^^™ï/"f Meditatie Lichtjes van... Vervolg verhaal RAAD DAAD Toch nog eilandelij ke regie ouderenbeleid EN U WERK EIIAI1DB1-I1IEUW5 MET HET NOROVIRUS 6E800RTEDRANK BROODJES BAKKEN SIERBETON VEGETARISCH SCHOEISEL Verkoping en snuffelmarkt Hemel en aarde verenigen zich te saam, nu Jezus naar de Hemel is gegaan. De weg der kleine mensen PAGINA 5 VRIJDAG 15 MEI 2009 Deze vraag- en antiuoordmbnek slaat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik 'van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekvermeld. De vragen zvorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending compleet met anlivoord in deze rubriek worden LAURIER IN DE KEUKEN? Kun je het hl/id van een laurier struik uit de tuin ook als keuken kruid gebruiken Antwoord: Dal kan zeker. Als kc-iikciikniid kunt u verse of' gedroogde t)laderen gebrui ken. Vers zijn de Ijladeien iets pittiger en sterker van gein. Veel mensen gebruiken ze lie ver als ze na een paar dagen wal zijn verlept. De bittere smaak verdwijnt dan, maar de geur blijft lodi krachtig. De oude laurierbladen, die vaak wolden verkotbi, hebben hun beste geur verloren en in de keuken zijn ze vvaartleloos. Een lijd geleden heerste hel N()R(J-x)irus in een verzorgings- tehuh van ons dorp. Wat had den de mensen precies die mei hel virus besmei waren? Antwoord: Norovirus is een groep van virii,s.sen die belang rijke verwekkeis van diairee zijn. Het vit us is zeei besmet telijk en komt geregeld in de voini van epidemieën op relaliel kleine sihaal voor. De meest voorkomende verschijn selen zijn: vaak plotseling een begin van misselijkheid, bla ken, liooldpijn, buikpijn, fiiai- ree, maagkrampen, spierpijn, malaise en milde koorts. Bij jonge kinderen diuirl de infec tie vier vijl dagen en bij vol wassenen en jongvolwassenen duurt de infiictie twee dagen, waarbij braken het belangrijk ste verschijnsel is. Bij ouderen kan herstel langer duren. Bij een geboorte is er de bekende traditie van besclmil mei muisjes eten. Is er ook een drank die ah traditie hij een geboorte hoort? Antwoord: Jazeker. Bij de geboorte van een kind werd vroeger op kraamvisites in .Nederland vaak kandeel geschonken. Brandewijn, .sui ker en eieren vormen de ba.sis van kandeel waaraan bijzon dere distillaten van specerijen zijn toegevoegd. Kandeel en kruidnagel zijn daarvan de belangrijks te bestanddelen. Tijdens de kraamvisite werd de kandeel geroerd met een pijp kaneel door de kraam- lieer. Daarbij zette hij de zijden kraammuts met linten van zijn vrouw op, waarbij hij de boze geesten bij moeder en kind zou verdrijven. Hoeveel lijd kost het bakken van een brood aan elektriciteit m een biüddbahimchine van 600W en mei een haktijd van 3 uur en 40 minuten Antwoord: Het stroomverbruik is 2,2 kW. De prijs per kilowatt is albankelijk van uw energie- DIRKSLAND - Voor het eind van het jaar is er meer duidelijkheid over het ouderenbeleid op Goeree-Overflakkee. Dat zei wethouder Wim Brug- geman (ChristenUnie) van de gemeente Dirksland donderdagavond in reac tie op een rapport van de Rekenkamercommissie Goeree-Overflakkee. Een belangrijke conclusie van de commissie is dat de gezamenlijke regievoering gebreken kent. Het onder zoek naar het eilandelijke ouderenbeleid heet dan ook 'Met gebreken'. Door Kees van Rixoort Volgens de rekenkaiiieicom- missie is er onvoldoende inzicht in de regionale behoef te aan levensloopbesteiulig wonen. "Het is daarom op zijn minst twijfelachtig of'de oude ren op Coeree-Oveiflakkee in de toekomst de keuzevrijheid hebben om, zolang als hel ver antwoord is, zelfstandig Ie kun nen blijven wonen op een hoog kwaliteitsniveau." En dat ter wijl de vier gemeenten in 2üü;i de amljilie hebben uitgespro ken om de regio levensloopbe- stendig te maken. De rekenka- mercommissie concludeert dat er per gemeente wel aandacht is besteed aan het ouderenbe leid, maar dat er onvoldoen de inzicht is in de regionale lichoelte. "Er ontbreekt een centrale regie... Hierdoor is ook de integrale aanpak tussen maatschappelijke aangelegen heden en woningbouw onvol doende gewaarborgd." In de woorden van raadslid jos Toes (CliristenUnie) heeft het ISGO "drie, vier jaar zit ten prullen". Hij vroeg zich al'of'het ISGO nu wel in stdkt is de regierol op te pakken en deed de suggestie om het onderwerp door te schuiven en neer te leggen bij de nieuw te \ormen gemeente Goeree- Oveillakkee. De risico's daar van - Toes vroeg daarnaar - zijn volgens wethouder Briig- geman te groot. Hij zei dat de noodzaak groot is om direct te handelen en meldde dat dit ook de intentie is. "We gaan aan de slag. Er zijn afspraken gemaakt, er moet iets moois uit kunnen groeien. Eind decem ber ligt er een stuk." bedrijf en hoe u de energie afneemt. Stel dat 1 kW 20 cent kost, dan kost uw broodbakke rij 0,44. HELPT GINKGO? In reclamefolders lees ik, dal ginkgoblaadjes beginnende dementie zouden kunnen legen- gaan. Helpt dat 'wondermiadel' werkelijk Antwoord: Het betreft blaad jes van de Japanse notenboom Ginkgo biloba, die in het oude China heilig was en bij tempels werd gevonden. De botanicus Kaempfer ontdekte hem in 1690. De botanische tuin te Utrecht kreeg het eerste Euro pese exemplaar in 173,5. Naar de werking van zijn blaadjes blijkt reeds vaker onderzoek te zijn gedaan. Er bestaan al ongeveer 40 wetenschappe lijke studies over en die boek ten alle een positief resultaat. Dat Ijetreft navorsingen van 12 weken met patiënten en gelijk tijdig met controlegroepen van gebruikers die menen ook het echte middel in te nemen, maar die in werkelijkheid een onschuldige namaak slikken. Deelnemers die last hadden van vergeetachtigheid, stoor nissen in hun concentratiever mogen, verscheidene vormen van angst en van depressivi teit bleken daar na dagelijks gebruik van ginkgoblad op den duur minder last van te hebben. De genoemde kwalen wijzen volgens deskundigen op 'subjectieve klachten die uit het hoofd vandaan komen' en daaronder kan een begin van dementie worden begrepen. Het middel wordt ook ver strekt aan mensen met 'etala- geziekte'. dat is die kwaal wel ke de bloedvaten in de benen vernauwt, hetgeen veel pijn veroorzaakt bij het lopen. Wie daarmee sukkelt, staat vaak stil en dan liefst bij etalages, zodat het niet opvalt dat er iets aan de hand is. Vandaar de naam. Ai'tsen beschikken echter over vaalverwijdende en bloed- verdunnende medicijnen die sneller werken dan ginkgo. Ik kreeg lelijke betonnen palen met draad als scheiding tussen de ewen en lussen mijn nieuw bouwhuis en de stremt. Hoe sier ik die op? Antwoord: Als u daar geen ^rocnbJijvencJe hag"cn niag planten en de palen niet mag vervangen, kunt ii het beton borstelen met een staalborstel, dan polijsten en daarna met betonverf van gezellige kleu ren voorzien. WAAROM BLOOS IK? Iedereen plaagt mij, omdat ik heel veel bloos. Hoe komt het toch, dal juist mijn wangen zo vaak, en zo gauw, rood kleuren Antwoord: Zo'n blos ontstaat door een overvulling van de bloedvaten onder invloed van het autonoom zenuwstelsel, hetgeen niet door onze wil beïnvloedbaar is. Vaak blozen we als gevolg van een angst daarvoor. Zijn er naast de klompen met .Uro beter buigzame warme winter schoenen voor een vegetariër die geen leer wenst Antwoord: Er is in de schoe nenzaken zoveel schoeisel van diverse kunststoffen en van natuurlijke weefsels als katoen, linnen, vlas, touw en wol ver krijgbaar, dat u echt niet op klompen de wintermaanden door moet. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Amstelveen-Bui- tenveldert (Nwe Kruiskerk- gem.), ds. S.H. Lanser te Voor burg (gerefte Bellingwolde, kandidaat H.C. Mulderij te Groningen, die dit beroep heeft aangenomen; te Bruchem/ Kerkwijk-Delwijnen (herv.), ds. RJ. Teeuw te Papendrecht; te Deventer (wijk 1; deeltijd), ds. E. Posthumus Meyjes te Deven ter, die dit beroep heeft aange nomen; te IJsselmuiden-Graf- horst (herv. wijk 2), ds. W.H.T Moehn te Oldebroek; te Moer- kapelle, kandidaat A.A. Teeuw te Ridderkerk, die bedankte voor Nijkerk; te Nieuwe Ton- ge i.c.m. Herkingen (herv.), kandidaat H.J.T. Lubbers te Wekeroni; te Zelhem, ds. N.M. Drop te Donkerbroek. Aangenomen naar Enschede (inloophuis Oecumenisch Ci typastoraat), kandidaat mw. E. Sonneveld te Borne; naar Groningen (piot. wijkgem. De Bron), ds. A.j. van Ess te Leek- Oldebert; naar Hemmen, ds. A.E.I. Zaal te Wesepe; naar Kollumerzwaag (herv.), ds. M. Mink te Oudega ca.; naar Nunspeet, ds. P Barmentlo te Alblasserdam; naar Schoonre- woerd (herv.), kandidaat R.R. Eisinga te Moordrecht; naar Sluipwijk (herv.), kandidaat A. Robbertsen te Ede. Bedankt voor Krimpen a/d IJs.sel (herv. wijkgem. b.a.) en voor Voorthuizen, ds. RF. Bon ter te Leerdam; voor Neder- langbroek (herv.), ds. H. Wes terhout te Harderwijk; voor Rouveen (herv. wijk 2), ds. W. van Vreeswijk te Rijssen; voor Sprang (herv.), ds. A. Schroten te Gouderak; voor Werkendam (herv. wijk 2), ds. A.L. van Zwet te Woudenberg. HERSTELD HERV KERK Bedankt voor Sirjansland, ds. IJ.R. Bijl te Waddinxveen e.o.. GEREE KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Harkstede, ds. L.G. Boonstra te Ten Post. CHR. GEREE KERKEN Beroepbaar: kandidaat W.E. Klaver, Blotenburgerhof 19, 3931 SM Woudenberg. Tel. 033-2864867. GEREE GEMEENTEN Bedankt voor Leiderdorp, ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel; voor Randburg (Zuid Afrika), ds. M. Karens te Wer kendam; voor Loma Alta (Boli via), ds. J.B. Zippro te Grand- Rapids-Beckwith (USA) GER. GEM. IN NED. Bedankt voor Eist (Utr.), ds. A. Schultink te Bruinisse. OUDDORP - Vrijdag 22 mei houdt de Hervormde Gemeen te van Ouddorp een verkoping/ snuffelmarkt bij m.fg. Dorp- stienden te Ouddorp. Er is een groot assortiment aan bruikba re spullen en boeken. Ook wor den er bloemen, eigengebak ken koekjes, cake, arretjescake en advocaat verkocht, alsmede kaas van de kaasboerderij, bak kersproducten, appels, sinaas appels en mandarijnen, eigen gemaakte kaarten en andere creatieve dingen. En uls Hij dit gezegd had, icerd Hij opgenomen, daar zij het -ageii. en een wolk nam Hem ii'fu- van hun os:en. Hemel en aarde, daar zit dag en nacht verschil in. De hemel 'S de plaats waar God woont, de Heilige en Eeuwige. Waar het volmaakt is. De aarde is de piek waar wij wonen, zondige en sterfelijke mensen. Waar het verre van volmaakt is. De aarde is zo weinig hemels, de hemel is zo weinig aards. \Vie ervaart er nog iets hemels op deze aarde? En als mensen geloven in een hemel dan is deze wel verre van aards. Dan is de hemel juist alles in kwa draat wat wij hier op aarde missen. Volgende week vieren we Hemelvaartsdag in de christe lijke gemeenten. Het hemel- vaartsfeit is de verbindende schakel tussen hemel en aar de. Nu Jezus naar de hemel is gegaan, verenigen hemel en aarde zich te saam. In het aardse Jeruzalem zou de Geest van uit de hemel uitgestort worden. Maar niet voordat in de hemel de aardse Jezus zou worden opgenomen. De discipelen zagen het met hun eigen ogen gebeuren. Met dat aardse verheerlijkte lichaam werd Jezus opgeno men in de Hemel. Het aardse wordt niet afschreven. Door Jezus is er al een stukje aarde in de hemel gekomen. Een veelbelovend begin. Wij hebben in Jezus ons vlees in de hemel tot een betrouwbaar onderpand dat Hij, als het Hoofd, ons, zijn leden, ook tot Zich zal nemen. Hemelse troost voor ons aardse mensen. Jezus met huid en haar in de Hemel. Ons lichaam van top tot teen doet er toe, het is door God geschapen. Een christen belijdt zijn zondige aardse gerichtheid. .Als christen ontdek je datje aardse bestaan met zonde doordrenkt is en zo weinig hemels. Het leert je naar Jezus te kijken, die in Zijn lichaam zo \reselijk geleden heeft maar nu naar Zijn men selijke natuur, dat betekent ook met een lichaam, niet meer op de aarde is maar in de hemel. Als Hij er kan komen als mens met huid en, haar, dan mogen wij er ook komen. U en ik, als we samen met de discipelen op Hemelvaartsdag blijven kij ken naar Hem met ogen \'an geloof. Geloven in Jezus betekent niet alleen dat je voor je ziel het goed hebt, voor je geestelijke nood alleen een hulp hebt, je alleen innerlijk gelukkig bent. Christus wil ons tot troost zijn voor ziel én lichaam. Je wordt door de Heilige Geest eigen dom gemaakt van Jezus Chris tus naar lichaam en ziel. Hemelvaartsdag is staren naar de Hemel, waar Jezus is. Is ver langen naar de Hemel, omdat daar ons aardse bestaan tot z'n bestemming gekomen is in Jezus. Je zou met de discipelen de neiging hebben te blijven staren naar de hemel. Maar gelukkig zijn daar die twee engelen, hemelboden, die ons er op wijzen dat onze taak op de aarde is. Die ons met beide benen weer op de grond zet ten. Want hoewel er al Iemand van de aarde in de hemel is als betrouwbaar onderpand, wij leven nog op de aarde. Hemelvaart laat nu ook zo mooi zien dat er niet alleen een begin gemaakt wordt met het opnemen van het aardse bestaan in de hemel, maar ook \an een neerdalen \an de hemel op de aarde. .Allereerst door de wolk. Tussen zien en niet-zien schuift een wolk. Die wolk is niet alleen maar de natuurlijke wolk die Jezus uit het zicht doet verdwijnen. Een wolk is in de bijbel een teken van Gods aanwezigheid, van zijn verborgen aanwezigheid. Het laat iets van de hemel, in al zijn versluiering, zien op aarde. Denk aan de wolkkolom die meeging door de woestijn. De wolk op de berg Sina'i bij de wetgeving. De wolk op de berg van de ver heerlijking van Jezus. Toen ver dween de wolk en bleef Jezus. Nu verdwijnt Jezus, maar de wolk blijft. En in die wolk ligt het teken van Zijn aanwezig heid. 'Naar Zijn menselijke natuur is Hij niet I7ieer op aar de, maar naar Zijn godheid, majesteit, genade en Geest \er- laat Hij ons nooit meer.' Dat lijkt allemaal wel wat min der concreet dan een wolk, maar het is even werkelijk. Het is het neerdalen van de hemel op de aarde als troost en bemoediging. Hij zal met Zijn gemeente zijn tot aan de voleinding der wereld. Zo kan zij haar opdracht gaan uitvoeren. Het stukje hemel op aarde wordt zichtbaar in de opdracht van de discipelen. Zij moeten getuigen zijn van Jezus Christus. Het evange lie \'an bekering en vergeving van zonde mag klinken. Het hemelse van dat koninkrijk op aarde bestaat allereerst in bekering en vergeving van de zonde. Waar een mens tot bekering komt en de \'eige- ving ontvangt, daar breekt de Handelingen 1:9 hemel al door. Zo moesten ze gaan als een wolk an getuigen de wereld in. beginnende van uit Jeruzalem. Zo wordt het koninkrijk der hemelen uitgebreid. Hemel op aarde wordt zichtbaar en merk baar waar het Koninkrijk der hemelen gestalte krijgt. Het blijft nier in de wolken hangen. Waar mensen elkaar als broe ders en zusters aanvaarden in de Heere, waar oog komt voor de lijdende medemens, waar barnihaitigheid geschiedt, waar het k\\aad wordt bestre den daar wordt steeds iets zichtbaar van de hemel. Met een \erlaiigen naar meer, meer hemel op aarde. En dat verlangen mag geuit worden in het verwachten van Jezus wederkomst. Want deze Jezus die van u is opgenomen in de hemel zal komen op gelijke wijze als gij Hem hebt zien heenvaren naar de hemel. Hij zal komen op de wolken in macht en heerlijkheid. De wolken zullen open breken, de verberging van GoA is \'Oor zijn \'olk is dan x'olkomen xerdwe- nen, want God zal x'olop onder hen wonen. Zo worden hemel en aarde met elkaar \erbon- den. Het hemels Jeruzalem zal neerdalen op de aarde. Met Hemelvaart van Jezus is er een duidelijk begin gemaakt met de gerichtheid van de aarde naar de hemel én de gerichtheid \an de hemel naar de aarde. Na het duister der wereldmacht Bliitkl de luister van Gods geslacht. Hemel en aarde stemmen saam En prijzen 's HEERF.h' naam. Ds. D. Hoolwerf, Stellendam NIEUWE-TONGE - De nieuwe Oranjevereniging van Nieuwe-Tonge 'Ring van Oranje' wilde graag de Kerkring versieren en verlichten. De financiën lieten het niet toe om ver lichting aan te schaffen. Maar tijdens de leden avond van Ring van Oran je heeft mevrouw Mulder het idee geopperd om een lampjesactie op te zetten. Op de scholen werden op papier afgebeelde lampjes uit gedeeld en werd aan de kin deren gevraagd om de lamp jes te verkopen voor 1,50 per stuk. Elk lampje stond symbool voor een lampje in de Kerkring. Degene die de meeste lampjes zou verkopen, zou de winnaar zijn. Een hele boel kinderen zijn hard aan de slag gegaan. In totaal werden 511 lampjes verkocht. Daarnaast werden nog gif ten ontvangen speciaal voor de lampjesactie. De totale opbrengst van de actiebedraagt 813,50, dat zijn 519 lamp jes. En omdat het bestuur van Ons Dorpshuis zo vriendelijk wilde zijn het bedrag voor te schieten kon de verlichting al worden gekocht. De Ring van Oranje is iedereen zeer erken telijk die aan dit resultaat heeft bijgedragen. De uitslag van de lampjeactie is als volgt. Winnaar was Neal Kuiper, die 52 lampjes heeft verkocht. Hij mocht op Koninginnedag de lampjes symbolisch ontsteken (zie foto). Arjo Nelis heeft 42 lampjes verkocht en eindigde op de tweede plaats, op de voet gevolgd door Anouk Nelisse, met 41 lampjes, die daarmee de derde plaats haalde. Foto's van Koninginnedag in Nieuwe-Tonge zijn te zien op website http://ringvanoranje. sjootz.nl. Hier kunnen ook foto's wor den besteld, waarmee levens de Ring van Oranje wordt gesteund. ■32- P.A. de Rover Een opzichter, een schoolmeester misschien. In de hoek van de zaal zit een klein kind in een kakstoel. Op een andere tafel, die niet bezet is, ziet Willem enige schotels inet teer, een voor behoedmiddel tegen de cholera (keléra, zoals de mensen zeggen). Aan een der wanden is een recept tegen deze ziekte geplakt, hetwelk o.a. een buikpleister van kaassmeer voorschrijft. Het gezelschap zal juist met de maal tijd beginnen. Een der jongere zus ters aan het benedeneinde van de dis spreekt een lang gebed uit. De toon is hartelijk en innig. Als zij klaar is valt het hele gezelschap in met een vers uit de 65ste psalm. Op de tafel staan grove rode kommen met wortelen en aardappelen; midden in de kom aardappelen staat een klein komme tje vet. Terwijl ieder zich gereed maakt met de stalen vork in de aardappelen te steken om die vervolgens stukje voor stukje in het kommetje vet te dopen (borden zijn er niet) staat een forse vrouw in het midden der tafel op en vraagt: "Wat zoek je hier, vreemde ling?" "Ik heb gehoord, dat hier vracht is en.... ik heb honger", zegt Willem. De vrouw neemt hem inet haar scher pe, grijsblauwe ogen, nauwkeurig op. Dati zegt ze: "Ga zitten en eet mee, straks praten we." Willem hunkert. Zo'n overvloedig maal, hij heeft het in lange tijd niet gehad. Hij zou zo aan willen vallen, maar aan boord is Annemie en die heeft ook honger. "Ik zal graag mee-eten, vrouw, maar mag ik mijn vrouw er ook bij halen?" "Noem mi) zuster Mietje en haal je vrouw. Er is genoeg voor twee men sen erbij, wat jij broeder Wulfert?" "Genog", zegt die en werkt ijverig door. En zo gebeurt het, dat Willem en Annemie even later tussen de broe ders en zusters van Zwijndrecht zitten en eten eten. De maaltijd verloopt tainelijk zwij gend. De mannen hebben na het gebed de muts weer opgezet. Zo nu en dan klinkt een boer over de tafel. Als de maaltijd geëindigd is, weer met gebed en een lied, staan allen op, om zich aan de arbeid te begeven. Zus ter Mietje, die zoveel als hoofd hier schijnt te zijn, komt bij Willem en Annemie zitten. 'Je hebt me al verteld wat je hier heen voert", zegt ze, "maar zeg me es, waarom je geen vracht heb?" "W'e hebben ons aangesloten bij de afgescheidenen en nou kunnen we nievers vracht meer krijgen. We wor den mit de nek aangekeken." "Kan je met je schip de Zuiderzee over?" "Dat kannen we. De schuit is wat haveloos omdat we al een hele tijd niks meer verdiend hebben, maar hij is nog goed". "Laten we es gaan kijken", zegt zuster Mietje. Broeder Wulfert heeft intus sen de Vertrouwen al bekeken. "Wat denk je er van?" vraagt Mietje. t Scheepje is goed, maar 't zou toch even op de helling moeten." "Kijk es, man", zegt Mietje tegen Willem, "je kan voor ons turf gaan' halen in Drente. Of zwavelstokken gaan verkopen of chocolaat. Net wat je 't liefste doet. D'r staat Vertiouwen op je schuit. Als je ons vertrouwen beschaamt, is God onze wreker. Je weet wat er geschreven staat: Een wre ker is de Heere. Mij komt de wrake toe. Ik zal het vergelden. Je weet mis schien dat wij hier alles gemeen heb ben. Als je voor ons gaat varen, zijn de Verdiensten voor de broederschap. Je mag er onderweg voor jezelf afne men wat je nodig heb, maar je moet ingetogen leven. Je mag niets voor jezelt houden, datje niet nodig hebt. \\'ij haten alle versierselen, omdat we willen leven als de eerste Christelijke gemeente. Je kent de Bijbel zeker?" "We lezen er alle dag in", zegt Wil lem. "Zullen we zijn schuit dan maar op de wal halen, broeder Wulfert?" "Accoord", zegt die. Nu heeft Willem werk. Het lange, ver lammende nietsdoen is voorbij. Het lied \an de arbeid gaat weer zingen in hem. Hij schrobt en breeuwt en teert en na een week ligt de Vertrouwen weer glanzend op het water. Intussen hebben ze gelegenheid gehad nader met de broederschap kennis te maken. Het grondthema, waarop zij hun bestaan funderen is: uit God, door God en tot God zijn alle dingen. Ook de zonde is door Hem, opdat Hij daardoor verheerlijkt wor de. De broederschap is wars van maat schappelijke instellingen als burger lijk huwelijk en dienstplicht. Het huwelijk wordt voor één der broeders gesloten in het bijzijn van de gehele gemeente. Wordt een kind geboren, dan geeft men dit niet aan bij de bur gerlijke stand. Wordt iemand opge roepen voor de dienstplicht, dan wei gert hij te loten en geweer en uniform te dragen, omdat oorlogvoeren ingaat tegen de wet; gij zult niet doden- De broederschap begeert slechts in liefde en vrede te leven. Een weloofs- belijdenis heeft men niet. Ieder kan lid worden. Uit alle gezindten zijn ze gekomen, Hervormden, Luthersen, Doopsgezinden, zelfs Roomsen. Al deze kerken worden door de broe ders en zusters secten genoemd. Voor iedere stelling heeft men een Bijbeltekst. Het ware doel der broe derschap bestaat alleen in de wet van God lief te hebben bovenal en onze naasten als onszelven. Bij de tegenwoordige toestand der maatschappij is dit onmogelijk. Men moet zichzelf geheel en al verloo chenen, zijn goederen ten beste van anderen geven, deze Christelijke vol maaktheden in een kleine kring zoe ken en anderen daar trachten in te wijden. Men wil het liefst door ieder met rust gelaten worden. Men pleegt geen ver zet, ook als men door gerechtsdienaars wordt weggesleept en gaat blijmoedig de gevangenis in. Wel wijst men vrij moedig de rechters op het onrecht hun aangedaan. Men gebruikt de sta tenbijbel en oude gezangboeken, ter wijl men vele eigengemaakte gezan gen zingt. De man, die de broeder schap gesticht heeft, heette Stoffel Muller. Hij was in den Heere gehuwd met Mai-ia Leer, een weesmeisje. Mul ler is eer, paar jaar geleden te Varik gestorven en aldaar begraven. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5