p
Jubilarissen
bij Sempre Crescendo
Postzegels koape
Marriage
Course
Ophalen
oud papier
Oude-Tonge
EIIAnUEII-tllEUWS
Om de ware betekenis van Kerst te begrijpen,
moeten we terug naar het begin van de schepping,
het begin van de wereldgeschiedenis. Toen er nog
niets bestond, schiep God een prachtige aarde en
hemel, als een huis voor de eerste mens, Adam.
In de dagen vóórdat God Adam schiep, had Hij
behalve de aarde ook al het andere al geschapen
- gemaakt uit niets. God gebood eenvoudig dat de
zon, de maan en de sterren, de lucht en de wolken,
de bergen, al het kruid, de planten, bomen, vissen,
vogels en alle dieren er op Zijn woord onmiddel
lijk zouden zijn. En het was alzo!
Op z'im Oiidurps èschreeve
PAGINA 9
DINSDAG 23 DECEMBER 2008
Wat betekent Kerstfeest eigenlijk...:
Maar met het scheppen van
de mens, ging C.od anders te
werk. Van het klei, het stof van
de aarde, voimde God een
niensenlicliaam met alles wal
daaraan behoort. Nadat het
nienseiilichaani gevormd was,
llecide het ethtei nog niet. Om
tdit te laten gebeuren, blies
[de (iod in neusgaten van dat
lichaam en leefde de mens.
[Adam, noemde CJod hein. En
iGod, de Heere, stelde Adam in
Ide luslhol Kden, liet Paradijs.
let dal Adam het leven door
iod Zeil ingeblazen kreeg,
bezal de mens echter iets heel
bijzonders, waarin hij zith
slerk onderscheidde van al
het andere dat (iod gemaakt
had. Hij bezat geen instinct,
zoals de dieren, maar een ziel.
Ken innerlijk, mei verstand,
gevoel, een wil en verlangens.
Maar bovenal: in zijn innerlij
ke bestaan vertoonde de mens
volkomen het beeld van God
Zei/: helemaal rechtvaardigen
heilig, zonder zonden (jl'enig
gebrek.
Adam was dtis ge.schapen naar
Biddend niirjini iiiuir dr Ti'ivnlliiii^ lhih i,ii(l\ Ihlujlr
begin van de zuenierc hao'k
uu tekort an postzegels voor un
brief, zoeodat ik naer hut posl-
k:mtoor niosi om hut tekort
;in porto bie te kaopen. Joele
«eete wel: hut klantvriende-
lukke bedrief flat teegenvvoor-
(lug IN r post biet. Van hut
l'oslkanloorroeod TPG naer
bul miljoewnen kostende TNT
)i anje. Mar om de kosten te
drukken woore dur nog eeven
un aiual l'ostkantooren èsloote,
nel zoeoasopdurp inde Poepe-
la:in (l)uunkearkeruegt), wêêr
noe un moeoj gebouw zoeo mar
leeg slóöt. In Menheersen van
'I zelfde laeken un pak. Zelfs
hut moeoje ouwe groeote Post
kantoor an de Cioolsingel in
Rotterdam, dat in de nieidae-
gen van 1940 redeliik èspaerd
èbleeve is, hewwe ze oak al
èsloole. Noe kanje earegus op
de Ijjnbaene naer ini posl-
wienkel. De poslvurzendieng
mar eeven dierder èmaekt in
de siuvus nog inar us voar-
(lur in èkrompe. Dan nog wat
weai knemers bedanke, in dan
binne de kosten dur wêêr uut.
Dat was, in is, dan leegenwoor-
(lug luize nasionaale trots. De
olbraek van im moeoj bedrief
ivat zou motte concurrere mit
Sandd in DHL (wat ooverugs
un Duuts bedrief is). Mar dat
is nog eeven niejt an de orde.
De ooverheid zingt ur voorloa-
pug wél voor dat TNT post de
nionopoli bluuft houwe.
Op hut postkantoor kan je as
je gelok lieit, wêêr gauw mit je
gedaene zaekeii buute ■nCto.
Ik vroeg om un postzegel van
44 euro cent. Die gaan niet
meer per sluk, zei de balieme-
dewearkster, dit wist ik eigeluk
oak wel mar 'k wou us kieke
hoe of ze zouw reagere wan
neer 'k om ieene postzegel
vroeg, "k Most anieens dienke
an dun lied dat Klaos van 't
postkantoor (Taeniis) in Bep
van t'.hris van Teun van Rijk
(Pikait op hut postkantoor
toe nog PIT" in de VVeststraete
zatte. Mar ja. dal zal wel un
heriiineting bluuve want dien
lied is èweesd.
De vrouwe achter de bali
reageerende dur handug op in
."Postzegels kunt u alleen per
tien Iegelijk kopen. En u heeft
geluk want we hebben een
aanbieding". Un anbiedieng
in postzegels? Opieens wier'k
achterdocbtiig. dêêr mot wat
achter zilte! De vrouwe achter
de balie zei; "Er zijn kaartjes
van het Nederlandse elftal en
daar zitten tien postzegels op
met verschillende koppen van
de spelers van het Nederlandse
team. Wanneer u iwee kaartjes
koopt dan heeft n het gehele
elftal". "Mevrouw, ik hoef hele
maal hel Nederlandse elftal
niet, ik wil gewoon 10 post
zegels van 44 euro cent". De
vrouwe achter de balie \ioeg
nog us of ik niejt geïnteres
seerd was in hul Nederlandse
elftalIk zei dat ik ur niejt voor
ihuus zouw bluuve wannéér ze
un wedstried zouwe speele.
'ja",riep de vrouwe van TN T
post, "dat zeggen ze allemaal
maar ondertussen kijken er
toch meer dan een miljoen
mensen naar die wedsrijdeii".
'k VV'isl dat dal ur nog wel veel
niêêr waere die ur naer keeke
mar zei dêêr mar niks oo\'er
Dat zouw un zinloeoze discus
sie mit ieniund van EN 1' post
woore, wéér ik eigeluk géén
zin in hao die ochtend. f>veu
ïiiost ik hier bie nog dienke an
de konferanse al wêêr jaeien
èlee van Wim Sonneveld. Die
iets dergelieks meeniaekte wan
néér un naer cfe kapper gieng.
Die kapper prebeerende Wim
oak van alles an te smearen.
Mar Wim Sonneveld as post
man nam op un kêêr re\ajnsj
op de kapper die op un kêêr
naer hut postkantoor kwam
voor jawel je lael hut goewd,
om postzegels te koapen. Wan
néér je us gelegenheil zou
kriege om naer die konferan
se te luusteren, weel je direct
wat ik bedoele. "Wat koste die
voetbalzegels dan eigeluk?",
vroeg ik nog an de baliemede-
vvearksler. Wêêrop ze zei: "die
20 postzegels kosten n 10".
Wêêrop ik zei: "dat xind ik wel
een beetje duur mevrouw. U
had ze toch in de aanbieding?"
"W'el nee meneer, hoe komt u
daar nu bij?" "'k Zeage 20 x
44 8,80. Wêêrom mot ik
dan 1,20 méér belaele?" "Dal
komt omdat het van die mooie
postzegels zijn." 'Ja.mevrouw,
mar wal hew 'k dêêran? Ik
plakke ze op un brief in die
komt dan toch bie un aor
terechte!" "Geef me noe mar
tien doeodgeweune postze
gels van 44 eurocenten stik die
diu- niejt uutzieje". Want die
Nederlanders woore toch gêên
Europees Kampioen. Wal uut-
eindeluk dan toch uut kwam.
HeUevoi'xi'tsluus. najaer 200S
De gioeicten van Job van Kaos
van Joh Padmos in Gerda van
Kous t'an Giirp
het beeld en de gelijkenis van
Ciod. Daarmee was de mens
(jok het kroonjuweel van Gods
schepping. \Vanl God had
hém gemaakt omdat Hij de
mens vtilde laten delen in de
oneindige grootheid, heerlijk
heid en liefde van God. God
wilde dat niet voor Zichzelf
houden, maar de mens in dal
oppeiste geluk laten delen.
.\laar dan óók in volkomen
gehoorzaamheid aan God, als
Zijn eigendom en onderdaan.
En de mens was in staal om die
gehoorzaamheid volkomen te
houden. God wilde .Adam, als
totale mensheid, ook de moge
lijkheid geven om te laten zien
in de praktijk van het leven
dal hij van harte niet anders
wilde dan God gehoorzaam
een trouw te blijven. Dan,
maar ook dan alleen, zou die
hemelse harmonie van volko
men heerlijkheid, rust, vrede
en schoonheid eeuwig voort-
diuen.
Indeixlaad, in het Paradijs
bestond geen enkele ellende,
ziekte, pijn, verdriet of dood.
geen onvrede of oorlog. God
had imiriers alles goed voort
gebracht. En (iod had Adam
als werk gegeven om de aarde
te bewerken en te ondeihou-
den. En ook dal ging zonder
enige moeite, last of welke
etgernis dan ook.
Verder had God alle dieren
die Hij gemaakt naar Adam
gestuurd, opdat die ze alle
maal een naam zou geven:
leeuw, lam, duif, mier, hond,
enz. Alleen had God van
alle dieren een mannetje én
vrouwtje gemaakt, maar van
de mens alleen .Adam, een
man. Daarom zei God dat hel
niet goed was voor de mens
om alleen te zijn, en wilde hij
ook Adam een vrouw geven.
Daailoe bracht Clod Adam in
een diepe slaap, 'ibcn verwij
derde God een rib van Adam
en vormde Hij hiervan een
\'rouvv om yXdams gezellin te
zijn. Toen Adain weer wakker
werd en haar zag, was hij zeer
verblijd met haar en noemde
hij zijn vrouw Eva.
Clod had Adam en Eva bijna
a//es gegeven. Ze woonden
werkelijk in bet paradijs, de
hemel op aarde.
Het enige wat ze niet had
den, was het boze, het kwade
te kennen. Daar had God de
Heere hen ook niet voor ovei.
En oiri hen daarvoor Ie bewa
ren had Ciod de mens een
proefgebod gesteld, waarmee
ze niel alleen hun volkomen
wil konden betonen om Ciod
altijd trouw en gehoorzaam te
blijven, maar ook om zo ver
zekerd te zijn van eeuwig te
leven, in Gods goede nabijheid
ei) liefde.
Daartoe had God midden in
het Paradijs één boom gezel
waarvan de mens niet moclit
eten. Van alle andere bomen en
struiken wel, maar ni'el van die
ene boom. 'De boom der ken
nis des goeds en des kwaads',
had God die bt)Oin genoemd.
En daarvan'had Hij gezegd:
'(•ij zult van die hoorn niet eten,
ivant ten dage, als gij daatvan eet,
zult gij den dood sterven'.
Nu had de Heere naast dit alles
ook iels anders geschapen:
vele engelen. Die woonden
niet op aarde, maar bij God in
de hemel, waar zij Hem loven
en prijzen om Zijn grootheid,
heiligheid, heerlijkheid en
majesteit.
Onder die engelen was er
echter ook één die ontevre
den was: hij wilde zelf net zo
heerlijk en groot zijn als God,
en vond daarin medestanders.
Gezamenlijk kwamen zij in
opstand tegen God, wilden
een staatsgreep plegen. Maar
de onoverwinnelijke God sloeg
hen terneer en wierp hen voor
eeuwig als duivelen de hemel
uil, de afgrond in: de hel, een
woonplaats van duivelen dus,
waarin in ook niets, maar dan
ook helemaal niets meer aan
wezig is \an Gods goede nabij
heid. Maar enkel verschrik
king, en dat zonder einde.
De duivel, als Ciods vijand, was
hel vanaf dat moment er alles
aan gelegen om de rest van
Gods schepping ook kapot Ie
maken. En hij wist: dat lukt
me alleen als ik de mens .Adam
ontrouw krijg aan God. En zo
sloop hij het Paradijs in. Hij
vermomde zich als slang. Maar
hij ging" niet rechtstreeks naar
.Adam. doch wendde zich lol
Eva en zei: "Sterven? Je zult
helemaal niet sterven als je van
die ene boom eet! Integendeel,
God weel dat jullie de ogen
dan open zullen gaan. Hem
gelijk zult zijn en inzicht zult
hebben in goed én kwaad." En
Eva? Ze zag dat er heerlijke
vruchten aan de boom hin
gen. En echt helemaal als God
hel Paradijs verdreven.
zijn, trok haar eigenlijk ook
wel. De woorden van de dui
vel sloeg ze hoger aan dan wat
God tegen Adam gezegd had;
ze plukte van de boom en al
van de vrucht daarvan. Toen
ging ze ermee lol Adam en hij
- wetend van welke boom die
vruchten kwamen - al er ook
van! En daarmee laadde Adam
- de mensheid - zijn onder
gang en alle denkbare ellende
op zich. Hij had de zonde
val veroorzaakt. En daarop
kon God, Die van Zijn eigen
woord geen afstand doen kan,
niet anders dan Adam en Eva
uit hel Paradijs, het hemelse
leven, verdrijven. Ziekte, lij
den en dood, ja alle ellende
was nu op de aarde gekomen.
Ongehoorzaamheid legen de
wetten van. God brachten en
brengen nog steeds alle ellen
de in het leven.
En God? Hij was Zijn mens
kwijt en moest hen straffen.
Vanwege Zijn volkomen rechl-
vaardigheid kon dan nu niet
anders meer. Maar toch wilde
God die gevallen mens terug.
C^ndanks dal de mens Hem
op het Vaderhart getrapt en
op de hoogst mogelijke wijze
gekrenkt had. En om, ondanks
Gods rechtvaardigheid, de
mens lerug Ie krijgen, had God
Zelf een unieke weg bedacht,
wal de duivel op geen enkele
wijze voorzien had. (Jndanks
het zondigen en daardoor van
God afvallen van de mens, ver
loor God niet Zijn liefde voor
de mens. Maar Hij beloofde
direct na de zondeval dat Hij
een Redder zou sturen om de
mens te herstellen in de para
dijselijke staat die Hij voor ze
bedoeld, had!
Door de eeuwen heen ver
telden de profeten onder de
Hebreeën en later de Joden
het verhaal van de Redder die
naar de aarde zou komen om
volkomen te herstellen wat de
mens verloren had door dïe
volkomen gehoorzaamheid
te vervullen die de mens had
moeten volbrengen. Om zo
de gevallen mensheid te red
den van hun zonden en van de
nooit meer door hen af te los
sen schuld legen God, én om
ze eenmaal weer in hel hemel
se Paradijs lerug te brengen.
Deze voorspelling en belofte
van God werd bewaarheid
toen, nu ongeveer tweedui
zend jaar geleden, de maagd
Maria zwanger werd van een
Zoon, Die de Geest van God,
de Heilige Geest, in haar ver
wekt had. Dit Kind zou niet
zomaar een kind zijn, maar
de lang beloofde Redder en
Zaligmaker Jezus Christus. Ja
Hij was niel anders God Zelf
Die in de gestalte van hel men
selijke vlees - maar zónder de
zonden van die mens - naar
de aarde kwam, om het men-
senlexen \anaf hel begin als
hel ware overnieuw te doen,
daartoe de hemelse heerlijk
heid verlatend en daarvoor in
de plaats alle armoe en nede
righeid \an de mens 'aan te
doen'. Zo zou Hij naar de aar
de komen. En tóen Hij kwam.
werd het Kerstfeest, Christus-
feest betekent het eigenlijk.
Hoe dat ging?
Op een dag, zo'n tweeduizend
jaar geleden, kwam een engel
van God aan Maria - een jonge
vrouw- en maagd in het land
Israël - persoonlijk vertellen
dat zfj de moeder xan Jezus,
de lang xerwachte Zaligmaker,
zou xvorden. En, vertelde de
engel erbij, de Heilige Geest
zou er Zelf vooi" zorgen dat
Maria zwanger werd. Want als
het Kind verwerkt zou xvor
den door een man, zou het
nog de x'erdorx'enheid xan de
gevallen mens in zich meekrij
gen en daardoor nooit kun
nen volbrengen waartoe Hij
door God naar de aarde xverd
gezonden. Daarom verwekte
de Heilige Cieest hel Kind in
Maria's school. Jozef trouwde
daarop wel met haar, maar
hun 'huxvelijksnacht' vond niel
plaats dan nadaljezus geboren
was. In die tijd kondigde kei
zer Augustus het besluit af dat
iedereen in ,Aug"usl,us' wereld
rijk zich moesl laten registre
ren. Deze registratie vond
plaats toen Quirinius gouver
neur was in Syrië. Iedereen
moest dal laten doen in de
plaats waar zijn voorgeslacht
vandaan kwam. Ook Jozef en
Maria moesten dus op pad. Ze
gingen xan Nazareth in Galilea
naar Judea, naar de geboorte
stad van koning David, Bethle
hem geheten.
Door de drukte in de stad -
want iederéén moest door hel
bevel van keizer Augustus op
reis - xvaren alle holels vol en
moesten Jozef en Maria in een
stal overnachten. En toen ze
daar waren, was hel de lijd dal
het Kind geboren zou worden.
Een onbegrijpelijk wonder:
Maria bracht Gods Zoon ter
wereld. Ze wikkelde hem in
doeken en legde hem in een
voerbak.
In de omgeving van Bethle
hem waren herders die buiten
de nacht doorbrachten om de
xvachl Ie houden bij hun kud
de. Plotseling, in de stilte van
de nacht, xvas daar een engel
van de Heere bij hen, en de
glorie van de Heere omstraal
de hem. De herders werden
Begin 2008 heeft op Goeree-
Overflakkee de eerste Marri
age CJourse (huxvelijkscursus)
plaatsgehad. Aan deze cur
sus hebben 17 echtparen met
veel enthousiasme deelgeno
men. Eind januari 2009 start
opnieuxv de Marriage Course.
Een aantal jaar geleden heeft
.\lpha-cursus Nederland de
Marriage Course geïntrodu
ceerd in Nederland. Inmiddels
wordt de cursus op x'eel plaat
sen in Nederland gegeven.
De Maiiiage C!onr.se is een
serie van zeven bijeenkomsten,
ontwikkeld om (getrouxvde)
stellen te helpen hun relatie te
versterken. t)e cursus biedt op
een eigentijdse en laagdrem
pelige manier de mogelijk
heid om oxer een groot aantal
onderxverpen samen door te
praten. Er zijn geen groeps
discussies xxaarbij u zaken met
anderen hoeft te delen.
Elke avond begint met een
dineetje voor twee. Na de
maaltijd volgt een inleiding
over hel onderxverp van die
ax'ond. üe onderwerpen zijn
onder meer: communiceren,
conllicten oplossen, ouders en
schoonouders, onderlinge ver
schillen, enz. Daarna bespreek
je samen hel onderxverp aan
de hand van oefeningen uil
je xverkboek. Deelnemers
beschouwen de cursus o\ er het
algemeen als een 'verrijkend
axondje-nit'.
De Marriage C^ourse is geschikt
xoor iedereen die xvil xverken
aan zijn/haar relatie. Cxetrouwd
of niet, jong of oud, kerkelijk of
juist niet, iedereen is xvelkom.
Hoewel de cursus is gebaseerd
op christelijke principes, is
deze niet specifiek gericht op
christelijke echtparen. De cur
sus wordt gegexen in een onge-
dxvongen sfeer en vindt plaats
in het restaurant op Hernes-
serooid te Middelharnis. Aan
de deelname voor deze cursus
zijn kosten voor de maaltijden
en het cursusmateriaal ver
bonden. .Als u mee xvilt doen
ot verdere inlichtingen wenst,
kunt u contact opnemen door
een e-mail te sturen naar mar-
riagecourse(g upcniail.nl of te
bellen naar familie Kraaije-
veld tel.0187-486683 (na 19.00
uur).
Op zaterdag 27 december
zal in heel Oude-Tonge het
oud papier weer worden
opgehaald. Wik u hel papier
vóór 9.00 uur duidelijk zicht
baar langs de weg zeilen. De
opbrengst is bestemd voor
hel reslauraliefonds van de
Hervormde gemeente.
er verschrikkelijk bang xan,
maar de engel zei: "Wees niet
bang! Want luister, ik breng u
een blijde boodschap; die voor
het hele volk bestemd is.A'an-
daag is in de stad van Daxid
uw Redder geboren: Christus,
de Heere. En dit zal voor u een
teken zijn: u zult een Kind vin
den dal in doeken gexvikkeld is
en in een voederbak ligt". En
ineens was er toen bij de engel
nóg een héle menigte van
andere engelen uit de hemel,
die allemaal God loofden: "Eer
aan Ciod in de hoge hemel en
vrede op aarde voor de men
sen die Hem lief zijn! Gloria in
Exelsis Deo!" De grote liefde
van Cjod voor de mensen xverd
zichtbaar gemaakt door de
geboorte van Zijn enige Zoon.
De lang verwachtte belofte van
een Verlosser w;is lïy bexyaar-
heid. In de Bijbel, Gods woord,
staal het zo: "Want alzo lief
heeft Ciod de wereld gehad,
dal Hij Zijn eniggeboren Zoon
gegeven heeft, opdat een iege
lijk die in Hem gelooft, niel
verderve, maar hel eeuxvige
leven liebbe. Want God beeft
Zijn Zoon niet gezonden in de
xvereld, opdat Hij de xvereld
veroordelen zou, maar opdat
de wereld door Hem zou
behouden xxorden.
De Heere Jezus C^hristus was
de enige die de xvereld kon red
den. De prijs voor die verlos
sing was Zijn leven, Zijn bloed.
Hij betaalde deze prijs aan hel
kruis op Golgotha, nadat hij
onschuldig ter dood xvas ver
oordeeld omdat de men,sen, in
Israël, Hem niel wilde erken
nen als de gekomen Zoon van
God, de Messias. Door Zijn
lijden en sterven nam Hij de
zonden en de schuld xveg en
Ciods aangekondigde xvraak
over de gevallen mens. En
Hij oxerxvon de dood toen
Hij xveer opstond ui'l de dood.
Iben xvas het Pasen.
Om dil totale verlossingsxverk
nu op Zich te nemen, is Jezus
naar de aarde gekomen, gebo
ren in Bethlehems stal. Ieder
jaar op 25 en 26 december
xvordt dit feil herdacht. En ook
lï mag het xvorden verkondigd
dat - om persoonlijk ook deel
aan die verlossing door Jezus
te krijgen - u voor uw redding
en belioud biddend tot Jezus
mag vluchten, on1 Hém alleen
daar onmisbaar voor nodig
ie hebben. Als u zó lol Hem
gaar, zegt I-lij.ZeU dat ook u.
uil genade gered, behouden
zuil worden, en na uw ster-
xen xveer voor eeuxvig bij Hem
in de hemel zult mogen zijn.
Maar wie geen belang in Hem
stelt. Hem niel nodig xvil heb
ben en aan Hem voorbijgaat,
voor die is er geen redding,
maar wacht na dit leven een
eeuxvige ondergang, wanhoop
en verblijf bij de duivelen in
de hel. Daarom nodigt Jezus
n niï nog tot Zich: "Wendt u
naar Mij toe, xvordt behouden,
alle einden der aarde! Want Ik
ben God, en niemand meer",
en: "Die lol Mij komt, zal Ik
geenszins uilxverpen". Ver
hardt u zich dan niet, maal
laat u leiden!
Naar: De Ware lielehenis van
Kerstmis (Pol/\ Crif'fmj
MIDDELH.ARNIS - Op zater
dag 20 december jl. heeft
Koninklijke muziekvereniging
Sempre Crescendo drie jubi
larissen gehuldigd. Eilip den
Eerzamen is al 25 jaar lid van
de vereniging. Hij speelt solo
bugel in hel fanfareorkesl.
Peter van der Neut en Peter
Gebraad zijn maar liefst 40 jaar
als muzikant actief en bespelen
bij Sempre respectievelijk de
trompet en de basluba. Alle
drie ontvingen zij de KNFM-
spelcl met bijhorende oorkon
de. Op de foto v.l.n.r.: Peter
Ciebraad, Peter van der Neut
en Filip den Eerzamen.