Meditatie Attentielij st GS voor open overleg met colleges in ahri-proces roept vragen op Vervolg verhaal RAAD DAAD Nu ook textielinzameling voor het goede doel op de milieustraten EN U EIIAI1DEt1.|liEUWS MET God ziet de moeite anti-zuke-hegsnschoen Rabobank maakt genomineerden MVO Award en Ondernemersprijs G-O bekend Bingo voor 55-plussers Wat kan er ingeleverd worden? Adressen milieustraten Vragenlijst Herhaling Tijdspad De weg der kleine mensen PAGINA 5 VRIJDAG 18 SEPTEMBER 2009 Gij aanschütiwt de moeite en het verdriet, om hel in Uw hand te leggen Psalm 10:14 Deze vraag- en anlwoordrubriek staal geheel len dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: liedactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenruhriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. MCTEN IN 8SUEN Geluid wordt gemeten met hellen, zo las ik. Maar welke hellen zijn toonaangevend? Hoe voet je een hel en weer zit de pijngrens f Antwoord: Er wordt niet met een huisbel oMietsbel gemeten, meer met decibels (dB) dat wil zeggen tiende delen van een eenheid die Ie iTiaken heeft met de stroom geluidsenergie, wel ke per seconde dooi een plat vlak van een vierkante nieter gaat. De wiskundige formule van die, naar de uitvinder van de telefoon genoemde eenheid Alexander (liaham Bell, zul len wij u besparen, maar voor 't juiste inzicht in de verhou dingen geven wij enkele con crete voorbeelden; een fluiste rende stem meet ongeveer 20 dB, een stofzuiger op 3 a 4 m afstand circa 70 dB, een rate lende wekker o|) 70 cm van uw oren 80 dB, bromfietsen knet teren soms mei zo'n 100 dB of boven het toegestane maxi mum voorbij, een flinke don derslag bereikt 120 dB en de drempel van ons gevoel wordt gemeten bij hel klinken van staal, namelijk zo'n 130 dB. Moe bescherm ik leren schoenen tegen zure regen Antwoord: Als u ze waterafsto tend maakt door ze in te vetten met blanke vaseline, nemen ze geen water op en kan het zuur erin ze niet aantasten. HOOFD IN DE SLOPSNf Ik v'as het beddengoed op 90° en gebruik (natuurlijk) wel de energieknop. Drogen'doen we in de tuin. Maar als ik de schone lakens op de bedden heb gelegd, lijken de sloj>en ongewassen. Pre cies in 't midden tekent zich dan een vuile ronding van het hoofd af. Hoe kan dat nu? Ik gebruik een goed wasmiddel. Antwoord: Het geheim schuilt in die e-knop van uw wasma chine. Het gebruik van die knop is niet in alle gevallen aan te bevelen. Want lakens en slopen moeten precies als ons ondergoed, handdoeken en vooral keukendoeken van wege de ontelbare bacteriën die ze bevatten, altijd op min stens 80° C worden gewassen. En dat gebeurt niet als u die e-knop indrukt, want ener gie besparen betekent in de praktijk: een lagere tempera tuur. Bij een wasbeurt van 40 a .50 blijven al die microben in leven en kunnen zij u wel eens diverse nare ziekten bezorgen. Komen de slopen niet in een echte kookwas, dan lost het vet uit de hoofdharen ook niet op in het sop, met als gevolg dat na enige tijd precies de vet tige afdruk van iemands hfX)fd weer zichtbaar wordt op de plek waar dit op het kussen gelegen heeft. HOE VAAK VOEREN? Als hondenjongen zelf gaan eten, hebben ze dan al aan een hak voer per dag voldoende? Antwoord: Nee, beslist niet. Aihankelijk van het ras moet u de vereiste hoeveelheden voor een dag eerst in vier gelijke, precies afgewogen porties puppyvoer per jong verdelen. Van de vierde tol de zevende maand kunt u ze driemaal per dag voeren en gaan ze het menu van de volwassen dieren mee-eten. CJeef ze geen resten van de eigen maaltijden en geen blikvoer Vul geregeld de chinkbak met schoon water, want ze moeten veel drinken. GOEREE-OVERFLAKKEE - Rabobank Goeree-Over- flakkee organiseert samen met de Kamer van Koop handel Rotterdam de uitrei king van de Rabobank MVO Award en de Ondernemers prijs Goeree-Overflakkee. Op 5 november worden deze prijzen op feestelijke wijze uitgereikt. Inmiddels heeft de jury van de Ondel nemersprijs en de Rabobank MVO Award de genomineerden bekend gemaakt. De genomineerden voor de Rabo bank MVO Award zijn: - Kievit Warmte IW; - j. C.oemaat BV uil Goedcr- eede; - VOF Zeevisserijbedrijf E. van Seters en zn. uit Stel- lendam. De genomineerden voor de Ondernemersprijs Goeree-Over flakkee zijn: - 'fieleman Keukens uit Middelharnis - Maitre André BV uit Oude- Tonge - W. fieleman Holding BV uit Nieuwe Tonge Voor de Ondernemersprijs worden de deelnemende bedrijven beoordeeld op hun totale bedrijfsvoering en spe- cihek op het gebied van mar keting, commercie, financiën, personeelsbeleid en persoon lijke eigen.schappen. Voor de MVO Award worden de kandi daten beoordeeld op de mate waarin zij MVO in hun totale bedrijfsvoering hebben door gevoerd, uitgesplitst naar de critei ia People, Planet en Pro fit. De uitreiking van beide prijzen is een initiatief van de Kamer van Koophandel Rotterdam en Rabobank Goeree-Over- fiakkee. Surf voor meer informatie naar http://www.kvk.nl/onder- nemersprijzen Op de milieustraten van Middelharnis en Goede- reede zijn groene con tainers van Stichting KICI Kledinginzameling geplaatst. Deze containers kunt u gebruiken om niet alleen van uw oude textiel af te komen maar ook om uw steentje bij te dragen aan een betere wereld. Stichting KICI kledinginza meling is een van de grootste charitatieve textielinzame laars van Nederland. Samen met gemeenten en bedrijven zorgt zij voor een transparant en duurzaam heigebruik van het door haar ingezamelde tweedehands textiel. Stichüng KICI zamelt de kleding in via kledingbakken in gemeenten en inzamelacties bij bedrij ven en instellingen. De netto opbrengst komt volledig ten goede aan goede doelen in bin nen- en buitenland die bijdra gen aan een duurzame wereld. Textiel dat herdraagbaar is krijgt een tweede leven in der dewereldlanden en in Oost OOLTGENSPIj>iAT - De Plaatselijke Commissie van de SWÓ te Ooltgensplaat organi seert op woensdag 23 septem ber a.s. een grote bingo voor alle 55-plussers van Oostfiak- kee in 't Centrum, Van Weel straat 10 te Ooltgensplaat. De bingomiddag begint om 14.00 uur. Deelname kost 4. Ook wordt er een verloting gehou den. Europa. Voor niet herdraag baar textiel worden nieuwe toepassingen gezocht. Er wordt onderzoek gedaan naar diverse alternatieve aanwendingsmo- gelijkheden, zodat het oude texfiel niet verbrand hoeft te worden met alle schadelijke milieueffecten van dien. Met uw donatie krijgt oud textiel dus weer een tweede kans, steunt u goede doelen in binnen- en bui tenland en levert u een bijdrage aan een beter milieu. Wel ingezameld wordt: onder en bovenkleding, jassen en jacks, dassen, hoeden en pet ten, schoenen en laaizen (per paar samengebonden), was- en beddengoed, gordijnen en vitrage. Niet ingezameld wordt: vloer bedekkingen, matrassen, dek bedden en ku.ssens, niet uit huishoudens afkomstige kle ding, verontreinigde kleding (door bijv. verfresten), natte kleding en textiele landbouw producten (jute zakken, afdek- textiel), knipselresten, vulma teriaal. Voor alles geldt: aan bieden in gesloten zakken. In Goedereede is de milieu straat gevestigd aan Provin- cialeweg 12-b, geopend op woensdag van 15.30-18.00 uur, vrijdag van 15.30-16.30 uur en zaterdag 09.30-11.30 uur. Maandag, dinsdag en donder dag gesloten. In Middelharnis vindt u de milieustraat aan johannespol- derseweg 19, geopend op maandag t/m vrijdag van 08.30-11.45 uur en van 13.00- 16.45 uur, zaterdags van 09.00- 12.15uur. (Tel. 0187 486850.) fsalm 10 is een klaagpsalm. De boosdoeners, de goddelo- zen worden fel aangeklaagd. De mensen die alles naar hun hand zetten. Maar er wordt ook intens geroepen en geklaagd tot God. Waarom Heere staat U van verre? Waarom verbergt U ^ich in lijden van nood? In dit lied staat de boosdoener tegenover de arme. De hoog moedige tegenover de ootmoe dige. Gedetailleerd beschrijft de dichter hoe de boosdoeners te werk gaan. Het zijn net roof dieren. Als een leeuw ligt hij in het struikgewas. En hij doodt onschuldigen. Weerloze men sen, armen en zwakken zijn het slachtoffer. Als dat nog wat ver van u afstaat, een bericht uit de krant van 11 augustus: In Tsjetsjenië zijn een dag na hun ontvoering de lichamen gevonden van Zarema Sadoelajeva en haar man Alik. Ze werden gevonden in de kofferbak van hun auto. Zare ma Sadoelajeva zette zich in voor kinderen in Tsjetsjenië die door de oorlogen in het gebied gewond zijn geraakt. Einde bericht. Maar geen ein de aan de berichtenstroom. Uit Zimbabwe, Iran, Irak, Mexico... Hoe valt dit alles te rijmen met een God die leeft en regeert? Dat is de enorme spanning in Psalm 10. Waar is God in een wereld waarin de hoogmoedi ge alles naar zijn hand lijkt te zetten? Waar de goddeloze vrij spel heeft? Let er op: met goddeloze wor den geen atheïsten of agnos ten bedoeld, maar mensen die heus wel geloven dat er een God is, maar die zich in de praktijk van hun leven daar helemaal niets van aantrekken. Dat brengt het een stuk dich terbij nietwaar? God is er wel, maar Hij doet niet mee in je leven. Je hoeft in ieder geval niet met Hem te rekenen. De boosdoener denkt: God vergeet toch wat ik doe. Hij vraagt geen reken schap. .Als ik mijn medeinens een loer draai, dan kijkt'God gewoon even weg. Hij doet alsof Hij het niet ziet! Die levenshouding is blijk baar zo dominant aanwezig dat de dichter er intens door wordt aangevochten. Zouden de goddelozen dan toch gelijk hebben? Heeft die arrogante mens die zegt dat je "toch niets" van God merkt, gelijk? De Heere God ziet het lijden en het onrecht niet? In onze cultuur is die overtui ging heel sterk. "God hoort het niet hoor! Hij is er niet! En ah Hij er al is, nou dan speelt Hij geen enkele rol! Je hoeft niet met Hem te rekenen..." En is het dan vreemd dat je gaat twijfelen? Datje het niet meer weet? Zou God wel van mijn leven af'weten? Van mijn moeite en verdriet? Zo worden de gedachten aan God wegge drukt. Tegelijk kan de psalmdichter zich daar ook niet bij neerleg gen. Hij wil er niet van weten dat de arme en onschuldige het kind van de rekening zijn. Uit de diepten roept hij tot God: Sla op o Heere! Hef Uw hand op! Vergeet de ellendige niet! De psalmen houden ons voor dat we de gordijnen van het leven niet moeten dichttrek ken, om maar niets te horen en te zien. Dat is de kracht van deze liederen van Israël. Naast de lofprijzing wordt er ook geroepen - zo heel dicht op het leven - Waarom? Waartoe? Hoe lang nog? En wat is het dan mooi om te zien dat de waaromvraag uit vers 1, niet hel laatste is. In vers 13 is er een andere waar omvraag voor in de plaats gekomen: waarom smaadt de goddeloze God? Hoe durft 'ie! betekent dat. Want... (14) God ziet het immers? Ja zegt de dichter: want Gij aanschouwt de moeite en het verdriet, om het in Uw hand te leggen. Toch breekt het besef door: God weet er van. Hij ziet het! Voor de dichter wordt in deze psalm in ieder geval duidelijk: wat de goddelozen ook doen en zeggen.het is niet het laat ste. Dat kan niet! Want: als er iets blijkt in de bijbel, vanuit de omgang met God, dan toch dit: De God van Israel is de God van de neerbuigende liefde. Hij zal de wees en de verdrukte recht doen. En Hij zal niet losla ten het werk dat zijn hand is begonnen. Zó is God! Zo staat Hij bekend. Hij hoort het geroep van zijn kinderen. En hoewel Hij hoog is en verheven ziet Hij laag neer. Hij aanschouwt de moeite en het verdriet. En voor dat aanschouwen staat er een woord dat betekent 'aandachtig waar nemen'. Verder staat er: Hij aan schouwt om het in zijn hand te leggen. Anders gezegd: God kan van de pijn en het verdriet niet afblijven. Hij kan het niet onbewogen aanzien. Hij neemt de pijn en het verdriet in zijn handen. Hij doet er iets mee. Ja maar wat dan? Wat komt er uit als Hij de pijn en de duis ternis van ons bestaan in ogen schouw neemt? Ach moet je daarvoor niet op Golgotha zijn? Daar z;c je wat het betekent dat God onze moeite en verdriet in zijn hand legt. Kijk maar naar die handen van Jezus. Waar de spijkers doorheen zijn gegaan. Op Golgotha, daar hoor je wat het betekent dat God zich onze moeite en verdriet aantrekt. Mijn God, Mijn God ivaarom hebt U mij verlaten Nee, God is geen God op afstand. Geen God die zich verbergt. Die wegkijkt. In Jezus Christus is Hij afge daald in onze duisternis. In al onze benauwdheden is Hij benauwd geweest. Een van ons. Tot in de dood. En dan... ja dan gebeurt er iets. Iets ongehoords: Dan staat Jezus op uit de doden. Dan wordt het graf openge broken. Dat is de grond van onze hoop! In de opstanding van Jezus Christus schuilt de zekerheid dat het anders wordt. Dat niet voorgoed de arme vergeten blijft. Dat voor de zwakken niet alle hoop ver vlogen is. Nee, God is Koning. De Gekruisigde is opgewekt. En dat wil zeggen: Niet de duisternis maar het licht over wint. En niet de goddeloosheid wint het maar het recht. En de moordenaars van Zarema Sadoelajeva en haar man Alik houden niet eeuwig een voor sprong op hun slachtoffers. God zal recht doen. Hij heeft het gezien. En Hij zal reken schap vragen. ds. G. van Meijeren, Dirksland DEN HAAG - Gedeputeer de Staten hebben besloten, mede gelet op de gedachte wisseling in de Statencom missie Bestuur en Midde len van 2 september, tot het starten van de procedure op grond van de Wet Ahri tot wijziging van de gemeen telijke indeling op Goeree- Overflakkee. Dit betekent dat GS nu met de colleges van burgemeester en wet houders van de vier gemeen ten overleg zal voeren, waar bij sprake moet zijn van een open uitwisseling van argumenten. De betrokken gemeenten krijgen, volgens GS, voldoende gelegen heid al hun opvattingen en alternatieven naar voren te brengen. Het overleg wordt gehouden op woensdag 21 oktober in het ISGO-gebouw in Middelharnis. Van pro- vinciezijde zullen de heren Franssen en Van Engelsho ven-Huls aanwezig zijn. Door Jaap Ruizeveld In volgorde krijgen de colleges van Middelharnis, Goederee de, Oostflakkee en Dirksland, tussen 09.00 en 13.00 uur elk een uur tijd voor hun inbreng. Het overleg vindt achter geslo ten deuren plaats. In een brief van GS aan de vier colleges staat dat het overleg bedoeld is om opvattingen uit te wisselen en om elkaar op de hoogte te stellen van de wederzijdse ver- wachtitigen in dit proces. Gede^ puteerde Staten benadrukken dat zij pas na afloop van bet open overleg een standpunt zullen innemen over de door baar gewenste wijziging van de gemeentelijke herindeling. In een persbericht stelt gede puteerde Van Engelshoven- Huls: 'GS start nu de herinde ling jnocedttre omdat de betrokken gemeenten er zelf niet uitkomen en de provincie hen graag verder wil helpen in dit proces. Samenvoeging van de gemeenten is nodig zodal zij hestuurskrachtiger worden en hun laken beter kunnen lütvoeren GS heeft, zoals zij aangeeft om enige structuur in het komende .Arhi-overleg Goeree-Overflak kee te brengen, een 12 punten tellend vragenlijstje opgesteld. Een aantal items in die lijst is uiterst merkwaardig. Het gaat namelijk opnieuw o\'ei de essentiële onderwerpen die in het voortraject, inclusief de periode van bet onderzoek door de commissie Schutte, al uitvoerig zijn uitgewisseld. Dat is dus verrassend. Zo wordt nu weer gevraagd naar de visie van de gemeentebesturen op kernenbeleid, het bewaren van identiteit van de kernen. Dat is ook opmerkelijk omdat GS aan geeft de gedachtewisseling van de Statencommissie te hebben ingewogen bij haar besluitvor ming. In de Statencommissie kwam echter slechts een uiterst beperkt aantal onderwerpen op tafel. Er werd in de commissie nauwelijks tot niet bevraagd. Voorbeeld van een huidige GS vraag: Op welke wijze heeft uw gemeente tot nu toe inwoners en andere belanghebbenden geïnformeerd over de bestuur lijke toekomst van de gemeen te? GS geeft verder aan dat zij met de start van de procedure nu de regie naar zich heeft toe getrokken. En stelt daarbij de vraag: Vindt u het denklja^r dat de vier gemeenten zelf in ondeiling overleg tot een wijzi ging van de gemeentelijke inde ling kunnen komen en zo ja, op welke wijze en wanneer kan een regionaal consistent eindbeeld worden gerealiseerd? (Daarbij wordt de indruk gewekt dat een stukje communicatie uit het voortraject opnieuw op tafel kan komen). Dit geldt ook voor de vraag: Kunnen de gemeenten andere duurzame varianten of alter natieven aandragen die even eens leiden tot duurzame ver sterking van de bestuurskracht van bet lokaal bestuiu' en een consistent regionaal eindbeeld op het eiland? Opvallend zijn verder de zinsnede en vraag van GS bij bet onderwerp maatschappelijk draagvlak. GS schrijft dat bij het bepalen van maatschappelijk draag vlak voor gemeentelijke her indeling geldt (op basis van het vernieuwde Beleidskader gemeentelijke herindeling van het kabinet) bet uitgangs punt dat gemeenten zelf ver antwoordelijk zijn voor het betrekken van inwoners en andere belanghebbenden bij het herindelingproces. 'Op welke wijze gaat u het maatschappelijk draagvlak organiseren?', vraagt GS aan de colleges. Dat lijkt wrang. Immers, als GS destijds bij de onderzoekopdracht aan de commissie Schutte deze eis als onderdeel van het eind advies had meegegeven, was enerzijds de huidige vraagstel ling overbodig geweest maar anderzijds had er één uniform eilandelijk signaal vastgelegd kunnen worden. Nu bleef het steken bij een solo burgerraad pleging in Goedereede en een reactie vanuit het maatschap pelijk middenveld. Volgens het tijdspad (het spoorboekje van GS Zuid- Holland) ziet het proces er als volgt uit. In de Ahriprocedure is er tot het voorjaar 2010 een fase van overleg en informatie. Meerdere contacten tussen de colleges en GS zijn mogelijk. Betrokkenheid van gemeenten en andere partijen staan op de rol. In maart stopt de wettelij ke terinijn Ahri-procedure. In april 2010 stelt GS vervolgens het herindelingontwerp vast en zendt dit aan de colleges, de vier raden en de minister. In dit ontwerp staan de argumenten voor de samenvoeging en is er onder andere toetsing aan de criteria (draagvlak, bestuurs kracht, duurzaamheid, enz). Daarna start al het preventief financieel toezicht vanwege de herindeling. Burgemeester en wethouders leggen vervol gens het ontwerp ter inzage en een ieder kan gedurende acht weken zijn of haar ziens wijzen bekendmaken. Voor de gemeenteraden is die termijn drie maanden. Half juli 2010 is ook die termijn voorbij. Een maand later, in augustus 2010, stelt GS het concept her indelingadvies vast en zendt dit dossier itaar Provinciale Staten. Half november moeten deze staten het advies vaststel len, waarna de minister het advies ontvangt. De bewinds man moet dan binnen vier maanden het document aan de ministerraad aanreiken. In de periode 2011-2012 vol gen parlementaire behande lingen van het wetsvoorstel in de Tweede en Eerste Kamer. Half november 2012 worden de inwoners van Goeree en Overflakkee tenslotte uitgeno digd om naar de stembus te gaan om hun nieuwe gemeen teraad te kiezen. Op 1 januari 2013 is ten slotte de start van de nieuwe gemeente Goeree- Overflakkee, zo geeft GS aan in het tijdspad. ■50- P.A. de Rover In Riethuizen vergaderde de dijk- wacht in 'De Roode Leeuw'. Ieder kreeg zijn plaats aangewezen. Boe- renwagens reden zakken zand aan en zoden, puin en takkenbossen. Dag en nacht patrouilleerde men op de dijk. Des nachts bewogen er de schimmige lichtjes der lantaarns. De rivier wies, Willem en Annemie hadden werk liun schuit vrij te hou den van de werf waaraan hij lag. Ook in hun hart was de spanning. Ook uit het kleine vooronder van de Vertrou wen steeg de bede: "Heere, behoed ons." In de namiddag, toen de scheme ring kwam geslopen na een korte grauwe dag, gebeurde het. Een langgeiekt zwaar gekraak: een straal angstwekkend geluid. Het kraken vermenigvuldigde zich. Het werd een donderen, een lang onafgebro ken donderen. De mannen op de duik huiverden. De dorpelingen sidderden. Nu ging het gebeuren. Nu kwam het onafwendbare, het onweerstaanbare. De rivier brak zijn boeien. De waterreus schudde toor nig zijn last van zich. De rivier brulde zijn bevrijdingslied... Toen werd het allengs weer stil. Maar de dijkwacht wist wat dit beduidde. Er had zich een ijsdam gevormd. Het ijs had zich vastgewoeld in de rivierbodem. De meterdikke schotsen hadden zich opgestapeld. Het water zocht N'ergeefs een doorgang. Nu luiden de noodklokken over de Waard. Boven de ijsdam stapelen de schotsen zich op, voortgestuwd door het wilde water. Ze boren in de dijk, schuiven op tegen de flanken, zware bomen knap pen af en vallen krakend neer. Een huisje buitendijks wordt ingedrukt alsof het papieren speelgoed is. Zware stenen worden uit het talud gelicht en meegenomen, hoger, hogerop. .Als de zware schotsen tot aan de kruin gekomen zijn en een enkele in ijzige, grimmige moedwil er zelfs bovenuit steekt, komt het water. Het wroet aan de dijk. Er ontstaat een scheur in het dijklichaam, een gapende wonde. Willem, die zijn diensten heeft aan geboden in het gevecht tegen ijs en water, ziet het. "Zandzakken!" schieeuwt hij, als het water door het gat gulpt en snel-bege rig de lage polder inloopt. Hij smijt de eerste zak zand in het gat. Man nen, vrouwen en kinderen volgen zijn \oorbeeld. maar het gat verbreedt en verdiept zich snel. Het geweld van het water is niet te keten. Het zand wordt meegesleurd, de stenen glijden weg in een kolken de stroom. Over een lengte van vijftig meter bezwijkt de dijk. Het water stroomt de polder in. Niets kan meer weerstand bieden. Enkele mensen op het bezweken dijkgedeel- te worden meegesleurd in de tome loze kolkende woestheid. Een kreet, een opgestoken hand. De korte wor- stehng om het leven is voorbij. Willem ziet het met ontzetting. Mach teloos staat hij. Er is niet meer te hel pen. Hij snelt weg naar de Vertrou wen. Nog vóór hij er aankomt, ziet hij Annemie op de dijk met de twee kinderen. Zij heeft de schuit verlaten, toen het ijs ook daar begon te werken. Zware schotsen kwamen opzetten. Zij schoven de Vertrouwen op de werf "Willem, we hebben in angst geze ten", zegt Annemie. ■'Ik begrijp het", zegt hij, "en ons werk aan de dijk is tevergeefs geweest. .Als de ijsdam niet gauw doorgaat, komen de mensen in de polder om als rat ten." Die avond vinden Willem en Anne mie weer een gastvrij onderkomen in het huis van de weduwe Soetje Zil verschoon. Hoewel er geen water in de Vertrouwen staat, durven ze deze nacht niet op de schuit te blijven. Mis schien breekt de ijsdam spoedig door, dan is het grootste leed geleden. Nog in de voornacht breekt de ijs dam. Het ijs is weer vlot gekomen, doordat de rivier nog verder wies en met groot geraas komen de machtige schotsen naar beneden. Een ogenblik nog is de toestand kri tiek voor de bewoners van Riethui zen, daar nu ook hun dorp bedreigd wordt. Doorlopend zijn Willem en Drikus op de dijk, nu wat lageruit. Ze horen het brullen van de rivier. Ze zien bij hun lantaarns, hoe het ijs zich vastwerkt in het dijklichaam. Maar het komt niet hoger. Het water zakt snel en het razen der schotsen sterft weg. Een zacht ruisen blijft, maar ook dit houdt allengs op. Bij het eerste morgengloren zien ze dat de ijsschotsen rustig af gaan drij ven. Er zijn grote plekken donker water tussen. De wind, die opsteekt uit het zuiden, drijft het ijs naar de noordelijke helft van der vier. Riet- huizend herademt. Als ze zich tegoed hebben gedaan aan brood met spek en zwarte koffie, komt er een bode van de dijkmeester. Of Willem zijn roeiboot ter beschik king wil stellen, om mensen uit de polder naar de dijk te halen. Willem kijkt Drikus aan. "We gaan, is 't niet", zegt hij. Zwijgend wurmen ze de boot vrij uit het ijs. Dan koersen ze tussen de scho ten door naar het gat in de dijk. Het is een zware tocht, laverend tegen de stroom. Maar ze bereiken hun doel en door het gat in de dijk varen ze de polder binnen. Wat ze daar zien is ijselijk. In een boom hangt het lijk van een man. Ver dronken vee drijft tussen huisraad. Een vrouw heeft zich willen redden uit een raam. Het water heeft haar verrast. Half uit het raam ligt ze, haar trekken verstard in de dood. In de donkere nacht heeft zich een drama voltrokken in de polder. Mensen en vee hebben willen vluchten naar de dijk. Het water heeft het hun belet. Toen was er ook geen weg terug meer. Uit een dakraam hangt een laken. "Daarheen", zegt Willem. Ze komen bij het raam en roepen. Een zwakke kreet antwoordt. Een man, een vrouw en drie kinderen hel pen ze in de boot. Ze zijn volkomen uitgeput door angst en ontzetting. "Deze nacht", zegt de man toonloos, "alles verloren." "Dank God, datje gered bent", zegt Willem. Terwijl ze terugroeien naar de dijk, kijkt de man Willem scherp aan. "Ben jij niet die fijne schipper, die hier vroeger kerk gehouden heb aan boord?" (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5