ISGO in het kort 44 mO 44 EIUVtlDEn-niEtJWS Intergemeentelijk Samenwerkingsverband \i^^ Goeree-Overflakkee Weinig gebieden in Nederland vormen van nature zo'n eenheid als Goeree- Overflakkee. Het voormalige eiland met een landelijk en open karakter, omringd door water, waarvan de bevolking gety peerd wordt als degelijk en met een hoog arbeidsethos. Samen naar een veilige en goed bereikbare regio Een levendig landschap door een integrale aanpak 'Een gemeenschappelijke visie is meer dan vier afzonderlijke visies met een nietje erdoorheen" Gezamenlijk de toekomst tegemoet "Zondermeer een het hele vooruitgang voor eiland!" PAGINA 6 DINSDAG 23 DECEMBER 2008 isgo Onbekend maakt onbemind Er bestaat dus een duidelijke regionale identiteit, hoewel het een gebied is van vier gemeenten met onderlinge verschillen. De gemeenten zijn zich ter dege bewust dat de gemeentegrens vaak niet de optimale maat vormt voor behartiging van het lokale belang. Dit blijkt ook uit de voortdurende discus sie over een eventuele bestuurlijke herindeling of samenvoeging. Veel gehoorde termen zijn: één amb telijke organisatie, bestuurlijke samenwerking en het SETA-model (samen en toch apart). Wat het uitein delijk wordt is nog niet duidelijk. Intussen worden de gemeenschappelijke taken opgepakt door het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree- Overflakkee (ISGO). Goeree-Overflakkee en het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Het ISGO is opgericht om de voordelen van regionale samenwerking te benutten. Steeds meer taken wor den bij het ISGO ondergebracht. Dat is niet zo gek, want de organisatie, gehuisvest in het voormalige waterschapskantoor in Middelharnis, heeft meer dan 20 jaar ervaring. Sinds 1994 als een zelfstandige orga nisatie met eigen uitvoeringstaken. In 2004 is de samenwerking verdiept. Onderzoek had uitgewezen dat op tal van terreinen de samenwerking geïntensiveerd diende te worden. Daarop is het ISGO bestuurlijk ingrijpend gewijzigd. Gemeenteraden hebben sinds die tijd geen zitting meer in het ISGO- bestuur, dat nu enkel uit de burgemeesters en wet houders van de vier gemeenten bestaat. Dit, en de toenemende taken en kosten, is voor de raadsleden vaak aanleiding tot het stellen van kritische vragen over de samenwerkingsvorm. Ook bij de inwoners van Goeree-Overflakkee is wei nig bekend over wat er in het samenwerkingsverband allemaal gebeurt. Als ze ernaar gevraagd worden blijken veel mensen niet verder te komen dan dat het ISGO grofvuil inzamelt en 'iets' doet op het gebied van milieu. Werken aan een gezonde, milieuvriendelijke regio En inderdaad, het ISGO coördineert de afvalinza meling, geeft voorlichting over 'ieder partje apart', organiseert bewustwordingscampagnes en ontwik kelt lespakketten over het scheiden en recyclen van huisvuil. Ook is het ISGO verantwoordelijk voor het verlenen van (milieu)vergunningen aan bedrijven. Het samenwerkingsverband ziet toe op de naleving van milieuregels en behandelt klachten over bijvoorbeeld geur-, geluids- en stofoverlast. Hierbij wordt het ISGO ondersteund door handhavingpartners als provincie, politie, inspectie VROM en de Algemene Inspectie dienst (AID). Naast deze uitvoerende taken adviseert het ISGO de colleges van B&W over technische en vakinhoude lijke milieuzaken. Denk hierbij aan ontwikkelingen op het gebied van het klimaat en het beleid dat daar mee samenhangt, alsook regionale en provinciale milieuthema's als bodem- en lucht kwaliteit en exter ne veiligheid. Niet alleen een schoon en gezond milieu, maar ook de zorg voor een uitgebreid en veilig weggennet valt onder de gedeelde verantwoordelijkheid van het ISGO en andere wegbeheerders. Samen met het waterschap, de provincie. Rijkswaterstaat Zeeland en Zuid-Holland, de politie, het Openbaar Ministerie, de eilandelijke transportsector, het openbaar vervoer en portefeuillehouders van de vier gemeen ten, onderneemt het ISGO actie om de verkeersveiligheid verder te vergroten. Door gedragsbeïnvloeding en de inrich ting van veilige wegen, streeft het ISGO ernaar om het aantal verkeersongeval len terug te dringen. De verkeersveilig- heiddag, die dit jaar voor dé zesde keer gehouden is, is daar een goed voorbeeld van. Maar er worden ook debatten en theatervoorstellingen over bijvoorbeeld alcohol en drugs in het verkeer geor ganiseerd voor schoolkinderen. Zelfs in de aanleg van ruiter-, men-, fiets- en wandelroutes speelt het ISGO een grote rol. Tevens worden de routes waarover gevaarlijke stoffen vervoerd worden door het ISGO in kaart gebracht en valt de regiotaxi (die u voor de deur ophaalt met uw rolstoel, rollator of scootmobiel) orga nisatorisch onder het ISGO. Kortom, het ISGO voert een aantal pro jecten uit die minimaal op het niveau van Goeree-Overflakkee nog adequaat kun nen worden uitgevoerd. Het keren van de teruggang van de leefbaarheid in de klei ne kernen en de vitaliteit van de regio bij voorbeeld. Het document 'Vitale Regio' is in 2005 door het ISGO opgesteld als een agenda voor een integrale aanpak en garandeert dat de samenwerking zich focust op de juiste gemeentelijke vraag stukken., In 2008 is 'Vitale Regio' geactualiseerd. Het biedt èen overzicht van huidige vraagstukken binnen alle beleidsvelden waarin de gemeenten samenwerken of die van bovenlokale betekenis zijn. Dit betreft niet alleen ruimtelijke, maar ook maatschappelijke en sociale vraagstukken en zelfs organisatorische onderwerpen. In het document wordt aangegeven waarom die integrale gebiedsontwikkeling noodzakelijk is en op welke strategische punten de regio actie moet ondernemen om de toekomst van het eiland veilig te stellen. Er wordt aandacht voor allerlei thema's gevraagd. Oplossingsrichtingen worden later uitge werkt in aparte beleidsstukken of processen binnen het ISGO, de colleges en gemeenteraden. Een voorbeeld hiervan is het opstellen van een intergemeente lijke structuurvisie voor Goeree- Overflakkee waarin ruimtelijke, sociaal-culturele en economische aspecten worden behandeld. In de structuurvi sie wordt de koers van het eiland tot 2030 uitgezet. Dit betekent dat fundamentele keuzen gemaakt worden: - Hoe kunnen we de negatieve sociaaleconomische spiraal op ons eiland duurzaam keren? Hoe behouden we het authentieke karakter van de kernen en de rust en openheid van het buitenge bied? - Hoe gaan we om met de toekomstige woningbouw (uitbreiding, herstructurering, leegstand)? Het ISGO werkt voor gemeenten, regio en pro vincie aan een duurzame, veilige en aantrekke lijke woonomgeving op Goeree-Overflakkee. De belangrijkste aandachtsgebieden (in alfabetische volgorde) zijn: collectief vraagafhankelijk vervoer (regiotaxi); economie; handhaving van de drank- en horecawet; klimaat; landbouw; milieu; recreatie en toerisme; ruimte; (verkeers)veiligheid; volkshuisvesting; volwasseneneducatie; water. Hoe kunnen we de bekendheid en het imago van het eiland verbeteren? Hoe gaan we om met klimaatverandering, zeespie- gelrijzing, verzilting en de toekomst van de land bouw? Ongeveer 30 verte genwoordigers van maatschappelijke organisaties en de raadsleden van de vier gemeenten hebben tijdens twee toekomst avonden bij het ISGO deze vragen besproken. Eind 2009 dient de defi nitieve structuurvi sie gereed te zijn, waarna het uiteindelijk door de vier gemeenteraden wordt vastgesteld. Goeree-Overflakkee is een eiland om zuinig op te zijn. Ook toekomstige generaties moeten er kun nen wonen, werken en recreëren. Daarom moét men samenwerken aan levensvatbare kernen met goede voorzieningen en een gezonde economie. Meerdere plannen zijn daarom gezamenlijk door de gemeen- ten en het ISGO gemaakt en uitgevoerd. Het samen opstellen van het Waterplan Goeree-Overflakkee heeft bijvoorbeeld geleid tot een afgewogen maat regelenpakket voor d.e realisatie van een veilig en schoon watersysteem in en om de dorpskernen van heel Goeree-Overflakkee. Enerzijds om wateroverlast te voorkomen, anderzijds om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van het oppervlaktewater zodanig is, dat er voor mensen, die ren en planten een aantrekkelijk leefkli maat ontstaat. Analyse De bevolking van Goeree-Overflak kee is dus zeker gediend met inten sieve samenwer king tussen de vier gemeenten binnen het ISGO. Voor andere partijen is dit ook een welkome ontwikkeling. Voor de provincie Zuid-Holland is het nuttig om met bestuurders van de regio te overleggen over het realiseren van de gemeenschappelijke opgaven. Voor andere organisa ties, bijvoorbeeld zorginstellingen of woningcorpora ties is het handig om niet voor onderwerpen die een gemeentelijke schaal overstijgen, langs vier afzonder lijke gemeentebesturen te moeten. De samenwerking

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 18