OP GOERE
^^Specialisatie in koeltransport is sterice peiler lii|
vervoerslieclrijf Van Dongen b.v.'*
KERSTBIJLAGE 23 DECEMBER 2008
PAGINA 10
EILAND VAN TRANSPORTEURS
CONJUNCTUURGEVOELIGE
SECTOR
De beroepsbevolking op ons eiland te/t volgens het ISGO
(Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee)
14.830 personen. Daarvan werken er 1.025 in de sector Vervoer en
transport (7%). In hoofdzaak betreft het wegtransport. Koplopers
zijn Gezondheidszorg met 22,3% ^3.303 personen) en Handel
(19,9%). Nog twee cijfers: Landbouw 4.7% en Visserij l.3''/o (200
personen). In twee artikelen besteedt Eilanden Nieuws aandacht
aan de sector Vervoer en transport, die vanuit en op ons eiland
erg belangrijk is. Twee willekeurig gekozen bedrijven staan daarbij
centraal. Vandaag deel I. Transportbedrijf Van Dongen b.v. met haar
nieuw hoofdkantoor in Dirksland. Historie en bedrijfsvoering. Wat
zijn specialiteiten? Hoe verloopt de aansturing van chauffeurs. In de
Oudejaarsbijlage op 30 december volgt deel 2. We volgen dan een
week een trucker op het tanktransport. Ook schenken we aandacht
aan het Melissantse bedrijf van directeur Walter Mijnders van J.L
Mijnders Transport b.v.
Door jaap Ruizeveld
DIRKSLAND - Algemeen directeur Jan van Dongen (43) van Van Dongen
Transport b.v. oogt en is vriendelijk en communicatief. Hij is zich bewust dat
public relations belangrijk is. Anderzijds houdt.hij niet van veel uiterlijk vertoon.
Doe je v/erk en doe maar gewoon. Zo gaat hij ook om met 'zijn' medewerkers
in het familiebedrijf. Trots is hij wel op de expansie die het bedrijf in de loop
der jaren, nu met de vierde generatie Van Dongen, landelijk en vooral ook
internationaal heeft bereikt. Dirksland mag dan de vestigingsplaats zijn van
het hoofdkantoor, de bedrijfsnaam al dan niet in combinatie met de naam van
overgenomen vervoerders, kom je in talrijke Europese landen tegen, tot in het
zuidelijke deel van Spanje en met een eigen vestiging in Burgos. We hebben ons in
koeltransporten gespecialiseerd. Hebben van grote opdrachtgevers vertrouwen
gekregen, en die positie vereist dat wij ons tot het uiterste dienen in te zetten
om alles waar te maken wat men van ons verwacht. Eilandelijk is het, juist in deze
periode van het jaar, ook goed om te wijzen op onze inzet als dé transporteur in
de bietencampagne.
"In ons familiebedrijf staan zorg om en aandacht voor medewerkers en
maatschappij centraal", benadrukt Jan van Dongen. "We spelen in op de wensen
van de klant. Zowel achter de schermen - denk aan de planners, de monteurs
en het administratief personeel - alsmede de chauffeurs op de weg, werken
we nauw samen om het transport veilig, op tijd en met grote aandacht voor
het product, op de afgesproken bestemming te brengen. Daar ligt onze kracht,
daar investeren we sterk in. Dat betekent ook dat wij voortdurend kijken naar
milieuaspecten. Hoe kun je meehelpen om de uitstoot van C02 te reduceren?
Oog dus voor een wagenpark met zo schoon mogelijke Euro 5 motoren."
De telefoon rinkelt in zijn moderne directiekamer Jan van Dongen kijkt tijdens
het gesprek even naar het plafond als was het een woordenboek. Dan klinken
korte Spaanse zinnen. Het lijkt vrij moeiteloos te gaan. Relativerend zegt hij
daarna: "We hebben Spaanse klanten en ook enkele tientallen Spaanse chauffeurs
Ze zijn er in alle grootheden, de transportbedrijven op het eiland.
Groot, groter en het grootst. Neem Visbeen Transportgroep, sinds
2001 ook met Int-Veen onder de paraplu. En vanaf januari verder
ontwikkeld, waarbij Int-Veen de commerciële activiteit op Duitsland
overdraagt aan Dailyfresh Logistics. In 80 jaar uitgegroeid tot één van
de toptransporteurs in Nederland van versproducten naar Engeland
met een wagenpark van 250 temperatuurgecontroleerde trailers
en 150 trucks. In opdracht van grote Nederlandse exporteui-s
bevoorraadt Visbeen dagelijks de centrale depots van grote Engelse
supermarktketens. ledere werkdag vinden 1200 pallets groupage en
40 volle ladingen via de tunnel of de ferry's hun weg naar de markten
In het Verenigd Koninkrijk.
Daarnaast zijn er dagelijks 50 tot 100 charters van Visbeen
onderweg. Modern, alle wagens beschikken over boordcomputer,
satellietcommunicatie, navigatiesysteem en mobiele telefoons.
Om In te spelen op verbreding van vraag en kwaliteit ging Visbeen
in 1998 een samenwerkingsverband aan met Norfolkline en Post
Kogeko. Een samenwerking vooral gericht op de op- en overslag van
versproducten. Visbeen en partners verzorgen het veivoer van AGf=
en high value producten. Visbeen opereert vanuit (hoofd) kantoren in
Nieuwe-Tonge en Venlo. Het bedrijf telt 175 medewerkers en heeft
volgens de website een omzet van 50 miljoen euro.
Evenals ook bij alle andere transportbedrijven staan klantgerichtheid,
zorgvuldige dienstverlening, service en kwaliteit hoog in het
vaandel. Flakkeese transporteurs kom je overal tegen, nationaal en
internationaal. Klein en groot, Van Poortvliet uit Ouddorp tot Taaie
in Middelharnis of van De Bakker uit Den Bommel tot Van Rumpt in
Stad aan 't Haringvliet.
in dienst. Zij verzorgen ondermeer de transporten in het uiterste zuiden van
Spanje. Vanuit Nederland kun je wel in een aantal dagen naar en vanuit midden
Spanje rijden, maar je moet voorkomen dat bij nog grotere afstanden wagens met
Nederiandse bestuurders dan te lang zouden moeten blijven staan om te voldoen
aan de voorgeschreven rij- en rusttijden."
"Trouwens, internationaal transport kan ook prima worden geregeld met
inschakeling van overslagcentra. Ik geef een bijvoorbeeld, vlakbij Passau. Van
daaruit distribueren Oostenrijkse chauffeurs producten in eigen land. Het zal
duidelijk zijn dat afnemers hun bloemen en planten, groente en fruit, zo snel
mogelijk na het plukken en/of oogsten vers in de veri<oopcentra en winkels
willen hebben. Planning en timing moeten naadloos aansluiten. De ene dag op
de veiling geladen in onze koelwagens en vandaar rechtstreeks naar de afnemers.
Dat betekent de volgende dag in de verkoop. Daar moet je als opdrachtgever
op kunnen vertrouwen. Dat moeten wij garanderen. Zo kent men ons bedrijf",
zegt Jan.
Op het bedrijfsterrein Vlakbodem, ingang aan het Korteweegje, staan slechts
enkele trekeenheden. "Zo moet het ook", zegt de algemeen directeur "Als het
park vol staat, is het niet goed". Merkt het bedrijf de gevolgen van recessie en
teruglopende economie? "Het is iets minder, maar als je bij sommige collega
vervoerders getallen hoort die zelfs oplopen tot een neergang van IO procent
of meer dan zitten we aan de positieve kant van die schaal. Logisch dat, als er
minder producten gekocht worden, er ook minder transport is. Onze sector
vormt daarop geen uitzondering. Hoe het verloopt weet niemand. Onzekerheid
zal nog wel even boven de markt hangen."
VAN PAARD EN WAGEN NAAR INTERNATIONAAL TRANSPORT
Dehuidige Van Dongen Transportb.v.isgebouwd op de funderingvan de bodedienst
op Rotterdam, die A.J. van Dongen (Arjaon) in mei 1902 begon. Met paard en
wagen zette hij zich toen in voor kleine klussen. De vrachtrijder zag zijn bedrijfje
uitgroeien, zeker nadat rond 1930 de eerste auto de vervoersmogelijkheid groter
maakte. Vanaf het eiland werden ritten naar en met gebruik van de Menheerse
boot, landbouwproducten, granen en suikerbieten getransporteerd. In de jaren
vijftig was verhuizing van het bedrijfje van Kattenwacht naar een garage aan het
(financieel). Op de loonlijst staan 450 werknemers, onder wie 30 Spaanse
chauffeurs. Er rijden 270 wagens. Het vernieuwde hoofdkantoor is gevestigd aan
Vlakbodem I in Dirksland. (Zie voor meer informatie website w/v/w.vandongen,
eu). In het moderne complex klopt het centrale hart van de organisatie,
zetelt de directie en zijn alle ondersteunende diensten ondergebracht zoals
organisatie, logistiek en planning. Medio volgende week, 3 januari 2009, wordt
het complex, met gelijktijdig de presentatie van een vernieuwd aansprekend
thema 'Partners in green logistics' in gebruikgenomen. Dat gebeurt met een
(interne) festiviteit. Het hoofdkantoor is dan ookgelijkde definitieve huisvesting
voor de containersectie van het bedrijf, vertegenwoordigd door Peeman
Transport, een vervoerder die vanuit Middelharnis verhuisde. Van Dongen
Transport b.v. telt een groot aantal vestigingen, die in feite direct aan landen
gekoppeld zijn. Vanuit Dirksland geldt dat voor Spanje, Portugal en Engeland.
Vanuit het Westland voor Frankrijk en Scandinavië en vanuit Aalsmeer voor
leriand. Van Dongen/Van der Kaak richt zich op Italië en Zwitserland, Van
Dongen/Bergeijk op Oostenrijk en Oost Europa. Logifrance Parijs, Vantrans-
Spanje en het eerder genoemde Peeman Transport maken de vervoersschakel
compleet.
COMMUNICEREN MET CHAUFFEURS IN HET SPAANS
EN PORTUGEES, HET HOORT ER BIJ
"Transport is de mooiste sport. Ik kan me er in uitleven". René van der Groef (44)
hoeft niet lang na te denken over zijn motivatie voor zijn job als locatiemanager
bij Van Dongen b.v. "Wij werken in een platte organisatie met gemotiveerde
en enthousiaste medewerkers Het is een plezierige baan waarin je steeds alert
moet zijn om aan te sturen op wisselende omstandigheden. Planning verandert
veelvuldig. Je maakt veel uren, dat is zo. Daarom heb je steun van je thuisfront
nodig: Immers ook in de weekends draait het proces door en dan is het wel eens
schipperen met andere hobby's", zegt René.
Het matchen van mensen en wagens is voor hem een heerlijke uitdaging.
Plannen, het met kennis van noodzakelijke ijkpunten invoeren van gegevens
als afleverplaatsen, afstanden en routes, rijtijden en verplichte rustperiodes
voor de chauffeurs. "Een week van te voren ben je al bezig om een balans
Spui al een voorteken dat de expansie zich als een olievlek uitbreidde.Van Dongen
zette alle materieel in ten tijde van de watersnoodramp. Doortastend optreden
waarvoor het gemeentebestuur van Dirksland het bedrijf complimenteerde. Met
een groot aantal Daf-trucks werd deelgenomen aan de projecten Deltawerken,
Brouwersdam en Grevelingendam. Het bleek een gewaardeerde opmaat voor
inzet bij het vervolgtraject, de Oosterscheldewerken. Van Dongen Transport b.v.
ontwikkelde van regionaal transportbedrijf naar een internationaal opererend
vervoerder, gespecialiseerd in koeltransporten (bloemen en planten, groente
en fruit). Door overnamen van andere transporteurs breidde het bedrijf haar
dienstveriening uit naar Frankrijk, Engeland, leriand, Italië, Scandinavië en Oost-
Europese landen. In 2005 is Van Dongen Transport b.v. overgenomen door het
Engelse Gist Limited. Dit met het oog op een succesvolle toekomst en een
waarborg voor het voortbestaan van het familiebedrijf, waarin thans de vierde
generatie Van Dongen de directie voert.
CENTRAAL KLOPPEND HART IN VERNIEUWD HOOFDKANTOOR
Van Dongen Transport b.v. Is vervoerder van versproducten door heel Europa.
De directie bestaat uit drie broers Van Dongen. Jan (algemeen directeur),
Gijs (inkoop) en Arjen (info technologie), jan Peeman (wagenparkbeheer),
Chiel Mostert (operationeel), Ronald Jegen (commercieel) en Marco Bakelaar
aan te brengen. Waar moet je auto's hebben? Onze opdrachtgevers moeten
blind op ons kunnen rekenen. Op de afgesproken tijd en in optimale conditie
moeten de versproducten afgeleverd worden. Ook over de voortgang van
een transport is actuele informatie noodzakelijk. We gebruiken daarvoor
uiterst moderne systemen en technieken. Op de Planning (hoofd is Marco
Nagtegaal), werken thans 4 vaste krachten en een stagiaire. Zij voelen zich
als een spin in het web. Moeten tot in detail gegevens checken zodat alles
klopt."
Service en betrouwbaarheid staan hoog in het vaandel. Bij dreigende vertragingen
direct actie ondernemen. Transporten aanpassen. Zijn er combinaties mogelijk?
Geavanceerde IT toont elk moment waar wagens van het bedrijf rijden. Goede
communicatie met de chauffeurs is belangrijk. "Van Dongen investeert duidelijk
ook in de persoonlijke kant", zegt René. "Zo wordt dagelijks even met onze
chaufffeurs hun wel en wee doorgenomen. Omdat er enkele tientallen Spaanse
werknemers in dienst zijn, moet dat in het Spaans of Portugees gebeuren. Wij
hebben daarvoor een pittige taalcursus gevolgd en daar heb je snel profijt van.
Deze laatste periode van het jaar en ook wel in januari, is het wat minder druk.
Piekperiodes zijn er natuuriijk ook. Denk bij bloemen maar eens aan onze
Valentijn- en Moederdag. Maar vooral ook de Engelse variant is hectisch. Dan is
de inzet van tientallen wagen nodig."
CONTAINERS
Jaap Peeman (36) is aanspreekpunt als locatiemanager voor Peeman Transport
(90 wagens). "Onze transporttak richt zich op vervoer van zeecontainers vanuit
diverse havens zoals Rotterdam en Antwerpen. Alle voertuigen zijn ingericht voor
het vervoer van ADR-goederen en voorzien van multifunctioneel containerchassis.
Een deel van het wagenpark is uitgerust met generatoren om containers met
geconditioneerde goederen op gewenste temperatuur te houden. Bij diverse
klanten staat een pool van containers op chassis, waardoor wachttijden worden
vermeden. Door samenwerking binnen de Van Dongen Transport Group kunnen
ladingen die in containers in de haven of per spoor zijn aangevoerd, in heel Europa
conventioneel worden afgeleverd."
"Wat huisvesting en korte lijnen communicatie betreft is het prettig dat wij nu
ook in het hoofdkantoor bij Van Dongen Transport h.v. zijn ingetrokken", zegt
Jaap Peeman. Samen met zijn collega's en hoofd Planning Cock Breen worden de
chauffeurs op hun transporten aangestuurd. Niet alleen naar de haventerminals, ook
naar het Railservicecentrum in de Rotterdamse Waalhaven, voor wat betreft het
containeraanbod per spoor "Ons distributienet is uitgebreid. Met als belangrijkste
peilers de Beneluxlanden, Frankrijk en Duitsland. We zijn flexibel. Hebben in feite
een compleet aanbod, ongeacht of dat nu gaat om zogenoemde Reefer containers
•en/of combinaties met palletvervoer Grote rederijen zoals Maersk behoren tot
onze gewaardeerde opdrachtgevers. Maar ook K-Line en Eucon bijvoorbeeld. Het
is onze taak om onze chauffeurs goed gemotiveerd op weg te sturen. Persoonlijke
aandacht is essentieel. Daar kan een personeelsvereniging als bindend element in
bijdragen, maar het gaat juist om het individu in een groter geheel."
"Ook is flink geïnvesteerd in het wagencomfort. Luxe cabines, high technologie,
airco en ruimte. Automatisering staat hoog in ons vaandel. Allemaal aspecten
die, met een goede planning en aansturing, leiden tot correcte uitvoering van
de opdrachten, in tijd en kwaliteit. En uit bedrijfsoogpunt gezien natuurlijk je
inzetten om met zo laag mogelijke kosten een zo hoog mogelijk rendement te
bereiken. Omdat het koe/transport bij Van Dongen bv en het containervervoer
bij ons duidelijk verschillend zijn, is gekozen voor afzonderlijke planningsunits in
uitvoering. Dat staat goede samenwerking niet in de weg, want we kunnen via
onze korte lijnen ook klanten gelijk bedienen."
Inzet bij bietencompogne.
"Een sterk punt wil ik nog extra aanstippen", zegt Jaap Peeman tenslotte. "Omdat
wij zoveel in eigen beheer werken hebben wijzoals eerder verteld, op diverse
locaties zogenaamde koppelmogelijkheden. Wij hebben meer chassis dan wagens.
Daarom stallen wij de chassis bijvoorbeeld op de Maasvlakte, maar ook in Frankrijk.
Dat is perfect om laad- en lostijden in de hand te houden. Tijd is geld niet waar? En
dat we goed werken, blijkt onder andere uit de award nominatie die wij MM
kregen voor het voormelden van containers op terminals." IHi
(n het laatste kwartaal van dit jaar stonden veel vrachtwagens stil.
Uit onderzoek van Transport en Logistiek Nederland (TLN) blijkt
dat het aantal ritten met 15 tot 20 procent is afgenomen, Een jaar
daarvoor maakten de chauffeurs in deze sector nog 40 miljoen
ritten. Dat zal nu uitkomen op rond 32 miljoen. Dat is een zorgelijke
ontwikkeling voor de transportbedrijven. Slechts een klein aantal
ondernemingen is niet met deze teruggang geconfronteerd.
Gegevens en cijfers over transportbedrijven die in acute problemen
zijn gekomen, waren, met uitzondering van internationaal
transporteurvervoer Vos, waar 145 ontslagen moesten worden
aangezeg, begin december nog niet bij Transport en Logistiek
Nederland bekend. Maar het is allemaal weinig hoopgevend, liet
LTN toen al weten. Vooral bij internationaal opererende bedrijven
is de omzet fors gedaald. Er zijn cijfers genoemd tot 50 procent.
De sector is erg conjunctuurgevoelig. Een neergaande economie
wordt hier snel opgemerkt. In de transportsector werken landelijk
direct en indirect 700.000 personen, van wie 100.000 als chauffeur
dagelijks op de vrachtwagen. Ook de vraag naar nieuwe chauffeurs
is gedaald. Waren er in 2007 bijna 7000 vacatures, begin december
stond de teller op 3500 meldde TLN.
A/gemeen directeur }an van Dongen met hcatiemonagers René van der Groef er) Joob Peemar} e
hoofden Phnning Marco Nagtegaal en Cock Breen.