Adverteiitiën.
Draadnagels,
i
WOONHUIS.
wiöiii m imwwm.wmmi m mmw
t mimwm.
iüiïiËüfiTÊi
te koop
EIUVtlDEn-tllEUWS
r> :i
•-•
DIERENBELANG :::5'^^J*'^'^";^:;
HOEKSCHE
WAARD
90 jaar geleden
Antirevolutionair
12 tot 19 December 1918
IN HOC SIGNO VINCES
Orgaan
CORRESPONDENTIE.
Geboren
Anna Maria,
dochter van
B. KOSTER eu
C, P. KOSTER SCHILPEROORD
Middetiiarnis\5 December 1918.
De Heer ea Mevrouw G. TANIS-
fluLZEBOS, geven kennis van de ge
boorte van üUD ZOON, 14996
HUGO JAN.
Djokjakarta (N, O. I.) 19 Sept. 1918.
Gleirouijcd
Ds. K. VAN AS
L, BOSSCHIETER
die mede namens wederzijdse ie familia
ijartelijk dinkzeggen voor de vele
blaken van belangstelling dezer dagen
ontvangen. 15010
Dirksland, 17 December 1918.
Bij G. L. VAN DEN HOEK, Mr.
Bakker te Middelharnis wordt eene
flinke DIENSTBODE
Kevraaffd om direc; in dienst te treden.
15009
Met Maart een 14997
2e KNECHT
GEVRAAGD, met inwonende zoon,
die met paarden kau omgaan.
Wouium hQ de ho^slede Sia-
«clilkba^^r. bij L. B. VAN NIEÜ W-
ENHUIZEN, Ouwaardpolder nabij
Dirksland.
Terstond gevraagd een nette
DIENSTBODE,
ARIE SIEÜNG,
Terstond gevraagd 14986
eene Dienstbode
bij P. KARDUX onder Oude Tonge
De RENTMEESTER van de Am-
bachtsheerlijkheid Stad aan 't Haring
vliet brengt ter kennis, dat door hem
of zijn gemachtigde op Maaisdageasi
eu *Sj5e«©MïSserl»J.§, vanaf
10 siaas.' voormiddags tot 4 «ne
namiddags, ten huize van deu op
zichter G. MAGIRLSEN te Stad aan|
't Haringvliet zuilon wor.^en gehouden,
de jaarlijkache
ZITDAGEN
tot ontvgngst van aile verschuldigde
pRchten en bedragen betreVkelijk bo
vengenoemde Ambschtshfeerlükheid
over 1918, 14873
Ter bevorderiog van een geregeld
verloop dezer zitdagen worden zij die
daartoe in de gelegenheid zijn, beleeft
verzocht; zooveel mogelijk op den
ewrsteïs alÉdag te verschijnen.
TE KOOP aangeboden 1495f
vanaf ^j^ tot 4 duims a f 1,30 per Kilo.
AdresC, SNODER Pz. UudeTonge.
TE KOOP AANGEBODEN
SOMMELSDIJK. 14998
d@ hand
een
Sisaude aan het ^'IWC.SiteSI.JH'*»
te Klï5ls.i.m.ü4gl'%'!ja
Te b?vrag.<3n bij, L. KOSTER ,Tr
Visscher.-^traat, Middelharnis. 14999
PUBLIKATIE VAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK.
E.Bl.
PAGINA 3
DINSDAG 23 DECEMBER 2008
De geschiedenis en het einde van de
mammoettanker Metuia'
In het laatst van de jaren zestig was men begonnen met
de bouw van de zogenaamde 'Mammoettankers'. De
volgende stap in de scheepsbouw was de bouw van de
zogenaamde VLCC-tankers (Very Large Crude Car
riers). Op de scheepswerf van Verolme in de Botlek
werden als eerste in Nederland de mammoettankers
gebouwd. Dat waren toen de 'Esso Cambria', de 'Esso
Nederland' en de 'Esso Europoort' (resp. in de jaren
1969-1970 en 197IJ. De 'Metuia' van Shell-Tankers
was een 'VLCC-er', een extra grote' mammoettanker.
Dit schip werd in opdracht van Shell-Nederland bij
de werf Ishikawajima Harima Industries in Yokohama
te Japan in 1968 gebouwd. De doopplechtigheid vond
plaats op 19 september 1968 en de oplevering van deze
kolossale tanker (104.379 BRT) was op 25 september
van dat jaar. Haar lengte en breedte was 325,22 x 47,21
meter en de voortstuwing bestond uit twee stoomturbi
nes (Ishikawajima) met een totaal vermogen van 28.000
apk. De Metuia kwam onder de vlag van de Curacaosche
Scheepvaart Maatschappij Shell Tankers NV, Willem
stad N.A. Curasao in de vaart (Antilliaanse vlag).
Na Iwtc iiiaaTiflcn in de vaart te
zijn gcwcesl (clecenilx-r 1969)
weid nifii op /.Cf getonfron-
tecrd met een stoiing aan de
sloornlmljirie, waardoor het
kolossale schip slumloos raakte.
De /eesleephoten Barentsz-Zee
van Sniil Iiileinationale en de
Holland van lederij Doeksen
uit TerMlielling waren oiiiler-
weg om hulp ie verlenen, maar
de 0|n'arenflen van de Metnla
kregen de deli^'cte stoom.tin-
hine weer aan de gang en de
reis kon zonder hulp van de
hovengenoemde sleepboten
worden voortgezet. Het schip
liep in flecember 1969 dt' Rot
terdamse haven binnen en de
schade aan de stoorntinbine
werd aldaar hersteld.
Op jinii 197'! was het de
Melula van .Shell Tankers die
de Olie leiniinal aan de Biil-
lenbaai in Ciira(;ao als eerste
sdiip aan deed en op deze wij
ze de Olie Terminal in gebruik
nam. Dit schip kwam met een
volle lading ruwe olie, (21
ton) voor de wal om aldaai te
woi-den gelost. Hel schip maak
te verder voorspoedige reizen
totdat hel noodlot toesloeg op
9 an^iisfns W7l, nii a/vveer 34
jaar geleden. Onlangs kreeg ik
een verslag onder ogen, waarin
deze ram]) nogmaals ter dis-
cnssie kwam. Met behulp van
gegevens vanuit diverse bron
nen, doe ik van deze ramp nog
eens verslag in het Tilanden-
Nieinvs.
'Tijdens de reis van Ras Tannra
naai Qtiintero Bay (van de I'er-
z'ische (ioir naar Clhili) werd -
weliswaar ongebruikelijk voor
zo'n groot schip - de kortste
route genomen en wel door de
Straat Magelhaen. Het was het
derde- of vierde .schip \an de
M-Kla.s.se van Shell Tankers die
de Straat Magelhaen passeer
den. Deze schepen, van de zelf
de afmeting, hebben dus geluk
gehad aangaande de onder
stroom, die er wel degelijk is!
De langste route zou zijn rond
de Kaap (Cape Town), maar
dat is dagen langer varen. Men
besloot in overleg om met de
twee Chileense loodsen, die
eigenlijk Ie laat aan boord
waren gekomen, deze 'korte
route' te nemen. Het kon nog
net, o( net niet meer. Men
besloot, ondanks de vertraging
van tien uur van de loodsen,
toch aan de doorvaart door de
Straat Magelhaen Ie beginnen.
Volgens zeggen wilden de lood
sen ook graag naar huis. In de
voor zo'n groot schip toch wel
vrij nauwe Straat Magelhaen is
het schip op een tot voor kort
onverklaarbare wijze, aan de
grond gelopen.
Het is normaal niet gebruikelijk
dal een .schip van deze afme
ting door de Straat Magelhaen
vaarl, maar desondanks wordt
ciit wel toegestaan. Ook wfci
men (lat er ondie|3ten in deze
vaargeul zijn.
De diepgang van hel schip
l)edraagt zo'n achttien meter en
om deze vaarroute in het don
ker te nemen, wordt er wel veel
risico genomen
Wanneer op gegeven niomenl
vlak voor de ondiepte bij Ban
co Satelite, van koers veran
derd moet worden, gebeurt er
niets: het schip reageert niet
op de koerscorrectie en de
Metuia raakt aan stuurboord-
zijde de bodem. Het schip van
.'525 meter lang raakt o\er haar
gehele lengte de rotsachtige
bodem en wordt als liet ware als
een sardineblikje opengereten.
Van de vijftien ladingtanks zijn
er na de stranding negen lek!
De catasirofiï die daaruit voort
komt, is niet te overzien. Van
de iiiim 200.000 ton ongeraffi
neerde olie aan boord, lekt zo'n
40.000 ton weg uit hel .schip en
vormt een 700 kilometer lang
oliespoor in de Straat Magel
haen en is ook op de Atlantische
(oceaan goed zichtbaar, met als
gevolg een giganti.sche oliever
vuiling voor flora en fauna.
Na zes jaar werden er weer
metingen gedaan in de Straal
Magelhaen en hier constateer
den de onderz(jekers dal er
heel weinig olie was achterge
bleven. In de Atlantic was hele
maal geen spoor van olie meer
te bekennen.
Dael ons dezegiginilisihi' riimp iiiel
herinneren aan hel ongeluk aan
boord van hel zuslersclüp van de
"Metuia", defonke/niemve VLCC-
er "Marpessa" in 1969, dal luas ook
een sehip van Shell-Tankers, die op
haar 'maidentrip' door een ontplof
fing aan boord tijdens het lankwas-
sen, van één van de ladingtanks
ter hoogte van Dakar, is gezonken.
De olievenntding bleef achterwege
omdat hel schip alleen maar in bal
last voer en geen lading in luid.
Het was pas haar tweede reis! Hoe
anders ivas het met de tanker "Tony
Canyon" in maart 1967, dat wel
een giganlisclw oUevervuiling ver-
oorziiahle voor de kust van Land's
End, het was toen de grootste milieu
ramp aller tijden en later nog de
olietanker "Amoco Cadiz" in 1976.
Ook denk ik aan de "Exxon Valdez"
in 1989 bij de Golf van Alaska en
de "Sea Emjness" in 1996 voor
de kust van Wales. We kunnen ze
nog weleens op papier zetten welke
tankers er in ruim veertig jaren zijn
vergaan, die door brand of aanva
ring oj stranding grote schaden toe-
brnrhlen aini flora en fauna.
Het bergingsbedrijf Smit Inter
nationale komt direct in actie
en de Zwarte Zee van 9000 PK
wordt direct ingezet mei daar
bij de Smit Salvor (ex Clyde)
van 4500 PK. De Zwarte Zee
(4) leverde op 10 augustus een
sleep af in Rio Grande do Sol
en hoorde van deze catastrofe
in de Straat Magelhaen; men
werd er direct op af gestuurd
en kwam er vijf dagen later
aan. Na onderzoek bleek dat
sleepboothulp onvermijdelijk
zou zijn. De Zwarte Zee werd
gecontracteerd om samen met
'mmm^
,JÖ»i
Gestrand in de Straal Magelhaen op 9 augustus 1974.
nog een sleepboot de Metuia
vlot te slepen.
Zwaar bergingsmateriaal \verd
aangevoerd naar de zuidpunt
van Zuid-Amerika en wel naar
de grote stad Punta Arenas,
ongeveer 60 mijl van Satellitle
Patch, waar de Metuia aan de
grond zat. Men inoest er reke
ning mee houden dat er in
die perioden veel stormen en
slecht weer aan de orde \'an de
dag waren en dat men bijzon
der secuur te werk irioest gaan
bij het beiging \an deze tanker,
om zo min mpgelijk schade aan
flora en fauna te veroorzaken.
.Naast de Zwarte Zee werden
de sleepboten Smit Salvor en
de Japanse sleepboot North
Sea "(6000 PK) direct vanuit
het Caribische gebied naar de
Straat Magelhaen gedirigeerd
via de Pacific.
Door het slechte weer beukte
het achterschip van de Metuia
op de rotsen, waardoor het
vlak van het schip een zodanige
schade opliep, dal de machine
kamer vol water liep.
De Straat Magelhaen staat
bekend om haar sterke getij
stromingen en toch neemt men
deze route, jaren later werd
bekend dat onbekende stro
mingen er debet aan waren dat
het schip de grond raakte. Oud
sleepbootkapitein van Sniit-
Lloyd, Piet Kars, ontdekte dat
deze stroming op geen enkele
kaart, ook in 1975 niet, was
weergegeven. Hij ontdekte op
de markeringsstrepen van een
boorplalform dat halverwege
de vloed, het water plotseling
begon te zakken in plaats van te
stijgen. Dat is tegen alle natuur
regels in. Ook bij eb tijd begon
het water diie uur voor LVV
plotseling, op een niet verklaar
bare wijze, te stijgen!
Kapitein Kars, die zich enorm
heeft bezig gehouden met de
mogelijke oorzaak deze ramp,
kwam tot de conclusie dat de
getijden van de Stille Oceaan
en de Atlantische Oceaan op
exact deze plaats, 'over elkaar
heenlopen'. "In de Priniera
Angostura vindt deconfiontatie
plaats en schuift iiet kolkende
water in verschillende lagen en
snelheden tot op grote diepte
over elkaar heen. Dit levert een
tijverschil op van wel meer dan
18 meter!. De onderzeese stro
mingen kunnen de navigatie
\'an zeei^ diepstekende schepen
nog steeds ernstig beïnvloeden
en zo zou het zomaar kunnen
zijn dat de ramp met de Metu
ia op deze wijze heeft kunnen
plaatsvinden, door een onge
lukkige samenloop van diverse
omstandigheden."
Men gaat er x-ooralsnog van
uit dat dit op deze wijze heelt
plaats gevonden, want kapitein
Minkels van de Metuia was een
heel ervaren kapitein, die de
lisico's duidelijk zou vermijden
om door de Straat Magelhaen
te varen.
Op 24 september wordt gepro
beerd om met drie sleepbo
ten de Metuia los te trekken.
Ondanks de lossing van een
groot deel van de lading, geeft
het schip niet toe eir blijft het
muurvast zitten op de rotsen.
De zeer ervaren bergers van
Smit Internationale, onder lei
ding van de heren Hans Walen
kamp en Cees Rom Colthofl,
begrijpen er niets van. Dan
gebeurt er na verloop van tijd
iets dat niemand had veruacht.
Na 47 dagen te hebben vastge
zeten op de rotsachtige bodem,
komt het schip op 25 september
onverwacht los. Om 02.15 uur
W(3rdt het schip door de Neder-
*'*Aï
f: »r* K* K* K* K* K* K* K* K*
Nog één weekje te gaan en dan is liet Kerst.
De katten Pinkel, Twister, Isaac en Truus
hopen dat zij dan ook van fijne kerstdagen
mogen genieten bij een nieuw baasje.
Pinkel is een rood-wilte kater van twee
jaar. Pinkel is een lief tlier. ook voor kinde
ren. Het liefst wil hij een plekje bij iemand
waar geen andere
STICHTING katteii zijn. CK hij
bekend.
Twister is een
C)'pers-witle poes
van twee jaar oud.
Ze is als zwervertje
bij ons gebracht.
Het is een lieve
poes, maar ze is
nog een beetje
terughoudend. Ze moet e\eii de tijd krij
gen om te wennen aan een nieuwe omge
ving. "Twister wil ook graag een mandje IjiJ
iemand die geen andei e katten heeft.
Isaac is een c)persé kater met witte voet
jes en hij is 9 maanden oud. Het is een
lieve kat en hij kan het prima vinden met
kinderen en ook met andere katten. Tsaac
heeft een verkleving aan z'n ogen maar
heeft daar veider geen last van. Een min
puntje aan hem is dat hij wel eens onzin
delijk kan zijn.
En als laatste Truus, een zwart-witte poes
van 10 jaar. Trinis is een lieve en rustige
poes. die af en toe wel eens de vergissing
maakt om haar nagels in het meubilair te
zetten in plaats van in de ki-abpaal. Truus
zoekt een plekje bij iemand zonder kleine
kinderen. Met honden kan ze goed over
weg, met andere katten redelijk, maar het
liefst is zedeeni- k»
ge kat in huis.
Wie geeft deze
lieve dieren
weer een eigen
mandje en een
plekje in het
gezin zodat zij De kat Pinkeltje zou graag
ïveer een goede voor de Kerst nog een
nieuwe toe- nieuw baasje vinden.
komst tegemoet
kunnen gaan?
Naast deze dieren zitten er nog tal ^■aIl
andere katten, honden en konijnen op
een nieuw baasje te wachten in diet enasiel
De Dierenstee, Groene Kruisweg I4a te
Numansdorp, tel. 0186-655150, openings
tijden: maandag t/m zaterdag van 11.00 lol
16.00 uur, website www.dierenstee.nl.
landse zeesleepboten Rode Zee
en de Zwarte Zee direct naar de
Baai van Bahia Telipe gesleept
en het wordt daar met eigen
ankergerei ten anker gebracht.
Op 12 november wordt het
schip achteruit versleept naar
•Viigra dos Reis, (Brazilië)
omdat het voorschip zo'n grote
schade had opgelopen dat het
omeiatitwoord was deze grote
tanker op een normale manier
te verslepen. Het transport
komt daar dan op 29 november
aan en men gaat direct het vlak
inspecteren. Na dit cmderzoek
blijkt het economisch niet meer
\erantwoord het schip nog te
repareren en wordt het total
loss \erklaard.
In Januari 1976 wordt de
Metuia voor de sloop verkocht
en H'ordt haai' oorspronkelijke
naam veranderd in 'Tula.
Op 25 Januari \ertrekt het
transport \anuit de Baai /Vngra
dos Reis met bestemming
Brunsbuttel waar het schip op
18 april aankwam. Daar werd
het schip door\'erkocht aan
Spaanse scheepsslopers. Op 13
Juni 1976 kwam de voormalige
Metuia in Santander (Span
je) aan, om aldaar te worden
gesloopt.
Na jaren van onderzoek is
gebleken dat de stroming onder
het wateroppervlak debet zijn
geweest aan de stranding en
dat de kapitein van de Metuia
eigenlijk geen schijn van kans
had. Nergens stond beschreven
hoe men rekening kc5n hou-
De diepgeladen "Metidu" op de .Mlonlisclh' Oceaan.
den met een waterverval onder
water van wel 10 tot 18 meter.
Het gevaar van het tijverschil
zit hem meer in de tegengestel
de richting en snelheid van de
strof)m op bepaalde tijden, dan
in de hoogte van het lij (10-18
m.)
De getijstromen, dus boven- en
onderstroom, lopen drie uur
met elkaar mee en drie uur
tegen elkaar in. Onlangs werd
bevestigd dat dit 'onderwater-
misterie' er wel degelijk is en
dat dit 'geheim' pas na 34 jaar
bekend werd.
Heel jammer dat kapitein Min
kels van de Metuia deze uitslag
niet meer heeft mogen beleven,
maar het zou toch goed zijn dat
hij, zij het postuum, eeiherstel
krijgt, want dit waterverschil
was bij niemand ooit bekend en
deze ramp heeft hem zijn ver
dere leven achtervolgd, terwijl
de uiteindelijke oorzaak \an de
ramp voor hem altijd een groot
\raagleken is gebleven.
Schiedam, Maarten Bezuijen
m\ il
Mr. Mgnders, Paterson N. Am. Met dank
abonncmeatsgeld ontvangen,
AdM.
EN
bij P. C. APPEL, Zandpad, Middel
harnis. 15003
Nog treurende over tiet zware verltei
van het overladen vaa onzen geliefden
Broeder en Behuvtrdbroeder den lieer
LEENDERT SIEL1N0,
zoo trof ons wederom een zware slag
door het overlijden van onzen geliefden
Broeder en Behuwdbroeder den heer
in den ouderdom van bQna 38 jaar,
in leven Burgemeester en Secretaiis
van de gemecnt» Bieiswijk.
Dat hij nu juicht voor Gods troon
lenigt onze smart. 15CK)5
P. D. SIBLING.
A. J. SIELING-v. D. Poel.
MELISSANT, 16 December 1918.
VEE en PAARDEN.
AMSTERDAM, 16 December. Veemarkt.
Aanvoer 14 vette kofien, 27 nuchtere kalve
ren, 33 schapen, 5 varkens overgenomen voor
regeeringsptijs, 12 melk- en kalikoeien, f 550
f900. Door de'regeeiing van elders aan
gevoerd voor de distributie 114 runderen.
BOTER, KAAS en EIEREN.
APELDOORN, 16 December. Eieren.
Aanvoer 1000 stukslaagste prijs f 34, hoogste
prijs f38, middenprqs f36 per 100 stuks.
TiEL, 16 December. Eieren. Aanvoer
3000 stuks, prijs 32-35 cent ner stuk.
PER TELEGRAAF.
ROTTERDAM, 17 Dec
Anngevoerd
Vm. 178 Paarden, 3 Veulen», O Ezels, 365 me
gers fiunaeren, 145 vette Raideren, O ve:ie Kii-
»eren, 121 nuchtere Kilveren. 41 Or>s!eJlveren, 52
•Sebipei! at Lsmnreren. 101 Verkeus, 248 Slegeo,
O Bokk» ol Oeitea.
Prjien per ituk vsn niiger Vet.
Melkkoeien 275 i 675 KaKkoclea 1 3i
!00 4 725
145 210
185 295
SUeicn 240 450 pinken
Giiekulvtren lOO 200 Viirsen
Psürdeo 500 800 Siïchip -
BIggM 25 50
Fok uucblere Kslvcrtn Tun I 25 lol I 50.
SUchl 0.— 0.-
Blggen per week 3,_ 4.-
Handel In vel vee niets, In mager tamelijk,