Kiwanis GO reikt 5.000 uit aan ziekenhuis Dirksland ^'""Ï/.Tk Meditatie C.b.s. De Bron wint dit jaar Verkeersquiz Oostflakkee Vervolg verhaal RAAD DAAD Een Voorbidder op de aarde De weg der kleine EIUVnOEII-IIIELWS EN BONSAI VSRWILDEÜT! W E R iv GEBARSTEN POT ONS' LIEVE HEER OP SOLDER PAGINA 5 VRIJDAG 19 JUNI 2009 \ii(lti' jnni^i'jiin (r.) inM'rli(ui<li<^t fit' chftjiw au)i (^nnif SIriak X'/iii de khidt'mlddnig van hel zifkeiihuis in Dirksliind. André Jongepier, voorzitter van Kiwanis Goeree-Over- flakkee, reikte donderdag avond 11 juni jl. een cheque uit ter waarde van 5.000 aan Corrie Struik, hoofd kraam/kinderafdeling van het Van Weel-Bethesda Zie kenhuis te Dirksland. Dit geld is bestemd om appa ratuur aan te schaffen voor de kinderafdeling (laptops, webcams, e.d.), zodat ouders en kinderen rechtstreeks met elkaar in contact kun nen komen en blijven. Kin derarts K. Eisenbart haalde eerder die avond herinne ringen op aan het onlangs gehouden 50-jarig jubileum van de kinderafdeling en vertelde over de nieuwste ontwikkelingen binnen zijn afdeling. In lief kiulci Villi (If iiill)ici- ding van vooi/.it'iiiiigcii op de kinderatdeling is de wens van de afdeling om kinde ren tijdens hun verblijf liet gebruik van een laptop aan te kunnen bieden. Met een laptop kunnen kinderen via draadloos iiuernet contact maken met de l)uiteiuvereld, zoals virtuele bezoeken aan school, vrienden van MSN en iiyves begroeien, ouders bijpraten, enz. je denkt niet de hele dag aan je ziekte of be|5erking en je blijft ver bonden en op de lioogte. |e baalt als het ware de buiten wereld binnen en je 'vergeet' voor een paar uurtjes dat je in het ziekenlitiis ligt. Ook een baby-vvebcam en ande re apparatuur staat inmid dels op het verlanglijstje. Kiwanis CX) is een jonge club enthousiaste mensen die zich inzet voor het welzijn van kinderen. Zij wonen of wer ken op Goeree-Overflakkee en zoeken ieder jaar een doel van, voor en met kinderen. Hoe? Door activiteiten te organiseren die geld ople veren om een hartenwens in vervulling te laten gaan. Zo hebben zij vorig jaar een wijnproeverij gehouden en met de opbrengst daarvan, samen met de initiatiefne mers van Huize Margaritas uit Oude-Tonge, speelgoed gekocht voor de kinderen die hier tijdelijk verblijven. En nu is onder meer via een Amerikaanse veilig 5.000 ingezameld, fjestemd voor de kinderafdeling van het zie kenhuis in Dirksland. ■«Mie leden van Kiwanis GO en hun relaties waren op het evenement afgekomen. Het 1' vaatje haring op Goeree- Overflakkee werd gespon sord door Vishandel Hasnee- tcman. Kiwanis GO hoopt dat het een traditie wordt en er ieder jaar onder gro te belangstelling een vaatje liai'ing voor een goed doel kan worden geveild. Deze imuig- en arilKvoorilnibriek staal geheel hm dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied ktint u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen xvorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek xvorden gepubliceerd. Het piepkleine honsaiboompje dat ik twee jaar terug cadeau kreeg, verwildert bijna tot een oeni'oud. Wat kan ik daartegen doen? Antwoord: Eigenlijk is liet niet voldoende bekend, dat het honsaiboompje tot een flinke boom kan uitgroeien. Wie hier zo'n fraai gesnoeide mini boompje uit liet Verre Oosten als kamerplant in huis haalt, moet oppassen dat die zich niet in 't wild tot een warboel van takken, twijgjes en loofblad ontwikkelt. C:hinese tuinlieniebbers begonnen er in voorgaande eeuwen al mee, de takken in bepaalde vormen te dwingen en bij te snoeien. Japanse kunstenaars tieljben er later, met speciaal gereedschap, aparte technieken voor ont wikkeld. Als u er aan wilt beginnen, kunt ii foeter bij een vertrouwd adres een hier gekweekt winterhard exemplaar halen dat reeds door een vakman in model is geljracht. Het gaat er dan om, deze vorm en het kleine formaat te behouden. Dat is tegen de natuur in, dus de kleine boompjes mogen maar op beperkte grootte blijven en daarom moet de watergift tot het uiterste wor den beperkt, juist genoeg om het boompje in de juiste gedaante te houden, maar te weinig voor een welige groei. Dit evenwichtige onderhoud vraagt inzicht en geduld, waaruit uiteindelijk vakken nis kan groeien. Wilt u er zelf aan cfokteren, gebruik dan bijv. bij elektriciteitswinkefs PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Apefdoorn (hery. Eben-Haëzerkerk), ds. M.C. Batenburg te Waddinxveen; te Den Bommel (herv.), ds. B.J. van Vreeswijk te Veenen- daal; te Goes (hervormd. De Levensbron), ds. P.F. Bonter te Leerdam; te Heerenveen (wijkgemeente), ds. G.J.D.C. Loor te Kolhim, die dit beroep heeft aangenomen; te Hoen- derfoo (pt), ds. A.P. de Graaf te Beekbergen; te Huizen (herv. wijk Meentkerk), ds. A.D.L. ■ferlouw te Ermelo (herv.); te Noordhorn en Saaksum (herv.), ds. M. Kreuk te Slie- drecht; te Zeist (geref. Noor- derlichtgemeente), ds. R- ,'\lkenia te Maartensdijk. Aangenomen naar Amstel- veen-Buitenveldert (Nwe Knüskerkgem.), ds. S.H. Lan- ser te Voorburg (geref.); het beroep tot pred. alg. dienst (pastorale zorg aan doven), ds. |.F. Kievit te Zierikzee. 'Bedankt voor Puttershoek (herv.), ds. W.F. Schormans te Nijkerkerveen (deelgemeen te); voor Rijssen (hervormd wijk 5), ds. A.L. van Zwet te Woudenberg (herv.). HERSTELD HERV KERK Beroepen te Ede-Bennekom- Wageningen, ds. W. Pieters te Gardereu, die bedankte voor Katwijk aan Zee (wijkgemeente De Noord). GERE E KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Groningen-West, ds. J.H.E Schaefftr te Wage- ningen; te Sneek (i.s.m. CGK), ds. A.J. Haak te Driesum ca.. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Baarn, ds. J.W. van Pelt te Oud-Beijerland; te Kerkwerve, ds. C.P. de Boer te Werkendam; te Leerdam, kan didaat W.E. Kfaver te Wouden berg. GEREE GEMEENTEN Bedankt voor Boskoop, ds. J.J. Tanis te Kampen. .maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.' (Romeinen 8:2()b) vorige week stonden we in de meditatie n.a.v. Romeinen ^:34c stil bij een Voorbidder |n de hemel. De Heere Jezus 'S ten hemel opgevaren en zit daar niet werkeloos aan de rechterhand van Zijn Vader. De apostel Paulus schrijft dat Hij daar voor ons bidt. Opmerkelijk is dat de apostel in dat bekende achtste hoofd stuk van de Romeinenbrief ook spreekt over een Voor bidder op de aarde en dat is de Heilige Geest. Het werk van de Heilige Geest, Die met Pinksteren in zo'n rijke mate IS uitgestort, is veelzijdig en onmisbaar. Hij overtuigt niet alleen van zonde, gerechtig- lieid en oordeel. Hij past ook het werk van Christus toe aan door schuld getroffen en ver slagen zondaarsharten. De Heilige Geest getuigt met onze geest dat we kinderen Gods zijn. Hij leidt en troost. Maar Hij is ook Voorbidder, 'want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort.' Geliefde lezer(es), als we geleid worden door de Heilige Geest, dan leren we onze zwakheden kennen. Dan stemmen we in met de woorden uit het Avond- maalsformulier 'cfat wij geen Nolkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulke ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dage lijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze fusten van ons vfees te strijden hetAen.' Het geloof is vaak zo klein, de hoop soms zo ingezonken en de liefde ver weg. Die zwakhe den praten we niet goed, maar we gaan er als het goed is mee naar de Heere. In vers 26 heeft Paulus een heel bepaalde zwakheid op het oog. 'Wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort.' Er staat niet: we weten niet lioe we bidden zuflen. Dat is ook waar! Want hoe zullen we naderen als zondige mensenkinderen tot die hoge en heilige God? Dat kan alleen maar in diepe ootmoed en met groot ontzag. Maar hier gaat het niet over de gebedsgestalte, maar over de gebedsinfioud. 'Wij wéten niet, wat wij bid den zullen.' Dat zegt Paulus, die bidden heeft gefeerd. Tot Ananias die er erg tegenop zag om naar Saufus toe te gaan, sprak de Heere: 'Want ziet, hij bidt.' Als hij deze brief schrijft, is dat al vele jaren geleden. Hij is geoefend in de verbor- genheden van het geloof En iemand die anderen moet onderwijzen, moet toch wel een volleerde bidder zijn? Een ieder die bidden heeft geleerd op de leerschool van de Hei lige Geest, weet dat je op die school in het bidden en al het andere nooit uitgeleerd raakt. Wat zijn en blijven we liierin zwak. Mozes had toch wel bid den geleerd toen hij de Heere smeekte om het beloofde land binnen te mogen gaan. Maar de Heere zei 'Mozes, spreek Mij niet meer van deze zaak!' En Jakobus en Johannes, die de Heere Jezus vragen om een ereplaats in Zijn Koninkrijk, krijgen te horen: 'Gij weet niet wat gij begeert.' 'Wij weten niet, wat wij bid den zullen, gelijk liet behoort.' Want wij weten niet wat goed voor ons is. Wij bidden soms om wegneming van een kruis, waarvan de Heere weet dat het beter voor ons is f)m dat kruis te houden. Of we bidden om in het bezit te komen van iets waarvan de grote Hoorder van het gefjed weet, dat we beter zijn met fiet gemis. Maar heeft cfe Heere Jezus dan niet Zelf gezegd: 'Al wat gij de Vader bidden zult in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.'? Dat is waar, maar dan moe ten we één ding niet vergeten: 'Gelijk het behoort.' Wij weten niet wat wij bidden zullen, zoals het in overeenstemming is met Gods wil. Hoe vaak ligt ons gebedsleven niet onder de as? Honderden keren hebben we gemeend het gebed maar te staken. Maar waarom kwam het steeds zo ver niet? Omdat de Geest onze zwakheden te hulp kwam. Want wat doet nu de Heilige Geest? Hij komt onze zwak heden in het bidden mede te hulp. Wat is dat vertroostend, juist in tijden waarin u ofjij uit- gebeden bent en de hemel van koper lijkt. 'Maar de Geest Zelf bidt voor ons.' Hij is de grote Voorbidder op de aarde. Hij bidt niet alleen vóór ons, maar ook dóór en in ons. Zoals een moeder haar kleine leert bid den. Ze neemt die kleine hand jes in haar handen en zegt het gebed woord voor woord vóór. En als het kind een woord \er- keerd zegt, dan verbetert moe der het. Dat doet nu de Hei lige Geest. Hij zegt de woorden vóór. Hij legt de woorden in de mond. 'Maar de Geest Zelf bidt voor ons.' Met woorden? De apos tel schrijft: 'met onuitspreke- fijke zuchtingen'. Er zijn soms gedacfiten en gevoelens waar geen woorden voor te vinden zijn. Dat kan ook zo zijn in ons gebedsleven. Als we gebukt gaan onder een last van zon de en scfiufd Als de aanvaflen van de vorst der duisternis hevig zijn. Maar ook als we een onuitsprekelijke vreugde mogen genieten in God van wege Zijn genade aan een alles vertseurd hebbende zondaar betoond, als we verlangen naar Zijn gemeenschap, dan kan het ons aan woorden ontbreken. Maar dan is het de Geest, Die voor ons bidt met onuitspreke lijke zuchtingen. Hoe vaak ontbreekt het ons niet aan woorden en stijgt van uit het hart een zucht omhoog: 'Wees Gij mijn Borg', of 'O God, wees mij, zondaar, gena dig.' Zo doet de Geest altijd weer roepen om Gods genade in Christus. Hij zegt liet ons \'oor, wat wij bidden moeten. En al is tiet dan maar een zucht of een scfireeuw om genade, de Heere weet wat Zijn kinde ren vragen. Hij tioort. wat de Geest in en voor hen bidt. In vers 27 schrijft Patifus dan ook dat God, 'Die cfe harten door zoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.' Kennen wij dit bidden, gewerkt door de Heilige Geest? Als dit bidden, cfit zucfiten om de genade van Christus u nog vreemd is, weet dan dat de Heifige Geest het u wif leren. Hij is uitgestort en Hij is nog bezig om harten te vernieu wen. Heeft Christus het Zelf niet beloofd cfat wie de Hemel se Vader bidt om de Heilige Geest, Hem zal ontvangen? Verwacht het in al uw of jouw zwakheden bij het bidden van die grote Voorbidder op de aarde. Die in Zacfiaria 12 al wordt aangecfuid afs de Geest der genade en der gebeden. Aan het sfot van de Bijtjel horen we ze samen bidden. 'En de Geest en de Bruid zeggen: Kom!' Wanneer Gods Kerk als bruid bidt: 'Kom', dan is het eigenlijk de Geest Die in haar bidt. Want de Geest wil niets liever dan dat de Bruidegom Jezus Christus en Zijn Bruids- kerk voorgoed bij elkaar zullen zijn. Sint Maartensdijk, ds. J. Joppe verkrijgbaar montagedraad, waarmee u de jonge takken goed in bepaalde vormen kunt buigen. Snoeit u stam en takken bij, verzorg dan de wonden met een daarvoor bij kwekerijen, tuincentra of zaadwinkels verkrijgbaar middel. Pluk te grote blade ren af, zocfat zich daar nieuw blad van kleiner formaat vormt.. Haal ook eindknop- peii en kruidachtige delen weg, zodat zich een fijnere vertakking vormt. Voorkom dat de bedrading de bast van de groeiende takken bescha digt, door de draden geleide lijk minder strak te spannen of door ruimere windingen te vervangen, resp. weg te halen. Zonodig moet de kruin van het boompje worden uit gedund. De beste plaats voor een flinker uitgroeiende bon- saiboom is en blijft echter de tuin. IN 'T LAPPSNLAND Tijdens een televisieprogramma kwam de hoofdstad van Lap land ter sprake. Op de kaart van Scandinavië staat die niet. Kent u die naam? Antwoord: Officieel heeft Lapland geen eigen hoofd stad, want het strekt zich uit over de noordelijke delen van Noorwegen, Zweden, Finland en het Russische schiereiland Kola. Men noemt echter wel Rovaniemi als de officieuze hoofdstad van Lapfand. Deze plaats is de hoofdstad van cfe Finse provincie Lapfand. Hoe krijg ik een barst in een Keulse pot weer waterdicht? Antwoord: Droog de pot. Haaf watergfas bij drogist, apotheek of verfhandef. Giet er een scheut van op de bodem en faat 't vocfit uit vloeien door uw Keulse pot heen en weer te bewegen. Behandel de volgende dag de zijkant door de kruik op zijn kant te leggen, er weer water glas in te gieten en dan heel langzaam de pot te draaien, zodat het de binnenkant overal dekt. Doe dit nog een keer. Na droging is uw pot geheid waterdicht. Waar vind ik die oude Amster damse schuilkerk Antwoord: Ons' Lieve Heer op Solder is nog in oude staat te bezichtigen aan de Oude Zijds Voorburgwal 40 in Amsterdam. OUDE-TONGE - De leer lingen van groep 7 van c.b.s. De Bron te Oude- Tonge hebben dit jaar laten zien dat zij de mees te goede antwoorden wis ten tijdens de jaarlijkse verkeersquiz in Oostflak kee. Ook dit jaar hebben de leerlingen van groep 7 van alle basisscholen in Oostflakkee meegedaan aan het theoretische en praktische verkeersexa- men. Dat veel leerlingen moeite hadden met het theorie-examen bleek wel uit de uitslag. Van de 114 deelnemers moesten er 23 het examen herkan sen. Volgens Piel Leroy, bestuurs lid van Veilig Verkeer Neder land afd. Oostflakkee, is dit in de vele Jaren dat hij deze eve nementen organiseert, bege leidt en presenteert, nog niet eerder voorgekomen. Gelukkig wisten 22 deelne mers het herexamen met vol doende resultaat te maken. Het fietsexamen, dat door bijna alle leerlingen werd afgelegd in Oude-Tonge, ging beter ,-Ufe deefnemers wisten beneden het toegestane aan tal fouten de blijven. Geluk kig waren er ook voldoende ouders om de controleposten te bezetten, hoewel dit ieder jaar moeilijker lijkt te gaan. Maar zonder de hulp van de ouders kan er geen examen worden gedaan. Als afsluiting van het examen volgde don derdag f 1 Juni de verkeersquiz in de Grutterswei. Volgens het 'ren je rot' principe deden 4 groepen van elke school mee aan de 4 ronden. Hierin wor den gewone verkeersvrageii, bordenvragen en situatievra- gen gesteld. Deze quiz is altijd weer het hoogtepunt van het verkeersspektakel. Vele jaren later weten de ex-deelnemers nog precies te vertellen hoe zij het gedaan hebben. Dit Jaar nam c.b.s. De Bron de wis- selbeker over van o.b.s. Het Startblok. De tweede plaats was voor o.b.s. De Regenboog, terwijl de derde plaats werd opgeëist door De Achtsprong. De prijzen werden dit jaar uitgereikt door Pia Rentes, Regionaal verkeersveiligheid- coördinator. Zij benadrukte het grote belang van het ver- keersexamen. Mede hierdoor is het aantal verkeersslachtof fers in cfe foop der jaren sterk teruggefopen. Ook benadrukte zij dat de deelnemers zich niet alleen tijdens het fietsexamen, maar ook dagelijks aan de regels in het verkeer moeten hou den. Voor eigen belang en dat van de medeweggebruikers. Zij overhandigde de winnaar de wisselbeker en de andere prijswinnaars een beker. Ook was er voor elke deehienier een herinneringsvaantje. Al met al ook dit Jaar weer een leerzaam en geslaagd evene ment. -37- P.A. de Rover Vanmorgen is Willem uit de gexange- nis gekomen. Zwijgend zijn ze door de straten van Tiel gegaan. Toen Wil lem weer op de schuit stond en over het water keek, alsof hij de ganse rivier in één lange blik vangen won, toen ging er iets branden achter zijn ogen, toen was er in zijn borst een vreemde volte, die opkroop naar zrjn keel. Toen is hij naar het vooronder gegaan en samen met Annemie heeft hij zijn C/od gedankt om de diepe vreugde der vrijheid. Geloofd zij God met diepst ontzag. Toen heeft hij Annemie gevraagd: wat nu? Naar Zwijndrecht gaan, heeft ze gezegd, de knecht afleveren en dan zien we verder. Even heeft hij haar recht in de ogen gezien. Daar zag hij haar onkretikbare trouw. In Zwijndrecht vindt Willem de toe stand veranderd. Er is niet meer de stille vanzelfsprekende samenwer king, die voortspruit uit het volgen van eenzelfde ideaal. De broecler- schap vertooiit tekenen van ontbin ding. Zuster Mietje heeft niet meer het algemene vertrouwen. Men twist onder elkaar: de twistappel is het gemeenschapsideaal. .Xan de avondmaaltijd vertelt Wil lem aan de broeders en zusters van de grote zegen, die hij in zijn gevan genschap heeft mogen ontvangen en vermaant hij tot eensgezindheid in den Heere. Maar het gif, door zuster Mietje in de broederschap ingedrup- peld, werkt door. Het proces is niet meer te stuiten. Na de maaltijd hebben Willem en Annemie in het vooronder van de Vertrouwen een lang gesprek met zuster Mietje, die nog in naam, maar niet meer in feite het hoofd van de broederschap is. Willem verwijt haar heftig het gedrag van Wulfert ten opzichte van Annemie. 'Wtilfert heeft verkeerd gedaan', zegt zuster Mietje. 'Hij heeft getoond zijn vat niet niet ere te kunnen bezitten, zoals de apostel zegt'. 'Maar Wulfert heeft gedaan, waar jij hem hebt geleerd'. 'Dat is niet waar, broeder Willem. Ik ben van mening, dat de hoogste vorm van gemeenscliap ook het gemeen schappelijk bezit van vrouwen insluit. Maar als die vrouwen mijn mening niet delen, dan mag geen man haar aanranden. En dat heeft Wulfert gedaan. Dat was niet in de weg des Heeren, broeder Willem en daarover heb ik hem ernsüg onderhouden'. 'Maar Annemie had er intussen een ongeluk door kunnen krijgen. Nee, zuster Mietje, niet zulke dingen hou den wij ons niet op. Dat is zondigen tegen het zevende gebod. Daarom zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, zegt de apostel. En ook de Heere Jezus wil dit. Zou jij het goed gevonden hebben, als Stoffel zaliger vroeger huwelijksgemeenschap had gehad met een andere vrouw? En zou bij het goed gevonden liebben, als jij je afgaf met een andere man?' 'Wij hebben dat beiden goedgevon den'. Willem en .\iinemie weten, dat zuster Mietje liier niet oprecht is. Wel wat haarzelf betreft, maar niet ten opzich- le van haar gestorven man. Die wilde geen gemeenschappelijk bezit van vrouwen. Daar stond hij te hoog voor. k Geloof, dal ons gesprek over dit onderwerp verder geen nut heeft. Dat iemand een eigen vrouw wil hezitten is zelfzucht. Men noemt dit oprechte hefde, maar men heeft van de zelfzucht nog geen afstand willen doen.' Maar waar kom je terecht, zuster Mietje, als jouw ideeën algemeen ingang vonden? Dan wieren we nog minder dan het redeloze vee'. 'Dat geloof ik juist niet, broeder Wil lem. Als we werkelijk gemeenschap met Christus hebben, dan zijn we .lUen één in Hem'. Dat zijn we toch', zegt Willem, 'maar op een andere manier dan jij het wil. We zijn één in het geloof Die eenheid heb ik in de gevangenis en Annemie alleen op de schuit ervaren.' Annemie knikt. Ze geniet van de prachtige verdediging der huwelijks trouw door haar Willem, 't Is een wijle stil. Dan vraagt Mietje: 'Wat denk je nu te gaan doen, broe der Willem?' 'We gaan varen, waarheen Gods wind ons voert'. 'Maar van Gods wind alleen kan inen niet leven, broeder Willem. Er moet geld verdiend, worden om brood te kopen. Er moet vracht zijn in je ruim. En vracht vind je nergens. Je bent een uitgestotene, broeder Willem, dat weetje even goed als ik. Men jaagt je van het erf als uitvaagsel. Ik doe je een voorstel: je blijft voor ons varen. Dan heb je werk en eten'. 'Ik betwijfel of dat in Gods weg is, zus ter Mietje.' 'Wie op eerlijke wijze zijn brood ver dient, is in Gods weg, broeder Wil lem'. Willem zwdjgt. De scherpe, staalharde ogen van Maria Leer zijn op hem gericht. Ze dwingen te vragen, ze eisen een antwoord. Welk een macht heeft deze vrouw, zelfs op een wils sterke kerel als Willem Tromp, Annemie ziet die blik van zuster Miet je. En zij spreekt het verlossende woord: "VVij zullen nu niet beslissen, Willem. We zullen straks samen Gods stem vragen in het gebed.' 'Het is goed', zegt Willem. 'Morgen geven we uitsluitsel.' Die nacht brengen Willem en Anne mie door in 't gebed. God spreekt niet. En toch zal Hij antwoorden, op Zijn wijze. De Vertrouwen vaart weer. Hij vaart naar het noorden om turf en brengt die naar Zwijndrecht of verhandelt ze in Holland. Hij vaart met bossen zwa velstokken en dozen chocolaat. Als ze door de dorpen en steden gaan, worden ze gescholden voor nieuw lichters, voor fijnen, voor Scholtia- nen en Cocksianen, voor dwepers en dompers. Dit deert hen niet. Lijden zij geen smaadheid om Christus' wil? Hier worden ze voor een burgemees ter gebiacht, begeleid door schel dende mensen; daar weigert men hen de toegang tot de gemeente. Dan schudden ze het stof van hun voeten en gaan naar een andere plaats. Zalig zij, die de versmaadheid van Christus dragen. En toch... Ze worden vervolgd en uitgejouwd. Dit deert niet. Ze lijden geen lionger. (wordt vewolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5