Zonnebloem Oostflakkee doet Omloop met gasten Meditatie Nieuwe tankautospuit voor blusgroep Herkingen Vervolg' verhaal RAAD DAAD Beroepings- EN U Arminiaans gedachtegoed in het jaar van Calvijn Appelavond voor +16- jongeren WERK Eenzijdige liefde... (i; EiiAnDEn-niEuws cx)i;r(;EN.sPu\Ar - De SLEDSHONDEN- UEfHEBBEti VUIL' BÜIUENGLAS? DUB8ELGLASEFFECT Hoofdstuk 21 Gartjan, de vreemde, stille PAGINA 5 VRIJDAG 2 OKTOBER 2009 Zonnebloem Oostflakkee is een actieve vrijwilligersorga nisatie die v(K)r de bewoners van Oostilakkee ongeveer 30 'waardevolle' ontmoetingen per jaar organiseert. Zo werd afgelopen vrijdag met 15 gasten uil Ooligensplaat een rondje eiland met de auto gemaakt. De gasten werden in de ochtend opgehaald, waar na de reis werd begonnen. De rfjute was bijna dezelfde als die van de Omloop. De tocht ging via de haven van Den Bom mel langs de noordelijke dor- |)en en de visafslag van Stel- lendam naar strandtent Faal 10. Onderweg kwamen bij de gasten vele verhalen en her inneringen los, er waren ook gasten die al 3:5 jaar tiiet meer aan het Noordzeestrand waren geweest. Hel was een prachti ge gelegenheid om de gasten Ie laten zien hoe het eiland is veranderd, en tegelijker lijd ook zijn charme heeft behouden. In Paal 10 werd genoten van een heerlijke lunch met drank, soep en een broodje. De terugweg werd na <le lunch vervolgd via hel dorp (Joedereede en de haven van Herkingen naar hel nieuwe gedeelte van (Jude-Tonge. Het was een feest van herkenning maar ook een kennismaking met de nieuwe ontwikkelingen op het eiland. "De gasten heb ben genoten en waren dolen thousiast, er was tijdens de reis ruim tijd voor leuke gesprek ken over onderwerpen van vroeger zoals over de veer pont en de stoomtram. Eén van de gasten merkte op dal men vroeger voor een dagje uk naar Rotterdam om 4 uur in de ochtend moest opslaan, dat zijn van die leuke details die op zo'n dag loskomen, maar zo'n gesprek is vooral ook heel waardevol", aldus Zonnebloem vrijwilligster Ria Buscop. Aan het einde van de middag kwam men aan in Ooligensplaat met een mooie herinnering aan een prachtige dag."Dit is zeker voor herha ling vatbaar", aldus Ria Bus cop. Deze vraag- en antwoordrubriek staal geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantiooord en zullen binnen enkele lueken na de inzending compleet mei anlxvoord in deze rubriek ivorden gepubliceerd. Waarimi mag je hij ons geen lioii- den voor een slede spannen? Ik hel) wel trekhondeii onder ztvure karren van melkboeren gezien, in. liiisland zag ik heel tvai husky's voor hondtnsleden. Antwoord: Kr beslaat wel een enorm verschil tussen de echte Kskiniohoiiden die in spannen van zes met hiui krachtige, dubbel en dwars behaarde, tegen ijzige sneeuwstonnen bestaiide lichamen een sle de op gladde ijzers over een sneeuwveld trekken, en de al 1,50 eeuwen aan onze levens wijze gewende, vaak te veel verwende, huishouden. De Siberische sledehond (husky) heeft een veel steviger skelet, maar is van natiue een vrij wel ontembare, ongezeglijke en nauwelijks bestiuirbare vechtersbaas. Hij holt het liefst kaarsrecht vooruit, tot hij een levende (dus vijandelijke) hgiuu" of andere interessante prooi ontwaart. .Andere dieren wil hij eerst even laten voelen wie er de haas is. De romp van onze tamme honden heeft een veel lichter skelet, de poten zijn een stuk zwakker dan die van hun in 't wild levende verre voorouders, en bovendien zijn hun voetzolen veel te dun om dagelijks grote afstanden af te leggen, laat staan hel 's win ters schrap zetten in sneeuw en ijs. In 1910 werd er al een Trekhondenwet afgekondigd, juist omdat er toen in ons land zeker 80.000 honden die daar niet geschikt voor waren, als trekhond werden gebruikt. In sommige gemeenten was hel gebruik van Irekhonden trouwens al eerder verboden en in Amsterdam was hel nim mer toegestaan. Omdat er in 1952 toch nog 1350 honden voor of onder een soms zweer beladen kar gesignaleerd wer den, drongen de Sophiaver- eniging en de Ned. Verg. tot Bescherming van Dieren met nog andere organisaties aan op een betere wetgeving. Op 25 januari 1961 verscheen de Wet op de Dierenbescherming in Staatsblad 19 en deze wet legde o.m. het gebruik van waakhonden aan banden en rangschikte het gebruik van de daartoe ongeschikte honden als trekdier onder dierenmis handeling. Doordal ik telkens mijn rechter brillenglas ivildc oppoetsen dal toch steeds .fchoon hteeh Ie zipi, ontdekte ik dal hel mijn rechter oog moest zijn. Daardoor kijkend zie ik alles alsof ik door een vuil raam moet kijken. Word ik blind, of wal kan er aan de hand zijn? Antwoord: Dal is een bekend OÜDDORP - Op woensdag 7 oktober houdt Prof Dr. W.S. (kuiter, hoogleraar aan de Duke University in Amerika, in de Doopsgezinde kerk Ie Ouddorp een lezing over het thema 'Genade en geloof in het Arminianisnie'. Prof Gunter was al eerder in Ouddorp, o.a. als initiator van de koorreizen die regelmatig vanuil Amerika werden georgaufseerd. Hij promoveerde aan de Universi teit van Leiden en is momen teel in Nederland vanwege het internationaal congres 'Armi- nius, Arminianisnie in Kuropa'. De entree voor deze lezing, die in het Nederlands zal worden gehfjuden, is vrij. De aanvang is om 20.00 uur. verschijnsel bij mensen die enige last krijgen bij een pril begin van staar. Daarover hoeft u zich niet direct ongerust te maken, want als u een oogarts opzoekt zult u horen dal er pas een kleine ingreep nodig is indien de staar zich werkelijk zou uitbreiden, en dat gebeurt niet altijd. Bovendien gaal hel dan vaak erg langzaam. En de meeste echt lastige staar kan nu veilig en snel verwijderd worden. Hebben dubbele ramen ook dub bele, oj'juist halve kracht hij de verkleuring van meubels, gordij nen, behang en vloerkleed? Antwoord: Geen van beide. Dezelfde lichtstralen van dat deel van het spectrum die door enkel glas heendringen, gaan ook door de tweede glasruit. GOEREE-OVERFLAKKEE - Op zaterdag 3 oktober is er door het district Flakkee een appelavond georganiseerd om gezamenlijk hel nieuwe vereni gingsseizoen te openen. Deze appelavond zal gehouden wor den in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland (Mozartsingel 2). Op deze avond zal ds. B. van der Heiden (uit Alblasserdam) spreken over het onderwerp: 'Het zaad in goede aarde. Hij wil dit doen n.a.v. Matthéüs 13: 8 en 23. Zowel jongeren als belangstellenden zijn hartelijk welkom. Er zal een collecte zijn voor het dislrictswerk. We beginnen om 19.30 uur. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Beesd, ds. J.F. Scheller te Lemelerveld; te Bodegraven (lierv. wijkgeni. 2), en te Veen, ds. RE Bonter te Leerdam; te Workuni, ds. W.F. Schormans en kandidaat H.M. Schormans-Marchand te Nijkerkerveen. Aangenomen naar Alphen a/d Rijn (geref. wijk Cen trum), ds, RL. Smilde te Katwijk aan Zee (parttime). Bedankt voor Huizen (herv wijk Meentkerk), ds. G. van Meijeren te Dirksland; voor Strijen (herv. wijkgem. Ichtus), ds. J. Slager te Rotterdam-IJs- sehnonde. Beroepbaar: kandidaat M. J. E. H. T. van Baest, Nicolaas van Eschslraat 36, 5061 VT Oisterwijk. Tel. 06-40857409. E-mail: ademlocht@hot- mail.com; kandidaat M. van Dam, Oudestraat 6, 5161 TB Sprang-Capelle. Tel. 0416- 531012. E-mail: m.vandam(5) hervormd-sprang.nl; kandi daat G.J. Codee, Oostzaan- straat' 23, 1013 WE Amster dam. Tel. 06-48180112. HERSTELD HERV KERK Beroepbaar: ds. N. van der Want, De Velden 118, 3124 CP Schiedam. Tel. 010-4719919. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Nijkerk-West, ds, R. A. Schipper te Drachten- Nijega. NED. GEREE KERKEN Beroepen te Almere (samen- ïverkingsgemeente cgk/Ngk), ds. G. van Dijk te Dalfsen; te Doetinchem-Velp, ds. M. de Kreek te Rijsbergen; te Nieu wegein (samenwerking cgk/ Ngk), ds. M. de Kreek te Rijs bergen. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Nieuw-Vennep, kandidaat W. de Bruin te Nun- speet; te Rijnsburg, ds. C. Wes- terink te Bennekom. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn, ds. J.J. Tanis te Kampen; te Beek bergen, ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Centrum; te Krabbendijke, ds. G. Beens te Kootwijkerbroek; te Opheus- den, ds. D. de Wit te Rijssen- West; te Rotterdam-ljsselmon- de, ds. R Melis te Veen. Bedankt voor Genemuiden, ds. A. Schot te Nunspeet. Wij hebben Hem li,j, umdiil Hij ons eerst liefgehad heeft. (1 Joh. 4:19) Cods liefde is eigenlijk op geen enkele maniei' echt te verge lijken met de liefde van men sen. Dat blijkt in het bijzonder bij de tekstwoorden van deze meditatie. Woorden die op een andere wijze ook vertolkt viorden in vers 10a: Hierin is de liefde, niet dal leij God liefgehad hebben, maar dal Hij ons heef) lief gehad. Dat is een hemelsbreed ver schil met de liefde tussen men sen. Daar zijn vanaf het begin twee partijen bij betrokken. Dat is een liefde die wel van twee kanten móet komen. Wil het tenminste tot een relatie kümen. Cods liefde echter, komt altijd \an één kant. Daarin zijn wij mensen nooit de eerste. Hij is de protos zegt het Grieks, de Eerste - Hij heeft ons eerst lief gehad. Daar mogen en moeten we een dikke streep onder zet ten. üe apostel heeft dat zelf heel goed beseft. Door middel van liet 'wij' en 'ons' van de tekst, sluit hij zichzelf in, We lezen dat ook heel duidelijk terug in het Johannesevangelie. Te her kennen aan de manier waarop Johannes daar over zichzelf schrijft: Namelijk als 'de disci pel dien Jezus liefhad.' Hij was niet het onderwerp maar het voorwerp. Niet Johannes had Jezus uitermate lief, maar juist omgekeerd: De Heere Jezus had Johan nes uitermate lief Zonder zijn naam te noemen schrijft hij over die liefde van Jezus tot hem. Het is alsof hij helemaal schuil wil gaan achter Zijn lief de. Kijk, dat is nu ook een ken merk \an de oprechte en ware liefde in het hart: Dat geeft niet hoog op van de eigen liefde tot Jezus. Maar het benadrukt vooral Zijn liefde; Zijn liefde tot mij! Het loopt niet weg met zichzelf: zie mijn liefde eens voor Hem! Maar het loopt weg met Zijn ongelooflijk grote zondaarsliefde voor mij. Hij op de eerste plaats. Hij eeist! Hij voorop, niet wij, niet ik. Her kennen we het? .^Is u, jij en ik nu hoog moes ten opgeven van onze liefde tot Hem... Hoever zouden we dan kiimen?! Johannes begint daar om ook niet zonder reden aan de andere kant: bij God! Want: Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heefl liefgehad. De apostel kent zijn eigen hart en dat van de gemeente. Het initiatief om God Hef te hebben kwam helemaal niet \an hun kant. Er was helemaal niets in hen dat naar God vroeg of Zijn liefde ook maar nodig had. Het Griekse woord agape geeft dat ook aan. Dat is een liefde die nooit opgeroepen wordt door iets aantrekkelijks in de ander Maar het is een liefde die eenzijdig bij Gckl x'andaan komt. Niet wij maar Hij... Zo is het ook niet onze keus geweest om God lief te heb ben. Er is niets in mij dat ook maar taant naar God en Zijn liefde. Vanuit mijzelf breng ik nog geen kruimel liefde tot Cod op en zoek ik ze ook niet. Zoals de apostel Paulus zegt: Er is niemand die (iod zoekt. (Roni. 3:11) Ik heb een tijd in mijn leven gekend dat ik er niet om gaf ik Hem niel liefhad. .M las ik in Zijn Woord en hoorde ik in de kerk de boodschap van Zijn liefde. Ik sloeg er geen acht op, ik deed er niets mee; het zei nie niels. Het raakte en roerde me niel - \'an natiue geen hart voor God! Ik zie het bij .Adam en Eva. Zij hebben God \an hart lot hart liefgehad! Maar na de zonde val was dat finaal over en uit! In plaats van God nog te zoe ken, verstopten ze zich voor Hem. Zouden ze ooit nog naar God gevraagd hebben als God niet naar hen had gevraagd? En .\brahani? Jakob? De disci pelen? Paulus? De ge\angenis- bewaarder van Eilippi? En u.jij die dit leest, en ik? Zouden zij en wij ooit naar de liefde van de HEERE gevraagd hebben als Hij niet de i^erste was? Eenzijdige liefde,.. Volgende week meer daaro\er. Ds. E. de Mots, Goedereede De blusgroep Herkingen kreeg afge lopen zaterdag, na ruim 20 jaar, een nieuwe brandweerauto overhandigd. De tankautospuit was al op 24 juli jl. overgedragen, door Kenbri te Waal wijk, maar de officiële overdracht had nog niet plaatsgehad. Dat gebeurde zaterdagmiddag, rondom een samen zijn in 'Ons Huis' te Herkingen. Door Hans Villerius De blusgroep Herkingen bestaat uit veer tien mannen en één vrouw. In 1989 kreeg de blu-sgroep de beschikking o\er een tankautospuit, de 72-3. Na al die jaren was het bliisvoertuig aan vervanging toe. De brandweerlieden zijn dan ook erg trots dat zij nu een nieuw voertuig mogen gebruiken. Lang na de overdracht van enkele maanden geleden hebben de spuitgasten niel hoeven wachten op de inwijding van het voertuig in de praktijk, want een dag later moest al worden uit gerukt voor hul|3veileniiig aan een paard dal in een sloot was terechtgekomen. Mei de instruclies van de vorige dag nog vers in het geheugen verliep alles goed. En 's nachts \óór de officiële oi'erdracht was er de uitruk voor een brand op een camping nabij Herkingen. .Niettemin lag's middags alweer keurig een dekzeil over hel nieuwe blusvoertuig gespannen, dat behendig door burgemeester Stoop van de gemeen te Dirksland werd weggetrokken, waarna de sleutels konden worden overhandigd. ■52- "Hoor es, Willem, over terugbela len praten we niet meer. Je hebt een gezin met opgroeiende kinderen. Er komt heel wat kijken. Ik heb daar wel niet zoveel xeistand van, maar ik kan het me best begrijpen." 'Ja, maar dokter, een mens wil toch zijn schuld afdoen?" "Die schuld heb je al lang afgedaan, Willem. ledere zomer mag ik niet jul lie meevaren. Ik mag gratis bij jullie eten, gratis bij jullie slapen en gratis genieten. Ik zou zelfs wel kunnen bewijzen dat ik schuld had bij jullie." "Maar dokter", zegt Annemie vanuil de kooi, "nou maak je het toch al te bont." "Heb ik hel hier ooit te bont gemaakt, Willem? Zeg jij nou es?" Ze lachten alle drie. "Nee", zegt Wil- lenl, "te bont heb je hel nog nooit gemaakt. Trouwens, als dat gebeurde, ging je ook subiet naar de wal." Dokter Wevland is graag aan boord van de Vertrouwen. De grote gene genheid van Willem en Annemie maakt hem warm van binnen. Annemie moet naar hem kijken. Hij zit daar zo rustig naast Willem, zijn forse gestalte is zo vertrouwd hier of hij een dagelijl'se gast is. Hij kan zo rustig en joviaal met hen spreken, als of hij huns gelijt is. Hij is dat ook wel een klein beetje, heeft hij hun hel een en ander verteld over zijn ail5.omst. En het verhaal, dat hij haar eens heeft verteld op een avond in zijn stil le studeerkamer is in haar geheugen gegrift. Martijntje, mooie naam, zegt ze in zichzelf. En weer hoort ze hem zeggen, dat zij, Annemie, op Maitijn- tje lijkt. Toen hij 's zoiners mee voer, heeft hij zicli ontpopt aks een geboren schip per. Hij wist de schuit met een fraaie bocht door de wind te stut en. Hij wist hem te houden, als en donderbui joeg over de ruige rivier. Hij kon zelfs met overgave spelen op de harmonica, die hij had meegebracht. Wie kon zo teer spelen, datje de wee moed voelde? Wie kon je zo tot stilzijn dwingen, als hij met zijn harmonica? Dan sloot hij de ogen en was verlo ren in zijn spel. Dan was zijn mond samengetrokken als in spanning. En als hij dan de ogen weer opende, als het lied uit was, dan ging er een verle gen glimlach over zijn gelaat, alsof hij verontschuldiging wilde vragen voor zijn afwezigheid, Willein voelde dit alles misschien niet zo aan als Anne mie. Soms vroeg ze zich af, of haar gene genheid voor dokter Weyland niel zondig was. Maar nee, iets zondigs kon ze hierin toch niet vinden. Ze hield van Willein, haar robuuste, trouwe Willem en voor dokter Wey land zou ze hem niet willen missen. Dokter Weyland, liij was een goede vriend; een vriend waaraan ze veel te danken hadden, maar... een vriend. Zo dacht Annemie. Zo dacht ook Wil lem, aan wie ze het verhaal \an zijn \erloren liefde had \erteld. En zo kon de verhouding tussen hen zuiver blijven en mooi. Zo kon Anne mie aan Willem en dokter Weyland denken, de dagen van gedwongen rust in de kooi van het vooronder iriet Lijntje naast zich. Lijntje: Gods gave. Lampoot! Hinkelepink! .Afge- schaje lampoot! Het is niet de eerste maal, dat de jongens van de openbare school du Gartjan Tromp, de jongen, wiens ene been korter is dan het ande re, naroepen. Als hij uit het kleine schooltje komt, waar meester Lank- nioed de scepter zwaait, moet hij langs de openbare school naar huis. En steevast is hij hel mikpunt van de spot der gezonde knapen. Dat is een dagelijks hartseer voor Gartjan, die van zijn geboorte af dit lichamelijk gebrek heeft. Hij is niel bang, Gartjan. Ze kunnen opkomen, al is het inet vijf tegelijk. Hij is een Tromp, hij lust ze. Maar hij kan ze niet krijgen. Ze kunnen harder lopen dan hij. Hij heeft, er verdriet van. Waarom heeft hij ook zo'n lam me pool?! Hij kan de jongens slechts in machteloze woede naroepen: "Hé, kom es hier as je durft!" Ze komen niet, maar op een afstand blijven ze staan en schelden: "Lampoot! Afge- schaje hinkelepink!" Elf jaar is Gartjan. En hij is bij Opa en Opoe te Ciayestein in huis. jij woiclt geen schipper, heeft vader gezegd. Jouw plaats is aan de wal. Dal heeft hij zelf ook wel begrepen. Hij kon niet vlug genoeg uit de voeten. Hij kon niet mee als er snel gehandeld moest worden aan boord. En bijna steeds moet daar snel gehandeld worden. Hij hoefde niet aan boord te blijven ook. Dirk was vaders knecht, Dirk de oudste, vierkante knaap, die nu al veertien was. Jij moet naar Opa en Opoe gaan, had moeder gezegd. Moeder, met wie hij zo fijn praten kon. Soms dacht hij. dat moeder meer van hem hield dan van Dirk en Lizebeth en Lijntje, maar dat was natuurlijk niet waar. Moeder hield van alle vier evenveel. En toch,,, Gartjan is naar de wal gegaan. Hij is bij Opa en Opoe Tromp gekomen. Ze vonden hel wel leuk clal hij kwam en hij kon best met hen opschieten. Hij zat gaarne bij Opa in het kleine .schuurtje, als deze hoepels maakte. Opa kon zo fijn vertellen van de tijd, toen de Fransozen ons land bezet hadden. Van de vreselijke annoe- der, die toen werd geleden. Van het grote verlangen naar de terugkeer van Oranje, Van de dappere daden van de piins van Oranje in de slag bij Waterloo, Van de veldtocht tegen Bel gië in 1830, van Chassé en Van Speyk, die met zijir schip in de lucht vloog, omdat hij het niet in handen van de Belgen laten wilde. Opa had dat alle maal mee beleefd. Wat dat betreft, was er nu niet veel te beleven, vond Gartjan. Doordat hij niel met de andere jon gens mee kon ravotten, kreeg hij een ielwat eenzelvige natuur. Het liefst zat hij op zijn kamertje boven, dat kleine, knusse kamertje, met een raampje, dat uitzicht gaf over de riviei. Hij zat er op mooie zomeravonden, als het leven langzaam verstilde. (u'ordt vemolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5