'Regie samenwerking hoort bij gemeenten' Vervolg verhaal RAAD DAAD Chatten met Verenigd Gemeente Belang Beroepjngs- Meditatie EN U EIIAIIDl^-tllElJWS MET WAAMM UU? Christenunie/ SGP krijgt geen steun voor plan gemeente Goedereede Thema-avond 'Ontwikkelingen in de maatschappij' W E R K Geen mens Open ochtend voor vrouwen Dienst voor belangstellenden Voorlichting geheugen training Raadsbrief Goedereede aan Provinciale Staten: GOEDEREEDE - In een brief aan Provinci ale Staten verzoekt de raad van Goedereede om GS te bewegen op diens voornemen de arhi-procedure te star ten met betrekking tot Goeree-Overflakkee terug te komen. Dat biedt dan een moge lijkheid dat de vier gemeenten in onder ling overleg kunnen bepalen wat de beste bestuursvorm voor het eiland is. De raad van Goedereede is ervan overtuigd dat als men op die manier komt tot een eensluidende visie over de beste bestuurs vorm de kans op succes voor de gekozen variant het grootst is. De weg der kleine mensen PAGINA 5 VRIJDAG 23 JANUARI 2009 Deze vraag- en anlwoordruhriek slaat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beanlivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek warden gepubliceerd. RODE OOGJES als 'ier bedoelden, en zes Op een reeks vakaniiejiiUi's die binnen in restaurants en holels gemaakt zijn, zie je jonge en oude mensen mei felrode ogen staan. Toch zijn ze met een vol-automa tische camera genomen. Hoe kan dan Antwoord: Als er onvoldoende licht op de Ie lolograleren pei- soneii valt, schakelt uw atito- niatische camera de ingehoiivv- de llilslariip in, zodat er een veiblindeiid licht lechtslreeks op het rode netvlies van de ogen der aanwezigen schijnt. Maat hun pupillen zullen in zo'n schaars verlichte ruinile juist groter zijn dan buiten in de zon. U moei de gezichlen daarom binnenshuis belet ver lichten. Laat de te lotogialeren mensen en ook dieren dichter bij het raam gaan staan, mei hun gezicht naar het daglicht. Zet er anders een sterke lees- lanip bij, ol gebruik een vel wit papier om liiht naar iemands ogen Ie weerkaatsen. Fotogra feert u vaker binnen, houd dan een 150 of 200 Wall looplanip bij de liand en riclil die naar het witte plafond, zodat u ook opnamen in een donkere hoek kiinl maken. op veel klohheu en horloges slaan 4 streepjes bij de l in //}aals van de iilhoewel de aiiilere cijfers (>l> de ivijzerjilaal wél in de juiste Romeinse symbolen zijn aange geven. Waarom toch die opzette lijke jont bij (tl die producten v/iii diverse f/ihrikiinten Antwoord: De meeste liorlo- gemakets weten niet beter, oC "dat is altijd zo geweest". Knige anticiuairs menen dal die vier strepen met opzet zijn geko zen om een zeker evenwiclil Ie verkrijgen, met de VIII (er linkcrzijcie.maarde ware 'k/ok- kologen' heliben ev een IVaai- ere verklaring vooi'. Natuurlijk stammen dgl. wijzerijlaten niel uit de lijd toen de Romeinen zelf nog vier stieepjes zeilen slieepjes voor een 6. De VI op onze klokken wijst wel anders uil. Het gebruik zal verband houden mei de wijze waarop de op.schrilien op wijzerplaten weiclen geplaatst. De vroegere uurweekmakers waren hand werkslieden en bekeken hun werkstuk waarschijnlijk van het middelpunt uit, want ze zetten zo'n schijf op een as als zij de uurcijfeis gingen aanbrengen. Al ronddraaiend tekenden of schilderden zij er de Romeinse ItHcens op. Daarom staan de III en de IX zo vaak horizon- laai en niet rechtop. De VI (6) kwam dan v<jor de ogen van de latere eigenaar van zo'n klok op de kop te staan en dat gaf verwarring met de IV (4). In dit licht bezien is het begrij pelijk, dat men verschil wilde maken tus.sen die IV en de VI. Zes streepjes als uurcijfer neerzetten werd wat teveel van hel goede en daarom vertaalde men alleen de IV in eenhe den. U zult nu ook begiijpen waarom er zo vaak Romeinse cijfers zijn gebruikt i.p.v. onze Arabische, want met een 6 op de kop en een liggende 9 sticht je nog veel meer verwarring bij de gebruikers. Vooral als die, nog erg slaperig, naar de wekker grijpen en die scheef of gekanteld voor hiin halfopen ogen houden. Dan weten ze helemaal (nog) niet wal onder I'll wal boven is. KLETSKOP Hoe kinnen ze aan de naam liletskoj)' voor zo'n jAai koekje met suiker en amandelen? Die koekjes jmilen toch viel? Of .slaat die naam oj> de oudenvelse thee-, kransjes met klelstantes? Antwoord: De bijnaam vooi dil koekje is ontstaan door het uiterlijk. Een kletskop is name lijk behaK'e een piaaigraag.,en kaalkop ook: een zeer hoofd en op zo'n geschonden hoofd huid doelt deze bijnaam van dat platte koekje. (;()KDERKKDf: - Op vrijdag 23 januari van 20.00 tot 21.00 uur kan een ieder chalten mei de politieke vertegenwoordi- geis van Verenigd (lemeenie Belang. Peter Keiler (wethou der), Margreet van Heest (btir- gercommissielid) en Paniek Polie (raadslid) zitten een uur lang klaar om vragen te beant woorden, in discussie te gaan of gewoon om Ie horen wat ti belangrijk vindt. Verenigd (lemeente Belang (VC;B) is de eerste politieke partij op Cioeree-()verllak- kee die op deze wijze contact zoekt met burgeis. Het VGB hoort graag i'iw mening over bijvoorbeeld woningbouw, herindeling, de economie of sociaal beleid. Tijdens deze chatsessie is hel mogelijk om \'ia website www.vgb-goede- reede.nl al uw vragen Ie stel len of juist aan te geven wat u belangrijk vindt of aandacht voor zou willen. Meedoen is heel makkelijk. Tijdens de desbetreffende a\'ond is vanaf 20.00 uur bovenaan op de website een knop 'VCB Clhatbox' te vin den. Als u hierop klikt hoefi u alleen nog maar uw naam in Ie vullen en de rest wijst zich vanzelf Vindt u chatten nog wat onwennig? Ook op andere manieren kunt u ons natuur lijk bereiken. Meer informatie is Ie vinden op de website. DEN HAAG - De Statenfrac tie van ChrislenUnie/SGP is teleurgesteld o\'er hel feit dat CDA, VVD en PvdA niet beieid waren in de deeemberveigade- ring van de commissie Zuid van Provinciale .Staten mede werking te verlenen aan een plan van de gemeente Goede reede. Genoemde partijen wil den geen positief advies geven aan Gedeputeerde Staten om het bestemmingsplan voor bebouwing met seniorenwo ningen op de locatie Ooster park in Ouddorp alsnog goed te keuren. Statenlid H. van Dieren (Chris ten Unie/SGP) had de kwe.s- tie aan de orde gesteld naar aanleiding van een discussie net voor de zomer Hij stelde dat de andere fracties selectief waren geweest in hun beoor- deliirg van de twee meest in het oog springende ruimtelijke knelpunten op CJoeree-Over- tlakkee. Voor de zomer kieeg de gemeente Middelhainis voor hel recreatiepark Nieuw- Zeeland toestemming \'oor permanente bewoning, terwijl de plannen voor de ouderen huisvesting in Ouddorp op de lange baan weiden geseho ven. Van Diëten: "Eigenlijk is er gemeten met twee maten en dat doet volgens mij geen lecht aan de behoeften van de eigen bevolking op het eiland. Nu duurt het vvelliehl nog een jaar voordat een nieuwe beoordeling kan plaatsvinden in het kader van de regionale slructuurvisie voor Cioeree- Overllakkee". Van Dieren kan zich goed voorstellen dat deze informatie in polidek Goeder eede met grote teleurstelling is ontvangen. OUDDORP - De ontwik kelingen in de saiijenleving vandaag de dag gaan snel. De snelheid waarmee nieuws wordt gebracht zorgt ervoor dat een ieder diiect op de hoogte is van hetgeen er in de wereld gebeuid. Reacties worden gegeven. Slemmin gen worden gepeild. Iedereen moet er iets van vinden. Caisis op crisis in maatschappij, poli tiek en economie. We kunnen wel stellen dat we leven in een voortdurende crisis. Van gees telijke crisis tot ki-edietcrisis en van individualisme tol groeps denken. De grote vraag is of christelijke politiek vandaag de dag effectief kan zijn in deze samenleving en welke bood- .schap zij heelt. Tijd om eens stil te staan bij de samenleving van vandaag. De Kiesvereni ging van de SGP te Goederee de heeft daarom dhi-. G. Sloot weg, docent geschiedenis aan de CSG Prins Maurits te Mid delhamis en oud-wethouder te Middelharnis, uitgenodigd op woensdag 28 januari om hier aan aandacht te besteden. Deze bijeenkomst vindt plaats in het verenigingsgebouw 'Eben-Ha- ëzer', Preekhillaan 3 te Oud dorp en begint om 19.30 uur ledereen is hartelijk welkom. 'Ik heb geen mens!' (Johannes 5 7) PROTESTANTSE KERK IN NEDEREAXD Beroepen te Beiiikum, ds. .A.J. Bouwknegt te Blokzijl. Aangenomen naar Brielle, ds. S.M. Dekker te Twisk, Haii- wert, Oostwoud, Midwoud; naar Gameren (her\'ormd), ds. G Wassinkmaat te Hoevelaken; naar Stolwijk (hervormd; wijkg. 1), ds. W.M. de Bruin te Zoeter- meer. Bedankt cjor Hattem (herv. wijk 1), ds. D. Rodenburg te Enter. HERSTEED HERV KERK Beroepen te Ede-Bennekoni- Wageningen, kandidaat J.A. Kloosterman te Ede; te Nijkerk i.c.m. Zwartebroek-Tei schuur (21-01-09), kand. B.D. Bouman te Tholen. GEREE KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Hoofddorp, kanclidaat Roosenbrand te Zwolle, die bedankte voor Blije- Holwerd i.c.m. Ferwerd-Halluni en Nieuwegein; naar Kampen- Zuid, ds.M.H. Oosterluiis te Ede Noord, die bedankte voor IJsselmuiden. Beroepbaar: G Hagens, ToT gaarderserf 23, 3991 KB Hou ten, e-mail: gerrit.hagens@' casema.nl. CHR. GEREE KERKEN Aangenomen naar Sassenheini, kanclidaat S. Pos te Utrecht, die bedankte voor Delfzijl, Haamste de en Lutten, voor Pompton Plains (VS) (Free Reformed (Church), ds. L.A. den Butter te Cailemborg. GEREE GEMEENTEN Bedankt voor Beekbergen en voor Borssele, ds. D. de Wit te Rijssen-West; voor Berkenvvou- de en voor Naaldwijk, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk; voor Scheveningen, ds. L. Terlouw te Barendrecht. GEREE GEM. IN NED. Beroepen te Alblasserdam en te Cioes, ds. J. Roos te Barneveld; te Bretikelen, Geldeinialsen, te Krimpen aan den IJssel, Krui- ningen, Nieuwerkerk aan den Ifssel, Norwich (Canada), Och- ten, Opheusden, Rheiien, Rijs- sen, Scherpenzeel, Terneuzen, Urk, Vriezenveen, kandidaat J.A. Weststrate te Barneveld. LANC;SrRAAT - De stuur groep van de open ochtend voor Nfouwen houdt woensdag 28 januari a.s. een bijeenkomst in het gebouw van de Hervorm de Gemeente te Langstraat. De heer K. de Jong van stichting 'tol Heil des Volks' zal deze morgen spreken over het werk van deze stichting. De aanvang is om 9.30 uur, vanaf 9.15 uur slaat koffie/thee klaar. STELENDAM - Op zondag avond 25 januari wordt in de Gereformeerde Kerk te Stel- lendam een dienst voor belang stellenden gehouden. In deze dienst, die om 18.30 uur begint, hoopt ds. G den Hartogh voor te gaan en zal het gospelkoor van de Doopsgezinde Kerk medewerking verlenen. Het thema is 'Kom naar Mij'. Ieder een is hartelijk welkom. Beklagenswaardig. In één woord kuiije de levensweg van die zieke samenvatten. Acht tn dertig jaar ziek. Verlamd, hegrijpen we. En geen moge lijkheid om thuis verzorgd te worden. Daarom verbleef hij in 'Bethesda'. Dat was geen ziekenhuis. Je zou het een ver pleegtehuis kunnen noemen, zoals wij 'De Samaritaan' ken nen. .Vcht en dertig jaar! Voor die tijd een mensenleeftijd. En soms vlamde de hoop op. Af en toe werd het binnenwater van 'Bethesda' door een engel in beweging gebracht. .Als je dan als eerste in het water kwam, was je genezen. Maar wat heb je daar aan, als je verlamd bent? Je komt altijd te laat! Zo leefde deze man van de ene dag in de andere. Misschien herkent u wel het nodige. Als u een moeilijke weg gaat. Lichamelijk of psy chisch. Of met veel dagen van geestelijke strijd en duisternis. Wat kun je je soms moedeloos voelen. Zal er ooit verbetering komen? Soms proberen we elkaar te bemoedigen. Moeilijk is dat. Je wilt iets zeggen dat inhoud heeft. Want met al te gemakke lijk uitgespifjken woorden zou je die andere nog verdrietiger kunnen maken dan hij al is. En aan iemand die altijd in een rolstoel zit, zou je niet graag vragen: 'Wil je weer kunnen lopen?' Dat zou heel pijnlijk zijn. Des te meer zc^iiden we cjns kunnen verwonderen over de vraag, die aan deze man gesteld wordt: 'Wilt gij gezond worden?' Wie vraagt hem dat? Nee, geen onnadenkend mens. maar de Heiland zelf! Deze is zojuist in Bethesda aangeko men. 'Wilt gij gezond worden?' We zien deze woorden als een ontdekkende vraag. Op deze manier wordt de nood van deze man scherp getekend. En de Heere laai zien, dat hij deze nood tot de bodem peilt. Dat is allereerst zijn lichame lijk lijden. Daarmee is echter het laatste woord niet gezegd. Is alle leed niet een ge\olg van de zonde? Wordt daarmee niet onze diepste nood onder woor den gebracht? Intussen lijkt het gesprek een heel andere kanl op te gaan. Het antwoord klinkt in- en intriest: 'Ik heb geen mens!' Daarbij denkt hij heel dui delijk aan die gang naar het water. Hij zou iemand bij zich moeten hebben die hem direct meedraagt. Maar die is er niet. Heeft hij geen familie? Of zijn ze na zoveel jaren steeds irteer weggebleven? Maar dan heeft die vraag 'Wilt gij gezond worden?' toch geen enkele zin? Hij geeft er ook geen antwoord op. Geen ja' en geen 'nee'. Duidelijk is, dat hij niets meer verwacht. Zijn hoop is vergaan. Genezing is uitge sloten. Dat is een zwaar kruis, bedenken we. Maar moeten we het daar dan bij laten? Dan is er toch een weg naar de Heere om dagelijks ondersteund Ie worden? We mogen Hem dan toch bidden eenswillend te zijn? En als we genade kennen, is er toch een uitzicht op het eeuïvige leven? Dan kan toch uit hel kwade hel goede voort komen? We kunnen zeggen: 'Verdrie tig is het, dat we daar niets over horen'. Maar houden we ook onszelf de spiegel van het Woord voor? Is het ons gebed, dat een weg, die misschien heel moeilijk is, tot zegen zal zijn? Het is een klacht: 'Ik heb geen mens!' Maar tóch is deze niet terecht. Want wat deze zieke kennelijk niet beseft, is dit: Voor hem staat dé Mens. Hij, die waarachtig Mens was geworden, de Heere Jezus zelf. En als er één was, die moest zeggen: 'Ik heb geen mens', dan was Hij het wel. Na kor te tijd zou Hij door iedereen verworpen worden. Maar wat oneindig veel erger zou zijn: Hij zou zelfs door Zijn eigen Vader verlaten worden en door de diepste smarten \'an de hel heengaan. Zo is Zijn verlossing volkomen. We moeten het niet onder schatten, als we door mensen in de steek worden gelaten. Dat kan diep ingrijpen. Maar is het tóch niet veel ernstiger, als we de Heere niet tot onze .steun zouden hebben? Zou het niet vreselijk zijn, als we geen Zaligmaker hebben? Voorlopig gaat de Heere niet verder met dat gesprek. Hij bestraft de zieke niet, omdat hij misschien kleingelovig en opstandig was. Hij geeft een- \oudig een bevel: 'Sta op en neem je bed mee!' Die verlam de is genezen! Maar wat later zoekt de Heere hem weer op. En dan krijgt hij nader onderwijs. De Heilanci gaat hem op zijn zonde wij zen en verbindt daaraan een oproep: 'C^a heen en zondig niet meer'. Dat wil niet zeggen, dat elke ziekte automatisch hel gevolg is van een bepaalde zon de. Die gedachte wordt rond de ontmoeting met de blindge borene zelfs nadrukkelijk door de Heere afgewezen. Daarmee gaat de Heere Jezus echter niet voorbij aan de diep ste nood van het le\en. En daar worden we allen bij betrokken. We worden ertoe geroepen tegen de zonde te strijden. En als we in zonden \allen, heb ben we deze te belijden. Want wat uitzicht hebben we, als we uit alle nood en zorg \erlosl worden, maar we niet welen van de vergeving van zonde en schuld? Het is rijk als we kunnen spreken van bepaalde uitreddingen, maar daarmee kunnen we niet zalig worden. Daartoe hebben we nodig te leven uit hel verzoe nend werk \an Christus. Zijn we ons bewust van de diep ste nood van ons leven? In die nood kan geen sterfelijk mens ons troosten. Daartoe hebben wij 'géén mens - geen enkel mens', om op terug te vallen. Zoeken we dan de zaligheid bij Hem, die waarlijk Mens werd? Voor Hem is geen ellende te groot, geen zonde te zwaar, geen zondaar te zwart. Het is een indringende vraag: Wilt 11 behouden worden? Daarmee wordt onze zonde en ellende tot op het diepste gepeild. Maar dan zingt de zondaar, die de Heiland leerde kennen: we hebben een Hoge priester, die in alles verzocht is geweest, doch zonder zonde. Daarom kan ik met vrijmoe digheid toegaan tot de troon der genade, om barmhartig heid te verkrijgen en genade te vinden en geholpen te worden ter bekwamer tijd. Hardinxveld-Giessendam, Ds. W. Arkeraats OUDDORP - Op woensdag 28 januari geeft Carla Vermeulen voorlichting over geheugent raining voor de 55-plus soos in m.f.g. Dorpstienden te Oud dorp. Bij het stijgen der jaren krijgen de meeste mensen het gevoel dat ze vergeetachtiger worden. Namen van kennissen verdwijnen, woorden raken zoek. Slaat het gas nog aan? En wat kwam ik ook al weer in de keuken doen? Deze klachten komen niet alleen bij ouderen voor. Ook jonge mensen heb ben soms last xan vergeetach tigheid. Ouderen maken zich echter vaker zorgen als het geheugen minder wordt. Ze zijn bang dat vergeetachtigheid een voorbode is van dementie. Deze angst is vaak niet terecht. Vergeetachtigheid hoeft hele maal niet te leiden tot demen tie. Voor iedereen, jong en oud, geldt dat het geheugen in vorm gehouden moet worden. Ook voor het geheugen geldt: rust roest. Tijdens de soos ver telt Carla iets over de werking van het geheugen en worden er oefeningen gedaan om het geheugen te tiainen. De bijeen komst begint om 14.00 uur. De toegang is gratis. Vanaf 13.00 uur kunt u ook weer koersbal- len. Wie meer wil welen, kan bellen naar de SWO, tel. 0187 641344. Door Jaap Ruizeveld 'Wij zien graag dat de gemeen ten tijd en ruimte krijgen zich te bezinnen op de huidige situatie. Met het forceren van hel lopende proces is nie mand gebaat', aldus de brief Inhoudelijk wordt zeer uitge breid en gedetailleerd op tal rijke onderwerpen aangeduid welke mogelijkheden er zijn om verdergaande bestuurlijke samenwerking te onderzoe ken en op welke wijze de inter gemeentelijke samenwerking gespreksonderwerp is. Ten aanzien van de eigen gemeen te Goedereede wordt de posi tieve score van het bestuurs kracht onderzoek genoemd, welke verbeterpunten, bedrei gingen en kansen hieruit zijn gedestilleerd en welke ont wikkelingen nu gaande zijn. Zoals het scheppen van een eigen strategische documen ten in het sociale domein, het opstellen van een integrale toekomstvisie en ontwikke lingen op gebied van natuur, milieu en habitat.Voorts de inzet om het teruglopen van werkgelegenheid in de agra rische- en visserijsector en de genomen maatregelen tot een zo optimaal mogelijke dienst verlening aan de burger. 'De gemeente Goedereede weet wat ze wil en heeft duidelijke keuzes gemaakt', zo staat in de brief. De raad vindt ook dat Goedereede een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de voorbeieiding en begeleiding van het proces van de bestuur lijke samenwerking. Ook wijst zij op de ambtelijke samenwer king met de gemeente Dirks- land. Daaarbij gaat het om de aansluitingen bij SVHW en hetzelfde ÏCI-pakket als Goe dereede. Tenslotte geeft de raad in haar brief nog eens haar gevoelens weer over de huidige gang van zaken. 'De raad stoort zich aan de werk- en handelwijze van GS. Dit college dient de regie over de eilandelijke samen werking niet over te nemen. De regie behoort bij de vier gemeenten. Het opleggen van een herindeling is slecht voor het onderling vertrouwen en draagvlak van de samenwer king', zo meldt de raadsbrief aan Provinciale Staten van Zuid-Holland. 16- P.A. de Rover Omdat ze wist, dat ze het dan tegen je afleggen moest; je had immers de eenvouclige waarheid achter je. Toen heeft ze je beschuldigd en beledigd en bedreigd. Die kerkeraad en haar Baai-dienaar moeten aan de kaak gesteld worden. Je moet je wenden tot het klassikaal kerkbestuur." "Wil domenee dan nog es een brief sciirijven?" \raagt Willem. "Natuurlijk schipper, laten we eens proberen." Nu is het een hele tijd stil in de kamer van dominee Huisman. Dominee schrijft; en Job en Willem wagen het niet de stilte te storen. Eindelijk richt dominee zich op en leest: Weleerwaarde Heeren, Tot mijn leedwezen ben ik genood zaakt mij bij U.Ew. te beklagen over de kerkeraad onzer gemeente, met \erzoek om mij tegenover de han delwijze \an dien kerkeraad recht te verschaffen. Op de 27 .Api'il 11heeft de predikant E. Boekhoudt, in plaats van mijn kind den Heiligen Doop toe te die nen, het niet eenig water bestreken, onder verklaring, dat dit de zonde niet afwaschte. Ik heb daarop den Kerkeraad \erzocht, dat deze zou zorgen, dat mijn kind gedoopt wierd, bij missive van 28 April I.I., waarvan afschrift als bijlage hiernevens gaat. Nadat ik hierop voor een Commissie uit den kerkeraaci geroepen was, waar men zich niet ontzag mij de beledi gende vraag te doen, of ik ook soms door geldelijke beloften van anderen was omgekocht of aangestookt tot dat verzoek, heb ik het hiermede als bijla ge nevensgevoegd antwoord ontvan gen, inhoudende het bericht, dat de kei"keraad mijn bezwaarschrift, zoo als het daar genoemd wordt, had ter zijde gelegd. Het lezen mijner missive aan den Kerkeraad zal U overtuigen, Weleer waarde heeren, dat ik geen bezwaar schrift heb ingediend; dat ik alleen het verzoek heb gedaan, om mijn kind te dopen mei de echte, Christe lijke doop. Ik meende voor zulk een verzoek, naar ik geloof in bescheidene termen inge kleed, op toestaan te mogen hopen; of althans, zoo de kerkeraad gronden vond om hetzelve niet toe te staan, een met redenen omkleede afwijzing te kunnen verwachten. Maar dat zulk een verzoek, zonder eenige opgave \an redenen, eenvoudig zou worden terzijde gelegd, dit. Weleerwaarde Heeren. jiad ik nimmer kunnen den ken en vermeen ik eene voor het minst onwaardige handelwijze te zijn; zelfs indien ik dwaalde in mijn over tuiging, dat mijn kind niet gedoopt is, had immers de kerkeraad mij in mijn onkunde behoren te onderrichten, door mij op goede gronden aan te tonen, dat eene bestrijking met water in niemands naam de Christelijke doop is. Het is daarom, dat ik mij bij U over de kerkeraad alhier beklaag, als niet voldoende aan Art. 14, alin. I van het Synodaal Reglement op de kerke raden, dat de zorg voor behoorlijke doopsbediening aan de Kerkeraad opdraagt; ja wat meer is, niet voldoen de aan de heilige verplichting, die op Opzieners der gemeente rust, om te zorgen dat alle dingen betamelijk en met orde geschieden; en U Eerw. verzoek, den Kerkeraad te noodza ken om te zorgen, dat aan mijn bil lijke begeerte naar het erlangen van den Christelijken Doop zoo spoedig mogelijk worde voldaan. Met eerbiedige hoogachting noem ik mij Weleerwaarde Heeren, Uwe Dienstw. Dienaar, Willem Tromp. Aangenomen en bevestigd lidmaat der Herv. Gemeente te Crayestein. "Wat denk je er zo van, schipper?" "'t Is een geleerd stuk, domenee, maar ik begrijp de bedoeling wel. Toch is er nog! één ding, dat me dwars zit." "En dat is?" "M'n zeun is nogal knap ziek geweest. En toen heeft de vrouw zich ontaard ongerust gemaakt, omdat-ie nog niet gedoopt is, zogezeed." Dominee Huisman kijkt Willem recht aan. Hij voelt, waarmee deze eenvou- digen tobben. "Zeg tegen je vrouw, schipper, datje zoon als hij zou komen te sterven, ter wijl deze zaak nog hangt, door jullie oprecht geloof behouden zal worden. Dat mag ik je zeggen in de Naam des Heeren. Maar je begrijpt me goed, schipper: jullie oprecht geloof Daar om bidden jullie dagelijks en ik beloof je, dat ik ook voor jullie en je kind zal bidden. Je weet: we mogen God aanlopen als een waterstroom en we mogen pleiten op Zijn beloften, die in Hem ja en amen zijn. Je moet jezelf leren zien als verfoeieiijk voor God. Er moet, om zo te zeggen, geen stukje van jezelf meer heel blijven. Ik weet, dat het voor jullie ruige schippers niet mee valt, om zover te komen. Maar 't moet en met Gods hulp kan het. En dan, kijk es, 't zal wel even duren eer je bericht krijgt van het klassikaal kerkbestuur. In die tijd heb je ruimschoots de gelegenheid om na te denken over de toestand van de kerk, waar je lid van bent. En misschien heb je ook wel gelegenheid om eens wat te lezen. Dan mag je van mij meeneinen: "Stemme eens wach ters op Sions muren", van Ds S. van Velzen en een paar nummers van 'De Reformatie'. Je kan toch lezen, schip per?" Jawel, domenee, dat zal wel gaan. En de vrouw kan het ook." "Welnu lees aandachtig, lees biddend en moge de Heere Zebaoth je ogen openen. Let wel, schipper, ik wil je niet overhalen om je bij de Christelij ke Gereformeerde kerk aan te sluiten. Dat moet geheel vrijwillig geschieden. Maar ik denk wel, dat je voor de keus zult komen te staan. En als nu straks je verzoek aan het klassikaal kerkbe stuur wordt afgewezen, wat dan?" "Dan moet mijn zeun derekt gedoopt worden." "Door wie?" "Door UEdele." "Als 't Gods tijd is, schipper, dan zal ik het doen. Maar denk eerst goed na over de gevolgen van zulk een stap." "Veur ik de eerste brief tekende, heb ik daarover beslist." "Ze zullen 'tje moeilijk genoeg maken, schipper." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2009 | | pagina 5