p Jubilarissen bij Sempre Crescendo Postzegels koape Marriage Course Ophalen oud papier Oude-Tonge EIIAnUEII-tllEUWS Om de ware betekenis van Kerst te begrijpen, moeten we terug naar het begin van de schepping, het begin van de wereldgeschiedenis. Toen er nog niets bestond, schiep God een prachtige aarde en hemel, als een huis voor de eerste mens, Adam. In de dagen vóórdat God Adam schiep, had Hij behalve de aarde ook al het andere al geschapen - gemaakt uit niets. God gebood eenvoudig dat de zon, de maan en de sterren, de lucht en de wolken, de bergen, al het kruid, de planten, bomen, vissen, vogels en alle dieren er op Zijn woord onmiddel lijk zouden zijn. En het was alzo! Op z'im Oiidurps èschreeve PAGINA 9 DINSDAG 23 DECEMBER 2008 Wat betekent Kerstfeest eigenlijk...: Maar met het scheppen van de mens, ging C.od anders te werk. Van het klei, het stof van de aarde, voimde God een niensenlicliaam met alles wal daaraan behoort. Nadat het nienseiilichaani gevormd was, llecide het ethtei nog niet. Om tdit te laten gebeuren, blies [de (iod in neusgaten van dat lichaam en leefde de mens. [Adam, noemde CJod hein. En iGod, de Heere, stelde Adam in Ide luslhol Kden, liet Paradijs. let dal Adam het leven door iod Zeil ingeblazen kreeg, bezal de mens echter iets heel bijzonders, waarin hij zith slerk onderscheidde van al het andere dat (iod gemaakt had. Hij bezat geen instinct, zoals de dieren, maar een ziel. Ken innerlijk, mei verstand, gevoel, een wil en verlangens. Maar bovenal: in zijn innerlij ke bestaan vertoonde de mens volkomen het beeld van God Zei/: helemaal rechtvaardigen heilig, zonder zonden (jl'enig gebrek. Adam was dtis ge.schapen naar Biddend niirjini iiiuir dr Ti'ivnlliiii^ lhih i,ii(l\ Ihlujlr begin van de zuenierc hao'k uu tekort an postzegels voor un brief, zoeodat ik naer hut posl- k:mtoor niosi om hut tekort ;in porto bie te kaopen. Joele «eete wel: hut klantvriende- lukke bedrief flat teegenvvoor- (lug IN r post biet. Van hut l'oslkanloorroeod TPG naer bul miljoewnen kostende TNT )i anje. Mar om de kosten te drukken woore dur nog eeven un aiual l'ostkantooren èsloote, nel zoeoasopdurp inde Poepe- la:in (l)uunkearkeruegt), wêêr noe un moeoj gebouw zoeo mar leeg slóöt. In Menheersen van 'I zelfde laeken un pak. Zelfs hut moeoje ouwe groeote Post kantoor an de Cioolsingel in Rotterdam, dat in de nieidae- gen van 1940 redeliik èspaerd èbleeve is, hewwe ze oak al èsloole. Noe kanje earegus op de Ijjnbaene naer ini posl- wienkel. De poslvurzendieng mar eeven dierder èmaekt in de siuvus nog inar us voar- (lur in èkrompe. Dan nog wat weai knemers bedanke, in dan binne de kosten dur wêêr uut. Dat was, in is, dan leegenwoor- (lug luize nasionaale trots. De olbraek van im moeoj bedrief ivat zou motte concurrere mit Sandd in DHL (wat ooverugs un Duuts bedrief is). Mar dat is nog eeven niejt an de orde. De ooverheid zingt ur voorloa- pug wél voor dat TNT post de nionopoli bluuft houwe. Op hut postkantoor kan je as je gelok lieit, wêêr gauw mit je gedaene zaekeii buute ■nCto. Ik vroeg om un postzegel van 44 euro cent. Die gaan niet meer per sluk, zei de balieme- dewearkster, dit wist ik eigeluk oak wel mar 'k wou us kieke hoe of ze zouw reagere wan neer 'k om ieene postzegel vroeg, "k Most anieens dienke an dun lied dat Klaos van 't postkantoor (Taeniis) in Bep van t'.hris van Teun van Rijk (Pikait op hut postkantoor toe nog PIT" in de VVeststraete zatte. Mar ja. dal zal wel un heriiineting bluuve want dien lied is èweesd. De vrouwe achter de bali reageerende dur handug op in ."Postzegels kunt u alleen per tien Iegelijk kopen. En u heeft geluk want we hebben een aanbieding". Un anbiedieng in postzegels? Opieens wier'k achterdocbtiig. dêêr mot wat achter zilte! De vrouwe achter de balie zei; "Er zijn kaartjes van het Nederlandse elftal en daar zitten tien postzegels op met verschillende koppen van de spelers van het Nederlandse team. Wanneer u iwee kaartjes koopt dan heeft n het gehele elftal". "Mevrouw, ik hoef hele maal hel Nederlandse elftal niet, ik wil gewoon 10 post zegels van 44 euro cent". De vrouwe achter de balie \ioeg nog us of ik niejt geïnteres seerd was in hul Nederlandse elftalIk zei dat ik ur niejt voor ihuus zouw bluuve wannéér ze un wedstried zouwe speele. 'ja",riep de vrouwe van TN T post, "dat zeggen ze allemaal maar ondertussen kijken er toch meer dan een miljoen mensen naar die wedsrijdeii". 'k VV'isl dat dal ur nog wel veel niêêr waere die ur naer keeke mar zei dêêr mar niks oo\'er Dat zouw un zinloeoze discus sie mit ieniund van EN 1' post woore, wéér ik eigeluk géén zin in hao die ochtend. f>veu ïiiost ik hier bie nog dienke an de konferanse al wêêr jaeien èlee van Wim Sonneveld. Die iets dergelieks meeniaekte wan néér un naer cfe kapper gieng. Die kapper prebeerende Wim oak van alles an te smearen. Mar Wim Sonneveld as post man nam op un kêêr re\ajnsj op de kapper die op un kêêr naer hut postkantoor kwam voor jawel je lael hut goewd, om postzegels te koapen. Wan néér je us gelegenheil zou kriege om naer die konferan se te luusteren, weel je direct wat ik bedoele. "Wat koste die voetbalzegels dan eigeluk?", vroeg ik nog an de baliemede- vvearksler. Wêêrop ze zei: "die 20 postzegels kosten n 10". Wêêrop ik zei: "dat xind ik wel een beetje duur mevrouw. U had ze toch in de aanbieding?" "W'el nee meneer, hoe komt u daar nu bij?" "'k Zeage 20 x 44 8,80. Wêêrom mot ik dan 1,20 méér belaele?" "Dal komt omdat het van die mooie postzegels zijn." 'Ja.mevrouw, mar wal hew 'k dêêran? Ik plakke ze op un brief in die komt dan toch bie un aor terechte!" "Geef me noe mar tien doeodgeweune postze gels van 44 eurocenten stik die diu- niejt uutzieje". Want die Nederlanders woore toch gêên Europees Kampioen. Wal uut- eindeluk dan toch uut kwam. HeUevoi'xi'tsluus. najaer 200S De gioeicten van Job van Kaos van Joh Padmos in Gerda van Kous t'an Giirp het beeld en de gelijkenis van Ciod. Daarmee was de mens (jok het kroonjuweel van Gods schepping. \Vanl God had hém gemaakt omdat Hij de mens vtilde laten delen in de oneindige grootheid, heerlijk heid en liefde van God. God wilde dat niet voor Zichzelf houden, maar de mens in dal oppeiste geluk laten delen. .\laar dan óók in volkomen gehoorzaamheid aan God, als Zijn eigendom en onderdaan. En de mens was in staal om die gehoorzaamheid volkomen te houden. God wilde .Adam, als totale mensheid, ook de moge lijkheid geven om te laten zien in de praktijk van het leven dal hij van harte niet anders wilde dan God gehoorzaam een trouw te blijven. Dan, maar ook dan alleen, zou die hemelse harmonie van volko men heerlijkheid, rust, vrede en schoonheid eeuwig voort- diuen. Indeixlaad, in het Paradijs bestond geen enkele ellende, ziekte, pijn, verdriet of dood. geen onvrede of oorlog. God had imiriers alles goed voort gebracht. En (iod had Adam als werk gegeven om de aarde te bewerken en te ondeihou- den. En ook dal ging zonder enige moeite, last of welke etgernis dan ook. Verder had God alle dieren die Hij gemaakt naar Adam gestuurd, opdat die ze alle maal een naam zou geven: leeuw, lam, duif, mier, hond, enz. Alleen had God van alle dieren een mannetje én vrouwtje gemaakt, maar van de mens alleen .Adam, een man. Daarom zei God dat hel niet goed was voor de mens om alleen te zijn, en wilde hij ook Adam een vrouw geven. Daailoe bracht Clod Adam in een diepe slaap, 'ibcn verwij derde God een rib van Adam en vormde Hij hiervan een \'rouvv om yXdams gezellin te zijn. Toen Adain weer wakker werd en haar zag, was hij zeer verblijd met haar en noemde hij zijn vrouw Eva. Clod had Adam en Eva bijna a//es gegeven. Ze woonden werkelijk in bet paradijs, de hemel op aarde. Het enige wat ze niet had den, was het boze, het kwade te kennen. Daar had God de Heere hen ook niet voor ovei. En oiri hen daarvoor Ie bewa ren had Ciod de mens een proefgebod gesteld, waarmee ze niel alleen hun volkomen wil konden betonen om Ciod altijd trouw en gehoorzaam te blijven, maar ook om zo ver zekerd te zijn van eeuwig te leven, in Gods goede nabijheid ei) liefde. Daartoe had God midden in het Paradijs één boom gezel waarvan de mens niet moclit eten. Van alle andere bomen en struiken wel, maar ni'el van die ene boom. 'De boom der ken nis des goeds en des kwaads', had God die bt)Oin genoemd. En daarvan'had Hij gezegd: '(•ij zult van die hoorn niet eten, ivant ten dage, als gij daatvan eet, zult gij den dood sterven'. Nu had de Heere naast dit alles ook iels anders geschapen: vele engelen. Die woonden niet op aarde, maar bij God in de hemel, waar zij Hem loven en prijzen om Zijn grootheid, heiligheid, heerlijkheid en majesteit. Onder die engelen was er echter ook één die ontevre den was: hij wilde zelf net zo heerlijk en groot zijn als God, en vond daarin medestanders. Gezamenlijk kwamen zij in opstand tegen God, wilden een staatsgreep plegen. Maar de onoverwinnelijke God sloeg hen terneer en wierp hen voor eeuwig als duivelen de hemel uil, de afgrond in: de hel, een woonplaats van duivelen dus, waarin in ook niets, maar dan ook helemaal niets meer aan wezig is \an Gods goede nabij heid. Maar enkel verschrik king, en dat zonder einde. De duivel, als Ciods vijand, was hel vanaf dat moment er alles aan gelegen om de rest van Gods schepping ook kapot Ie maken. En hij wist: dat lukt me alleen als ik de mens .Adam ontrouw krijg aan God. En zo sloop hij het Paradijs in. Hij vermomde zich als slang. Maar hij ging" niet rechtstreeks naar .Adam. doch wendde zich lol Eva en zei: "Sterven? Je zult helemaal niet sterven als je van die ene boom eet! Integendeel, God weel dat jullie de ogen dan open zullen gaan. Hem gelijk zult zijn en inzicht zult hebben in goed én kwaad." En Eva? Ze zag dat er heerlijke vruchten aan de boom hin gen. En echt helemaal als God hel Paradijs verdreven. zijn, trok haar eigenlijk ook wel. De woorden van de dui vel sloeg ze hoger aan dan wat God tegen Adam gezegd had; ze plukte van de boom en al van de vrucht daarvan. Toen ging ze ermee lol Adam en hij - wetend van welke boom die vruchten kwamen - al er ook van! En daarmee laadde Adam - de mensheid - zijn onder gang en alle denkbare ellende op zich. Hij had de zonde val veroorzaakt. En daarop kon God, Die van Zijn eigen woord geen afstand doen kan, niet anders dan Adam en Eva uit hel Paradijs, het hemelse leven, verdrijven. Ziekte, lij den en dood, ja alle ellende was nu op de aarde gekomen. Ongehoorzaamheid legen de wetten van. God brachten en brengen nog steeds alle ellen de in het leven. En God? Hij was Zijn mens kwijt en moest hen straffen. Vanwege Zijn volkomen rechl- vaardigheid kon dan nu niet anders meer. Maar toch wilde God die gevallen mens terug. C^ndanks dal de mens Hem op het Vaderhart getrapt en op de hoogst mogelijke wijze gekrenkt had. En om, ondanks Gods rechtvaardigheid, de mens lerug Ie krijgen, had God Zelf een unieke weg bedacht, wal de duivel op geen enkele wijze voorzien had. (Jndanks het zondigen en daardoor van God afvallen van de mens, ver loor God niet Zijn liefde voor de mens. Maar Hij beloofde direct na de zondeval dat Hij een Redder zou sturen om de mens te herstellen in de para dijselijke staat die Hij voor ze bedoeld, had! Door de eeuwen heen ver telden de profeten onder de Hebreeën en later de Joden het verhaal van de Redder die naar de aarde zou komen om volkomen te herstellen wat de mens verloren had door dïe volkomen gehoorzaamheid te vervullen die de mens had moeten volbrengen. Om zo de gevallen mensheid te red den van hun zonden en van de nooit meer door hen af te los sen schuld legen God, én om ze eenmaal weer in hel hemel se Paradijs lerug te brengen. Deze voorspelling en belofte van God werd bewaarheid toen, nu ongeveer tweedui zend jaar geleden, de maagd Maria zwanger werd van een Zoon, Die de Geest van God, de Heilige Geest, in haar ver wekt had. Dit Kind zou niet zomaar een kind zijn, maar de lang beloofde Redder en Zaligmaker Jezus Christus. Ja Hij was niel anders God Zelf Die in de gestalte van hel men selijke vlees - maar zónder de zonden van die mens - naar de aarde kwam, om het men- senlexen \anaf hel begin als hel ware overnieuw te doen, daartoe de hemelse heerlijk heid verlatend en daarvoor in de plaats alle armoe en nede righeid \an de mens 'aan te doen'. Zo zou Hij naar de aar de komen. En tóen Hij kwam. werd het Kerstfeest, Christus- feest betekent het eigenlijk. Hoe dat ging? Op een dag, zo'n tweeduizend jaar geleden, kwam een engel van God aan Maria - een jonge vrouw- en maagd in het land Israël - persoonlijk vertellen dat zfj de moeder xan Jezus, de lang xerwachte Zaligmaker, zou xvorden. En, vertelde de engel erbij, de Heilige Geest zou er Zelf vooi" zorgen dat Maria zwanger werd. Want als het Kind verwerkt zou xvor den door een man, zou het nog de x'erdorx'enheid xan de gevallen mens in zich meekrij gen en daardoor nooit kun nen volbrengen waartoe Hij door God naar de aarde xverd gezonden. Daarom verwekte de Heilige Cieest hel Kind in Maria's school. Jozef trouwde daarop wel met haar, maar hun 'huxvelijksnacht' vond niel plaats dan nadaljezus geboren was. In die tijd kondigde kei zer Augustus het besluit af dat iedereen in ,Aug"usl,us' wereld rijk zich moesl laten registre ren. Deze registratie vond plaats toen Quirinius gouver neur was in Syrië. Iedereen moest dal laten doen in de plaats waar zijn voorgeslacht vandaan kwam. Ook Jozef en Maria moesten dus op pad. Ze gingen xan Nazareth in Galilea naar Judea, naar de geboorte stad van koning David, Bethle hem geheten. Door de drukte in de stad - want iederéén moest door hel bevel van keizer Augustus op reis - xvaren alle holels vol en moesten Jozef en Maria in een stal overnachten. En toen ze daar waren, was hel de lijd dal het Kind geboren zou worden. Een onbegrijpelijk wonder: Maria bracht Gods Zoon ter wereld. Ze wikkelde hem in doeken en legde hem in een voerbak. In de omgeving van Bethle hem waren herders die buiten de nacht doorbrachten om de xvachl Ie houden bij hun kud de. Plotseling, in de stilte van de nacht, xvas daar een engel van de Heere bij hen, en de glorie van de Heere omstraal de hem. De herders werden Begin 2008 heeft op Goeree- Overflakkee de eerste Marri age CJourse (huxvelijkscursus) plaatsgehad. Aan deze cur sus hebben 17 echtparen met veel enthousiasme deelgeno men. Eind januari 2009 start opnieuxv de Marriage Course. Een aantal jaar geleden heeft .\lpha-cursus Nederland de Marriage Course geïntrodu ceerd in Nederland. Inmiddels wordt de cursus op x'eel plaat sen in Nederland gegeven. De Maiiiage C!onr.se is een serie van zeven bijeenkomsten, ontwikkeld om (getrouxvde) stellen te helpen hun relatie te versterken. t)e cursus biedt op een eigentijdse en laagdrem pelige manier de mogelijk heid om oxer een groot aantal onderxverpen samen door te praten. Er zijn geen groeps discussies xxaarbij u zaken met anderen hoeft te delen. Elke avond begint met een dineetje voor twee. Na de maaltijd volgt een inleiding over hel onderxverp van die ax'ond. üe onderwerpen zijn onder meer: communiceren, conllicten oplossen, ouders en schoonouders, onderlinge ver schillen, enz. Daarna bespreek je samen hel onderxverp aan de hand van oefeningen uil je xverkboek. Deelnemers beschouwen de cursus o\ er het algemeen als een 'verrijkend axondje-nit'. De Marriage C^ourse is geschikt xoor iedereen die xvil xverken aan zijn/haar relatie. Cxetrouwd of niet, jong of oud, kerkelijk of juist niet, iedereen is xvelkom. Hoewel de cursus is gebaseerd op christelijke principes, is deze niet specifiek gericht op christelijke echtparen. De cur sus wordt gegexen in een onge- dxvongen sfeer en vindt plaats in het restaurant op Hernes- serooid te Middelharnis. Aan de deelname voor deze cursus zijn kosten voor de maaltijden en het cursusmateriaal ver bonden. .Als u mee xvilt doen ot verdere inlichtingen wenst, kunt u contact opnemen door een e-mail te sturen naar mar- riagecourse(g upcniail.nl of te bellen naar familie Kraaije- veld tel.0187-486683 (na 19.00 uur). Op zaterdag 27 december zal in heel Oude-Tonge het oud papier weer worden opgehaald. Wik u hel papier vóór 9.00 uur duidelijk zicht baar langs de weg zeilen. De opbrengst is bestemd voor hel reslauraliefonds van de Hervormde gemeente. er verschrikkelijk bang xan, maar de engel zei: "Wees niet bang! Want luister, ik breng u een blijde boodschap; die voor het hele volk bestemd is.A'an- daag is in de stad van Daxid uw Redder geboren: Christus, de Heere. En dit zal voor u een teken zijn: u zult een Kind vin den dal in doeken gexvikkeld is en in een voederbak ligt". En ineens was er toen bij de engel nóg een héle menigte van andere engelen uit de hemel, die allemaal God loofden: "Eer aan Ciod in de hoge hemel en vrede op aarde voor de men sen die Hem lief zijn! Gloria in Exelsis Deo!" De grote liefde van Cjod voor de mensen xverd zichtbaar gemaakt door de geboorte van Zijn enige Zoon. De lang verwachtte belofte van een Verlosser w;is lïy bexyaar- heid. In de Bijbel, Gods woord, staal het zo: "Want alzo lief heeft Ciod de wereld gehad, dal Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iege lijk die in Hem gelooft, niel verderve, maar hel eeuxvige leven liebbe. Want God beeft Zijn Zoon niet gezonden in de xvereld, opdat Hij de xvereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden xxorden. De Heere Jezus C^hristus was de enige die de xvereld kon red den. De prijs voor die verlos sing was Zijn leven, Zijn bloed. Hij betaalde deze prijs aan hel kruis op Golgotha, nadat hij onschuldig ter dood xvas ver oordeeld omdat de men,sen, in Israël, Hem niel wilde erken nen als de gekomen Zoon van God, de Messias. Door Zijn lijden en sterven nam Hij de zonden en de schuld xveg en Ciods aangekondigde xvraak over de gevallen mens. En Hij oxerxvon de dood toen Hij xveer opstond ui'l de dood. Iben xvas het Pasen. Om dil totale verlossingsxverk nu op Zich te nemen, is Jezus naar de aarde gekomen, gebo ren in Bethlehems stal. Ieder jaar op 25 en 26 december xvordt dit feil herdacht. En ook lï mag het xvorden verkondigd dat - om persoonlijk ook deel aan die verlossing door Jezus te krijgen - u voor uw redding en belioud biddend tot Jezus mag vluchten, on1 Hém alleen daar onmisbaar voor nodig ie hebben. Als u zó lol Hem gaar, zegt I-lij.ZeU dat ook u. uil genade gered, behouden zuil worden, en na uw ster- xen xveer voor eeuxvig bij Hem in de hemel zult mogen zijn. Maar wie geen belang in Hem stelt. Hem niel nodig xvil heb ben en aan Hem voorbijgaat, voor die is er geen redding, maar wacht na dit leven een eeuxvige ondergang, wanhoop en verblijf bij de duivelen in de hel. Daarom nodigt Jezus n niï nog tot Zich: "Wendt u naar Mij toe, xvordt behouden, alle einden der aarde! Want Ik ben God, en niemand meer", en: "Die lol Mij komt, zal Ik geenszins uilxverpen". Ver hardt u zich dan niet, maal laat u leiden! Naar: De Ware lielehenis van Kerstmis (Pol/\ Crif'fmj MIDDELH.ARNIS - Op zater dag 20 december jl. heeft Koninklijke muziekvereniging Sempre Crescendo drie jubi larissen gehuldigd. Eilip den Eerzamen is al 25 jaar lid van de vereniging. Hij speelt solo bugel in hel fanfareorkesl. Peter van der Neut en Peter Gebraad zijn maar liefst 40 jaar als muzikant actief en bespelen bij Sempre respectievelijk de trompet en de basluba. Alle drie ontvingen zij de KNFM- spelcl met bijhorende oorkon de. Op de foto v.l.n.r.: Peter Ciebraad, Peter van der Neut en Filip den Eerzamen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 21