Voetwassing Kerk diensten Krekenwandel- en fietstochten vanuit Watersnoodmuseum Orgelconcert Marcel Mangnus EIIAriDEII-IIIEUWS Joodse christenen in de eerste eeuwen na Christus Assertief communiceren en Vakantie week Careyn EIIAt1DQi.|HEUWS In de Bijbel W. H. Velema Wie is een joodse christen? Verschillen onder joodse christenen Chiliasme Het scheiden van de wegen Zondag 26 juli 2009 Uw auto én caravan Careyn Keuzepakket organiseert in Dirk- sland vanaf 17 septem ber van 19.30 tot 22.00 uur de cursus 'Gordon, Assertief communice ren' bestaande uit acht bijeenkomsten. Vakantieweek naar Vledder; vertrekdatum 19 september 'Cdreyn 'is'ééh grote'iorgin- stelling in Zuidwest Neder land. Met ongeveer 10.000 medewerkers wordt dage lijks voor meer dan 85.000 klanten gezorgd, waaron der 1.500 bewoners in ver pleeg- en verzorgingshuizen. Daarnaast telt de organisa tie ongeveer 132.000 leden van het Careyn Keuzepakket. Ruim 52.000 (aanstaande) ouders en kinderen krijgen kraam- en ouder- en kind zorg. OUWERKERK - Op zater dag 8 augustus, de tweede zaterdag in augustus, organiseert het Waters- noodmuseum voor de vijf de keer een wandeltocht vanuit het museum. Deel nemers kunnen kiezen uit meerdere afstanden: 7 km, 13/15 km, 25 km en 42 km. Nieuw dit jaar zijn twee fietstochten van 25 en 42 km. PAGINA 2 VRIJDAG 24 JULI 2009 Ethiek De titel doet denken aan wat we lezen in Johannes 13. Daar wordt ons verteld wat de Heere Jezus heeft gedaan aan Zijn discipelen. Het gebeurde kort voor het Paasfeest. De Heerè Jezus heeft Zijn kleren afgelegd en de voeten van zijn discipelen gewassen. Aan het eind van dat ritu eel heeft Jezus weer plaatsge nomen aan tafel. Hij zei: "U noemt Mij Meester en Heere, en u zegt het terecht, want Ik ben het. Als Ik dan, de Heere en de Meester, uw voeten gewas sen heb, moet ook u eikaars voeten wassen"(13:13,14). In 2009 In de 'Kerkklok', orgaan ten dienste van de Christe lijke Gereformeerde Kerken in de classis Apeldoorn (10 juli 2009), trof ik het volgende verhaal aan over een voetwas sing tijdens de Nijmeegse Vier daagse. Ik vertel het verhaal zoals ik het daar las. "De finish is op de Wedren. Daar staat ook de Christelijke Gereformeerde Kerk. Wande laars die op de derde dag bin nenkomen worden uitgeno digd voor een voetenbad. Ook op de laatste dag, als ze net hun medaille hebben opgehaald, nodigen we ze uit. Velen nemen de uitnodiging aan. Nogal wat wandelaars lopen alleen of moeten wach ten op hun maatje die een ander tempo liep. Als je dan aan het eind een voetenbad kunt krijgen, is dat erg aan trekkelijk. Je krijgen een stoel onder een partytent in de tuin van de kerk. Élke wandelaar krijgt een kop koffie of thee. Een vrijwilliger trekt je sok ken en schoenen uit en stopt je voeten in een lauwwarm bad met een bruistablet. De ver halen komen vanzelf, 't Gaat altijd over het geloof. Op de achterkant van de uitnodiging staat Johannes 13. Gesprekken Er komen allerlei verhalen los. Mensen die vroeger naar de kerk gingen, maar ervan vervreemd zijn geraakt. De een heeft mooie herinnerin gen, anderen juist weer niet. Na een kwartier drogen we de voeten af en helpen we de wandelaars weer in de sokken en de schoenen en nemen we afscheid. Als mensen vragen waarom we dit doen, vertellen we wat het geloof voor ons betekent en waarom we het voorbeeld van Jezus volgen. Soms vragen mensen gebed. Dan zoeken we een rustig plekje in de kerk en bidden we samen. Het is voorgekomen dat mensen in de knoop zitten en een volgend jaar terugkomen. Ze mogen dan vertellen dat het beter gaat. Dat deed de help ster denken aan Andreas, die zijn broer Simon (Petrus) ging halen. Een andere man kwam het volgende jaar vertellen dat hij mede door het gesprek bij de voetwassing tot geloof is geko men. Er zijn er ook, die geen per soonlijk, gesprek willen maar toch wel even binnen, in de kerk willen kijl;en". Een voorrecht De zuster die dit verhaal op schrift heeft gesteld, vertelt hoe de medewerksters het een voorrecht vinden dit werk te mogen doen. Ik ben nooit in Nijmegen geweest tijdens de Vierdaagse. Wel heb ik meermalen in het desbetreffende kerkgebouw gepreekt. Als ik er weer kom zal ik zeker aan dit gebeuren den ken. Ook wil ik dan, hoewel het op een ander tijdstip van het jaar is, met de gemeente God danken voor dit dienstbetoon. Er gaat zonder woorden iets van uit. Vaak is deze voetwas sing aanleiding tot een gesprek over Hem, Die aan Zijn disci pelen - zo zegt Hij het Zelf in Johannes 13 - een voorbeeld heeft gegeven. En (n)u? Over het algemeen zullen de lezers van Eilanden-Nieuws niet letterlijk hetzelfde kun nen doen als wat in Nijmegen gebeurt. Een vergelijkbare daad, uit evangelische bewo genheid, kan ook in andere delen van het land verricht worden. De ander de voeten wassen lijkt ons vaak niet de meest aangename dienstverlening. Er zullen nogal wat mensen zijn die een ander liever de oren wassen. Volgens Van Dale betekent dat: iemand geducht de waarheid zeggen. Iemand de voeten wassen is precies het tegenovergestelde hiervan. Zouden wij in navolging van Christus (een term die onder ons niet zo vaak wordt gebruikt, misschien zelfs wel niet geliefd is) niet moeten nagaan wiens voeten wij kun nen wassen, als een vorm van christelijke dienstbetoon. De vorm kan veranderen, de zaak is ook in de een en twintigste eeuw urgent. Jezus' woord verliest immers zijn actualiteit niet. BROUWERSHAVEN - Op donderdagavond 30 juli geeft Marcel Mangnus uit Hulst een orgelconcert in Brouwerhaven. Het derde orgelconcert van de serie orgelconcerten in Sint- Nicolaaskerk staat in teken van speelse muziek. Alle klankkleuren van het Van- Vulpen-orgel komen aan bod in een divers program ma. Van Johann Sebastian Bach wordt de beroemde 'Prelu dium en Fuga in Es-dur' ver tolkt. Dit is een van de meest geniale werken van deze com ponist. Het orgel verandert in een speeldoos wanneer Mar cel Mangnus de variaties van Mozart op 'Altijd is Kortjakje ziek' ('Ah vous dirai-je Maman') speelt. Van Mendelssohn klinkt het zangerige 'Allegretto' uit de 4" sonate, Maurice Duruflé is een componist slechts een paar werken voor orgel heeft geschreven. Van zijn composi ties is slechts 1 werk is te spe len in Brouwershaven, wat een première voor Brouw wordt. Het het concert wórdt magi straal afgesloten met het mees terwerk van Franz Liszt: Pre ludium en Fuga op de letters B.A.C.H. De verrichtingen bij de speeltafel zijn op een groot scherm te volgen. Marcel Mangnus (Hulst 1986, Nederland) volgde zijn muzieklessen aan de Zeeuw se Muziekschool te Hulst. Hier kreeg hij o.a. les van Jos Vogel. Op 15-jarige leeftijd begon hij een vooropleiding te volgen via het Brabants Conservatorium te Tilburg. Tijdens deze opleiding volg de Marcel zijn solfègelessen en koorzang aan de Stede lijke Muziekacademie te Sint- Niklaas. Na zijn middelbare schoolperiode besloot Marcel om verder te studeren aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. Dit bij orgeldocent Ignace Michiels, kathedraal organist in Brugge. In 2007 behaalde hij aan dit Conserva torium zijn Bachelordiploma Uitvoerend Musicus (Orgel). Momenteel studeert Marcel in het vijfde jaar en volgt de Masteropleiding Muziekpe- dagögie (Uitvoerend musicus Orgel lerarenopleiding). In juni 2009 sluit hij zijn Master opleiding Uitvoerend Musicus Orgel af met een openbaar eindexamen in de kathedraal van Brugge. Tevens rondt hij dit jaar zijn afstudeerscriptie af over de ontwikkeling van de fugakunst in de Duitse orgelschool. In mei 2009, pre senteerde hij zijn Eindproject 'de wondere wereld van de fuga'. Marcel is al enkele jaren actief als organist/dirigent in de regio Hulst en gaf reeds verschillende orgelconcerten in Nederland en België. Het concert begint om 20.00 uur. De toegang bedraagt 7,50 euro voor volwassen, studenten 2,50 en kinderen onder de 12 jaar gratis. Consumpties in de pauze en na afloop zijn bij de entreeprijs inbe grepen. Marcel Mangus. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmi]. Eilanden Nieuws b.v. Verschijr\'mg: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk www.eilandennieuws.nl ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: info@eilandennieuws.nl Tarief per mm 0,42. Contracttarieven op aanvraag Slultingstermijn zal<elijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur S/urt/ngsferm(ynoi'er//yc(ensberichten.'maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager: Gert Verweij, tel. (06) 50448359 Advertentie-verkoop: e-mail: gertverwelj@eilandennieuws.nl REDACTIE hoofdredacteur; J. Vlllerius, tel. (0187) 471022 e-mail: redactle@eilandennieuws.nl Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Jaarabonnement 33,-. Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). De christelijke kerk heeft een bijzonder band aan het joodse volk. Uit dat volk is immers haar Heiland en Zaligmaker geboren. Hoe verhoudt zich het christelijke geloof tot het rabbinale Jodendom? Onjuist is door meerderen gehuldigde de gedachte dat het rabbina le Jodendom voorafgaat het christelijke geloof. Historisch gezien ontstond de christelijke kerk als een stroming binnen het Jodendom van de Tweede Tempel. Langzaam maakte zij zich daaruit los en ontstond er een kloof met het Joden dom. Dat Jodendom zelf viel aanvankelijk niet samen met het rabbinale Jodendom. Rab- binaal Jodendom en christen dom zijn de twee vormen van Jodendom die de val van de Tweede Tempel overleefden. De wegen gingen uiteen in het verstaan van het Oude Testa ment in relatie tot de persoon van Jezus. Terwijl voor het rabbinale Jodendom de wet de weg van het heil is, belijdt de christelijke kerk dat er alleen toegang tot God is door Chris tus. Het rabbinale Jodendom is tot de opvatting gekomen dat wie Jezus als de Messias belijdt, geen jood is. Dat is echter een normatieve definitie. Feitelijk gezien hebben er altijd joden bij de christelijke kerk behoord. Aanvankelijk waren alle christen jood of in ieder geval proseliet. In het bijzonder door de arbeid van de apostel Paulus groeide het aantal christenen uit de heiden sterk. Echter wie de namen die in de brieven van Paulus tegenkomt en analyseert komt tot de conclusie dat minstens vijfentwintig procent, van hen jood is. Aarrnemend dat dit ook gold voor de gemeenten die door de arbeid van Paulus onder de volkeren ontstonden, betekent dit dat ook daarin joodse christenen goed verte genwoordigd waren. Dat gold nog veel meer voor het land Israël zelf en trouwens ook voor Syrië. De vraag wie wij onder joodse christenen moeten verstaan, is trouwens niet altijd eendui dig beantwoord. Soms beperkt men zich tot groepen joodse christenen die kritisch stonden tegenover de boodschap van de apostel Paulus. Dat betekent dan wel dat men tal van chris tenen die etnisch gezien jood waren uitsluit. De genoemde visie op joodse christenen gaat meer dan eens samen met de gedachte dat er een spanning, zo geen tegenstelling bestond tussen de conservatieve moe dergemeente in Jeruzalem en de apostel Paulus met zijn zen ding onder de volkeren. Dat is echter niet juist. Het feit dat de joods-christelijke gemeente van Jeruzalem de joodse chris tenen aan de gehele Mozaïsche wet wilde binden, betekent niet dat men dit ook van christenen uit de heidenen vroeg. Paulus die ook voor joodse christe nen een vrijere houding ten opzichte van de Mozaïsche wetgeving geoorloofd achtte, wilde toch ook d de joden een jood zijn. We behoeven maar te denken aan het feit dat hij Timotheüs besneed en meer dan eens een gelofte als nazi- reeër heeft afgelegd. Verbonden met en ook zelf standig naast de katholieke kerk waren er, zo blijkt zowel uit joodse als christelijke bron nen uit de eerste eeuwen na Christus, joodse christenen. Zo spreken de kerkvaders over Ebionieten. Het gaat hier om een bij de Zaligsprekingen aansluitende zelfaanduiding die 'armen' betekent. Kenmer kend voor de Ebionieten was dat zij de Davidische afkomst van Jezus onderstreept en dat zij niet alleen zelfde Mozaïsche wet hielden, maar dat ook van christenen uit de heidenen verwachten. De Ebionieten waren geen eenheid. Een deel van hen wees de maagdelijke geboorte af, maar een ander deel niet. Ook deze laatste groep ging echter niet uit van de pre-existentie en godheid van Jezus. Sommige joodse christenen hielden alleen de sabbat. De meesten hielden echter zowel de sabbat als de eerste dag van de week als de dag samenkomst van de chris telijke gemeente. Juist waar joodse christenen zicht had den op de godheid van Jezus, plachten zij ook op de eerste dag van de week samen te komen. Justinus Martyr spreekt in zijn Dialoog met Trypho over joodse christenen die weliswaar zelf de Mozaïsche wet hielden maar dat niet vroegen van christenen uit de heidenen. Zij stemden in hun geloof volledig overeen met de christenen uit de heidenen. Dat geldt ook van de Nazoreeërs over wie Hiëro- nymus spreekt. Daarbij gaat het joodse christenen in Syrië. Onjuist is de gedachte dat alle joodse christelijke groepen die een min of meer zelfstandig bestaan leiden, een lage chris tologie hadden en de godheid van Jezus niet erkenden. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de Dia loog met Trypho dat joodse chris tenen vanuit het woord resjit (begin/beginsel) een verband legden tussen Spreuken 8 en Genesis 1 en zo de schepping mede aan Jezus konden toe schrijven. Er waren niet alleen zelfstan dige joods-christelijke gemeen ten, maar ook joodse christe nen die vrijwel geheel waren geïntegreerd in de kerk uit de heidenen. Er zijn sterke aan wijzingen dat Polycarpus en Melito van Sardes van joodse afltomst waren. Dat verklaart de betrokkenheid van joden bij de dood van Polycarpus. Niet christelijke joden zagen hem als een afvallige. De paas- liturgie van Melito van Sardes is kennelijk als een alternatief voor de paasaggada bedoeld. Zeker is dat Polycarpus en Melito van Sardis evenals vele andere Klein-Aziatische christenen Quartodecima- nen waren, dat wil zeggen zij vierden het paasfeest op de veertiende Nisan. De joodse achtergrond van vele Klein- Aziatische christenen maakt deze praktijk begrijpelijk. Men wilde het paasfeest op dezelfde datum als hun volksgenoten houden, ook al gaf men het een diepere inhoud. Theolo gisch was er geen verschil met die christenen die het paasfeest op zondag vierden. De Quar- todecimanen verbondert ech ter het paasfeest niet met de opstanding maar met de kruis dood van Jezus. De opstanding herdachten christenen trou wens in feite elke week op de eerste dag der week als ook de eucharistie werd gevierd.;; Vaak wordt chiliasme als één van de kenmerken van jood se christenen gezien. Echter, wie verdisconteert dat ook de nieuwtestamendsche geschrif ten, joods-christelijk zijn, kan dat niet zomaar stellen. Het rabbinale Jodendom verwacht te een Messiaans koninkrijk voorafgaande aan de volko men heerlijkheid. Christenen mogen weten dat dit kpnink- rijk reeds gerealiseerd met de komst van de Heere Jezus Christus. Hij heeft de Zijnen nu reeds tot koningen en priesters gemaakt. Degenen die in Hem ontslapen, delen met Hem in Zijn hemelse glorie. Het enige Bijbelboek dat over een duizendjarig rijk spreekt is het boek Openbaring. Ech ter ook in dit boek wordt niet dit duizendjarige rijk, maar het slotvisioen van het nieuwe Jeruzalem als de vervulling van de oudtestamentische profetieën gezien. De struc tuur van het boek Openbaring met als tegenstelling Babel en het nieuwe Jeruzalem, onder steunt de gedachte dat het bij het duizendjarige rijk hier gaat om de huidige heerschap pij van de ontslapen heiligen met Christus, het visioen van Openbaring 20:1-11 is een uit werken van de rust die de ont slapen heiligen n Openbaring 6:11 en 14:13 is toegezegd. De scheiding tussen de vol gelingen van Christus en de hoofdstroom van het Joden dom begon al vóór de kruis dood en de daarop gevolgde opstanding van de Heere Jezus. Christenen wisten dat de grenzen van het Israël van God uiteindelijk worden bepaald door het geloof en gave van de Heilige Geest. Deze boodschap verkondigde de christelijke kerk aan joden en al heel vroeg ook aan heidenen. Onder hei denen vond zij veel breder gehoor dan onder joden. Na de val van de Tweede Tempel verloor het Jodendom steeds meer haar veelkleurigheid die haar eerder had gekenmerkt. Binnen de christelijke kerk vormden de joodse christenen een slinkende minderheid. Na de vierde eeuw na Christus zijn ze niet meer als zelfstandige groepen aanwijsbaar. De rabbijnen poogden na de val van de Tweede Tempel hun gezag over de gehele joodse gemeenschap uit te breiden. Het heeft een aantal eeuwen OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam en 18.30 uur ds. R. van de Kamp, Barneveld. Eben- Haeur: 9.00 uur ds. R. van de Kamp, Barneveld en 18.30 uur ds. C. Oorschot, Stellen- dam - Herv. Gem. 9.45 uur kand. M. C. Schreur, Zwaag en 18.00 uur ds. M. Klaassen, Ridderkerk - Geref. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds. J. G. Arensman en 18.30 uur ds. R H. Zaadstra - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. A. Schreuder - Doops gezinde Gem. 9.30 uur drs. R. H. Hartkamp; 11.15 uur Duitstalige dienst en 18.30 uur de heer H. van Dam. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 en 18.30 uur ds. W. Arkeraats, Hardinxveld- Giessendam - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.00 uur ds. L. W. Ch. Ruijgiok, Monster STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. W. van Ben- nekom en 17.00 uur ds. J. Geene, Katwijk - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok, Monster en 18.00 uur ds. W. M. van der Linden - Geref. Kerk 10.00 uur mevr. B. Koppe naal en 18.30 uur ds. J. G. Arensman. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. C. Oor schot, Stellendam en 18.00 uur kand. G. Kater, Krui- ningen - Geref. Kerk 9.30 uur ds. H. J. Zeldenrijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R Nagel, Vlaardingen en 18.00 uur kand. R. van Putten, 't Har de - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Zie kenhuis: 14.30 uur ds. A. A. Egas. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. A. Snijder en 18.00 uur ds. C. G. Vis ser, Zwijndrécht Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. lÓ'.OO uur leesdienst en,14.3fl;i|Ur stu,d,^t,S. MaL jaars. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur dr. P E Bonter, Leerdam en 18.00 uur dr. O. J. v. d. Ploeg, Capelle a/d IJssel - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. H. J. Catsburg - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. G. J. Blankers, Oldebroek en 16.30 uur ds. C. Oorschot, Stellen- dam - Exodus 10.00 uur geduurd voor dit feitelijk het geval was. Zo werd van joodse zijde de kloof naar de christe lijke kerk verdiept. Toch zijn er lange tijd nog tal van con tacten geweest tussen joden en christenen en oefenden zowel kerk als synagoge op dezelfde mensen aantrekkingskracht uit. Zo geven de anti-joodse preken van Chrysostymus niet alleen blijk van een verwerpe lijk sentiment, maar ook van reële contacten tussen joden en christenen waarbij voor het gewone volk de verschillen kennelijk niet altijd als relevant werden ervaren. In joodse geschriften uit de eerste eeuwen na Christus wor den joodse christenen niet tot nauwelijks expliciet genoemd. Toch zijn er wel aanwijzingen voor hun aanwezigheid. Dat geldt met name als het gaat om de bestrijding door rab bijnen van de gedachte dat er twee (meerdere) machten in de hemel zijn. Wij zullen bij de voorstanders van deze zienswijze vooral aan joodse christenen moeten denken. Zij beleden immers dat Jezus deelt in de goddelijke glorie en heerlijkheid. Hij mag en moet aanbeden en verheerlijkt wor den. Zeker is dat hier het meest fundamentele breekpunt ligt tussen kerk en synagoge; een breekpunt dat als wij denken aan de belijdenis van Petrus in Caeserea Philippi, namelijk 'Gij zij de Christus de Zoon van de levende God, al aanwe zig was vóór de kruisdood van Jezus en terugging op Diens eigen onderwijs. N.a.v. Jewish Believers in Jesus Christ: The Early Cen turies, Oskar Skarsaune en Reider Hvalvik (red.), uitgave Hendrickson Pub lishers, Peabody, Mas sachusetts 2007; ISBN 978-1-56563-763-4; hb. 930pag. Prijs $49,95. Dr. P. de Vries, Waarder ds. Sj. Biuining, bed. H.A. - Remonstrantse Gem. geen dienst - CAMA Gem. 10.00 uur K. Tanis. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har- kema en 18.00 uur ds. J. Maasland, Vlaardingen - Geref. Kerk 9.30 uur ds. L. J lingenenlV.OOuurds.W. A. Boer - Ger. Gem. 9.30 en 18 00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. K. Visser - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.00 en 17.00 uur leesdienst. NIKUWE TONGE - Herv. Gem. 11.30 uur ds. J. B. ten Hove, Katwijk en 18.00 uur de heer T. R. Rietveld, Rid derkerk - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur eerw. heer L. Stuurman, Rotterdam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E M. van 't Hof en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student S. Maljaars - Evangelie Gem. Flakkee 10.00 uur de heer H. Scheermeijer. STVD a/h H/VRINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Samsom, Har derwijk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. K. Vogelaar en 18.00 uur ds. H. P. de Goede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Ouwen- dijk, Alphen a/d Rijn en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Geref. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. - OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. B. ten Hove, Katwijk aan Zee en 18.00 uur ds. H. Harkema - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. C. J. Blankers, Oldebroek en 16.00 uur ds. R. v.d. Kamp, Barneveld - Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur de heer G. J. Heinen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland. in vertrouwde handen Op een effectieve manier met een conflict omgaan zonder zelf het onderspit te delven. Voor uzelf opkomen. Geen dingen meer doen die u eigenlijk niet wilt. Dit kunt u leren tijdens de cursus 'Gordon, Assertief com municeren'. U leert in te zien wat uw behoeften zijn en ook in deze behoeften te voorzien, zonder de wensen en verlan gens van anderen uit het oog te verliezen. Tevens leert u voor uw eigen mening uit te komen. Na afloop van de cursus voelt u zich zekerder en de omgang met anderen is evenwichtiger. In september organiseert Careyn Keuzepakket een vakantieweek. De deelne mers zullen verblijven in het gastvrije Hotel Brinkzicht in Vledder te Drenthe. In het hotel zijn alle kamers sfeer vol ingericht en voorzien van eigen sanitair, radio, alarm en tv. Natuurlijk gaat er een team mee van vrijwilligers waaron der een verpleegkundige en een verzorgende die u kunnen bijstaan met zorg indien nodig. Er is nog één tweepersoonska mer vrij voor een echtpaar of vriend(en)(innen). Om deel te kunnen nemen aan de vakan tie is het noodzakelijk dat u zelfstandig in en uit bed kunt komen. In het hotel is het ontbijt in buffetvorm en wor den de lunches en diners aan tafel geserveerd. Opstapplaats; Spijkenisse Voor meer informatie kunt u tijdens werkdagen bellen met Careyn Ke\izepakket, tel.: 088- 123 99 88, of via e-mail: keuze- pakket(a),carevn.nl De wandelingen zijn uitgezet rondom de door de waters nood gevormde kreken en langs andere kenmerken die te maken hebben met de waters nood. De 7 kilometer route voert langs de Oosterschelde, door het bos van Staatsbos beheer via recreatieboerde rij De Stelle naar Ouwerkerk en daarna weer terug naar het museum. Deze route is, in aangepaste vorm, ook beschikbaar voor rolstoelen. De 13/15 kilometer route voert via Viane naar Ouwer kerk. Vervolgens is er de keuze om te gaan naar het voormalige plaatsje Capelle (de 15 kilometerroute) of direct door te gaan via het Diepe Gat en recreaueboer- derij De Stelle door het natuurgebied en langs de Oosterschelde terug naar het museum; De 25 kilometer route voert via Viane, langs de slikken en de kreek van Oosterland naar de Bruse polder. Van daar, via het dorp Ooster land, naar Ouwerkerk waar men de route van de 15 kilo meter oppakt via Capelle. Deze afstand kan ook met de fiets gereden worden; De 42 kilometer, een mara thon, voert via Bruinisse, Sirjansland, Dreischor, Ste- vensluis en Nieuwerkerk. Via Ouwerkerk en recrea tieboerderij De Stelle komt men uiteindelijk weer terug bij het museum. Deze tocht is prima geschikt als trai ning voor de Omloop van Flakkee, later in de maand augustus. Deze afstand kan ook per fiets gereden wor den. Wie een GPS-systeem heeft kan de bestanden van de ver schillende routes bij de start laden. Deelname kost: 2,50 euro voor volwassenen, leden van de bond betalen 2 euro en kinde ren I euro. Deelname kan ook in combinatie met entree van het museum. Volwassenen en bondleden betalen dan 3 euro extra. Kinderen mogen gratis naar binnen. Voor de vroege starters is er koffie bij inschrij ving. Inschrijven: 42 km 08.00 - 11.00 uur; 25 km 08.00- 12.00 uur; overige afstanden 08.00 - 14.00 uur. Fietsen: 42 km tot 13.00 uur en 25 km tot 14.00 uur. Meer info: www.watersnood- museum.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 2