Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings. gn|--or ^,^^-^^^^^ Samenstelling commissie Brinkman staat haaks op belofte minister Studiedag over de hoorder van de preek EN U WERK EIIAI1D01-I1IEIJW5 MET Ai- BOMEN MET WATERPOMP? SPIJKEKBMEKSUJTEIilJ Open Dag cursus Theologische Vorming Gemeenteleden Opgave belasting service FNV Ledenver. ANBO Oostflakkee Flakkeese Poteravond Een gevangen richter NNP mist deskundigheid lokale nieuwsmedia in commissie Zanguur in Eben-Haëzer De weg der kleine mensen PAGINA 5 VRIJDAG 6 FEBRUARI 2009 I Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenruhriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antxuoord in deze rubriek luorden gepubliceerd. Ik weet wel dat planten water en voedsel uil de aarde opzui gen, maar hoe krijgen honen dat grondwater naar hun hoog ste lakken en bladeren'? Met wat voor kracht wordt dat zo hoog opgepompt'? Antwoord: Bij de mens lians- poneert hei bloed de voedings- stofleii door ons lichaam. Daar voor beschikken we allemaal over een pompje, namelijk ons hart. De planten moeten het zonder zo'n pomp stellen. Het kan niet de capillaire (opzui gende) werking van de grond zijn, of de atmosferische druk die hel water tot in de top van de hoogste bomen doel stijgen. Wel kan het zuigvermogen van de wortels een grote kracht uitoefenen. Bij metingen vlak boven de wortels bleek de druk daar 7 lol 8 kg per cm te kun nen bedragen. Maar eigenaar dig genoeg is deze 'worteldruk' het hoogst bij vele laag blij vende en langzaam gloeiende planten, en hel kleinst bij de sneller opschietende planten die juist flinke hoeveelheden water en voedsel nodig heb ben. De snelheid waarmee het sap in een Douglasspar offeu- zen-Eucalypliis opslijgl, kan op warme dagen meer dan een meter per niiruiul bedragen. Daar moet dus nog een andere krachl op inwerken. Een hoog leraar in de planiknnde vertel de ons dat er een aantal facto ren samenwei kt: de genoemde worleldruk, de transpiratie (dus de verdamping van vocht uit de bladeren waardoor die vers sap aanzuigen) en de cohesie (de aantrekkingskracht van het ene waterdeeltje op het andere) die ervoor zorgt dat de waterkolom tol in de bladner ven een aaneengesloten geheel blijft vormen. Als uit de blad cellen vocht verdampt, zou daar een vacuüm ontstaan. Die luchtledige luimte trekt vol gens een bekende natiuirwet door de toevoerleiding vveer water aan. KIWI, MANGO EN VITAMINEN Ik hoor vaak, dat er in kiivi en mango meer vitaminen en voedingsstoffen zitten dan in citroenen, sinaasappelen en zelfs grapefruit. Wat is daanan wer kelijk waar? Antwoord: Een kiwi en mango bevatten ongeveer dezelfde voeding.sstofïen als onze appels en peren. De hoeveelheden mineralen, suiker en zetmeel zijn vergelijkbaar. De mango bevat echter iets meer vitami nen C dan de gewone appel, en de kiwi zelfs meer dan een sinaasappel, doch met de vita minen A, BI en B2 scoren kiwi en mango even hoog als de sinaasappel. Kunt u ons uitleggen hoe 'stoiie- wasli en 'snowwash' hij spijker goed wordt uitgevoerd? Antwoord: Stonewash is Engels voor wassen met steen tjes en snowwash zou wassen in' sneeuw betekenen. Het zijn termen voor bewerkingen die bij zgn. spijkergoed worden toegepast om die stof een min der fraai uiterlijk te geven. Bij stonewash woiclt de zeer dicht geweven katoen of keper gewassen in een trommel, waarin ook kleine zandsteen- tjes meedraaien die de stof zo bewerken, dat ze enigermate slijt en daardoor lang gedragen lijkt te zijn. Bij snowwash wordt niet met sneeuw gewerkt, maar aanvankelijk met rubber balle tjes. Dit proces beschadigde het spijkergoed te eig. De nieuwe nielhocle is te vergelijken met stonewash, maar dan zijn de zandsteentjes met een bepaald middel geïmpregneerd. Die bewerkte stenen zorgen voor een enigszins vlekkerig uiter lijk van de stof. MfDDEt.HARNfS - Op zater dag 14 februari a.s. is het open dag bij de cursus l'heologi- sche Vorming voor (ienieen- teleden. Deze wordt gehouden van 9.,'i()-l2.30 uur in vereni gingsgebouw De Hoeksteen, Ring l;i te Middelharnis. Bent Il nieuwsgierig naar de inhoud van deze ciusus? Dan kiuil u ten ochtend vrijblijvend mee doen met de huidige cursisten, en hen vragen naar de ervarin gen. Er wordt op 14 februari lesgegeven in de vakken Dog matiek (door ds. j.W. Scheur water uit Oud-Vossemeer), Praktische 4"he(jlogie (door ds. '111.W.H. van der Heijden uit Dirksland) en Oecumenica/ Missiologie (door ds. 'E.VV. van Beunekom uil .Sonimelsdijk). De cursus duuil diie jaar en wordt gehouden op zaterdag- ochtencl om de 14 dagen in De Hoeksteen. Het doel van de cursus is vorming en toerus ting van gemeenteleden ,met de Bijbel als richtsnoer. De anciere vakken die op de cur sus gegeven worden zijn Oude 'Eestament (door ds. C.G. de Jong uit Moordrecht), Nieuwe Testament (door ds. H. Har- kema uit Middelharnis), Kerk geschiedenis (door ds. R.W. van Mourik uit Sonimelsdijk) en Ethiek (door ds. P. Vernooij uit Stolwijk). Voor meer infor matie kunt u kijken op website www.cursustvgiiiiddelharnis. nl, bellen naar de cursuslei der ds. T.W. van Bennekoni, tel. 0187-785042 of 488275 (werk), of mailen naar info(«- cursustvgiiiiddelharnis.nl. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Arnemuiden (herv.), ds. A. van Lingen te Kinderdijk-Middelweg; te Har derwijk (herv. wijk 2), ds. K. van Meijeren te Barneveld; te Nieuw-Lekkerland (herv.), ds. A.L. van Zwet te Woudenberg; te Voorthuizen (hervormd wijk 1), en te Apeldoorn (Eben-Ha- ëzer, ds. H. Markus te Rijssen; te Woensdrecht (prot. gem.), ds. K. Vos te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt voor Goes (her vormd. De Levensbron), ds. H. Russcher te Barneveld; voor Middelburg, ds. P.J. Visser te f^en Haag; voor Moerkapelle (herv.), ds. W.G. Hulsman te Genemuideii; voor Wouters- woude, kand. G.H. Vlijn te Barneveld; voor Huizen, ch. I'J. Visser te Den Haag; Aangenomen naar Ochten, C.D. Zonnenbeig Ie Giesen- dam-Nedeihardinxveld. Beroepbaar: kandidaat D. Jon- geneel, Schoolstraat 14, 2969 BG Oud-Alblas. Tel. 0184- 694446; kandidaat S.M. Trap man, Sirnplonbaan 495, 3524 GJ Utrecht, lel. 030-2932160; kandidaat G.B. Heikens, Schlosstrasse 32, D-52066 Aachen (Duitsland). HERSTELD HERV KERK Beroepen te Opheusden, ds. P. den Ouden te Wouterswoude. Bedankt voor Sirjansland, joh. Post te Putten. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Emmeloord, ds. L. Terlouw te Barendrecht; te Poedeioijen, ds. C. de jongste te Tholen. Bedankt voor Rotterdam-Zuid- wijk, ds. VV. Visscher te Amers foort; Grand Rapids (C;ovell Avenue) (USA), ds. G.J.N. Moeiis te Meliskerke; voor Kalamazoo (USA), ds. C Gle- ments te Gouda; voor Picture Butte (Ganada), ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Gentrum OUD GEREE GEMEENTEN Beroepen te lerneuzen, ds. J. (loudriaan te Ede. Tot vrijdag 27 februari (behal ve op de donderdagavonden) van 19.00 tot 21.00 uur en op zaterdagochtend 28 februari van 10.00 tot 13.00 uur kunt u zich opgeven via 06-51675214, alleen telefonisch. Geen berich ten verzenden! OUDE-TONGE - Op woens dag 25 februari houdt ANBO Oostflakkee een ledenvergade ring in Ebbe en Vloed, aanvang 14.00 uur. Na de vergadering is de heer J. Maliepaard te gast, die films zal vertonen uit vroe ger tijden uit de omgeving. Vooraf kunt u deel nemen aan een diner in Ebbe en vloed; hiervoor kunt u reserveren vóór 10 februari a.s. via tel. 641844. OUDE-TONGE - In de Her vormde Kerk te Oude-Tonge wordt zaterdag 14 februari a.s. een grote Sing-in gehouden ten bate van de Ciereformeerde Zending.sbond, aanvang 19.30 uur. Er zal gezongen worden onder begeleiding van een combo met verschillende gita ren, drums, dwarsfluit, tiom- pet en piano. Ook zullen er enkele muzikale intermezzo's zijn met viool, cello, blokfluit, orgel en piano. De entree is gratis, wel zal er een collecte worden gehouden voor het zendingswerk van ds. en mw. A. Visser in Zimbabwe en die ten goede komt aan onderdak voor de studenten \an het Mur ray Theological College waar aan ds. Visser verbonden is. Na afloop is er in verenigingsge bouw 'Diakonia' gelegenheid om nog iets te drinken. MIDDELHARNIS - Na het succes van de Zeeuwse mossel avond organiseert het ouderen werk van Stichting Gompanen op donderdag 19 februari een Flakkee.se poteravond. Vanaf 17.00 uur bent u van harte wel kom in het wijkcentrum aan de Doetinchemsestraat te Mid delharnis om te genieten van flakkeese verhalen en poters. Gorrie Huijer vertelt verhalen in het Klakkees, en de poters worden op traditionele wijze bereid door G. Vinke. Na de maaltijd is er nog een bakje kof fie meteen kruudplaetje. Deel name aan deze avond kost 9 p.p. Opgeven vóór 11 februari bij het wijkcentrum, tel. 0187 483366, e-mail c.vermeulen@ stichtingcoiiipaneii.nl. "Maar Simson lag lot middernaclit toe: toen stond hij op ter middernacht. En greep de deur van de stadspoort mei de heide posten, en nam ze u'eg met de grendelboom. en legde ze op zijn schouders, en droeg ze opwaarts of de hoogte van de berg, die m het gezicht van Hebron is." Richteren 16 1-3 Geen vertekende beeld Hoofdstuk 15 van het boek Richteren eindigt met de opmerking dat Simson 20 jaar richter was. Simson behaalde de overwinning op de Filistij nen, 1000 man heeft hij bij Lechi verslagen. Na die tijd zijn de ogen van de Israëlieten open gegaan. Toen hebben ze ontdekt wat de HEERE in Sim son had gegeven. Het was een tijd van rust. Het nieuws vermeldt vaak hoogtepunten en dieptepun ten. In die periode was het een tijd van rust. We houden vaak een vertekend beeld van Simson ovei, als een schuinsmarcheerder, een los bol. Een dergelijk beeld staat op een gespannen voet met het kindschap van God. Wij ver geten dan die korte tekst, dat hij 20 jaar richter was, hij was door God uitgekozen. Dit moe ten we laten staan, maar ook dat verkeerde, dat zondige. Gaza in de belangstelling. Vandaag staat Gaza in de belangstelling. Hier wonen Palestijnen. Ze leven op gespannen voet met de Joden. Hoeveel slachtoffers zijn er aan weerszijde niet gevallen? Simson gaat naar Gaza, de hoofdstad van het Filistijnse land. De stad lag daar mooi te mid den van palmbomen, wijngaar- deti en olijfbomen. Sleutelstad en handelsstad van het Fili stijnse land. Hier zoekt Simson gelegenheid om de vijand afbreuk te doen. Een vrouw van lichte zeden kan hij wel dicliterbij vinden. Zij zal herbergierster geweest zijn. Simson lieeft een zwakke plek, hij heeft een zwakte \'oor vrou wen. Niet alleen Simson, want na de zond\loed lezen we dat de mensen ten huwelijk gaven en ten huwelijk namen. En wat dacht u van de levenspraktij ken in Sodoni en Gomorra? Sterk en zwak Simson was zo krachtig dat hij 1000 Filistijnen versloeg en 300 jakhalzen ving, maar een vrouw was hem te sterk. Hij vluchtte niet zoals. Jozef in Egypte voor de vrouw van Potifar. Strijden tegen de zonde? Strijden tegen zondige begeer ten? Waar blijkt nu Zijn kindschap met Goei? Simson heeft met deze vrouw een losse relatie en gooit zijn eer te grabbel. Nu klinkt er geen gebed om sterkte en kracht. Deze vrouw wordt getypeerd met de woorden uit Spreuken 7: 26: "De vreemde vrouw heeft vele gewonden neergeveld en al haar gedoden zijn machtig velen; haar huis zijn wegen van het graf, dalende naar de binnenkamer van de dood; de vreemde vrouw is een diepe gracht, een enge put". Wat een waarschuwing voor elk mens, maar zeker voor een kind van God, om te leven tot (iods eer, van grote zonden vrij. Welke machten honden u gevangen? Waar laat u zich door verleiden? Opmerkzaam De inwoners van Gaza weten wie ze in huis, in hun stad heb ben. De ogen van hen zijn op Sim son geslagen. Zijn komst is immers niet onop gemerkt gebleven. Wie kent hem niet niet zijn lange haren? Wie heeft niet gehoord van zijn grote kracht? De poort van de stad is dicht gegaan. Simson slaapt, maar de bewo ners van Gaza zijn klaarwak ker Gewaakt wordt er. Vijanden letten op de levensgang van iemand. De wereld gaat nauw keurig de gangen van de gelo vigen na en als er iets mis is wordt dit gesignaleerd. Het huis waar Simson is, wordt omsingeld. De poorten van de stad zijn gesloten. Niemand kan er uit en nie mand kan erin. De wachters willen met de arrestatie wach ten tot de dag gaat lichten en de zon gaat schijnen. Dan kun nen ze hem pakken, gevangen nemen en doden. Dat zijn ze vast van plan. Vertrek Simson kan het niet langer houden in het, huis van deze vrouw. Hij vertrekt. Bewakers moeten het huis van de vrouw in de gaten houden en zorgen dat hij niet kan ontkomen. Simson verlaat het huis. Is zijn geweten ontwaakt? Hij begeeft zich naar de poor ten van de stad. De wachters komen niet tevoorschijn, ze vertrouvxen op de gesloten poorten. Gaat het nu mis met Simson? Zal deze richter van God gearresteerd en gedood worden? Dat had hij wel ver diend. Maar nee, het gaat niet mis! Het is te danken aan God, de Getrouwe, aan Zijn wonderlijk gedukf. In het donker van de nacht staat Simson voor de poort van Gaza. Hij tast niet in het donker, want hij tilt de zware houten met ijzer beslagen poorten uit de scfianieren. Wat een kracht, zijn bijzondere kracht is niet geweken. De vijand heeft niet één hand uit durven steken. Zo lieten in het Oosten meermalen over winnende vorsten letterlijk de poorten van de stad wegdra gen, als een teken van volko men overwinning. Gevangen Wie zit er niet gevangen in de macht van de zonde? Bij de één is dal meer concreet dan bij de ander. Verslaving aan geld, werk, drank en seks. Bij de ander is het verborgen hoogmoed en pronkzucht. Iedereen is zon daar Opgesloten in de stad van verderf We geven de HEERE de eer van Zijn Naam niet. Hoe komt u uit die stad? In de volgende overlevering kunt u dit O.V. lezen. Sommelsdijk, Ds. T. W. van Bennekom De Nederlandse Nieuws blad Pers (NNP) heeft bij minister Ronald Plasterk gepleit voor het uitbreiden van de 'Tijdelijke Commis sie Innovatie en Toekomst Pers' met een deskundige vertegenwoordiger uit de nieuwsbladbranche. De commissie is recent inge steld en wordt geleid door voormalig CDA-leider en oud-minister van Mediaza ken Elco Brinkman. Doel is de toekomstvan de geschre ven pers in Nederland te onderzoeken. De commis sie-Brinkman moet bin nen drie maanden advies uitbrengen aan de minister over innovatie in de pers. De NNP heeft moeite met de samenstelling van de commis sie, omdat lokale media hierin niet expliciet vertegenwoor digd zijn. "Groot was onze ver bazing bij de bekendmaking van de samenstelling van de commissie. Deze staat in onze optiek haaks op de belofte die de minister heeft gedaan aan de Tweede Kamer om de lokale nieuwsmedia hierin specifiek te betrekken", stelt de NNP in haar schrijven aan minister Plasterk, want "geen van de commissieleden kan namelijk worden beschouwd als een echte exponent van de branche van lokale nieuwsme dia. Naar hun kennis van en betrokkenheid bij dit mediaty pe kan slechts gegist worden". De NNP verzoekt de minister dan ook dringend alsnog te besluiten de 'Tijdelijke Com missie Innovatie en Toekomst Pers' uit te breiden met een representant van de zijde van de lokale nieuwsmedia "om op die manier ook de bijzondere positie en de daarmee samen hangende problematiek van deze branche daadwerkelijk te kunnen betrekken bij het advies over innovatiemogelijk- heden binnen de pers en de toekomst van de nieuws-en opi nievoorziening in Nederland". Op 16 cfeceniber maakte de NNP de minister opmerk zaam op het feit dat de lokale nieuwsmedia dreigen onder gesneeuwd te raken door de nadruk, die in de discussie over pers- en mediabeleid, consequent wordt gelegd op (met name) de dagbladpers "hoewel lokale nieuwsmedia, qua informatievoorziening en werkgelegenheid, een substantieel onderdeel uit maken van het vaderlandse medialandschap en van grote betekenis zijn voor een plu riforme nieuwsvoorziening en het functioneren van het democratisch proces". Bij die gelegenheid vroeg de NNP de minister de positie van lokale nieuwsmedia naar waarde te schatten. De samenstelling van de commissie staat evenwel haaks op dat verzoek, aldus de NNR OUDDORP - Morgen, zater dag 7 februari, wordt in ver- enigingsgeliouw Eben-Haëzer aan de Preekhillaan te Oud- dorp van 18.45 tot 19.45 uur een zaïiguur gehouden. Na het zingen is er tot 20.15 uur gelegenheid om een kopje kof fie te gebruiken. Iedereen is welkom. AMERSFOORT - Aieopagus, centrum voor contextuele en missionaire verkondiging een werktak van de IZB - start de uitgave van een serie boe ken over de prediking. Het eerste deel gaat over de psyche van de hoorder en is van de hand van dr. Hanneke Schaap- Jonker. Ter gelegenheid van de verschijning hiervan wordt een studiedag gehouden op vrijdag 27 maart 2009. Het thema is: 'Heilige grond: God, preken en de psyche van de hoorders'. De eerste bijdrage in het ochtendprogramma is van mevrouw Schaap. Zij betoogt in haar boek en zal dat toelich ten, dat de preek iets losmaakt in de psyche van de hoorders en hen raakt in hun existentie. Daarom dient bij het maken en houden van een preek reke ning te worden gehouden met de psychologische aspecten van het hoorproces. Een tweede bijdrage is van dr. P.J. Visser en gaat over het theologische en geestelijke belang van de psy chologische benadering. Ten slotte zal ds. A.J. Zoutendijk ingaan op de vraag waar het pleidooi van Hanneke Schaap aansluit bij de bevindelijke traditie van het gereformeerd protestantisme en waarin het anders is. 's Middags zijn er vijf work shops: Dialogisch preken - mevr Astrid Slob, coniiiiunicatie- deskundige Hoe houd ik in de taal van de preek rekening met |3sy- chologische verschillen tus sen hoorders? - mevr.dr J. Schaap-Jonker De functie van het 'ik' van de prediker in de preek - ds. W. Dekker en ds. E.K. Foppen Hoe definiëren we vandaag bevindelijke prediking? - ds. AJ. Zoutendijk Hoe luister ik naar een preek? - dr. RJ. Visser De dag is niet alleen bedoeld voor predikanten, maar ook voor kerkenraadsleden en gemeenteleden, op wie work- sliop nr 5 speciaal gericht is. De dag wordt gehouden in De Brug te Amersfoort en duurt van'10.00-15.30 uur Kosten: €25 incl. lunch (voor IZB-le- den €22,50), contant te beta len op de dag. Hel boek is niet bij de prijs inbegrepen. Aanmelden via e-mail: areo- pagus@izt3.ni of tel. 033- 4611949. IS- P.A. de Rover Men gaat in de artikels wonderlijk te werk. Een zekere heer Van Ittersum schrijft in het Handelsblad, dat wat veertienlionderd zestig predikanten in ons land voor recht en waarheid lioiiden toch wel recht en waarheid zal zijn. Het lijkt niij veiliger zelf biddende in Gods Woord te onderzoeken, wat recht en waarheid is, dan zich daar mee gerust te stellen, dat men de meerderheid aan zijn zijde heeft. Immers, bij de zondvloed kwam ook de meerderheid om en in Sodom werd zij door vuur van de hemel verteerd; het merendeel der Israëlieten werd in de woestijn door God nedergeslagen en de Heere Jezus verklaart, dat velen geroepen zijn, maar weinigen uitver koren. En heeft de meerderheid der Joden niet geroepen: "Kruist Hem! Kruist Hem!" Als diezelfde heer schrijft, dat hij eraan twijfelt of de Remonstranten het geheel en al mis hebben, dan weten wij genoeg. Verhey, laat ik u eens voorlezen, wat er in Hattem is gebeurd. Daar is de volgende Kennisgeving afgekondigd: De Waarnemend bur gemeester, belast met de Politie der Stad Hatteni. brengt ter kennis van de belanghebbende, die in hunne huizen verzamelingen van minder dan twintig personen tot het houden van Godsdienstige oefeningen toelaten, dat hem van hogere liand bevelen zijn toegezonden, onder welke bepa lingen dezelve zullen gedoogd wor den, en zich daarna niet gedragende aan gerechtelijke vervolgingen zullen blootstellen. Deze zijn: 1Dat het verboden is, a. Dat in dergelijke vergaderingen gehouden worden, dezelfde of gelijksoortige openbare godsdienst oefeningen, als door de erkende kerkgenootschappen in bepaalde lijk daartoe bestemde openbare gebouwen worden gevierd, en tot welk een elk en een iegelijk vreye toegang lieeft, waarin een aan den geestelijken stand toegewijd per soon of leraar, in geestelijk ambts gewaad optreedt, om het werk van de Eeredienst of godsdienst te ver- rigten. b. Het inzamelen van gaven of gif ten tot instandhouding van hunne oefeningen. c. Het bedienen van Sacramenten, van doop. avondmaal, inzegenin gen van huwelijken, als aiidersints. d. Het bei'oepen van Leeraren en het benoemen van ouderlingen, diaco- nen, etc. en het houden van carti- gisatiën. e. De aanneming van ledematen. en in een woord alles wat maar enigsints kan gerekend worden tot kerkelijke of eeredienst te beho ren of bij de uitoefening voor de eeredienst der erkende en wettige godsdiensüge genootschappen gebruikelijk is, en deze' vergade ringen zich enkel kunnen en moe ten bepalen, tot het zoogenaamde oefening houden, waardoor ver staan wordt, dat eenige personen, in meerder of minder getal, doch altijd onder de twintig, (tenzij ver gunning gevr;^agd en verleend zal zijn dit getal te boven te gaan) zich te zamen kunnen vereenigen, om in stilte binnen 's huis, met gesloten deuren elkander door onderlinge gesprekken, het lezen van de bijbel, van psalmen, gezangen, of andere godsdienstige werken of geschrif ten, het doen eener verhandeling, of gemeenschappelijke mededee- ling en o\erdenking hunner denk beelden en gevoelens, over gods dienstige onderwerpen te leeren, te stichten, en te oefenen, zonder \'erder eenige \an die daden te \ev- richten, die hierboven als de ken merken en eigenschappen eener eeredienst zijn opgegeven. Almede wordt uitdrukkelijk \er- staan, dat de zanienkomsten tot het houden van oefeningen, ner gens anders mogen plaats hebben, dan binnenshuis in bewoonde en geslotene woningen, en geens- ints in schuren of andere soortge lijke gebouwen, als wordende alle openlijkheid der verrigtingen van die zanienkomsten ten ernstigsten verljoden. De waarnemende Burgemeester voornoemd, W. C. Braam. "Wat zegje daarvan, Verhey?" "Hoogst opmerkelijk, domenee, en wel waard om bewaard te worden voor de navolgende geslachten." "De navolgende geslachten zullen het lezen, Verhey, en ze zullen zich ver wonderen. En missirhien zuilen ze zich schamen over wat hun \oorva- ders hebben durven bekend maken en.... uitvoeren. Dat geve God. "De gouverneur van Gelderland schijnt wel een groot hater der Gere formeerden te zijn, domenee "Voor zover mij bekend, Verhey, is hij de eerste geweest, die deze strenge bevelen gegeven heeft aan de burge meesters. Men wil Nederland verlos sen van datgene, hetwelk thans door een groot deel van deszelfs inwoners vervloekt wordt, maar hetwelk inder daad de grootste zegen is, welke enig land te beurt kan vallen; de kandelaar was dan van zijn plaats weggenomen en Nederland, het vroeger zo begena digde Nederland, als zonder God in de wereld, vervreemd van de verbon den der belofte, waarvoor geen hope meer overbleef. En hoewel het dan kon zijn, dat de Heere zich ook hier nog zeven dui zend overliet, die hun knieën voor het beeld Baals niet bogen, de gemeente Gods als zodanig bestond niet meer. Maar wij weten, Verhey, dat de poor ten der helle Zijn gemeente niet zul len overweldigen. Dat zegt de Amen, de Waarachtige. Zijn gemeente, die Hij weder in Nederland heeft opge richt, zal niet ontbonden worden. Zij kan niet ontbonden worden. Want Hij heeft de gevangene Sions weder- gebracht Hij heeft deze grote dingen bij ons gedaan en op het gebed des geloofs zal Hij ook weder onze gevan genis wenden gelijk waterstromen in het Zuiden. Zo wij hier al een tijd met tranen zaaien, met gejtiich zullen wij maaien. Onze onwankelbaar getrou we Veibondsgod zal dat doen. Laat ons niet ophouden te bidden: Uw koninkrijk kome. Wij zullen onze onderlinge bijeen komsten niet nalaten, al is het ook tegen het nadrukkelijk bevel der over heid en al verkeren we in het vooruit zicht van verdrukking en vervolging. (wordt vemolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5