Meditatie
Schotejil goed voor 18 Kringtitels
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
4You
Beroepings-
EN U
Oud papier
De hoofdsom nu der dingen
WERK
Afsluiting
Jeugdactiviteiten
SWO
EIIAtlDEtl-tllEUWS
KRUIOENPIJN
VINDER MOET BELOOND
WOUDEN
Vurige tongen
SCHILLEN ETEN?
NESTKASTJE
Herkineen
Oude-Tonge
Den Bommel
Ooltsesnplaat
PAGINA 5
VRIJDAG 29 MEI 2009
Da.e vraag- en anlxuixmlrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Ëilanden-Nieuws,
Postbus H, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek ivorden gepubliceerd.
Een kennis bezwoer me geen sam
bal en dgl. sterke kruiden meer in
de nasi te doen, omdat het nuiag-
zweren bij hem had veroorzaakt.
Kan het xoerkelijk kwaad, of is
zijn kwaal aan wat anders Ie wij
len!'
Antwoord: Scherpe kruiden
als Spaanse peper en dus
ook daaruit bereide sambals
prikkelen de slijmvliezen van
mond, keel, slokdarm en maag
in lievige male. Ze versnellen
ook de afgilte van speeksel en
maagsap, hetgeen de spijsver
tering bevordeil. De één vindl
die sterke smaak en die extra
prikkeling aangenaam, maar
de ander niet. Een overvloedig
gebiuik van scherpe kruiden
kan indeidaad initatie van
het maagslijmvlies oproepen,
maar veel groter is de kans
dat een reeds (eerder) aange
tast plekje zoals een minuscuul
zweertje dan hevig pijn gaat
doen, zells gaat bloeden en
dan groter wordt. Daarom is
een matig gebruik van sambals
en Spaairse peper aan te beve
len, ook al zijn er mensen die
er blijkbaar lange tijd tegen
kuinien. Op den duur zouden
ook zij er last van kunnen krij
gen. Maagzweren, e.d., kun
nen echter door verschillende
oorzaken ontstaan.
Ik hoor/Ie viiii een. polilieinan dat
je recht hebt op een behoorlijke
beloning als je iets vindt en het
terugbrengt, en dat 't anders je
eigendovi kan-worden. Is dat zo?
Antwoord: in het Nieuw Bur
gerlijk Wetboek, is de volgeïi-
de duidelijke bepaling opge
nomen. Indien een verloren
voorwerj) niet binnen een jaar
is opgeëist, verkrijgt de vin-
Vurige tongen
besprongen
de één na
de ander.
Gevangen,
brandend
van verlangen
te vertellen,
het verhaal
ieder in hun
eigen taal,
voor allemaal.
Hun tongen
werden niet
bedwongen
maar zongen
vol overtuiging
Gods lof en eer
Els van Wageningen
der de eigendom ervan, mits
aan een aantal voorwaarden
is voldaan. Het belangrijkste
voorschrift is, dat de vinder
'met bekwame spoed' aangifte
heeft gedaan van zijn vondst
bij een daarvoor aangewezen
geineenteambtenaar. Hij moet
een en ander daar afgeven als
de gemeente dat vordert. Als
een andere verplichting wordt
in de wet genoemd 'het voor
bewaring en onderhoud zorg
dragen'. Wordt de zaak wel
biinien een jaar opgevraagd,
dan verkrijgt de vinder niet
de eigendom. Wel is de adialer
verplicht de vinder de kosten
van bewaring te vergoeden en
bovendien heeft de eerlijke
vinder die aan al zijn verplich
tingen heeft voldaan, recht
op een naar omstandigheden
redelijke beloning (vinders
loon).
In oranjemarmelade vind je
sinaasappelschillen. Hebben die
veel voedingswaarde"? Kunnen
wij onze schillen bewaren en tol
voedsel veruierken
Antwoord: Sinaasappelen wor
den meestal in een .schimmel
werende vloeistof gedompeld
en vaak wordt er een tiiooi
oianje kleurtje op gespoten,
daarf)ni raden wij u af om er
van te eten. De schilletjes die u
in uw jam aantreft zijn gezon
der, maar voedingswaarde heb
ben ze niet. Het is enkel vezel,
maar plantenvezel bevordert
de spijsvertering (en dus hel
jamgebruik). De vezel zet geen
vet aan, dus is ze bruikbaar om
af te slanken, niet om aan te
sterken. Wilt u beslist sinaas
appelschillen eten, koop dan
ongekleurde en onbespoten
sinaasappelen, zoals die groen-
gele uil Midden-Anierika. Wel
stevig afvegen met een voch
tige handdoek en die weer
regelmatig uitwassen!
Welke maten moet een nestkastje
voor de jnmpelmees hebben?
Antwoord: Bodem 10x10 cm,
hoogte 162 cm, vlieggat tu.ssen
22 en 30 cm.
In Herkingen wordt mor
gen, zaterdag 30 mei, het oud
papier weer opgehaald voor
de Hervormde gemeente. Het
ophalen begint om 9.00 uur
Wilt u het papier (geen plastic
en drankenkartons, e.d.) tij
dig en goed gebundeld aan de
kant van de weg zetten?
Morgen, zaterdag 30 mei,
zal in heel Oude-Tonge het
oud papier weer worden
opgehaald. Wilt u het papier
vóór 9.00 uur duidelijk zicht
baar langs de weg zetten. De
opbrengst is bestemd voor het
restauratiefonds van de Her
vormde gemeente.
Sfel je zeriS voor: Op zen c^etjorie schooldag S(ap je een lokaal binnen.
Je loopt in de fichting van Je plekje en ondertussen «erp je Jomaar
een blik op Jie( Sclloolbofd. Blijkf da( ei' nie( So'n geijoon, Simpel.
S«ar( bofd Jiangf maar een veel kleinere wi«e. l^adaf je «af bef^r
kijkf, va]( je een soorf beamer op, die aan lie( plafond liangf en op
lief bord gericlif is. En dan dring( hef ft y- door. dit is So'n vjonder
van de moderne fecinologje, een digifaal sciioolbord.' Ie(s anders:
De bel is gegaan, en alle leerlingen wefen da( lie( nu pauie is. Da(
be(eken( Snel naar beneden. Waf de meeSfen nie( wefen iS waj hen
daar beneden (e wactfen S(aa(. ie duw( de deur open en >e( de eersfe
Stappen ricliüng je gev/oonlijke 'hangplek', maar opeens <^ord( je
blik gefrokken door een groo( gevaar(e da( middenin de vide is
geplaa(Sf. tje; heeft veel kleuren en h^t kronkelt; rara, wat iS iet-
Aan de andere kant '^ordt nog ion geval neergezet- Als er een paar
leerlingen op gaan sitten, snap je hef: het is een soort bank.'
£n nog houdt h«t niet op. £en dag later staan er ook nog vier grofe
oranje bloempotten m'-t een grote palm erin naast de banken... Als
je je dit met voor kunt stellen, begrijp ik dat helemaal Want: is dit
een goede geldbesteding of een vreselijke misstap? ijet schrijven op
io'n digitaal schoolbord is nou niet direct reu>e handig. (2e hangen
trouv/ens maar in een paar lokalen). £n die banken, h'^t «as toch
ook goed als <JZ gewoon Souden blijven Staan? W"e :jitten tenslotte
heel de dag al! Oh,é, al die dingen geven de school wel een vrolijke,
frisse uitstraling. Laten we k'-t nog, maar even afwachten. Mis
schien went het wel...
Saco
De hoojdiurii nu der dingen, wann'dn wij spreken, is, dat 'wij hebben zodanigen
Hogepriester. Die gezeten is aan de rechterhand x'an den troon der Majesteit in de
hemelen: een Bedienaar des heUigdoms...
PROTESTANTSE KERK Ii\'
NEDERLAND
Beroepen te Krommenie, ds.
A.C. Reijnders Ie Brussel; als
pred. alg. dienst (pastorale
zorg aan doven), ds. J.F. Kie
vit te Zierikzee; te Fultershoek
(herv.), ds. W.F. Schormans te
Nijkerkerveen (deelgemeen
te); te Rijssen (hervormd wijk
5), ds. A.L. van Zwet te Wou
denberg (herv.); te Schellui-
nen, kandidaat A.D.J. Wes-
sels te Sliedrecht; te Stedum-
Lellens-Wittewierum-'len Post
(herv.), kandidaat Ci.j. Roest te
Utrecht; te Stiens (geref.), ds.
D.A.J. Scholtens te Alteveer en
ds. J.C. (Jvereem te Oud Ave-
reest-Balkbrug (pl) en/\lteveer-
Kerkenveld (pt), die dit beroep
hebben aangenomen.
Aangenomen naar Mai'kelo,
ds. mw. E.E. Nordt te Bui
tenpost; het beroep als pred.
alg. dienst (docent te Limuru,
Kenia), ds. W.J.E. Jansen te
Dpn Haag (pastoraal missio
nair predikant) en ds. mw. L.J.
Joziasse te Den Haag (maatsch.
werker KASO); naar Stedum-
Lellens-Wittewierum-Ten Post
(herv.), kandidaat C.J. Roest
te Utrecht, die bedankte \'oor
Boskoop.
Beroepbaar: kandidaat D. Vei-
boom, Oranjegracht 52, 2312
SJ Leiden, lek 06-53899748.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen: te Boven-Hardinx-
veld, ds. P. den Ouden te Wou-
terswoude; te Katwijk aan Zee
(wijkgem. De Noord), ds. W.
Pieters te Garderen.
GEREE KERKEN {VRIJG.)
Beroepen te Hasselt, kandiaat
R.C. Vellinga te Hilversum;
te Zuidlaren, ds. A.J. Haak te
Driesum ca..
Aangenomen naar Enschede-
Zuid, kandidaat A. Rienks te
Waalwijk, die bedankte voor
Eindhoven en voor Loenen
aan de Vecht/Abcoude.
NEDERL. GEREE KERK
Beroepen: te Katwijk (ZH; pt),
kandidaat C.J. van Rhijn te
Wormerveer.
Het bestuur van het jeugdwerk
van de SWO in Den Bommel
organiseert op woensdag 3
juni a.s. het afsluitfeest van het
seizoen met een speurtocht
'wandelen met woorden'. De
middag duurt van half 13.30
U)t 14.00 uur en is voor kinde
ren van 4 t/m 12 jaar. Meedoen
kost 2,50. Bij mooi weer
wordt de middag gehouden
op het speelveld aan de Kerk-
dreef, h\\ slecht in gebouw 't
Westerlicht, Oranjestraat 35 a.
Na afloop wordt er gezamen
lijk iets lekkers gegeten en alle
kinderen krijgen een leuke
attentie. Voor meer info bellen
naar Kitty Zuidijk, tel. 612106.
Als afsluiting van het jeugdsei-
zoen organiseert de SWO in
'Ooltgensplaat op woensdag
middag 10 juni a.s. een feest
voor de jeugd van 4 t/m 12 jaar.
Om 12.30 uur wordt eerst patat
met een frikadel gegeten in 't
Centrum, Van Weelstraat 10.
Daarna is er een spelmiddag
op het grasveld bij 'De Regen
boog'. Er is o.a. een springkus-
sen, een grote voetbalactiviteit,
een spiraal en nog veel meer.
Deelname kost 3,-. Aanmel
den kan tot vrijdag 5 juni via
de briefjes op school of bij Ada
Floor, tel. 632470.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Damwoude, ds. R.
Kok te Urk (Maianathakerk);
te Rijnsburg, kandidaat W.E.
Klaver te Woudenberg.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Middelburg-
Centrum (voor de zending in
Ecuador), ds. G. Clements te
Gouda; te Scheveningen, ds.
P Mulder te Krimpen aan den
IJssel.
Bedankt \'oor Krabbendijke en
voor Opheusden, ds. A. Schot
te Nunspeet; voor Terwolde-
De Vecht, ds. B.J. van Boven te
De Valk-Wekerom.
Wat betreft de tijd van het.
kerkelijk jaar bevinden we
ons na Hemelvaart en Pink
steren. Tijdens de paasdagen
herdenken we de opstanding
van de Levensvorst. Nog veer
tig dagen is Hij op deze aarde
geweest en is aan Zijn discipe
len verschenen. Hij heeft hen
in die periode onderwezen.
-'\an het eind van deze veertig
dagen vaait Hij op ten hemel.
We staan dan als het ware inet
de discipelen op de Olijfberg
en zien Hem heengaan. "Totdat
Hij aan het gezichtsveld wordt
onttrokken. Hij gaat heen om
o.a. Zijn Geest uit te storten.
Op de dag van Zijn opstanding
heeft de Heere al gesproken
over Zijn naderende hemel
vaart. Dat gebeurde toen Hij
Zichzelf aan Maria Magdalena
bekend maakte. ga heen tot
Mijn broeders, en zeg hun; Ik
vare op tot Mijn Vader en uw
Vader, en tot Mijn God en uw
God' (Johannes 20; 17). Maar
wal gebeurt er nu als de Heere
Jezus tijdens Zijn hemelvaart
aan het lichamelijk oog van
Zijn discipelen is onttrokken?
Daarover openbaart de Heere
ook één en ander. \Ve volgen
ons tekstwoord op de voet.
Mocht het zijn tot onderwijs.
De hoofdsom nu der dingen, waar
van wij sprekenDe Heere ver
gunt ons in ons teksthoofdstuk
een blik in de hemel, waar de
ten heinelgevaren Zaligma
ker verblijft. 'De hoofdsom...',
d.w.z. 'het meest wezenlijke,
'...waarvan wij spreken...'.
Hart en mond van de apostel
zijn vervuld van de verhoogde
(Christus. Hij is het onderwerp
van de hoofdsom. Laten wij
onze gesprekken daar eens
naast leggen. Wat is voor ons
de hoofdsom van ons spre
ken? Allerlei onderwerpen
komen vaak aan de orde. Het
weer, ons huis, de kerk. Wat
arm echter als dit alles is. Zo
aards gericht, dat de hemel
buiten ons gezichtsveld blijft.
,\lles draait om onszelf Geen
doortinteling in het hart als
het t)m de Zaligmaker gaat.
Wat een wonder als het door
genade anders mag zijn. Als
bijvoorbeeld een moeder haar
kinderen de heerlijkheid van
de dienst van Koning Jezus
mag aanprijzen, omdat ze zelf
in haar zwartheid iets van Zijn
schoonheid heeft mogen zien.
De Heere verlene het door Zijn
Heilige (ieest. Voor het eerst of
bij vernieuwing.
...is, dat wij hebben, zodanigen
Hogepriester.Wie is deze ten
hemelgevaren Zaligmaker? Hij
is dé Hogepriester. In het Oude
Testament deed de hogepries
ter verzoening voor de zonden
van het volk. Op de Grote Ver
zoendag mocht hij het heilige
der heiligen binnengaan. Dan
nam hij hel bloed van een offer
dier mee. Hoe anders echter
als het gaat om dé Hogepries
ter van het Nieuwe Verbond.
Ook Hij deed verzoening voor
de zonden van al Zijn volk. Dat
gebeurde aan het vloekhout
der schande. Hij bracht ech
ter geen \ieemd bloed mee.
Hij gaf Zijn eigen bloed. Hij
was tegelijkertijd het Lam van
(iod. En met de wonden in
Zijn lichaam geslagen, ging Hij
het binnenste heiligdom van
de hemel in. Gelukkig degene,
voor wie deze Hogepriester
de hemelhoge schuld heeft
betaald; voor wie Hij Zijn won
den toont aan Zijn \'ader. Een
des doods schuldig xolk leert
kennen dat zij de schuld niet
kan vereffenen. Alle betaal
middelen daartoe zijn ontoe-
leikend. Daarom; '.Vlleeii in
Jezus' iriantel in gehuld, vind
ik bedekking voor de .schuld'.
Dat wordt door genade inge
leefd.
...Die gezeten is... Er is een
opmerkelijk verschil tussen
de aaidse hogepriesters in het
Oude Testainent en dé Hoge
priester van het Nieuwe Ver
bond. De discipelen zagen de
Heere Jezus wel naar de hemel
heen varen, maar Hem niet
meer terugkomen. D.w.z. Hij
mocht in het heiligdom blijven.
Zittend aan de rechterhand van
Zijn Vader De hogepriester in
het Oude Testament deed zijn
werk in het heiligdom situinde
en lopende. Als hij klaar was
met de heilige verrichtingen
moest hij het heiligdom weer
verlaten. Wat wil dit zeggen?
I4et werk van de hogepriester
was nooit af. .'\lles zag uit naar
de komst van dé Hogepries
ter. Toen Hij uitriep aan het
kruis "Het is volbracht", heeft
de Vader Zijn offer volkomen
aanvaard. Het is genoegzaam
tot verzoening van al de zon
den van Zijn Kerk. Mocht
Gods volk troost ontvangen
dat hun Plaatsbekleder voor al
hun zonden heelt betaald. Er
hoeft niets meer bij. En mocht
een onbekeerd mens leren dat
alleen het offer van Christus
toereikend is om voor God te
kunnen verschijnen.
...aan de rechterhand... "De
rechterhand" heeft in de
Schrift o.a. de betekenis van
"de ereplaats". De moeder
van koning Salomo zat aan zijn
rechterhand (1 Koningen 2:
19). Christus is gezeten aan de
rechterhand an Zijn Vader Hij
krijgt de ereplaats. Die plaats is
voor slechts Eén gereserveerd.
De Vader eert Zijn Zoon. Sions
betalende Borg heeft de strijd
gestreden. Hij heelt de wet vol
komen gehouden. En daarmee
Zijn volk \erlost. Maarboven al.
Hij heeft de eer van Zijn Vader
bedoeld. Het was Zijn spijze te
doen de wil van Zijn hemelse
X'ader Hij heeft de deugden
\an Zijn V'ader 'opgeluisterd'.
Dat geldt de deugd van Gods
rechtvaardigheid als ook die
\an Zijn barmhartigheid. Wat
is dat in het bijzonder gebleken
aan het kruis. Als de Vader nu
Zijn Zoon de ereplaats geelt,
zou Hij het dan niet waard zijn
de ereplaats vair het hart te
(nitvangen?! Hoe is het in dat
opzicht met u en mij gesteld?
De Heere geve ons zaligma
kend zicht op de grootheid van
deze Koning.
...aan de recliterhand van den
troon der Majesteit... Middels
het woord 'Majesteit' wordt
een van de eigenschappen van
(lod getekend. Zijn grootheid
blinkt uit. Niemand kan Hem
e\enaren. Daarop ziet ook het
wooid 'troon'. Indrukwek
kende grootheid. Hij regeert!
Christus is gezeten 'aan de
recliterhand van den troon
der Majesteit' betekent ook dat
de ten hemel gevaren Koning
deelneemt aan de heerschap
pij \'an God. Wat een troost
en 1 ust geeft dat voor het oog
des geloofs. Jezus" oog rust op
al de Zijnen. Hij is met hen al
de dagen tot de voleinding der
wereld. De duivel geeft uitein
delijk de toon niet aair. ,'\lle
gebeurtenissen in deze benau
wende wereld en het persoon
lijke leven hebben niet het laat
ste woord. De iirwendige strijd
in het leveir van Gods volk is de
Zaligmaker bekend. Hij heerst.
Hij redt. Hij helpt uit. Ook
wanneer men zulks allerminst
venvacht. Eenmaal zal alle knie
zich voor Hem buigen. Ook
die \an de onbekeerde. Dan
zal blijken dat het Lam tevens
de Leeuw uit Juda's stam is.
fs Cfiristus' heerschappij voor
ons nu tot vertroosting of tot
verschrikking?
...in de hemele)!. Dé Hogepries
ter is 'in de hemelen'. "Hemel
vaartpredikt ons dat de
Hebreeën 8;1 en 2a
hemel is geopend. Dat is geen
vanzelfsprekendheid. In het
paradijs hebben wij de deur
in het nachtslot gegooid. Met
als gevolg dat we uit de lusthof
werden \erdreveir en buiten
de gemeenschap met God kwa
men te staan. Wie zou ons de
hemelpoort ooit kunneir ope
nen? Kunt u het? Met al onze
goede werken en beste liedoe-
lingen zal het ons niet lukken.
Christus echter heeft en han
teert de sleutel. Op grond van
Zijn volbrachte arbeid aan het
kruis is Hij met deze sleutel
ten hemel gevaren en heeft de
deur ontsloten. Tegelijkertijd
heeft hij daarmee voor de Zij
nen de deur van de hel geslo
ten. In Hem is het mogelijk
dat een zondaar weer gemeen
schap krijgt met God en na het
ontslapen de hemel mag bin
nen gaan. De Borg heelt overal
voor zorggedragen. Ook voor
een geopende hemel. Mocht
het voor moegestreden zon
daren een aansporing zijn om
aan te kloppen bij Hem, Die
heeft gezegd; 'Klopt, en u zal
opengedaan worden' (Matthe-
us7; 7).
Een Bedienaar des lieiligdoms...
Het tweede vers vervolgt het
onderwerp van vers 1: de
Hogepriester heeft na Zijn
hemelvaart het heiligdom
belleden. Wat doel Hij daar?
Wat behoorde bij de taak van
een (hoge-)priester in hel
Oude Testament? O.a. bid
den! Welnu, Christirs is na Zijn
hemelvaart niet werkeloos.
Op grond van Zijn offerande
bidt Hij als dé Hogepriester
voor Zijn volk. Onophou
delijk is zij in Zijn voorbede
betrokken. De apostel zegt;
'...Die ook voor ons bidt'
(Romeinen 8; .34). En: '...alzo
Hij altijd leeft om voor hen
te Diddeii' (Hebreeën 7: 25).
Hij bidt als Zijn Kerk in Hem
goedsmoeds mag zijn. Hij
bidt als de adem van de dui
vel in de nek wordt gevoeld.
Hij bidt als Zijn kinderen
door de zonden van hun
eigen hart worden overstelpt.
Hij bidt als hun pad door de
zee loopt. Al wordt dat voor
eigen waarneniing niet altijd
met evenveel kracht gevoeld,
maar de zaligheid ligt vast in
de Bedienaar van het heilig
dom. Gelukkig degene, die
zó'n Voorbidder in de hemel
heeft.
Middelharnis,
L.M. Jongejan, v.d.m.
Zwemclub De Schotejil uit
Middelharnis heeft ook in
het tweede weekend met
succes deelgenomen aan de
Kringkampioenschappen
2009 van de ZRO. In totaal
werden over de gehele serie
bestaande uit 6 wedstrijden
maar liefst 18 kringtitels
veroverd. Over het geheel
werden door de 15 Scho-
tejillers bijna 40 medailles
behaald op de 50m baan
van Dordrecht.
In het tweede weekend was er
behalve opnieuw succes in goud
voor zowel Sebastiaan Rosen-
daal (1991), Mark Costeris
(1992) en Melanie van Gemert
(1993) nu ook een eerste plaats
voor Esmee Koedoot (1992) op
de 200m schoolslag. Op de 50
en lOOm vlinderslag zwommen
Sebastiaan Rosendaal en Mark
Costeris naar Kringtitels in hun
categorie. Daarnaast won Mark
Costeris nog de lOOm rugslag
en was Sebastiaan Rosendaal
het snelst op zowel de lOOm
schoolslag als de 200ni en
400m vrij. Melanie van Gemert
wist de 200m schoolslag en de
200m wisselslag te winnen.
Andere zwemmers met even
eens medailles op persoonlijke
nummers waren o.a. Sanne
Huijsmans (1993) met zilver en
brons, Danica Koedoot met zil
ver, Björn Vogelaar (1996) met
twee keer zilver en twee keer
brons en Leander Nooordijk
bij de heren met een bronzen
medaille.
De estafette nummers leverden
de Schotejil een 2e plaats bij de
dames op met Esmee Koedoot,
Danica Koedoot, Janiek de
Boed en Melanie van Gemert
op de 4x200m vrij en 3e plaats
bij de heren met Mark Costeris,
Sebastiaan Rosendaal, Leander
Noordijk en Niels Albrechts op
de 4x1 OOm wisselslag.
Vermeldenswaardig is ten
slotte nog het optreden van
Björn Vogelaar (1996) die
voor het eerst op deze 'seni
oren Kringkampioenschap
pen mocht deelnemen. Hij
realiseerde 3 limieten voor het
NK Junioren, te weten op de
100 en 200m rugslag, alsmede
op de lOOm schoolslag. Naast
de talloze limieten, die voor
de NK in Eindhoven werden
gezwommen door Sebasti
aan Rosendaal, Mark Costeris
en Melanie van Gemert, mag
Björn Vogelaar dus deelnemen
aan de NK Junioren volgende
maand in Amsterdam.
34
"Met jullie nieuwlichters is niet te pra
ten", zegt de diender. "Ze moesten
jullie allemaal over de grens zetten,
dan waren we met ere van je af."
"Maar dan was je niet van God af",
repliceert zuster Mietje scherp. Hoe
wel reeds tegen de vijftig, heeft ze nog
niets van haar scherpte verloren.
Een paar maanden hebben Willem en
Anneniie vredig en gelukkig gevaren.
Nu dreigt de zon van hun levensge
luk schtiil te gaan achter zwaar-zwarte
wolken.
De vorst duurt niet lang. Tegen Kerst
mis komen ze te Zwijndrecht terug.
Willem moet voor de rechtbank te
Gorkum verschijnen en wordt ver
oordeeld tot een halfjaar gevangenis
straf. Het was te voorzien. Die rechter
haat de Afgescheidenen en veroor
deelt ze allen. Willem moet de straf
ondergaan in de gevangenis te Tiel.
Annemie vraagt de broederschap in
Zvvijndrecht te mogen blijven. Ze zal
dan meehelpen met zwavelstokken
maken en chocolade inpakken. Zus
ter Mietje echter vindt het jammer
zo'n mooie schuit een halfjaar lang
renteloos te laten liggen. Er zijn hier
schippers. Laten die dan de schuit
zolang varen, 't Is open weer.
De Vertrouwen, hun snedig scheep
je, waarop Willem en zij hun huwe
lijksgeluk begonnen zijn, waarop zij
zo gelukkig samen gevaren hebben,
hun schip niet zijn mooie trotse tuig,
met zijn propere vooronder, met
zijn schone kooi, waarin ze zo vredig
insliep, dicht tegen Willem aan, hun
Vertrouwen overlaten in handen van
anderen, die het misschien version-
sen, nee, dat gebeurt niet. Dan zal ze
zelf blijven varen. Is ze geen dochter
van Gartjan, de brutaalste zeiler van
de rivier?! En is ze niet gezond en
sterk?
"Geef me een knecht", zegt Annemie.
"Ik vaar de schuit zelf tot Willem er
weer is."
"Ga jij met ze mee, Wulfert, een
vracht steenkolen halen in de Ruhr",
zegt zuster Mietje.
Daar is Wulfert voor te vinden. Hij
is meer in Duisburg geweest en nu
daarheen met zo'n gezond, flink wijf.
Hij is een stevige kerel van een dertig
jaar en ongetrouwd.
"Wanneer varen we?"
"Morgenochtend met het tij", beslist
zuster Mietje.
Annemie maakt een bed voor hem
gereed in het achteronder. Wulfert
ziet haar bezig en knikt goedkeu
rend. Annemie blijft met haar kind
het vooronder bewonen. Zij blijft de
meesteres op de schuit.
Op een nacht gebeurt het. Reeds
meermalen heeft Wulfert de mees
teres aangezien met een vreemde
uitdrukking in zijn ogen. Het is
.\nnemie niet ontgaan. En ze heeft
gesidderd somwijlen. Hij heeft met
haar gesproken de lange avonden
in het vooronder over cle opvatting
van zuster Mietje betreffende het
gemeenschappelijk bezit der vrou
wen. Hij heeft haar verteld, wat zij
daaromtrent geschreven heeft aan
zuster Valk te Mijdrecht. Hij weet het
nog bijna woordelijk; Gedenk eens,
lieve zuster Valk! hoeveel pogingen
mijn man en ik hebben aangewend
om de eigenheid der vrouwen weg
te hebben. Zolang er nog eigen man
nen en vrouwen bestaan, bestaat de
ware eenheid niet. Hoe zouden wij tot
één lichaam kunnen geraken, als wij
mannen of vrouwen voor ons zeh'en
kunnen bezitten? De volmaakte liefde
drijft alle vrees buiten; vandaar al dat
geveinsde verkeer met elkander.
.\nnemie heeft gebeefd, toen hij dit
zeide. Haar ganse, trouwe hart is in
opstand gekomen. Zij heeft gezegd,
dat zij het luet die opvatting nooit eens
zou worden. Het heeft haar gehin
derd als hij 's avonds in het vooronder
dralen bleef en toezien, hoe zij haar
kind voedde. Eens heeft hij haar een
zoen willen geven, maar zij heeft hem
verontwaardigd teruggewezen. Ze is
geschrokken van het onheilspellend
licht in zijn ogen. Maar hij is naar zijn
achteronder gegaan.
Nu zijn ze op de terugweg met een
lading steenkolen.
En nu... deze nacht. Annemie schrikt
wakker. De klap, die toegang geeft
naar het vooronder en die des nachts
nooit helemaal dicht is, wordt zacht
geopend. Een donkere gedaante glijdt
langs het trapje naar beneden. Anne
mie ziet het. Haar hart bonst wild.
Nu zal hij met geweld willen nemen,
weet ze. Ze tracht zich te beheersen.
"Wat scheelt er aan?" vraagt ze, "ben
je ziek?"
"Ik kan niet slapen", zegt hij, .ik kom
een poosje bij je zitten."
"Wulfert, ga naar je bed", gebiedt ze
kortaf.
"Nee, ik blijf bij je". Hij stoot de woor
den er uit.
Dan voelt ze hoe zijn hand zoekt over
haar deken. Op 't zelfde ogenblik is
hij bij haar. "'t Is geen zonde', hijgt
zijn stem.
Maar hij heeft zich in Annemie \er-
"D'r uit!" gilt ze, kort en hoog. En
Wulfert slaat met zijn hoofd tegen de
kachel. Hij kreunt en blijft liggen.
Annemie staat op en maakt'licht. Er
sijpelt bloed langs zijn hoofd. Ze zoekt
een stuk linnen en verbindt hem. Dan
commandeert ze: "Opstaan en naar je
kooi!"
Hij gehoorzaamt. Als hij het trapje
opklimt, zegt ze nog; 'Je bent een
smerige, vieze, lafïe kerel! Om een
vrouw aan te randen, waarmee je
alleen aan boord ben. De vrouw van
een ander, die in de gevangenis zit
om zijn geloof". In deze woorden ligt
de ganse diepe verachting van haar
nobele hart.
Hij gaat, Wulfert. Hij heeft niet de
moed terug te komen.
"Ik wou....", wil hij nog beginnen.
Maar ze snijdt hem de pas af. "Watje
w(3U, weet ik", bijt ze hem toe, "en wat
ik wil, zul je gewaar worden..."
Ze hoort hoe hij naar het achteron
der stommelt. Dan als het daar sul
geworden is, legt ze de klap dicht, valt
voorover op haar bed en snikt, snikt
in mateloos verdriet. "Ach, Willem,
Willem", kreunt ze. "O, God, is datje
straf.'!" Het nieuwe leven onder haar
hart beweegt zich, als delend in haar
smart.
Hoe lang ze zo ligt, snikkend, bid
dend om kracht, weet ze niet.
Verloren ligt ze, opgeslokt door de
golven van het leed.
(wordt ven'olgd)