Eervolle vermelding 'installateurs' Edudelta College Middelharnis Het lijdensverhaal in muziek Meditatie Vervolg verhaal DAAD Beroepings- perfect WERK EIIAIIDEn-tllEIJWS Tijdens Skills vakwedstrijden 'Effatha! Dam- en schaakver. Ontspanning MET full copy-service PAGINA 5 VRIJDAG 30 JANUARI 2009 IJnks, Üergevüv Sjiliniili) .u^hliKin bijzijn werkstuk. ReclUs, Jan Teuiiissni, wal meer gespannen voor zijn xiierksluk. Heideïi lom nog in ajwachling ivin hun beoordeling, die voor hen goed uitpakle. MIDDELHARNIS Jan Teunissen en Serge van Splunder, beide 4': jaars leerlingen elektrotechniek VMBO aan het Edudelta College Middelharnis, ont vingen vorige week een eer volle vermelding tijdens de Skills vakwedstrijden te Bergen op Zoom. jan en Scige namen hier eleel aan de regionale voorrondes voor de wedstrijd 'Skills Best Men', georganiseerd door de branche-organisatie OTIB fwwvv.orib.nl). Dit in het nien- we gebouw van de ROI en het Markie/aaf (.'o/legc ie Bt'i'gen op /oom. Hel betrof een vakwedstrijd tussen vierdejaars VMBO- leerliiigen Elektrotechniek, Installatietechniek en Insta- leklro rondom een echte praktijkopdracht. In teams werkten de leerlingen aan een praktijkopdracht, waar bij niet alleen de technische vaardigheden van belang zijn, maar ook het samenwer ken niet iemand uit een ander vakgebied, zoals dat ook in de praktijk het geval is. Ook de communicatie tijdens de werkzaainheden was daarbij van belang. Ondanks de 'eervolle vermel ding' werden de Pxludeltaleer- lingen net geen winnaar in deze vo(jrronde. Dat zou hen recht streeks geplaatst hebben voor de ilnale op 5. 6 en 7 maart a.s. in de Ahoy, tijdens de bekende .Skills Master. Met deze erva ring wijzer gaan de Edudelta leerlingen het opnieuw pro beren oin toch in maart op het hoogste niveau te mogen mee strijden. Samen met collega's van; bouwen wonen, voed sel gezondheid en energie constructie. De school heeft immers een ,T tal teatns uit deze werelden ingeschreven voor de vakwed strijd Skills Talents (www.skills- lalents.nl) georganiseerd door Skills Netherlands (www.skills- netherlands.nl). Deze landelij ke organisatie, die vanaf 2002 de Skills Masters te Rotterdam organiseert en daarmee de instroom van jongeren binnen het beroepsonderwijs wil hel pen vergioten, nam dit najaar met succes deel aan de Euro Skills. De 61 Nederlandse deel nemers wonnen in totaal hier ,'il medailles (18 gouden, 8 zil veren en 5 bronzen). Gesteund door liun docenten zijn de Edudelta leerlingen (www.edu- delta.nl) al druk met de voor bereidingen hierop in de hoop te kunnen stralen in de finale begin maart a.s. MIDDELHARNIS - Mar van der Veer docent, koordirigent en musicus te Zierikzee, nodigt uit om te gaan luisteren naar religieuze muziek. In het bijzonder grote religieuze werken die in de 40-da- gentijd in kerken en con certzalen worden gemusi ceerd. De Mattheüs Passi on van Bach is zo'n groot religieus werk. Het is een werk met meerdere lagen, een werk waarin muziek en theologie op ongekende wijze samengaan. Soms wordt het werk wel het vijfde Evange lie genoemd. Wie iets daarvan ontdekt valt van de ene in de andere verbazing. Het passie-oratorium "Een gat in het dak" naar het Marcus- evangelie in De Nieuwe Bijbel vertaling is geschreven door Mar van der Veer (muziek) en Michiel de Zeeuw (teksten) uil Zierikzee. Hun samenwer king als respectievelijk cantor en predikant heeft al geresul teerd in een stroom nieuwe (kerk)liederen, die op een eigen wijze iets uitdrukken van de dynamiek van een christe lijke geloofsgemeenschap. De verschijnitig van een veelbe lovende bijbelvertaling bracht hen tot de compositie van een passie-oratorium, waarin het verhaal over Jezus' weg in het lijden verstaanbaar verbonden is met hedendaagse levenser varingen. Mar van der Veer de bekende musicus uit Zierikzee en ds. Michiel de Zeeuw zullen gids zijn op een enerverende ont- dekkingtocht waarvoor geen speciale mtiziekkennis nodig is. LI bent van harte welkom op 17 februari en 3 maart om 20.00 uur in de Emmaüskerk aan de Koningin Jtilianaweg 64 te Middelharnis. Kijk ook op www.emmauskerk- middelharnis.nl PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te te Huizen (wijk Meentkerk), ds. RJ. Visser te Den Haag; te Sint Pancras (pt), ds. C. van den Broeke te Biggekerke-Meliskerke, die dit beroep heeft aangenomen; te VVouterswoude (herv.), kandi daat G.H. Vlijm te Barneveld. Aangenomen naar Berlikum. ds. A.j. Bouwknegt te Blokzijl; naar De Lier (hervormd), kan didaat G. van der Velde-Me- ijer te Nunspeet; naar Elburg (herv. wijkgein. West en Oost endorp), ds. R.W. van Mourik te Sommelsdijk, die bedankte voor Bodegraven en voor Genemuiden; naar Ochten (hervormd), ds. C.D. Zonnen- berg te Giessendam/Neder- Hardinxveld. Bedankt voor Krimpen aan den IJssel (herv. wijkg. bijz. aard), ds. H. Russcher te Bar neveld. HERSTELD HERV KERK Aangenomen naar Ridderkerk, kandidaat J.A. Kloosterman te Ede, die bedankte voor Ede- Bennekom-Wageningen. Bedankt voor Sirjansland, ds. J. Post te Putten. GEREE KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Schildwolde (wijk West), ds. T.K. van Eer den te Zuidhorn. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Arnhem, ds. A.T. Vergunst te Carterton (Nieuw Zeeland); te Boskoop, ds. C. 'de Jongste te Tholen; te Doe- tinchem, ds. L. Terlouw te Barendrecht, die bedankte voor 's-Gravenzande. GEREE GEM. IN NED. Aangenomen naar Terneuzen, kandidaat J.A. Weststrate te Barneveld, die bedankte voor de overige op hem uitgebrach te beroepen. OUDDORP - Op maandag 26 januari zijn de huishoudelijke competitie de volgende par tijen gespeeld; Dammen: C. Tanis-H. Floresteijn0-3 C. Mierop-A. de Mik sr.1-1 A. V. Huizen- mw. M. Appel3-0 Schaken: Krijn van der Wende- Jan Verzijden'/j-'/j Karel d'Hond- Ben Blakmoor0-1 Bonne Faber- Arie Baas'/a-'A Frans Troost- Wim van Geelen'/2-'/2 Piet Speelman- WiUie Tanis-Koole1-0 Hans van Meenen- Mehdi Potters0-1 Willem-Jan Tanis- Jaap Sandfort0-1 Patrick Kramer- Eeuwit Santifort0-1 Schaken 3' ronde hekercompetitie {kwartfinale): Jan Vonk- Andre Kastelein1-0, 1-0 Misschien weet u wat het bete kent doof te zijn. .41s gevolg van het ouder worden. Of mis schien wel door een bepaalde aandoening, die we ook op jon gere leeftijd kunnen krijgen. Wat kan het soms zwaar wegen. In een gezelschap kun je nooit aan een gesprek deelnemen. Het is een handicap die we niet inoeten onderschatten. Doofheid is geen ziekte van onze tijd alléén. Ook in de Bij bel wordt erover gesproken. En dan horen we van een paar mensen die hun dove vriend bij de Heere Jezus brengen. Ze vragen Hem of Hij hein de handen wil opleggen. Zij zul len wel gedacht hebben dat daar een genezende werking van uitging. Intussen zien we opnieuw iemand in nood die bij de Hei land gebracht wordt. Nu een dove, dan weer een blinde en later die verlamde. En niet te vergeten die mensen in geeste lijke nood, soms bezeten door de duivel. Deze dove man is eenzaam. Hulpmiddelen zijn er niet. En daar komt nog bij dat de gedachte leeft dat doofheid en stomheid worden veroorzaakt door een demon, een boze macht. En dat maakt het kruis nog zwaarder. En hij is hele maal niet in staat om naar een woord uit de Schrift te luiste ren. Denkt u zich eens in; nooit in de kerk te kunnen luisteren naar de prediking van het evangelie. Maar wat troostvol; deze man wordt bij de Heere Jezus gebracht. De Heiland neemt de tijd voor hem. Hij gaat met hem apart. Soms zijn er veel mensen bij, als de Heere een wonder verricht. Dan gaat er een getuigenis van uit. Nu is er de persoonlijke ontmoedng. Een gesprek is daarbij niet mogelijk. Die dove man kan zijn gevoelens en verlangens niet onder woorden brengen. Daar behoeven we trouwens niet een lichamelijk gebrek voor te hebben. Het kan alle maal ook in je hart zo door elkaar heen liggen, datje niet weet hoe je je nood moet ver woorden. We zien dat niets de Heere Jezus in de weg staat. Hij begrijpt zonder woorden ook wel dat die man in nood is. Dat heeft de Psalmist ook ervaren als hij belijdt; 'Mijn zuchten is voor u niet verborgen'. Mag u - al is het soms woordeloos - ook uw zorg bij Hem brengen? Hoe die dove man het heeft beleefd, weten we niet. Hij kan niet spreken over ziekte en zonde. We weten dus niet, wat er in zijn hart omging. Maar hoe is het bij óns? We zullen allen wel van een bepaalde zorg of tegen slag weten. Want niemand kan zeggen dat zijn leven volmaakt is. Weten we daarbij ook van die diepste nood? De Heere zegt vooralsnog niets tegen die dove man. Hij kan er tóch niets van horen. De Hei land gaat iets dóen. Hij steekt Zijn vingers diep in zijn oren. Dat is wonderlijk. We zouden zeggen: 'Nu hoort hij natuur lijk helemaal niets meer!' Het is, alsof de Heere hem zijn nood nog eens extra op het hart wil binden. Maar tegelijk voelt die dove man zijn Helper wel heel dichtbij. En bovenal bedenken we; die aanraking is een teken van genade. Zoals Jesaja het meemaakte toen hij daar bij het altaar stond. Toen raakte een engel met een kool van het altaar zijn lippen aan, ter verzoening. Toch gaat de Heere ook spre ken. Dat weerspreekt de gedachte van sommige uitleg gers dat Hij een soort magische handeling zou uitvoeren. Dat kende men in die tijd ook wel. Daarbij werden dan meestal wat geheimzinnige woorden uitgesproken. Hier klinkt een begrijpelijk woord; 'Effatha - word geopend!' De Heere zegt het in de Hebreeuwse taal, zodat iedereen het kon begrij pen. De Heere werkt door de vol macht van het Woord. Ver staan we dat? Om een dove te genezen. Maar evenzeer om het hart van een zondaar open te breken, zodat deze het Woord kan verstaan. Want ons hart is van nature net zo her metisch voor het Woord van de Heere gesloten als de oren van deze man voor de geluiden om hem heen. Wat een wonder, dat machtswoord van de Hee re. Wat hebben wij dat nodig. U bent niet doof? U kunt alle dingen horen? Maar horen wij dan óók het genadewoord des Heeren? Daarvoor hebben wij het werk van de Heilige Geest nodig. Want van onszelf zijn we 'horende doof'. De Heere Jezus laat Zijn machtswoord horen. Dat gaat niet zó maar Als de Heiland Zijn genezend werk doet, zucht Hij. Hij steunt hoorbaar Markus 7:34 Dat betekent; Hij roept tot de Vader in de hemel. Zijn gebed is een worsteling met die ont bindende machten. De Heere lijdt onder de gevolgen van de zonde. Dat zal later, als Hij ster\en gaat, nog oneindig veel zwaarder worden. Een krachtig woord weer klinkt; Effatha! Dat heeft die dove man natuurlijk niet kun nen horen. En toch gebeurt door Gods kracht het wonder, dat hij kan horen en spreken. Zo is het ook, als de Heere het hart opent. Het natuurlijke hart ho<3rt en verstaat niets van het levendmakende woord Gods en toch is er leven. Het staat in 's Heeren Woord nóg sterker; 'Doden zullen horen de stem van de Zoon van God - en zij zullen leven!'. En hoe ging het verder met die man? Ging hij, nu hij spreken kon, de Heere groot maken? Ging hij met zijn geopende oren luisteren naar de predi king van Christus? We weten het niet. De Schrijft zwijgt erover. Maar er is nóg een vraag. Spre ken wij goed van de Heere? Is het ons een vreugde om te luis teren naar Zijn Woord? Door leeft ons hart wat wij met onze oren kunnen opvangen? Of zit alles nog zo dicht? Dan kunnen we toe met dit gebed; 'Spreek, Heere, slechts één woord!' Meer hebben wij niet nodig. Kunnen we daar mee tóe? Ds. W. Arkeraats, Hardinxveld Giessendam Deze vraag- en antwoordruhriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen xuorden door deskundigen beantiuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antzooord in deze rubriek luorden gepubliceerd. WEG KWIJT IN TAPIJT Wij moeten nieuwe vloerbedek king uitzoeken, maar al die dure ruimen zeggen ons niets over de kwaliteit. Wat moeten we kiezen? Antwoord: Tussen de gebruikte vezels voor vloerbedekkingen bestaat zoveel verschil, dat je werkelijk een deskundige zou moeten zijn om aan de hand van de opgegeven samenstel ling te kunnen nagaan, welk kleed het meest geschikt is voor een bepaald gebruik. Over de technische kant kun nen wij, heel in 't kort, het volgende zeggen; een tapijt bestaat altijd uit een zichtbare bovenlaag met korte of langere vezel (de pool), en een onder laag (de rug) die de vezel lange tijd moet blijven vasthouden en die bepaalt hoe de stof gelegd moet worden. Behalve door de fabricage, bijv. door weven, tuften of vernaalden, kan het uiterlijk sterk worden benvloed door de structuur van de vezel, die uit een lus- senpool, een gesneden pool of een combinatie van beide kan bestaan. In deze bovenlaag worden natuurlijke of synthe tische garens verwerkt. De natuurlijke zijn vaak plantaar dig (katoen, jute, sisai, kokos, vlas) of dierlijk (wol, haar). De synthetische garens zijn o.m. polyamide (nylon), polyacryl (draion) en polypropyleen ofwel polypropeen. Halfsyn thetische vezels (viscose, ray on) worden wegens de geringe slijtvastheid weinig gebruikt. Van de meest gebruikte zetten wij de eigenschappen even op een rijtje. Wol; veerkrachtig, elastisch, isolerend, vuilwerend en zelfdovend. Katoen; sterk, minder veerkrachtig en neemt veel vocht op. Het kan antista- tisch, waterafstotend, vlam en vuilwerend gemaakt worden. Polyamide; zeer elastisch, zeer slijtvast, lichtecht, moeilijk brandbaar, en het kan antista- tisch en vochtwerend gemaakt worden, maar het is wel duur Polyacryl; zeer elastisch, goed verfbaar, lichtecht, isolerend, maar het ontvlamt gemakke lijk. Kan na behandeling het uiterlijk van wol aannemen. Polyester; een sterk materiaal dat vooral wordt toegepast als mengvezel in het poolgaren. Polypropeen; slijtvast, neemt geen vocht op, minder elas tisch, moeilijk te verven en brandbaar, maar relatief goed koop. U6GENDE MAAN Op reis door Israel zagen wij de halve maan 'liggen'. Hoe verklaart u dat? De maan is toch overal ter wereld de zelfde maan? Antwoord: U zag de steeds smaller geworden maansikkel van het laatste kwartier blijk baar vlak voor de zon opkwam in de ochtendschemering, ofwel kort na zonsondergang bij de aanvang van het eer ste kwartier, als zij na Nieuwe maan pas haar zichtbaarheid- cyclus aan de avondhemel begon. Aangezien de maan dan eig laag aan de horizon staat, worden deze fasen in ons dicht bebouwde en begroeide land niet zo gemakkelijk opge merkt. In het vlakke Israel is die situatie anders. Daar is de horizon vaak beter zichtbaar, mede doordat men er min der last heeft van lichtveront- reiniging en er minder difTuus licht aanwezig is. Tijdens een vakantie kijkt men ook meer en beter om zich heen. Alle maal gunstige voorwaarden die het mogelijk maakten, dat u zag hoe de smalste maansik kel bijna (maar niet helemaal) liggend aan de einder leek te staan. Het zonlicht wordt dan door een heel smal maanrand- je naar onze aarde weerkaatst. De niaanbol zeli is niet veran derd. LIJST VEHeULDEN Moet ik puur bladgoud gebrui ken als ik een afgesleten schilde- rijlijst wil herstellen of bestaat er speciale verf voor dat doel? Antwoord: Bladgoud is zeer fijn uitgehamerd (echt) goud. Van een kubieke millimeter goud kan men bijna een vier kante decimeter bladgoud pletten. Dit werd vaak gebruikt voor gouden opdrukken, bijv. in stempelbanden van dure boeken. De letters stonden dan in goud gedrukt. Voor schilderijlijsten gebruikte men verguldsel of verven die na het opdrogen een goudglanzende gele deklaag achterlaten. Zo'n verf koopt u bij een verfzaak. U wilt UVv» complete huisstijl gedrukt hebben? www.drukkerijdewaal.nl Gebr. de Waal bv Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 info© drukkerijdewaal.nl 17- "As 't Gods wil is, zei Hij helpen." Job Verhey heeft er al de tijd zwijgend bijgezeten. Soms heeft hij instem mend geknikt, waarbij zijn oorringen op en neer gingen. "Hij zei wel bij ons belanden, doine- nee", zegt Job, die merkt dat het gesprek op een eind loopt. "Dat geve God, Verhey. En hoe gaat het bij jullie? Kun Je nog rustig ver gaderen?" "Tot nog toe gaat het, domenee. U weet wel; schelden en tieren en tegen de deur trappen. Meest 't laagste volk. Maar tot handtastelijkheden is het nog niet gekomen." "Dan zijn jullie gelukkig te prijzen. Op andere plaatsen moeten de broe ders en zusters meer lijden om den gelove. Ik zou onlangs in LUreclit in de woning van een smid in de Eliza- bethstraat het Woord bedienen. We waren net begonnen toen de Com missaris van politie, vergezeld van enio-e gerechtsdienaars en militairen de woning binnendrongen en de bij eenkomst'met geweld uiteendreven. In Loosdrecht zijn sedert enige tijd militaiien ingelegerd, die in last heb ben patrouilles te doen en alle bijeen komsten in de huizen te beletten. Een wacht, aan de kerk geplaatst, belet daar de openbare godsdienstoefe ning. In de meeste plaatsen rondom Arn hem zijn troepen gelegerd, die alle prediking en bijeenkomsten op de dag des Heeren beletten. Op verschillende plaatsen worden hoge geldboeten geheven en als de broeders die dan niet betalen kun nen, dan worden hun goederen op de dag des Heeren verkocht, waar door de broeders belet worden die in te kopen. Te Bekerke bij Middelburg zijn voor enige dagen de zes en zestigjarige grijsaard Wisse, een landbouwer, en nog een landman, Wijnans genaamd, wegens het niet voldoen der boete, tot betaling waarvan zij waren ver oordeeld, omdat zij de predikant Buddingh in hun huis hadden laten prediken, naar het spinhuis gevoerd. Het gezamenlijk bedrag der boeten, waarin dominee Buddingh is veroor deeld, bedraagt nu al twee duizend gulden. Maar wat onze leraar Van Raalte dezer dagen in Heemse, dat ligt in Over- ijsel, is overkomen, spant toch wel de kroon. Op een dinsdagavond heeft hij daar een aantal ledematen aange nomen. Een twintigtal met stokken gewapende mannen ging naar het huis om zijn weleerwaarde te doden. De Heere had het echter zo bestierd, dat zij den leraar niet vonden. Een paar dagen later was deze in Ommen, ivaar reeds vijf en twintig huizen van gescheidenen vernield waren. Aldaar werd een bijeenkomst, waar zijn eer waarde met zeventien gescheidenen tegenwoordig was, door den Vrede rechter van die plaats, die iemand beval alarm te slaan en het gepeupel te hulp riep, aangevallen. Het gemeen drong in het voorhuis en bood aan om onze leeraar eruit te halen. Dat vond die Vrederechter toch blijkbaar te erg, want nadat weer van vijf huizen de glazen ingeworpen waren, kon hij het oproer intijds stil len en zo was die man in een ogenblik van een aanvaller veranderd in een beschermer door Hem, Die de harten in Zijn hand heeft. De' zaterdag daarop vertrok zijn eer- \vaarde naar Den Ham, alwaar in tegenwoordigheid van slechts tien personen een kind door hem werd gedoopt. De burgemeester deed daarop zijn eerwaarde arresteren en in een her berg brengen, onder betuiging, dat hij geen oproermakers in zijn gemeente wilde hebben. In die herberg had onze leraar gelegenheid om de vij anden der waarheid het evangelie te verkondigen. Vandaar werd hij door zeven man schappen, gewapend met pieken, naar Ommen getransporteerd, onder het gejuich van een grote menigte. In een herberg gebracht zijnde, riep de Vrederechter aan de dienaren toe; "Breng hem naar de gevangenis!" Bij het uitgaan zocht men zijn eerwaarde te laten vallen. Men wierp hem in een hok, waar nog een gevangene op stro lag. Daar werd nog een glas ingesmeten, waarover de medegevangene van zijn eerwaarde een vreselijk misbaar maakte. Men bracht vervolgens een wacht op de been, die het aan geen scheldwoor den liet ontbreken, terwijl sommigen daarvan zeiden zijn eerwaarde op te hangen en een ander met de ver schrikkelijkste verwensingen beloofde hem te zullen ombrengen, indien hij ooit weer in Ommen kwam. De volgende morgen werd onze leraar met twee dienaars en wederom vijftien a twintig man, gewapend met pieken, geweren en pistolen, te voet zeven uren ver naar Deventer geleid. Daar werd zijn eerwaarde in de gevan genis gebracht, maar door de officier der rechtbank ontslagen. En wat is nu de heerlijke vrucht van dit alles? De gemeente te Ommen is sindsdien met drie en twintig perso nen vermeerderd. Intussen is onze leraar Van Raalte door de rechtbank van Zwolle \eroor- deeld tot drie maanden gevangenis straf, omdat hij een burgemeester, die de godsdienstoefening stoorde, ver maande en onder het oog gebracht had, dat hij zich een vijand van God en van het volk Gods betoonde." Dominee Huisman zweeg een ogen blik. Job Verhey keek Willem eens aan. Die zat daar, onbeweeglijk, met bijna toegeknepen ogen. "Dag- en weekbladen, maandschrif ten", vervolgde 'dominee, "alles wordt dienstbaar gemaakt om onze gemeente op de hatelijkste wijze, 'zo ten opzichte van de handelingen harer leden, als van de leer, welke zij belijden, aan te randen, Denken we maar aan het Handelsblad, de God geleerde Bijdragen en dan de stroom van naamloze brochures. We zouden boekdelen kunnen vullen met de bestrijding van al de lichtzinnige en onbewezen dingen, die ons ten laste worden gelegd. Wij worden beschul digd een nieuwe secte te zijn en uitge maakt voor separadsten en afvalligen. Ge weet het wel. Men schrijft, dat wij het Huis van Oranje ondermijnen en de volks-sou- vereiniteit prediken; dat wij een zee van jammeren over ons vaderland zullen uitstorten; dat wij de openbare orde en de rust verstoren. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5