INFURMATIERUDnlEK GEMEENTE M/ddelharnis
ElüVtlDEn-niEIJWS
Kon. Julianaweg 45 3241 XB Middelharnis Tel. (0187) 47 55 55 Fax (0187) 47 55 47 e-mail: info@middelharnis.nl www.middelharnls.nl
SPORTCOMMfSSr
WORDTINGESTE,
OXIJU'
5at3^
Invloed sportverenigingen
Informatie
ÖFFÏCrÉLE OPLEVERING ATLETTEKBAAN
ÖSTUS^EPTEMBER
l^fc^
PAGINA 5
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 2009
De Sportraad Middelharnis beëindigt begin september na vele jaren
dienst haar activiteiten, hiertoe is middels stemming in de Sportraad be
sloten. Hiervoor In de plaats wordt door het college van burgemeester en
wethouders een sportcommissie Ingesteld. Deze sportcommissie zal op
het gebied van sport het college gaan adviseren.
Zowel bij de Sportraad als de gemeente Middelharnis bestaat de behoefte
om een andere weg in te slaan. De nog te formeren sportcommissie zal het
college gevraagd en ongevraagd adviseren over sportgerelateerde onder
werpen. De commissieleden vertegenwoordigen geen specifieke vereniging,
maar behartigen de belangen van het volledige sportaanbod in de gemeente
Middelharnis. Sportverenigingen die actief zijn binnen de gemeente Middel
harnis zijn in de gelegenheid gesteld kandidaten voor de sportcommissie aan
te dragen. Op basis van de aanmeldingen benoemd het college maximaal vijf
personen als lid van de sportcommissie.
Sportverenigingen zullen niet langer 'individueel' vertegenwoordigd zijn in de
sportcommissie, maar zij hebben wel de mogelijkheid de sportcommissie te
informeren ofte raadplegen. Alle sportverenigingen zullen tweemaal per jaar
worden uitgenodigd voor een commissievergadering. De sportcommissie kan
gebruik maken van ambtelijke ondersteuning. Het college stelt naar verwach
ting medio september 2009 de sportcommissie Middelharnis in.
Op 3 juli jl. heeft de gemeente Middelharnis alle sportverenigingen die bin
nen de gemeente Actief zijn een brief en verdere achtergrondinformatie met
betrekking tot de te formeren sportcommissie toegezonden. Verenigingen
die de brief niet hebben ontvangen of personen die meer informatie wensen
kunnen contact opnemen met Rick Postema via de mail rick.postema@mid-
delharnis.nl oftelefonisch (0187) 475551.
Op maandagmiddag 31 augustus wordt de atletiekbaan in Middelharnis of
ficieel geopend.
Wethouder Kleingeld geeft omstreeks 16.00 uur het startsein voor de eerste
loop op de baan. De baan wordt vanaf dinsdag 1 september officieel in ge
bruik genomen door MSV AV Flakkee.
Vanaf 1 juli 2009 is een nieuw aanvraagformulier bouwvergunning van kracht.
Het formulier kan gedownload worden via www.middelharnis.nl. Het formulier
is te vinden onder het E-loket formulieren.
We verzoeken aanvragers van een bouwvergunning gebruik te maken van het
nieuwe formulier
Aanvragen met het oude formulier kunnen niet in behandeling worden geno
men. Deze worden teruggestuurd naar de aanvrager met een exemplaar van
het nieuwe formulier
27 augustus: Informatieve en opiniërende raad in het
gemeentehuis van Middelharnis (19.30 uur).
3 september 2009: Gemeenteraad in het gemeentehuis
van Middelharnis (19.30 uur).
Inwoners kunnen bij Gemeenteraadsvergadering en Informatieve en Opini
ërende raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht. Sprekers
dienen zich voor aanvang van de vergadering aan te melden bij de griffier.
Vergaderstukken liggen een week voor de vergadering in het gemeentehuis
(Stafbureau Facilitaire Zaken) ter inzage. De agenda's, de bijbehorende stuk
ken en de verslagen zijn tevens te raadplegen op (en gratis te downloaden
via) www.middelharnis.nl.
De gemeentelijke buitendienst pakt de komende periode een aantal schoon-
maakwerkzaamheden op in Nieuwe-Tonge en Stad aan 't Haringvliet. In Nieu-
we-Tonge wordt de entree, waaronder de bloembakken en de bestrating ge
reinigd.
In Stad aan 't Haringvliet wordt de entree aan de Lieve Vrouwepolderse Dijk
aan beide zijden van het dorp schoongemaakt. De gele zuilen, de komborden
en de verkeersborden worden gereinigd en de bestrating tussen de rijbaan en
het fietspad wordt ontdaan van aanslag.
De oude stoomsleepboot 'Hercules'
De Dorhurd XI.
Wanneer in september de landelijke 'Open Monumen
tendag' wordt georganiseerd, bekijkt men in Schiedam
de molens die dan draaiend zijn te bezichtigen. Van de
circa twintig molens die in de 19" eeuw rond de stad
Schiedam stonden, zijn er nog vijf overgebleven. Zij
behoren tot de grootste nog werkende korenmolens
ter wereld. Het zijn de volgende molens, met name
genoemd: De Nieuwe Palmboom (1781), 'De Noord'
(1803), De Vrijheid (1785), De Drie Koornbloemen
(1770), en De Walvisch (1794). De firma Nolet heeft
een aantal jaren geleden het plan opgevat om op de
locatie waar vroeger molen De Ploeg heeft gestaan een
nieuwe molen te bouwen en wel molen De Nolet (2006).
Deze molen doet dienst als ontvangstruimte en ener-
gieopwekker voor de distilleerderij van Nolet, is bijna
42 meter hoog en heeft tien verdiepingen. De wieken
reiken tot een hoogte van ruim 54 meter. Schiedam,
ook wel 'Brandersstad' genoemd, is vooral bekend om
haar jenevergeschiedenis. De Nieuwe Palmboom infor
meert de bezoeker over de cultuurhistorische betekenis
van de molens. Tevens wordt de werking van de molen
zichtbaar. Veel monumenten zoals pakhuizen, mouterij-
en, branderij, de molens en oude grachten herinneren
eraan dat Schiedam een echte Jeneverstad is, een goed
je dat wordt gebrouwen en ook op Goeree-Overflakkee
wordt genuttigd. In totaal zijn er in de hele stad 225
rijksmonumenten en het heeft op cultureel en toeris
tisch gebied heel wat te bieden.
\\'i\{ men, (It-nk ik, niet ut-ct, is
dal in cli' oude buitenhaven van
Seliietlaiii <le iieheel gere.staii-
reenie stoomsleejjboot Hen u-
les ligl algcmeeixl. Bij diverse
niarilienie evenementen ligt
de Hercules 'onder stoom' en
vaart het schip met passagiers
door de haven \aii Rotterdam.
Zowel in Dordrecht als Helle-
voetsliiis en Rotteidaiii en ook
meerdere plaatsen is het sehip
'onder stoom' te zien.
De Hercules weid gebouwd
in 1915 onder bouwnuiiimer
.")97, voor eigen rekening, bij
.Scheepswerf Gebr t;. en H.
hodewes te Martenshoek in
(.kroningen, en kwam onder
de naam Gebroeders Bodewes
111 in de vaart. Tussen 191,")
en 1918 bouwde deze werlwel
acht van deze sleepboten, die
onder de namen ('lebioeders
Bodewes 1 t/m VIÜ in de \aan
kwamen. (De bekende Furie
uit Maassluis werd ook op deze
werf gebouwd en in 1916 in de
vaart gebracht onder de naam
(^ebroedeis Bodewes VI.) De
lengte en bi eedte van de sleep
boot bedraagt 21,70 x 5,6.5
meter en het schip meel 63,50
BR'l en 11,50 NRT. De diep
gang is 2.65 meter. De Hercu
les is uitgerust met een twee
cilinder Compound Stoomma
chine van A.S. Fulton. Hoge-
driik cilinder van 280 mm.
I.agcdruk cilinder 560 mm.
C.ilinderslag van 400 mm en
140 omw/min. De trekkracht is
Nadal de sleepboot in 1915
was opgeleverd en een aantal
weken aan de kade had gele
gen, werden twee sleepboten,
waaronder de III, verkocht aan
de Deense Marine. In de Eer
ste Wereldoorlog mochten er
geen schepen worden verkocht
aan bet buitenland. Toch werd
er een uitzondering gemaakt
en 3 december 1915 vertrok
de Gebroeders Bodewes III
onder de naam Kremad naar
Denemarken. Halverwege de
Eerste Wereldoorlog, begin
1916, vond op deze sleepboot
een kleine naamswijziging
plaats en voer ze verder onder
de naam Freinad II. De stoom
sleepboot kwam in dienst van
de Deense Admiraliteit en voer
als Marine sleepboot onder
NA'FCJ registratienummer A
559 verder tot december 1964.
Flet schip werd toen te koop
aangeboden. Op 27 januari
1965 kwam het schip in het
bezit van een zekere Jorgen
Hastrup, die het schip als koop-
vaardijschip liet inschrijven in
het Deense Scheepvaartregis-
(er en de oude stoomsleepboot
onder de naam bracht van Dit-
te Hastrup. Deze naam heeft
nooit op het schip gestaan en
het staat xrijwel zeker vast dat
deze sleepboot ook nooit onder
die naam heeft gevaren, want
tijdens deze 'stillig periode' in
het Deense Kopenhagen wer
den diverse belangrijke onder
delen van boord gehaald en
ook aan onderhoud werd hele
maal niets gedaan. Eind 1978
werd de Fremand II verkocht
naar Nederland en kwam ze in
de haven van Enkliuizen te lig
gen. De nieuwe eigenaar, een
scheepshandelaar, bood het
schip later weer te koop aan en
een paar enthousiastelingen
onder leiding van Kees Boek
weit uit Schiedam, gingen de
sleepboot eens bekijken. (Kees
Boekweit is een oud-collega
roeier en \iiend \an mij). Het
casco was enorm verwaarloosd
en er moest heel veel aan
gebeuren om deze sleper weer
een beetje toonbaar te maken.
.V Oe Hercules op de IVestersehelde.
mei in haeir kielzog de Elisabelh.
(Schrijver dezes weet wat het is
wanneer een schip moet wor
den gerestaureerd).
Begin 1979 werd de koop toch
een Feit en de motorsleepboot
Eemshoorn bracht de Fiemad
Il van Enkhuizen naar Schie
dam en er werd een begin
gemaakt met de restauratie. De
Scheepvaart Inspectie biachl
een nieuw registratienummer
op het schip aan en wel: 7791
Z AMST 1979. Na een grote
inspectiebeurt en een droog
legging bij Scheepswerf De
Haas in Maassluis, bleek hel
schip in een uitstekende con
ditie te verkeren. Een nieuwe
beschermlaag werd op de
romp aangebracht en de daad
werkelijke restauiatie was hier
mee begonnen. Heel veel tijd
werd er in de restauratie van
het houtwerk gestoken. Aües
werd kaal gemaakt en wat niet
meer gebruikt kon worden
werd vernieuwd. Ook het voor
onder werd geheel uitgebro-
ken en vernieuwd. Ook in de
machinekamer werd heel veel
overhoop gehaald. Peilglazen
werden aangebracht, koperen
leidingen vernieuwd, negen
tien lagers werden weer nieuw
gemaakt, kortom: zo goed en
zo kwaad als het ging werd
alles onderhanden genomen.
Na reiniging en reconstruc
tie van de stoomketel kwam
in mei 1981 de goedkeiuig
van de Dienst van het Stoom-
wezen, die de gemaakte con
structietekening goedkemde
voor de volledige druk van 11
kg/ciTi2. Op 3 augustus 1981
vond de tweede hellingbeurt
plaats. De inmiddels tot Hei-
cules omgedoopte stoomsleep
boot weid getrokken floor de
stoomsleepboot Fiiiland, die
het schip naar de scheepswerf
in Maassluis sleepte. Op de
scheepswerf an De Haas wer
den vei dere reparaties aan de
romp uitgevoerd en er werd
een tweede beschermlaaglaag
op de romp aangebracht. Toen
brak eindelijk hel moment aan
dat de ketel aangeboden werd
ter keuring aan het Stoomwe-
zen. Deze moest een druk van
14,5 BAR kunnen volstaan.
De keuring vond plaats op 10
augustus 1983. Sinds een hele
lange tijd werd er weer stoom
aan de machine toegevoeid
en mei succes. Deze restau
iatie was een mooi voorbeeld
\an de degelijkheid van de
oude stoomwerktuigen, dat de
machine na ruim twintig jaar
rusten en roesten probleem
loos werkte.
De Hercules werd in de Slich
ting Cialorische Werktuigen
ondergebracht. De stoom
sleepboot wordt bemand
door een groep enthousiaste
\rijwilligers, die zich met alle
macht inzet om dit nationaal
industrieel erfgoed te behou
den. De Dockyard XI werd
in 1941 bij de RDM gebouwd
in opdraciil van de Russen,
maar door de oorlog werd
deze sleper nooit afgenomen
en dat was dan ook de reden
dat deze stoomsleepboot tot
1978 bij de RDM in dienst is
geble\en als werfsleepboot.
Na een periode bij het Rotter
dams Maritiem Museum is de
Dochard XI uiteindelijk ook
bij deze stichting terecht geko
men en daarin onder gebracht
van 1987-1991. Daarna is deze
oude havensleepboot weei'
teruggegaan naar het Mari
tiem Museum in Rotterdam.
Het schip kwam in de Stichting
Calorische Werktuigen terecht
als sloopschip, maar door veel
inspanning van Cees Boekweit
en z'n vrijwilligers werd de
Dockxard XI weer vaarklaar
gemaakt en behouden voor
het nageslacht. Toen werd het
schip weer terug getrokken uit
de Stichting Calorische Werk
tuigen en opgenomen bij het
Maritiem Museum in Rotter
dam.
Het allereerste evenement
De Hercules in nol bedrijf
waaraan de Hercules als zelf-
varende stoomsleepboot mee
deed, waren de Vestingdageii
in Hellevoetsluis in 1983. ()ok
bij de activiteiten rond de ope
ning van de Stornnloedkering
van de Oosterschelde op 4
oktober 1986 was de Hercules
aanwezig. Verder is het schip
overal inzetbaar, zoals met de
Wereldhavendagen in Rcjt-
terdam en vele andere evene
menten. Met de Hercules in
de haven van Schiedam is deze
cultuurstad met haar borreltje
een schitterende attractie rij-
ker.
Wij wensen Cees Boekweit en
zijn bemanning dan ook heel
veel succes met deze nostalgi
sche stoomsleepboot Flercules,
én een behouden vaart!
Schiedam,
Maarten Bezuijen