Damtoernooi c.b.s. De Hoeksteen groot succes ^'™Ï,IT,; Meditatie Voorspeelavond Muziekschool G-O Vervolg verhaal RAAD DAAD perfect EN IX WERK EIÜVtlD^-tllELWS ROVEKSFEEST full copy-service Avond Reformatorisch Contact Damvereniging ENE052 Uit de stad... uit de gevangenis Verkoping vrouwenver. Damvereniging Dirksland De weg der kleine mensen PAGINA 5 VRIJDAG 13 FEBRUARI 2009 C)OLT(;F,N.Sl'I.AAr - De afgelopen weken hebben 42 kinderen van c.b.s. De Hoek.sieen Ie Oollgensplaat tegen elkaar getlanicl om de lilel 'Danikanipioen van de stilooi'. Vanaf november hebben ze op maandagmid dag na stlioollijd bijna iede re week laten zien hoe goefi ze knnnen dammen. ledeie ronde werd ook duidelijk dat er lliuis druk geoelend werd. Het damniveau van de kinderen steeg per ronde en dat leverde spannende pot jes op. Vooral in de Fase na de ^^oidewedstrijden werd de spanning hoger en werden er meer remises behaald. Uit eindelijk bleven er 4 spelers over, allemaal uit de hoogste groep van de school. Ook zij gingen weer een spannende strijd met elkaar aan. Uitein delijk werd Rick Molders de 'Schooldamkampioen'. Hij kreeg de beker voor de eerste prijs en hij mag ook de wis- selbeker op zijn kamer zetten. Tweede werd Tom Blijleven, derde Robin van Dongen en vierde Joris de Bruin. Ook zij kregen een beker mee naar huis. De andere kinderen kregen als herinnering een vaantje mee. Al met al kan worden teruggekeken op een geslaagd Schooldamtoernooi. Deze vraag- en anlwoordrubriek slaat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: liedactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelhamis, mei in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzendi?ig rompleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. KOSKDEN IN BEWEGING je hoort steeds over de Koerden, de ene heer in Irolt of'lhrlme, dan weer in Iran oj in linslnnd. Is dal een iierstrnoid volli en bestond er woeger een staal Kaerdistan, of zijn het een soort zigeuners? Antwoord: Hel is een krijgs- haliig volk, dat mogelijk tot de eeisle bewoners van het Mid den-Oosten behooicle en van Zuid-Rusland tot bij de Perzi sche Cloir leefde. Zij spreken een lndo-Kurope.se taal die ver want is aan hel I'erzi.sch. In de loop der lijden werden zij o.m. door de Orieken, Perzen, Ara bieren en llirken onderwor pen. Vooral legen de optlrin- gende Islamieten hebben zij zich heftig verzet. Na de 7de eeuw bekeerden zij zich, deels onder dwang, tot de soenniti sche islam. De meeste Koerden nokken zich terug in bergach tige streken en overvielen van daaruit haudelskaravanen en legereenheden van de volke ren die hen poogden Ie knech ten, lijdens het Ottomaanse tijdperk wisten zij zich daar aan hel centrale gezag van de Turk.se sultans Ie onllrekken. Alhoewel zich een Koerdistisch nationalisme heeft ontwikkeld, kwamen de Koerden die deels nomaden en anderdeels boe ien waien, niet lot een eigen staat. Die werd hun bij het vre- desverchag van Svres in 1920 door de geallieerden uit de eerste Wereldoorlog beloofd, maar toen het (verslagen) Turkije onder Mustafa Kemal Ataturk de sultan afzette, de Orieken uit Voor-Azië veijoeg en een democratie met wes ters schrift stichtte, zwegen de geallieerden verder over de Koerden en kwamen zij in Oosl-Turkije tenslotte in con flict met steeds strengere heer sers. Strijd werd ook gemeld uit Armenië (waar de Koerden in de eerste Wereldoorlog gru welijk hun gram haalden), uit de toenmalige USSR en Syrië, uil Iran en niet te vergeten Irak, waar Sadam Hoessein de Koerden kort voor de Golfoor log nog met gifgas te lijf liet gaan. In al che staten vormen zij een minderheid van hoog uit zo'n 2,5 miljoen mensen. Zelfs de kleine landstreek die nu nog van oudsher naar zijn bewoners Koerdistan genoemd wordt, zal voorlopig nog wel geen soevereine staal kunnen worden. In Hongarije zagen xve op eet huisjes Csarda staan. Heeft die benaming iets met de dans te maken die ivij tzardas of tsardus Antwoord: ja, want in zo'n eenvoudig eethuisje, dat in het Hongaars 'csarda' heet, in een klein dorp of elders op de poesta (steppe) troffen de struikrovers elkaar als zij weer een aantal leizigers beroofd had'den. Dan vierden zij feest met wijn, wijf, gezang en clans. De wilde vreugdedans kreeg naar de 'csarda' de naam 'csar- das' en weid later een volks dans. HONGERENDE TAK Ik vond een wandelende tak, maar wat moet ik dal dier 's win ters te eten geven Antwoord: U kunt baar in leven houden met ligustrum- blad van die groen blijvende hagen. Ter afwisseling, en ook als de liguster tjij strenge vorst stuk vriest, kunt u haar sene- cio, het erwtenplantje (een vet- plant), of bijv. blaadjes van 't vlijtig liesje voeren. Sla wordt niet gewaardeerd ANNO-NAS Toen ik ziek was bracht een fami lielid mij een blik ananas uit 1954. Kan ik daar soms nog zie ker van worden? Antwoord: Niet als u dat blik nog goed gesloten weggooit. U wilt uw complete huisstijl Gebr. de Waal sv Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 info© drukkerijdewaal.nl gedrukt hebben? vwvw.drukkeriidewaal.nl PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Sprang (her vormd), ds. P.J. Visser te Den Haag; te 't Harde (Elim; herv), ds. D. Dekker te Oudewater- Hekendorp; te Veen (herv.), ds. W. Meijer te Yerseke; te Veenendaal (hervormd wijk 8), ds. W.G. Teeuwissen te Vee nendaal (alg. seen GZB); te Zevenhoven i.c.m. Woerdense Verlaat, kandidaat R. Mager te Utrecht. Beroepbaar: kandidaat .\-]-C- van der Vorm, Tichelkuilen 209, 7206 BN Zutphen; kandi daat J.E. Wijnands, De Hucht 46, 7041 JM 's-Heerenberg. Bedankt voor Goes, H. Rus- scher te Barneveld. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Opheusden, H den Ouden te Wouterswoude. NED. GEREE KERKEN Beroepbaar: kandidaat J. uit de Bosch, Kuinder 6, 3891 CC Zeewolde. lel. 036-5222062. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Opheusden, ds. M. Karens te Werkendam; te Brakel, G. Mouw jr. te Uddel; te Groningen, L. Terlouw te Barendrecht; te Hoofddorp, j.J. Tanis te Kampen. Bedankt voor Zoetermeer, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid. GEREE GEM. IN NED. Bedankt voor Alblasserdam en voor Cioes, ds. J. Roos te Bar neveld. SIRJANSLAND - Op woens dagavond 18 februari hoopt ds. R.D. Kwint, predikant te Siijansland, voor het Reforma torisch Contact Schouwen-Dui- veland een lezing te houden over het onderwerp 'Doop/ overdoop'. Na de inleiding is er gelegenheid om met Ds. Kwint van gedachten te wisselen, naar aanleiding van de lezing. De bijeenkomst wordt gehouden in de zaal van de Hervormde Kerk te Siijan,siand en begint om 19.45 uur. MELISSANT - Op maandag 9 februari was damvereniging St Philipsland op bezoek bij damvereniging E.N.E.0.52 te Melissant, met een acht tal geroutineerde spelers uit de Zeeuwse competitie. Het werd een fikse nederlaag voor de Melissantse dam mers. Hoewel de nederlaag aanzienlijk was, werd het toch een sportieve en gezel lige avond. Onderstaand de uitslagen. C. Visbeen - J. van de Weteringh....O - 2 J. Looij - J. van der VeldeI - 1 B. van der Spaan - A. Slager0-2 A. het Jonk - G. van der O - 2 H. Visbeen - W. Drenth .1-1 L. Blokland - N.Flikweert0-2 E Kom - J. van de Weteringh....O - 2 H. de Geus - A.VijIhuizenO - 2 ^le Simson lopen, overtreder \'an de wet van God met de poorten van de stad op zijn lug. Hij loopt de' heuvel op en af kilometers verder naar Hebron. Gaza is nit een open stad, de bescherming is weg. Wat weten de Filistijnen van de geboden van C>od? Hoeveel had Israel in de tijd van de Richteren niet over genomen van de manier van leven van de Filistijnen? Overspel was mogelijk lijdens een bezoek aan de tempel van Dagon. Prostitutie hoorde immers bij de religie. Wat ver hinderde Simson in de ogen van de Filistijnen om te zondi gen? Bepaalt de wereld om ons heen niet wat goed en kwaad is? De normen van het Woord van God, wat hebben die in onze samenleving nog voor zeggingskracht? Hoe wordt de gemeente van God niet beïnvloed? Wat is er niet te horen en wat nog sterkere prikkels geeft, wat is er niet te zien? Het is een muisklik ver, of beter gezegd, een muisklik nabij. Simson toch...! Vrouwen zijn zijn val gewor den. Simson is ook een kind van Adam, onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad. Spreuken waarschuwt tegen die diepe gracht en die enge put. Hebron De poorten van de hoofdstad Gaza worden zo maar neerge legd voor Hebron, de hoofd stad, de stad van Clods ver bond. Joden wat hebben jullie te vrezen? Waar is de rechtspraak van Gaza? Als de dag aanbreekt zullen de oudsten van de stad komen en zich als een soort gemeen teraad neerzetten in de poort van de stad om recht te spre ken. Ze zullen er onbeschermd zitten. Waar is hun macht? De stad ligt ten prooi aan de vijand. De Filistijnen zijn in hun zenuw geraakt. De rollen worden omgekeerd. Vanuit Israel zal recht gespro ken worden. (Deel 2) De HEERE laat zien dat Hij de macht in handen heeft. Het loopt Hem niet uit de hand. Wat een goddelijke ironie. Hebron, de plaats waar Sara, Abraham, Izak en Jakob wer den begraven. Ciod denkt aan Zijn verbond, aan Zijn trouw aan Israël. Hij zal Zijn waarheid nimmer krenken. "en aan gans Israël toegezeid lot Zijn verbond in eeuwig- heid"( Psalm 105:6 berijmd) Geen trouw van Simson. Wat een trouw van de God van het Verbond. Hebron, waar David eerst koning werd. De HEERE regeert. Wat een perspectief Niet Simson. ..maar Zijn trouw verbond. Simson en Christus Simson is het tegenbeeld van Christus. Hij kwam om de zon den te overwinnen. Jezus is wel tot zonde gemaakt. Het leek of Hij in de macht van de boze gevangen zat, zoals Simson gevangen zat in de stad Gaza. Zijn vijanden hebben gejuicht toen het oordeel werd geveld. Hij was des doods schuldig, omdat Hij God gelasterd had. Mensen hebben Jezus gevan gen en los kwam Hij niet meer. Gevangen vanwege de zonde van Zijn schepselen. Zo zat Hij gevangen in de macht van mijn en uw zonden De zonde is een verschrikke lijke tiran. Het ligt als een last op onze ziel, als u naar de stem van God luistert en de Heilige Cieest het Woord wakker maakt in uw leven dan gaat u dit erva ren. Wanneer u de Heilige Geest niet meer bedroeft, gaat de zonde u en mij benauwen. Opgesloten. Heere, waar dan heen? De Heere Jezus draagt die last van de toorn van Ciod. Het lijkt wel of Christus gevan gene blijft van mensen, de lei ders van het volk Israël. Hij sterft de schandelijke dood van het kruis en Hij wordt graf- waarts gedragen naar de hof van Jozef van Arimathea. Hij leek gevangene van de dood, gevangene van de duivel. Dan wordt het Pasen. Engelen, boodschappers van God, rollen de steen \an het graf weg. Door Zijn dood heeft Hij de oorzaak van onze eeuwig honger en kommer op zich genomen. Onze zonden heeft Hij weggediagen. Door Zijn opstanding mogen wij leven. De grafsteen is weggerold in de hof van Jozef De grafdoeken van de Heiland worden afgelegd. Iben heeft de Heere Jezus de poorten van de hel triom ferend weggedragen naar de heilige hoogten van de eeu wige verlossing. De woorden van Psalm 68:19 zijn in vervulling gegaan: "Gij zijt opgevaren in de hoogte; C;ij hebt de gevange nis gevankelijk gevoerd; Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja onder de wederhorige om bij U te wonen, o HEERE God". Wederhorigen, dat zijn onge- hoorzamen. Overtreders van Gods Woord en wet. Dat was Simson. Dat was en is Israel. Dat zijn wij. Simson betekent zonnekind, maar hij is een zondekind. Christus draagt die Naam, Zonnekind naar waarheid. Hij is de Zon der gerechtig heid. Op die eerste dag van de week, op die zondag is de zon opge gaan, de Zon verrezen, de Zoon van God is opgestaan. De Zon van de gerechtigheid is opge gaan en er is genezing onder de schaduw van Zijn vleugels (Maleachi 4:2) Verrezen is Hij. Hij heeft de overheden ont wapend en openlijk over hen gezegevierd. (Psalm 68: 19) De poort is open. Daar zal het zalig volk door treden. Om hun God ootmoedig te eren. Voor het smaken van de zalig heden. Die poort is openge gaan. Je kunt het zien. Petrus mag zich laten overtui gen op die eerste Paasdag en in het graf van Jezus afdalen en hij mag geloven dat de gevan genisdeur is geopend. Hij ziet de grafdoeken liggen en \er- wonderde zich. Cieloofd zij de God en Vader, schrijft hij later in 1 Petrus 1: 3: "Die naar Zijn grote barm hartigheid ons heeft wederge boren tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden." Leeft u nog in uw zonde? Ont waakt Gij die slaapt. Bedroeft u de Heilige Geest? Houdt u het Woord op afstand? U blijft gevangene van de stad van ver derf en de eeuwig ondergang wacht. Onze wereld lijkt op de wereld van Simson. Hoe wordt de gemeente God niet bein- \loed en hoe laten wij ons niet beïnvloeden. Een wereld vol perversiteit. Wederhorige, ongehoorzame, zondaren worden uitgenodigd. Zou het voor u niet kunnen? Simson wordt opgeroepen om terug te keren. De poorten van Gaza liggen voor Hebron, de stad van Gods verbond. Ciod zal Zijn waarheid nimmer krenken, maar eeuwig Zijn verbond gedenken. Hij doet het niet om u. Hij doet het om Zijn grote naam. Nee, je hoeft niet in de dood blijven. Daar is vergeving...altijd bij U geweest. Vergeving door het geloof in Christus. De poorten van de dood, dui vel en hel zijn door Christus weggedragen. Voorgoed. Het gaat om uw leven, om uw behoud en daarmee om de eer van God. "Ik zie een poort wijd open staan, waardoor het licht komt stro men \'an 't kruis waar 'k vrijlijk heen mag gaan, om vrede te bekomen, Genade Gods zo rijk en vrij!" Die open poort leidt tot Gods troon door Jezus'bloed verkregen. Sommelsdijk, T. W. van Bennekom MELISSANT - Vrouwenver eniging 'Draagt elkanders las ten' van de Gereformeerde Gemeente te Melissant hoopt donderdag 19 februari haar jaarlijkse verkoping te houden in Hervormd verenigingsge bouw De Poort, Voorstraat 14 te Melissant. De verkoping duurt van 10.00-16.30 uur. Uitslag van maandag 9 febru ari jl. Afdeling 1 W. Stoik - A. Jelier0-3 M. van 't Cleloof- M. Poortvliet3-0 J. Knöps - H. Keuvelaar.... I-l D. Wolfert-Joh. Wolfert... 0-3 MIDDELHARNIS - Muziek school Goeree-Overtlakkee houdt vrijdag 20 februari a.s. een voorspeelavond in de grote zaal van het Diekhuus, Bene den Zandpad 7 te Middelhar- nis, aanvang 19.30 uur. U kunt deze avond luisteren naar een presentatie van diverse blok fluit-, gitaar- en pianoleer- lingen. De toegang is gratis, iedereen is hartelijk welkom. In totaal werken aan deze uit voering tien blokfluiüsten mee. De jongere leerlingen spelen stukjes op de sopraanblokfluit en doen dit met CD-begelei- ding of met piano. Meer gevor derde leerlingen bespelen naast de sopraanfluit ook de altblokfluit. Zowel Breiida van den Nieuwendijk als Cieriëlle Baan spelen composities van Telemann (Tafelmusiken delen uit de Partita in e) en laten dit horen op de sopraan. Joalien van den Houten speelt op de alt eigentijdse muziek van D. Sanderman en Annerieke Wes- sels laat in dit Handeljaar twee delen uit zijn Sonate in a horen. Tenslotte spelen Jonieke van den Nieuwendijk en Lenny de Rover samen en doen dat in een Sonate van Prowo. Alle gevorderde leerlingen worden door Rinus Verhage begeleid op de piano. De meeste gitaarleerlingen van docente Julia Bognar die mee werken, hebben al twee of drie jaar les. Het repertoire bestaat uit veel Spaanse en Zuid-Ame rikaanse liederen. Een gitaar debutant tijdens dit concert is Rick Breve met 'Für Elise' van Beethoven. Een kwartet broertjes en zusjes Van 't Geloof treedt gezamen lijk op met muziek voor blok fluit, cello en vierhandig piano. Verder laat docent Piet West hoeve jong en oud en klein en groot dwars door elkaar spe len. Voor publiek spelen is een belangrijk onderdeel van het muziekonderwijs, daarom hoopt de muziekschool op een talrijk publiek. 19- P.A. de Rover Want wij weten, dat zo ons aardse huis dezes tabernakels verbroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. Wij werpen onze vrijmoedigheid niet weg, want zij heeft een grote vergelding des Icons." Willem kijkt de spreker strak aan. Hij móet hem aanzien. In die ogen brandt een heilig vuur. Uit die stem spreekt de bewogenheid van het wete, voor een heilige zaak te strijden. Hij voelt voor deze dominee, die nog jong is. Hij voelt in hem de hartstoch telijke strijder voor de vrijheid. Dat spreekt hem aan, hem de vrije zoon van het wijde, vrije water, die alle kne- velarij hartgrondig verfoeit. Hij voelt mee met de strijd van deze man, hij van jongsaf de vechter, zij 't dan tegen de elementen wind en watet". Ha. hij, Willem Tromp, die de naam diaagt \'an een roemruchte xechter \'oor de vrijheid te water, in wiens ade ren misschien wel stroomt het bloed van die admitaal, wie zal 't zeggen, hij voelt ervoor om met deze jonge domi nee mee te vechten. Wie weet, als deze dominee een beroep op hem deed En toch.... "Maar is de toestand in ons land dan zo ernstig, domenee?" waagt hij te vragen. "Ernstig, schipper? Is de toestand dan niet ernstig in een land, dat de rust dag ontheiligt door god-onterende maskeraden en toneelvertoningen, van regeringswege geauthoriseerd; waarin de inwoners worden gedron gen door boeten en straffen, om des zondags zich in de wapenhandel te oefenen, zoals te Zaandam; waarin zondaagse wedlopen, danspartijeii enz. gewoon zijn; waarin allerlei neringen en hanteringen des zon dags worden uitgeoefend, hier en daar (als ware het om den Almachtige te bespotten) verboden slechts onder kerktijd; een land, waar vloeken, zwe ren en liegen, echtbreuk van de man, hand over hand toenemende onna tuurlijke zonde, strafTeloos geschie den. Je weet, dat voor enige jaren de cholera. de Crroninger koortsen en andere rampen Nederland teister den. Toen vervulde hier en daar een angstige vrees de gemoederen en het scheen, alsof men tot de genademid delen, tot uitwendige godsdienstig heid zijn toevlucht nam. Gebeden en psalmgezangen werden in sommige woningen gehoord, waar vroeger dartele weelde en zingenot werden nagejaagd. Kermisbrooddronkenheid en velerlei lichtvaardige vermaken werden op sommige plaatsen van regeringswege geschorst en door sommigen verme den. Er lag een beslag op de godde- lozen, die sidderden voor de roede des Almachtigen en beefden voor de vinger van Hem, die oordeelt en krijg voert in gerechtigheid. Maar nauwelijks scheen zich de straf fende hand des Almachtigen een ogenblik van Nederland te keren, of de uitwendige godsdienstigheid ver dween, om voor de openlijke wereld- dienst wederom plaats te maken. En sedert wordt Goei, de Almachtige op velerlei wijze getergd door het Neder landse volk, dat zelfs Zijn oordelen en straffen bezigt om de schuld dagelijks meerder te maken. Eenige tijd geleden bulderde een orkaan, die vernieling en ondergang dreigde aan land en volk. Je zult er van weten mee te praten, schipper. En wat gebeurde er? Voor één avond werd in de residentie liet toneelver- maak in één der schouwburgen uitge steld om met verdubbeling van dar telheid weinige dagen later wederom aan te vangen. En het beraamde concert in een der Lutherse kerken moest wel worden verschoven, omdat in die ogenblik ken 's Heeren stem sterker sprak dan zang en snarenspel; maar ook aan dit zingenot werd later bot gevierd. De huizen, nog niet hersteld van de vernieling, de neergestormde en nog niet weggeruimde geboom- ten, de nog niet begraven lijken der getroffenen, de door overstroming geteisterde polders, wier dijkbreu ken nog niet hersteld waren, heb ben de Nederlandse natie zelfs geen ogenblik gestuit in werelddienst en weelde. Ja, men ging voort met de vervolging van Gods kinderen. Zou de heilige God daar geen wrake over doen? Ik ben soms zo bang, broe ders, dat God hier de kandelaar weg neemt." Cleruime tijd is het stil. Dan vraagt Job Verhey; "En hoe is het in onze contreyen, domenee?" "Het ergst lijden de broeders in Herwijnen en Vuren, In Herwijnen zijn binnenkort nog gezonden twee dwangbevelen, het ene van ongeveer 1100 gulden en het andere van ruim 800 gulden. En te Vuren één van ruim 2000 gulden en één van tuim 1200 gulden. Deze bedragen zijn niet te betalen, Verhey, en men zal ze ook niet vrijwillig betalen. De gemeenten leven in de overtuiging, dat zij volstrekt niets verrichten often doel hebben, dan gemeenschappelijk God te dienen. Zij zullen niet meer horen naar de hun toegezonden dag- vaardigingen, dewijl hun toch voor de rechtbank te Tiel niet veignnd wordt te hunner verdediging te spre ken. Zij hebben dit ter kennis van de rechtbank gebracht. Twee broeders van Vuren hebben reeds zes maanden gevangen geze ten. Het slot zal wel weer zijn, dat ook in deze plaatsen het goed der beboe ten publiek wordt verkocht. Zulke publieke verkopingen hebben ook te Leerdam en Schoonhoven plaats gehad. Men wordt hierdoor echter niet afgeschrikt, maar gaat door met het houden van godsdienstoefenin gen. In Vuren zijn er bijna niet anders bekend dan goddelozen, die hun ledige tijd doorbrengen in drinken, spelen, vloeken en vechten. Toch is de vijandschap daar niet zo groot meer als in 't begin. Toen werden de kinde ren met stenen geworpen en gekwetst en men maakte geschreeuw en ketel- muziek voor de woningen, waar onze broeders en zusters bijeenkwamen. Dit is al veel geluwd. En dagelijks treden er personen tot de gemeente toe." "Hebt uzelf nog hinder ondervonden, dominee?" "Hinder de laatste weken niet zoveel. Het gewone verschijnsel van najou- wen en met stenen werpen tellen we niet. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5