Meditatie graanlading over de weg Vervolg verhaal RAAD DAAD Concordia zoekt muzikale jongens en meisjes Beroepings- Botsing tussen tractoren: EN U WERK EIIIVt1DEn.|1lEIJW5 >AET Weet u de weg in uw woonplaats? www.weetudeweg.nl OUDDORP - Brass band 'Concordia' te Ouddorp zoekt voor september weer muziek- talentjes. Dan start weer de blokfluitlessen en de lessen Kennis maken met muziek. Ga je na de zomervakantie mini maal naar groep 4 van de basisschool, dan kun je beginnen met de cur sus Algemene Muzikale Vorming. ZWANGER NAAR TANDARTS Een veilige schuilplaats www.eilanden- nieuws.nl Fiets- en spelmiddag SWO OOSTFLAKKEE - De SWO organiseert op maandag 14 septem ber een fiets- en spel- dag voor senioren. De deelnemers vertrekken om 10.00 uur per fiets vanuit hun woonplaats naar De Keet in Lang straat, waar kofiïe en cake klaarstaan. De weg der kleine mensen Hoofdstuk 19 Verloren liefde PAGINA 5 VRIJDAG 21 AUGUSTUS 2009 Dt^zi' x)mag- en antwoordrufmek staal geheel len dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunl u sturen aan: Redactie FAlanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenndmek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek luorden gepublireerd. HET EINDE IN EMBDEN Waanrm werd de zgn. Emhdense School voor Nederlandse her vormden gesloten en waarom is Emhden geen Nederlands gebied gebleven Antwoord: oklobcr 1573 begon van Alkrna;n de vitlorie. De Spinijaarden werden daar afgeslagen en trokken zic:h terug uil het Noorderkwartier. Ook andere gewesten voeliten zich vrij en een aantal week naar Emden (zonder b) nil. Nederlandse hervorinings- gezinden konden terugkeren naar huis en haard. De stad Eniden, die aan veel asielzoe- kende proleslanlen onderdak en niillige bezigheden (zoals Bijbelse holing en veilaal- werk) had verschaft, kreeg te maken met etononiisehe achteruitgang, mede dooidal de bedding van de rivier de K.ms alsmaar verder naar het westen opschoof. Terwijl de terugkerende pioniers in een aanlal bevrijde plaatsen gere formeerde kerkgemeenien slichlten en in meer centraal gelegen oorden vergaderden, brak in Eniden een strijd uit tussen graaf Edzard II van Oost-Friesland, die de bevol king zijn wil en bovendien het lutheranisme trachtte op te dringen, en het calvinisti.sche besluur dat kerkelijk onaf hankelijk wilde blijven. Onze .Staten-Generaal stuurden troepen en tot 1744 behield de stad een Nederlands garni zoen. De band met de Repu bliek der Zeven Provinciën werd evenwel verbroken toen Kredeiik II (de CJrote), koning van l'ruisen en vriend van Voliaire, die 'de Verlichting' als een levensbeschouwing propageerde, door erfenis in Dit is een tweejarige opleiding, waarin je leert blokfliiilen, ritme likken op wood blocks en waarin je kennismaakt mei slagwerk en blaasinsliuinenten die bij een lirassliand horen. Ca je na de zomervakantie naar groep 3, dan is er de cm- sus Kennis maken mei muziek. Hier ligt de nadruk op zingen en danspasjes, maar je leert ook de noten op de blokfluit die met de linker hand worden gespeeld, en er wordt gebruik gemaakt van kleine slagwerk insirumentjes. De lessen wor den verzorgd door juf José Kramer, op dinsdagavond in m.l.g. Dorpslienden ie Oud dorp. Heb je interesse, dan ben je dinsdagavond 1 septem ber welkom op de gratis proef les, voor Kennis maken met muziek van 18.00 -18.30 uur en voor Algemene Muzikale Vorming van 18.30 -19.00 uur. Meld je wel even van tevoren aan. Dat kan telefonisch via nr. 0187 (5810.57 of via e-mail inamieropC'ï'hotmail.com. Ook voor meer informatie kun je daar terecht. Zie ook website www.concordia-ouddovp.nl. 1744 heel Oost-Friesland ver wierf. Weliswaar deelde keizer Napoleon Emden van 1806 tot 1809 bij het 'Koninkrijk Holland' en daarna, gelijk met ons land bij Frankrijk in, maar toen waren alle Nederlandse asielzoekers die stad reeds lang ontvlucht. Toen ik de kraamhulp afsprak, kreeg ik te horen dal ik de half- jaanijkse tandartscontrole niet mocht vergeten. Wat heeft die tandarts met inijn zwangerschap te maken f Antwoord: Uw zwangerschap heeft wef heel veel met uw tanden en kiezen te maken, want de vrucht heeft zoveel kalk nodig, dat uw lichaam zelfs aan uw gebit kalk gaal onttrekken. Dan ontstaan er opeens veel zwakke plekken en gaatjes. Het is verstandig dan tijdig naar de tandarts te gaan. En uw tandarts moet op zijn beurt rekening houden met uw toestand. THEE MET KOEEIESMAAK Hoe kan ik de bijsmaak vim oude koffie weg krijgen uit een thermoskan die ik voor thee i? moest gaan Antwoord: Doe die kan half vol met water en vul dat aan met natuurazijn. Laat hem zo een nacht staan. Daarna her haald omspoelen met schoon water. AARDAPPELS ROESTEN Hoe voorkom ik dat mijn aard- apjyels weer gaan roesten? Antwoord: Roest treedt vooral op bij kalkhoudende grond. ()ok moet extra gesproeid worden in droge perioden, vooral bij 't begin van de knolvorming. Dank zij de wis- selbouw kunt u een minder kalkrijke grond kiezen voor het volgende seizoen en door lijdige aanpassing en bewer king telkens betere aarde gereed maken voor de daarna volgende jaren. Bespreek met uw pootaardappelenleveran- cier welke grondsoorten u beschikbaar hebt en (zo nodig) hoe u die beter geschikt kunt maken voor de volgende teelt. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen dooi' de Generale Synode (als universitair docent pastoraat Utrecht), ds. R.J. de Vries te Maastricht, die clit beroep heeft aangenomen; te Hansweerl-Schove, ds. M.W.M. Helderman-Janse de Jonge te Middelburg, die dit beroep heeft aangenomen; te Hil versum (hervormd wijkgem. Centrum), ds. J.S. Heutink te Ede; te Maarland (Loppersum, hervormd), ds. H. Christoffers te Drachten (wijk Noord), die dit beroep heeft aangenomen; te Oost-Terschelling, ds. È.H. Zoemers te Oudewater, die dit beroep heeft aangenomen; te Puttershoek (herv.), kandidaat A.B. Vroomans te Leiden, die dit beroep heeft aangenomen; te Steenbergen (herv.), ds. C. Bieniond-Spek te Puttershoek- Maasdam, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Buren (CId) (herv.), ds. L.C. de Borst te Zevenhuizen. Die in de schiiilj)laats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen. In een oorlog spelen schuil plaatsen een belangrijke rol. We zcjeken er veiligheid en dekking. Toch geven deze schuilplaatsen niet altijd afdoende bescherming... Er is in deze wereld maar één absoluut veilige schuilplaats. Dat is de schuilplaats waar van de dichter van Psalm 91 spreekt: Wie in de schuil plaats des Allerhoogsten is gezeten, die is veilig en gebor gen. Wat een schuilplaats is en welke functie zij heeft, is voor iedereen duidelijk. Het is een plaats waarin men zich in tijden van gevaar verbergt. In het paradijs waren er geen schuilplaatsen nodig; ook waien er geen begraafplaat sen, oorlog, leed of verdriet. Adam w(M)nde er niet in een burcht, maar in een heerlijke hof, waar alles vrede, rust en harmonie ademde. De woll verkeerde daar niet het lam, de luipaard was in de nabij heid van de geitenbok. Nee, angst, gevaar en dood wer den er niet gevonden. Maar door de zonde is alles zo anders geworden. Dat is onze schuld, want doordat wij ons in het Paradijs van God hebben afgescheurd en de satan zijn toegevallen, heb ben wij ons in een nameloos diepe ellendestaat gebracht. Alle rust, vrede en harmonie Werden er voorgoed door verstoord. Nee, die zonde val is niet onder woorden te hrengen. We hebben God \ertoornd, onszelf gebracht onder het vonnis van de dood en de glans en heerlijkheid van de .schepping zijn erdoor verbleekt. Met de zonde kwa nten de gevaren, de haat, de \ijandschap en daarmee ook de behoefte aan schuilplaat sen. f.en schuilplaats herinnert dus aan onze zonde. Toen Adam direct na de zondeval hoorde dat de Heere tot hem kwam, zocht hij meteen zo'n schuilplaats. De mens was bang voor God en voor elkaar geworden, want de liefde en het vertrouwen werden ook niet meer gevonden. Wij verkeren in gevaar. Naast gevaren die ons leven bedreigen, zijn er ook de gevaren die het op onze ziel ,?emunt hebben. Satan zoekt immers de mens in het ver derf te storten. En de dood wenkt ieder ogenblik. Geen moment zijn we ons leven meer zeker En als we wegge nomen w(jrden, waar zullen we dan verschijnen, hoe zal het dan zijn? Kunnen we dan Ciod ontmoeten, bij Wie door onze zondeval niemand meer wonen kan? Hij kan en zal immers de schuldige geens zins onschiddig houden. En voor die toorn van God is geen enkele schuilplaats hier op aarde bestand. Bent u daar al achter geko men in uw leven? Dan is er ook een levensvraag gebo ren naar tóch een middel ter ontkoming. Nee, uit onszelf hebben we aan zo'n schuil plaats geen behoefte, maar als Gods Geest in ons werkt, gaan we zien in welk gevaar we ons begeven en gaat u bid den: 'Heere, waar vind ik een schuilplaats?' En nu het onbevattelijke wonder van Gods genade en barmharLigheid, waar in de wereld nergens een schuilplaats te vinden is, heeft de Heere Zélf voor een Schuilplaats gezorgd. En die Schuilplaats is Hij Zelf. Maar hoe kan een rechtvaardig en vlekkeloos heilige God nu ooit een Schuilplaats zijn voor een schuldig, verloren en verdoemelijke zondaar? Het is omdat Clods Zoon, de Heere Jezus Christus, aan het geschonden recht van Ciod heeft voldaan. Want door Zijn straflijden aan het kruis van Golgotha heef Hij de kop van satan vermorzeld, de toorn van God tegen de zon- Psalm 91 de en de schuld die de zonde heeft veroorzaakt, volkomen en voor eeuwig weggedra gen. Zo baande Hij een weg terug naar het Vaderhart. \'()or dat geheim moeten alleen wel onze zielsogen worden geopend. En geluk kig als u die Schuilplaats mag leren vinden. Want in Hem ;illeen is er beschutting en \eiligheid. Ja, daartoe is Hij de door God Zelf gegeven en aangewezen. Maar dan is het niet genoeg dat u wéét dat er een Schuilplaats is. U moei er ook in verkeren. De tekst zegt '...is gezeten'. Dat doen we uit onszelf niet. Wij zwerven buiten die Schuilplaats. We horen er wel van, maar we hebben Hem niet werkelijk nodig. Dat komt omdat we de gevaren niet zien die ons bedreigen. Of omdat we onze eigen schuilplaatsen heb ben gebouwd. Van ons nette le\en, van onze kerkgang, of.. Maar dan onderschat u de gevaren nog steeds. Bedenk het tocli: u bent in gevaar van voor eeuwig ver loren te gaan. Vraag God ol Hij u dat wil laten zien. Dan raakt u het vertrou wen op eigen .schuilplaatsen ook kwijt, en wordt de bede geboren 'Heere. ik hoor in Uw Woord, in het Evangelie, van een Schuilplaats, maar ht>e kom ik daar nu in? Weet u wat dan het wonder is? Dan brengt de Heere Zelf u daarin. Want dan schenkt Hij het geloof om tot die tJod te vluchten. Hij schenkt han den om die Schuilplaats aan te grijpen en te omhelzen. Hij schenkt voeten om tot die Schuilplaats te xluchten. En Hij schenkt harten om zich aan die Schuilplaats over te geven. En als dat dierbare geloof geschonken wordt, komt er weer vrede, rust en zaligheid. In die Schuilplaats verkeert men in de nabijheid van de .-Mmachtige, voor Wie niets te wonderlijk, geen ding onmo gelijk en geen zaak hopeloos is. Èn al het kwaad dat u in dit jamtnerdal nog treft, wordt u dan uit Zijn Vaderlijke hand toegeschikt tot uw nut, om Hem nog meer als Schtiil- plaats nodig te hebben. Die Schuilplaats wordl u ver kondigd. In die Schuilplaats zijn zondaren welkom. Die Schuilplaats staat dag en nacht open. Die Schuilplaats geeft absolute veiligheid, want ze is door God gege ven. Ja, die Schuilplaats is God Zelf Verkeert ti al in die Schuilplaats? Ds. B. van der Heiden Ook is het mogelijk om met de scoolmobiel mee te gaan, voor begeleiding wordt gezorgd. Na de koffie wordt vertrokken richting Buurthuus te Acht- huizen, waar een 'SWO cjuiz' wordt gehouden. Om 12.15 uur wordt de lunch geser veerd. Om 13.00 uur begint het middagprogramma. Er kan gekozen worden uit diver se spelen, met aiuisluitend oni 15.30 uur bingo. Deelname aan de gehele dag kost 10, incl. kofhe en een lunch, deel name aan alleen het middag programma kost 5. Wie wel mee wil doen, maar niet kan fietsen, kan dit aangeven zodat voor vervoer wordt gezorgd. Aanmelden kan bij de SWO, tel. 641344, e-mail tsr(ais-w-o. nl. OOLFGENSPLAAT - Op de kruising Langeweg/Bosweg nabij Ooitgesnplaat zijn dinsdagmiddag rond vier uur twee tractoren op elkaar gebotst. De tractor met aanhangwagen vol graan die op de Langeweg reed had voorrang moet krijgen van de tractorchaufféur die vanaf de Bbsweg naderde, maar door onbekende oorzaak reed laatstgenoemde door. Door de botsing die daarop volgde kan telde de aanhanger van de andere tractor en stortte de graanlading uil op de weg. Niemand raakte gewond. 46- P.A.deRoïcr Ze iiebben een paar palen meege bracht. Die zetten ze onder de kont van de schuit en met vereende krach ten duwen ze. Een van hen heeft de leiding genomen en schreeuwt: Héé - hup! Héé - hup! Ze werken als paarden, de ketels, maar aanvankelijk bereiken ze niets anders, dan dat het achterschip wat op en neer gaat. "'t Lijkt wel een hengst", grinnikt er één, die kennelijk een boerenzoon is. "Vooruit mannen, we laten ons niet kisten door zo'n schuit", zegt degene, die de leiding genomen heeft. "As 't water nog meer zakt, krijgen we hem d'r helemaal niet meer of". Ze zetten de benen schoor in 't gras van de oever en de schuit schiet een eindje naar de rivier Nog een paar foise kiachltoeren en hij glijdt van de oever Ze zweten als otters, de kerels. Vol daan kijken ze naar het resultaat van hun inspanning, de handen op de heupen. "Mannen'', zegt Drikus, "namens de schipper hier dank ik jullie veur je hulp. De man is nog armer dan de diakenie. dui hij kan je niet belo nen." Met een olijke tinteling in zijn ogen kijkt hij de mannen aan. Willem schiet zowaar m de lach. "lij bin een slimmerik", zegt de leider tegen Drikus, "maar we motten d'r toch een borrel op nemen." 'Jtillie worden bedankt, jonges", zegt Willem. "Die borrel hebben jtillie dubbel en dwars verdiend." Hij geeft hen wat geld tiit zijn kleine beursje en de mannen trekken af "Daar bin je netjes afgekommen, Wil lem. Je ziet wel, dat ik nog niet verge ten bin, datje me zwemmen geleerd heb. 't Was een bietje hardhandig, maar alia. En nou gaan we je vooron der droog leggen." Ze zien kans hét gat in de kop te stop pen en dan is het vooronder gauw leeg. Het is er een desolate toestand. De bedden zijn uit de kooien gedre ven en liggen midden op de vloer, een hoop vodden, vuil van de modder Het kacheltje is naar een hoek gegle den. De lamp is verdwenen. Die "ligt misschien onder de bedden. "We brengen hem meteen maar naar het scheepswerfje. Da's niet ver van jullie vandaan", zegt Willein. "Dan motten ze daar de schade maar es opnemen." "Ze zullen verkikkerd zijn op zo'n buitenkansje", vindt Drikus, "d'r is niet eel te doen nou." Ze maken een touwtje vast aan de kop van de schuit, nemen beiden plaats op de roeidoft en gaan tiekken. De wind neemt snel af en draait kalmaan het noordoosten in. "Net wat ik doch", zegt Willem. "D'r zit vorst achter" Dwars van Riethuizen steken ze over De golven kruiven niet meer. Ei- loopt een lange deining. Op de middag nieren ze de Vertrou wen aan het scheepswerfje. Twee dagen later brengt Wil- lein Annemie met de vlfet op de Nijmeegse boot. die naar Gorcum vaait. Ze gaat naar dokter VVeyland. De kleine I^izebeth mag met moeder mee. De scheepsbouwer heeft de schade opgenomen. Het roer kan hersteld worden. De zwaarden hebben niet veel geleden. Het gat in de kop is best te dichten. Verder heeft de i omp niet geleden. Het is een sterke, gave schuit, de Vertrouwen. Maar er moet een nieuwe mast op komen en een nieuw ttiig. Dat hangt er in. En ook in het vooronder moet het een en ander gebettren. Wat doe je voor een paar honderd gulden? "VVe nemen geld op de schuit", zegt Willem. "Als we een beetje voorspoe dig \aren, lossen we het gauw af" "Van wie wou je lenen?" heeft Anne mie gevraagd. Ze wist al wat Willem antwoorden zou. "Van dokter Weyland en jij gaat er heen", zegt Willem. "Dat is mannenwerk", vintll .Anne mie, maar Willem blijft lie\er bij de schuit. Zo komt het dat Annemie nu op een stoomboot zit, voor het eerst van haar leven. Willem heeft nog wel enkele bedenkingen gehad tegen deze wijze van vervoer, maar Annemie zag dit niet zo zwaar in. Die boot voer al enke le jaren en er is nog nooit wat mee gebeurd. Er kwamen meer stoom- schepen. Dat was de nieuwe tijd. Ze hebben het beddegoed uit het voor onder van de Vertrouwen gehaald, de tijk gewassen en het stro vernieuwd. Ze hebben het gehele vooronder een grondige betirt gegeven en de kachel weer op zijn plaats gezet. Nu kan Wil lem met de kleine Gartjan weer in zijn kooi slapen. Er is een grote dankbaarheid in hun hart, omdat de Heere hen zo genadig heeft bewaard. Aan Drikus' moeder Soetje Zilverschoon, hebben ze als dank een hoeveelheid turf gegeven. Die was wel nat, maar best te drogen bij de haard. Het is gaan \'riezen dat hel kraakt. W'illem heeft echter geen gebrek aan brandstol. Op een scheepswerf is wel een brandje te vinden en hij heeft nog turf in het ruim. Helemaal op haar gemak voelt Anne- tnie zich niet op de stoomboot. Het rommelt in het ingewand van het vaartuig en het trilt van kop tot ach tersteven. Uit een lange, dunne pijp komt zo nu en dan vette, zwarte rook. Annemie vindt het toch wat zenuw achtig op zo'n boot en het gaat zo hard De kapitein heelt er een zeiltje bij gezet, omdat ze voor de wind varen, maar het ding hangt slap. In het bin- ilenste van de boot brandt een vuur Nee, .Annemie geeft de voorkeur aan hun zeilschip. Willem en zij spelen niet met vuur En hun schuit trilt niet. Die ligt rustig op het water En zij gaan ook niet zo angstwekkend snel. Als ze even bij de machinekamer staat te kijken naar het gestaag bewegen van de machine, komt de kapitein bij haar staan. Hij heeft in haar de schip- persvrouw' herkend. "Wel, moeder, wat denk je van zo'n schuit?" "Geef inijn maar een zeilschip, dat lijkt me veiliger en rustiger ook", ant woordt Annemie. "Waarom veiligei?" vraagt de kapi tein, (wordl vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5