Evolutie of schepping Warme Truiendag op Bosseschool Kerk diensten Lege Het weer van volgende week... Psalmzangdag in teken van Calvijn EIIAtlDEII-niEUWS Temperaturen geleidelijk in de lift Johannes Calvijn - zijn leven, zijn werk Traditionele Zeeuwse Psaluizang EIIAt1DEli.|ilElJW5 MIDDELHARNIS - Op vrijdag 13 februari deden meer dan twee miljoen mensen thuis, op school of op hun werk mee aan de Warme Trui endag 2009. En daar waren natuurlijk de ruim 400 leerlingen en hun meesters en juffen van de Bosseschool ook bij; want daarvoor ben je dan ook een Eco-school. Zondag 22 februari 2009 Eerste Lijdenszondag Uw auto én caravan PAGINA 2 VRIJDAG 20 FEBRUARI 2009 Ethiek Heftige beroering El' IS de vorige week heel wat te doen geweest in ons land en vooral in de achterban van de E.O, over de uitspra ken en via de televisie zicht bare ondeltekening van een brief van en door de bekende medewerker Andries Knevel. De één was verontwaardigd, de ander diep bedroefd dat door hem de boodschap in en van de Bijbel over de zeven dagen van de eerste week van de schepping werd losgelaten en hij zijn kinderen en E.O.- leden ervoor excuus betuigde dat vroeger wel te hebben doorgegeveri en geloofd. Oud- medewerkers van hem vooral, maar ook diverse commentato ren in christelijke dagbladen, toonden zich geschokt. En een aantal E.O.-leden zou voor het lidmaatschap inmiddels heb ben bedankt. Inmiddels opnieuw excuus Nu moet wel eerlijk wor den vermeld dat Andries in het deze week verschenen omroepblad 'Visie' per open brief aan de leden andermaal excuus aanbiedt, nu voor zijn op de tv uitgezonden verkla ring. Hij erkent mensen te hebben gekwetst en betuigt spijt over de door hem gewek te indruk als zou hij een offi cieel E.O.-standpunt hebben weergegeven. Op zich doet dat sympathiek aan. Maar wat de inhoud betreft, huldigt hij nog steeds hetzelfde standpunt. Inmiddels heeft de E.O. hem het dagvoorzitterschap van een te beleggen 'Darwin-dag' ontnomen. Welke gevolgen? Indien wie dan ook ver klaart niet meer te kunnen geloven in wat de Schrift zelf getuigt, dat God in een week alles heeft geschapen naar Zijn wil, met zijn bedoeling en tot Zijn eer, dan roept hij de vraag op of ook andere zaken die de Bijbel naar voren brengt, niet meer geloofd hoeven te wor den. Zeker, het verzoenend lijden en sterven van de Hei land mag dan als het hart van het Evangelie overeind blijven staan, maar in hoeverre is de Schrift betrouwbaar in andere opzichten? En wat is de toets steen voor de beslissing of het gehele Woord van God echt betrouwbaar is en echt weer geeft wat geschied is? Moet de wetenschap dat vaststellen, of ons verstand, of ons gevoel? Argumenten Persoonlijk heb ik er nooit aan getwijfeld of God in een week de totale schepping tot stand bracht. Nu behoef ik de Schrift of de Heere Zelf niet te verdedigen tegen bezwaren of aanvallen. Wat voor een God zou dat zijn? En wie ben ik? Maar naar mijn oordeel geeft ons het Woord van God wel belangrijke argumenten. Ik noem er enige. Het woordgebruik Wordt Genesis 1 vaak een dichterlijke beschrijving van de schepping geheten of een profetische weergave, waarbij men niet alles letterlijk hoeft te nemen en te verstaan wat geschreven is, het is wel heel frappant dat juist in het eer ste hoofdstuk van de Bijbel het meest gewone woord voor 'dag' wordt gebezigd, en wel het woord 'jom', dat altijd bete kent een dag van 24 uur. De ouderdom Hoe oud was de door God geschapen mens toen na zijn schepping de -rustdag kwam? Hoeveel jaar telde hij? Wat zegt u? Hij was nog maar één dag oud! En toch kwam de mens niet als baby ter wereld! En terstond kon hij ook gebruik maken van allerlei vruchten van de bomen. Die waren niet maar als stekjes of plantjes door de Schepper in de grond gezet, die verder moesten uitgroeien. En ook de aardkorst of ver schillende aardlagen waren binnen een week aanwezig met wat erbij of erin aanwezig was. Daar gingen geen miljoe nenjaren overheen, zoals men meent m^ gevonden fossielen te kunnen bewijzen. Het levensritme God heeft ook in de wetge ving, in het vierde gebod, uit drukkelijk geboden de rustdag te onderhouden. Zelf zegt Hij in zes dagen de hemel, de aar de en de zee met al wat daarin is in zes dagen geschapen te hebben en op de zevende dag gerust te hebben. En Hij geeft de mens het bevel om in zes dagen alle werk te verrichten en op de zevende dag te rusten. Telkens weer, tot op vandaag toe, komen de zeven dagen in en van de week naar ons toe in het ritme van het leven dat Hij Zelf heeft bepaald. Kunnen wij dan zeggen dat we de dagen niet letterlijk hoe ven te nemen? Wie dat beweert, moet dan ook maar eerlijk zeg gen het vierde gebod niet meer serieus te willen en te kunnen nemen, omdat dit dan nergens op berust. En wat voor zin heeft het om op de rustdag in de kerkdiensten ook dit gebod de gemeenteleden voor te hou den? Zeker, we leven in de tijd van het Nieuwe Testament en houden de rustdag op de eer ste dag van de week, dankzij de opstanding van Christus uit de doden. Die op die eerste dag alom verscheen, tot in de avond toe. Gods almacht Tenslotte lijkt her erop dat we God als Schepper een langere tijd moeten gunnen en toekennen dan Hij in Zijn eigen Woord zegt om alles te hebben kunnen scheppen en de schepping in te delen zoals Hij dat wilde. Strijdt dat niet met de belijdenis dat God de Almachtige is, de Schepper van de hemel en van de aarde? De evolutie onzin? Wanneer wij vasthouden aan wat de Schrift ons voorhoudt over de schepping, betekent dat dan dat de evolutie totale onzin is? Integendeel, binnen W. Chr. Hovius de openbaring-van God en het geloof in Hem, en daarin krijgt ook de wetenschap een plaats. Bepaalde dieren of wezens zijn uitgestorven, andere soorten hebben zich uit wat bestond ontwikkeld. Daarbij kan de wetenschap ons gegevens aan reiken die des te meer de groot heid en de schoonheid van de werken van God laten zien. Te ver gaande nieuwsgierigheid? Op allerlei vragen die kun nen rijzen, is geen pasklaar en afdoend antwoord te geven. Maar drijft ons dan nieuwsgie righeid die al maar dieper wil doordringen tot de oergrond, of willen we heilbegerig luiste ren naar wat God Zelf ons zegt en waaraan we voor leven en sterven genoeg hebben? En wat onze nieuwsgierig heid betreft, ook daaraan stelt de Schrift grenzen. Ooit kreeg de kerkvader Augustinus van iemand de vraag voorgelegd: 'Wat deed God nu eigenlijk voordat Hij alles geschapen heeft, want Hij is toch eeuwig?' De kerkvader antwoordde kort en goed: 'Toen heeft God een hel gemaakt voor nieuwsgie rige mensen'. Brengen we tenslotte weten schappers en werkers in de media ook maar gedurig bij God in ons gebed. Ook zij dragen een grote verantwoor delijkheid in de samenleving. Moge de God van alle genade hen leiden door Zijn Woord en Geest. Groep 6 i.s lekker uitgelaten na een goede warming-up. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmlj. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huls-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: info@ellandennleuws.nl Tarief per mm 0,42. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zal<eliil<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overiijdensbericliten: maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager Gert Verweij, tel. (06) 50448359 Advertentie-verkoop: e-mail: gertverweij@eilandenrileuws.nl REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: redaotie@eilandennieuws.nl Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). Door de verwarming een paar graadjes lager te zetten heeft de Bosseschool per graad 7% energie bespaard, en dus 7% minder C02 uitgestoten, helemaal conform het doel van deze dag. Het andere doel, aandacht besteden aan energie en kli maat, werd ook bereikt. In alle klassen is hieraan aan dacht besteed en de meeste leerlingen weten nu wel zo'n beetje waarom je zuinig moet zijn met energie. Het was een vrolijke boel in de klassen' met al die lekkere, warme, kleurige truien die de kinderen aanhadden en de vrolijke mutsen en sjaals daarboven. Er werd deze dag ook lek ker bewogen om warm te blijven: zo ging één groep salsa dansen, een andere groep deed om het half uur een heuse warming-up, en eigenlijk heeft niemand het echt koud gekregen. Alle kleuters vonden het ook prachtig, zeker omdat de leerlingen uit de groepen 7 en 8 van de Eco-schools- werkgroep met een sketch de actie hadden geïntroduceerd. Hopelijk zijn de deelnemers aan de Klimaattop in Kopen hagen eind 2009 wakker geschud door deze actiedag en durven ze goede stappen te zetten op weg naar een beter milieu. Aan de leerlingen van de Bosseschool zal het niet lig gen. Half februari 1956, toen we zo'n beetje koudste periode van de vorige eeuw beleefden, vroren de stenen ook in het Zuid-Hollandse uit de grond. Op de zestiende van deze grimmigste wintermaand ooit noteerde de Eilandenregio bijna 19 graden vorst bij het krieken van de dag. Het veel mildere Vlissingen kwam toen verrassend uit op exact -20 graden en het was daar nooit kouder. Overdag steeg het kwik op die bewuste zestiende van de tweede niet verder dan,-10 graden in deze contreien. Het is hier al eens vaker gezegd... de kans dat we zulke onvervalste diepvrieswaarden ooit nog eens zullen mee maken is nihil. Er is tegenwoordig te weinig kou voorhan den richting Noord-Europa. Deze bijna voorbije februariweek hadden we ook wel 'koud' weer in huis, maar die kilte was natuurlijk van een geheel andere orde dan die uit de sprokkel van 1956. De afgelopen dagen was er van het Eilandseweer soms maar weinig te merken, vooral op de woensdag toen er weinig wind stond en het droog bleef. Een enigszins 'weer loze' dag zouden we het kunnen noemen. De vorstige uurtjes gedurende de nachten zijn we inmid dels kwijt, maar echt zacht wordt het niet de komende periode. In het voor de deur staande weekeinde neemt de regerl- kans trouwens weer toe, maar veel water zal er niet val len op Goeree-Overflakkee. Een groot deel van de tijd zal het wel overwegend droog blijven. De wind zoekt de (noord) westhoek op en kan af en toe vrij krachtig waaien. De temperaturen gaan nog wat verder in de lift en kunnen uitkomen op maximaal 8 graden. Veel meer zal dat niet kunnen worden, want het zeewater voor de deur is opvallend koud. Aan de uiterste noordwestkant van het eiland voorbij Oud- dorp is het water nog maar een graad of 3. Volgende week blijven we een beetje tussen 'smal en dwars' zitten. Geen lenteopenbaringen vooralsnog, maar ook geen mooi droog vriesweer in de uitverkoop. Eigenlijk is dit patroon kenmerkend voor deze winter. Gemiddeld zitten we ook nu alweer een graad beneden de temperatuurnorm in deze sprokkelmaand. Uitschieters naar boven en naar beneden zijn er niet en als het gemid deld maar steeds aan de kille kant blijft valt er toch een koude winter uit te slepen al met al. weerman Mare Putto KAMPEN - Op zaterdag 14 maart 2009 wordt in de Boven kerk te Kampen de landelijke Psalmzangdag weer gehouden. Dit jaar wordt op de Psalm zangdag stilgestaan bij het 500"^ geboortejaar van de reforma tor Johannes Calvijn. Ds. L.W. van der Meij, predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Driebergen, zal de psal men van toelichting voorzien en zich daarbij toespitsen op het thema "Calvijn en de psal men". De samenzang wordt op het Hinsz-orgel begeleid door organist Peter Eilander. De psalmen worden niet-ritmisch gezongen uit de berijming van 1773. De Psalmzangdag is voor iedereen gratis toegan kelijk. Wel wordt er twee keer gecollecteerd ter bestrijding van de onkosten. In de pauze zijn consumpties tegen beta ling verkrijgbaar. De middag begint om 13.30 uur en duurt tot 16.30 uur. Parkeertip: Stad huis, Burg. Berghuisplein, op ca. 10 min. loopafstand van de Bovenkerk. Voor meer info zie website www.psalmzangdag.nl. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur kand. G. Pater, Kruiningen en 18.30 uur dr. W. van Vlastuin, Katwijk aan Zee. Eben-Haëier 9.00 uur kand. W. J. van den Brink, Ede en 18.30 uur kand. G. Kater, Kruiningen - Herv. Gem. 9.45 uur ds. A. Belder, voor bereiding Heihg Avondmaal en 18.00 uur ds. J. Blom, Ridderkerk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kanten 18.30 uur ds. D. Westeneng - Oer. Gem. 9.30 uur lees- dienst en 14.30 uur student G. W. S. Mulder - Doopsge zinde Gem. 9.30 uur ds. M. G. de Vries en 18.30 uur de heer W. Tanis. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots, voorbereiding Heilig Avond maal en 18.30 uur ds. P. Zee dijk, Stavenisse - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W. van Estrik en 18.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Hoolwerf, bediening Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds. A. Belder - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand. W. J. van den Brink, Ede en 18.00 uur ds. J. W. van Estrik, Goederee- de - Geref. Kerk 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 16.00 uur ds. Joh. Post, Putten - Geref. Kerk 9.30 uur ds. G. Toes - Gen Gem. 10.00 en 18.00 uur student G. W. S. Mulder - Oer. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren en 18.00 uur kand. G. Lugthart - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. C. Oorschot. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. Versluis, Sint Annaland, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C. Kunz, Dor drecht, dankzegging Hei lig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. A. Kos, Barne- veld - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Blok. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willem- sen en 18.00 uur ds. A. W van der Plas, Waddinxveen - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. L. M. Jongejan - Exodus 10.00 uur ds. R. Steenstra - Remonstrantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Blom, Ridderkerk en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L.J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. L. W. den Boer, Sint Philipsland en 18.00 uur dr. T E. van Spanje, Reeuwijk - Her steld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avond maal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. de Wilde, Ridderkerk, voorbe reiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. W. van Weelden, Oud-Alblas - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gem. Fiakkee 10.00 uur de heer H. Scheermeijer. STAD ayh HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen en 18.00 uur ds. H. Liefdng, Delft - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A. van der Zwaag en 18.00 uur ds. J. H. Bec ker - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. Schipper. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes en 18.00 uur kand. Van Kralingen, Ridderkerk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur de heer W. van de Geest. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel, v.m. voor bereiding Heilig Avondmaal -Hersteld Herv. Gem. 13.30 uur ds. L. M. Jongejan, Mid delharnis en 18.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Geref. Kerk De lezers van 'het maandblad Protestants Nederland, uitgaaf van de gelijknamige landelijke stichting, waren eind vorig jaar maar goed af Via hun brieven bussen plofte op enige dag een zwaar pakket op de deurmat. Opengemaakt bleek .het een enkele ponden zwaar boek te zijn dat zeer gedocumenteerd en fraai geïllustreerd een beeld wil geven van Johannes Calvijn, zijn weg en zijn werk. Diens geboortedag op 10 juli 1509 in het Noord-Franse stadje Noyon wordt dit jaar herdacht. Zeer breed herdacht. Geen zichzelf respecterend opinie- of dag blad gaat voorbij aan de man wiens geboorte vijf eeuwen van ons is gescheiden. Hij is in, dit jaar. Er is zelfs sprake van een zekere Calvijn-hype. Merk waardig genoeg; dat deelt hij met Darwin, de grondlegger van de evolutiegedachte. Deze is overigens drie eeuwen jon ger dan de reformator van Geneve. Terug naar dat boek. De lezers van PN kregen het gratis van hun bestuur. Voor niemendal, zo'n prachtig geschenk. Fijn voor u en mij is het feit dat daarmee de voorraad niet uit geput is geraakt. U kunt het boek - een aanrader! - gewoon kopen bij de (christelijke) boek handel. Het is qua opmaak en inhoud te vergelijken met het in 2007 verschenen Martin Luther. Zijn leven, zijn werk. Nu dat dus over Calvijn. Het boek biedt een overzicht van Calvijns levensweg en zijn levenswerk. De hoofdtekst is van de hand van f)rof. dr. W. van 't Spijker, emeritus hoogle raar kerkgeschiedenis te Apel doorn, een absolute autoriteit wat de historie van de refor- maüe betreft. Hij schreef de biografie van Calvijn, alsmede een beknopt overzicht van zijn theologie. Belangrijke the ma's uit Calvijns leven en zijn geschriften worden daarnaast uitgewerkt in meer dan der tig excursen, geschreven door specialisten uit binnen- en bui tenland. Zo biedt dit boek een gevarieerd beeld van de man aan wie het calvinisme en de calvinisten hun kerkelijke en geestelijke idenüteit zeggen te ontlenen. Neem daarbij de overvloed aan illustraties en het grote formaat van het boek, meer dan 400 pagina's tellend - en u reageert heel begrijpe lijk: dat boek zou ik graag in mijn bezit willen hebben..Het is al met al een Fundgrube voor hen die de diverse aspecten van Calvijns betekenis ter harte gaan. Er wordt dit jaar veel over Cal vijn geschreven en gesproken. Zoveel zelfs dat er een speciale eenmalige glossy over hem is verschenen. Een collectors item, zo kondigde de uitgever aan. Diens motieven om het zo aaii te kondigen, zullen overigens vooral door gewenste uitgif teaantallen gemotiveerd zijn, denk ik. Maar ondertussen is er wel reden om dit jaar (en waarom niet ook daarna) de gelegenheid aan te grijpen over en van Calvijn te lezen. De levensbeschrijving door Van 't Spijker leest als een roman. Denk niet dat het een dorre kroniek van enkel wat wetens waardigheden is geworden. Nee, lijnen worden getrok ken en verbanden worden getoond. Hier is een echte ken ner aan het woord. Met name het voorlaatste hoofdstuk Con touren van Calvijns theologie is erg leerzaam. Als ik het goed bezie, bespreekt Van 't Spijker Calvijns theologie door middel van een drietal thema's. Dat zijn: Schrift, genade, kerk. Wie andere boeken van Van 't Spij ker las, kwam deze trits al eer der tegen. Ze legt ontegenzeg lijk de goudader van Calvijns denken open. Calvijn was door en door een Schrifttheoloog. Hij liet keer op keer blijken dat de Heilige Schrift, zijnde het Woord van de eeuwige God, voor hem de laatste en hoogste instantie is. Hij beroept zich er volledig op. Calvijn heeft diepe eerbied voor het gezagvolle, godde lijke Woord van de Heere. Ik citeer: "Woord en Geest zijn met een onlosmakelijke band onder ling verbonden. De Schrift Zelf is product van de Geest. Herhaal delijk bedient Calvijn zich van de uitdrukking dat zij 'dictaat van de Geest' is. Calvijn hanteert liet inspiratiebegrip niet om daarmee de persoon van de Bijbelschrijver buiten beschouwing te houden. God heeft hen in dienst genomen en het is van betekenis, dat wij door hun stem God Zelf horen spreken.Een woord van Calvijn zelf in dit verband: "Wie in de Schnft vor dering wil maken, dient allereerst voor zichzelf vast te stellen, dat de wet en de profeten geen leer bevat ten, door het oordeel van mensen voortgebracht, maar door de Hei lige Geest gedicteerd. Er is uit dit boek veel te leren, dat begreep u al. Over Calvijn leven nog steeds veel karika turen, als zou hij een streng, gevoelloos en onbewogen man zijn geweest. Wie hem kent uit zijn nagelaten geschriften, en dat zijn er vele, heeft daarin een in zeker opzicht rechüij- nig maar tegelijkertijd bewo gen mens leren kennen. Een gegrepene door het Evangelie van Gods genade. Een leraar van de kerk die pal stond voor de waarheid van Gods Woord en voor de doorwerking daar van. Maar die het heil van Gods gemeente voor ogen had. In zijn pfeken hanteerde hij een eenvoudige taal en een onge kunstelde wijze van uitdrukken. En de praktijk van zijn eigen leven was geheel in overeen stemming met de boodschap die hij anderen bracht. Ook hij moest leven van genade. Dat bleek wel in het testament dat hij enkele weken voor zijn overlijden heeft laten beschrij ven. Ik citeer daaruit de vol gende woorden: "Ik omhels de genade die Hij mij betoond heeft in onze Heere Jezus Christus en neem de verdiensten van Zijn dood en lijden aan, opdat door dat-mid del al mijn zonden verzoend zullen zijn. En ik smeek Hem om mij zo te wassen en te reinigen door het bloed van die grote Verlosser, dat voor alle arme zondaars is uitge stort, dat Ik voor Zijn aangezicht zal kunnen verschijnen als iemand die Zijn beeld draagt. N.a.v.: W. B'alke, W. van 't Spij ker e.a., Johannes Cal vijn. Zijn leven, zijn werk. Uitgeverij Kok te Kampen. Gebonden. Groot formaat. Geillu- streerd. ISBN 90-435- 1575-7. 413 pae. Prijs €45,00. J.M.J. Kieviet in vertrouwde handen 10.00 uur dienst in Geref. Kerk Den Bommel en 18.00 uur de heer R. W. Baas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. L. Kor- naat, Klundert, voorberei ding Heilig Avondmaal. THOLEN - Op zaterdag middag 21 februari vindt de Traditionele Zeeuwse Psalmzang weer plaats in de Grote kerk van Tho- len. Ds. G.J. van Aalst houdt over de te zingen psal men meditaties. Martin Weststrate begeleidt de samenzang. De middag begint om 14.30 uur en duurt tot ongeveer 16.30; de kerkdeuren gaan om 13.30 uur open. De toegang is gratis. Wel wordt er een collecte gehouden voor de The ologische School van de Gereformeerde Gemeen ten, waaraan ds. Van Aalst als docent is verbonden. Van de Psalmzang wordt ook een live CD-opname gemaakt. Iedereen is hartelijk welkom. Zie voor meer informatie website www. naarhetconcert.nl.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 2