OP GOERE ^^Specialisatie in koeltransport is sterice peiler lii| vervoerslieclrijf Van Dongen b.v.'* KERSTBIJLAGE 23 DECEMBER 2008 PAGINA 10 EILAND VAN TRANSPORTEURS CONJUNCTUURGEVOELIGE SECTOR De beroepsbevolking op ons eiland te/t volgens het ISGO (Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee) 14.830 personen. Daarvan werken er 1.025 in de sector Vervoer en transport (7%). In hoofdzaak betreft het wegtransport. Koplopers zijn Gezondheidszorg met 22,3% ^3.303 personen) en Handel (19,9%). Nog twee cijfers: Landbouw 4.7% en Visserij l.3''/o (200 personen). In twee artikelen besteedt Eilanden Nieuws aandacht aan de sector Vervoer en transport, die vanuit en op ons eiland erg belangrijk is. Twee willekeurig gekozen bedrijven staan daarbij centraal. Vandaag deel I. Transportbedrijf Van Dongen b.v. met haar nieuw hoofdkantoor in Dirksland. Historie en bedrijfsvoering. Wat zijn specialiteiten? Hoe verloopt de aansturing van chauffeurs. In de Oudejaarsbijlage op 30 december volgt deel 2. We volgen dan een week een trucker op het tanktransport. Ook schenken we aandacht aan het Melissantse bedrijf van directeur Walter Mijnders van J.L Mijnders Transport b.v. Door jaap Ruizeveld DIRKSLAND - Algemeen directeur Jan van Dongen (43) van Van Dongen Transport b.v. oogt en is vriendelijk en communicatief. Hij is zich bewust dat public relations belangrijk is. Anderzijds houdt.hij niet van veel uiterlijk vertoon. Doe je v/erk en doe maar gewoon. Zo gaat hij ook om met 'zijn' medewerkers in het familiebedrijf. Trots is hij wel op de expansie die het bedrijf in de loop der jaren, nu met de vierde generatie Van Dongen, landelijk en vooral ook internationaal heeft bereikt. Dirksland mag dan de vestigingsplaats zijn van het hoofdkantoor, de bedrijfsnaam al dan niet in combinatie met de naam van overgenomen vervoerders, kom je in talrijke Europese landen tegen, tot in het zuidelijke deel van Spanje en met een eigen vestiging in Burgos. We hebben ons in koeltransporten gespecialiseerd. Hebben van grote opdrachtgevers vertrouwen gekregen, en die positie vereist dat wij ons tot het uiterste dienen in te zetten om alles waar te maken wat men van ons verwacht. Eilandelijk is het, juist in deze periode van het jaar, ook goed om te wijzen op onze inzet als dé transporteur in de bietencampagne. "In ons familiebedrijf staan zorg om en aandacht voor medewerkers en maatschappij centraal", benadrukt Jan van Dongen. "We spelen in op de wensen van de klant. Zowel achter de schermen - denk aan de planners, de monteurs en het administratief personeel - alsmede de chauffeurs op de weg, werken we nauw samen om het transport veilig, op tijd en met grote aandacht voor het product, op de afgesproken bestemming te brengen. Daar ligt onze kracht, daar investeren we sterk in. Dat betekent ook dat wij voortdurend kijken naar milieuaspecten. Hoe kun je meehelpen om de uitstoot van C02 te reduceren? Oog dus voor een wagenpark met zo schoon mogelijke Euro 5 motoren." De telefoon rinkelt in zijn moderne directiekamer Jan van Dongen kijkt tijdens het gesprek even naar het plafond als was het een woordenboek. Dan klinken korte Spaanse zinnen. Het lijkt vrij moeiteloos te gaan. Relativerend zegt hij daarna: "We hebben Spaanse klanten en ook enkele tientallen Spaanse chauffeurs Ze zijn er in alle grootheden, de transportbedrijven op het eiland. Groot, groter en het grootst. Neem Visbeen Transportgroep, sinds 2001 ook met Int-Veen onder de paraplu. En vanaf januari verder ontwikkeld, waarbij Int-Veen de commerciële activiteit op Duitsland overdraagt aan Dailyfresh Logistics. In 80 jaar uitgegroeid tot één van de toptransporteurs in Nederland van versproducten naar Engeland met een wagenpark van 250 temperatuurgecontroleerde trailers en 150 trucks. In opdracht van grote Nederlandse exporteui-s bevoorraadt Visbeen dagelijks de centrale depots van grote Engelse supermarktketens. ledere werkdag vinden 1200 pallets groupage en 40 volle ladingen via de tunnel of de ferry's hun weg naar de markten In het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn er dagelijks 50 tot 100 charters van Visbeen onderweg. Modern, alle wagens beschikken over boordcomputer, satellietcommunicatie, navigatiesysteem en mobiele telefoons. Om In te spelen op verbreding van vraag en kwaliteit ging Visbeen in 1998 een samenwerkingsverband aan met Norfolkline en Post Kogeko. Een samenwerking vooral gericht op de op- en overslag van versproducten. Visbeen en partners verzorgen het veivoer van AGf= en high value producten. Visbeen opereert vanuit (hoofd) kantoren in Nieuwe-Tonge en Venlo. Het bedrijf telt 175 medewerkers en heeft volgens de website een omzet van 50 miljoen euro. Evenals ook bij alle andere transportbedrijven staan klantgerichtheid, zorgvuldige dienstverlening, service en kwaliteit hoog in het vaandel. Flakkeese transporteurs kom je overal tegen, nationaal en internationaal. Klein en groot, Van Poortvliet uit Ouddorp tot Taaie in Middelharnis of van De Bakker uit Den Bommel tot Van Rumpt in Stad aan 't Haringvliet. in dienst. Zij verzorgen ondermeer de transporten in het uiterste zuiden van Spanje. Vanuit Nederland kun je wel in een aantal dagen naar en vanuit midden Spanje rijden, maar je moet voorkomen dat bij nog grotere afstanden wagens met Nederiandse bestuurders dan te lang zouden moeten blijven staan om te voldoen aan de voorgeschreven rij- en rusttijden." "Trouwens, internationaal transport kan ook prima worden geregeld met inschakeling van overslagcentra. Ik geef een bijvoorbeeld, vlakbij Passau. Van daaruit distribueren Oostenrijkse chauffeurs producten in eigen land. Het zal duidelijk zijn dat afnemers hun bloemen en planten, groente en fruit, zo snel mogelijk na het plukken en/of oogsten vers in de veri<oopcentra en winkels willen hebben. Planning en timing moeten naadloos aansluiten. De ene dag op de veiling geladen in onze koelwagens en vandaar rechtstreeks naar de afnemers. Dat betekent de volgende dag in de verkoop. Daar moet je als opdrachtgever op kunnen vertrouwen. Dat moeten wij garanderen. Zo kent men ons bedrijf", zegt Jan. Op het bedrijfsterrein Vlakbodem, ingang aan het Korteweegje, staan slechts enkele trekeenheden. "Zo moet het ook", zegt de algemeen directeur "Als het park vol staat, is het niet goed". Merkt het bedrijf de gevolgen van recessie en teruglopende economie? "Het is iets minder, maar als je bij sommige collega vervoerders getallen hoort die zelfs oplopen tot een neergang van IO procent of meer dan zitten we aan de positieve kant van die schaal. Logisch dat, als er minder producten gekocht worden, er ook minder transport is. Onze sector vormt daarop geen uitzondering. Hoe het verloopt weet niemand. Onzekerheid zal nog wel even boven de markt hangen." VAN PAARD EN WAGEN NAAR INTERNATIONAAL TRANSPORT Dehuidige Van Dongen Transportb.v.isgebouwd op de funderingvan de bodedienst op Rotterdam, die A.J. van Dongen (Arjaon) in mei 1902 begon. Met paard en wagen zette hij zich toen in voor kleine klussen. De vrachtrijder zag zijn bedrijfje uitgroeien, zeker nadat rond 1930 de eerste auto de vervoersmogelijkheid groter maakte. Vanaf het eiland werden ritten naar en met gebruik van de Menheerse boot, landbouwproducten, granen en suikerbieten getransporteerd. In de jaren vijftig was verhuizing van het bedrijfje van Kattenwacht naar een garage aan het (financieel). Op de loonlijst staan 450 werknemers, onder wie 30 Spaanse chauffeurs. Er rijden 270 wagens. Het vernieuwde hoofdkantoor is gevestigd aan Vlakbodem I in Dirksland. (Zie voor meer informatie website w/v/w.vandongen, eu). In het moderne complex klopt het centrale hart van de organisatie, zetelt de directie en zijn alle ondersteunende diensten ondergebracht zoals organisatie, logistiek en planning. Medio volgende week, 3 januari 2009, wordt het complex, met gelijktijdig de presentatie van een vernieuwd aansprekend thema 'Partners in green logistics' in gebruikgenomen. Dat gebeurt met een (interne) festiviteit. Het hoofdkantoor is dan ookgelijkde definitieve huisvesting voor de containersectie van het bedrijf, vertegenwoordigd door Peeman Transport, een vervoerder die vanuit Middelharnis verhuisde. Van Dongen Transport b.v. telt een groot aantal vestigingen, die in feite direct aan landen gekoppeld zijn. Vanuit Dirksland geldt dat voor Spanje, Portugal en Engeland. Vanuit het Westland voor Frankrijk en Scandinavië en vanuit Aalsmeer voor leriand. Van Dongen/Van der Kaak richt zich op Italië en Zwitserland, Van Dongen/Bergeijk op Oostenrijk en Oost Europa. Logifrance Parijs, Vantrans- Spanje en het eerder genoemde Peeman Transport maken de vervoersschakel compleet. COMMUNICEREN MET CHAUFFEURS IN HET SPAANS EN PORTUGEES, HET HOORT ER BIJ "Transport is de mooiste sport. Ik kan me er in uitleven". René van der Groef (44) hoeft niet lang na te denken over zijn motivatie voor zijn job als locatiemanager bij Van Dongen b.v. "Wij werken in een platte organisatie met gemotiveerde en enthousiaste medewerkers Het is een plezierige baan waarin je steeds alert moet zijn om aan te sturen op wisselende omstandigheden. Planning verandert veelvuldig. Je maakt veel uren, dat is zo. Daarom heb je steun van je thuisfront nodig: Immers ook in de weekends draait het proces door en dan is het wel eens schipperen met andere hobby's", zegt René. Het matchen van mensen en wagens is voor hem een heerlijke uitdaging. Plannen, het met kennis van noodzakelijke ijkpunten invoeren van gegevens als afleverplaatsen, afstanden en routes, rijtijden en verplichte rustperiodes voor de chauffeurs. "Een week van te voren ben je al bezig om een balans Spui al een voorteken dat de expansie zich als een olievlek uitbreidde.Van Dongen zette alle materieel in ten tijde van de watersnoodramp. Doortastend optreden waarvoor het gemeentebestuur van Dirksland het bedrijf complimenteerde. Met een groot aantal Daf-trucks werd deelgenomen aan de projecten Deltawerken, Brouwersdam en Grevelingendam. Het bleek een gewaardeerde opmaat voor inzet bij het vervolgtraject, de Oosterscheldewerken. Van Dongen Transport b.v. ontwikkelde van regionaal transportbedrijf naar een internationaal opererend vervoerder, gespecialiseerd in koeltransporten (bloemen en planten, groente en fruit). Door overnamen van andere transporteurs breidde het bedrijf haar dienstveriening uit naar Frankrijk, Engeland, leriand, Italië, Scandinavië en Oost- Europese landen. In 2005 is Van Dongen Transport b.v. overgenomen door het Engelse Gist Limited. Dit met het oog op een succesvolle toekomst en een waarborg voor het voortbestaan van het familiebedrijf, waarin thans de vierde generatie Van Dongen de directie voert. CENTRAAL KLOPPEND HART IN VERNIEUWD HOOFDKANTOOR Van Dongen Transport b.v. Is vervoerder van versproducten door heel Europa. De directie bestaat uit drie broers Van Dongen. Jan (algemeen directeur), Gijs (inkoop) en Arjen (info technologie), jan Peeman (wagenparkbeheer), Chiel Mostert (operationeel), Ronald Jegen (commercieel) en Marco Bakelaar aan te brengen. Waar moet je auto's hebben? Onze opdrachtgevers moeten blind op ons kunnen rekenen. Op de afgesproken tijd en in optimale conditie moeten de versproducten afgeleverd worden. Ook over de voortgang van een transport is actuele informatie noodzakelijk. We gebruiken daarvoor uiterst moderne systemen en technieken. Op de Planning (hoofd is Marco Nagtegaal), werken thans 4 vaste krachten en een stagiaire. Zij voelen zich als een spin in het web. Moeten tot in detail gegevens checken zodat alles klopt." Service en betrouwbaarheid staan hoog in het vaandel. Bij dreigende vertragingen direct actie ondernemen. Transporten aanpassen. Zijn er combinaties mogelijk? Geavanceerde IT toont elk moment waar wagens van het bedrijf rijden. Goede communicatie met de chauffeurs is belangrijk. "Van Dongen investeert duidelijk ook in de persoonlijke kant", zegt René. "Zo wordt dagelijks even met onze chaufffeurs hun wel en wee doorgenomen. Omdat er enkele tientallen Spaanse werknemers in dienst zijn, moet dat in het Spaans of Portugees gebeuren. Wij hebben daarvoor een pittige taalcursus gevolgd en daar heb je snel profijt van. Deze laatste periode van het jaar en ook wel in januari, is het wat minder druk. Piekperiodes zijn er natuuriijk ook. Denk bij bloemen maar eens aan onze Valentijn- en Moederdag. Maar vooral ook de Engelse variant is hectisch. Dan is de inzet van tientallen wagen nodig." CONTAINERS Jaap Peeman (36) is aanspreekpunt als locatiemanager voor Peeman Transport (90 wagens). "Onze transporttak richt zich op vervoer van zeecontainers vanuit diverse havens zoals Rotterdam en Antwerpen. Alle voertuigen zijn ingericht voor het vervoer van ADR-goederen en voorzien van multifunctioneel containerchassis. Een deel van het wagenpark is uitgerust met generatoren om containers met geconditioneerde goederen op gewenste temperatuur te houden. Bij diverse klanten staat een pool van containers op chassis, waardoor wachttijden worden vermeden. Door samenwerking binnen de Van Dongen Transport Group kunnen ladingen die in containers in de haven of per spoor zijn aangevoerd, in heel Europa conventioneel worden afgeleverd." "Wat huisvesting en korte lijnen communicatie betreft is het prettig dat wij nu ook in het hoofdkantoor bij Van Dongen Transport h.v. zijn ingetrokken", zegt Jaap Peeman. Samen met zijn collega's en hoofd Planning Cock Breen worden de chauffeurs op hun transporten aangestuurd. Niet alleen naar de haventerminals, ook naar het Railservicecentrum in de Rotterdamse Waalhaven, voor wat betreft het containeraanbod per spoor "Ons distributienet is uitgebreid. Met als belangrijkste peilers de Beneluxlanden, Frankrijk en Duitsland. We zijn flexibel. Hebben in feite een compleet aanbod, ongeacht of dat nu gaat om zogenoemde Reefer containers •en/of combinaties met palletvervoer Grote rederijen zoals Maersk behoren tot onze gewaardeerde opdrachtgevers. Maar ook K-Line en Eucon bijvoorbeeld. Het is onze taak om onze chauffeurs goed gemotiveerd op weg te sturen. Persoonlijke aandacht is essentieel. Daar kan een personeelsvereniging als bindend element in bijdragen, maar het gaat juist om het individu in een groter geheel." "Ook is flink geïnvesteerd in het wagencomfort. Luxe cabines, high technologie, airco en ruimte. Automatisering staat hoog in ons vaandel. Allemaal aspecten die, met een goede planning en aansturing, leiden tot correcte uitvoering van de opdrachten, in tijd en kwaliteit. En uit bedrijfsoogpunt gezien natuurlijk je inzetten om met zo laag mogelijke kosten een zo hoog mogelijk rendement te bereiken. Omdat het koe/transport bij Van Dongen bv en het containervervoer bij ons duidelijk verschillend zijn, is gekozen voor afzonderlijke planningsunits in uitvoering. Dat staat goede samenwerking niet in de weg, want we kunnen via onze korte lijnen ook klanten gelijk bedienen." Inzet bij bietencompogne. "Een sterk punt wil ik nog extra aanstippen", zegt Jaap Peeman tenslotte. "Omdat wij zoveel in eigen beheer werken hebben wijzoals eerder verteld, op diverse locaties zogenaamde koppelmogelijkheden. Wij hebben meer chassis dan wagens. Daarom stallen wij de chassis bijvoorbeeld op de Maasvlakte, maar ook in Frankrijk. Dat is perfect om laad- en lostijden in de hand te houden. Tijd is geld niet waar? En dat we goed werken, blijkt onder andere uit de award nominatie die wij MM kregen voor het voormelden van containers op terminals." IHi (n het laatste kwartaal van dit jaar stonden veel vrachtwagens stil. Uit onderzoek van Transport en Logistiek Nederland (TLN) blijkt dat het aantal ritten met 15 tot 20 procent is afgenomen, Een jaar daarvoor maakten de chauffeurs in deze sector nog 40 miljoen ritten. Dat zal nu uitkomen op rond 32 miljoen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling voor de transportbedrijven. Slechts een klein aantal ondernemingen is niet met deze teruggang geconfronteerd. Gegevens en cijfers over transportbedrijven die in acute problemen zijn gekomen, waren, met uitzondering van internationaal transporteurvervoer Vos, waar 145 ontslagen moesten worden aangezeg, begin december nog niet bij Transport en Logistiek Nederland bekend. Maar het is allemaal weinig hoopgevend, liet LTN toen al weten. Vooral bij internationaal opererende bedrijven is de omzet fors gedaald. Er zijn cijfers genoemd tot 50 procent. De sector is erg conjunctuurgevoelig. Een neergaande economie wordt hier snel opgemerkt. In de transportsector werken landelijk direct en indirect 700.000 personen, van wie 100.000 als chauffeur dagelijks op de vrachtwagen. Ook de vraag naar nieuwe chauffeurs is gedaald. Waren er in 2007 bijna 7000 vacatures, begin december stond de teller op 3500 meldde TLN. A/gemeen directeur }an van Dongen met hcatiemonagers René van der Groef er) Joob Peemar} e hoofden Phnning Marco Nagtegaal en Cock Breen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 42