Opening nieuwe vitrine
Meditatie
Meewerken aan
natuuronderhoud
Vervolg
verhaal
RAAR
DAAD
Beroepings-
EN U
WERK
EIIAnDEfl-niEIJWS
Dinsdag 17 ji'bruari vond in de bihliolheek van Middelhamis de opening plaats van een
bijzondere nieuwe exposant in het vitrineproject. Weihouder Petra 't Hoen van de gemeente
Oostjhikkee oiilhidde )nel de kinderen die het project hebben gemaakt de vitrine met als thema
Optica! Art. De kinderen werden daarbij begeleid door kunstenaar Mirian Zimmerman van
Atelier Calathea. Hei vitrine project is een initiatief van Stichting Podium.
Ouweneel over
'Vrij van de
duivel'
Met KCE twee
maal naar de
Laurenskerk
Met de nood tot Jezus
GROENE EIEREN
OUDDORP - Heeft
u zin om eens lekker
buiten bezig te zijn?
Dat kunt u zaterdag 21
februari a.s. meedoen
aan de Natuurwerk
dag van de Natuur en
Landschaps vereniging
Goeree-Overflakkee.
Dan 'worden er weer
onderhoudswerkzaam
heden uitgevoerd aan
natuurelementen, dit
keer in de Westduinen
te Ouddorp.
Avond over
herindeling
Goeree-
Overflakkee
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
VRIJDAG 20 FEBRUARI 2009
SOMMELSDIJK - Woensdag
25 februari houdt prof. dr.
Willem Ouweneel zijn zesde
'Bijbelstudie in een serie van
negen. De studies, die overi
gens ook apart zijn te bezoeken,
handelen allen over de vrij
heid van de gelo\ige in Chris
tus. Dit naar aanleiding van de
tekst uit Galaten 5:1 'Opdat wij
waarlijk vrij zouden zijn, heeft
Christus ons vrijgemaakt'. Vol
gende week woensdagavond is
het thema 'Vrij van de duivel'.
De avonden worden gehouden
in Het Prieel van De Staver te
Sommelsdijk en beginnen om
20.00 uur. De toegang is gratis,
wel zal er een collecte worden
gehouden ter bestrijding van
de onkosten. De daaropvol
gende avond wordt gehouden
op 25 maart en heeft als thema
'Vrij van demonen'.
In maart 2009 zal de Stichting
Kunst- en Cultuureducatie op
twee zaterdagmiddagen de
St. Laurenskerk te Rotterdam
bezoeken voor een concert. Op
zaterdag 7 maart is er een Ita
liaans concert met werken van
o.a. Vivaldi en Pergolesi door
The Bach Orchestra o.I.v. Pieter
Jan Leusink met als solisten de
sopraan Hieke Meppelink en
counter tenor Sytse Buwalda.
Aanvang 15.00 uur Op zater
dag 28 maart voert het Hollans
Boys Choir de Mattheüs Pas
sion van J.S. Bach uit, samen
met The Bach Orchestra, beide
o.l.v. Pieter Jan Leusink. De
solisten zijn Robert Luts, Henk
van Heijnsbergen, Miranda van
Kralingen, Sytse Buwalda, Mar-
tiniis Leusink en Dirk Bas. Aan
vang 14.00 uur. Voor beide con
certen is nog plaats, maar als u
meewik dient u wel snel te rea
geren. Voor nadere info kunt u
kijken op website www.kcego.
nl, of bellen naar het secretari
aat van KCE, tel. 601048.
'^M.
Deze vraag- en aiilivooirindniek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kosten loos gebruik van kan maken. Lhu vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieiavs,
Po.stlms <S', J240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
lieantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
rom/deel met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
TORSNS MST UIEN
Kinil II talli'ggen uHioroiii zoveel
kerktorens in Oostenrijk een uivor
mige spits hebben en xeoarom de
huizen er zii gekleurd hij slaan
Antwoord: loen de lurken een
groot deel van Midden-Europa
lieheersten, hebben zij lange
lijd de bouw van christelijke
kerken belet. Pas na liun neder
laag bij Wenen in 1683 en hun
geleidelijk afgedwongen aftocht
uit de l)(inaulanden kon men
daar over de herbotiw van de
verwoeste kerken, kloosters,
enz., gaan nadenken. In die tijd
kwam vanuil Rome de barok
op. De nieuwe llaliaanse ker
ken kregen een pompeus uiter
lijk en grillige vormen. Die stijl
werd in Oostenrijk en Beieren
met enthousiasme nagevolgd
tot in de kleinste dorpen van
hel keizerrijk, dat tot 1919 ook
grote delen van het huidige
Tsjecho-Slowakije, Hongarije,
Polen,JoegoslaviëenNoord-l ta
lie omvatte. En opmerkelijk
kenmerk van die bouwstijl is
de uivormige torenspits. In hel
\erder ontwikkelde architecto
nische lijnenspel kwam het tot
bizarre toevoegingen, zoals die
van een iweede kleinere bol als
sluitstuk op de grote uivormige
torenspits. Dat werd het begin
van de volgende stijlperiode: de
rococo. Ondertussen hadden
de schilders gezorgd voor weel
derige decorntics in het inwen
dige van de nieuwe gebouwen.
Daarbij bleef het niet. Ook de
buitenzijde hebben zij meer
kleur gegeven. Vandaar de
opvallende tinten waarin zicli
zo veel grote en kleine bouwsels
in Zuid-Duitsland, Oostenrijk
en Italië vertonen. Die kleuren
hebben geen speciale betekenis,
maar moesten het landschap
verlevendigen. Ook kerken en
kloosters kregen opvallende
kiemen, al werden later ook
wit en zwart verkozen als con
trastwerking tegenover de bont
geverfde woonhuizen.
RANZIGE RIJST
Wij hadden balen zilvervliesrijsl
in de provisiekast. maar die rijst
.smaakt nii als ranzige boter Wat
zou daar aan mankeren?
Antwoord: In de kiem van zil-
vervliesrijst bevindt zich een
beetje vet, dat deze rijst na een
halfjaar een ranzige smaak kan
geven. Omdat ze in een lucht
dicht afgesloten blik of pot
gauw muf wordt, kimt u rijst
beter koel en droog bewaren,
bijv. opgehangen in een sloop
(zodat er geen muizen bij kun
nen komen) of in een andere
ademende verpakking.
Ik kocht vijf jonge hennen en
die kwamen onlangs aan de
leg; maar hun eieren hebben
aüemaal groen gekleurde scha
len! Kan er iets mis zijn met de
voeding, of zijn die kippen ziek
geworden f
Antwoord: Als kippen groen
of blauw gekleurde eieren leg
gen, hebben zij Araucanahoen-
ders tot voorouders. Bij dit ras
zijn zulke kiemen normaal. Wij
vermoeden dat u op een koopje
bent afgegaan en dat de fokker
u in plaats van de gebruikelij
ke hybride voor de lagere prijs
een toom Araucanabastaarden
heeft geleverd. De gekleurde
eieren kunt u, precies als de
bekende bruine, gewoon eten.
Uw hennen zidlen echter niet
zoveel eieren leggen als raszui-
vere witte leghorns.
NIET AFDEKKEN!
Is het waar, dat je geen doek
over een vogelkooi mag doen als
je wilt dat het dier gaat slapen,
of een tijdje z'n snavel moet hou
den?
Antwoord: Ja, vogels moeten
licht en lucht, en liefst ook
veel ruimte hebben en ze wil
len zien wat er gebeiut. Dek de
kooi daarom niet af
En Hij ging met hem (Mark 5:24)
Er is iemand tot de Heere
Jezus gekomen om de Hei
land heel dringend iets te vra
gen en nadat hij zijn \erzoek
gedaan heeft, gaat Jezus met
hem mee. Hij is van binnen
'O geraakt door de nood \an
deze man dat Hij innerlijk met
ontferming over hem bewogen
is en aan zijn verzoek voldoet.
Samen zijn ze nu op weg naar
het huis van Ja'irus.
Wat was de nood van deze
man? Dat heeft hij eeilijk
onder woorden gebracht toen
hij daar voor Jezus op de weg
lag. 'Mijn dochtertje is in haar
uiterste; ik bid U dat Gï\ komt
en de handen op haar legt
opdat zij behouden worde en
zal le\ en'. Bij hem thuis ligt zijn
kind - zijn dochtertje - ziek op
bed en ze zal wel gaan sterven.
Daar ziet het althans naar uit.
De ziekte die haar heeft aan
getast is van dien aard, dat er
niets meer te hopen overblijft.
Hier moet de dood wel op \ol-
gen.
Het enige wat hem nog rest
is tot Jezus te vluchten. Kan
Jezus dan uitkomst bieden? Hij
heeft van Jezus gehoord en wat
hij van Hem hoorde had hem
vertrouwen gegeven dat Jezus
inderdaad in staat is hulp te
geven waar alle andere hulp
faalt. Dat heeft Jezus immers
al meer dan eens gedaan. Van
daar dat we hein aantreffen als
een smekeling aan de voeten
van de Heiland. Er is immers
ook geen ander adres waar hij
heen zou kunnen gaan?
Zijn houding getuigt van eer
bied en hoogachting. We zien
hem geknield voor Jezus. Hij
maakt zichzelf klein. Hij, de
overste van de synagoge, sme
kend aan Jezus' voeten! Zijn
verzoek getuigt van geloofsver
trouwen. Ja, er is op dat geloof
best nog wel wat aan te merken.
Was het echt nodig dat Jezus
met hem mee zou gaan en Zijn
handen op het zieke kind zou
leggen? Maar toch, het was
echt geloof Bovendien getuigt
zijn verzoek van een hartelijke
liefde tot zijn kind. Wat gaat
het hem aan het hart om zijn
kind in die toestand te zien lig
gen, voor de poorten van de
dood. Bovendien getuigt zijn
verzoek ervan dat hij de situ
atie goed inschat. Het feit, dat
de dood nabij is, ziet hij eerlijk
onder ogen.
Welnu, al deze dingen maken
dat zijn verzoek zeer drin
gend is. Hij bidt met grote
aandrang. Bovendien doet
hij het bij herhalitig. Er is iets
in zijn houding van: Ik laat U
niet los tenzij Gij mij zegent.
Ja'irus is met zijn verzoek niet
aan het verkeerde adres. Uiterst
sober wordt hel vermeld in de
tekst: En Hij ging met hem. Maar
achter die woorden schuilt de
grote ontferming van de Hee
re Jezus. Ik stel me voor dat
Jezus Zich tot de op de grond
liggende smekeling heeft over-
gebogen en dat Hij de hand op
diens schouder gelegd heeft en
toen tot hem gezegd heeft: Ik
zal komen. Toen heeft Hij hem
opgericht en zijn ze samen in
de richting van het huis van
deze overste van de synagoge
gegaan.
Ja, Jezus IS de barmhartige
Hogepriester Hij is ook te allen
tijde bereikbaar Nooit komt
iemand ongelegen, die tot Hem
de toevlucht neemt. Hij heeft
een open oor voor de smeek
beden van mensen in nood.
Hij is ook gewillig om deel te
nemen in het lijden. Ja, Jezus
heeft de nood van deze vader
en die van zijn kind gevoeld.
En wat zegt de Schrift? Dat de
Heere hem die tot Hem komt
niet zal uitwerpen.
Hebt u er intussen ook op gelet
dat deze Ja'irus een echte vader
is? Daar bedoel ik mee dat hij
een vader is die echt hart \'oor
zijn kind heeft. Hij heeft een
bijzondere band met dit kind.
Dat voelt hij juist nu zij zo ziek
is. En wat doet hij? Hij brengt
zijn kind tol Jezus. Hij gaat de
Heiland vragen om ontferming
voor zijn dochtertje.
Echte vaders en moeders,
waaraan zijn ze te herken
nen? .Aan de echle zorg voor
hun kinderen. En waaraan is
te zien dat die zorg voor hun
kinderen echt is? Als zij hun
kinderen lot Jezus brengen.
.Als zij de nood van hun kinde
ren - met name ook hun gees
telijke nood - onderkennen en
ermee tot de Heere \'luchten.
Want Hij alleen kan helpen.
Hij alleen kan dodelijk zieke
zielen genezen. Hij alleen kan
van de dood - ook de geeste
lijke dood - bevrijden,
jairus was \'astberaden in zijn
vluchten en smeken. Een spre
kend voorbeeld!
En dan laat Jezus weten dat
dit niet tevergeefs is. Hij gaat
met Jairus mee. Hij heelt diens
gebed gehoord. Hij is nu op
weg naar Ja'irus' kind. Zou het
dan nog mis kunnen gaari?
Nee, het is niet tevergeefs als
we met onze nood tot de Heere
vluchten. Let u daar toch wel
op?
Ds. B den Butter
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te .Amsterdam (Wil
lem de Zwijgerkerk), ds. N.G.
Scholten te Amsterdam (De
,Ark Slotervaart), die dit beroep
heeft aangenomen; te Apel
doorn West (prol. gem. i.w.
Goede Herderkerk), ds. N.J.E
Sjoer te Nederhorst den Berg,
die dit beroep heeft aangeno
men; te Bunschoten-Spaken
burg (geref.), ds. C.W. Hoek te
Lutten-Slagharen; te Maarn-
Maarsbergen, ds. J. Plante te
Vleuten; te Nijkerk (hervormd
wijk 1), ds. M..A. van den Berg
te Zoetermeer; te Urk (geref),
ds. J. Tadema te Strijen; te
Zeist (g.v. zorgcentrum De
Looborch), ds. E. Noltus te
Zeist, die dit beroep heeft aan
genomen; te 't Harde, ds. D.
Dekker te Oudewater-Heken-
dorp; te Rouveen, ds. L.W. van
der Sluijs te Nijkerkerveen; te
Spang-Capelle, dr FJ. Visser
te Den Haag; te Veen, ds. W.
Meijer te Yerseke.
Aangenomen naar Wouters-
wonde (herv.), kandidaat G.H.
Vlijm te Barneveld.
Bedankt xoor Apeldoorn (herv.
wijkgem. b.a. Eben-Haëzer) en
voor Voorthuizen (hervormd
wijk 1), ds. H. Markus te Rijs-
sen; voor Huizen (wijk Meent-
kerk), ds. P.J. Visser te Den
Haag; voor Cioes, ds. H. Rus-
scher te Barneveld.
Toegelaten en beroepbaar:
kandidaat A.J. Post, Gorin-
chemsestraat 76, 4231 BJ
Meerkerk. Tel. 0183-511415.
Toegelaten maar voorlopig
niet beroepbaar: kandidaat
PB. van den Beukei te Ridder
kerk.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Doornspijk, ds.
IJ.R. Bijl te Waddinxveen e.o..
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Veenendaal-Oost,
ds. E.J. Oostland te Ommen-
Noord/Oost.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen te Zalk en Veecaten,
kandidaat J. uit de Bosch te
Zeewolde.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te /\lmelo, ds. H.K.
Sok te Drogeham; te Damwou-
de, ds. J.P. Boiten te Sliedrecht
(Bethelkerk).
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Apeldoorn en te
Nieuwkoop, ds. M. Karens te
Werkendam; te Hoofddorp,
ds. J.J. Tanis te Kampen; te
Krabbendijke, ds. F. Mulder
te Wageningen; te Middelhar-
nis, ds. A. Schot te Nunspeet;
te Moerkapelle, ds. L. Terlouw
te Barendrecht; te Ouddorp,
ds. W.J. Karels te Hardinx-
veld-Giessendam; te Ridder
kerk-Slikkerveer, ds. B. van
der Heiden te Alblasserdam;
Bodegraven, A.T. Vergunst te
Carterton (Nieuw-Zeeland);
te Urk, ds. CA. van Dieren te
Rijssen-Noord.
GER. GEM. IN NED.
Bedankt voor Alblasserdam, en
Goes, ds. J. Roos te Barneveld.
Rond veel voormalige tuin
derijen bij Ouddorp ligt een
zgn. hoagte. Deze vroegere
afscheidingen zijn thans van
groot belang voor bloemen en
vlinders. Van deze hoagten,
die in bezit zijn van het Zuid
Hollands Landschap, moet de
opslag worden verwijderd.
En op deze actiedag kan de
Vereniging weer veel hulp
gebruiken. Een ieder die
iets voor het behoud van de
natuurelementen wil doen of
eens lekker buiten bezig wil
zijn, kan daar dus a.s. zater
dag bij helpen.
Om 8.30 uur wordt verzameld
bij de Doornweg (te bereiken
via de Oudelandseweg en de
Klarebeekweg). Handgereed-
schap en motorzaag zijn aan
wezig, maar wie ook in bezit
is van dit ander goed handge-
reedschap raag dit zeker mee
nemen. Zoals gebruikelijk zal
eventueel openhaardhout
hout onder de helpers wor
den verkocht voor 5 per
m^. Deze activiteiten worden
georganiseerd door de werk
groep terreinbeheer van de
vereniging.
Wie meer wil weten, kan
bellen naar 0187 485566 of
681105.
Veel wordt er gesproken over
een herindeling van de vier
gemeenten op Goeree-Over
flakkee. Dat dit geen kleine
zaak is blijkt al uit het feit dat
hier al jaren over een verde
re samenwerking of herinde
ling gesproken wordt. Voor
delen en nadelen worden
afgewogen. De ene gemeente
houd de boot af, terwijl het
voor een andere gemeente
niet snel genoeg kan gaan. Is
het daadwerkelijk wel nodig?
"Wat merken wij als burgers
van een eventuele samen
voeging? Veel vragen spelen
rond dit thema.
Graag willen de vier gezamen
lijke SGP-Kiesverenigingen
in samenwerking met de SGP
Jongeren deze zaken op een rij
zetten. Om een duidelijk beeld
te schetsen word er op 20 febru
ari een avond belegd waar deze
zaken aan bod komen. Op deze
avond hopen de heren A.M.
Weststrate, gemeente secretai-is
van Korendijk, en T. van Oos
tenbrugge, voormalig gemeen
tesecretaris van Bruinisse, de
voor- en nadelen op een rij te
zetten. In de gemeente Koren-
dijk (Hoeksche Waard) is een
gemeentelijke herindeling niet
doorgegaan, in de gemeente
Bruinisse (Schouwen-Duive-
land) wel. Onder leiding van
de heer G. Slootweg hopen
beide personen op de door
u gestelde vragen in te gaan.
Er is voldoende ruimte voor
discussie met de spiekers. De
avond wordt gehouden in de
Prins Mauritsschool te Mid
delhamis, aanvang 19.30 uur.
Iedereen wordt uitgenodigd
om aanwezig te zijn.
20-
P.A. de Rover
Zoals ge weet, Verhey, ben ik door
de rechtbank hier te Gorinchem tot
honderd gulden boete veroordeeld,
omdat ik op enkele plaatsen in de
provincie Utrecht voorging in bijeen
komsten."
"Wat heeft de Gorcumse rechtbank
daarmee te maken, domenee?"
"Niets, Verhey, maar als ik door de
Utrechtse rechtbank veroordeeld
ware, zou de zaak in appèl te .Amster
dam voorkomen. En dan zou ik vrij
gesproken worden. Dat wilde de
satan niet. Daarom heeft het Open
baar Ministerie goedgevonden om de
zaak hier naar Gorinchem te trekken.
En nu heeft liet Hoog Gerechtshof
te 's-Gravenhage het vonnis van de
rechtbank hier geconformeerd.
Och, broeders, ik zou nog veel kun
nen vertellen, maar we zullen het
hierbij laten. Je ziet, schipper, onze
weg gaat niet over rozen. Maar wij
zeggen met Petrus: "Geliefden, en
houdt u niet %reemt over de hitte (der
verdruckinge) onder u, die u geschiet
tot versoeckiiige, als of u (vet) vreemts
o\'erquame; maer gelyck gv gemeen
schap hebt aen het lijden Christi,
(.AIsoo) verblijdt u: opdat gy oock in
de openbaringe Syner heerlickheyt u
moogt verblijden ende verheugen."
Ze wandelen op de weg naar huis, Job
en Willem. Rechts van hen strekt zich
het eindeloze polderland uit. Hier
en daar staat een molen, welks wie
ken zich traag bewegen. Er is weinig
wincl.
Een kerktorentje piekt zijn spits boven
het geboomte. Een reiger roeit met
trage slag naar het Oosten. Over het
landschap ligt de rust van een stille
voorzomermiddag.
Links hggen de uiterwaarden, vlak
weiland, onderbroken door morgens
griendhout en snel opgaand riet. En
daarachter ligt de rivier, het element
van Willem.
"We hebben een mooi uur gehad,
Willem", zegt Job Verhey. "Ze zou
wen aan mijn zo'n makkelijke niet
hebben", zegt Willem, zijn gedachten-
gang onderbrekend.
"Dan zou jij toch niet op de goeie
plaats staan, jonchie."
"Dat kan wel zijn, maar 't staat te
bezien, of ik mijn handen thuis zou
houwen, als ze aan mijn spullen kwa
men."'
"We gaan wat eten", zegt Job, als ze
een herberg voorbijkomen.
Ze gaan bij het raam achter een blauw
horretje zitten en bestellen een kroes
bier.
In de gelagkamer zijn een paar man
nen aan het biljarten. Hun kroes bier
staat op een tafeltje dicht bij.
\Villem en Job openen de knapzak;
maar voor ze beginnen, zitten ze een
wijle met de pet voor de ogen. Een
der biljarters ziet het en stoot zijn
maat aan.
"Een paar tijne", zegt hij half hard
op. Ze lachen alle vier. Job en Wil
lem horen het, maar reageren er niet
op.
Dat prikkelt blijkbaar de kerel, die
gesproken heeft. Hij legt zijn keu
neer en gaat vlak voor Job staan.
"Zijn jidlie een paar fijne, zeg op. As 't
waar is, smijten we je den dijk op."
Lr vliegt een woede in Willem
omhoog. Wat wil die blaaskaak?!
Job ziet de verandering op het gelaat
van zijn metgezel. Hij wil niet, dat die
zich in drift te buiten gaat. Daarom
antwoordt hij rustig:
"Of wij fijne zijn, dat zei C^od uitma
ken, beste kerel. Zurgjij, datje veur
tijd en eeuwigheid geborgen bin." Hij
neemt een hap en een slok bier en
kauwt kalm door.
"Hoor je 't jonges, 't zijn fijne. D'r uit
motten ze. Dat tuig kannen we hier
niet dulden."
De zin is nauwelijks af, of hij belandt
met een gang als van een khpper
onder de biljarttafel. Bonk!
Willem heeft het hem geleveid. "Mot
ik z'n smoel ook nog dichtslaan?"
vraagt hij aan Job.
'Je gaat zitten, Willem. Wee degene,
die vlees tot zijn arm stelt."
De kerel is opgekrabbeld. Ook de
anderen mengen zich in de twist. Ze
zijn verhit door het bier en braken
vreselijke verwensingen uit.
Willem blijft staan. Als de kerels op
hem aandringen, zegt hij: "De eerste
de beste, die me aanraakt, breek ik z'n
lainde (lendenen) kapot."
Hoe vaak heeft Willem vroeger in
kroegen gevochten. Zijn oude strijd-
vuur is weer ontwaakt.
De waard leunt over de toonbank. Er
is bewondering in hem voor die bonk
van een schipper.
Een der mannen haalt een mes uit
zijn broekzak, houdt dat Willem
onder de neus en brult: "As jij je bak
kes niet dicht houdt, teken ik er een
kruis op, waar je heel je leven mee
rondloopt!"
Het mes vliegt door de gelagkamer
en de grootspreker belandt achter het
biljart. Er is een grimmige voldaan
heid in Willem.
"Da's nummer twee", zegt hij. "Willen
de twee anderen misschien ook naar
de tapkast verhuizen?"
Hij rekt zich uit. Zijn ogen vlam
men. Hij heeft in lang niet meer
gevochten. Hij zal die koeiekopers
leren.
De koeiekopers schijnen respect voor
hem te krijgen. Ze gaan terug naar-
het biljart.
"De fijne zijn de mijne, zegt de duvel",
spot er nog een.
Op de kop van de ander groeit een
bult als een donderwolk, "'t Is genog,
mannen", zegt de waard. "Hij heeff
bewezen, datie zijn man kan staan.
Laat ze verder met rust."
"Hij heeft bewezen, dat-ie geen fijne
is", zegt een derde, "want die maggen
niet vechten."
Job kijkt Willem aan en zegt: "Daar zit
veel waars in, Willem.
"Ze hebben d'r smerige smoel dicht te
houwen en van mijn lijf af te blijven",
gromt Willem.
"In de leerschool van Jezus zei je nog
veul motten leren", meent Job zaclit-
moedig. "'t Gaat daar allemaal dwars
tegen het vlees in."
Die avond als Annemie de brief gele
zen heeft, tekent Willem hem en
brengt hem bij de bode, die hem aan
de scriba van het klassikaal kerkbe
stuur zal afgeven.
"Ondertussen blijft Dirk ongedoopt",
zegt Annemie.
"D'n domenee heeft gezeed, dat dat
veurlopig niet geeft, as we maar gelo
ven."
(wordt vervolgd)