Meditatie
graanlading over de weg
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Concordia zoekt muzikale
jongens en meisjes
Beroepings-
Botsing tussen tractoren:
EN U
WERK
EIIIVt1DEn.|1lEIJW5
>AET
Weet u de weg in uw woonplaats?
www.weetudeweg.nl
OUDDORP - Brass
band 'Concordia' te
Ouddorp zoekt voor
september weer muziek-
talentjes. Dan start weer
de blokfluitlessen en de
lessen Kennis maken
met muziek. Ga je na
de zomervakantie mini
maal naar groep 4 van
de basisschool, dan kun
je beginnen met de cur
sus Algemene Muzikale
Vorming.
ZWANGER
NAAR TANDARTS
Een veilige schuilplaats
www.eilanden-
nieuws.nl
Fiets- en
spelmiddag
SWO
OOSTFLAKKEE - De
SWO organiseert op
maandag 14 septem
ber een fiets- en spel-
dag voor senioren. De
deelnemers vertrekken
om 10.00 uur per fiets
vanuit hun woonplaats
naar De Keet in Lang
straat, waar kofiïe en
cake klaarstaan.
De weg
der kleine
mensen
Hoofdstuk 19
Verloren liefde
PAGINA 5
VRIJDAG 21 AUGUSTUS 2009
Dt^zi' x)mag- en antwoordrufmek staal geheel len dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunl u sturen aan: Redactie FAlanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenndmek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek luorden gepublireerd.
HET EINDE IN EMBDEN
Waanrm werd de zgn. Emhdense
School voor Nederlandse her
vormden gesloten en waarom is
Emhden geen Nederlands gebied
gebleven
Antwoord: oklobcr 1573
begon van Alkrna;n de vitlorie.
De Spinijaarden werden daar
afgeslagen en trokken zic:h
terug uil het Noorderkwartier.
Ook andere gewesten voeliten
zich vrij en een aantal week
naar Emden (zonder b) nil.
Nederlandse hervorinings-
gezinden konden terugkeren
naar huis en haard. De stad
Eniden, die aan veel asielzoe-
kende proleslanlen onderdak
en niillige bezigheden (zoals
Bijbelse holing en veilaal-
werk) had verschaft, kreeg
te maken met etononiisehe
achteruitgang, mede dooidal
de bedding van de rivier de
K.ms alsmaar verder naar het
westen opschoof. Terwijl de
terugkerende pioniers in een
aanlal bevrijde plaatsen gere
formeerde kerkgemeenien
slichlten en in meer centraal
gelegen oorden vergaderden,
brak in Eniden een strijd uit
tussen graaf Edzard II van
Oost-Friesland, die de bevol
king zijn wil en bovendien het
lutheranisme trachtte op te
dringen, en het calvinisti.sche
besluur dat kerkelijk onaf
hankelijk wilde blijven. Onze
.Staten-Generaal stuurden
troepen en tot 1744 behield
de stad een Nederlands garni
zoen. De band met de Repu
bliek der Zeven Provinciën
werd evenwel verbroken toen
Kredeiik II (de CJrote), koning
van l'ruisen en vriend van
Voliaire, die 'de Verlichting'
als een levensbeschouwing
propageerde, door erfenis in
Dit is een tweejarige opleiding,
waarin je leert blokfliiilen,
ritme likken op wood blocks
en waarin je kennismaakt mei
slagwerk en blaasinsliuinenten
die bij een lirassliand horen.
Ca je na de zomervakantie
naar groep 3, dan is er de cm-
sus Kennis maken mei muziek.
Hier ligt de nadruk op zingen
en danspasjes, maar je leert
ook de noten op de blokfluit
die met de linker hand worden
gespeeld, en er wordt gebruik
gemaakt van kleine slagwerk
insirumentjes. De lessen wor
den verzorgd door juf José
Kramer, op dinsdagavond in
m.l.g. Dorpslienden ie Oud
dorp. Heb je interesse, dan
ben je dinsdagavond 1 septem
ber welkom op de gratis proef
les, voor Kennis maken met
muziek van 18.00 -18.30 uur
en voor Algemene Muzikale
Vorming van 18.30 -19.00 uur.
Meld je wel even van tevoren
aan. Dat kan telefonisch via
nr. 0187 (5810.57 of via e-mail
inamieropC'ï'hotmail.com. Ook
voor meer informatie kun je
daar terecht. Zie ook website
www.concordia-ouddovp.nl.
1744 heel Oost-Friesland ver
wierf. Weliswaar deelde keizer
Napoleon Emden van 1806
tot 1809 bij het 'Koninkrijk
Holland' en daarna, gelijk met
ons land bij Frankrijk in, maar
toen waren alle Nederlandse
asielzoekers die stad reeds
lang ontvlucht.
Toen ik de kraamhulp afsprak,
kreeg ik te horen dal ik de half-
jaanijkse tandartscontrole niet
mocht vergeten. Wat heeft die
tandarts met inijn zwangerschap
te maken f
Antwoord: Uw zwangerschap
heeft wef heel veel met uw
tanden en kiezen te maken,
want de vrucht heeft zoveel
kalk nodig, dat uw lichaam
zelfs aan uw gebit kalk gaal
onttrekken. Dan ontstaan er
opeens veel zwakke plekken
en gaatjes. Het is verstandig
dan tijdig naar de tandarts te
gaan. En uw tandarts moet op
zijn beurt rekening houden
met uw toestand.
THEE MET KOEEIESMAAK
Hoe kan ik de bijsmaak vim
oude koffie weg krijgen uit een
thermoskan die ik voor thee
i?
moest gaan
Antwoord: Doe die kan half
vol met water en vul dat aan
met natuurazijn. Laat hem zo
een nacht staan. Daarna her
haald omspoelen met schoon
water.
AARDAPPELS ROESTEN
Hoe voorkom ik dat mijn aard-
apjyels weer gaan roesten?
Antwoord: Roest treedt vooral
op bij kalkhoudende grond.
()ok moet extra gesproeid
worden in droge perioden,
vooral bij 't begin van de
knolvorming. Dank zij de wis-
selbouw kunt u een minder
kalkrijke grond kiezen voor
het volgende seizoen en door
lijdige aanpassing en bewer
king telkens betere aarde
gereed maken voor de daarna
volgende jaren. Bespreek met
uw pootaardappelenleveran-
cier welke grondsoorten u
beschikbaar hebt en (zo nodig)
hoe u die beter geschikt kunt
maken voor de volgende teelt.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen dooi' de Generale
Synode (als universitair docent
pastoraat Utrecht), ds. R.J.
de Vries te Maastricht, die clit
beroep heeft aangenomen; te
Hansweerl-Schove, ds. M.W.M.
Helderman-Janse de Jonge
te Middelburg, die dit beroep
heeft aangenomen; te Hil
versum (hervormd wijkgem.
Centrum), ds. J.S. Heutink te
Ede; te Maarland (Loppersum,
hervormd), ds. H. Christoffers
te Drachten (wijk Noord), die
dit beroep heeft aangenomen;
te Oost-Terschelling, ds. È.H.
Zoemers te Oudewater, die dit
beroep heeft aangenomen; te
Puttershoek (herv.), kandidaat
A.B. Vroomans te Leiden, die
dit beroep heeft aangenomen;
te Steenbergen (herv.), ds. C.
Bieniond-Spek te Puttershoek-
Maasdam, die dit beroep heeft
aangenomen.
Aangenomen naar Buren
(CId) (herv.), ds. L.C. de Borst
te Zevenhuizen.
Die in de schiiilj)laats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten
in de schaduw des Almachtigen.
In een oorlog spelen schuil
plaatsen een belangrijke rol.
We zcjeken er veiligheid en
dekking. Toch geven deze
schuilplaatsen niet altijd
afdoende bescherming... Er
is in deze wereld maar één
absoluut veilige schuilplaats.
Dat is de schuilplaats waar
van de dichter van Psalm 91
spreekt: Wie in de schuil
plaats des Allerhoogsten is
gezeten, die is veilig en gebor
gen. Wat een schuilplaats is
en welke functie zij heeft, is
voor iedereen duidelijk. Het
is een plaats waarin men zich
in tijden van gevaar verbergt.
In het paradijs waren er geen
schuilplaatsen nodig; ook
waien er geen begraafplaat
sen, oorlog, leed of verdriet.
Adam w(M)nde er niet in een
burcht, maar in een heerlijke
hof, waar alles vrede, rust en
harmonie ademde. De woll
verkeerde daar niet het lam,
de luipaard was in de nabij
heid van de geitenbok. Nee,
angst, gevaar en dood wer
den er niet gevonden. Maar
door de zonde is alles zo
anders geworden. Dat is onze
schuld, want doordat wij
ons in het Paradijs van God
hebben afgescheurd en de
satan zijn toegevallen, heb
ben wij ons in een nameloos
diepe ellendestaat gebracht.
Alle rust, vrede en harmonie
Werden er voorgoed door
verstoord. Nee, die zonde
val is niet onder woorden te
hrengen. We hebben God
\ertoornd, onszelf gebracht
onder het vonnis van de dood
en de glans en heerlijkheid
van de .schepping zijn erdoor
verbleekt. Met de zonde kwa
nten de gevaren, de haat, de
\ijandschap en daarmee ook
de behoefte aan schuilplaat
sen.
f.en schuilplaats herinnert
dus aan onze zonde. Toen
Adam direct na de zondeval
hoorde dat de Heere tot hem
kwam, zocht hij meteen zo'n
schuilplaats. De mens was
bang voor God en voor elkaar
geworden, want de liefde en
het vertrouwen werden ook
niet meer gevonden.
Wij verkeren in gevaar.
Naast gevaren die ons leven
bedreigen, zijn er ook de
gevaren die het op onze ziel
,?emunt hebben. Satan zoekt
immers de mens in het ver
derf te storten. En de dood
wenkt ieder ogenblik. Geen
moment zijn we ons leven
meer zeker En als we wegge
nomen w(jrden, waar zullen
we dan verschijnen, hoe zal
het dan zijn? Kunnen we dan
Ciod ontmoeten, bij Wie door
onze zondeval niemand meer
wonen kan? Hij kan en zal
immers de schuldige geens
zins onschiddig houden. En
voor die toorn van God is
geen enkele schuilplaats hier
op aarde bestand.
Bent u daar al achter geko
men in uw leven? Dan is er
ook een levensvraag gebo
ren naar tóch een middel ter
ontkoming. Nee, uit onszelf
hebben we aan zo'n schuil
plaats geen behoefte, maar
als Gods Geest in ons werkt,
gaan we zien in welk gevaar
we ons begeven en gaat u bid
den: 'Heere, waar vind ik een
schuilplaats?'
En nu het onbevattelijke
wonder van Gods genade
en barmharLigheid, waar
in de wereld nergens een
schuilplaats te vinden is,
heeft de Heere Zélf voor een
Schuilplaats gezorgd. En die
Schuilplaats is Hij Zelf. Maar
hoe kan een rechtvaardig
en vlekkeloos heilige God
nu ooit een Schuilplaats zijn
voor een schuldig, verloren
en verdoemelijke zondaar?
Het is omdat Clods Zoon, de
Heere Jezus Christus, aan het
geschonden recht van Ciod
heeft voldaan. Want door
Zijn straflijden aan het kruis
van Golgotha heef Hij de
kop van satan vermorzeld, de
toorn van God tegen de zon-
Psalm 91
de en de schuld die de zonde
heeft veroorzaakt, volkomen
en voor eeuwig weggedra
gen. Zo baande Hij een weg
terug naar het Vaderhart.
\'()or dat geheim moeten
alleen wel onze zielsogen
worden geopend. En geluk
kig als u die Schuilplaats mag
leren vinden. Want in Hem
;illeen is er beschutting en
\eiligheid. Ja, daartoe is Hij
de door God Zelf gegeven en
aangewezen. Maar dan is het
niet genoeg dat u wéét dat er
een Schuilplaats is. U moei er
ook in verkeren. De tekst zegt
'...is gezeten'. Dat doen we
uit onszelf niet. Wij zwerven
buiten die Schuilplaats. We
horen er wel van, maar we
hebben Hem niet werkelijk
nodig. Dat komt omdat we
de gevaren niet zien die ons
bedreigen. Of omdat we onze
eigen schuilplaatsen heb
ben gebouwd. Van ons nette
le\en, van onze kerkgang,
of.. Maar dan onderschat
u de gevaren nog steeds.
Bedenk het tocli: u bent in
gevaar van voor eeuwig ver
loren te gaan. Vraag God
ol Hij u dat wil laten zien.
Dan raakt u het vertrou
wen op eigen .schuilplaatsen
ook kwijt, en wordt de bede
geboren 'Heere. ik hoor in
Uw Woord, in het Evangelie,
van een Schuilplaats, maar
ht>e kom ik daar nu in? Weet
u wat dan het wonder is?
Dan brengt de Heere Zelf u
daarin. Want dan schenkt Hij
het geloof om tot die tJod te
vluchten. Hij schenkt han
den om die Schuilplaats aan
te grijpen en te omhelzen.
Hij schenkt voeten om tot die
Schuilplaats te xluchten. En
Hij schenkt harten om zich
aan die Schuilplaats over te
geven. En als dat dierbare
geloof geschonken wordt,
komt er weer vrede, rust en
zaligheid.
In die Schuilplaats verkeert
men in de nabijheid van de
.-Mmachtige, voor Wie niets te
wonderlijk, geen ding onmo
gelijk en geen zaak hopeloos
is. Èn al het kwaad dat u in dit
jamtnerdal nog treft, wordt u
dan uit Zijn Vaderlijke hand
toegeschikt tot uw nut, om
Hem nog meer als Schtiil-
plaats nodig te hebben.
Die Schuilplaats wordl u ver
kondigd. In die Schuilplaats
zijn zondaren welkom. Die
Schuilplaats staat dag en
nacht open. Die Schuilplaats
geeft absolute veiligheid,
want ze is door God gege
ven. Ja, die Schuilplaats is
God Zelf Verkeert ti al in die
Schuilplaats?
Ds. B. van der Heiden
Ook is het mogelijk om met de
scoolmobiel mee te gaan, voor
begeleiding wordt gezorgd.
Na de koffie wordt vertrokken
richting Buurthuus te Acht-
huizen, waar een 'SWO cjuiz'
wordt gehouden. Om 12.15
uur wordt de lunch geser
veerd. Om 13.00 uur begint
het middagprogramma. Er
kan gekozen worden uit diver
se spelen, met aiuisluitend oni
15.30 uur bingo. Deelname
aan de gehele dag kost 10,
incl. kofhe en een lunch, deel
name aan alleen het middag
programma kost 5. Wie wel
mee wil doen, maar niet kan
fietsen, kan dit aangeven zodat
voor vervoer wordt gezorgd.
Aanmelden kan bij de SWO,
tel. 641344, e-mail tsr(ais-w-o.
nl.
OOLFGENSPLAAT - Op de kruising
Langeweg/Bosweg nabij Ooitgesnplaat
zijn dinsdagmiddag rond vier uur twee
tractoren op elkaar gebotst.
De tractor met aanhangwagen vol graan
die op de Langeweg reed had voorrang
moet krijgen van de tractorchaufféur die
vanaf de Bbsweg naderde, maar door
onbekende oorzaak reed laatstgenoemde
door.
Door de botsing die daarop volgde kan
telde de aanhanger van de andere tractor
en stortte de graanlading uil op de weg.
Niemand raakte gewond.
46-
P.A.deRoïcr
Ze iiebben een paar palen meege
bracht. Die zetten ze onder de kont
van de schuit en met vereende krach
ten duwen ze. Een van hen heeft de
leiding genomen en schreeuwt: Héé
- hup! Héé - hup!
Ze werken als paarden, de ketels,
maar aanvankelijk bereiken ze niets
anders, dan dat het achterschip wat
op en neer gaat.
"'t Lijkt wel een hengst", grinnikt er
één, die kennelijk een boerenzoon is.
"Vooruit mannen, we laten ons niet
kisten door zo'n schuit", zegt degene,
die de leiding genomen heeft. "As 't
water nog meer zakt, krijgen we hem
d'r helemaal niet meer of".
Ze zetten de benen schoor in 't gras
van de oever en de schuit schiet een
eindje naar de rivier Nog een paar
foise kiachltoeren en hij glijdt van de
oever
Ze zweten als otters, de kerels. Vol
daan kijken ze naar het resultaat van
hun inspanning, de handen op de
heupen.
"Mannen'', zegt Drikus, "namens de
schipper hier dank ik jullie veur je
hulp. De man is nog armer dan de
diakenie. dui hij kan je niet belo
nen." Met een olijke tinteling in zijn
ogen kijkt hij de mannen aan. Willem
schiet zowaar m de lach.
"lij bin een slimmerik", zegt de leider
tegen Drikus, "maar we motten d'r
toch een borrel op nemen."
'Jtillie worden bedankt, jonges", zegt
Willem. "Die borrel hebben jtillie
dubbel en dwars verdiend." Hij geeft
hen wat geld tiit zijn kleine beursje en
de mannen trekken af
"Daar bin je netjes afgekommen, Wil
lem. Je ziet wel, dat ik nog niet verge
ten bin, datje me zwemmen geleerd
heb. 't Was een bietje hardhandig,
maar alia. En nou gaan we je vooron
der droog leggen."
Ze zien kans hét gat in de kop te stop
pen en dan is het vooronder gauw
leeg. Het is er een desolate toestand.
De bedden zijn uit de kooien gedre
ven en liggen midden op de vloer, een
hoop vodden, vuil van de modder
Het kacheltje is naar een hoek gegle
den. De lamp is verdwenen. Die "ligt
misschien onder de bedden.
"We brengen hem meteen maar naar
het scheepswerfje. Da's niet ver van
jullie vandaan", zegt Willein. "Dan
motten ze daar de schade maar es
opnemen."
"Ze zullen verkikkerd zijn op zo'n
buitenkansje", vindt Drikus, "d'r is
niet eel te doen nou."
Ze maken een touwtje vast aan de kop
van de schuit, nemen beiden plaats op
de roeidoft en gaan tiekken. De wind
neemt snel af en draait kalmaan het
noordoosten in. "Net wat ik doch",
zegt Willem. "D'r zit vorst achter"
Dwars van Riethuizen steken ze over
De golven kruiven niet meer. Ei- loopt
een lange deining.
Op de middag nieren ze de Vertrou
wen aan het scheepswerfje.
Twee dagen later brengt Wil-
lein Annemie met de vlfet op
de Nijmeegse boot. die naar
Gorcum vaait. Ze gaat naar dokter
VVeyland. De kleine I^izebeth mag met
moeder mee.
De scheepsbouwer heeft de schade
opgenomen. Het roer kan hersteld
worden. De zwaarden hebben niet
veel geleden. Het gat in de kop is
best te dichten. Verder heeft de i omp
niet geleden. Het is een sterke, gave
schuit, de Vertrouwen.
Maar er moet een nieuwe mast op
komen en een nieuw ttiig. Dat hangt
er in. En ook in het vooronder moet
het een en ander gebettren. Wat doe
je voor een paar honderd gulden?
"VVe nemen geld op de schuit", zegt
Willem. "Als we een beetje voorspoe
dig \aren, lossen we het gauw af"
"Van wie wou je lenen?" heeft Anne
mie gevraagd. Ze wist al wat Willem
antwoorden zou.
"Van dokter Weyland en jij gaat er
heen", zegt Willem.
"Dat is mannenwerk", vintll .Anne
mie, maar Willem blijft lie\er bij de
schuit.
Zo komt het dat Annemie nu op een
stoomboot zit, voor het eerst van haar
leven. Willem heeft nog wel enkele
bedenkingen gehad tegen deze wijze
van vervoer, maar Annemie zag dit
niet zo zwaar in. Die boot voer al enke
le jaren en er is nog nooit wat mee
gebeurd. Er kwamen meer stoom-
schepen. Dat was de nieuwe tijd.
Ze hebben het beddegoed uit het voor
onder van de Vertrouwen gehaald, de
tijk gewassen en het stro vernieuwd.
Ze hebben het gehele vooronder een
grondige betirt gegeven en de kachel
weer op zijn plaats gezet. Nu kan Wil
lem met de kleine Gartjan weer in zijn
kooi slapen.
Er is een grote dankbaarheid in hun
hart, omdat de Heere hen zo genadig
heeft bewaard. Aan Drikus' moeder
Soetje Zilverschoon, hebben ze als
dank een hoeveelheid turf gegeven.
Die was wel nat, maar best te drogen
bij de haard.
Het is gaan \'riezen dat hel kraakt.
W'illem heeft echter geen gebrek aan
brandstol. Op een scheepswerf is wel
een brandje te vinden en hij heeft nog
turf in het ruim.
Helemaal op haar gemak voelt Anne-
tnie zich niet op de stoomboot. Het
rommelt in het ingewand van het
vaartuig en het trilt van kop tot ach
tersteven. Uit een lange, dunne pijp
komt zo nu en dan vette, zwarte rook.
Annemie vindt het toch wat zenuw
achtig op zo'n boot en het gaat zo
hard
De kapitein heelt er een zeiltje bij
gezet, omdat ze voor de wind varen,
maar het ding hangt slap. In het bin-
ilenste van de boot brandt een vuur
Nee, .Annemie geeft de voorkeur aan
hun zeilschip. Willem en zij spelen
niet met vuur En hun schuit trilt
niet. Die ligt rustig op het water En zij
gaan ook niet zo angstwekkend snel.
Als ze even bij de machinekamer staat
te kijken naar het gestaag bewegen
van de machine, komt de kapitein bij
haar staan. Hij heeft in haar de schip-
persvrouw' herkend.
"Wel, moeder, wat denk je van zo'n
schuit?"
"Geef inijn maar een zeilschip, dat
lijkt me veiliger en rustiger ook", ant
woordt Annemie.
"Waarom veiligei?" vraagt de kapi
tein, (wordl vervolgd)