Eervolle vermelding
'installateurs' Edudelta
College Middelharnis
Het lijdensverhaal in muziek
Meditatie
Vervolg
verhaal
DAAD
Beroepings-
perfect
WERK
EIIAIIDEn-tllEIJWS
Tijdens Skills vakwedstrijden
'Effatha!
Dam- en
schaakver.
Ontspanning
MET
full copy-service
PAGINA 5
VRIJDAG 30 JANUARI 2009
IJnks, Üergevüv Sjiliniili) .u^hliKin bijzijn werkstuk. ReclUs, Jan Teuiiissni, wal meer gespannen voor zijn
xiierksluk. Heideïi lom nog in ajwachling ivin hun beoordeling, die voor hen goed uitpakle.
MIDDELHARNIS
Jan
Teunissen en Serge van
Splunder, beide 4': jaars
leerlingen elektrotechniek
VMBO aan het Edudelta
College Middelharnis, ont
vingen vorige week een eer
volle vermelding tijdens de
Skills vakwedstrijden te
Bergen op Zoom.
jan en Scige namen hier eleel
aan de regionale voorrondes
voor de wedstrijd 'Skills Best
Men', georganiseerd door de
branche-organisatie OTIB
fwwvv.orib.nl). Dit in het nien-
we gebouw van de ROI en het
Markie/aaf (.'o/legc ie Bt'i'gen
op /oom.
Hel betrof een vakwedstrijd
tussen vierdejaars VMBO-
leerliiigen Elektrotechniek,
Installatietechniek en Insta-
leklro rondom een echte
praktijkopdracht. In teams
werkten de leerlingen aan
een praktijkopdracht, waar
bij niet alleen de technische
vaardigheden van belang
zijn, maar ook het samenwer
ken niet iemand uit een ander
vakgebied, zoals dat ook in
de praktijk het geval is. Ook
de communicatie tijdens de
werkzaainheden was daarbij
van belang.
Ondanks de 'eervolle vermel
ding' werden de Pxludeltaleer-
lingen net geen winnaar in deze
vo(jrronde. Dat zou hen recht
streeks geplaatst hebben voor
de ilnale op 5. 6 en 7 maart a.s.
in de Ahoy, tijdens de bekende
.Skills Master. Met deze erva
ring wijzer gaan de Edudelta
leerlingen het opnieuw pro
beren oin toch in maart op het
hoogste niveau te mogen mee
strijden. Samen met collega's
van; bouwen wonen, voed
sel gezondheid en energie
constructie.
De school heeft immers een
,T tal teatns uit deze werelden
ingeschreven voor de vakwed
strijd Skills Talents (www.skills-
lalents.nl) georganiseerd door
Skills Netherlands (www.skills-
netherlands.nl). Deze landelij
ke organisatie, die vanaf 2002
de Skills Masters te Rotterdam
organiseert en daarmee de
instroom van jongeren binnen
het beroepsonderwijs wil hel
pen vergioten, nam dit najaar
met succes deel aan de Euro
Skills. De 61 Nederlandse deel
nemers wonnen in totaal hier
,'il medailles (18 gouden, 8 zil
veren en 5 bronzen). Gesteund
door liun docenten zijn de
Edudelta leerlingen (www.edu-
delta.nl) al druk met de voor
bereidingen hierop in de hoop
te kunnen stralen in de finale
begin maart a.s.
MIDDELHARNIS - Mar
van der Veer docent,
koordirigent en musicus
te Zierikzee, nodigt uit
om te gaan luisteren naar
religieuze muziek. In het
bijzonder grote religieuze
werken die in de 40-da-
gentijd in kerken en con
certzalen worden gemusi
ceerd. De Mattheüs Passi
on van Bach is zo'n groot
religieus werk.
Het is een werk met meerdere
lagen, een werk waarin muziek
en theologie op ongekende
wijze samengaan. Soms wordt
het werk wel het vijfde Evange
lie genoemd. Wie iets daarvan
ontdekt valt van de ene in de
andere verbazing.
Het passie-oratorium "Een gat
in het dak" naar het Marcus-
evangelie in De Nieuwe Bijbel
vertaling is geschreven door
Mar van der Veer (muziek)
en Michiel de Zeeuw (teksten)
uil Zierikzee. Hun samenwer
king als respectievelijk cantor
en predikant heeft al geresul
teerd in een stroom nieuwe
(kerk)liederen, die op een
eigen wijze iets uitdrukken van
de dynamiek van een christe
lijke geloofsgemeenschap. De
verschijnitig van een veelbe
lovende bijbelvertaling bracht
hen tot de compositie van een
passie-oratorium, waarin het
verhaal over Jezus' weg in het
lijden verstaanbaar verbonden
is met hedendaagse levenser
varingen.
Mar van der Veer de bekende
musicus uit Zierikzee en ds.
Michiel de Zeeuw zullen gids
zijn op een enerverende ont-
dekkingtocht waarvoor geen
speciale mtiziekkennis nodig
is.
LI bent van harte welkom op 17
februari en 3 maart om 20.00
uur in de Emmaüskerk aan
de Koningin Jtilianaweg 64 te
Middelharnis.
Kijk ook op www.emmauskerk-
middelharnis.nl
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te te Huizen (wijk
Meentkerk), ds. RJ. Visser te
Den Haag; te Sint Pancras
(pt), ds. C. van den Broeke te
Biggekerke-Meliskerke, die dit
beroep heeft aangenomen; te
VVouterswoude (herv.), kandi
daat G.H. Vlijm te Barneveld.
Aangenomen naar Berlikum.
ds. A.j. Bouwknegt te Blokzijl;
naar De Lier (hervormd), kan
didaat G. van der Velde-Me-
ijer te Nunspeet; naar Elburg
(herv. wijkgein. West en Oost
endorp), ds. R.W. van Mourik
te Sommelsdijk, die bedankte
voor Bodegraven en voor
Genemuiden; naar Ochten
(hervormd), ds. C.D. Zonnen-
berg te Giessendam/Neder-
Hardinxveld.
Bedankt voor Krimpen aan
den IJssel (herv. wijkg. bijz.
aard), ds. H. Russcher te Bar
neveld.
HERSTELD HERV KERK
Aangenomen naar Ridderkerk,
kandidaat J.A. Kloosterman te
Ede, die bedankte voor Ede-
Bennekom-Wageningen.
Bedankt voor Sirjansland, ds.
J. Post te Putten.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Schildwolde
(wijk West), ds. T.K. van Eer
den te Zuidhorn.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Arnhem, ds. A.T.
Vergunst te Carterton (Nieuw
Zeeland); te Boskoop, ds. C.
'de Jongste te Tholen; te Doe-
tinchem, ds. L. Terlouw te
Barendrecht, die bedankte
voor 's-Gravenzande.
GEREE GEM. IN NED.
Aangenomen naar Terneuzen,
kandidaat J.A. Weststrate te
Barneveld, die bedankte voor
de overige op hem uitgebrach
te beroepen.
OUDDORP - Op maandag 26
januari zijn de huishoudelijke
competitie de volgende par
tijen gespeeld;
Dammen:
C. Tanis-H. Floresteijn0-3
C. Mierop-A. de Mik sr.1-1
A. V. Huizen-
mw. M. Appel3-0
Schaken:
Krijn van der Wende-
Jan Verzijden'/j-'/j
Karel d'Hond-
Ben Blakmoor0-1
Bonne Faber-
Arie Baas'/a-'A
Frans Troost-
Wim van Geelen'/2-'/2
Piet Speelman-
WiUie Tanis-Koole1-0
Hans van Meenen-
Mehdi Potters0-1
Willem-Jan Tanis-
Jaap Sandfort0-1
Patrick Kramer-
Eeuwit Santifort0-1
Schaken 3' ronde hekercompetitie
{kwartfinale):
Jan Vonk-
Andre Kastelein1-0, 1-0
Misschien weet u wat het bete
kent doof te zijn. .41s gevolg
van het ouder worden. Of mis
schien wel door een bepaalde
aandoening, die we ook op jon
gere leeftijd kunnen krijgen.
Wat kan het soms zwaar wegen.
In een gezelschap kun je nooit
aan een gesprek deelnemen.
Het is een handicap die we niet
inoeten onderschatten.
Doofheid is geen ziekte van
onze tijd alléén. Ook in de Bij
bel wordt erover gesproken.
En dan horen we van een paar
mensen die hun dove vriend
bij de Heere Jezus brengen.
Ze vragen Hem of Hij hein de
handen wil opleggen. Zij zul
len wel gedacht hebben dat
daar een genezende werking
van uitging.
Intussen zien we opnieuw
iemand in nood die bij de Hei
land gebracht wordt. Nu een
dove, dan weer een blinde en
later die verlamde. En niet te
vergeten die mensen in geeste
lijke nood, soms bezeten door
de duivel.
Deze dove man is eenzaam.
Hulpmiddelen zijn er niet.
En daar komt nog bij dat de
gedachte leeft dat doofheid en
stomheid worden veroorzaakt
door een demon, een boze
macht. En dat maakt het kruis
nog zwaarder. En hij is hele
maal niet in staat om naar een
woord uit de Schrift te luiste
ren. Denkt u zich eens in; nooit
in de kerk te kunnen luisteren
naar de prediking van het
evangelie.
Maar wat troostvol; deze man
wordt bij de Heere Jezus
gebracht. De Heiland neemt
de tijd voor hem. Hij gaat met
hem apart. Soms zijn er veel
mensen bij, als de Heere een
wonder verricht. Dan gaat er
een getuigenis van uit. Nu is
er de persoonlijke ontmoedng.
Een gesprek is daarbij niet
mogelijk. Die dove man kan
zijn gevoelens en verlangens
niet onder woorden brengen.
Daar behoeven we trouwens
niet een lichamelijk gebrek
voor te hebben. Het kan alle
maal ook in je hart zo door
elkaar heen liggen, datje niet
weet hoe je je nood moet ver
woorden.
We zien dat niets de Heere
Jezus in de weg staat. Hij
begrijpt zonder woorden ook
wel dat die man in nood is. Dat
heeft de Psalmist ook ervaren
als hij belijdt; 'Mijn zuchten is
voor u niet verborgen'. Mag u -
al is het soms woordeloos - ook
uw zorg bij Hem brengen? Hoe
die dove man het heeft beleefd,
weten we niet. Hij kan niet
spreken over ziekte en zonde.
We weten dus niet, wat er in
zijn hart omging. Maar hoe is
het bij óns? We zullen allen wel
van een bepaalde zorg of tegen
slag weten. Want niemand kan
zeggen dat zijn leven volmaakt
is. Weten we daarbij ook van
die diepste nood?
De Heere zegt vooralsnog niets
tegen die dove man. Hij kan er
tóch niets van horen. De Hei
land gaat iets dóen. Hij steekt
Zijn vingers diep in zijn oren.
Dat is wonderlijk. We zouden
zeggen: 'Nu hoort hij natuur
lijk helemaal niets meer!' Het
is, alsof de Heere hem zijn
nood nog eens extra op het
hart wil binden. Maar tegelijk
voelt die dove man zijn Helper
wel heel dichtbij. En bovenal
bedenken we; die aanraking
is een teken van genade. Zoals
Jesaja het meemaakte toen hij
daar bij het altaar stond. Toen
raakte een engel met een kool
van het altaar zijn lippen aan,
ter verzoening.
Toch gaat de Heere ook spre
ken. Dat weerspreekt de
gedachte van sommige uitleg
gers dat Hij een soort magische
handeling zou uitvoeren. Dat
kende men in die tijd ook wel.
Daarbij werden dan meestal
wat geheimzinnige woorden
uitgesproken. Hier klinkt een
begrijpelijk woord; 'Effatha -
word geopend!' De Heere zegt
het in de Hebreeuwse taal,
zodat iedereen het kon begrij
pen.
De Heere werkt door de vol
macht van het Woord. Ver
staan we dat? Om een dove
te genezen. Maar evenzeer
om het hart van een zondaar
open te breken, zodat deze het
Woord kan verstaan. Want ons
hart is van nature net zo her
metisch voor het Woord van de
Heere gesloten als de oren van
deze man voor de geluiden om
hem heen. Wat een wonder,
dat machtswoord van de Hee
re. Wat hebben wij dat nodig.
U bent niet doof? U kunt alle
dingen horen? Maar horen wij
dan óók het genadewoord des
Heeren? Daarvoor hebben wij
het werk van de Heilige Geest
nodig. Want van onszelf zijn we
'horende doof'.
De Heere Jezus laat Zijn
machtswoord horen. Dat gaat
niet zó maar Als de Heiland
Zijn genezend werk doet,
zucht Hij. Hij steunt hoorbaar
Markus 7:34
Dat betekent; Hij roept tot de
Vader in de hemel. Zijn gebed
is een worsteling met die ont
bindende machten. De Heere
lijdt onder de gevolgen van
de zonde. Dat zal later, als Hij
ster\en gaat, nog oneindig veel
zwaarder worden.
Een krachtig woord weer
klinkt; Effatha! Dat heeft die
dove man natuurlijk niet kun
nen horen. En toch gebeurt
door Gods kracht het wonder,
dat hij kan horen en spreken.
Zo is het ook, als de Heere het
hart opent. Het natuurlijke
hart ho<3rt en verstaat niets
van het levendmakende woord
Gods en toch is er leven. Het
staat in 's Heeren Woord nóg
sterker; 'Doden zullen horen
de stem van de Zoon van God
- en zij zullen leven!'.
En hoe ging het verder met die
man? Ging hij, nu hij spreken
kon, de Heere groot maken?
Ging hij met zijn geopende
oren luisteren naar de predi
king van Christus? We weten
het niet. De Schrijft zwijgt
erover.
Maar er is nóg een vraag. Spre
ken wij goed van de Heere? Is
het ons een vreugde om te luis
teren naar Zijn Woord? Door
leeft ons hart wat wij met onze
oren kunnen opvangen? Of zit
alles nog zo dicht? Dan kunnen
we toe met dit gebed; 'Spreek,
Heere, slechts één woord!'
Meer hebben wij niet nodig.
Kunnen we daar mee tóe?
Ds. W. Arkeraats,
Hardinxveld Giessendam
Deze vraag- en antwoordruhriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen xuorden door deskundigen
beantiuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antzooord in deze rubriek luorden gepubliceerd.
WEG KWIJT IN TAPIJT
Wij moeten nieuwe vloerbedek
king uitzoeken, maar al die dure
ruimen zeggen ons niets over de
kwaliteit. Wat moeten we kiezen?
Antwoord: Tussen de gebruikte
vezels voor vloerbedekkingen
bestaat zoveel verschil, dat je
werkelijk een deskundige zou
moeten zijn om aan de hand
van de opgegeven samenstel
ling te kunnen nagaan, welk
kleed het meest geschikt is
voor een bepaald gebruik.
Over de technische kant kun
nen wij, heel in 't kort, het
volgende zeggen; een tapijt
bestaat altijd uit een zichtbare
bovenlaag met korte of langere
vezel (de pool), en een onder
laag (de rug) die de vezel lange
tijd moet blijven vasthouden
en die bepaalt hoe de stof
gelegd moet worden. Behalve
door de fabricage, bijv. door
weven, tuften of vernaalden,
kan het uiterlijk sterk worden
benvloed door de structuur
van de vezel, die uit een lus-
senpool, een gesneden pool of
een combinatie van beide kan
bestaan. In deze bovenlaag
worden natuurlijke of synthe
tische garens verwerkt. De
natuurlijke zijn vaak plantaar
dig (katoen, jute, sisai, kokos,
vlas) of dierlijk (wol, haar). De
synthetische garens zijn o.m.
polyamide (nylon), polyacryl
(draion) en polypropyleen
ofwel polypropeen. Halfsyn
thetische vezels (viscose, ray
on) worden wegens de geringe
slijtvastheid weinig gebruikt.
Van de meest gebruikte zetten
wij de eigenschappen even op
een rijtje. Wol; veerkrachtig,
elastisch, isolerend, vuilwerend
en zelfdovend. Katoen; sterk,
minder veerkrachtig en neemt
veel vocht op. Het kan antista-
tisch, waterafstotend, vlam en
vuilwerend gemaakt worden.
Polyamide; zeer elastisch, zeer
slijtvast, lichtecht, moeilijk
brandbaar, en het kan antista-
tisch en vochtwerend gemaakt
worden, maar het is wel duur
Polyacryl; zeer elastisch, goed
verfbaar, lichtecht, isolerend,
maar het ontvlamt gemakke
lijk. Kan na behandeling het
uiterlijk van wol aannemen.
Polyester; een sterk materiaal
dat vooral wordt toegepast als
mengvezel in het poolgaren.
Polypropeen; slijtvast, neemt
geen vocht op, minder elas
tisch, moeilijk te verven en
brandbaar, maar relatief goed
koop.
U6GENDE MAAN
Op reis door Israel zagen wij
de halve maan 'liggen'. Hoe
verklaart u dat? De maan is
toch overal ter wereld de zelfde
maan?
Antwoord: U zag de steeds
smaller geworden maansikkel
van het laatste kwartier blijk
baar vlak voor de zon opkwam
in de ochtendschemering,
ofwel kort na zonsondergang
bij de aanvang van het eer
ste kwartier, als zij na Nieuwe
maan pas haar zichtbaarheid-
cyclus aan de avondhemel
begon. Aangezien de maan
dan eig laag aan de horizon
staat, worden deze fasen in ons
dicht bebouwde en begroeide
land niet zo gemakkelijk opge
merkt. In het vlakke Israel is
die situatie anders. Daar is de
horizon vaak beter zichtbaar,
mede doordat men er min
der last heeft van lichtveront-
reiniging en er minder difTuus
licht aanwezig is. Tijdens een
vakantie kijkt men ook meer
en beter om zich heen. Alle
maal gunstige voorwaarden
die het mogelijk maakten, dat
u zag hoe de smalste maansik
kel bijna (maar niet helemaal)
liggend aan de einder leek te
staan. Het zonlicht wordt dan
door een heel smal maanrand-
je naar onze aarde weerkaatst.
De niaanbol zeli is niet veran
derd.
LIJST VEHeULDEN
Moet ik puur bladgoud gebrui
ken als ik een afgesleten schilde-
rijlijst wil herstellen of bestaat er
speciale verf voor dat doel?
Antwoord: Bladgoud is zeer
fijn uitgehamerd (echt) goud.
Van een kubieke millimeter
goud kan men bijna een vier
kante decimeter bladgoud
pletten. Dit werd vaak gebruikt
voor gouden opdrukken, bijv.
in stempelbanden van dure
boeken. De letters stonden
dan in goud gedrukt. Voor
schilderijlijsten gebruikte men
verguldsel of verven die na het
opdrogen een goudglanzende
gele deklaag achterlaten. Zo'n
verf koopt u bij een verfzaak.
U wilt UVv»
complete huisstijl
gedrukt hebben?
www.drukkerijdewaal.nl
Gebr. de Waal bv
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
info©
drukkerijdewaal.nl
17-
"As 't Gods wil is, zei Hij helpen."
Job Verhey heeft er al de tijd zwijgend
bijgezeten. Soms heeft hij instem
mend geknikt, waarbij zijn oorringen
op en neer gingen.
"Hij zei wel bij ons belanden, doine-
nee", zegt Job, die merkt dat het
gesprek op een eind loopt.
"Dat geve God, Verhey. En hoe gaat
het bij jullie? Kun Je nog rustig ver
gaderen?"
"Tot nog toe gaat het, domenee. U
weet wel; schelden en tieren en tegen
de deur trappen. Meest 't laagste
volk. Maar tot handtastelijkheden is
het nog niet gekomen."
"Dan zijn jullie gelukkig te prijzen.
Op andere plaatsen moeten de broe
ders en zusters meer lijden om den
gelove. Ik zou onlangs in LUreclit in
de woning van een smid in de Eliza-
bethstraat het Woord bedienen. We
waren net begonnen toen de Com
missaris van politie, vergezeld van
enio-e gerechtsdienaars en militairen
de woning binnendrongen en de bij
eenkomst'met geweld uiteendreven.
In Loosdrecht zijn sedert enige tijd
militaiien ingelegerd, die in last heb
ben patrouilles te doen en alle bijeen
komsten in de huizen te beletten. Een
wacht, aan de kerk geplaatst, belet
daar de openbare godsdienstoefe
ning.
In de meeste plaatsen rondom Arn
hem zijn troepen gelegerd, die alle
prediking en bijeenkomsten op de
dag des Heeren beletten.
Op verschillende plaatsen worden
hoge geldboeten geheven en als de
broeders die dan niet betalen kun
nen, dan worden hun goederen op
de dag des Heeren verkocht, waar
door de broeders belet worden die in
te kopen.
Te Bekerke bij Middelburg zijn voor
enige dagen de zes en zestigjarige
grijsaard Wisse, een landbouwer, en
nog een landman, Wijnans genaamd,
wegens het niet voldoen der boete,
tot betaling waarvan zij waren ver
oordeeld, omdat zij de predikant
Buddingh in hun huis hadden laten
prediken, naar het spinhuis gevoerd.
Het gezamenlijk bedrag der boeten,
waarin dominee Buddingh is veroor
deeld, bedraagt nu al twee duizend
gulden.
Maar wat onze leraar Van Raalte dezer
dagen in Heemse, dat ligt in Over-
ijsel, is overkomen, spant toch wel de
kroon. Op een dinsdagavond heeft
hij daar een aantal ledematen aange
nomen. Een twintigtal met stokken
gewapende mannen ging naar het
huis om zijn weleerwaarde te doden.
De Heere had het echter zo bestierd,
dat zij den leraar niet vonden. Een
paar dagen later was deze in Ommen,
ivaar reeds vijf en twintig huizen van
gescheidenen vernield waren. Aldaar
werd een bijeenkomst, waar zijn eer
waarde met zeventien gescheidenen
tegenwoordig was, door den Vrede
rechter van die plaats, die iemand
beval alarm te slaan en het gepeupel
te hulp riep, aangevallen.
Het gemeen drong in het voorhuis
en bood aan om onze leeraar eruit
te halen. Dat vond die Vrederechter
toch blijkbaar te erg, want nadat weer
van vijf huizen de glazen ingeworpen
waren, kon hij het oproer intijds stil
len en zo was die man in een ogenblik
van een aanvaller veranderd in een
beschermer door Hem, Die de harten
in Zijn hand heeft.
De' zaterdag daarop vertrok zijn eer-
\vaarde naar Den Ham, alwaar in
tegenwoordigheid van slechts tien
personen een kind door hem werd
gedoopt.
De burgemeester deed daarop zijn
eerwaarde arresteren en in een her
berg brengen, onder betuiging, dat hij
geen oproermakers in zijn gemeente
wilde hebben. In die herberg had
onze leraar gelegenheid om de vij
anden der waarheid het evangelie te
verkondigen.
Vandaar werd hij door zeven man
schappen, gewapend met pieken,
naar Ommen getransporteerd, onder
het gejuich van een grote menigte. In
een herberg gebracht zijnde, riep de
Vrederechter aan de dienaren toe;
"Breng hem naar de gevangenis!" Bij
het uitgaan zocht men zijn eerwaarde
te laten vallen.
Men wierp hem in een hok, waar nog
een gevangene op stro lag. Daar werd
nog een glas ingesmeten, waarover de
medegevangene van zijn eerwaarde
een vreselijk misbaar maakte. Men
bracht vervolgens een wacht op de
been, die het aan geen scheldwoor
den liet ontbreken, terwijl sommigen
daarvan zeiden zijn eerwaarde op
te hangen en een ander met de ver
schrikkelijkste verwensingen beloofde
hem te zullen ombrengen, indien hij
ooit weer in Ommen kwam.
De volgende morgen werd onze
leraar met twee dienaars en wederom
vijftien a twintig man, gewapend met
pieken, geweren en pistolen, te voet
zeven uren ver naar Deventer geleid.
Daar werd zijn eerwaarde in de gevan
genis gebracht, maar door de officier
der rechtbank ontslagen.
En wat is nu de heerlijke vrucht van
dit alles? De gemeente te Ommen is
sindsdien met drie en twintig perso
nen vermeerderd.
Intussen is onze leraar Van Raalte
door de rechtbank van Zwolle \eroor-
deeld tot drie maanden gevangenis
straf, omdat hij een burgemeester, die
de godsdienstoefening stoorde, ver
maande en onder het oog gebracht
had, dat hij zich een vijand van God
en van het volk Gods betoonde."
Dominee Huisman zweeg een ogen
blik. Job Verhey keek Willem eens
aan. Die zat daar, onbeweeglijk, met
bijna toegeknepen ogen.
"Dag- en weekbladen, maandschrif
ten", vervolgde 'dominee, "alles
wordt dienstbaar gemaakt om onze
gemeente op de hatelijkste wijze,
'zo ten opzichte van de handelingen
harer leden, als van de leer, welke zij
belijden, aan te randen, Denken we
maar aan het Handelsblad, de God
geleerde Bijdragen en dan de stroom
van naamloze brochures. We zouden
boekdelen kunnen vullen met de
bestrijding van al de lichtzinnige en
onbewezen dingen, die ons ten laste
worden gelegd. Wij worden beschul
digd een nieuwe secte te zijn en uitge
maakt voor separadsten en afvalligen.
Ge weet het wel.
Men schrijft, dat wij het Huis van
Oranje ondermijnen en de volks-sou-
vereiniteit prediken; dat wij een zee
van jammeren over ons vaderland
zullen uitstorten; dat wij de openbare
orde en de rust verstoren.
(wordt vervolgd)