Meditatie
Attentielij st GS voor open overleg met colleges
in ahri-proces roept vragen op
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Nu ook textielinzameling
voor het goede doel op
de milieustraten
EN U
EIIAI1DEt1.|liEUWS
MET
God ziet de moeite
anti-zuke-hegsnschoen
Rabobank maakt genomineerden
MVO Award en
Ondernemersprijs G-O bekend
Bingo voor
55-plussers
Wat kan er ingeleverd
worden?
Adressen milieustraten
Vragenlijst
Herhaling
Tijdspad
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 2009
Gij aanschütiwt de moeite en het verdriet, om hel in Uw hand te leggen
Psalm 10:14
Deze vraag- en anlwoordrubriek staal geheel len dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: liedactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenruhriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
MCTEN IN 8SUEN
Geluid wordt gemeten met hellen,
zo las ik. Maar welke hellen zijn
toonaangevend? Hoe voet je een
hel en weer zit de pijngrens f
Antwoord: Er wordt niet met
een huisbel oMietsbel gemeten,
meer met decibels (dB) dat wil
zeggen tiende delen van een
eenheid die Ie iTiaken heeft met
de stroom geluidsenergie, wel
ke per seconde dooi een plat
vlak van een vierkante nieter
gaat. De wiskundige formule
van die, naar de uitvinder van
de telefoon genoemde eenheid
Alexander (liaham Bell, zul
len wij u besparen, maar voor
't juiste inzicht in de verhou
dingen geven wij enkele con
crete voorbeelden; een fluiste
rende stem meet ongeveer 20
dB, een stofzuiger op 3 a 4 m
afstand circa 70 dB, een rate
lende wekker o|) 70 cm van uw
oren 80 dB, bromfietsen knet
teren soms mei zo'n 100 dB
of boven het toegestane maxi
mum voorbij, een flinke don
derslag bereikt 120 dB en de
drempel van ons gevoel wordt
gemeten bij hel klinken van
staal, namelijk zo'n 130 dB.
Moe bescherm ik leren schoenen
tegen zure regen
Antwoord: Als u ze waterafsto
tend maakt door ze in te vetten
met blanke vaseline, nemen ze
geen water op en kan het zuur
erin ze niet aantasten.
HOOFD IN DE SLOPSNf
Ik v'as het beddengoed op 90°
en gebruik (natuurlijk) wel de
energieknop. Drogen'doen we in
de tuin. Maar als ik de schone
lakens op de bedden heb gelegd,
lijken de sloj>en ongewassen. Pre
cies in 't midden tekent zich dan
een vuile ronding van het hoofd
af. Hoe kan dat nu? Ik gebruik
een goed wasmiddel.
Antwoord: Het geheim schuilt
in die e-knop van uw wasma
chine. Het gebruik van die
knop is niet in alle gevallen
aan te bevelen. Want lakens
en slopen moeten precies als
ons ondergoed, handdoeken
en vooral keukendoeken van
wege de ontelbare bacteriën
die ze bevatten, altijd op min
stens 80° C worden gewassen.
En dat gebeurt niet als u die
e-knop indrukt, want ener
gie besparen betekent in de
praktijk: een lagere tempera
tuur. Bij een wasbeurt van 40
a .50 blijven al die microben in
leven en kunnen zij u wel eens
diverse nare ziekten bezorgen.
Komen de slopen niet in een
echte kookwas, dan lost het vet
uit de hoofdharen ook niet op
in het sop, met als gevolg dat
na enige tijd precies de vet
tige afdruk van iemands hfX)fd
weer zichtbaar wordt op de
plek waar dit op het kussen
gelegen heeft.
HOE VAAK VOEREN?
Als hondenjongen zelf gaan eten,
hebben ze dan al aan een hak
voer per dag voldoende?
Antwoord: Nee, beslist niet.
Aihankelijk van het ras moet u
de vereiste hoeveelheden voor
een dag eerst in vier gelijke,
precies afgewogen porties
puppyvoer per jong verdelen.
Van de vierde tol de zevende
maand kunt u ze driemaal
per dag voeren en gaan ze het
menu van de volwassen dieren
mee-eten. CJeef ze geen resten
van de eigen maaltijden en
geen blikvoer Vul geregeld de
chinkbak met schoon water,
want ze moeten veel drinken.
GOEREE-OVERFLAKKEE
- Rabobank Goeree-Over-
flakkee organiseert samen
met de Kamer van Koop
handel Rotterdam de uitrei
king van de Rabobank MVO
Award en de Ondernemers
prijs Goeree-Overflakkee.
Op 5 november worden deze
prijzen op feestelijke wijze
uitgereikt.
Inmiddels heeft de jury van
de Ondel nemersprijs en
de Rabobank MVO Award
de genomineerden bekend
gemaakt.
De genomineerden voor de Rabo
bank MVO Award zijn:
- Kievit Warmte IW;
- j. C.oemaat BV uil Goedcr-
eede;
- VOF Zeevisserijbedrijf E.
van Seters en zn. uit Stel-
lendam.
De genomineerden voor de
Ondernemersprijs Goeree-Over
flakkee zijn:
- 'fieleman Keukens uit
Middelharnis
- Maitre André BV uit Oude-
Tonge
- W. fieleman Holding BV
uit Nieuwe Tonge
Voor de Ondernemersprijs
worden de deelnemende
bedrijven beoordeeld op hun
totale bedrijfsvoering en spe-
cihek op het gebied van mar
keting, commercie, financiën,
personeelsbeleid en persoon
lijke eigen.schappen. Voor de
MVO Award worden de kandi
daten beoordeeld op de mate
waarin zij MVO in hun totale
bedrijfsvoering hebben door
gevoerd, uitgesplitst naar de
critei ia People, Planet en Pro
fit.
De uitreiking van beide prijzen
is een initiatief van de Kamer
van Koophandel Rotterdam
en Rabobank Goeree-Over-
fiakkee.
Surf voor meer informatie
naar http://www.kvk.nl/onder-
nemersprijzen
Op de milieustraten van
Middelharnis en Goede-
reede zijn groene con
tainers van Stichting
KICI Kledinginzameling
geplaatst. Deze containers
kunt u gebruiken om niet
alleen van uw oude textiel
af te komen maar ook om
uw steentje bij te dragen
aan een betere wereld.
Stichting KICI kledinginza
meling is een van de grootste
charitatieve textielinzame
laars van Nederland. Samen
met gemeenten en bedrijven
zorgt zij voor een transparant
en duurzaam heigebruik van
het door haar ingezamelde
tweedehands textiel. Stichüng
KICI zamelt de kleding in via
kledingbakken in gemeenten
en inzamelacties bij bedrij
ven en instellingen. De netto
opbrengst komt volledig ten
goede aan goede doelen in bin
nen- en buitenland die bijdra
gen aan een duurzame wereld.
Textiel dat herdraagbaar is
krijgt een tweede leven in der
dewereldlanden en in Oost
OOLTGENSPIj>iAT - De
Plaatselijke Commissie van de
SWÓ te Ooltgensplaat organi
seert op woensdag 23 septem
ber a.s. een grote bingo voor
alle 55-plussers van Oostfiak-
kee in 't Centrum, Van Weel
straat 10 te Ooltgensplaat. De
bingomiddag begint om 14.00
uur. Deelname kost 4. Ook
wordt er een verloting gehou
den.
Europa. Voor niet herdraag
baar textiel worden nieuwe
toepassingen gezocht. Er wordt
onderzoek gedaan naar diverse
alternatieve aanwendingsmo-
gelijkheden, zodat het oude
texfiel niet verbrand hoeft te
worden met alle schadelijke
milieueffecten van dien. Met uw
donatie krijgt oud textiel dus
weer een tweede kans, steunt u
goede doelen in binnen- en bui
tenland en levert u een bijdrage
aan een beter milieu.
Wel ingezameld wordt: onder
en bovenkleding, jassen en
jacks, dassen, hoeden en pet
ten, schoenen en laaizen (per
paar samengebonden), was-
en beddengoed, gordijnen en
vitrage.
Niet ingezameld wordt: vloer
bedekkingen, matrassen, dek
bedden en ku.ssens, niet uit
huishoudens afkomstige kle
ding, verontreinigde kleding
(door bijv. verfresten), natte
kleding en textiele landbouw
producten (jute zakken, afdek-
textiel), knipselresten, vulma
teriaal. Voor alles geldt: aan
bieden in gesloten zakken.
In Goedereede is de milieu
straat gevestigd aan Provin-
cialeweg 12-b, geopend op
woensdag van 15.30-18.00 uur,
vrijdag van 15.30-16.30 uur en
zaterdag 09.30-11.30 uur.
Maandag, dinsdag en donder
dag gesloten.
In Middelharnis vindt u de
milieustraat aan johannespol-
derseweg 19, geopend op
maandag t/m vrijdag van
08.30-11.45 uur en van 13.00-
16.45 uur, zaterdags van 09.00-
12.15uur. (Tel. 0187 486850.)
fsalm 10 is een klaagpsalm.
De boosdoeners, de goddelo-
zen worden fel aangeklaagd.
De mensen die alles naar hun
hand zetten. Maar er wordt ook
intens geroepen en geklaagd
tot God. Waarom Heere staat U
van verre? Waarom verbergt U
^ich in lijden van nood?
In dit lied staat de boosdoener
tegenover de arme. De hoog
moedige tegenover de ootmoe
dige. Gedetailleerd beschrijft
de dichter hoe de boosdoeners
te werk gaan. Het zijn net roof
dieren. Als een leeuw ligt hij in
het struikgewas. En hij doodt
onschuldigen. Weerloze men
sen, armen en zwakken zijn
het slachtoffer.
Als dat nog wat ver van u
afstaat, een bericht uit de krant
van 11 augustus:
In Tsjetsjenië zijn een dag na hun
ontvoering de lichamen gevonden
van Zarema Sadoelajeva en haar
man Alik. Ze werden gevonden in
de kofferbak van hun auto. Zare
ma Sadoelajeva zette zich in voor
kinderen in Tsjetsjenië die door de
oorlogen in het gebied gewond zijn
geraakt.
Einde bericht. Maar geen ein
de aan de berichtenstroom.
Uit Zimbabwe, Iran, Irak,
Mexico...
Hoe valt dit alles te rijmen met
een God die leeft en regeert?
Dat is de enorme spanning in
Psalm 10. Waar is God in een
wereld waarin de hoogmoedi
ge alles naar zijn hand lijkt te
zetten? Waar de goddeloze vrij
spel heeft?
Let er op: met goddeloze wor
den geen atheïsten of agnos
ten bedoeld, maar mensen die
heus wel geloven dat er een
God is, maar die zich in de
praktijk van hun leven daar
helemaal niets van aantrekken.
Dat brengt het een stuk dich
terbij nietwaar?
God is er wel, maar Hij doet
niet mee in je leven. Je hoeft
in ieder geval niet met Hem
te rekenen. De boosdoener
denkt: God vergeet toch wat
ik doe. Hij vraagt geen reken
schap. .Als ik mijn medeinens
een loer draai, dan kijkt'God
gewoon even weg. Hij doet
alsof Hij het niet ziet!
Die levenshouding is blijk
baar zo dominant aanwezig
dat de dichter er intens door
wordt aangevochten. Zouden
de goddelozen dan toch gelijk
hebben? Heeft die arrogante
mens die zegt dat je "toch
niets" van God merkt, gelijk?
De Heere God ziet het lijden
en het onrecht niet?
In onze cultuur is die overtui
ging heel sterk. "God hoort het
niet hoor! Hij is er niet! En ah
Hij er al is, nou dan speelt Hij
geen enkele rol! Je hoeft niet
met Hem te rekenen..."
En is het dan vreemd dat je
gaat twijfelen? Datje het niet
meer weet? Zou God wel van
mijn leven af'weten? Van mijn
moeite en verdriet? Zo worden
de gedachten aan God wegge
drukt.
Tegelijk kan de psalmdichter
zich daar ook niet bij neerleg
gen. Hij wil er niet van weten
dat de arme en onschuldige
het kind van de rekening zijn.
Uit de diepten roept hij tot
God: Sla op o Heere! Hef Uw
hand op! Vergeet de ellendige niet!
De psalmen houden ons voor
dat we de gordijnen van het
leven niet moeten dichttrek
ken, om maar niets te horen
en te zien. Dat is de kracht van
deze liederen van Israël. Naast
de lofprijzing wordt er ook
geroepen - zo heel dicht op
het leven - Waarom? Waartoe?
Hoe lang nog?
En wat is het dan mooi om te
zien dat de waaromvraag uit
vers 1, niet hel laatste is. In
vers 13 is er een andere waar
omvraag voor in de plaats
gekomen: waarom smaadt de
goddeloze God? Hoe durft 'ie!
betekent dat. Want... (14) God
ziet het immers?
Ja zegt de dichter: want Gij
aanschouwt de moeite en het
verdriet, om het in Uw hand te
leggen. Toch breekt het besef
door: God weet er van. Hij ziet
het!
Voor de dichter wordt in deze
psalm in ieder geval duidelijk:
wat de goddelozen ook doen
en zeggen.het is niet het laat
ste. Dat kan niet!
Want: als er iets blijkt in de
bijbel, vanuit de omgang met
God, dan toch dit: De God
van Israel is de God van de
neerbuigende liefde. Hij zal
de wees en de verdrukte recht
doen. En Hij zal niet losla
ten het werk dat zijn hand is
begonnen.
Zó is God! Zo staat Hij bekend.
Hij hoort het geroep van zijn
kinderen. En hoewel Hij hoog
is en verheven ziet Hij laag
neer. Hij aanschouwt de moeite
en het verdriet. En voor dat
aanschouwen staat er een woord
dat betekent 'aandachtig waar
nemen'.
Verder staat er: Hij aan
schouwt om het in zijn hand te
leggen. Anders gezegd: God
kan van de pijn en het verdriet
niet afblijven. Hij kan het niet
onbewogen aanzien. Hij neemt
de pijn en het verdriet in zijn
handen. Hij doet er iets mee.
Ja maar wat dan? Wat komt er
uit als Hij de pijn en de duis
ternis van ons bestaan in ogen
schouw neemt? Ach moet je
daarvoor niet op Golgotha zijn?
Daar z;c je wat het betekent dat
God onze moeite en verdriet in
zijn hand legt. Kijk maar naar
die handen van Jezus. Waar de
spijkers doorheen zijn gegaan.
Op Golgotha, daar hoor je wat
het betekent dat God zich onze
moeite en verdriet aantrekt.
Mijn God, Mijn God ivaarom hebt
U mij verlaten
Nee, God is geen God op
afstand. Geen God die zich
verbergt. Die wegkijkt.
In Jezus Christus is Hij afge
daald in onze duisternis. In
al onze benauwdheden is Hij
benauwd geweest. Een van
ons. Tot in de dood.
En dan... ja dan gebeurt er
iets. Iets ongehoords: Dan
staat Jezus op uit de doden.
Dan wordt het graf openge
broken. Dat is de grond van
onze hoop! In de opstanding
van Jezus Christus schuilt
de zekerheid dat het anders
wordt. Dat niet voorgoed de
arme vergeten blijft. Dat voor
de zwakken niet alle hoop ver
vlogen is. Nee, God is Koning.
De Gekruisigde is opgewekt.
En dat wil zeggen: Niet de
duisternis maar het licht over
wint. En niet de goddeloosheid
wint het maar het recht. En
de moordenaars van Zarema
Sadoelajeva en haar man Alik
houden niet eeuwig een voor
sprong op hun slachtoffers.
God zal recht doen. Hij heeft
het gezien. En Hij zal reken
schap vragen.
ds. G. van Meijeren,
Dirksland
DEN HAAG - Gedeputeer
de Staten hebben besloten,
mede gelet op de gedachte
wisseling in de Statencom
missie Bestuur en Midde
len van 2 september, tot het
starten van de procedure op
grond van de Wet Ahri tot
wijziging van de gemeen
telijke indeling op Goeree-
Overflakkee. Dit betekent
dat GS nu met de colleges
van burgemeester en wet
houders van de vier gemeen
ten overleg zal voeren, waar
bij sprake moet zijn van
een open uitwisseling van
argumenten. De betrokken
gemeenten krijgen, volgens
GS, voldoende gelegen
heid al hun opvattingen en
alternatieven naar voren te
brengen. Het overleg wordt
gehouden op woensdag 21
oktober in het ISGO-gebouw
in Middelharnis. Van pro-
vinciezijde zullen de heren
Franssen en Van Engelsho
ven-Huls aanwezig zijn.
Door Jaap Ruizeveld
In volgorde krijgen de colleges
van Middelharnis, Goederee
de, Oostflakkee en Dirksland,
tussen 09.00 en 13.00 uur elk
een uur tijd voor hun inbreng.
Het overleg vindt achter geslo
ten deuren plaats. In een brief
van GS aan de vier colleges
staat dat het overleg bedoeld is
om opvattingen uit te wisselen
en om elkaar op de hoogte te
stellen van de wederzijdse ver-
wachtitigen in dit proces. Gede^
puteerde Staten benadrukken
dat zij pas na afloop van bet
open overleg een standpunt
zullen innemen over de door
baar gewenste wijziging van
de gemeentelijke herindeling.
In een persbericht stelt gede
puteerde Van Engelshoven-
Huls: 'GS start nu de herinde
ling jnocedttre omdat de betrokken
gemeenten er zelf niet uitkomen en
de provincie hen graag verder wil
helpen in dit proces. Samenvoeging
van de gemeenten is nodig zodal zij
hestuurskrachtiger worden en hun
laken beter kunnen lütvoeren
GS heeft, zoals zij aangeeft om
enige structuur in het komende
.Arhi-overleg Goeree-Overflak
kee te brengen, een 12 punten
tellend vragenlijstje opgesteld.
Een aantal items in die lijst
is uiterst merkwaardig. Het
gaat namelijk opnieuw o\'ei
de essentiële onderwerpen
die in het voortraject, inclusief
de periode van bet onderzoek
door de commissie Schutte, al
uitvoerig zijn uitgewisseld. Dat
is dus verrassend. Zo wordt nu
weer gevraagd naar de visie
van de gemeentebesturen op
kernenbeleid, het bewaren van
identiteit van de kernen. Dat is
ook opmerkelijk omdat GS aan
geeft de gedachtewisseling van
de Statencommissie te hebben
ingewogen bij haar besluitvor
ming. In de Statencommissie
kwam echter slechts een uiterst
beperkt aantal onderwerpen op
tafel. Er werd in de commissie
nauwelijks tot niet bevraagd.
Voorbeeld van een huidige GS
vraag: Op welke wijze heeft uw
gemeente tot nu toe inwoners
en andere belanghebbenden
geïnformeerd over de bestuur
lijke toekomst van de gemeen
te? GS geeft verder aan dat zij
met de start van de procedure
nu de regie naar zich heeft toe
getrokken. En stelt daarbij de
vraag: Vindt u het denklja^r
dat de vier gemeenten zelf in
ondeiling overleg tot een wijzi
ging van de gemeentelijke inde
ling kunnen komen en zo ja, op
welke wijze en wanneer kan een
regionaal consistent eindbeeld
worden gerealiseerd? (Daarbij
wordt de indruk gewekt dat
een stukje communicatie uit
het voortraject opnieuw op tafel
kan komen).
Dit geldt ook voor de vraag:
Kunnen de gemeenten andere
duurzame varianten of alter
natieven aandragen die even
eens leiden tot duurzame ver
sterking van de bestuurskracht
van bet lokaal bestuiu' en een
consistent regionaal eindbeeld
op het eiland? Opvallend zijn
verder de zinsnede en vraag
van GS bij bet onderwerp
maatschappelijk draagvlak.
GS schrijft dat bij het bepalen
van maatschappelijk draag
vlak voor gemeentelijke her
indeling geldt (op basis van
het vernieuwde Beleidskader
gemeentelijke herindeling
van het kabinet) bet uitgangs
punt dat gemeenten zelf ver
antwoordelijk zijn voor het
betrekken van inwoners en
andere belanghebbenden bij
het herindelingproces.
'Op welke wijze gaat u het
maatschappelijk draagvlak
organiseren?', vraagt GS aan
de colleges. Dat lijkt wrang.
Immers, als GS destijds bij de
onderzoekopdracht aan de
commissie Schutte deze eis
als onderdeel van het eind
advies had meegegeven, was
enerzijds de huidige vraagstel
ling overbodig geweest maar
anderzijds had er één uniform
eilandelijk signaal vastgelegd
kunnen worden. Nu bleef het
steken bij een solo burgerraad
pleging in Goedereede en een
reactie vanuit het maatschap
pelijk middenveld.
Volgens het tijdspad (het
spoorboekje van GS Zuid-
Holland) ziet het proces er als
volgt uit. In de Ahriprocedure
is er tot het voorjaar 2010 een
fase van overleg en informatie.
Meerdere contacten tussen de
colleges en GS zijn mogelijk.
Betrokkenheid van gemeenten
en andere partijen staan op de
rol. In maart stopt de wettelij
ke terinijn Ahri-procedure. In
april 2010 stelt GS vervolgens
het herindelingontwerp vast
en zendt dit aan de colleges, de
vier raden en de minister. In dit
ontwerp staan de argumenten
voor de samenvoeging en is er
onder andere toetsing aan de
criteria (draagvlak, bestuurs
kracht, duurzaamheid, enz).
Daarna start al het preventief
financieel toezicht vanwege
de herindeling. Burgemeester
en wethouders leggen vervol
gens het ontwerp ter inzage
en een ieder kan gedurende
acht weken zijn of haar ziens
wijzen bekendmaken. Voor de
gemeenteraden is die termijn
drie maanden. Half juli 2010 is
ook die termijn voorbij.
Een maand later, in augustus
2010, stelt GS het concept her
indelingadvies vast en zendt
dit dossier itaar Provinciale
Staten. Half november moeten
deze staten het advies vaststel
len, waarna de minister het
advies ontvangt. De bewinds
man moet dan binnen vier
maanden het document aan
de ministerraad aanreiken.
In de periode 2011-2012 vol
gen parlementaire behande
lingen van het wetsvoorstel in
de Tweede en Eerste Kamer.
Half november 2012 worden
de inwoners van Goeree en
Overflakkee tenslotte uitgeno
digd om naar de stembus te
gaan om hun nieuwe gemeen
teraad te kiezen. Op 1 januari
2013 is ten slotte de start van
de nieuwe gemeente Goeree-
Overflakkee, zo geeft GS aan
in het tijdspad.
■50-
P.A. de Rover
In Riethuizen vergaderde de dijk-
wacht in 'De Roode Leeuw'. Ieder
kreeg zijn plaats aangewezen. Boe-
renwagens reden zakken zand aan en
zoden, puin en takkenbossen. Dag en
nacht patrouilleerde men op de dijk.
Des nachts bewogen er de schimmige
lichtjes der lantaarns.
De rivier wies, Willem en Annemie
hadden werk liun schuit vrij te hou
den van de werf waaraan hij lag. Ook
in hun hart was de spanning. Ook uit
het kleine vooronder van de Vertrou
wen steeg de bede: "Heere, behoed
ons."
In de namiddag, toen de scheme
ring kwam geslopen na een korte
grauwe dag, gebeurde het. Een
langgeiekt zwaar gekraak: een straal
angstwekkend geluid. Het kraken
vermenigvuldigde zich. Het werd
een donderen, een lang onafgebro
ken donderen. De mannen op de
duik huiverden. De dorpelingen
sidderden. Nu ging het gebeuren.
Nu kwam het onafwendbare, het
onweerstaanbare. De rivier brak zijn
boeien. De waterreus schudde toor
nig zijn last van zich. De rivier brulde
zijn bevrijdingslied...
Toen werd het allengs weer stil. Maar
de dijkwacht wist wat dit beduidde.
Er had zich een ijsdam gevormd.
Het ijs had zich vastgewoeld in de
rivierbodem. De meterdikke schotsen
hadden zich opgestapeld. Het water
zocht N'ergeefs een doorgang.
Nu luiden de noodklokken over de
Waard.
Boven de ijsdam stapelen de schotsen
zich op, voortgestuwd door het wilde
water. Ze boren in de dijk, schuiven op
tegen de flanken, zware bomen knap
pen af en vallen krakend neer. Een
huisje buitendijks wordt ingedrukt
alsof het papieren speelgoed is. Zware
stenen worden uit het talud gelicht en
meegenomen, hoger, hogerop.
.Als de zware schotsen tot aan de kruin
gekomen zijn en een enkele in ijzige,
grimmige moedwil er zelfs bovenuit
steekt, komt het water. Het wroet aan
de dijk. Er ontstaat een scheur in het
dijklichaam, een gapende wonde.
Willem, die zijn diensten heeft aan
geboden in het gevecht tegen ijs en
water, ziet het.
"Zandzakken!" schieeuwt hij, als het
water door het gat gulpt en snel-bege
rig de lage polder inloopt. Hij smijt
de eerste zak zand in het gat. Man
nen, vrouwen en kinderen volgen zijn
\oorbeeld. maar het gat verbreedt en
verdiept zich snel.
Het geweld van het water is niet te
keten. Het zand wordt meegesleurd,
de stenen glijden weg in een kolken
de stroom. Over een lengte van vijftig
meter bezwijkt de dijk.
Het water stroomt de polder in. Niets
kan meer weerstand bieden. Enkele
mensen op het bezweken dijkgedeel-
te worden meegesleurd in de tome
loze kolkende woestheid. Een kreet,
een opgestoken hand. De korte wor-
stehng om het leven is voorbij.
Willem ziet het met ontzetting. Mach
teloos staat hij. Er is niet meer te hel
pen. Hij snelt weg naar de Vertrou
wen. Nog vóór hij er aankomt, ziet
hij Annemie op de dijk met de twee
kinderen. Zij heeft de schuit verlaten,
toen het ijs ook daar begon te werken.
Zware schotsen kwamen opzetten. Zij
schoven de Vertrouwen op de werf
"Willem, we hebben in angst geze
ten", zegt Annemie.
■'Ik begrijp het", zegt hij, "en ons werk
aan de dijk is tevergeefs geweest. .Als
de ijsdam niet gauw doorgaat, komen
de mensen in de polder om als rat
ten."
Die avond vinden Willem en Anne
mie weer een gastvrij onderkomen
in het huis van de weduwe Soetje Zil
verschoon. Hoewel er geen water in
de Vertrouwen staat, durven ze deze
nacht niet op de schuit te blijven. Mis
schien breekt de ijsdam spoedig door,
dan is het grootste leed geleden.
Nog in de voornacht breekt de ijs
dam. Het ijs is weer vlot gekomen,
doordat de rivier nog verder wies en
met groot geraas komen de machtige
schotsen naar beneden.
Een ogenblik nog is de toestand kri
tiek voor de bewoners van Riethui
zen, daar nu ook hun dorp bedreigd
wordt. Doorlopend zijn Willem en
Drikus op de dijk, nu wat lageruit.
Ze horen het brullen van de rivier. Ze
zien bij hun lantaarns, hoe het ijs zich
vastwerkt in het dijklichaam. Maar
het komt niet hoger. Het water zakt
snel en het razen der schotsen sterft
weg. Een zacht ruisen blijft, maar ook
dit houdt allengs op.
Bij het eerste morgengloren zien ze
dat de ijsschotsen rustig af gaan drij
ven. Er zijn grote plekken donker
water tussen. De wind, die opsteekt
uit het zuiden, drijft het ijs naar de
noordelijke helft van der vier. Riet-
huizend herademt.
Als ze zich tegoed hebben gedaan
aan brood met spek en zwarte koffie,
komt er een bode van de dijkmeester.
Of Willem zijn roeiboot ter beschik
king wil stellen, om mensen uit de
polder naar de dijk te halen.
Willem kijkt Drikus aan. "We gaan, is
't niet", zegt hij.
Zwijgend wurmen ze de boot vrij uit
het ijs. Dan koersen ze tussen de scho
ten door naar het gat in de dijk.
Het is een zware tocht, laverend tegen
de stroom. Maar ze bereiken hun doel
en door het gat in de dijk varen ze de
polder binnen.
Wat ze daar zien is ijselijk. In een
boom hangt het lijk van een man. Ver
dronken vee drijft tussen huisraad.
Een vrouw heeft zich willen redden
uit een raam. Het water heeft haar
verrast. Half uit het raam ligt ze, haar
trekken verstard in de dood. In de
donkere nacht heeft zich een drama
voltrokken in de polder. Mensen en
vee hebben willen vluchten naar de
dijk. Het water heeft het hun belet.
Toen was er ook geen weg terug meer.
Uit een dakraam hangt een laken.
"Daarheen", zegt Willem.
Ze komen bij het raam en roepen.
Een zwakke kreet antwoordt. Een
man, een vrouw en drie kinderen hel
pen ze in de boot. Ze zijn volkomen
uitgeput door angst en ontzetting.
"Deze nacht", zegt de man toonloos,
"alles verloren."
"Dank God, datje gered bent", zegt
Willem.
Terwijl ze terugroeien naar de dijk,
kijkt de man Willem scherp aan.
"Ben jij niet die fijne schipper, die
hier vroeger kerk gehouden heb aan
boord?" (wordt vervolgd)