'Regie samenwerking hoort bij
gemeenten'
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Chatten met Verenigd
Gemeente Belang
Beroepjngs- Meditatie
EN U
EIIAIIDl^-tllElJWS
MET
WAAMM UU?
Christenunie/
SGP krijgt geen
steun voor plan
gemeente
Goedereede
Thema-avond
'Ontwikkelingen
in de
maatschappij'
W E R K
Geen mens
Open ochtend
voor vrouwen
Dienst voor
belangstellenden
Voorlichting
geheugen
training
Raadsbrief Goedereede aan Provinciale Staten:
GOEDEREEDE - In
een brief aan Provinci
ale Staten verzoekt de
raad van Goedereede
om GS te bewegen op
diens voornemen de
arhi-procedure te star
ten met betrekking tot
Goeree-Overflakkee
terug te komen. Dat
biedt dan een moge
lijkheid dat de vier
gemeenten in onder
ling overleg kunnen
bepalen wat de beste
bestuursvorm voor het
eiland is. De raad van
Goedereede is ervan
overtuigd dat als men
op die manier komt tot
een eensluidende visie
over de beste bestuurs
vorm de kans op succes
voor de gekozen variant
het grootst is.
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
VRIJDAG 23 JANUARI 2009
Deze vraag- en anlwoordruhriek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beanlivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek warden gepubliceerd.
RODE OOGJES
als
'ier bedoelden, en zes
Op een reeks vakaniiejiiUi's die
binnen in restaurants en holels
gemaakt zijn, zie je jonge en oude
mensen mei felrode ogen staan.
Toch zijn ze met een vol-automa
tische camera genomen. Hoe kan
dan
Antwoord: Als er onvoldoende
licht op de Ie lolograleren pei-
soneii valt, schakelt uw atito-
niatische camera de ingehoiivv-
de llilslariip in, zodat er een
veiblindeiid licht lechtslreeks
op het rode netvlies van de
ogen der aanwezigen schijnt.
Maat hun pupillen zullen in
zo'n schaars verlichte ruinile
juist groter zijn dan buiten in
de zon. U moei de gezichlen
daarom binnenshuis belet ver
lichten. Laat de te lotogialeren
mensen en ook dieren dichter
bij het raam gaan staan, mei
hun gezicht naar het daglicht.
Zet er anders een sterke lees-
lanip bij, ol gebruik een vel wit
papier om liiht naar iemands
ogen Ie weerkaatsen. Fotogra
feert u vaker binnen, houd dan
een 150 of 200 Wall looplanip
bij de liand en riclil die naar
het witte plafond, zodat u ook
opnamen in een donkere hoek
kiinl maken.
op veel klohheu en horloges slaan
4 streepjes bij de l in //}aals van
de iilhoewel de aiiilere cijfers
(>l> de ivijzerjilaal wél in de juiste
Romeinse symbolen zijn aange
geven. Waarom toch die opzette
lijke jont bij (tl die producten v/iii
diverse f/ihrikiinten
Antwoord: De meeste liorlo-
gemakets weten niet beter, oC
"dat is altijd zo geweest". Knige
anticiuairs menen dal die vier
strepen met opzet zijn geko
zen om een zeker evenwiclil
Ie verkrijgen, met de VIII (er
linkcrzijcie.maarde ware 'k/ok-
kologen' heliben ev een IVaai-
ere verklaring vooi'. Natuurlijk
stammen dgl. wijzerijlaten niel
uit de lijd toen de Romeinen
zelf nog vier stieepjes zeilen
slieepjes voor een 6. De VI op
onze klokken wijst wel anders
uil. Het gebruik zal verband
houden mei de wijze waarop
de op.schrilien op wijzerplaten
weiclen geplaatst. De vroegere
uurweekmakers waren hand
werkslieden en bekeken hun
werkstuk waarschijnlijk van het
middelpunt uit, want ze zetten
zo'n schijf op een as als zij de
uurcijfeis gingen aanbrengen.
Al ronddraaiend tekenden of
schilderden zij er de Romeinse
ItHcens op. Daarom staan de
III en de IX zo vaak horizon-
laai en niet rechtop. De VI (6)
kwam dan v<jor de ogen van
de latere eigenaar van zo'n
klok op de kop te staan en dat
gaf verwarring met de IV (4).
In dit licht bezien is het begrij
pelijk, dat men verschil wilde
maken tus.sen die IV en de
VI. Zes streepjes als uurcijfer
neerzetten werd wat teveel van
hel goede en daarom vertaalde
men alleen de IV in eenhe
den. U zult nu ook begiijpen
waarom er zo vaak Romeinse
cijfers zijn gebruikt i.p.v. onze
Arabische, want met een 6 op
de kop en een liggende 9 sticht
je nog veel meer verwarring
bij de gebruikers. Vooral als
die, nog erg slaperig, naar de
wekker grijpen en die scheef of
gekanteld voor hiin halfopen
ogen houden. Dan weten ze
helemaal (nog) niet wal onder
I'll wal boven is.
KLETSKOP
Hoe kinnen ze aan de naam
liletskoj)' voor zo'n jAai koekje
met suiker en amandelen? Die
koekjes jmilen toch viel? Of .slaat
die naam oj> de oudenvelse thee-,
kransjes met klelstantes?
Antwoord: De bijnaam vooi
dil koekje is ontstaan door het
uiterlijk. Een kletskop is name
lijk behaK'e een piaaigraag.,en
kaalkop ook: een zeer hoofd
en op zo'n geschonden hoofd
huid doelt deze bijnaam van
dat platte koekje.
(;()KDERKKDf: - Op vrijdag
23 januari van 20.00 tot 21.00
uur kan een ieder chalten mei
de politieke vertegenwoordi-
geis van Verenigd (lemeenie
Belang. Peter Keiler (wethou
der), Margreet van Heest (btir-
gercommissielid) en Paniek
Polie (raadslid) zitten een uur
lang klaar om vragen te beant
woorden, in discussie te gaan
of gewoon om Ie horen wat ti
belangrijk vindt.
Verenigd (lemeente Belang
(VC;B) is de eerste politieke
partij op Cioeree-()verllak-
kee die op deze wijze contact
zoekt met burgeis. Het VGB
hoort graag i'iw mening over
bijvoorbeeld woningbouw,
herindeling, de economie of
sociaal beleid. Tijdens deze
chatsessie is hel mogelijk om
\'ia website www.vgb-goede-
reede.nl al uw vragen Ie stel
len of juist aan te geven wat u
belangrijk vindt of aandacht
voor zou willen. Meedoen is
heel makkelijk.
Tijdens de desbetreffende
a\'ond is vanaf 20.00 uur
bovenaan op de website een
knop 'VCB Clhatbox' te vin
den. Als u hierop klikt hoefi u
alleen nog maar uw naam in
Ie vullen en de rest wijst zich
vanzelf
Vindt u chatten nog wat
onwennig? Ook op andere
manieren kunt u ons natuur
lijk bereiken. Meer informatie
is Ie vinden op de website.
DEN HAAG - De Statenfrac
tie van ChrislenUnie/SGP is
teleurgesteld o\'er hel feit dat
CDA, VVD en PvdA niet beieid
waren in de deeemberveigade-
ring van de commissie Zuid
van Provinciale .Staten mede
werking te verlenen aan een
plan van de gemeente Goede
reede. Genoemde partijen wil
den geen positief advies geven
aan Gedeputeerde Staten om
het bestemmingsplan voor
bebouwing met seniorenwo
ningen op de locatie Ooster
park in Ouddorp alsnog goed
te keuren.
Statenlid H. van Dieren (Chris
ten Unie/SGP) had de kwe.s-
tie aan de orde gesteld naar
aanleiding van een discussie
net voor de zomer Hij stelde
dat de andere fracties selectief
waren geweest in hun beoor-
deliirg van de twee meest in
het oog springende ruimtelijke
knelpunten op CJoeree-Over-
tlakkee. Voor de zomer kieeg
de gemeente Middelhainis
voor hel recreatiepark Nieuw-
Zeeland toestemming \'oor
permanente bewoning, terwijl
de plannen voor de ouderen
huisvesting in Ouddorp op
de lange baan weiden geseho
ven. Van Diëten: "Eigenlijk is
er gemeten met twee maten
en dat doet volgens mij geen
lecht aan de behoeften van de
eigen bevolking op het eiland.
Nu duurt het vvelliehl nog
een jaar voordat een nieuwe
beoordeling kan plaatsvinden
in het kader van de regionale
slructuurvisie voor Cioeree-
Overllakkee". Van Dieren kan
zich goed voorstellen dat deze
informatie in polidek Goeder
eede met grote teleurstelling is
ontvangen.
OUDDORP - De ontwik
kelingen in de saiijenleving
vandaag de dag gaan snel.
De snelheid waarmee nieuws
wordt gebracht zorgt ervoor
dat een ieder diiect op de
hoogte is van hetgeen er in
de wereld gebeuid. Reacties
worden gegeven. Slemmin
gen worden gepeild. Iedereen
moet er iets van vinden. Caisis
op crisis in maatschappij, poli
tiek en economie. We kunnen
wel stellen dat we leven in een
voortdurende crisis. Van gees
telijke crisis tot ki-edietcrisis en
van individualisme tol groeps
denken. De grote vraag is of
christelijke politiek vandaag de
dag effectief kan zijn in deze
samenleving en welke bood-
.schap zij heelt. Tijd om eens
stil te staan bij de samenleving
van vandaag. De Kiesvereni
ging van de SGP te Goederee
de heeft daarom dhi-. G. Sloot
weg, docent geschiedenis aan
de CSG Prins Maurits te Mid
delhamis en oud-wethouder te
Middelharnis, uitgenodigd op
woensdag 28 januari om hier
aan aandacht te besteden. Deze
bijeenkomst vindt plaats in het
verenigingsgebouw 'Eben-Ha-
ëzer', Preekhillaan 3 te Oud
dorp en begint om 19.30 uur
ledereen is hartelijk welkom.
'Ik heb geen mens!' (Johannes 5 7)
PROTESTANTSE KERK IN
NEDEREAXD
Beroepen te Beiiikum, ds. .A.J.
Bouwknegt te Blokzijl.
Aangenomen naar Brielle, ds.
S.M. Dekker te Twisk, Haii-
wert, Oostwoud, Midwoud;
naar Gameren (her\'ormd), ds.
G Wassinkmaat te Hoevelaken;
naar Stolwijk (hervormd; wijkg.
1), ds. W.M. de Bruin te Zoeter-
meer.
Bedankt cjor Hattem (herv. wijk
1), ds. D. Rodenburg te Enter.
HERSTEED HERV KERK
Beroepen te Ede-Bennekoni-
Wageningen, kandidaat J.A.
Kloosterman te Ede; te Nijkerk
i.c.m. Zwartebroek-Tei schuur
(21-01-09), kand. B.D. Bouman
te Tholen.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Hoofddorp,
kanclidaat Roosenbrand te
Zwolle, die bedankte voor Blije-
Holwerd i.c.m. Ferwerd-Halluni
en Nieuwegein; naar Kampen-
Zuid, ds.M.H. Oosterluiis te
Ede Noord, die bedankte voor
IJsselmuiden.
Beroepbaar: G Hagens, ToT
gaarderserf 23, 3991 KB Hou
ten, e-mail: gerrit.hagens@'
casema.nl.
CHR. GEREE KERKEN
Aangenomen naar Sassenheini,
kanclidaat S. Pos te Utrecht, die
bedankte voor Delfzijl, Haamste
de en Lutten, voor Pompton
Plains (VS) (Free Reformed
(Church), ds. L.A. den Butter te
Cailemborg.
GEREE GEMEENTEN
Bedankt voor Beekbergen en
voor Borssele, ds. D. de Wit te
Rijssen-West; voor Berkenvvou-
de en voor Naaldwijk, ds. A.J.
Gunst te Nieuwerkerk; voor
Scheveningen, ds. L. Terlouw te
Barendrecht.
GEREE GEM. IN NED.
Beroepen te Alblasserdam en te
Cioes, ds. J. Roos te Barneveld;
te Bretikelen, Geldeinialsen, te
Krimpen aan den IJssel, Krui-
ningen, Nieuwerkerk aan den
Ifssel, Norwich (Canada), Och-
ten, Opheusden, Rheiien, Rijs-
sen, Scherpenzeel, Terneuzen,
Urk, Vriezenveen, kandidaat
J.A. Weststrate te Barneveld.
LANC;SrRAAT - De stuur
groep van de open ochtend
voor Nfouwen houdt woensdag
28 januari a.s. een bijeenkomst
in het gebouw van de Hervorm
de Gemeente te Langstraat. De
heer K. de Jong van stichting
'tol Heil des Volks' zal deze
morgen spreken over het werk
van deze stichting. De aanvang
is om 9.30 uur, vanaf 9.15 uur
slaat koffie/thee klaar.
STELENDAM - Op zondag
avond 25 januari wordt in de
Gereformeerde Kerk te Stel-
lendam een dienst voor belang
stellenden gehouden. In deze
dienst, die om 18.30 uur begint,
hoopt ds. G den Hartogh voor
te gaan en zal het gospelkoor
van de Doopsgezinde Kerk
medewerking verlenen. Het
thema is 'Kom naar Mij'. Ieder
een is hartelijk welkom.
Beklagenswaardig. In één
woord kuiije de levensweg van
die zieke samenvatten. Acht
tn dertig jaar ziek. Verlamd,
hegrijpen we. En geen moge
lijkheid om thuis verzorgd te
worden. Daarom verbleef hij
in 'Bethesda'. Dat was geen
ziekenhuis. Je zou het een ver
pleegtehuis kunnen noemen,
zoals wij 'De Samaritaan' ken
nen.
.Vcht en dertig jaar! Voor die
tijd een mensenleeftijd. En
soms vlamde de hoop op. Af en
toe werd het binnenwater van
'Bethesda' door een engel in
beweging gebracht. .Als je dan
als eerste in het water kwam,
was je genezen. Maar wat heb je
daar aan, als je verlamd bent?
Je komt altijd te laat! Zo leefde
deze man van de ene dag in de
andere.
Misschien herkent u wel het
nodige. Als u een moeilijke
weg gaat. Lichamelijk of psy
chisch. Of met veel dagen van
geestelijke strijd en duisternis.
Wat kun je je soms moedeloos
voelen. Zal er ooit verbetering
komen?
Soms proberen we elkaar te
bemoedigen. Moeilijk is dat.
Je wilt iets zeggen dat inhoud
heeft. Want met al te gemakke
lijk uitgespifjken woorden zou
je die andere nog verdrietiger
kunnen maken dan hij al is. En
aan iemand die altijd in een
rolstoel zit, zou je niet graag
vragen: 'Wil je weer kunnen
lopen?' Dat zou heel pijnlijk
zijn.
Des te meer zc^iiden we cjns
kunnen verwonderen over
de vraag, die aan deze man
gesteld wordt: 'Wilt gij gezond
worden?' Wie vraagt hem dat?
Nee, geen onnadenkend mens.
maar de Heiland zelf! Deze is
zojuist in Bethesda aangeko
men. 'Wilt gij gezond worden?'
We zien deze woorden als een
ontdekkende vraag. Op deze
manier wordt de nood van
deze man scherp getekend.
En de Heere laai zien, dat hij
deze nood tot de bodem peilt.
Dat is allereerst zijn lichame
lijk lijden. Daarmee is echter
het laatste woord niet gezegd.
Is alle leed niet een ge\olg van
de zonde? Wordt daarmee niet
onze diepste nood onder woor
den gebracht?
Intussen lijkt het gesprek een
heel andere kanl op te gaan.
Het antwoord klinkt in- en
intriest: 'Ik heb geen mens!'
Daarbij denkt hij heel dui
delijk aan die gang naar het
water. Hij zou iemand bij zich
moeten hebben die hem direct
meedraagt. Maar die is er niet.
Heeft hij geen familie? Of zijn
ze na zoveel jaren steeds irteer
weggebleven?
Maar dan heeft die vraag 'Wilt
gij gezond worden?' toch geen
enkele zin? Hij geeft er ook
geen antwoord op. Geen ja' en
geen 'nee'. Duidelijk is, dat hij
niets meer verwacht. Zijn hoop
is vergaan. Genezing is uitge
sloten. Dat is een zwaar kruis,
bedenken we. Maar moeten we
het daar dan bij laten? Dan is
er toch een weg naar de Heere
om dagelijks ondersteund Ie
worden? We mogen Hem dan
toch bidden eenswillend te
zijn? En als we genade kennen,
is er toch een uitzicht op het
eeuïvige leven? Dan kan toch
uit hel kwade hel goede voort
komen?
We kunnen zeggen: 'Verdrie
tig is het, dat we daar niets
over horen'. Maar houden we
ook onszelf de spiegel van het
Woord voor? Is het ons gebed,
dat een weg, die misschien heel
moeilijk is, tot zegen zal zijn?
Het is een klacht: 'Ik heb
geen mens!' Maar tóch is deze
niet terecht. Want wat deze
zieke kennelijk niet beseft, is
dit: Voor hem staat dé Mens.
Hij, die waarachtig Mens was
geworden, de Heere Jezus zelf.
En als er één was, die moest
zeggen: 'Ik heb geen mens',
dan was Hij het wel. Na kor
te tijd zou Hij door iedereen
verworpen worden. Maar wat
oneindig veel erger zou zijn:
Hij zou zelfs door Zijn eigen
Vader verlaten worden en door
de diepste smarten \'an de hel
heengaan.
Zo is Zijn verlossing volkomen.
We moeten het niet onder
schatten, als we door mensen
in de steek worden gelaten.
Dat kan diep ingrijpen. Maar
is het tóch niet veel ernstiger,
als we de Heere niet tot onze
.steun zouden hebben? Zou het
niet vreselijk zijn, als we geen
Zaligmaker hebben?
Voorlopig gaat de Heere niet
verder met dat gesprek. Hij
bestraft de zieke niet, omdat
hij misschien kleingelovig en
opstandig was. Hij geeft een-
\oudig een bevel: 'Sta op en
neem je bed mee!' Die verlam
de is genezen!
Maar wat later zoekt de Heere
hem weer op. En dan krijgt hij
nader onderwijs. De Heilanci
gaat hem op zijn zonde wij
zen en verbindt daaraan een
oproep: 'C^a heen en zondig
niet meer'. Dat wil niet zeggen,
dat elke ziekte automatisch hel
gevolg is van een bepaalde zon
de. Die gedachte wordt rond
de ontmoeting met de blindge
borene zelfs nadrukkelijk door
de Heere afgewezen.
Daarmee gaat de Heere Jezus
echter niet voorbij aan de diep
ste nood van het le\en. En daar
worden we allen bij betrokken.
We worden ertoe geroepen
tegen de zonde te strijden. En
als we in zonden \allen, heb
ben we deze te belijden.
Want wat uitzicht hebben we,
als we uit alle nood en zorg
\erlosl worden, maar we niet
welen van de vergeving van
zonde en schuld? Het is rijk
als we kunnen spreken van
bepaalde uitreddingen, maar
daarmee kunnen we niet zalig
worden. Daartoe hebben we
nodig te leven uit hel verzoe
nend werk \an Christus.
Zijn we ons bewust van de diep
ste nood van ons leven? In die
nood kan geen sterfelijk mens
ons troosten. Daartoe hebben
wij 'géén mens - geen enkel
mens', om op terug te vallen.
Zoeken we dan de zaligheid bij
Hem, die waarlijk Mens werd?
Voor Hem is geen ellende te
groot, geen zonde te zwaar,
geen zondaar te zwart.
Het is een indringende vraag:
Wilt 11 behouden worden?
Daarmee wordt onze zonde
en ellende tot op het diepste
gepeild. Maar dan zingt de
zondaar, die de Heiland leerde
kennen: we hebben een Hoge
priester, die in alles verzocht is
geweest, doch zonder zonde.
Daarom kan ik met vrijmoe
digheid toegaan tot de troon
der genade, om barmhartig
heid te verkrijgen en genade te
vinden en geholpen te worden
ter bekwamer tijd.
Hardinxveld-Giessendam,
Ds. W. Arkeraats
OUDDORP - Op woensdag 28
januari geeft Carla Vermeulen
voorlichting over geheugent
raining voor de 55-plus soos in
m.f.g. Dorpstienden te Oud
dorp. Bij het stijgen der jaren
krijgen de meeste mensen het
gevoel dat ze vergeetachtiger
worden. Namen van kennissen
verdwijnen, woorden raken
zoek. Slaat het gas nog aan? En
wat kwam ik ook al weer in de
keuken doen? Deze klachten
komen niet alleen bij ouderen
voor. Ook jonge mensen heb
ben soms last xan vergeetach
tigheid. Ouderen maken zich
echter vaker zorgen als het
geheugen minder wordt. Ze
zijn bang dat vergeetachtigheid
een voorbode is van dementie.
Deze angst is vaak niet terecht.
Vergeetachtigheid hoeft hele
maal niet te leiden tot demen
tie. Voor iedereen, jong en
oud, geldt dat het geheugen in
vorm gehouden moet worden.
Ook voor het geheugen geldt:
rust roest. Tijdens de soos ver
telt Carla iets over de werking
van het geheugen en worden
er oefeningen gedaan om het
geheugen te tiainen. De bijeen
komst begint om 14.00 uur. De
toegang is gratis. Vanaf 13.00
uur kunt u ook weer koersbal-
len. Wie meer wil welen, kan
bellen naar de SWO, tel. 0187
641344.
Door Jaap Ruizeveld
'Wij zien graag dat de gemeen
ten tijd en ruimte krijgen zich
te bezinnen op de huidige
situatie. Met het forceren van
hel lopende proces is nie
mand gebaat', aldus de brief
Inhoudelijk wordt zeer uitge
breid en gedetailleerd op tal
rijke onderwerpen aangeduid
welke mogelijkheden er zijn
om verdergaande bestuurlijke
samenwerking te onderzoe
ken en op welke wijze de inter
gemeentelijke samenwerking
gespreksonderwerp is. Ten
aanzien van de eigen gemeen
te Goedereede wordt de posi
tieve score van het bestuurs
kracht onderzoek genoemd,
welke verbeterpunten, bedrei
gingen en kansen hieruit zijn
gedestilleerd en welke ont
wikkelingen nu gaande zijn.
Zoals het scheppen van een
eigen strategische documen
ten in het sociale domein, het
opstellen van een integrale
toekomstvisie en ontwikke
lingen op gebied van natuur,
milieu en habitat.Voorts de
inzet om het teruglopen van
werkgelegenheid in de agra
rische- en visserijsector en de
genomen maatregelen tot een
zo optimaal mogelijke dienst
verlening aan de burger. 'De
gemeente Goedereede weet
wat ze wil en heeft duidelijke
keuzes gemaakt', zo staat in de
brief. De raad vindt ook dat
Goedereede een substantiële
bijdrage heeft geleverd aan de
voorbeieiding en begeleiding
van het proces van de bestuur
lijke samenwerking. Ook wijst
zij op de ambtelijke samenwer
king met de gemeente Dirks-
land. Daaarbij gaat het om de
aansluitingen bij SVHW en
hetzelfde ÏCI-pakket als Goe
dereede.
Tenslotte geeft de raad in haar
brief nog eens haar gevoelens
weer over de huidige gang van
zaken. 'De raad stoort zich aan
de werk- en handelwijze van
GS. Dit college dient de regie
over de eilandelijke samen
werking niet over te nemen.
De regie behoort bij de vier
gemeenten. Het opleggen van
een herindeling is slecht voor
het onderling vertrouwen en
draagvlak van de samenwer
king', zo meldt de raadsbrief
aan Provinciale Staten van
Zuid-Holland.
16-
P.A. de Rover
Omdat ze wist, dat ze het dan tegen
je afleggen moest; je had immers de
eenvouclige waarheid achter je. Toen
heeft ze je beschuldigd en beledigd
en bedreigd. Die kerkeraad en haar
Baai-dienaar moeten aan de kaak
gesteld worden. Je moet je wenden
tot het klassikaal kerkbestuur."
"Wil domenee dan nog es een brief
sciirijven?" \raagt Willem.
"Natuurlijk schipper, laten we eens
proberen."
Nu is het een hele tijd stil in de kamer
van dominee Huisman. Dominee
schrijft; en Job en Willem wagen het
niet de stilte te storen. Eindelijk richt
dominee zich op en leest:
Weleerwaarde Heeren,
Tot mijn leedwezen ben ik genood
zaakt mij bij U.Ew. te beklagen over
de kerkeraad onzer gemeente, met
\erzoek om mij tegenover de han
delwijze \an dien kerkeraad recht te
verschaffen.
Op de 27 .Api'il 11heeft de predikant
E. Boekhoudt, in plaats van mijn
kind den Heiligen Doop toe te die
nen, het niet eenig water bestreken,
onder verklaring, dat dit de zonde
niet afwaschte. Ik heb daarop den
Kerkeraad \erzocht, dat deze zou
zorgen, dat mijn kind gedoopt wierd,
bij missive van 28 April I.I., waarvan
afschrift als bijlage hiernevens gaat.
Nadat ik hierop voor een Commissie
uit den kerkeraaci geroepen was, waar
men zich niet ontzag mij de beledi
gende vraag te doen, of ik ook soms
door geldelijke beloften van anderen
was omgekocht of aangestookt tot dat
verzoek, heb ik het hiermede als bijla
ge nevensgevoegd antwoord ontvan
gen, inhoudende het bericht, dat de
kei"keraad mijn bezwaarschrift, zoo
als het daar genoemd wordt, had ter
zijde gelegd.
Het lezen mijner missive aan den
Kerkeraad zal U overtuigen, Weleer
waarde heeren, dat ik geen bezwaar
schrift heb ingediend; dat ik alleen
het verzoek heb gedaan, om mijn
kind te dopen mei de echte, Christe
lijke doop.
Ik meende voor zulk een verzoek, naar
ik geloof in bescheidene termen inge
kleed, op toestaan te mogen hopen;
of althans, zoo de kerkeraad gronden
vond om hetzelve niet toe te staan,
een met redenen omkleede afwijzing
te kunnen verwachten. Maar dat zulk
een verzoek, zonder eenige opgave
\an redenen, eenvoudig zou worden
terzijde gelegd, dit. Weleerwaarde
Heeren. jiad ik nimmer kunnen den
ken en vermeen ik eene voor het
minst onwaardige handelwijze te zijn;
zelfs indien ik dwaalde in mijn over
tuiging, dat mijn kind niet gedoopt is,
had immers de kerkeraad mij in mijn
onkunde behoren te onderrichten,
door mij op goede gronden aan te
tonen, dat eene bestrijking met water
in niemands naam de Christelijke
doop is.
Het is daarom, dat ik mij bij U over
de kerkeraad alhier beklaag, als niet
voldoende aan Art. 14, alin. I van het
Synodaal Reglement op de kerke
raden, dat de zorg voor behoorlijke
doopsbediening aan de Kerkeraad
opdraagt; ja wat meer is, niet voldoen
de aan de heilige verplichting, die op
Opzieners der gemeente rust, om
te zorgen dat alle dingen betamelijk
en met orde geschieden; en U Eerw.
verzoek, den Kerkeraad te noodza
ken om te zorgen, dat aan mijn bil
lijke begeerte naar het erlangen van
den Christelijken Doop zoo spoedig
mogelijk worde voldaan.
Met eerbiedige hoogachting noem ik
mij
Weleerwaarde Heeren,
Uwe Dienstw. Dienaar,
Willem Tromp.
Aangenomen en bevestigd
lidmaat der Herv. Gemeente te
Crayestein.
"Wat denk je er zo van, schipper?"
"'t Is een geleerd stuk, domenee, maar
ik begrijp de bedoeling wel. Toch is er
nog! één ding, dat me dwars zit."
"En dat is?"
"M'n zeun is nogal knap ziek geweest.
En toen heeft de vrouw zich ontaard
ongerust gemaakt, omdat-ie nog niet
gedoopt is, zogezeed."
Dominee Huisman kijkt Willem recht
aan. Hij voelt, waarmee deze eenvou-
digen tobben.
"Zeg tegen je vrouw, schipper, datje
zoon als hij zou komen te sterven, ter
wijl deze zaak nog hangt, door jullie
oprecht geloof behouden zal worden.
Dat mag ik je zeggen in de Naam des
Heeren. Maar je begrijpt me goed,
schipper: jullie oprecht geloof Daar
om bidden jullie dagelijks en ik beloof
je, dat ik ook voor jullie en je kind
zal bidden. Je weet: we mogen God
aanlopen als een waterstroom en we
mogen pleiten op Zijn beloften, die in
Hem ja en amen zijn. Je moet jezelf
leren zien als verfoeieiijk voor God.
Er moet, om zo te zeggen, geen stukje
van jezelf meer heel blijven.
Ik weet, dat het voor jullie ruige
schippers niet mee valt, om zover te
komen. Maar 't moet en met Gods
hulp kan het. En dan, kijk es, 't zal wel
even duren eer je bericht krijgt van
het klassikaal kerkbestuur. In die tijd
heb je ruimschoots de gelegenheid
om na te denken over de toestand
van de kerk, waar je lid van bent. En
misschien heb je ook wel gelegenheid
om eens wat te lezen. Dan mag je van
mij meeneinen: "Stemme eens wach
ters op Sions muren", van Ds S. van
Velzen en een paar nummers van 'De
Reformatie'. Je kan toch lezen, schip
per?"
Jawel, domenee, dat zal wel gaan. En
de vrouw kan het ook."
"Welnu lees aandachtig, lees biddend
en moge de Heere Zebaoth je ogen
openen. Let wel, schipper, ik wil je
niet overhalen om je bij de Christelij
ke Gereformeerde kerk aan te sluiten.
Dat moet geheel vrijwillig geschieden.
Maar ik denk wel, dat je voor de keus
zult komen te staan. En als nu straks
je verzoek aan het klassikaal kerkbe
stuur wordt afgewezen, wat dan?"
"Dan moet mijn zeun derekt gedoopt
worden."
"Door wie?"
"Door UEdele."
"Als 't Gods tijd is, schipper, dan zal
ik het doen. Maar denk eerst goed na
over de gevolgen van zulk een stap."
"Veur ik de eerste brief tekende, heb
ik daarover beslist."
"Ze zullen 'tje moeilijk genoeg maken,
schipper."
(wordt vervolgd)