Adverteiitiën. Draadnagels, i WOONHUIS. wiöiii m imwwm.wmmi m mmw t mimwm. iüiïiËüfiTÊi te koop EIUVtlDEn-tllEUWS r> :i •-• DIERENBELANG :::5'^^J*'^'^";^:; HOEKSCHE WAARD 90 jaar geleden Antirevolutionair 12 tot 19 December 1918 IN HOC SIGNO VINCES Orgaan CORRESPONDENTIE. Geboren Anna Maria, dochter van B. KOSTER eu C, P. KOSTER SCHILPEROORD Middetiiarnis\5 December 1918. De Heer ea Mevrouw G. TANIS- fluLZEBOS, geven kennis van de ge boorte van üUD ZOON, 14996 HUGO JAN. Djokjakarta (N, O. I.) 19 Sept. 1918. Gleirouijcd Ds. K. VAN AS L, BOSSCHIETER die mede namens wederzijdse ie familia ijartelijk dinkzeggen voor de vele blaken van belangstelling dezer dagen ontvangen. 15010 Dirksland, 17 December 1918. Bij G. L. VAN DEN HOEK, Mr. Bakker te Middelharnis wordt eene flinke DIENSTBODE Kevraaffd om direc; in dienst te treden. 15009 Met Maart een 14997 2e KNECHT GEVRAAGD, met inwonende zoon, die met paarden kau omgaan. Wouium hQ de ho^slede Sia- «clilkba^^r. bij L. B. VAN NIEÜ W- ENHUIZEN, Ouwaardpolder nabij Dirksland. Terstond gevraagd een nette DIENSTBODE, ARIE SIEÜNG, Terstond gevraagd 14986 eene Dienstbode bij P. KARDUX onder Oude Tonge De RENTMEESTER van de Am- bachtsheerlijkheid Stad aan 't Haring vliet brengt ter kennis, dat door hem of zijn gemachtigde op Maaisdageasi eu *Sj5e«©MïSserl»J.§, vanaf 10 siaas.' voormiddags tot 4 «ne namiddags, ten huize van deu op zichter G. MAGIRLSEN te Stad aan| 't Haringvliet zuilon wor.^en gehouden, de jaarlijkache ZITDAGEN tot ontvgngst van aile verschuldigde pRchten en bedragen betreVkelijk bo vengenoemde Ambschtshfeerlükheid over 1918, 14873 Ter bevorderiog van een geregeld verloop dezer zitdagen worden zij die daartoe in de gelegenheid zijn, beleeft verzocht; zooveel mogelijk op den ewrsteïs alÉdag te verschijnen. TE KOOP aangeboden 1495f vanaf ^j^ tot 4 duims a f 1,30 per Kilo. AdresC, SNODER Pz. UudeTonge. TE KOOP AANGEBODEN SOMMELSDIJK. 14998 d@ hand een Sisaude aan het ^'IWC.SiteSI.JH'*» te Klï5ls.i.m.ü4gl'%'!ja Te b?vrag.<3n bij, L. KOSTER ,Tr Visscher.-^traat, Middelharnis. 14999 PUBLIKATIE VAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK. E.Bl. PAGINA 3 DINSDAG 23 DECEMBER 2008 De geschiedenis en het einde van de mammoettanker Metuia' In het laatst van de jaren zestig was men begonnen met de bouw van de zogenaamde 'Mammoettankers'. De volgende stap in de scheepsbouw was de bouw van de zogenaamde VLCC-tankers (Very Large Crude Car riers). Op de scheepswerf van Verolme in de Botlek werden als eerste in Nederland de mammoettankers gebouwd. Dat waren toen de 'Esso Cambria', de 'Esso Nederland' en de 'Esso Europoort' (resp. in de jaren 1969-1970 en 197IJ. De 'Metuia' van Shell-Tankers was een 'VLCC-er', een extra grote' mammoettanker. Dit schip werd in opdracht van Shell-Nederland bij de werf Ishikawajima Harima Industries in Yokohama te Japan in 1968 gebouwd. De doopplechtigheid vond plaats op 19 september 1968 en de oplevering van deze kolossale tanker (104.379 BRT) was op 25 september van dat jaar. Haar lengte en breedte was 325,22 x 47,21 meter en de voortstuwing bestond uit twee stoomturbi nes (Ishikawajima) met een totaal vermogen van 28.000 apk. De Metuia kwam onder de vlag van de Curacaosche Scheepvaart Maatschappij Shell Tankers NV, Willem stad N.A. Curasao in de vaart (Antilliaanse vlag). Na Iwtc iiiaaTiflcn in de vaart te zijn gcwcesl (clecenilx-r 1969) weid nifii op /.Cf getonfron- tecrd met een stoiing aan de sloornlmljirie, waardoor het kolossale schip slumloos raakte. De /eesleephoten Barentsz-Zee van Sniil Iiileinationale en de Holland van lederij Doeksen uit TerMlielling waren oiiiler- weg om hulp ie verlenen, maar de 0|n'arenflen van de Metnla kregen de deli^'cte stoom.tin- hine weer aan de gang en de reis kon zonder hulp van de hovengenoemde sleepboten worden voortgezet. Het schip liep in flecember 1969 dt' Rot terdamse haven binnen en de schade aan de stoorntinbine werd aldaar hersteld. Op jinii 197'! was het de Melula van .Shell Tankers die de Olie leiniinal aan de Biil- lenbaai in Ciira(;ao als eerste sdiip aan deed en op deze wij ze de Olie Terminal in gebruik nam. Dit schip kwam met een volle lading ruwe olie, (21 ton) voor de wal om aldaai te woi-den gelost. Hel schip maak te verder voorspoedige reizen totdat hel noodlot toesloeg op 9 an^iisfns W7l, nii a/vveer 34 jaar geleden. Onlangs kreeg ik een verslag onder ogen, waarin deze ram]) nogmaals ter dis- cnssie kwam. Met behulp van gegevens vanuit diverse bron nen, doe ik van deze ramp nog eens verslag in het Tilanden- Nieinvs. 'Tijdens de reis van Ras Tannra naai Qtiintero Bay (van de I'er- z'ische (ioir naar Clhili) werd - weliswaar ongebruikelijk voor zo'n groot schip - de kortste route genomen en wel door de Straat Magelhaen. Het was het derde- of vierde .schip \an de M-Kla.s.se van Shell Tankers die de Straat Magelhaen passeer den. Deze schepen, van de zelf de afmeting, hebben dus geluk gehad aangaande de onder stroom, die er wel degelijk is! De langste route zou zijn rond de Kaap (Cape Town), maar dat is dagen langer varen. Men besloot in overleg om met de twee Chileense loodsen, die eigenlijk Ie laat aan boord waren gekomen, deze 'korte route' te nemen. Het kon nog net, o( net niet meer. Men besloot, ondanks de vertraging van tien uur van de loodsen, toch aan de doorvaart door de Straat Magelhaen Ie beginnen. Volgens zeggen wilden de lood sen ook graag naar huis. In de voor zo'n groot schip toch wel vrij nauwe Straat Magelhaen is het schip op een tot voor kort onverklaarbare wijze, aan de grond gelopen. Het is normaal niet gebruikelijk dal een .schip van deze afme ting door de Straat Magelhaen vaarl, maar desondanks wordt ciit wel toegestaan. Ook wfci men (lat er ondie|3ten in deze vaargeul zijn. De diepgang van hel schip l)edraagt zo'n achttien meter en om deze vaarroute in het don ker te nemen, wordt er wel veel risico genomen Wanneer op gegeven niomenl vlak voor de ondiepte bij Ban co Satelite, van koers veran derd moet worden, gebeurt er niets: het schip reageert niet op de koerscorrectie en de Metuia raakt aan stuurboord- zijde de bodem. Het schip van .'525 meter lang raakt o\er haar gehele lengte de rotsachtige bodem en wordt als liet ware als een sardineblikje opengereten. Van de vijftien ladingtanks zijn er na de stranding negen lek! De catasirofiï die daaruit voort komt, is niet te overzien. Van de iiiim 200.000 ton ongeraffi neerde olie aan boord, lekt zo'n 40.000 ton weg uit hel .schip en vormt een 700 kilometer lang oliespoor in de Straat Magel haen en is ook op de Atlantische (oceaan goed zichtbaar, met als gevolg een giganti.sche oliever vuiling voor flora en fauna. Na zes jaar werden er weer metingen gedaan in de Straal Magelhaen en hier constateer den de onderz(jekers dal er heel weinig olie was achterge bleven. In de Atlantic was hele maal geen spoor van olie meer te bekennen. Dael ons dezegiginilisihi' riimp iiiel herinneren aan hel ongeluk aan boord van hel zuslersclüp van de "Metuia", defonke/niemve VLCC- er "Marpessa" in 1969, dal luas ook een sehip van Shell-Tankers, die op haar 'maidentrip' door een ontplof fing aan boord tijdens het lankwas- sen, van één van de ladingtanks ter hoogte van Dakar, is gezonken. De olievenntding bleef achterwege omdat hel schip alleen maar in bal last voer en geen lading in luid. Het was pas haar tweede reis! Hoe anders ivas het met de tanker "Tony Canyon" in maart 1967, dat wel een giganlisclw oUevervuiling ver- oorziiahle voor de kust van Land's End, het was toen de grootste milieu ramp aller tijden en later nog de olietanker "Amoco Cadiz" in 1976. Ook denk ik aan de "Exxon Valdez" in 1989 bij de Golf van Alaska en de "Sea Emjness" in 1996 voor de kust van Wales. We kunnen ze nog weleens op papier zetten welke tankers er in ruim veertig jaren zijn vergaan, die door brand of aanva ring oj stranding grote schaden toe- brnrhlen aini flora en fauna. Het bergingsbedrijf Smit Inter nationale komt direct in actie en de Zwarte Zee van 9000 PK wordt direct ingezet mei daar bij de Smit Salvor (ex Clyde) van 4500 PK. De Zwarte Zee (4) leverde op 10 augustus een sleep af in Rio Grande do Sol en hoorde van deze catastrofe in de Straat Magelhaen; men werd er direct op af gestuurd en kwam er vijf dagen later aan. Na onderzoek bleek dat sleepboothulp onvermijdelijk zou zijn. De Zwarte Zee werd gecontracteerd om samen met 'mmm^ ,JÖ»i Gestrand in de Straal Magelhaen op 9 augustus 1974. nog een sleepboot de Metuia vlot te slepen. Zwaar bergingsmateriaal \verd aangevoerd naar de zuidpunt van Zuid-Amerika en wel naar de grote stad Punta Arenas, ongeveer 60 mijl van Satellitle Patch, waar de Metuia aan de grond zat. Men inoest er reke ning mee houden dat er in die perioden veel stormen en slecht weer aan de orde \'an de dag waren en dat men bijzon der secuur te werk irioest gaan bij het beiging \an deze tanker, om zo min mpgelijk schade aan flora en fauna te veroorzaken. .Naast de Zwarte Zee werden de sleepboten Smit Salvor en de Japanse sleepboot North Sea "(6000 PK) direct vanuit het Caribische gebied naar de Straat Magelhaen gedirigeerd via de Pacific. Door het slechte weer beukte het achterschip van de Metuia op de rotsen, waardoor het vlak van het schip een zodanige schade opliep, dal de machine kamer vol water liep. De Straat Magelhaen staat bekend om haar sterke getij stromingen en toch neemt men deze route, jaren later werd bekend dat onbekende stro mingen er debet aan waren dat het schip de grond raakte. Oud sleepbootkapitein van Sniit- Lloyd, Piet Kars, ontdekte dat deze stroming op geen enkele kaart, ook in 1975 niet, was weergegeven. Hij ontdekte op de markeringsstrepen van een boorplalform dat halverwege de vloed, het water plotseling begon te zakken in plaats van te stijgen. Dat is tegen alle natuur regels in. Ook bij eb tijd begon het water diie uur voor LVV plotseling, op een niet verklaar bare wijze, te stijgen! Kapitein Kars, die zich enorm heeft bezig gehouden met de mogelijke oorzaak deze ramp, kwam tot de conclusie dat de getijden van de Stille Oceaan en de Atlantische Oceaan op exact deze plaats, 'over elkaar heenlopen'. "In de Priniera Angostura vindt deconfiontatie plaats en schuift iiet kolkende water in verschillende lagen en snelheden tot op grote diepte over elkaar heen. Dit levert een tijverschil op van wel meer dan 18 meter!. De onderzeese stro mingen kunnen de navigatie \'an zeei^ diepstekende schepen nog steeds ernstig beïnvloeden en zo zou het zomaar kunnen zijn dat de ramp met de Metu ia op deze wijze heeft kunnen plaatsvinden, door een onge lukkige samenloop van diverse omstandigheden." Men gaat er x-ooralsnog van uit dat dit op deze wijze heelt plaats gevonden, want kapitein Minkels van de Metuia was een heel ervaren kapitein, die de lisico's duidelijk zou vermijden om door de Straat Magelhaen te varen. Op 24 september wordt gepro beerd om met drie sleepbo ten de Metuia los te trekken. Ondanks de lossing van een groot deel van de lading, geeft het schip niet toe eir blijft het muurvast zitten op de rotsen. De zeer ervaren bergers van Smit Internationale, onder lei ding van de heren Hans Walen kamp en Cees Rom Colthofl, begrijpen er niets van. Dan gebeurt er na verloop van tijd iets dat niemand had veruacht. Na 47 dagen te hebben vastge zeten op de rotsachtige bodem, komt het schip op 25 september onverwacht los. Om 02.15 uur W(3rdt het schip door de Neder- *'*Aï f: »r* K* K* K* K* K* K* K* K* Nog één weekje te gaan en dan is liet Kerst. De katten Pinkel, Twister, Isaac en Truus hopen dat zij dan ook van fijne kerstdagen mogen genieten bij een nieuw baasje. Pinkel is een rood-wilte kater van twee jaar. Pinkel is een lief tlier. ook voor kinde ren. Het liefst wil hij een plekje bij iemand waar geen andere STICHTING katteii zijn. CK hij bekend. Twister is een C)'pers-witle poes van twee jaar oud. Ze is als zwervertje bij ons gebracht. Het is een lieve poes, maar ze is nog een beetje terughoudend. Ze moet e\eii de tijd krij gen om te wennen aan een nieuwe omge ving. "Twister wil ook graag een mandje IjiJ iemand die geen andei e katten heeft. Isaac is een c)persé kater met witte voet jes en hij is 9 maanden oud. Het is een lieve kat en hij kan het prima vinden met kinderen en ook met andere katten. Tsaac heeft een verkleving aan z'n ogen maar heeft daar veider geen last van. Een min puntje aan hem is dat hij wel eens onzin delijk kan zijn. En als laatste Truus, een zwart-witte poes van 10 jaar. Trinis is een lieve en rustige poes. die af en toe wel eens de vergissing maakt om haar nagels in het meubilair te zetten in plaats van in de ki-abpaal. Truus zoekt een plekje bij iemand zonder kleine kinderen. Met honden kan ze goed over weg, met andere katten redelijk, maar het liefst is zedeeni- k» ge kat in huis. Wie geeft deze lieve dieren weer een eigen mandje en een plekje in het gezin zodat zij De kat Pinkeltje zou graag ïveer een goede voor de Kerst nog een nieuwe toe- nieuw baasje vinden. komst tegemoet kunnen gaan? Naast deze dieren zitten er nog tal ^■aIl andere katten, honden en konijnen op een nieuw baasje te wachten in diet enasiel De Dierenstee, Groene Kruisweg I4a te Numansdorp, tel. 0186-655150, openings tijden: maandag t/m zaterdag van 11.00 lol 16.00 uur, website www.dierenstee.nl. landse zeesleepboten Rode Zee en de Zwarte Zee direct naar de Baai van Bahia Telipe gesleept en het wordt daar met eigen ankergerei ten anker gebracht. Op 12 november wordt het schip achteruit versleept naar •Viigra dos Reis, (Brazilië) omdat het voorschip zo'n grote schade had opgelopen dat het omeiatitwoord was deze grote tanker op een normale manier te verslepen. Het transport komt daar dan op 29 november aan en men gaat direct het vlak inspecteren. Na dit cmderzoek blijkt het economisch niet meer \erantwoord het schip nog te repareren en wordt het total loss \erklaard. In Januari 1976 wordt de Metuia voor de sloop verkocht en H'ordt haai' oorspronkelijke naam veranderd in 'Tula. Op 25 Januari \ertrekt het transport \anuit de Baai /Vngra dos Reis met bestemming Brunsbuttel waar het schip op 18 april aankwam. Daar werd het schip door\'erkocht aan Spaanse scheepsslopers. Op 13 Juni 1976 kwam de voormalige Metuia in Santander (Span je) aan, om aldaar te worden gesloopt. Na jaren van onderzoek is gebleken dat de stroming onder het wateroppervlak debet zijn geweest aan de stranding en dat de kapitein van de Metuia eigenlijk geen schijn van kans had. Nergens stond beschreven hoe men rekening kc5n hou- De diepgeladen "Metidu" op de .Mlonlisclh' Oceaan. den met een waterverval onder water van wel 10 tot 18 meter. Het gevaar van het tijverschil zit hem meer in de tegengestel de richting en snelheid van de strof)m op bepaalde tijden, dan in de hoogte van het lij (10-18 m.) De getijstromen, dus boven- en onderstroom, lopen drie uur met elkaar mee en drie uur tegen elkaar in. Onlangs werd bevestigd dat dit 'onderwater- misterie' er wel degelijk is en dat dit 'geheim' pas na 34 jaar bekend werd. Heel jammer dat kapitein Min kels van de Metuia deze uitslag niet meer heeft mogen beleven, maar het zou toch goed zijn dat hij, zij het postuum, eeiherstel krijgt, want dit waterverschil was bij niemand ooit bekend en deze ramp heeft hem zijn ver dere leven achtervolgd, terwijl de uiteindelijke oorzaak \an de ramp voor hem altijd een groot \raagleken is gebleven. Schiedam, Maarten Bezuijen m\ il Mr. Mgnders, Paterson N. Am. Met dank abonncmeatsgeld ontvangen, AdM. EN bij P. C. APPEL, Zandpad, Middel harnis. 15003 Nog treurende over tiet zware verltei van het overladen vaa onzen geliefden Broeder en Behuvtrdbroeder den lieer LEENDERT SIEL1N0, zoo trof ons wederom een zware slag door het overlijden van onzen geliefden Broeder en Behuwdbroeder den heer in den ouderdom van bQna 38 jaar, in leven Burgemeester en Secretaiis van de gemecnt» Bieiswijk. Dat hij nu juicht voor Gods troon lenigt onze smart. 15CK)5 P. D. SIBLING. A. J. SIELING-v. D. Poel. MELISSANT, 16 December 1918. VEE en PAARDEN. AMSTERDAM, 16 December. Veemarkt. Aanvoer 14 vette kofien, 27 nuchtere kalve ren, 33 schapen, 5 varkens overgenomen voor regeeringsptijs, 12 melk- en kalikoeien, f 550 f900. Door de'regeeiing van elders aan gevoerd voor de distributie 114 runderen. BOTER, KAAS en EIEREN. APELDOORN, 16 December. Eieren. Aanvoer 1000 stukslaagste prijs f 34, hoogste prijs f38, middenprqs f36 per 100 stuks. TiEL, 16 December. Eieren. Aanvoer 3000 stuks, prijs 32-35 cent ner stuk. PER TELEGRAAF. ROTTERDAM, 17 Dec Anngevoerd Vm. 178 Paarden, 3 Veulen», O Ezels, 365 me gers fiunaeren, 145 vette Raideren, O ve:ie Kii- »eren, 121 nuchtere Kilveren. 41 Or>s!eJlveren, 52 •Sebipei! at Lsmnreren. 101 Verkeus, 248 Slegeo, O Bokk» ol Oeitea. Prjien per ituk vsn niiger Vet. Melkkoeien 275 i 675 KaKkoclea 1 3i !00 4 725 145 210 185 295 SUeicn 240 450 pinken Giiekulvtren lOO 200 Viirsen Psürdeo 500 800 Siïchip - BIggM 25 50 Fok uucblere Kslvcrtn Tun I 25 lol I 50. SUchl 0.— 0.- Blggen per week 3,_ 4.- Handel In vel vee niets, In mager tamelijk,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 27