Meditatie Schotejil goed voor 18 Kringtitels Vervolg verhaal RAAD DAAD 4You Beroepings- EN U Oud papier De hoofdsom nu der dingen WERK Afsluiting Jeugdactiviteiten SWO EIIAtlDEtl-tllEUWS KRUIOENPIJN VINDER MOET BELOOND WOUDEN Vurige tongen SCHILLEN ETEN? NESTKASTJE Herkineen Oude-Tonge Den Bommel Ooltsesnplaat PAGINA 5 VRIJDAG 29 MEI 2009 Da.e vraag- en anlxuixmlrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Ëilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek ivorden gepubliceerd. Een kennis bezwoer me geen sam bal en dgl. sterke kruiden meer in de nasi te doen, omdat het nuiag- zweren bij hem had veroorzaakt. Kan het xoerkelijk kwaad, of is zijn kwaal aan wat anders Ie wij len!' Antwoord: Scherpe kruiden als Spaanse peper en dus ook daaruit bereide sambals prikkelen de slijmvliezen van mond, keel, slokdarm en maag in lievige male. Ze versnellen ook de afgilte van speeksel en maagsap, hetgeen de spijsver tering bevordeil. De één vindl die sterke smaak en die extra prikkeling aangenaam, maar de ander niet. Een overvloedig gebiuik van scherpe kruiden kan indeidaad initatie van het maagslijmvlies oproepen, maar veel groter is de kans dat een reeds (eerder) aange tast plekje zoals een minuscuul zweertje dan hevig pijn gaat doen, zells gaat bloeden en dan groter wordt. Daarom is een matig gebruik van sambals en Spaairse peper aan te beve len, ook al zijn er mensen die er blijkbaar lange tijd tegen kuinien. Op den duur zouden ook zij er last van kunnen krij gen. Maagzweren, e.d., kun nen echter door verschillende oorzaken ontstaan. Ik hoor/Ie viiii een. polilieinan dat je recht hebt op een behoorlijke beloning als je iets vindt en het terugbrengt, en dat 't anders je eigendovi kan-worden. Is dat zo? Antwoord: in het Nieuw Bur gerlijk Wetboek, is de volgeïi- de duidelijke bepaling opge nomen. Indien een verloren voorwerj) niet binnen een jaar is opgeëist, verkrijgt de vin- Vurige tongen besprongen de één na de ander. Gevangen, brandend van verlangen te vertellen, het verhaal ieder in hun eigen taal, voor allemaal. Hun tongen werden niet bedwongen maar zongen vol overtuiging Gods lof en eer Els van Wageningen der de eigendom ervan, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Het belangrijkste voorschrift is, dat de vinder 'met bekwame spoed' aangifte heeft gedaan van zijn vondst bij een daarvoor aangewezen geineenteambtenaar. Hij moet een en ander daar afgeven als de gemeente dat vordert. Als een andere verplichting wordt in de wet genoemd 'het voor bewaring en onderhoud zorg dragen'. Wordt de zaak wel biinien een jaar opgevraagd, dan verkrijgt de vinder niet de eigendom. Wel is de adialer verplicht de vinder de kosten van bewaring te vergoeden en bovendien heeft de eerlijke vinder die aan al zijn verplich tingen heeft voldaan, recht op een naar omstandigheden redelijke beloning (vinders loon). In oranjemarmelade vind je sinaasappelschillen. Hebben die veel voedingswaarde"? Kunnen wij onze schillen bewaren en tol voedsel veruierken Antwoord: Sinaasappelen wor den meestal in een .schimmel werende vloeistof gedompeld en vaak wordt er een tiiooi oianje kleurtje op gespoten, daarf)ni raden wij u af om er van te eten. De schilletjes die u in uw jam aantreft zijn gezon der, maar voedingswaarde heb ben ze niet. Het is enkel vezel, maar plantenvezel bevordert de spijsvertering (en dus hel jamgebruik). De vezel zet geen vet aan, dus is ze bruikbaar om af te slanken, niet om aan te sterken. Wilt u beslist sinaas appelschillen eten, koop dan ongekleurde en onbespoten sinaasappelen, zoals die groen- gele uil Midden-Anierika. Wel stevig afvegen met een voch tige handdoek en die weer regelmatig uitwassen! Welke maten moet een nestkastje voor de jnmpelmees hebben? Antwoord: Bodem 10x10 cm, hoogte 162 cm, vlieggat tu.ssen 22 en 30 cm. In Herkingen wordt mor gen, zaterdag 30 mei, het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde gemeente. Het ophalen begint om 9.00 uur Wilt u het papier (geen plastic en drankenkartons, e.d.) tij dig en goed gebundeld aan de kant van de weg zetten? Morgen, zaterdag 30 mei, zal in heel Oude-Tonge het oud papier weer worden opgehaald. Wilt u het papier vóór 9.00 uur duidelijk zicht baar langs de weg zetten. De opbrengst is bestemd voor het restauratiefonds van de Her vormde gemeente. Sfel je zeriS voor: Op zen c^etjorie schooldag S(ap je een lokaal binnen. Je loopt in de fichting van Je plekje en ondertussen «erp je Jomaar een blik op Jie( Sclloolbofd. Blijkf da( ei' nie( So'n geijoon, Simpel. S«ar( bofd Jiangf maar een veel kleinere wi«e. l^adaf je «af bef^r kijkf, va]( je een soorf beamer op, die aan lie( plafond liangf en op lief bord gericlif is. En dan dring( hef ft y- door. dit is So'n vjonder van de moderne fecinologje, een digifaal sciioolbord.' Ie(s anders: De bel is gegaan, en alle leerlingen wefen da( lie( nu pauie is. Da( be(eken( Snel naar beneden. Waf de meeSfen nie( wefen iS waj hen daar beneden (e wactfen S(aa(. ie duw( de deur open en >e( de eersfe Stappen ricliüng je gev/oonlijke 'hangplek', maar opeens <^ord( je blik gefrokken door een groo( gevaar(e da( middenin de vide is geplaa(Sf. tje; heeft veel kleuren en h^t kronkelt; rara, wat iS iet- Aan de andere kant '^ordt nog ion geval neergezet- Als er een paar leerlingen op gaan sitten, snap je hef: het is een soort bank.' £n nog houdt h«t niet op. £en dag later staan er ook nog vier grofe oranje bloempotten m'-t een grote palm erin naast de banken... Als je je dit met voor kunt stellen, begrijp ik dat helemaal Want: is dit een goede geldbesteding of een vreselijke misstap? ijet schrijven op io'n digitaal schoolbord is nou niet direct reu>e handig. (2e hangen trouv/ens maar in een paar lokalen). £n die banken, h'^t «as toch ook goed als <JZ gewoon Souden blijven Staan? W"e :jitten tenslotte heel de dag al! Oh,é, al die dingen geven de school wel een vrolijke, frisse uitstraling. Laten we k'-t nog, maar even afwachten. Mis schien went het wel... Saco De hoojdiurii nu der dingen, wann'dn wij spreken, is, dat 'wij hebben zodanigen Hogepriester. Die gezeten is aan de rechterhand x'an den troon der Majesteit in de hemelen: een Bedienaar des heUigdoms... PROTESTANTSE KERK Ii\' NEDERLAND Beroepen te Krommenie, ds. A.C. Reijnders Ie Brussel; als pred. alg. dienst (pastorale zorg aan doven), ds. J.F. Kie vit te Zierikzee; te Fultershoek (herv.), ds. W.F. Schormans te Nijkerkerveen (deelgemeen te); te Rijssen (hervormd wijk 5), ds. A.L. van Zwet te Wou denberg (herv.); te Schellui- nen, kandidaat A.D.J. Wes- sels te Sliedrecht; te Stedum- Lellens-Wittewierum-'len Post (herv.), kandidaat Ci.j. Roest te Utrecht; te Stiens (geref.), ds. D.A.J. Scholtens te Alteveer en ds. J.C. (Jvereem te Oud Ave- reest-Balkbrug (pl) en/\lteveer- Kerkenveld (pt), die dit beroep hebben aangenomen. Aangenomen naar Mai'kelo, ds. mw. E.E. Nordt te Bui tenpost; het beroep als pred. alg. dienst (docent te Limuru, Kenia), ds. W.J.E. Jansen te Dpn Haag (pastoraal missio nair predikant) en ds. mw. L.J. Joziasse te Den Haag (maatsch. werker KASO); naar Stedum- Lellens-Wittewierum-Ten Post (herv.), kandidaat C.J. Roest te Utrecht, die bedankte \'oor Boskoop. Beroepbaar: kandidaat D. Vei- boom, Oranjegracht 52, 2312 SJ Leiden, lek 06-53899748. HERSTELD HERV KERK Beroepen: te Boven-Hardinx- veld, ds. P. den Ouden te Wou- terswoude; te Katwijk aan Zee (wijkgem. De Noord), ds. W. Pieters te Garderen. GEREE KERKEN {VRIJG.) Beroepen te Hasselt, kandiaat R.C. Vellinga te Hilversum; te Zuidlaren, ds. A.J. Haak te Driesum ca.. Aangenomen naar Enschede- Zuid, kandidaat A. Rienks te Waalwijk, die bedankte voor Eindhoven en voor Loenen aan de Vecht/Abcoude. NEDERL. GEREE KERK Beroepen: te Katwijk (ZH; pt), kandidaat C.J. van Rhijn te Wormerveer. Het bestuur van het jeugdwerk van de SWO in Den Bommel organiseert op woensdag 3 juni a.s. het afsluitfeest van het seizoen met een speurtocht 'wandelen met woorden'. De middag duurt van half 13.30 U)t 14.00 uur en is voor kinde ren van 4 t/m 12 jaar. Meedoen kost 2,50. Bij mooi weer wordt de middag gehouden op het speelveld aan de Kerk- dreef, h\\ slecht in gebouw 't Westerlicht, Oranjestraat 35 a. Na afloop wordt er gezamen lijk iets lekkers gegeten en alle kinderen krijgen een leuke attentie. Voor meer info bellen naar Kitty Zuidijk, tel. 612106. Als afsluiting van het jeugdsei- zoen organiseert de SWO in 'Ooltgensplaat op woensdag middag 10 juni a.s. een feest voor de jeugd van 4 t/m 12 jaar. Om 12.30 uur wordt eerst patat met een frikadel gegeten in 't Centrum, Van Weelstraat 10. Daarna is er een spelmiddag op het grasveld bij 'De Regen boog'. Er is o.a. een springkus- sen, een grote voetbalactiviteit, een spiraal en nog veel meer. Deelname kost 3,-. Aanmel den kan tot vrijdag 5 juni via de briefjes op school of bij Ada Floor, tel. 632470. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Damwoude, ds. R. Kok te Urk (Maianathakerk); te Rijnsburg, kandidaat W.E. Klaver te Woudenberg. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Middelburg- Centrum (voor de zending in Ecuador), ds. G. Clements te Gouda; te Scheveningen, ds. P Mulder te Krimpen aan den IJssel. Bedankt \'oor Krabbendijke en voor Opheusden, ds. A. Schot te Nunspeet; voor Terwolde- De Vecht, ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom. Wat betreft de tijd van het. kerkelijk jaar bevinden we ons na Hemelvaart en Pink steren. Tijdens de paasdagen herdenken we de opstanding van de Levensvorst. Nog veer tig dagen is Hij op deze aarde geweest en is aan Zijn discipe len verschenen. Hij heeft hen in die periode onderwezen. -'\an het eind van deze veertig dagen vaait Hij op ten hemel. We staan dan als het ware inet de discipelen op de Olijfberg en zien Hem heengaan. "Totdat Hij aan het gezichtsveld wordt onttrokken. Hij gaat heen om o.a. Zijn Geest uit te storten. Op de dag van Zijn opstanding heeft de Heere al gesproken over Zijn naderende hemel vaart. Dat gebeurde toen Hij Zichzelf aan Maria Magdalena bekend maakte. ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun; Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God' (Johannes 20; 17). Maar wal gebeurt er nu als de Heere Jezus tijdens Zijn hemelvaart aan het lichamelijk oog van Zijn discipelen is onttrokken? Daarover openbaart de Heere ook één en ander. \Ve volgen ons tekstwoord op de voet. Mocht het zijn tot onderwijs. De hoofdsom nu der dingen, waar van wij sprekenDe Heere ver gunt ons in ons teksthoofdstuk een blik in de hemel, waar de ten heinelgevaren Zaligma ker verblijft. 'De hoofdsom...', d.w.z. 'het meest wezenlijke, '...waarvan wij spreken...'. Hart en mond van de apostel zijn vervuld van de verhoogde (Christus. Hij is het onderwerp van de hoofdsom. Laten wij onze gesprekken daar eens naast leggen. Wat is voor ons de hoofdsom van ons spre ken? Allerlei onderwerpen komen vaak aan de orde. Het weer, ons huis, de kerk. Wat arm echter als dit alles is. Zo aards gericht, dat de hemel buiten ons gezichtsveld blijft. ,\lles draait om onszelf Geen doortinteling in het hart als het t)m de Zaligmaker gaat. Wat een wonder als het door genade anders mag zijn. Als bijvoorbeeld een moeder haar kinderen de heerlijkheid van de dienst van Koning Jezus mag aanprijzen, omdat ze zelf in haar zwartheid iets van Zijn schoonheid heeft mogen zien. De Heere verlene het door Zijn Heilige (ieest. Voor het eerst of bij vernieuwing. ...is, dat wij hebben, zodanigen Hogepriester.Wie is deze ten hemelgevaren Zaligmaker? Hij is dé Hogepriester. In het Oude Testament deed de hogepries ter verzoening voor de zonden van het volk. Op de Grote Ver zoendag mocht hij het heilige der heiligen binnengaan. Dan nam hij hel bloed van een offer dier mee. Hoe anders echter als het gaat om dé Hogepries ter van het Nieuwe Verbond. Ook Hij deed verzoening voor de zonden van al Zijn volk. Dat gebeurde aan het vloekhout der schande. Hij bracht ech ter geen \ieemd bloed mee. Hij gaf Zijn eigen bloed. Hij was tegelijkertijd het Lam van (iod. En met de wonden in Zijn lichaam geslagen, ging Hij het binnenste heiligdom van de hemel in. Gelukkig degene, voor wie deze Hogepriester de hemelhoge schuld heeft betaald; voor wie Hij Zijn won den toont aan Zijn \'ader. Een des doods schuldig xolk leert kennen dat zij de schuld niet kan vereffenen. Alle betaal middelen daartoe zijn ontoe- leikend. Daarom; '.Vlleeii in Jezus' iriantel in gehuld, vind ik bedekking voor de .schuld'. Dat wordt door genade inge leefd. ...Die gezeten is... Er is een opmerkelijk verschil tussen de aaidse hogepriesters in het Oude Testainent en dé Hoge priester van het Nieuwe Ver bond. De discipelen zagen de Heere Jezus wel naar de hemel heen varen, maar Hem niet meer terugkomen. D.w.z. Hij mocht in het heiligdom blijven. Zittend aan de rechterhand van Zijn Vader De hogepriester in het Oude Testament deed zijn werk in het heiligdom situinde en lopende. Als hij klaar was met de heilige verrichtingen moest hij het heiligdom weer verlaten. Wat wil dit zeggen? I4et werk van de hogepriester was nooit af. .'\lles zag uit naar de komst van dé Hogepries ter. Toen Hij uitriep aan het kruis "Het is volbracht", heeft de Vader Zijn offer volkomen aanvaard. Het is genoegzaam tot verzoening van al de zon den van Zijn Kerk. Mocht Gods volk troost ontvangen dat hun Plaatsbekleder voor al hun zonden heelt betaald. Er hoeft niets meer bij. En mocht een onbekeerd mens leren dat alleen het offer van Christus toereikend is om voor God te kunnen verschijnen. ...aan de rechterhand... "De rechterhand" heeft in de Schrift o.a. de betekenis van "de ereplaats". De moeder van koning Salomo zat aan zijn rechterhand (1 Koningen 2: 19). Christus is gezeten aan de rechterhand an Zijn Vader Hij krijgt de ereplaats. Die plaats is voor slechts Eén gereserveerd. De Vader eert Zijn Zoon. Sions betalende Borg heeft de strijd gestreden. Hij heelt de wet vol komen gehouden. En daarmee Zijn volk \erlost. Maarboven al. Hij heeft de eer van Zijn Vader bedoeld. Het was Zijn spijze te doen de wil van Zijn hemelse X'ader Hij heeft de deugden \an Zijn V'ader 'opgeluisterd'. Dat geldt de deugd van Gods rechtvaardigheid als ook die \an Zijn barmhartigheid. Wat is dat in het bijzonder gebleken aan het kruis. Als de Vader nu Zijn Zoon de ereplaats geelt, zou Hij het dan niet waard zijn de ereplaats vair het hart te (nitvangen?! Hoe is het in dat opzicht met u en mij gesteld? De Heere geve ons zaligma kend zicht op de grootheid van deze Koning. ...aan de recliterhand van den troon der Majesteit... Middels het woord 'Majesteit' wordt een van de eigenschappen van (lod getekend. Zijn grootheid blinkt uit. Niemand kan Hem e\enaren. Daarop ziet ook het wooid 'troon'. Indrukwek kende grootheid. Hij regeert! Christus is gezeten 'aan de recliterhand van den troon der Majesteit' betekent ook dat de ten hemel gevaren Koning deelneemt aan de heerschap pij \'an God. Wat een troost en 1 ust geeft dat voor het oog des geloofs. Jezus" oog rust op al de Zijnen. Hij is met hen al de dagen tot de voleinding der wereld. De duivel geeft uitein delijk de toon niet aair. ,'\lle gebeurtenissen in deze benau wende wereld en het persoon lijke leven hebben niet het laat ste woord. De iirwendige strijd in het leveir van Gods volk is de Zaligmaker bekend. Hij heerst. Hij redt. Hij helpt uit. Ook wanneer men zulks allerminst venvacht. Eenmaal zal alle knie zich voor Hem buigen. Ook die \an de onbekeerde. Dan zal blijken dat het Lam tevens de Leeuw uit Juda's stam is. fs Cfiristus' heerschappij voor ons nu tot vertroosting of tot verschrikking? ...in de hemele)!. Dé Hogepries ter is 'in de hemelen'. "Hemel vaartpredikt ons dat de Hebreeën 8;1 en 2a hemel is geopend. Dat is geen vanzelfsprekendheid. In het paradijs hebben wij de deur in het nachtslot gegooid. Met als gevolg dat we uit de lusthof werden \erdreveir en buiten de gemeenschap met God kwa men te staan. Wie zou ons de hemelpoort ooit kunneir ope nen? Kunt u het? Met al onze goede werken en beste liedoe- lingen zal het ons niet lukken. Christus echter heeft en han teert de sleutel. Op grond van Zijn volbrachte arbeid aan het kruis is Hij met deze sleutel ten hemel gevaren en heeft de deur ontsloten. Tegelijkertijd heeft hij daarmee voor de Zij nen de deur van de hel geslo ten. In Hem is het mogelijk dat een zondaar weer gemeen schap krijgt met God en na het ontslapen de hemel mag bin nen gaan. De Borg heelt overal voor zorggedragen. Ook voor een geopende hemel. Mocht het voor moegestreden zon daren een aansporing zijn om aan te kloppen bij Hem, Die heeft gezegd; 'Klopt, en u zal opengedaan worden' (Matthe- us7; 7). Een Bedienaar des lieiligdoms... Het tweede vers vervolgt het onderwerp van vers 1: de Hogepriester heeft na Zijn hemelvaart het heiligdom belleden. Wat doel Hij daar? Wat behoorde bij de taak van een (hoge-)priester in hel Oude Testament? O.a. bid den! Welnu, Christirs is na Zijn hemelvaart niet werkeloos. Op grond van Zijn offerande bidt Hij als dé Hogepriester voor Zijn volk. Onophou delijk is zij in Zijn voorbede betrokken. De apostel zegt; '...Die ook voor ons bidt' (Romeinen 8; .34). En: '...alzo Hij altijd leeft om voor hen te Diddeii' (Hebreeën 7: 25). Hij bidt als Zijn Kerk in Hem goedsmoeds mag zijn. Hij bidt als de adem van de dui vel in de nek wordt gevoeld. Hij bidt als Zijn kinderen door de zonden van hun eigen hart worden overstelpt. Hij bidt als hun pad door de zee loopt. Al wordt dat voor eigen waarneniing niet altijd met evenveel kracht gevoeld, maar de zaligheid ligt vast in de Bedienaar van het heilig dom. Gelukkig degene, die zó'n Voorbidder in de hemel heeft. Middelharnis, L.M. Jongejan, v.d.m. Zwemclub De Schotejil uit Middelharnis heeft ook in het tweede weekend met succes deelgenomen aan de Kringkampioenschappen 2009 van de ZRO. In totaal werden over de gehele serie bestaande uit 6 wedstrijden maar liefst 18 kringtitels veroverd. Over het geheel werden door de 15 Scho- tejillers bijna 40 medailles behaald op de 50m baan van Dordrecht. In het tweede weekend was er behalve opnieuw succes in goud voor zowel Sebastiaan Rosen- daal (1991), Mark Costeris (1992) en Melanie van Gemert (1993) nu ook een eerste plaats voor Esmee Koedoot (1992) op de 200m schoolslag. Op de 50 en lOOm vlinderslag zwommen Sebastiaan Rosendaal en Mark Costeris naar Kringtitels in hun categorie. Daarnaast won Mark Costeris nog de lOOm rugslag en was Sebastiaan Rosendaal het snelst op zowel de lOOm schoolslag als de 200ni en 400m vrij. Melanie van Gemert wist de 200m schoolslag en de 200m wisselslag te winnen. Andere zwemmers met even eens medailles op persoonlijke nummers waren o.a. Sanne Huijsmans (1993) met zilver en brons, Danica Koedoot met zil ver, Björn Vogelaar (1996) met twee keer zilver en twee keer brons en Leander Nooordijk bij de heren met een bronzen medaille. De estafette nummers leverden de Schotejil een 2e plaats bij de dames op met Esmee Koedoot, Danica Koedoot, Janiek de Boed en Melanie van Gemert op de 4x200m vrij en 3e plaats bij de heren met Mark Costeris, Sebastiaan Rosendaal, Leander Noordijk en Niels Albrechts op de 4x1 OOm wisselslag. Vermeldenswaardig is ten slotte nog het optreden van Björn Vogelaar (1996) die voor het eerst op deze 'seni oren Kringkampioenschap pen mocht deelnemen. Hij realiseerde 3 limieten voor het NK Junioren, te weten op de 100 en 200m rugslag, alsmede op de lOOm schoolslag. Naast de talloze limieten, die voor de NK in Eindhoven werden gezwommen door Sebasti aan Rosendaal, Mark Costeris en Melanie van Gemert, mag Björn Vogelaar dus deelnemen aan de NK Junioren volgende maand in Amsterdam. 34 "Met jullie nieuwlichters is niet te pra ten", zegt de diender. "Ze moesten jullie allemaal over de grens zetten, dan waren we met ere van je af." "Maar dan was je niet van God af", repliceert zuster Mietje scherp. Hoe wel reeds tegen de vijftig, heeft ze nog niets van haar scherpte verloren. Een paar maanden hebben Willem en Anneniie vredig en gelukkig gevaren. Nu dreigt de zon van hun levensge luk schtiil te gaan achter zwaar-zwarte wolken. De vorst duurt niet lang. Tegen Kerst mis komen ze te Zwijndrecht terug. Willem moet voor de rechtbank te Gorkum verschijnen en wordt ver oordeeld tot een halfjaar gevangenis straf. Het was te voorzien. Die rechter haat de Afgescheidenen en veroor deelt ze allen. Willem moet de straf ondergaan in de gevangenis te Tiel. Annemie vraagt de broederschap in Zvvijndrecht te mogen blijven. Ze zal dan meehelpen met zwavelstokken maken en chocolade inpakken. Zus ter Mietje echter vindt het jammer zo'n mooie schuit een halfjaar lang renteloos te laten liggen. Er zijn hier schippers. Laten die dan de schuit zolang varen, 't Is open weer. De Vertrouwen, hun snedig scheep je, waarop Willem en zij hun huwe lijksgeluk begonnen zijn, waarop zij zo gelukkig samen gevaren hebben, hun schip niet zijn mooie trotse tuig, met zijn propere vooronder, met zijn schone kooi, waarin ze zo vredig insliep, dicht tegen Willem aan, hun Vertrouwen overlaten in handen van anderen, die het misschien version- sen, nee, dat gebeurt niet. Dan zal ze zelf blijven varen. Is ze geen dochter van Gartjan, de brutaalste zeiler van de rivier?! En is ze niet gezond en sterk? "Geef me een knecht", zegt Annemie. "Ik vaar de schuit zelf tot Willem er weer is." "Ga jij met ze mee, Wulfert, een vracht steenkolen halen in de Ruhr", zegt zuster Mietje. Daar is Wulfert voor te vinden. Hij is meer in Duisburg geweest en nu daarheen met zo'n gezond, flink wijf. Hij is een stevige kerel van een dertig jaar en ongetrouwd. "Wanneer varen we?" "Morgenochtend met het tij", beslist zuster Mietje. Annemie maakt een bed voor hem gereed in het achteronder. Wulfert ziet haar bezig en knikt goedkeu rend. Annemie blijft met haar kind het vooronder bewonen. Zij blijft de meesteres op de schuit. Op een nacht gebeurt het. Reeds meermalen heeft Wulfert de mees teres aangezien met een vreemde uitdrukking in zijn ogen. Het is .\nnemie niet ontgaan. En ze heeft gesidderd somwijlen. Hij heeft met haar gesproken de lange avonden in het vooronder over cle opvatting van zuster Mietje betreffende het gemeenschappelijk bezit der vrou wen. Hij heeft haar verteld, wat zij daaromtrent geschreven heeft aan zuster Valk te Mijdrecht. Hij weet het nog bijna woordelijk; Gedenk eens, lieve zuster Valk! hoeveel pogingen mijn man en ik hebben aangewend om de eigenheid der vrouwen weg te hebben. Zolang er nog eigen man nen en vrouwen bestaan, bestaat de ware eenheid niet. Hoe zouden wij tot één lichaam kunnen geraken, als wij mannen of vrouwen voor ons zeh'en kunnen bezitten? De volmaakte liefde drijft alle vrees buiten; vandaar al dat geveinsde verkeer met elkander. .\nnemie heeft gebeefd, toen hij dit zeide. Haar ganse, trouwe hart is in opstand gekomen. Zij heeft gezegd, dat zij het luet die opvatting nooit eens zou worden. Het heeft haar gehin derd als hij 's avonds in het vooronder dralen bleef en toezien, hoe zij haar kind voedde. Eens heeft hij haar een zoen willen geven, maar zij heeft hem verontwaardigd teruggewezen. Ze is geschrokken van het onheilspellend licht in zijn ogen. Maar hij is naar zijn achteronder gegaan. Nu zijn ze op de terugweg met een lading steenkolen. En nu... deze nacht. Annemie schrikt wakker. De klap, die toegang geeft naar het vooronder en die des nachts nooit helemaal dicht is, wordt zacht geopend. Een donkere gedaante glijdt langs het trapje naar beneden. Anne mie ziet het. Haar hart bonst wild. Nu zal hij met geweld willen nemen, weet ze. Ze tracht zich te beheersen. "Wat scheelt er aan?" vraagt ze, "ben je ziek?" "Ik kan niet slapen", zegt hij, .ik kom een poosje bij je zitten." "Wulfert, ga naar je bed", gebiedt ze kortaf. "Nee, ik blijf bij je". Hij stoot de woor den er uit. Dan voelt ze hoe zijn hand zoekt over haar deken. Op 't zelfde ogenblik is hij bij haar. "'t Is geen zonde', hijgt zijn stem. Maar hij heeft zich in Annemie \er- "D'r uit!" gilt ze, kort en hoog. En Wulfert slaat met zijn hoofd tegen de kachel. Hij kreunt en blijft liggen. Annemie staat op en maakt'licht. Er sijpelt bloed langs zijn hoofd. Ze zoekt een stuk linnen en verbindt hem. Dan commandeert ze: "Opstaan en naar je kooi!" Hij gehoorzaamt. Als hij het trapje opklimt, zegt ze nog; 'Je bent een smerige, vieze, lafïe kerel! Om een vrouw aan te randen, waarmee je alleen aan boord ben. De vrouw van een ander, die in de gevangenis zit om zijn geloof". In deze woorden ligt de ganse diepe verachting van haar nobele hart. Hij gaat, Wulfert. Hij heeft niet de moed terug te komen. "Ik wou....", wil hij nog beginnen. Maar ze snijdt hem de pas af. "Watje w(3U, weet ik", bijt ze hem toe, "en wat ik wil, zul je gewaar worden..." Ze hoort hoe hij naar het achteron der stommelt. Dan als het daar sul geworden is, legt ze de klap dicht, valt voorover op haar bed en snikt, snikt in mateloos verdriet. "Ach, Willem, Willem", kreunt ze. "O, God, is datje straf.'!" Het nieuwe leven onder haar hart beweegt zich, als delend in haar smart. Hoe lang ze zo ligt, snikkend, bid dend om kracht, weet ze niet. Verloren ligt ze, opgeslokt door de golven van het leed. (wordt ven'olgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5