INFURMATIERUDnlEK GEMEENTE M/ddelharnis ElüVtlDEn-niEIJWS Kon. Julianaweg 45 3241 XB Middelharnis Tel. (0187) 47 55 55 Fax (0187) 47 55 47 e-mail: info@middelharnis.nl www.middelharnls.nl SPORTCOMMfSSr WORDTINGESTE, OXIJU' 5at3^ Invloed sportverenigingen Informatie ÖFFÏCrÉLE OPLEVERING ATLETTEKBAAN ÖSTUS^EPTEMBER l^fc^ PAGINA 5 VRIJDAG 7 AUGUSTUS 2009 De Sportraad Middelharnis beëindigt begin september na vele jaren dienst haar activiteiten, hiertoe is middels stemming in de Sportraad be sloten. Hiervoor In de plaats wordt door het college van burgemeester en wethouders een sportcommissie Ingesteld. Deze sportcommissie zal op het gebied van sport het college gaan adviseren. Zowel bij de Sportraad als de gemeente Middelharnis bestaat de behoefte om een andere weg in te slaan. De nog te formeren sportcommissie zal het college gevraagd en ongevraagd adviseren over sportgerelateerde onder werpen. De commissieleden vertegenwoordigen geen specifieke vereniging, maar behartigen de belangen van het volledige sportaanbod in de gemeente Middelharnis. Sportverenigingen die actief zijn binnen de gemeente Middel harnis zijn in de gelegenheid gesteld kandidaten voor de sportcommissie aan te dragen. Op basis van de aanmeldingen benoemd het college maximaal vijf personen als lid van de sportcommissie. Sportverenigingen zullen niet langer 'individueel' vertegenwoordigd zijn in de sportcommissie, maar zij hebben wel de mogelijkheid de sportcommissie te informeren ofte raadplegen. Alle sportverenigingen zullen tweemaal per jaar worden uitgenodigd voor een commissievergadering. De sportcommissie kan gebruik maken van ambtelijke ondersteuning. Het college stelt naar verwach ting medio september 2009 de sportcommissie Middelharnis in. Op 3 juli jl. heeft de gemeente Middelharnis alle sportverenigingen die bin nen de gemeente Actief zijn een brief en verdere achtergrondinformatie met betrekking tot de te formeren sportcommissie toegezonden. Verenigingen die de brief niet hebben ontvangen of personen die meer informatie wensen kunnen contact opnemen met Rick Postema via de mail rick.postema@mid- delharnis.nl oftelefonisch (0187) 475551. Op maandagmiddag 31 augustus wordt de atletiekbaan in Middelharnis of ficieel geopend. Wethouder Kleingeld geeft omstreeks 16.00 uur het startsein voor de eerste loop op de baan. De baan wordt vanaf dinsdag 1 september officieel in ge bruik genomen door MSV AV Flakkee. Vanaf 1 juli 2009 is een nieuw aanvraagformulier bouwvergunning van kracht. Het formulier kan gedownload worden via www.middelharnis.nl. Het formulier is te vinden onder het E-loket formulieren. We verzoeken aanvragers van een bouwvergunning gebruik te maken van het nieuwe formulier Aanvragen met het oude formulier kunnen niet in behandeling worden geno men. Deze worden teruggestuurd naar de aanvrager met een exemplaar van het nieuwe formulier 27 augustus: Informatieve en opiniërende raad in het gemeentehuis van Middelharnis (19.30 uur). 3 september 2009: Gemeenteraad in het gemeentehuis van Middelharnis (19.30 uur). Inwoners kunnen bij Gemeenteraadsvergadering en Informatieve en Opini ërende raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht. Sprekers dienen zich voor aanvang van de vergadering aan te melden bij de griffier. Vergaderstukken liggen een week voor de vergadering in het gemeentehuis (Stafbureau Facilitaire Zaken) ter inzage. De agenda's, de bijbehorende stuk ken en de verslagen zijn tevens te raadplegen op (en gratis te downloaden via) www.middelharnis.nl. De gemeentelijke buitendienst pakt de komende periode een aantal schoon- maakwerkzaamheden op in Nieuwe-Tonge en Stad aan 't Haringvliet. In Nieu- we-Tonge wordt de entree, waaronder de bloembakken en de bestrating ge reinigd. In Stad aan 't Haringvliet wordt de entree aan de Lieve Vrouwepolderse Dijk aan beide zijden van het dorp schoongemaakt. De gele zuilen, de komborden en de verkeersborden worden gereinigd en de bestrating tussen de rijbaan en het fietspad wordt ontdaan van aanslag. De oude stoomsleepboot 'Hercules' De Dorhurd XI. Wanneer in september de landelijke 'Open Monumen tendag' wordt georganiseerd, bekijkt men in Schiedam de molens die dan draaiend zijn te bezichtigen. Van de circa twintig molens die in de 19" eeuw rond de stad Schiedam stonden, zijn er nog vijf overgebleven. Zij behoren tot de grootste nog werkende korenmolens ter wereld. Het zijn de volgende molens, met name genoemd: De Nieuwe Palmboom (1781), 'De Noord' (1803), De Vrijheid (1785), De Drie Koornbloemen (1770), en De Walvisch (1794). De firma Nolet heeft een aantal jaren geleden het plan opgevat om op de locatie waar vroeger molen De Ploeg heeft gestaan een nieuwe molen te bouwen en wel molen De Nolet (2006). Deze molen doet dienst als ontvangstruimte en ener- gieopwekker voor de distilleerderij van Nolet, is bijna 42 meter hoog en heeft tien verdiepingen. De wieken reiken tot een hoogte van ruim 54 meter. Schiedam, ook wel 'Brandersstad' genoemd, is vooral bekend om haar jenevergeschiedenis. De Nieuwe Palmboom infor meert de bezoeker over de cultuurhistorische betekenis van de molens. Tevens wordt de werking van de molen zichtbaar. Veel monumenten zoals pakhuizen, mouterij- en, branderij, de molens en oude grachten herinneren eraan dat Schiedam een echte Jeneverstad is, een goed je dat wordt gebrouwen en ook op Goeree-Overflakkee wordt genuttigd. In totaal zijn er in de hele stad 225 rijksmonumenten en het heeft op cultureel en toeris tisch gebied heel wat te bieden. \\'i\{ men, (It-nk ik, niet ut-ct, is dal in cli' oude buitenhaven van Seliietlaiii <le iieheel gere.staii- reenie stoomsleejjboot Hen u- les ligl algcmeeixl. Bij diverse niarilienie evenementen ligt de Hercules 'onder stoom' en vaart het schip met passagiers door de haven \aii Rotterdam. Zowel in Dordrecht als Helle- voetsliiis en Rotteidaiii en ook meerdere plaatsen is het sehip 'onder stoom' te zien. De Hercules weid gebouwd in 1915 onder bouwnuiiimer .")97, voor eigen rekening, bij .Scheepswerf Gebr t;. en H. hodewes te Martenshoek in (.kroningen, en kwam onder de naam Gebroeders Bodewes 111 in de vaart. Tussen 191,") en 1918 bouwde deze werlwel acht van deze sleepboten, die onder de namen ('lebioeders Bodewes 1 t/m VIÜ in de \aan kwamen. (De bekende Furie uit Maassluis werd ook op deze werf gebouwd en in 1916 in de vaart gebracht onder de naam (^ebroedeis Bodewes VI.) De lengte en bi eedte van de sleep boot bedraagt 21,70 x 5,6.5 meter en het schip meel 63,50 BR'l en 11,50 NRT. De diep gang is 2.65 meter. De Hercu les is uitgerust met een twee cilinder Compound Stoomma chine van A.S. Fulton. Hoge- driik cilinder van 280 mm. I.agcdruk cilinder 560 mm. C.ilinderslag van 400 mm en 140 omw/min. De trekkracht is Nadal de sleepboot in 1915 was opgeleverd en een aantal weken aan de kade had gele gen, werden twee sleepboten, waaronder de III, verkocht aan de Deense Marine. In de Eer ste Wereldoorlog mochten er geen schepen worden verkocht aan bet buitenland. Toch werd er een uitzondering gemaakt en 3 december 1915 vertrok de Gebroeders Bodewes III onder de naam Kremad naar Denemarken. Halverwege de Eerste Wereldoorlog, begin 1916, vond op deze sleepboot een kleine naamswijziging plaats en voer ze verder onder de naam Freinad II. De stoom sleepboot kwam in dienst van de Deense Admiraliteit en voer als Marine sleepboot onder NA'FCJ registratienummer A 559 verder tot december 1964. Flet schip werd toen te koop aangeboden. Op 27 januari 1965 kwam het schip in het bezit van een zekere Jorgen Hastrup, die het schip als koop- vaardijschip liet inschrijven in het Deense Scheepvaartregis- (er en de oude stoomsleepboot onder de naam bracht van Dit- te Hastrup. Deze naam heeft nooit op het schip gestaan en het staat xrijwel zeker vast dat deze sleepboot ook nooit onder die naam heeft gevaren, want tijdens deze 'stillig periode' in het Deense Kopenhagen wer den diverse belangrijke onder delen van boord gehaald en ook aan onderhoud werd hele maal niets gedaan. Eind 1978 werd de Fremand II verkocht naar Nederland en kwam ze in de haven van Enkliuizen te lig gen. De nieuwe eigenaar, een scheepshandelaar, bood het schip later weer te koop aan en een paar enthousiastelingen onder leiding van Kees Boek weit uit Schiedam, gingen de sleepboot eens bekijken. (Kees Boekweit is een oud-collega roeier en \iiend \an mij). Het casco was enorm verwaarloosd en er moest heel veel aan gebeuren om deze sleper weer een beetje toonbaar te maken. .V Oe Hercules op de IVestersehelde. mei in haeir kielzog de Elisabelh. (Schrijver dezes weet wat het is wanneer een schip moet wor den gerestaureerd). Begin 1979 werd de koop toch een Feit en de motorsleepboot Eemshoorn bracht de Fiemad Il van Enkhuizen naar Schie dam en er werd een begin gemaakt met de restauratie. De Scheepvaart Inspectie biachl een nieuw registratienummer op het schip aan en wel: 7791 Z AMST 1979. Na een grote inspectiebeurt en een droog legging bij Scheepswerf De Haas in Maassluis, bleek hel schip in een uitstekende con ditie te verkeren. Een nieuwe beschermlaag werd op de romp aangebracht en de daad werkelijke restauiatie was hier mee begonnen. Heel veel tijd werd er in de restauratie van het houtwerk gestoken. Aües werd kaal gemaakt en wat niet meer gebruikt kon worden werd vernieuwd. Ook het voor onder werd geheel uitgebro- ken en vernieuwd. Ook in de machinekamer werd heel veel overhoop gehaald. Peilglazen werden aangebracht, koperen leidingen vernieuwd, negen tien lagers werden weer nieuw gemaakt, kortom: zo goed en zo kwaad als het ging werd alles onderhanden genomen. Na reiniging en reconstruc tie van de stoomketel kwam in mei 1981 de goedkeiuig van de Dienst van het Stoom- wezen, die de gemaakte con structietekening goedkemde voor de volledige druk van 11 kg/ciTi2. Op 3 augustus 1981 vond de tweede hellingbeurt plaats. De inmiddels tot Hei- cules omgedoopte stoomsleep boot weid getrokken floor de stoomsleepboot Fiiiland, die het schip naar de scheepswerf in Maassluis sleepte. Op de scheepswerf an De Haas wer den vei dere reparaties aan de romp uitgevoerd en er werd een tweede beschermlaaglaag op de romp aangebracht. Toen brak eindelijk hel moment aan dat de ketel aangeboden werd ter keuring aan het Stoomwe- zen. Deze moest een druk van 14,5 BAR kunnen volstaan. De keuring vond plaats op 10 augustus 1983. Sinds een hele lange tijd werd er weer stoom aan de machine toegevoeid en mei succes. Deze restau iatie was een mooi voorbeeld \an de degelijkheid van de oude stoomwerktuigen, dat de machine na ruim twintig jaar rusten en roesten probleem loos werkte. De Hercules werd in de Slich ting Cialorische Werktuigen ondergebracht. De stoom sleepboot wordt bemand door een groep enthousiaste \rijwilligers, die zich met alle macht inzet om dit nationaal industrieel erfgoed te behou den. De Dockyard XI werd in 1941 bij de RDM gebouwd in opdraciil van de Russen, maar door de oorlog werd deze sleper nooit afgenomen en dat was dan ook de reden dat deze stoomsleepboot tot 1978 bij de RDM in dienst is geble\en als werfsleepboot. Na een periode bij het Rotter dams Maritiem Museum is de Dochard XI uiteindelijk ook bij deze stichting terecht geko men en daarin onder gebracht van 1987-1991. Daarna is deze oude havensleepboot weei' teruggegaan naar het Mari tiem Museum in Rotterdam. Het schip kwam in de Stichting Calorische Werktuigen terecht als sloopschip, maar door veel inspanning van Cees Boekweit en z'n vrijwilligers werd de Dockxard XI weer vaarklaar gemaakt en behouden voor het nageslacht. Toen werd het schip weer terug getrokken uit de Stichting Calorische Werk tuigen en opgenomen bij het Maritiem Museum in Rotter dam. Het allereerste evenement De Hercules in nol bedrijf waaraan de Hercules als zelf- varende stoomsleepboot mee deed, waren de Vestingdageii in Hellevoetsluis in 1983. ()ok bij de activiteiten rond de ope ning van de Stornnloedkering van de Oosterschelde op 4 oktober 1986 was de Hercules aanwezig. Verder is het schip overal inzetbaar, zoals met de Wereldhavendagen in Rcjt- terdam en vele andere evene menten. Met de Hercules in de haven van Schiedam is deze cultuurstad met haar borreltje een schitterende attractie rij- ker. Wij wensen Cees Boekweit en zijn bemanning dan ook heel veel succes met deze nostalgi sche stoomsleepboot Flercules, én een behouden vaart! Schiedam, Maarten Bezuijen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5