^^™ï/"f Meditatie
Lichtjes van...
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Toch nog eilandelij ke
regie ouderenbeleid
EN U
WERK
EIIAI1DB1-I1IEUW5
MET
HET NOROVIRUS
6E800RTEDRANK
BROODJES BAKKEN
SIERBETON
VEGETARISCH SCHOEISEL
Verkoping en
snuffelmarkt
Hemel en aarde verenigen zich te saam,
nu Jezus naar de Hemel is gegaan.
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
VRIJDAG 15 MEI 2009
Deze vraag- en antiuoordmbnek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik 'van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriekvermeld. De vragen zvorden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
compleet met anlivoord in deze rubriek worden
LAURIER IN DE KEUKEN?
Kun je het hl/id van een laurier
struik uit de tuin ook als keuken
kruid gebruiken
Antwoord: Dal kan zeker. Als
kc-iikciikniid kunt u verse of'
gedroogde t)laderen gebrui
ken. Vers zijn de Ijladeien iets
pittiger en sterker van gein.
Veel mensen gebruiken ze lie
ver als ze na een paar dagen
wal zijn verlept. De bittere
smaak verdwijnt dan, maar de
geur blijft lodi krachtig. De
oude laurierbladen, die vaak
wolden verkotbi, hebben hun
beste geur verloren en in de
keuken zijn ze vvaartleloos.
Een lijd geleden heerste hel
N()R(J-x)irus in een verzorgings-
tehuh van ons dorp. Wat had
den de mensen precies die mei hel
virus besmei waren?
Antwoord: Norovirus is een
groep van virii,s.sen die belang
rijke verwekkeis van diairee
zijn. Het vit us is zeei besmet
telijk en komt geregeld in
de voini van epidemieën op
relaliel kleine sihaal voor. De
meest voorkomende verschijn
selen zijn: vaak plotseling een
begin van misselijkheid, bla
ken, liooldpijn, buikpijn, fiiai-
ree, maagkrampen, spierpijn,
malaise en milde koorts. Bij
jonge kinderen diuirl de infec
tie vier vijl dagen en bij vol
wassenen en jongvolwassenen
duurt de infiictie twee dagen,
waarbij braken het belangrijk
ste verschijnsel is. Bij ouderen
kan herstel langer duren.
Bij een geboorte is er de bekende
traditie van besclmil mei muisjes
eten. Is er ook een drank die ah
traditie hij een geboorte hoort?
Antwoord: Jazeker. Bij de
geboorte van een kind werd
vroeger op kraamvisites in
.Nederland vaak kandeel
geschonken. Brandewijn, .sui
ker en eieren vormen de ba.sis
van kandeel waaraan bijzon
dere distillaten van specerijen
zijn toegevoegd. Kandeel en
kruidnagel zijn daarvan de
belangrijks te bestanddelen.
Tijdens de kraamvisite werd
de kandeel geroerd met een
pijp kaneel door de kraam-
lieer. Daarbij zette hij de zijden
kraammuts met linten van zijn
vrouw op, waarbij hij de boze
geesten bij moeder en kind zou
verdrijven.
Hoeveel lijd kost het bakken van
een brood aan elektriciteit m een
biüddbahimchine van 600W en
mei een haktijd van 3 uur en 40
minuten
Antwoord: Het stroomverbruik
is 2,2 kW. De prijs per kilowatt
is albankelijk van uw energie-
DIRKSLAND - Voor het
eind van het jaar is er
meer duidelijkheid over
het ouderenbeleid op
Goeree-Overflakkee. Dat
zei wethouder Wim Brug-
geman (ChristenUnie) van
de gemeente Dirksland
donderdagavond in reac
tie op een rapport van de
Rekenkamercommissie
Goeree-Overflakkee. Een
belangrijke conclusie van
de commissie is dat de
gezamenlijke regievoering
gebreken kent. Het onder
zoek naar het eilandelijke
ouderenbeleid heet dan
ook 'Met gebreken'.
Door Kees van Rixoort
Volgens de rekenkaiiieicom-
missie is er onvoldoende
inzicht in de regionale behoef
te aan levensloopbesteiulig
wonen. "Het is daarom op zijn
minst twijfelachtig of'de oude
ren op Coeree-Oveiflakkee in
de toekomst de keuzevrijheid
hebben om, zolang als hel ver
antwoord is, zelfstandig Ie kun
nen blijven wonen op een hoog
kwaliteitsniveau." En dat ter
wijl de vier gemeenten in 2üü;i
de amljilie hebben uitgespro
ken om de regio levensloopbe-
stendig te maken. De rekenka-
mercommissie concludeert dat
er per gemeente wel aandacht
is besteed aan het ouderenbe
leid, maar dat er onvoldoen
de inzicht is in de regionale
lichoelte. "Er ontbreekt een
centrale regie... Hierdoor is
ook de integrale aanpak tussen
maatschappelijke aangelegen
heden en woningbouw onvol
doende gewaarborgd."
In de woorden van raadslid
jos Toes (CliristenUnie) heeft
het ISGO "drie, vier jaar zit
ten prullen". Hij vroeg zich
al'of'het ISGO nu wel in stdkt
is de regierol op te pakken
en deed de suggestie om het
onderwerp door te schuiven
en neer te leggen bij de nieuw
te \ormen gemeente Goeree-
Oveillakkee. De risico's daar
van - Toes vroeg daarnaar -
zijn volgens wethouder Briig-
geman te groot. Hij zei dat de
noodzaak groot is om direct te
handelen en meldde dat dit
ook de intentie is. "We gaan
aan de slag. Er zijn afspraken
gemaakt, er moet iets moois uit
kunnen groeien. Eind decem
ber ligt er een stuk."
bedrijf en hoe u de energie
afneemt. Stel dat 1 kW 20 cent
kost, dan kost uw broodbakke
rij 0,44.
HELPT GINKGO?
In reclamefolders lees ik, dal
ginkgoblaadjes beginnende
dementie zouden kunnen legen-
gaan. Helpt dat 'wondermiadel'
werkelijk
Antwoord: Het betreft blaad
jes van de Japanse notenboom
Ginkgo biloba, die in het oude
China heilig was en bij tempels
werd gevonden. De botanicus
Kaempfer ontdekte hem in
1690. De botanische tuin te
Utrecht kreeg het eerste Euro
pese exemplaar in 173,5. Naar
de werking van zijn blaadjes
blijkt reeds vaker onderzoek
te zijn gedaan. Er bestaan al
ongeveer 40 wetenschappe
lijke studies over en die boek
ten alle een positief resultaat.
Dat Ijetreft navorsingen van 12
weken met patiënten en gelijk
tijdig met controlegroepen
van gebruikers die menen ook
het echte middel in te nemen,
maar die in werkelijkheid een
onschuldige namaak slikken.
Deelnemers die last hadden
van vergeetachtigheid, stoor
nissen in hun concentratiever
mogen, verscheidene vormen
van angst en van depressivi
teit bleken daar na dagelijks
gebruik van ginkgoblad op
den duur minder last van te
hebben. De genoemde kwalen
wijzen volgens deskundigen
op 'subjectieve klachten die uit
het hoofd vandaan komen' en
daaronder kan een begin van
dementie worden begrepen.
Het middel wordt ook ver
strekt aan mensen met 'etala-
geziekte'. dat is die kwaal wel
ke de bloedvaten in de benen
vernauwt, hetgeen veel pijn
veroorzaakt bij het lopen. Wie
daarmee sukkelt, staat vaak stil
en dan liefst bij etalages, zodat
het niet opvalt dat er iets aan
de hand is. Vandaar de naam.
Ai'tsen beschikken echter over
vaalverwijdende en bloed-
verdunnende medicijnen die
sneller werken dan ginkgo.
Ik kreeg lelijke betonnen palen
met draad als scheiding tussen
de ewen en lussen mijn nieuw
bouwhuis en de stremt. Hoe sier
ik die op?
Antwoord: Als u daar geen
^rocnbJijvencJe hag"cn niag
planten en de palen niet mag
vervangen, kunt ii het beton
borstelen met een staalborstel,
dan polijsten en daarna met
betonverf van gezellige kleu
ren voorzien.
WAAROM BLOOS IK?
Iedereen plaagt mij, omdat ik heel
veel bloos. Hoe komt het toch, dal
juist mijn wangen zo vaak, en zo
gauw, rood kleuren
Antwoord: Zo'n blos ontstaat
door een overvulling van de
bloedvaten onder invloed van
het autonoom zenuwstelsel,
hetgeen niet door onze wil
beïnvloedbaar is. Vaak blozen
we als gevolg van een angst
daarvoor.
Zijn er naast de klompen met .Uro
beter buigzame warme winter
schoenen voor een vegetariër die
geen leer wenst
Antwoord: Er is in de schoe
nenzaken zoveel schoeisel van
diverse kunststoffen en van
natuurlijke weefsels als katoen,
linnen, vlas, touw en wol ver
krijgbaar, dat u echt niet op
klompen de wintermaanden
door moet.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Amstelveen-Bui-
tenveldert (Nwe Kruiskerk-
gem.), ds. S.H. Lanser te Voor
burg (gerefte Bellingwolde,
kandidaat H.C. Mulderij te
Groningen, die dit beroep heeft
aangenomen; te Bruchem/
Kerkwijk-Delwijnen (herv.), ds.
RJ. Teeuw te Papendrecht; te
Deventer (wijk 1; deeltijd), ds.
E. Posthumus Meyjes te Deven
ter, die dit beroep heeft aange
nomen; te IJsselmuiden-Graf-
horst (herv. wijk 2), ds. W.H.T
Moehn te Oldebroek; te Moer-
kapelle, kandidaat A.A. Teeuw
te Ridderkerk, die bedankte
voor Nijkerk; te Nieuwe Ton-
ge i.c.m. Herkingen (herv.),
kandidaat H.J.T. Lubbers te
Wekeroni; te Zelhem, ds. N.M.
Drop te Donkerbroek.
Aangenomen naar Enschede
(inloophuis Oecumenisch Ci
typastoraat), kandidaat mw.
E. Sonneveld te Borne; naar
Groningen (piot. wijkgem. De
Bron), ds. A.j. van Ess te Leek-
Oldebert; naar Hemmen, ds.
A.E.I. Zaal te Wesepe; naar
Kollumerzwaag (herv.), ds.
M. Mink te Oudega ca.; naar
Nunspeet, ds. P Barmentlo te
Alblasserdam; naar Schoonre-
woerd (herv.), kandidaat R.R.
Eisinga te Moordrecht; naar
Sluipwijk (herv.), kandidaat A.
Robbertsen te Ede.
Bedankt voor Krimpen a/d
IJs.sel (herv. wijkgem. b.a.) en
voor Voorthuizen, ds. RF. Bon
ter te Leerdam; voor Neder-
langbroek (herv.), ds. H. Wes
terhout te Harderwijk; voor
Rouveen (herv. wijk 2), ds. W.
van Vreeswijk te Rijssen; voor
Sprang (herv.), ds. A. Schroten
te Gouderak; voor Werkendam
(herv. wijk 2), ds. A.L. van Zwet
te Woudenberg.
HERSTELD HERV KERK
Bedankt voor Sirjansland, ds.
IJ.R. Bijl te Waddinxveen e.o..
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Harkstede,
ds. L.G. Boonstra te Ten Post.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepbaar: kandidaat W.E.
Klaver, Blotenburgerhof 19,
3931 SM Woudenberg. Tel.
033-2864867.
GEREE GEMEENTEN
Bedankt voor Leiderdorp, ds.
P. Mulder te Krimpen aan den
IJssel; voor Randburg (Zuid
Afrika), ds. M. Karens te Wer
kendam; voor Loma Alta (Boli
via), ds. J.B. Zippro te Grand-
Rapids-Beckwith (USA)
GER. GEM. IN NED.
Bedankt voor Eist (Utr.), ds. A.
Schultink te Bruinisse.
OUDDORP - Vrijdag 22 mei
houdt de Hervormde Gemeen
te van Ouddorp een verkoping/
snuffelmarkt bij m.fg. Dorp-
stienden te Ouddorp. Er is een
groot assortiment aan bruikba
re spullen en boeken. Ook wor
den er bloemen, eigengebak
ken koekjes, cake, arretjescake
en advocaat verkocht, alsmede
kaas van de kaasboerderij, bak
kersproducten, appels, sinaas
appels en mandarijnen, eigen
gemaakte kaarten en andere
creatieve dingen.
En uls Hij dit gezegd had, icerd Hij opgenomen, daar zij het -ageii.
en een wolk nam Hem ii'fu- van hun os:en.
Hemel en aarde, daar zit dag
en nacht verschil in. De hemel
'S de plaats waar God woont,
de Heilige en Eeuwige. Waar
het volmaakt is. De aarde is de
piek waar wij wonen, zondige
en sterfelijke mensen.
Waar het verre van volmaakt is.
De aarde is zo weinig hemels,
de hemel is zo weinig aards.
\Vie ervaart er nog iets hemels
op deze aarde? En als mensen
geloven in een hemel dan is
deze wel verre van aards. Dan
is de hemel juist alles in kwa
draat wat wij hier op aarde
missen.
Volgende week vieren we
Hemelvaartsdag in de christe
lijke gemeenten. Het hemel-
vaartsfeit is de verbindende
schakel tussen hemel en aar
de. Nu Jezus naar de hemel
is gegaan, verenigen hemel
en aarde zich te saam. In het
aardse Jeruzalem zou de Geest
van uit de hemel uitgestort
worden. Maar niet voordat in
de hemel de aardse Jezus zou
worden opgenomen.
De discipelen zagen het met
hun eigen ogen gebeuren.
Met dat aardse verheerlijkte
lichaam werd Jezus opgeno
men in de Hemel. Het aardse
wordt niet afschreven. Door
Jezus is er al een stukje aarde in
de hemel gekomen.
Een veelbelovend begin. Wij
hebben in Jezus ons vlees in
de hemel tot een betrouwbaar
onderpand dat Hij, als het
Hoofd, ons, zijn leden, ook tot
Zich zal nemen. Hemelse troost
voor ons aardse mensen. Jezus
met huid en haar in de Hemel.
Ons lichaam van top tot teen
doet er toe, het is door God
geschapen.
Een christen belijdt zijn zondige
aardse gerichtheid. .Als christen
ontdek je datje aardse bestaan
met zonde doordrenkt is en
zo weinig hemels. Het leert je
naar Jezus te kijken, die in Zijn
lichaam zo \reselijk geleden
heeft maar nu naar Zijn men
selijke natuur, dat betekent ook
met een lichaam, niet meer op
de aarde is maar in de hemel.
Als Hij er kan komen als mens
met huid en, haar, dan mogen
wij er ook komen. U en ik, als
we samen met de discipelen
op Hemelvaartsdag blijven kij
ken naar Hem met ogen \'an
geloof.
Geloven in Jezus betekent niet
alleen dat je voor je ziel het
goed hebt, voor je geestelijke
nood alleen een hulp hebt, je
alleen innerlijk gelukkig bent.
Christus wil ons tot troost zijn
voor ziel én lichaam. Je wordt
door de Heilige Geest eigen
dom gemaakt van Jezus Chris
tus naar lichaam en ziel.
Hemelvaartsdag is staren naar
de Hemel, waar Jezus is. Is ver
langen naar de Hemel, omdat
daar ons aardse bestaan tot
z'n bestemming gekomen is in
Jezus. Je zou met de discipelen
de neiging hebben te blijven
staren naar de hemel. Maar
gelukkig zijn daar die twee
engelen, hemelboden, die ons
er op wijzen dat onze taak op
de aarde is. Die ons met beide
benen weer op de grond zet
ten.
Want hoewel er al Iemand van
de aarde in de hemel is als
betrouwbaar onderpand, wij
leven nog op de aarde.
Hemelvaart laat nu ook zo
mooi zien dat er niet alleen
een begin gemaakt wordt met
het opnemen van het aardse
bestaan in de hemel, maar
ook \an een neerdalen \an de
hemel op de aarde. .Allereerst
door de wolk. Tussen zien en
niet-zien schuift een wolk. Die
wolk is niet alleen maar de
natuurlijke wolk die Jezus uit
het zicht doet verdwijnen. Een
wolk is in de bijbel een teken
van Gods aanwezigheid, van
zijn verborgen aanwezigheid.
Het laat iets van de hemel, in
al zijn versluiering, zien op
aarde.
Denk aan de wolkkolom die
meeging door de woestijn. De
wolk op de berg Sina'i bij de
wetgeving.
De wolk op de berg van de ver
heerlijking van Jezus. Toen ver
dween de wolk en bleef Jezus.
Nu verdwijnt Jezus, maar de
wolk blijft. En in die wolk ligt
het teken van Zijn aanwezig
heid. 'Naar Zijn menselijke
natuur is Hij niet I7ieer op aar
de, maar naar Zijn godheid,
majesteit, genade en Geest \er-
laat Hij ons nooit meer.'
Dat lijkt allemaal wel wat min
der concreet dan een wolk,
maar het is even werkelijk.
Het is het neerdalen van de
hemel op de aarde als troost
en bemoediging. Hij zal met
Zijn gemeente zijn tot aan de
voleinding der wereld.
Zo kan zij haar opdracht gaan
uitvoeren. Het stukje hemel
op aarde wordt zichtbaar in
de opdracht van de discipelen.
Zij moeten getuigen zijn van
Jezus Christus. Het evange
lie \'an bekering en vergeving
van zonde mag klinken. Het
hemelse van dat koninkrijk
op aarde bestaat allereerst in
bekering en vergeving van
de zonde. Waar een mens tot
bekering komt en de \'eige-
ving ontvangt, daar breekt de
Handelingen 1:9
hemel al door. Zo moesten ze
gaan als een wolk an getuigen
de wereld in. beginnende van
uit Jeruzalem.
Zo wordt het koninkrijk der
hemelen uitgebreid. Hemel op
aarde wordt zichtbaar en merk
baar waar het Koninkrijk der
hemelen gestalte krijgt. Het
blijft nier in de wolken hangen.
Waar mensen elkaar als broe
ders en zusters aanvaarden in
de Heere, waar oog komt voor
de lijdende medemens, waar
barnihaitigheid geschiedt,
waar het k\\aad wordt bestre
den daar wordt steeds iets
zichtbaar van de hemel. Met
een \erlaiigen naar meer, meer
hemel op aarde.
En dat verlangen mag geuit
worden in het verwachten van
Jezus wederkomst. Want deze
Jezus die van u is opgenomen
in de hemel zal komen op
gelijke wijze als gij Hem hebt
zien heenvaren naar de hemel.
Hij zal komen op de wolken
in macht en heerlijkheid. De
wolken zullen open breken, de
verberging van GoA is \'Oor zijn
\'olk is dan x'olkomen xerdwe-
nen, want God zal x'olop onder
hen wonen. Zo worden hemel
en aarde met elkaar \erbon-
den. Het hemels Jeruzalem zal
neerdalen op de aarde.
Met Hemelvaart van Jezus is
er een duidelijk begin gemaakt
met de gerichtheid van de
aarde naar de hemel én de
gerichtheid \an de hemel naar
de aarde.
Na het duister der wereldmacht
Bliitkl de luister van Gods geslacht.
Hemel en aarde stemmen saam
En prijzen 's HEERF.h' naam.
Ds. D. Hoolwerf, Stellendam
NIEUWE-TONGE - De
nieuwe Oranjevereniging
van Nieuwe-Tonge 'Ring
van Oranje' wilde graag
de Kerkring versieren en
verlichten. De financiën
lieten het niet toe om ver
lichting aan te schaffen.
Maar tijdens de leden
avond van Ring van Oran
je heeft mevrouw Mulder
het idee geopperd om een
lampjesactie op te zetten.
Op de scholen werden op
papier afgebeelde lampjes uit
gedeeld en werd aan de kin
deren gevraagd om de lamp
jes te verkopen voor 1,50
per stuk. Elk lampje stond
symbool voor een lampje in
de Kerkring. Degene die de
meeste lampjes zou verkopen,
zou de winnaar zijn. Een hele
boel kinderen zijn hard aan de
slag gegaan. In totaal werden
511 lampjes verkocht.
Daarnaast werden nog gif
ten ontvangen speciaal voor
de lampjesactie. De totale
opbrengst van de actiebedraagt
813,50, dat zijn 519 lamp
jes. En omdat het bestuur van
Ons Dorpshuis zo vriendelijk
wilde zijn het bedrag voor te
schieten kon de verlichting al
worden gekocht. De Ring van
Oranje is iedereen zeer erken
telijk die aan dit resultaat
heeft bijgedragen. De uitslag
van de lampjeactie is als volgt.
Winnaar was Neal Kuiper, die
52 lampjes heeft verkocht. Hij
mocht op Koninginnedag de
lampjes symbolisch ontsteken
(zie foto). Arjo Nelis heeft 42
lampjes verkocht en eindigde
op de tweede plaats, op de voet
gevolgd door Anouk Nelisse,
met 41 lampjes, die daarmee
de derde plaats haalde.
Foto's van Koninginnedag in
Nieuwe-Tonge zijn te zien op
website http://ringvanoranje.
sjootz.nl.
Hier kunnen ook foto's wor
den besteld, waarmee levens
de Ring van Oranje wordt
gesteund.
■32-
P.A. de Rover
Een opzichter, een schoolmeester
misschien.
In de hoek van de zaal zit een klein
kind in een kakstoel. Op een andere
tafel, die niet bezet is, ziet Willem
enige schotels inet teer, een voor
behoedmiddel tegen de cholera
(keléra, zoals de mensen zeggen).
Aan een der wanden is een recept
tegen deze ziekte geplakt, hetwelk
o.a. een buikpleister van kaassmeer
voorschrijft.
Het gezelschap zal juist met de maal
tijd beginnen. Een der jongere zus
ters aan het benedeneinde van de dis
spreekt een lang gebed uit. De toon is
hartelijk en innig. Als zij klaar is valt
het hele gezelschap in met een vers
uit de 65ste psalm. Op de tafel staan
grove rode kommen met wortelen
en aardappelen; midden in de kom
aardappelen staat een klein komme
tje vet.
Terwijl ieder zich gereed maakt met
de stalen vork in de aardappelen te
steken om die vervolgens stukje voor
stukje in het kommetje vet te dopen
(borden zijn er niet) staat een forse
vrouw in het midden der tafel op en
vraagt: "Wat zoek je hier, vreemde
ling?"
"Ik heb gehoord, dat hier vracht is
en.... ik heb honger", zegt Willem.
De vrouw neemt hem inet haar scher
pe, grijsblauwe ogen, nauwkeurig op.
Dati zegt ze: "Ga zitten en eet mee,
straks praten we."
Willem hunkert. Zo'n overvloedig
maal, hij heeft het in lange tijd niet
gehad. Hij zou zo aan willen vallen,
maar aan boord is Annemie en die
heeft ook honger.
"Ik zal graag mee-eten, vrouw, maar
mag ik mijn vrouw er ook bij halen?"
"Noem mi) zuster Mietje en haal je
vrouw. Er is genoeg voor twee men
sen erbij, wat jij broeder Wulfert?"
"Genog", zegt die en werkt ijverig
door.
En zo gebeurt het, dat Willem en
Annemie even later tussen de broe
ders en zusters van Zwijndrecht zitten
en eten eten.
De maaltijd verloopt tainelijk zwij
gend. De mannen hebben na het
gebed de muts weer opgezet. Zo nu
en dan klinkt een boer over de tafel.
Als de maaltijd geëindigd is, weer met
gebed en een lied, staan allen op, om
zich aan de arbeid te begeven. Zus
ter Mietje, die zoveel als hoofd hier
schijnt te zijn, komt bij Willem en
Annemie zitten.
'Je hebt me al verteld wat je hier
heen voert", zegt ze, "maar zeg me es,
waarom je geen vracht heb?"
"W'e hebben ons aangesloten bij de
afgescheidenen en nou kunnen we
nievers vracht meer krijgen. We wor
den mit de nek aangekeken."
"Kan je met je schip de Zuiderzee
over?"
"Dat kannen we. De schuit is wat
haveloos omdat we al een hele tijd
niks meer verdiend hebben, maar hij
is nog goed".
"Laten we es gaan kijken", zegt zuster
Mietje. Broeder Wulfert heeft intus
sen de Vertrouwen al bekeken.
"Wat denk je er van?" vraagt Mietje.
t Scheepje is goed, maar 't zou toch
even op de helling moeten."
"Kijk es, man", zegt Mietje tegen
Willem, "je kan voor ons turf gaan'
halen in Drente. Of zwavelstokken
gaan verkopen of chocolaat. Net wat
je 't liefste doet. D'r staat Vertiouwen
op je schuit. Als je ons vertrouwen
beschaamt, is God onze wreker. Je
weet wat er geschreven staat: Een wre
ker is de Heere. Mij komt de wrake
toe. Ik zal het vergelden. Je weet mis
schien dat wij hier alles gemeen heb
ben. Als je voor ons gaat varen, zijn
de Verdiensten voor de broederschap.
Je mag er onderweg voor jezelf afne
men wat je nodig heb, maar je moet
ingetogen leven. Je mag niets voor
jezelt houden, datje niet nodig hebt.
\\'ij haten alle versierselen, omdat we
willen leven als de eerste Christelijke
gemeente. Je kent de Bijbel zeker?"
"We lezen er alle dag in", zegt Wil
lem.
"Zullen we zijn schuit dan maar op de
wal halen, broeder Wulfert?"
"Accoord", zegt die.
Nu heeft Willem werk. Het lange, ver
lammende nietsdoen is voorbij. Het
lied \an de arbeid gaat weer zingen in
hem. Hij schrobt en breeuwt en teert
en na een week ligt de Vertrouwen
weer glanzend op het water.
Intussen hebben ze gelegenheid
gehad nader met de broederschap
kennis te maken. Het grondthema,
waarop zij hun bestaan funderen is:
uit God, door God en tot God zijn alle
dingen. Ook de zonde is door Hem,
opdat Hij daardoor verheerlijkt wor
de.
De broederschap is wars van maat
schappelijke instellingen als burger
lijk huwelijk en dienstplicht. Het
huwelijk wordt voor één der broeders
gesloten in het bijzijn van de gehele
gemeente. Wordt een kind geboren,
dan geeft men dit niet aan bij de bur
gerlijke stand. Wordt iemand opge
roepen voor de dienstplicht, dan wei
gert hij te loten en geweer en uniform
te dragen, omdat oorlogvoeren ingaat
tegen de wet; gij zult niet doden-
De broederschap begeert slechts in
liefde en vrede te leven. Een weloofs-
belijdenis heeft men niet. Ieder kan
lid worden. Uit alle gezindten zijn ze
gekomen, Hervormden, Luthersen,
Doopsgezinden, zelfs Roomsen. Al
deze kerken worden door de broe
ders en zusters secten genoemd.
Voor iedere stelling heeft men een
Bijbeltekst. Het ware doel der broe
derschap bestaat alleen in de wet van
God lief te hebben bovenal en onze
naasten als onszelven.
Bij de tegenwoordige toestand der
maatschappij is dit onmogelijk. Men
moet zichzelf geheel en al verloo
chenen, zijn goederen ten beste van
anderen geven, deze Christelijke vol
maaktheden in een kleine kring zoe
ken en anderen daar trachten in te
wijden.
Men wil het liefst door ieder met rust
gelaten worden. Men pleegt geen ver
zet, ook als men door gerechtsdienaars
wordt weggesleept en gaat blijmoedig
de gevangenis in. Wel wijst men vrij
moedig de rechters op het onrecht
hun aangedaan. Men gebruikt de sta
tenbijbel en oude gezangboeken, ter
wijl men vele eigengemaakte gezan
gen zingt. De man, die de broeder
schap gesticht heeft, heette Stoffel
Muller. Hij was in den Heere gehuwd
met Mai-ia Leer, een weesmeisje. Mul
ler is eer, paar jaar geleden te Varik
gestorven en aldaar begraven.
(wordt vervolgd)