Bemande vuurtoren Ouddorp betekent veel meer dan lokaal visitekaartje veiligheid voor scheepvaart EIUMlDEn-niEUWS Weerbericht Werhdruk Praktijk Seinlamp Voorbode? Uitspraken 2005 PAGINA 6 VRIJDAG 14 AUGUSTUS 2009 /~^T TTlT^r^'Do TiA ntYic^Kviivrïnn- i7^n viin fiinntïp IK In ritfs lr\rkrfc /1«»t- i;ir«>n tnf^nïp' keer tnrpnnnst irKrezet. Dat n-^^lj. »|gj||||«g||||j||j|||^»H(|m^ OUDDORP - De omschrijving van zijn functie is in de loop der jaren menig keer veranderd of, zoals u wilt, aangepast. Hij was kustlichtwachter maar ook zeever- keersambtenaar, afhankelijk van wie in bepaalde tijdvakken als officieel werkgever de scepter zwaaide. Duidelijk is ook dat je met de aanduiding 'vuurtorenwachter' echter de plank volledig mis slaat. Die benaming dateert nog vanuit midden vorige eeuw. Kees Polderman (51) is anno 2009 één van de zes vaste verkeersdienstmede werkers bij Rijkswaterstaat Zeeland, Dienstkring Deltakust Goes. Samen met nog één parttime collega verrichten zij hun werk op de post Ouddorp. Eén van de laatste bemande vuurtorens in Nederland. Tekst; Jaap Ruizeveld Foto's: Hans Villerius torenpost ingezet. Dat geldt als er totaal geen contact tot stand komt tussen de schi Pper Polderman wil - diploma tiek - niet ingaan op geruch ten dat wellicht op termijn, na een mogelijk efficiency onder zoek door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op het gebied van veiligheid op zee en functionaliteit van verkeers posten, de menselijke inzet ook op de Ouddorpse vuurtoren onder de loep wordt geno men. Dat kan dan betekenen uitsluitend gebruik van radar en andere waarnemingsap- paratuur. Vooralsnog specula- leerd en waar ook het naleven van gemeentelijke APV-regels op de stranden (gebiedsacti viteiten) niet aan een lokaal wakend oog ontsnappen. Wij kunnen niet alles monitoren, wel heel veel doen vanuit onze locatie", vertelt Polderman. Het is een genoegen om hem tijdens zijn werk van dichtbij te volgen. Als verkeersdienst medewerker op de Ouddorpse vuurtoren draait hij in een hoogte, waterstand en nauti sche bijzonderheden. 'Aan alle schepen...', is zijn begintekst. "Ik weet dat naast de beroeps vaart/vissersschepen ook de recreatieschippers voortdu rend op deze boodschap van de post Ouddorp zijn afge stemd. Zeker voor deze laat ste categorie geldt het als een belangrijk signaal. Je weet waar je op kunt rekenen. Of je bij ongunstige weersomstan digheden toch maar beter naar een haven kunt koersen." Via drie monitoren heeft de vuurtorenwachter continue zicht op hetgeen zich op het water ophoudt. ties, voorbarige conclusies. Ze zijn niet aan Kees besteed. Hij toont liever vol trots het werk waarmee hij bezig is. Inzet voor veiligheid en vlotte doorstroom van het scheepvaartverkeer in al haar geledingen. Met daar aan gekoppeld een scala van activiteiten voor ondersteu ning van hulpverleningsdien sten. Een gerichte, op lokale kennis geënte service, die van onschatbare betekenis is in een gebied dat zich uitstrekt vanaf de Maasvlakte tot ver voorbij de Brouwersdam in het Zeeuwse. "Wij pakken een flinke kustlijn, globaal tussen de ankerplaatsen bij de geulen voor Rotterdam en Vlissingen (Westkapelle), met voor ons lokaal het Slijkgat en niet te vergeten ook het Grevelingen- meer. Bij uitstek een gebied dat als toplocatie geldt voor water- toerisme en recreatie. Waar hoge eisen worden gesteld aan het naleven van protocolregels Bescherming Voordelta (Natu ra 2000). Waar milieuovertre dingen, zoals lozingen op zee, snel kunnen worden gesigna- 24 uurschema. Je hebt dien sten van 06.00 tot 14.00 uur, van 14.00 tot 22.00 uur en van 22.00 tot 06.00 uur. In de werkruimte op ruim 45 meter boven het maaiveld, met een desk vol geavanceerde appara tuur, monitoren, beeldscher men, meetsystemen, mobilo foon, radio-installaties, zen ders en ontvangers, is er een bijna onafgebroken commu nicatiestroom. Niet verwon derlijk want op werkkanaal 25 komen allerlei berichten, maar ook vragen binnen, .^lles noteert Polderman zorgvuldig op papier om het vervolgens in het journaal te verwerken. Zo ontstaat er een goed overzicht van wat zich in zijn diensttijd die dag heeft voorgedaan. Elke zestig minuten, op het halve uur, presenteert de ver keerspost Ouddorp een uit gebreid weerbericht. Kees Polderman spreekt de meest actuele KNMI-gegevens in die hem via de computer door lopend worden aangereikt. De weersverwachting, wind kracht, windrichting, golf- In je eentje, is dat niet eenzaam? "Hoe kom je daarbij?" vraagt hij. "Door de brede ramen zie ik de zee. Dat is net een levend en de verkeerspost en er toch duidelijk gevaar dreigt. Dg inzet van de lamp heeft enkele keren direct effect gesorteerd. Zelfs een stranding werd voor komen, vertelt Polderman. "Soms werken we ook met lichtkogels. Als een schipper niet op radio-oproepen rea geert, blijkbaar niet over ver bindingsmiddelen beschikt, maar zelf wel een rode licht- kogel afsteekt, reageren wj, als antwoord met het afvuren van 3 witte kogels. Daarmee geven wij aan: Wij hebben je in de peiling. Er komt hulp en/of assistentie. Voor recreatievaar tuigen langer dan 15 meter is een vaarbewijs nodig, dat geldt ook a:ls er 20 km/u of sneller kan worden gevaren. Vooral de situatie met kleine recrea tieboten vraagt veel aandacht. Soms wordt - populair gezegd - met een veilingkist met kof fiemolen, het zeegat uitgeva ren en ontbreekt bij de schip per alle kennis omtrent verbin dingsmiddelen, zeekaarten en noem maar op. Dat geeft vaak problemen". Waarschuwen jullie ook red dingsboten als er hulpvragen van schippers met mankemen ten aan boord of erger binnen komen? "Dat gebeurt primair via coördinatie vanuit het Kust wachtcentrum in Den Helder. Daar komt dan een melding binnen via kanaal 16", vertelt Kees. "Wel geven wij van hier uit de schipper van de red dingsboot een voorwaarschu wing dat er een melding komt. Vanuit onze post in de vuur toren kunnen wij de meeste operaties op de voet volgen en tussentijds aan de schipper ook actuele info geven over de komst van de reddingsboot". Het lijkt afgesproken; er komt een praktijkgeval. De schip per van motorboot Delta 1203 heeft motorstoring en vraagt hulp. Polderman heeft het bootje, 2 mijl noordoost Steile Hoek, al via de kijker en ook op de schermen gesignaleerd. Hij vraagt coördinatiegege- vens op. Hoeveel personen Vuurtoren 't Westhooft, een markant bouwwerk in de Ouddorpse duinen. "Aan alle schepen, aan alle schepen...zo begint Polderman op elk halfuur zijn uitzending van weerbericht, waterstanden, golfhoogten en verdere bij zonderheden. Enkele blikken in de lichtkoepel, het stekel van lampen en lenzen bovenin de vuurtoren, dat in donkere uren onafgebroken zijn lichtbundels over land en zee laat gaan. schilderij, zowel overdag als in de nacht. Nooit is iets het zelf de. De werkdruk kan variëren. De ene dienst zijn er geen cala miteiten. Hoef je je niet extra bezig te houden met het leg gen van contacten, afstemmen op hulpdiensten en/of met een schipper te communiceren die één of ander mankement aan zijn boot heeft en assistent vraagt. Dat wordt anders als er werkelijk iets voorvalt en direc te actie en inzet nodig is". AI pratend pakt Polderman weer zijn kijker waarmee hij regel matig de grote zeevlakte aftast. Hij signaleert recreatievaartui gen die dichtbij elkaar varen. Op de beeldschermen zoomt hij in op de objecten. Peilt hun vaarrichting en snelheid. "Kijk, bij het volgen van hun huidige koers is er geen gevaar voor een aanvaring". De telefoon rinkelt. Op de monitor ziet hij dat er toeristen staan bij het toegangshek aan het begin van de duinweg. "1st es gestatten oben zu kücken?" luidt de vraag. "Leider nein", antwoordt Kees vriendelijk. Hij legt de hoorn neer. "Niks geen koeken", zegt hij schater lachend. "Het komt regelmatig voor dat mensen de vuurtoren willen bezoeken. Dat is niet toegestaan, dus einde verhaal". In de werkruimte bij de desk staat een Aldis seinlamp, een op het oog oud communicatie middel. Sporadisch wordt de seinlamp nog vanaf de vuur- zijn er aan boord en wat is het probleem? Het blijkt geen noodgeval. Wel is assistentie nodig om - gratis - gesleept te worden naar de vertrekplek bij de Brouwersdam. "Ik zou tenminste voorvaarkosten in rekening brengen", laat ik me ontvallen. Het gehele communicatietra ject dat Kees eerder die mid dag in theorie uitlegde wordt nu werkelijkheid. De beman ning van de Baron van Lynden mag de klus klaren. Als geldt het een film, speelt zich de hele operatie nu af voor de ogen van de verkeerspost Ouddorp. Aan het eind van de middag komen er berichten dat red- dingsposten/brigades op de stranden hun werkzaamheden afsluiten. Je hoort het aan de contacten: Ons kent ons. "Dal is van onschatbare waarde", zegt Kees Polderman. "Lokale kennis van gebied en mensen. Op afstand kun je veel regelen. Als je echter je werk, primair ten behoeve van veiligheid in de brede zin van het woord, in deze kuststrook met eigen waarneming kunt verrijken en versterken, dan bied je meer waarde". Wij hopen dat het zo blijft, voegt hij er betekenisvol aan toe. "Aan onze inzet zal het niet liggen". Is bemanning van de Oud dorpse vuurtoren straks in het geding? Daarvoor is het goed om landelijk politieke ontwik- kehngen uit het recente verle den en huidige stappen rond verkeersposten elders in het land nog eens op een rij te zet ten. In september 2005 deelde de toenmalige minister van ver keer en waterstaat Karla Peijs op Kamervragen van de Chris tenunie mee dat haar onder zoek naar efficiëntie van objec ten en de wijze van taakuitvoe ring - ook ten aanzien van de verkeerspost Ouddorp - niet tot een voorbarige conclusie mocht leiden dat deze verkeers post (vuurtoren Ouddorp) op termijn onbemand raakt. Wel gaf zij toen aan dat daar waar verkeersdienstapparatuur bij vuurtorens aan vervanging toe is, de vraag gesteld moet worden of de scheepvaart door camera's en andere appa ratuur? Burgemeester Van de Velde van de gemeente Goe- dereede heeft dit onderwerp destijds al aangekaart en haar zig is, stelde ze. Veiligheid op zee en daarbij behorende func tionaliteit van de verkeerspost moet gewaarborgd blijven, dat is leidend. Dat aanvullende Vanaf de vuurtoren gespot, met een lens die wat sterkte betreft slechts de helft dichterbij trekt dan de kijker van de vuurtcfrenwachter. begeleiding nog vanuit een vuurtoren moet worden ver richt. Of dat dit ook kan vanuit een verkeerscentrale waarbij de vuurtoren wordt voorzien van waamemingsapparatuur (camera's) waarvan het signaal direct wordt doorgeseind naar een nieuwe verkeerspost. Dat speelde in 2005 toen in Noord- Nederland alleen nog voor de bemande vuurtorens van Ter schelling en Schiermonnikoog. Op TerscheUing zou een nieu we verkeerscentrale worden gebouwd in de nabijheid van de vuurtoren. Daadwerkelijke overdracht zou plaatsvinden als onafhankelijk is vastgesteld dat ook de visuele component van de verkeersbegeleiding goed vanuit de nieuwe centra le kan worden meegenomen, zo stelde genoemde minister destijds. Recent is er echter een ver volgstap gezet die ook de posi tie van Ouddorp opnieuw in de schijnwerper kan plaatsen. Want begin mei van dit jaar is het contract ondertekend tussen Rijkswaterstaat en de Zeeuwse Radar Combinatie voor de bouw van een nieuwe Zeeverkeerscentrale Wadden zee op Terschelling. Daarmee komt een eind in zicht voor de huidige bemanning en functies op beide vuurtorens op Schier monnikoog en TerscheUing. Door gebruik van de nieuwste apparatuur, inzet van extra radarmasten en camera's, uit breiding van het bedienings gebied en daarop afgestemde bemensing wordt de scheep vaartbegeleiding geoptimali seerd, zo geeft Rijkswaterstaat als onderbouwing aan. Ople vering van de nieuwe huisves ting is al voorzien in november 2010. wórdt door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat/Rijks waterstaat vervolgens de blik gericht op de vuurtoren in Ouddorp om veranderingen in de bedrijfsvoering van de scheepvaartbegeleiding zoda nig in te richten dat lokale inzet van mensen wordt vervangen bezorgdheid kenbaar gemaakt. Zij wees vooral op het feit dat de bemensing van de vuurto ren naast de belangrijke func tie voor de scheepvaart, inclu sief recreatievaart, extra vei ligheid betekent in een gebied dat jaarlijks, tussen Maasvlakte en Brouwersdam, een sterk groeiend aantal toeristen trekt (2,5 miljoen overnachtingen). Ook in Kamervragen is dit item sterk belicht. Toenmalig minister Peijs stelde in 2005 echter dat Zeeverkeersposten er niet zijn om badgasten en recreanten te bewaken. Voor scheepvaartbegeleiding is het niet noodzakelijk dat direct zicht op het vaargebied aanwe- waarnemingen voor KNRM voor reddingsacties belangrijk zijn begreep Peijs, maar dat betekende volgens haar zeker niet automatisch dat de vuur toren door verkeersleiders van Rijkswaterstaat zou moeten worden bemenst. Vooralsnog zijn er geen harde aanduidingen, wel geruch ten, dat ook de Ouddorpse vuurtoren met invulling van bovenstaande visie te maken krijgt. Met haar 5.200.000 kaars is deze vuurtoren al op 30 zeemijlen zichtbaar als visi tekaartje voor veiligheid op zee. Van bemenste veiligheid, met lokale meerwaarde wel te £en kijker die 50x dichterbij trekt biedt de vinulun iiwachter ruimschoots de gelegenheid om op grote afstand te zien en te volgen wal zich binnen 'zijn' gebied afspeelt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 6