Kiwanis GO reikt 5.000 uit
aan ziekenhuis Dirksland
^'""Ï/.Tk Meditatie
C.b.s. De Bron wint dit jaar
Verkeersquiz Oostflakkee
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Een Voorbidder op de aarde
De weg
der kleine
EIUVnOEII-IIIELWS
EN
BONSAI VSRWILDEÜT!
W E R iv
GEBARSTEN POT
ONS' LIEVE HEER OP
SOLDER
PAGINA 5
VRIJDAG 19 JUNI 2009
\ii(lti' jnni^i'jiin (r.) inM'rli(ui<li<^t fit' chftjiw au)i (^nnif SIriak X'/iii de khidt'mlddnig van hel zifkeiihuis
in Dirksliind.
André Jongepier, voorzitter
van Kiwanis Goeree-Over-
flakkee, reikte donderdag
avond 11 juni jl. een cheque
uit ter waarde van 5.000
aan Corrie Struik, hoofd
kraam/kinderafdeling van
het Van Weel-Bethesda Zie
kenhuis te Dirksland. Dit
geld is bestemd om appa
ratuur aan te schaffen voor
de kinderafdeling (laptops,
webcams, e.d.), zodat ouders
en kinderen rechtstreeks
met elkaar in contact kun
nen komen en blijven. Kin
derarts K. Eisenbart haalde
eerder die avond herinne
ringen op aan het onlangs
gehouden 50-jarig jubileum
van de kinderafdeling en
vertelde over de nieuwste
ontwikkelingen binnen zijn
afdeling.
In lief kiulci Villi (If iiill)ici-
ding van vooi/.it'iiiiigcii op
de kinderatdeling is de wens
van de afdeling om kinde
ren tijdens hun verblijf liet
gebruik van een laptop aan
te kunnen bieden. Met een
laptop kunnen kinderen via
draadloos iiuernet contact
maken met de l)uiteiuvereld,
zoals virtuele bezoeken aan
school, vrienden van MSN
en iiyves begroeien, ouders
bijpraten, enz. je denkt niet
de hele dag aan je ziekte of
be|5erking en je blijft ver
bonden en op de lioogte. |e
baalt als het ware de buiten
wereld binnen en je 'vergeet'
voor een paar uurtjes dat je
in het ziekenlitiis ligt. Ook
een baby-vvebcam en ande
re apparatuur staat inmid
dels op het verlanglijstje.
Kiwanis CX) is een jonge club
enthousiaste mensen die zich
inzet voor het welzijn van
kinderen. Zij wonen of wer
ken op Goeree-Overflakkee
en zoeken ieder jaar een doel
van, voor en met kinderen.
Hoe? Door activiteiten te
organiseren die geld ople
veren om een hartenwens
in vervulling te laten gaan.
Zo hebben zij vorig jaar een
wijnproeverij gehouden en
met de opbrengst daarvan,
samen met de initiatiefne
mers van Huize Margaritas
uit Oude-Tonge, speelgoed
gekocht voor de kinderen
die hier tijdelijk verblijven.
En nu is onder meer via een
Amerikaanse veilig 5.000
ingezameld, fjestemd voor de
kinderafdeling van het zie
kenhuis in Dirksland.
■«Mie leden van Kiwanis GO
en hun relaties waren op het
evenement afgekomen. Het
1' vaatje haring op Goeree-
Overflakkee werd gespon
sord door Vishandel Hasnee-
tcman. Kiwanis GO hoopt
dat het een traditie wordt
en er ieder jaar onder gro
te belangstelling een vaatje
liai'ing voor een goed doel
kan worden geveild.
Deze imuig- en arilKvoorilnibriek staal geheel hm dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied ktint u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen xvorden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek xvorden gepubliceerd.
Het piepkleine honsaiboompje
dat ik twee jaar terug cadeau
kreeg, verwildert bijna tot een
oeni'oud. Wat kan ik daartegen
doen?
Antwoord: Eigenlijk is liet
niet voldoende bekend, dat
het honsaiboompje tot een
flinke boom kan uitgroeien.
Wie hier zo'n fraai gesnoeide
mini boompje uit liet Verre
Oosten als kamerplant in
huis haalt, moet oppassen dat
die zich niet in 't wild tot een
warboel van takken, twijgjes
en loofblad ontwikkelt.
C:hinese tuinlieniebbers
begonnen er in voorgaande
eeuwen al mee, de takken in
bepaalde vormen te dwingen
en bij te snoeien. Japanse
kunstenaars tieljben er later,
met speciaal gereedschap,
aparte technieken voor ont
wikkeld. Als u er aan wilt
beginnen, kunt ii foeter bij
een vertrouwd adres een
hier gekweekt winterhard
exemplaar halen dat reeds
door een vakman in model
is geljracht. Het gaat er dan
om, deze vorm en het kleine
formaat te behouden.
Dat is tegen de natuur in, dus
de kleine boompjes mogen
maar op beperkte grootte
blijven en daarom moet de
watergift tot het uiterste wor
den beperkt, juist genoeg
om het boompje in de juiste
gedaante te houden, maar te
weinig voor een welige groei.
Dit evenwichtige onderhoud
vraagt inzicht en geduld,
waaruit uiteindelijk vakken
nis kan groeien. Wilt u er zelf
aan cfokteren, gebruik dan
bijv. bij elektriciteitswinkefs
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Apefdoorn (hery.
Eben-Haëzerkerk), ds. M.C.
Batenburg te Waddinxveen;
te Den Bommel (herv.), ds.
B.J. van Vreeswijk te Veenen-
daal; te Goes (hervormd. De
Levensbron), ds. P.F. Bonter
te Leerdam; te Heerenveen
(wijkgemeente), ds. G.J.D.C.
Loor te Kolhim, die dit beroep
heeft aangenomen; te Hoen-
derfoo (pt), ds. A.P. de Graaf te
Beekbergen; te Huizen (herv.
wijk Meentkerk), ds. A.D.L.
■ferlouw te Ermelo (herv.);
te Noordhorn en Saaksum
(herv.), ds. M. Kreuk te Slie-
drecht; te Zeist (geref. Noor-
derlichtgemeente), ds. R-
,'\lkenia te Maartensdijk.
Aangenomen naar Amstel-
veen-Buitenveldert (Nwe
Knüskerkgem.), ds. S.H. Lan-
ser te Voorburg (geref.); het
beroep tot pred. alg. dienst
(pastorale zorg aan doven), ds.
|.F. Kievit te Zierikzee.
'Bedankt voor Puttershoek
(herv.), ds. W.F. Schormans te
Nijkerkerveen (deelgemeen
te); voor Rijssen (hervormd
wijk 5), ds. A.L. van Zwet te
Woudenberg (herv.).
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Ede-Bennekom-
Wageningen, ds. W. Pieters te
Gardereu, die bedankte voor
Katwijk aan Zee (wijkgemeente
De Noord).
GERE E KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Groningen-West,
ds. J.H.E Schaefftr te Wage-
ningen; te Sneek (i.s.m. CGK),
ds. A.J. Haak te Driesum ca..
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Baarn, ds. J.W.
van Pelt te Oud-Beijerland; te
Kerkwerve, ds. C.P. de Boer te
Werkendam; te Leerdam, kan
didaat W.E. Kfaver te Wouden
berg.
GEREE GEMEENTEN
Bedankt voor Boskoop, ds. J.J.
Tanis te Kampen.
.maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.'
(Romeinen 8:2()b)
vorige week stonden we in
de meditatie n.a.v. Romeinen
^:34c stil bij een Voorbidder
|n de hemel. De Heere Jezus
'S ten hemel opgevaren en zit
daar niet werkeloos aan de
rechterhand van Zijn Vader.
De apostel Paulus schrijft dat
Hij daar voor ons bidt.
Opmerkelijk is dat de apostel
in dat bekende achtste hoofd
stuk van de Romeinenbrief
ook spreekt over een Voor
bidder op de aarde en dat is
de Heilige Geest. Het werk
van de Heilige Geest, Die met
Pinksteren in zo'n rijke mate
IS uitgestort, is veelzijdig en
onmisbaar. Hij overtuigt niet
alleen van zonde, gerechtig-
lieid en oordeel. Hij past ook
het werk van Christus toe aan
door schuld getroffen en ver
slagen zondaarsharten. De
Heilige Geest getuigt met onze
geest dat we kinderen Gods
zijn. Hij leidt en troost. Maar
Hij is ook Voorbidder, 'want
wij weten niet, wat wij bidden
zullen, gelijk het behoort.'
Geliefde lezer(es), als we geleid
worden door de Heilige Geest,
dan leren we onze zwakheden
kennen. Dan stemmen we in
met de woorden uit het Avond-
maalsformulier 'cfat wij geen
Nolkomen geloof hebben, dat
wij ons ook met zulke ijver om
God te dienen niet begeven, als
wij schuldig zijn; maar dage
lijks met de zwakheid van ons
geloof, en de boze fusten van
ons vfees te strijden hetAen.'
Het geloof is vaak zo klein, de
hoop soms zo ingezonken en
de liefde ver weg. Die zwakhe
den praten we niet goed, maar
we gaan er als het goed is mee
naar de Heere.
In vers 26 heeft Paulus een heel
bepaalde zwakheid op het oog.
'Wij weten niet, wat wij bidden
zullen, gelijk het behoort.' Er
staat niet: we weten niet lioe we
bidden zuflen. Dat is ook waar!
Want hoe zullen we naderen
als zondige mensenkinderen
tot die hoge en heilige God?
Dat kan alleen maar in diepe
ootmoed en met groot ontzag.
Maar hier gaat het niet over de
gebedsgestalte, maar over de
gebedsinfioud.
'Wij wéten niet, wat wij bid
den zullen.' Dat zegt Paulus,
die bidden heeft gefeerd. Tot
Ananias die er erg tegenop zag
om naar Saufus toe te gaan,
sprak de Heere: 'Want ziet, hij
bidt.' Als hij deze brief schrijft,
is dat al vele jaren geleden.
Hij is geoefend in de verbor-
genheden van het geloof En
iemand die anderen moet
onderwijzen, moet toch wel
een volleerde bidder zijn? Een
ieder die bidden heeft geleerd
op de leerschool van de Hei
lige Geest, weet dat je op die
school in het bidden en al het
andere nooit uitgeleerd raakt.
Wat zijn en blijven we liierin
zwak. Mozes had toch wel bid
den geleerd toen hij de Heere
smeekte om het beloofde land
binnen te mogen gaan. Maar
de Heere zei 'Mozes, spreek
Mij niet meer van deze zaak!'
En Jakobus en Johannes, die
de Heere Jezus vragen om een
ereplaats in Zijn Koninkrijk,
krijgen te horen: 'Gij weet niet
wat gij begeert.'
'Wij weten niet, wat wij bid
den zullen, gelijk liet behoort.'
Want wij weten niet wat goed
voor ons is. Wij bidden soms
om wegneming van een kruis,
waarvan de Heere weet dat het
beter voor ons is f)m dat kruis
te houden. Of we bidden om
in het bezit te komen van iets
waarvan de grote Hoorder van
het gefjed weet, dat we beter
zijn met fiet gemis.
Maar heeft cfe Heere Jezus
dan niet Zelf gezegd: 'Al wat gij
de Vader bidden zult in Mijn
Naam, dat zal Hij u geven.'?
Dat is waar, maar dan moe
ten we één ding niet vergeten:
'Gelijk het behoort.' Wij weten
niet wat wij bidden zullen,
zoals het in overeenstemming
is met Gods wil. Hoe vaak ligt
ons gebedsleven niet onder de
as? Honderden keren hebben
we gemeend het gebed maar
te staken. Maar waarom kwam
het steeds zo ver niet? Omdat
de Geest onze zwakheden te
hulp kwam.
Want wat doet nu de Heilige
Geest? Hij komt onze zwak
heden in het bidden mede te
hulp. Wat is dat vertroostend,
juist in tijden waarin u ofjij uit-
gebeden bent en de hemel van
koper lijkt. 'Maar de Geest Zelf
bidt voor ons.' Hij is de grote
Voorbidder op de aarde. Hij
bidt niet alleen vóór ons, maar
ook dóór en in ons. Zoals een
moeder haar kleine leert bid
den. Ze neemt die kleine hand
jes in haar handen en zegt het
gebed woord voor woord vóór.
En als het kind een woord \er-
keerd zegt, dan verbetert moe
der het. Dat doet nu de Hei
lige Geest. Hij zegt de woorden
vóór. Hij legt de woorden in de
mond.
'Maar de Geest Zelf bidt voor
ons.' Met woorden? De apos
tel schrijft: 'met onuitspreke-
fijke zuchtingen'. Er zijn soms
gedacfiten en gevoelens waar
geen woorden voor te vinden
zijn. Dat kan ook zo zijn in ons
gebedsleven. Als we gebukt
gaan onder een last van zon
de en scfiufd Als de aanvaflen
van de vorst der duisternis
hevig zijn. Maar ook als we
een onuitsprekelijke vreugde
mogen genieten in God van
wege Zijn genade aan een alles
vertseurd hebbende zondaar
betoond, als we verlangen naar
Zijn gemeenschap, dan kan het
ons aan woorden ontbreken.
Maar dan is het de Geest, Die
voor ons bidt met onuitspreke
lijke zuchtingen.
Hoe vaak ontbreekt het ons
niet aan woorden en stijgt van
uit het hart een zucht omhoog:
'Wees Gij mijn Borg', of 'O
God, wees mij, zondaar, gena
dig.' Zo doet de Geest altijd
weer roepen om Gods genade
in Christus. Hij zegt liet ons
\'oor, wat wij bidden moeten.
En al is tiet dan maar een zucht
of een scfireeuw om genade,
de Heere weet wat Zijn kinde
ren vragen. Hij tioort. wat de
Geest in en voor hen bidt. In
vers 27 schrijft Patifus dan ook
dat God, 'Die cfe harten door
zoekt, weet, welke de mening
des Geestes zij, dewijl Hij naar
God voor de heiligen bidt.'
Kennen wij dit bidden, gewerkt
door de Heilige Geest? Als dit
bidden, cfit zucfiten om de
genade van Christus u nog
vreemd is, weet dan dat de
Heifige Geest het u wif leren.
Hij is uitgestort en Hij is nog
bezig om harten te vernieu
wen. Heeft Christus het Zelf
niet beloofd cfat wie de Hemel
se Vader bidt om de Heilige
Geest, Hem zal ontvangen?
Verwacht het in al uw of jouw
zwakheden bij het bidden van
die grote Voorbidder op de
aarde. Die in Zacfiaria 12 al
wordt aangecfuid afs de Geest
der genade en der gebeden.
Aan het sfot van de Bijtjel
horen we ze samen bidden. 'En
de Geest en de Bruid zeggen:
Kom!' Wanneer Gods Kerk als
bruid bidt: 'Kom', dan is het
eigenlijk de Geest Die in haar
bidt. Want de Geest wil niets
liever dan dat de Bruidegom
Jezus Christus en Zijn Bruids-
kerk voorgoed bij elkaar zullen
zijn.
Sint Maartensdijk, ds. J. Joppe
verkrijgbaar montagedraad,
waarmee u de jonge takken
goed in bepaalde vormen
kunt buigen. Snoeit u stam
en takken bij, verzorg dan
de wonden met een daarvoor
bij kwekerijen, tuincentra
of zaadwinkels verkrijgbaar
middel. Pluk te grote blade
ren af, zocfat zich daar nieuw
blad van kleiner formaat
vormt.. Haal ook eindknop-
peii en kruidachtige delen
weg, zodat zich een fijnere
vertakking vormt. Voorkom
dat de bedrading de bast van
de groeiende takken bescha
digt, door de draden geleide
lijk minder strak te spannen
of door ruimere windingen
te vervangen, resp. weg te
halen. Zonodig moet de kruin
van het boompje worden uit
gedund. De beste plaats voor
een flinker uitgroeiende bon-
saiboom is en blijft echter de
tuin.
IN 'T LAPPSNLAND
Tijdens een televisieprogramma
kwam de hoofdstad van Lap
land ter sprake. Op de kaart
van Scandinavië staat die niet.
Kent u die naam?
Antwoord: Officieel heeft
Lapland geen eigen hoofd
stad, want het strekt zich uit
over de noordelijke delen van
Noorwegen, Zweden, Finland
en het Russische schiereiland
Kola. Men noemt echter wel
Rovaniemi als de officieuze
hoofdstad van Lapfand. Deze
plaats is de hoofdstad van cfe
Finse provincie Lapfand.
Hoe krijg ik een barst in een
Keulse pot weer waterdicht?
Antwoord: Droog de pot.
Haaf watergfas bij drogist,
apotheek of verfhandef.
Giet er een scheut van op de
bodem en faat 't vocfit uit
vloeien door uw Keulse pot
heen en weer te bewegen.
Behandel de volgende dag de
zijkant door de kruik op zijn
kant te leggen, er weer water
glas in te gieten en dan heel
langzaam de pot te draaien,
zodat het de binnenkant
overal dekt. Doe dit nog een
keer. Na droging is uw pot
geheid waterdicht.
Waar vind ik die oude Amster
damse schuilkerk
Antwoord: Ons' Lieve Heer
op Solder is nog in oude staat
te bezichtigen aan de Oude
Zijds Voorburgwal 40 in
Amsterdam.
OUDE-TONGE - De leer
lingen van groep 7 van
c.b.s. De Bron te Oude-
Tonge hebben dit jaar
laten zien dat zij de mees
te goede antwoorden wis
ten tijdens de jaarlijkse
verkeersquiz in Oostflak
kee. Ook dit jaar hebben
de leerlingen van groep
7 van alle basisscholen in
Oostflakkee meegedaan
aan het theoretische en
praktische verkeersexa-
men. Dat veel leerlingen
moeite hadden met het
theorie-examen bleek wel
uit de uitslag. Van de 114
deelnemers moesten er
23 het examen herkan
sen.
Volgens Piel Leroy, bestuurs
lid van Veilig Verkeer Neder
land afd. Oostflakkee, is dit in
de vele Jaren dat hij deze eve
nementen organiseert, bege
leidt en presenteert, nog niet
eerder voorgekomen.
Gelukkig wisten 22 deelne
mers het herexamen met vol
doende resultaat te maken.
Het fietsexamen, dat door
bijna alle leerlingen werd
afgelegd in Oude-Tonge, ging
beter ,-Ufe deefnemers wisten
beneden het toegestane aan
tal fouten de blijven. Geluk
kig waren er ook voldoende
ouders om de controleposten
te bezetten, hoewel dit ieder
jaar moeilijker lijkt te gaan.
Maar zonder de hulp van de
ouders kan er geen examen
worden gedaan. Als afsluiting
van het examen volgde don
derdag f 1 Juni de verkeersquiz
in de Grutterswei. Volgens het
'ren je rot' principe deden 4
groepen van elke school mee
aan de 4 ronden. Hierin wor
den gewone verkeersvrageii,
bordenvragen en situatievra-
gen gesteld. Deze quiz is altijd
weer het hoogtepunt van het
verkeersspektakel. Vele jaren
later weten de ex-deelnemers
nog precies te vertellen hoe zij
het gedaan hebben. Dit Jaar
nam c.b.s. De Bron de wis-
selbeker over van o.b.s. Het
Startblok. De tweede plaats
was voor o.b.s. De Regenboog,
terwijl de derde plaats werd
opgeëist door De Achtsprong.
De prijzen werden dit jaar
uitgereikt door Pia Rentes,
Regionaal verkeersveiligheid-
coördinator. Zij benadrukte
het grote belang van het ver-
keersexamen. Mede hierdoor
is het aantal verkeersslachtof
fers in cfe foop der jaren sterk
teruggefopen.
Ook benadrukte zij dat de
deelnemers zich niet alleen
tijdens het fietsexamen, maar
ook dagelijks aan de regels
in het verkeer moeten hou
den. Voor eigen belang en dat
van de medeweggebruikers.
Zij overhandigde de winnaar
de wisselbeker en de andere
prijswinnaars een beker. Ook
was er voor elke deehienier
een herinneringsvaantje. Al
met al ook dit Jaar weer een
leerzaam en geslaagd evene
ment.
-37-
P.A. de Rover
Vanmorgen is Willem uit de gexange-
nis gekomen. Zwijgend zijn ze door
de straten van Tiel gegaan. Toen Wil
lem weer op de schuit stond en over
het water keek, alsof hij de ganse
rivier in één lange blik vangen won,
toen ging er iets branden achter zijn
ogen, toen was er in zijn borst een
vreemde volte, die opkroop naar zrjn
keel. Toen is hij naar het vooronder
gegaan en samen met Annemie heeft
hij zijn C/od gedankt om de diepe
vreugde der vrijheid. Geloofd zij God
met diepst ontzag.
Toen heeft hij Annemie gevraagd:
wat nu?
Naar Zwijndrecht gaan, heeft ze
gezegd, de knecht afleveren en dan
zien we verder. Even heeft hij haar
recht in de ogen gezien. Daar zag hij
haar onkretikbare trouw.
In Zwijndrecht vindt Willem de toe
stand veranderd. Er is niet meer de
stille vanzelfsprekende samenwer
king, die voortspruit uit het volgen
van eenzelfde ideaal. De broecler-
schap vertooiit tekenen van ontbin
ding. Zuster Mietje heeft niet meer
het algemene vertrouwen. Men twist
onder elkaar: de twistappel is het
gemeenschapsideaal.
.Xan de avondmaaltijd vertelt Wil
lem aan de broeders en zusters van
de grote zegen, die hij in zijn gevan
genschap heeft mogen ontvangen en
vermaant hij tot eensgezindheid in
den Heere. Maar het gif, door zuster
Mietje in de broederschap ingedrup-
peld, werkt door. Het proces is niet
meer te stuiten.
Na de maaltijd hebben Willem en
Annemie in het vooronder van de
Vertrouwen een lang gesprek met
zuster Mietje, die nog in naam, maar
niet meer in feite het hoofd van de
broederschap is. Willem verwijt haar
heftig het gedrag van Wulfert ten
opzichte van Annemie.
'Wtilfert heeft verkeerd gedaan', zegt
zuster Mietje. 'Hij heeft getoond zijn
vat niet niet ere te kunnen bezitten,
zoals de apostel zegt'.
'Maar Wulfert heeft gedaan, waar jij
hem hebt geleerd'.
'Dat is niet waar, broeder Willem. Ik
ben van mening, dat de hoogste vorm
van gemeenscliap ook het gemeen
schappelijk bezit van vrouwen insluit.
Maar als die vrouwen mijn mening
niet delen, dan mag geen man haar
aanranden. En dat heeft Wulfert
gedaan. Dat was niet in de weg des
Heeren, broeder Willem en daarover
heb ik hem ernsüg onderhouden'.
'Maar Annemie had er intussen een
ongeluk door kunnen krijgen. Nee,
zuster Mietje, niet zulke dingen hou
den wij ons niet op. Dat is zondigen
tegen het zevende gebod. Daarom
zal een iegelijk man zijn eigen vrouw
hebben, zegt de apostel. En ook de
Heere Jezus wil dit. Zou jij het goed
gevonden hebben, als Stoffel zaliger
vroeger huwelijksgemeenschap had
gehad met een andere vrouw? En zou
bij het goed gevonden liebben, als jij
je afgaf met een andere man?'
'Wij hebben dat beiden goedgevon
den'.
Willem en .\iinemie weten, dat zuster
Mietje liier niet oprecht is. Wel wat
haarzelf betreft, maar niet ten opzich-
le van haar gestorven man. Die wilde
geen gemeenschappelijk bezit van
vrouwen. Daar stond hij te hoog voor.
k Geloof, dal ons gesprek over dit
onderwerp verder geen nut heeft.
Dat iemand een eigen vrouw wil
hezitten is zelfzucht. Men noemt dit
oprechte hefde, maar men heeft van
de zelfzucht nog geen afstand willen
doen.'
Maar waar kom je terecht, zuster
Mietje, als jouw ideeën algemeen
ingang vonden? Dan wieren we nog
minder dan het redeloze vee'.
'Dat geloof ik juist niet, broeder Wil
lem. Als we werkelijk gemeenschap
met Christus hebben, dan zijn we
.lUen één in Hem'.
Dat zijn we toch', zegt Willem, 'maar
op een andere manier dan jij het wil.
We zijn één in het geloof Die eenheid
heb ik in de gevangenis en Annemie
alleen op de schuit ervaren.'
Annemie knikt. Ze geniet van de
prachtige verdediging der huwelijks
trouw door haar Willem,
't Is een wijle stil. Dan vraagt Mietje:
'Wat denk je nu te gaan doen, broe
der Willem?'
'We gaan varen, waarheen Gods wind
ons voert'.
'Maar van Gods wind alleen kan inen
niet leven, broeder Willem. Er moet
geld verdiend, worden om brood te
kopen. Er moet vracht zijn in je ruim.
En vracht vind je nergens. Je bent
een uitgestotene, broeder Willem, dat
weetje even goed als ik. Men jaagt je
van het erf als uitvaagsel. Ik doe je
een voorstel: je blijft voor ons varen.
Dan heb je werk en eten'.
'Ik betwijfel of dat in Gods weg is, zus
ter Mietje.'
'Wie op eerlijke wijze zijn brood ver
dient, is in Gods weg, broeder Wil
lem'.
Willem zwdjgt. De scherpe, staalharde
ogen van Maria Leer zijn op hem
gericht. Ze dwingen te vragen, ze
eisen een antwoord. Welk een macht
heeft deze vrouw, zelfs op een wils
sterke kerel als Willem Tromp,
Annemie ziet die blik van zuster Miet
je. En zij spreekt het verlossende
woord: "VVij zullen nu niet beslissen,
Willem. We zullen straks samen Gods
stem vragen in het gebed.'
'Het is goed', zegt Willem. 'Morgen
geven we uitsluitsel.'
Die nacht brengen Willem en Anne
mie door in 't gebed.
God spreekt niet.
En toch zal Hij antwoorden, op Zijn
wijze.
De Vertrouwen vaart weer. Hij vaart
naar het noorden om turf en brengt
die naar Zwijndrecht of verhandelt ze
in Holland. Hij vaart met bossen zwa
velstokken en dozen chocolaat.
Als ze door de dorpen en steden gaan,
worden ze gescholden voor nieuw
lichters, voor fijnen, voor Scholtia-
nen en Cocksianen, voor dwepers en
dompers. Dit deert hen niet. Lijden
zij geen smaadheid om Christus' wil?
Hier worden ze voor een burgemees
ter gebiacht, begeleid door schel
dende mensen; daar weigert men
hen de toegang tot de gemeente. Dan
schudden ze het stof van hun voeten
en gaan naar een andere plaats. Zalig
zij, die de versmaadheid van Christus
dragen.
En toch...
Ze worden vervolgd en uitgejouwd.
Dit deert niet. Ze lijden geen lionger.
(wordt vewolgd)