DIRKSLAND Woord vooraf van burgemeester S. Stoop Belangrijke aandachtspunten in 2008 Burgerparticipatie Bezwaarschriften en iclachten Rpnrp^entatiep onderscheidingen^ ceremonies en ontvangsten Openbare orde en veiligheid Kwaliteit van de dienstverlening EIIAnDBI-tllELWS --A. e^ Inwonersaantal gemeente Dirksland Inwonersaantal Van burgerparticipatie hebben we niet snel genoeg." GEMEENTE "Inspraak en interactiei/e beleidsvorming zijn begrippen die steeds meer aandacht krijgen. Dat is niet meer dan logisch, omdat de zaken waar over het betuur besluiten neemtr de burgers het meeste aangaan. PAGINA 7 DINSDAG 8 SEPTEMBER 2009 Inwonersaantal per 31-12-2007 8324 Geboorten 104 Overlijden 75 Vestigingen 376 Vertrek 382 per 31-12-2008 8347 Jaarlijks rapporteer ik in het burger]aarverslag over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en over de kv/aliteit van procedu res op het gebied van burgerparticipatie. Het gaat dus vooral over de relatie tussen de burger en het bestuur. Het burgerjaarverslag is zowel bedoeld voor de gemeenteraad als voor de overige inwoners van de ge meente Dirksland. ik verantwoording af over mijn invulling van het ambt als burgemees ter. Daarom besteed ik aandacht aan "mijn" portefeuille openbare orde en veiligheid. In de voorgaande jaren - dit is mijn ze vende burgerjaarverslag - werd het bur- gerjaarverslag alleen uitgereikt aan de raadsleden en tevens geplaatst op onze gemeentelijke website. Dit jaar is gekozen voor een andere op zet. In juni van dit jaar is het burgerjaar verslag aangeboden aan de raadsleden en tevens op de website ge plaatst. Daarnaast verschijnt voor u als burger deze uitwerking van het jaarverslag. Hiermee hoop ik u meer inzicht te geven in de wijze waarop het gemeentebestuur van Dirksland omgaat met zaken als inspraak, communicatie, klachten en dienstverlening. Daarnaast leg Mijn burgerjaarvetslag en de jaarstuk ken ö^sTekening en jaarverslag) van de gemeente geven samen weer wat er in 2008 in de gemeente Dirksland heeft plaatsgevonden. U kunt deze documen ten inzien via ■.■wv.'.dirksland.n,,V;i:. -jn bclf-io J k. r-. Het volledige bur- gerjaarverslag vindt u onder t i Orpr'". ..•-jcrnar-v--. - De gewenste transformatie van bedrijventerrein Spuikolk en de con cretisering van de plannen voor het Hart van Dirksland bepaalden voor een belangrijk deel de politieke en bestuurlijke agenda. Rond de functieverandering van de Zuiderdieppolders bleef hel redelijk stil. Vanaf het tweede halfjaar vroeg de totstandkoming van de toekomst visie voor de hele gemeente veel aandacht en energie. Het feit dat de visie betrekking heeft op een middellange termijn, leidt er ook toe dat de periode van discussie en uitwerking voor besluitvorming evenredig langer duurt. Hel jaar 2009 wordl wat dit betreft een belangrijk jaar. De uitwerking van een aantal zeer verschillende deelaspecten van het beleid voor maatschappelijke ondersteuning leverde een aantal boeiende raadsdiscussies op. Ook de discussie over de bestuurlijke toekomst van Goeree-Overflakkee leverde veel gespreksstof op. Alle direct betrokkenen hebben er heel veel tijd in gestoken, ter wijl het rendement van alle inspanningen niet altijd datgene was wat men had verwacht of gehoopt. GEMEENTERAAD De samenstelling en werkwijze van de gemeenteraad veranderde ge durende het verslagjaar. In de vergadering van februari werd afscheid genomen van de heer B.J. Overweg (Gemeentebelangen). Tijdens dezelfde vergadering werd mevr. D.G.P. Boelen als opvolger geïnstal leerd. In december 2008 werd afscheid genomen van de heer M.W. Struik (Christenunie). In januari 2009 werd de heer J. Toes aangesteld. Met ingang van 2008 werd een nieuwe vergaderc/clus gehanteerd. Er werden per maand, behalve in het zomerreces, twee raadsverga deringen gehouden, namelijk één informerende en opiniërende ver gadering en één besluitvormende vergadering; in twee gevallen wer den de vergaderingen op één avond gecombineerd. In totaal kwam de gemeenteraad 21 maal bijeen. Het presidium, dat belast is met de procedurele voorbereiding van de raadsvergaderingen, kwam elf keer bijeen. Daarnaast werden regelmatig thematische bijeenkomsten be legd, waarin ook externe deskundigen hun inbreng kunnen hebben. Tijdens besluitvormende vergaderingen konden bepaalde stukken als hamerstuk worden afgedaan. Aan het eind van het vergaderseizoen werd voor de raad en het col lege een werkconferentie georganiseerd. De conferentie van juni "Stond in het teken van een eerste inhoudelijke voorbereiding op een toe komstvisie voor de gemeente. Informatie over de totstandkoming van de toekomstvisie kunt u nalezen op ■,vwvv.dirksl;ind.n! Acuieel/Actu- ■ndr''■.■'■_■;■;■■-■[■. ','-1 ,■-■- -■i-'itv's e g^r'^-^tmtr Di'-kshnci, Op pagina 5 en 6 van het vastgestelde burgerjaarverslag 2008 zijn de belangrijkste onderwerpen weergegeven die zijn besproken tijdens de informerende en opiniërende vergaderingen, waarbij op dat moment geen formeel besluit nodig was. In bijlage I van het originele document is een overzicht opgenomen van de belangrijkste onderwerpen, die in 2008 tijdens de besluitvormende vergaderingen van de gemeenteraad aan de orde zijn geweest. REKENKAMERCOMMISSIE GOEREE-OVERFLAKKEE De rekenkamercommrsste Goeree-Overflakkee bestaat uit drie ex terne leden: mevrouw drs. C.J. Vree RA (voorzitter), de heer A.L. Koole en de heer dr. R. Teijl. De rekenkamercommissie heeft tot taak het toetsen van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur op doelmatigheid (is de voorbereiding en uitvoering van beleid efficiënt verlopen?), doeltreffendheid (zijn de beoogde effecten van het beleid ook daadwerkelijk behaald?) en rechtmatigheid (voldoet de uitvoering aan de wettelijke kaders en regelgeving?). Halverwege 2008 heeft de commissie een quick scan uitgevoerd van de jaarstukken 2007. zodat de gemeenteraad die in juni bij de besluitvorming kon betrekken. In 2008 heeft de commissie een onderzoek uitgevoerd naar het realise ren van een levensloopbestendige regio op Goeree-Overflakkee. Het rapport is in april 2009 uitgebracht. Daarnaast is de commissie in het verslagjaar begonnen aan een onderzoek naar de kostenbeheersing van het ISGO. Zie voor verdere informatie: vAvw.rcgo.nl. DORPSRADEN De dorpsraad van Melissant heeft in 2008 veel energie gestoken in de opstelling van een dorpsplan. Het dorpsplan is in juli 2008 gepre senteerd. De dorpsraad van Herkingen heeft in het verslagjaar een aanzet gemaakt voor de opstelling van een dorpsplan. Het dorpsplan is uiteindelijk in maart 2009 gepresenteerd. Zie voor meer informatie www.melissant.info en wv/w.herkingen.net. Pogingen om in Dirksland ook een dorpsraad op te richten, hebben in 2008 nog niet tot resultaat geleid. Ik hoop dat u deze versie van het bur- gerjaarverslag met interesse zult lezen en dat u een aansporing hebt gekregen tot betrokkenheid op de activiteiten van de gemeente. Van burgerparticipatie hebben we niet snel genoeg! Drs. S. Stoop, Burgemeester van Dirksland Inspraak en interactieve beleidsvorming zijn begrippen die steeds meer aandacht krijgen. Dat is niet meer dan logisch, omdat de za ken waarover het betuur besluiten neemt, de burgers het meeste aangaan. SPREEKRECHT Omdat de manier van vergaderen in 2008 is veranderd, is ook de regeling van het spreekrecht in de gemeenteraad aangepast. Inwo ners, bedrijven of instellingen hebben de mogelijkheid om tijdens de informerende en opiniërende vergadering hun mening kenbaar te maken. Het spreekrecht tijdens de besluitvormende vergadering is hiermee vervallen. De reden hiervan is dat de betekenis ervan mini maal is, omdat fracties hun standpunt inhoudelijk hebben voorbereid naar aanleiding van de informerende en opiniërende vergadering. Daarnaast hebben insprekers altijd gelegenheid om hun opvattingen schriftelijk kenbaar te maken. In 2008 hebben zes instanties en/of personen gebruik gemaakt van het spreekrecht tijdens de raadsverga dering. INFORMATIEVE EN THEMA BIJEENKOMSTEN De gemeenteraad laat zich. behalve door het college, ook door anderen informeren over de dossiers die zich daarvoor lenen. Dat gebeurde in 2008 op drie verschillende manieren. 1. Presentaties en toelichdngen tij- dens informerende en opiniërende raadsvergaderingen - Actuele stand van zaken rond de ontwikkeling van het gebied Spuikolk. gepresenteerd door de stedenbouwkundige advi seur en de architect; - Presentatie over de toepassing van de Wet voorkeursrecht gemeenten en in het bijzonder over de consequenties ervan voor het gebied Spuikolk, door de heer mr. J.R. Vermeulen van Lawton advocaten en belasting adviseurs; - Presentatie stedenbouwkundige opzet Spuikolk; - Presentatie uitgewerkte plannen voor het Hart van Dirksland. door architect Krijn Ratsma. 2. Thematische bijeenkomsten van de gemeenteraad De themabijeenkomsten hebben tot doel om de inwoners bij de discussies over het beleid te betrekken. In 2008 zijn vijf bijeen komsten georganiseerd: De Starterslening, een speciale faciliteit, waarmee inwoners met een bepaald inkomen de mogelijkheid krijgen de woonlas ten voor hun eerste koopwoning te verlagen; - "Zuipen en gebruiken", over het overmatige alcohol- en drugs gebruik - onder jongeren en volwassenen; - "Bedrijvige Dorpen?! Economische ontwikkeling, groei en ac tie", discussie over de kansen die het eiland te bieden heeft om de economie een (nieuwe) impuls te geven, de identiteit van het eiland en knelpunten die een rol kunnen spelen bij het aantrekken van bedrijvigheid; - "Een goede en veilige jaarwisseling: Hoe regelen we dat?"; - Debatavond over de toekomstvisie van de gemeente Dirks land. 3. tnformadeve bijeenkomsten voor leden van de vier gemeentera den, georganiseerd door het Intergemeentelijk Samenwerkings verband Goeree-Overflakkee (ISGO) - Waterplan Goeree-Overflakkee. een gezamenlijke koers van gemeenten en waterschap voor de realisatie van een veilig en schoon watersysteem in en om de dorpskernen van Goeree- Overflakkee; - Actualisering van de nota Vitale regio. Waarom is de integrale gebiedsontwikkeling noodzakelijk en op welke strategische punten moet de regio actie ondernemen om de toekomst van het eiland veilig te stellen? - Intergemeentelijke samenwerking. De gemeentesecretaris van Ba- rendrecht. de heer M. van Bijnen. presenteerde de uitkomsten van de door de gezamenlijke colleges gehouden werkconferenties; - Instrumenten van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening; - Ontwerpbeleidsplan 2008-2012, gepresenteerd door een vertegen woordiging van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond; - Uitwerking regionale economi sche visie. We staan altijd open voor verbetering van ons beleid en onze dienst verlening. Iedereen heeft dan ook de mogelijkheid om meldingen, bezwaren of klachten in te dienen bij onze organisatie. BEZWAARSCHRIFTEN Het gemeentebestuur neemt door het jaar heen vele besluiten. Als belanghebbenden het niet eens zijn met een besluit, dan kunnen ze een bezwaarschrift indienen. In 2008 ontving de gemeente Dirks land 19 bezwaarschriften, evenveel als in 2007. De behandeling van de bezwaarschriften vindt plaats in de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften. Deze bestaat uit zes leden van de ge meenteraad en een onafhankelijke voorzitter, mr. H.F.Th. Pennarts. Eind 2008 heeft deze commissie haar werkzaamheden beëindigd. Met ingang van 2009 is een nieuwe commissie actief, waarin geen gemeenteraadsleden zitting hebben. KLACHTEN De medewerkers en het bestuur van de gemeente Dirksland proberen iedereen zo correct mogelijk te behandelen. Meestal verlopen de con tacten goed. Soms is iemand niet tevreden over hoe hij of zij wordt be handeld. Als dat zo is, kan men een klacht indienen. Soms is het geven van opheldering of het aanbieden van een verontschuldiging afdoende. Wanneer een klacht zich niet leent voor een informele afhandeling, of wanneer de klager hiermee niet tevreden is, kan de officiële wettelijke klachtenprocedure worden gevolgd. De afgelopen jaren is slechts zeer incidenteel sprake geweest van klachten. In 2008 zijn er twee officiële klachten ingediend tegen gedragingen van het gemeentebestuur. Afgezien van de debatavond over de toekomstvisie - waar meer dan honderd inwoners via stern- kastjes bekend maakten hoe zij de gemeente Dirksland zien in 2020 - zijn de themabijeenkom sten matig bezocht door inwoners. Dit is aanleiding geweest voor een herbezinning op de frequentie en onderwerpkeuze voor deze bijeenkomsten. GAST VAN DE RAAD Het project "Gast van de raad" werd in 2008 uitgevoerd. Voor iedere raadsvergadering werden acht inwoners uitgenodigd. Deze waren willekeurig geselecteerd uit het bevolkingsregister. De gas ten, die op de uitnodiging zijn ingegaan, kregen voorafgaande aan de vergadering informatie van enkele raadsleden. In 2008 woon den 29 inwoners als speciale gast een of meer raadsvergaderingen bij. PUBLICATIES OP WEBSITE EN IN DE MEDIA De gemeente Dirksland plaatste wekelijks bekendmakingen over genomen besluiten in de regionale pers en op de gemeentelijke web site. Daarmee voldeed de gemeente aan de wettelijke voorschriften. Daarnaast werd via dezelfde media voorlichting gegeven over speci fieke onderdelen van het gemeentelijke beleid. Bezwaarschriften Bezwaarschriften 2007 2008 Na bemiddeling ingetrokken 0 1 Niet ontvankelijk 0 0 Gegrond 3 3 Ongegrond 15 14 Nog in behandeling 0 1 Doorgestuurd naar rechtbank 1 0 Totaal 19 19 Ingediende klachten Ingediende klachten 2007 2008 Totaal 4 2 In bijlage If (vanaf pagina 27) van het originele burgerjaarverslag 2008 vindt u een jaaroverzicht van de belangrijkste activiteiten die hebben plaatsgehad in de gemeente. HUWELIJKEN EN HUWELIJKSJUBILEA In 2008 zijn er 33 huwelijken voltrokken. Zoals op veel plaatsen in Nederland was ook in Dirksland 8-8-2008 een gewilde trouwdag. In de trouwzaal werden op deze dag vier huwelijken gesloten. In 2008 zijn er zes geregistreerde partnerschappen geweest. In 2008 brachten burgemeester Stoop en zijn vrouw een bezoek aan twintig jubilerende echtparen Huwelijl<sjubilea In 2008 SO-jarig huwetijk 60-jarig huwelijk 65-jarig huwelijk Totaal 23 2 1 26 KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN Op 25 april 2008 ontvingen vijf Dirkslandse burgers een Koninklijke onderscheiding in de Orde van Oranje Nassau ter gelegenheid van Koninginnedag; mevr. M. Benard (Lid), de heer J.C. Huizer (Lid), de heer K. Tanis (Lid), de heer H. Bestman (Lid) en de heer G.W. Robijn (Ridder). Begin juli 2008 verscheen de regionale Veiligheidsrapportage, waaruit blijkt dat Dirksland een van de meest veilige gemeenten in de regio is. POLITIE De gemeente Dirksland maakt deel uit van de politieregio Rotter dam-Rijnmond (zie ws',v.'.p->ii"o -i;p,y,r^.>.i,",!). De regio is verdeeld in een aantal districten. De gemeente Dirksland is onderdeel van dis trict "De Eilanden", dat behalve Goeree-Overflakkee ook Voorne- Putten omvat. Burgemeester Stoop is het hoofd van de lokale politie. Zowel binnen de regio als binnen het district vindt regelmatig over leg plaats tussen de burgemeesters, de leiding van de politie en het Openbaar Ministerie. Het overleg ging in 2008 vooral over de korps brede prioriteiten, namelijk jeugd, geweld, veelplegers, drugs en overlast, handhaving openbare orde. midden- en zware criminaliteit en radicalisering en terrorismebestrijding. Halverwege het jaar stelde het Regionaal College de Kadernota re gionale aanpak eergerelateerd geweld, huiselijk geweld en mensen handel vast. Met het oog op de invoering van de Wet tijdelijk huis- verbod per 1 januari 2009 zijn voor de gehele regio procedures en voorzieningen getroffen om de wet adequaat te kunnen uitvoeren. In het kader van een bestuurlijke aanpak van de georganiseerde cri minaliteit heeft het Regionaal College tevens besloten tot de inrichting van een Regionaal informatie- en expertisecentrum. Dit centrum moet bijdragen aan de versterking van de informatiepositie van zowel de po litie als de gemeenten op het gebied van de georganiseerde criminaliteit. Op het niveau van het district werden de regionale prioriteiten meer concreet vertaald. In bet district hebben we in 2008 aandacht besteed aan een brede aanpak van vernielingen, het coördineren van de aanpak van hennepkwekerijen en de consequenties van het toepassen van bestuursrechtelijke maatregelen, de stroomlijning van procedures ten aanzien van de handhaving met betrekking tot horeca-aangelegenheden. Tevens ging veel aandacht uit naar de con sequenties van de kerntakendiscussie bij de politie, die er toe leidt dat een aantai zaken, dat voortvloeit uit de algemene plaatselijke ver ordening, (weer) door de gemeenten zal moeten worden opgepakt. BRANDWEER Per 1 januari 2008 is het beheer van de brandweerzorg overgedra gen aan de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), ondanks het feit dat de formaliteiten vervuld waren, is nog veel energie ge stoken in het op orde brengen van de nieuwe (administratieve) or ganisatie. Personele onderbezetting heeft de start van het district Goeree-Overflakkee niet gemakkelijk gemaakt. Aan het begin van het jaar nam de heer P. Aantjes afscheid als commandant van het samenwerkingsgebied. De heer F. ten Hoor werd door de VRR benoemd als waarnemend districtscommandant. Per 1 september is de heer M. Lugtenburg benoemd als postcommandant voor de blusgroepen van Dirksland en Oostflakkee. De veiligheidsregio heeft gewerkt aan de totstandkoming van een beleidsplan 2008-2O12. Hierover is ook met de gemeenteraden gecommuniceerd. In het kader van veranderende wetgeving kwam een plan over crisiscommunicatie tot stand. Omdat de regio vele brandweervrijwiiiigers kent, ontwikkelde de VRR een beleidsvisie op vrijwilligheid. Over de (te) lange aanrijtijden van ambulances en de spreiding van materieel werd regelmatig van gedachten gewisseld. CRISISBEHEERSING In 2008 waren geen calamiteiten waarvoor de gemeentelijke rampenorganisatie is ingezet. In 2008 hebben het bestuur en de ambtelijke organisatie heel veel aan dacht gegeven aan de verbetering van de kwaliteit van de gemeente lijke dienstverlening. Eind mei heeft onderzoeksportaal Webdam het zevende E-mailonderzoek uitgevoerd onder alle (deel)gemeenten in Nederland. De gemeente Dirksland is, met 31 andere gemeenten, ge ëindigd op de hoogste positie met 40 punten. is een wachtruimte gerealiseerd, zodat de privacy van mensen, die aan de balie geholpen worden, beter gewaarborgd is. AVONDOPENSTELLING Gebleken is dat de tweewekelijkse avondopenstelling voor het taak veld burgerzaken voorziet in een duidelijke behoefte. VERBOUWING GEMEENTEHUIS NIEUWE WEBSITE Als gevolg van de verbouwing van het gemeentehuis is de functiona- In april 2008 is de vernieuwde website van de gemeente online ge- liteit van de balie bij de hoofdingang aanzienlijk verbeterd. Inwoners gaan. Het gebruiksgemak is aanzienlijk verbeterd. Er is veel aandacht die voor het zorgloket komen, kunnen ook beter worden bediend. Er besteed aan het actueel houden van de gegevens en het regelmatig Overzicht meldingen afdeling weg- en waterbouw 2008 Categorie aantal afhandelingstermijn lOdgn 10 dgn Algemeen 45 22% 40 89% 5 11% Groen 17 8% 16 94% 1 6% Riolering 24 12% 20 83% 4 17% Verlichting 79 39% 7 Wegen 37 18% 29 78% 6 16% Totaal 202 100% 105 52% 16 8% plaatsen van nieuwe informatie. Daarna is prioriteit gegeven aan het ontwikkelen en integreren van gestandaardiseerde digitale formu lieren. TOEKOMSTVISIE PUBLIEKE DIENSTVERLENING 2015 Diverse wettelijke en beleidsmatige ontwikkelingen hebben geleid tot een steeds grotere aandacht vóór de dienstverlening door de (gemeentelijke) overheid. Daarnaast spelen de mogelijkheden van automatisering en informatisering een belangrijke rol. In de achter liggende jaren zijn vele beleidsdocumenten, intentieverklaringen, innovatieprogramma's en achtergrondstudies verschenen. Vanuit het perspectief van de burger is een aantal jaren geleden de zoge naamde BugerServiceCode verschenen. Deze bevat tien normen, waaraan digitale contacten tussen burger en overheid moeten vol doen. Het college van burgemeester en wethouders heeft in juli 2008 met de normen uit deze code als leidraad een toekomstvisie publieke dienstverlening 2015 vastgesteld. De visie mondt uit in een groot aantal actiepunten. De actiepunten moeten in 2015 zijn gereali seerd. MELDINGEN TAAKVELD WEG- EN WATERBOUW Meldingen over de openbare ruimte - bijvoorbeeld over de bestra ting of een probleem in het riool - vormen een indicator voor de kwaliteit van de dienstverlening. Het gebruikte systeem bij het taak veld weg- en waterbouw geeft informatie over het aantal meldingen, de soort en een indeling in een termijn van afhandeling. Omdat het geautomatiseerde systeem van 2008 op een aantal punten niet aan sluit op de voordien gebruikte registratie, is een betrouwbare verge lijking met vorige jaren niet meer mogelijk.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 7