ISGO in het kort
44 mO 44
EIUVtlDEn-niEtJWS
Intergemeentelijk Samenwerkingsverband \i^^ Goeree-Overflakkee
Weinig gebieden in Nederland vormen
van nature zo'n eenheid als Goeree-
Overflakkee. Het voormalige eiland met
een landelijk en open karakter, omringd
door water, waarvan de bevolking gety
peerd wordt als degelijk en met een
hoog arbeidsethos.
Samen naar een veilige en goed bereikbare
regio
Een levendig landschap door een
integrale aanpak
'Een gemeenschappelijke visie is meer
dan vier afzonderlijke visies met een
nietje erdoorheen"
Gezamenlijk de toekomst tegemoet
"Zondermeer een
het hele
vooruitgang voor
eiland!"
PAGINA 6
DINSDAG 23 DECEMBER 2008
isgo
Onbekend
maakt onbemind
Er bestaat dus een duidelijke regionale identiteit,
hoewel het een gebied is van vier gemeenten met
onderlinge verschillen. De gemeenten zijn zich ter
dege bewust dat de gemeentegrens vaak niet de
optimale maat vormt voor behartiging van het lokale
belang. Dit blijkt ook uit de voortdurende discus
sie over een eventuele bestuurlijke herindeling of
samenvoeging. Veel gehoorde termen zijn: één amb
telijke organisatie, bestuurlijke samenwerking en het
SETA-model (samen en toch apart). Wat het uitein
delijk wordt is nog niet duidelijk. Intussen worden
de gemeenschappelijke taken opgepakt door het
Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-
Overflakkee (ISGO).
Goeree-Overflakkee en het Intergemeentelijk
Samenwerkingsverband
Het ISGO is opgericht om de voordelen van regionale
samenwerking te benutten. Steeds meer taken wor
den bij het ISGO ondergebracht. Dat is niet zo gek,
want de organisatie, gehuisvest in het voormalige
waterschapskantoor in Middelharnis, heeft meer dan
20 jaar ervaring. Sinds 1994 als een zelfstandige orga
nisatie met eigen uitvoeringstaken.
In 2004 is de samenwerking verdiept. Onderzoek had
uitgewezen dat op tal van terreinen de samenwerking
geïntensiveerd diende te worden. Daarop is het ISGO
bestuurlijk ingrijpend gewijzigd. Gemeenteraden
hebben sinds die tijd geen zitting meer in het ISGO-
bestuur, dat nu enkel uit de burgemeesters en wet
houders van de vier gemeenten bestaat. Dit, en de
toenemende taken en kosten, is voor de raadsleden
vaak aanleiding tot het stellen van kritische vragen
over de samenwerkingsvorm.
Ook bij de inwoners van Goeree-Overflakkee is wei
nig bekend over wat er in het samenwerkingsverband
allemaal gebeurt. Als ze ernaar gevraagd worden
blijken veel mensen niet verder te komen dan dat het
ISGO grofvuil inzamelt en 'iets' doet op het gebied
van milieu.
Werken aan een gezonde, milieuvriendelijke
regio
En inderdaad, het ISGO coördineert de afvalinza
meling, geeft voorlichting over 'ieder partje apart',
organiseert bewustwordingscampagnes en ontwik
kelt lespakketten over het scheiden en recyclen van
huisvuil. Ook is het ISGO verantwoordelijk voor het
verlenen van (milieu)vergunningen aan bedrijven. Het
samenwerkingsverband ziet toe op de naleving van
milieuregels en behandelt klachten over bijvoorbeeld
geur-, geluids- en stofoverlast. Hierbij wordt het ISGO
ondersteund door handhavingpartners als provincie,
politie, inspectie VROM en de Algemene Inspectie
dienst (AID).
Naast deze uitvoerende taken adviseert het ISGO de
colleges van B&W over technische en vakinhoude
lijke milieuzaken.
Denk hierbij aan
ontwikkelingen
op het gebied van
het klimaat en het
beleid dat daar
mee samenhangt,
alsook regionale
en provinciale
milieuthema's als
bodem- en lucht
kwaliteit en exter
ne veiligheid.
Niet alleen een schoon en gezond milieu, maar ook
de zorg voor een uitgebreid en veilig weggennet
valt onder de gedeelde verantwoordelijkheid van
het ISGO en andere wegbeheerders. Samen met het
waterschap, de provincie. Rijkswaterstaat Zeeland en
Zuid-Holland, de politie, het Openbaar Ministerie, de
eilandelijke transportsector, het openbaar vervoer en
portefeuillehouders van de vier gemeen
ten, onderneemt het ISGO actie om de
verkeersveiligheid verder te vergroten.
Door gedragsbeïnvloeding en de inrich
ting van veilige wegen, streeft het ISGO
ernaar om het aantal verkeersongeval
len terug te dringen. De verkeersveilig-
heiddag, die dit jaar voor dé zesde keer
gehouden is, is daar een goed voorbeeld
van. Maar er worden ook debatten en
theatervoorstellingen over bijvoorbeeld
alcohol en drugs in het verkeer geor
ganiseerd voor schoolkinderen. Zelfs
in de aanleg van ruiter-, men-, fiets- en
wandelroutes speelt het ISGO een grote
rol. Tevens worden de routes waarover
gevaarlijke stoffen vervoerd worden door
het ISGO in kaart gebracht en valt de
regiotaxi (die u voor de deur ophaalt met
uw rolstoel, rollator of scootmobiel) orga
nisatorisch onder het ISGO.
Kortom, het ISGO voert een aantal pro
jecten uit die minimaal op het niveau van
Goeree-Overflakkee nog adequaat kun
nen worden uitgevoerd. Het keren van de
teruggang van de leefbaarheid in de klei
ne kernen en de vitaliteit van de regio bij
voorbeeld. Het document 'Vitale Regio'
is in 2005 door het ISGO opgesteld als
een agenda voor een integrale aanpak
en garandeert dat de samenwerking zich
focust op de juiste gemeentelijke vraag
stukken.,
In 2008 is 'Vitale Regio' geactualiseerd.
Het biedt èen overzicht van huidige
vraagstukken binnen alle beleidsvelden
waarin de gemeenten samenwerken of
die van bovenlokale betekenis zijn. Dit
betreft niet alleen ruimtelijke, maar ook
maatschappelijke en sociale vraagstukken
en zelfs organisatorische onderwerpen. In
het document wordt aangegeven waarom
die integrale gebiedsontwikkeling noodzakelijk is en
op welke strategische punten de regio actie moet
ondernemen om de toekomst van het eiland veilig
te stellen. Er wordt aandacht voor allerlei thema's
gevraagd. Oplossingsrichtingen worden later uitge
werkt in aparte beleidsstukken of processen binnen
het ISGO, de colleges en gemeenteraden.
Een voorbeeld hiervan is het opstellen van een
intergemeente
lijke structuurvisie
voor Goeree-
Overflakkee
waarin ruimtelijke,
sociaal-culturele
en economische
aspecten worden
behandeld.
In de structuurvi
sie wordt de koers
van het eiland tot
2030 uitgezet. Dit betekent dat fundamentele keuzen
gemaakt worden:
- Hoe kunnen we de negatieve sociaaleconomische
spiraal op ons eiland duurzaam keren?
Hoe behouden we het authentieke karakter van de
kernen en de rust en openheid van het buitenge
bied?
- Hoe gaan we om met de toekomstige woningbouw
(uitbreiding, herstructurering, leegstand)?
Het ISGO werkt voor gemeenten, regio en pro
vincie aan een duurzame, veilige en aantrekke
lijke woonomgeving op Goeree-Overflakkee. De
belangrijkste aandachtsgebieden (in alfabetische
volgorde) zijn:
collectief vraagafhankelijk vervoer (regiotaxi);
economie;
handhaving van de drank- en horecawet;
klimaat;
landbouw;
milieu;
recreatie en toerisme;
ruimte;
(verkeers)veiligheid;
volkshuisvesting;
volwasseneneducatie;
water.
Hoe kunnen we de bekendheid en het imago van
het eiland verbeteren?
Hoe gaan we om met klimaatverandering, zeespie-
gelrijzing, verzilting en de toekomst van de land
bouw?
Ongeveer 30 verte
genwoordigers van
maatschappelijke
organisaties en de
raadsleden van de
vier gemeenten
hebben tijdens
twee toekomst
avonden bij het
ISGO deze vragen
besproken. Eind
2009 dient de defi
nitieve structuurvi
sie gereed te zijn, waarna het uiteindelijk door de vier
gemeenteraden wordt vastgesteld.
Goeree-Overflakkee is een eiland om zuinig op te
zijn. Ook toekomstige generaties moeten er kun
nen wonen, werken en recreëren. Daarom moét men
samenwerken aan levensvatbare kernen met goede
voorzieningen en een gezonde economie. Meerdere
plannen zijn daarom gezamenlijk door de gemeen-
ten en het ISGO gemaakt en uitgevoerd. Het samen
opstellen van het Waterplan Goeree-Overflakkee
heeft bijvoorbeeld geleid tot een afgewogen maat
regelenpakket voor d.e realisatie van een veilig en
schoon watersysteem in en om de dorpskernen van
heel Goeree-Overflakkee. Enerzijds om wateroverlast
te voorkomen, anderzijds om ervoor te zorgen dat de
kwaliteit van het oppervlaktewater zodanig is, dat er
voor mensen, die
ren en planten een
aantrekkelijk leefkli
maat ontstaat.
Analyse
De bevolking van
Goeree-Overflak
kee is dus zeker
gediend met inten
sieve samenwer
king tussen de vier
gemeenten binnen het ISGO. Voor andere partijen is
dit ook een welkome ontwikkeling. Voor de provincie
Zuid-Holland is het nuttig om met bestuurders van
de regio te overleggen over het realiseren van de
gemeenschappelijke opgaven. Voor andere organisa
ties, bijvoorbeeld zorginstellingen of woningcorpora
ties is het handig om niet voor onderwerpen die een
gemeentelijke schaal overstijgen, langs vier afzonder
lijke gemeentebesturen te moeten. De samenwerking