Kennismaken met Joods Amsterdam Meditatie Echtparentoernooi Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings- EN U WERK EI1AI1DB1-I1IEUW5 O* ZEILVLIEGRISICO Jubileumreis Excelsior Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden Psalmzang avond De weg der kleine mensen Hoofdstuk 14 GEVANGENEN PAGINA 5 VTUJDAG 8 MEI 2009 De werkgroep Kerk Israël en de commissie Vorming Toerusting van de Emmaüskerk te Middel- harnis organiseert een uit gebreide dagreis om Joods Amsterdam te Ieren ken nen. Tijdens een wandeling kunt u de historische ont wikkelingen van de Jood se gemeenschap ervaren. Hoewel er in de voormalige Joodse wijk veel nieuwbouw is verschenen, herinneren talloze plekken aan het vooroorlogse Joodse leven. Daarnaast is het ook moge lijk de vele monumenten te bezoeken die ter nagedach tenis aan de vervolgingen in de Tweede Wereldoorlog in deze buurt zijn opgericht. l)c F.snoga is cIc sytiagoge van de Portugees Israëlietisclie (iemceiUe. Deze synagoge is in 1675 gebouwd aan hel Jonas Daniël Meijerplein, tegenover liet huidige Joods Historisch Museum. De E.snoga is gcies- laureeid, maai bevindt zich »vell)ei}chouwd nog in origi nele staat, (n dit complex is ook de beroemde bibliotheek F.ts Haïm-Liviaria Moiitezinos ondergebracht. Het joods Historisch Museum is in 1932 ontstaan. Sinds 1987 is het museum gehuisvest in een complex van vier voorma lige synagogen van de N'IHS, gebouwd tussen 1671 en 17,")2. Het museum bezit een vet- rassende collectie bijzondere objecten. Naast de schoonheid van de religieuze objecten zijn er ook veel kunst en voorwer pen uit het oude en moderne joodse leven te zien. Er zijn diverse afdelingen, zoals de geschiedenis van Joden in Nederland van 1600 tot heden, de Joodse religie, het Kinder- museinn, tijdelijke tentoonstel lingen en het Prentenkabinet, dat speciaal gebouwd is voor de beroemde collectie Leben oder Theater van Charlotte Salonton. De diamantindustrie heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de integratie van de Joden in Amsterdam. De oude stooni- labriek is een imponerend gebouw in de oude Joden- buurt. Geopend in 1879 was dit de grootste diamantslijpei ij in Europa. Hier is te zien hoe Deze vrnag- en arthvoordrubriek stnnl geheel ten dienste van de lezei- die er kostenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet rnel antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. WAAR VIND IK GEHAAMTEN? Waar lilijvi'tt eigetdijk de skelet ten van (Ie kleine en grote zixig- dieren die onze hossen bevolken'? Ik xiiiid nog geen (ifgekloven holje van een wezel, een vos oj een ree terugWinir sterft hel xi'ild? Antwoord: Damhert, edelhert en wild zwijn waren vorige eeuw in ons land uitgeroeid en zijn pas in de vorige eetivv, o.m. door de bemoeienis van prins Ilendiik, heriugevoeid. Ook moet u aantal en opper vlak in goede verhouding zien. Een boer kan dank zij goede graslandverzorging, kunstmest en veevoer 23 volwassen run deren |)er ha houden, maar de wildsland is tientallen malen diumer! Er leeft hier nauwe lijks één ree op 100 ha opper vlak bos en heide. Afgeschoten en gewonde dieren worden door jagers en boswachters meegenomen, behalve bijv. in de Ooslvaardersplas.sen. Zie ke dieren zoeken een schuil plaats. In de natuur blijven alleen sterke botten gespaaid en dan nog uitsluitend indien ze op gunstige jilaatsen liggen. De liunuislaag in de bossen is zuur en loogt de kalkhou- dende beenderen uit, zodat ze snel verteren. 'lére skeletten van vogels, hazen, konijnen, wezels, enz., worden vaak lijn gekauwd door wilde zwijnen, vossen, honden en verwilder de katten. En dan zijn er de zgn. doodgravertjes: kleine, maar zeer sterke insecten met de Latijnse naam Necropho- las, die op de reuk van dode gewervelde dieren afkomen en met een aantal soortgenoten de grond eronder omwoelen tol het kadaver erin verdwe nen is. Dan legt het wijlje van deze aaskever er haar eieren in en zorgen de larven vooi de rest. VIDEO-KWALITEIT Ik heb nog veel videobanden met opniunen van mijn kinderen. Hoe hond ik ze zo hmg mogelijk op peil, zodat de beelden niet ver vagen of verdwijnen Antwoord; De opnamen zullen niet gauw vervagen. Elk jaar een keertje heen en weer spoe len is voldoende om te voorko men dat de opgerolde banden hier en daar de beelden gaan 'overzetten'. Bewaar ze in de doos in een droge, afsluitbare kamerkast en op die manier bij een constante temperatuiu'. Of zet ze of laat ze overzetten op een DVD, ,'\ls ik in mijn vokantie ga zeil- xiliegen, geldt daarbij dan ook de n f gesloten reisverzekering? Antwoord: Nee, de meeste maatschappijen sluiten bij reis verzekeringen gevaarlijke spor ten uit. Daaronder vallen berg beklimmen, boksen, jagen op diamanten worden geslepen en wordt informatie verstrekt over de verschillende soorten diamanten. De dagtocht wordt gehouden op dinsdag 13 oktober a.s. en staat onder leiding van joodse gidsen. De reis wordt georga niseerd door de werkgroep Kerk Israël i.s.m. de com missie Vorming -f Toerusting van de Eirimaüskerk te Mid delhamis. Deelname kost lo p.p. (incl. busreis, koflie/thee, lunch, diner, entreeprijzen en gidsen). Belangstellenclen die nen zich zo spoedig inogelijk op te geven. Dat kan bij ds. L.J. Lingen, tel. Ü187 482944, e-mail predikant(a'emmaus- kerkmiddelhainis.nl.ofbijPiet de Munck, tel. 0187 642419, e-mail vorniingentoerusting{a emmauske rkmiddelharnis.nl. Betaling van het deelname- geld dient eveneens z.s.m. te worden overgemaakt cjp reke- ningnr. 37..51.81.016t.n.v. L.J. Lingen onder vermelding van Isaëlreis Amsterdam. Op web site www.einmauskerkmid- delharnis.nl (kerk en Israel) kunt u de folder downloaden met daarin het hele dagpro- granmia. DIRKSIAND - Het gemengd koor Excelsior uit Dirksland heeft ter gelegenheid van haar 100 jarig bestaan een mooie jubileumreis naar Trier in Duitsland gemaakt. Op vrijdag 1 mei vertrok de bus met 40 personen naar de oudste stad van Duitsland aan de Moezel. Onderweg werden stops gemaakt en op zaterdag 2 mei heeft men een mooie boottocht op de Moe zel gemaakt van 4 uur onder schitterende weersomstandig heden van Trier naar de toe ristenplaats Bernkastel-Kues. Het koor genoot van de prach tige wijnhellingen en de mooie vaarroute, 's Avonds werd een jubileumconcert gegeven in de prachtige Heilig Kreuzkirche van Trier. Een mooi concert in deze akoesüek-rijke basi liek onder leiding van dirigent Charles van der Veeke en de Russische pianiste Yrina Zhyn- kina. Ook vveiden de diverse mooie attracties van de stad Trier bezocht. Het koor kan terugzien op een geslaagd evenement ter gelegenheid van haar 100 jarig bestaan in november 2009. groot wild, onderwatersport, parachutespringen, wildwater varen, wintersport en zeiivlie- gen, tenzij tijdig een aanvullen de premie worclt voldaan. WAAHOM OOIEVAAR? Hoe komt een vogel toch aan die vreemde naam ooievaar Antwoord: Omstreeks de Mid deleeuwen noemden onze voorouders dit dier 'odevare' en dat zal komen van 'ode- baar', hetgeen schatbrenger betekende. Ode stamt namelijk van het Oudsaksische od bezit, .schat) en baar is afgeleid van baren en beren, dat allebei dragen betekende. PROTESTANTSE KERK IN NEDERE4ND Beroepen te Beekbergen, ds. A. Meiling te Akkerwoude- Murmerwoude; te Boskoop (wijk oost), kandidaat G.J. Roest te Utrecht; te Hage- stein, kandidaat H.J.T Lub bers te VVekerom; te Hem men, ds. invv. A.E.L Zaal te VVesepe; te Mijdrecht, ds. mw. L.L Nagelkerke-van Wierin- gen te Dirks-horn, die dit beroep heeft aangenomen; te Nuenen, ds. mw. .S.C. Crou- wel te Braunschweig (Duits land), die dit beroep heelt aangenomen; te Schoonoord (federatieve gem.), ds. J.A. ■Schneider te De Lier, die dit beroep heeft aangenoinen; te Schofjnrewoerd (herv.), kan didaat R.R. Eisinga te Moor drecht; te VVommels-Hidaard, ds. A.E. Veerman-van Dijk te Drogehain, die dit beroep heeft aangenomen; te IJssel- muiden, ds. VV.Th. H. Moehn te Oldebroek. Aangenomen naar Leiden (herv. Marewijkgem.), ds. T. Jacobs te Broek op Lange- dijk. naar Oude-Tonge, kan didaat PM. van 't Hof te Sint- Annaland. Bedankt voor Den Bommel (herv.), ds. K.E. Schonewille te 's-Gravenmoei. Beroepbaar: kandidaat (dr) L.J. Tiesinga, Sperwer 6, 9781 XR Bedum. Tel. 050- 3013558. E-mail: ljtiesinga@ xs4all.nl. HERSTELD HERV KERK Bedankt voor Loon op Zand, ds. A.C. Rijken te Gameren. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Harkstede, ds. L.G. Boonstra te Ten Post; te Maassluis icm de Lier, ds. G.E. Messelink te Waardhuizen. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Arnhem, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid; te Middelharnis, ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Cen trum; te Rhenen, ds. D. de Wit te Rijssen-West; te Urk, ds. J. van Belzen te Veenen- daal. Bedankt voor Groningen, ds. J.J. Lanis te Kampen; voor Leiderdorp, ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel. GEREE GEM. IN NED. Bedankt voor IJsselmuiden, ds. J. Roos te Barneveld. VRIJE OUD GER. GEM. Aangenomen naar Olde broek, kandidaat D.C. Flap per te Staphorst. Op zaterdag 16 mei zal in de Rehobóthkerk te Sommels- dijk een psalmzangavond worden gehouden ten baten van Stichting Stephanos. De aanwezigen zingen de psal men, terwijl de Bovenstem vereniging uit Ouderkerk aan den IJssel o.l.v. Arie van der Vlist de bovenstem zingt. Ds. L.M. Jongejan en ds. A.A. Egas zullen de te zingen psal men voorzien van een korte toelichting. Het thema is 'Psalmen onder de kinderen van Korach'. De avond begint om 19.30 uur. Het bloed van de gekruisigde C-hristus is de prijs, die voor het eeuwig behoud van de Kerk moest worden betaald. Er was een losprijs van buiten gewone waarde voor nodig en God achtte dit bloed van Zijn Zoon zó kostbaar, dat het daar- \oor toereikend was! Het was immers een gróte menigte, die verlost moest worden, "een schare die niemand tellen kon" (Openb. 7:9), en de zonden van ieder van deze verlosten waren zoveel als het zand in de zee of de bladeren van hei bos. Zij waren "rechtvaardig gevange nen" (Jes. 49:24). De ketenen, waannee zij waren gebonden, waren zwaar; de gevangenis, waarin zij gevangen waren, was niet te ontvluchten; zij, die hen verdrukten waren machtig. Er was dus een grote losprijs nodig, maar die losprijs was beschikbaar. Het bloed van de Gekruisigde werd door God \'oldoende geacht! Gods recht- iaardigheid kon niets meer eisen, want Hij was volkomen tevreden met deze losprijs! Zó kostbaar waardeert God dit bloed, dat Hij het zelfs vol doende acht om alle vonnissen, die door de overtreding van de Wet aan de zondaar worden opgelegd, volledig te betalen; ja, zelfs om de Wet zijn veroor delende kracht te ontnemen, zodat het een rechtvaardige zaak voor Ciod is, om een zon daar vrij te spreken ofte ver- (jordelen! De vloek van de Wet is dan ook niet langer onver mijdelijk en noodzakelijk! God kan hem, zonder Zijn recht geweld aan te doen, ophetTen en in plaats daarvan Zijn zegen schenken. Wat moet de waarde van het bloed geweldig groot zijn, als dat in staat is een vloek in een zegen - een rechtvaardi ge vloek in een rechtvaardige zegen - te veranderen! Zó kostbaar acht God dit bloed, dat Hij door de kracht daar van de weg tot het heiligdom voor de zondaar openzet; zoals geschreven is: "hebbende vrij moedigheid, om in te gaan in het heiligdom, door het bloed van Jezus" (Hebr. 10:19). Het is dat bloed, dat machtig is om deze weg te openen, om de poort te ontsluiten, om het voorhangsel te .scheuren. En zó wordt die weg, die voor een zondig mens anders de weg naar de dood zou zijn geweest, nu de weg naar het leven: de "levende weg"! Ja, dan wordt het zelfs de énige weg naar het leven, de énige en zekere weg voor hem om daarop te gaan, de énige en zekere plek in een gevallen wereld, waar op hij zijn voet kan zetten. Daardoor kan de zondaar nu veihg binnentreden! En het strekt God tot eer, hem toe te laten! Het heiligdom wordt door zijn binnenkomst niet verontreinigd, want het bloed van de Gekruisigde is daar, om dit te voorkomen. Hij hoeft niet verontrust te zijn of terug te deinzen, want het bloed dat de weg opent, geeft hem óók vrijmoedigheid om te komen; het neemt de angst weg van het schuldig geweten, dat hem anders daarvan zou kunnen weerhouden. Dat bloed stelt hem in staat te komen met een "waarachtig hart, in de volle verzekerdheid des geloofs, zijn hart gereinigd zijnde van het kwaad geweten en zijn lichaam gewassen zijnde met rein water" (Hebr. 10:22). Zó kostbaar acht God dit bloed dat Hij, alleen op grond daar van, zonder de minste toevoe ging van iets anders, zelfs de ergste zondaren kan vergeven, behouden, rechtvaardig ver klaren en aannemen! Het is op grond van dit bloed, dat Hij hun geweten voor zuiver en onbezwaard houdt. Hoewel hun besef van zonde wordt ver diept en vermeerderd, drukt htm gevoel van schuld hen niet langer terneer, zoals dat voor heen het geval was. Door hun oog gevestigd te houden op dit dierbaar bloed, houdt Hij hun geest in vol maakte vrede. Hij doet hen zien, hoe dat bloed ervan getuigt, dat Ciods toorn al op een Ander werd uitgestort en dat de veroordeling is wegge daan. En zo leidt Hij hen van dag tot dag verder, "opdat Hij hen onstrafTelijk kon stel len voor Zijn heerlijkheid, in vreugde, in de dag van de ver schijning van Zijn Zoon" (Judas 24). Zó kostbaar acht God het bloed van Zijn Zoon, dat Hij daardoor in het hart van zon daren kan binnenkomen en daar Zijn verblijf in houden, erin wonen als in Zijn uitverko ren tempel! Het is de bespren keling van het zondaarshart met dit bloed, wat plaats heeft, zodra wij Gods Woord in zijn kracht aannemen, waardoor het geschikt wordt gemaakt om een tabernakel voor de Heilige te zijn! Het is het zicht op dit bloed, waardoor de zondaar zich zalig en gelukkig voelt in die innige relatie met God; want hoe zou hij zich anders kunnen voelen, met zó'n Gast in zijn huis, de Heilige inwo nend bij de onheilige? Zé) kostbaar acht God dit bloed, dat Hij het tot antwoord stelt op de verschillende twijfels en angstaanjagende ledenerin- gen, waarin het eigen hart en de satan onze geest probeien te verstrikken, hetzij in het naderen tot God of nadat zij al tot Hem gekomen is. Drukken de zonden, die u in vorige jaren begaan hebt, zwaar op u? Hij zegt: "Aan schouw dil bloed!" Wordt uw geest verduistert, door een gevoel van onwaardigheid? Hij zegt weer: "Aanschouw dit bloed en zie daarin alles wat die onwaardigheid voor Mijn ogen volledig wegneeint!" Krij gen onreine gedachten, die als een vloedgolf door elke ingang van het hart kunnen binnen stromen, de overhand op u? Hij zegt opnieuw: "Aanschouw dit bloed, want "het reinigt van alle zonden!" (Efez. 1:7 en Joh. 1:17). Geen énkele vorm van onreinheid kan de kracht van dit bloed verminderen, of het bezoedelde zoi^daarshart daarvoor minder toegankelijk maken! Zó kostbaar acht God dil bloed, dat Hij om de verwerping daarvan de wereld zal veroor delen! Verachting van dit bloed wtjrdt door Hem voor ztVn zware zonde gerekend, dat de verdoemenis van de wereld er van afliangt. "Het bloed des Testamenls onrein te achten", of het in die zin te behande len, zal de oorzaak zijn van de "zoveel te zwaarder straf', waarover de Apostel zo drei gend spreekt, die bo\en het hoofd van de ongelovige hangt (Hebr. 10:29). Dit is 'nu juist zijn veroordeling, zijn zonde bij uitstek: hij is een verachter van het bloed! Hierom "blijft de toom Gods op hem". Het is niet op één, maar op véél manieren, dat God ons Zijn oordeel over de waarde van dit bloed bekend maakt, zodat er van onze kant geen enkele mogelijkheid tot vergissing kan bestaan! Als wij ogen hebben, móeten wij het wel zien; als wij oren hebben, móeten wij het wel hoien. Het is niet slechts één bekendmaking, maar wel duizend heeft Hij er laten ver kondigen. Het zou goed voor ons zijn als wij dit volkomen begrepen, want dan zouden wij inzien, hoever wij dat bloed bene den zijir waarde schatten! Wie onder ons is in staat, dat onein dig kostbaar bloed te kennen en te waarderen, zoals het dat verdient? Wij gebruiken leoor- den, om de waarde er van uit te drukken; maar wat buiten het bereik van woorden ligt, is voor ons helemaal duister. De meeste mensen verbeelden zich, al voldoende kennis van die waarde te bezitten en dat het enige wat zij nodig heb ben, niet een hogere waarde ring van dit bloed moet zijn, iriaar alleen maar een diepere indruk van de waardering, die zij al bezitten! Maar is dat werkelijk zo? Is dit de echte kwaal? Is dit de oorzaak daar van? Nee, toch! Wat de mensen ook mogen veronderstellen te bezitten, laat dit hen weten, dat zij juist in hun waardering van het bloed te kort schieten! Zij behoren zich ernstig te bezinnen over de viaag: "Heb ik op dit ogenblik wel een juiste en betrouwbare waar dering van dit bloed? Als ik die had, hoe kan mijn hart dan zo onrustig zijn en door twijfel geschokt worden? Is die twijfel al niet eeir duidelijk bewijs, dat ik in mijn waardering van dat bloed ernstig tekort schiet?" isl'i dat zo bij u is, pas dan het geneesmiddel toe bij de tver- kelijke oorzaak van de kwaal! Laten wij onze ogen richten op het bloed van de Gekruisigde en op de verschillende wijzen, waarop God in Zijn Woord de onmetelijke waarde ervan bekend heeft gemaakt. Laten wij die nauwkeurig lezen en goed op ons laten inwerken. Dan zullen wij de juiste waarde ontdekken, die aan dit bloed wordt toegekend door Hem, die het overgaf om te worden vergoten. Er is géén betere manier om twijfels op te heffen en ze niet alleen voor een tijd, maar voor altijd weg te nemen, dan ons al die verschillende omstandigheden voor de geest te brengen, waariir God zo heerlijk Zijn verkondiging van de waarde van dit bloed heeft samengevat. Laten wij nooit ophouden, ons oog steeds daarop geves tigd te houden! En wanneer onze geest moedeloos wordt of de satan twijfels influistert, laten wij dan opnieuw ons oog daarop richten en steeds weer terugkeren tot diezelfde Bij belwoorden die, wanneer de Heilige Geest onze ogen opent, ons inzicht zullen vermeerde ren en verhelderen. Dan zul len wij hoe langer hoe meer en met toenenrende ontvankelijk heid daarvoor, de oneindige heerlijkheid van dit Godde lijk bloed begrijpen. Het zien daarvan alleen is al genoeg om de storm van het meest door schuld verslagen geweten, dat ooit onder het besef van een veroordelende Wet sidderde, te stillen. Honitius Bonnr (1808-1889) GOLTGENSPLAAT - Bij Ten nisvereniging Ooltgensplaat aan de Sportlaan te Oolgens- plaat beloofde het Echtparen- toernooi van zaterdag 2 mei een prachtige dag te worden. Vanaf 8.30 uur druppelden de deelnemers binnen. Na ontvangst met koffie/thee met gebak konden de eerste deel nemers om negen uur begin nen aan hun partijtjes. Niet alle paren waren 'echt', zo waren er stelletjes van broer en zus maar ook moeder en zoon. Opvallend was ook dat er aardig wat jongere paren meededen en dat de bijbeho rende koters aardig in de weer waren in het kleine speeltuin- tje dat deel uitmaakt van het tennispark. De jongere paren gingen elkaar te lijf als jonge honden terwijl de oudere paren het voorzichtig aan deden. Tenslotte is het een gezelligheidstoernooi. Het was ook een gezellige drukte op het terras van de vereni ging. Veel mensen uit het dorp kwamen kijken en iets eten of drinken uit de splinternieuwe kantine van de club. Zelfs kwa men er een paar nieuwe leden aanwaaien. Nieuwe leden kan de tennisvereniging heel goed gebruiken om meer mensen aan het bewegen te krijgen. Dit jaar is het de eerste keer dat een groot aantal vrijwil ligers meehelpt aan veel acti viteiten voor alle leden en de jeugd. De twee gravelbanen liggen er geweldig bij en er is veel speelruimte voor alle leden en jeugdleden. In de meimaand zijn de zaterdagen nog gereserveerd voor thuis spelende teams die de naam van Ooltgensplaat proberen hoog te houden. Wilt u ook lid worden van de vereniging, een telefoontje naar de secre taris van de club is voldoende, tel. 0187-631162. Zie ook web site www.tvooltgensplaat.nl. 31 P.A. de Rover Wat de cholera betreft, geloof ik, dat deugdelijk voedsel en goed drinkwa ter de beste voorbehoedmiddelen zijn, gezien het verloop der ziekte. En dat de vooruitgang van de ontwikkeling van de mens Gods oordelen oproept, dat wil er bij mij ook niet in. De mens mag toch de krachten, die God in de natuur gelegd heeft, gebruiken?" "Zeer zeker, mijn waarde dokter, maar hoe gebruikt de mens die krach ten? Als hij daarop steunt en daarbij zijn God verlaat, dan roept hij Gods oordelen over zich in, dat kan niet anders. Hoe verder de mens komt in zijn menselijk kunnen, hoe meer hij op zichzelf gaat steunen, hoe hoog moediger hij wordt. Dan gaat hij zich een god wanen en dan.... het is altijd weer de oude zonde; hoogmoed. En zo kon het wel eens geschieden, dat de uitvinding \'an de stoomkracht een vloek voor de mens werd." De hele rivier weet, dat de Ver- trou"en een afgescheiden schuit is. De riethalmen aan de oever geven het elkaar fluisterend door. De wind vertelt het aan de knotwilgen; die schudden hun hoolcl erover. De rappe golven zeggen het elkaar. De mensen, die op de rivier varen en die aan de oever wonen, weten het. En het riet en de knotwilgen, de wind en de golven zijn barmhartiger dan de men sen. Zij wijzen Willem en Annemie niet met de vinger na, de mensen wel. Zij schelden niet, de mensen wel. Zij wer pen niet met stenen en modder, de mensen wel. De golven dragen je schuit, de wind stuwt hem voort, zij helpen je naar het doel van je reis; de mensen gun nen je geen vracht, geen eten, geen plaats op de rivier, noch aan de wal. Mensen zijn zo wreed als dieren. Wie niet wil, zoals zij willen, moet wegge worpen, vertrapt worden. Zelfs wie niet denken wil als zij, niet geloven wil als zij, omdat zijn consciëntie het hem verbiedt, omdat Gods Woord het hem verbiedt. 't Wordt moeilijk voor Willem en Annemie. Willem is naar Agines van der Plas gegaan. Hij heeft veel voor hem gevaren. Agines heeft hem de werf afgejaagd. Hij heeft geen werk voor afgescheidenen." Willem had dit verwacht, maar de honger neep. Hij is naar Gorkum gegaan. Hij heeft er over willen spreken met Ds Huis man, maar die is intussen verhuisd naar Utrecht. Hij heeft aangeklopt bij dokter Weyland. Die heeft hem wat ondersteuning gegeven, maar veel kon het niet zijn. Zijn piaktijk leed onder het feit, dat hij het bestaan had mee te gaan op afgescheiden oefenin gen. En nu ligt daar hun mooie, sterke schuit met die mooie, sterke naam Vertrouwen op het boegsel. Ze heb ben samen gebeden, Willem en Anne mie, gebeden dag aan dag. Maar de hemel leek van koper. .\nnemie is mager geworden. De kleine Dirk heeft driftig haar borst gezocht, maar daar niet meer gevon den, wat hem verzadigen kon. Hij schreide veel, de kleine Dirk. Willem is naar de gemeente van Cray- estein gegaan, een kleine gemeente van kleine mensen. Hij is op de ker keraadsvergadering gekomen en de scriba heeft van dit onderhoud aan getekend: Art. 3. Komt in de verga dering het lidmaat der gemeente Tromp, verzoekend de bedeeling te mogen genieten, welk verzoek in overweging zoude genomen wor den, waarna hij vertrok. Is besloten behalve 50 cents bedeeling per week hem in plaats van een mud aardap pelen per maand f3.00 toe te leg gen voor deze maand". Maar zal Willem dit iedere maand herhalen? De schuit kon niet banken deze zomer, de honger nijpt en Annemie is weer in verwachting. Een vrachtje verhuisboel naar Zwijn- drecht brengt weinig in. En 't is een druppel op een gloeiende plaat. Maar daar in Zwijndrecht hoort Wil lem praten over een groep van men sen, die op een werf wonen. Onder hen zijn schippers en zij hebben altijd vracht. Zij lijden geen gebrek. Willem vertelt het goede nieuws aan Annemie, Die schudt haar hoofd. "Die nieuwlichters, Willem, ik heb er nooit veel goeds van gehoord. Laten we niet met hen aanleggen. Laten we vertrouwen op God. De Heere zal uit komst geven." 'Ja, ja, maar met als we lijdelijk neer blijven zitten. Hij wil, dat we cle mid delen, die voorhanden zijn, gebrui ken. Misschien is dit een aanwijzing." "Ik geloof niet, dat zij in de weg zijn, Willem." "Dat kunnen we onderzoeken', zegt hij hoopvol, "dat merken we gauw genog." Ze hoort die hoopvolle klank in zijn stem en haar weerstand is verzwakt door de kommer. Toch waarschuwt een stem, diep in haar. Vlak voor de scheepsvyerf laat Willem het anker vallen. Het is tegen de mid dag. Een paar mannen komen naar de waterkant. Met enkele slagen heeft Willem zijn roeibootje naar de wal gebracht. "Waar is jullie baas?" vraagt Willem. "Er is hier geen baas. We zijn allemaal broeders en zusters", geeft een der mannen ten antwoord. "Nou ja, maar d'r is hier toch wel iemand, die zo'n beetje het opper- toezicht heeft? Waar ik mee praten kan?" "Ga maar naar die loods daar", en de man wijst hem een grote schuur. Willem kijkt eens rond. Op de werf ligt een grote, oude Keulenaar. Die moet zeker opgekalefaterd worden. Een heel karwei om zo'n schuit op de wal te krijgen. Dan gaat hij naar de loods, een ruime, langwerpige en net bedmmerde zaal. Aan de ene zijde zitten een veertigtal mannen en vrouwen aan een lange tafel. Ze zijn allen op dezelfde wijze gekleed: de mannen in duffels buis en broek en met een grove muts op 't hoofd; de \'rouwen in zwart baaien rok en jak. Zij dragen een nauw om 't hoofd sluitend mutsje, dat geen enkel haarlokje laat zien. Aan de andere zij de van de zaal zitten een dertigtal kin deren met in hun midden een man van middelbare leeftijd. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5