Damtoernooi c.b.s. De
Hoeksteen groot succes
^'™Ï,IT,; Meditatie
Voorspeelavond
Muziekschool G-O
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
perfect
EN IX
WERK
EIÜVtlD^-tllELWS
ROVEKSFEEST
full copy-service
Avond
Reformatorisch
Contact
Damvereniging
ENE052
Uit de stad... uit de gevangenis
Verkoping
vrouwenver.
Damvereniging
Dirksland
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
VRIJDAG 13 FEBRUARI 2009
C)OLT(;F,N.Sl'I.AAr - De
afgelopen weken hebben
42 kinderen van c.b.s. De
Hoek.sieen Ie Oollgensplaat
tegen elkaar getlanicl om
de lilel 'Danikanipioen van
de stilooi'. Vanaf november
hebben ze op maandagmid
dag na stlioollijd bijna iede
re week laten zien hoe goefi
ze knnnen dammen. ledeie
ronde werd ook duidelijk
dat er lliuis druk geoelend
werd. Het damniveau van de
kinderen steeg per ronde en
dat leverde spannende pot
jes op. Vooral in de Fase na
de ^^oidewedstrijden werd de
spanning hoger en werden er
meer remises behaald. Uit
eindelijk bleven er 4 spelers
over, allemaal uit de hoogste
groep van de school. Ook zij
gingen weer een spannende
strijd met elkaar aan. Uitein
delijk werd Rick Molders de
'Schooldamkampioen'. Hij
kreeg de beker voor de eerste
prijs en hij mag ook de wis-
selbeker op zijn kamer zetten.
Tweede werd Tom Blijleven,
derde Robin van Dongen en
vierde Joris de Bruin. Ook zij
kregen een beker mee naar
huis. De andere kinderen
kregen als herinnering een
vaantje mee. Al met al kan
worden teruggekeken op een
geslaagd Schooldamtoernooi.
Deze vraag- en anlwoordrubriek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: liedactie Eilanden-Nieuws,
Postbus H, 3240 AA Middelhamis, mei in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzendi?ig
rompleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
KOSKDEN IN BEWEGING
je hoort steeds over de Koerden,
de ene heer in Irolt of'lhrlme, dan
weer in Iran oj in linslnnd. Is dal
een iierstrnoid volli en bestond er
woeger een staal Kaerdistan, of
zijn het een soort zigeuners?
Antwoord: Hel is een krijgs-
haliig volk, dat mogelijk tot de
eeisle bewoners van het Mid
den-Oosten behooicle en van
Zuid-Rusland tot bij de Perzi
sche Cloir leefde. Zij spreken
een lndo-Kurope.se taal die ver
want is aan hel I'erzi.sch. In de
loop der lijden werden zij o.m.
door de Orieken, Perzen, Ara
bieren en llirken onderwor
pen. Vooral legen de optlrin-
gende Islamieten hebben zij
zich heftig verzet. Na de 7de
eeuw bekeerden zij zich, deels
onder dwang, tot de soenniti
sche islam. De meeste Koerden
nokken zich terug in bergach
tige streken en overvielen van
daaruit haudelskaravanen en
legereenheden van de volke
ren die hen poogden Ie knech
ten, lijdens het Ottomaanse
tijdperk wisten zij zich daar
aan hel centrale gezag van de
Turk.se sultans Ie onllrekken.
Alhoewel zich een Koerdistisch
nationalisme heeft ontwikkeld,
kwamen de Koerden die deels
nomaden en anderdeels boe
ien waien, niet lot een eigen
staat. Die werd hun bij het vre-
desverchag van Svres in 1920
door de geallieerden uit de
eerste Wereldoorlog beloofd,
maar toen het (verslagen)
Turkije onder Mustafa Kemal
Ataturk de sultan afzette, de
Orieken uit Voor-Azië veijoeg
en een democratie met wes
ters schrift stichtte, zwegen
de geallieerden verder over
de Koerden en kwamen zij in
Oosl-Turkije tenslotte in con
flict met steeds strengere heer
sers. Strijd werd ook gemeld
uit Armenië (waar de Koerden
in de eerste Wereldoorlog gru
welijk hun gram haalden), uit
de toenmalige USSR en Syrië,
uil Iran en niet te vergeten
Irak, waar Sadam Hoessein de
Koerden kort voor de Golfoor
log nog met gifgas te lijf liet
gaan. In al che staten vormen
zij een minderheid van hoog
uit zo'n 2,5 miljoen mensen.
Zelfs de kleine landstreek die
nu nog van oudsher naar zijn
bewoners Koerdistan genoemd
wordt, zal voorlopig nog wel
geen soevereine staal kunnen
worden.
In Hongarije zagen xve op eet
huisjes Csarda staan. Heeft die
benaming iets met de dans te
maken die ivij tzardas of tsardus
Antwoord: ja, want in zo'n
eenvoudig eethuisje, dat in
het Hongaars 'csarda' heet,
in een klein dorp of elders op
de poesta (steppe) troffen de
struikrovers elkaar als zij weer
een aantal leizigers beroofd
had'den. Dan vierden zij feest
met wijn, wijf, gezang en clans.
De wilde vreugdedans kreeg
naar de 'csarda' de naam 'csar-
das' en weid later een volks
dans.
HONGERENDE TAK
Ik vond een wandelende tak,
maar wat moet ik dal dier 's win
ters te eten geven
Antwoord: U kunt baar in
leven houden met ligustrum-
blad van die groen blijvende
hagen. Ter afwisseling, en ook
als de liguster tjij strenge vorst
stuk vriest, kunt u haar sene-
cio, het erwtenplantje (een vet-
plant), of bijv. blaadjes van 't
vlijtig liesje voeren. Sla wordt
niet gewaardeerd
ANNO-NAS
Toen ik ziek was bracht een fami
lielid mij een blik ananas uit
1954. Kan ik daar soms nog zie
ker van worden?
Antwoord: Niet als u dat blik
nog goed gesloten weggooit.
U wilt uw
complete huisstijl
Gebr. de Waal sv
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
info©
drukkerijdewaal.nl
gedrukt hebben?
vwvw.drukkeriidewaal.nl
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Sprang (her
vormd), ds. P.J. Visser te Den
Haag; te 't Harde (Elim; herv),
ds. D. Dekker te Oudewater-
Hekendorp; te Veen (herv.),
ds. W. Meijer te Yerseke; te
Veenendaal (hervormd wijk
8), ds. W.G. Teeuwissen te Vee
nendaal (alg. seen GZB); te
Zevenhoven i.c.m. Woerdense
Verlaat, kandidaat R. Mager te
Utrecht.
Beroepbaar: kandidaat .\-]-C-
van der Vorm, Tichelkuilen
209, 7206 BN Zutphen; kandi
daat J.E. Wijnands, De Hucht
46, 7041 JM 's-Heerenberg.
Bedankt voor Goes, H. Rus-
scher te Barneveld.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Opheusden, H
den Ouden te Wouterswoude.
NED. GEREE KERKEN
Beroepbaar: kandidaat J. uit
de Bosch, Kuinder 6, 3891 CC
Zeewolde. lel. 036-5222062.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Opheusden, ds.
M. Karens te Werkendam; te
Brakel, G. Mouw jr. te Uddel;
te Groningen, L. Terlouw te
Barendrecht; te Hoofddorp,
j.J. Tanis te Kampen.
Bedankt voor Zoetermeer, ds.
A. Schreuder te Rijssen-Zuid.
GEREE GEM. IN NED.
Bedankt voor Alblasserdam en
voor Cioes, ds. J. Roos te Bar
neveld.
SIRJANSLAND - Op woens
dagavond 18 februari hoopt
ds. R.D. Kwint, predikant te
Siijansland, voor het Reforma
torisch Contact Schouwen-Dui-
veland een lezing te houden
over het onderwerp 'Doop/
overdoop'. Na de inleiding is er
gelegenheid om met Ds. Kwint
van gedachten te wisselen, naar
aanleiding van de lezing. De
bijeenkomst wordt gehouden
in de zaal van de Hervormde
Kerk te Siijan,siand en begint
om 19.45 uur.
MELISSANT - Op maandag
9 februari was damvereniging
St Philipsland op bezoek bij
damvereniging E.N.E.0.52
te Melissant, met een acht
tal geroutineerde spelers uit
de Zeeuwse competitie. Het
werd een fikse nederlaag
voor de Melissantse dam
mers. Hoewel de nederlaag
aanzienlijk was, werd het
toch een sportieve en gezel
lige avond. Onderstaand de
uitslagen.
C. Visbeen -
J. van de Weteringh....O - 2
J. Looij -
J. van der VeldeI - 1
B. van der Spaan -
A. Slager0-2
A. het Jonk - G. van der O - 2
H. Visbeen - W. Drenth .1-1
L. Blokland -
N.Flikweert0-2
E Kom -
J. van de Weteringh....O - 2
H. de Geus -
A.VijIhuizenO - 2
^le Simson lopen, overtreder
\'an de wet van God met de
poorten van de stad op zijn
lug. Hij loopt de' heuvel op
en af kilometers verder naar
Hebron. Gaza is nit een open
stad, de bescherming is weg.
Wat weten de Filistijnen van de
geboden van C>od?
Hoeveel had Israel in de tijd
van de Richteren niet over
genomen van de manier van
leven van de Filistijnen?
Overspel was mogelijk lijdens
een bezoek aan de tempel van
Dagon. Prostitutie hoorde
immers bij de religie. Wat ver
hinderde Simson in de ogen
van de Filistijnen om te zondi
gen? Bepaalt de wereld om ons
heen niet wat goed en kwaad
is? De normen van het Woord
van God, wat hebben die in
onze samenleving nog voor
zeggingskracht?
Hoe wordt de gemeente van
God niet beïnvloed?
Wat is er niet te horen en wat
nog sterkere prikkels geeft, wat
is er niet te zien? Het is een
muisklik ver, of beter gezegd,
een muisklik nabij.
Simson toch...!
Vrouwen zijn zijn val gewor
den.
Simson is ook een kind van
Adam, onbekwaam tot enig
goed, geneigd tot alle kwaad.
Spreuken waarschuwt tegen
die diepe gracht en die enge
put.
Hebron
De poorten van de hoofdstad
Gaza worden zo maar neerge
legd voor Hebron, de hoofd
stad, de stad van Clods ver
bond. Joden wat hebben jullie
te vrezen?
Waar is de rechtspraak van
Gaza?
Als de dag aanbreekt zullen
de oudsten van de stad komen
en zich als een soort gemeen
teraad neerzetten in de poort
van de stad om recht te spre
ken. Ze zullen er onbeschermd
zitten.
Waar is hun macht?
De stad ligt ten prooi aan de
vijand.
De Filistijnen zijn in hun zenuw
geraakt.
De rollen worden omgekeerd.
Vanuit Israel zal recht gespro
ken worden.
(Deel 2)
De HEERE laat zien dat Hij
de macht in handen heeft. Het
loopt Hem niet uit de hand.
Wat een goddelijke ironie.
Hebron, de plaats waar Sara,
Abraham, Izak en Jakob wer
den begraven. Ciod denkt aan
Zijn verbond, aan Zijn trouw
aan Israël.
Hij zal Zijn waarheid nimmer
krenken.
"en aan gans Israël toegezeid
lot Zijn verbond in eeuwig-
heid"( Psalm 105:6 berijmd)
Geen trouw van Simson.
Wat een trouw van de God van
het Verbond.
Hebron, waar David eerst
koning werd.
De HEERE regeert.
Wat een perspectief
Niet Simson. ..maar Zijn trouw
verbond.
Simson en Christus
Simson is het tegenbeeld van
Christus. Hij kwam om de zon
den te overwinnen. Jezus is wel
tot zonde gemaakt.
Het leek of Hij in de macht van
de boze gevangen zat, zoals
Simson gevangen zat in de stad
Gaza.
Zijn vijanden hebben gejuicht
toen het oordeel werd geveld.
Hij was des doods schuldig,
omdat Hij God gelasterd had.
Mensen hebben Jezus gevan
gen en los kwam Hij niet meer.
Gevangen vanwege de zonde
van Zijn schepselen. Zo zat Hij
gevangen in de macht van mijn
en uw zonden
De zonde is een verschrikke
lijke tiran. Het ligt als een last
op onze ziel, als u naar de stem
van God luistert en de Heilige
Cieest het Woord wakker maakt
in uw leven dan gaat u dit erva
ren. Wanneer u de Heilige
Geest niet meer bedroeft, gaat
de zonde u en mij benauwen.
Opgesloten. Heere, waar dan
heen?
De Heere Jezus draagt die last
van de toorn van Ciod.
Het lijkt wel of Christus gevan
gene blijft van mensen, de lei
ders van het volk Israël. Hij
sterft de schandelijke dood van
het kruis en Hij wordt graf-
waarts gedragen naar de hof
van Jozef van Arimathea. Hij
leek gevangene van de dood,
gevangene van de duivel. Dan
wordt het Pasen.
Engelen, boodschappers van
God, rollen de steen \an het
graf weg.
Door Zijn dood heeft Hij de
oorzaak van onze eeuwig
honger en kommer op zich
genomen. Onze zonden heeft
Hij weggediagen. Door Zijn
opstanding mogen wij leven.
De grafsteen is weggerold in
de hof van Jozef
De grafdoeken van de Heiland
worden afgelegd.
Iben heeft de Heere Jezus
de poorten van de hel triom
ferend weggedragen naar de
heilige hoogten van de eeu
wige verlossing.
De woorden van Psalm 68:19
zijn in vervulling gegaan:
"Gij zijt opgevaren in de
hoogte; C;ij hebt de gevange
nis gevankelijk gevoerd; Gij
hebt gaven genomen om uit
te delen onder de mensen; ja
onder de wederhorige om bij
U te wonen, o HEERE God".
Wederhorigen, dat zijn onge-
hoorzamen.
Overtreders van Gods Woord
en wet.
Dat was Simson.
Dat was en is Israel.
Dat zijn wij.
Simson betekent zonnekind,
maar hij is een zondekind.
Christus draagt die Naam,
Zonnekind naar waarheid.
Hij is de Zon der gerechtig
heid.
Op die eerste dag van de week,
op die zondag is de zon opge
gaan, de Zon verrezen, de Zoon
van God is opgestaan. De Zon
van de gerechtigheid is opge
gaan en er is genezing onder
de schaduw van Zijn vleugels
(Maleachi 4:2)
Verrezen is Hij.
Hij heeft de overheden ont
wapend en openlijk over hen
gezegevierd. (Psalm 68: 19)
De poort is open. Daar zal het
zalig volk door treden. Om
hun God ootmoedig te eren.
Voor het smaken van de zalig
heden. Die poort is openge
gaan. Je kunt het zien.
Petrus mag zich laten overtui
gen op die eerste Paasdag en
in het graf van Jezus afdalen en
hij mag geloven dat de gevan
genisdeur is geopend. Hij ziet
de grafdoeken liggen en \er-
wonderde zich.
Cieloofd zij de God en Vader,
schrijft hij later in 1 Petrus 1:
3: "Die naar Zijn grote barm
hartigheid ons heeft wederge
boren tot een levende hoop
door de opstanding van Jezus
Christus uit de doden."
Leeft u nog in uw zonde? Ont
waakt Gij die slaapt. Bedroeft
u de Heilige Geest? Houdt u
het Woord op afstand? U blijft
gevangene van de stad van ver
derf en de eeuwig ondergang
wacht. Onze wereld lijkt op de
wereld van Simson. Hoe wordt
de gemeente God niet bein-
\loed en hoe laten wij ons niet
beïnvloeden. Een wereld vol
perversiteit.
Wederhorige, ongehoorzame,
zondaren worden uitgenodigd.
Zou het voor u niet kunnen?
Simson wordt opgeroepen om
terug te keren.
De poorten van Gaza liggen
voor Hebron, de stad van Gods
verbond.
Ciod zal Zijn waarheid nimmer
krenken, maar eeuwig Zijn
verbond gedenken.
Hij doet het niet om u. Hij
doet het om Zijn grote naam.
Nee, je hoeft niet in de dood
blijven.
Daar is vergeving...altijd bij U
geweest. Vergeving door het
geloof in Christus.
De poorten van de dood, dui
vel en hel zijn door Christus
weggedragen.
Voorgoed.
Het gaat om uw leven, om uw
behoud en daarmee om de eer
van God.
"Ik zie een poort wijd open
staan,
waardoor het licht komt stro
men
\'an 't kruis waar 'k vrijlijk heen
mag gaan,
om vrede te bekomen,
Genade Gods zo rijk en vrij!"
Die open poort leidt tot Gods
troon
door Jezus'bloed verkregen.
Sommelsdijk,
T. W. van Bennekom
MELISSANT - Vrouwenver
eniging 'Draagt elkanders las
ten' van de Gereformeerde
Gemeente te Melissant hoopt
donderdag 19 februari haar
jaarlijkse verkoping te houden
in Hervormd verenigingsge
bouw De Poort, Voorstraat 14
te Melissant. De verkoping
duurt van 10.00-16.30 uur.
Uitslag van maandag 9 febru
ari jl.
Afdeling 1
W. Stoik - A. Jelier0-3
M. van 't Cleloof-
M. Poortvliet3-0
J. Knöps - H. Keuvelaar.... I-l
D. Wolfert-Joh. Wolfert... 0-3
MIDDELHARNIS - Muziek
school Goeree-Overtlakkee
houdt vrijdag 20 februari a.s.
een voorspeelavond in de grote
zaal van het Diekhuus, Bene
den Zandpad 7 te Middelhar-
nis, aanvang 19.30 uur. U kunt
deze avond luisteren naar een
presentatie van diverse blok
fluit-, gitaar- en pianoleer-
lingen. De toegang is gratis,
iedereen is hartelijk welkom.
In totaal werken aan deze uit
voering tien blokfluiüsten mee.
De jongere leerlingen spelen
stukjes op de sopraanblokfluit
en doen dit met CD-begelei-
ding of met piano. Meer gevor
derde leerlingen bespelen
naast de sopraanfluit ook de
altblokfluit. Zowel Breiida van
den Nieuwendijk als Cieriëlle
Baan spelen composities van
Telemann (Tafelmusiken delen
uit de Partita in e) en laten dit
horen op de sopraan. Joalien
van den Houten speelt op de
alt eigentijdse muziek van D.
Sanderman en Annerieke Wes-
sels laat in dit Handeljaar twee
delen uit zijn Sonate in a horen.
Tenslotte spelen Jonieke van
den Nieuwendijk en Lenny
de Rover samen en doen dat
in een Sonate van Prowo. Alle
gevorderde leerlingen worden
door Rinus Verhage begeleid
op de piano.
De meeste gitaarleerlingen van
docente Julia Bognar die mee
werken, hebben al twee of drie
jaar les. Het repertoire bestaat
uit veel Spaanse en Zuid-Ame
rikaanse liederen. Een gitaar
debutant tijdens dit concert is
Rick Breve met 'Für Elise' van
Beethoven.
Een kwartet broertjes en zusjes
Van 't Geloof treedt gezamen
lijk op met muziek voor blok
fluit, cello en vierhandig piano.
Verder laat docent Piet West
hoeve jong en oud en klein en
groot dwars door elkaar spe
len.
Voor publiek spelen is een
belangrijk onderdeel van het
muziekonderwijs, daarom
hoopt de muziekschool op een
talrijk publiek.
19-
P.A. de Rover
Want wij weten, dat zo ons aardse huis
dezes tabernakels verbroken wordt,
wij een gebouw van God hebben, een
huis niet met handen gemaakt, maar
eeuwig in de hemelen. Wij werpen
onze vrijmoedigheid niet weg, want
zij heeft een grote vergelding des
Icons."
Willem kijkt de spreker strak aan. Hij
móet hem aanzien. In die ogen brandt
een heilig vuur. Uit die stem spreekt
de bewogenheid van het wete, voor
een heilige zaak te strijden.
Hij voelt voor deze dominee, die nog
jong is. Hij voelt in hem de hartstoch
telijke strijder voor de vrijheid. Dat
spreekt hem aan, hem de vrije zoon
van het wijde, vrije water, die alle kne-
velarij hartgrondig verfoeit.
Hij voelt mee met de strijd van deze
man, hij van jongsaf de vechter, zij 't
dan tegen de elementen wind en watet".
Ha. hij, Willem Tromp, die de naam
diaagt \'an een roemruchte xechter
\'oor de vrijheid te water, in wiens ade
ren misschien wel stroomt het bloed
van die admitaal, wie zal 't zeggen, hij
voelt ervoor om met deze jonge domi
nee mee te vechten. Wie weet, als deze
dominee een beroep op hem deed
En toch....
"Maar is de toestand in ons land dan
zo ernstig, domenee?" waagt hij te
vragen.
"Ernstig, schipper? Is de toestand dan
niet ernstig in een land, dat de rust
dag ontheiligt door god-onterende
maskeraden en toneelvertoningen,
van regeringswege geauthoriseerd;
waarin de inwoners worden gedron
gen door boeten en straffen, om des
zondags zich in de wapenhandel te
oefenen, zoals te Zaandam; waarin
zondaagse wedlopen, danspartijeii
enz. gewoon zijn; waarin allerlei
neringen en hanteringen des zon
dags worden uitgeoefend, hier en
daar (als ware het om den Almachtige
te bespotten) verboden slechts onder
kerktijd; een land, waar vloeken, zwe
ren en liegen, echtbreuk van de man,
hand over hand toenemende onna
tuurlijke zonde, strafTeloos geschie
den. Je weet, dat voor enige jaren de
cholera. de Crroninger koortsen en
andere rampen Nederland teister
den. Toen vervulde hier en daar een
angstige vrees de gemoederen en het
scheen, alsof men tot de genademid
delen, tot uitwendige godsdienstig
heid zijn toevlucht nam. Gebeden en
psalmgezangen werden in sommige
woningen gehoord, waar vroeger
dartele weelde en zingenot werden
nagejaagd.
Kermisbrooddronkenheid en velerlei
lichtvaardige vermaken werden op
sommige plaatsen van regeringswege
geschorst en door sommigen verme
den. Er lag een beslag op de godde-
lozen, die sidderden voor de roede
des Almachtigen en beefden voor de
vinger van Hem, die oordeelt en krijg
voert in gerechtigheid.
Maar nauwelijks scheen zich de straf
fende hand des Almachtigen een
ogenblik van Nederland te keren, of
de uitwendige godsdienstigheid ver
dween, om voor de openlijke wereld-
dienst wederom plaats te maken. En
sedert wordt Goei, de Almachtige op
velerlei wijze getergd door het Neder
landse volk, dat zelfs Zijn oordelen en
straffen bezigt om de schuld dagelijks
meerder te maken.
Eenige tijd geleden bulderde een
orkaan, die vernieling en ondergang
dreigde aan land en volk. Je zult er
van weten mee te praten, schipper.
En wat gebeurde er? Voor één avond
werd in de residentie liet toneelver-
maak in één der schouwburgen uitge
steld om met verdubbeling van dar
telheid weinige dagen later wederom
aan te vangen.
En het beraamde concert in een der
Lutherse kerken moest wel worden
verschoven, omdat in die ogenblik
ken 's Heeren stem sterker sprak dan
zang en snarenspel; maar ook aan dit
zingenot werd later bot gevierd.
De huizen, nog niet hersteld van
de vernieling, de neergestormde
en nog niet weggeruimde geboom-
ten, de nog niet begraven lijken der
getroffenen, de door overstroming
geteisterde polders, wier dijkbreu
ken nog niet hersteld waren, heb
ben de Nederlandse natie zelfs geen
ogenblik gestuit in werelddienst en
weelde. Ja, men ging voort met de
vervolging van Gods kinderen. Zou
de heilige God daar geen wrake over
doen? Ik ben soms zo bang, broe
ders, dat God hier de kandelaar weg
neemt."
Cleruime tijd is het stil. Dan vraagt
Job Verhey; "En hoe is het in onze
contreyen, domenee?"
"Het ergst lijden de broeders in
Herwijnen en Vuren, In Herwijnen
zijn binnenkort nog gezonden twee
dwangbevelen, het ene van ongeveer
1100 gulden en het andere van ruim
800 gulden. En te Vuren één van
ruim 2000 gulden en één van tuim
1200 gulden. Deze bedragen zijn niet
te betalen, Verhey, en men zal ze ook
niet vrijwillig betalen.
De gemeenten leven in de overtuiging,
dat zij volstrekt niets verrichten often
doel hebben, dan gemeenschappelijk
God te dienen. Zij zullen niet meer
horen naar de hun toegezonden dag-
vaardigingen, dewijl hun toch voor
de rechtbank te Tiel niet veignnd
wordt te hunner verdediging te spre
ken. Zij hebben dit ter kennis van de
rechtbank gebracht.
Twee broeders van Vuren hebben
reeds zes maanden gevangen geze
ten. Het slot zal wel weer zijn, dat ook
in deze plaatsen het goed der beboe
ten publiek wordt verkocht. Zulke
publieke verkopingen hebben ook
te Leerdam en Schoonhoven plaats
gehad. Men wordt hierdoor echter
niet afgeschrikt, maar gaat door met
het houden van godsdienstoefenin
gen.
In Vuren zijn er bijna niet anders
bekend dan goddelozen, die hun
ledige tijd doorbrengen in drinken,
spelen, vloeken en vechten. Toch is de
vijandschap daar niet zo groot meer
als in 't begin. Toen werden de kinde
ren met stenen geworpen en gekwetst
en men maakte geschreeuw en ketel-
muziek voor de woningen, waar onze
broeders en zusters bijeenkwamen.
Dit is al veel geluwd. En dagelijks
treden er personen tot de gemeente
toe."
"Hebt uzelf nog hinder ondervonden,
dominee?"
"Hinder de laatste weken niet zoveel.
Het gewone verschijnsel van najou-
wen en met stenen werpen tellen we
niet.
(wordt vervolgd)