Ouddorpse muzikant speelt mee met André Rieu Meditatie Grote zoekactie naar vermiste zwemmer Vervolg verhaal RAAD DAAD EN U Watersnood- museum krijgt werk Karel Appel Orgelconcert Matteo Imbruno Opwassen EIIAnD01-t1lEUW5 H0£ OUD IS DE BIJBEL? D/f AHME VADER VLEK IN DE NEK PAGINA 5 VRIJDAG 24 JULI 2009 OUDDORP - Onlangs was het Vrijthof in Maas tricht weer in de ban van de André Rieuconcerten. Op zich niets bijzonders, want dat is al voor het vijf dejaar, maar wel voor San- der Mierop uit Ouddorp. Die stond dit jaar als één van de koperblazers op het Vrijthof in Maastricht, r^ Een geweldige beleve nis. Maar hoe kom je daar terecht? h\ tiet viocgx- vooijaar hoorde icii iiiuzikaiil van liiassband CoiKoiflia' coii oproep op de radio van André Ricu. In juli, lijdcMs /ijn roiKC-rlen op liet V'rijlliol, is Icifc-lijkertijd hel VV'eicId iVIn/iek (iontonis in Kerkrade. Daaiorn leek het lieni leuk om ook lijdeirs /.ijn concerlen veel koperblazers mee Ie laten spelen. Daarom riep hij amateur koperblazers op die vijlcoiiteiten met hem mee wilden blazen op hel Vrijl- hol. Je moest wel minimaal in hel bezit zijn van je C-diploma van de niuziekschool. (lij veilelde dal legen Sander en toch maar eens nagezoehl op inlernel. Mcl was waar, de o|)roep stond er eelil. hel laalsle moment toi h nog ingesc hieven, wanl ja, di; afstand Ouddorp-Maasti i( hl is cii blijft toch zo'ii 240 km. Wekenlang iiiels meer van gehooid en eigenlijk dacht hij er al niel meer aan. Druk genoeg altijd. I lij is attiel lid bij lirassband '('oncordia' uil Ouddorp, lid van lanlaie 'De lloop' in .Slellendam en blaast ook nog wel eens mee met tan- lare '.'\pollo' uil (loedereede. Tol zijn grote verrassing kwam eind juni het verlo.s.seiide mail- ije. Ilij was ge.seletleerd. Daarna ging alles hetl snel. Sdiiilrr Mii'nijj ^iniii'ii met André Rieu. De muziek kreeg hij doorge maild, een oeten-CD thuisge stuurd en een repetitiesche ma. Cielukkig vond zijn werk gever het ook allemaal leuk, dus vrije dagen waren geen |)robleem. De eerste week van juli waren er repetities in VVijl- le, (leuk en Kerkrade eii daar bleek al meteen dat André Rieu een echte perfectionist is. Overal was hij zelf aanwezig om te beslissen hoe ze moes- leti lopen, waar ze moesten staan, enz. Dat op zich was ai een (jelevenis. Woensdag K juli was het dan zover. Hij werd 's avonds op het Vrijl- hol verwacht voor de laatste repetities, donderdags voor de generale repetitie eii vanaf vrijdag de echte concerten. Maar liefst 400 koperblazers uit hel hele land bijeen. De grootste fanfare van Neder land. Waren de repetities al leuk, dit was pas het echt gaaf. Kom je het VrijlholOpniarsen met 'Alle Kameraden', mag je tussen SOÜÜ mensen door lopen, langs het podium en langs overvolle terrassen. Een geweldige ervaring. Vervol gens speelden ze mee met o.a. I'ini di Roina, Aida, Ben Hur, en het plechtige 'Nearer, niy Clod to'I'hee' en natuurlijk het Limburgs volkslied. En dan weer terug, tijdens het spelen van hel vrolijke Lim burgse carnavalsdeunlje 'Sjeng oan de geng', langs diezelfde overvolle terrassen, over het uiMerkochle Vrijthof', naar hel theater, waar ze de hele week zo goed zijn verzorgd en opge vangen. Èn dat vijf avonden achterelkaar. Echt supfi. Na het laatste con cert op dinsdag 14 juli, zelfs nog een after-party, vsaar- bij André zelf aanwezig was. Natuurlijk werd er van deze gelegenheid gel:)ruik gemaakt om foto's te maken. Natuurlijk samen met André op de kiek, maar vooral de zangeressen en de dame.s uit het orkest waren bij de heren erg populair Mei de belofte van André Rieu dal ze nog eens uitgenodigd wor den voor een volgend concert, kwam er een eind aan een geweldige week Maastricht. l)i'7.c iiriuii^" I'll tnihiKiimliiihi'ii'k staat gcJiivi ten dienste xmn de lez/r die er lnisteitliiiis gebruik vnn kan nuilien. Uw vragen op vi'lrrli'i gehii'd hiiiil u sinrm aan: Rednrlif Eilanden-NieiiMs, Piisthiis S, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenriibriek' vermeld. De vragen xuorden door deskundigen beanlxnoord en zullen binnen enkele xueken na de inzending roiiil>teet met antxeoord in iteze rubriek xuorden gepubliceerd. Ik las iivi'i' de viiiidsicii -t'iiii iiiule jiapyrn.sriillen aan de Dode Zee I'll van llijhelteksti'it op kleita- blelleii bij jeruTjilem die zo'n 27 eeira'en oiid zonden ziek. Ik ilailit dal onze liijbel door dr Apostelen gesilireveii werd en iiiiitgevuld ■was mei joodse Imeheii uil die lijd. Antwoord: l' deukt voorna- inelijk aan hel Nieuwe 'l'es- lanienl. doih bij bedoelde voudslen \an oude teksten gaal hel om delen xau het Oude reslainent, want dat is geba.seerd o|) (later vertaalde) llelneeuwse geschriften van mogelijk (veel) meer dan acht eeuwen voor Ohrislus, gezien de ouderdom \;\n diverse fragmenten die gelijk zijn aan <le ■|<)rah en kiuiueu slaiu- meii uil de hislorie der joden lang voor i-ii na de uittocht uil Kgvple. Hel Oude Testament omvat slechts een deel van de oorspronkelijke Oud-Israëliti sche teksten. Een aantal moet mondeling zijn overgeleverd, daar er destijds al veel kleita bletten en papyrusrollen door oorlogen, natuurrampen, bianden in archieven en bibli otheken en helaas moedwil lige vernietiging door andere volkeren verloren gingen. Er wordt in de Joodse l'orali namelijk verwezen naar ons onbekende Heilige Boeken. Wel zijn ons overgeleverd: de Wet (vijf boeken), de Pro leten, en de (Geschriften w.o. de ons bekende Psalmen, Job. de .Spreuken, Ruth, het Hoog lied, Prediker, Klaagliederen, Esther, Daniel, Ezra, Nehemia en Kronieken. Van oudsher bestond onenigheid over het wel of niet opnemen van zeke re teksten in de Bijbel. De toet sing door joodse schriftgeleer den is na Cliristus voortgezet d.in.v. concilies en vaststelling van de 'canon' (maatstaf) van tie R.K.-kerk en later ook van andere kerken. Het Hooglied is bijv. alteen aanvaard omdat het aan koning Salomo werd toegeschreven. De zgn. Apo- rriet'e boeken zijn door de meeste kerken uitgesloten, daar zij minder betrouwbaar en zelfs ongeloofwaardig wer den bevonden. In de kloosters gingen monniken de Heilige Boeken overschrijven, zodat er (na vele jaren) complete geschriften in omloop kwa- iTien. Dank zij de uitvinding van de lioekdrukkunst ver scheen op 10 januari van het jaar 1477 te Delft de eerste gedrukte Bijbel in de Neder landse taal. \'an xvie is de uitspraak over een vader die veel kinderen groot- brengt, maar in armoede uihter- hlijjl als zij later rijk zipi gexeor- ileii Antwoord: Dat was onze grote dichter Nicolaas Beets. In zijn Verzamelde (iedichten vinden wij de woorden: "Eer brengt een arme Vader niet vreugd zes kind'ren groot, dan dat zes rijke kind'ren hem koest'ren in de nood". En deze waarschu wing geldt helaas nog \-oor veel kinderen in onze tijd... OUWERKERK - Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een Karel Appel in bruikleen gekregen. Het gaat om een landkaart van Schouwen- Duiveland die de Cobra kunstenaar bewerkte toen hij in 1956 een bezoek bracht aan het eiland. Karel Appel was toen te gast bij Lou Eelkema van de Landinrichtingscom missie Schouwen-Duive- land. Op een bestaande landkaart tekende de kunstenaar iets, wal hij vervolgens signeerde. Het werk was nog steeds in het bezit van de famifie Eelkema, maar die heeft nu besloten het kunstwerk in fjruikleen af te staan aan het Walersiioodmu- .seuni. Daar zal hel tentoon gesteld worden. Hel is niet voor hel eerst dal het museum bijzondere voorwerpen ont vangt die iels laten zien over de Ramp oï dateren uil die lijd. Afgelopen jaar alleen al, kreeg het museum meer dan 200 voorwerpen, bestaande uil Delfts Blauwe herdenkings borden, onder meer gemaakt door E^ppo Doeve en schilde rijen. Hel museum krijgt ook regelmatig kranten, foto's en persoonlijke brieven uit die tijd. Ook die worden zo veel mogelijk opgenomen in de col lectie van liel museum. Meer info: www.watersnood- museum.nl BRIELLE - Malleo Imbruno, organist van de Oude Kerk te Amsterdam, geeft op maandag 27 jufi, aanvang 20.15 uur het volgende concert in de zomer- serie 2009 in de St. Calharij- nekerk te Brielle. Het pro gramma vermeldt, naast Bacli ook oude muziek van o.a. Pau- mann, Bruna, Sweelinck en Scheidemann. Het Kam-orgel uil 1854 beschikt ook nog over ouder pijpmaleriaal uit 1582 en 1677, waardoor deze muziek goed tot zijn recht kan komen. De toegang bedraagt (),-, inclusief een kopje kof fie of thee na afloop van het concei-t. Voorafgaand aan het concert kan de bezoeker vanaf 19.00 uur het beiaardconcert volgen dat dal wordt gegeven door Aart van der Gronden. Als ik in mijn zilveren lumgertje draag, krijg ik zwarte vlekken in mijn hals. Alsof ik me nietgexuas- seii heb. Wat doe ik er tegen? Antwoord: Bij veel mensen wordt de huid enigszins zwart bij het dragen van zilveren sie raden, horloges enz. Zij kun nen dan zorgen voor afdoende i.solatie tussen het metaal en de gevoelige huid door de onder zijde van dergelijke hangers te voorzien van een laagje kleur loze nagellak. Maar wast op in de genade en de kennis van onze Heere en zaligmaker Jezus Christus. 2 Petrus 3: 18 •Een laatste vermaning. Aan •'llen die in de wind van de ^^treld staan. Hoe zul je staande blijven? Maar wast op in de genade en ken- van onze Heere en zaligmaker. ^\'asl op. Laat er groei zijn. Maar we zijn gewaarschuwd. Die groei die zal dan toch wel alles te maken hebben met wal Petrus zelf heeft meegemaakt. Ja, dat houden we vast. Dat miweistand krijgt geen plaats. Het misverstand dat we gena de nodig hebben. Vergeving van onze zonden. Maar dat het er daarna op aan komt dat wij.dal wij er wat van maken. Dat wij fjns leven moeten ver nieuwen; dal wij voor de groei moeten zorgen; dat wij voort aan dan toch.. En dan is de ervaring zo vol teleurstelling. Aan het eind van de dag lig je ill bed. Het lampje nog aan. Je leest je bijbel. De bladzij den zijn grijs. Je bidt alleen of samen. VVat heb je er van terecht gebracht? Het was weer niets. Tocli weer bezweken voor de kracht van de zonde. Om van groei maar helemaal niet te spreken. Proberen te groeien, heilig voor God te leven en vastlopen op de onbuigzame werkelijkheid van de zonde in je eigen hart. Een misverstand dal wij het dan toch moeten doen. Dat is Gode zij dank een w;.s- verstand. Hel is ook een diepe vorm van o«geloof. Omdat de Heere Jezus Chris tus de Heere is. In wie we in het g-é'/oo/ vergeving hebhen. In wie we in het geloof ook de heiligheid hebben. Die hoeven we zelf' niet bij elkaar te scharrelen. Die is in Hem. Wie in Hem gelooft die is heilig voor God. Al kan hij op niets in zijn leven wijzen om te laten zien dal het waar is. Heilig omdat Christus heilig is en de zijnen in Hem heilig zijn. Mag ik dat eens voluit zeggen? Wij die altijd zelf aan het klim men zijn? Die maar al te vaak ook vanuit de prediking de nodige bid- en werkopdrach ten krijgen. Dit doen en dat doen. Bid maar veel en werk maar veel. Ach, hel is goed veel te bidden en in de dingen van God bezig te zijn, maar we halen het niet naar ons toe! En we vorderen niet langzaam maar zeker. We hoeven hel zelf niet te doen. We hebben het in Christus. De verlossing en de heiligheid die voor God telt. Het gaat niet om onze vrome prestalies; het gaat om de Heere Jezus Christus en Zijn rijkdom die Hij ons meedeelt. Waarin we mogen weten te delen wanneer we in onze eigen armoede leven van Hem. In het geloof. Dat is het. En dat is ontzaglijk bevrijdend. Dat wij niet omhoog hoeven te klauteren legen een gladde wand waar we nooit tegenop komen. Maar dal we mogen horen hoe het er bij God met ons voor staat. Dat wij klagen: hoe kom ik er van af; van de zonde en het ongeloof. En dat het evangelie verkondigt; u bent er van af. Dat de Heere zegt: je hoeft niet te doen wat Christus al gedaan heeft. In Hem is \olko- nien rechtvaardigheid en hei ligheid. In Hem; en daarotn zie ik ook m Hem allen als heilig die in Hem zijn. Die heiligheid hoef je niet te verdienen die heb je in Hem. En wat de Heere zegt, dat geldt. Luther zegt: wie het gelooft, die heeft het. Wie hel gelooft. Niel wie in vanzelfsprekend heid redeneert. Maai- wie gelooft met een schreeuw. Heere, ik geloof kom mijn rjiigelovigheid te hulp. Ik heb zoveel zonden; ik kan er niets van laten zien. Maar in Christus is mijn rijkdom. Mijn schal. Mijn vergeving en mijn heiligheid. Geen wt)nder dat dezelfde Luther ook zei: honger is de beste kok. Wie honger heeft naar de genade en naar het leven met de Heere die gaat het evange lie verstaan. Die mag er uit leven. Dan wordt de kraiiipaehtigheid gebroken en de moedeloosheid wordt verjaagd. Wal een wonderlijk evangelie. Ziel u nu dat de Heere voor alles zorgt? Dat maakt ons klein en stil en verlangend... G.C.K., Putten ^*?J^ Zondag 19 K^ Q »f juli 19'IS m% K 1*1 uur werd de bemanning van de reddingboot Neel- tje Struijs van KNRM station Stellendam binnen, door het Kustwacht Centrum gealar meerd yoor een vaartuig met stuur/motorproblemen op hel Haringvliet bij de BN 21. Er werd uitgevaren, en bij het aanmelden kwam de medede ling dal de Torbay van de Hel- levoetse Reddingsbrigade ook onderweg was en op de Neel- tje Struijs zou wachten. Ter plaatse aangekomen bij de BN 21 bleek dat de Torbay al een bemanningslid had overge zet. Het kajuitzeiljacht van 10 meter lengte en met 4 perso nen aan boord, lag voor anker. Er werd een sleepverbinding gemaakt en voorzichtig vooruit getrokken zodat de ankerket ting niel meer zo strak stond. Het anker werd hierna gelicht, en met de Torbay achter het scheepje werd dit richting Hel- levoetsluis gesleept bij wind kracht West 7 en afgeleverd in de oude binnenhaven. Maandag 20 juli om 16.40 uur werd de bemanning van de Griend van KNRM station (Juddorp door hel Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een surfer in de problemen bij de Ooster op de Noordzee. Het bleek, volgens de Kust- wachlpost Ouddorp, te gaan cmi een surfer die bij de Ooster op zijn plank voor de vuurto ren dreef. Met de KHV (Kust Hulpverlening Voertuig) en de Griend werd ter plaatse gegaan. De surfer werd door de bemanning van de Griend uit het water gehaald en naar het strand gebracht. Hij had (wee uur in het water gelegen maar voelde zich goed. Door de KHV werd hij vervolgens naar de plaats van vertrek, de Brouwersdam, gebracht. jiji i_mimiiiii Veel vaartuigen deden aan de zoekactie mee. OUDDORP - Dinsdag om 17.00 uur werd de beman ning van de reddingboot Prinses Margriet van KNRM station Stellendam buiten, door het Kust wacht Centrum gealar meerd voor een zwemmer in problemen bij strand tent de Vuurtoren. Ook station Ouddorp was hier voor gealarmeerd. Ter plaatse was ook de reddingsbrigade van Ouddorp al aan het zoe ken. Er was door een aantal mensen een zwemmer gezien een paar honderd meter, uit de kant die plotseling na een aantal minuten uil hel zicht verdwenen was. Bijna gelijktij dig met slatif>n Ouddorp was de Prinses Margriet ter plaatse. Deze lieeft de zoekactie geco ördineerd. Samen met station Ouddorp en diverse bootj/ss van de reddingsbrigade wer den zoekslagen gemaakt. Later hjlujiuip vüii i:il:dni!.riiiiu Sundifort kwam daar nog een helikopter van de Marine en een boot van de politie bij. Het hele gebied werd uitge kamd, maar er werd niets gevonden. Waarschijnlijk hebben de men sen een strandbal zien drijven, aangezien de reddingsbrigade die rond hel zelfde tijdstip op dezelfde locatie uit het water heeft gevist of een zeehond. Nadat er verder niemand ver mist was is rond 20.00 uur de zoekacde gestaakt. 42- ï)e: polderhesturcn gehoord, de geschiedenissen bestudeerd. De oude Merwede, het 'in alle opzichten allerbelangrijkste punt der Nederlandse rivieren', de stroom, waaraan reeds omstreeks het jaar dui zend een vermetele Hollaiiclse graaf zijn tolhuis bouwde als een uitdaging aan zijn leenheer de keizei; de oude Merwede, die dreigde smadelijk afge- damd te worden beneden Hadinx- \eld zal behouden blijven. De rivier zelf heeft zo beslist door een forse overstroming. Men zal een nieuwe Merwede vor men, lopende van beneden Werken dam naar het Hollands Diep, die bij hoog water de polders van Arkel, de .-^Iblasseivvaai-d en het land van /VJtena zal ontlasten. De killen ten zuiden van de oude Merwede zullen geleidelijk en behoedzaam beteugeld worden en deze rivier zeil zal door kribben wor den versmald, waardoor ze zichzelf op diepte kan houden door sneller stroming. Dat is het goed gerucht, dat over de rivier gaat. Is het wonder dal de schippers de oien spitsen en dat ze goedkeurend gi'ommen in hun ring- isaard? Hier komt werk voor vele jaren. Ook Willem en Anneniie aan boord van de Vertrouwen horen van het gerucht. En ook in hen roept het ver wachtingen op. Het wordt een werk, dat niet in enkele jaren klaar is. Wie weet kunnen ze hiervoor varen. Vast werk is vaste verdienste. Ze hebben goed gevaren sinds dok ter Weyland hun zijn voorstel deed. Ze zijn naar het noorden gegaan om turf. Ze zijn de Zuiderzee overgesto ken, eenmaal en andermaal. Rechtschapen lieden als ze waren, hebben ze geen woekerwinst willen maken. Daardoor konden ze concur reren. Ze kregen hun vaste klanten. Die afgescheiden schipper kon je vertrou wen. Hij sprak niet veel, maar werk te. En zijn vrouw was een innemend, proper wijf. Binnen het jaar hebben ze hun schuld aan dokter Weyland afgelost. De dok ter wilde hun de som schenken. "Dan heb je wat meer beginkapitaal, nu je voor je eigen gaal handelen", zei cle dokten Maar .-\nnetnie en Willem hebben dit beslist afgewezen. Nee, dokter, we zijn je erg dankbaar, datje ons op streek geholpen heb, maar we maggen dat beslist niet aannemen, hebben ze gezegd. God heeft ons gezegend, we willen nu verder in vertrouwen op Hem varen. "Dat is mooi van jullie. Ik wil het je ook niet opdringen, maar als je me soms nodig mocht hebben..." "Dan willen we graag bij je aanklop pen, dokter. En as u somwiljen over een paar maanden weer es helpen wil...", zegt Anneniie en kleurt lich telijk als dokter haar scherp aanziet. "Natuurlijk, je zorgt maar, dat je op tijd hier bent." Geruime tijd heeft dokter Weyland bij hen in het vooronder doorgebracht. Ze hebben vernomen dat verschil lende afgescheiden gemeenten reeds koninklijke erkenning hebben aange vraagd. Ze waren de vervolging moe en haakten naar een rustig, kerkelijk geïnstitueerd leven. Dokter Weyland is nog steeds lidmaat van de Hervormde Kerk en zal dat ook wel blijven. Maar hij leeft mee niet de lotgevallen van de Afgeschei denenen, in wier boezem scheurin gen dreigden. Ds. Huisman heeft verschil van mening gekregen met de leraren De Cock, Brummelkamp en \'an Raalte. Hij was scherp, ds. Huisman, een geniale, strijdvaardige, scherpe geest. Jammer, die onderlinge twisten, want daardoor moest de kracht van de Afgescheidenen naar buiten verzwak ken. En ook het gemeentelijk leven moest eronder lijden. Ds. De Cock was inmiddels gestor ven, nog jong, pas goed veertig jaar, maar de verschillen waren gebleven. Ds. Huisman hield er wonderlijke gedachten op na. Hij noemde de kerk een afdeling van het moderne Baby- Ion, dat is Rome. Dat ging toch wel wat ver. Een paar maanden later viel de Ver trouwen weer buiten de Waterpoort te Gorcum voor de wal. En in het klei ne vooronder werd het derde kind van Willem en Annemie geboren: een meisje. "En hoe zullen we deze spruit noe men. Tromp?" "Lizebeth, dokter, naar de moeder van de vrouw; die is dood, weet je", zei hij en weer ging op de Vertrouwen de vlag in top. 't Begon toch in het kleine vooronder wel wat benauwd te worden, met drie van die jong, waarvan één nog een hinkelepink was bovendien, (overi gens een stil jonchie." Psls ze op een zaterdag weer voor de wal komen in Crayestein om \aders en moeders wat onderstand te bren gen en ze 's avonds als naar gewoonte in het kleine huisje bijeen zitten, zegt Willem: "Dirk is nou vijf jaar. Hij mos een poosje naar school kunnen. Dat was veur ons een opruiming en veur 't jong zelf ook goed. Als we nou es een huissie hier konden krijgen, dan kon Annemie met de jong naar de wal en ik nam een knechie." Even is het stil. Dan barst Annemie uit: "Wat zeg je, Willem? Ik naar de wal? Nooit. Ik blijf meevaren, ook al kwamen er nog zes jong bij!" Willem lacht maar es fijntjes. Hij heeft deze uitval verwacht. En zonder Annemie aan boord. Nee. Toch moet hij ze nog even plagen: "Ik doch, dat ik een goed veurstel dee", zegt hij zo rustig weg. "Drie en zes is negen. Dan mag ik wel een stuk van het ruim afschieten." "Dan schiet je maar afi Ik ga niet naar de wal! 'k Zou wegkwijnen!" Moeder Lijn weet een veel betere oplossing. "As je Dirk es hier liet", zegt ze, "dan kon die hier naar school gaan." "Naar de openbare school zeker? Geen denken aan! Bij de doop heb ik beloofd hem in de leer, die naar de Godzaligheid is, op te voeden en te laten opvoeden!" Nu is het Willem, die uitvalt. "Dat hoeft niet", zegt Lijn. "Ze zijn hier een poosje geleden met een christelijke school begonnen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5