Evolutie of schepping
Warme Truiendag op
Bosseschool
Kerk
diensten
Lege
Het weer van volgende week...
Psalmzangdag in teken
van Calvijn
EIIAtlDEII-niEUWS
Temperaturen geleidelijk
in de lift
Johannes
Calvijn - zijn
leven, zijn werk
Traditionele
Zeeuwse
Psaluizang
EIIAt1DEli.|ilElJW5
MIDDELHARNIS - Op vrijdag 13 februari
deden meer dan twee miljoen mensen thuis, op
school of op hun werk mee aan de Warme Trui
endag 2009. En daar waren natuurlijk de ruim
400 leerlingen en hun meesters en juffen van de
Bosseschool ook bij; want daarvoor ben je dan
ook een Eco-school.
Zondag 22 februari 2009
Eerste Lijdenszondag
Uw auto én caravan
PAGINA 2
VRIJDAG 20 FEBRUARI 2009
Ethiek
Heftige beroering
El' IS de vorige week heel
wat te doen geweest in ons
land en vooral in de achterban
van de E.O, over de uitspra
ken en via de televisie zicht
bare ondeltekening van een
brief van en door de bekende
medewerker Andries Knevel.
De één was verontwaardigd,
de ander diep bedroefd dat
door hem de boodschap in en
van de Bijbel over de zeven
dagen van de eerste week van
de schepping werd losgelaten
en hij zijn kinderen en E.O.-
leden ervoor excuus betuigde
dat vroeger wel te hebben
doorgegeveri en geloofd. Oud-
medewerkers van hem vooral,
maar ook diverse commentato
ren in christelijke dagbladen,
toonden zich geschokt. En een
aantal E.O.-leden zou voor het
lidmaatschap inmiddels heb
ben bedankt.
Inmiddels opnieuw
excuus
Nu moet wel eerlijk wor
den vermeld dat Andries in
het deze week verschenen
omroepblad 'Visie' per open
brief aan de leden andermaal
excuus aanbiedt, nu voor zijn
op de tv uitgezonden verkla
ring. Hij erkent mensen te
hebben gekwetst en betuigt
spijt over de door hem gewek
te indruk als zou hij een offi
cieel E.O.-standpunt hebben
weergegeven. Op zich doet dat
sympathiek aan. Maar wat de
inhoud betreft, huldigt hij nog
steeds hetzelfde standpunt.
Inmiddels heeft de E.O. hem
het dagvoorzitterschap van
een te beleggen 'Darwin-dag'
ontnomen.
Welke gevolgen?
Indien wie dan ook ver
klaart niet meer te kunnen
geloven in wat de Schrift zelf
getuigt, dat God in een week
alles heeft geschapen naar Zijn
wil, met zijn bedoeling en tot
Zijn eer, dan roept hij de vraag
op of ook andere zaken die de
Bijbel naar voren brengt, niet
meer geloofd hoeven te wor
den. Zeker, het verzoenend
lijden en sterven van de Hei
land mag dan als het hart van
het Evangelie overeind blijven
staan, maar in hoeverre is de
Schrift betrouwbaar in andere
opzichten? En wat is de toets
steen voor de beslissing of het
gehele Woord van God echt
betrouwbaar is en echt weer
geeft wat geschied is? Moet de
wetenschap dat vaststellen, of
ons verstand, of ons gevoel?
Argumenten
Persoonlijk heb ik er nooit
aan getwijfeld of God in een
week de totale schepping tot
stand bracht. Nu behoef ik de
Schrift of de Heere Zelf niet te
verdedigen tegen bezwaren of
aanvallen. Wat voor een God
zou dat zijn? En wie ben ik?
Maar naar mijn oordeel geeft
ons het Woord van God wel
belangrijke argumenten. Ik
noem er enige.
Het woordgebruik
Wordt Genesis 1 vaak een
dichterlijke beschrijving van
de schepping geheten of een
profetische weergave, waarbij
men niet alles letterlijk hoeft
te nemen en te verstaan wat
geschreven is, het is wel heel
frappant dat juist in het eer
ste hoofdstuk van de Bijbel
het meest gewone woord voor
'dag' wordt gebezigd, en wel
het woord 'jom', dat altijd bete
kent een dag van 24 uur.
De ouderdom
Hoe oud was de door God
geschapen mens toen na zijn
schepping de -rustdag kwam?
Hoeveel jaar telde hij? Wat zegt
u? Hij was nog maar één dag
oud! En toch kwam de mens
niet als baby ter wereld! En
terstond kon hij ook gebruik
maken van allerlei vruchten
van de bomen. Die waren niet
maar als stekjes of plantjes door
de Schepper in de grond gezet,
die verder moesten uitgroeien.
En ook de aardkorst of ver
schillende aardlagen waren
binnen een week aanwezig
met wat erbij of erin aanwezig
was. Daar gingen geen miljoe
nenjaren overheen, zoals men
meent m^ gevonden fossielen
te kunnen bewijzen.
Het levensritme
God heeft ook in de wetge
ving, in het vierde gebod, uit
drukkelijk geboden de rustdag
te onderhouden. Zelf zegt Hij
in zes dagen de hemel, de aar
de en de zee met al wat daarin
is in zes dagen geschapen te
hebben en op de zevende dag
gerust te hebben. En Hij geeft
de mens het bevel om in zes
dagen alle werk te verrichten
en op de zevende dag te rusten.
Telkens weer, tot op vandaag
toe, komen de zeven dagen in
en van de week naar ons toe in
het ritme van het leven dat Hij
Zelf heeft bepaald.
Kunnen wij dan zeggen dat
we de dagen niet letterlijk hoe
ven te nemen? Wie dat beweert,
moet dan ook maar eerlijk zeg
gen het vierde gebod niet meer
serieus te willen en te kunnen
nemen, omdat dit dan nergens
op berust. En wat voor zin
heeft het om op de rustdag in
de kerkdiensten ook dit gebod
de gemeenteleden voor te hou
den? Zeker, we leven in de tijd
van het Nieuwe Testament en
houden de rustdag op de eer
ste dag van de week, dankzij
de opstanding van Christus
uit de doden. Die op die eerste
dag alom verscheen, tot in de
avond toe.
Gods almacht
Tenslotte lijkt her erop
dat we God als Schepper een
langere tijd moeten gunnen
en toekennen dan Hij in Zijn
eigen Woord zegt om alles te
hebben kunnen scheppen en
de schepping in te delen zoals
Hij dat wilde. Strijdt dat niet
met de belijdenis dat God de
Almachtige is, de Schepper van
de hemel en van de aarde?
De evolutie onzin?
Wanneer wij vasthouden aan
wat de Schrift ons voorhoudt
over de schepping, betekent
dat dan dat de evolutie totale
onzin is? Integendeel, binnen
W. Chr. Hovius
de openbaring-van God en het
geloof in Hem, en daarin krijgt
ook de wetenschap een plaats.
Bepaalde dieren of wezens zijn
uitgestorven, andere soorten
hebben zich uit wat bestond
ontwikkeld. Daarbij kan de
wetenschap ons gegevens aan
reiken die des te meer de groot
heid en de schoonheid van de
werken van God laten zien.
Te ver gaande
nieuwsgierigheid?
Op allerlei vragen die kun
nen rijzen, is geen pasklaar en
afdoend antwoord te geven.
Maar drijft ons dan nieuwsgie
righeid die al maar dieper wil
doordringen tot de oergrond,
of willen we heilbegerig luiste
ren naar wat God Zelf ons zegt
en waaraan we voor leven en
sterven genoeg hebben?
En wat onze nieuwsgierig
heid betreft, ook daaraan stelt
de Schrift grenzen. Ooit kreeg
de kerkvader Augustinus van
iemand de vraag voorgelegd:
'Wat deed God nu eigenlijk
voordat Hij alles geschapen
heeft, want Hij is toch eeuwig?'
De kerkvader antwoordde kort
en goed: 'Toen heeft God een
hel gemaakt voor nieuwsgie
rige mensen'.
Brengen we tenslotte weten
schappers en werkers in de
media ook maar gedurig bij
God in ons gebed. Ook zij
dragen een grote verantwoor
delijkheid in de samenleving.
Moge de God van alle genade
hen leiden door Zijn Woord en
Geest.
Groep 6 i.s lekker uitgelaten na een goede warming-up.
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmlj. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huls-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail: info@ellandennleuws.nl
Tarief per mm 0,42. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zal<eliil<e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overiijdensbericliten: maandag 17.00 uur
en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg
van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Bladmanager Gert Verweij, tel. (06) 50448359
Advertentie-verkoop: e-mail: gertverweij@eilandenrileuws.nl
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022
e-mail: redaotie@eilandennieuws.nl
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
Door de verwarming een paar
graadjes lager te zetten heeft
de Bosseschool per graad
7% energie bespaard, en dus
7% minder C02 uitgestoten,
helemaal conform het doel
van deze dag.
Het andere doel, aandacht
besteden aan energie en kli
maat, werd ook bereikt. In
alle klassen is hieraan aan
dacht besteed en de meeste
leerlingen weten nu wel zo'n
beetje waarom je zuinig moet
zijn met energie.
Het was een vrolijke boel in
de klassen' met al die lekkere,
warme, kleurige truien die
de kinderen aanhadden en
de vrolijke mutsen en sjaals
daarboven.
Er werd deze dag ook lek
ker bewogen om warm te
blijven: zo ging één groep
salsa dansen, een andere
groep deed om het half uur
een heuse warming-up, en
eigenlijk heeft niemand
het echt koud gekregen.
Alle kleuters vonden het ook
prachtig, zeker omdat de
leerlingen uit de groepen
7 en 8 van de Eco-schools-
werkgroep met een sketch de
actie hadden geïntroduceerd.
Hopelijk zijn de deelnemers
aan de Klimaattop in Kopen
hagen eind 2009 wakker
geschud door deze actiedag
en durven ze goede stappen
te zetten op weg naar een
beter milieu.
Aan de leerlingen van de
Bosseschool zal het niet lig
gen.
Half februari 1956, toen we zo'n beetje koudste periode
van de vorige eeuw beleefden, vroren de stenen ook in het
Zuid-Hollandse uit de grond. Op de zestiende van deze
grimmigste wintermaand ooit noteerde de Eilandenregio
bijna 19 graden vorst bij het krieken van de dag. Het veel
mildere Vlissingen kwam toen verrassend uit op exact -20
graden en het was daar nooit kouder. Overdag steeg het
kwik op die bewuste zestiende van de tweede niet verder
dan,-10 graden in deze contreien.
Het is hier al eens vaker gezegd... de kans dat we zulke
onvervalste diepvrieswaarden ooit nog eens zullen mee
maken is nihil. Er is tegenwoordig te weinig kou voorhan
den richting Noord-Europa.
Deze bijna voorbije februariweek hadden we ook wel
'koud' weer in huis, maar die kilte was natuurlijk van een
geheel andere orde dan die uit de sprokkel van 1956.
De afgelopen dagen was er van het Eilandseweer soms
maar weinig te merken, vooral op de woensdag toen er
weinig wind stond en het droog bleef. Een enigszins 'weer
loze' dag zouden we het kunnen noemen.
De vorstige uurtjes gedurende de nachten zijn we inmid
dels kwijt, maar echt zacht wordt het niet de komende
periode.
In het voor de deur staande weekeinde neemt de regerl-
kans trouwens weer toe, maar veel water zal er niet val
len op Goeree-Overflakkee. Een groot deel van de tijd
zal het wel overwegend droog blijven. De wind zoekt de
(noord) westhoek op en kan af en toe vrij krachtig waaien.
De temperaturen gaan nog wat verder in de lift en kunnen
uitkomen op maximaal 8 graden.
Veel meer zal dat niet kunnen worden, want het zeewater
voor de deur is opvallend koud.
Aan de uiterste noordwestkant van het eiland voorbij Oud-
dorp is het water nog maar een graad of 3.
Volgende week blijven we een beetje tussen 'smal en
dwars' zitten. Geen lenteopenbaringen vooralsnog, maar
ook geen mooi droog vriesweer in de uitverkoop.
Eigenlijk is dit patroon kenmerkend voor deze winter.
Gemiddeld zitten we ook nu alweer een graad beneden
de temperatuurnorm in deze sprokkelmaand. Uitschieters
naar boven en naar beneden zijn er niet en als het gemid
deld maar steeds aan de kille kant blijft valt er toch een
koude winter uit te slepen al met al.
weerman Mare Putto
KAMPEN - Op zaterdag 14
maart 2009 wordt in de Boven
kerk te Kampen de landelijke
Psalmzangdag weer gehouden.
Dit jaar wordt op de Psalm
zangdag stilgestaan bij het 500"^
geboortejaar van de reforma
tor Johannes Calvijn. Ds. L.W.
van der Meij, predikant van
de Christelijke Gereformeerde
Kerk te Driebergen, zal de psal
men van toelichting voorzien
en zich daarbij toespitsen op
het thema "Calvijn en de psal
men". De samenzang wordt op
het Hinsz-orgel begeleid door
organist Peter Eilander. De
psalmen worden niet-ritmisch
gezongen uit de berijming
van 1773. De Psalmzangdag
is voor iedereen gratis toegan
kelijk. Wel wordt er twee keer
gecollecteerd ter bestrijding
van de onkosten. In de pauze
zijn consumpties tegen beta
ling verkrijgbaar. De middag
begint om 13.30 uur en duurt
tot 16.30 uur. Parkeertip: Stad
huis, Burg. Berghuisplein, op
ca. 10 min. loopafstand van de
Bovenkerk. Voor meer info zie
website www.psalmzangdag.nl.
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.00 uur
kand. G. Pater, Kruiningen
en 18.30 uur dr. W. van
Vlastuin, Katwijk aan Zee.
Eben-Haëier 9.00 uur kand.
W. J. van den Brink, Ede en
18.30 uur kand. G. Kater,
Kruiningen - Herv. Gem.
9.45 uur ds. A. Belder, voor
bereiding Heihg Avondmaal
en 18.00 uur ds. J. Blom,
Ridderkerk - Geref. Kerk
10.00 uur ds. C. G. Kanten
18.30 uur ds. D. Westeneng
- Oer. Gem. 9.30 uur lees-
dienst en 14.30 uur student
G. W. S. Mulder - Doopsge
zinde Gem. 9.30 uur ds. M.
G. de Vries en 18.30 uur de
heer W. Tanis.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. E. de Mots,
voorbereiding Heilig Avond
maal en 18.30 uur ds. P. Zee
dijk, Stavenisse - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.
W. van Estrik en 18.00 uur
ds. A. van Wijk, Herkingen.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur ds. D. Hoolwerf,
bediening Heilig Avondmaal
en 17.00 uur ds. A. Belder -
Hersteld Herv. Gem. 11.00
uur kand. W. J. van den
Brink, Ede en 18.00 uur ds.
J. W. van Estrik, Goederee-
de - Geref. Kerk 10.00 uur
ds. R C. Koster en 18.30 uur
ds. C. G. Kant.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 16.00 uur ds.
Joh. Post, Putten - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. G. Toes
- Gen Gem. 10.00 en 18.00
uur student G. W. S. Mulder
- Oer. Gem. in Ned. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G. van Meije-
ren en 18.00 uur kand. G.
Lugthart - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst -
Ziekenhuis: 14.30 uur ds.
C. Oorschot.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. E. Versluis,
Sint Annaland, bediening
Heilig Avondmaal en 18.00
uur ds. G. C. Kunz, Dor
drecht, dankzegging Hei
lig Avondmaal - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur ds.
A. van Wijk, voorbereiding
Heilig Avondmaal en 18.00
uur kand. A. Kos, Barne-
veld - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P Blok.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Willem-
sen en 18.00 uur ds. A. W
van der Plas, Waddinxveen
- Lukaskapel HDG 10.30
uur ds. Th. W. H. van der
Heijden - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 en 17.00 uur ds.
L. M. Jongejan - Exodus
10.00 uur ds. R. Steenstra -
Remonstrantse Gem. 10.00
uur samenkomst - CAMA
Gem. 10.00 uur de heer H.
ten Voorde.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. Blom,
Ridderkerk en 18.00 uur ds.
H. Harkema - Geref. Kerk
10.00 en 17.00 uur ds. L.J.
Lingen - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Chr.
Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. A. A. Egas - Geref.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en
17.00 uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. L. W.
den Boer, Sint Philipsland
en 18.00 uur dr. T E. van
Spanje, Reeuwijk - Her
steld Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. C. Oorschot,
Stellendam, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avond
maal - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. Schipper.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur kand. M. de
Wilde, Ridderkerk, voorbe
reiding Heilig Avondmaal
en 18.00 uur ds. W. van
Weelden, Oud-Alblas - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Evangelie Gem.
Fiakkee 10.00 uur de heer
H. Scheermeijer.
STAD ayh HARINGVLIET -
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
L. D. Burger, Waddinxveen
en 18.00 uur ds. H. Liefdng,
Delft - Geref. Kerk 10.00
uur ds. A. van der Zwaag
en 18.00 uur ds. J. H. Bec
ker - Ger. Gem. 10.00 uur
leesdienst en 14.30 uur ds.
J. Schipper.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur ds. H. van Ginkel,
Goes en 18.00 uur kand.
Van Kralingen, Ridderkerk
- Geref. Kerk 10.00 uur ds.
B. J. Oldenhuis en 18.00 uur
de heer W. van de Geest.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
H. G. van der Ziel, v.m. voor
bereiding Heilig Avondmaal
-Hersteld Herv. Gem. 13.30
uur ds. L. M. Jongejan, Mid
delharnis en 18.00 uur ds. J.
Kot, Borssele - Geref. Kerk
De lezers van 'het maandblad
Protestants Nederland, uitgaaf
van de gelijknamige landelijke
stichting, waren eind vorig jaar
maar goed af Via hun brieven
bussen plofte op enige dag een
zwaar pakket op de deurmat.
Opengemaakt bleek .het een
enkele ponden zwaar boek te
zijn dat zeer gedocumenteerd
en fraai geïllustreerd een beeld
wil geven van Johannes Calvijn,
zijn weg en zijn werk. Diens
geboortedag op 10 juli 1509 in
het Noord-Franse stadje Noyon
wordt dit jaar herdacht. Zeer
breed herdacht. Geen zichzelf
respecterend opinie- of dag
blad gaat voorbij aan de man
wiens geboorte vijf eeuwen van
ons is gescheiden. Hij is in, dit
jaar. Er is zelfs sprake van een
zekere Calvijn-hype. Merk
waardig genoeg; dat deelt hij
met Darwin, de grondlegger
van de evolutiegedachte. Deze
is overigens drie eeuwen jon
ger dan de reformator van
Geneve.
Terug naar dat boek. De lezers
van PN kregen het gratis van
hun bestuur. Voor niemendal,
zo'n prachtig geschenk. Fijn
voor u en mij is het feit dat
daarmee de voorraad niet uit
geput is geraakt. U kunt het
boek - een aanrader! - gewoon
kopen bij de (christelijke) boek
handel. Het is qua opmaak en
inhoud te vergelijken met het
in 2007 verschenen Martin
Luther. Zijn leven, zijn werk. Nu
dat dus over Calvijn.
Het boek biedt een overzicht
van Calvijns levensweg en zijn
levenswerk. De hoofdtekst is
van de hand van f)rof. dr. W.
van 't Spijker, emeritus hoogle
raar kerkgeschiedenis te Apel
doorn, een absolute autoriteit
wat de historie van de refor-
maüe betreft. Hij schreef de
biografie van Calvijn, alsmede
een beknopt overzicht van zijn
theologie. Belangrijke the
ma's uit Calvijns leven en zijn
geschriften worden daarnaast
uitgewerkt in meer dan der
tig excursen, geschreven door
specialisten uit binnen- en bui
tenland. Zo biedt dit boek een
gevarieerd beeld van de man
aan wie het calvinisme en de
calvinisten hun kerkelijke en
geestelijke idenüteit zeggen
te ontlenen. Neem daarbij de
overvloed aan illustraties en
het grote formaat van het boek,
meer dan 400 pagina's tellend
- en u reageert heel begrijpe
lijk: dat boek zou ik graag in
mijn bezit willen hebben..Het
is al met al een Fundgrube voor
hen die de diverse aspecten
van Calvijns betekenis ter harte
gaan.
Er wordt dit jaar veel over Cal
vijn geschreven en gesproken.
Zoveel zelfs dat er een speciale
eenmalige glossy over hem is
verschenen. Een collectors item,
zo kondigde de uitgever aan.
Diens motieven om het zo aaii
te kondigen, zullen overigens
vooral door gewenste uitgif
teaantallen gemotiveerd zijn,
denk ik. Maar ondertussen is
er wel reden om dit jaar (en
waarom niet ook daarna) de
gelegenheid aan te grijpen
over en van Calvijn te lezen.
De levensbeschrijving door Van
't Spijker leest als een roman.
Denk niet dat het een dorre
kroniek van enkel wat wetens
waardigheden is geworden.
Nee, lijnen worden getrok
ken en verbanden worden
getoond. Hier is een echte ken
ner aan het woord. Met name
het voorlaatste hoofdstuk Con
touren van Calvijns theologie is
erg leerzaam. Als ik het goed
bezie, bespreekt Van 't Spijker
Calvijns theologie door middel
van een drietal thema's. Dat
zijn: Schrift, genade, kerk. Wie
andere boeken van Van 't Spij
ker las, kwam deze trits al eer
der tegen. Ze legt ontegenzeg
lijk de goudader van Calvijns
denken open.
Calvijn was door en door een
Schrifttheoloog. Hij liet keer
op keer blijken dat de Heilige
Schrift, zijnde het Woord van
de eeuwige God, voor hem de
laatste en hoogste instantie is.
Hij beroept zich er volledig
op. Calvijn heeft diepe eerbied
voor het gezagvolle, godde
lijke Woord van de Heere. Ik
citeer: "Woord en Geest zijn met
een onlosmakelijke band onder
ling verbonden. De Schrift Zelf
is product van de Geest. Herhaal
delijk bedient Calvijn zich van de
uitdrukking dat zij 'dictaat van de
Geest' is. Calvijn hanteert liet
inspiratiebegrip niet om daarmee
de persoon van de Bijbelschrijver
buiten beschouwing te houden. God
heeft hen in dienst genomen en het
is van betekenis, dat wij door hun
stem God Zelf horen spreken.Een
woord van Calvijn zelf in dit
verband: "Wie in de Schnft vor
dering wil maken, dient allereerst
voor zichzelf vast te stellen, dat de
wet en de profeten geen leer bevat
ten, door het oordeel van mensen
voortgebracht, maar door de Hei
lige Geest gedicteerd.
Er is uit dit boek veel te leren,
dat begreep u al. Over Calvijn
leven nog steeds veel karika
turen, als zou hij een streng,
gevoelloos en onbewogen man
zijn geweest. Wie hem kent uit
zijn nagelaten geschriften, en
dat zijn er vele, heeft daarin
een in zeker opzicht rechüij-
nig maar tegelijkertijd bewo
gen mens leren kennen. Een
gegrepene door het Evangelie
van Gods genade. Een leraar
van de kerk die pal stond voor
de waarheid van Gods Woord
en voor de doorwerking daar
van. Maar die het heil van Gods
gemeente voor ogen had. In
zijn pfeken hanteerde hij een
eenvoudige taal en een onge
kunstelde wijze van uitdrukken.
En de praktijk van zijn eigen
leven was geheel in overeen
stemming met de boodschap
die hij anderen bracht. Ook
hij moest leven van genade.
Dat bleek wel in het testament
dat hij enkele weken voor zijn
overlijden heeft laten beschrij
ven. Ik citeer daaruit de vol
gende woorden: "Ik omhels de
genade die Hij mij betoond heeft
in onze Heere Jezus Christus en
neem de verdiensten van Zijn dood
en lijden aan, opdat door dat-mid
del al mijn zonden verzoend zullen
zijn. En ik smeek Hem om mij zo
te wassen en te reinigen door het
bloed van die grote Verlosser, dat
voor alle arme zondaars is uitge
stort, dat Ik voor Zijn aangezicht
zal kunnen verschijnen als iemand
die Zijn beeld draagt.
N.a.v.: W. B'alke, W. van 't Spij
ker e.a., Johannes Cal
vijn. Zijn leven, zijn
werk. Uitgeverij Kok
te Kampen. Gebonden.
Groot formaat. Geillu-
streerd. ISBN 90-435-
1575-7. 413 pae. Prijs
€45,00.
J.M.J. Kieviet
in vertrouwde handen
10.00 uur dienst in Geref.
Kerk Den Bommel en 18.00
uur de heer R. W. Baas -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur kand. A. L. Kor-
naat, Klundert, voorberei
ding Heilig Avondmaal.
THOLEN - Op zaterdag
middag 21 februari vindt
de Traditionele Zeeuwse
Psalmzang weer plaats in
de Grote kerk van Tho-
len.
Ds. G.J. van Aalst houdt
over de te zingen psal
men meditaties. Martin
Weststrate begeleidt de
samenzang. De middag
begint om 14.30 uur en
duurt tot ongeveer 16.30;
de kerkdeuren gaan om
13.30 uur open.
De toegang is gratis. Wel
wordt er een collecte
gehouden voor de The
ologische School van de
Gereformeerde Gemeen
ten, waaraan ds. Van Aalst
als docent is verbonden.
Van de Psalmzang wordt
ook een live CD-opname
gemaakt.
Iedereen is hartelijk
welkom. Zie voor meer
informatie website www.
naarhetconcert.nl.