegen heid tot het stellen van vra gen. DIRKSLAND-Op maandag 19 oktober a.s. organiseert Reuma- patiëntenver Goeree-Overllak- kee e.o. een voorlichtingsa%'ond in het personeelsrcstainant van het ziekenhuis te Dirksland. Op deze avond zullen de heer Vis ser en iemand van Livit ortho pedie een en ander vertellen over wat Livit voor reumapa tiënten kan betekenen. Livit is specialist op het gebied van het aanmeten, vervaardigen en leveren van orthopedische hulpmiddelen in Nederland. Hieronder vallen onder andere orthopedische (maat)schoenen, inlays (steunzolen), prothesen, orthesen (zoals braces, banda ges, spreidbroekjes, redres- siehelm, etc.) en lherapeuti.sch elastische kousen. Daarnaast kan men bij Livit terecht voor advies, therapie en verzorging. Livit biedt onder andere scree nings van de voet, schoenad- vies, podotherapie en pedicure aan. De voorlichtingsavond begint om 19.45 uur en is zowel voor leden van de Reumapa- tiëntenver als belangstellenden gratis toegankelijk. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Kloosterhaar- Sibculo (her\'.), ds. A.W. van de Griend te Oostwold; te Sint jansklooster, ds. M.P. Vis te .Schipluiden, die dil beroep heeft aangenomen; te Sommelsdijk (herv), ds. H. Russcher te Barneveld, die bedankte voor Kamerik; te Uithoorn (pt), ds. j. Dubbink te Zeist, die dit beroep heeft aangenomen; te Wateringen (herv.), kandidaat G.J. Codée te Amsterdam; te Woerden (herv; wijkgem. Centrum), ds. P. Nagel te Vlaardingen. Bedankt xoor Harderwijk (herv. wijk 2) en voor Putten (herv wijkgem. 6), ds. W.J. Dekker te Delft; voor Neder- langbroek (herv.), ds. W.G. Hulsman te Genemuiden; voor Rouveen, ds. B.E. Weerd te Wierden; voor Sliedrecht (herv wijk 3), ds. j.B. ten Hove te Katwijk aan Zee. Beroepbaar per 1 januari 2010: kandidaat G. Lugthart, Deuiio 8, 3247 XG Dirksland. 'lël. 0187-605569. HERSTELD HERV. KERK Beroepen te Maartensdijk (herv), ds. C.M. Buijs te Wijk bij Heusden, die bedankte voor Katwijk (wijkgem. De Noord); te Rijssen en te Wapenveld- Wezep e.o. i.c.m. Emst-Epe e.o., ds. P den Ouden te Wou- terswoude; te Sint Annaland en te Zuilichem-Nieuwaal, kandidaat N.A. Donselaar te Oosterland; te Sirjansland, ds. R.P van Rooijen te Houten. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Eindhoven, ds. A. van Vugt te Ciees. Aangenomen naar Assen- Marsdijk, ds. R. A. Schipper te Drachten-Nijega, die bedankte voor Nijkerk-West en voor Zuidlaren. CHR. GEREE KERKEN Beroepen: te Delfzijl en te Eemdijk, kandidaat W. de Bruin te Nunspeet; te Noorde- loos, ds. R. Kok te Urk (Maia- nathakerk). Aangenomen naar Rijnsburg, ds. C;. Westerink te Bennekom. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Aalburg, ds. A.J. (iunst te Nieuwerkerk; te Den Haag, ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal; te Doetinchem, ds. D. de Wit te Rijssen-West; te Emmeloord en te Moerkapel- le, ds. A.T. Vergunst te Carter- ton (Nieuw-Zeeland). Aangenomen naar Middel burg-Zuid, ds. J.J. Tanis te Kampen, die bedankte voor Apeldoorn en voor Rotterdam- .\lexander. Bedankt voor Borssele en voor Oudemirdum, ds. J. Schipper te Dirksland; voor Boskoop, ds. B. van der Heiden te Alblasser- dam; voor Drachten, ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Cen trum; voor Ede, ds. P Mulder te Krimpen aan den IJssel; voor Kiabbendijke, ds. G. Beens te Kootwijkerbroek; \'oor Oost- kapele, ds. J.J. van Eckeveld te Zeist; voor Vlaardingen, ds. G. Clements te Gouda. Morgena\'ond, zaterdag 17 oktober is er van half acht tot half negen weer 'samen zingen' in de Doopsgezinde Kerk te Ouddorp. ledereen is hartelijk welkom. '..en die door de vensteren zien. zullen verduislerd ivorden'. (Prediker 12:3b) "ij mijn afscheid van Sommels dijk kreeg ik van een collega een boekje met de volgende titel: 'Blijvend uitzicht'. Het is een werkje met Bijbelstudies "ver teksten waarin \ensters voorkomen. Het is opvallend hoeveel teksten er in de Bijbel staan waar gesproken wordt over 'vensters'. Eén van die leksten zou ik graag in deze meditatie voor het voetlicht willen halen. De tekst staal in een gedeelte waar gesproken wordt o\'er de gebreken die in de ouder dom kunnen komen. Voor dat iemand 'naar zijn eeuwig huis gaat', sterft dus, vindt er \aak een afname van aller lei lichaamsfuncties plaats. Je hoeft maar in een verpleeghuis rond te lopen en je neemt het ivaai'. Niet goed meer kimnen ">pen, het gezichtsvermogen dat minder wordt, het gehoor dat achteruit gaat en het denk- \'ermogen dat aan slijtage onderhevig is. Koning Salomo, met grote waarschijnlijkheid is hij toch de schrijver van het boekje Prediker, geeft in allerlei beel den aan hoe dat in de ouder dom kan gaan. De ouderdom komt immers met gebreken. Oud worden is mooi, maar otid zijn is wat anders. .41s het gaat om de vermindering van liet gezichtsvermogen spreekt hij over de vensters die zul len verduisteren. Onze ogen zijn inderdaad te \ergelijken met \'ensters waarmee we een blik naar buiten werpen. We nemen de wereld cmi ons heen waar. Die wereld kan bij het ouder worden weleens steeds kleiner worden. Die kleiner wordende wereld kan figuurlijk zich voltrekken, maar ook werkelijk. Hoeveel niensen krijgen op oudere leeftijd geen last van staar. Staaroperaties ondergaan doorgaans geen tieners, maar wel senioren. Ook het dra gen \'an een bril hoort meer bij het ouder worden dan bij het jong zijn. In het pastoraat ontmoette ik ooit een vrouw van boven de negentig die met enige trots vertelde dat ze nog steeds zonder bril las. Ja, dat is een unicum. Normaal gaan de vensters, de ogen, verduiste ren. Salomo noemt het als een kenmerk van de ouderdom. Het is \oor ons mensen niet altijd gemakkelijk om deze ontwikkeling in ons leven waar te nemen. We blijven immers graag jong en vitaal. We zou den graag alles op oudere leef tijd nog net zo willen doen als toen we veertig waren. Maar dat is een illusie. Zeker, er zijn vitale mensen die tot op hoge leeftijd nog heel veel kunnen, maar eenmaal komt de tijd dat de slijtage optreedt. Onze lichamelijke ogen gaan minder zien. We kunnen er niet om heen. \u wordt er in de Bijbel niet alleen maar gesproken o\er onze lichamelijke ogen. .41s schepselen uit Gods hand heb ben we te maken met de zin tuigen die God ons gegeven heeft. Onze oren, onze ogen, onze mond, onze neus, onze ledematen mogen «e gebrui ken zolang dat kan. Maar een maal komt daar een eind aan. Hetzij via een langzame aftake- lijking, hetzij heel abrupt. Zo kan het immers ook. Zonder oud te worden opeens ster\'en. De vensters \'oor altijd geslo ten. Heel plotseling. Hoe aan grijpend kan dat zijn. Hoe belangrijk is het daarom om te weten van een ander zien. Niet lichamelijk, maar geestelijk. Wat dat betreft is het heel bijzonder om mensen mee te maken die lichamelijk te maken hebben met \'ensters die verduisterd zijn, maar een heerlijk open zicht hebben op hun Zaligmaker. De Koning mogen zien in'hun schoon heid. En is dat het niet waar het uiteindelijk in ons leven om gaat. Eenmaal zijn onze ogen allemaal verduisterd. Geen licht meer. Geen zicht meer op deze wereld. Maar wat een voorrecht als de osjen dan zien mogen in Wie geloofd is. Dat de ogen hier en nu geopend zijn \<Mn- Hem Die blinde ogen wil openen zodat er beleden mocht worden: 'Eén ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie'. Het is opvallend dat we er heel veel aan doen om het zicht in onze lichamelijke ogen te blij ven behouden. Een nog betere bril, een staaroperatie, een goede leeslamp. noem maar op. Laten «e ivat betreft onze geestelijke ogen er ook alles aan doen om dat zicht op de genade te ontvangen. Niet voor niets zegt de verhoogde Chris tus tegen de gemeente xan Laodicea; 'En zalf inv ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt'. Laat dat advies niet in de wind xvorden geslagen. Wat zou het triest zijn om met goede ogen te sterven, maar geen zicht te hebben op Christus. Maar wat zou het een zegen zijn om met vensters die verduisterd zijn heen te gaan, terwijl er een venster is geopend op de heer lijkheid die er ligt in Christus Jezus, l^an kan het gezongen worden, hoe verduisterd de vensters ook zijn; 'Maar - blij vooruitzicht, dat mij streelt - ik zal, ontwaakt. Uw lof otitvou- wen, U in gerechtigheid aan schouwen, verzadigd met Uw Godd'lijk beeld'. Ds. R.W. van Mourik, Elburg ZIERIKZEE - Morgen, zater dag 17 oktober, organiseert de Nederlandse Vereniging \an Prentbriefkaartenver- zanielaars weer een ansicht- kaartenbeurs. Deze wordt van 10.00-13.00 uur gehouden in het Multifunctioneel Centrum, De Huybertstraat 35 te Zierik- zee. De toegang en taxaties zijn gratis. C.._J X i; r 1i:2iL MIDDELHARNIS - In de week van maandag 19 t/m zaterdag 24 oktober zal in de gemeente Middelharnis een huis aan hui.s collecte worden gehouden voor de stichting Oost-Europa, werkgroep Mid delharnis. De opbrengst is bestemd voor hulp aan Roe menië. OUDDORP - In de Welkom- Dienst in de Doopsgezinde Gemeente Ouddorp van zon dagavond 18 oktober a.s. zal de Zuidafrikaanse predikant Dr. RJ. Buys, voorganger in de Gereformeerde Kerk van Zuid- Afrika, te gast zijn. Dr. Buys heeft in de afgelopen afgelo pen 16 jaar een bijzondere taak vervuld in het gebied KwaNde- bele, ten noorden van Pretoria. Onder zijn leiding is daar een opleidingsinstituut opgebouwd voor voorgangers in de zwarte kerken in dat gebied. Het begin was heel klein en eenvoudig. In 1993 begon hij zijn lessen aan 5 studenten in een eeii- v(5udig kerkgebouwtje. Maar wat zo klein begon, heeft zich' geleidelijk ontwikkeld tot een opleidingsinsutuut waar nog allijd basiscursussen worden verzorgd, maar waar ook aan sluiting is aan de opleidingen van de universiteit van Pot- chefstroom. Dat is heel waar devol voor de kerken in het gebied, waar nu al heel veel voorgangers werken, die aan het Mukhanyo Theological College (MTC) zijn opgeleid. De betekenis van MTC reikt verder, want er hebben inmid dels ook studenten van buiten het gebied KwaNclebele hun opleiding gevolgd. En MTC staat model voor opleidingsin stituten in andere Afrikaanse landen en daarbuiten. De gebouwen van het Muk hanyo (wat in Zoeloe 'Licht' betekent) staan in een gebied waar veel armoede heerst en de werkeloosheid groot is. Er zijn heel veel mensen die aan AIDS lijden en goede verzor ging missen. Doordat de ziekte juist nien.sen treft in de kracht van hun leven, blijven gezin nen ouderloos achter en rust op grootmoeder de zware taak om voor de kleinkinderen te zorgen. Maar als ook zij weg valt, ontslaat een nog groter probleem. Vanuit MTC is er een organisatie gegroeid die uil naastenliefde zoveel mogelijk probeert te helpen. Die draagt officieel de naam Mukhanyo Community Development Centre, maar in de omgangs taal staat het bekend als Masi- bambisane (in Zoeloe: 'Draagt elkanders lasten'). Er zijn ver- pleeghuisjes ingericht waar zwaar zieke patiënten liefdevol worden verpleegd. Er worden weesmoeders opgeleid om wezen te kunnen verzorgen. Er zijn dagverblijven gebouwd waar kinderen buiten schooltijd worden opgevangen en waar zij maaltijden, opvoedkundige hulp en hulp bij rouwverwer king ontvangen. Dr Flip Buys heeft aan dit alles leiding mogen geven, maar nu zijn emeritaat nadert, draagt hij stap voor stap zijn werk aan anderen over. Dat betekent niet dat hij op zijn lauweren gaat rusten, maar hij heeft nu meer gelegenheid om zijn ervaring over te dragen en contacten te onderhouden met de kerken en organisaties in en buiten Zuid-.\frika die het werk van MTC en MCDC steunen. Iedereen is welkom om deze dienst bij te wonen. Het gos- Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee OUDDORP - Opnieuw heeft alert optreden van een getuige geleid tol de aanhouding van een verdachte.,,.^Voensdagoch- tend rond vie.ii>, uur zag een getuige iemand binnengaan bij een hotel aan de Boompjes. De Ouddorper vertrouwde het niet en waarschuwde de politie. Agenten reageerden direct en stelden een uitgebreid onder zoek in de directe omgeving van het hotel in. Al snel werd duidelijk dat de inbreker ver moedelijk nog in het pand aan wezig was. De agenten omsin gelden het pand en korte tijd later probeerde een persoon het hotel te verlaten via de nooduitgang. Na een korte ach tervolging werd de man - een 23-jarige inwoner van Zeist - aangehouden achter de Dorp stienden. Hij is overgebracht naar het politiebureau in Spij- kenisse. Uit verder onderzoek bij het hotel bleek dat de ach terdeur van het pand was open- gebioken. Er is een onderzoek ingesteld naar mogelijke gesto len goederen. pelkoor o.l.v. Petra Troost zal enkele liederen zingen, bege leid door /\ijan Huizer op de x'leugel. Voorganger is ds. J. Smink. De aanvang is om 18.30 uur. 54- P.A. de Rover Hij voelde, hoe jong nog, de gang der getijden in zijn bloed. Hij kende de schepen op de rivier. Hij vloog overeind als een hoornstoot over het water schoot. Dan ging de Vertrouwen voorbij. Dan stonden ze met zijn vieren aan dek: Vader, moeder. Dirk en Lizebeth. Dan zette Gartjan zijn handen aan de mond en stootte hij zijn roep over het water als antwoord. En dan zwaaiden ze, alle vier. Soms hoorde hij die hoornstoot zelfs in de school. Dan keek hij meester Lankmoed aan en zei: "Daar gaan ze weer, meester.En meester glimlachte met zijn stil-vriendelijk gezicht. Meester Lankmoed, hij mag Gartjan graag. Hij houdt van de stille, kreu pele jongen met zijn diepe, denkende ogen. De liefde is wederkerig. Gartjan houdt van de meester met zijn rustig, vriendelijk gelaat, waarin \'eel groet jes gekerfd zijn. Meester Lankmoed heeft het gelaat van een man, die veel geleden heeft en door dat leed wijs en stil is geworden. Meester Lankmoed hééft veel gele den. Hij heeft drie kinderen gehad, die alle clrie gestorven zijn. Zijn vrouw is er malende van geworden. Bij het vallen van het blad, bij het komen van het blad en bij wassende maan is dat het ergst. Ze zal nooit iemand kwaad doen, meesters vrouw, maar ze is vreemd. Je kunt een gesprek met haar voeren en dan lijkt ze heel gewoon, maar opeens is het mis. Dan spreekt ze wartaal of begint hard te lachen. Dan kun je het gesprek wel staken. Gartjan weet dat. Hij komt vaak in meesters huis. De juffrouw houdt van hem. De juffrouw heeft ook zo'n jongen gehad als Gartjan. Maar die was niet kreupel. Jij moet meester hier opvolgen, Gartjan, heeft ze eens gezegd. Dat moest onze Wouter doen, maar die is nu bij Ciod. Ze had de tra nen in de ogen gekregen en Clartjan was stil weggegaan. Hij vond het naar als iemand schreide. .Als de school uit is, blijft Gartjan graag bij meester Lankmoed toeven. Dan helpt hij hem met pennen snij den, inkt maken en het schoollokaal- tje reinigen. Dan vertelt meester uit zijn leven. "Een dichter heeft gezegd: een kruis iTiet rozen is 's inensen lot. Zo is het, Gartjan", zei meester. "Het kruis is soms zwaar en de rozen zijn vaak weinig in getal. Maar de Heere legt ons geen kruis op, zwaarder dan wij diagen kunnen. Ik ben begonnen als jij, Gartjan, ik kon goed leren, ik wilde meester worden. Ik haalde mijn vierde, mijn derde en tenslotte mijn tweede rang. Ik werd benoemd in Middelkerk, aan een openbare school natuurlijk. De toestand onder de wet \an 1806 was zo, dat wie tot het geven \'an onderwijs enige aanleg had en tamelijk bedreven was in lezen, schrij ven en de beginselen der rekenkun de, een examen kon doen om mees ter \'an de vierde rang te worden. Ik deed dat examen en slaagde. Toen moest ik de beginselen der Nederduitse taal machtig worden, ik moest met breuken kunnen rekenen en moest kennis hebben van een goe de manier van onderwijzen. Voor de vierde rang had ik examen gedaan voor de schoolopziener, een dominee. Nu ging ik voor de derde rang examen doen voor een Com missie van onderwijs. Ik slaagde en moest binnen twee jaar examen doen om de tweede rang te behalen, want (Ie getuigschriften van de vierde en derde rang bleven maar twee jaar gel dig. Ik studeerde er aardrijkskunde, geschiedenis en Frans bij en behaalde ook mijn tweede rang. Nu was ik ver genoeg. Het zijn er maar enkelen die het tot de eerste rang brengen. Ik werd benoemd aan de school te Middelkerk en kreeg een salaris van 200 gulden per jaar. Daarbij ver diende ik nog wat als klokkeluider en grafmaker, ik was voorlezer in de kerk en als het moest hondenslager; ik was koster en nnjest de torenklok op gang houden; de boeren kwamen bij mij als ze schrijfwerk te verrichten hadden. Ik was inmiddels getrouwd, had een huis met een flinke tuin, waarin een aantal vruchtbomen stonden. Die tuin werkte ik ieder jaar zeli om; ik \erbouwde mijn eigen aardappelen en groenten en mijn vrouw had ook nog een hoekje, waar ze mooie bloe men kweekte. We waren gelukkig, Gartjan, of nee, helemaal gelukkig was ik niet. Want zie je, ik kon in die school niet God dienen zoals ik wilde. Het was alle maal deugd, deugd, waarvan men sprak. Het was de brave Hendrik en de brave Maria. Op de lijst van boeken, die op de school gebruikt mochten worden, kwam de Bijbel niet voor. Hoe meer ik hierover nadacht, hoe meer dat mij hinderde. Het was alles uit en door de mens, wat de klok sloeg en aan hel wezen der Christelijke leer, dat een mens slechts kan zalig worden uit genade door het geloof alleen, daar aan kwam men niet toe. Ik was tot de overtuiging gekomen, dat ik mij in het onderwijs moest richten naar het kompas van Gods Woord, dat de meeste onderwijzers een verkeerd kompas gebruikten, nl. dat van volmaking in eigen kracht, waardoor zij hun leerlingen nimmer tot de enige en ware haven van ziels- rust, tot God in Christus voerden. Een man als bijvoorbeeld de beroem de paedagoog Pestalozzi, die ik je nog wel za] leren kennen, erkende wel dat het kind tot God geleid moet worden, maar hij wees als middel aan; terug leiden tot zedelijkheid en deugd, in eigen kracht en wijsheid, door streven naar een ideaal der volmaaktheid. In Gods Woord is een gans ander middel genoemd: wedergeboorte uit God door de Heilige Geest tot nieu we schepselen, geschapen in Christus Jezus tot goede werken. Maar dan is er meer nodig dan verstandelijke ont wikkeling, dan aanleren van kundig heden. Dan is er nodig een onbelemmerd gebruik van de Bijbel, althans van de Bijbelse geschiedenis, zoals wij hier het voorrecht hebben. Geen wonder, dat ik in botsing kwam met de schoolautoriteiten. De eerste zes jaar dat ik in Middelkerk was, liet men mij ongemoeid. Ik kon naar de lust mijns harten onderwijs geven. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5