DIRKSLAND
Woord vooraf van burgemeester S. Stoop
Belangrijke aandachtspunten in 2008
Burgerparticipatie
Bezwaarschriften
en iclachten
Rpnrp^entatiep
onderscheidingen^
ceremonies en
ontvangsten
Openbare orde en veiligheid
Kwaliteit van de dienstverlening
EIIAnDBI-tllELWS
--A. e^
Inwonersaantal
gemeente Dirksland
Inwonersaantal
Van burgerparticipatie
hebben we niet snel
genoeg."
GEMEENTE
"Inspraak en interactiei/e
beleidsvorming zijn
begrippen die steeds meer
aandacht krijgen. Dat is
niet meer dan logisch,
omdat de zaken waar
over het betuur besluiten
neemtr de burgers het
meeste aangaan.
PAGINA 7
DINSDAG 8 SEPTEMBER 2009
Inwonersaantal
per 31-12-2007 8324
Geboorten 104
Overlijden 75
Vestigingen 376
Vertrek 382
per 31-12-2008 8347
Jaarlijks rapporteer ik in het burger]aarverslag over de kwaliteit van
de gemeentelijke dienstverlening en over de kv/aliteit van procedu
res op het gebied van burgerparticipatie. Het gaat dus vooral over
de relatie tussen de burger en het bestuur. Het burgerjaarverslag
is zowel bedoeld voor de gemeenteraad
als voor de overige inwoners van de ge
meente Dirksland.
ik verantwoording af over mijn invulling van het ambt als burgemees
ter. Daarom besteed ik aandacht aan "mijn" portefeuille openbare
orde en veiligheid.
In de voorgaande jaren - dit is mijn ze
vende burgerjaarverslag - werd het bur-
gerjaarverslag alleen uitgereikt aan de
raadsleden en tevens geplaatst op onze
gemeentelijke website.
Dit jaar is gekozen voor een andere op
zet. In juni van dit jaar is het burgerjaar
verslag aangeboden aan de raadsleden en tevens op de website ge
plaatst. Daarnaast verschijnt voor u als burger deze uitwerking van
het jaarverslag. Hiermee hoop ik u meer inzicht te geven in de wijze
waarop het gemeentebestuur van Dirksland omgaat met zaken als
inspraak, communicatie, klachten en dienstverlening. Daarnaast leg
Mijn burgerjaarvetslag en de jaarstuk
ken ö^sTekening en jaarverslag) van
de gemeente geven samen weer wat er
in 2008 in de gemeente Dirksland heeft
plaatsgevonden. U kunt deze documen
ten inzien via ■.■wv.'.dirksland.n,,V;i:. -jn
bclf-io J k. r-. Het volledige bur-
gerjaarverslag vindt u onder t i
Orpr'". ..•-jcrnar-v--. -
De gewenste transformatie van bedrijventerrein Spuikolk en de con
cretisering van de plannen voor het Hart van Dirksland bepaalden
voor een belangrijk deel de politieke en bestuurlijke agenda. Rond
de functieverandering van de Zuiderdieppolders bleef hel redelijk stil.
Vanaf het tweede halfjaar vroeg de totstandkoming van de toekomst
visie voor de hele gemeente veel aandacht en energie. Het feit dat de
visie betrekking heeft op een middellange termijn, leidt er ook toe dat
de periode van discussie en uitwerking voor besluitvorming evenredig
langer duurt. Hel jaar 2009 wordl wat dit betreft een belangrijk jaar.
De uitwerking van een aantal zeer verschillende deelaspecten van
het beleid voor maatschappelijke ondersteuning leverde een aantal
boeiende raadsdiscussies op. Ook de discussie over de bestuurlijke
toekomst van Goeree-Overflakkee leverde veel gespreksstof op.
Alle direct betrokkenen hebben er heel veel tijd in gestoken, ter
wijl het rendement van alle inspanningen niet altijd datgene was wat
men had verwacht of gehoopt.
GEMEENTERAAD
De samenstelling en werkwijze van de gemeenteraad veranderde ge
durende het verslagjaar. In de vergadering van februari werd afscheid
genomen van de heer B.J. Overweg (Gemeentebelangen). Tijdens
dezelfde vergadering werd mevr. D.G.P. Boelen als opvolger geïnstal
leerd. In december 2008 werd afscheid genomen van de heer M.W.
Struik (Christenunie). In januari 2009 werd de heer J. Toes aangesteld.
Met ingang van 2008 werd een nieuwe vergaderc/clus gehanteerd.
Er werden per maand, behalve in het zomerreces, twee raadsverga
deringen gehouden, namelijk één informerende en opiniërende ver
gadering en één besluitvormende vergadering; in twee gevallen wer
den de vergaderingen op één avond gecombineerd. In totaal kwam
de gemeenteraad 21 maal bijeen. Het presidium, dat belast is met de
procedurele voorbereiding van de raadsvergaderingen, kwam elf keer
bijeen. Daarnaast werden regelmatig thematische bijeenkomsten be
legd, waarin ook externe deskundigen hun inbreng kunnen hebben.
Tijdens besluitvormende vergaderingen konden bepaalde stukken als
hamerstuk worden afgedaan.
Aan het eind van het vergaderseizoen werd voor de raad en het col
lege een werkconferentie georganiseerd. De conferentie van juni "Stond
in het teken van een eerste inhoudelijke voorbereiding op een toe
komstvisie voor de gemeente. Informatie over de totstandkoming van
de toekomstvisie kunt u nalezen op ■,vwvv.dirksl;ind.n! Acuieel/Actu-
■ndr''■.■'■_■;■;■■-■[■. ','-1 ,■-■- -■i-'itv's e g^r'^-^tmtr Di'-kshnci,
Op pagina 5 en 6 van het vastgestelde burgerjaarverslag 2008 zijn de
belangrijkste onderwerpen weergegeven die zijn besproken tijdens de
informerende en opiniërende vergaderingen, waarbij op dat moment
geen formeel besluit nodig was. In bijlage I van het originele document
is een overzicht opgenomen van de belangrijkste onderwerpen, die in
2008 tijdens de besluitvormende vergaderingen van de gemeenteraad
aan de orde zijn geweest.
REKENKAMERCOMMISSIE GOEREE-OVERFLAKKEE
De rekenkamercommrsste Goeree-Overflakkee bestaat uit drie ex
terne leden: mevrouw drs. C.J. Vree RA (voorzitter), de heer A.L.
Koole en de heer dr. R. Teijl. De rekenkamercommissie heeft tot taak
het toetsen van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur op
doelmatigheid (is de voorbereiding en uitvoering van beleid efficiënt
verlopen?), doeltreffendheid (zijn de beoogde effecten van het beleid
ook daadwerkelijk behaald?) en rechtmatigheid (voldoet de uitvoering
aan de wettelijke kaders en regelgeving?). Halverwege 2008 heeft de
commissie een quick scan uitgevoerd van de jaarstukken 2007. zodat
de gemeenteraad die in juni bij de besluitvorming kon betrekken. In
2008 heeft de commissie een onderzoek uitgevoerd naar het realise
ren van een levensloopbestendige regio op Goeree-Overflakkee. Het
rapport is in april 2009 uitgebracht. Daarnaast is de commissie in het
verslagjaar begonnen aan een onderzoek naar de kostenbeheersing
van het ISGO. Zie voor verdere informatie: vAvw.rcgo.nl.
DORPSRADEN
De dorpsraad van Melissant heeft in 2008 veel energie gestoken in
de opstelling van een dorpsplan. Het dorpsplan is in juli 2008 gepre
senteerd. De dorpsraad van Herkingen heeft in het verslagjaar een
aanzet gemaakt voor de opstelling van een dorpsplan. Het dorpsplan
is uiteindelijk in maart 2009 gepresenteerd.
Zie voor meer informatie www.melissant.info en wv/w.herkingen.net.
Pogingen om in Dirksland ook een dorpsraad op te richten, hebben in
2008 nog niet tot resultaat geleid.
Ik hoop dat u deze versie van het bur-
gerjaarverslag met interesse zult lezen en dat u een aansporing hebt
gekregen tot betrokkenheid op de activiteiten van de gemeente. Van
burgerparticipatie hebben we niet snel genoeg!
Drs. S. Stoop, Burgemeester van Dirksland
Inspraak en interactieve beleidsvorming zijn begrippen die steeds
meer aandacht krijgen. Dat is niet meer dan logisch, omdat de za
ken waarover het betuur besluiten neemt, de burgers het meeste
aangaan.
SPREEKRECHT
Omdat de manier van vergaderen in 2008 is veranderd, is ook de
regeling van het spreekrecht in de gemeenteraad aangepast. Inwo
ners, bedrijven of instellingen hebben de mogelijkheid om tijdens de
informerende en opiniërende vergadering hun mening kenbaar te
maken. Het spreekrecht tijdens de besluitvormende vergadering is
hiermee vervallen. De reden hiervan is dat de betekenis ervan mini
maal is, omdat fracties hun standpunt inhoudelijk hebben voorbereid
naar aanleiding van de informerende en opiniërende vergadering.
Daarnaast hebben insprekers altijd gelegenheid om hun opvattingen
schriftelijk kenbaar te maken.
In 2008 hebben zes instanties en/of
personen gebruik gemaakt van het
spreekrecht tijdens de raadsverga
dering.
INFORMATIEVE EN THEMA
BIJEENKOMSTEN
De gemeenteraad laat zich. behalve
door het college, ook door anderen
informeren over de dossiers die zich
daarvoor lenen. Dat gebeurde in
2008 op drie verschillende manieren.
1. Presentaties en toelichdngen tij-
dens informerende en opiniërende
raadsvergaderingen
- Actuele stand van zaken rond
de ontwikkeling van het gebied
Spuikolk. gepresenteerd door
de stedenbouwkundige advi
seur en de architect;
- Presentatie over de toepassing
van de Wet voorkeursrecht
gemeenten en in het bijzonder
over de consequenties ervan voor het gebied Spuikolk, door
de heer mr. J.R. Vermeulen van Lawton advocaten en belasting
adviseurs;
- Presentatie stedenbouwkundige opzet Spuikolk;
- Presentatie uitgewerkte plannen voor het Hart van Dirksland.
door architect Krijn Ratsma.
2. Thematische bijeenkomsten van de gemeenteraad
De themabijeenkomsten hebben tot doel om de inwoners bij de
discussies over het beleid te betrekken. In 2008 zijn vijf bijeen
komsten georganiseerd:
De Starterslening, een speciale faciliteit, waarmee inwoners
met een bepaald inkomen de mogelijkheid krijgen de woonlas
ten voor hun eerste koopwoning te verlagen;
- "Zuipen en gebruiken", over het overmatige alcohol- en drugs
gebruik - onder jongeren en volwassenen;
- "Bedrijvige Dorpen?! Economische ontwikkeling, groei en ac
tie", discussie over de kansen die het eiland te bieden heeft
om de economie een (nieuwe) impuls te geven, de identiteit
van het eiland en knelpunten die een rol kunnen spelen bij het
aantrekken van bedrijvigheid;
- "Een goede en veilige jaarwisseling: Hoe regelen we dat?";
- Debatavond over de toekomstvisie van de gemeente Dirks
land.
3. tnformadeve bijeenkomsten voor leden van de vier gemeentera
den, georganiseerd door het Intergemeentelijk Samenwerkings
verband Goeree-Overflakkee (ISGO)
- Waterplan Goeree-Overflakkee. een gezamenlijke koers van
gemeenten en waterschap voor de realisatie van een veilig en
schoon watersysteem in en om de dorpskernen van Goeree-
Overflakkee;
- Actualisering van de nota Vitale regio. Waarom is de integrale
gebiedsontwikkeling noodzakelijk en op welke strategische
punten moet de regio actie ondernemen om de toekomst van
het eiland veilig te stellen?
- Intergemeentelijke samenwerking.
De gemeentesecretaris van Ba-
rendrecht. de heer M. van Bijnen.
presenteerde de uitkomsten van
de door de gezamenlijke colleges
gehouden werkconferenties;
- Instrumenten van de nieuwe Wet
ruimtelijke ordening;
- Ontwerpbeleidsplan 2008-2012,
gepresenteerd door een vertegen
woordiging van de Veiligheidsregio
Rotterdam-Rijnmond;
- Uitwerking regionale economi
sche visie.
We staan altijd open voor verbetering van ons beleid en onze dienst
verlening. Iedereen heeft dan ook de mogelijkheid om meldingen,
bezwaren of klachten in te dienen bij onze organisatie.
BEZWAARSCHRIFTEN
Het gemeentebestuur neemt door het jaar heen vele besluiten. Als
belanghebbenden het niet eens zijn met een besluit, dan kunnen ze
een bezwaarschrift indienen. In 2008 ontving de gemeente Dirks
land 19 bezwaarschriften, evenveel als in 2007. De behandeling van
de bezwaarschriften vindt plaats in de vaste commissie van advies
voor de bezwaarschriften. Deze bestaat uit zes leden van de ge
meenteraad en een onafhankelijke voorzitter, mr. H.F.Th. Pennarts.
Eind 2008 heeft deze commissie haar werkzaamheden beëindigd.
Met ingang van 2009 is een nieuwe commissie actief, waarin geen
gemeenteraadsleden zitting hebben.
KLACHTEN
De medewerkers en het bestuur van de gemeente Dirksland proberen
iedereen zo correct mogelijk te behandelen. Meestal verlopen de con
tacten goed. Soms is iemand niet tevreden over hoe hij of zij wordt be
handeld. Als dat zo is, kan men een klacht indienen. Soms is het geven
van opheldering of het aanbieden van een verontschuldiging afdoende.
Wanneer een klacht zich niet leent voor een informele afhandeling, of
wanneer de klager hiermee niet tevreden is, kan de officiële wettelijke
klachtenprocedure worden gevolgd. De afgelopen jaren is slechts zeer
incidenteel sprake geweest van klachten. In 2008 zijn er twee officiële
klachten ingediend tegen gedragingen van het gemeentebestuur.
Afgezien van de debatavond over
de toekomstvisie - waar meer
dan honderd inwoners via stern-
kastjes bekend maakten hoe zij
de gemeente Dirksland zien in
2020 - zijn de themabijeenkom
sten matig bezocht door inwoners.
Dit is aanleiding geweest voor een
herbezinning op de frequentie en onderwerpkeuze voor deze
bijeenkomsten.
GAST VAN DE RAAD
Het project "Gast van de raad" werd in 2008 uitgevoerd. Voor
iedere raadsvergadering werden acht inwoners uitgenodigd. Deze
waren willekeurig geselecteerd uit het bevolkingsregister. De gas
ten, die op de uitnodiging zijn ingegaan, kregen voorafgaande aan
de vergadering informatie van enkele raadsleden. In 2008 woon
den 29 inwoners als speciale gast een of meer raadsvergaderingen
bij.
PUBLICATIES OP WEBSITE EN IN DE MEDIA
De gemeente Dirksland plaatste wekelijks bekendmakingen over
genomen besluiten in de regionale pers en op de gemeentelijke web
site. Daarmee voldeed de gemeente aan de wettelijke voorschriften.
Daarnaast werd via dezelfde media voorlichting gegeven over speci
fieke onderdelen van het gemeentelijke beleid.
Bezwaarschriften
Bezwaarschriften
2007
2008
Na bemiddeling ingetrokken
0
1
Niet ontvankelijk
0
0
Gegrond
3
3
Ongegrond
15
14
Nog in behandeling
0
1
Doorgestuurd naar rechtbank
1
0
Totaal
19
19
Ingediende klachten
Ingediende klachten
2007
2008
Totaal
4
2
In bijlage If (vanaf pagina 27) van het originele burgerjaarverslag
2008 vindt u een jaaroverzicht van de belangrijkste activiteiten die
hebben plaatsgehad in de gemeente.
HUWELIJKEN EN HUWELIJKSJUBILEA
In 2008 zijn er 33 huwelijken voltrokken. Zoals op veel plaatsen in
Nederland was ook in Dirksland 8-8-2008 een gewilde trouwdag. In
de trouwzaal werden op deze dag vier huwelijken gesloten. In 2008
zijn er zes geregistreerde partnerschappen geweest.
In 2008 brachten burgemeester Stoop en zijn vrouw een bezoek
aan twintig jubilerende echtparen
Huwelijl<sjubilea In 2008
SO-jarig huwetijk
60-jarig huwelijk
65-jarig huwelijk
Totaal
23
2
1
26
KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN
Op 25 april 2008 ontvingen vijf Dirkslandse burgers een Koninklijke
onderscheiding in de Orde van Oranje Nassau ter gelegenheid van
Koninginnedag; mevr. M. Benard (Lid), de heer J.C. Huizer (Lid),
de heer K. Tanis (Lid), de heer H. Bestman (Lid) en de heer G.W.
Robijn (Ridder).
Begin juli 2008 verscheen de regionale Veiligheidsrapportage, waaruit
blijkt dat Dirksland een van de meest veilige gemeenten in de regio is.
POLITIE
De gemeente Dirksland maakt deel uit van de politieregio Rotter
dam-Rijnmond (zie ws',v.'.p->ii"o -i;p,y,r^.>.i,",!). De regio is verdeeld
in een aantal districten. De gemeente Dirksland is onderdeel van dis
trict "De Eilanden", dat behalve Goeree-Overflakkee ook Voorne-
Putten omvat. Burgemeester Stoop is het hoofd van de lokale politie.
Zowel binnen de regio als binnen het district vindt regelmatig over
leg plaats tussen de burgemeesters, de leiding van de politie en het
Openbaar Ministerie. Het overleg ging in 2008 vooral over de korps
brede prioriteiten, namelijk jeugd, geweld, veelplegers, drugs en
overlast, handhaving openbare orde. midden- en zware criminaliteit
en radicalisering en terrorismebestrijding.
Halverwege het jaar stelde het Regionaal College de Kadernota re
gionale aanpak eergerelateerd geweld, huiselijk geweld en mensen
handel vast. Met het oog op de invoering van de Wet tijdelijk huis-
verbod per 1 januari 2009 zijn voor de gehele regio procedures en
voorzieningen getroffen om de wet adequaat te kunnen uitvoeren.
In het kader van een bestuurlijke aanpak van de georganiseerde cri
minaliteit heeft het Regionaal College tevens besloten tot de inrichting
van een Regionaal informatie- en expertisecentrum. Dit centrum moet
bijdragen aan de versterking van de informatiepositie van zowel de po
litie als de gemeenten op het gebied van de georganiseerde criminaliteit.
Op het niveau van het district werden de regionale prioriteiten
meer concreet vertaald. In bet district hebben we in 2008 aandacht
besteed aan een brede aanpak van vernielingen, het coördineren
van de aanpak van hennepkwekerijen en de consequenties van het
toepassen van bestuursrechtelijke maatregelen, de stroomlijning
van procedures ten aanzien van de handhaving met betrekking tot
horeca-aangelegenheden. Tevens ging veel aandacht uit naar de con
sequenties van de kerntakendiscussie bij de politie, die er toe leidt
dat een aantai zaken, dat voortvloeit uit de algemene plaatselijke ver
ordening, (weer) door de gemeenten zal moeten worden opgepakt.
BRANDWEER
Per 1 januari 2008 is het beheer van de brandweerzorg overgedra
gen aan de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), ondanks
het feit dat de formaliteiten vervuld waren, is nog veel energie ge
stoken in het op orde brengen van de nieuwe (administratieve) or
ganisatie. Personele onderbezetting heeft de start van het district
Goeree-Overflakkee niet gemakkelijk gemaakt. Aan het begin van
het jaar nam de heer P. Aantjes afscheid als commandant van het
samenwerkingsgebied. De heer F. ten Hoor werd door de VRR
benoemd als waarnemend districtscommandant. Per 1 september
is de heer M. Lugtenburg benoemd als postcommandant voor de
blusgroepen van Dirksland en Oostflakkee.
De veiligheidsregio heeft gewerkt aan de totstandkoming van een
beleidsplan 2008-2O12. Hierover is ook met de gemeenteraden
gecommuniceerd. In het kader van veranderende wetgeving kwam
een plan over crisiscommunicatie tot stand. Omdat de regio vele
brandweervrijwiiiigers kent, ontwikkelde de VRR een beleidsvisie op
vrijwilligheid. Over de (te) lange aanrijtijden van ambulances en de
spreiding van materieel werd regelmatig van gedachten gewisseld.
CRISISBEHEERSING
In 2008 waren geen calamiteiten waarvoor de gemeentelijke
rampenorganisatie is ingezet.
In 2008 hebben het bestuur en de ambtelijke organisatie heel veel aan
dacht gegeven aan de verbetering van de kwaliteit van de gemeente
lijke dienstverlening. Eind mei heeft onderzoeksportaal Webdam het
zevende E-mailonderzoek uitgevoerd onder alle (deel)gemeenten in
Nederland. De gemeente Dirksland is, met 31 andere gemeenten, ge
ëindigd op de hoogste positie met 40 punten.
is een wachtruimte gerealiseerd, zodat de privacy van mensen, die aan
de balie geholpen worden, beter gewaarborgd is.
AVONDOPENSTELLING
Gebleken is dat de tweewekelijkse avondopenstelling voor het taak
veld burgerzaken voorziet in een duidelijke behoefte.
VERBOUWING GEMEENTEHUIS NIEUWE WEBSITE
Als gevolg van de verbouwing van het gemeentehuis is de functiona- In april 2008 is de vernieuwde website van de gemeente online ge-
liteit van de balie bij de hoofdingang aanzienlijk verbeterd. Inwoners gaan. Het gebruiksgemak is aanzienlijk verbeterd. Er is veel aandacht
die voor het zorgloket komen, kunnen ook beter worden bediend. Er besteed aan het actueel houden van de gegevens en het regelmatig
Overzicht meldingen afdeling weg- en
waterbouw
2008
Categorie
aantal
afhandelingstermijn
lOdgn 10
dgn
Algemeen
45
22%
40
89%
5
11%
Groen
17
8%
16
94%
1
6%
Riolering
24
12%
20
83%
4
17%
Verlichting
79
39%
7
Wegen
37
18%
29
78%
6
16%
Totaal
202 100% 105 52%
16
8%
plaatsen van nieuwe informatie. Daarna is prioriteit gegeven aan het
ontwikkelen en integreren van gestandaardiseerde digitale formu
lieren.
TOEKOMSTVISIE PUBLIEKE DIENSTVERLENING 2015
Diverse wettelijke en beleidsmatige ontwikkelingen hebben geleid
tot een steeds grotere aandacht vóór de dienstverlening door de
(gemeentelijke) overheid. Daarnaast spelen de mogelijkheden van
automatisering en informatisering een belangrijke rol. In de achter
liggende jaren zijn vele beleidsdocumenten, intentieverklaringen,
innovatieprogramma's en achtergrondstudies verschenen. Vanuit
het perspectief van de burger is een aantal jaren geleden de zoge
naamde BugerServiceCode verschenen. Deze bevat tien normen,
waaraan digitale contacten tussen burger en overheid moeten vol
doen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft in juli 2008 met
de normen uit deze code als leidraad een toekomstvisie publieke
dienstverlening 2015 vastgesteld. De visie mondt uit in een groot
aantal actiepunten. De actiepunten moeten in 2015 zijn gereali
seerd.
MELDINGEN TAAKVELD WEG- EN WATERBOUW
Meldingen over de openbare ruimte - bijvoorbeeld over de bestra
ting of een probleem in het riool - vormen een indicator voor de
kwaliteit van de dienstverlening. Het gebruikte systeem bij het taak
veld weg- en waterbouw geeft informatie over het aantal meldingen,
de soort en een indeling in een termijn van afhandeling. Omdat het
geautomatiseerde systeem van 2008 op een aantal punten niet aan
sluit op de voordien gebruikte registratie, is een betrouwbare verge
lijking met vorige jaren niet meer mogelijk.