Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings. gn|--or ^,^^-^^^^^
Samenstelling commissie Brinkman
staat haaks op belofte minister
Studiedag over de
hoorder van de preek
EN U
WERK
EIIAI1D01-I1IEIJW5
MET
Ai-
BOMEN MET
WATERPOMP?
SPIJKEKBMEKSUJTEIilJ
Open Dag cursus Theologische
Vorming Gemeenteleden
Opgave
belasting
service FNV
Ledenver.
ANBO
Oostflakkee
Flakkeese
Poteravond
Een gevangen richter
NNP mist deskundigheid lokale nieuwsmedia in commissie
Zanguur in
Eben-Haëzer
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
VRIJDAG 6 FEBRUARI 2009
I
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenruhriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antxuoord in deze rubriek luorden gepubliceerd.
Ik weet wel dat planten water
en voedsel uil de aarde opzui
gen, maar hoe krijgen honen
dat grondwater naar hun hoog
ste lakken en bladeren'? Met wat
voor kracht wordt dat zo hoog
opgepompt'?
Antwoord: Bij de mens lians-
poneert hei bloed de voedings-
stofleii door ons lichaam. Daar
voor beschikken we allemaal
over een pompje, namelijk ons
hart. De planten moeten het
zonder zo'n pomp stellen. Het
kan niet de capillaire (opzui
gende) werking van de grond
zijn, of de atmosferische druk
die hel water tot in de top van
de hoogste bomen doel stijgen.
Wel kan het zuigvermogen van
de wortels een grote kracht
uitoefenen. Bij metingen vlak
boven de wortels bleek de druk
daar 7 lol 8 kg per cm te kun
nen bedragen. Maar eigenaar
dig genoeg is deze 'worteldruk'
het hoogst bij vele laag blij
vende en langzaam gloeiende
planten, en hel kleinst bij de
sneller opschietende planten
die juist flinke hoeveelheden
water en voedsel nodig heb
ben. De snelheid waarmee het
sap in een Douglasspar offeu-
zen-Eucalypliis opslijgl, kan
op warme dagen meer dan een
meter per niiruiul bedragen.
Daar moet dus nog een andere
krachl op inwerken. Een hoog
leraar in de planiknnde vertel
de ons dat er een aantal facto
ren samenwei kt: de genoemde
worleldruk, de transpiratie
(dus de verdamping van vocht
uit de bladeren waardoor die
vers sap aanzuigen) en de
cohesie (de aantrekkingskracht
van het ene waterdeeltje op het
andere) die ervoor zorgt dat de
waterkolom tol in de bladner
ven een aaneengesloten geheel
blijft vormen. Als uit de blad
cellen vocht verdampt, zou
daar een vacuüm ontstaan. Die
luchtledige luimte trekt vol
gens een bekende natiuirwet
door de toevoerleiding vveer
water aan.
KIWI, MANGO EN
VITAMINEN
Ik hoor vaak, dat er in kiivi
en mango meer vitaminen en
voedingsstoffen zitten dan in
citroenen, sinaasappelen en zelfs
grapefruit. Wat is daanan wer
kelijk waar?
Antwoord: Een kiwi en mango
bevatten ongeveer dezelfde
voeding.sstofïen als onze appels
en peren. De hoeveelheden
mineralen, suiker en zetmeel
zijn vergelijkbaar. De mango
bevat echter iets meer vitami
nen C dan de gewone appel,
en de kiwi zelfs meer dan een
sinaasappel, doch met de vita
minen A, BI en B2 scoren kiwi
en mango even hoog als de
sinaasappel.
Kunt u ons uitleggen hoe 'stoiie-
wasli en 'snowwash' hij spijker
goed wordt uitgevoerd?
Antwoord: Stonewash is
Engels voor wassen met steen
tjes en snowwash zou wassen
in' sneeuw betekenen. Het zijn
termen voor bewerkingen die
bij zgn. spijkergoed worden
toegepast om die stof een min
der fraai uiterlijk te geven.
Bij stonewash woiclt de zeer
dicht geweven katoen of keper
gewassen in een trommel,
waarin ook kleine zandsteen-
tjes meedraaien die de stof zo
bewerken, dat ze enigermate
slijt en daardoor lang gedragen
lijkt te zijn. Bij snowwash wordt
niet met sneeuw gewerkt, maar
aanvankelijk met rubber balle
tjes. Dit proces beschadigde het
spijkergoed te eig. De nieuwe
nielhocle is te vergelijken met
stonewash, maar dan zijn de
zandsteentjes met een bepaald
middel geïmpregneerd. Die
bewerkte stenen zorgen voor
een enigszins vlekkerig uiter
lijk van de stof.
MfDDEt.HARNfS - Op zater
dag 14 februari a.s. is het open
dag bij de cursus l'heologi-
sche Vorming voor (ienieen-
teleden. Deze wordt gehouden
van 9.,'i()-l2.30 uur in vereni
gingsgebouw De Hoeksteen,
Ring l;i te Middelharnis. Bent
Il nieuwsgierig naar de inhoud
van deze ciusus? Dan kiuil u
ten ochtend vrijblijvend mee
doen met de huidige cursisten,
en hen vragen naar de ervarin
gen. Er wordt op 14 februari
lesgegeven in de vakken Dog
matiek (door ds. j.W. Scheur
water uit Oud-Vossemeer),
Praktische 4"he(jlogie (door
ds. '111.W.H. van der Heijden
uit Dirksland) en Oecumenica/
Missiologie (door ds. 'E.VV. van
Beunekom uil .Sonimelsdijk).
De cursus duuil diie jaar en
wordt gehouden op zaterdag-
ochtencl om de 14 dagen in De
Hoeksteen. Het doel van de
cursus is vorming en toerus
ting van gemeenteleden ,met
de Bijbel als richtsnoer. De
anciere vakken die op de cur
sus gegeven worden zijn Oude
'Eestament (door ds. C.G. de
Jong uit Moordrecht), Nieuwe
Testament (door ds. H. Har-
kema uit Middelharnis), Kerk
geschiedenis (door ds. R.W.
van Mourik uit Sonimelsdijk)
en Ethiek (door ds. P. Vernooij
uit Stolwijk). Voor meer infor
matie kunt u kijken op website
www.cursustvgiiiiddelharnis.
nl, bellen naar de cursuslei
der ds. T.W. van Bennekoni,
tel. 0187-785042 of 488275
(werk), of mailen naar info(«-
cursustvgiiiiddelharnis.nl.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Arnemuiden
(herv.), ds. A. van Lingen te
Kinderdijk-Middelweg; te Har
derwijk (herv. wijk 2), ds. K.
van Meijeren te Barneveld; te
Nieuw-Lekkerland (herv.), ds.
A.L. van Zwet te Woudenberg;
te Voorthuizen (hervormd wijk
1), en te Apeldoorn (Eben-Ha-
ëzer, ds. H. Markus te Rijssen;
te Woensdrecht (prot. gem.),
ds. K. Vos te Amsterdam, die
dit beroep heeft aangenomen.
Bedankt voor Goes (her
vormd. De Levensbron), ds. H.
Russcher te Barneveld; voor
Middelburg, ds. P.J. Visser te
f^en Haag; voor Moerkapelle
(herv.), ds. W.G. Hulsman te
Genemuideii; voor Wouters-
woude, kand. G.H. Vlijn te
Barneveld; voor Huizen, ch.
I'J. Visser te Den Haag;
Aangenomen naar Ochten,
C.D. Zonnenbeig Ie Giesen-
dam-Nedeihardinxveld.
Beroepbaar: kandidaat D. Jon-
geneel, Schoolstraat 14, 2969
BG Oud-Alblas. Tel. 0184-
694446; kandidaat S.M. Trap
man, Sirnplonbaan 495, 3524
GJ Utrecht, lel. 030-2932160;
kandidaat G.B. Heikens,
Schlosstrasse 32, D-52066
Aachen (Duitsland).
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Opheusden, ds. P.
den Ouden te Wouterswoude.
Bedankt voor Sirjansland, joh.
Post te Putten.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Emmeloord, ds.
L. Terlouw te Barendrecht; te
Poedeioijen, ds. C. de jongste
te Tholen.
Bedankt voor Rotterdam-Zuid-
wijk, ds. VV. Visscher te Amers
foort; Grand Rapids (C;ovell
Avenue) (USA), ds. G.J.N.
Moeiis te Meliskerke; voor
Kalamazoo (USA), ds. C Gle-
ments te Gouda; voor Picture
Butte (Ganada), ds. J.M.D. de
Heer te Middelburg-Gentrum
OUD GEREE GEMEENTEN
Beroepen te lerneuzen, ds. J.
(loudriaan te Ede.
Tot vrijdag 27 februari (behal
ve op de donderdagavonden)
van 19.00 tot 21.00 uur en op
zaterdagochtend 28 februari
van 10.00 tot 13.00 uur kunt u
zich opgeven via 06-51675214,
alleen telefonisch. Geen berich
ten verzenden!
OUDE-TONGE - Op woens
dag 25 februari houdt ANBO
Oostflakkee een ledenvergade
ring in Ebbe en Vloed, aanvang
14.00 uur. Na de vergadering
is de heer J. Maliepaard te gast,
die films zal vertonen uit vroe
ger tijden uit de omgeving.
Vooraf kunt u deel nemen aan
een diner in Ebbe en vloed;
hiervoor kunt u reserveren
vóór 10 februari a.s. via tel.
641844.
OUDE-TONGE - In de Her
vormde Kerk te Oude-Tonge
wordt zaterdag 14 februari a.s.
een grote Sing-in gehouden
ten bate van de Ciereformeerde
Zending.sbond, aanvang 19.30
uur. Er zal gezongen worden
onder begeleiding van een
combo met verschillende gita
ren, drums, dwarsfluit, tiom-
pet en piano. Ook zullen er
enkele muzikale intermezzo's
zijn met viool, cello, blokfluit,
orgel en piano. De entree is
gratis, wel zal er een collecte
worden gehouden voor het
zendingswerk van ds. en mw.
A. Visser in Zimbabwe en die
ten goede komt aan onderdak
voor de studenten \an het Mur
ray Theological College waar
aan ds. Visser verbonden is. Na
afloop is er in verenigingsge
bouw 'Diakonia' gelegenheid
om nog iets te drinken.
MIDDELHARNIS - Na het
succes van de Zeeuwse mossel
avond organiseert het ouderen
werk van Stichting Gompanen
op donderdag 19 februari een
Flakkee.se poteravond. Vanaf
17.00 uur bent u van harte wel
kom in het wijkcentrum aan
de Doetinchemsestraat te Mid
delharnis om te genieten van
flakkeese verhalen en poters.
Gorrie Huijer vertelt verhalen
in het Klakkees, en de poters
worden op traditionele wijze
bereid door G. Vinke. Na de
maaltijd is er nog een bakje kof
fie meteen kruudplaetje. Deel
name aan deze avond kost 9
p.p. Opgeven vóór 11 februari
bij het wijkcentrum, tel. 0187
483366, e-mail c.vermeulen@
stichtingcoiiipaneii.nl.
"Maar Simson lag lot middernaclit toe: toen stond hij op ter middernacht. En greep
de deur van de stadspoort mei de heide posten, en nam ze u'eg met de grendelboom.
en legde ze op zijn schouders, en droeg ze opwaarts of de hoogte van de berg, die
m het gezicht van Hebron is." Richteren 16 1-3
Geen vertekende beeld
Hoofdstuk 15 van het boek
Richteren eindigt met de
opmerking dat Simson 20 jaar
richter was. Simson behaalde
de overwinning op de Filistij
nen, 1000 man heeft hij bij
Lechi verslagen. Na die tijd
zijn de ogen van de Israëlieten
open gegaan. Toen hebben ze
ontdekt wat de HEERE in Sim
son had gegeven.
Het was een tijd van rust.
Het nieuws vermeldt vaak
hoogtepunten en dieptepun
ten.
In die periode was het een tijd
van rust.
We houden vaak een vertekend
beeld van Simson ovei, als een
schuinsmarcheerder, een los
bol. Een dergelijk beeld staat
op een gespannen voet met het
kindschap van God. Wij ver
geten dan die korte tekst, dat
hij 20 jaar richter was, hij was
door God uitgekozen. Dit moe
ten we laten staan, maar ook
dat verkeerde, dat zondige.
Gaza in de belangstelling.
Vandaag staat Gaza in de
belangstelling. Hier wonen
Palestijnen. Ze leven op
gespannen voet met de Joden.
Hoeveel slachtoffers zijn er aan
weerszijde niet gevallen?
Simson gaat naar Gaza, de
hoofdstad van het Filistijnse
land.
De stad lag daar mooi te mid
den van palmbomen, wijngaar-
deti en olijfbomen. Sleutelstad
en handelsstad van het Fili
stijnse land.
Hier zoekt Simson gelegenheid
om de vijand afbreuk te doen.
Een vrouw van lichte zeden
kan hij wel dicliterbij vinden.
Zij zal herbergierster geweest
zijn.
Simson lieeft een zwakke plek,
hij heeft een zwakte \'oor vrou
wen.
Niet alleen Simson, want na
de zond\loed lezen we dat de
mensen ten huwelijk gaven en
ten huwelijk namen. En wat
dacht u van de levenspraktij
ken in Sodoni en Gomorra?
Sterk en zwak
Simson was zo krachtig dat
hij 1000 Filistijnen versloeg
en 300 jakhalzen ving, maar
een vrouw was hem te sterk.
Hij vluchtte niet zoals. Jozef
in Egypte voor de vrouw van
Potifar.
Strijden tegen de zonde?
Strijden tegen zondige begeer
ten?
Waar blijkt nu Zijn kindschap
met Goei?
Simson heeft met deze vrouw
een losse relatie en gooit zijn
eer te grabbel. Nu klinkt er
geen gebed om sterkte en
kracht.
Deze vrouw wordt getypeerd
met de woorden uit Spreuken
7: 26:
"De vreemde vrouw heeft vele
gewonden neergeveld en al
haar gedoden zijn machtig
velen; haar huis zijn wegen
van het graf, dalende naar de
binnenkamer van de dood; de
vreemde vrouw is een diepe
gracht, een enge put".
Wat een waarschuwing voor
elk mens, maar zeker voor een
kind van God, om te leven tot
(iods eer, van grote zonden
vrij.
Welke machten honden u
gevangen? Waar laat u zich
door verleiden?
Opmerkzaam
De inwoners van Gaza weten
wie ze in huis, in hun stad heb
ben.
De ogen van hen zijn op Sim
son geslagen.
Zijn komst is immers niet onop
gemerkt gebleven.
Wie kent hem niet niet zijn
lange haren? Wie heeft niet
gehoord van zijn grote kracht?
De poort van de stad is dicht
gegaan.
Simson slaapt, maar de bewo
ners van Gaza zijn klaarwak
ker
Gewaakt wordt er. Vijanden
letten op de levensgang van
iemand. De wereld gaat nauw
keurig de gangen van de gelo
vigen na en als er iets mis is
wordt dit gesignaleerd.
Het huis waar Simson is, wordt
omsingeld. De poorten van de
stad zijn gesloten.
Niemand kan er uit en nie
mand kan erin. De wachters
willen met de arrestatie wach
ten tot de dag gaat lichten en
de zon gaat schijnen. Dan kun
nen ze hem pakken, gevangen
nemen en doden.
Dat zijn ze vast van plan.
Vertrek
Simson kan het niet langer
houden in het, huis van deze
vrouw. Hij vertrekt. Bewakers
moeten het huis van de vrouw
in de gaten houden en zorgen
dat hij niet kan ontkomen.
Simson verlaat het huis.
Is zijn geweten ontwaakt?
Hij begeeft zich naar de poor
ten van de stad. De wachters
komen niet tevoorschijn, ze
vertrouvxen op de gesloten
poorten. Gaat het nu mis met
Simson? Zal deze richter van
God gearresteerd en gedood
worden? Dat had hij wel ver
diend.
Maar nee, het gaat niet mis!
Het is te danken aan God, de
Getrouwe, aan Zijn wonderlijk
gedukf.
In het donker van de nacht
staat Simson voor de poort van
Gaza.
Hij tast niet in het donker,
want hij tilt de zware houten
met ijzer beslagen poorten uit
de scfianieren.
Wat een kracht, zijn bijzondere
kracht is niet geweken.
De vijand heeft niet één hand
uit durven steken. Zo lieten in
het Oosten meermalen over
winnende vorsten letterlijk de
poorten van de stad wegdra
gen, als een teken van volko
men overwinning.
Gevangen
Wie zit er niet gevangen in de
macht van de zonde? Bij de
één is dal meer concreet dan
bij de ander.
Verslaving aan geld, werk,
drank en seks. Bij de ander is
het verborgen hoogmoed en
pronkzucht. Iedereen is zon
daar Opgesloten in de stad
van verderf
We geven de HEERE de eer
van Zijn Naam niet.
Hoe komt u uit die stad?
In de volgende overlevering
kunt u dit O.V. lezen.
Sommelsdijk,
Ds. T. W. van Bennekom
De Nederlandse Nieuws
blad Pers (NNP) heeft bij
minister Ronald Plasterk
gepleit voor het uitbreiden
van de 'Tijdelijke Commis
sie Innovatie en Toekomst
Pers' met een deskundige
vertegenwoordiger uit de
nieuwsbladbranche. De
commissie is recent inge
steld en wordt geleid door
voormalig CDA-leider en
oud-minister van Mediaza
ken Elco Brinkman. Doel is
de toekomstvan de geschre
ven pers in Nederland te
onderzoeken. De commis
sie-Brinkman moet bin
nen drie maanden advies
uitbrengen aan de minister
over innovatie in de pers.
De NNP heeft moeite met de
samenstelling van de commis
sie, omdat lokale media hierin
niet expliciet vertegenwoor
digd zijn. "Groot was onze ver
bazing bij de bekendmaking
van de samenstelling van de
commissie. Deze staat in onze
optiek haaks op de belofte
die de minister heeft gedaan
aan de Tweede Kamer om de
lokale nieuwsmedia hierin
specifiek te betrekken", stelt
de NNP in haar schrijven aan
minister Plasterk, want "geen
van de commissieleden kan
namelijk worden beschouwd
als een echte exponent van de
branche van lokale nieuwsme
dia. Naar hun kennis van en
betrokkenheid bij dit mediaty
pe kan slechts gegist worden".
De NNP verzoekt de minister
dan ook dringend alsnog te
besluiten de 'Tijdelijke Com
missie Innovatie en Toekomst
Pers' uit te breiden met een
representant van de zijde van
de lokale nieuwsmedia "om op
die manier ook de bijzondere
positie en de daarmee samen
hangende problematiek van
deze branche daadwerkelijk
te kunnen betrekken bij het
advies over innovatiemogelijk-
heden binnen de pers en de
toekomst van de nieuws-en opi
nievoorziening in Nederland".
Op 16 cfeceniber maakte de
NNP de minister opmerk
zaam op het feit dat de lokale
nieuwsmedia dreigen onder
gesneeuwd te raken door de
nadruk, die in de discussie
over pers- en mediabeleid,
consequent wordt gelegd op
(met name) de dagbladpers
"hoewel lokale nieuwsmedia,
qua informatievoorziening
en werkgelegenheid, een
substantieel onderdeel uit
maken van het vaderlandse
medialandschap en van grote
betekenis zijn voor een plu
riforme nieuwsvoorziening
en het functioneren van het
democratisch proces". Bij die
gelegenheid vroeg de NNP de
minister de positie van lokale
nieuwsmedia naar waarde te
schatten. De samenstelling van
de commissie staat evenwel
haaks op dat verzoek, aldus de
NNR
OUDDORP - Morgen, zater
dag 7 februari, wordt in ver-
enigingsgeliouw Eben-Haëzer
aan de Preekhillaan te Oud-
dorp van 18.45 tot 19.45 uur
een zaïiguur gehouden. Na
het zingen is er tot 20.15 uur
gelegenheid om een kopje kof
fie te gebruiken. Iedereen is
welkom.
AMERSFOORT - Aieopagus,
centrum voor contextuele en
missionaire verkondiging
een werktak van de IZB - start
de uitgave van een serie boe
ken over de prediking. Het
eerste deel gaat over de psyche
van de hoorder en is van de
hand van dr. Hanneke Schaap-
Jonker. Ter gelegenheid van
de verschijning hiervan wordt
een studiedag gehouden op
vrijdag 27 maart 2009. Het
thema is: 'Heilige grond: God,
preken en de psyche van de
hoorders'.
De eerste bijdrage in het
ochtendprogramma is van
mevrouw Schaap. Zij betoogt
in haar boek en zal dat toelich
ten, dat de preek iets losmaakt
in de psyche van de hoorders
en hen raakt in hun existentie.
Daarom dient bij het maken en
houden van een preek reke
ning te worden gehouden met
de psychologische aspecten van
het hoorproces. Een tweede
bijdrage is van dr. P.J. Visser en
gaat over het theologische en
geestelijke belang van de psy
chologische benadering. Ten
slotte zal ds. A.J. Zoutendijk
ingaan op de vraag waar het
pleidooi van Hanneke Schaap
aansluit bij de bevindelijke
traditie van het gereformeerd
protestantisme en waarin het
anders is.
's Middags zijn er vijf work
shops:
Dialogisch preken - mevr
Astrid Slob, coniiiiunicatie-
deskundige
Hoe houd ik in de taal van
de preek rekening met |3sy-
chologische verschillen tus
sen hoorders? - mevr.dr J.
Schaap-Jonker
De functie van het 'ik' van
de prediker in de preek -
ds. W. Dekker en ds. E.K.
Foppen
Hoe definiëren we vandaag
bevindelijke prediking? -
ds. AJ. Zoutendijk
Hoe luister ik naar een
preek? - dr. RJ. Visser
De dag is niet alleen bedoeld
voor predikanten, maar ook
voor kerkenraadsleden en
gemeenteleden, op wie work-
sliop nr 5 speciaal gericht is.
De dag wordt gehouden in De
Brug te Amersfoort en duurt
van'10.00-15.30 uur Kosten:
€25 incl. lunch (voor IZB-le-
den €22,50), contant te beta
len op de dag. Hel boek is niet
bij de prijs inbegrepen.
Aanmelden via e-mail: areo-
pagus@izt3.ni of tel. 033-
4611949.
IS-
P.A. de Rover
Men gaat in de artikels wonderlijk te
werk. Een zekere heer Van Ittersum
schrijft in het Handelsblad, dat wat
veertienlionderd zestig predikanten
in ons land voor recht en waarheid
lioiiden toch wel recht en waarheid
zal zijn.
Het lijkt niij veiliger zelf biddende
in Gods Woord te onderzoeken, wat
recht en waarheid is, dan zich daar
mee gerust te stellen, dat men de
meerderheid aan zijn zijde heeft.
Immers, bij de zondvloed kwam ook
de meerderheid om en in Sodom werd
zij door vuur van de hemel verteerd;
het merendeel der Israëlieten werd in
de woestijn door God nedergeslagen
en de Heere Jezus verklaart, dat velen
geroepen zijn, maar weinigen uitver
koren. En heeft de meerderheid der
Joden niet geroepen: "Kruist Hem!
Kruist Hem!" Als diezelfde heer
schrijft, dat hij eraan twijfelt of de
Remonstranten het geheel en al mis
hebben, dan weten wij genoeg.
Verhey, laat ik u eens voorlezen, wat
er in Hattem is gebeurd.
Daar is de volgende Kennisgeving
afgekondigd: De Waarnemend bur
gemeester, belast met de Politie der
Stad Hatteni. brengt ter kennis van
de belanghebbende, die in hunne
huizen verzamelingen van minder dan
twintig personen tot het houden van
Godsdienstige oefeningen toelaten,
dat hem van hogere liand bevelen
zijn toegezonden, onder welke bepa
lingen dezelve zullen gedoogd wor
den, en zich daarna niet gedragende
aan gerechtelijke vervolgingen zullen
blootstellen.
Deze zijn:
1Dat het verboden is,
a. Dat in dergelijke vergaderingen
gehouden worden, dezelfde of
gelijksoortige openbare godsdienst
oefeningen, als door de erkende
kerkgenootschappen in bepaalde
lijk daartoe bestemde openbare
gebouwen worden gevierd, en tot
welk een elk en een iegelijk vreye
toegang lieeft, waarin een aan den
geestelijken stand toegewijd per
soon of leraar, in geestelijk ambts
gewaad optreedt, om het werk van
de Eeredienst of godsdienst te ver-
rigten.
b. Het inzamelen van gaven of gif
ten tot instandhouding van hunne
oefeningen.
c. Het bedienen van Sacramenten,
van doop. avondmaal, inzegenin
gen van huwelijken, als aiidersints.
d. Het bei'oepen van Leeraren en het
benoemen van ouderlingen, diaco-
nen, etc. en het houden van carti-
gisatiën.
e. De aanneming van ledematen.
en in een woord alles wat maar
enigsints kan gerekend worden tot
kerkelijke of eeredienst te beho
ren of bij de uitoefening voor de
eeredienst der erkende en wettige
godsdiensüge genootschappen
gebruikelijk is, en deze' vergade
ringen zich enkel kunnen en moe
ten bepalen, tot het zoogenaamde
oefening houden, waardoor ver
staan wordt, dat eenige personen,
in meerder of minder getal, doch
altijd onder de twintig, (tenzij ver
gunning gevr;^agd en verleend zal
zijn dit getal te boven te gaan) zich
te zamen kunnen vereenigen, om
in stilte binnen 's huis, met gesloten
deuren elkander door onderlinge
gesprekken, het lezen van de bijbel,
van psalmen, gezangen, of andere
godsdienstige werken of geschrif
ten, het doen eener verhandeling,
of gemeenschappelijke mededee-
ling en o\erdenking hunner denk
beelden en gevoelens, over gods
dienstige onderwerpen te leeren,
te stichten, en te oefenen, zonder
\'erder eenige \an die daden te \ev-
richten, die hierboven als de ken
merken en eigenschappen eener
eeredienst zijn opgegeven.
Almede wordt uitdrukkelijk \er-
staan, dat de zanienkomsten tot
het houden van oefeningen, ner
gens anders mogen plaats hebben,
dan binnenshuis in bewoonde en
geslotene woningen, en geens-
ints in schuren of andere soortge
lijke gebouwen, als wordende alle
openlijkheid der verrigtingen van
die zanienkomsten ten ernstigsten
verljoden.
De waarnemende Burgemeester voornoemd,
W. C. Braam.
"Wat zegje daarvan, Verhey?"
"Hoogst opmerkelijk, domenee, en
wel waard om bewaard te worden
voor de navolgende geslachten."
"De navolgende geslachten zullen het
lezen, Verhey, en ze zullen zich ver
wonderen. En missirhien zuilen ze
zich schamen over wat hun \oorva-
ders hebben durven bekend maken
en.... uitvoeren. Dat geve God.
"De gouverneur van Gelderland
schijnt wel een groot hater der Gere
formeerden te zijn, domenee
"Voor zover mij bekend, Verhey, is hij
de eerste geweest, die deze strenge
bevelen gegeven heeft aan de burge
meesters. Men wil Nederland verlos
sen van datgene, hetwelk thans door
een groot deel van deszelfs inwoners
vervloekt wordt, maar hetwelk inder
daad de grootste zegen is, welke enig
land te beurt kan vallen; de kandelaar
was dan van zijn plaats weggenomen
en Nederland, het vroeger zo begena
digde Nederland, als zonder God in
de wereld, vervreemd van de verbon
den der belofte, waarvoor geen hope
meer overbleef.
En hoewel het dan kon zijn, dat de
Heere zich ook hier nog zeven dui
zend overliet, die hun knieën voor het
beeld Baals niet bogen, de gemeente
Gods als zodanig bestond niet meer.
Maar wij weten, Verhey, dat de poor
ten der helle Zijn gemeente niet zul
len overweldigen. Dat zegt de Amen,
de Waarachtige. Zijn gemeente, die
Hij weder in Nederland heeft opge
richt, zal niet ontbonden worden. Zij
kan niet ontbonden worden. Want
Hij heeft de gevangene Sions weder-
gebracht Hij heeft deze grote dingen
bij ons gedaan en op het gebed des
geloofs zal Hij ook weder onze gevan
genis wenden gelijk waterstromen in
het Zuiden. Zo wij hier al een tijd met
tranen zaaien, met gejtiich zullen wij
maaien. Onze onwankelbaar getrou
we Veibondsgod zal dat doen.
Laat ons niet ophouden te bidden:
Uw koninkrijk kome.
Wij zullen onze onderlinge bijeen
komsten niet nalaten, al is het ook
tegen het nadrukkelijk bevel der over
heid en al verkeren we in het vooruit
zicht van verdrukking en vervolging.
(wordt vemolgd)