Ouddorpse muzikant
speelt mee met André Rieu
Meditatie
Grote zoekactie
naar vermiste zwemmer
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
EN U
Watersnood-
museum krijgt
werk Karel
Appel
Orgelconcert
Matteo
Imbruno
Opwassen
EIIAnD01-t1lEUW5
H0£ OUD IS DE BIJBEL?
D/f AHME VADER
VLEK IN DE NEK
PAGINA 5
VRIJDAG 24 JULI 2009
OUDDORP - Onlangs
was het Vrijthof in Maas
tricht weer in de ban van
de André Rieuconcerten.
Op zich niets bijzonders,
want dat is al voor het vijf
dejaar, maar wel voor San-
der Mierop uit Ouddorp.
Die stond dit jaar als één
van de koperblazers op
het Vrijthof in Maastricht, r^
Een geweldige beleve
nis. Maar hoe kom je daar
terecht?
h\ tiet viocgx- vooijaar hoorde
icii iiiuzikaiil van liiassband
CoiKoiflia' coii oproep op de
radio van André Ricu. In juli,
lijdcMs /ijn roiKC-rlen op liet
V'rijlliol, is Icifc-lijkertijd hel
VV'eicId iVIn/iek (iontonis in
Kerkrade. Daaiorn leek het
lieni leuk om ook lijdeirs /.ijn
concerlen veel koperblazers
mee Ie laten spelen. Daarom
riep hij amateur koperblazers
op die vijlcoiiteiten met hem
mee wilden blazen op hel Vrijl-
hol. Je moest wel minimaal in
hel bezit zijn van je C-diploma
van de niuziekschool.
(lij veilelde dal legen Sander
en toch maar eens nagezoehl
op inlernel. Mcl was waar, de
o|)roep stond er eelil.
hel laalsle moment toi h
nog ingesc hieven, wanl ja, di;
afstand Ouddorp-Maasti i( hl
is cii blijft toch zo'ii 240 km.
Wekenlang iiiels meer van
gehooid en eigenlijk dacht
hij er al niel meer aan. Druk
genoeg altijd. I lij is attiel lid
bij lirassband '('oncordia' uil
Ouddorp, lid van lanlaie 'De
lloop' in .Slellendam en blaast
ook nog wel eens mee met tan-
lare '.'\pollo' uil (loedereede.
Tol zijn grote verrassing kwam
eind juni het verlo.s.seiide mail-
ije. Ilij was ge.seletleerd.
Daarna ging alles hetl snel.
Sdiiilrr Mii'nijj ^iniii'ii met André Rieu.
De muziek kreeg hij doorge
maild, een oeten-CD thuisge
stuurd en een repetitiesche
ma. Cielukkig vond zijn werk
gever het ook allemaal leuk,
dus vrije dagen waren geen
|)robleem. De eerste week van
juli waren er repetities in VVijl-
le, (leuk en Kerkrade eii daar
bleek al meteen dat André
Rieu een echte perfectionist
is. Overal was hij zelf aanwezig
om te beslissen hoe ze moes-
leti lopen, waar ze moesten
staan, enz. Dat op zich was
ai een (jelevenis. Woensdag
K juli was het dan zover. Hij
werd 's avonds op het Vrijl-
hol verwacht voor de laatste
repetities, donderdags voor
de generale repetitie eii vanaf
vrijdag de echte concerten.
Maar liefst 400 koperblazers
uit hel hele land bijeen. De
grootste fanfare van Neder
land. Waren de repetities al
leuk, dit was pas het echt gaaf.
Kom je het VrijlholOpniarsen
met 'Alle Kameraden', mag
je tussen SOÜÜ mensen door
lopen, langs het podium en
langs overvolle terrassen. Een
geweldige ervaring. Vervol
gens speelden ze mee met o.a.
I'ini di Roina, Aida, Ben Hur,
en het plechtige 'Nearer, niy
Clod to'I'hee' en natuurlijk het
Limburgs volkslied.
En dan weer terug, tijdens het
spelen van hel vrolijke Lim
burgse carnavalsdeunlje 'Sjeng
oan de geng', langs diezelfde
overvolle terrassen, over het
uiMerkochle Vrijthof', naar hel
theater, waar ze de hele week
zo goed zijn verzorgd en opge
vangen. Èn dat vijf avonden
achterelkaar.
Echt supfi. Na het laatste con
cert op dinsdag 14 juli, zelfs
nog een after-party, vsaar-
bij André zelf aanwezig was.
Natuurlijk werd er van deze
gelegenheid gel:)ruik gemaakt
om foto's te maken. Natuurlijk
samen met André op de kiek,
maar vooral de zangeressen en
de dame.s uit het orkest waren
bij de heren erg populair Mei
de belofte van André Rieu dal
ze nog eens uitgenodigd wor
den voor een volgend concert,
kwam er een eind aan een
geweldige week Maastricht.
l)i'7.c iiriuii^" I'll tnihiKiimliiihi'ii'k staat gcJiivi ten dienste xmn de
lez/r die er lnisteitliiiis gebruik vnn kan nuilien. Uw vragen op
vi'lrrli'i gehii'd hiiiil u sinrm aan: Rednrlif Eilanden-NieiiMs,
Piisthiis S, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenriibriek' vermeld. De vragen xuorden door deskundigen
beanlxnoord en zullen binnen enkele xueken na de inzending
roiiil>teet met antxeoord in iteze rubriek xuorden gepubliceerd.
Ik las iivi'i' de viiiidsicii -t'iiii iiiule
jiapyrn.sriillen aan de Dode Zee
I'll van llijhelteksti'it op kleita-
blelleii bij jeruTjilem die zo'n 27
eeira'en oiid zonden ziek. Ik ilailit
dal onze liijbel door dr Apostelen
gesilireveii werd en iiiiitgevuld
■was mei joodse Imeheii uil die lijd.
Antwoord: l' deukt voorna-
inelijk aan hel Nieuwe 'l'es-
lanienl. doih bij bedoelde
voudslen \an oude teksten
gaal hel om delen xau het
Oude reslainent, want dat is
geba.seerd o|) (later vertaalde)
llelneeuwse geschriften van
mogelijk (veel) meer dan acht
eeuwen voor Ohrislus, gezien
de ouderdom \;\n diverse
fragmenten die gelijk zijn aan
<le ■|<)rah en kiuiueu slaiu-
meii uil de hislorie der joden
lang voor i-ii na de uittocht uil
Kgvple. Hel Oude Testament
omvat slechts een deel van de
oorspronkelijke Oud-Israëliti
sche teksten. Een aantal moet
mondeling zijn overgeleverd,
daar er destijds al veel kleita
bletten en papyrusrollen door
oorlogen, natuurrampen,
bianden in archieven en bibli
otheken en helaas moedwil
lige vernietiging door andere
volkeren verloren gingen.
Er wordt in de Joodse l'orali
namelijk verwezen naar ons
onbekende Heilige Boeken.
Wel zijn ons overgeleverd:
de Wet (vijf boeken), de Pro
leten, en de (Geschriften w.o.
de ons bekende Psalmen, Job.
de .Spreuken, Ruth, het Hoog
lied, Prediker, Klaagliederen,
Esther, Daniel, Ezra, Nehemia
en Kronieken. Van oudsher
bestond onenigheid over het
wel of niet opnemen van zeke
re teksten in de Bijbel. De toet
sing door joodse schriftgeleer
den is na Cliristus voortgezet
d.in.v. concilies en vaststelling
van de 'canon' (maatstaf) van
tie R.K.-kerk en later ook van
andere kerken. Het Hooglied
is bijv. alteen aanvaard omdat
het aan koning Salomo werd
toegeschreven. De zgn. Apo-
rriet'e boeken zijn door de
meeste kerken uitgesloten,
daar zij minder betrouwbaar
en zelfs ongeloofwaardig wer
den bevonden. In de kloosters
gingen monniken de Heilige
Boeken overschrijven, zodat
er (na vele jaren) complete
geschriften in omloop kwa-
iTien. Dank zij de uitvinding
van de lioekdrukkunst ver
scheen op 10 januari van het
jaar 1477 te Delft de eerste
gedrukte Bijbel in de Neder
landse taal.
\'an xvie is de uitspraak over een
vader die veel kinderen groot-
brengt, maar in armoede uihter-
hlijjl als zij later rijk zipi gexeor-
ileii
Antwoord: Dat was onze grote
dichter Nicolaas Beets. In zijn
Verzamelde (iedichten vinden
wij de woorden: "Eer brengt
een arme Vader niet vreugd
zes kind'ren groot, dan dat zes
rijke kind'ren hem koest'ren in
de nood". En deze waarschu
wing geldt helaas nog \-oor veel
kinderen in onze tijd...
OUWERKERK - Het
Watersnoodmuseum in
Ouwerkerk heeft een
Karel Appel in bruikleen
gekregen. Het gaat om een
landkaart van Schouwen-
Duiveland die de Cobra
kunstenaar bewerkte toen
hij in 1956 een bezoek
bracht aan het eiland.
Karel Appel was toen te
gast bij Lou Eelkema van
de Landinrichtingscom
missie Schouwen-Duive-
land.
Op een bestaande landkaart
tekende de kunstenaar iets,
wal hij vervolgens signeerde.
Het werk was nog steeds in het
bezit van de famifie Eelkema,
maar die heeft nu besloten het
kunstwerk in fjruikleen af te
staan aan het Walersiioodmu-
.seuni. Daar zal hel tentoon
gesteld worden. Hel is niet
voor hel eerst dal het museum
bijzondere voorwerpen ont
vangt die iels laten zien over
de Ramp oï dateren uil die
lijd. Afgelopen jaar alleen al,
kreeg het museum meer dan
200 voorwerpen, bestaande uil
Delfts Blauwe herdenkings
borden, onder meer gemaakt
door E^ppo Doeve en schilde
rijen. Hel museum krijgt ook
regelmatig kranten, foto's en
persoonlijke brieven uit die
tijd. Ook die worden zo veel
mogelijk opgenomen in de col
lectie van liel museum.
Meer info: www.watersnood-
museum.nl
BRIELLE - Malleo Imbruno,
organist van de Oude Kerk te
Amsterdam, geeft op maandag
27 jufi, aanvang 20.15 uur het
volgende concert in de zomer-
serie 2009 in de St. Calharij-
nekerk te Brielle. Het pro
gramma vermeldt, naast Bacli
ook oude muziek van o.a. Pau-
mann, Bruna, Sweelinck en
Scheidemann. Het Kam-orgel
uil 1854 beschikt ook nog
over ouder pijpmaleriaal uit
1582 en 1677, waardoor deze
muziek goed tot zijn recht kan
komen. De toegang bedraagt
(),-, inclusief een kopje kof
fie of thee na afloop van het
concei-t. Voorafgaand aan het
concert kan de bezoeker vanaf
19.00 uur het beiaardconcert
volgen dat dal wordt gegeven
door Aart van der Gronden.
Als ik in mijn zilveren lumgertje
draag, krijg ik zwarte vlekken in
mijn hals. Alsof ik me nietgexuas-
seii heb. Wat doe ik er tegen?
Antwoord: Bij veel mensen
wordt de huid enigszins zwart
bij het dragen van zilveren sie
raden, horloges enz. Zij kun
nen dan zorgen voor afdoende
i.solatie tussen het metaal en de
gevoelige huid door de onder
zijde van dergelijke hangers te
voorzien van een laagje kleur
loze nagellak.
Maar wast op in de genade en de kennis van onze Heere en
zaligmaker Jezus Christus.
2 Petrus 3: 18
•Een laatste vermaning. Aan
•'llen die in de wind van de
^^treld staan.
Hoe zul je staande blijven?
Maar wast op in de genade en ken-
van onze Heere en zaligmaker.
^\'asl op.
Laat er groei zijn.
Maar we zijn gewaarschuwd.
Die groei die zal dan toch wel
alles te maken hebben met wal
Petrus zelf heeft meegemaakt.
Ja, dat houden we vast.
Dat miweistand krijgt geen
plaats.
Het misverstand dat we gena
de nodig hebben. Vergeving
van onze zonden. Maar dat
het er daarna op aan komt dat
wij.dal wij er wat van maken.
Dat wij fjns leven moeten ver
nieuwen; dal wij voor de groei
moeten zorgen; dat wij voort
aan dan toch..
En dan is de ervaring zo vol
teleurstelling.
Aan het eind van de dag lig je
ill bed. Het lampje nog aan.
Je leest je bijbel. De bladzij
den zijn grijs. Je bidt alleen of
samen.
VVat heb je er van terecht
gebracht? Het was weer niets.
Tocli weer bezweken voor de
kracht van de zonde. Om van
groei maar helemaal niet te
spreken.
Proberen te groeien, heilig voor
God te leven en vastlopen op de
onbuigzame werkelijkheid van
de zonde in je eigen hart.
Een misverstand dal wij het
dan toch moeten doen.
Dat is Gode zij dank een w;.s-
verstand.
Hel is ook een diepe vorm van
o«geloof.
Omdat de Heere Jezus Chris
tus de Heere is.
In wie we in het g-é'/oo/ vergeving
hebhen. In wie we in het geloof
ook de heiligheid hebben.
Die hoeven we zelf' niet bij
elkaar te scharrelen. Die is in
Hem.
Wie in Hem gelooft die is heilig
voor God.
Al kan hij op niets in zijn leven
wijzen om te laten zien dal het
waar is.
Heilig omdat Christus heilig is
en de zijnen in Hem heilig zijn.
Mag ik dat eens voluit zeggen?
Wij die altijd zelf aan het klim
men zijn? Die maar al te vaak
ook vanuit de prediking de
nodige bid- en werkopdrach
ten krijgen. Dit doen en dat
doen. Bid maar veel en werk
maar veel.
Ach, hel is goed veel te bidden
en in de dingen van God bezig
te zijn, maar we halen het niet
naar ons toe! En we vorderen
niet langzaam maar zeker.
We hoeven hel zelf niet te doen.
We hebben het in Christus.
De verlossing en de heiligheid
die voor God telt.
Het gaat niet om onze vrome
prestalies; het gaat om de
Heere Jezus Christus en Zijn
rijkdom die Hij ons meedeelt.
Waarin we mogen weten te
delen wanneer we in onze
eigen armoede leven van Hem.
In het geloof.
Dat is het. En dat is ontzaglijk
bevrijdend.
Dat wij niet omhoog hoeven
te klauteren legen een gladde
wand waar we nooit tegenop
komen.
Maar dal we mogen horen hoe
het er bij God met ons voor
staat.
Dat wij klagen: hoe kom ik er
van af; van de zonde en het
ongeloof. En dat het evangelie
verkondigt; u bent er van af.
Dat de Heere zegt: je hoeft
niet te doen wat Christus al
gedaan heeft. In Hem is \olko-
nien rechtvaardigheid en hei
ligheid. In Hem; en daarotn
zie ik ook m Hem allen als heilig
die in Hem zijn. Die heiligheid
hoef je niet te verdienen die
heb je in Hem.
En wat de Heere zegt, dat geldt.
Luther zegt: wie het gelooft, die
heeft het.
Wie hel gelooft.
Niel wie in vanzelfsprekend
heid redeneert. Maai- wie gelooft
met een schreeuw.
Heere, ik geloof kom mijn
rjiigelovigheid te hulp.
Ik heb zoveel zonden; ik kan
er niets van laten zien. Maar in
Christus is mijn rijkdom.
Mijn schal. Mijn vergeving en
mijn heiligheid.
Geen wt)nder dat dezelfde
Luther ook zei: honger is de beste
kok.
Wie honger heeft naar de
genade en naar het leven met
de Heere die gaat het evange
lie verstaan.
Die mag er uit leven.
Dan wordt de kraiiipaehtigheid
gebroken en de moedeloosheid
wordt verjaagd.
Wal een wonderlijk evangelie.
Ziel u nu dat de Heere voor
alles zorgt?
Dat maakt ons klein en stil en
verlangend...
G.C.K., Putten
^*?J^ Zondag 19
K^ Q »f juli 19'IS
m% K 1*1 uur werd de
bemanning
van de reddingboot Neel-
tje Struijs van KNRM station
Stellendam binnen, door het
Kustwacht Centrum gealar
meerd yoor een vaartuig met
stuur/motorproblemen op hel
Haringvliet bij de BN 21. Er
werd uitgevaren, en bij het
aanmelden kwam de medede
ling dal de Torbay van de Hel-
levoetse Reddingsbrigade ook
onderweg was en op de Neel-
tje Struijs zou wachten. Ter
plaatse aangekomen bij de BN
21 bleek dat de Torbay al een
bemanningslid had overge
zet. Het kajuitzeiljacht van 10
meter lengte en met 4 perso
nen aan boord, lag voor anker.
Er werd een sleepverbinding
gemaakt en voorzichtig vooruit
getrokken zodat de ankerket
ting niel meer zo strak stond.
Het anker werd hierna gelicht,
en met de Torbay achter het
scheepje werd dit richting Hel-
levoetsluis gesleept bij wind
kracht West 7 en afgeleverd in
de oude binnenhaven.
Maandag 20 juli om 16.40
uur werd de bemanning van
de Griend van KNRM station
(Juddorp door hel Kustwacht
Centrum gealarmeerd voor
een surfer in de problemen
bij de Ooster op de Noordzee.
Het bleek, volgens de Kust-
wachlpost Ouddorp, te gaan
cmi een surfer die bij de Ooster
op zijn plank voor de vuurto
ren dreef. Met de KHV (Kust
Hulpverlening Voertuig) en
de Griend werd ter plaatse
gegaan. De surfer werd door
de bemanning van de Griend
uit het water gehaald en naar
het strand gebracht. Hij had
(wee uur in het water gelegen
maar voelde zich goed. Door
de KHV werd hij vervolgens
naar de plaats van vertrek, de
Brouwersdam, gebracht.
jiji i_mimiiiii
Veel vaartuigen deden aan de zoekactie mee.
OUDDORP - Dinsdag om
17.00 uur werd de beman
ning van de reddingboot
Prinses Margriet van
KNRM station Stellendam
buiten, door het Kust
wacht Centrum gealar
meerd voor een zwemmer
in problemen bij strand
tent de Vuurtoren.
Ook station Ouddorp was hier
voor gealarmeerd. Ter plaatse
was ook de reddingsbrigade
van Ouddorp al aan het zoe
ken. Er was door een aantal
mensen een zwemmer gezien
een paar honderd meter, uit
de kant die plotseling na een
aantal minuten uil hel zicht
verdwenen was. Bijna gelijktij
dig met slatif>n Ouddorp was
de Prinses Margriet ter plaatse.
Deze lieeft de zoekactie geco
ördineerd. Samen met station
Ouddorp en diverse bootj/ss
van de reddingsbrigade wer
den zoekslagen gemaakt. Later
hjlujiuip vüii i:il:dni!.riiiiu Sundifort
kwam daar nog een helikopter
van de Marine en een boot van
de politie bij.
Het hele gebied werd uitge
kamd, maar er werd niets
gevonden.
Waarschijnlijk hebben de men
sen een strandbal zien drijven,
aangezien de reddingsbrigade
die rond hel zelfde tijdstip op
dezelfde locatie uit het water
heeft gevist of een zeehond.
Nadat er verder niemand ver
mist was is rond 20.00 uur de
zoekacde gestaakt.
42-
ï)e: polderhesturcn gehoord, de
geschiedenissen bestudeerd.
De oude Merwede, het 'in alle
opzichten allerbelangrijkste punt der
Nederlandse rivieren', de stroom,
waaraan reeds omstreeks het jaar dui
zend een vermetele Hollaiiclse graaf
zijn tolhuis bouwde als een uitdaging
aan zijn leenheer de keizei; de oude
Merwede, die dreigde smadelijk afge-
damd te worden beneden Hadinx-
\eld zal behouden blijven. De rivier
zelf heeft zo beslist door een forse
overstroming.
Men zal een nieuwe Merwede vor
men, lopende van beneden Werken
dam naar het Hollands Diep, die bij
hoog water de polders van Arkel, de
.-^Iblasseivvaai-d en het land van /VJtena
zal ontlasten. De killen ten zuiden van
de oude Merwede zullen geleidelijk
en behoedzaam beteugeld worden en
deze rivier zeil zal door kribben wor
den versmald, waardoor ze zichzelf
op diepte kan houden door sneller
stroming.
Dat is het goed gerucht, dat over
de rivier gaat. Is het wonder dal de
schippers de oien spitsen en dat ze
goedkeurend gi'ommen in hun ring-
isaard?
Hier komt werk voor vele jaren.
Ook Willem en Anneniie aan boord
van de Vertrouwen horen van het
gerucht. En ook in hen roept het ver
wachtingen op. Het wordt een werk,
dat niet in enkele jaren klaar is. Wie
weet kunnen ze hiervoor varen. Vast
werk is vaste verdienste.
Ze hebben goed gevaren sinds dok
ter Weyland hun zijn voorstel deed.
Ze zijn naar het noorden gegaan om
turf. Ze zijn de Zuiderzee overgesto
ken, eenmaal en andermaal.
Rechtschapen lieden als ze waren,
hebben ze geen woekerwinst willen
maken. Daardoor konden ze concur
reren.
Ze kregen hun vaste klanten. Die
afgescheiden schipper kon je vertrou
wen. Hij sprak niet veel, maar werk
te. En zijn vrouw was een innemend,
proper wijf.
Binnen het jaar hebben ze hun schuld
aan dokter Weyland afgelost. De dok
ter wilde hun de som schenken. "Dan
heb je wat meer beginkapitaal, nu je
voor je eigen gaal handelen", zei cle
dokten
Maar .-\nnetnie en Willem hebben dit
beslist afgewezen. Nee, dokter, we zijn
je erg dankbaar, datje ons op streek
geholpen heb, maar we maggen dat
beslist niet aannemen, hebben ze
gezegd. God heeft ons gezegend, we
willen nu verder in vertrouwen op
Hem varen.
"Dat is mooi van jullie. Ik wil het je
ook niet opdringen, maar als je me
soms nodig mocht hebben..."
"Dan willen we graag bij je aanklop
pen, dokter. En as u somwiljen over
een paar maanden weer es helpen
wil...", zegt Anneniie en kleurt lich
telijk als dokter haar scherp aanziet.
"Natuurlijk, je zorgt maar, dat je op
tijd hier bent."
Geruime tijd heeft dokter Weyland bij
hen in het vooronder doorgebracht.
Ze hebben vernomen dat verschil
lende afgescheiden gemeenten reeds
koninklijke erkenning hebben aange
vraagd. Ze waren de vervolging moe
en haakten naar een rustig, kerkelijk
geïnstitueerd leven.
Dokter Weyland is nog steeds lidmaat
van de Hervormde Kerk en zal dat
ook wel blijven. Maar hij leeft mee
niet de lotgevallen van de Afgeschei
denenen, in wier boezem scheurin
gen dreigden. Ds. Huisman heeft
verschil van mening gekregen met de
leraren De Cock, Brummelkamp en
\'an Raalte.
Hij was scherp, ds. Huisman, een
geniale, strijdvaardige, scherpe geest.
Jammer, die onderlinge twisten, want
daardoor moest de kracht van de
Afgescheidenen naar buiten verzwak
ken. En ook het gemeentelijk leven
moest eronder lijden.
Ds. De Cock was inmiddels gestor
ven, nog jong, pas goed veertig jaar,
maar de verschillen waren gebleven.
Ds. Huisman hield er wonderlijke
gedachten op na. Hij noemde de kerk
een afdeling van het moderne Baby-
Ion, dat is Rome. Dat ging toch wel
wat ver.
Een paar maanden later viel de Ver
trouwen weer buiten de Waterpoort
te Gorcum voor de wal. En in het klei
ne vooronder werd het derde kind
van Willem en Annemie geboren: een
meisje.
"En hoe zullen we deze spruit noe
men. Tromp?"
"Lizebeth, dokter, naar de moeder
van de vrouw; die is dood, weet je",
zei hij en weer ging op de Vertrouwen
de vlag in top.
't Begon toch in het kleine vooronder
wel wat benauwd te worden, met drie
van die jong, waarvan één nog een
hinkelepink was bovendien, (overi
gens een stil jonchie."
Psls ze op een zaterdag weer voor de
wal komen in Crayestein om \aders
en moeders wat onderstand te bren
gen en ze 's avonds als naar gewoonte
in het kleine huisje bijeen zitten, zegt
Willem:
"Dirk is nou vijf jaar. Hij mos een
poosje naar school kunnen. Dat was
veur ons een opruiming en veur 't
jong zelf ook goed. Als we nou es een
huissie hier konden krijgen, dan kon
Annemie met de jong naar de wal en
ik nam een knechie."
Even is het stil. Dan barst Annemie
uit: "Wat zeg je, Willem? Ik naar de
wal? Nooit. Ik blijf meevaren, ook al
kwamen er nog zes jong bij!"
Willem lacht maar es fijntjes. Hij
heeft deze uitval verwacht. En zonder
Annemie aan boord. Nee. Toch moet
hij ze nog even plagen:
"Ik doch, dat ik een goed veurstel
dee", zegt hij zo rustig weg. "Drie en
zes is negen. Dan mag ik wel een stuk
van het ruim afschieten."
"Dan schiet je maar afi Ik ga niet naar
de wal! 'k Zou wegkwijnen!"
Moeder Lijn weet een veel betere
oplossing. "As je Dirk es hier liet",
zegt ze, "dan kon die hier naar school
gaan."
"Naar de openbare school zeker?
Geen denken aan! Bij de doop heb ik
beloofd hem in de leer, die naar de
Godzaligheid is, op te voeden en te
laten opvoeden!" Nu is het Willem,
die uitvalt.
"Dat hoeft niet", zegt Lijn. "Ze zijn
hier een poosje geleden met een
christelijke school begonnen.
(wordt vervolgd)